bato-adv
کد خبر: ۵۰۱۰۴۷
گاردین دلایل سقوط سریع افغانستان را بررسی کرد

«دروغ بزرگ» درباره افغانستان فاش شد

«دروغ بزرگ» درباره افغانستان فاش شد
«دولت آمریکا، حقایق و واقعیت‌ها در مورد افغانستان را ظرف ۱۵ سال گذشته بیان نکرده است. اکنون و در جریان سقوط سریع افغانستان به دست طالبان، شاهد آن هستیم که ورشکستگیِ سیاست‌های آمریکا، بیش از پیش نمایان شده است».
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

فرارو- "دنیل دیویس*" نویسنده و تحلیلگر پایگاه خبری "گاردین" و از مقام‌های سابق نظامی آمریکا در گزارشی به سقوط سریع دولت افغانستان و پیشروی‌های طالبان در خاک این کشور و در نهایت فتح کابل توسط این گروه پرداخته است و به طور خاص سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد که دلیل اصلیِ فروپاشی ناگهانی دولت افغانستان و غلبه طالبان بر خاک افغانستان چه بود؟

گاردین در این رابطه می‌نویسد: «نیرو‌های طالبان در طی هفته گذشته، پیشروی‌های قابل توجهی را در خاک افغانستان انجام دادند و تقریبا کل خاک این کشور را از دستِ نیرو‌های ارتش ملی افغانستان خارج کردند. وضعیت وخیم امنیتی فعلی در افغانستان به وضوح، ورشکستگیِ سیاست‌های آمریکا را ظرف حداقل ۱۵ سال اخیر به نمایش می‌گذارد و در عین حال، نشان دهنده عدم تمایلِ نسلی از رهبرانِ ارشد آمریکا به بازگو کردن حقایق است.

از اوایل سال ۲۰۰۲، جنگ در افغانستان از هیچ شانسی جهت کسب موفقیت و پیروزی برخوردار نبود. پس از آنکه در ماه مارس سال ۲۰۰۲، اهداف اعلامیِ دولت "جرج دبلیو بوش" از حمله به افغانستان یعنی ساقط کردن رژیم طالبان و سرکوب القاعده در خاک افغانستان محقق شد، واشنگتن بلافاصله ماموریت خود را به عملیاتِ "ملت‌سازی" در این کشور تغییر داد. هدفی که محقق کردن آن اساسا از طریق راهکار‌های نظامی قابل تحقق نبود. رئیس جمهور "اوباما" و همچنین "دونالد ترامپ" نیز بر ماموریت ملت سازیِ آمریکا در افغانستان متمرکز شدند و در عمل این حقیقت را تضمین کردند که اساسا آمریکا توانی جهت کسب پیروزی در جنگ افغانستان ندارد و باید در یک دورِ باطل از جنگ و درگیری در این کشور، مشغول شود.

به گزارش فرارو، توهمِ کسب پیروزی در جنگ افغانستان تا زمانی که نیرو‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان حضور نظامی داشتند، همچنان ادامه داشت و تکرار می‌شد. اکنون که پوششِ نظامی حضور آمریکا و ناتو در افغانستان کنار رفته، یک حقیقتِ زشت و خونین در حال ظهور است: در این راستا، "اظهارت مکرر مقام‌های ارشد آمریکایی مبنی بر ایجاد پیشرفت، موفقیت و حرکت به سمت بهبودی در افغانستان، کاملا بیهوده و غیرواقعی بوده است".

نیرو‌های ارتش ملی افغانستان تا حد زیادی ناکارآمدی خود را در مقابله با گروه طالبان نشان دادند. روی کاغذ، غلبه طالبان بر ارتش افغانستان به هیچ وجه نباید رخ می‌داد و اساسا شدنی نبود. ارتش افغانستان بر اساس آمار‌ها و اطلاعات، ۳۰۰ هزار پرسنل در اختیار داشته است. آن‌ها در سال‌های اخیر توسط قدرتمندترین اتحاد‌های نظامی جهان آموزش دیده اند و صد‌ها میلیارد دلار کمک مالی نیز دریافت کرده اند. ارتش افغانستان یک نیرویِ هوایی مبتدی، یک یگان از نیرو‌های زرهی و همچنین برخی تشکیلات نظامی جانبی را نیز در اختیار داشت.

در جبهه مقابل، گروه طالبان صرفا ۷۵ هزار نیروی مسلحِ شبه نظامی در اختیار داشته و از هیچگونه حمایت دولتی یا نیرو‌های آموزش دیده و یا نیروی هوایی و یگان زرهی نیز برخوردار نبوده است. آن‌ها به بازار‌های سلاح و فناوری نیز کوچکترین دسترسی نداشته اند. با این همه، گروه طالبان توانسته رقبای خود را که مراتب از حیث تجهیزات و نفرات و فناوری، در وضعیت بهتری به سر می‌برند، شکست دهد. با این حال، شناسایی اینکه دلیل اصلیِ این موفقیت طالبان چه بوده، چندان هم سخت نیست.

اگر بخواهیم خوشبینانه به مساله نگاه کنیم، ظرف ۱۵ سال اخیر، مقام‌های ارشد غیرنظامی آمریکا و همچنین رهبرانِ بی اطلاع، در مجامع عمومی به صراحت بر این مساله برای مردم آمریکا تاکید داشته اند که جنگِ افغانستان برای امنیت آمریکا، ایجاد پیشرفت، و حمایت و پشتیبانی از نیرو‌های افغان برای اینکه بتوانند به درستی عمل کنند، کاملا لازم و ضروری است. همگی این استدلال‌ها از همان روز اول کاملا دروغ بودند.

در سال ۲۰۱۰، من (نویسنده گزارش: دنیل دیویس)، مقاله‌ای به نام "جنگ در آستانه ناکامی و شکست" در ژورنال "نیرو‌های مسلح" نوشتم که تاکید داشت: «بدون تغییراساسی در وضع موجودی که بر افغانستان حاکم است، اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان کاملا شکست خواهند خورد و ما جنگ در این کشور را خواهیم باخت».

دوسال بعد، من یک گزارش با جزئیات بیشتر نوشتم که تاکید می‌کرد وضعیت در افغانستان به مراتب بدتر شده است. من در آن گزارش تاکید می‌کردم که رهبران ارشد نظامی آمریکا به صورتِ عامدانه در حال فریب دادن افکار عمومی آمریکا و جهان در مورد جنگ افغانستان هستند.

من در آن مقاله نوشتم: "علی رغمِ شواهدِ متعدد دال بر اینکه ما در جبهه نظامی افغانستان با ناکامی رو به رو هستیم، رهبران ارشد نظامی آمریکا و ناتو به نحو غیرمستقیم، رویه رسانه‌ای و تبلیغاتی را در پیش گرفته اند که انگار خلاف این موضوع صادق است". من در این مقاله نتیجه گیری کردم که "بدون تغییر در راهبردها، احتمال اینکه آمریکا در جنگ افغانستان به طور کلی شکست بخورد، بسیار بالا خواهد بود".

پاسخِ آن زمانِ پنتاگون به من این استدلال بود که اساسا دیدگاه هایم نظرات شخصی هستند و حتی به وضوح از پیروزی نظامی آمریکا در افغانستان سخن می‌گفتند. آن‌ها حتی می‌گفتند که ساختار‌های نظامی افغانستان نیز به شدت قدرتمند شده اند. آن‌ها این مساله را یک واقعیت می‌دانستند و تاکید داشتند که نیرو‌های امنیتی افغان به درجه‌ای از قدرت می‌رسند که به راحتی امنیتِ کشورشان را تامین خواهند کرد و شورشیان را سرکوب می‌کنند. با این حال، تمامی این مواضع صرفا برای فریب مردم و افکار عمومی بیان می‌شدند.

در اواخر سال ۲۰۱۹، "واشنگتن پست" نسخه‌ای از اسناد مرتبط با افغانستان را منتشر کرد که بر اساس آن‌ها عمقِ دروغگویی مسوولان آمریکایی در مورد جنگ افغانستان به نمایش گذاشته می‌شد. فارغ از اینکه دلیل‌ها چه بوده اند، بخش قابل توجهی از مقام‌های آمریکایی (در رتبه‌های مختلف)، در طی ۲۰ سال جنگ افغانستان، یا دیدگاه‌های مثبتی (در مورد جنگ افغانستان) را مطرح می‌کرده اند و یا به نحو محتاطانه‌ای در این رابطه خوش‌بین بوده اند. به محض اینکه وضعیت امنیتی رو به وخامت می‌گذاشت نیز مسوولان آمریکایی، حقایق و آمار‌ها را در رده‌های امنیتی و محرمانه طبقه بندی می‌کردند تا واقعیت‌ها را از چشم افکار عمومی دور نگه دارند.

برخی مسوولان و مقام‌های مرتبط با پرونده جنگ افغانستان در آمریکا که در جلسات کنگره این کشور نیز شرکت داشته اند به کرات گفته اند که در مورد جنگ افغانستان و حضور آمریکا در این جنگ، دولت آمریکا اینطور به نظر می‌رسد که برای "دروغ گفتن"، مشوق‌های مختلفی را ارائه می‌کند. آن‌ها به طور خاص پرونده افغانستان را یک پرونده پُر از مشکل و چالش برای آمریکا ارزیابی کرده اند.

در این رابطه، یک کارشناس آمریکایی می‌گوید: "ما نباید چندان از اینکه افغانستان خیلی زود در مواجهه با طالبان فروپاشید شگفت زده شویم. مدت هاست که کارشناسانِ امر در مورد دروغ گویی و رویکرد‌های آمریکا در افغانستان، هشدار‌های مختلفی را صادر می‌کنند، چرا افکار عمومی آمریکا زودتر از این‌ها در مورد نقاط ضعف حضور ما در افغانستان، آگاه نشده اند و مدام به آن‌ها دروغ گفته شده است؟ دلیلا این مساله روشن است، زیرا ارتش و نهاد‌های امنیتی آمریکا، گفتن حقایق درمورد افغانستان راعملا به فرآیندی سخت و پُر از مشکل تبدیل کرده بودند و افکار عمومی هیچ چیز از جنگ افغانستان و واقعیت‌های آن نمی‌فهمیدند".

باید گفت که رهبران عالی رتبه آمریکا حداقل در پشت صحنه به خوبی می‌دانستند که جنگ در افغانستان، قابلِ پیروزی نیست. آن‌ها می‌دانستند دولت افغانستان فاسد است و نیرو‌های امنیتی افغان به هیچ عنوان آمادگی مقابله در برابر طالبان را ندارند. با این حال آن‌ها به جای اعتراف به واقعیات ها، نزد مردم آمریکا حاضر می‌شدند و حقایق را پنهان می‌کردند و در این رابطه دروغ‌های فراوانی را می‌گفتند. نتیجه این رویکرد چه بود؟

ناکامی و شکست‌های آمریکا در افغانستان بیش از پیش تشدید شدند. شمار تلفات نظامیان آمریکایی در جنگ افغانستان افزایش یافت، و میلیارد‌ها دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی نیز صرفِ اهدافی شد که اساسا محقق نشدند. آمریکا عملا با پوشاندنِ فساد مقام‌های دولتی افغانستان، مهر تاییدی بر آن زد و آن را به رسمیت نیز شناخت.

فاجعه کنونی افغانستان، ظرف دو دهه اخیر و پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا، به تدریج ساخته و پرداخته شد. آمریکا باید از مدت‌ها قبل به حقیقت اعتراف می‌کرد و جنگ را پیش از خروج دولت بوش از قدرت، به پایان می‌رساند. مهمتر از همه، آمریکا باید به: تمامی جنگ‌های خود که با هدفِ "ملت سازی" انجام می‌شوند نیز خاتمه دهد، دیگر نیرو‌های نظامی اش را به خارج از خاک خود اعزام نکند و صرفا در درگیری‌هایی فعال باشد که مستقیما با امنیت ملی آمریکا مرتبط هستند».

نویسنده: دنیل دیویس، وی نویسنده و تحلیلگر گاردین و از مقام‌های نظامی سابق ایالات متحده آمریکا است.

برچسب ها: طالبان آمریکا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ولمون کنید ترو خدا از هر چی سیاست هست آدم حالش بهم میخوره از قدیم می‌گفتند سیاست پدر ومادر نمیشناسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
حکومت فاسد افغانستان باعث شد افغانستان سقوط کنه . افغان ها انتظار داشتند آمریکا جای اونها بجنگه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
تبریک و تهنیت به حسین شریعتمداری و دیگر دوستان و حامیان طالبان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
به نظر من امریکا وروسیه با هم میخوان خاورمیانه نابود شه همه اینا نقشه از پیش طراحی شده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
کلاً هرگونه حساب باز کردن روی امریکا برای کشورایی مثل افغانستان، عراق و خود ما سمّ مهلکه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
آره دقیقا درست میگی باید روی حسین شریعتمداری و دار و دسته اش حساب باز کرد که خوب رفقای جنبش اصیل اسلامی را حمایت می کنند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دلیل سقوطش حکومت فاسد و ارتش فاسدترش بود ۲۰ سال زمان کمی برای بازسازی نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
فساد گسترده ، همه گیر و سیستمی و عادی شده ،مثل کرم از داخل هر نظامی رو میخوره تا فرو بپاشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
حقیقت تلخ اینه که اکثریت مردم افغانستان با طالبان هسنن
ناشناس
France
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
وقتی هست میگید چرا هست و شکسته وقتی می‌ره بازم میگید شکست خورده،تنها پیروز دنیا ماییم که با نیاوردن واکسن مردم رو قتل عام کردیم یا هواپیمای خودمون رو زدیم تو جنگ فرضی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
باز خوبه ارتش افغانستان هواپیمای خودی رو نزد
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
درسته
Naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
امریکا پلیس جهان نیست و قرار نیست جان فرزندان خود را فدای جهالت دیگران کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
پس اینجا چه غلطی میکنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
آمریکا بدونه ۱۰ تا سینه چاک احمق مثل تو توی ایران داره که هر گندی بزنه براش ماله می کشن دیگه غمی نداره، نه نیرو به جایی اعزام می کنه نه در امور کسی دخالت..‌‌‌‌.
احمد
Norway
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اتفاقا برعکس آمریکا در سایه دولتمندانه دیکتاتوری خاور میانه و جهان پلیس رشوه گیری جهان بوده و خواهد بود
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
پس چرا ادای آدم خوب را در میاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
هیچ قدرت خارجی از سر دلسوزی و خدمت به کشوری وارد نشده و نخواهد شد ولی فاجعه زمانی نمود بیشتری پیدا میکنه که فرهنگ عمومی جامعه طوری باشه که نتونه خودش به صورت درونزا خلق قدرت و امنیت پایدار سیاسی و اجتماعی داشته باشه و در اینصورت یا اسیر یک اقلیت حکمران مستبد تمامیت خواه میشه که همه چیز رو برای خودش میخواد یا با هر تلنگری ساختارش فرومیریزه و عقب ماندگی تشدید میشه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
گاردین چپگرا عین بی بی سی کارش فقط اراجیف بافیه
خودشم نفهمیده چی نوشته
یه مشت حدسیات و خزعبلات رو به ربط داده فقط
ناشناس
Canada
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
تو خوبی قناری! مفسر و تحلیلگر فقط خودت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
به: تو خوبی قناری! نه تو خوبی کارمند فرارو
یه مشت کرسی شعر از بی بی سی دستور میدن بهت منتشر کنی
خخخ
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
این قضیه نباید مثل اذزبایجان ول شود چون ایران اسیب خواهد دید از اول ریل گذاری شود و بر تمام کارها مشرف باشد
سيب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
منظور؟؟
سهند تبریز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
یعنی توی آذربایجان چی کار می خواستی بکنی ؟ مملکت توی تامین برق و آب و کنترل کرونا مثل چی در گل گیر کرده متوهمان می خواهند هنوز هم توی کشورهای دیگر دخالت کنند . بشین بابا الان کشور جمهوری آذربایجان به کوری چشم برخی ها دهکده ها و شهرهای هوشمند را در مناطق آزادشده خودش داره میسازه. ولی شما هنوز هر روز 6 ساعت برق ندارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
قابل توجه نوكران و نوچه هاي داخلي عامريكا كه دنبال رابطه با عامريكاي كثيف هستند
عاخه ابله ها اگه عامريكا عوضي نبود كه به شاه كه نوكرش بود بي وفايي نميكرد
ناشناس
Netherlands
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
این شمائید که روابطتون بر اساس اشخاصه. در تمام ممالک پیشرفته، روابط بر اساس منافع ملی و سود و زیانه. ارباب پوتین شما معلومه که خیلی دوستتون داره و فردا آغوشش رو به روتون باز میکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عزیزجان شاه اگر نوکر بود که فرانسه انگلیس و آمریکا ازقدرت خلعش نمیکردند لطفا تاریخ را مطالعه کن
...
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اسراییلی داخلی خائن به وطن اول یاد بگیر که درست بنویسی حتی برای لوس بازی هم شیوه نگارشت نشون میده ابلهی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
باشه شما برین نوکری پوتین را بکنین ، اون خوبه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اسرائیل دوست ما بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
کلاس چندمی ؟! اول برو مدرسه که بتونی بنویسی امریکا !
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عاخه یعنی چه؟ عامریکا یعنی چه؟
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دلیل کند شدن حمله صدام به ایران تو شهریور و مهر سال ۵۹ نیروی هوایی ایران و پرواز اون سیصد و خورده ای جنگنده بود که روز اول جنگ از زمین بلند شدن ... حتی با وجود برتری نسبی سقف پروازی هواپیماهای عراقی یعنی سوخو و میگ . وقتی نیروی هوایی و موشکای بالستیک وجود نداشته باشه هر خزنده ای پیروزه مخصوصن مارمولکای روی زمین !!! دو تا بمب ناپالم خورد تو سر سازمان مجاهدین ، تنگه پاتال شد مرصاد منافقین !!! هیروشیما و ناکازاکی یه فاجعه انسانی بود ... اما کامیکازای ژاپنی تا قبل بمبِ اتم دست برترو داشتن . نمونه ش حمله هوایی به پرل هاربر . یا شکست روزای اول انگلستان به خاطر موشکای V2 آلمان هيتلرى . ورق جنگ زمانی برگشت گه اوپنهایمر به آمریکا فرار کرد . پروژه منهتن شد مقدمه برتری ! الانم اگه دو تا بمب و موشک بالستیک ولو با پهپاد خورده بود وسط طالبان نه از طالبان نشونی مونده بود نه هبت الله آخوند زاده نه رقیب فراریش اشرف غنی !!!! این که طالبان تا الان عقب نشسته بود به خاطر حملات پهپادی بود . نه چیز دیگه ای . آمریکا از هوا کشید کنار ، مارمولکا اومدن روی زمین !!!!
ناشناس
Austria
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
به سخنان این نویسندگان و مفسران دوزاری اعتنا نکنید. اگر آمریکا 10 سال قبل هم از افغانستان خارج میشد، باز هم سر و کله طالبان و القاعده پیدایشان میشد و همین مفسران گریبان چاک میدادند که چرا از افغانستان خارج شدید؟ مشکل فرهنگ عقب مانده ایست که بیش از 1000 سال است در خاورمیانه خیمه زده و با 10 سال و 20 سال کار هم از بین نمیرود همانطور که در ایران هم از بین نرفته و به فاجعه کنونی رسیده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اصولا ملت سازی پروژه ای شکست خورده است و افغانها زندگی در زیر سلطه طالبان را به زندگی امریکایی ترجیح میدهند چرا که به زیرساخت های فکری اجتماعی فرهنگی سیاسی و اقتصادی آنها سازگار تر است.
خود ما در ایران سالهاست با این چالش بزرگ در گیر هستیم
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
خب این تحلیل هم همین را میگه.گفته من از دوران جورج بوش معتقد بودم باید از افغانستان خارج شد و نه اینها ادم بشو هستند و ارتش افغان ارتش میشه و حیف پول و وقت و جان
ناشناس
France
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
وای تو چقدر زرنگی!
ناشناس
France
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
وای تو چقدر زرنگی!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
احسنت حق با تو هست
ناشناس
Canada
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عجب تحلیل پر بار و مستدلی!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اره خیلی مستدله
به نقل از کارشناس کارتن خواب گاردین!!! عاشقان سینه چاک بی بی سی!
خخ
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
این تحلیل از اساس اشتباه هست ناشناس اتریشی درست میگه تا تفکر عقب مونده در ایران باشه خاور میانه هیچ وقت درست نمیشه
ناشناس
Netherlands
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مگه توی اون 300 هزار نیروی ارتش افغانستان، همه شون قسم خورده بودن که جونشون رو برای خاکشون بدن؟ از قدیم گفتن کرم از خود درخته. اگه انگیزه ای برای مقابله با طالبان بود، قطعا جلو طالبان می ایستادند.
43 سال بعد وزیر خارجه افغانستان اعلام میکنه مردم خودمون انتخاب کردند اینگونه زندگی کنند.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
همه ظریف نیستند
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
علت اصلی قدرت گرفتن طالبان پشت کردن ایران به احمد شاه مسعود عزیز و عبدالعلی مزاری نازنینه ... دو دهه پیش ... من هردوشونو از نزدیک دیده م . چقدر داد زدیم آقای بروجردی! به اینا سلاح بدین . به جاش رفتین به طالبان آموزش نظامی دادین . برادرا و خواهرای افغانستانی ! به عنوان یه ایرانی شرمنده شمام ... به خاطر حماقت اینا مجبور شدیم بکشیم عقب . میگفتن احمد,شاه مسعود طرفدار شعرای سیمین بهبهانیه و با ما زاویه داره . عبدالعلی مزاری نازنین یکی از باسوادترین و عاقلترین افغانستانیایی بود که تو عمرم دیدم . جوون بودم که طالبان گرفتنش و به طرز فحیعی کشتنش . بهشون سلاح ندادیم چون این یارو بروجردی نذاشت . خاک بر سرش و حسین شریعتمداری !!!مسلّمه كه وقتی آمریکا حملات هوائيشو متوقف بكنه برگردیم به بیست و خورده سال قبل و دوران جوونیم . زمانی که طالبان قدرت گرفت مارمولکا اومدن روی زمین,. خدا پروفسور عبدالسلام پاکستانی رو لعنت کنه که با فروش فرمولش به ایران گند زد به افغانستان و ایران زمین !!! سر افغانا معامله کردین ...
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
استاد همیشه در هر کشوری ابلهانی بودند و باسوادانی مثل من و شما باید حرس اینارو خورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
صداش بعدا" در مي آد. شما فعلا" پرت و پلا بگو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
پشت هر شکست امریکا توطئه ای در خودنهان دارد
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
سلام
جناب آقای عبدی محترم
شما که می دانید تمام آن 11 سپتامبر و آن بهانه ی جعلی برای آغاز تهاجم و اشغال نظامی کشور اغفانستان توسط دولت وقت آمریکا همه و همه یک بازی سیاسی - تبلیغاتی و البته اقتصادی جهت تجارت تریاک و مهم تر محلی برای تست سلاح های جدید آمریکا جهت عرضه به بازار منطقه و جهان و مهم تر نزدیک بودن به روسیه و چین جهت تحت نظر داشتن و کنترل سیاسی و نظامی آن ها و حتی کره ی شمالی
اعضای ارشد القاعده و حتی بعد ها طالبان خود شریک سیاسی و اقتصادی مافیا مواد مخدر افغانستان جهت ترانزیت به امریکا و امریکا جنوبی و اروپا و تامین نیاز مواد مخدر جهت جلوگیری از آشوب افراد معتاد در آن کشور ها بودند و حتی مافیا نفت در مستعمره های آمریکا و اروپا و منطقه
حالا هم با آمدن جو بایدن فقط تاکتیک رو تغییر دادند و با اعلام تلویحی خروج از افغانستان صرفا قصد فریب افکار عمومی و القا این که با خروج ارتش و قدرت آمریکا حکومت افغانستان سقوط و طالبان بر افغانستان مسلط شدند در حالی که خود اشرف غنی شاه سلطان حسین بی غیرت از قبل با طالبان هماهنگ کرده بود و عبدالله عبدالله هم بازی گردان ارتباط غنی با طالبان و چوب دو سر نجسی بود که نقش او آشکار شد و حامد کرزی هم مثلا نقش محود احمدی نژاد رو در افغانستان بازی می کند. آن همه زندانی القاعده و طالبان و حتی داعش که اشرف غنی آزاد نمود خود زمینه ی شروع اوج گیری نظامی و تسلط سیاسی - نظامی بر افغانستان بود و هست. مفت دلار هایی که اشرف غنی بی غیرت و عبدالله عبدالله عوضی از بیت المال ملت افغانستان بردند و با بازی دو سر برد قدرت را هم چون شاه سلطان حسن خائن دو دستی با حقارت تحویل طالبان دادند...
اما حکومت یعنی امارت اسلامی افغانستان یعنی طالبان با افغانستان چه کار می کند؟
احتمال دارد با تشکیل حکومت امارت اسلامی افغانستان کلا مذهب شیعه را ممنوع حتی بد ترین نوع برخورد را با مردم شیعه و اماکن مذهبی شیعه و عوامل آن ها اجرا کند و مذهب سنی سلفی را تقویت می کند اما در عین حال شاید برای آن که نسبت به جامعه ی جهانی جلب توجه نماید از خشونت مرگ بار مردم شیعه جلوگیری کند...
هم چنین احتمال دارد افغانستان تبدیل به مرکز تولید انبوه مواد مخدر و ترانزیت علنی به کشور های دنیا شود
ممکن است طالبان سایر گروه های تروریستی القاعده و داعش و بوکو حرام و حتی منافقین ایران مستقر در کشور آلبانی و ... را در خاک افغانستان جمع آوری و آموزش دهد و بعد مسلح کند و امنیت مرزهای شرقی و شمال شرقی و جنوب شرقی کشور را با پاتک های خود به خطر بیندازد اما قطعا منافع اقتصادی برای آن ها ندارد چون استان های آن مناطق جز کویر و محرومیت ارزش اقتصادی خاصی ندارند پس احتمال حمله ی چریکی طالبان به مرز های ایران و تشکیل خراسان بزرگ موسوم به ایالت پشتونستان متنفی به نظر می رسد چون قدرت نظامی این عملیات را هرگز ندارند
و سپاه پاسداران حتی بدون کنم نیروی انتظامی و ارتش با یک غرش کل طالبان را از افغانستان نابود و پاک سازی خواهد کرد...
احتمال دیگر ایجاد حکومت وفاق ملی البته طالبانی اما مسالمت آمیز و واقعا آبادانی و توسعه ی افغانستان از هر نظر و پرهیز جدی از اعمال تروریستی و افراطی و خشونت قبل و آغاز دوره ی جدید توسعه به نفع ملت افغانستان
یک حرکت عجیب طالبان دقیقا هم مانند فیلم سینمایی محمد رسول الله البته نسخه ی خارجی که یاران پیامبر در بدو ورود به مکه اعلام عفو عمومی نمودند و بدون خشونت وارد شهر و صلح و امنیت و توسعه و آرامش را برای ملت بر قرار کردند
امید است به خیر بگذرد و ماجرای حمله ی غافل گیرانه و تجاوز و غارت محمود و اشرف افغان در دوران شاه سلطان حسین بی غیرت عوضی و این بار توسط نیرنگ اسب تروا یعنی استفاده ابزاری از پناهنده نما های افغانی در مرز های شرقی ایران و نفوذ به عمق ایران و ... در کار نباشد و خنثی شود
مراکز اطلاعاتی و امنیتی و نظامی و انتظامی با دقت تحرکات سفارت خانه ها به خصوص کشور های همسایه ایران و اروپا و عرب را تحت نظر بگیرند
و مهم تر تکلیف پناهنده های غیر قانونی که حدود 6 میلیون نفر افغانی در ایران است را زود تر مشخص و همگی رو از خاک ایران اخراج کنند چون ممکن است به عنوان عامل نفوذی طالبان در ایران ضد حکومت ایران و تمامیت ارضی کشور اقدام کنند و پناهنده ی جدید نپذیرند و مرز ها را با دقت تحت باز دید و بررسی قرار دهند و کوچک ترین بهانه دست طالبان ندهند.
این هم باز نقشه ی امریکا و انگلیس و ... است تا شاید از طریق قدرت دادن به طالبان قصد جنگ نیابتی با ایران را دارند...
مواظب باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
افغانستان کشوری که مردم اش قربانی بی غیرت ها و تروریست ها شدند (:
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عجب ! هیچ از نقش روسیه در این تحلیل نمی بینیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
نتیجه حضور آمریکا در افغانستان حاکمیت طالبان ونتیجه حضور در عراق ظهور داعش قابل توجه شیفتگان حضور کدخدا در منطقه
ناشناس
Sweden
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
حالا که رفته چرا جای خوشحالی میسوزی؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
چرا هی میبافی، کدخدا نشد، پوتین نشد چان چونگ چین، یاد بگیر سیاست عرصه ی گاو بازی نیست، باید انقدر باج بدی که بتونی پابرجا بمونی، مهم اینه که بتونی رفاه رو تو این چند صباح عمرت به دست بیاری بقیه قصه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
فک کنم جفت اینا نتیجه رفتن آمریکا بود نه حضورش سال دوهزار و سیزده از عراق الانم از افغانستان. آمریکا هر جا پا گذاشته پیشرفت آورده و بد به حال کسایی که نتونستن مجابش کنن که بمونه
ناشناس
Germany
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عنی دستور داشت از امریکا که ارتش را تسلیم کند و مقاومت نکنند به خوبی انجام داد وظیفه نوکریش را به امریکا بقیه داستان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دقیقا از بالا دستور آمد که طالبان حاکم جدید افغانستان شود. طالبان هم از چند سال پیش در مذاکرات دوحه تمام دستورالعمل ها و خط قرمز هایی که آمریکا داشتند قبول کرد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
سیاست های آمریکا بلند مدت است و هرگونه تحلیل عجولانه ای غلط است .
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
خودت فهمیدی چی نوشتی؟! ماکه نفهمیدیم چی میخوای بگی
ناشناس
Austria
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
صادقانه بگویم تا زمانی که مذهب و مراکز و مدارس مذهبی و در یک کلام دین سیاسی در خاورمیانه وجود داشته باشد، این منطقه روی آرامش و رفاه و پیشرفت را نخواهد دید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
مگه کره شمالی و کشورهای فقیر قاره آمریکا به خاطر مذهب به این روز افتادن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
کره شمالی جزوی از دیوار خیزرانی چین و اندازه یکی از استانهای یکی از کشورهای خاور میانه ست. لطفا هر وقت میخواین بدبختی رو توجیه کنید مورد خاص کره شمالی رو پیش نکشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ناشناس ۱۳:۱۶ منظور هر گونه ایدئولوژی است که خودش را تنها حق مطلق میداند و حاضر نیست انتقاد بپذیرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
فساد گسترده ، همه گیر و سیستمی و عادی شده ،مثل کرم از داخل هر نظامی رو میخوره تا فرو بپاشه! به زودی این روند را در کشور همسایه افغانستان هم شاهد خواهیم بود!
ناشناس
Germany
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
یعنی هیچ گروهی در دنیا به اندازه غرب پرست های ایرانی در توجیه و دفاع کورکورانه از امریکا اینقدر همت نداره، حتی مقامات واشنگتن. نسل عجیبی برای ما ساختن.
بیست سال ارتش یه کشور دستت باشه. "ظاهرا" همه جوره تقویتش کنی و بعد به اولین نسیم از هم بپاشه. ابروریزیه. من تا چند سال پیش از جنس همین غربگراها بودم. خوشبختانه بوی گند قضیه رو به موقع متوجه شدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دلیلش فقط روی کار آوردن بایدن بود
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
تحلیل های گولبالیستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
این نقشه خود امریکائیها بوده ۱۵ سال علم نظامی ودموکراسی با تجهیزات پیشرفته را دراختیارارتش افغانستان گذاشتند نتوانستند ویا نخواستند ،امریکا طرحش را پیاده کرد طالبان طالبان ۴سال باطالبان مذاکره فشرده داشتند .این تحلیل گران ادرس اشتباهی میدهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
همه چیز از قبل برنامه ریزی شده است. چطور چند ماه پیش در درگیری آذربایجان و ارمنستان چند تا پهپاد ترکیه راحت نتیجه جنگ معلوم کردند اما الان آمریکا و غرب با آن همه جنگنده و تکنولوژی بالای نظامی و اطلاعاتی نتوانستند با این همه نیرو از پس طالبان بربیایند. خیلی مشکوک است این پیشروی و پیروزی برق آسای طالبان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
جالبه که همه چیز افتاد گردن آمریکا. یعنی باید بعد از بیست سال حضور و هزینه سرسام آور و دادن تجهیزات و فناوری، موقع جنگ هم بیاد تفنگ رو به دستتون بده و بگه چجوری نشونه بگیرین و بزنین؟ وقتی خودشون انگیزه ای برای جنگیدن با طالبان ندارن باید هم دولتشون سقوط کنه. دیگه اینا چه ربطی به آمریکا داره
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
آمریکا برای اهداف استعماری خودش وارد افغانستان شد نه برای حمایت از ملت افغانستان و در نهایت هم شکست خورد با هزینه بالا و ارتش افغانستان هم هیچ انگیزهای برای جنگ نداشته و ندارند به همین دلیل سریع شهر ها را تقدیم طالبان کردند چون آمریکا و طالبان برایشان فرقی نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اینهمه کشور تو دنیا افغانستان دقیقا چی داره که آمریکا بیاد استعمترش کنه؟ برای انتقام اومد برای انسانیت موند برای بی وجودی حاکمان افغانستان رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
۷۰٪ جمعیت افغانستان در روستاها زندگی میکنند و بافت روستایی طرفدار طالبان است و فکر میکند اسلام به دست آنها پیاده شده و اوضاع خوب خواهد شد همانگونه که پدران ما فکر میکردند در کنار این فساد گسترده دولتمردان هم مزید بر علت شده باعث شد با اولین حمله شیرازه ارتش از هم گسسته شود همانگونه که ارتش ۶۰ هزار نفری عراق از مقابل نیروی ۳ هزار نفری داعش در موصل فرار کرد
ناشناس
Austria
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دقیقا. ترکیب عوام نادان و خواص فاسد میشود خاورمیانه نکبت زده کنونی
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
اینکه بخورن بخوابن تا دیگران نگهبانی شون بکنن تاریخش تمام شده....قوی و مردمی باش تا شکست نخوری.....آمریکا و غیره بالأخره به این نتیجه میرسن که باید به پشت مرزهایشون باز گردن...
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
از این دست تحلیل های الکی در آمریکا هم هست
عمو یادگار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
راستی آزمائی که نباشد دورغ گفتن هم باشد نتیجه اش همین است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ا۲لا دستور این بوده که دولت تسلیم طالبان شود ایران هم بطور غیر مستقیم در این وضع دخیل استحالا اگر ایران بنزین وسوخت به افغانستان قطع کنه حکومت طالبان زمین گیر میشه
پالایشگاه خلیج فارس برای همین گذاشتند تا به نیروهای غربی در افغانستان سوخت برساند وحکومت ایران هم دلش خوشه باشه در بنزین خودکفا شده واز در امدش به جای فروش نفت استفاده می کنه تامین می کنه
احمد
Norway
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
غرب دارو ندار معادن افغانستان را به تاراج بردند حال دیگر سیر شدند و برمی‌گردند.
پیمان اردبیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ضعف بایدن باعث سقوط کابل شد..مدیریت ترامپ نزدیک هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
سلام..۲۱ سال جنگ و خونریزی... یادش بخیر... در همان ابتدای جنگ افغانستان،روزنامه های اصلاحات از پیشرفت و ساخت برجهای دوقلو در افغانستان چه تعریف ها و مقالاتی مکتوب می نمودند....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
آره حالا که طلبان امور کشور بدست گرفته آمریکا میگه به آنچه خواستیم رسیدیم بی شرف سا لها ست مردم افغانستان را نا بود کردی به چی رسیدی شما که مخالف طالبان بودید دروغگو های کثیف و زد مرگ بر امریکا
بدون.نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
واقعاً چنین نظری به طور غالب وجود نداشت ولی لشگر سایبری عادت دارید هر مشکلی را به اصلاحات وصل کنید غالب کارشناسان و افراد باسواد سیاسی و با وجدان نه فقط برای افغانستان بلکه برای کل جامعه جهانی گفته اند که دموکراسی صادراتی نیست مگر این که کشوری به لحاظ صنعت، آموزش و زیرساخت به یک استاندارد قابل قبولی برسد مثل تغییراتی که ژاپن بعد از جنگ کرد یا در اسپانیا و کره جنوبی و تایوان دهه 80 قرن قبل ایجاد شد ولی مثلا دموکراسی در بسیاری کشورها مثل فیلیپین یا اندونزی اگر وجود داره هنوز دستاورد قابل قبولی نداشته چون این کشورها معیارهای لازم برای دموکراسی را به طور قابل قبول نداشتند و دموکراسی بسیار ضعیف و دارای نظام با فساد نسبتاً بالا هستند متاسفانه ابزار حمله به افغانستان در آمریکا در اختیار مشتی کارچاق کن شرکت های ذینفع و همینطور افراد ایدئولوژیک غیر علمی افتاد و نتیجه آن هم قابل پیش بینی بود به خصوص با توجه به حمایت ویژه پاکستان از این افراطیون در افغانستان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
یعنی قبلش صلح بود؟ این بیست سال بهترین دوران افغانستان بود
naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
فقط مرخرفات گفته این تحلیل گر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
توافق آمریکا با طالبان و اشرف غنی در قطر کاملا واضحه اینا یک یک لو لو سر خرمن در مرز ایران لازم داشتند .
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
تحلیل سفارشی سیا و پنتاگون از زبان گاردین ..
امریکا منافع خودش و اسرائیل را در پی بی ثباتی ، جنگ ، حکومت های توتالیتر و فرقه ایی و فاسد در منطقه تأمین می کند ،
حکومت های خودکامه ایی که هر یک به نحوی در طرح و نقشه آنها بازی می کنند و رهبران بی خرد آنها عملاً سیاست های منافع امریکا و اسرائیل را از یک طرف و منافع چین و روسیه را از طرف دیگر تأمین می کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دلیلتون برای این نظر چیه؟
تاریخ معاصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
دلائل اصلی سقوط دولت جناب اشرف غنی به دلائل ذیل بود :
1) آقای اشرف غنی یک رهبر ملی و محبوب جهان سومی مثل گاندی و ماندلا و جمال عبدالناصر و...نبود و پایگاه فراگیر حزبی و مردمی نداشت.تفکر راهبردی او اصلا در چارچوب دولت - ملت افغانستان قرار نداشت بلکه تنها در چارچوب تنگ حفظ برتری قومیت پشتون بود.
2) دولت آقای غنی به توسعه و سازندگی در روستاهای افغانستان و کاهش فقر در مناطق محروم این کشور بی توجه بود.فراموش نکنیم که بیش از 70 درصد مردم افغانستان در روستاها زندگی می کنند و تقریبا اغلب این روستاها از امکانات اولیه ای چون برق و آب لوله کشی و لوازم بهداشت و درمان محروم هستند.جنبش طالبان اغلب از همین روستاهای محروم عضوگیری کرده است.
3)ارتش افغانستان دچار عارضه فساد فراگیر و پارتی بازی و قومیت گرایی بود.در روی کاغذ افغانستان دارای یک ارتش بزرگ 300 هزار نفری بود ولی در اصل این ارتش حدود 100 هزار نفر عضو واقعی داشت و بودجه آن 200 هزار نفر عضو خیالی به جیب فرماندهان فاسد وزارت دفاع افغانستان می رفت و حقوق سربازان هم اندک بود و آنهم خیلی دیر پرداخت می شد.با چنین ارتش فاسدی،سربازان و کادرهای پایین ارتش هیچ انگیزه ای برای مقاومت در برابر طالبان نداشتند.هر ارتشی برای جنگیدن باید انگیزه های قوی مادی و معنوی (بیشتر معنوی) داشته باشد و به رهبران و مقامات بالادستی خود از ته قلب معتقد باشد.بدنه ارتش افغانستان نه به آقای غنی اعتقاد داشت و نه به فرماندهان فاسد خود.فرماندهانی که بعضا سلاح های خود را در بازار آزاد می فروختند!.
4)آمریکا به عنوان حامی اصلی دولت آقای غنی هیچ انگیزه ای برای حمایت و صرف هزینه و نیرو از چنین ساختار فاسدی نداشت و تنها به دنبال فرصتی بود که خود را از این باتلاق خطرناک نجات دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
بله و طبق فرمایش جناب عالی آمریکا بازم به عنوان یک کدخدای خوب و مهربون نتونست این فضا رو تحمل کنه و رفت یه جای دیگه رو مثل این ۲۰ سال آباد کنه
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
همه اش نباید آمریکا مقصر باشه اشرف غنی رئیس جمهور غیر قانونی افغانستان بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
عاقبت حضور و دست دوستی دادن به کدخدا یا حذف توسط کدخداست مثل مرسی و اشرف غنی و صدام و نوبت به همه شان خواهد رسید و یا هضم در دستگاه فاسد آمریکا است مثل عربستان و امارات و ژاپن و کره جنوبی که اینها با اینکه ظاهرا راحتند ولی در باطن اجازه جابجا کردن یک اتم از جای خود بدون اجازه آمریکا ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
شما مگر نمیگفتید آمریکا باید از منطقه خارج بشه اینم نتیجش
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
فرهنگستان نیازمند توسعه فرهنگی بود که متاسفانه در این 20 سال سیاست ها در این زمینه موفق نبود.
بنیادگرایی در افغانستان همیشه اهرمی بوده برای سواستفاده که در دستان قدرت های خارجی به ضرر مردم بیچاره مورد استفاده قرار گرفته.
متاسفانه طالبان در میان مردم افغانستان هم کم طرفدار نداره و اینم مزید بر علت شده
فریدون
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
تلاش می کنند قضیه اینگونه به نظر برسد. مثل مباحث فرزندآوری که ما را قانع کردند جمعیت خود را کاهش دهیم.این یک رویکرد است که فکر دلخواه خود را به خورد جهان بدهند و تلاش کنند مسائل آنطور که می خواهند به نظر برسد. قدرت گیری طالبان با برمانه ای دقیق و خارج شده از اتاق فکر غربی ها شکل گرفته است. به زودی دشمنی قلدر و بی باک در شرق خواهیم داشت که فرصت ندهد به اسراییل و منافع غرب چپ نگاه کنیم. بدون هزینه ما را درگیر موضوعی می کنند که دیگر به موضوعات آنها ورود نکنیم. یک سیاست دقیق و زیرکانه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
ایرانم بهشون چراغ سبز نشون داده، از شریعتمداری وراءفی پور بپرس! والله همه این بلاها و مسلمونا سر خودشون میارن غرب کجا بود.
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
این حرف ها چیه توی این 20 سال هر چی افغانستان داشت رو تخلیه کرد برای مردم آمریکا
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین