bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۶۳۷۲
سعید لیلاز در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند

لایحه بودجه 94 بسیار انقباضی است/ دولت مراقب شوک‌های احتمالی باشد

حسن روحانی یکشنه 16 آذر دومین لایحه بودجه دولتش را تقدیم مجلس کرد. کل بودجه سال 94 با 4 درصد افزایش با رقم 837 هزار میلیارد تومان بسته شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۳
فرارو- حسن روحانی یکشنه 16 آذر دومین لایحه بودجه دولتش را تقدیم مجلس کرد. حجم کل بودجه سال 94 با 4 درصد افزایش با 837 هزار میلیارد تومان بسته شد.

این در حالیست که سهم منابع بودجه عمومی دولت با 224 هزار میلیارد منابع عمومی و 34 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دولت به 267 هزار میلیارد تومان رسید. 

در لایحه بودجه سال ۹۴ قیمت فروش هر بشکه نفت خام ۷۲ دلار و قیمت هر دلار ۲۸۵۰ تومان پیش‌بینی شده. پیش از این، ۲۷,۵ میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه در نظر گرفته شده بود و این رقم برای سال ۹۴، به ۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

در این میان درآمدهای مالیاتی دولت با 22 درصد افزایش به 86 هزار میلیارد تومان رسید. بودجه جاری کشور نیز نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشت و به رقم 166 هزار میلیارد تومان رسید. 47 هزار میلیارد تومان نیز برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شد. 

با این حال سقف هدفمندی یارانه ها همچون گذشته ثابت مانده و 48 هزار میلیارد تومان بودجه را به خود اختصاص داده است. 

انضباط مالی؛ ویژگی اصلی بودجه 94
سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «لایحه بودجه 94 بسیار انقباضی است. دولت سعی دارد تا با تمام قوا انضباط مالی را به یک دولت از ریخت افتاده برگرداند و آن را در قالب و لباس های معمولی جا دهد.» 

وی افزود: «ما از نیمه سال 92 شاهد تلاش بی وقفه دولت برای به انضباط درآوردن بودجه و حتی خود دولت هستیم. تقریبا می توان گفت که در تمام حوزه ها راه رفته و پیموده شده در دو دولت گذشته، در حال بازگشت و اصلاح است.»

وی با اشاره به لایحه بودجه 94 گفت: «بودجه عمرانی دارد موضوعیت پیدا می کند. سهم درآمدهای نفتی در درآمدهای دولت دارد کاهش پیدا می کند. ساختار بودجه دائما رو به سالم تر شدن می رود. این درحالیست که تمام این موارد تا سال 82 به درستی در کشور اجرا می شد اما  از سال 84 به این طرف ما مسیر متناقض و بر عکسی را پیمودیم و حال قصد داریم به همان نقطه بازگردیم.»

لیلاز به دولت هشدار داد و گفت: «وقتی به یکباره بودجه های انبساطی و روال های فارغ از وجود هر گونه انضباط مالی در سال های 85 تا 91 تبدیل می شود به یک سمت گیری انقباضی و انضباطی محض، حتما ممکن است که شوک هایی را به جامعه وارد کند. به همین دلیل دولت باید مراقب این اتفاق باشد و از بروز آن جلوگیری کند.»

وی تصریح کرد: «اگر ما گزینه ای در اختیار داشتیم مبنی بر اینکه با آهنگ و سرعت کمتری این راه را برگردیم و انضباط لازم را اعمال کنیم، نباید این شیوه را در لایحه پیش می گرفتیم ولی از آنجایی که گزینه دیگری برای ما وجود ندارد به ناچار باید فشارهای آن را نیز تحمل کنیم.»

وی افزود: «فکر می کنم باید منتظر باشیم تا انقباضی بودن این لایحه و اعمال انضباط شدید پولی و مالی تکان ها و شوک‌هایش را به طبقات اجتماعی و جنبه های اقتصاد ایران وارد کند.»

لیلاز با رد این جمله که دولت به جای انضباط مالی بازی با نرخ ارز را پیش گرفته گفت:« دولت اگر می خواست با بازی با نرخ ارز کسری اش را پوشش دهد که باید نرخ دلار در بودجه را به 3200 می رساند. هرچند فشاری که دارد به اقتصاد ایران وارد می شود و عمدتا ناشی از مشکلات 8 سال گذشته است برای دولت چاره ای جز این باقی نگذاشته اما تا به امروز اقدام به این کار نکرده است.»

وی  در پاسخ به این سوال که آیا بودجه 94 بر مبنای توافق هسته ای تدوین شده است؟ گفت: «بودجه با چشم انداز توافق هسته‌ای تدوین نشده است. اگر بدین صورت بود دولت باید تولید نفت را بر روی 1.5 تا 2 میلیون بشکه می بست و درآمد نفت هم به جای 24 میلیارد دلار حدود 60 میلیارد تخمین زده می شد. به نظر من حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد نباید بر مبنای آن بودجه تدوین شود. من نگران حذف یکباره تحریم ها هستم. در مقابل با همین روشی که دولت پیش گرفته است موافقم؛ یعنی رسیدن به انضباط کامل مالی.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیگر با ثابت ماندن منابع هدفمندی دولت قصد اجرای فاز سوم را ندارد، گفت: «آغار فاز سوم هدفمندی یارانه ها اجتناب ناپذیر است. هرچند ممکن است در جای دیگر و به شیوه دیگری اتفاق بیافتد. معتقدم در سال آینده قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا خواهد کرد چون باید هم افزایش پیدا کند و چاره ای جز آن ندارد.»

 این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «دولت چاره ای جز ادامه این راه ندارد اما دولت توانایی آن را هم ندارد که در مقابل افزایش قیمت ها بر میزان یارانه بیفزاید.» 

وی با اشاره به لزوم حذف یارانه ها گفت: «حذف یارانه ها اگر صورت نگیرد یا ما باید نفت بفروشیم و آن را به ریال تبدیل کنیم و به مردم یارانه دهیم یا باید کسری بودجه ایجاد و تورم خلق کنیم. که در حال حاضر هیچ کدام از این کارها ممکن نیست. بنابراین تمام کسانی که طرفدار یارانه هستند باید به این پرسش معمولی پاسخ دهند که دولت در شرایط کنونی از کجا می تواند منابع یارانه ها را تامین کند؟ چون دیگر نفتی در کار نیست و  باید از منابع داخلی کمک گرفت.»

لیلاز با اشاره به افزایش 22 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده گفت: «درآمدهای مالیاتی در دولت یازدهم برخلاف فساد آخر دوره آقای احمدی نژاد با سرعت خیلی خوبی در حال حرکت است. سهم مالیات بر تولید ناخالص داخلی منظما در حال افزایش است و فکر می کنم که از 5 درصد کنونی به 7 درصد تا پایان سال 94 برسد. این سرعت خیلی خیلی خوبی است اما باید این نکته را هم در نظر داشت که افزایش مالیات هم یک ظرفیتی دارد. نه تنها با شیبی روشن بلکه باید با ظرفیت روشنی هم افزایش پیدا کند. علاوه بر آن رکود را هم باید درنظر گرفت.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت با کسری مواجه خواهد شد، گفت: «امیدوارم که با اعمال انضباط مالی که دولت قویا آن را در پیش گرفته است با کسری بودجه مواجه نشویم. به نظر من حتی کسری بودجه تا سقف 30 هزار میلیارد تومان که معادل 3 درصد سهم تولید ناخالص داخلی می شود، رقم وحشتناکی نخواهد بود.»

وی توضیح داد: «کسری بودجه اگر صرف هزینه های عمرانی شود قابل تحمل است. گرچه همان اثرات تورمی را دارد اما قابل تحمل است زیرا حکم مالیات ملی برای بازسازی را پیدا می کند. اما اگر شما کسری بودجه ایجاد کنید و این هزینه ها را صرف بودجه جاری کشور کنید، حکم دزدی ملی را به خود می گیرد.» 
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دولت احمدی نژادکاراش عالی بودوخداپسندانه بود
someone
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
پاسخ ناشناس محترم ١٩:٤٢ خوب شما هم بد نيست بدوني اون اقتصاد دانها ي دانشمند ! كه مد نظرشماهستن سياسي نيستن كه يكباره همه موارد انتقادشون از نفر قبلي تشويق نفر بعدي بشه بگذريم ازمقالات ضد نقيض از سوي هركدوم از اقايان ! واقعا فكرميكنيد ابرازنظرهاي اقتصادي درايران برمبناي علم اقتصاد صورت ميگيرد كه صفر تا صد اختلاف سليقه درش هست با تاثير گرفته ازجناح بندي سياسي است حداقل همين استاد ليلاز ده تا مقاله دارن كه نقيص قبليست
احمد یاداور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
بصیرت یعنی فهمیدن 7سال زراعت خوب 7سال قحطی خواهیم داشت . اقایون مدعی بصیرت که این شخص گمنام رو روی کار اوردید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
در شرایط تحریم دولت باید از مردم حمایت کند. حذف یارانه ها مربوط به زمانی است که وضعیت اقتصادی عادی می باشد
somenone
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
نميدانم مرفه ين اقتصاد دان ميشوند يا اقتصاد دان ها مرفه!! چون تزهاي كه ميدن كلابا واقعيت زندگي احا د مردم متفاوته .هدفمندي چي ، برنامه اقتصادي 4 ساله اول و دوم و.... چي بوده؟ اون پارامترهايي كه برنامه وهدفمندي تنظيم شد خيلي تغييركرده بنظرم وقتش كه هدف رو تغييربدين هردولتي عوض ميشه دولت قبلي ش متهم به همين مسائل بي انظباطي و... اين ميشه اتهام رودولت ها ميگيرن تاوان جرم رو ملت ميدن .اين اقايون امثال همين اقاي ليلاز ، نفسشون ازجاي گرم درمياد خيلي گرم/ معتقدند ماليات افزايش پيدا ميكنه ، طبق برنامه ارزش افزوده هم افزايش پيدا ميكنه ولي ما دراينده تورم نزولي داريم ؟!!!! ميشه بسه !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
ROMANIA
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
درست زدی به هدف " نميدانم مرفه ين اقتصاد دان ميشوند يا اقتصاد دان ها مرفه!! چون تزهاي كه ميدن كلابا واقعيت زندگي احا د مردم متفاوته" اما بد نیست بدونی دلیل اینکه حرف اقتصاد دانها با مردم عادی فرق میکنه مرفه بودنشون نیست. دلیلش فقط و فقط دانش و آگاهی بیشتر به عوام الناس هست. وقتی دکتر به عوام الناس میگه این شربت تلخ را بخورید خیلی خوب میدونه که اون شربت تلخه. بعضی وقتها حتی تجویز می کنه فلان زهر را با دوز مشخص بخوری با اینکه به عواقب اون آگاهه. اقتصاد کلان هم شرایط مشابهی داره. عقل و دانش و آگاهی دستور میده گاهی اوقات مجبوریم زهر بخوریم و یا شربت تلخ نوش جان کنیم.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۱
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
تنها چیزی که در این بودجه در نظر گرفته نشده رشد نارضایتی مردم است فراموش نکنیم اقتصاد در قالب یک سیستم کار می کند و ندید گرفتن مباحث اجتماعی عواقب بدی خواهد داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
نارضایتی در کار نخواهد بود چرا که با افزایش قیمت ها ی چند باره تورم به معنای علمی آن به صفر خواهد رسید و در بازار پرنده هم پر نخواهد زد البته به جز از ما بهتران!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دولت رونق اقتصادی و اشتغال را فدای پایین آوردن تورم کرده.مثل مریضی که برای درمان فشار خون به کما برده شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
این فازهای هدفمندی تا وقتی مردم با خاک یکسان بشن ادامه داره دیگه، نه؟
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
آن چیزی که دشمنان این خاک می‌خواستند چه با مدیر جهانی‌، و چه با مدیر امیدی، در حال پیگیری است و آن ضعف شدن استراتژیک ایران است... وقتی‌ در ۵ سال اخیر رشد اقتصادی صفر و پایین بوده و با این بودجه ادامه خواهد داشت، این هدف آنها بود ...ترکیه ، عربستان و همه در این ۵ سال رشد اقتصادی خود را هر سال به ۵ و ۶ درصد رساندند و ایران همچنان در جا می‌زند.... چه اندازه....!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
چرا هر جا کم می اورید آن را دسیسه دشمن خارجی میدانید؟
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
فعلا که نفت ایران امروز، بدون تخفیف ، زیر ۶۱ دلار داره به فروش می‌رسد، حالا با تخفییف زیر ۶۰ دلار.... تا ببینیم چه اندازه کشور بیشتر به سوی فقر خواهد رفت، متاسفانه....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
اگر در دولت احمدی نزاد که قیمت نفت تا 147 دلار برای هر بشکه رسید قدری قانون ذخیره ارزی رعایت شده امروز هیچ مشکلی از بابت ارزان شدن نفت نداشتیم اما افسوس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
شما رو به پیر و پیغمبر قسم هدفمندی رو متوقف کنید که کمر مردم رو شکسته.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
از کدوم خزانه؟ می خواستید اون موقع که دولت نیاز داشت انصراف بدین.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
فاجعه نزديك است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
با درامد كارمندي متوسط از دريافت يارانه انصراف دادم تا شايد كمك كوچكي به دولت كرده باشم .
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
کاشکی باقی مردم مثل شما غیرت داشتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اشتباه کردی!
میبرن میدن به بابک زنجانی ها بخورن ، یه آب هم روش!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
اقای لیلاج نفست از جای گرم بلند میشه مگه شرایط اقتصادی را نمیبینی .خوب فاز سوم اجرا بشه بعدش قیمتا چی ؟ اینم تفسیر کن .دیگه چیزی مونده که بشه تو زندگی برا اجبران فزایش قیمت بکار گرفت
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
مگر دولت پولی داره که بتونه باهاش کشور رو بگردونه. اون موقع که می گفتیم انصراف بدین میگفتین یارانه حق مسلم ماست . من یک همکار دارم چاپخانه داره خانه ۲۰۰ متری توی جردن داره. اتومیبلش هم خارجی هست.واسه یارانش خودش رو می کشه
تقی
UNITED STATES
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
به جای افزایش قیمت دلار برای جبران کسری بودجه با حذف یارانه ها تورم را بیشتر تحت کنترل بگیرید و یقینا رکود چاره ای جز شکستن نخواهد داشت.یارانه های نقدی بسیار مخرب است باید قطع شود.افزایش قیمت دلار فشار تورمی در پیش دارد. از آن پرهیز کنید.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
خب ملت همه عشق یارانه هستند مگه میشه.
نازنین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
به نظر من باید آن کسانی رو که پیشنهاد هدفمندی یارانه رو دادند و مردم رو به این روز انداختند و اقتصاد مملکت رو فلج کردند باید در ملاء عام اعدام بشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
پیشنهاد یک موسسه خارجی بود که مورد تصویب و اقدام قرار گرفت.
وکیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
آقا این چه وضعی است که من باید مالیات دو برابر بدهم آنوقت دولت از مالیات من به صدها هزار نفری که دستشان به دهنشان می رسد و جز طبقه مرفه جامعه هستند یارانه نقدی پرداخت کند؟! خوب بهتر است با این وضعیت دو باره بریم برای یارانه ثبت نام کنیم
الناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
این بیمار درمانی ندارد . صدها پروفسور اقتصادی و..... را هم بیاورید کاری نمی توانند انجام دهند . همین است که هست دولت دست وپای بیخودی می زند.......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
تا وقتی رانت و فساد و پارتی بازی باشه ، همینه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
فاز سوم اجرا بشه که قیمت دلار به 6 هزار تومن میرسه و دوباره میشه دوره احمدی نژاد با این تفاوت که اگه احمدی نژاد بود یارانه ها رو بیشتر میکرد. داره روز به روز اوضاع مملکت بدتر میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
اگه احمدی نژاد بود یارانه ها رو بیشتر میکرد منتها با چاپ پول بدون پشتوانه!
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
گفته های جناب لیلاز قبول. اما نمیدانم جرا وقتی به قیمت حاملهای انرژی میرسیم استدلالهای خودشان یادشان میرود: قیمت حاملهای انرژی تابعی از قیمت جهانی نفت است. مقتی قیمت جهانی نفت تقریباً نصف میشود چرا نباید قیمت این حاملها کاهش یابد؟! این یک مغلطه کارشناسی است.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
کاهش قیمت فراورده های نفتی در کشوری اتفاق می افتد که وارد کننده نفت است نه صادر کننده آن ! این موضوع خیلی ساده است در کشور ما چون بودجه وابسطه به نفت است اگر دولت بخواهد انرژی را ارزان تر کند آنوقت کسری بودجه را از کجا بیاورد؟ بنابراین مغلطه نیست! شاید ایشان درست توضیح ندادند!
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
متاسفانه دولت به دلیل انتخابات مجلس پیش رو و کسب کرسی در محلس حاضر به حذف یارانه ها نیست . البته مجلس هم حاضر نیست باهاش همکاری کنه و قانونی تصویب کنه تا یارانه ها قطع بشه. اگر میشد یارانه های نقدی حذف بشه حدود 15 هزار میلیارد تومان از بودجه به سمت هزینه عمرانی برده میشد . این رو هم در نظر بگیرید که یایانه نقدی سال 93 حدود 21 هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه 94 حدود 15 هزار میلیارد در نظر گرفته شده. این یعنی حذف چند دهک از یارانه بگیران. پس آماده باشید
حجت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
داداششششش! یارانه رو حذف که بکنن می خورنش یه آبم روش
امرال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
بودجه های عمرانی ، اگربه شکل درست ، اصولی واثربخشی هزینه شود ، قبول .اما چقدر ازطرح های ما اصولی ونتایج مورد انتظار رادارند.
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
طی سالهای دولتهای نهم و دهم به دلیل بی توجهی به تولید و به خصوص صنعت نفت کشور بسیاری از متخصصان که می توانستند از کشور رفتند و جذب صنعت نفت کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی شدند از جمله رییس واحد بخش پارازایلین پتروشیمی برزویه در عسلویه که به نروژ رفتند و بسیاری مورد دیگر.
اغلب این متخصصان هم از قسمتها و واحدهای عملیاتی و بهره برداری بودند. نمی دانم چرا مدیران وزارت نفت فکری به حال پرسنل واحدهای عملیاتی تابعه وزارت نفت در عسلویه و ماهشهر و ... نمی کنند.؟ همیشه جهت تقاضاهای انتقال پرسنل از واحدهای عملیاتی و بهره برداری به سمت واحدهای ستادی و اداری است. اکنون اغلب کارشناسان واحدهای عملیاتی صنعت نفت که مهندسی شیمی دارند برای مقطع فوق لیسانس به رشته هایی چون مدیریت روی آورده اند بلکه در آینده فرجی شود و چارت سازمانی باز شود و از واحدهای عملیاتی منتقل شوند. همه شان هم به اقوام و آشنایانشان توصیه می کنند که رشته های مهندسی به ویژه مهندسی شیمی نخوانند چون اگر بخواهند با این مدرک جذب صنعت نفت شوند باید در برابر حقوقی که می گیرند مشکلات مسوولیتهای بالا. شیفت. مشکلات جسمانی ناشی از شیفت. آشفتگی در زندگی روزانه و خانوادگی. استرس محیط کار . آلودگی و ... را تحمل کنند و چندان مزایای چشمگیرتری نسبت به پرسنل اداری و ستادی ندارند.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
چرا دولت یارانه اون 10 میلیون نفری که مطمئن است ثروتمندند قطع نمی کنه؟ چرا دولت از نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان و آستان قدس و ... که فعالیتهای گسترده اقتصادی دارند آنچنان که باید . مالیات نمی گیرد و فشار مالیات فقط به مردم وارد می شود؟
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
شناسایی دهک های اجتماعی در کشور ما به دلیل عدم شفافیت در امدها میسر نیست ! هر بار که دولت خواسته این کار را بکند نتوانست. این عدد10 میلیون هم تقریبی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
همون تقریبی هم که شما میفرمایید ، دولت تخمین میزنه که طرف ماهی 100 میلیون درآمد داره یا 1 میلیارد!
پس به هر صورت باید یارانه اش رو قطع کنه!
بابا شما گیر اون 45000 تومن نباشید ، اگه مالیات رو درست بگیرن ، چند 100 برابر اون 45000 تومن از فرار مالیاتی در میاد!
یکی میگفت که مالیات میلیاردیش رو با 10% ...... دادن به شخص خاصی صفر کرده!!!!!!!!!!
ول کنید اون 45000 تومن رو ، دولت درآمد واضح خودش از مالیات هایی که دوستمون فرمودند رو بگیره به همه یاانه چند برابر میتونه بده!
مهرناز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
مالیات مالیات مالیات آخه این چه وضع گردوندنه چرخ اقتصاده ؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
بودجه عمراني تصويب كنيد سد بزنيد درياچه ها را خشك كنيد دوباره بودجه تصويب كنيد درياچه را نجات بدهيد اين ره كه ميرويد به تركستان ميرود.
امیررضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
مگر بودجه عمرانی فقط سد هست. بودجه عمرانی محرک اقتصاد های توسعه نیافته است . هر چقدر افزایش پیدا کند بیکاری پایین می اید. حالا انکه صرف عمران و آبادانی چه چیزی شود بحث دیگری است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
کارمند بازنشسته هستم برای کمک به دولت از ثبت نام یارانه خودداری کردم راضی نیستم یارانه را بدون تحقیق و احراز به ثبت نام کنندگان پرداخت شود
مجمع کارمندان اصلاح طلب ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
افزایش حقوق سی درصدی حق مسلم ماست...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
400% هم بدن کفاف نمیده!
محمد سادات
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
طرح هدفمندی فقط یک هدف دارد و آن نابودی قشر متوسط جامعه است که می آید در سایت و کامنت های انتقادی می گذارد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
انگار اقشار ضعیف دارن عشق و حال میکنن
کجای کاری باباجون اون نونی که تو داری رو خیلیا دیگه ندارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
آره دیگه ، وقتی ما نابود بشیم و همه فقیر بشیم که دستمون به اینترنت نرسه ، دیگه نه آگاهی داریم و نه طلب حقمون رو میکنیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
برای ما کارمندا فرق نمیکنه نفت120 دلار باشه میگن وضع کشور خوب نیست-پول نداریم -تورم زاست و...خلاصه حققهارو به اندازه قانن(برابر تورم)بالا نمیبرن. نفت بشه 50 دلار بازم همین حرفهارو میزننولی فرقش اینه که حقوقهارو خیلی کمتر بالا میبرن خلاصه اینکه ما همیشه زیر خط فقریم
میم الف
GERMANY
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
هر کس بفکر خودش, همه میگن افزایش حقوق کمه, مومن زمان احمدی نژاد تورم چهل درصدی داشتیم حقوق پونزده درصد رفت بالا, نفت صدوچهل دلاری داشتیم حقوق پونزده درصد رفت بالا الان انتظار داری با این همه تحریم و قیمت پایین نفت و اقتصاد مریضی که یادگار هشت سال حکومت نابغه اقتصاد و مدیریت جهانی هست حقوق ها رو پنجاه درصد افزایش بدن؟ یا دوست داری مثل گذشته بانک مرکزی پول رو وارد اقتصاد کنه و حجم پول رو ببره بالا و بعدش تورم سه رقمی بشه,

خدا وکیلی بعضی ها خیلی بی انصاف نظر میزارن,

یا مغرضانه است یا بی اصلاعی از اصول ساده اقتصاد کلان هست.

ایشون در این مقاله منطقی و با توجه به علم اقتصاد حرف زدن نه از روی احساسات

من هم دلم میخواد حقوقم زیاد باشه ولی نمیشه

منم دوست دارم ماهی دومیلیون رایانه الکی بگیرم ولی نمیشه عزیزم نمیشه

اوضاع خرابه, نه بخاطر حرکت بد دولت فعلی بخاطر حرکت های غیرعلمی و احساسی دولت قبله,

ولی با نظر دوستمون که باید از بعضی موسسه ها مالیات گرفت موافقم, البته فکر نکنم دولت زورش برسه
مجله فرارو