bato-adv
کد خبر: ۳۵۹۵۱۰

پیام‌رسان "سروش" زمین‌گیر شد

اما کیوان نقره‌کار، کارشناس ‌ارشد فناوری اطلاعات به «شهروند» می‌گوید: پیام‌رسان‌های ما از لحاظ فنی و تکنولوژیکی و همین‌طور امکانات سخت‌افزاری هرگز قدرت رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را ندارند و این سیاستِ اجبارِ میلیون‌ها نفر کاربر ایرانی به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی دیر یا زود شکست می‌خورد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

پیام‌رسان سروش که ادعا کرده بود می‌تواند بیشتر از ٢٠‌میلیون کاربر را میزبانی کند، حالا با اختلال جدی مواجه شده است. سروش حدود سه روز است که ازکارافتاده و حالا مدیرعاملش توییت‌هایی را منتشر می‌کند که به گفته اپراتورهای موبایل و وزارت ارتباطات بهانه‌جویی‌هایی بیشتر نیست.

به گزارش شهروند، سیدعلی سیدصالحی، مدیرعامل سروش که کمتر با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کند، در توییترش نوشت: «اختلال دو روز گذشته سروش به دلیل مشکلات زیرساخت ارتباطی کشور و اپراتورهاست.» او البته به چالش‌های نرم‌افزاری و کم‌لطفی اپراتورها هم اشاره کرده و نوشته است: «دولت حداقل‌های زیرساختی را به ما نمی‌دهد.» این توییت سیدصالحی واکنش شوخی‌آمیز کاربرانی را به دنبال داشت که معتقد بودند بعد از این همه تبلیغ گسترده دولت برای سروش و فیلترینگ تلگرام آنها دیگر چه نوع حمایتی می‌خواهند؟

محمدرضا فرنقی‌زاد، سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به «شهروند» گفت: این ادعا بیشتر شبیه بهانه‌جویی است و در زیرساخت‌های ارتباطی کشور هیچ مشکلی وجود ندارد وگرنه سایر پیام‌رسان‌ها و سایت‌های داخلی هم دچار اختلال می‌شدند.

مدیر فنی یکی از دو اپراتور بزرگ تلفن‌همراه هم به «شهروند» می‌گوید: آنها بهانه‌جویی می‌کنند وگرنه اگر فرض بگیریم اپراتورهای تلفن‌همراه ٦٠ گیگا بایت از ظرفیت پهنای باند خود را به پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص داده باشند، تنها حدود ٣٧گیگابایت آن توسط تمامی پیام‌رسان‌های داخلی اشغال شده است و حدود نیمی از این ظرفیت خالی است.

البته محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم ادعای سیدصالحی را بی‌پاسخ نگذاشت و به یک برنامه رادیویی گفت: هیچ مشکل زیرساختی و پهنای باند وجود ندارد.

حالا مدیرعامل سروش مشکلات فنی دیگری را بهانه کرده است. کیوان نقره‌کار، تحلیلگر فناوری اطلاعات به «شهروند» می‌گوید: پیام‌رسان‌های داخلی نه از نظر سخت‌افزاری، نه نرم‌افزاری و نه به لحاظ حقوقی قدرت میزبانی تعداد زیادی از کاربران را ندارند و مدیران دولتی درواقع دارند آنها را به زور مجبور می‌کنند با پیام‌رسان‌های بزرگ دنیا رقابت کنند، اما نتیجه این سیاست، شکست‌آمیز است و پروژه‌های ناموفقی مانند ‌ای‌میل ملی، جست‌وجوگر یوز و ... این‌بار در قامت پیام‌رسان‌ها تکرار می‌شوند.

ادعای عجیب سروش درباره تعداد کاربرانش
سروش ادعا کرده است که تعداد کاربرانش از ١٠‌میلیون نفر گذشته است. ادعای عجیبی که کاملا با گزارش‌های رسمی تناقض دارد. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین که گزارش رسمی وزارت ارتباطات به مجلس را قرائت می‌کرد، اعلام کرد تعداد کاربران تمام پیام‌رسان‌های داخلی ٨‌میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر است، اما سروش به تنهایی ادعا کرده است که بیشتر از ١٠‌میلیون کاربر دارد. آنها درواقع به جای شمارش کاربران فعال پیام‌رسان‌شان میزان دانلود اپلیکیشن سروش را شمارش می‌کنند. این شیوه شمارش تعداد ریزش کاربران، هم‌پوشانی دانلود افرادی که سروش را به هر دلیل چندبار دانلود می‌کنند و... را در محاسبات نمی‌آورد و چون آمار دقیقی ارایه نمی‌دهد، شیوه‌ای غیرمرسوم برای شمارش کاربران پیام‌رسان‌هاست.

مدیر یکی از پیام‌رسان‌های داخلی که مایل نیست نامش ذکر شود به «شهروند» می‌گوید از میزان بازدید پیام‌ها در پیام‌رسان‌ سروش شاید بتوان تخمین زد که حداکثر کاربران سروش به ٣‌میلیون نفر برسد.

حالا نه ٢٠‌میلیون نفر که سروش جوابگوی همین تعداد کاربر هم نیست و سه روز تمام با اختلال وسیع مواجه شد، آن‌قدر که کانال پربازدید آخرین خبر در پیامی از کاربرانش بابت توصیه به استفاده از سروش عذرخواهی کرد.

مشکلات بزرگ در انتظار پیام‌رسان‌های داخلی
سیدعلی سیدصالحی، مدیرعامل سروش که حاضر نیست به هیچ عنوان کوتاه بیاید و مشکلات ساختاری پیام‌رسان‌شان را بپذیرد، دوباره توییتی منتشر کرده و نوشته است، منظورش از کمبود امکانات پهنای باند نیست. او نوشته است «مشکل فعلی پهنای باند نیست. اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین‌الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و نیز اختصاص کانال مستقیم پیامک، موارد زیرساختی حیاتی است که در اختیار سروش نیست.»

اما کیوان نقره‌کار، کارشناس ‌ارشد فناوری اطلاعات به «شهروند» می‌گوید: پیام‌رسان‌های ما از لحاظ فنی و تکنولوژیکی و همین‌طور امکانات سخت‌افزاری هرگز قدرت رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را ندارند و این سیاستِ اجبارِ میلیون‌ها نفر کاربر ایرانی به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی دیر یا زود شکست می‌خورد.

او در این‌باره که چرا اپلیکیشن‌هایی مانند «کافه بازار»، «دیجی کالا» و تاکسی‌های آنلاین توانسته‌اند میلیون‌ها نفر کاربر را سرویس دهند، توضیح می‌دهد: پیام‌رسان‌ها از نظر فنی نیاز به طراحی پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری دارند و به جز این با مشکلات دیگری مانند مسائل حقوقی و نقص‌های قانونی مواجه‌اند. آنها احتمالا درباره کپی‌رایت و حریم خصوصی کاربران با مشکلات گسترده‌ای در آینده مواجه می‌شوند و به حتی وزیر ارتباطات، وزیر دادگستری و قوه قضائیه به مردم پاسخگو باشند.

این‌که پیام‌رسان‌های ایرانی با سازوکار دولتی اداره می‌شوند، آسیب دیگری است که این تحلیلگر به آن اشاره می‌کند و می‌گوید الان مدیرعامل پیام‌رسان سروش که متعلق به صدا و سیماست نمی‌داند دو‌سال دیگر مدیرعامل این پیام‌رسان خواهد بود یا نه؟ یا پیام‌رسان دیگری که متعلق به بانک ملی و... است. بنابراین حتی نگاه مدیریتی به این پیام‌رسان‌ها هم دچار ایراد اساسی است. تمام این مشکلات در شرایطی عنوان می‌شود که معلوم نیست بازگشت تحریم‌ها تا چه اندازه پیام‌رسان‌های داخلی را برای تأمین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سرویس‌دهی به کاربرانشان دچار مشکل خواهد کرد.

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
اصلا پهنای باند موجود در ایران اجازه نمیده شما بتونین حتی 3 میلیون کاربر رو هم پشتیبانی کنین. چه برسه به 40 میلیون. هنوز بعد 40 سال با این همه هزینه نفهمیدیم از حرف تا عمل فاصله بسیاره. حالا یه عده هم هی شعارهای توخالی بدن
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
چیطوری رانتی !
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
متاسفانه پس از طی 3000 سال از تاریخ کتبی جهان که همیشه بر این نکته تاریخ صحه گذاشته : که دربرابر خواست مردم نمیتوان ایستادگی کرد . . عده ای فکر میکنند میتوانند چیزی را بر مردم تحمیل کنند... شاه ایران، شوروی، امپراطوری بریتانیا بر هند، قذافی، مبارک، نمونه های واضح و جدید برای عبرت این عزیزانند
شایان
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تا الان که کار مارو راه انداخته
محدثه
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تا بحال تحلیل به این اندازه آبکی ندیده بودم

1-اون ده میلیون نفری که سروش میگه کسانی هستند که سروش رو نصب کردند و کد کاربری دارند و در صورتی که بخواهند میتوانند از ان خارج و از آمار کسر گردند.

2-چندین بار از زبان یک کارشناس تاکید مکرر میکنی که حتما پیام رسان داخلی شکست میخوره و به سرانجام نمیرسه.مثل اینکه خیلی داری لحظه شماری میکنی این لحظه برسه:)

3- آمار سایت الکسا که مرجع جهانی در مورد رتبه و ترافیک بازدیدی سایتهاست رو قبل از فیلترینگ تا الان بگیر تا متوجه بشی که بازدید تلگرام از 70 درصد رسیده به 26 درصد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۰۶
عسل
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
نخند چون سروش داره کار میکنه و ما کاملا راضی هستیم آقالی کیوان فر یه سر به روانپزشکت بزن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما نخند. بزودی خواهید دید مردم همیشه در صحنه نظام جمهوری اسلامی با حضور حداکثری در سروش شکست در برابر تلگرام را برمی گردانند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
همه درگیری ذهن من اینه که بازی پرسپولیس-الجزیره چی میشه. امیدوارم پرسپولیس صعود کنه. همچنین فینال لیورپول-رئال که امیدوارم رئال ببره.
ناشناس
Iraq
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اسکولی کە فکر میکنی با حضور حداکثری تلگرام رو شکست میدی، مهم حضور تو نیست مهم اینە کە طرف هم بتونە میزبانیتو بکنە! اینم دیگە پراید و سمند نیست کە بە اسم خودروی ملی مردم رو قتل و عام کنید! برای یە بار تو زندگیتون هم شدە بفهمید بزور نمیشە هر کاری رو انجام داد.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
قتل و عام غلطه بزرگوار
قتلِ عام درسته
چند کلاس سواد داری؟ :))
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مسلما سوادش از کسایی که بجای دادن جواب قانع کننده دنبال پیدا کردن غلط املایی برای تمسخر و تحقیر هستند خیلی بیشتره و صد البته شعورش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
آقا فاطمه خودت چقدر سواد داری جوجو :)
ناشناس
Canada
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
دوست دارم بدانم این مدیر عامل عزیز پیشینه تحصیلی اش چیست و چگونه مدرک گرفته و چگونه به این پست رسیده است؟ آیا با شایسته سالاری به اینجا رسیده یا با استفاده از سهمیه وارد دانشگاه شده و بعد هم با رانت عضویت در نهادهای انقلابی به این پست رسیده که چنین برای جبران کاستی های سیستم خود بهانه می آورد. قحط الرجال شده است.
ناشناس
United States
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
این جماعت فکر میکنه برای خدا هم میتونه بهانه بیاره
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کسی که دارین در موردش صحبت میکنین هموطن تونه. چرا موفق شدن هموطنتون اذیتتون میکنه؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بابک زنجانی هم هموطنتونه چرا موفقیتش ازار دهندس ؟؟ به دلیل رانت
اوفتاد
ناشناس
United States
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
احتمالا دکترای بورسیه هم داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
آقا فاطمه هموطن من در خارجه که داره مدال های جهانی رو درو میکنه
نه یکی که تلگرام رو براش فیلتر کردن تو صدا و سیمای میلی مدام تبلیغش رو میکنن و ملیارد ملیار بهش وام میدن و نمیتونه دماغش رو بکشه بالا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
سروش شده نیمروش خخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اینم مثل اجبار مردم به استفاده از پرایده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
و خیلی اجبارای دیگه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کی مجبورت کرده پرایده سوارشی؟ پولشو داری بهتر سوار شو
پاسخ به 18:04
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کی مجبور کرده؟
همون نظامی که با تعرفه 200درصدی نمیزاره ماشین با کیفیت خارجی به دست مردم برسه! همون سیستمی که با منتقع بودن از لگن سازهای داخلی نمیزاره تکنولوری روز وارد کشور بشه...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
ما همچنان از پراید میلی استفاده کرده
و به دیار باقی میشتابیم :)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
واقعا. ی گونی اسفند باید بریزن رو آتیش که چشم نخورن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
فلاکت فکری از این بیشتر؟:
"پیام‌رسان‌های ما از لحاظ فنی و تکنولوژیکی و همین‌طور امکانات سخت‌افزاری «هرگز» قدرت رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را ندارند."

راستی این "کارشناس ارشد فناوری اطلاعات" یعنی کیوان نقره کار همینی نیست که در صدا و سیما کار می کرد؟ :))))))
یک بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
نگفته هرگز قدرت رقابت نخواهند داشت بلکه گفته در حال حاضر هرگز قدرت رقابت ندارند و این حرف کاملا درستی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بالاخره باید از یه جایی شروع کرد . نمیشه همیشه بگیم ما نمی تونیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
پراید رو هم از یه جایی شروع کردیم
و خدایی هی داره جون مردم رو درو میکنه
و پر قدرت به کارش ادامه میده :)
علی
United States
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اینکه پیام رسانهای داخلی مشکلات و چالش های زیادی دارن قبول دارم.ولی اینکه ادای گالیور در بیاریم و هی بگیم نمیشه نمی‌تونیم و عرضش نداریم اصلا قبول ندارم. همه از ی جایی شروع کردن و مطمئناً اونجا صد نبوده!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اون گالیور بنود گلام بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
همه از یه جایی شروع می کنن ولی هیچ کس وقتی اپلیکیشنش هنوز آماده رقابت نیست مردم رو مجبور نمی کنه به جای استفاده از اپلیکیشن های بهتر از اپلیکیشن تازه شروع کرده اون استفاده کنن . موضوع اینه ... اینا هم شروع کنن و تلاش کنن و 5 سال بعد هر وقت به جایی رسیدن و مردم راضی بودن ، خودشون میان سمت اینا . مثل اینه که یه نفر ساختمونش رو نازک کاری نکرده باشه و ملت رو بزور بیاره توش زندگی کنن و بگه خب همه ساختمونها توی این مرحله بودن !!!
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
می تونیم،میشه،فقط به زور نمیشه،با فیلتر و مجبور کردن نمیشه هر کار خوبی در بستر رقابتی امکان پذیره.ای کاش بجای فیلتر کردن سایر پیام رسانها امکانات و تسهیلات در اختیار اینها می گذاشتند تا به تدریج پیشرفت کنند و همیشه رقیب بالا سرشون باشه تا در جا نزنن مثل ایران خودرو و سایپا.
ناشناس
France
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ولی بزور و احبار.و انحصار گرای یک شبه 100 نشدند . مشتری حق انتخاب را همواره داشته است . میخواهیم بدانیم در این مملکت که این همه سال به بهانه همین حرفها سالیان سال مارا مجبور به خودرو ملی میکنند دستاور آن چه بوده جز هزاران آسیب جانی و مالی .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مجید جان اون گالیور نبود اون کوچولوهه معروف به من میدونم بود
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
یه بار دیگه کارتون گالیور رو ببین، اونی که میگفت نمیشه گالیور نبود
ناشناس
United States
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
آره، و کلی هم امکانات از مالیات مردم هم براش هزینه نشده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
عقل کل ارزش درسته و نه عرضش
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تمام امکانات از جمله پهنای باند، کمک 500میلیاردی بهش دادن،خب واقعا نمی تونه!!!! به زور میخواید مردم بفرستید تو گونی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
یعنی چرخ رو دوباره خودمون اختراع کنیم؟؟
یک بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اون گالیور نبود که هی می گفت نمی شه؛ یکی از کوتوله ها بود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بله همه از یه جا شروع کردن ولی اونایی که شروع کردن رو 99 % بودن نه 1%
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خود گاليور نميگفت نميشه نمي‌تونيم؛ گلام مي‌گفت که همراه گاليور بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کارتون گالیور بی نظیر بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اگر راست میگن بذارید رقابت برتری را اثبات کند نه اینکه رقیب را حذف کنید و بعد کرب بخوانید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
باشه درست میشه..آیندگان به ما خواهند خندید از برای حمایت نکردن از تولیدات داخلی...
اگه خارجی باشه کلاس داره؟؟؟
متاسفم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ایندگان به ما خواهند خندیدو خواهند گفت ، چه خاک بر سر هایی که پول خودشون را دانسته دور میریختند ..!!!
ناشناس
France
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چرا که نه . مگه با تولید و فروش انحصاری پراید نتوانستیم به این جایگاه برسیم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
رقابت زمانی ارزشمنده و اصلا اسم رقابت پیدا میکنه که در یک فضای آزاد و رقابتی انجام بشه نه با فیلتر کردن رقبا. اینم مثل تولید کالای داخلی میشه علت عدم پیشرفت کالای داخلی مثل خودرو فقط و فقط ایجاد انحصار هست
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ما از سروش دولتی صداوسیمای میلی استفاده نمی کنیم
افتاد؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ایندگان ما به شما خواهند خندید که سعی داشتید با فیلتر پیام رسان های دیگه مردمو به پیام رسان خودتون بیارید ولی شکست خوردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تا زمانیکه خودمون رو خاک بر سر بدونیم وضع ما بهتر نمیشه . تازه تلگرام هم که تازه شروع کرده بود اوایل ایرادهای اساسی داشت
ناشناس
United States
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
آیندگان به ما خواهند خندید که حاکمانمان چه دغدغه های حقیری داشتند و به ما تحمیل می کردند. مثل خندیدن الان ما به قاچاقی و لای پتو جابجا کردن دستگه ویدئو!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
هر کسی حق داره محصولی که دوست داره رو استفاده کنه با زور که کیفیت یه محصول بالا نمیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
من نصب کردم بعد پاک کردم خیلیا این کارو کردن تلگرام بهتره هنوزم حتی با فیلتر شکن واتس اپم خوبه البته ادنم سرعتش را کم کردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مطمئن باش آمار شما رو به عنوان یکی از کاربران سروش اعلام میکنن!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بی احتیاطی خیلی خطرناکی کردی. حتما گوشیت را ریست فکتوری کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
وای خدای من. شبانه روزاز تلگرام استفاده میکنی خبر نداری چه اطلاعاتی داره ازت میگیره بعد یه بار سروش رو نصب کرده میگی کار خظرناک کرده؟
انسان بابصیرتم آرزوست...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
اطلاعاتم میره به آمریکا خب؟!
حالا چی؟!!
قراره چیکار کنن؟!!
ضد آمریکا حرف میزنم، خب؟!! چیکارم میکنن؟!!
ناشناس
Germany
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
همه چیز طبل توخالی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کار هر خر نیست خرمن کوفتن........گاو نر می خواهد و مرد کهن.

باز هم بگو: مرگ بر آمریکا!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
یعنی هیچ کدوم شما مرد کهن نیستید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کار هر خر نیست بزمن کوفتن ..... مرد نر می خواهد و گاو کهن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اصلاحیه: کار هر بز نیست خرمن کوفتن .... میخوای یه حرفی بزنی یکم تحقیق کن که بی سوادیت مشخص نشه :)

بازم میگیم: مرگ بر آمریکا :))
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
مگ.....مگ........ آملیکا :)
علی دانش پژوه
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اگه ده میلیون کاربر داشت این سه چهار روزی که قطع بود صدای این ده میلیون درمی اومد! ما که از توی سایتای خبری فهمیدیم سروش قطعه، دولتی سر فیلترشکن همه از تلگرام استفاده می کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
احسنت . اینو خوب گفتی
دروغشان از اینجا معلوم شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
آفرین خوشم اومد از خرفت
حالا کافیه یه روز تلگرام قطع شه :(
تمام عالم و آدم میفهمن :)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ما رکورد زدیم...
آریو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اینو خوب اومدی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
به عنوان مهندس کامپیوتر باید بگویم شرکتهای داخلی فعلا ظرفیت رقابت با شرکتهای بین المللی را ندارند . چون نه امکانات ، تعداد نفرات و توان مالی انها در حد رقابت با شرکتهای بین المللی نیست .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
توان فکری چی؟
اون ملاک نیست؟
از نظر توان فکری مدیران سروش میتونن همزمان گوگل و ماکرسافت و یاهوو و تلگرام و توئیتر و ... رو اداره کنن
مسئولین ما مدیران جهانی هستند و قراره دنیا رو اداره کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
توان فکری خیلی وقته فرار کرده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
توان فکری از کشور خارج شده دوست عزیز
فقط ما موندیم و اینا :(
خروس محله
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کمپین تحریم پیام رسان های داخلی باید راه بیفتد
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
واقعا عالی بود
واقعا یا اون کره ای ها و ژاپنی ها احمقند که انقدر خودباوری و عرق ملی دارند یا ما خیلی باحالیم که سایت هامون امید به ایرانی بودن و فکر و هوش ایرانی رو می ترکونن...

ما خیلیییییی با حالیم
زمین گیر نباشی ایرانی!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خودباوری و عرق ملی در سایه تلاش بسیار زیاد و اتحاد جمعی به دست میاد نه زور و اجبار و رانت . گروهها با رانت به پولهای زیاد می رسن ولی به خودباوری نمی رسن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خب یه تکونی به خودتون بدید . با نه گفتن و نمیشه گفتن کار دست میشه؟
ناشناس
United States
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تو ژاپن و كره هر شهروند ارزش داره و مهمه
تو ايران ٨٠ درصد ملتو آدم حساب نميكنند
تو دلت خوشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
از طنزهای روزگار ماست دیگه. آقای مدیر عامل پیام رسان سروش، پیام خودش را از طریق توییتر به مردم می رساند. بابا اینقدر پیام رسانتان را تو بوق کردید حالا حداقل این سروش باید بتونه پیام خودتون را که برسونه ولی خوب وقتی خودتون از توییتر استفاده می کنید انتظار دارید مردم از سروش استفاده کنند. تازه حالا که از کار هم افتاده. بابا تلگرام و فیسبوک و توییتر و سایر پیام رسان ها را که دنیا به زور به مردم غالب نکرده مثل سروش. تو دنیای رقابت پدرشان درآمده و کلی هزینه کرده اند تا شده اند این. حالا یک بابایی از راه رسیده و یک پیام رسان آب دوغ خیاری درست کرده کلی تو بوق کردید که 20 میلیون به راحتی می توانند استفاده کنند تازه یک میلیون با فرض این که حرف های وزارت ارتباطات درست باشه از تلگرام خارج شدند و اومدند به سروش، زمین گیر شده اگه 40 میلیون بیان که حتما می پوکه. رقابت همیشه پیروز است و باعث رشد می شود نه بگیر و ببند و فیلتر و دستور و اجبار. کی می خواهید بفهمید؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
با نظرت موافقم. در ضمن "به زور به مردم غالب نکرده" درستش "قالب نکرده" هست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اگر این مسائل را می فهمیدن که روزگارمان این نبود!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
عقل کل فکر کردی مچ گرفتی پاول دوروف هم با 200 میلیون مخاطب از توئیتر استفاده میکنه برای پیام رسانی به مخاطباش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
والا به خدا. خودشون دارن از سایر پیام رسان ها استفاده میکنن اونوقت به ملت میگن پیامرسان داخلی استفاده کنید. خیلی خنده داره. مثل همه مسولین که ماشیناشون خارجیه و پراید را برای بقیه ساختن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
اینا رفتن از رو تلگرام کپی کردن
پس تلگرام اصله
درست میگم؟!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خوشا بحال ملتی که خودش و رسانه هایش از زمین گیر شدن یک ابزار داخلی اینگونه مسرورا"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خوشا به حال تو
ای قیچی
ای سانسور
ای رعب
ای وحشت
ای توهم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ابزار داریم تا ابزار. بله از زمین گیری ابزار جاسوسی خوشحالن
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مسروریم چون به درد نخور هست مدیرعاملش یه آدم رادیکال تندرو بی سواد تو IT هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ملت هیچ چیز زوری و اجباری رو قبول نمیکنه. باید تصمیم گیرندگان ملت خودشون رو بهتر بشناسن.
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
آقا رضا سعی کنید چشمهایتان را روی واقعیت ها نبندید و از تعصب بیجای خود دوری کنید. واقعیتها را با گوشت و پوست و خون خود حس کنید نه با یه مشت احساسات دروغین.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
سروش نماد تولید و فکر داخلی نیست، نماد توهین به شعور مردم ایرانه، نماد سانسور و جلوگیری از افشای فساد سیستماتیک و رانت های آقا زاده ها در کشور هستش، نماد کره شمالی شدن هستش
ناشناس
United States
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
الان مسروراً یعنی مسرورن به معنی مسرور هستند؟!! برعکسشو دیده بودم اینجوریشو نه دیگه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
البته که خوشحاله وقتی اون ابزار با رانت و تبلیغ رایگان دولت بالا اومده باشه و از همه مهم تر ایزار شنود و ناقض حریم خصوصی باشه معلومه که خوشحال میشه
بابک
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
مسرور چیه؟ بگو خوشحال .ما عرب نیستیم .ایرانی هستیم
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ما داریم استفاده می کنیم و هیچ مشکلی هم نداره. تا شما هستید، این کشور نیازی به دشمن ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
استفاده کن عزیز برادر
مبارکت باشه
اما این حق را برای دیگران هم قائل شوید که از پیام رسان دلخواه خودشان استفاده کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
هم استفاده کن
و هم سوء استفاده هم بکن
متوهم مدیرعاملش میگه قطع شده تو داری استفاده میکنی؟
بابا متوهم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تو خوبی در تنهایی خودت به خودت پیام بده فقط مواظب باش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما که اونجا نیستی فک میکنی تنهان. ما همه دوستامون اونجان
آخرشم همین (به قول شما) تندروهان که اقتدار این ملت رو حفظ میکنن وگرنه از دیپلماسی ذلت شما که چیزی در نمیاد.
راستی داره دوسال میشه مشخص شد شهردار تهران کیه؟؟ واقعا تأسف داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
آقا استفاده کنید خوش باشید
من که تو تلگرام جام خوبه
محمود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما هم در اطلاع رسانی ضعف های پیام رسان های داخلی احساس تکلیف می کنی،
سید امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
من از گپ استفاده می کنم و کاملا هم ازش راضیم. انقدر از زبان مردم حرف نزنید. اگر قرار بود بر اساس فرضیات شما حرکت کنیم نباید از اسنپ و بازار و دیجی کالا هم استفاده می کردیم. اونا هم در ابتدای راهشون مشکل داشتند و همه یادمونه. صبر کردیم و اینها هم متعهدانه مشکلات رو حل کردن. در مورد پیام رسانها هم همین روال اگر طی بشه درست میشه انشالله. دانش فنی که از این مسیر بدست میاد ارزش زیادی برای کشور داره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اگر می خواهید کالای داخلی رشد کند راهش انحصار و مجبور کردن مردم به استفاده از آن نیست.
فقط در رقابت است که مجال رشد فراهم می شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما صبر کنید ، کاملا حق دارید و می توانید تصمیم بگیرید که صبر کنید . ولی به کسانی که نمی خواهند صبر کنند هم حق بدهید . مگر زمانی که اسنپ ضعف داشت همه آژانسها را تعطیل کردند تا ملت به زور اسنپ نصب کنند ؟ صبر زوری !!!!!!
ناشناس
United States
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بله اونها خودشون رو به مردم تحمیل نکردند و حمایت دولتی رو هم نداشتند ، چه لزومی داره تو هر حرفه و شغلی یک پراید میخواهیم راه اندازی کنیم کشورهای صنعتی هم همه دنبال همه جور کاری نیستند ، تازه اگر قرار از سرمایه این ملت استفاده شه باید در شرایط رقابتی و با نظارت مردم این حمایت اونهم تا زمان محدود انجام بشه تا نتیجه به بهترین شکلش در بیاد
Sueshiant
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تو گپ با کی در ارتباطی؟ نکنه خودت با خودت گپ می زنی اونجا؟
یک بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مردم با ماندن در تلگرام خودشون خیلی واضح گفتن نظرشون چیه. نیاز نداره من و شما بخواهیم از زبان آنها صحبت کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اصلاً اشکالی نداره . مرتباً به خودتون دلداری بدین که شما هم یه روزی(...!...!...!) خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
دیجیکالا خصوصیه و اطلاعات مردم رو به نهادهای امنیتی نمیده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
هه. بهشت را به بها دهند نه به بهانه آقایان فیلترینگ/
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
این شکست مفتضحانه به این دلیل است که برخی از مسئولان می‌خواهند با زور و فشار و تهدید کارشان را پیش ببرند و بدون اطلاع از مسائل فنی فقط لاف می‌زنند که هر کاری را می‌توانند انجام دهند. مثل ساختن قاشق که طرف گفت کاری نداره، آهن رو می‌کشی و یک طرفش را پَخ می‌کنی قاشق درست می‌شه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما این همه حمایت میخواین هر کاری هم تونستن براتون کردن بازم طلب دارین بعد تلگرام و بقیه پیام رسانهای خارجی بدون حمایت و بدون نیز به حمایت حتی با فیلترشکن دارن کار می کنن و نه اختلالی داشتن نه قطعی نه کندی!!!
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شايد هم بي علاقگي مردم به خود و بي اعتباريشان را مي‌خواهند پشت مسائل فني پنهان كنند .....
ایران آباد و آزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
در همه کار ها اینطوری عمل کردیم. بستر مناسب آن را ایجاد نکرده و کارشناسی نکردیم. همواره حرف و شعار دادیم. مردم این وسط بیچاره اند و هزینه سنگین آزمون و خطای مسئولین بی کفایت را باید بپردازند!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خیلی بی انصافی می‌کنید در وضعیتی که باید از پیام رسانهای داخلی حمایت کنید همه اش کارشکنی می‌کنید مگه تلگرام اولش چه جوری بود؟ هیچ مشکلی نداشت؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
نه
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
حمایت هرکی دوست دا ه حمایت کنه به اجبار و زور فیلتر هم مگه میشه حمایت کرد!؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مشک ان است که خود بگوید نه انکه عطار بگوید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
من بهت مثبت دادم،ولی درستش اینه:
مشک آن است که خود ببوید
نه آنکه عطار بگوید
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چرا بین این همه بهانه از شیطان بزرگ اسم نمی برند چرااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
من که دیروز ازش استفاده کردم و مشکلی نبود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شانس همراهتان بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
داداش خود مدیرش میگه کار نمیکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اگر اونقدی که دولت از تلگرام بصورت محرمانه حمایت کرد از پیام رسان سروش هم حمایت کند به مشکل نمی خورد.. مشکل اینجاست که تو مملکت قدرت ها به جون هم افتادن و مردم رو رها کردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
دولت از تلگرام حمایت کرد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
یعنی شما ازکمک پانصد میلیاردی دولت به پیام رسان های داخلی خبر نداری؟
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما برو ببين پول هنگفت آمده از كيسه بيت المال را چگونه بودجه بندي كرده و چقدرش را بابت چه موضوعاتي با چه كيفيتي خرج كرده/مي‌كنند... ببين سازماندهي نيروي انساني‌اش چگونه است؟ ببين اصلا" خودشان به نتيجه گرفتن از كاري كه براي سلسله مراتب سرورانشان اينقدر مهم بوده كه ميلياردها تومان بلاعوض به ايشان هبه شده، اعتقاد دارند يا فقط وسيله‌اي براي مال اندوزي و خريد املاك نجومي خواهد بود ..... مشكل فعلي كشور اينست كه كساني كه مورد اعتماد سلسله مراتب قدرت واقع شده‌اند، خودشان به كارشان اعتقاد ندارند و فقط براي مال‌اندوزي كم/بي دردسر از اين فرصت استفاده مي‌كنند ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
جای آباد کردن شهرهای زلزله زده... چه پولهایی که دولت دور نمیریزه و به روی خودشونم نمیارن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما وامثال شما ها معلوم نیست با چه نیتی در صدد زمین گیر کردن پیام رسانهای داخلی هستید واقعا" باعث خجالت وتعجب است که سر بلندی وافتخار ایرانی را بر نمی تابید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
نگو سروش بگو سیریش!!!!!!!!!!
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خوش به حالت، چقدر منفی داری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
توهم توطئه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
واقعا. حسودیشوووون میشه
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
زمین گیری رو خوب اومدی یکم خندیدیم
ناشناس
Iraq
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
محمد جان مادرت خستە نشدی اینقدر میای نظر میزاری. نکنە ناقلا تو همون مدیر عاملە هستی، دیدی اونجا مشتری نداری اینجا حرفاتو میزنی!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خب معلومه با رانت حداقل 5 میلیلرد تومان پول می دهند می شود این
ضمنا ما 40 ساله نتونستیم 10% استاندارد های خودرو سازی را رعایت کنیم میخاهیم یک شبه استاندارد این تکنولوژی برنامه نویسی و سخت افزاری شبکه های اجتماعی رو داشته باشیم؟
وحيد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
عمر ما سر موضوعاتي داره تلف ميشه، كه كفار و استكبار جهاني صد سال پيش متوجه شدن انساني نيست !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بله استاد کارشناس سالها تحقيق کردن مطالعه کردن غور کردن به اين نتيجه رسيدن که ايرانی نميتواند و عرضه ندارد. ول کنيد آقاجان. يک روسی ميتواند ولی شما مردم نميتوانيد. بريد از همون خارجی استفاده کنيد.
خيلی ممنون کارشناس جان که مارو از علم خود بهره مند ميکنی. چقدر شماها زياديد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
برو سوریه
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
روسی مال بخش خصوصی واقعی بود ودر آنجا رقابت وامکانات واقعی هست ..نه اینجا که یکی متعلق به صدا وسیما هست یکی متعلق به بانک دولتی ویکی متعلق یه آستان قدس وخصوصی ها را به اتهام امنیتی وجاسوسی امکان رقابت وپیشرفت نمی دهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
همه جا همه چيز هست جز ايران بدبخت با اين مردم تنبل مفت خور متوقع دروغگوی موذی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ناشناس14:31 هرچی لایقشی رو به همه مردم نسبت نده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما کدام کاررامیتوانیدمدیریت کنید،همه اش مشکل برای مردم ایجادمیکنیدزدیدتلگرام رافیلترکردید،حالا هم پیام رسان داخلی دستپخت خودتان رانمیتوانیدمدیریت کنیدیک هفته نشده صداتون درآمد،واقعا جای تاسف است!!!
ثابتی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اب زررررشک سروش... صددرصد طبیعی و خالص... !!!!!!
لطفا مدیر عاملش را موقتا ممنوع الخروج نمایید تا صورت وضیعت ۵۰۰ میلیارد وام دریافتی را ارائه و تسویه نموده و سپس اجازه خروج صادر بفرمایید.. کار دیگه..!! یه دفعه دیدی اینم پسرخاله خاوری از اب دراومد.. !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
عجب آبروريزي
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
هر چیزی که منطق و عقل در آن حاکم نباشه و فقط آرمان گرایی و شعار هدفش باشه محکوم به شکسته.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بعد از این همه تبلیغ گسترده و وامهای میلیاردی دولت برای سروش و فیلترینگ تلگرام آنها دیگر چه نوع حمایتی می‌خواهند؟ بابا روتون رو برم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اختلالات یک چیز عادی هست واتساپ وایبر و ووو اینا هم در ابتدا مشکلاتی داشتن
تلگرام در ابتدا نمی تونستی مخاطب رو حذف کنی
باید از نسخه تحت وب میرفتی
اینا به چشمتون نمیاد
واقعا عجب کشوری داریم
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تلگرامو مثل سروش کسی به زور بهتون انداخت!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
پیام رسانهای داخلی هر چه باشند از تلگرام بهتر هستند . رهبر معظم انقلاب بارها به تولیدات داخلی تاکید کردند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
تولید داخلی!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
همه چيزمون به هم مياد از پرايد بگير تا موشك و پيام رسان و....
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
کاش مسؤولین اجازه میداند ملت خودشون پیام رسان مطلوبشون را انتخاب کنند. این خود مردم بودند که تلگرام را پسندیدند و انتخاب کردند. مسؤولین عزیز با زورگویی به جایی نمیرسید.
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
شما يك كشور پيدا كنيد كه نرخ مخالفت مردمش با افكار دولت و حكومتشان اينقدر بالا باشه .... فضاي جالبي در جامعه حاكم است ... احساس دوستي مردم با كساني كه لباس دولتي و حاكميتي رسمي دوستي با آنها را به تن كرده‌اند به مراتب كمتر است از احساس دشمني با كساني كه ساليان سال نمايندگان رسمي قانوني‌اش به آنها فحش داده‌اند و با ايشان در حالت قطع ارتباط بوده‌اند .... دانشگاههاي جهان بايد براي فهم و تحليل اين شرايط وارد گود بشوند ....
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
متاسفانه همینطوره!
متعجبم چرا مسئولین اینقدر بیفکرند
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چند صد میلیارد تومن وام گرفتی که بگی نمیتونم، خب بزار یکی که میتونه انجامش بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بهتر
دست از سر مردم برداريد
مفتخورها دست از سر علم و صنعت برداريد با مفتخوري نمي شه جلوي علم رو گرفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
حالا تو چرا خوشحالی ؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
بخاطر اینکه شما ناراحتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
جوانانی که اندکی استعداد و عزت نفس دارند در این بازار آسفته، بیکاری یا رانندگی آیند را به کارکردن در مکان های که فایده ای برای مردم ندارند ترجیح می دهند و چنین پروژه های به اصطلاح ملی! پاتوق کسانی است که فن و هنرشان فقط در بادمجان پشت قاب چینی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
فقط یک وام سنگین و بدون بهره گرفت . مواظب باشید فرار نکنه !!!!!!!!
این یه نمونه از تحمیل هزینه سنگین به ملت و مردم بیچاره!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اینها خود فیلتری هم دارن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
به دختری که تازه باهاش اشنا شدم پیام دادم که فردا میام دنبالت یک سر بریم رستوران چیزی بخوریم ، دختره زنگ زد گفت پیامت رو که نوشتی فردا با پدرو مادرم میام خواستگاریت دیدم از شادی گریم گرفت !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
توییت‌هایی را منتشر می‌کند!
وقتی مدیر این پیام رسان از فیلتر شکن استفاده می کند از بقیه مردم چه انتظاری داریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
حتی اگر بهترین پیام رسان دنیا هم باشند من یکی استفاده نمیکنم علتش هم واضح هست من در پیام رسانهای خارجی به راحتی از حوکمت انتقاد میکنم بدون این که نگران برخورد قضایی باشم ولی وقتی متوجه بشم که در پیام رسان داخلی امکان ردگیری وجود داره خب رو میارم به خودسانسوری. مهمترین علت عدم اقبال بسیاری از مردم به این پیام رسانها فقط همینه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
جدا از جنبه های سیاسی و از نظر فنی علم و فناوریهای مربوط به نرم افزار و فناوری اطلاعات از پیچیده ترین و پرهزینه ترین فن آوریها هستند. به عنوان مقایسه از فناوری خودرو هم بسیار پیچیده تر هستند ولی به دلایلی اکثریت قادر به درک این مسئله نیستند به همین دلیل فکر میکنند ساخت برنامه ای مانند تلگرام کار آسانی است ولی سیاستمداران باید این مسئله را بررسی و در ذهنیت خود دلایل اینکه چرا شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات بزرگترین شرکتهای دنیا هستند ،چرا در این حوزه فقط امریکا سردمدار است و کشورهای پیشرفته دیگر مانند آلمان و ژاپن و .. با فاصله بسیار زیاد قرار دارند و چرا به لحاظ زمانی فناوری های اطلاعاتی چند دهه بعد از فناوریهای مانند هوافضا بوجود آمده را همیشه بخاط داشته باشند و از سهل اندیشی در این مورد حذر کنن چون عواقب آن دامن گیر کشور میشود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
از کجا معلوم حرفای آذری جهرمی درست باشه. پیشنهاد میکنم یه مناظره با حضور آذری جهرمی و مدیر پیام رسان سروش انجام بشه تا معلوم بشه کی راست میگه.
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
من چند تا نکته رو بگم ببینید اول اینکه نمیشه اصلا پیام رسان رو با برنامه هایی مثل دیجیکالا اسنپ یا کافه بازار مقایسه کرد چون تو برنامه های پیام رسان مردم وقت بیشتری رو مذارن و نسبت request response خیلی بیشتری نسبت به هر کاربر دارن و فایلها خیلی زیادی رو به اشتراک میذارن در صورتی که سایر برنامه ها کاربر فقط میاد یه کاری رو انجام میده یا یه در خواست میده که بالطبع فشار کمتری به سرور میاره دوم اینکه این اپ هایی که شما گفتید هرکدوم درامد چند صد میلیاردی در سال دارن و براشون هزینه های چند ده میلیارد برای سرویسشون نتنها زیاد نیست و به راحتی از پس هزینها برمیان و در آخر اینکه اون وامهای بلاعوض ۱۵ میلیاردی که بهشون دادن با فرض اینکه همشو خرج سرورهاشون کرده باشن بازم کفاف بیشتر از ۲ میلیون کاربر رو نمیده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
رقیب تلگرام بود که!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
باید کمی حوصله کنیم تا پیام رسانهای داخلی مانند سایر اجناس وطنی روز به روز بهتر بشن انشاالله با یک عزم و اراده ملی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
من همین الان با سروش کار کردم مشکلی نداره و سرعتش هم خوبه.(ساعت 13 روز یکشنبه 23 اردی بهشت) لطفا قبل از انتقاد و تخریب و تضعیف روحیه کمی تحقیق کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چون پیامرسان سروش دستوری و اجباری هست مطمئناً موفق نمیشه و همه از شکست خوردنش خوشحال میشن. آقایان مسئولین! با مردم باشید.به خدا ضرر نمیکنید.
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
از آب لوله کشی و دوش حمام و لامپ و راه آهن و رادیو و....تا تلگرام!
همه شکست خورد و مومنان همه را زیر پا گذاشتند.
انهایی را بگو که هول هولکی از تلگرام کوچ کردند و چند ماه دیگر باز می شوند قهرمان هجویات مردم
Alireza
Australia
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
- پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند ۲۰ میلیون کاربر داشته باشند!
- دندان‌های امریکا رو تو دهنش خرد می‌کنیم!
- هفدهمین اقتصاد دنیا رو داریم!
- تحریم‌ها هیچ تاثیر منفی رو زندگی مردم ندارن!
آریو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
دادا چی زدی؟؟
ناشناس
Germany
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
پرايد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
متخصصان ما بد نیستند انها هم جزو ماها هستیم بفرمایید شما انجام دهید ببینیم چه می کنید ولی ما در این جور مسائل تازه وارد هستیم اروپایی ها سالها در تکنولوژی از ما جلوتر هستند و ما تنها چند سال شروع کردیم و به نسبت هم بد نبوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خوش بحالش الكي تونست يه بودجه مفت بگيره و الانن هم دو سه ماه ديگه فرار ميكنه ميره.كي به كيه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
من سروش دارم و این ۳ روز هیچ مشکلی نداشت ولی قبلش تو ارسال فایل مشکل جدی داشت. الان همه چی درست کار میکنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
ظاهرا بعضیها از زمین گیر شدن محصولات داخلی خوشحالند. من به شخصی که کارشناس ارشد فناوری اطلاعات است عرض می کنم شما بجای خوشحالی کردن دنبال راهکار باش که محصول وطنی زمین نخورد. وگرنه بیرون گود بشینی و بگی لنگش کن رو همه بلدند. تو چیکار کردی؟

یک کارشناس فناوری اطلاعات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
محصول وطني يا محصول جاسوسي؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خوشحالیشم برای فرارویی های عزیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
سروش کیه؟ یا چیه؟ لطفا توضیح بدید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
منم هنگ کردم تاحالا اسمش رو نشنیدم :(
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مشکل ما این است که کد برنامه های متن باز رو از سایت هایی نظیر sourceforge یا github برمیداریم و به عنوان محصول داخلی و حاصل هوش سرشار ایرانی به دیگران قالب میکنیم. آقا من خودم برنامه نویسم ، شما یه سر برو این سایت هایی که گفتم ، ببین 200 تا پروژه پیام رسان همراه با کد برنامه توی این سایت ها هست
آریو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
جناب آقای سید علی سید صالحی!
مدیر محترم پیام رسان سروش!
آیا به نظر شما دستگاه ویدئو مجاز است یاخیر؟
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
مابه همین سایت شمادردادن اطلاعات هم شک داریم! اتفاقابدنیست کشورمون بخوادباتلگرامی ک ۴-۵ ساله فعاله رقابت کنه بلکه نشان ازحرکت روبه پیشرفتمون داره. حسادت کردن ودشمنی باوطن اصلا قابل توجیه نیست جناب ادمین یکم جنبه های مثبتشم ببین!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
همونطور که موتور جستجوی ملی رو تونستن جایگزین گوگل کنن، پیامرسان اخلی رو هم میکنن
آریو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
فاز اول دریافت وام 500میلیاردی
فاز دوم اقدام قضایی و انجام فیلترینگ
فاز سوم تخریب دولت و وزیر فناوری و ...
فاز چهارم...
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چه زود بادش در رفت .
برنامه های بادکنکی...تبلیغات بادکنکی....فرامین بادکنکی...اعداد و ارقام بادکنکی...دروغ های بادکنکی...
همه چیز بادکنکی به جز هزینه ها که بادکنکی نیست و از جیب ملت می رود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خاک بر سر وطن فروشت
بی غیرت کدخدا پرست
سروش به کوری چشم لیبارل ها و دولتی هایی که کمر به زمین زدنش بستن و ازش سلب امکانات و اغتبار می کنن به راهش ادامه و چشم شما داره در میاد

در سروش ده میلیونی شدیم
از خشم بمیرید ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
دهنتو ببند مدیر عامل رانتی سروش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چوب خدا صدا نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
به کوری چشم بدخواهان این هم حل خواهد شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
دعا کنید مشکل دیگه ای پیش نیاید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
حالاکی گفته دیجی کالا کارش درسته کافیه زمانی که حراج شگفت انگیز میزاره ببینی میتونی وارد بشی وراحت خرید کنی ؟!
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بیرون گود نشستین نمیدونین چه خبره. سروش تند به تند داره به روزرسانی میشه. توی بازار وقتی میخوای برای یه اپ نظر بذاری باید حتما نصبش کنی شما سروش نصب نکرده دارین از زمین گیر شدنش حرف می زنین؟؟
بزرگواری هم که فرموده بودی مدیر سروش برای اطلاع رسانی از توییتر استفاده میکنه مثلا خوشحالی که مچ گرفتی؟ پاول دورف هم برای اطلاع رسانی توییت میزنه :))
انصافم آرزوست ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
حمید جان
پاول دورف که نگفته از پیام رسان خارجی استفاده نکنید و خودش توییتر،اینستاگرام،فیسبوک و ......... دارد
ولی شمایی ادعای استفاده از پیام رسان داخلی دارید ننگ است برایتان که از توییتر استفاده کنید/
من خودم پول را ارزوست......
برای شما کمی عقلم آرزوست......
نحوی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
سلام دوستان
با همۀ نظرات موافقم که بستن و فیلتر کردن و اجبار شیوۀ غلطی است که به سرانجام نمی‌رسه.‏
اما دربارۀ استفادۀ فراگیر از یک پیام‌رسان خارجی مثل تلگرام یک سؤال دارم که واقعاً بدون هرگونه کنایه‌ای می‌پرسم:‏
این‌که یک پیام‌رسان خارجی آن قدر گسترده و فراگیر بشه که بتونه پس از مدتی بر اقتصاد و اشتغال و ارتباطات کشورمون تأثیر قابل توجهی ‏بگذاره، نگران‌کننده نیست؟ آیا نمی‌تونه در بزنگاه‌های مهم و در چالش‌های بین‌المللی، به عنوان ابزاری برای فشار بر کشورمون به‌کار بره؟ مثلاً ‏اگر چنان امور جاری کشور به این پیام‌رسان وابسته بشه که قطع کردنش از سوی صاحبانش بتونه اختلال جدی در اوضاع کشور ایجاد کنه، نباید ‏به جایگزین مناسب فکر کنیم؟
این‌که روش حکومت در ارائۀ جایگزین نادرسته، حرفی نیست، اما در این مورد خاص خود ما مردم چه باید بکنیم و آیا دغدغه‌ای که عرض کردم، ‏اساساً وارد هست؟
یک آدم نیمچه فرهنگی فاقد هرگونه پیام‌رسان موبایلی (به‌جز پیامک!)‏
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
وقتی به زور میخوان سروش رو حقنه کنن همون بهتر که بجای پیام رسان سروش بشه پیام رسان سیریش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
بهتر بود در کنار تلگرام تمام ا طلاع رسانی های دولتی به پیام رسانهای داخلی منتقل می شد و کم کم با گسترش ان و به تدریج با تضمین حریم خصوصی و ازادیهای کامل برای انتقاد و،،، مردم را به این پیام رسان اعتماد میدادند ،،
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
پیامک رسم سروش مشکل داره ولی خیلی بهتر شده و انشالله بهتر هم میشه! من از بعضی هموطنانم گلایه دارم که چرا با یک کار وطنی مشکل دارند! ما می‌تونیم هر چند طول می‌کشه
ناشناس
United States
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
اگر مزیتی داشته باشد مردم عاقلند و استفبال می کنند و الا زمین گیر که سهل است نابود می شود
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv