bato-adv
کد خبر: ۱۸۳۱۳۷

پنج اشتباه تاریخی در قسمت دوم فیلم ۳۰۰

قسمت دوم فیلم سینمایی ۳۰۰ که ماجراهای آن فصل دیگری از نبرد جنگجویان اسپارت در برابر حملات سپاه خشایارشا پادشاه هخامنشی است دو هفته پیش روی پرده آمد. قسمت اول این فیلم که از نظر پرداخت تصویری شمایی نیمه انیمیشن دارد، در سال ۲۰۰۶ اکران شد و ایرانی ها به خاطر آنچه تحریف وقایع تاریخی و توهین به فرهنگ ایران باستان، به شدت از آن فیلم انتقاد کردند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
قسمت دوم فیلم سینمایی ۳۰۰ که ماجراهای آن فصل دیگری از نبرد جنگجویان اسپارت در برابر حملات سپاه خشایارشا پادشاه هخامنشی است دو هفته پیش روی پرده آمد. قسمت اول این فیلم که از نظر پرداخت تصویری شمایی نیمه انیمیشن دارد، در سال ۲۰۰۶ اکران شد و ایرانی ها به خاطر آنچه تحریف وقایع تاریخی و توهین به فرهنگ ایران باستان، به شدت از آن فیلم انتقاد کردند.



اما قسمت دوم این فیلم با عنوان "۳۰۰؛ ظهور یک امپراتوری" تا چه حد به حقایق تاریخی وفادار است؟

پل کارتلج پروفسور فرهنگ یونانی در دانشگاه کمبریج پنج اشتباه تاریخی این فیلم را برمی شمارد.
 
۱- ایراد اول در عنوان فیلم است. عنوان فیلم "۳۰۰: ظهور یک امپراتوری" است. اما منظور ظهور و قدرت گیری کدام امپراتوری است؟ اگر منظور"امپراتوری آتنی" است باید گفت که این امپراتوری حداقل دو سال پس از حوادثی که فیلم روی آن تمرکز دارد یعنی نبردهای دریایی آرتمیسیوم و سالامیس که هر دوی آنها در سال ۴۸۰ قبل از میلاد روی دادند، به مرور شکل گرفت.
 
رودریگو سانتورو در نقش خشایارشای جوان


 
۲- داستان فیلم با پرتاب یک تیر اعجاب آمیز که هیچ حقیقت تاریخی ندارد آغاز می شود. این تیر را یک قهرمان آتنی به نام تمیستوکل در جریان نبرد ماراتون در حومه شهر آتن در سال ۴۹۰ قبل از میلاد از کمان خود رها می کند و در کمال شگفتی داریوش بزرگ، پادشاه ایران را می کشد.
 
در کنار او، خشایارشا پسر و جانشین وی ایستاده است. هر چند داریوش پادشاه ایران این کارزار نظامی را علیه یونان شروع کرد که در ماراتون با مقاومت روبرو شده و شکست خورد، ولی نه او و نه پسرش خشایارشا هیچکدام در این نبرد حاضر نبودند. 

۳- فیلم از صحنه نبرد ماراتون که در آن سپاه ایران شکست خورد و از نظر تاریخی می توان آن را دلیل حمله بعدی سپاه ایران در دوران خشایارشا برای گرفتن انتقام از آن شکست قلمداد کرد، یکباره به ده سال بعد خیز بر می‌دارد و حرکت ناوگان دریایی سپاه ایران به سوی قلمرو یونان را نشان می دهد.
 
فرماندهی این ناوگان با یک زن یونانی است، آرتمیس، ملکه هالیکارناس که امروزه "بودروم" نامیده می شود. طبق اسناد و نوشته های هرودوت اندیشمند یونانی و مورخ جنگ های ایران و یونان که در همین دوران می زیسته، آرتمیس یک شخصیت واقعی است.
 
او یک ملکه یونانی بود که در نبرد سالامیس در اردوی ایرانی ها می جنگید. ولی او فرمانده ناوگان دریایی ایرانی ها نبود. اسناد نشان می دهد که از حدود ۶۰۰ کشتی که در آن نبرد شرکت داشتند ملکه آرتمیس فقط چند کشتی در اختیار سپاه ایران قرار داده بود.
 
سالیوان استیپلتون در نقش تمیستوکل


 
۴- سازندگان این فیلم یک صحنه  غيراخلاقي معاشقه در این فیلم گنجانده اند. این معاشقه کاملا ساختگی و تخیلی بین دو دشمن یعنی "آرتمیس" و "تمیستوکل" و درست در فاصله دو نبرد آرتمیسیوم و سالامیس روی می‌دهد و طبیعتا آنطور که در داستان‌های تخیلی رایج است به عنوان نوعی دیپلماسی بین دو دشمن ارائه می شود.
 
در ضمن طوری تصویر شده که گویا سپاه یونان در این نبرد شکست خورد در صورتی که در عالم واقعیت در این نبرد هیچیک از دو طرف نتوانستند به پیروزی برسند.
 
ملکه گرگو


 
۵- اما مهمترین نکته غلط تاریخی که در عین حال قرار است اوج حماسی این داستان باشد، مقطعی است که سپاه یونان به فرماندهی "تمیستوکل" برای پیروزی در نبرد سالامیس به کمک نیروی دریایی قدرتمند اسپارت نیاز پیدا می کند و ناوگان دریایی اسپارت به فرماندهی یک ملکه یونانی دیگر، گورگو (بیوه لئونیداس که قهرمان بخش اول فیلم ۳۰۰ بود)، درست سر به زنگاه از راه می رسد.
 
اما در عالم واقعیت اسپارت در آن نبرد دریایی فقط ۱۶ کشتی در اختیار ناوگان دریایی یونان قرار داده بود که مجموع آن حدود ۴۰۰ فروند بود. و درست مثل کمک آرتمیس به سپاه ایران، حضور اسپارت و کشتی های آنان در این نبرد و سرانجام آن که یک پیروزی قاطع و بی چون و چرا برای یونانی ها بود تاثیر چندانی نداشت.
منبع: بی بی سی
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
مطمئنم نظرات مال کارمندان فرارو است چون نظر ناب من را چاپ نکردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
چرا مثبت منفی کار نمیکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
من از شنیدن خبر ساخت فیلم ضد ایرانی ناراحت نشدم ولی بعد از خوندن کامنت ها شروع کردم به گریه کردم. من اصلا فکر نمیکردم ما ایرانی ها در مورد خدماتی که ایران باستان به بشریت کرده اتفاق نطر نداشته باشیم.
اون ها روی باطل خودشون پابرجا هستن ولی ما روی حق خودمون نه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
تا معراجي هاي 300 داريم غم نداريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
این فیلم و قبلیش نیازی به دیدن و نقد ندارن .گذشتگان ما جواب امثال 300 را داده اند! برید نقش رستم و زانو زدن والریانوس را در برابر شاپور ببینید و کیف کنید!گرچه رسانه های خودمان این موضوع را انعکاس نمی دهند وحتی این نوشته من هم ممکن است چاپ نشود!!!!!!!!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
تحریف حقایق تاریخی از طرف هر کس که باشد، کار نکوهیده ایست.
آزیتا
United Arab Emirates
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
نسازی برات می سازند
الی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
فرمایشتون درست ،ماایرانیهاهم ارش کمانگیرساخته ایم که اینهم تحریف تاریخ(صرفاجهت اطلاع)
آرش کمانگیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
من تحریف تاریخ نیستم خانم
زهرا
United Arab Emirates
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
احسنت بر آزیتا، باهات موافقم
سمیرا
United Arab Emirates
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
الی جان .... جهت اطلاعت ...افسانه ی آرش به هیچ وجه تحریف تاریخ نیست .... چون اصلاً در هیچ یک از متون تاریخی نیامده و صدالبته یک داستان و افسانه و اسطوره است که حس همگرایی ملی را تهییج میکند .... هیچ مورخی هم هیچ وقت اظهار نکرده که در بخشی از تاریخ ، چنین موردی نقل شده است
ناشناس
Germany
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
به راستی صدا و سیما برای تاریخ کهن ما چه کرده؟
از کل تاریخ ایران چسبیده اند به چند صد سال اخیر!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
تازمانی که صداوسیما ومتولیان تولیدات سینمایی از افتخارات دوران گذشته غافل ومشغول تولید فیلم هاوسریال های ... مثل "پایتخت" و ... هستند این گونه تحلیل ها راه به جایی نمی برد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
به پایتخت گیر نده سریالهای بد تلویزیون بجای خود ولی پایتخت قسمت اول عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
لابد داریوش و کورش و خشایارشا افتخار گذشته ی ایرانند. متجاوزین را چه جای افتخار؟
ناشناس
United States of America
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
داریوش و کوروش و خشایار همیشه افتخار ایران بوده، هست و خواهند بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
ناشناس 13:13 یه کم مطالعه کن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
بازم به بی بی سی...
هرمز
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
راست میگه دیگه من این مطلب رو دیشب تو بی بی سی دیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
مرگ بر آمریکا مرگ بر صهیونیست مرگ بر هالیوود.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
شفای عاجل شفای عاجل...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
باور کن همین سینما آمریکا برنامه های صدا وسیمارو تو نوروز پر کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
++++++++++++++ به شفای عاجل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
آره به جای مدریت درست و استفاده از منابع تلویزیون برای ساختن آثار درمورد تاریخ باستان ایران با کیفیت بالا، شعار سر بدید
شعار دادن خیلی آسون تره آخه
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ایشالا به امید خدا ما 70 میلیون نفر بهشتی و سایر مردم جهان جهنمی هستند ،الهی آمین!
ali110
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دوباره سر این فیلم جاروجنجال راه ندازید که مثل فیلم بسیار سطح پایین 300 که یک انیمیشن بود و دلیل کنجکاوی مردم جهان به خاطر سرو صداهایی که مقامات ایرانی برای این فیلم سر دادند شد یکی از پر فروشترین فیلمهای سال هیچ کس نباید در مورد این فیلم نظر بده چون تهیه کننده این فیلم مثل دفعه قبل از تمام نظرها برای جنجال افرینی و تبلیغ فیلمش استفاده میکند
انقدر این نوع فیلمها از نظر فنی سطهشان پائین است که ارزش نقد کردن هم ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
با خرید سی دی و دی وی دی کپی توسط مردم ایران پرفروش شد؟
ناشناس
United States of America
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
محض اطلاع جنابعالی فیلم 300 رتبه 7.8 از 10 رو از کابرانش گرفت.اگه مثل شما بخواهیم بشینیم واعتراضی نکنیم، همین فیلمها بعدن برای مخاطب میشه تاریخ نوشته شده!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
نه عزیزم وقتی جنجال رسانه ای راه انداختیم مردم دنیا کنجکاو شدند و فیلم رو دیدند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
اصلا فيلم 300 اينقدر مسخره است كه ارزش ديدن و نقد كردن هم ندارد حيف وقت . . .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
برای ما ارزش نداره درسته ، ولی این فیلم توی دنیا بیننده داره و همه نمیدونن حقیقت چیه !!! باید اطلاع رسانی بشه
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
++++++++++++++
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
از اونجایی که بعضی ها عاشق آمریکا هستند ، اگه داریوشو اینجوری بکشن هم اشکالی نداره .
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دقیقا نظر منم همین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
شما جان بر کفان روسیه که کلا منکر حمله روسیه در زمان قاجار به ایرانید و اون رو دوست صمیمی میدونید
پیمان
Germany
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
بعد شما و فتنه جان طرفدار داریوش و ایران باستان هستید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
داریوش و کوروش بهونه است والا اگه ایرانی هستی و غیرت داری نباید اجازه بدی یه کشوری که 200 سال ام قدمت نداره بیاد به ما زور بگه، بگه انرژی هسته ای نداشته باشید، مارو تهدید به گزینه نظامی کنه
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دقت کردین اکثر ضدیت با ایران مریوط به دوره هخامنشی است پرسش این است واقعا چرا؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
چون که زیرا!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
چون هخامنشیان لشگر کشی می کردند و سرزمین های دیگران رو تصرف می کردند و تمدن ها رو نابود . برعکس یونان و روم و مصر و چین هم نه دانشمندی و نه فیلسوفی و نه هنرمندی به جهان تحویل دادند . همین یونانی ها رو ببین چقدر از این دنیای مدرن امروزی ریشه در فرهنگشون داره...سنا و مجلس و دموکراسی و ... چند تا شخصیت برجسته فرهنگی و فلسفی داشتند ... هخامنشیان به جز کشورگشایی چی داشتند ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
موافق ناشناس 13:18. لایک داشت.
محمد سادات
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
به نظرم به این دلیل که یونانیان موفق شدند در سال 330 قبل از میلاد این امپراطوری را در هم بشکند و این بزرگترین افتخار نظامی غرب در برابر ایرانیان سلحشور بود . اما در دوره پارتها و ساسانیان که غربیها به صورت متحد و در قالب امپراطوری کبیر روم با ایرانیان درگیر بودند . شکستهای خفت باری از ایرانیان خوردند چنانچه از 18 جنگ بزرگ که بین سالهای 53 قبل از میلاد تا 627 میلادی بین ایرانیان و اروپاییها به راه افتاد . غربیها در 13 جنگ به سختی شکست خوردند و حتی تعدادی از امپراطوران روم در جنگ به دست ایرانیان کشته شده و یا به قتل رسیدند .از جمله کراسوس ، والرین ، کلادیوس و غیره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس 13:18 عزیز بر خلاف آنچه که مغرضین از پارسها روایت می کنند آنها شروع کننده جنگ نبودند . بلکه کوروش کبیر علیه اتحادیه ای وارد جنگ شد که بین لیدی به رهبری کرزوس ، پسامتیک فرعون مصر و نابونید شاه بابل در 550 قبل از میلاد منعقد شده بود و مقصود این ائتلاف جنگ با دولت نوظهور پارسها در فلات ایران بود بطوریکه کرزوس اولین اقدام نظامی را در 546 قبل از میلاد بر ضد پارسها انجام داد و قوای نظامی خود را از رود هالیس (قزل ایرماق فعلی ) عبور داده و به سرزمینهای ایران حمله کرد و به این ترتیب یک سلسله جنگها علیه لیدی و بابل آغاز شد . در مورد شخصیتهای فرهنگی هم باید بگویم شما لابد زرتشت را از یاد برده اید که به نظر اکثر مورخین در قرن هفتم قبل از میلاد تقریبا همدوره با مادها می زیسته . بهتر است به مجموعه گاتها در کتاب اوستا رجوع کرده تا اندیشه بلند و مترقی این مرد پاک نهاد را در 2700 سال قبل ببینید . اگر برتر از فلسفه بودا ، لاوتسه ، مهاویرا ، طالس ، کنفوسیوس و غیره نباشد( که تقریبا معاصر او محسوب می شوند ) به نظر حقیر پست تر نیست .
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
در جواب ناشناس 13:18
بدبخترین مردم کسانی هستند که تاریخ خود را انکار میکنند « ارد بزرگ »
این کشور با داشتن افراد بی اطلاع و ناآگاهی مانند شما نیاز به دشمن و تخریب نداره
در جواب اینکه گفتید یونانی ها سنا و مجلس داشتند که در جهان امروزی هست یا کلی فیلسوف داشتند باید گفت کوروش بزرگ و منشورش الان به عنوان اولین نماد حقوق بشریست همین هخامنشیان اولین کسانی بودند که جاده سازی کردند ، همین هخامنشیان پست رو به وجود آوردند ، همین هخامنشیان سیستم ایالتی رو به وجود آوردند که در آمریکا الان سیستم حکومتیشونه
فرق یونانیان با ایرانیان این بود که انها کسانی رو نداشتند که تاریخ قبل از خودشون رو انکار کنند ولی در ایران امثال شما وجود دارد ، بهتر است شما اول در مورد تاریخ کشورتون مطالعه کنید بعد صحبت کنید
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
پاسخ ناشناس 13:18
هخامنشیان از بزرکترین تمدن های زمان خودشون بودن شایدم بزرگترین. هیچ تمدن بزرگی بدون دانشمند و هنرمند و فیلسوف بوجود نمیاد. علت اینکه دانشمندا و فیلسوفای یونانی مشهورترند اینه که در حال حاضر بیشترین قدرت تبلیغاتی و نشر علم در دست غربی هاست و علوم روز ما از بعد از انقلاب رنسانس و از حدود 400 سال پیش به این طرف در غرب توسعه پیدا کرده است. وجود سازه هایی که از زمان هخامنشیان در ایران به جا مونده واضح ترین نشونه اینه که دانشمندای بزرگی در اون زمان در ایران بوده اند. در مورد مصر و چین هم که شما اسم بردی شرایط خیلی شبیه ایرانه. کی می تونه دانشمندا و فیلسوفای مصر و چین قدیم را بشماره و اطلاعات زیاد در موردشون بده؟؟؟
از همه اینا که بگذریم منشور حقوق بشر متعلق به هخامنشیانه و کتیبه هایی که وجود داره نشون میده که دموکراسی در او زمان تا چه حد در ایران زیاد بوده. به عنوان مثال کتیبه ای هست که در اون به حقوق و دست مزد سازندگان تخت جمشید اشاره شده. حالا بگردید دنبال حقوق سازندگان دیوار چین یا اهرام مصر. تازه کی گفته هخامنشیان تمدن نابود می کردند؟ مگه بابل را گرفتند نابودش کردند؟ نابودش که نکردند بت بزرگشون را هم به رسمیت شناختند. در مورد لشگر کشی...
هیچ کشور قدرتمندی در طول تاریخ وجود نداشته و نداره و نخواهد داشت که لشگرکشی نکنه . این یه چیز عادی و طبیعیه. تفاوت در اینه که مثل کوروش بزرگ اشگر کشی کنی نه مثل چنگیز یا مثل حمله امریکا به ویتنام.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
در جواب ناشناس عزیز که گفته هخامنشیان به جز کشورگشایی چی داشتند باید بگم که هخامنشیان و ایرانیان آن دوران هم چیزهای خوبی داشتن و هم چیزهای بد مثلا افلاطون داریوش رو بزرگترین قانونگذار بشر مینامه و یا فیثاغورث حکیم و دانشمند بزرگ یونانی میگه که من بخش بزرگی از عقاید و دانشهام رو از حکمت ایرانیان بخصوص مغ های ایرانی یاد گرفتم اما از اون طرف چیزهای بدی هم از اون دوران وجود داره مثل کشتارهایی که اردشیر سوم هخامنشی انجام داد.ایکاش همه ی ما انسانها یاد بگیریم بدون تعصب به تاریخ نگاه کنیم و خوب و بد اون رو با هم ببینیم
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس 13:18 واقعا اطلاعاتت از گذشته سرزمینت همین قدره؟
یه کم مطالعه کن عزیزم!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
عجب پس هخامنشیان تمدن ها را نابود می کردند کی این داستان ها را برایت تعریف کرده؟ رفتار هخامنشیان در بابل و مصر هنوز بعد قرن ها مورد ستایشه پسر خوب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
هخامنشیان با دادن آزادی به ادیان و اندیشه های اون موقع در خاورمیانه زمینه یک شکوفایی بزرگو توعلم و تفکر و تمدن سازی ایجاد کردن.اگه به قول جنابعالی تمدن ها رو نابود کردن دیگه خبری از یونان و مصر نمی موند.کتیبه های مصری با احترام از شاهنشاهان ایرانی نام میبره.حالا شما چرا اینقد عصبانی هستید نمیدونم!!
ناشناس
Japan
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
برای ناشناس ۱۳:۱۸
هنر ظهور یافته در سنگ نوشته‌های تخت
جمشید و ... چیست؟!! حکمرانی بر چندین کشور بدون داشتن سیاست قوی ممکن است ؟ حمله‌های متعدد بدون داشن اقتصاد قوی ممکن است؟؟!!! پس هنر، اقتصاد و سیاست در حد بالایی بوده ولی در آن دوره فیلسوف نداشته... ولی خب در دوره‌های بعد داشته عصر ساسانی، اسلامی و ...
همچنین زمان اشکانیان ما (مجلس مهستان) داشتیم حضرت آقای مطلع!!!
محمد
United States of America
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس 13:18 واقعا ایرانی هستی؟متاسفم برای انسانهایی مثل تو که اینقد شیفته کشورهای دیگه هستن که کشور خودشونو نمیبینن.ضمنا زمانی که در کشور ما دانشگاه جندی شاپور فعالیت داشت در اون کشورها مدرسه هم وجود نداشت هیچکسی هم تمام کتابخانه های اون کشورهارو آتیش نزد و به تاراج نبرد.
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
عزیز من هخامنشیان اولی امپراطوری به معنای واقعی کلمه در جهان بودند آنها نماد هویت و فرهنگ ما هستنداین دلیل حمله به هخامنشیانه تورو ارجاع میدم به نظرات ریچارد فرای شرق شناس شهیر برای نابودی یک ملت اول هویتشو نابود میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس 13:18 گفته: "برعکس یونان و روم و مصر و چین هم نه دانشمندی و نه فیلسوفی و نه هنرمندی به جهان تحویل دادند "
سطح اطلاعات شما باعث حیرت است که از متداول ترین مطالب تاریخی هم بی اطلاعین. شما رو به "هر" کتاب تاریخی نویسنده های خارجی ارجاع می دهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
در جواب ناشناس 13:18
بدبخترین مردم کسانی هستند که تاریخ خود را انکار میکنند « ارد بزرگ »
این کشور با داشتن افراد بی اطلاع و ناآگاهی مانند شما نیاز به دشمن و تخریب نداره
در جواب اینکه گفتید یونانی ها سنا و مجلس داشتند که در جهان امروزی هست یا کلی فیلسوف داشتند باید گفت کوروش بزرگ و منشورش الان به عنوان اولین نماد حقوق بشریست همین هخامنشیان اولین کسانی بودند که جاده سازی کردند ، همین هخامنشیان پست رو به وجود آوردند ، همین هخامنشیان سیستم ایالتی رو به وجود آوردند که در آمریکا الان سیستم حکومتیشونه
فرق یونانیان با ایرانیان این بود که انها کسانی رو نداشتند که تاریخ قبل از خودشون رو انکار کنند ولی در ایران امثال شما وجود دارد ، بهتر است شما در مورد تاریخ کشورتون مطالعه کنید
فرارو جان با نظرات من مشکل داری که چاپ نمیکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
دوست 18 13 اینچنین نیست که جهان هرچه دارد از یونانیان است البته نقشه آنها را در بسیاری از زمینه ها نادیده گرفت اما این دوران گذار بشریت از قبیله گرایی و مادر سالاری به جامعه طبقاتی پدر سالار که تاکنون نیز ادامه دارد و بسیاری از اندیشمندان به آن انتقاد دارند نتیجه کارکرد همه تمدنهای کهن از جمله فینیقیها در توسعه تجارت،پارسیان در دیوانسالاری حکومتی،کارتاژها در توسعه انضباط نظامی و...است ضمن آنکه فراموش نکنیم که اروپا اگر توانسته بسیاری از هژمونی های خود را بر اساس ارکان گذشته بنا نهد بدلیل موقعیت جغرافیایی آن است ،چیزی که ایران از آن بی بهره بود زیرا پارس مانند پل بین شرق و غرب بوده است و بطور میانگین هر 200 سال یکبار در اشغال یک قدرت منطقه ای یا فرامنطقه ای بوده است که هریک بنوعی اقدام به تخریب زیرساختهای آن کرده اند مثلا چنگیز با تخریب سیستم آبیاری ایران ،این کشور را از یک کشور کشاورزی به دامداری و کوچ نشینی سوق داد....
ناشناس
United States of America
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
13:18
فقط ارجاعت میدم به منشور کوروش کبیر و وصیت نامه داریوش عزیز.
ناشناس
United States of America
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
وقتی که تو کتابهای درسیو دانشگاهی این گونه تاریخ ایران کهن رو سانسور می کنن باید هم افرادی مثل ناشناس 13:18 اینجوری درررررافکنی نمایند!
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
چه جالب.چقدر بروز بوده هخامنشیان. ولی می گن هیچ کس جز خانواده سلطنتی اجازه کسب علم نداشته ،نمی دونم بقیه این افسانه های که در مورد هخامنشیان می گن درسته. ؟ما هر چی دانشمند و منجم و فیلسوف داریم و مشناسیم همه برای دوران بعد از اسلامه .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
ناشناس 13:18..... :هخامنشیان کسانی بودند که بزرگترین تمدن را به بشریت تقدیم کردند. نظام مالیاتی را برای نخستین بار داریوش ابداع کرد و انگلیسی ها 2300 سال بعد آن را به شیوه امروز دراوردند . آنان تمدن بزرگی چون پرسپولیس را بر پا کردند که بقایای آن هنوز در تخت جمشید موجود است که نشان دهنده ی اوج توانایی ایرانیان در معماری و همچنین ریاضیات است . داشتن شبکه فاضلاب شهری نشان دهنده ی اهمیت بهداشت بود .هخامنشیان پاک ترین مردم جهان بودند برخلاف یونان باستان که روسپی گری رواج داشت به نوشته تاریخ نویسان غربی اگر کل ایران را به گردید حتی یک زن روسپی پیدا نخواهید کرد . پسران نیز از کودکی به اسب سواری و تیراندازی می پرداختند و به پروش نفس مشغول می شدند ,شاید برای همین بوده که به جنگ جویان ماهری تبدیل می شدند . کوروش تنها پادشاهی بود که هنگامی که کشوری را فتح می کرد به اعتقادات و خدایان آن مردم کاملآ احترام می گذاشت و پس از آنکه پادشاه آن کشور را تابع خویش می کرد ,پادشاه ذلیل شده را دوباره به تخت پادشاهی می رساند . هخامنشیان ارابه , سفال جام های بی نظیر از طلا ونقره می ساختند که هنوز برخی از آنان زینت بخش موزه های بریتانیا و فرانسه است . کوروش بزرگ مردمان یهود را از چنگ پادشاه بابل نجات داد و به گفته او تا زمانی که زنده هستم اجازه نخواه مداد هیچ مرد و زنی در دنیا برده شوند . ایرنیان صدها وسیله اختراع کردند که نقش چشم گیری در پیشرفت دانش بشری داشته است اما اینکه چرا دانشمندان بزرگی را از آن دوره نمی شناسیم به عقیده اینجانب برای این است که با توجه به حجوم تازیان و مغولان و آتش زدن کتاب خانه ها برخی از این نام ها از بین رفته لیکن منشور کوروش که مبنای حقوق بشر در جهان است و وصیت نامه بی نظیر داریوش نشان دهنده ادب و فرهنگ از دیر باز در نزد ایرانیان است .لیکن جا دارد نیاکان خویش را بهتر شناخته و مهملات اهریمنان را تکرار نکنیم . از گفته های زردشت بزرگ است که راه در جهان یکیست و آن راه راستیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
به ناشناس 13:18

اگر یک کم کتاب خونده باشی می فهمی که کوروش بود که یهودیان را یعنی یک قوم را از دست باببلیان ستمگر رهائی داد که تا الان آنها درود بر پیکرش می فرستند و کلا" در آن زمان از او به عنوان پادشاهی عادل نام برده می شد ولی متاسم که تو چنین نظری داری،البته حتما" ایرانی نیستی
آذری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
ناشنا 13:18 کاملا یاهات موافقم
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
ناشناس1318عزیز واقعا جای تعجب داره.شما که از حداقل اطلاعات درباره گذشته خودت برخوردار نیستی و در حد کتاب تاریخ بچه های دبستانی هم اطلاعات نداری اصلا چطور میتونی ی فیلمو نقد کنی؟اصلا چطور میتونی درباره تاریخ ایران نظر بدی؟از صدقه سری همین ادم هاست که اونا هم جرات ساخت یه اینجور فیلمهایی رو پیدا میکنن و اینجوری تاریخو تحریف میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
من فکر میکردم ارتمیس ایرانیه. یونانیه؟ پس چرا علیه کشورش میجنگه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ببین اون زمان تو یونان به اون معنی کشور نبوده...بلکه دولت شهر بوده
دولت شهرها باهم گهگاه میجنگیدن و حتی بصورت مزدور برای دیگران علیه دولت شهرهای موردنظر حمله میبردن
هخامنشیان هم خیلی در این راه پول خرج میکردن
آرتمیس ملکه یکی از این دولت شهرهای مزدور بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
این کارگردانش مگه اصلا یونانی هست که گیر داده به تاریخ یونان و ایران
مشکل یهودی ها اینه به اون شکل تاریخ اساطیری ندارن و مشکل ما ایرانی ها هم اینه با حساسیت بی مورد یه فیلم بی محتوا رو که هیچ کس نگاه نمی کرد با جار و جنجال باعث شدیم خیلی از مردم دنیا نگاهش بکنن!
بهتره چشممون رو به روش ببندیم وقتی نه فیلمی در مدح و عظمت امپراتوری خودمون ساختیم نه اینکه هیچ حمایتی الان از تاریخ گذشته ایران میشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دنیای غرب تمدن خود را وامدار یونان و روم و به نوعی ادامه دهنده راه آنها می داند .اما آنچه ترمز توسعه طلبی غربیها را در دنیای باستان کشید ملتی به نام ایران بود که تحت لوای حکومتهای مقتدری چون اشکانیان و ساسانیان برای هشتصد سال غربیها را در پشت رود فرات و کوهای ارمنستان در خماری گذاشته و به این طریق تمدن های چین و هند را هم از غارتگری اروپاییان آزمند حفظ نمود . به همین خاطر از ایرانیهای مغرور و سلحشور دل خوشی نداشته و ندارند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
یکی هم پیدا نمیشه برای این مملکت فیلم تاریخی ارزش دار بسازه تا ما هم حرفی برای گفتن داشته باشیم بابا حداقل تلاش کنیم.......
باز خوب شد این فیلم مختارنامه رو ساختن که از حیثیت ایرانی و شیعه دفاع کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
خدا سازنده مفسد فی الارضش را لعنت کند بدجوری رفت رو اعصابم.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ارتمیس یک زن یونانی بوده نه ایرانی . این که در قلمرو تصرف شده هخامنشیان زندگی می کرده ایرانی نژادش نمی کنه . در زمان هخامنشیان زنان کاملا مستور و پرده نشین بوده اند .
محمد
United States of America
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس محترم پیشنهاد میکنم یبار دیگه تاریخ هخامنشیان رو بخونی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
پدرش ایرانی بود مادرش یونانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
فرارو هیچ میدونی شدی مزدور آمریکا؟بدبخت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
بابا همین آمریکا این کامپیوتر و هزاران چیز دیگر رو اختراع کرد که الان داری باهاش نظر تو میگی ،ولی روسیه چی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
فيلم سيصد يك پيام بيشتر ندارد و آن اين است كه ايراني ها كه مظهر تمدن شرق هستند خيلي وقت است كه به يونان كه مظهر تمدن غرب است باخته است !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
با این که حرفت رو تا حدی قبول دارم بازم بهت منفی میدم.چطور دلت میاد این حرف رو بزنی
mammadreza
Finland
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
تقصیر خودمونه که تو همه زمینه ها خوابمون برده
حقگو
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
این فیلم به اسلام خدمت کرده چون چهره واقعی شاهان ظالم پبش از اسلام رو بخوبی تصویر کرده
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
به خدا من به عنوان يك ايراني خون ميشه دلم اين چيزهارو ميبينم و ميشنوم.....

اين يك ضعيف كشي بزرگ و عيان است....

اين فيلم در سراسر جهان پخش خواهد شد و كلا تاريخ مارو تحريف كردن و هرچه ميخواهند به ما مي بندند و ما واقعا زورمان نمي رسد...يه فيلم خوب هم بسازيم مطمئنا نمايش نخواهند داد...

خيلي نامرديه... خيلي
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ما ایرانی ابتدا باید بریم و مدیوم سینما رو یاد بگیریم تا بتونیم حرفهامون رو از طریق این رسانه-هنر پرمخاطب و تاثیرگزار بزنیم البته اگه این خواست ملی در کشورمون جابیوفته که جایی در این جهان بزرگ و چند صدایی باز کنیم.درسته که ما انگشت شمار فیلمهای خوبی در سینمامون داشتیم ولی هنوز هیچ فیلم کاملی که عیب و نقصی نداشته باشه نداشتیم و این بخاطر اینه که ما هنوز سینما رو اونطور که باید نشناختیم مسوولین فرهنگیمون هم از سینمای تاثیرگزار مسیله دار ترس دارن و ترجیح میدن که یه سینمای خنثی و بدون دغدغه داشته باشیم درست برعکس سینماگران و مسیولان انگلیسی و آمریکایی که به دنبال سینمای تاثیرگزار و دغدغه مندن که هم مشکلات و دغدغه های ملیشون رو نشون بده و هم در جهان براشون اعتباری بدست بیاره
مرضیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
بهترین پاسخ ایرانیان به این فیلم بی اعتنایی کامل نسبت به ان است؛ نه رفتن تو پیج مثلا تهیه کننده یا کارگردان فیلم و....................!!
ناشناس
United States of America
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
نخیر اتفاقا باید اعتراض کرد. اینکه بدانند فرزندان کوروش وداریوش خواب تشریف ندارن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
کپی بی بی سی
تهاجم فرهنگی یعنی این فرارو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
بازم بگید نگیم مرگ بر آمریکا...
اونا مستقیم و غیر مستقیم دارن میگن مرگ بر ایران...
مرگ بر گذشته،حال وآینده س ایران
ناشناس
Germany
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
اتفاقا خوشحالم که بواسطه این فیلم، مردم دنیا میفهمن ما یه زمانی ابرقدرت بودیم والا اینجوری که پیش میریم کی میدونه اصلا ما تاریخ چندهزار ساله داریم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
یه بابایی یه سری تبلیغ از فیلم ها درست می کنه به اسم honest trailer که برای فیلم 300 هم در یوتیوب گذاشته خیلی بامزه است کلی مسخره اش کرده یه نگاه بندازید
یاسر
Germany
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
ناشناس 13:18 معلومه از تاریخ حتی به اندازه یک ارزن هم نمی دونی ! ایران بزرگترین تمدن دنیا بود و اولین تمدن شهری رو به دنیا عرضه کرد بهترین صنعت و تجارت و هنردر زمان ایران باستان بود برده داری معنی نداشت حقوق زن و مرد مساوی بود همه چیز بر اساس قراداد و حق و ناحق بود شما لطفا تاریخ نمی دونی ازت کم نمیشه نظر ندی !!!
ناشناس
United States of America
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
++++++++++++++++
ناشناس
United States of America
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
خشایارشا نه مجید جان، خشیارشاه
سواد هم چیز خوبیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
اتفاقا شما اشتباه میکنید ، خشایارشا درسته نه خشایار شاه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
توی هیج متن باستانی واژه شاه نداریم شا درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
ما قهرمانانی مثل مختار داریم بزار هالیوود خودشو خفه کنه با 300
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
ما قهرمانانی مثل مختار داریم بزار هالیوود خودشو خفه کنه با 300
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
داریوش و کوروش بهونه است والا اگه ایرانی هستی و غیرت داری نباید اجازه بدی یه کشوری که 200 سال ام قدمت نداره بیاد به ما زور بگه، بگه انرژی هسته ای نداشته باشید، مارو تهدید به گزینه نظامی کنه،انقدر تن کوروش کبیر و تو گور نلرزونید سر سپرده های آمریکا
ناشناس
Finland
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
درود بر شرف و بر غیرتت.
زهرا
United Arab Emirates
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
به اعتقاد من، ما ایرانی ها همیشه چشممونو رو داشته هامون بستیم ما گذشته داریمو بیخیالش شدیم و همینه که پیشرفت نکردیم چون پدرانمونو ندیدیم
اگه هر نسل یه قدم بیشتر از پدرانش برمیداشت الان ما قدرت مطلق بودیم
ehsan
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
درسته این فیلم نوعی توهین و تحریف تاریخی به حساب میاد
ولی جلوه بصری و اکشن خیلی باحالی داره یعنی ارزش یکبار دیدن رو داره
مجتبی
Finland
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
به چه قیمت؟؟!! یعنی هر غذایی ولو مسموم که ظاهری خوب و شیک داشت باید ازش استفاده کرد؟؟؟!!
چرا بعضیا اینقدر ندید بدید هستن؟
علی
Germany
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
وای بر ما ، وای بر میراث داران سرزمین پاک و مقدس ایران..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
ادم سطح اطلاعات و ادعا های دوستانو میبینه خندش میگیره.
ایران بزرگترین بود، ایران اولین بود، ایران اخرین بود...
رشد و تمدن کشور کوچیکی مثل یونان بسیار بیشتر از ایران به اون عظمت بوده.
ایران با اون عظمت از یونان شکست های سختی خورد.
کسی منکر بزرگ بودن و متمدن و پیشرفته بودن ایران در اون زمان نیست.
ولی اینکه فکر کنیم ایران در زمان هخامنشیان بزرگترین و متمدن ترین و پیشرفته ترین در کل تاریخ بوده، صرفا از تعصب بیش از حد سر چشمه میگیره.
زمانی که مصر اون اهرامو ساخته اصلا ایران حکومت مرکزی نداشته. یا پیشرفت خیره کننده فلسفه و ریاضیات در یونان باستان که هنوزم از دست اورد هاشون داریم استفاده میکنیم.
ایران بسیار بزرگ و قدرتمند بود، ولی اینکه این سطح تمدن رو به اون زمان از تاریخ نسبت بدیم، دور از تصوره.
ایرانی ها دوست دارن امریکای فعلی رو در ایران هخامنشی ببینن.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
هخامنشیان هم مثل همه امپراطوری های تاریخ جلاد و آدم کش بودند نگاهی به منابع تاریخی معتبر و بیطرف همه واقعیت ها رو مشخص میکنه.ویل دورانت فقط گوشه ایی از جنایت های اون ها رو تو کتاب تاریخ تمدن به رشته تحریر در آورده.بد بختانه ما ایرانیها میخوایم نداشته های امروزمون رو با این حرف های افسانه ایی جبران کنیم.به هر جهت تخدیر ذهنی خوبی میتونن باشن این حرفا...
آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
در جواب ناشناس 13:18 هخامنشیان نخستین امپراتوری بزرگ جهان بودند که بر سرزمین های بسیار وسیعی از هند تا یونان و مردمی از فرهنگ ها و نژاد ها و مذاهب گوناگون حکومت می کردند.پروفسور گیرشمن باستان شناس شهیر درباره ایران عصر هخامنشی می نویسد:ایرانیان نخستین ملتی هستند که شاهنشاهیی جهانی ایجاد کردند که روح اغماض و عدالت که پیش از آن ناشناخته بود در آن حکمفرما بود آنان سرحدهای جهان متمدن را به نواحی بعید مشرق تا خط سیحون کشانیدند(ایران از آغاز تا اسلام صفحه 423) درباره اهداف اسکندر پس از سقوط هخامنشیان می گوید:فاتح که بر اریکه داریوش جلوس کرده بود جز تجدید بنای شاهنشاهی هخامنشیان اندیشه ای نداشت و پندار خویش را مبنی بر اختلاط و امتزاج دو ملت بزرگ و دو تمدن عظیم دنبال می کرد(صفحه424).درباره تأثیر تمدن هخامنشی بر جهان آن روز می نویسد:"ایرانیان همچنان که در اداره ممالک توفیق می یافتند در اقتصاد و تجارت نیز موفق آمدند.تحقیقات جدید ثابت می کند که ممالک دوردست که بر اثر توسعه کشور هخامنشی به آن پیوسته بودند تحت نفوذ خیرخواهانه هخامنشیان عمیقا تحول یافتند.مثلا خوارزم و دیگر مستملکات شرقی در مدت سه قرن و نیم از صلح برخوردار بودند و این حادثه ای نادر در تاریخ نواحی شرقی در این عصر به شمار می رود .در این مدت ناحیه مذکور به توسعه حقیقی از لحاظ عمران و فلاحت مشغول بود.در همان عهد طرز آبیاری به وسیله قنوات زیر زمینی از جمله در واحه های جنوبی مصر معمول گردید.هنر هخامنشی به نواحی بسیار دورتر از مرزهای ایران رسید و نفوذ آن را در مصر،قبرس،سواحل دریای سیاه و مخصوصا در سکاییان می توان دید.هخامنشیان محیط مساعدی برای توسعه علم به وجود آوردند و ما می دانیم که در زمان داریوش بزرگ منجمی از مردم بابل به نام نبوریمانو درباره خسوف های ماه مطالعاتی به عمل آورد و موفق به محاسباتی دقیق تر از محاسبات بطلمیوس و کپرنیکوس گردید.نیز می توان از منجم دیگری به نام کیدینو از مردم سیپار نام برد که در حدود اواخر عهد هخامنشی تقدم اعتدالین را کشف کرد و موفق به محاسبه طول صحیح سال گردید..."(صص 231-230). بدون شک امپراتوری هخامنشی نقاط ضعفی از جمله استبداد شاهان و حکومت مطلقه فردی داشته است اما به گواهی تاریخ در زمینه توسعه علم و دانش و هنر در مشرق زمین و ایجاد صلح و امنیت و احترام به معتقدات ادیان و فرهنگ های مختلف و بسیاری جهات دیگر موفق بوده است لذا ادعای شما مبنی بر اینکه هخامنشیان جز کشور گشایی هنر دیگری نداشته اند بر خلاف گزارش های راستین تاریخی است.لطفا منتشر کنید
آرمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
هر چی می خوان تحریف کنن ! واقعیت اینه که ایران بعد از چند هزار سال با همه سختی های روزگار با همون نام و نشان یه سرزمین وسیع و پهناوره که با همه دشمنی ها (از دوست و دشمن ) سرجاشه ، اما یونان چی ؟ یه کشور فسقلی یه گوشه اروپا که بیشتر کشوراش اندازه یه استان کوچیک ایران هستن ! یه کشور که نقش کلیدی تو اروپا و دنیا نداره .
ناشناس
Finland
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
ببینید کاربران فرارو ما که همیشه بهتون میگیم باور کنید این آمریکایی ها با ما دشمن هستند با ایرانیت با اسلام با شیعه با انقلاب با جمهوری اسلامی با تمدن ایران با شهدا با امامت ایرانی همیشه سلحشور بودند و همین طور شیعیان و این دو باهم در ایران اسلامی جمع شده چون خودشون تمدن ندارند و از پیوند صدها نژاد درست شدند و چند صد سال نیست درست شدند به ایرانی با قدمت چندین هزار سال حسادت و کینه می ورزند و میخوان با رسانه دجال خودشون ایران تمدن رو از بین ببرند میخوان عفت رو از بین ببرند نمونه اش همون خانمی که نمیخوانم اسمش رو بیارم ای کاش این خانم عفت رو از مادران شهدا و یا نمونه تاریخیش همسر خشیار شا یاد می گرفت. قضیه هسته ای هم بهانه ای بیش نیست دشمنی آمریکا با ایران اسلامیه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
وافعا فیلمهای عالیه... منتظرم تا قسمت دومش رو هم ببینم . اینقدرم که ما ایرانیا تا حالا به فرهنگ و تاریخ خودمون بی احترامی کردیم اونا نکردن
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv