bato-adv
کد خبر: ۲۱۴۹۸۱
سعید لیلاز در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

سمت "اقتصاد ایران" پس از تمدید

تمدید توافقات ژنو بسیاری از فعالان اقتصادی مشتاق توافق را دلسرد کرد. هرچند که دولت پیش از این عنوان کرده بود که در تلاش است که به تحریم ها بی اعتنا باشد اما از صبح دیروز بازارهای داخلی بر اثر فشارهای روانی موجود به این خبر واکنش نشان داده اند. بورس تهران دیروز با 1200 واحد سقوط به کانال 47 هزار واحدی رسید و نوساناتی نیز در بازار ارز مشاهده شد. با این شرایط اقتصاد ایران تا تیرماه سال آینده چه مسیری را طی خواهد کرد؟

تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۳
فرارو- تمدید توافقات ژنو  بسیاری از فعالان اقتصادی مشتاق توافق را دلسرد کرد. هرچند که دولت پیش از این عنوان کرده بود که در تلاش است که به تحریم ها بی اعتنا باشد اما از صبح دیروز بازارهای داخلی بر اثر فشارهای روانی موجود به این خبر واکنش نشان داده اند. بورس تهران با 1200 واحد سقوط به کانال 47 هزار واحدی رسید و نوساناتی نیز در بازار ارز مشاهده شد. با این شرایط اقتصاد ایران تا تیرماه سال آینده چه مسیری را طی خواهد کرد؟

همه چیز را به تحریم‌ها ربط ندهیم
سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «چرا باید همه چیز را به تحریم ها ربط بدهیم؟ از جنگ جهانی به این طرف یعنی از سال 1320، هرگز مناسبات حاکم بر ایران در خارج از کشور تعیین نشده بلکه هر آنچه بر سر کشور می آید آن چیزی است که در داخل تعیین و تکلیف می شود. کسانی که اندکی با تاریخ معاصر آشنایی داشته اند به خوبی می توانستند روند مذاکرات را حدس بزنند.»

وی افزود: «پیش از این نیز اعلام کرده بودم که مذاکرات شکست بخورد یا نخورد هیچ نقش تعیین کننده ای بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. مشکلی که ما در کشور با آن رو به رو هستیم میل به اغراق است. حتی می توان گفت که درصدی از این فشارها و جو روانی حاکم بر کشور با انگیزه های سیاسی شکل گرفته است. نوعی سیاست که این باور را در جامعه به وجود می آورد که اگر ما بتوانیم در مذاکرات به جمع بندی برسیم همه جا گلستان می شود و اگر هم این اتفاق نیافتد همه چیز از هم می پاشد.»

وی با رد این این جمله که تحریم منشا تمام مشکلات است گفت: «همه چیز در مدیریت خلاصه می شود. از این که تیم مذاکره کننده در این زمینه تسلیم نشده است خوشحالم. این امر نشان می دهد که مسئولان درک درستی از وضعیت و باید و نباید ها دارند. با این حال نمی گویم که تحریم ها اثر بدی بر اقتصاد ندارند. اما اگر هم توافقی حاصل می شد در خوشبينانه ترين حالت تنها سرعت روند بهبود را 10 درصد افزايش می داد.  اما در مقابل  می توانم  با قاطعیت بگویم که این مدیرت است که شرایط بحرانی را تشدید می کنند و یا بهبود می بخشد.»

تحریم‌ها تعیین کننده نبودند و نیستند
لیلاز تصریح کرد: «باید به این باور برسیم که تحریم ها به هیچ عنوان تعیین کننده نیستند. نه فقط در ایران بلکه اگر در تاریخ معاصر جهان هم جست و جو کنیم کدام کشور را می توانیم بیابیم که به خاطر اعمال تحریم ها از پا درآمده است؟ مثلا تحریم هایی که نزدیک به 60 سال است بر کوبا اعمال می شوند بسیار بدتر و فجیع تر از تحریم های ایران هستند.  هنوز هم ادامه دارند. و یا تحریم های عراق در دوران صدام حسین که تنها با نیروهای نظامی از میان برداشته شد. تمام این موارد نشان می دهند که نه تنها تحریم ها تنها مختص ایران نیست بلکه آن تاثیر تعیین کننده ای هم که از آن صحبت می شود وجود ندارد.»

وی افزود: «پس به جای آنکه تنها امیدوار به ایجاد توافق هسته ای باشیم و برای رسیدن به آن دل خوش کنیم، باید به حل و فصل مسائل و مشکلات داخلی خودمان بپردازیم. باید به این نکته هم توجه کرد که تمدید اخیر مذاکرات معنایی تازه دارد. معنای آن این است که فرآیند مصالحه جامع آغاز شده و در حال حاضر تنها بحث زمان و روز آن مطرح است. در عمل ما به آن توافق جامع بسیار نزدیک شده ایم.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تمدید مذاکرات تا تیرماه آینده گفت: «چرا از این صحبت به میان می آید که حال آینده اقتصاد ایران در 7 ماهه آینده چه خواهد بود؟ عملکرد اقتصادی دولت در 15 ماه گذشته به چه صورت بوده است؟ در آن زمان هم تحریم ها به همین منوال ادامه داشت. دولت علی رغم وجود تحریم ها با عملکردی قابل قبول بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی را از سر راه برداشت. نرخ تورم در این دوران به یک سوم  رسید. چگونه؟ تنها از طریق انضباط مالی. تخصیص هزینه های عمرانی در 6 ماه گذشته 2.5 برابر شد. آن هم تنها از طریق انضباط مالی. بهداشت کشور که پیش از این از مرحله فروپاشی هم گذر کرده بود حال کم تر از 10 ماه به یکی از قابل قبول ترین شرایط خود رسیده است. رشد اقتصادی هم پس از سال ها از منفی به مثبت رسیده است. هرچند کافی نیست اما پیشرفت خوبی است.»

آینده اقتصاد ایران چگونه می‌شود؟
وی ادامه داد: «دولت باید ثبات و آرامش سیاسی اقتصادی بر کشور حاکم کند. این رکود اقتصادی ای که شاهد آن هستیم اما به تحریم ها ربط ندارد. بلکه این رکود 5 سال قبل از شروع تحریم ها آغاز شد. چه چیزی باعث آن شده است؟ یعنی بر اثر تحریم ها بوده که طی این سال ها سالم ترین اقتصاد منطقه به فاسدترین آن تبدیل شده؟ نه. تمام این مسائل به سو مدیریت برمی گردد. اتفاقی که در این سال ها زیر سایه تحریم ها پنهان شده بود. الان هم تمام این اغراق ها و تاکید بر تاثیرگذاری تحریم بر اقتصاد کشور باید از میان برداشته شود. زیرا تمام این اغراق گویی ها نه تنها به زیان دولت است بلکه دروغ است و دروغ.»

وی تاکید کرد: «حال با تمدید توافق ژنو برای سومین بار، روند اقتصادی کشور همچون گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. این تواقق سیاسی باعث شد که ما 700 میلیون دلار در ماه دریافتی داشته باشیم. یعنی معادل فروش 300 هزار بشکه نفت خام به قیمت جدید در روز. گویی ظرفیت فروش نفت خام ما افزایش یافته باشد. با این شرایط ما به اندازه کافی منابع ریالی و ارزی برای مدیریت کردن اقتصاد داریم و دولت باید هرچه زودتر در این زمینه دست به کار شود.»

لیلاز توضیح داد: «یکی از آن کارها می تواند تک نرخی کردن نرخ ارز باشد. چرا بانک مرکزی تا به امروز این کار را عملی نکرده است؟ هیچ توجیه‌ای برای تاخیر این کار وجود ندارد. همین الان چندین میلیارد تومان رانت به دو نرخی بودن ارز تعلق می گیرد؟ چرا دولت این کار را ادامه می دهد؟ از این نمونه ها در مدیریت ما زیاد است. مثلا هزینه های جاری دولت در امسال 33 درصد افزایش پیدا کرده است. این اتفاق نگران کننده است. باید کم تر از این باشد. دولت باید در هزینه ها انضباطی عمل کند. و یا در حال حاضر صحبت از ثبت هزینه حامل های انرژی به میان آمده است. سیاستی نادرست که اگر دولت آن را اجرا کند و اقتصاد را با مشکل مواجه کند نه تقصیر جان کری است و نه تقصیر آمریکا. بلکه خودمان با اعمال سیاست های نادرست مقصریم.»

هیجانات بازار زودگذرند
این کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات بازارهای داخلی گفت: «هیجانات موجود در بازار ضمن این که واقعی بودنشان دو ویژگی دارند. ویژگی اول آن است که نوسانات تعیین کننده شرایط نبوده و فرعی هستند و به زودی به روند گذشته باز می گردند. یعنی همان طور که دلار 3800 تومان به 2900 رسید دلار 3400 هم به دوران نزولی باز می گردد. اگر دولت انضباط مالی را ادامه و مصرف منابع ارزی را کاهش دهد به دنبال آن تقاضا برای ارز هم کاهش یافته و به حدود 3000 تومان خواهد رسید.»

وی با بیان آنکه تحریم ها لزوما هم بد نیست ادامه داد: «شاید تاثیر مثبت تمدید مذاکرات هم بیشتر از تاثیر منفی اش باشد. این تمدید باعث شده که 7 میلیار دلار ارز آزاد شوند. دیوارهای تحریم به گفته رییس جمهور نه تنها ترک برداشته، بلکه به عقیده من حال فرو ریخته است. زیرا دو طرف به این باور رسیده اند که دیگر راهی جز مصالحه ندارند. هم ایران و هم آمریکا. توافق ژنو برای سومین بار است که تمدید می شود. این تمدید سه باره در پایان راه یعنی رسیدن به توافق.»
bato-adv
رضا
Germany
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
مثال کوبا رو بیان کردند.اگر کسی کوبا رفته باشد میبیند که فقر دارد بیداد میکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
درد من حصار برکه نیست، درد من زیستن با ماهیانی است که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
8 سال گفتند مشكلات به خاط جنگ است تحمل كنيد -8سال گفتند سازندگي بعد از جنگ است تحمل كنيد -8سال گفتند به خاطر هسته اي شدن تحمل كنيد -مطمئن باشيد بعد از اين نيز 8 سالهاي ديگري خواهيم داشت ما كه پير شديم ....رفتيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
صحبتهای ایشان هم تا حدی درست است هم دوپهلو . ایشان در زمان دولت قبل تحلیلهای بسیار دقیقتری داشتند اما حالا که خودشان عضو یکی از احزاب طرفدار جدی دولت هستند سعی میکنند همه مشکلات را با برخی ماستمالیها دستکاری کرده و روند را بسیار روشن و مثبت نمایش دهند در صورتیکه نه پایان مداکرات لزوما توافق است ] نه این اینکه تحریمها تعیین کننده نیستند بلکه تنها عاملی که ایران را به مذاکرات ترغیب کرد فقط تحربمها بود ضمن آنکه کجای بهداشت و تورم به سطح قابل قبولی رسیده است ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
جناب لیلاز مثل اینکه در این کشور زندگی نمی کنید . اقتصادی که ۸۰ درصد آن به درآمدهای نفتی و واردات وابسته است چطور ممکن است با یک دهم شدن درآمد ارزی فقط ده در صد اقتصاد تاثیر پذیرد . وقتی اولین آثار قطع دلارهای بادآورده نفتی نمایان شد ناگهان ارز ۳ برابر شد و حالا هم که مملکت روزبروز فقیر تر میشود اگر تحریم فروش نفت و بانک مرکزی برداشته نشود فنر متراکم دلار ناگهان آزاد خواهد شد . شما بهتر می دانید که الان اقتصاد مملکت متوقف است و تقاضا برای ارز کور شده که دولت توانسته نرخ ارز را کنترل کند درحالیکه تورم کار خودش را دارد می کند . در سو مدیریت تردیدی وجود ندارد و دولت ما افتخار به دور زدن تحریم ها می کند ولی دور زدن تحریم یعنی فساد از بالا تا پائین . اقتصاد ما هنوز تشئه دلارهای نفتی سابق است و دولت جرات پیاده کردن اقتصاد ریاضتی را ندارد هنوز به جای جمع کردن پس اندازها و نقدینگی سرگردان وهدایت آن به سمت تولید پول بین همه توزیع می کند . هنوز با فروش سوخت ارزان آتش به سرمایه ها می زند و از آن طرف پول چاپ می کند و ارزش پول را پائین می آورد . مطمئن باشید تحریم ها برداشته نخواهد شد و ابر قدرتها فشار را روز بروز بیشتر خواهند کرد . مدیران جامعه باید هر چه زودتر سیاست هایشان را اصلاح کنند .
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۹
حمید رامه گرمسار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
چرا این ملت فراموش می کنند که بلای که احمدی نژاد به سر این مملکت آورد
جنگ تحمیلی و تحریم ها نیاورده
چرا که قبل از احمدی نژاد هم ما تحریم بودیم
اما
همه چی آروم بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
این که میگوییم تحریم ها تاثیر ندارند به شعور ملت برمی خورد.قطعا تحریم های ایران علیه هر اقتصادی وضع شوند حتی چین هم فلج خواهد شد
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
کسی فراموش نکرده و نخواهدکرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
عزیز ۱۳:۰۸ تحریم تاثیر داره ولی تاثیر خیانتهای اقتصادی از اون بیشتره. مردم دلشون به حال همدیگه و مملکتشون نمیسوزه اگه میسوخت صاحب سرمایه ترجیح میداد ضرر کنه و لی تولید راه بندازه. اگه دل مردم میسوخت برای اجناس لوکس خارجی دست و پا نمیشکستند. اگر دلسوزی بود بعضی ها مفاسد اقتصادی به بار نمی آوردند.
لطفا نشر کنید.
ناشناس
United States of America
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
قبل از احمدی نژاد ما تحریم بودیم؟؟!!....شما متولد چه سالی هستین؟؟
saeed
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
واقعا لیلاز با این صحبتش خیلی ها رو ناامید کرد.
تحریمهایی که تا سال 90 بودیم یه طرف از 90 به بعد یه طرف.این تحریمها فلج کننده بود،کشور منزوی شده بود،اگه ادامه پیدا میکرد فاصله غیرقابل جبرانی با کشورهای عربی یا ترکیه یا .. ایجاد میشد(الانم هستش متاسفانه).فاجعه بود فاجعه...
حالا شما میگی تحریمها اثر نداشت و نداره؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
مغز متفكر اقتصاد ما تا اين افراد باشند روزگارمان همين است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
نمی دونم یک دفعه استاد چرا اینقدر متفاوت صحبت نمودن...!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
استادو دیگه دوست ندارم....
چون مثل بقیه سرمو شیره نمی ماله که با توافق همه چی حل میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
همانطور که وظیفه یک اقتصاد دان اینه که تحلیل واقعی از اقتصاد داشته باشه و راه نشون بده . باید در هنگام ضرورت اضطراب رو از مردم دور کنه و امید رو ایجاد کنه . مسلما ابن با اون بیانی که میگفت ابن تحریمها کاغذ پاره اند خیلی تفاوت داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
نا شناس 8:15 شما اصلا آقای لیلاز را میشناسی؟
این طور نظر میدی؟
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اندیشمندی گفته : مهمترین عامل در توسعه و ترمیم اقتصاد را باید در کوشش های افرادی که در صنایع مختلف نقش دارند جستجو نمود نه در سیاست های دولت ،به امید آن روز!
سام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آن اندیشمند این سخن را برای جامعه با اقتصاد آزاد و رقابتی گفته نه برای ما که ساختاری دولتی بر همه امور حاکم است و عملا فاقد بخش خصوصی کارآمد است . بگفته یکی از دولتیان در حوزه رقابت ما فقط می توانیم آبگوشت بز باش و قورمه سبزی عرضه کنیم !!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
سام عزیز نویسنده ناشناس خود گفته " به امید آن روز".
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
یکی از محاسن این دولت این است که خبرنگاران اقتصادی زندان نخواهند رفت
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
جدی؟! ولی در کشور ما هیچ چیز نمیتواند از خط قرمزها دور بماند.
در واقع خطوط قرمز بسیار نزدیک به هم هستند!!
نانو
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آقای لیلاز از شما بعیده..واقعا متاسفم..تحریم ها ده درصد تاثیر داره...الان تازه ما دروضعیت تعلیق تحریم ها هستیم نمیتونیم جم بخوریم هیچ سرمایه گذاری جرات حضور در ایرانو نداره ..آخه چرا قصه میبافید... ما با کدوم تکنولوژی با کدوم تامین مالی میتونیم کشور درندشت ایرانو بسازیم ..ما فقط ده هزار پروژه ناتمام داریم که صدمیلیارد دلار سرمایه برای اتمام میخاد..این پول از کجاباید بیاد..همه واحدهای تولیدی ما فرسوده و تکنولوزی قدیمی دارن و این هیچ صرفه مقیاسی نصیب ما نمیکنه..من اصلاح طلبم و با شما کارگزارانی ها دشمن نیستم اما واقعا مردمو نپیچونید... این مردم خیلی بزرگوارن
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
دوست عزیز منهم تا حدی با شما موافق هستم ولی چرا این سوال راز خودمان نمی کنیم که ما اصلا چه نیازی به صد میلیارد دلار داریم؟ مگر با آن ششصد میلیارد دلاری که خودمان داشتیم و با سوء مدیریت نابود کردیم چه کردیم؟ خوب با این هم همان را خواهیم کرد. تا زمانی که بازار پول و بانک ها و فساد مدیریتی در ایران همین باشد که هست هیچ خدایی نمی تواند وضع ما را بهبود بخشد. قبل از هر چیز باید با فساد بانک ها و فساد اداری در ایران برخورد شده و اصلاح شود. در غیر این صورت چه با تحریم و چه بی تحریم وضع همین است که هست. اصلا شاید همین همین تحریم ها باعث شود که مسئولان به فکر اصلاح امور بیافتند. پس چه بهتر که همچنان تحریم بمانیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
خدا لعنت کنه اونهایی رو که نور امید و همدلی رو از این ملت گرفتند و تخم فساد و دزدی چپاول و بدبینی رو کاشتند. مردم دیگه اعتماد نمیکنند. تاریخ رو بخونید و ببینید ژاپنیها چگونه بعد از جنگ و در سرزمین اشغال شده و نابودی کامل دست بدست هم دادن و کشوری نو ساختن. اگه ما ادعا میکنیم ملت باهوشی هستیم باید بفهمیم تنها راه پیشرفت و توسعه و رفاه تلاش و همدلی است
ناشناس
Finland
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
ایشون میگن اگه تحریم ها رو هم بر دارن شما بیشتر از ده درصد نمی تونی جم بخوری. به نظر درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
كاهش تورم بخاطر خوش بيني بوده كه ديگه الان جاش رو داده به واقع بيني كه اين واقع بيني بيشتر به بدبيني شبيه است.
رشد اقتصادي نيمه اول سال هم بخاطر رشد توليد نفت و رشد خودروسازي بوده كه هر دو از اثرات برداشته شدن تحريم ها بودند.
از اينجا به بعد دولت در مهار تورم ناتوان، رشد تبديل به ركود و اوضاع اقتصادي بدتر ميشه.
پيشنهادهاي شما
١- بالا بردن تعرفه است براي كم كردن مصارف ارزي كه فشارش به مردم مياد. و براي صنايع فشل داخلي رانت فراهم مي كنه
٢- گران شدن بنزين: ملت صاف شدند ول نمي كنيد؟؟؟
٣- تك نرخي شدن ارز: با كدوم دلار؟؟؟ مگه با تحريم بودن بانك مركزي اصلا ارز تك نرخي معني ميده؟؟؟؟
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
با این سخن ایشان که هر آنچه بلا و مصیبت بر این کشور وارد می آید منشا آن از درون کشور است کاملا موافقم . مردم ایران تحریم ها را جدی نگرفته اند چرا؟ چون مدتهاست که به نوعی با تحریم همزیستی می کنند و لذا حالت غیر تحریم برایشان محسوس نیست و تفاوت این دو حالت برایشان نا معلوم است چون تجربه نکردند!
احمدی نژاد بیش از هر جامعه شناسی مردم را می شناخت ! وقتی میگفت قطعنامه های سازمان ملل کاغذ پاره است جمعیت هورا میکشید و کف می زد ! وقتی وعده داد که پول نفت را به سفره مردم می آورد بسیاری بخصوص رو ستایی ها ذوق زده شدند کشت وکار را رها کردند ! وقتی می گفت که او رئیس جمهوری از جنس مردم است ! درست میگفت چرا ؟! چون اکثر مردم مثل او در اوهام وخیالات اند و علم گریز و قانون گریز !
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
بی انصافی نکنید همون وقتی که این آقا این حرفها رو میزد سیل عظیم انتقادها در جامعه بیداد میکرد ولی کو گوش شنوا کی گفته روستاییها طرف ایشون بودند؟ بله کشت و کار رو رها کردند اما نه به خاطر حرفهای این آقا به خاطر اینکه اجازه کشت نداشتند من خودم همون وقت به روستاهای اطراف میرفتند بنده خداها گریه میکردن چرا در مورد هموطنانمون اینطور قضاوت میکنید؟ مردم ما اصلا در وهم و خیال نیستند فراموش کردید که همین آقا به مردم گفت خس و خاشاک چیزی که بی اهمیت ارزش مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
یکی جلوی سیف را بگیرد این مرد روی بهمنی را سفید کرده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
خيالتان راحت اين تفاسير و نظريات در اقتصاد بسته
و دولتي ايران زياد قابل استناد نيست كما اينكه اكثر
كساني كه سكان اقتصاد را ميچرخاندند حرف از نفت
بشكه اي دويست دلار ميزدند و نابودي اقتصاد غرب را
نؤيد ميدادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
مردم عموما از اوضاع اقتصادی مملکت خبر دارن. لازم نیست که حتما اهل فن و تحلیلگر باشی تا بدونی اوضاع چقدر وخیمه. برای همین میبینیم با اینکه آقای کری با اینکه میگه "ایران به همه تعهداتش عمل کرد ولی....." همین کلمه "ولی" چنین بر روی بازار سرمایه اثر میذاره و همه چیزو به سقوط میکشونه. تصور کنین اگه نتیجه این مذاکرات مثل نتایج دوره احمدی نژاد بود( که دلواپسان همین الان هم چنین چیزی میخوان) چه اتفاقی می افتاد!! مسلما تمدید مذاکرات بنفع مردم ایران نبود(تاکید میشه: مردم ) چون 7 ماه دیگه نهایتا این موافقت نامه امضاء میشه بی برو برگرد.
نیکو
United Arab Emirates
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
بسیار زیبا و ساده مسائل را گفته ای. با نظرت کاملاً موافقم
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
ایشون طوری صحبت میکنند که انگار ساکن ایران نیستند ما خودمون میدونیم که حتی اگر تحریمها هم برداشته بشه با این سوء مدیریت راه به جایی نخواهیم برد مسئله ما این که کسی به فکر اصلاح مدیریت در ایران نیست آقای کارشناس اقتصاد شعاردادن آسون کو عمل؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آخه چطور تو دنیایی که همه آحاد اون بهمدیگه مربوط شدن تحریم فقط 10 درصد تاثیر داره؟! اصلا فرض کنیم در مورد ایران صحبت نمیکنیم. آقای لیلاز! از نظر منطقی بفرمایید چطور در دنیای فعلی که هر کسی بدون اینکه درس اقتصاد خونده باشه میفهمه تنها با ارتباط بین المللی ادامه حیات یه کشور میسره چطور میشه "تحریم" یعنی قطع ارتباط جهنی بی تاثیر یا کم تاثیر باشه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
گوچه 7500 تومان از برکات دولت تدبیر وامید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
گوجه گلخونه ای حتی اگر کیلویی100تومن هم باشد ارزش خریدن ندارند.بزار بشه کیلویی100هزار کی میخره چیز بی ارزش
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
سیف را با بهمنی مقایسه می کنی.حق این ملت همان احمدی نژاد است.
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
کیست که نداند مشکل عمده مملکت مدیریت است . تمام این خرابی های اقتصادی اجتماعی و تحریم و ... ناشی از مدیریت ناکارآمد است .اما در کل تحلیل آقای لیلاز را بسیار ضعیف ارزیابی کردم و در حد ایشان نبود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آقای لیلاز
خواهشا علمی صحبت کن، این صحبت های شما فقط در جهت حمایت از دولت انجام شده
واضح است که تحریم پدر مردمو در آورده!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
همیشه متعجم که چرا اقتصاد دانان و بطور خلاصه اهل فن، بحران و وجود آن را مفروض می دانند و گاهی واجب!!! و بعد شروع به تحلیل می کنند؛ جناب لیلاز ایده آل ما ملت کشوری است که با دنیای پیشرفته تعامل داشته باشد و هم و غم خود را کاهش فاصله با توسعه پایدار قرار دهد حالا چه مدت طول بکشد مهم نیست مهم تغییر مفروضات است. می شود تا دنیا دنیاست وضع موجود را مفروض و محتوم دانست و از اعداد 10 درصدد تغییر پس از رفع تحریم و .. سخن گفت. چنان سخن می گویید که انگار برای من ایرانی گزینه ها و فاز هایی جز تنش کامل،بحران و تنش زدایی وجود ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
چه عجب صدای ایشان هم درامد
اقای لیلاز که تیم اقتصادی دولت را بی نظیر می دانستند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
فعلاً که مردم خوب تحمل می کنند . تحریم کارگر نیست حتی اگه 10 برابر هم اوضاع بد تر بشه بازم مردم تحمل می کنند . کی به کیه ؟
تقی
United States of America
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آقای لیلاز درست می فرمایید که سو مدیریت کمر کشور را شکسته است ولی چرا نمی پذیرید که تحریم ها کشور را به ورطه نابودی کشیده است و یکی از آن ورطه ها همین مدیریت غلط است
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
یکی از تبعات تحریم ها وارد نشدن دارو و ملزومات بزشکی از کشورهای بیشرفته است که در نتیجه جان بیماران بخطر می افتد لذا تحریم ها خود را بخوبی در زمینه بزشکی نشان داده است
ناشناس
Turkiye
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
درست است تحریم ها موثراست . اما چکار می توان کرد؟ کاملا واضح است که تحریم ها را برنمی دارند. چطور می شود نفهمید که درحال حاضر دلیل اصلی نرسیدن به توافق سرسختی طرف مقابل بر حفظ تحریم هاست. تعامل با کشورهای پیشرفته ... درست است ولی وقتی کشورهای پیشرفته نمی خواهند چه می شود کرد؟ اینهمه از سیاست های مسئولان انتقاد می کنید که البته درست هم هست چرا یکبار تحریم کنندگان یعنی همان کشورهای پیشرفته را محکوم نمی کنید؟
بهرامي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اين اقتصاد دان تاثير كاهش تنش هاي سياسي پس از توافق اوليه ژنو را بسيار تخفيف داده است
یه زن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
سلام
من با این نوشته مخالفم .تحریمها خیلی اثر گذار است .
چون ما کشوری مصرف کننده هستیم .
ناشناس
Finland
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
راهبرد قدرتهاي بزرگ كنترل ايران با تحريم ها است و هرگز تحريم ها را بر نمي دارند، فقط كمي آنرا متناسب با نوع دولت حاكم (غربگرا يا غرب ستيز) بر ايران سست يا سفت مي كند. اميد به برداشتن تحريم ها خيالي واهي است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
دانشمند اقتصاد ایران ایشون باشه از اقتصاد هیچی باقی نمیمونه.
ناشناس
United States of America
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
سئوال من اینه ... اونایی که تحریم رو وضع کردن بعدا فهمیدن که تأثیرش فقط ده درصده؟؟!!....پس یا اونا از اقتصاد چیزی نمی دونن و شما فقط بلدین (که احتمالا چنین ادعایی دارین)...یا اگر فکرمی کنین اونا اقلا اندازه شما از اقتصاد درک دارن اینطورنتیجه گیری می شه کرد که درواقع کل ماجرا یه بازی بوده تا ایران هسته ای بشه بدون اینکه بیشتر از ده درصد به اقتصادش فشار بیاد؟؟!!....
ناشناس
United States of America
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
از صحبت ایشان اینطور استباط میشه که فقط قصدشون تخریب احمدی نژاده...احمدی نژاد رفته و هنوز توافقی حاصل نشده پس برای تخریب دولت قبل راهی نمی مونه جز اینکه بگن تحریم فقط ده درصد تأثیر داره!!...اگه اوضاع خرابه به دلیل سو مدیریت دولت قبله فارغ از تحریم ها.........!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
وقتی نمی دانیم مواهبی که به سادگی از آنها استفاده می کنیم نتیجه اختراع و کار ما نیستند و فقط مدعی هستیم ، میشود همین حرفها
امید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
وجود تحریم ها وتاثیر آن مقایسه اقتصاد کشور بعد و قبل از جنگ تحمیلی است؛ مسلما تحریم ها کار جنگ را انجام می دهند؛ واقع بین باشیم
لُر
Finland
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اولا این تحریم ها همه تحریم هایی نبود که قرار بود روی ایران اجرا بشه. قرار بود تحریم ها تا وقتی که صادرات نفت ایران به صفر برسه ادامه داشته باشه که خوشبختانه یه عده آدم نجیب و عاقل اومدن جلوشو گرفتن. دوم این که وقتی یه کشور مثلا تحریم بانکی میشه یعنی نقل و انتقال پول در فاز بین المللی مشکل میشه و این یعنی ما نه میتونیم از کشوری پول بگییم و نه میتونیم برای خرید و واردات به کشوری پول بدیم مگه اینکه باباک زنجانی هایی باشن که بخوان تحریما رو دور بزنن و پولای ملت رو بالا بکشن. مثلا وقتی .شوری تحریم بیمه میشه این یعنی فاجعه برای صادرات و واردات و خیلی از این مثال ها زیاده. پس چطور یه کارشناس باید بیاد بگه که تحریم ها اثر ندارن یا کم اثر دارن؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اگر بخواهی خوشایند یک جریان و یا حاکم صحبت کنی اصلا بگو تحریم ها مثل پر کاه است و ... ولی اگر بخواهی واقع بینانه نگاه کنی اگر سوپر در خونه یا نانوایی محلتونم شما رو تحریم بکنه اعصابت هر روز خرد میشه چه برسه به تحریمهای نفتی سنگین که هر روز دارایی های ایرانی های رو نصف می کرد
Admin
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
مشکل فقط احمدی نژاد بود و بس!!!
حضور این آقا از صدتا قطعنامه و تحریم بدتر بود!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
از اقای لیلاز این تحلیلبعید بود···
نیکو
United Arab Emirates
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
من به نوبه خود از هموطنان عزیزم که با این موضوع به این زیبائی برخورد کرده اند و نظرات بسیار جالب و دقیقی داده اند که نشانگر رشد و شعور بالا در بین مردم ما می باشد تشکر می کنم.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
ضمن تشكر از جناب ليلاز ليكن دقت كنند نرخ دلار ابتداي حضور دولت ٣١٠٠ تا ٣١٨٠ تؤمان بوده است نه. ٣٨٠٠ تؤمان لذا آثار مديريت اقتصادي و بهبود، امروز بايد در ارزش پولي متجلي شود نرخ امروز بيش از ٣٣٠٠تومان است!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv