bato-adv
کد خبر: ۵۲۹۹۵۹
عباس عبدی:

«تا زنده‌ام نمی‌گذارم فلان استاد به دانشگاه برگردد؛ این یعنی حسادت استادان»

«تا زنده‌ام نمی‌گذارم فلان استاد به دانشگاه برگردد؛ این یعنی حسادت استادان»
استادانی که می‌بینند با وجود استاد باسواد، دست بی‌سوادی آنان رو می‌شود درصدد حذف استادان باسواد برمی‌آیند. می‌بینند که دانشجویان با استادان باسواد درس می‌گیرند، یا داوطلبانه سر کلاس آن‌ها می‌روند، در انتخاب استادان راهنما و مشاور به آنان رجوع می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت؛ طی روز‌های گذشته سه تن از استادان دانشگاه اخراج شده‌اند. دکتر فاضلی، دکتر امیدی و دکتر آرش اباذری از دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و شریف. بنده دو نفر اول را به صفت حوزه مطالعاتی و روابط شخصی می‌شناسم ولی آقای اباذری را از توصیف همکاران‌شان مختصری شناخته‌ام. می‌گویند این‌ها اخراج نشده‌اند، بلکه از اساس پذیرفته نشده‌اند؟! این توجیه ناروایی است.

هنگامی که یک نفر به طور موقت به عنوان عضو هیات علمی پذیرفته می‌شود تا مدتی آزمایشی کار می‌کند. دانشگاه حق عدم تمدید قرارداد را دارد ولی این عدم تمدید باید مبتنی بر فقدان صلاحیت‌های حرفه‌ای و آموزشی باشد و نه ویژگی‌های سیاسی. هر سه استاد از نظر حرفه‌ای در کار خود بنابه شهادت دانشجویان و همکاران واجد صلاحیت لازم و حتی بالا هستند، بنابراین رد آن‌ها به لحاظ سیاسی و گرایشی هیچ فرقی با اخراج ندارد.

اگر کسی منکر صلاحیت حرفه‌ای آنان است، آن را بیان کند. همین که یک استاد بازنشسته و اصولگرای دانشگاه در مورد آقای اباذری می‌گوید تا من هستم اجازه نمی‌دهم اباذری به دانشگاه برگردد، نشان‌دهنده وجود پشت پرده سیاسی است. در این یادداشت می‌کوشم که نقدی بر این سیاست ارایه کنم. باید پرسید که چرا اقدام به حذف استادان از منظر غیرعلمی می‌شود؟ نه فقط در دانشگاه بلکه در حوزه‌های دیگر نیز فرآیند حذف وجود دارد. بخشی از این ماجرا ناشی از خواست استادان کم‌بضاعت است.

استادانی که می‌بینند با وجود استاد باسواد، دست بی‌سوادی آنان رو می‌شود لذا درصدد حذف استادان باسواد برمی‌آیند. می‌بینند که دانشجویان با استادان باسواد درس می‌گیرند، یا داوطلبانه سر کلاس آن‌ها می‌روند، در انتخاب استادان راهنما و مشاور به آنان رجوع می‌کنند.

همه این‌ها نوعی حسادت را در استادان کم یا بی‌سواد دامن می‌زند و منافع آنان را نیز به خطر می‌اندازد لذا به تخریب استادان باسوادتر مشغول می‌شوند. متاسفانه حسادت در میان بخشی از اعضای هیات‌های علمی رواج دارد. بنابر این دولت و وزارت علوم باید متوجه این انگیزه باشند و اجازه ندهند که بدنامی اخراج این استادان به نام دولت ولی به کام استادان بی‌بضاعت شود. این اخراج‌ها وجه مهم‌تری هم دارند و آن هنگامی است که به یک رویه حکومتی تبدیل می‌شوند.

تا هنگامی که این اخراج‌ها رویه فردی است، چنانچه در فوق اشاره شد، سود آن را افراد کم‌سواد می‌برند و زیانش نصیب جامعه و حکومت می‌شود، ولی هنگامی که حکومت‌ها این رویه را انتخاب می‌کنند، عوارض آن بدتر می‌شود. حکومت‌ها حساسیتی منفی به سطح سواد ندارند، بلکه به محتوای علمی و رویکرد عملی استاد حساس هستند و گمان می‌کنند که با اخراج آنان، دچار تبعات نظرات این استادان نمی‌شوند. ولی نتیجه جز این است.

اول به این علت که صاحبان اندیشه، بیش از دانشگاه در عرصه عمومی است که نفوذ دارند، بنابراین اخراج آنان از دانشگاه موجب حذف آنان از عرصه عمومی نمی‌شود. اتفاقا نتیجه عکس دارد، زیرا اخراج به نوعی موجب حقانیت دادن به تفکرات آنان نیز هست.

کدام یک از صاحب‌نظران بوده‌اند که فقط از طریق دانشگاه بر عرصه عمومی نفوذ داشته‌اند؟ استادان باسوادی هستند که علاقه‌ای به حضور در عرصه عمومی ندارند و اثرگذاری آنان اندک و محدود به دانشگاه است، ولی استادانی که دنبال حضور عمومی باشند، با اخراج از دانشگاه بیش از پیش فعال می‌شوند، نمونه مهم آن دکتر شریعتی است. اخراج نوعی حقانیت و پشتوانه اخلاقی نیز برای آنان ایجاد می‌کند که آن را به اعتبار اندیشه‌های خود اضافه می‌کنند.

مشکل دیگر این است که با حذف استادان باسواد و باانگیزه، رقابت «درون دانشگاهی» از میان می‌رود و چشمه‌های جوشان علم که باید به کمک دولت‌ها بیایند، خشک می‌شوند. این بزرگ‌ترین زیانی است که متوجه نهاد دانشگاه می‌شود. سرنوشت سیاست‌گذاری در حکومتی که براساس چنین ساختاری تصمیم بگیرد، پیشاپیش معلوم است.

استادان همسو با حکومت در چنین وضعیتی میدان‌دار می‌شوند. ولی مصداق؛ خود گویی و خود خندی/ عجب مرد هنرمندی، می‌شوند. دخالت قدرت سیاسی و اداری در روابط و ضوابط علمی، در ابتدا نهاد علم را تخریب می‌کند، سپس نهاد سیاست و قدرت به دلیل بی‌بهره شدن از نهاد علم، تضعیف و ناکارآمد می‌شود. اینکه فلان استاد با اتکا به قدرت سیاسی بگوید اجازه نمی‌دهد که فلان شخص به دانشگاه برگردد، چیزی جز حقارت علمی خود را نشان نداده است.

تا زمانی که نهاد دانشگاه استقلال خود را به دست نیاورد نمی‌تواند در خدمت توسعه کشور باشد. همان‌گونه که نهاد قضایی باید مستقل باشد نهاد علم نیز باید استقلال نسبی از قدرت داشته باشد. با رویکرد‌های سیاسی و مبتنی بر قدرت نمی‌توان مشکلات نهاد علم را حل کرد، بلکه آن‌ها را بیشتر می‌کند.

bato-adv
ناشناس
Turkey
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
لطفا فیش حقوقی اساتید خودی و غیر خودی را نیزاعلام فرمایید تا مردم ایران بدانند که به علت تفاوت زیاد بین حقوق ها این اساتید غیر خودی چقدر مورد تحقیر قرار می گیرند البته در آئین نامه تبدیل وضعیت با وجود تبصره های متعدد تمام خودی ها خیلی راحت رسمی می شوند و غیر خودی ها بنا به دلایل واهی اخراج می گردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
همین دیدگاه آقای عبدی را من چند روز قبل در همین جا بیان کردم اما فرارو آن را منتشر نکرد. من هم یکی از همان کسانی هستم که چند سال قبل صلاحیتم از طرف وزارت علوم زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد تایید نشد. از نظر علمی به خود شک نداشتم چرا که از معتبرترین دانشگاه بریتانیا دکترا گرفته بودم، دوره فوق دکترا را گذرانده بودم، تعداد زیادی تولید علمی به شکل کتاب، مقاله، ترجمه، پژوهش و ... داشتم. دانشجویانی که حتی با من درس نداشتند برای راهنمایی و پرسش های علمی به من مراجعه می کردند که طبیعتا موجب حسادت استادان کم سواد و بیسواد بود. رئیس دپارتمانی که من در آنجا مشغول بودم لیسانس حوزوی و فقط کارشناسی ارشد اقتصاد داشت. البته برادرزاده یکی از روحانیون معروف است. تا دلتان بخواهد استاد بیسواد جوان استخدام رسمی کرده بودند که در واقع سوادشان از دانشجویانشان کمتر بود. دانشجویان جدی رغبت حضور در کلاسهای آنها را نداشتند. این وضعیت دانشگاه های ما به ویژه در رشته های علوم اجتماعی و انسانی است. بنابر این تعجب برانگیز نیست که هر روز اخراج یا قطع همکاری استاد باسواد را میشویم. البته آنهایی که معروفتر هستند در رسانه ها مطرح میشوند و بقیه اصلا. البته میدانم که فرارو این مطلب را هم منتشر نخواهد کرد.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
شما قربانی شدید من بشخصه از اساتید باسواد خوشم میاد بعنوان یک دانشجو دوست دارم در شهر ما استاد دانشگاه باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
فرافکنی نکن عمو. هر زمان در 43 سال گذشته اصلاح طلبان دولت را در دست داشته اند، افراد همفکر و معاند نظام را در دانشگاه ها بدون توجه به سواد و ظریفت لازم برای عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها جذب و از طریق پر کردن سریع چارت های استادی در صدد ممانعت از ورود اساتید متعهد به نظام و انقلاب شده اند. هیاهوی امثال عبدی و خانیکی و ظریفیان نه برای این چند نفر که برای نابودی شبکه ای از اساتید لائیک و ضد نظام است که از قدیم برای از راه بدر کردن نسل جوان کشور از طریق رهنمودهای شبکه های خارج از کشور طراحی شده است. با این هیاهو ها می خواهند مانع متلاشی شدن شبکه مفسدین علمی و لائیک جذب شده در دانشگاه ها در 8 سال گذشته شوند. در ضمن مراجع متعددی در وزارت علوم و قوه قضائیه وجود دارند که هر استادی که حق اش توسط دانشگاهی ضایع شده باشد، می تواند به آن مراجعه کرده و هم حق اش را احیا کند و هم از افرادی که حق اش را ضایع کرده اند، شکایت کند و کار اخراج به این سهل و سادگی و صرفا بر اساس نگرش سیاسی مخالف نیست.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
نظر جنابعالی مصداق بارز همان جمله جناب عبدی است خود گویی و خود خندی؛مراجعه به قوه قضائیه ؟؟!! همین کارها موجب مهاجرت افراد با سواد مملکت میشود.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
این موضوع ربطی به گرایش سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نداره. جناب عبدی زیادی قضیه رو سیاسیش کردن. مرحوم دکتر تقی ابتکار تا زنده بود اجازه نمی داد کسی دانشگاه تهران موتور احتراق داخلی درس بده و فقط در انحصار خودش بود. البته خودشم بیشتر درگیر مسائل سیاسی خارج از دانشگاه بود و انگار هیچی. ما هم بدون اینکه موفق بشیم درس موتور احتراق داخلی بگیریم فارغ التحصیل شدیم
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
برای چی انقلاب کردید؟؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
این‌ها برای قدرت فرارو لطفاً کنار مردم باش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
حرف حساب
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
این یعنی کثافت تا حسادت
ناشناس
Canada
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
اقای عبدی. اگر شما و همفکران شما مانند همین اقای فاضلی سواد واقعی داشتید هرگز روی دیوار ننی رفتید و جای استادان و شایستگان علمی واقعی را به بهانه سهمیه و کد و خودی و کادرسازز را نمی گرفتید. یک ملت دارد نتیجه باسوادی شما را در جریان دیوارنوردی و تحمیل هزینه های فاجعه بار ان از جنگ هشت ساله تا وضعیت امروز اقتصاد و معیشت و محیط زیست و.... با پوست و استخوان خود احساس و زندگی می کند
ناشناس
Canada
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
یه سئوال: اساسا استادی که با سواد باشه تو دانشگاه های ایران چیکار داره که بکنه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
این بلایی است که شخص سفارت نورد شما و دوستان در سال های دور بر سر ما آوردید و با انقلاب فرهنگی همه را بیرون کردبد
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
اینو قبول دارم
ناشناس
Canada
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
اقای عبدی . می دانید برادران لاریجانی چه زمان به حاشیه رانده و حذف شدند؟ همانزمان که از حذف رقبای سیاسی خود در ۸۸ سر از پا نمی شناختند و چه اندازه خوشحال بودند و نایید می کردند.

می دانید مرحوم صانعی چه زمانی از عظمایی افتاد؟ ان زمان که دوره افتاده بود تا بین فضلا حوزه انضا جمع کند تا فلان عظمای دیگر را از مقام عظمایی خلع کند.

می دانید هاشمی و موسوی و احمد و شما و... چه زمانی به حاشیه رفتید؟ همانزمان که روی دیوار رفتید تا دولت مستقر را مجبور به استعفا کنید تا خودتان همش را یکجا ببرید و اولین اقدامی که کردید تسویه دانشگاهها از اساتید و شایستگان علمی غیر خودی و پر کردن انها با همین بر و بچه های سهمیه ای خوتان مثل اقای فاضلی بود که نتیجه ان را در ابر چالشها و بحرانها در تمام جنبه های زندگی جامعه ایران از بهداشت تا اقتصاد و محیط زیست و... زندگی می کنیم

تازه ما در باره عقوبت این دنیا صحبت می کنیم. دنیای دیگر و قضاوت ان با پروردگار.. ولی ما بسیار غافلیم و وقتی بیدار می شویم که یا حذف شدیم یا در استخر سکته کردیم.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
احسنت حق با شماست این دنیا دار مکافات است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
آقای عباس عبدی چون این افراد از هم جناحی هایشان است به این نکته بدیهی نمی خواهند توجه کنند که مرجع تشخیص برای قبول دوره آزمایشی دانشگاه است نه دانشجو و سایر افراد بدون ارتباط.
انصافا به سایت فاضلی سری بزنید تا سطح سواد ایشان را دریابید.
مهندس صنایه امیر کبیرر خوانده بعد وارد حوزه جامعه شناسی شده است.
دانشگاه امیر کبیر شما را یاد سیاست و سیاسی بازی نمی اندازد و ....
uuعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
اقای عبدی همه اصلاح طلبان باسوادن بقیه مردم بیسواد خوبه راضی میشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
نه فقط اصول گراها باسوادن مخصوصا علامه دهر رئیسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
خدا وکیلی اکثر اساتید در دانشگاه ها بیکار می باشند و در دنیا استادان بیکار باید از دانشگاه بروند و از دولت و مردم حقوق پول نگیرند ولی در ایران کسی که پایش به دانشگاه باز شود تا خر عمر حقوق بگیر دانشگاه می شود حتی اگر در جاه های دیگر کار نمایند
جدای از مسایل سیاسی خنده دار و احمقانه است
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
برادرم عضوِ هیئت علمى و دکتر مهندس و جزوِ نخبه های این مملکت بود . همين دوماه پیش بهش فشار آوردن اونم بازنشسته شد . یه خاطره برام تعریف کرد از اوایلِ انقلاب ... از موقعی که دانشجو بود ! میگفت یه عده از قبلِ انقلابِ فرهنگی بیرونِ بالفطره بودن . نيازى نبود گزینشیا بریزن پشتِ درِ دستشویی کشیک بکشن ببینن اینا ایستاده قضای حاجت میکنن یا نشستن تو سرویسِ بهداشتی توطئه ميكن عليه مملكتشون !!!!!! ميگفت ای کاش از اوّل بیرون بودم ... میگفت استادا و دوستاش که بیرونِ بالفطره بودن الان تو ناسا و فلان جان ... خوش به حالشون !!!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
۹۰ درصد دانشگاهها را استادان بیسواد پرکرده اند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
رئيسي و سرداران حذف همه مخالفان را شروع كرده اند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین