bato-adv
کد خبر: ۶۳۶۶۴۷
عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک در گفتگو با فرارو:

طالبان از ایران چه می‌خواهد؟

طالبان از ایران چه می‌خواهد؟
طالبان قصد دارد با تبلیغات گسترده از موضوع حق‌آبه برای تحریک شهروندان و کسب پشتیبان برای خود بهره می‌گیرد. حملات اخیر مرزی نیز در همین راستا قابل تحلیل است. قبل از طرح مساله حق‌آبه از سوی ایران، گزارش‌ها از اقدام طالبان به حملات مرزی نیز حکایت دارند
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

فرارو- صبح روز شنبه ششم خرداد، انتشار فیلم‌هایی از درگیری نیرو‌های مرزبانی کشور با طالبان به سرعت کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. منابع محلی کانون درگیری‌ها را در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستا‌های ساسولی، حاتم و ماککی گزارش کردند. هرچند با گذشت چند ساعت، توقف درگیری‌ها اعلام شد، اما شهادت دو تن از نیرو‌های مرزبانی کشورمان در پی تیراندازی طالبان به «پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل» دامنه نگرانی‌های داخلی را بیش از بیش افزایش داد.

به گزارش فرارو، درگیری اخیر در شرایطی رخ داد که طی ۱۰ روز گذشته، مناسبات میان ایران و امارت اسلامی طالبان بر سر حق‌آبه هیرمند سطح قابل توجه از تنش را تجربه کرده است. با وجود توقف درگیری‌ها، انتشار فیلمی از عبدالحمید خراسانی، یک عضو ارشد گروه طالبان و فرمانده پیشین پلیس طالبان برای ولایت پنجشیر که در آن صراحتا ایران را تهدید می‌کند، بیش‌از بیش توجهات را به سوی آینده درگیری‌ها میان ایران و طالبان معطوف کرده است.

اکنون اهداف طالبان از دمیدن جنگ و سناریو‌های پیش‌رو در مناسبات دو طرف، در مقام مساله‌ای جدی مطرح شده است. فرارو در راستای پی‌گیری این اتفاقات و آینده تنش میان ایران و طالبان دیدگاه عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان را جویا شده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

طالبان از جنگ افروزی با ایران چه می‌خواهد؟ / آینده درگیری‌های ایران با طالبان به چه سمتی پیش خواهد رفت؟

فرارو- درگیری‌ها میان نیرو‌های مرزبانی کشورمان با طالبان و انتشار فیلم‌های تهدیدآمیز این گروه بعد از توقف درگیری‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فرجی‌راد: از ابتدای امر تاکید داشتیم که طالبان تفاوتی با دیگر گروه‌های تروریستی همانند داعش، القاعده و... ندارد. در مقاطعی این گروه در سطح ملی فعالیت داشت، اما القاعده و داعش در سطح فراملی نیز فعال بودند. یعنی چنین گفته می‌شد که القاعده فرامنطقه‌ای، داعش منطقه‌ای و طالبان، ملی می‌اندیشید. بر خلاف تصورات سابق، اکنون طالبان بعد از کنترل مجدد بر کابل، در حال نزدیک شدن به تفکرات دو گروه دیگر است.

البته تفکیک طالبان با القاعده و داعش هم در عمل ممکن نیست. سخنرانی‌های سران طالبان به وضوح نشان می‌دهد که تفکری مشابه با دیگر گروه‌های تروریستی دارند. برای نمونه لشکر و تیپ انتحاری ایجاد می‌کنند؛ مگر ترویست‌ها چه کار می‌کنند؟ این‌ها تهدید می‌کنند تا تهران و اصفهان پیش‌روی خواهیم کرد و تاریخ را همچون محمود افغان تکرار خواهیم کرد. مجموع این مصادیق نشان می‌دهد که آن‌ها تنها یک گروه تروریستی داخلی نیستند. آن‌ها چنین می‌پندارند که حالا ثبات و استقرار گرفته‌اند، پس باید دنبال اهداف فکری خود در توسعه امارات اسلامی باشند.

فرارو- آیا طالبان در مسیر اجرایی کردن این هدف خود، اقدامات میدانی و عملی نیز داشته است؟

فرجی‌راد: ببینید! در همان ابتدای به قدرت رسیدن مجدد در کابل، چندین خمپاره به سمت تاجیکستان و ازبکستان شلیک کردند. در ادامه بر سر مسائل مرزی با پاکستان درگیر شدند. در چند ماه گذشته نیز حدود ۸ حمله را به مناطق صفر مرزی با ایران داشته‌اند. اقدامات آن‌ها در نواحی مرزی با ایران از «دوغارون» آغاز و به تدریج به مناطق جنوبی‌تر کشیده شد. حتی آن‌ها در نواحی‌ای که دیوار مرزی کشیده شده و در پشت آن‌ها کشاورزان ایرانی حضور دارند، مدعی تملک هستند.

آن‌ها یک گروه تندرو، قبیله‌ای و قوم‌گرا هستند که اهداف فرامرزی نیز دارند. بر این باور هستم باید با دقت تمام این گروه را مورد توجه قرار داد. متاسفانه در بیش از یک سال گذشته در قبال این گروه، سیاست‌هایی همچون بازگشایی سفارت، تحویل انرژی، چشم‌پوشی از درگیر‌های مرزی و لاپوشانی تحرکات طالبان، در دستور کار نهاد‌های دولتی قرار گرفته بود. گفته می‌شود حملات توسط چند سرباز طالبان صورت گرفته، اما این گزاره به هیچ عنوان واقعیت ندارد. اتفاقا نیرو‌های این گروه تروریستی، به شدت منظم و تحت اوامر رهبرانشان هستند. بنابراین، اگر به مساله طالبان در مقطع کنونی توجه نکنیم، باید در آینده هزینه‌های به مراتب بیشتری بپردازیم.

فرارو- در دو هفته گذشته، کانون تنش دو کشور بر سر حق‌آبه هیرمند بوده، اما مساله این است که آیا درگیری اخیر طالبان با نیرو‌های مرزبانی کشور ما، ارتباطی به این موضوع دارد؟

فرجی‌راد: اساسا باید توجه داشت که طالبان در حال سوءاستفاده داخلی از مساله حق‌آبه است. افغانستان کنونی با آن جامعه‌ای که طالبان دو دهه قبل بر آن حکم می‌راند، بسیار متفاوت است. اکثریت جامعه افغانستان از طالبان متنفر هستند. در دو دهه گذشته مردم از نظر فرهنگی و سطح فکری تغییراتی بنیادین را تجربه کرده‌اند؛ دیگر طالبان آن جایگاه سنتی و محبوبیت گذشته را ندارد. اقدامات محدود کننده این گروه در تحصیل دختران و امور روزمره زندگی اکثریت مردم را به ستوه آورده است. در چنین شرایطی طالبان قصد دارد با تبلیغات گسترده از موضوع حق‌آبه برای تحریک شهروندان و کسب پشتیبان برای خود بهره می‌گیرد.

فرارو- یعنی بهره‌برداری از موضوع حق‌آبه هیرمند برای کسب مشروعیت داخلی؟

فرجی‌راد: دقیقا! حتی فراتر از این موضوع، حملات اخیر مرزی نیز در همین راستا قابل تحلیل است. قبل از طرح مساله حق‌آبه از سوی ایران، گزارش‌ها از اقدام طالبان به حملات مرزی نیز حکایت دارند. حالا نکته مهم این است که در سه هفته آینده نیز می‌توان تکرار وقایع امروز را پیش‌بینی کرد. زبان به کار گرفته شده از سوی طالبان در قبال ایران مبتنی بر «نفرت‌انگیزی» است. زبانی است که در درون آن انبوهی از کینه وجود دارد. آن‌ها به کرات کلمه رافضی- رافضی را تکرار کرده‌اند؛ بنابراین باید هوشیار بود و با کوتاه نیامدن اجازه نداد که روند کنونی سیاست‌ورزی طالبان ادامه پیدا کند.

فرارو- منظور شما از هوشیاری و اجازه ندادن به تداوم وضعیت کنونی چیست؟ یعنی چه کاری باید انجام بدهیم؟

فرجی‌راد: مراد من از کوتاه نیامدن، لزوما ورود به «جنگ» نیست. ایران ابزار‌های مختلفی برای مقابله با طالبان دارد. طالبان باید این نکته را فهم کند که اگر ما تصمیم بگیریم جبهه مقاومت شمال را حمایت کنیم، این گروه باید سال‌ها درگیری بحران داخلی شود. افغانستان کنونی، همانند جامعه دو دهه گذشته نیست که مردم از حکمت‌یار و احمد شاه مسعود خسته شده باشند و با طالبان همکاری کنند.

مردم کنونی افغانستان اگر نیروی را ببینند که توانایی مقاومت داشته باشد، به آن خواهند پیوست. ۱۰۰ هزار نیروی نظامی دولت سابق افغانستان در ایران حضور دارند و آیا ایران نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. طالبان باید بداند که ایران چه ابزار مهمی در اختیار دارد. بر این باور هستم که طالبان باید در داخل مشغول باشد؛ یعنی نباید آن‌ها احساس کنند در داخل ثبات دارند. ایران می‌بایست قدرتمندتر عمل کند. قبلا این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم، اما ظاهرا حالا متوجه حرف‌های ما شده‌اند. بالاخره این قدرت نظامی ایران برای چه زمانی است؟!

فرارو- آقای فرجی راد، در این بین مساله جدی و البته پرسش صریح افکار عمومی این است که اهداف طالبان چیست؟

فرجی‌راد: طالبان تفکریست که وظیفه و رسالتی خاص را در جهان اهل سنت برای خود تعریف می‌کند. در منظومه فکری آن‌ها، برخورد با اهل تشیع یکی از راهکار‌های رسیدن به اهدافشان است. آن‌ها در صدد نابودی و محو کردن فرهنگ و زبان فارسی در افغانستان نیز هستند که در راستای همان هدفشان است. مگر داعش چه می‌خواست؟ «امارت یا خلافت اسلامی». حالا طالبان نیز با صراحت همین خواسته را تکرار می‌کند. طالبان‌ها در ظاهر چهره‌ای صادق دارند، اما در پنهان ماجرا به شدت فریب‌کار هستند.

فرارو- در مقام واپسین پرسش، شاید نکته مهم برای افکار عمومی این باشد که بعد از درگیری‌های اخیر چه خواهد شد؟ یا به روایت شفاف‌تر پرسش این است که آیا درگیری‌ها فراگیر‌تر می‌شود یا صلح محقق خواهد شد؟

فرجی‌راد: در ابتدا باید توجه داشت که در توانایی‌های نظامی طالبان اغراق می‌شود. صحبت به میان آمدن از چند صد میلیارد دلار سلاح به جا مانده آمریکایی واقعیت ندارد. داده‌های مورد اشاره واشنگتن از ۱۳ تا ۱۵ میلیارد دلار حکایت دارد که بخش عمده آن نیز هواپیما و هلیکوپتر‌هایی هستند که از یک سو، بدون آشیانه هستند و از سوی دیگر، با نقص قطعه مواجه هستند. در صورت هرگونه افزایش درگیری ایران باید با استفاده از پهپاد‌ها و جنگنده‌های خود تجهیرات هوایی طالبان را نابود کند.

البته باید توجه داشت که نیرو‌های طالبان منظم و سازماندهی شده نمی‌جنگند. با وجود تمامی تبلیغات، طالبان در ۲۰ سال گذشته یک جنگ مستقیم نداشته است. از ۲۰ سال قبل تا به امروز، استراتژی آن‌ها مبتنی بر خرید فرماندهان و پیشروی بدون درگیری بوده است. حتی کنترل کابل هم بدون شلیک یک گلوله صورت گرفت. بار‌ها طالبان در زمان حکومت اشرف غنی یک ولسوالی را اشغال می‌کردند، اما تنها ۲ روز توانایی نگه داشتن آن را نداشتند. حتی یک مورد شکست نیرو‌های افغان از طالبان را شاهد نبوده‌ایم. تبلیغات آن‌ها بسیار است، اما ما نباید تحت تاثیر قرار بگیریم. ما تجربه جنگ با داعش را داریم. البته نوع جنگ ما با تروریست‌ها باید متفاوت باشد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
اولا برای حفظ قدرت و منافع هم که شد الان طالبان خیلی خودش را از القاعده و داعش جدا کرده و اتفاقا مشکلات داخلی زیادی هم از این بابت دارد ولی بخاطر جو داخلی مذهبی و قومی افغانستان نمی تواند خود را از خیلی از تفکذات تند و افراطی رها کند
نکته دیگر درسته برای بقا نیاز به این شلوغ کاری ها دارد ولی در مدت زمان کمی دیگر این مسئله هم برای طالبان جواب نمی دهد چون هم مشکلات اقتصادی فراوان دارد هم مشکلات اساسی اجتماعی مثل برخورد با اقوام و مذهاب و زنان و دختران دارد که به این حاشیه ها درست نمی شود
و همچنین یک مشکل اساسی دیگر اختلاف درونی و اینکه گروه های مختلف در خود طالبان درست شده که هر گروه با کشور های مختلفی ارتباط و تعامل دارد و این خود باعث اختلافات شدید تر می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
جواب این سوال را از عاشقان سینه چاکسان بپرسید که خود را عاقله می دانند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
بنده امروز کلیپی دیدم از یکی از حاکمان افغان ک حرفهای رکیکی ب ریس جمهور ما زد و آخرهم گفت ما اگر اراده کنیم اصفهان مشهد و تهران را ب ی ساعت فتح می‌کنیم حرف بزرگی هست و دقیقا هم درست گفت چون این سه تا شهر پر افغان هست و از درون خراب میشود خواهشن مسولین مملکت فکری بیندیشید و افغانها رو بیرون کنید تا دیر نشده
....
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
خدا به زمین گرم بزندشون به حق علی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
طالبان دارد دستورات دیکته شده امریکا را انجام میدهد به هرحال به امریکا بابت استقرار حکومتشان مدیون هستند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
در شأن ایران نیست درگیری مستقیم با این قوم عجوز
با اسپری و از راه دور شرشان را از سر مردم افغانستان و منطقه پاک کنید
ناشناس
Canada
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
یعنی تصور می کنید امریکا و قبل از ان روسیه و ناتو دهها هزار موشک نقطه زن روی طالبان و غارهایشان خالی نکردند. امدن امریکا و ناتو بزرگترین فرصت ایران بود که امنیت مرزهای شرقی کشور تضمین شود. ولی ما گفتیم امریکا نباشد بهتر از این هست که طالبان باشد. طالبان را هیچ کس نمی تواند شکست دهد چون نیرویها ملی قوم پشتون هستند که در هزاران کوه و غار خزیده اند و مردم محلی بدلیل روحیه قبیلگی از همه انها حمایت واقعی می کنند. فقط کافیست چند ده تا طالبان انتحاری را بفرستند. فکر می کنید امریکا برای چی خارج شد. گفت اگر صدها هزار نیرو هم بفرستیم باز در برابر تفکر شیطانی که علیه مردم خودشان انفجار انتحاری می کنند تا به بهشت بروند امکان پیروزی نیست و در اولویت امریکا هم نیست چون افغانستان از نظر جغرافیایی دور ترین نقطه نیمکره شمالی به امریکاست. از انطرف ایران همش میگه پاکستان دوست و همسایه دیرین ماست. ولی تمام حمایت نظامی و تسلیحاتی طالبان توسط نیروی اطلاعات ارتش پاکستان که همه کاره پاکستان هست تامین می شود. امریکا و ناتو هم که حالا از افغانستان خارج شدند دیگر دلیلی نمی بینند که به دولت پاکستان کمک اقتصادی و در واقع باج بدهند و اقتصاد پاکستان وضعش دارد از ونزویلا هم بدتر می شود و حالا که پاکستان نمی تواند از امریکا و ناتو باج بگیرد می خواهد از ایران باج بگیرد. سیاست تک بعدی خارجی که همه چیز و همه شر از امریکاهست نتیجه ای بهتر از این ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
خوب با این حساب چون اینا یه مشت وحشی پابرهنه و مخفی شده در کش و کوه هستن و کل کره زمین هم حریفشون نیست تنها راهش اینه برای کاهش حملات مرتب بهشون باج داد و بعد از این هر مرزبان جوانی که شهید کردن فقط سکوت کرد . آره جناب جناب پرچم کانادا جون ؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
دوست عزیز کامنت بالایی!
باج را موقعی دادیم که هیچ کس طالبان را گردن نمی گرفت و شما از رفتن آمریکا ذوق کردید و سفارت و امکانات دادید...
ناشناس
Canada
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
858 عزیز. کسی نگفت باید باج داد. گفته شد باید اندیشه کرد و تصویر بزرگتر را دید. امریکا و غرب بخاطر امنیت خودشان مجبور شدند به افغانستان بیایند و طالبانی که قبلا هم کارمندان سفارت ایران در مزارشریف را شهید کردند را از قدرت بر انداختند. ولی ما چه کردیم؟ چون تصور کردیم خیلی خوب زمانی است که امریکا را در افغانستان درگیر کنیم شروع کردیم به تبلیغ خروج امریکا و ناتو از افغانستان. خوب. اصلا فکرش را نکردیم که امریکا و ناتو از افغانستان خارج شوند ایا برای ما بهتر می شود؟ همیشه بدانید. فرصتهای بزرگ برای کشورهایی مانند ما که تلاش دارند مستقل عمل کنند زمانیست که منافع کشورهای بزرگ بر منافع ما منطبق بشود. منافع ما این بود که صدام به عقوبت برسد. منافع ما این بود که طالبان هرگز در اکثریت و قدرت نباشد. و امریکا مجبور شد همین راه را برود. ولی ما وقتی خیالمان از صدام و ملاعمر راحت شد شروع کردیم علیه امریکا و ناتو تبلیغ و .... در افغانستان و عراق. نتیجه این شد که داعش و حالا طالبان ظهور مجدد کنند. به هر حال صحبت این هست که خیلی باید دید خود را بالاتر از اینکه امریکا همیشه شر مطلق یا خیر مطلق هست تغییر دهیم. امریکا می تواند خیر باشد اگر به موقع از فرصت استفاده کنیم. در تحلیل نهایی مثلا وقتی موضع مسئولان طراز اول کشور این هست که هر چه شود بهتر از این است که امریکا موفق شود و حتی در این راه غیر مستقیم در تجاوز روسیه به اکراین هم موضع می گیریم نباید انتظار داشته باشیم که دنیا ما را در مقابل طالبان حمایت کند و این اسیب اصلی است. در جنگ تحمیلی همین اشتباه را کردیم که صدام خود را در دنیا طالب صلح جا زد. در برجام همین اشتباه را کردیم و در مورد سوریه و عراق و افغانستان و اکراین همین اشتباه را تکرار کردیم.
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
دوست عزیز 8:18
تحلیل خیلی ساده انگارانه ای هست
اولا فکر می کنید برای آمریکا سخت بود که این ها را در غارو کوه نابود کند
امریکا چندین بار ثابت کرد اگر بخواهد می تواند چنین کاری بکند ولی نکرد چون این ها را لازم دارد .اتفاقا در موضوع انتحاری برخلاف تبلیغات طالبان خیلی قدرتی ندارند بیشترین انتحاری ها مربوط به داعش و القاعده بود
ضمنا خود شما درست فرمودید آمریکا هزاران کیلومتر دور تر هست برعکس ایران که بغل دست طلبان هست و برخلاف شما از نظر من این برای طالبان نکته منفی هست نه مثبت
نه جمعیت و نه قدرت نظامی و تجهیزات طالبان هیچ یک ذره ای قابل مقایسه با ایران نیست و ایران هم نیاز ندارد هزاران کیلومتر آنطرف تر با هزینه و وقت زیاد نیرو و تجهیزات بیاورد .طالبان چندتا انتحاری می تواند انجام دهد و درکجا مطمئنا بیشتر در همان مناطق مرزی که مقداری نفوذ کرده خوب انتحاری در این منطقه بیشتر به ضرر خودش هست چون باعث می شود مردم این مناطق را هم عصبانی کند
و همچنین نیروی های طالبان یکی دو سال دیگر در شهر های افغانستان زندگی کنند دیگر آن نیرو ها سابق نمی شوند همینطور که خیلی از بزرگان طالبان الان تغییراتی کرده اند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ظاهرا شما اصلا هیچ توجه ای به اتفاقات قبل و بعد و موضوع اساسی جنگ هایی مثل افغانستان و عراق ندارید
واقعا جای تعجب هست که بالا ترین مقامات آمریکا خودشان اعتراف می کنند که ما این ها را به وجود آوردیم ولی عده ای اصرار دارند که نه ما بیشتر می فهمیم و شما دروغ می گوید
ویا مثلا خودشان اعتراف می کنند که بحث بمب شیمیایی در عراق فقط بهانه بود ولی عده ای همز هم قبول ندارند
تمام این مسائل بهانه ای برای حضور در منطقه هست
بعد فردی مثل شما می گوید اصلا اولویت آمریکا نیست چون در دورترین نقطه نیم کره شمالی هست
عجب پس حداقل این 20 سال چیکار می کرده که در اولویتش نبوده
اینها بر علیه مردم خودشان انتحاری نمی کنند چون اصلا از این مردم نیستند و از اربابان خود دستور می گیرند .
اتفاقا 20 سال جلوتر ناتو و امریکا و با کمک کردن به مجاهدین و حتی همکاری ایران و بعضی کشور های دیگر طالبان و القاعده را تقریبا از بین بردند و حتی بطور دقیق مکان ملا عمر ورهبران آنهارا بمب باران کردند و کشتند و حتی سال ها بعد مکان رهبر دوم طالبان ملا منصور را که در پاکستان بود هم بمب باران کردند و کشتند .
خوب بعد چی شد چطور دوباره جان گرفتند
شما فکر می کنید به همین راحتی و چون در کوه و غار بودند دوباره برگشتند
چطور آمریکا در غار و کوه و حتی سوراخ موش رهبران و افراد القاعده را پیدا می کند و می کشد و حتی این آخری الزرقاوی را در خانه ای در دل کابل پیدا می کند و می کشد بعد شما می گویید این ها در غار و کوه پنهان می شوند
نه دوست عزیز نباید کاملا از بین بروند اینها باید باشند چون به این ها نیاز هست
اشتباه شما این ست که فکر می کنید آمریکا برای جنگ با طالبان و نجات افغانستان و مردم آمده بود. وقتی با این پیش فرض فکر کنید تحلیلتان هم اینطور می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
طالبان از ایران خوش خدمتی بیشتر می خواهند!!!
ناشناس
Germany
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
چطور يك گروه ترويستي كه شما ان را هم تراز داعش و القاعده طبقه بندي ميشود اجازه داشتن سفارت در ايران را دارند و برادران مسلمان نظام ميشوند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
چون ۷ میلیون افغانی داخل ایران هست و نیاز به سفارت هست
ناشناس
Germany
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ما زورمان فقط به امريكا و اسراييل مي رسد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
عالی
ناشناس
Canada
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
وقتی اقتصاد و معیشت مردم مشکل داشته باشد و بمرور بدلیل تحریم و بد مدیریتی تضعیف ساختاری بشود دیر یا زود انعکاس ان را هم در داخل(تنش های ماههای اخیر) و هم در خارج (سر براوردن طالبان و توقف مذاکرات برجام) و... خواهیم دید. در قرن بیست و یکم کشوری که متوجه اهمیت اقتصاد در پایه های قدرت امروز دنیا نشود باید هزینه های بس سنگینی بدهد. همان روسیه هم تحریم و هزینه های جنگ تازه یکسال هست که شروع شده. بگذارید دو سال دیگر با این وضعیت جنگ فرسایشی ارتش روسیه درگیر بماند ببینید چه اندازه برای ملت روسیه و حتی کرملین هزینه خواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
آمریکا به غلط کردن افتاده ، پادشاه عمان را فرستاده ایران!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
اگر بزودی با طالبان برخورد نشود در اینده با توجه به داعش و القاعده و ... خیلی از دشمنان ایران هزینه بیشتری در اینده داده شود . طالبان یه گروه تروریستی و به هیچ اصولی پایبند نیستن و ضد ایرانی هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
یکی از کامنت نوشته اگر طالبان تروریست هستند پس چرا در تهران سفارت دارند؟ پرسش به جایی است در واقع باید از مسئولین سیاست خارجه کشور خودمان بپرسیم فازتان چیه؟ این هوچی گری طالبان تقصیر مسئولین ایرانی هم هست. با توجیه آنها، جنبش اصیل منطقه و یا چون با امریکا می جنگند پس دوست ما هستند و.... الان هم بهترین راه حل کمک به مسعود برای مبارزه با طالبان است. مرزها را ببندید. مهاجرین افغان که قاچاق وارد کشور شدند را اخراج کنید (البته اگر در دادگاه ثابت شود که ضد طالبان هستند، فعلا اخراج نکنید) و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
همه چی توسط شیطان بزرگ اداره میشود
این رو به خاطر داشته باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
گرقتار شانتاژ های تبلیغاتی نشویم...که این سناریو جدیدیست... مثل طالبان احمقانه فکر نکنیم ایرانی اصیل با عقلش تصمیم می گیرد نه با احساسش.
به رسمیت نشناختن طالبان در عرصه بین المللی برای این فرقه ماجرا جو واحمق بسیار سنگین تمام می شود
ناشناس
Canada
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ان موقع که تصور می کردیم اگر سوریه برود خوزستان میرود غافل از این شدیم که اب هیرمند و شرق کشور دارد میرود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
آقای فرجی یک موضوع خیلی ساده را یا عمدی یا سهوی جا انداختید اینکه طالب ها برای فروش تریاک به اروپا به ایران نیاز داره و ایران هم نیازمند هیرمند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
کجایند آن دسته دانشجویان سهمیه بگیر که پلاکارد به دست در مقابل سفارتحانه ها می ایستند و شعار میدهند؟
کجایند آن فاتحان سفارت و کنسولگری عربستان؟
ناشناس
United States of America
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
کاری نکنید که یک افغانی هم در ایران امنیت جانی نداشته باشد....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
با این زاد و ولدی که افغانی های مقیم ایران دارند و سیل ورود قاچاقی افغانها ، بترسید از روزی که ایرانی در مملکتش امنیت جانی نداشته باشد ! آقایان از خواب غفلت بیدار شوید و برای یکبار هم که شده درست تصمیم گیری کنید و تا افغانها بدون خون ریزی ایران را تصرف نکرده اند به فکر جلوگیری از افزایش آنها شوید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
محبت می خواهد
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
امرلله صالح همیشه میگفت طالبا و داعش مثِ کوکا و پپسی ان ، باهم فرقى ندارن ... اين يارو عبدالحميد خراسانى ام امرلله انداخت زندون با داداشش ... اون وقتا به صالح فحش ميدادين بهش ميگفتین نوکرِ غرب ... یادتونه چن سال پیش هی کامنت میذاشتم میگفتم اسدو ول کنین بچسبین به مرزِ میلک !!!؟؟ يادتونه گفتم نیروای پاکستانی که تو سوریه فعالن اومدن پشت مرزای شرقی دارن به طالبا کمک میکنن !؟ یادتونه گفتم فرودگاه بگرام رفته زیر تیول چین مستشارای چینی دارن معدن استخراج میکنن !؟ ... فرقِ من با شما اینه که دو دهه پیش با طالبا جنگیده م اطلاعات و زیر و بمِ کاراشون میومد رو میزم ... شما عشقِ دوربینائم نشستین تو شبکه افق هى شعار میدين طالبا جنبش اصیل منطقه ن ... فقط به خاطرِ روشنفکر بودنِ مسعود و ارتباطش با غرب ... حالا تحویل بگیرین ... نه اسراییل و نه امریکا به فکرِ اشغال ایران نبودن ... حالا دوتا طالب پاپتی برا تمامیت ارضیتون شاخ شده ن !!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
نظر شما باید قضیه این درگیری ها رو جدی گرفت و منتظر گسترشش بود یا یک مساله گذراست و به زودی رفع و رجوع میشه؟ ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
داداش جون مادرت در یک خبر هم که شده اظهار نظر کارشناسانه نکن دیگه کهیر زدیم از بس چرت های تو را دیدیم
ناشناس
Canada
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
تنها دلیلی که امریکا و ناتو در افغانستان موفق نشدند ریشه طالبان را بکنند و هم خود و هم ایران و هم دنیا را از شر انها مانند صدام نجات دهند اجبار همکاری با پاکستان که عملا از طالبان حمایت می کرد و می کند بود. چون ایران هرگز حاضر نشد که با ناتو و امریکا برای نابودی طالبان همکاری کند امریکا و ناتو برای رساندن نیرو به افغانستان فقط پاکستان و روسیه را داشتند. تکلیف روسیه که معلوم بود. پس می ماند پاکستان. و چه اندازه پاکستان از امریکا و ناتو باج می گرفت تا جاده و بندر و فضای هوایی خود را برای عبور نیروهای امریکا و ناتو به افغانستان در اختیار انها قرار بدهد. چون می دانست که ایران از این فرصت تاریخی مثل بسیاری از فرصتهای دیگر استفاده نمی کند. پاکستان باج حسابی از امریکا و ناتو می گرفت و بخشی از ان پول را در اختیار طالبان می گذاشت تا باج بیشتری از امریکا و ناتو بگیرد. نقطه ای رسید که امریکا و ناتو گفتند این شما و این طالبان و این پاکستان. حالا که این باجگیر دیگر نمی تواند از امریکا و ناتو باج بگیرد و وضع اقتصادش خراب شده می گوید چرا دوباره از طالبان استفاده نکنم و از ایران باج نگیرم. این است سیاست مسئولانه و عالی خارجی ایران. کسی را هم قبول نداریم.
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
دادا ! سلام . یه دوره ای ایران و امریکا با هم همکاری میکردن نقشه استقرار طالبائم ما ايرانيا داديم به غرب ... اگه کمکِ اطلاعاتى ما نبود طالب جماعت سقوط نمیکرد ... مشکل ازونجا شروع شد که یه عده تازه به دوران رسیده انقلابی فکر کردن احمد مسعود و اتحاد شمال روشنفكرن چون شعرِ ناتلِ خانلرى و سیمین بهبهانی میخونن یا اهل رمانن يا با كرداى كردستانِ ما ابرازِ همدردى كرده ن ... پشت مسعود و فهيم دشتی و عبدالله عبدالله و امرلله صالح و یونس قانونی و امثالِ اونارو خالی کردن چون کراوات میزدن ... گفتن از شیپیشوای طالبان حمایت کنیم که ضد غربن ... فكر ميكردن مسعود و دوستاش برنار لِوى و اسراييلى ان ... یه سری رفتن افغانستان با جناحِ تندروی طالبا بستن ... ازونطرفم پاکستانیا کماندو فرستادن و نیروی اطلاعات كه فرمانده های جبهه شمالو ترور کنن ... گرای فهیم دشتی رو بی بی سی فارسی داد بهشون فهیمو زدن ... یه کدِ رمزم دارن که القاعده ازش استفاده میکنن ... الان افغانستان زیرِ اون کُده س !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
"نقطه ای رسید که امریکا و ناتو گفتند این شما و این طالبان و این پاکستان."
یعنی نقطه ای رسید که امریکا و ناتو وادادند؟؟
احتمالا همه دور هم دارن به ی هدف برای آنهایی تلاش میکنند که کل دنیا رو میگردانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
واقعا این همه پیشرفت نظامی و ساخت سلاح های پیشرفته از طرف ایران برای چیه نمایش دادن و پوز دادن ؟؟؟ طالبان با معامله با آمریکا افغانستان رو در دست گرفت تا به ایران ضربه بزنه و در سیستان کانال نفوذ ایجاد کنه آب هیرمند و غیره و زالک صرفا بهانه ای بیش نیست هدف از روی کار آمدن چیز دیگری بود که سیاسیون ما نفهمیدن یا اگرم فهمیدن چشم پوشی کردن چرا وقتی خیلی از کشورها مثل روسیه و غیره طالبان رو به رسمیت ندونست ما سفارت در اختیارشون قراردادیم ؟ چرا باید مرزبانای ما فدای نادانی سیاسیون ما بشن؟ حالا که جنگ شد اگر اینجا نجنگیم در آینده باید موضوعات سنگین تر رو هضم کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
بسیییییییییییییییییییییییییییییییییار عالی
لب کلام
مردم عادی این ها رو میدونند ولی فرهیختگان نماها خیر
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
با نظر یکی از دوستان که انعکاس اوضاع معیشت و نارضایتی مردم تاثیر گذارترین مسئله فرا منطقه ای است موافقم ، یادم میاد در یکی از خبرها در سالهای گذشته در جلسه ای که اعراب داشتند به صراحت اعلام کردن اوضاع اقتصادی ایران بهترین ضمینه نفوذ ما در آنجاست و این اخبار یکروزی مطرح میشه و یکروزی دامنگیر کشور میشود ، هر کشوری حامی مردمش باشه به همان مردم هم میتونه متکی بشه این خیلی ساده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
سفارت میدین بهشون؟ به وحشی های بیابونی؟ حالا با دبه زرد رنگ و دمپایی بهتون حمله می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
''طالبان از ایران چه می‌خواهد؟''
باید دید پیام اون هایی که طالبان را به قدرت رساندند چیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
شما درست میگید، خود آمریکا طالبان رو به قدرت رسوند. یک معامله بود. اما مسئولان احمق ما اینجا توی بروق و کرنا کردن که امریکا داره فرار می‌کنه. و طالبان رو جنبش اصیل نامیدن و پشت جبهه مقاومت افعانستان رو خالی کردن. از مسئولان عالیرتبه احمق ما احمق‌تر هم پیدا میشه؟ فقط به خاطر دشمنی کورکورانه با آمریکا، پذیرای این زبون نفهم‌های شپشو شدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
طالبان به نقل از یک مقام برجسته از جنبش های اصیل است.
الف، نون ندارد!
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
کجان اون نیروهایd که جلوی سفارت پاکستان من و امثال منو گرفتن و برامون پرونده درست کردن و کلی دردسر ... که از کجا پول گرفتید ؟ برای کی دارید کار میکنید؟ افغانستان به تو چه ربطی داره که اومدی تظاهرات ضد طالبان ! ما فقط اون روز گفتیم اگه جلوی این طالبان نکبتو نگیرید فردا دردسر میشن برامون... گوش که نکردید واس مام دردسر درست کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
طالبان یک ویروس است . ویروس رو هم باید اولش جلوشو گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
اصولا هر گروهی در یک کشور پیروز می شود به دنبال صدور انقلابشان به کشورهای مجاور حمله می کنند. نمونه اش ویتام بود که بعد از پیروزی بر آمریکا به کشور کامبوج حمله کردند. الان هم طالبان مغرور از پیروزی ظاهری، به دنبال صدور طالبانیزم به ایران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
اشتباه نکن، طالبان میخواد به ایران درس پس بده!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
یک فکری هم به حال این افاغنه داخل ایران بکنید هر کدوم از زن هاشون بالای ۷ بچه داره
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
مگر نمی گویید گروه طالبان ساخته و پرداخته کشورهای غربی مخصوصا آمریکا است ، پس چرا سفارت در اختیار این وحشی ها گذاشتید ؟ چرا آنها را در جلسات مختلف شرکت می دهید ؟ نتیجه اش این می شود . تا غربی ها می گویند بالا چشمتان ابرو ، در مقابل سفارتشان تجمع می کنیم ، ولی در مقابل این بیابان گردها حتی انعکاس خبری مناسب هم نداریم ( نشانه اش روزنامه های اصولگرا ) ؟ آیا نظر مردم برایتان مهم نیست ؟ والله ما اینقدر افغانی در کشورمان نمی خواهیم .
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
من باشم به طالبان یک هفته وقت میدم اب بفرستند سمت ایران بعد یک هفته میگم دهات و مناطق مسکونی زیر سد تخلیه کنند بعد با چند بمب افکن سد کجکی مترکونم
ج ح
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
بابت چه چیزی مرزداران غیور مارا کشتند ؟باید جلو این گروهک عصرحجر قدرت ایران را نشان داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
طالبان برای بقا نیازمند منابع مفت انرژی و جهله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
بهترین فرصت برای گرفتن هرات هست که متعلق به ایرانه.آب سدها هم آزاد میشه
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین