bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۶۱۲۳
از «سیاست بی تفاوتی» تا «بی تفاوت سازی سیاسی»

سر بریدن ایرانی‌ها و «درماندگی پیش آموخته» وزارت خارجه و مردم!

سال 1388، زمانی که متکی در دولت احمدی نژاد وزیرخارجه بود، وزیر اطلاعات عربستان سعودی در اظهاراتی تامل برانگیز ایران را «ببری کاغذی که فقط چنگالهای تیزی دارد» خطاب کرد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۱
فرارو- قاسم توکلی؛ سال 1388، زمانی که متکی در دولت احمدی نژاد وزیرخارجه بود، وزیر اطلاعات عربستان سعودی در اظهاراتی تامل برانگیز ایران را «ببری کاغذی که فقط چنگالهای تیزی دارد» خطاب کرد. در همان زمان نمایندگان مجلس هشتم برخاستند و برآشفتند که دولت چرا برای دفاع از «حرمت و کیان کشور» هیچ نوع برخورد دیپلماتیکی با این توهینها انجام نمی دهد؟ البته از آن زمان تاکنون پرده های تحقیرآمیزتری از این نمایش ضددیپلماتیک در روابط دو کشور بالا رفته و متاسفانه هنوز هم دولت اقدام قاطعی برای دفاع از حرمت و کیان کشور انجام نداده است.

نمایش ضدبشری که این بار در روابط دو کشور رخ داده اعدام سئوال برانگیز تعدادی شهروند ایرانی در زندانهای عربستان است؛ بویژه که مطلع شدیم مقامات سعودی بدون برگزاری دادگاهی عادلانه، بدون اینکه اجازه دهند متهمان با خانواده هایشان یا سفارت کشور مطبوعشان دیدار داشته باشند و بدون اینکه برخوردار از داشتن حق وکیل یا حتی مترجم باشند به اعدام محکوم شده و متاسفانه در دو نوبت 18 تن از آنها در زندانی موسوم به «دمادم» به شیوه ای قرون وسطایی گردن زده شده اند.

سیاست بی تفاوتی
نکته جالب در این ماجرای دردناک انفعال مقامات وزارت خارجه است. بر اساس اخبار گویا  این اعدامها دو ماه پیش صورت گرفته و برخلاف قول مساعدتی که وزارت خارجه سعودی به آقای صالحی داده بازهم در خفا همه آنها اعدام شده اند و اکنون نیز سعودیها حاضر به تحویل اجساد قربانیان نیستند، و این اقدام ضدبشری حتی از سوی سازمان عفو بین الملل نیز مورد محکومیت جدی قرار گرفت.

البته بی تفاوتی سیاسی وزارت خارجه در برابر جان و مال و هویت اتباع ایرانی مسبوق به سابقه است و تکرار این بی تفاوتی نسبت به نقض حقوق شهروندان ایرانی در خارج از کشور به نحوی است که به نظر می رسد دولت و دستگاه دیپلماسی در این زمینه دچار نوعی «درماندگی پیش آموخته» شده اند.

«درماندگی پیش آموخته» یک وضعیت بغرنج روانی است که در آن فرد به دلیل تجربه شکست در موارد قبلی، تلاش برای مقابله با چالش پیش رو را بی فایده تلقی کرده و بدون مقاومت به آن تسلیم می شود و تکرار این تسلیم شدنها نوعی «پیش آموختگی» مضاعف را در فرد برای تسلیم شدن در بحرانهای بعدی فراهم می آورد.

وزارت خارجه ایران متاسفانه اکنون در زمینه دفاع از حقوق شهروندان ایرانی دچار «درماندگی پیش آموخته» شده است و مکانیزم آنها نیز برای سرپوش نهادن بر درماندگی خود در این زمینه تاکتیک سکوت و تکذیب است.

در همین مورد اخیر، پس از آنکه قربانیان بیش از 5 سال را، در سکوت وزارت خارجه ایران، در زندانهای آل سعود گذراندند و سرانجام اعدام شدند، متولیان دستگاه دیپلماسی ما ابتدا از در انکار و تکذیب برآمده و پس از چند گفتگوی تلفنی بی نتیجه با سعودیها، اکنون با درماندگی تسلیم اقدام ضد بشری آنها شده اند. حسن قشقاوی، معاون كنسولی، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور در واكنش به اين خبر گفت: «منابع رسمی يعنی سفارت ايران در عربستان و سفارت عربستان در ايران، خبری دال بر اين مسأله را تأييد نكرده‌اند و ما تابع نظريات رسمی و مبادی رسمی دو كشور هستيم كه
 چنين چيزی تاكنون به ما نرسيده است.»

«درماندگی پیش آموخته» وزارت خارجه ما تنها به انفعال در دفاع از حقوق اولیه شهروندان ایرانی خلاصه نمی شود بلکه روی دیگری هم دارد؛ و آن کوتاه آمدن در برابر زیاده خواهی های دولتهای بیگانه در خصوص شهروندان خاطی آنهاست. به عنوان مثال در ماجرای ملوانان انگلیسی و سه امریکایی که اتهامشان ورود غیرقانونی به خاک ایران و جاسوسی بود. دولت به راحتی در برابر فشار دولتهای بیگانه تسلیم شده و علیرغم محرز شدن اتهامات افراد خاطی و صدور حکم علیه آنها، در کمال تعجب پس از مدتی آزاد شدند.

یا ماجرای رکسانا صابری خانم آمریکایی ایرانی تبار که چند سال پیش توسط معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات دستگیر و با اعتراف به جاسوسی توسط قوه قضائیه به 8 سال زندان محکوم شد و دفتر رئیس‌جمهور با انتشار نامه ای ضمن اعلام نگرانی درباره وضعیت وی در نهایت ترتیباتی اتخاذ نمود که به آزادی وی منجر شد. وقتی این افراد دستگیر می شدند انواع موضعگيريها، رفت و آمدها، كمپينها و جوسازیهای رسانه ای در اين كشورها برای آزادی آنها به راه می افتاد كه در موارد زیادی هم مثمر ثمر واقع می شد.

اما در مقابل، بررسی كارنامه مسئولان وزارت خارجه درباره پرونده زندانيان ايرانی خارج از كشور نشان می دهد كه اين موضوع در سال های اخير چندان در اولويت برنامه های اين وزارتخانه نبوده است و با وجود پيگيریها و اعتراضات زياد خانواده های اين دسته از ايرانيان هنوز هم سرنوشت بسياری از آنها در هاله ای از ابهام است و وزارت امور خارجه تاكنون پاسخگوی افكارعمومی نبوده است.

بی تفاوت سازی سیاسی
«سیاست بی تفاوتی» دولت امر جدید و غریبی نیست و در رسانه های منتقد نیز بسیار بدان پرداخته شده است، آنچه اما تامل برانگیز است نه بی تفاوتی مسئولین کشور بلکه بی تفاوتی شهروندان، افکار عمومی و جامعه مدنی در ایران نسبت به چنین وقایعی است. جامعه ای که به نظر می رسد جز شنیدن این دست اخبار و آه و حسرت کار دیگری از دستش برنمی آید.

چرا جامعه ایران دچار چنین رخوتی شده است؟ گویا ما ایرانیها نیز در برابر چالشهای پیش رو، به تبعیت از وزارت خارجه مان، دچار «درماندگی پیش آموخته» در برابر نقض حقوق هموطنانمان شده ایم!؟

مگر نه اینکه پس از اعدام چند قاچاقچی مواد مخدر افغان در زندانهای ایران، که جرمشان نیز محرز بود، شهروندان افغانی در کابل و هرات به خیابانها ریختند و تظاهرات خشونت باری را در مقابل سفارتخانه و کنسولگری ایران در این دو شهر برگزار نموده و دولتمردانشان را در وزارت خارجه و پارلمان این کشور، وادار به اتخاذ تصمیمات سختی علیه ایران نمودند. افغانستان، به عنوان دولتی که میلیونها شهروند آن به صورت غیرقانونی در ایران ساکن اند و به لحاظ اقتصادی و ترانزیتی به شدت به ما نیازمند است به دلیل فشار افکار عمومی خود اکنون در صدور ویزا برای ایرانیها
 محدودیتهایی وضع نموده و کار را برای ایرانیهایی که سفرهای شغلی به این کشور دارند سخت تر کرده است.

واکنش خودجوش شهروندان امروزه ابزار سیاسی تاثیرگذاری در روابط کشورها محسوب می شود، ابزاری که در کشور ما به دلیل دولتی شدن تمام مراسم و راهپیماییها و اعتراضات سیاسی عملاً کارآیی خود را از دست داده و متاسفانه شاهدیم که نگاه امنیتی به اجتماعات خودجوش مردمی در ایران باعث نوعی «بی تفاوت سازی سیاسی» جامعه شده که در نتیجه آن جامعه ایران غیرت و تعصب لازم برای دفاع از حقوق شهروندی خود را در داخل و خارج از کشور از دست داده است.

وقتی مسئولین از مراسم ساده ای که برای دفاع از محیط زیست برگزار می شود (مثلا در دریاچه ارومیه)، یا اجتماعات تفریحی چون آب بازی و آب پاشی برداشتهای امنیتی-سیاسی می کنند چگونه می توان انتظار داشت شهروندان برای اعتراض در خصوص پایمال شدن حقوق ملی شان در موضوع دریای خزر، جزایر سه گانه، خلیج فارس، اعدام شهروندان ایرانی و ... به خیابانها آمده و اعتراض کنند؟

مسئله فقط واکنش به مسائل ملی نیست، متاسفانه نگاههای انحصارطلبانه و بسته باعث شده تا شهروندان ایرانی توان واکنش مناسب در خصوص مسائل بین المللی و حتی اسلامی را هم نداشته باشند. آیا تا بحال فکر کرده اید چرا مردم ایران دیرتر از سایر ملتهای منطقه نسبت به کاریکاتورهای موهن چند کاریکاتوریست در اروپا واکنش نشان دادند؟ یا چرا در زمان حمله اسرائیل به غزه، و مواردی اینچنین، اعتراضات مردم ایران نه به صورت سریع و خودجوش که معمولاً با تاخیر و آن هم به صورت سازماندهی شده و دولتی برگزار می شود؟

اگر همین مورد گردن زدن 18 ایرانی توسط عربستان، درباره اتباع کشوری مثل افغانستان یا آذربایجان یا ترکیه صورت می گرفت، افکار عمومی آن کشورها چه واکنشی نشان می دادند؟ اینکه نمایندگان مجلس صرفاً متولیان دستگاه دیپلماسی را به دلیل وقوع چنین فاجعه ای به مجلس فرابخوانند و اعتراض کنند، که تا بحال نیز بسیار چنین کرده اند، نتیجه ای دربر نخواهد داشت. اما اگر اجتماع خودجوشی از خانواده قربانیان و شهروندان همدرد در مقابل سفارت عربستان و وزارت خارجه تشکیل شود آنگاه وزارت خارجه خود را موظف به پاسخگویی نسبت به افکار عمومی می بیند و دولت عربستان هم می فهمد که طرف مقابلش فقط دولت ایران به عنوان «ببری کاغذی با چنگالهای تیز» نیست بلکه «افکار عمومی جامعه ایران» پای این قضیه ایستاده است.

سربریدن مشکوک و مبهم 18 شهروند ایرانی در کشوری که سالانه دهها هزار نفر از اتباع ما به آن سفر می کنند امنیت روانی را از همه مسافران و زائران می گیرد، بویژه که آنها می دانند نمی توانند روی حمایت عملی وزارت خارجه کشورشان حساب باز کنند!

مسائل و مشکلات داخلی و خارجی امروزه بسیار گسترده تر و مهمتر از آن است که تصمیبم گیری در خصوص آنها صرفاً به دولتها واگذار شود. دولتمردان ما باید بفهمند که عرصه دیپلماسی فقط مذاکرات طولانی در پشت درهای بسته نیست. عرصه «دیپلماسی عمومی» در عصر جهانی شدن، خیابانها و تک تک شهروندان مسئول را نیز در برمی گیرد. اجتماع مسالمت آمیز خودجوش و غیرسازماندهی شده شهروندان جزو بدیهی ترین حقوق آنهاست که حتی می تواند به دولتمردان در پیش برد خط مشی شان در عرصه سیاست خارجی کمک نموده و به اقدامات آنها مشروعیت بیشتری ببخشد و به همین دلیل نباید در نگاه مسئولین امر، «اجتماع شهروندان» و «امنیت نظام سیاسی» در تقابل با یکدیگر تعریف شوند، و با تنگ نظری و انحصارطلبی امکان عاملیت و کنش گری از شهروندان سلب شود.

برچسب ها: احمدی نژاد متکی
محمد
Germany
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
تو را به خدا جواب این نامردا ی عربستانی را بدید من از زمانی که این خبر را شنیدم خیلی ناراحت هستم شما را به علی نزارید این وهابیون بی مذهب بچه های شیعه رو به راحتی از بین ببرن پس ما ایرانی ها کی باید بهمون بر بخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
کفن پوشا کجایند ؟
کارگرزحمت کش
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
فعلارفتن گل بچینندمگه خاتمی رییس جمهورشده بگذارید1سال دیگه ازگل چیدن برمیگردن
علی
Canada
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
کجایید ای کفن پوشان کجایید
چه با دستور یا بی دستور بیایید
به حمله بر کنید درب سفارت
نشاید دولت را تنها گذارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
مسئولان صدا و سیما و وزارت خارجه ننگتان باد که ساکت نشسته اید!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
به نظر من باید در روابط ایران با کشورهای عربی بازنگری کلی شود
انتشار یافته: ۱۰۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
و این است عزت و شکوه ایرانیان در جهان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
اگه به ببر کاغذی تعبیر کردند بهتره بدونند با این مقیاس اونها پشه خیالی هم نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
بیا کمی با خودمان رو راست باشیم . رفتار ما در سطح بین الملل ما را با هجمه بین المللی مواجهه کرده است است . این بازی باید تمام شود اگر قدرت داریم بسم اله . وگرنه متاسفانه تعبییر انها درست تره .
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
فعلا که این پشه خیالی سر 18 تن از افراد تحت حمایت این ببر حتما واقعی رو گوش تا گوش بریده و رو داری هم میکنه
علیرضا روشنی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
می خوام بدونم عرضه مدیران و مسئولان امور خارجه همین قدره یا دارن زورشون رو برای روز مبادا پس انداز می کنن !!؟
شایهم دارن دورخیزمی کنن که یک دفعه از این ور دنیا بپرن اوون ور دنیا و امریکا رو بگیرن !!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
عرضه شون رو در بخورد با بد حجابی نشون میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
ايرانيان در خانه چه حرمتي دارند كه شما نگران حرمت آنها در خارج از كشور هستيد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
احسنت مهم همین است
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
لذت بردم با اين نظرت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
آنچه البته به جايي نرسد فرياد است.
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
چنین حرف نزنید والا عزت اسلامی و ایرانی تولید شده وسیله دولت نوکیسه زیر سئوال می رود زمانی ما را محترم می شمردند و حالا سر می برند این تفاوت دول گذشته با این دولت این مرد است
ARMS
United Arab Emirates
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
اگه خواستین برین سفارت من ککتل مولوتوفشو میارم اونجاره به اتیش بکشیم
ناشناس
Sri Lanka
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
تصورش هم وحشتناکه سرت رو با شمشیر ببرند!
فرامرز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
از سنگسار راحت تره.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
خاک تو سر وزارت امور خارجه
ناشناس
Canada
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
و خیلی های دیگر.
مردم
United States of America
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
ایا کلمه غیرت فقط برای مردم باید معنی بدهد؟ برای مسئولان مملکت بی معنی است؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
غیرتشون وقتی بد حجاب می بینن گل میکنه
مردم
United States of America
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
ایا کلمه غیرت فقط برای مردم باید معنی بدهد؟ برای مسئولان مملکت بی معنی است؟
عباس
United Arab Emirates
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
برو بابا میترسندواکنش رسمی نشون بدن مردم رو میخوان بندازند جلو
حالا تو جرات داری انتقاد کن معلوم نیست ازکجا سردربیاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
به نطر من جا دارد کسانیکه مرتب برای مردم واصلاح طلبان عربده می کشند این موضوع را حد اقل بصورت حقوقی پیگیری نمایند.
Mehbod
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
گام نخست در احترام دیگران به انسان ، احترام گذاشتن به خود است . سالانه پنج میلیارد دلار حجاج ایرانی به جیب عرب های خوشگذران می ریزند . سالانه میلیونها ایرانی به عتبات در عراق سفر می کنند که موجب اشتغال بسیاری برای عراقیها شده است . در مقابل ، پاسخ عربها به این همه ارز آوری ایرانیان چیست ؟ بدترین تحقیر ها و توهین ها در عربستان به ایرانیان می شود . در کلاس های توجیهی تور های زیارتی به عراق به همه بخصوص به بانوان اکیدا" توصیه می شود حتا یک لحظه از کاروان جدا نشوند یا به تنهایی داخل شهر نروند . چرا چون میزبانان متمدن ما ممکن است هزار بلا به سرتان بیاورند. برخورد عراقیها هم که با ایرانیان تند و دور از ادب و نزاکت است . انسان اشرف مخلوقات است ، اگر حرمت و شرافت انسانی حتا در سفر به خانه خدا خدشه دار شود ، همان بهتر که به آنجا نرفت . اگر ما چنیین کنیم به خودمان ، انسانیتمان و به خدایمان احترام گذاشته ایم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
هم چنین مسافر عزیزی که می رود خانه ی خدا! مواد مخدر جهت مصرف نبر لطفا!!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
البته مواد مخدر را هم باید مشخص کنیم. شنیدم که حتی قرص های کودئین دار هم در برخی کشورهای عربی مخدر محسوب می شود که در این صورت مریض ایرانی از همه جا بی خبر گردن زده شده است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
احسنت به شما کاملا موافقم
انصاري
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
آنهايي كه سفارت انگليس رو گرفتن ،اگر اصالت دارن، حالا برن سفارت عربستان جنايتكار رو بگيرن يا حداقل برن يك تجمع هر چند نمايشي بذارن
امیر
United Arab Emirates
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
هرجا واسشون بصرفه میرن, اینجا حتما صرف نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
معلوم نیست چرا از حرکتهای خودجوش خبری نیست!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
lمسئولان ما همینو میخان دیگه
خواری مردم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
مراجع عظام به داد مردم برسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
این ها همه ناشی لز تفاوت فرهنگیست...
قاضي مرتضوي!!!
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
حرفي اگر براي گفتن بود،ديوارها سكوت نمي كردند.
sasan
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
کجایند امثال آقای رفیق دوست در صدر انقلاب که سیلی روسی را با سیلی پاسخ دهند؟
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. من سیاستمدار نیستم و از منویان کلان سیاسی مسئولان هم خبر ندارم . اما چیزی که به ذهنم میاد این است که اگر پدری نتواند از فرزندان خود درست مراقبت نماید فرزندان از خانه متواری و سر از کوچه و خیابان در میارند و رفته رفته به راههای خلاف کشیده می شوند و در نهایت به گیر قانون افتاد و مجازات و یا اعدام می شوند. من به درستی یا نادرستی قوانین عربستان کاری ندارم ولی بهر حال یک کشوری است که برای خود قوانین خاصی دارد و همچنکه ما در ایران برای خودمان قوانین خاصی داریم مثلاً مردم ایران روغن نباتی 5 کیلویی را 14000 تومان میخرند ولی در عراق و باکو و... شاید 4 یا پنج هزارتومان و اهمیت مردم یا مسلمانان خارج از مرز برای ما مهمتر از جان شهروندان ایرانی در داخل و خارج از ایران است. متولی باید احترام مسجد را نگه دارد تا دیگران هم در غیر اینصورت همین می شود که است!!!!
ناشناس
Kazakhstan
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
علی عزیز لنج ایرانی توی آبهای آزاد بوده و مشمول مجازات بین المللی میشه نه قانون عربستان کثیف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
مارا هم روشن کنید اصل جریان چه بوده تازه جریان لنج چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
خلایق هر چه لایق. حالا هی بروید و تند و تند برای 17 سال عمره ثبت نام کنید. از این بدتر هم حقمونه.
وقتی کسی در داخل خانه دارای احترام و حرمت نباشد، در بیرون از خانه که واویلا!!
حالا بروید و تظاهرات خود جوش علیه دخترکان این سرزمین در روز جمعه برگزار کنید!
صد رحمت به سیب زمینی. باز هم می گویم. خلایق هر چه لایق.
ناشناس
Canada
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
واقعن که حرف دل مرا زدی.
یاشار
Russian Federation
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
یک میلیون مثبت به شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
مردم حج را تحریم کنند . از دولت ابی گرم نمیشود .
زرخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
موافقم باتحريم حج ولي افسوس؟؟؟؟؟
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
ببینید حضرات.. اسلام به ذات خود ندارد عیبی.. هر عیب که هست از مسلمانی ماست..
یعنی چی؟ یعنی اینکه با جاهلیتی مدرنی که ما به هم زده ایم و از اسلام نه اصل آن را ، نه حتی شعائرش را بلکه حتی صورت شعائرش را هم نفهمیدیم و نخواهیم فهمید ، نتیجه همین ذلت و پستی و بی مقداری ای است که در حال حاضر به آن دچار شده ایم و تازه به آن افتخار می کنیم خود را سر بلند می دانیم...
چه کنیم تا مسلمان واقعی باشیم؟
باید همچون پیامبر عظیم الشان اسلام که به حق رحمت و درود خدا بر او و خاندان پاکش باد،وقتی که می بینیم خانه کعبه به دست بتان زنده و مدرن افتاده ، تا آزاد سازی آنجا آن سرزمین را ترک کنیم و تنها زمانی پای به آن وادی بگذاریم که یا به تصرف اسلام واقعی در آمده باشد و یا امنیت مسلمین تضمین صد در صد شده باشد... و در مقابل این جنایت و قتل عام فجیع و آشکار در یک عملیات ضربتی تمامی اعضا و عمال سفار عربستان را دستگیر و با یک محاکمه سریع ، مخفی و بدون حضور هیچ شاهدی همه آنها را به جرم افساد در ارض اعدام و جنازه ها را سوزانده و خاکسترشان را به خلیج فارس بریزیم تا همه مسلمانی و اقدار و ابهتمان معنی پیدا کند.. یقین کنید آب از آب تکان نمی خورد..کافیست 5 ساعت از نفتمان را بر اساس قاعده تالیف قلوب به آمریکا و انگلیس بدهیم تا اگر شیخ فهد را هم روز روشن سر ببری از }ا تکان نخورند.
کو مسلمان با غیرت؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
اگه کیک و ساندیس میدهند میریم و سفارت عربستان را با خاک یکسان میکنیم!!!!!!
غزل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
خودجوشانه ازت تشکر می کنم !!
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
دمت گرم
sina
Finland
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
اونایی که سفارت انگل ستان رو گرفتن بیخیال.
همین جا یه تاریخیو تعیین کنیم برای انهدام سفارت آل سعود.
بیایید ببر واقعیو رو بهشون نشون بدیم .
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
كجايند اون برادراي خودجوشي كه از ديوار سفارت بالا رفتند ونماز خوندند
مهدی2
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
به روی چشم دستور از بالا بیاد بازم از دیوار سفارت خودجوشانه میریم بالا هه هه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
عزت ایران و ایرانی را در دولت خاتمی با دولت احمدی نژاد مقایسه کنید.
جالب اینکه الان ادعا هم بیشتره!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
من زمان خاتمی رفتم مکه . حتی بازرسی بدنی هم نشدیم. و کلی احترام شدیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
وزارت خارجه ایران فعلاٌ در تعطیلات چند ساله بسر می برد
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
یک طرفه به قاضی نرید من هم حف شما رو در مورد بی حرمتی به ایرانیان در خارج قبول دارم ولی اولا وزارت خارجه بدون نظر دولت کاری نمی تونه بکنه در ثانی این افراد قاچاقچی مواد مخدر هستند با اینکه گفته شده سعودی در مورد مواد مخدر حساسیت داره بازم زائران توجه ندارند
ناشناس
Kazakhstan
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
اشتباهی مثبت دادم
تنینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
عزیز با تصرف سفارت کار درست نمی شود باید سیاست خارجی را اصلاح کرد این دولت فقط چسبیده به امریکای لاتین و حیاط خلوتش کرده است و با همه همسایگان درگیریم باید تجدید نظر کرد باید مدبرانه و عاقلانه اقدام کرد ما به حد کافی انگ خورده ایم نیازی به انگ دیگر نداریم
فرزند وطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
جالبه سفارت انگليس رو يه مشت اراذل و اوباش ريختن به اون روز درآوردن حالا جلوي اين وهابی های سعودی ساکت نشستن!!!.
اي خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
والله انها دانشجو بودند نه اراذل و اوباش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
اینا سفارش قبول میکنن. اونجا رو سفارش داده بودن بریزن خراب کنن. هنوز در مورد عربستان دستوری بهشون ندادن
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
آقاي ناشناس
والله قسم جلاله است برو توبه كن كه دروغ گفتي بسيار شديد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
بله دانشجویان سهمیه ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
خوش غیرتها فرارو !
صرفنظر از مجرم یا مظلوم بودن ایرانیهای گردن زده شده با گیوتین در عربستان ، عرق ایرانی شما ایجاب میکنه که یک کمپین حمایت از حقوق ایرانیان رو راه بیندازید تا این وهابیان از خدا بیخبر رو رسوا وحداقل دراین انفعال مرموز وزارت خارجه التیامی بر جگر پاره پاره ایرانیان باشد.
چرا این کار رو انجام نمی دید؟
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
واقعا احساس شرمندگی و بی غیرتی کردم
مولانا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید***
معشوق همین جاست بیایید بیایید


معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار***در بادیه سرگشته شما در چه هوایید


گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید***هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید


ده بار از آن راه بدان خانه برفتید ***یک بار از این خانه بر این بام برآیید


آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید***از خواجه آن خانه نشانی بنمایید


یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید***یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید


با این همه آن رنج شما گنج شما باد***افسوس که بر گنج شما پرده شمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
اعدام ایرانیهای بی پناه را بی خیال به چسب به بحرین و حماس و لبنان و....وزارت خارجه نسبت به حمایت ازحقوق اینها متعهد است نه هم وطنان ما
فرشاد زنوزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
مسوولان محترم وزارت خارجه باید به مردم توضیح بدهند که چرا چنین اتفاقی افتاده؟ مردم اگر بدانند کمک هم می کنند. عربستان وهابی خبیث دارد انتقام حمایت ایران از مردم مظلوم بحرین را از ملت ایران می گیرد. ملا ایران برای عزت کشور پشت سر مسوولان می ایستند. مسوولان باید به پشتوانه ملت رودربایستی را کنار بگذارند و قاطعیت نشان دهند و گرنه این شکم گنده های مزدور سعودی قدم قدم جلو می آیند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
چقدر پرتی عمو
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
ديونه!!!!!!
هر چی حقه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
داشتن موادمخدر میبردن عربستان
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
رسانه ی ملی وقتی خبر زخمی شدن یک فلسطینی یا سوری را چند با تکرار میکنه ودر واقع به آنها حرمت می دهدٰجای دارد در مورد هموطنان خودمان هرچند که مجرم بوده اند نیز حق مطلب را ادا نموده وجفای رفته به این هم وطنان را به ملت ایران یادآوری نماید مطمئنا اگر اینگونه شود مردم با غیرت و وطن دوست ما فریاد اعتراض خودرا علیه این وهابیان خشک مغز وقرون وسطایی والبته سهل انگاری دستگاه دیپلماسی به آسمان بلند خواهد کرد ومسئولان را مجبور به عکس العمل وپاسخگویی به پیشگاه مردم عزیزمان خواهند کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
آخه اگه خبری در این مورد بگن باید به خیلی از سوالها هم جواب بدن که به نفعشون نیست
حیدر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
رژیم صهیونستی اسراییل را با خاک یکسان می کنیم.
اشکان
United Arab Emirates
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
با سلام
لطفا بفرماید به چه منظور حیدر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
حیدر جان بابا خوبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
خود جوش بود !!!!!دیگه باور کنم
اشکان
United Arab Emirates
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
با سلام
الان تو همین عربستان ودیگر کشورها محکومین ایرانی هستن لطفا یه فکری به حال اونها هم بکنید .
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
امروز ؛ مردم ما عزتمند شده اند !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
ماءو مخالفانش را ببر کاغذی میگفت و البته در شرق آسیا ببر نمادی است برای خودش
خاک بر سر وزیر عربستانی که حتی در تقلیدش یک ذره هم ابتکار نشون نداده و مثلا ببرو به شیر تبدیل نکرده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
متاسفانه مقامات مسئول وزارت خارجه کمتر از هر زمانی به حقوق شهروندان ایرانی توجه دارند. اگر هم خبر این گردن زدنها پخش نمیشد مطمئن باشید صدایی از وزارت خارجه در نمی ام. معاونت کنسولی وزارت خارجه و شخی اقای قشقایی بیشترین مسئولیت را دارد. متاسفانه ایشان صبح تا شب در حال جوک گفتن و مسخره کردن دیگران و ادای این و آن شخصیت را در آوردن است. ایشان دیگر وقت ندارد به حقوق ایرانیان خارج از کشور رسیدگی کند.
ناشناس
Germany
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
مگه کسی حق اعتراض دارد!!!
آریامن
Australia
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
تا به اصل خودمان باز نگردیم روی عزت را نخواهیم دید همانطور که یک بار اردشیر پابگان ما را به اصل مان باز گرداند و چهارصد سال آزادی و سروری به ما داد
امیر
Finland
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
اگر فقط 1 ماه سفر حجاج را لغو کنن....متوجه میشن.
ali
Syrian Arab Republic
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
عربستان وابسته به زائرای ماست!!!
سه سوت با زائرین کشورهای دیگه جا رو پر می کنند. اتفاقا خیلی دوست دارن اصلا نریم.
چرت نگو مومن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
دولتمردهاي ما زورشان به مردم داخل كشور مي رسد و توان مقابله با كشورهاي خارجي را ندارند .... بيچاره زنداني هاي ايراني در كشورهاي عرب كه چشم اميد به ما ايرانيان بسته....!!
آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
دل خوش از آنیم که حج می رویم * غافل از آنیم که کج می رویم* کعبه به دیدار خدا می رویم* او که همین جاست کجا
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
من نمی دونم چرا ما ایرانیان بعد از قرنها هنوز نمی تونیم درک کنیم که بزرگترین و کینه توز ترین دشمنان ما اعراب هستند فقط کافی از تاریخ معاصر تا اموی و عباسی یک نگاهی بیندازیم می فهمیم اعراب برداری مسلمان را درباره ایرانیان هیچوقت قبول نداشتند و ایرانیان را نجش میدانند ولی ما نان بچه یتیم ایرانی را میگیریم و در حلق اعراب میریزیم ضمنا دختران ایرانی سالها در دبی حراج می شدند کسی چیزی نگفت حالا یه چند نفر اعدام شدند که دیگه واسه کسی مهم نیست.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
عزیزی که این مقاله را نوشتی ، ضمن تائید این موضوع به اطلاع می رسانم که لازم نیست راه دور بروی ، اول بیا داخل مملکت خودمون ، ببین همه شاهد هستند که چه بر سر مردم می آید ، آمار طلاق وخود کشی وقتل و تجاوز به عنف وسوءاستفاده های اقتصادی ....وقتی همه می بینند وبه سادگی از کنار آن می گذرند ، حالا شما توقع دارید بیایند از چند هموطن قاچاق چی مواد مخدر که اگر در ایران هم به دست برادران نیروی انتظامی می افتادند سرنوشتی غیر از این نداشتند ( گیرم با طناب به دار اویخته می شدند نه با شمشیر) بیایند در خیابان واز آنها حمایت کنند ، ببخشید ها مردم را خیلی اخمق تصور نموده اید ، لطفا تاریخ نفوذ زرتشتیان به دربار ساسانیان ودر نتیجه سقوط ساسانیان به دست همین اعراب را مطالعه بفرمائید ، قوانین الهی ثابت هستند و نتیجه عکس نخواهند داد !!!!!
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
والا توی دنیا اگه یه نهنگ به ساحل بیفته کلی در موردش خبر وانتقاد رد و بدل میشه اما وقتی 25 ایرانی سرشون قطع میشه انگار 25تا ماهی حلوا مردن.جوابش هم اقتدار ملیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
ضرب المثل شير خانه و روباه بيرون بهترين توصيف براي دولت ماست
علی حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
به علی مطهری بگویید که دم از اسلام می زند و حالا صدایش در نمی اید شرم بر انسانهای فرصت طلب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
عزيز برادر
به علي مطهري بنده خدا چه ربطي داره؟
تو دلت يه جاي ديگه از اين بنده خدا پره چرا اينجا خالي ميكني؟
نشنيدي بشنو كه هر سخن جايي و هر نكنه مكاني دارد.
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
ما اگر صبح بریزیم داخل خیابان و به این قضیه اعتراض کنیم گردن خدمون رو میزنند پس میگی چکار کنیم؟ پس کی به گردن زدن ما اعتراض کنه ؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
لطفا حج رفتن را تحریم کنید
احمدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۱
اين ماجرا رضا خان را مي خواست كه در قضيه گردن زدن ابوطالب يزدي با عربستان قطع رابطه كرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
فكر مي كنم زمان رضا شاه نبود و در حكومت پهلوي دوم بود كه ايران شديدآ واكنش نشون داد.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
به ناله کار میسر نمی شود سعدی ولیک ناله ی بیچارگان خوش است بنال
شاهرخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
واقعا اگر بحث عزت است، باید برخوردی جدی صورت گیرد. کجاست این عزت؟ این حکمت؟ همش مصلحت؟
عای
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
باید در روابط ایران با عربستان تجدید نظر شود این موضوع به حیثیت ملی ما لطمه میزنه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
به نظر من باید در روابط ایران با کشورهای عربی بازنگری کلی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
مسئولان صدا و سیما و وزارت خارجه ننگتان باد که ساکت نشسته اید!!!
علی
Canada
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
کجایید ای کفن پوشان کجایید
چه با دستور یا بی دستور بیایید
به حمله بر کنید درب سفارت
نشاید دولت را تنها گذارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
کفن پوشا کجایند ؟
کارگرزحمت کش
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
فعلارفتن گل بچینندمگه خاتمی رییس جمهورشده بگذارید1سال دیگه ازگل چیدن برمیگردن
محمد
Germany
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
تو را به خدا جواب این نامردا ی عربستانی را بدید من از زمانی که این خبر را شنیدم خیلی ناراحت هستم شما را به علی نزارید این وهابیون بی مذهب بچه های شیعه رو به راحتی از بین ببرن پس ما ایرانی ها کی باید بهمون بر بخوره