bato-adv
کد خبر: ۴۳۹۵۱۷
بر اساس کتاب خاطرات صادق خلخالی

ناگفته‌های تخریب مقبره رضاشاه توسط خلخالی

ناگفته‌های تخریب مقبره رضاشاه توسط خلخالی
مقبره رضا خان به‌قدری محکم ساخته شده بود که هیچ بیل و کلنگی به آن کارگر نبود. خلخالی در خاطرات خود نوشت: بنی صدر می گفت: خلخالی قاتل است، نه قاطع! اما، امام امت، خمینی کبیر، بیان داشت که کار‌های خلخالی در رابطه با تخریب مقبره پهلوی، خیلی خوب و بجا بوده است. همین بیانات امام، موجب شد که دهن‌ها بسته شود و دیگر کسی دراین‌باره پشت‌سر ما حرف نزند؛ وگرنه، آن‌ها به این آسانی دست از سر ما برنمی‌داشتند».
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

در اردیبهشت ۱۳۲۹ و در دوره نخست‌وزیری رجبعلی منصور بود که بنا شد پیکر رضاشاه به ایران آورده شود و هواپیمای حامل جنازه رضاشاه قبل از آمدن به ایران، به‌منظور طواف در مکه از قاهره به طرف جده پرواز کرد. سرانجام جنازه رضاشاه به‌وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و با تشریفات رسمی به شاه‌عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او، در کنار آرامگاه حضرت عبدالعظیم دفن شد. سال‌ها بعد و در اردیبهشت ۱۳۵۹، با وجود مخالفت بنی‌صدر، رئیس‌جمهور وقت، آرامگاه رضاشاه به‌دستور صادق خلخالی، حاکم شرع، در مدت‌زمان ۲۰ روز به‌کلی ویران شد.

صادق خلخالی در کتاب خاطراتش در صفحات ۳۴۱ تا ۳۵۱ درباره جزئیات این اقدام می‌نویسد: «ما به دفتر امام رفتیم و طبق معمول، از هر دری سخن به میان آمد و گفته شد: زمان آن فرارسیده است که مقبره پهلوی خراب شود. این ایام مصادف بود با ورود مجدد شاه به مصر، سادات با پناه‌دادن به شاه، می‌خواست او را در بازگشت به ایران کمک کند؛ ولی ما می‌خواستیم به او و یاران او نشان دهیم که دیگر در ایران، هیچ‌گونه ریشه و پایه و خانه‌ای ندارد.

یکی از انگیزه‌های ما در خراب‌کردن مقبره پهلوی همین بود و نیز می‌خواستیم، طرفداران او در ایران که همچون ستون پنجم عمل می‌کردند، به‌کلی مأیوس شوند. ما آن روز به سپاه رفتیم و سرپرست سپاه، امکانات لازم را در اختیار ما گذاشت. ما حدود دویست نفر، با هم جمع شدیم و با بیل و کلنگ، به طرف حضرت عبدالعظیم به راه افتادیم. من در صحن مطهر حضرت عبدالعظیم، سخنرانی پرشوری ایراد کردم و گفتم: دوره قرارگرفتن بنا‌های زشت و زیبا در کنار هم، پس از انقلاب اسلامی ایران، دیگر به پایان رسیده و مردم مسلمان ایران نمی‌توانند در کنار مزار شهیدان به خون خفته و چهره‌های درخشان تاریخ اسلام، مانند حضرت عبدالعظیم، مقبره جنایتکارانی مانند رضاخان و ناصرالدین خان [ناصرالدین شاه قاجار]و [حسنعلی]منصور و دودمان پهلوی را تحمل نمایند. باید به هر وسیله‌ای که شده، مقبره‌های سردمداران کفر و الحاد تخریب شود. مردم لحظه‌به‌لحظه تکبیر می‌گفتند و ابراز شادی می‌کردند. من حدود سه ربع ساعت برای مردم صحبت کردم و صحن حرم مملو از جمعیت شد».

ناگفته‌های تخریب مقبره رضاشاه توسط خلخالی

او ادامه می‌دهد: «با صدور فرمان حرکت به‌سوی مقبره پهلوی، مردم بسیج شدند. آن‌ها در همان دقایق اولیه خیلی تلاش کردند، ولی در عمل مشاهده شد که مقبره به‌قدری محکم ساخته شده که هیچ بیل و کلنگی به آن کارگر نیست. البته، مواد منفجره و سایر لوازم را هم تهیه کرده بودیم. از طرف سازمان رادیو و تلویزیون هم آمده بودند تا فیلم‌برداری کنند. مردم ستم‌کشیده از دست این دودمان، به‌ویژه سالخوردگان حضرت عبدالعظیم، بی‌اندازه فعالیت می‌کردند یکی سنگ‌ها را می‌شکست و دیگری پله‌ها را می‌کند و سومی به در و پنجره حمله می‌کرد و خلاصه هرکس کاری می‌کرد. سرانجام، کار به گریدر و بلدوزر و جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی کشید.

ساعت، حدود ۴:۳۰ بعدازظهر بود که از طرف بنی‌صدر پیام آوردند، مبنی بر اینکه از تخریب مقبره دست بردارید. من اعتنا نکردم، ولی کم‌کم، کار جدی شد... سرپرست وزارت کشور، نامه رسمی مرقوم و اعلام نمود که دستور از طرف شورای انقلاب و شخص آقای بنی‌صدر است و شما باید به هر نحو که شده، دست از تخریب بردارید، وگرنه مجبوریم طبق مقررات با شما عمل کنیم، یعنی شما را توقیف می‌کنیم. من دیدم که دیگر جای تأمل نیست. لذا، گفتم که: به آقای بنی‌صدر بگویید، هر چه می‌خواهد، طبق مقررات انجام دهد و ما هم اینجا هستیم و تا مقبره را با خاک یکسان نکنیم، از اینجا خارج نخواهیم شد. اطراف مقبره را گروه مسلح فداییان اسلام در محاصره داشتند و پاسداران هم مواظب اوضاع بودند. سرانجام، شب فرارسید، ولی ما نتوانستیم مقبره را بخوابانیم، اگرچه خسارت زیادی به آن زدیم و به‌صورت مخروبه درآوردیم. ساعت حدود ۱۰ شب، برای استراحت، محل مقبره را ترک کردم».

خلخالی درباره ورود احمد خمینی به محل تخریب مقبره این‌گونه می‌نویسد: «کمی بعد، جناب آقای حاج‌احمدآقا خمینی، برای دیدن مقبره و درواقع، برای تقویت روحیه اینجانب به آنجا آمد و افراد مستقر در آن محل را تشویق کرد و با این عمل خود، فهماند که امام با تخریب مقبره، مخالفتی ندارند و این امر، بی‌اندازه موجب تقویت ما شد...».

ناگفته‌های تخریب مقبره رضاشاه توسط خلخالی

او همچنین از اختلافش با بنی‌صدر درباره تخریب مقبره چنین می‌آورد: «فردای آن روز، روزنامه‌ها، بیانات به اصطلاح شیوای ابوالحسن بنی‌صدر را درج کردند. او در اجتماع خبرنگاران داخلی و خارجی و ایل و تبار خود، مصاحبه‌ای ترتیب داده و ما را به خودکامگی متهم کرده بود، حال آنکه، ما رضایت خدا و رسول و ائمه اطهار و امام امت و بالاخره، رضایت مردم ایران را در این کار درنظر داشتیم. مردم اصیل و آزاده ایران، جنایات پهلوی را به خاطر می‌آوردند... جنایات پهلوی بی‌شمار است و ما در این مختصر نمی‌توانیم، حتی به نحو اجمال به آن‌ها اشاره کنیم. به همین دلیل و به خاطر این همه جنایات، مردم نمی‌خواستند مقبره پهلوی در کنار مزار شیعیان، در حضرت عبدالعظیم قرار گیرد. این مقبره، مایه دلخوشی و دلگرمی سلطنت‌طلبان و طرفداران حزب جمهوری خلق مسلمان بود... چرا بنی‌صدر اصرار داشت که این مقبره در جای خود باقی بماند، با اینکه می‌دید مردم این را نمی‌خواهند؟ او به چه مناسبت اصرار داشت که ما از تخریب آن دست برداریم؟ البته، او ظاهرا می‌گفت که باید این مقبره بماند تا به موزه جنایات رضاخان و محمدرضاخان تبدیل شود. آن‌ها تظاهر می‌کردند که می‌خواهند از تمام دنیا، مدارک و شواهدی جمع کنند، حتی آثاری از جنایات ژنرال پینوشه در شیلی، علیه سالوادور آلنده و ژنرال موبوتو در زئیر و ژنرال امین در اوگاندا، و وان تیو در ویتنام و لون نول در کامبوج را در این موزه جمع‌آوری و به نمایش بگذارند و این موزه، کتابی گویا از جنایات جنایتکاران باشد؛ ولی ما می‌گفتیم که این کار‌ها عملی نخواهد شد و همه این‌ها بهانه است.

ناگفته‌های تخریب مقبره رضاشاه توسط خلخالی

مقبره رضا شاه پیش از تخریب

اگر آن‌ها می‌خواستند آثار جنایات پهلوی را در موزه‌ای جمع‌آوری کنند، موزه ایران باستان می‌توانست جای بهتر و بزرگ‌تری برای این امر باشد؛ اما آقای بنی‌صدر، نه‌تن‌ها آثار جنایات پهلوی را جمع‌آوری نکرد، بلکه حتی آن را ننوشت. او جانیان درجه یک این دودمان را از ایران خارج کرد و وجوه نقدی آن‌ها را به‌وسیله آقای نوبری، دست‌نشانده خود، برای آن‌ها به خارج حواله نمود.

بنی‌صدر نمی‌خواست این کار عظیم به‌دست روحانیون مبارز انجام شود. او نمی‌خواست حتی قبور زاهدی و منصور و سایر سردمداران فساد از میان برود. او می‌خواست در آینده، قبر خود او هم به‌عنوان قبر یک سردار، در کنار آن‌ها قرار گیرد، وگرنه این مقبره با آن ساختمانی که داشت، نه به درد موزه می‌خورد و نه به درد چیز دیگری، فقط دکور شیطانی بود».

خلخالی بازهم به روایت جزئیات تخریب مقبره می‌پردازد: «ما فردای آن روز نیز، مشغول به کار شدیم. البته این‌بار با دلگرمی بیشتری کار می‌کردیم. در بعضی از جراید درج شده بود که تخریب مقبره پهلوی به تأخیر افتاد و این مطلب را از قول بعضی از کمیته‌ها نوشته بودند، اما ما با جدیت مشغول تخریب شدیم و مردمی که برای زیارت حضرت عبدالعظیم می‌آمدند، با شعار‌های خود ما را تأیید می‌کردند.

تعداد بی‌شماری از مردم نیز از تهران برای کمک آمده و فریاد می‌زدند: باید مقبره هرچه زود‌تر خراب شود. شاید شما ندانید که این مقبره را تا چه حد محکم ساخته بودند. ما آن را مثقال‌مثقال می‌کندیم و بلدوزر و گریدر و وسایل تخریب عادی، بدان کارگر نبود.

سرانجام، ما مجبور شدیم که با دینامیت مقبره را به‌تدریج خراب کنیم. هر روز، مهندسین و کار‌شناسان درجه یک، به‌عنوان متخصص تخریب از کارخانه سیمان ری می‌آمدند و چه بگویم، متجاوز از بیست روز طول کشید تا آن دکور شیطانی فرو ریخت و به‌طورکامل تخریب شد. پس از تخریب، صدای هلهله و شادی از مردم بلند شد و شور و شعف به‌قدری بود که غیرقابل وصف است. ما در جواب آقای بنی‌صدر، در روزنامه‌ها نوشتیم که این خودکامگی نیست، بلکه تبعیت از آرای ملت است و ملت ما را در این راه تأیید می‌کنند.

بعدا هم امام امت در بیانات خود، تخریب مقبره را تأیید کرد و فرمود: کار آقای خلخالی درست است... مقبره شیطانی رضاخان، قطع نظر از اینکه جلوی دیدگاه بارگاه پرجلالت حضرت عبدالعظیم بن‌عبدالله حسنی را گرفته بود و مردم نمی‌توانستند از راه دور آن را مشاهده کنند و سلام عرض نمایند و صرف نظر از اینکه جلوی خیابان‌کشی از طرف غرب شهرری به طرف شرق و شمال شهر را گرفته بود، تخریب آن یک فایده روانی مهم داشت و آن این بود که دل طرفداران دین و اهل بیت عصمت و طهارت را شاد و لبریز از سرور کرد. شکر به درگاه خداوند که مردم با چشم خود دیدند، مقبره سرسلسله دودمان پهلوی، در حکومت اسلامی در هم می‌ریزد. من با چشم خود دیدم که در شب حمله به مقبره پهلوی، در میان امواج خروشان مردم اصیل شهر ری و تهران، فقط دو نفر گریه می‌کردند به ما می‌گفتند که چرا این مقبره را خراب می‌کنید! و بعدا معلوم شد که آن‌ها جزء چند صد نفر پرسنلی بودند که به عناوین جاروکش و رفتگر و دربان و قاری قرآن و مأمور تشریفات و مفتش و جاسوس در آنجا کار می‌کردند و هر یک، حقوق کلانی از بیت‌المال مسلمین دریافت می‌داشتند. با تخریب این مقبره، روحیه خدایی در مردم زنده شد و برعکس، در بین طرفداران سلطنت و دودمان پهلوی، ایجاد یأس و نومیدی کرد... ما شنیدیم که شاه در قاهره، پس از باخبرشدن از تخریب مقبره، دیگر نتوانست روی پای خود بایستد و ناچار شدند او را یکسره به بیمارستان ببرند و سرطان او شروع به فعالیت کرد و سرانجام، به همین مرض از دنیا رفت».

خلخالی همچنین از گفت‌وگویش با امام بعد از فوت محمدرضاشاه می‌نویسد: «شاه وقتی مرد، من خدمت حضرت امام رفتم، جریان را عرض کردم و گفتم: من دلم می‌خواست که شاه در نبرد کشته شود، نه در ذلت. امام هم قبول کرد. این احتمال نیز وجود داشت که اگر مقبره بر جای خود باقی بماند، در طول سالیان دراز و در آینده به مزار تبدیل شود. ما به چشم خود دیده بودیم که مردم ساده‌لوح، پس از زیارت حضرت عبدالعظیم، بر مقبره ناصرالدین‌شاه هم فاتحه می‌خواندند. البته، ما دست‌به‌کار شدیم و دستور دادیم که سنگ قبر ناصرالدین‌شاه را بکنند تا اثری از مقبره او در کنار حضرت عبدالعظیم نمانده باشد. ما نه‌تن‌ها قبر رضاخان را با خاک یکسان کردیم، بلکه قبر علیرضا پهلوی [برادر محمدرضاشاه]و فضل‌الله‌خان زاهدی، عامل کودتای ۲۸ مرداد و منصور، امضاکننده قرارداد کاپیتولاسیون و مصونیت مستشاران نظامی آمریکا و ده‌ها نفر دیگر از سردمداران فساد را نیز نابود کردیم. آن‌ها با نزدیک‌کردن خود و خانواده خود به دربار، طی سالیان دراز، مردم را به انحطاط کشانده بودند».

خلخالی در کتابش یک ادعا هم مطرح می‌کند و می‌نویسد: «موضوعی که لازم است گفته شود، این است که هرچه قبر رضاخان را کندند، حتی استخوان‌های او هم به‌دست نیامد. بعدا معلوم شد که شاه به‌هنگام فرار، استخوان‌های پدرش را برداشته و با خود به قاهره برده است و حالا هم در یک جای امن، در لوس‌آنجلس، نگهداری می‌شود. این استخوان‌ها را در کنار جنازه فرزند اشرف، آقای شفیق، به امانت نگاه‌داری می‌کنند تا به‌اصطلاح، در یک فرصت مناسب، در ایران، دفن کنند. بنی‌صدر دست‌بردار نبود و در هر فرصتی، اینجا و آنجا، پشت‌سر ما حرف می‌زد. او از همان اول می‌گفت: که: خلخالی قاتل است، نه قاطع! اما، امام امت، خمینی کبیر، بیان داشت که کار‌های خلخالی در رابطه با تخریب مقبره پهلوی، خیلی خوب و بجا بوده است. همین بیانات امام، موجب شد که دهن‌ها بسته شود و دیگر کسی دراین‌باره پشت‌سر ما حرف نزند؛ وگرنه، آن‌ها به این آسانی دست از سر ما برنمی‌داشتند».

ناشناس
United States of America
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
مدت زمانداری رضا شاه را که ۱۶ سال بود را با مدت دو رئیس جمهور احمدی نژاد و روحانی مقایسه کنید رضا شاه کشور را از یک ویرانه به کجا رساند و این دو بزرگوار کشور را به زباله دانی تبدیل کردند تاریخ قضاوت خواهد کرد چه قومی خیانت و چه قومی خدمت کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
خب مقبره رضا شاه روهم تخریب کردی!الان درموردتوی خلخالی چی میگن درباره رضاه شاه چی میگن.بدبخت عقده ای.
ناشناس بیست و پنجم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ببین کار ما به کجا رسیده که داستان مردم داستان اون مردمی شده که حتما می دانید کفن دزدی که به پسرانش وصیت کرد از نفرین مردم نجاتش دهند و پسران علاوه بر کفن دزدی چوبی هم در شکم مرده فرو می کردند و مردم می گفتند باز خدا پدرشان را بیامرزد به خاطر همینه که مردم میگن روحت شاد رضا شاه حکومت فعلی پسرای حکومت قبلین و مردم در دو دوره همچنان بدبخت و نظاره گر
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
پشت بعضی حرکت ها صرفا عقده های درونی و حقارت های شخصیتیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
فرارو اخه این چ خبریِ میذاری؟؟!!!!
چرا شما هم دارید نبش قبر میکنید. این خبر چ فایده ایی برای این ملت دارد.
الان تو این دوره زمونه با این همه خبر، بعضی از خبراتون واقعا ادم را اذیت میکند.
نه میشود جواب نداد و نه میشود جواب داد.
چون این مدل صحبتها نیاز به تحلیل دارد و ادم خودش را میخواهد.
من نمیخواهم بگویم کار ایشون درست با غلط بود. با مطرح کردن بعضی خبرها موافق نیستم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خراب کردن ساختمان مقبره بحث دیگری است اما خراب کردن خود قبور و نبش قبر و بیرون آوردن جنازه مسلمان از قبر گناهی است بسیار بزرگ. خلخالی می گوید جنازه رضا شاه را پیدا نکردیم اما الان معلوم شده که دروغ گفته و جنازه را دوباره نزدیکی همان جا دفن کرده اند. اما حالا فرض که راست بگوید. قبور منصور و زاهدی و بقیه را که شکافتید هم چیزی پیدا نکردید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اینطوری حساب کنی یزید هم مسلمان بود
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
مسلمان؟! اون ملعون مسلمان بوده؟
بهرنگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خیلی دلم می خواد نظر مردمی که در زمان تخریب مقبره، به قول خلخالی " هلهله و شادی می کردن و تکبیر می گفتن" رو الان بدونم!!!! به هر حال، تخریب قبر در اسلام هرگز پسندیده و اخلاقی نبوده. اگر معیار ما رسول الله و امام علی باشن، رفتار این بزرگان که اینطور نبوده!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
زمان ملعون ها و یزیدان را مشخص خواهد کرد. دیر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اگر هم مسلمان نباشد، انسان که بوده. بی احترامی به جسد هیچ انسانی جایز نیست. بنای مقبره بهتر بود تخریب شود ولی به قبور نباید بی احترامی می شد و اسلامی که هیچ انسانی هم نبود. بهتر بود به عنوان یک انسان و بخشی از تاریخ، خود قبرها حفظ میشد و به آنها بی حرمتی نمیشد. "و سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون".
ایران
Canada
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خدا بیامرزدش
ناشناس
Hong Kong
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خیلی ایهام داره!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خلخالی به راستی قاتل بود و جزای جنایات خود را در این دنیا دید و در آن دنیا هم حساب کارهایش با خداوند بزرگ است
سیاه قلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
قرار بود تخت جمشید هم تخریب شود . اقدامات رضا شاه در تاریخ ثبت شده است . بگذاریم مردم خود قضاوت کنند . اینکه تاریخ را خذف کنیم خیانت به نسلهای اتی است و باعث پرورش نسلی بی ریشه و بی استدلال می شود . تقیسم بندی سیاه و سفید کار جالبی نیست مسلما هر یک در مسئولین اقدامات مثبت و منفی داشته اند و هیچ کس از انها خائن نبوده اند از پادشاهان قبلی تا مسئولین کنونی .
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
کی رو؟ خلخالی یا رضا شاه رو؟
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
آقا مشخص کن منظورت کیه تا ما بدونیم به این نظر مثبت بدیم یا منفی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اقای خلخالی هرکاری انجام دادی اگه اون دنیاحساب کتابی هست تاوانشومیدی کارهای ک انجام دادی ازاسلام به دوراست روزی میرسه قبرتوروهم خراب میکنن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
نوبت قبر خلخالی هم میرسه،،،شب بلند است و قلندر بیدار،،،منتشر کن فرارو!! خوب میدونی که خلخالی چه اندازه مورد تنفر اکثر مردم ایران هست و اینقدر تندرو و بیرحم بود که همان اوایل انقلاب برکنار و خانه نشین شد و با ذلت از دنیا رفت
یک نفر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
نوبت خیلی از قبرها خواهد رسید. دوستان فکر میکنن تاریخ در زمان حال یخ زده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
در روزنامه‌ها نوشتیم که این خودکامگی نیست، بلکه تبعیت از آرای ملت است و ملت ما را در این راه تأیید می‌کنند
آيا در همه موارد آراي ملت را تاييد مي كنيد؟
ملت همان دويست نفري بودند كه با شما بودند؟
الان همه فهميده اند كه تا چه حد بر اساس نفسانيت خود راي مي داده ايد.
ناشناس
United States of America
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ما در جواب آقای بنی‌صدر، در روزنامه‌ها نوشتیم که این خودکامگی نیست، بلکه تبعیت از آرای ملت است و ملت ما را در این راه تأیید می‌کنند.


اگر واقعا صادق هستید یکبار دیگر از آرای امروز ملت تبعیت کنید!!!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
کار مرحوم زنده یادخلخالی با همراهی مردم یک اقدام انقلابی بود و بایستی تخریب میشد تا اثری از آن وجود نباشه
ناشناس
Canada
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
زنده یاد خلخالی خیلی پیش ازمرگ مرده بود از او جز به زشتی کسی یاد نخواهد کرد
ناشناس
United States of America
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
اسمت رو عوض کن بذار ایرانی قلابی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
تفکری که منطق ندارد همه هدف خود را میخواهد بازور و قلدری انجام دهد بخودش ضربه می زند کسی که دست ش از دنیا کوتاه هست وخدمات ش بدون شک از قاتل های چون خلخالی ها بیشتر و بارزش تر بوده این نهایت بدبختی یک نفر هست که نسبت به مرده که توان دفاع از خودش ندار د امام علی علیه السلام که خوارج میخواست جسد مبارکش وبی حرمتی بکنه بهش انسان و بیاد خوارج می ندازه بی اجترامی به اجساد از تفکر خوارج هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
جنایات پهلوی به کنار ,جنایات خلخالی و ... را در کجا باید ثبت کنیم ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
تنها کار درست خلخالی
آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اگر جرأت دارید بگویید مومیایی رضا شاه را کجا دفن کرده اید ؟؟؟؟؟ از مومیایی رضاه شاه هم وحشت دارید !!!!!!!!!!
.
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
کل خاندان و تبارش ارزشی ندارن دیگه اون جنازه ی پوسیده چه ارزشی داره؟! مال خودت. تو یه فاضلابی جایی ازبین رفته. ملت جو گیر
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خوب شد که دانشگاه تهران و پهلوی و ....دیگر پروژها که در زمان پهلوی ساخته شده و بدست پهلوی اول یا دوم و یا وابستگانشان افتتاح شده بود را تخریب نکرد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
فقط یک احمق میتونست همچین کاری بکنه میتونستند به عنوان مکان باستانی ازش مواظبت کنند مثل تمام کاخها ولی اونها را هم از درون داغون کردند
ناشناس
Thailand
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اگر مانده بود مکان توریستی و منبع درامد برای محل می شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ای بابا.میماند تا مزحکه همه میشدیم. قبر تو خالی.
خود خاندانش میدونن که در جای دیگه دفن کردن. هر سال هم جمع میشن همان جا.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خلخالی لکه ننگ نظام و انقلاب بود.
ناشناس
Germany
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
از این لکه ها زیاد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ظاهرا" همه فراموش کردیم که در سالهای اخیر مردم در هر فرصتی که بدست میارن در خیابانها فریاد میزنن """"خلخالی روحت شاد""""
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
عاللللی بود این نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
بنی صدر می گفت به جای تخریب؛ تغییر ساختاری ایجاد کنیم و مانند همه کشورهای دنیا که یک موزه جنایی دارند؛ مقبره رضا شاه را تبدیل به موزه جنایی کنیم. چرا که بنای مستحکمی دارد و از معماری زیبایی بهره مند است و برای تغییر کاربری شایسته است.. اما خلخالی دنبال عقده گشایی خودش بود و می گفت باید اینجا خراب شود و توالت عمومی جای آن ساخته شود!!
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
کنه ی بدویت!
نمایشی از عقب ماندگی ذهنی
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اینم بذارید که خلخالی با لودر رفته بود تخت جمشید خراب کنه و اونجا مردم نذاشتن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خلخالی نبود یه روحانی در مرودشت بود
homan
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
جالبه یه سری به خودشون اجازه میدن راجع به مسلمان بودن بقیه نظر بدن. مطمع باشید از خیلی از ما ها مسمان تر بوده
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
من بحثی در مورد تخریب قبر رضاه شاه ندارم ولی خلخالی ی ادم بیسواد و تندرویی بو که جنایتها ی زیادی با اعدام بعضی نخبگان و بی گناهان انجام داد.خدا از تقصیراتش نگذرد انشاالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خلخالی تقاص کارهایش را قبل از مرگ داد !!!!!!!!!!
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
و در انتها قبر حامی مستضعفان جهان با رویه طلا و میلیارد ها هزینه ساخته شد تا مستضعفان از دیدن آن مشعوف شوند وبه قدرت خود پی ببرند.
ناشناس
Turkey
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
وگرسنگی خودشون یادشون میره. خدارحمتش کند این حامی مستضعفین را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
شیر مادرت حلالت جناب کیشو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
کیشو جان نثرت هم مانند نظمت بلیغ و شیوا و وزین است
محمد
Netherlands
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خودش هم تو بد وضعیتی از دنیا رفت
ناشناس
Turkey
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خدالعنتش کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
آره ؛ بوی تعفنش همه را عاصی کرده بود !!!!!!!
سعيد فكار
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خلخالي را اگر ول كرده بودند تخت جمشيد را هم خراب مي كرد مردم مرودشت جلويش ايستادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
چرا شما تاریخ را زود فراموش می کنید و مثل قوم بنی اسرائیل بعد ترک بنی اسرائیل توسط حضرت موسی بت پرست می شوید
رضاخان همان کسی است که دکتر احمدی را داشت و زندانیان را با آمپول هوا می کشت
او اگر لیاقت داشت کشور را به اجنبی ها واگذار نمی کرد و...
ناشناس
Netherlands
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
در بحبوحه جنگ دوم جهانی سه ارتش قدرتنمد شامل آمریکا و شوروی و انگلیس به ایران حمله کردند. الان به من بگویید روسیه و آمریکا و انگلیس به ما حمله کنند چند ساعت مقاومت می کنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
آینده نام دکتر احمدی های این روز ها را نیز آشکار و عیان خواهد کرد.
سعید مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اگر با ساختن مفبره های رنگا رنگ مشکل حل و انسانها ماندگار میشوند زهی خیال باطل بدون تعصب مقبره رضا شاه را باید دانشگاه تهران راه اهن ایران و خدمات ان به ایران نامید محصومین را شما با روحانیون مقایسه کردن جفای به دین است و سو استفاده از دین این مقبره ها بزرگی و خدمت به کسی نمی کند خدمات اقای خلخالی برای مملکت را نشان بدهید تا مردم اگاه شوند اگر خدمتی کرده باید امروز اثرات ان در زندگی میلیون ها ایرانی که در فقر هستند مشاهده شود انگ هم نچسبانید بنده خود بچه جبهه و جنگ و انقلاب هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
احسنت به شما و افکارتون ، با شما صد در صد موافقم ‌ . برادر شهید و رزمنده هستم
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
چه تعبیر زیبایی کردی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
زنده باد. کاملا درسته. بنده هم توفیق داشتم اواخر جنگ مدت کوتاهی در جبهه بودم. خدا عاقبت همه ما رو خیر کنه. رضاشاه قطعا یکی از افراد خادم ایران بود. اشتباه هم داشت البته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
احسنت و درود به مرام پاکت برادر عزیز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
کاملا درست فرمودید هم وطن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
احسن به شما حرف حق جوابی نداره
ناشناس
Netherlands
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
رضاشاه از 1304 تا 1320 پادشاه بود و منشا تحولات زیادی مثل تاسیس بانک مرکزی ، شبکه راه آهن سراسری یا تاسیس دانشگاه و ارتش منظم و دایمی در ایران بود. فقط در 16 سال! یعنی مجوعه دوره احمدی نژاد و روحانی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
همون ارتشی در هنگام ورود متفقین و متحدین به خاک ایران نتونست 2 ساعت در مقابلشون مقاومت بکنه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ارتش نتونست در برابر متفقین مقاومت کنه؟
حالت خوبه؟ هیتلر با اون عظمتش که ۶ میلیون سرباز اماده داشت نتونست. انتظار داری یک ارتش تازه تاسیس بتونه؟
ناشناس
Thailand
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
مقاومت در برابر ارتش متفقین بی خردی و حماقت محض و مساوی اعلان جنگ و ویرانی کشور بود. رضا خان برای چند روز بیشتر ماندن دست به حماقت نزد. همان کاری که در زمان فتحعلی شاه شد و بخش زیادی از کشور جدا شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
رضاشاه جهان آرا و بابایی و همت و... رو نداشت که جلوی اجنبی و دشمن بایستن رضاشاه نسلی و جامعه ای مفلوک و ژنده پوش و تریاکی و خواب آلود رو به ارث برده بود که 200 سال از دنیا عقب مونده بود داداش
البرز
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ناشناس 16:41 محمد رضا شاه جهانبانی و تیمسار آریانا رو داشت که عراق حتی جرات نکرد نگاه چپ به ایران بکنه جه برسه حمله.از ترس هم قرارداد 1975 رو بست که براش خفت بار بود.در ضمن میدانی بعد از پایان جنگ 1500 کیلو متر مربع از خاک ما در اشغال عراق بود و صدام پس از 2سال درسال 69 بعد از اشغال کویت از خاک ایران به میل خودش عقب نشینی کرد!؟فراروی نامرد نظرم رو منتشر کن
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
مرحومِ خلخالی ! سلام .

مصری ها توت عنخ امون (یا توتنخآمِن به معنی به خیالش زنده بود !!) را از قبرش درآوردند و به پول تبدیل کردند. شما هم رضا خان را در می آوردید و بر بالای برج شهیاد با بستنی به خورد مردم می دادید. هم فال بود ، هم تماشا . شتر و ادرار شتر هم که زیاد است . مردم را سر شتر می نشاندید و برای تماشا به اهرام ایران (جنب شابدالعظیم یعنی شاه + حضرت عبدالعظیم) می بردید. عرقتان هم در نمی آمد که بتن آرمه را بشکافید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
یه بار قبل از ارسال متنتو بخون به یه فارسی زبان بده ویرایش کنه بعدا بفرست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
ناشناس 13.53 و به اصطلاح تاریخ دان . خوبه بدونی ارتش لهستان و ارتش فرانسه در مقابل آلمان فقط 48 ساعت دوام آوردن و تو انتظار داری ارتش ایران در مقابل جنایتکاران روسیه و آلمان چقدر دوام بیاره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مغز هم خوب چیزیه آدم داشته باشه.
ملک اژدر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
آقامحمدخان قاجار با نادیده گردن محبت های کریم خان زند نسبت به خودش و سایر فامیل آقامحمدخان،با نبش قبر کریم خان زند استخوانهای او را از شیراز به تهران منتقل و در زیر پلکان کاخ مرم دفن کرد تا کینه و عقده های سرکوب شده اش را تسکین دهد.
رضاشاه شخصا دستور جابجایی استخوانهای کریم خان را صادر و بااحترام بر انجام آن نظارت کرد.
خلخالی در ادامه عمل به فرهنگ انیرانی آقامحمدخان قاجار ، آرامگاه رضاشاه را تخریب کرد تا سرانجام چه بازی کند روزگار.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
از نظر شما سپاسگزارم، خیلی یاد گرفتم و استفاده کردم و لذت بردم
ناشناس
Germany
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
قبر خلخالی کجاست؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
بی حرمتی و انتقال استخوان های کریم خان از شیراز به تهران به دستور آقا محمد خان درست است. فقط محل دفن در تهران کاخ مرمر نبوده و این کاخ آن زمان هنوز ساخته نشده بوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
مطلب جالبی بود ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
یکی ار افرادی تحصیل کرده انقلابی که زمان حضور آقای خمینی در نوفل لو شاتو حضور داشته در کتاب خاطراتش نوشته خلخالی به خاطر پیاز کنار غذا اونجا با دکترها و ... دعوا کرده و آبروریزی راه انداخته.
توسلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
البته امام(ره)به طور مستقل رفتار آقای خلخالی را تایید نکردند بلکه بعد از تخریب مقبره رضاخان، روحانی دیگری (که اسمش یادم نیست) به تاسی از آقای خلخالی قبر تمام دراویش وعرفای واقع درصحن و حرم حضرت عبدالعظیم را تخریب وباعث نارضایتی بزرگی شد وامام در تقبیح حرکت ایشان وبرای پیشگیری از اقدامات تخریبی مشابه حرکت، آقای خلخالی را متفاوت از تخریب کورکورانه اعلام کردند
ناشناس
United States of America
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ماله بکش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
من این کامنت رو گذاشتم: "...". اما متاسفانه چاپ نشد می خواستم بدونم دلیل منتشر نشدنش چی بود؟ آیا در این سه کلمه بی ادبی یا فحاشی یا توهینی به کسی وجود داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
فرارو الحق که استاد سانسوری ولی ازت تشکر میکنم که همین قدرشم چاپ کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
از سراسر این خاطرات مغلطه میباره. یک جا گفتن که مردم ما رو حمایت میکردن و یک جای دیگه گفتن از این میترسیدیم که اینجا هم مثل مقبره ناصرالدین شاه مقدس بشه! هر جا لازم بوده از مردم خرج کردن.
ناشناس
Netherlands
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
طرز تفکر داعش در از بین بردن آثار باستانی و طالبان در افغانستان برای از بین بردن مجسمه های تاریخی دقیقا همین طور بوده است . آثاری که پیشینیان به هر علتی که ساخته اند باید باقی بماند تا باعث عبرت مردمان شود. در غیر اینصورت تمام کاخهای پادشاهی زمان قاجار و پهلوی که مقر ظلم بوده است وحتی اهرام مصر باید با خاک یکسان شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
خلخالی خود نیز به زباله دان تاریخ پیوست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
دواشتباه فاحش داشت مبارزه خشن و بدون سیاست با مذهب .و مبارزه با سوءنیت با فرهنگ و زبان اقوام به ویژه قوم غالب ترک. وابن دو پایان تراژیک پادشاهی پهلوی را رقم زد
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
تشکیل حکومت موروثی پهلوی توسط انگل ستان یک طراحی بزرگ و یک توطئه بر ضد روحانیت ایران و منافع اقتصادی ایران بود تا ایران را چپاول کنن . اصولا خاندان پهلوی مامور و جاسوس بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
عوضش جمهوری اسلامی با خدماتی که انجام داد، خیانتهای خاندان پهلوی را تا حد زیادی جبران کرد..
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
خلخالی قاتل است، نه قاطع حرف درستی بود که بار ها اثبات شد.
مجله فرارو