bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۴۴۹۵۹

پاسخ عباس عبدی به یک سوال مهم؛ آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود؟

پاسخ عباس عبدی به یک سوال مهم؛ آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود؟
«آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود و اگر بلی چرا بنده در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟ از نظر من قطعا فرق می‌کند و این فرق هم بسیار زیاد است. گرچه این فرق در نظام ما مطابق انتظارات نیست، ولی میان افراد بسیار ملموسی وجود دارد. پس چرا در ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟»
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

عباس عبدی فعال سیاسی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: پرسش و مساله اصلی امروز انتخابات این نیست که به چه کسی رای دهیم؟ پرسش مهم‌تری وجود دارد که اگر درباره آن به توافق برسیم، به‌طور قطع پاسخ این پرسش که به چه کسی رای دهیم نیز به سادگی داده خواهد شد. بنابراین ما باید به این پرسش بپردازیم که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

این پرسش جدی و بنیادی است. پاسخ سرراست و روشنی هم برای آن نیست. گرچه من موافق شرکت هستم ولی گمان می‌کنم که مخالفان شرکت هم هیچ دلیلی ندارد که تحلیل مرا بپذیرند، بخش مهمی از آنان خیرخواه، متعهد و خوشفکر هستند. رقیب ما در این مرحله نامزدهای دیگر نیستند، چون اگر مشارکت در سطح پایین باشد، در درجه اول نامزد موردنظر ما پیروز نمی‌شود، سپس حتی اگر پیروز هم شود فایده چندانی ندارد. نه فقط در این مورد، بلکه در گذشته هم مطلوبیت سیاسی هنگامی حاصل می‌شد که مشارکت بالا باشد.

پس کوشش خود را باید در جهت رسیدن به توافق مردم برای شرکت در انتخابات متمرکز کنیم. ظاهرا پیش از آغاز انتخابات فرصت کافی نبود و نمی‌توانستیم درباره این پدیده گفت‌وگوی کافی کنیم تا به تفاهم برسیم، بنابراین می‌کوشم که در حد ممکن به برخی از پرسش‌هایی که منجر به‌عدم مشارکت می‌شود، پاسخ دهم.

اطمینان دارم که خوانندگان محترم با حسن ظن به آن‌ها نظر خواهند کرد. پیشاپیش هم بگویم که اگر میان دو رفتار سیاسی شک و تردید داشته باشیم، در اینجا مشارکت کردن و مشارکت نکردن در انتخابات، ترجیح دارد که عمل به احتیاط کنیم و از حالتی که احتمال زیان‌بار بودنش بیشتر است، پرهیز کنیم.

مبنای داوری من در درجه اول کاهش زیان و مرارت یک رفتار برای مردم است و نگاهم به سودآوری آن فرعی است. یعنی اگر سود رفتار ما احتمالی ولی زیان آن قطعی باشد، باید رفتار زیان‌آور را کنار گذاشت. با این مقدمه به پاسخ چند پرسش مقدر می‌پردازم. اولین پرسش این است آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود و اگر بلی چرا بنده در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟ از نظر من قطعا فرق می‌کند و این فرق هم بسیار زیاد است. گرچه این فرق در نظام ما مطابق انتظارات نیست ولی میان افراد بسیار ملموسی وجود دارد. پس چرا در ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟

به این علت که نتیجه آن انتخابات پیشاپیش روشن بود، اراده رسمی به انتخاب آقای رییسی تعلق داشت و مردم هم نمی‌خواستند که وارد این ماجرا شوند و بسیاری هم می‌گفتند بگذارید یک‌دست شوند شاید گره‌ای گشوده شد. پس دلیلی نداشت که خود را وارد این بازی کنیم. ولی اکنون هیچ کدام از این شرایط وجود ندارد.

ساختار رسمی از هیچ کدام از نامزدها هیچ حمایت ویژه‌ای نمی‌کند. سخنان سخنگوی سپاه و عملکرد رسمی نشان‌دهنده این واقعیت است. هر چند اصلاح‌طلبان در شرایط مساوی آغاز مسابقه نیستند، ولی این هم بخشی از بازی است. آن اندازه عقب نیستند که نتوانند این فاصله را جبران کنند. به علاوه شکست فاحش سیاست یک‌دست‌سازی کاملا اثبات شده است و بسیاری از اصولگرایان و بدنه آنان نیز سرخورده هستند.

افراد پر سر و صدای آنان را نبینید، در بدنه آنان هستند کسانی که به دلایل گوناگون می‌خواهند به آقای پزشکیان رای دهند. از بازی‌های سخیف نواصولگرایان خسته و شرمنده شده‌اند. ولی این پرسش که آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود؟ پاسخ من این است که هم بله و هم خیر. بستگی دارد که از چه زاویه‌ای نگاه کنیم. اگر فکر کنیم که رییس جمهور می‌تواند تغییرات عمیقی دهد، و مشکلات اساسی جامعه را تماما حل کند، قطعا اشتباه می‌کنیم.

نه فقط برای اینکه بخش‌های دیگر قدرت هم مانع وی می‌شوند، بلکه وضعیت اجتماعی نیز مانعی بزرگ در اعمال هرگونه سیاست رادیکال ازسوی صاحبان قدرت است. حتی در کشورهایی که رییس جمهور بالاترین مقام است، باز هم در اجرای همه اهداف یا مطالبات عمومی، به‌ویژه مطالبات ساختاری ناتوان هستند، که طبعا در ایران این مشکل بیشتر است. وضعیت کنونی مجلس و دیگر نهادهای قدرت به روشنی این ادعا را ثابت می‌کند.

اگر از منظر دیگری نگاه کنیم و اینکه رییس جمهور مظهر اراده عده‌ای از مردم است که خود را محذوف تلقی می‌کنند، در این صورت انتخاب او پیش از هر چیز اقشار حذف شده را به میدان می‌آورد. ما با انتخاب فردی چون پزشکیان او را به عنوان نماینده خود راهی ساختار قدرت می‌کنیم. یعنی ما هستیم و این برخلاف جریان‌هایی است که می‌خواهند یک اکثریت مهم را حذف کنند.

در ۱۴۰۰ نه مردم می‌آمدند و نه امکان نشان دادن چنین اراده‌ای بود. تفاوت میان روسای جمهور اتفاقا در ایران بسیار زیاد است. کافی است دولت رییسی را با دولت‌های روحانی، احمدی‌نژاد و خاتمی و هاشمی مقایسه کنید تا تفاوت‌ها را درک کنیم. البته من معتقدم که مخالفت عناصر قدرت با رییس جمهوری چون پزشکیان بسیار کم‌اثر و کم‌رمق‌تر از گذشته خواهد بود.

ناشناس
Czechia
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
چی بنویسم که منتشر کنی فرارو؟
مثل همین انتخابات فرمایشی چند تا گزینه بذار و بگو از اینا میشه واسه نظر دادن انتخاب کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
عباس عبدی فقط یک مورد بیاورد که نظراتش درست از آب در امده است
راضیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
والا من هرچی به سرتا پای این چند نفر نگاه می‌کنم هیچ کدوم به درد ریاست جمهوری نمیخورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
از مثبت و منفی ها سخت نگرانم
نگران اینکه باز اصلاح طلب ها به تکاپو افتادن تا از این آب گل آلود استفاده کنن و باز هم با تکیه بر نادانی جماعتی ابله عبای قدرت و ثروت برای خود بدوزند.
چوبی که خودت بر سر خودت میکوبی دردش خیلی بیشتر از چوبی هست که دیگری بر سر تو می کوبد.
نکنید نکنید نکنید
محمدرضا
Malaysia
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
شما خودشو ناراحت نکن زامبی جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
فرق که نه ولی تفاوت داره
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۹
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
حرف نزن عبدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
حقه‌بازی ها تمامی ندارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
تشکر. نه خوبم نیازی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
خودتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
اصلاح طلب و اصولگرا دو روی سکه فریب مردم دیگه تمومه ماجرا
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
جلیلی بهترین و از نیروهای متخصص تمام گروه ها استفاده می کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
دولت شَدو دولت شد
طرح سایه طرح نور شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
اصول گرا اصلاح طلب تموم ماجرا
ماهر
Armenia
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
در هر صورت مردم باید متوجه باشند که مهتاب نرخ کرباس را می شکند.
در کنار مخالفین سنتی شرکت در انتخابات، شاهد موجی جدید از تمایل یا تردید هم هستیم.
نحوه عمل دولت رییسی باید در خاطرها بماند.
دولتی متشکل از عده ای جاه طلب کم سواد یا مطلق بیسواد که جز منفعت خود راه دیگری نمی‌دانند و با چاپلوسی سعی در بقای خود داشتند و دارند.
بنگرید به امثال صحرایی وزیر آموزش و پرورش که برای اثبات خوش خدمتی حتا از تندروترین آدم معمم حوزه علمیه قم هم سبقت می‌گیرد.
یا بنگریم به وزیر ارشادش که یک حرف راست و درست نزده..
هدف تندروها هم که معلوم است. آنها می‌خواهند سعید جلیلی را بالا بکشند که در حقیقت نه تنها به استمرار وضع موجود ادامه دهند بلکه دولتی تشکیل بدهند که شرایط کشور را به زیر صفر ببرد.
آیا ترس از حضور کسی مانند سعید جلیلی یا علیرضا زاکانی کافی نیست که بجنبیم؟!
قشر به‌اصطلاح خاکستری باید و باید در همین زمان کوتاه به تصمیم برسد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
پر واضح است که بیانیه ستاد انتخاباتی رو منتشر کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
مثل ... دروغ میگه.
سال 1400 هرکس میومد رای نمیاورد حتی خاتمی. چون روحانی گند زده بود به مملکت.
الان میدونند اوضاع رو به سامانه و مردم هم دل و دماغ رای دادن دارند، حالا اومدند سر سفره انداخته شده نشستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
چیزی مصرف میکنی؟
الان اوضاع رو به سامانه؟؟؟؟؟
شاید برای تو و مابقی دوستان غرق در نظام رفاه باشه ولی برای مردم نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
اوضاع رو به کدوم سامانه س؟
سامانه گوشت رسانی
سامانه تهیه مسکن
سامانه ازادی اینترنت
سامانه فرصت و ظرفیت و نقطه زنی
سامانه بورس
.
.
.
ناشناس
Romania
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
خیلی خوش باوری !!!
حالا که اوضاع رو به سامانه‌ ؟!!!!!!!!!!!! خوابی یا بیدار ؟ یا خودت به خواب زده ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
اوضاع رو به سامانه؟
کجا زندگی میکنی دوست عزیز؟
فقط اقلام خوراکی رو در تورم در نظر بگیری میفهمی اصلا هم رو به سامان نیست.
آخه امثال شما که از اقتصاد چیزی نمیدونید یاید هم اوضاع رو با اندازه ی ریش بسنجید.
طرف اومد چند هفته بعد از رییس جمهور شده قیمت روغت رو 10 برابر و قیمت برنج رو دو برابر کرد. بعد میگفت تو دو سال قیمت این اقلام خیلی تورم نداشت. خب دوست عزیز تو وقتی میای این اقلام رو چند برابر میکنی توقع داری گرونتر بشه.
دقیقا مثل این میمونه امروز یه قوطی روغن یک لیتری رو 600 تومن کنی بعد دو سال بعد بگی دیدین تو این دو سال تغییری نداشت.
الهام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
یارو 40 سال پیش از سفارت آمریکا بالا رفته و گروگان گیری کرده چقد برای این مردم و کشور هزینه تراشیده، الان شده مصلح مردم. همیشه هم هست در مورد همه چیز تحلیل میده. بتمرگ سر جات بابا!!!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
بهترین نظری که دیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
اگرچه با حرفات موافقم ولی با لحن گفتار و فحاشی مخالفم پس بهت منفی دادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
معنی منفی ها رو نمی فهمم!
مگه عباس عبدی و امثال اون از دیوار سفارت ها بالا نرفتن؟ مگه گروگان گیری نکردن؟ مگه هزینه برای مملکت نتراشیدن؟!
چه فرقیه بین عبدی ها و قالیباف ها؟ جز نوع دیوار و زمان بالا رفتن از دیوار!!!
محمدرضا
Malaysia
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
من یکی از اونها هستم که منفی دادم لحن و کلمات بسیار زشت بود
محسن
United States of America
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
عباس آقا از شما چنین صحبت هایی بعید بود!
البته شاید فشار مراجع بالاتر شما را مجبور به چنین نطقی کرده است !
لیکن جهت اطلاع شما و آنان من چندین بار این مواضع را پذیرفتم و شکست خوردم پس کافیست!
تو می دانی و من!
همان آش و همان کاسه!
حسین شریعتمداری
Malaysia
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
حالا که کلش واس ماس اصن خودم بشم؟
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
ميرزا حبيب اللهِ شهيدى معروف به حبيب ِ خراسانى يا مجتهدِ رضوى عارفِ بزرگِ عهدِ قاجاره ... زبونِ فرانسه ميدونست با خرافاتم مخالف بود ... دهسالِ آخرِ عمرش از سياست و حوزه كشيد كنار ... رفت دنبالِ علم و فلسفه ... فيزيک و زیست شناسی میخوند زمانی که کسی نمیدونست فیزیک و زیست شناسی چیه ... اگه بهش بها داده بودن یه چیزی میشد مثِ انیشتین يا مِندِل ... نفهميدن كيه... اونم رفت دنبالِ گوشه نشینی و تفکر و مراقبه ... ديگه نه فتوا میداد نه برا کسی نسخه میپیچید نه تكرار ميكرد ... مشروطه خواها ازش فتوا خواستن ... فتوایی نداد ... به جاش خونه شو بخشید به مشروطه ... يه عده ميگن مشروطه خواها کشتنش چون به نفعشون فتوی نداد ، بعضی ام میگن خرافاتیا دِقّش دادن از دستِ اونا مُرد ... من میگم به مرگِ طبیعی مُرده ... بالاخره آدم ميميره ... اينم دلش خواسته مُرده به شما چه مربوطه !؟ ... این شعرم قبلِ مُردنش گفته :

شیخ را از گفتگو چون مطلبی حاصل نشد ،
دعوی ِ بیهوده و تطویلِ لاطائل چرا !؟
ناقصی کامل نگشت و سالکی واصل نشد ،
حرفِ بی‌معنی چرا !؟ تکرارِ بی‌حاصل چرا !؟

خدا رحمتش كنه ... تو حرمِ امام رضا دفن شده !!!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین