bato-adv
کد خبر: ۳۷۱۹۰۳
گزارش کامل جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

مجلس کرباسیان را برکنار کرد

کرباسیان گفت: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور مذاکره می‌کند. آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای جوسازی علیه ایران سعی دارد تور تحریم را بر سر ایران بگستراند. با اعزام هیات‌های امنیتی و اقتصادی به کشورهای اطراف ایران تلاش خود را برای تحریم و ضربه زدن به کشور دنبال می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷

حاجی دلیگانی: آقای کرباسیان مردم را فقیرتر کردید/ خادمی: چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت

فرارو- جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز صبح امروز برگزار شد. در این جلسه طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد بررسی شد و پس از سخنان موافقان استیضاح و دفاعیات وزیر، مجلس رای اعتماد خود را از کرباسیان پس گرفت. به این ترتیب کار کرباسیان در وزارت اقتصاد پایان یافت.


نظق آتشین الیاس حضرتی و واکنش لاریجانی
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۳:۱۷

یک عضو فراکسیون امید جلسه امروز مجلس را یک روز سرنوشت ساز و مهم دانست و گفت: متاسلفانه بعضی از تصمیمات باعث شده که ملت بیچاره شوند. مشکلات مردم چیزی نیست که بتوان با آن معامله کرد.

الیاس حضرتی به عنوان آخرین موافق استیضاح وزیر اقتصاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: امروز روز سرنوشت ساز و مهمی برای بنده بود که یکی از سخت‌ترین تصمیمات را گرفتم. من ۳۰ سال با آقای کرباسیان دوست و رفیق بودم. پس استیضاح یک دوست و رفیق فوق‌العاده برایم سخت بود.

وی با تبریک به کرباسیان برای داشتن قدرت لابی قوی گفت: آقای کرباسیان باید به دلیل داشتن این حجم از قدرت لابی جای آقای ظریف می‌نشستید. ۱۰۰ نفر از بهترین و عزیزترین دوستانم از داخل و خارج از مجلس از اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب به بنده رجوع کرده و برخی برای اولین بار از من خواهش کردند که امضایم را پس بگیرم. پاسخ منفی به آنها برایم فوق‌العاده سخت بود حتی بعضی از آنها گفتند که اگر امضای استیضاح را پس نگیرم تا ابد رابطه دوستی با من را قطع می‌کند.

وی افزود: موضوع استیضاح و ماموریت وزیر و تیم اقتصادی دولت و برنامه‌ی اقتصادی دولت طوری شده که ما امروز با مردم مواجهیم. دهک‌های پایین جامعه نابود و بیچاره شدند. پوستشان را کنده و از بین رفته و له شدند.

حضرتی افزود: اخیرا با ۲۵۰ نفر از مردم ملاقات داشتم که همه آنها از وضعیت اقتصادی و مشکلات مالی نالان بودند. تورم در کشور برای مردم قابل لمس است. ملت را بیچاره کردید. نمی‌توان مشکلات مردم را نادیده گرفت. چون مشکلات مردم چیزی نیست که بشود با آن معامله کرد.

نماینده تهران بیان کرد: تعدادی از همکاران به بنده مراجعه کرده و از من خواستند که صحبت نکنم که منم نپذیرفتم. همه تلاشم آن است که وظیفه‌ام را انجام دهم. آقای روحانی را ما با همه پشتیبانی‌ها در ریاست جمهوری نشاندیم، مردم در سال ۹۲ روحانی را انتخاب کردند و در سال ۹۴ نمایندگانی را برگزیدند تا مجلس معتدل تشکیل شود. مجلسی که در دست تندروها نیست. روحانی در دور اول خوب کار کرد و فضای کار و تصمیمات درستی را اتخاذ کرد که بر همین اساس مردم در سال ۹۶ مجددا او را انتخاب کرده و با رای بالاتر اتمام حجت کردند تا به وضعیت اقتصادی بیشتر توجه شود. اما آقای روحانی در دور دوم نتوانست به مشکلات توجه کند.

حضرتی با بیان این که روحانی لحظه به لحظه از سیاست‌هایش عقب نشینی کرد و باعث ناامیدی ملت و یاس مردم شد گفت: باید به دور از نگاه جناحی و حزبی به کارکرد یکساله دولت نگاه کنیم. اینکه دولت در یک سال گذشته چه کارنامه‌ای داشته است در حالی که تورم دنیا ۱/۷ خاورمیانه ۲/۴ و حتی افغانستان ۴/۳ درصد است شاهدیم که تورم در شهریور ماه به بالای ۱۵ درصد رسیده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به ۴۰ درصد برسد. سوال این است که ما با این ملت چه کردیم؟

این عضو فراکسیون امید افزود: این ملت چه گناهی کردند جز آن است که انقلاب کرده و شهید دادند؟ ما ملت را بدبخت و بیچاره کردیم و تصمیمات اختصاصی گرفتیم که وضعیت به اینجا رسیده است و دیوانه‌ای مثل ترامپ کاندیدا شد و از همان لحظه اعلام کرد برجام را پاره می‌کند ما آن زمان چه کردیم؟ کدام ستاد فرماندهی جنگی را تشکیل دادیم؟ تورم به حدی رسیده که فقرا بدبخت و قشر متوسط هم وضعیت بدتری پیدا کردند.

حضرتی با بیان اینکه توان قدرت خرید ملت پایین آمده است افزود: ملت احساس بی پناهی می‌کند و نمی داند چه کاری باید انجام دهد. آمریکا به دنبال آن است که ما را به بن بست برساند. تمامی تجارب دور قبل تحریم را جمع بندی کرده و تمام راه‌هایی که ما برای دور زدن تحریم رفته و بررسی کرده تا ما را به بن بست برساند اما ما کدام ستاد جنگی را تشکیل دادیم؟ در جنگ اقتصادی هستیم ولی به کسانی که به خارج از کشور می‌روند ۶ میلیون تومان ارز می‌دهیم و در مقابل ۲۰۰ هزار تومان عوارض می‌گیریم. کدام کشور است که با این وضعیت کار کند؟ همه بدبختی ما به دلیل سوء تدبیر است.

وی افزود: هنوز تحریم‌های آبان شروع نشده اما ما به لرزه افتادیم؛ چون آماده نبودیم. انگار دولت دست روی دست گذاشته تا اتفاقی بیفتد و بعد کاری انجام دهد. در دولتمردان و قوه قضاییه آمادگی برای جنگ تمام عیار دیده نمی‌شود. در این شرایط ما فقط می‌توانستیم از وزیر اقتصاد پاسخگو باشیم. حق این بود که رئیس جمهور، آقای جهانگیری، نوبخت، نهاوندیان و سیف استیضاح می‌شدند.

وی ادامه داد:‌ مجلس در دو نامه به رئیس جمهور خواستار ترمیم تیم اقتصادی شد؛ حرف رئیس جمهور آن است که رئیس بانک مرکزی را او عوض کرده و تغییر وزیر اقتصاد در اختیار نمایندگان است. ما نمایندگان باید در مقابل مشکلات مردم پاسخگو باشیم. انتظار مردم از مجلس همدردی و همنوایی با مشکلات است. امروز وضعیت را همه می‌بینیم پس لازم است بدون ملاحظات سیاسی و جناحی درباره‌ی استیضاح تصمیم‌گیری کنیم.

در جریان صحبت‌های حضرتی تعدادی از نمایندگان خواستار بیان تذکراتی شدند که سالک نماینده اصفهان و حسن نوروزی نماینده رباط کریم در اعتراض در جایگاه هیات رئیسه قرار گرفته و خواستار پاسخ‌های رئیس مجلس شدند.

علی لاریجانی بعد از صحبت‌های حضرتی گفت: تردید ندارم آقای حضرتی مطالب را از روی دلسوزی مطرح کرده و شرایط کشور را سخت بیان کردند. درک من آن است که صحبت‌ها از روی خیرخواهی بوده، اما نباید عبارات به گونه‌ای بیان شود که دیگران سوء استفاده کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: بعد از انقلاب خدمات زیادی صورت گرفت، قطعا صحبت‌های آقای حضرتی ناظر به این بود که تلاطم‌های فعلی که به مردم وارد شده را باید حل کرد نه این که اقدامی برای مردم صورت نگرفته است؛ پس صحبت‌هایی نشود که برخی از آن سوء استفاده کنند.

رای عدم اعتماد مجلس به وزارت کرباسیان
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۲:۴۱

بررسی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان متقاضی استیضاح و دفاعیات وزیر نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱ مخالف و ۲ ممتنع از مجموع ۲۶۰ نماینده با استیضاح وزیر اقتصاد موافقت کردند.

آغاز رای‌گیری مجلس برای استیضاح کرباسیان
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۲:۳۳

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان وزیر اقتصاد، از مسعود کرباسیان و سایر اعضای هیات دولت خواست تا برای شروع رای‌گیری مجلس جلسه علنی را ترک کنند.

با خروج وزیر اقتصاد و سایر اعضای کابینه از جلسه، مجلس با ۲۵۴ نفر وارد رای‌گیری استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی شد و در حال حاضر گلدان‌های رای‌گیری برای شمارش در مجلس در حال جمع آوری است.

تمدید وقت جلسه علنی امروز مجلس
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۲:۳۲

لی لاریجانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در پایان چهار ساعت وقت مجلس برای بررسی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، گفت: برای ادامه جلسه بیش از چهار ساعت، نیاز به رای مجلس داریم تا ببینیم می‌توانیم جلسه را ادامه دهیم.

رییس مجلس سپس وارد رای گیری شد و از ۲۵۵  نماینده حاضر در جلسه ۲۱۳ نماینده با رای موافق، ۲۸ نماینده با رای مخالف و ۱ نماینده با رای ممتنع به تداوم جلسه استیضاح رای دادند.

دعوای لفظی دو نماینده در صحن مجلس با الفاظ رکیک
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۲:۲۰
مهرداد لاهوتی نماینده لاهیجان و عزیزی نماینده شیروان در صحن علنی مجلس با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند.
 
مهرداد لاهوتی در حین سخنرانی در مجلس فریاد زد آقای عزیزی بذار وزیر گوش کند.
مجلس کرباسیان را برکنار کرد
 
در ادامه عزیزی نماینده شیروان به وی اعتراض کرد و مدام در صحن مجلس فریاد می زد که لاهوتی گفت منظوری عزیزی نماینده ابهر است.
 
نماینده شیروان همچنان در حال فریاد زدن بود که لاهوتی اورا مرت**ه صدا زد نماینده شیروان نیز با حضور در کنار لاهوتی اورا، ا**ق و بی ش**ر خطاب کرد. با دخالت لاریجانی و برخی نمایندگان مجلس درگیری خاتمه یافت.
پزشکیان: باید ستاد جنگ تشکیل دهیم
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۳

مسعود پزشکیان در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همه ما، از کسی که روی منبر حرف می زند تا دیگرانی که علیه یکدیگر حرف می زنند در ایجاد این وضعیت اقتصادی مسئولیت داریم .

وی با تاکید بر اینکه وامدار هیچ جریانی نیست، از گذشته و وضعیت حال خود و فرزندانش گفت و تاکید کرد که تا کنون از هیچ بیماری برای عمل قلب پولی دریافت نکرده است ، توضیح داد: این ها را گرفتم که نمشان دهم من نفعی ندارم اما مخالف این استیضاح هستم چرا که نباید به هم گیر بدهیم و دعوا کنیم و گناه را به گردن دیگران بیندازیم . قبول کنید چهل سال است ما مسئولیت داریم اما در این وضعیت بحرانی که دشمن با تمام قوا یاستاده و قدرت دارد، خودمان خودمان را زمین گیر نکنیم.

او ادامه داد: بیایید هم قسم بشویم که خواهیم ایستاد و برای ایستادن ساده زیستی را با تمام وجود بپذیریم.

او اضافه کرد: به جای ایراد به همدیگر باید خودمان دیگر خودمان را زمین گیر نکنیم از این رو استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی هیچ ثمری ندارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: قبول کنیم ما امروز مقابل بزرگترین اقتصاد دنیا ایستاده‌ایم . مهمترین قدرت اقتصاد دنیا با همه وجود به صحنه آمده تا ما را زمین گیر کند. حالا برخی هم رفتند و سفارت عربستان را گرفتند و آن بلاها ایجاد شد.

وی گفت: حالا در چنین شرایطی، در مقابل چنین قدرت هایی ما آمدیم، می گوییم وزیراقتصاد ! تو مقصری .

پزشکیان اضافه کرد: دشمن در حال تلاش است تا همه راه هایی که به رشد اقتصادی منتهی می شود را ببندد، سئوال من این است؛ آیا در این شرایط ما حالت جنگی به خودمان گرفتیم و اعلام کردیم در حال جنگیم؟ عراق دو تا بمب در این مملکت انداخت همه مسئولیت پذیر شدند و هر تصمیمی که گرفته شد، اطاعت می کردند.

او گفت: امروز اما در حال جنگ هستیم اما هر کسی وسط می آید دیگران وارد گود می شوند و شروع می کنند به اعتراض .

او با تاکید بر اینکه لازم است ستاد جنگ تشکیل بدهیم گفت: در این شرایط لاجرم مشکلات اقتصادی و معیشتی را داریم و خواهیم داشت و باید بپذیریم که وضعیت بدتر هم خواهد شد.

او گفت: مشکل ما امروز نبود وحدت است، مقصر یک نفر و دو نفر نیست. باید ستاد جنگ اقتصادی در جایگاه خودش قرار گیرد و اختلافات را کنار بگذاریم. در شرایط سخت اقتصادی امروز دست از ولخرجی برداریم، خودروی لوکس برای چه می خواهیم؟ ما باید صرفه جویی کنیم و ملزومات جنگ را بپذیریم .

توضیحات گمرک ایران در خصوص حادثه آتش سوزی در یکی از گمرکات کشور
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۳

گمرک ایران در خصوص حادثه آتش سوزی در یکی از گمرکات کشور و ادعای یکی از نمایندگان مجلس در‌این‌باره توضیح داد:

آتش سوزی مربوط به گمرک قصرشیرین بوده و اتهام مطرح شده برای قاچاق 15 تریلیون دلار تکذیب می شود. موضوع آتش سوزی بایگانی گمرک قصرشیرین به دلیل اتصال سیم کولر گازی در سال ۹۴ بود که آتش نشانی هم تایید کرد.

آنچه که از سوی هدایت الله خادمی نماینده مجلس در خصوص ارزش ۱۵ تریلیون دلاری تعداد ۹۱ فقره پرونده ترانزیتی موضوع حادثه آتش سوزی عنوان شد با هیچ منطق اقتصادی همخوانی ندارد.

 

تصاویری از جلسه استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۱

کرباسیان: پاسخگو هستم/ در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر هستیم

کرباسیان: پاسخگو هستم/ در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر هستیم

کرباسیان: پاسخگو هستم/ در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر هستیم

کرباسیان: پاسخگو هستم
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۵۴

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت گفت: خدا را سپاس‌گذارم که امروز عملکرد خود و بخش اقتصاد کشور را بازگو می‌کنم. هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم. من به عنوان عضوی از دولت پاسخگو هستم هرچند بخشی از مسئولیت من نباشد.

کرباسیان با بیان اینکه سوالات نمایندگان کلی است و برخی موارد در سوالات استیضاح نبود، گفت: در مورد گروه اول سوالات که به کلیت اقتصاد برمی‌گردد؛ پرسش‌هایی درباره اداره امور کشور و تدوین سیاست های مالی و تدوین و ساماندهی اقتصاد کشور مطرح شد .

وی تاکید کرد: اگر حوادث غیرارادی نبود، می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصاد کشور را ملاحظه کنیم. من به همه حق می‌دهم نگران وضعیت موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما می‌پرسند از من نیز می‌پرسند؛ من در جریان دغدعه‌ها هستم و می‌دانم سفره‌های مردم با وضعیت اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم می‌دانم؛ اما باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر ملی اقتصاد تفاوت قائل شد. من قبول دارم از ابتدای بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و سوءاستفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما به آن معنا نیست که اقتصاد بی معنا شده؛ باید بین رخداد و مسیر کلی تفکیک قائل شد.

وزیر اقتصاد گفت: من متاسفم که مجبورم به جای اینکه توان خود را بر بهبود معیشت بگذارم، باید به خنثی‌سازی اقدامات معاندین بپردازم. ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختار اقتصادی داخل بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است. من یک سال است این مسئولیت را برعهده گرفتم و نباید انتظار داشت که بتوانم مسائل تاریخی را حل کنم.

وی گفت: این تهدیدات برای کشورهای ترکیه و روسیه هم پیش آمد؛ تازه آنها نه تهدید به قطع نفت شدند و نه بستن سوئیفت. آنها به محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی تهدید نشدند؛ اما اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش یافت. تورمی که روسیه تحمل کرد قابل تحمل در بسیاری دیگر از کشورها نبود. اگر همدل بودیم تحمل همه چیز ساده‌تر بود.

وی گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ ۳.۷ و بدون نفت ۴.۶ بود. یعنی پیشی گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد با نفت درست است از رشد سال اول برنامه پایین‌تر بود اما علائم خوبی داشت دنبال می‌شد. این آمارهای بین‌المللی است. دوستی گفت آمارها غیر واقعی است این آمارها برای مراجع بین المللی است.

وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۶ نرخ رشد سرمایه ناخالص مثبت شد و با ۱.۴ درصد برابر شد. یعنی رونق بازگشت.

وی با بیان اینکه من تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب در زمینه اقتصادی تالیف و ترجمه کردم بدانید که می‌دانم و عمل به آن داشتم، گفت: روند تراز تجاری مثبت شد. تا اول شهریور ماه سال جاری صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسید و واردات ۷ درصد کاهش یافت، یعنی ما مازاد تزار تجاری داریم. در شاخص جهانی نوآوری کشور جهش ده پله‌ای داشت. به واسطه تلاش دستگاه‌ها و گمرک و وزارت‌خانه‌ها شاخص جهانی لجستیک کشور ۳۲ رتبه بهبود پیدا کرد. رتبه ما در کارایی گمرک بهبود یافت.

وزر اقتصاد گفت: چه از منظر مراجع بین‌المللی و چه داخلی در مجموع سال ۹۶ جزو سال‌های خوب کشور بود و ما داشتیم به آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب می‌رسیدیم.

وی با اشاره سوالی درباره اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای گفت‌: من براساس برنامه دولت عمل کردم برای اولین بار شفاف شدن پرداخت خزانه‌داری یکی از اقدامات مهم بنده بوده است.

کرباسیان در ادامه تصریح کرد: در راستای شفاف‌سازی، گمرک، فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف را منتشر کرد و این روند ادامه خواهد داشت. از منظر شاخص‌های عمومی و اختصاصی وزارت اقتصاد جزو دستگاه‌های برتر شناخته می‌شود. ما تعدد حساب‌های بانکی دستگاه‌های دولتی را شناسایی و مسدود کردیم که هم مشکل عدم شفافیت و هم مشکل نقدینگی داشت. سامانه نظارت بر صنعت بیمه به عنوان سامانه برتر اعلام شد که مانع صدور بیمه‌های جعلی شد. برای اولین بار سه هزار میلیارد تومان اموال دولت را شناسایی کردیم. در سال ۹۶ رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با فساد را در جهان داشتیم.

وی افزود: استفاده از دستگاه‌های مدرن در گمرکات کشور که تولید داخل هستند، طراحی، نصب و راه‌اندازی شد. اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه دولتی را شناسایی کردیم، ۵۰ هزار کیلو موادمخدر و چهار تن هروئین کشف و شناسایی شد. بدون شلیک حتی یک گلوله جرایم سازمان‌یافته را کشف و شناسایی کردیم. در یک پرونده مرتبط با صدور ضمانت‌نامه وامی چندین متخلف را معرفی کردیم. دستاوردهای مذکور کمتر از یک سال به دست آمده است. استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های دولتی از دیگر کارهای وزارت اقتصاد است. این موارد اگر شفاف‌سازی اقتصادی نیست، پس چیست؟ من از عملکرد وزارت اقتصاد در شفاف‌سازی دفاع می‌کنم. اسم ما وزارت اقتصاد است اما سازمان‌های اقتصادی هم جزو ما محسوب می‌شوند این سازمان‌ها مجری نیستند و تنها نظریه‌پردازی می‌کنند.

کرباسیان تاکید کرد: برای اولین بار سه هزار و ۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی را رسیدگی قطعی کردیم، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق پولشویی و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کردیم، طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا کردیم، پروژه‌ای که از سه دوره قبل ابلاغ شده بود را جان دوباره بخشیدیم، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نامه عملکرد مالیاتی پردازش شد. در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری و مالیات بر مصرف این میزان از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۹۶ افزایش یافت و نظام مالیات بر ارزش افزوده را عمق دادیم. در خصوص ماده ۲۵۰ مقرر ناظر بر دادخواهی مالیاتی رویه غلطی وجود داشت که از تمام کشور برای پرونده مالیاتی باید به تهران می‌آمدند که آن را اصلاح کردیم و اختیارات را به استان‌ها دادیم تا کارها در همان استان‌ها انجام شود. در زمینه افزایش شفافیت مالیاتی، مالیات‌رسانی هوشمند را راه‌اندازی کردیم. مشارکت مالیاتی را برای همه ایجاد کردیم که فرار مالیاتی با عقوبت همراه شود.

کرباسیان گفت: ۷۲ درصد از منابع دولت را از منابع غیرنفتی تامین کردیم، عملکرد مطلوب و رو به جلوی ما در حوزه مالیات دستاورد خوبی برای نظام داشته است. وزارت اقتصاد بزرگترین تامین کننده منابع دولت است، سه چهارم منابع مورد نیاز از این وزارتخانه تامین می‌شود. به‌رغم فضاسازی‌های بین‌المللی به رکورد بیش از پنج میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی در سال ۲۰۱۷ رسیدیم.

کرباسیان در ادامه گفت: در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ما پنجره واحد را تشکیل دادیم که اکنون هم این پنجره در حال توسعه است. هر کسی از هر جای دنیا بدون حضور امکان سرمایه‌گذاری را به واسطه این پنجره دارد مطابق تعیین تکلیف مجلس سرمایه‌گذاری خارجی تامین مالی و فاینانس را به ۳۰ میلیارد دلار رسانده در حالی که این رقم در سال ۹۵ سه میلیارد دلار بود در برنامه ششم توسعه موظف شدیم از تامین مالی خارجی و فاینانس استفاده کنیم که به رغم مشکلات خارجی و نداشتن تمام ابزارها توانستیم کم‌سابقه‌ترین دستاوردها را به دست آوریم.

وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه گفت: در حوزه گمرک هم برای درک عمق اصلاحات انجام شده، چند مثال را می‌آورم ما سطح تعرفه واردات را از ۹ درصد به ۱۳ درصد رساندیم، این یعنی حمایت از تولید داخلی. درآمد گمرک از ۱۰۸ هزار میلیارد به ۲۰۲ هزار میلیارد افزایش پیدا کرد. امسال توانستیم ۳۰۰ هزار کیلوگرم مواد پیش‌ساز را کشف کنیم در حالی که سال گذشته این عدد ۱۵ هزار کیلوگرم بود.

وی ادامه داد: برخی از دوستان اشاره داشتند که برخی از اسناد آتش گرفته و دیگر موجود نیست اما امروز ما در دوره‌ای هستیم که همه چیز الکترونیکی شده است و سابقه همه پرونده‌ها موجود است ما تا پیش از سال ۵۲ کشفیات را ۴۰ میلیارد تومان بوده که امسال با استفاده از سامانه ایکس ری ۹۰ درصد افزایش داشتیم و این عدد به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است افتخارم این است که دستور رهبری را ا جرا کرده‌ام و با قاچاق مبارزه کردم. خوشبختانه امروز دستگاه ایکس ری به دست سازنده داخلی تولید می‌شود.

وی افزود: برای صنعتگرها را موانع را تسهیل کردیم که قضاوت در این مورد را به اتاق‌ها می‌سپارم ما زمان ترخیص را از ۲۶ روز به ۳ روز تقلیل دادیم و به همین لحاظ است که از لحاظ گمرکی ۴۰ رتبه از لحاظ شاخص کارآیی ۳۲ رتبه ارتقا داشته‌ایم. نمایندگان مجلس از ما خواسته بودند که سهم بیمه زندگی را بالا ببریم که ما این عدد را در طول سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش دادیم ما در این مدت شاهد حوادث بزرگی همچون زلزله کرمانشاه، سانچی، پلاسکو، معدن یورت بودیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: نمایندگان اشاره به بیمه ایران داشتند این در حالی است که ما ۱۶۰۰ میلیارد تومان طلب بنیاد شهید را پرداخت کردیم خواهش من از نمایندگان مجلس این است که این ارقام را ببینند و بعدا تصمیم‌گیری کنند در زمینه خصوصی‌سازی اصل ۴۴ وظیفه ما این است که آن را دنبال کنیم و من در این خصوص سه هدف را در نظر گرفتم اول آنکه این واحدها را به شبه دولتی ندهیم و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود منجر به توسعه شود ما در دولت دوازدهم ۱۹۰ بنگاه را قیمت‌گذاری کردیم که نسبت به دولت قبل ۱۲۰ درصد رشد داشته است و من اینجا به جرات اعلام می‌کنم که تمام واگذاری‌ها به صورت صد در صد بابت بخش خصوصی بوده است من ایستادگی کردم و نگذاشتم هیچ واگذاری بابت رد دیون باشد. در سهام عدالت نیز ما برای اولین بار سود سهام ۴۰ میلیون نفر را واریز کردیم امسال نیز آماده‌ایم که برای این ۴۰ میلیون نفر این سود را واریز کنیم.

 

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود فضای کسب و کار کشور گفت: با راه‌اندازی پیشخوان کسب مجوزهای کسب و کار مردم به صورت الکترونیکی و در زمان کوتاه پیگیر درخواست‌ها هستند و بیش از ۵۰۰ مجوز زائد را حذف کردیم، ۱۲ دستگاه در سطح ملی به آن متصل هستند و یک سامانه دادور وجود دارد و ۶ هزار دستگاه اجرایی به این سیستم متصل هستند. این پروژه چنان جذاب بود که در سطح بین‌المللی و در قالب پروژه‌های الکترونیکی به عنوان پروژه برتر بین ۶۰ کشور دنیا انتخاب شد و در این زمینه افتخار می‌کنم که مورد نظر رهبری قرار گرفتم که در همین جا از طرف خود و مجموعه زیرنظر از ایشان تشکر می‌کنم.

کرباسیان در مورد مشکلات مربوط به حوزه پولی و مالی کشور گفت: امروز به دلیل گرانی ارز و تلاطم‌های موجود در بازار نمایندگان معترض هستند اما باید بین سیاست‌های پولی و مالی تفکیک قائل شد به طوری که بنده در زمینه سیاست‌های مالی پاسخگوی شرایط هستم باید توجه داشت حجم این نقدینگی موجود در کشور در زمان طولانی ایجاد شده که ما به ازای آن در بخش واقعی وجود ندارد و دولت تلاش کرد تا یکی از ریشه‌های نقدینگی که فعالیت موسسات غیرمجاز که نگرش بلندمدت نداشتند را بخشکانند.

وی ادامه داد: این موسسات سودهای کسب نشده را بین مردم توزیع می‌کردند و دولت کنونی در قبال این فعالیت‌ها هزینه‌هایی را پرداخت کرده که هیچ دولتی تاکنون پرداخت نکرده است. البته اگر تعامل سه قوه نبود، این جریان به سادگی جمع نمی‌شد.

کرباسیان تصریح کرد: بانک مرکزی اقداماتی را شروع کرده است و با آمدن همتی که یک اقتصاددان است برنامه جدیدی را تجهیز کرده است و توافق شده تا مشکلات بانکی برطرف شود و وزارت اقتصاد اقدامات لازم را به کارگروه مربوطه ارائه خواهد کرد و کمیسیون اقتصادی ۴ روز از کار خود را برای پیگیری آن صرف کرده است.

وی با تاکید بر نقش بازار سرمایه در شرایط کنونی کشور گفت: گسترش بازار سرمایه یک راه‌حل بلندمدت است و از این طریق می‌توان به بازار فرصت تنفس داد با اجرای ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از دارایی بانک‌ها به فروش رسیده که این رقم برای سه سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و این شروع راه‌ است و باید ادامه یابد.

کرباسیان ادامه داد: در اصلاح قانون بودجه ۹۵ سرمایه بانک‌ها ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ۱۳ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به بانک‌ها پرداخت شد و برای گسترش اشتغال در مناطق روستایی ۱۰ هزار و ۵۱۷ طرح مصوب شد.

وی ادامه داد: خطوط اعتباری برای ساماندهی موسسات مالی را گسترش دادیم، بانک‌ها را موظف کردیم تا اضافه برداشت از بانک‌ها را کاهش دهند. انضباط مالی را برقرار کردیم و تلاش داریم تا بانک‌های مربوط به نیروهای مسلح را به ثبات برسانیم. قیمت تمام شده پول را کاهش و سعی می‌کنیم نقدینگی سیال را به سمت تولید هدایت کنیم. الان بورس ما شاخص ۱۳۷هزار را دارد که از مردادماه ۹۶ تا مردادماه ۹۷ رشد ۶۶ درصدی داشته و در مردادماه امسال این رشد به ۲۶ درصد رسید که در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

کرباسیان متذکر شد: زمانی که سکان اقتصاد را در دست گرفتم، سعی کردیم تا نمادهای بسته بانک‌ها را کاهش دهیم و با ساماندهی اوراق بدهی و بازار سرمایه تجربه موفقی را برای دولت در زمینه بدهی‌ها به دست بیاوریم. نزدیک به ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه و اسلامی برای پرداخت مطالبات منتشر کردیم و با مدیریت صحیح بودجه‌های عمرانی در پنج ماه نخست سال را به میزان ۵.۷ درصد افزایش دادیم. موفقیتی که در تثبیت بازار سرمایه صورت گرفت نتیجه تصمیم سه قوه و تاکید آنها بر این موضوع بود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به انتقادات مربوط به عدم اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی توسط این وزارتخانه گفت: به جرات می‌توان گفت که برنامه‌های عملیاتی و ۳۳ پروژه و برنامه تعیین تکلیف شده در قالب برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا کرده‌ایم که در ۴۰ سال این وزارتخانه بی‌سابقه بوده است و این برنامه‌ها و ۳۳ پروژه قابلیت وزن‌دهی و پیگیری را دارد و باید پرسید کدام سازمان به اندازه ما پیگیر اقتصاد مقاومتی بوده است. اگر ما در این برنامه ناموفق بوده‌ایم چرا سامانه ما در اقتصاد مقاومتی به عنوان برترین سامانه انتخاب شد و چندین بار دستاوردهای ما در اقتصاد مقاومتی مورد تقدیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۸ پروژه در چهارچوب اقتصاد مقاومتی به ما تکلیف شد که میزان موفقت ما تقریبا ۹۳ درصد بود و این وظیفه شرعی و قانونی ما در قبال آن بود.

کرباسیان در ادامه گفت: در چندین ماه گذشته تنها دستگاهی که دو مورد از پروژه‌هایش مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت، وزارت اقتصاد بود که این تقدیر و توجه، سرمایه‌ای برای وزارت اقتصاد است. با وجود تحریم‌ها هنوز پیش‌بینی‌ها درباره آینده ایران بالاتر از کشورهای منطقه است. کشور در فضای جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمن تمام سنگرهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را مورد هجوم قرار داده است. آمریکا درصدد مسدود کردن سیستم‌های بانکی ایران برای فشار بر مردم است. ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر هستیم که خودِ کاخ سفید بر آن صحه گذاشته است.

وی تشریح کرد: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور مذاکره می‌کند. آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای جوسازی علیه ایران سعی دارد تور تحریم را بر سر ایران بگستراند. با اعزام هیات‌های امنیتی و اقتصادی به کشورهای اطراف ایران تلاش خود را برای تحریم و ضربه زدن به کشور دنبال می‌کند.

وزیر اقتصاد درباره اقدامات طراحی شده توسط این وزارتخانه برای رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: طراحی اقدامات دولت و وزارت اقتصاد از چندین ماه قبل آغاز شده، جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه تا وصول به نتیجه ادامه خواهد داد. اقدامات در نظر گرفته شده توسط وزارت اقتصاد اعم از تمرکز و مقدورات و توان تولید داخلی و حمایت از آن تشکیل ستاد تنظیم بازار برای نظارت بر قیمت کالاها و کیفیت آنها تداوم بهبود محیط کسب و کار، مقابله با گلوگاه‌های فساد، طراحی و اجرای برنامه‌های پوشش رفاهی برای مردم، گسترش همکاری‌های اقتصادی با شرکای قدیم و جدید در جهان است. تلاش‌های رئیس‌جمهور با روسای‌جمهور این کشورها زمینه‌ساز خوبی برای کشور بوده است که با جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار به نتیجه خواهد رسید. اگرچه خصومت‌های دشمن آزاردهنده است اما با توجه به منابع موجود راهکارهای لازم را اندیشیده‌ایم.

وی افزود: اینجانب تحت فرماندهی مقام معظم رهبری با اتکا به اقتصاد مقاومتی امکانات عبور از مشکلات پیش رو را رصد کرده‌ام و مطمئنم که از این مشکلات عبور خواهیم کرد. شرایط ما چه از نظر ذخایر ارزی و چه بین‌المللی از گذشته بهتر است اگرچه دشمن راه‌های فرار از تحریم را بسته است اما تنهاست و می‌توان به راحتی موانع آن را از پیش رو برداشت. با توجه به تجربیاتی که از جنگ و تحریم‌ها آموخته‌ام می‌توانم سرباز خوبی برای کشورم باشم اکنون ما هم مانند سربازان دفاع مقدس در مقابل دشمن ایستاده‌ایم و از کشور دفاع می‌کنیم. دشمن وقاحت را به جایی رسانده که در روز ۲۸ مردادماه سازمان تخریب تشکیل می‌دهد. ما هم سازمان هماهنگی در مقابله با این دشمن را راه‌اندازی کرده‌ایم و با آن مبارزه خواهیم کرد. مجلس همیشه همراه دولت بوده است و امیدواریم این همراهی ادامه یابد.

کرباسیان تصریح کرد: تجربه ۴۰ ساله خود را جمع کرده و نیمی از مدیران حرفه‌ای را براساس شایستگی انتخاب کرده‌ام تا بتوانیم از این بحران بگذریم. من مدیری نتیجه‌گرا و بی‌تعارف هستم. اگر حمایت مجلس باشد می‌توان در تکیه بر ثبات مدیریتی کشور را از این برهه حساس عبور داد.

وی افزود: من متوجه عمق مشکلات مردم هستم. اگر مجموعه تلاش‌های ما به خاطر تحریم‌های دشمن به ثمر ننشست عذرخواهی می‌کنم. دفاع از وزارت اقتصاد، دفاع از شخص من نیست بلکه دفاع از دولت و نظام است. هر جنگی سازمان خود را دارد، در جنگ اقتصادی وزارت اقتصاد جزو سازمان‌های اصلی مدیریت جنگ است. از این رو دفاع از وزارت اقتصاد، دفاع از شرایط کنونی کشور است. اگر امروز به ماندن من رای بدهید تا پای جان در خدمت کشور خواهم بود و اگر رای شما به گونه‌ای دیگر رقم بخورد هم با افتخار در خدمت نظام خواهم ماند.

استعفای الیاس حضرتی از فراکسیون امید
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۵۳

اعتماد آنلاین نوشت: الیاس حضرتی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس که قصد دارد در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد صحبت کند با توجه به رای اکثریت فراکسیون امید در مخالفت با استیضاح به دلیل آنکه قصد نداشت خلاف تشکیلات عمل کند از این فراکسیون استعفا داد.

حجم نقدینگی به ۱۵۳۰ هزار میلیارد رسیده است
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۳۸

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در جلسه استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: آقای کرباسیان که اکنون به عنوان وزیر اقتصاد مشغول به کار هستند در یک سال گذشته تنها دو بار در جلسات مهم، کلیدی و حیاتی شورای پول و اعتبار حضور پیدا کرده و اساسا به دلیل عدم تسلط در خصوص اظهارنظرهای تخصصی در این جلسات غایب هستند، البته شاید خود ایشان دلیل موجهی در این مورد داشته باشند.

وی ادامه داد: آیا چنین فردی که حاضر به حضور در این جلسات نیست، شایسته حضور در این وزارت است؟ البته جناب آقای کرباسیان یک روز پس از اعلام وصول استیضاح‌شان متنی منتشر کرده و گفتند به مجلس می‌آیند و در مورد مبارزه با فساد و دستاوردهایشان می‌گوید.

ساری اضافه کرد: ایشان در آن متن گفته‌اند که من واگذاری‌های متعدد را انجام داده که همه آنها به بخش خصوصی واگذار شده است، البته خودشان به خوبی می‌دانند که بزرگترین واگذاری دوران تصدی ایشان فروختن بیمه البرز بود، اما آیا واقعا واگذاری به بخش خصوصی بود. چرا بعد از آن واگذاری که موج مخالفت‌ها را دیدید، اسم خریدار را معرفی نکردید و آخر سر هم معلوم نشد که چگونه سر و ته ماجرا را به هم آوردید.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ آقای کرباسیان در همان دستاوردهای چندخطی گفته که ۶ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها را فروخته است، آیا در وضعیتی که بازار ملک در کشور نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و از آن طرف قیمت پایه بانک‌ها چند ده درصد کاهش یافته، خروج این املاک شق القمر است؟

وی خطاب به کرباسیان بیان داشت: کاش می‌فرمودید که شبکه بانک‌های دولتی به ویژه بانک ملی به ریاست آقای حسین‌زاده چه میزان اموال مازاد دارد و شما در آن بازار داغ با ارزانفروشی چه مقدار از املاک مازاد را فروخته‌اید؟ توضیح دهید با ۱۳۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق چه کرده‌اید؟ آیا خبر دارید که ضرر و زیان انتظاری بانک‌ها از رقم نجومی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است و به زعم برخی به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؟ کدام سیاست را برای آن اجرا کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که نسبت زیان انتظاری بانک‌ها به تولید ناخالص داخلی از ۵۰ درصد بالاتر رفته است؟

ساری خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: من شما را انسان متشخصی می‌دانم و مطمئن هستم که درکی از این شاخص‌ها ندارید، قطعا اگر خودتان استعفا می‌دادید بهتر بود، همه مشکلات ارزی و بانکی را به گردن بانک مرکزی انداخته و وقتی دیدید افکارعمومی به درستی نسبت به رئیس بانک مرکزی گارد گرفتند، به جای کار اساسی سعی کردید در حاشیه امن قرار گیرید.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: آقای سیف به درستی و به حق برکنار و شما هم باید برکنار شوید، چرا که مجلس در این شرایط برنمی‌تابد که افرادی بر مسند تصمیم‌گیری کشور بنشینند و آسیب‌های بزرگی را به اقتصاد کشور بزنند. حتما در جریان هستید که ۱۱ شهریورماه دقیقا ۷ روز دیگر سررسید سپرده‌های بلندمدت ۱۵ درصدی است، می‌دانید حجم نقدینگی به ۱۵۳۰ هزار میلیارد رسیده است و به طرز شگفت‌انگیزی برای اولین بار از تولید ناخالص ملی پیشی گرفته است؟ وزیر محترم اقتصاد از مبارزه با فساد می‌گوید، ولی نمی‌گوید با کدام فساد مبارزه می‌کند و یا می‌خواهد مبارزه کند.

وزیر بی‌اختیار نمی‌خواهیم
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۳۶

شادمهر کاظم‌زاده در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: کشور ما در معرض یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار گرفته است. طراحان و سیاست‌گذاران در آمریکا نقشه‌های جدیدی را طراحی می‌کنند و ستاد اقدام به تحریم شکل می‌دهند، اما در مقابل اتاق جنگ اقتصادی آمریکا اتاق جنگ اقتصادی ما چه می‌کند و پاتک‌های اقتصادی ما چه بوده است؟ آیا غیر از این است که به ذخائر کشور چوب حراج زده شده است؟

وی با طرح این سوال که ذخائر ارزی چه‌طور توزیع شده و کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی چه تاثیری بر اقتصاد داشته، اظهار کرد: اتاق جنگ اقتصادی نیازمند افراد متخصص، باهوش و کوشاست که ساختارهای جدید را بشناسند.

کاظم‌زاده با بیان این‌که افزایش فقر آسیب‌های اعتقادی را هم به دنبال دارد، ادامه داد: زمانی که آقای کرباسیان وزارت را تحویل گرفتند برنامه خوبی ارائه کردند، اما در این یکسال چه گذشت؟ آیا آنچه حاصل شد آرامش اقتصادی بود یا تلاطم اقتصادی؟ من زبان مردم هستم. شما چه کردید؟

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: وزارت اقتصاد مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی و هماهنگی آنهاست و وزیر اقتصاد نخ تسبیحی است که باید اعضای تیم اقتصادی را به هم مرتبط و منسجم کند. در این شرایط و با وجود حجم نقدینگی فراوان مردم به دنبال جایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستند. باید جوابی برای آنها پیدا کنیم.

کاظم‌زاده عدم رعایت شایسته‌سالاری، بی‌توجهی به سیاست‌های کلان و عدم استفاده از نخبگان جوان را از نقاط ضعف وزارت اقتصاد عنوان و خاطر نشان کرد: می‌گویند دولت می‌خواهد هزینه تغییر در مدیریت اقتصادی را از طریق مجلس بپردازد. به فرض صحت چه اشکالی دارد این هزینه را بدهد؟ می‌گویند وزیر اقتصاد در حوزه اقتصادی نیز تیم‌ساز نیست به فرض صحت ما وزیر بی‌اختیار نمی‌خواهیم. ما استیضاح برگ آخر اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی می‌دانیم.

 

چرا وزیر اقتصاد درباره عملکرد رییس کل این بانک پاسخ‌گو نیست؟
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۲۹

مجید کیان‌پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان، گفت: سیاستهای متفاوت و لحظه‌ای در اقتصاد ایران سبب آشفتگی در بازار و اقتصاد شده است به طوری که بخشنامه‌های متعدد و متفاوت بدون داشتن هدف مشخص موجب تزلزل در اقتصاد و سردرگمی مردم شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: کالا یک روز با دلار ۴۲۰۰ تومان ثبت سفارش می‌شود و روز بعد موضوع را منتفی می‌کنند. یک روز، صرافی‌ها را مجاز به خرید و فروش ارز می‌کنند و روز بعد غیرمجازشان می‌کنند. با پاک کردن صورت مسئله در پی اخذ مابه‌التفاوت کالا با قیمت بازار ثانویه هستند. این رفتارها به غیر از کاهش ارزش پول ملی، چه پیامی دارد؟

وی ادامه داد: آیا افزایش حجم انبوه کالای دپو شده در گمرک موجب افزایش هدفدار درآمدهای دولت نیست؟ هیچ گونه اقدام مثبتی برای حفظ ارزش پول ملی دیده نمی‌شود و روز به روز ارزش پول ملی، کم می‌شود. هیچ مسؤولی در قوه مجریه پاسخگو نیست. همه آنان به آینده نگاه دارند. وزیر اقتصاد می‌گوید در این باره نقشی ندارم بانک مرکزی عوامل بیرونی را در نابسامانی‌ها دخیل می‌دانند در حالی که سیاستهای غلط بانک مرکزی طی سه ماه گذشته ارزش پول ملی را بیش از یک سوم کاهش داد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس از کرباسیان پرسید: برای نقدینگی افسار گسیخته چه کردید؟ متاسفانه بانکها، پول بدون پشتوانه منتشر می‌کنند و سودهای موهومی ۲۳، ۲۷ و ۲۸ درصدی از مردم دریافت می‌کنند. سود روزانه حسابهای بانکی ۷۶۰ میلیارد تومان است. آیا رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر اقتصاد منصوب نمی‌شود، چطور است که نسبت به عملکرد رییس کل این بانک پاسخ‌گو نیستید؟

کیان‌پور ادامه داد: طرح جامع مالیاتی درست اجرا نمی‌شود؟ چرا گلوگاه‌ها به درستی شناسایی نمی شود؟ چرا به گزارشهای دیوان محاسبات کشور به درستی توجه نمی‌شود؟ چرا با وجودی که بخش عمده قاچاق کالا از گمرکات انجام می‌شود، به این مسئله توجهی نمی‌کنید ولی پس از توزیع در مغازه‌های سراسر کشور، با خرده فروش‌ها برخورد می‌شود؟ اخلالگران اقتصادی حاصل سوء تدبیر همین مسؤولان بی‌تدبیری هستند که در قوه مجریه سبب ایجاد رانت برای آنهایی شده‌اند که شبانه به اطلاعات دسترسی داشتند و توانستند ثبت سفارش کنند.

امروز ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۲۰

حجت الاسلام حسن نوروزی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس بیان کرد: آقای کرباسیان شما برای اجرای ماده سه برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد اقتصادی سالانه هشت درصد و ضریب جینی ۰/۳۴درصد در سال پایانی برنامه چه کردید؟. اگر انجام شده است دقیقا متوسط رشد سالانه را اعلام کنید و بگویید وزارت خانه شما چه کار کرده است؟

وی در ادامه بیان کرد: شما یک سال است سکان دار این وزارت خانه هستید. سوال دوم من این است که مقدار نقدینگی در مقابل تولید ناخالص داخلی، کالا و خدمات چقدر است؟ در ابتدای دولت یازدهم نقدینگی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی ۳/۵ برابر شد و آخر سال ۹۶ به ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان رسید. یعنی تقریبا ۴ برابر از تولید ناخالص بیشتر است. نقدیگنی ما ۴/۵ برابر تولید و خدمات است. ابن امر یعنی خالی شدن جیب مردم و افت سرمایه مردم.

نوروزی تصریح کرد: این امر یعنی ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تبدیل شده است. وقتی اینگونه باشد سرمایه سرگردان به سمت مسکن و سکه و خودرو می رود و به تورم تبدیل می شود. شما برای مقابله با این امر چه کار کردید؟

وی افزود: در ماده ۲۱ قانون برنامه دولت موظف شده در جهت توسعه فعالیت های صنعت بیمه و بهبود فصای کسب و کار و گسترش بخش غیر دولتی بر اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهام دولت در شرکت های بیمه در دوسال اول اجرای قانون برنامه از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه و سازمان خصوصی سازی به بخش غیر دولتی واگذار شود. این در حالی که طبق گزارش کمیسیون ویژه ۲۰ درصد از این قانون اجرا شده، شما برای بهبود فصای کسب و کار نسبت به واگزاری بنگاه های دولتی چه کار کردید؟.

نوروزی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین شکل مبارزه با قاچاق کالا عدم تمکین گمرک به قانون تبادل اطلاعات صحیح به سایر دستگاه ها است. شما مسئول گمرک کشور هستید اگر ۱۰ میلیارد دلار قاچاق وارد شود ۳۰ میلیارد دلار به تولید ضربه می زند. مشکل گمرک این است که طبق ماده شش قانون مبارزه با قاچاق تمامی دستگاه باید از طریق سامانه جامع تبادل اطلاعات کنند. سه ماه قبل که نیروی انتطامی محموله قاچاق هزار خودرو را کشف کرد و آن را رسانه ای کرد گفتند اشتباه شده است. نپذیرفتید که اشتباه کردید و باید سامانه شما با سامانه سایر ادارات یکسان شود.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس در پایان گفت: امروز حداقل طبق اطلاعات واصله ۷۰ درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی وارد می شود که شما مسئول آن بودید. عدم همکاری گمرک در تبادل اطلاعات و موازی کاری گمرک در راه اندازی سامانه انبارها و تاخیر بسیار زیاد عملیاتی را توصیح دهید. چه طور در سه ماه اول امسال ۶ هزار میلیارد تومان به مسافران خارجی پول دادید ولی چقدر به کارخانه های ورشکسته پول دادید؟

مدیران اقتصادی عذرخواهی کنند
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۱۶

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که عملکرد وزیر اقتصاد باعث اجرایی نشدن مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری شد، گفت: اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی می‌کردند اما انگار فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان کشور ما وجود ندارد.

وی افزود: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

رحیمی‌جهان‌آبادی: کرباسیان، اقتصاد کلان بلد نیست
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۱۴

جلیل رحیمی جهان آبادی رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس گفت:‌ اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص آقای کرباسیان است پس همکاران عزیز به نام ملت ایران به استیضاح کرباسیان رای مثبت دهیم.

وی افزود: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند، ‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.

دولت برای پرداخت بدهی خود دلار را گران می‌کند
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۴۵

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه‌ی تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی گفت: اگر امروز خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است.

هدایت‌الله خادمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت اقتصاد وظیفه خود برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی، مالی و هماهنگی آن را انجام نداده، یادآور شد: متاسفانه این وزارتخانه نه استراتژی برای پیشبرد مسائل کشور داشته و نه برای سازمان‌های تابع برنامه‌ای ارائه کرده است. ضمن این‌که نبود دانش، انگیزه، ناهمگونی مدیریتی و استفاده از مدیران بی‌انگیزه و خسته در راس امور از دیگر معایب این وزارتخانه است.

خادمی با بیان این که معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی در این وزارتخانه بیشتر در سفر خارجی به سر برده وعملکردش خروجی مشخصی نداشته، تصریح کرد: در بیمه‌ها هم وضعیت خوبی حاکم نیست و ما شاهد صدور بیمه‌نامه برای هواپیمایی آسمان بدون دریافت حق بیمه سنوات قبل و سال جاری بودیم در حالی که این شرکت باید ۲۸ میلیارد تومان خسارت می‌داد.

وی با بیان این‌که شاخص‌های کلان بانکداری رو به نابودی است، تصریح کرد: بانک‌ها با پول مردم شرکت و هلدینگ تاسیس کردند. آیا وظیفه بانک‌ها این است؟ بانک‌ها چه ربطی به خرید فولاد و پتروشیمی دارند؟

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف به قیمت ۲۵۰ میلیون و با وام چهار درصد دریافت کرده، در حالی که در این مملکت فوق‌ لیسانس‌ها به دنبال نظافتچی بودن هستند. امروز اگر آقای خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران اقتصاد جاری است.

خادمی با طرح این سوال که فرزند بیست و چند ساله مشاور رییس جمهور در شرکت زیرمجموعه وزارت اقتصاد چه می‌کند، اظهار کرد: اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌دهد. در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته ۱۵ تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت.

وی در پایان وضعیت بازار ارز را از دیگر نقاط ضعف عملکرد وزیر اقتصاد عنوان کرد و گفت: گفته می‌شود دولت برای پرداخت بدهی خود دلار را گران می‌کند.

مخالفت هر 3 فراکسیون مجلس با استیضاح کرباسیان
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۳۶

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌ آباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: هر سه فراکسیون مجلس (امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی) با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی مخالف هستند.

وی افزود: نظر فراکسیون‌های مجلس بر این است که آقای کرباسیان در شرایط فعلی و با توجه به اینکه تنها یکسال است در جایگاه وزیر اقتصاد مشغول به کار شده نمی‌تواند در بحث بازار ارز و طلا نقشی داشته باشد و این مسائل و این نوسانات براثر عملکرد بانک مرکزی و شخص آقای رئیس‌جمهور با عنوان رئیس شورای عالی پول و اعتبار است.

نماینده مردم نجف‌ آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظر فراکسیون‌های مجلس بیشتر بر ماندن وزیر اقتصاد و ابقای وی است و معتقد هستند که رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد چرا که رئیس‌جمهور رئیس‌ شورای عالی پول و اعتبار است و بانک مرکزی نیز زیر نظر وزارت اقتصاد نیست ؛ بلکه زیر نظر شورای عالی پول و اعتبار عمل می‌کند.

آقای کرباسیان؛ لباس وزارت اقتصاد به تنتان نمی آید
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۳۳

سید هادی بهادری در نشست علنی امروز (یکشنبه، 4 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد خطاب به رئیس جمهور گفت: شان وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرد، انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد باشد اما متاسفانه به بحث تخصص در اقتصاد توجه نشده است، این در حالی است که هرجا از افراد متخصص استفاده نشده آسیب دیدیم.

وی خطاب به رئیس جمهور با انتقاد از اینکه با وصله و پینه کابینه درست نمی شود، ادامه داد: وزارت اقتصاد توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد؛ اقتصاد کشور تئوری ندارد و وزیر اقتصاد نمی تواند تئوری پردازی و سیاست های اقتصادی دولت را تبیین کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به کرباسیان گفت: شما چرا وقتی خودتان بر این باور بودید که اقتصاد کلان نمی‌دانید پیشنهاد تصدی وزارت را قبول کردید؟ چرا در اردیبهشت ماه استعفاء ندادید؟ چرا حتی یک عذرخواهی از ملت نکردید؟

بهادری خطاب به کرباسیان با بیان اینکه شما انسان خوش برخورد و خوش منشی هستید اما لباس وزارت اقتصاد به تنتان نمی آید، یادآور شد: شما نه توان هماهنگی تیم اقتصادی را دارید و نه سیاستگذاری اقتصادی را می دانید، شما می توانید مدیر اقتصادی خوبی باشید اما نمی توانید وزیر اقتصاد خوبی باشید.

 

آقای کرباسیان! در دوران مدیریتی شما 55 تن طلا و سکه از دست دادیم
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۲۸

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (4 پارلمان 97) در جریان بررسی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: آقای کرباسیان! یک سال از زمان رأی اعتماد ملت از سکانداری شما در وزارت اقتصاد و دارایی گذشته است.

وی افزود: یک سال از برنامه کاری وزیر اقتصاد با شعار امنیت آزادی و آرامش گذشته است اما در این یک سال به اقتصاد کشور و معیشت زندگی مردم چه گذشت.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: شما چه می‌دانید که به کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند، معلمان و رانندگان چه گذشت.

وی همچنین خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کردید قرار بود تورم لجام‌گسیخته را مهار کنید و از جمله برنامه‌های دولت که شما در ابتدای مدیریت خود عنوان کردید گفتید که تورم افسار گسیخته را مهار خواهید کرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس یادآور شد: شما گفتید با توجه به اهمیت اقلام خوراکی و آشامیدنی مردم منجر به بهبود قشر مستضعف خواهید شد اما آقای کرباسیان میانگین قیمت دلار از 904 تومان در سال 84 به 1024 تومان رسید و با رشد شدیدی در سال 92 افزایش آن چشمگیر بود.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: ما دیدیم که افزایش نرخ دلار تا سال 95 به 3 هزار تومان رسید و این فاجعه است. شما اعلام کردید 38 پله در شاخص نوآوری بهبود داشتیم اما از زمانی که شما وزیر شدید دلار 3800 تومانی به 12 هزار تومان رسید.

وی در ادامه خطاب به کرباسیان گفت: متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در دوره مدیریتی شما با 65 درصد افزایش روبه‌رو بوده است و بالاترین میزان نقدینگی کشور را در دوره مدیریت شما تجربه کردیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که مقدار 13.8 رسیده است و این رشد تأثیر زیادی بر تورم در کشور خواهد داشت.

حاجی دلیگانی یادآور شد: شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ماهانه 9 درصد افزایش داشته است همچنین قیمت خودرو بیش از 50 درصد افزایش پیدا کرده است، قیمت سکه هم از یک میلیون و 200 هزار تومان به بالای 4 میلیون تومان رسیده است.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان! سفره‌های مردم از کوچک شدن به نامرئی شدن رسیده است، مردم را فقیرتر کردید، ما 55 تن طلا و سکه از دست دادیم، چه وزیر اقتصادی داریم که می‌گوید من هیچ نقشی در هیچ کدام از اینها ندارم!

جهانگیری وارد صحن مجلس شد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۲۷

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای دفاع از وزیر اقتصاد و دارایی در صحن پارلمان وارد مجلس شد.

براساس این گزارش، تنها مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد را برای حضور در نشست استیضاح همراهی می کرد؛ معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی رئیس فتر رئیس جمهور و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پس از مدتی در صحن پارلمان حضور یافتند.

مخالفت فراکسیون ولایی به استیضاح کرباسیان
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۸:۵۱

براساس گزارش خبرگزاری مهر "فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس صبح امروز(یکشنبه) با حضور وزیر اقتصاد تشکیل جلسه داد. مسعود کرباسیان در این جلسه گزارشی از عملکرد خود در وزارت اقتصاد ارائه داد. پس از رأی گیری در مجمع عمومی، اعضای فراکسیون ولایی با استیضاح وزیر اقتصاد به اتفاق آرا مخالفت کردند اما مقرر شده است این رأی اعلام نشود."

 

 

 

 

روحانی به مجلس نمی رود
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۸:۵۰

بر اساس گزارش ها امروز نیز همانند روز استیضاح ربیعی وزیر کار و تعاون، قرار است جهانگیری به جای رئیس جمهور در مجلس حضور یابد.

درخواست یوسف‌نژاد از متقاضیان استیضاح برای مطرح‌نکردن مسائل حاشیه‌ای
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۸:۴۷

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اسامی نمایندگانی که قرار است به عنوان متقاضی استیضاح وزیر اقتصاد صحبت کنند، گفت: متقاضیان استیضاح و آقای وزیر هر کدام دو ساعت وقت دارند که یک ساعت و نیم در ابتدا و ۳۰ دقیقه در انتها صحبت می‌کنند و دفاع نهایی با وزیر خواهد بود.

وی افزود: آقایان و خانم‌ها حاجی دلیگانی، بهادری، خادمی، سیاوشی، پاپی‌زاده، نوروزی، بدری، کاظم‌زاده، کیانپور، ساری و جاسمی در یک ساعت و نیم اول و آقایان لاهوتی و حضرتی در نیم ساعت آخر صحبت می‌کنند و همچنین دو نفر از همکاران نیز می‌توانند در دفاع از وزیر صحبت کنند.

یوسف‌نژاد با بیان این‌که سخنرانان جلسه استیضاح باید در مورد محورهای ۱۷ گانه استیضاح صحبت کنند، افزود: خواهش ما از نمایندگان این است که در محور استیضاح بحث کنند و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای خودداری شود.

bato-adv
علی
United States of America
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
حرف آقای پزشکیان را کاملا قبول دارم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!و راهکاری هم می دهم!!!!!!هرزمان که اندازه ی دور کمر آقایان مسؤل و یا به قولی دور شکم شان ، با دور شکم مردم کشور به حدّ تساوی رسید!!!می توان به عدالت اجتماعی امیدواربود!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مجلس باید قبول کنه که امروز خودش
رو استیضاح کرد نه وزیر رو
مگه همون زمان از ضعف های وزیر سابق
مطلع نبودید
اگه بگید نه دروغ گفتید
همه روزنامه ها رو ضعف وزیر تاکید داشتند
اون زمانی که طیب نیا بود نمایندگان
عزیز مانند یک داور فوتبال تمرین دادن
کارت زرد می کردند
طوری که طیب نیا بارها مجبور شد از استعفا و رفتن صحبت کنه
قبول کنید که نمایندگان مجلس در بوجود آمدن شرایط فعلی نقش مهمی
دارند
از ماست که بر ماست
ناشناس
Germany
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
سیف رفت و روحانی یک کپی برابر اصل آورد که با با بسته ارزی جدید کار را برمردم سخت تر کرد . البته خوبست که اینها استیضاح می شوند اما روحانی حاضر به تغییر خط مشی مخرب خود در قبال مردم نیست . دولت مثل اسب عصاری دور خودش و افکار و تصمیمات خودش می چرخد و برای قدرت نمائی در مقابل جناح مخالف خود ، لجبازی میکند و یک نفر که میرود همزاد او ر ا می آورد . بهای این لجبازی و خودکامگی روحانی را مردم دارند می پردازند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مجلس داره به اصل خودش وظیفه نظارت بر کناری در راس امور بودن بر میگرده
ناشناسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
انگار همه می دانند چه خبر است... فقط انگار موهبات گمرک به عده ای می رسد به عده ای خیر. وضعیت فراکسیونهای مجلس را نظاره کردیم!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۶
آرین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اصولگرایان می دانند کرباسیان پاشنه آشیل روحانیه. بخاطر همینم تمام تلاششونو میزارن که کرباسیان بمونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مگه دولت روحانی آشیلی براش مونده که پاشنه هم داشته باشه
پاشنه و آشیل مال قبل تَکرار کردن بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
بله چون همین اصولگراها اون رو به دولت تحمیل کردند !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
بابا عجب رویی دارین شما
چی میزنین؟
خب اگه پاشنه آشیله خود دولت بزاره کنار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خب اگه پاشنه آشیله خود دولت بزاره کنار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خواهشن دست از جناح بازی بردارید این آقا برای وزارت اقتصاد لیاقت ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
همشون پاشنه آشیل همدیگه اند سعی میکنند کار به جایی نرسه که رو در روی هم بایستاند که اون وقت که نه ملک بماند و نه مالک
جمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
لی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در جلسه استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: آقای کرباسیان که اکنون به عنوان وزیر اقتصاد مشغول به کار هستند در یک سال گذشته تنها دو بار در جلسات مهم، کلیدی و حیاتی شورای پول و اعتبار حضور پیدا کرده و اساسا به دلیل عدم تسلط در خصوص اظهارنظرهای تخصصی در این جلسات غایب هستند
خاک بر سرمون با این اقتصادمون
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خدا شفات بده !!!
تو دیگه خیلی پَرتی !!!
ناشناس
Canada
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
کرباسیان یا سیف یک کارمند ساده گمرگ و بانک بودند که بعد سالها کار اجرایی به ریاست گمرک یا بانک مرکزی رسیده بودند و هیچ ارنباطی با علم اقتصاد و فاجعه اقتصادی کنونی نداشتند الا اجرای فرامین تیم اقتصادی و خود نیز قربانی بودند و شدند. تیم اقتصادی دور اول اقای روحانی مانند طیب نیا نهاوندیان جهانگیری نیلی واعظی نوبخت باید پاسخگو باشند که با زرنگی از صحنه غیب شدند
یه دانشجوی دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
بابا جمع کنید این دعوای اصلاح طلبی اصول گرایی!!! تا کی می خواین این بازی ها رو در بیارین!! کل دولت آقای روحانی فشله!!! این کارا هم دعوای زرگریه!!!
دلار یازده هزار تومنی!!! چیزی نیست که قیمتش چند برابر نشده باشه!!!
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اخه چی میگی بدبخت شدیم رفته ول کن چپ وراست رو ساده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
استیضاح وزیر محترم اقتصاد و نفت و صمت الزام عقلی دارد
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
استیضاح رییس جمهورکه الزام عقلی بیشتری دارد،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
عقل !!!!!!!! یادمه ها چی بود ؟؟؟؟؟
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
وزیر صمت باید محاکمه بشه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مخالفت اصولگراها و ولایی ها با استیضاح کرباسیان به خوبی نشان می دهد که چه کسانی این وزیر بدرد نخور را به دولت تحمیل کرده اند .

کاش استیضاح وی رای اورد .
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
دم الیاس حضرتی گرم حق را فدای مصلحت تشکیلات نکرد
ناشناس
Germany
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
پس چرا امیدی ها مخالف استیضاح بودند!؟
محمد مهدی
Germany
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اونوقت کجا گفته ولایی ها واصولگراها مخالف بودن

نمیرین از بس فرا فکنی میکنن

خداشرتونو از سرمملکت کم کنه سبزکیهای بنفشه
یه دانشجوی دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
این قضیه که لیست امید و اصلاحاتی ها اومدن این کار رو کردن بازی زرگریه!!! یعنی فکر می کنید اینا با خود رییس جمهور هماهنگ نیستن؟؟
دنبال مقصر بودن، شاه قلی رو پیدا کردن اعدام کردن!!!
ادمین جان لطفا بچاپ!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
پراید شده 35 میلیون
یکی از سایت های اصلاحچی مطلب زده با ادامه این وضعیت مجلس و دولت رو از دست میدیم
ببینید دیگه اینها تو چه فازی هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
متنفرم از این جناح بازی های سیاسی که ویرانگر مملکتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
هم اکنون آقای کرباسیان در حال دفاع در مجلس است. آن چیزی که مکتوب کرده و به دستش داده اند تا قرائت کند کشور را گل و بلبل نشان میدهد و تمام مشکلات حل شده و مردم در حال کیف کردن هستند.!!!!!!!!!!!!!!
سعید مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اگر این رییس جمهور و وزیرش شهامت دارند اعلام کنند چه کسانی و نهاد هایی در مملکت این بلبشو را راه انداخته اند و حاضرند برای ادامه حالت مافیایی بر این کشور و چپاول بیشتر اجازه عرض اندام به مسولین ندهند چون 50 در صد اقتصاد مملکت دست نهاد های خاص است اقتصاددست دولت نیست اقایان اصولگرا و همه نمایندگان این بازی موش و گربه را کنار بگذارید مردم بسیار از شما اگاه ترند تا زمانیکه خودی ها اداره مملکت دستشان باشد همین اش و کاسه هست چون مردم یک روز خوش و یک خبر امیدوار کننده در این سالها ندیدند
رضا
United Arab Emirates
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
دمت گرم مسلمان جون پس بخاطر این بود که خودش رو کشت و تکرار کرد؟ اگر اون موقعی که احمدی نژاد رئیس بود مسئول خرابی ها اون بود (که بود) روحانی هم حتما هست زیرش نزنید
ناشناس
Germany
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
باز کم اوردین گیر دادین به دولت قبل واصولگراها اقا اونا بد شما خوب باش
خداروشکر همه میدونن اقتصاد این مملکت دست لیبرالها افتاده که اونام همه تا کم میارن میندازن گردن شرایط جوی تا....
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اقا ما از نمایندگان به اصطلاح ملت خواستاریم این فرد رو برکنار کنید واقعا توانایی لازم برای ابقا را ندارد لطفا خدمتی کرده وبه اصلاح کابینه کمک کنید
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
کسی هست که هنوز ندونه ریشه شرایط اسفبار امروز ما همه سیاسی است نه اقتصادی؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ببخشید اما خود رئیس جمهورش هم خیلی کاره ای نیست ، شما وزیر استیضاح می کنید فکر می کنید همه مشکلات حل می شه !؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اگه كاره اى نيست اصلاً خيلى بيجا ميكنه كه كانديدا ميشه
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
آره تو و دوستات راس میگین ، حالا که این همه گند بالا آوردن رئیس جمهور هیچ کاره شده ؟؟؟!!! پس اگه رئیس جمهور هیچ کارس چرا خودش و شماها خودتونا جر میدادین برای اینکه به این پست برسهههه؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
پس اگه کاره ای نبود چرا خودشو به در و دیوار کوبید که دوباره رئیس جمهور بشه !!!

مجبور نبودی بهش رای بدی که حالا به این صورت توجیه کنی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
كرباسيان ترميناتور اقتصاد كشور و محبوب اصولگرايان
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اینا که همشون در حال خدمت صادقانه و جنگ هستن، من نمیدونم په کی اقتصاد مملکت رو به اینروز انداخته؟ اگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
براساس این گزارش، تنها مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد را برای حضور در نشست استیضاح همراهی می کرد؛ معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی رئیس فتر رئیس جمهور و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پس از مدتی در صحن پارلمان حضور یافتند.
....
ناهماهنگي دولت اينجا هم به چشم مي خورد.

واي بر ما
ناشناس
Seychelles
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
الان ترامپ تقریبا یک سال و نیم میشه که میگه از برجام خارج میشم دولت یک سال وقت داشت که برای خروج احتمالی امریکا و اغاز تحریمها چاره ای کند اما کاری نکرد ؟؟؟؟
مراد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
جهرمی اونجا چکار میکرد البته اسیاب به نوبت ایشون بیشتر موبایل فروشند تا وزیر
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
دلار در بودجه امسال 3700 ثبت شده الان دولت بالای 8000 تومان داره میفروشه بعد میگه سود سهام عدالت میدیم!!! مردک 10 برابر پولی که به مردم با عنوان یارانه و ... دادید رو از جیب مردم بیرون کشیدید...
ناشناس
Turkiye
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
به کرباسیان باید نوبل شیمی را بوهند چون توانست در کمتر از یکسال پول ایران را به ....تبدیل کند که کار خیلی بزرگی بود.برادران کرباسیان مسعود و مهدی از اول انقلاب در همه دولتها پستهای مهم داسته اند و دارند و کارنامه این دو نفر را که نگاه کنید و بخواهیم نمره بدهیم نمره صفر هم برای این دو برادر زیاده
بردیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مگه مشکل وزیر بود؟
مشکل 40 سال سیاست اشتباه بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
هیچ کسی ایشان را به زور وزیر نکرده بود . یک کلام می گفت سیاستمان اشتاه است و استئفا می داد .
مشکل اینجاست که این ها خود منشا رانت و رانتخواری اند و قصدی برای ترک صندلی خود ندارند ..
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
تعمیم اشتباه و غلطی دادی . شما تو تموم این 40 سال حتی یکروز نمیتونی پیدا کنی که مثل فاجعه اقتصادی امروز ما باشه و تورم و رکود اینطور لجام گسیخته و وحشتناک و بازار کامله کامل بدون نظارت و هرج و مرج باشه . قبول کن بی نهایت خراب کردین
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
تو خوبی.آره اگه دوره پهلوی بود همه چی عالی بود. مادر و خواهرت رو هم پیشکش می کردی به ترامپ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
یه سری به مسافر پذیرهای مشهد بزنین.به قدرت این دولت این اتفاق هم داره میفته
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
وزیر بی عرضه جایی در کابینه ندارد.
سعید
Netherlands (Kingdom of the)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
منتظر برکناری خود روحانی هستیم ... سال 92 باید به سید محمد غرضی رای می دادیم نه حسن روحانی....
ممد
Turkiye
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
یکی دیگر از وزیرانی که به ریش ملت بدبخت می خندید بر کنار شد لطفا شریعتمداری را نیز بر کنار کنید تا وسایل زندگی ارزان شود البته ایشان بایستی دادگاهی شوند
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
تمام وزیران و نمایندگان و مدیران را باید ممنوع الخروج کرد چون خیلی اتفاقات افتاده که باید مورد بررسی و این اشخاص جوابگو باشند
l
Finland
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
حالم بهم خورد از این رسانه ها وسایت های خبری
یکی میگه کر باسین بر کنار شد یکی میگه ابقا شد
شما ها یه مشت هوچی هستید
کامران
Saudi Arabia
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
وزیر فعلی اقتصاد توان اداره کشور را ندارد کاملا قبول
ولی مشکلات کشور ما سیاسی هستش
هم در سیاست داخلی هم سیاست خارجی هم سیستم انتخابات هم اقتصاد و هم فرهنگ همه دچار مشکل هستند باید اساسی تجدید نظر بشه

و اِلّا بود نبود دولت روحانی با مجلس اصولگرا یا اصلاح طلب فرقی به حال مردم نداره
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
هر چند با همه ی نظرات استیضاح کنندگان موافق نیستم . ولی "اکثر افراد کابینه ی فعلی را ناتوان و نامناسب " و اختیارات اندک افراد لایق ان ( وزرای نفت و خارجه و بهداشت ) را ناکافی برای رسیدگی به خواسته های مردم و بهبود اوضاع میدانم .
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
واقعا وزیر بهداشت و نفت لایقند؟؟ معیارتون چیه آخه؟ فامیل سالاری اوضاع به هم ریخته بهداشت و نفت نمیدونم والا اتفاقن بعدی نوبت این دوتاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
بقیه تیم اقتصادی از جمله جهانگیری و نوبخت و ... کی قراره اصلاح بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
یعنی واقعا فکر می کنید مشکل اقتصاد ایران، این افراد هستند؟
ویکتورهوگو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
جهانگیری راخوب آمدی دوست عزیز...
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
نوبخت هم بايد بركنار شود
ناشناس
Germany
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خبر بسیار خوبی بود. الان نوبت صمت شد.در اسرع وقت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خیلی جالبه که کسی جرأت نداره در مجلس به اصطلاح اسلامی بپرسه که این همه اموال مصادره ای اول انقلاب (هتل ها کارخانه ها، پلاسکو، معادن و...) که زیر نظر بنیاد ها هستند و بیش از هفتاد درصد اقتصاد ایران هستند و از نظارت و مالیات معاف هستند، در این چهل سال درآمد خود را چه کرده اند و سهم آنها در اصلاح این نابسامانی چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اگه جرات داری بقیه نهادهارو هم اسم ببر
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اون وقت یه معلم با کمترین درآمد اول مالیات ش کم میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ظاهرا نمایندگان محترم به دنبال قربانی می گردند تا خودی در میان مردم نشان دهند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خخخخخخخخخخخخخ چه نمایشی راه انداختن برای ملت.
مشکل سیاستهای داخلی و خارجی ما است و تا وقتی اینها حل نشن، هیچ گره ای باز نخواهد شد. حالا هی فیلم بازی کنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ماموريت و وظيفه آقاي كرباسيان و سيف بالا بردن قيمت دلار و طلا بود كه به خوبي ماموريت خود را انجام دادند و حالا مدتي استراحت مي‌كنند تا در پست ديگري به خدمت مشغول شوند. نفع اصلي از شرايط فعلي اقتصادايران را هم دولت برد كه دلار 3800 توماني در بودجه را 11 هزار تومن به مردم ميفروشد. اول قرار شد همه كالا ها ارز جهانگيري بگبرند بعد بي سر و صدا فقط به كالاهاي اساسي محدود شد و چند ماه ديگر همان كالاهاي اساسي هم مي روند همان جا كه آقاي سيف رفت. اين وضع اقتصاد هيچ ربطي به ترامپ ندارد بلكه مسئول آن زياده خواهي و فساد همين دولتي هاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مفسدین در دولتها میچرخند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
فکر می کنید با این اوضاع و احوال اگه ریسی ریس جمهور میشد چه اتفاقی می افتاد؟؟؟
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
فکر می کنید با این اوضاع و احوال اگه ریسی ریس جمهور میشد چه اتفاقی می افتاد؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مرد ومردانه وزیر اقتصاد خیلی لابیگری کرد من خبرموثق داشتم با خود گفتم یک نماینده باید در چنین شرایطی بفکر جیبش باشد تا مخالف استیضاح این آقایان وخصوصا"حضرتی هم باید به پول فکر میکرد تا مخالفت والله تا الان هرچه ما نماینده فرستاده ایم مجلس در این چهار دهه بیشتر به امتیاز و ترجیحات وتسهیلات فکر میکردند وشاید این طرز تفکر ادامه راه ترامپ است تا به موفقیت برسد .
پروانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
شکم آقای وزیر برکنار شده را ببینید بقیه اش پیش کش !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
این گندی که به وضعیت مملکت خورده ،محصول سال ها بی تدبیری از مسئولین رده بالا چه اصول گرا چه اصلاح طلبه.سال سال این چند سال هرسال می گیم دریغ از پارسال... .
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv