bato-adv
کد خبر: ۲۲۳۳۱۵
دیوید ایگناتوس بررسی کرد

اگر توافق نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

دیوید ایگناتوس، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که روز یکشنبه در پنل گفتگو با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مونیخ شرکت داشت در یادداشتی برای واشنگتن پست از پیشرفت محتاطانه دیپلماسی ایران نوشت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
اگر توافق نشود چه اتفاقی می‌افتد؟
فرارو- دیوید ایگناتوس، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که روز یکشنبه در پنل گفتگو با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مونیخ شرکت داشت در یادداشتی برای واشنگتن پست از پیشرفت محتاطانه دیپلماسی ایران نوشت.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو، ایگناتوس نوشت: روز یکشنبه که کنار وزیر خارجه ایران نشسته بودم و او گفت تمدید دوباره مذاکرات هسته ای به نفع هیچ کس نیست، آشکار شد که این مسئله بیش از این کش پیدا نخواهد کرد.

این احتمال که مذاکرات ایران به مرحله شکست یا پیروزی رسیده، در صحبت های روز دوشنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تقویت شد، زمانیکه وی به خبرنگاران گفت که اگر ایرانیان طی ماه مارس با چارچوبی که به جهان نشان دهد به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیستند، موافقت نکنند، «فکر نمی کنم که تمدید دوباره مفید باشد».

این بن بست ظاهری یک سوال ناخوشایند اما مهم را ایجاد می کند: اگر مذاکرات شکست بخورد، ایران و آمریکا باید چکار کنند؟ پاسخ من این است که دست کم در ابتدا، دو طرف آنقدر عاقل خواهند بود که دست به هیچ اقدامی نزنند. این دقیقا مانند یک مذاکره کاری است که دو طرف به این نتیجه می رسند که به نفع خودشان است که حتی پس از منقضی شدن قرارداد باز هم بر اساس قوانین گذشته به کار خود ادامه دهند.

بدبینی از آن جهت در مورد مذاکرات افزایش یافته که به نظر می رسد دو طرف اختلافات جدی در مورد مسائل اصلی دارند. در مورد مسئله لغو تحریم ها؛ محمد جواد ظریف روز یکشنبه گفت که در صورت انجام توافق تحریم ها باید سریعا برداشته شود. اما مذاکره کنندگان آمریکایی تاکید دارند که این تحریم ها به صورت تدریجی برداشته می شود، در یک فرآینده مرحله ای که ضمن پایبندی ایران به مفاد توافق صورت خواهد گرفت. زمانیکه دو طرف در مورد این مسئله اصلی تا این اندازه اختلاف نظر دارند، سخت است تصور اینکه آنها چطور به پاسخ مثبت خواهند رسید.

زمانیکه در کنفرانس امنیتی مونیخ یک گفتگوی عمومی 30 دقیقه ای با ظریف داشتم، دید نزدیکی نسبت به مهارت های دیپلماتیک وی پیدا کردم. وی از پاسخ به سوالات مربوط به مسائل اصلی طفره رفت و استدلالش این بود که نمی خواهد به طور عمومی مذاکره کنند. او این مسئله که هدف انتقاد تندروهایی که با امتیازدهی به آمریکا مخالف هستند، قرار دارد را رد نکرد.

اگر مذاکرات شکست بخورد، این مسئله سوال حساس دیگری را برای واشنگتن ایجاد می کند: چطور می توان مانع از سقوط قدرت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شد که خواهان انجام مذاکرات بوده است.

کاملا مشخص است که در صورت پایان مذاکرات، فشارهای سیاسی در تهران و واشنگتن برای انجام اقدامات تنبیهی وجود خواهد داشت. کنگره همین حالا هم از اعمال تحریم های بیشتر صحبت می کند و تندروهای تهران نیز مطمئنا خواستار توسعه برنامه هسته ای خواهند شد. اما هر دو طرف باید مراقب اقدامات یک جانبه ای که شرایط فعلی را تخریب می کند، باشند.

یکی از دلایل اینکه هر یک منتظر اقدام طرف مقابل باشند این است که نمی خواهند هدف بازی سرزنشی که مطمئنا پس از بن بست احتمالی مذاکرات شکل خواهد گرفت، قرار گیرند. در چنین شرایطی هرگونه تحریم آمریکا باعث می شود ایران مانند یک قربانی جلوه کند، از طرف دیگر اگر ایران به دنبال ازسرگیری غنی سازی اورانیوم در حجم بالا باشد، این ادعا که این کشور به سمت تولید سلاح هسته ای پیش می رود، تقویت می شود. در این مبارزه افکار عمومی، شاید برای هریک از طرفین بهتر است که در ابتدا رویکرد «صبر کردن و دیدن» را در پیش بگیرند.

از سوی دیگر شکست مذاکرات چه معنایی برای خاورمیانه ای خواهد داشت که در حال حاضر به شدت بی ثبات است؟ به نظر می رسد ایرانیان متقاعد شده اند که با خیزش گروه تروریستی داعش، آمریکا نیازمند کمک ایران در عراق است. البته یک استدلال دیگر نیز قابل بررسی است: ایران با ناآرامی در مرزهای خود روبرو است؛ شکست مذاکرات ممکن است باعث شود ایران در مبارزه با دشمنان متعدد بدون متحدان قابل اعتماد تنها بماند.

ایران همچنین باید این دورنمای خطرناک را مدنظر داشته باشد که عربستان، مصر و شاید ترکیه در جهان پس از مذاکرات، برنامه های بمب سازی خودشان را آغاز کنند.

و اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد؟ من از ظریف پرسیدم که آیا ممکن است ایران برای ایجاد چارچوبی جهت حل اختلافات فرقه ای فاجعه بار منطقه به عربستان، ترکیه، روسیه و آمریکا بپیوندد. ظریف از این ایده استقبال کرد.

آیا زمان برای توافق با ایران رسیده است؟ با توجه به اتفاقات هفته گذشته، من تردید دارم. اما این مسئله به معنای مناسب بودن شرایط برای آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه نیست.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
احمدی نژاد بر میگرده و تو دهن زورگويان می زند.
علی
United States
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
شکست مذاکرات یعنی جنگ.البته منو امثال من که جوونیم نابود شده جنگ نمیریم دلواپسان عزیز با آقازادهاشون برن جنگ.فوق فوقشم تویه بمباران آنریکاییها کشته میشیم خلاص
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
يه سريا اينجا با پرچم آمريكا و انگليس نظر ميدن و از مردم مايه ميذارن كه فكر كنم برنامه هـاى صدا و سيما رو خيلى مى بينن ! خصوصا برنامه هـاى اين چند وقته رو !
يغما
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
شما نفستون از جاى گرم بلند ميشه ، با وى پى ان و پرچم آمريكا و انگليس نسخه جنگ با آمريكا رو صادر مى كنيد و تو توهـم خودتون مردم ايران رو اونطور فرض مى كنيد كه تو تصورتونه ، اگه توافقى انجام نشه اونموقع مردم واقعى ايران رو ببينيد …

اگه واژه هـايى مثل عزت ، شرف ، مقاومت و از اين دست كلمات براى يه سرى از افراد درست تعبير شده بود و كمتر ازشون استفاده مى كرديم امروز حداقل زندگيه تعريف شده اى داشتيم …
يعنى ما قبلا عزت و شرف نداشتيم كه امروز راه رسيدن به اون رو ، در ستيز و مقابله با غرب و آمريكا مى بينيم !؟

مردى كه از فرط بى پولى رو سياه خانوادشه ، عزت داره ؟
اونى كه مريضش رو تخت بيمارستانه و منتظر داروه ، عزت داره ؟
مادر كه بخاطر سير كردن شكم خودش و بچه اش تنش رو ميفروشه ، عزت داره ؟
هـزاران كودك معصوم كه جاشون بايد گرم و نرم باشه ولى تو سرما گل و فال مى فروشن ، عزت دارن ؟
جوونى كه با هـزارتا اميد و ارزو بعد از ١٢/١٣ سال درس خوندن به اميد موفقيت راهـى جامعه ميشه ولى فقط سرخوردگى نصيبش ميشه ، عزت داره ؟
كشورى كه تو ميزان فلاكت و غمگينى و خروج نيروى جوان و نخبه رتبه برتر رو داره ، عزت داره ؟
و هـزارتا معضل ديگه كه اگه بگم كارم به سانسور ميكشه ، عزت مياره ؟

بله دلواپسين عزيز ، شما حتما بايد تو اين راه دنبال عزت و شرفتون باشيد ! چون ما باز هـم عزت داريم كه با اين هـمه مشكل شما رو تحمل مى كنيم … عزت و شرف و مقاومت ما تو تحمل كردن شماست نه جنگيدن با غرب و شرق !

راست گفت اون بزرگ مرد ما : كه هـر كس براى نداشته هاش مى جنگه !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
راهپیمایی 22 بهمن فراموش نشود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۳
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اینجا نمیشه توضیح داد چون بحثش طولانیه.
.
.
.
.
.
.
الکی مثلا من تحلیل گرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
بی نمک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
نمکدون ، حالا فرارو یک مطلب در مورد الکی ... گذاشت شما ها جو گیر نشید
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
جهان سو م همینه همه چیزو می خواهیم مسخره کنیم
.
.
.
.
.
.
الکی مثلا من روشنفکرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
دوستانی که مردم رو تهدید می کنن . مثلا مردم ترسیدن.
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
قطعا بنفع دولت نیست شکست مذاکرات
کافکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اگه مذاکره به موفقیت نرسه، نمیدونم در مورد سیاست خارجی ایران چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. ولی از نظر داخلی، نا امیدی در جامعه به اوج خود میرسد؛ و باید منتظر خیزش های عمومی در سطح کشور، نا امنی؛ غارت، و درگیری گسترده در سطح کشوری باشیم. چون مردم دیگه چیزی برای از دست دادن ندارن. تا الان هم خیلی صبر و مدارا داشتند. فقط همین. فرارو اگه تو هم یکی از همین مردم هستی و به اخر خط رسیدی منتشر کن. نترس.
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
فیلم اکشن زیاد نبین.
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
در ضمن مردم فردا 22 بهمن یمان خواستی برو از نزدیک ببین.
ناشناس
United States
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
جواب منو منتشر کنید
جناب کافکا
نه شماها مثل مخالفین بشار اسد هستید نه ما مثل وی مهربون ، نگاهی به سوریه بندازید خیلی چیزها دستتون میاد خدا میدنه برای چنین روزی آماده ایم تا یک نبرد تاریخی با مخالفین جمهوری اسلامی داشته باشیم 36 سال مماشات تموم خواهد شد با مخالفین. .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اتفاقا" اشتباه میکنی مردم منسجم تر بر علیه منافع آمریکا زورگو قیام می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
با تهدید اخراج از ادارات دولتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
کاملا صحیح . پیش بینی منم همینه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ناشناس 13:56 الکی . مثلا تو هم زور داری.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
منم با پیش بینی کافکا موافقم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اگر مذاکرات شکست بخورد بعید است دولت روحانی کنار برود ولی منطقی و طبیعیست که ظریف برکنار شود و بهرحال ایشان و تیم مذاکراتی و خصوصا اعضای باند نیویورک و دوست و رفقای ظریف برکنار شوند. البته از الان همه دنبال سفارتخانه های مهم و خیلی خوب هستند و دارند مقدمات کار را فراهم می کنند...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
شما کاسب تحریم نیستی احیانا؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
13:24

ظریف باید بر کنار بشه یا احمدی نژاد و دار ودسته باید محاکمه بشن که عامل ایجاد این شرایط هستند؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
چطوره آقای جلیلی بیاد جای ظریف یا اصلن احمدینژاد بیاد جای روحانی
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
برکناری ظریف جوک بی مزه ای بود از قضا قول میدم دور بعدی اقای ظریف پتانسیل انتخاب شدن به ریاست جمهوری رو داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
سیاست مداران و روزنامه نگاران آمریکا هنوز در خیالات به سر می برد!
پاسخ مردم را فردا مشاهده کنند هم اونا و هم بعضی خوانندگان فرارو!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
چرا فردا دنبال پاسخی همین برو تو ملت و از نوع زندگیشان پاسختو بگیر.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
هیچ تصوری از 75 میلیون نفر جمعیت نداری!
ehsan
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
منم دوست دارم فردا شلوغ بشه چون پشت تیم مذاکره کننده قویتر میشه ولی اگه این توافق شکل نگیره تو کشور با بحران روبرو میشیم. با شعار نمیشه کشور را برای همیشه اداره کرد. اقتصاد کشور واقعا قفل شده. بدون سیاست بازی اینا میگم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
با تهدید اخراج از ادارات دولتی
ناشناس
United States
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ناشناس های ۱۳:۵۳ و۱۳:۵۵
فردا برید بین مردم اینقدر از مردم خودتون فاصله نگیرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ولی واقعا مشکلات یک شبه به وجود نیامده اند!
ناشناس
Netherlands
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
هر ریال میشه 35000 دلار و مردم آمریکای خونخوار بدبخت میشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
طرف غربی امتیاز نقد زیادی گرفته حالا باید امتیاز نقد بده یعنی لغو تحریمهای مرتبط با انرژی هسته ای عدم توافق یعنی غربیها زیاده خواهی کرده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
شما انگار در بطن مذاکرات بودی. احیانا مجید تخت روانچی نیستی؟
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
غرب باید نگران این موضوع هم باشد
که انتظارات برای رسیدن به توافق در بین مردم ایران پس از تحمل سالها فشار تحریمها به حدی بالا رفته که در صورت عدم توافق،
جامعه و مردم ایران به جهت ناامید شدن از حل دیپلماتیک مسائل به سرعت به سمت رادیکال شدن در مقابل غرب پیش خواهند رفت و در آن شرایط افکار عمومی مردم ایران از هر حرکت تند و شدید در مقابله با غرب بخصوص آمریکا ،اسرائیل و عربستان حمایت خواهد کرد
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
برعکس هم میتونه باشه
بالاخره مردم به کسی رای دادن که گفت سانتریفیوژ باید به شرط چرخش زندگی مردم بچرخه (جمله رو مثل گذاره منطقی بخون!)
ناشناس
United States
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
احسنت جاوید کامنت شما مبتنی بر واقعیت و منافع ملیه نه باج دادن به آمریکا.
ناشناس
United Kingdom
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ببخشید اشتباه شد گزاره
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
در تاریخ جمهوری اسلامی هیچ گاه ایران این گونه دست بالا را در منطقه نداشته است. تحولات یمن و به قدرت رسیدن شیعیان زيدیه، مرگ پادشاه کاریزماتیک عربستان، نیاز عراق و سوريه به نقش تعیين کننده تهران و تاثیر گذاری در لبنان، از ایران یک کشور بازیگر و نه تماشاگر ساخته و ابزارهای هژمونی منطقه ای حالا متنوع است و منحصر در میزان درصد غنی سازی نیست. حتی کشوری چون اردن در آتش داعش می سوزد و زنده زنده سوزاندن خلبان اسیر آن آتش به جان مردم شان زده است و اطفای این حریق خان و مان برانداز در منطقه بی یاری ایران میسر نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
خدا خودش کمکمان کند.
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
این دولت همه چیز رو تعلیق کرده هیچ اثری از انرژی هسته ای باقی نگذاشته ولی هنوز آمریکا میگه تحریم ها رو یکجا بر نمیداره!!!
Hendi
India
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
توافق نشود تبدیل میشویم به سومالی دوم و اقتصاد ایران تقریبافرو می پاشد بسیاری از دوستان من در منطقه ۸ تهران بیکار و عصبی هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
خلایق هرچه لایق !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
منطقه 3 هم همینطور.
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
غرب باید نگران این موضوع هم باشد
که انتظارات برای رسیدن به توافق در بین مردم ایران پس از تحمل سالها فشار تحریمها به حدی بالا رفته که در صورت عدم توافق،
جامعه و مردم ایران به جهت ناامید شدن از حل دیپلماتیک مسائل به سرعت به سمت رادیکال شدن در مقابل غرب پیش خواهند رفت و در آن شرایط افکار عمومی مردم ایران از هر حرکت تند و شدید در مقابله با غرب بخصوص آمریکا ،اسرائیل و عربستان حمایت خواهد کرد
Hendi
India
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
میلیون هانفر از جوانان بیکار و بی پول هستند من بعید میدونم ما بیشتر از این بتونیم مشتی کاسب تحریم را تحمل کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
آستانه صبر لبریز شده . اگه دست از تحمل کردن برداریم حداقل فردا می تونیم جلو بچه هامون سر بلند کنیم.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اینایی که منفی دادن حتما نفس شون از جای گرم بلند میشه و دغدغه نون شب ندارن هر چی مملکت محدودتر نون شون بیشتر تو روغن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
جاوید به نظر من دقیقا عکس حرف تو اتفاق می افته!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
توافق نشه به ضرر هر دو طرفه.
PEYMAN
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ولی بیشتر و بیشتر به ضرر ایران
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
یعنی به نظر شما هزینه شکست مذاکرات برای مردم ایران در قیاس با مردم آمریکا و اروپا یکسان است؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
شاهد بسیج عمومی بر علیه آمریکا خواهیم بود(حتی جنگ)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
من که اینکارو نمی کنم . من مطالباتمو از مسوولان کشورم طلب می کنم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
مردم از جنگ متنفرند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
سیاست به مردم ربطی نداره . وظیفه حکومت فراهم آوردن شرایط مناسب برا زندگیه مردمه. منم به صف مطالبات حقوق مشروعم از مسوولان ملحق میشم.
ياسر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
هيچي شركتي كه الان بخاطر تحريم ها هر 3 ماه به من حقوق ميده ...منو ميندازه بيرون و من ميشم از ديد جامعه " اشرار"
ناشناس
United States
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
برخی کاربران فرارو اینقدر غزب زده هستند که با چشم می بینند ایران بسیار کوتاه اومده و خیلی چیزها رو تعلیق کرده ولی طرف غربی تحریم های لغو نمیکنه بجایی اینکه در تفکرشون درباره غرب تغییر بدن از مسئولین خودمون انتقاد میکنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
14:23

چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟

و

از ماست که برماست!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
اونی که گفت تحریم کاغذ پاره است و ملت رو به این روز انداخته و نرمش قهرمانانه رو متوجه مسئولین کرده چرا محاکمش نمیکنند خیانت و جنایت بیشتر از این
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
لعنت بر این امریکا که جز نابودی ایران به چیزی فکر نمیکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
دشمنان ایران فردا 22 بهمن پاسخ خود رو از مردم خواهند گرفت.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
چه جالب، صد و بیست و دومین (122) منفی
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
توافق نشود یعنی فاجعه.
ناشناس
Saudi Arabia
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
لااقل مقاله را کامل ترجمه می کردید.
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ایول منم موافق احتمالا با توجه به کارشناسی ماورائ الطبیع ماهواره ای و فضائی هر ریال میشه 35000دلار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
کارشناسی ماوراالطبیعه نه سروش آسمانی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
فقط تحریم نفت و بانک رو بردارند زندگی از این رو به اون رو میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
مردم ایران هم پیاز را می خورند

هم فلک می شوند

آخرش هم جریمه نقدی را می دهند

وقتی با یک کلید فریب می خورند و با یک حرف رای اشان عوض می شود باید هم تاوان دوسال عقب افتادن را بدهند


خنده به کدخدا چه پیامدی داشت ؟

نفت از 100 دلار شد 45 دلار
یعنی 8 میلیارد دلار پول خودمان را قسطی دادند با کم کردن بها نفت عملا 80 میلیارد دلار از جیبمان برداشتند

دو سال دیگر عمر جوانان مملکت مثل هشت سال دوران سیاه احمدی نژاد هدر رفت یعنی یک دهه !

وقتی قالیباف گفت فقط باید به داخل مملکت تمرکز داشته باشیم و از داخل تقویت شویم و اقتصاد خانواده ها را درست کنیم شما دنبال بازی هاید حزبی بودید

حالا بکشید این مصیبت رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
دلار = 6000 تومان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
من میدونم هممون بدبخت میشیم
يغما
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
تو بلند مدت چه اتفاقى مى اُفته !
يخورده خوش بينانه است …
شايد تا پايان رياست جمهـورى باراك اوباما فقط تحريم و تورم پيش بياد و البته نا اميدى و ياس بينهـايت مردم ، ولى با روى كار اومدن يه جمهـورى خواه كمال گرا كه با كوچكترين تهـديدى از جانب هـر كشورى نهـايت تصميم گيرى رو در قبال اون كشور انجام ميده چه اتفاقى براى ما مردم مى اُفته ؟ البته منظورم از مردم اونايه كه سختى كشيدن ، بيكارى كشيدن ، نا اميدن و مهمتر از هـمه مردم واقعى و واقع بين ايران هـستن !