bato-adv

واکنش یک مداح به کمک 8 میلیاردی به هیات‌ها: پول زیادی نیست

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
روح‌الله بهمنی از مداحان معروف تهران می‌گوید: متأسفانه برخی رسانه‌ها که با حرکت هیئات مخالفند بخشی از صحبت‌های رهبری را برجسته و مسائلی که ایشان در حمایت از هیئات می‌گویند را حذف می‌کنند.

سوگواری و عزاداری برای امام حسین (ع) همزمان با آغاز ماه محرم به اولویت فضای جامعه ایران تبدیل می‌شود و حضور در هیئات، مداحی ها و سخنرانی‌های مذهبی بیش از سایر ایام سال مورد توجه مردم به ویژه جوانان است.

عجین شدن این فضا با حال و هوای انتخاباتی سیاست کشور اما گاهی تریبون ها و منابر محرم را به سمت سیاسی شدن پیش برده است. امری که طی چند انتخابات اخیر بیش از گذشته به چشم خورده است و ابراز نظرات سیاسی که از تریبون مداحان شنیده شده گاها تا پایه حاشیه سازی نیز پیش رفته است.

در فاصله 7 ماهه مانده به انتخابات ریاست جمهوری و در روزهایی که شهر حال و هوای محرم گرفته است میزبان روح الله بهمنی از مداحان شهیر تهران در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین بودیم و با او درباره مرز سیاست‌ورزی و سیاست زدگی تریبون‌های مداحی به گفتگو نشستیم. او که معتقد است مداحان باید ورود به سیاست داشته باشند، درباره چرایی نزدیک بودن بیشتر مداحان به اصولگراها تا اصلاح طلبان گفت: «بالاخره حرف هایی که اصولگرایان می زنند نزدیک تر به افکار و اهداف انقلاب اسلامی است.»

او این را هم می‌گوید که در هیات های او از جوانان اصولگرا تا اصلاح طلب حضور دارند و حتی گاهی کار به بحث سیاسی هم می‌کشد.

بهمنی از نظرات سیاسی حاج منصور ارضی هم گفت، نظراتی که به عقیده او شاید گاهی لحن بیانش تند باشد اما از روی دلسوزی حاج منصور است نه منافع شخصی. وقتی به اسم احمدی نژاد و کمک هایش به هیئات مذهبی می رسیم می گوید یک مداح هم پیدا نمی کنید که هزار تومان از او کمک گرفته باشد.

بهمنی که معتقد است مداحان هم می توانند به اندازه هنرمندان و ورزشکاران می توانند به امر حمایت یا نفی یک کاندیدا ورود کنند این را هم به ما گفت که «چه اشکالی دارد جوان امروزی هم هیات برود هم کنسرت» او به حواشی پیش آمده برای تتلو هم واکنش نشان داد.

مشروح گفتگو با روح الله بهمنی را در ادامه بخوانید.

***

آقای بهمنی! می خواهیم به جایگاه و تأثیر هیأت‌های مذهبی بر تصمیم گیری های مردم مخصوصا در حوزه سیاسی بپردازیم، یک نقد به موضوعاتی که در هیئات مذهبی مطرح می شود این است که می گویند "مردم به هیأت می آیند تا نیازهای روحی و معنوی خود را ارضا کنند اما ورود به مباحثی چون مسائل سیاسی آنها را از این هدف دور می کند"، شما از جایگاه یک تریبون دار این هیئات چه نگاهی به این مساله دارید؟
بله مردم به مراسم عزاداری سیدالشهدا می آیند که ارضای روحی شوند و بعد از یک سال هر کس هر کاری کرده دلش می خواهد بابی باز شود که مهمان سفره امام حسین (ع) باشد و نیازهای روحی و معنوی خودش را برطرف کند.

معتقدم مداحان در مسائل روز آنقدر دخیل نیستند که بتوانند فضای عمومی جامعه را به یک سمت و سویی برگردانند. مداحان معمولا در بحث های کلان جامعه وارد می شوند مباحثی که شاید سرنوشت مملکت و سیاست های کلان کشور در آن باشد. حضرت آقا فرمودند "هیأت ها نباید سکولار باشند".

جوانانی که پای منبر مداحی می آیند باید خوراک فرهنگی و فکری دریافت کنند و متوجه شوند در جامعه چه می گذرد و نیازهای آن جامعه چیست؟ به نظر من مداح باید در همین حد به مباحث باید ورود پیدا کند، نه اینکه در ریزترین مسائل بخواهد دخالت کند. بالاخره مملکت ما سه قوه مجزا از هم دارد، هر کدام شان یک وظایفی برعهده دارند خودشان رسیدگی می کنند.

در مقابل قبول هم ندارم که نباید از تریبون مداحی بحث سیاسی مطرح شود چون اصلا حرکت امام حسین یک حرکت سیاسی بود وگرنه نشسته بود کنار حرم جدش داشت زندگی می کرد چه شد که به سمت عراق آمد. به خاطر یک حرکت سیاسی بود بنابراین نمی توانیم بگوییم صرفا باید عزاداری ها مدنظر باشد و سیره ائمه را درنظر نگیریم.

حرف هایی که اصولگرایان می زنند نزدیکتر به افکار و اهداف انقلاب اسلامی است. البته آنها هم اگر روزی خبط و خطایی انجام دهند مطئمناً ما حمایت نمی کنیم. این طوری نیست که صرفا از اصولگراها حمایت کنیم، ضمن آنکه اصلاح طلبان نیز بالاخره یکسری عملکرد خوب دارند نمی خواهیم کتمان کنیم.

مرز سیاست‌ورزی و سیاست زدگی در مداحی ها کجا باید رعایت شود؟
بعید می دانم آقایان مداح سیاست زده شده باشند، یک خط مشی کلی داریم که فرامین مقام معظم رهبری است. در همان چارچوب عمل می کنیم نه بیشتر و نه کمتر. آن دوستانی که ما با آنها در ارتباط هستیم و آن جلساتی که ما شرکت می کنیم معمولا سعی کردیم این حد و مرز را رعایت کنیم. یعنی بیش از حد به یک مسئله دامن نزنیم ولی در حد معقول و وظیفه ای که به گردن داریم سعی کردیم مسائل سیاسی جامعه را متذکر شویم.

به نظر شما نفوذ کلام مداح ها  در تصمیم گیری های سیاسی مردم به ویژه ایام نزدیک به انتخابات چقدر است؟ چقدر می تواند آرا را جابه جا و مسیر آرا را تعیین کند؟
به نظر من الان مردم ما به یک بلوغ فکری کامل رسیدند یعنی این طور نیست که یک مداح به شخصه روی ذهن جوان یا کسی که در مجلس‌اش حضور پیدا می کند تأثیر بگذارد، پیش آمده با خیلی از مستمعینی که پای منبرهای ما هستند ساعت ها سر یک موضوع سیاسی نشستیم با هم بحث کردیم، این نیست که صرفا مداح یک حرفی بزند و مردم کور کورانه از آن حمایت کنند و بخواهند آن عمل را انجام دهند.

خیر الان مردم ما به یک بلوغ فکری رسیدند، ما نظر خودمان را می گوییم حالا اگر بتوانیم مستمعان خودمان را متقاعدم می کنیم.

حاج آقا منصور ارضی هم اگر روزی حرف سیاسی بزند مطمئنا تبعیت کورکورانه نمی‌کنم. البته معمولا حرف شان درست است اما این طور نیست که سمعا و طاعتا بخواهیم چشم بسته عمل کنم.
نسل جوان این روزها تابعیت کورکورانه از کسی نمی کند. خودش به یک بلوغ فکری کامل رسیده و این طور نیست که مداح بخواهد ورود پیدا کند که حالا کسی را به سمتی سوق دهد و هدایت کند و بخواهد تأثیرگذار باشد. البته مداحان با قشر عموم جامعه بیشتر در ارتباط هستند بنابراین خوراک های فکری را می گیریم و به مستمعان انتقال می دهیم حالا آنها می توانند ارزیابی داشته باشند که این حرف های ما درست است یا اشتباه و بعد تصمیم گیری کنند.

اینکه می گویند مداحان روی ذهن تک تک مستعمان خودشان از لحاظ سیاسی تأثیر می گذارند این حرف را قبول ندارم. در جلسه خودم از جناح های مختلف سیاسی حضور پیدا می کنند خودشان برای آینده شان تصمیم می گیرند.

جناحی بودن با سیاست ورزی متفاوت است، به عقیده شما تریبونی که مداح دستش است جناحی باید باشد یا ...؟
سرلوحه و تابلو همه حرکت ها و سیاست های ما فرامین مقام معظم رهبری است، می توانم بگویم مداحان تنها قشری هستند که واقعا لغزش نداشتند. من مداحی ندیدم که بخواهد جناحی عمل کند.

حتی حاج آقا منصور ارضی؟
فکر نمی کنم حاج آقا ارضی خارج از خط و مشی و فرامین مقام معظم رهبری حرکت کند، بعضی موقع ها شاید شخص خاصی را مدنظر داشته باشد و یک صحبت هایی کند. بالاخره حاج آقا هم دارد فضای جامعه را رصد می کند و این طور نیست که بدون تحقیق و بدون فکر حرفی بزند. حاج آقا به واسطه حضور در مجامع عمومی و افراد مختلف که سیاسیون هم جزء این قشر هستند، حتما یک مسائلی را می بیند که درباره آن مسائل صحبت می کند. صحبت های او به نظرم من دلسوزانه است. البته مقداری شاید لحن حاج آقا تند باشد اما ته قلب او همیشه خیر خواهی بوده است.

آقای مهران مدیری در برنامه دور همی یک صحبتی کرد که برخی آن را کنایه به صحبت های حاج آقا منصور در مراسم دعای عرفه دانستند، مدیری گفت"می رویم یک جا چند قطره اشک بریزیم سبک شیم، می بینیم نمی شود با خانواده رفت"، به نظر شما وقتی مردم به مراسم مذهبی می آیند و با جملات توهین آمیز یا تمسخرآمیز مواجه می شوند چه بازخوردی دارد؟
نمی دانم حاج آقا منصور ارضی چه گفت اما صحبت های حاج آقا از سر دلسوزی است به خاطر منافع شخصی نیست. آقای مدیری هم یک چهره هنری است و بهتر است درباره مسائل حرفه خود سخن بگوید.

آقای مازنی نماینده  تهران و عضو کمیسیون فرهنگی در حمایت از کنسرت صحبت کرده بود و حاج آقا منصور ارضی در مراسم روز عرفه خطاب به او گفت "مرتیکه پفیوز در لباس روحانیت این حرف را زده نماینده فرهنگی آن مجلس خراب شده هم است".
حالا این سئوال از خود حاج آقا شود بهتر است.

یعنی سکوت کردید؟(خنده)
نه من سکوت نکردم (خنده) ببنید حاج آقا یک خط و مشی خاص دارد که بهتر است خودشان هم درباره آن پاسخ بدهد.

اینکه مثلا با یک شجاعتی انتقاد می کند؟
حاج آقا منصور ارضی با کسی تعارف ندارد.

مگر یک مداح چقدر می تواند رأی برای یک نامزد ریاست جمهوری جمع کند؟ به نظر من الان مردم ما به یک بلوغ فکری کامل رسیدند یعنی این طور نیست که یک مداح به شخصه روی ذهن جوان یا کسی که در مجلس‌اش حضور پیدا می کند تأثیر بگذارد، پیش آمده با خیلی از مستمعینی که پای منبرهای ما هستند ساعت ها سر یک موضوع سیاسی نشستیم با هم بحث کردیم.

اما شاید افکار عمومی بگوید پشتش به جایی گرم است؟
الحمدالله رب العامین سبقه حاج آقا مشخص است. حالا شاید یک مقدار لحن حاج آقا تند باشد اما در ته قلب شان خیرخواهی و صلاح و دلسوزی است.

آقای بهمنی! چرا مداحان بیشتر به اصولگراها نزدیکند تا اصلاح طلبان؟
بالاخره حرف هایی که اصولگرایان می زنند نزدیک تر به افکار و اهداف انقلاب اسلامی است.

یعنی باید گفت پا منبری های مداحان هم فقط اصولگرا هستند یا اصلاح طلب هم می آید؟
خیر، من خودم بارها با افرادی که در جلساتم شرکت کردند، بحث کردم آنها می خواستند به کاندیدای مورد نظر خودشان رأی بدهند بعد هم رفتند رأیشان را دادند. امام حسین برای شخص یا جناح خاصی نیست. امام حسین برای آحاد مردم است.

وقتی اسم امام حسین می آید مهم نیست که شما به عنوان یک مداح یا منِ مستمع چه گرایش سیاسی داریم هرکسی به نوعی خاصی با این شخصیت بزرگ ارتباط برقرار می کند و دلبسته است، اما وقتی تریبون دست مداحان قرار می گیرد، بازخورد برای مستمع آن است که این تریبون موضع جناح اصولگرا را دارد، مطرح می کند؟
اصولگرایی یک جریان است فعلا عملکرد سیاسی شان نزدیک تر به منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلان نظام است، آنها هم اگر روزی خبط و خطایی انجام دهند مطئمناً ما حمایت نمی کنیم. این طوری نیست که صرفا از اصولگراها حمایت کنیم، به برخی آقایان اصولگرا نیز یک ایراداتی وارد است. ضمن آنکه اصلاح طلبان نیز بالاخره یکسری عملکرد خوب دارند نمی خواهیم کتمان کنیم و این حرف ها را بزنیم.

در یک جریان خاصی شاید آقایان مداح از یک کسی حمایت کرده باشند ولی دلیل بر این نیست که بری از اشتباه هستند. این را هم بگویم که جناح بندی در کشور ما یک سلیقه است یعنی شاید یکسری فاکتورهای مثبت را اصلاح طلبان و یکسری فاکتورهای مثبت را اصولگراها داشته باشند مهم این است که این شادابی، طراوت و فضای سیاسی که با همین جناحین در کشور ما برقرار است بماند و شور و طراوت جوان ها مضاعف شود.

صحبت های حاج منصور به نظرم من دلسوزانه است. البته مقداری شاید لحن حاج آقا تند باشد اما ته قلب او همیشه خیر خواهی بوده است. به خاطر منافع شخصی نیست. آقای مدیری هم یک چهره هنری است و بهتر است درباره مسائل حرفه خود سخن بگوید.

سال 84 که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شد خیلی از مداحان مشخصا حاج منصور از جمله کسانی بودند که از او حمایت کردند، یک عبارتی اصولگرایان دارند، آنها می گویند "وقتی احمدی نژاد آمد ما چند دسته شدیم"، این را برخی مداحان هم گفتند مثلا برخی مداحان از طیف حاج آقای منصور ارضی انتقاد کردند و گفتند "ما انتقادمان این است که چرا موضع گیری به نفع احمدی نژاد شد و حالا جامعه مداحان باید هزینه اش را بدهند"، نظر شما چیست؟
اینکه حالا مداحان یا رجال سیاسی یک روزی از کسی حمایت کردند دلیل ندارد تا آخر عمرشان ملزم به حمایت از او باشند. همان طور که گفتم کسی که در مسیر انقلاب و فرامین رهبر حرکت کند من و سایر دوستان مداح از او حمایت می کنیم اما اگر روزی لغزش کند حتما متذکر می شویم. آقای احمدی نژاد محسنات زیادی داشت، معایب هم در زمان ریاست جمهوری اش داشت.

حرف و سلیقه شخصی ام برای خودم است حالا یکسری آقایان یک تصمیم گیری ها و نظراتی داشتند که این هم به خودشان مربوط است که چرا زمانی از آقای احمدی نژاد حمایت کردند و بعد حمایت نکردند یا چند دسته شدند.

اما سیاستمداران این وسط برد می کنند جامعه مداحی از آنها حمایت می کند اما نفعی عایدش نمی شود، آن سیاستمدار است که با استفاده از ظرفیت مداحان خود را نزد مردم برجسته می کند و می تواند آرای آنها را به دست آورد، چه طور تشخیص می دهید که یک سیاستمدار باید از تریبون شما حمایت شود؟
بالاخره هر کسی از فضایی که در اختیارش قرار گرفته باید استفاده کند.

یک بازیگر چه طور می تواند در فضاهای مجازی و محافلی که حضور پیدا می کند همه را به حمایت از فلان نامزد انتخاباتی دعوت کند، پس مداح هم می تواند از تریبونی که در اختیارش است استفاده کند، البته استفاده درست چون تریبونی که در دست ما مقدس است، ما همه جوانب را می سنجیم چند فاکتور از جمله عمل، سیاست، تدین، افکار، شعارها و نوع خط و مشی افراد را کنار هم می گذاریم.

به طور مثال زمان آقای احمدی نژاد یک مداح را پیدا نمی کنید که آقای احمدی نژاد هزار تومان به شخص او کمک کرده باشد. زمان آقای روحانی و زمان آقای خاتمی هم همین طور. ولی در آن زمان احساس کردیم به خاطر ثبات و آینده نظام یک حمایت هایی از شخص خاصی انجام بگیرد. چه طور دیگر بازیگران و فوتبالیست ها و خوانندگان می توانند از یک نامزد خاصی در صفحه اینستاگرام شان حمایت کنند اما یک مداح نمی تواند از تریبونی که دارد استفاده کند.

اما مداحان با اعتقادات مردم سروکار دارند؟
اعتقادات و اقبال عمومی باید در کنار هم باشند. یعنی نمی شود صرفا به کسی گفت اعتقاداتش را در لباس پوشیدن، رفتار، رفت و آمد رعایت کند. یک مداح درست است روی اعتقادات مردم تأثیرگذار است اما به جو عمومی جامعه باید نگاه شود چند درصد قشر مذهبی داریم؟

به نظر شما چند درصد؟
به نظر من اکثر مردم ما به لحاظ این دین و شریعت تشیع فطرتاً مذهبی هستند اما آنهایی که اهل هیأت و اهل جلسات مذهبی می‌باشند به تبع تعدادشان شاید کمتر از جو عمومی جامعه باشد.

یکسری آقایان مداحان واقعا محبوبند یعنی محبوبیت شان را واقعا می شود با یک بازیگر یا فوتبالیست مقایسه کرد ولی باید طوری حرکت کنیم که هر دو سلیقه را مدنظر داشته باشیم چون هم جوان با تیپ امروز و هم جوان با ظاهر مذهبی در جلسات ما شرکت می کند. واقعا باید حرف درست را بدون تعارف زد حسن ها را گفت و اشتباهات را تذکر داد.

به طور مثال زمان آقای احمدی نژاد یک مداح را پیدا نمی کنید که آقای احمدی نژاد هزار تومان به شخص او کمک کرده باشد. زمان آقای روحانی و زمان آقای خاتمی هم همین طور.

نگاه سیاسی خودتان در بین مداحان به چه کسی نزدیکتر است مثلا حاج منصور یا...؟
نگاه سیاسی به حاج آقا منصور ارضی ندارم نگاه اعتقادی به او دارم. حاج آقا منصور ارضی هم اگر روزی حرف سیاسی بزند مطمئنا تبعیت کورکورانه نمی کنم.

البته معمولا حرف شان درست است اما این طور نیست که سمعا و طاعتا بخواهیم چشم بسته عمل کنم. خودم ذهن و اعتقاد دارم آدم هایی دارم در مسائل سیاسی خبره باشند با آنها مشورت می کنم.

من شاگرد حاج آقای ارضی نبودم اما شخصا به حاج آقا علاقه دارم و احترام من به ایشان به خاطر سالها نوکری حاج آقا در مدح و منقبت اهل بیت است. من قاری قرآن بودم و سعی کردم در تکنیک های صوت و لحن بیشتر از نواهای قرآنی استفاده کنم. حاج آقا منصور ارضی بزرگ ما است. من همیشه به حاج منصور ارضی احترام گذاشتم و ایشان را به عنوان بزرگ این صنف می شناسم.

این طور نیست که مثلا مداحان یک گعده و دورهمی مشخص داشته باشند که یک دستورکار مشخص را دنبال کنند؟
بله گاهی مداحان جمع می شوند صحبت هایی می کنند ولی اینکه یک نفر از بالا به طور دیکتاتوری دستور دهد و بگوید همه این کار را کنند، خیر این طوری نیست اگر هم حرفی زده بشود یک اتاق فکر تشکیل می شود، همه نظرات شان را می دهند و در نهایت براساس خردجمعی تصمیم می گیرند. این نیست که صرفا یکی بخواهد حرفی را به مردم یا دیگر مداحان دیکته کند.

یک بحثی که برخی رسانه ها مطرح می کردند، این بود که احمدی نژاد در دوره شهرداری اش به هیات ها خیلی کمک مالی می کرد و خیلی هیأت ها را وامدار خودش کرده بود...
خیر اصلا این طور نبود، اینها شایعات سیاسی است، تنها کمکی که آقای احمدی نژاد به جلسه حاج آقا منصور ارضی بعد از آتش سوزی مسجد ارک کرد این بود که مسجد را دوباره بازسازی کرد یعنی این خساراتی که وارد شده بود پیگیری ویژه ای انجام داد و ظرف 2 -3 روزه مسجد آماده شد؛ آن هم به خاطر حاج آقای ارضی نبود بلکه به خاطر مردمی بود که می آمدند و از جلسه امام حسین استفاده می کنند.

حالا چه آقای احمدی نژاد و چه کس دیگر وظیفه اش بود یک خیمه ای که پذیرای خیل عظیمی از عزاداران امام حسین (ع) است و بزرگترین تجمع ماه مبارک رمضان محسوب می شود و از هر قشر و طیفی در مراسم مذهبی آن حضور پیدا می کنند احیا کند.

شما از خانواده سینمایی هستید، پدرتان در حوزه سینما فعال است، قبول دارید سیاسیون از قشر هنرمندان، ورزشکاران و مداحان به نفع خودشان سوءاستفاده می کنند این سوءاستفاده را شما حس کردید؟ مثلا در رابطه حاج آقای ارضی و آقای محمود احمدی نژاد آن کسی که شاید بیشتر سود برد احمدی نژاد بود که از اسم منصور ارضی استفاده کرد تا خودش را مطرح کند.
خیر، این طور نیست. آقای احمدی نژاد یک جریانی بود، آرایش متأثر از ارتباطش با حاج آقای منصور ارضی نبود. مگر یک مداح چقدر می تواند رأی برای یک نامزد ریاست جمهوری جمع کند.

البته حمایت دوستان مداح هم کم تأثیر نبود. آقای احمدی نژاد روی یکسری شعائر و حساسیت های مردم دست گذاشت و صحبت هایی کرد که گفتمان امام خمینی و انقلاب بود. مردم به خاطر همین به سمت احمدی نژاد کشیده شدند، در واقع صحبت هایی کرد و وعده هایی به مردم داد که مطمئنا در ذائقه مردم خوشایند آمد که به او رأی دادند.

پش شما می گویید مداحان خودشان را برای سیاسیون خرج نمی کنند؟
خیر. تنها تجمع انتخاباتی آقای احمدی نژاد در مصلی که همه اقشار جامعه، بازیگران و نمایندگان مجلس حضور داشتند مداحان هم شرکت کردند.

این نبود که کسی بخواهد از حضور در کنار آقای احمدی نژاد منفعت ببرد یا بالعکس. خود حاج آقای ارضی هم زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد هیچ استفاده ای نکرد، بازسازی مسجد ارک هم در زمان شهرداری آقای احمدی نژاد بود.

به نظر می‌رسد با گذشت زمان فضای عمومی هیأت ها به لحاظ سیاسی در حال خاص تر شدن است، به عبارت روشن تر هیئات مذهبی هم در حال تبدیل شدن به اصولگرایی-اصلاح طلبی هستند؟
خیر، اصلا این طور نیست که کسی سردر هیأتش زده باشد اصلاح طلبان مقیم مرکز یا اصولگرایان مقیم مرکز.

جلسات من را تشریف بیاورید مثلا جلسه هیأت الرضا خانه کشتی که با آقای هلالی برنامه داریم از تمام اقشار می آیند، از جوانی که لباس مُد روز می پوشد تا کسی که ظاهر مذهبی دارد به مراسم عزاداری امام حسین می آیند و عزاداری می کنند.

شما در بین مداحان رفیق اصلاح طلب دو آتیشه هم داشتید؟
بله، داشته ام.

یعنی مداح اصلاح طلب داریم؟
بله.

روحانیون یک شبکه سنتی بین خودشان دارند، مداحان هم همین طور است یعنی این شبکه را بین خود در سراسر کشور دارید تا نوع نگاه تان و پیامی که می خواهید درباره آن صحبت کنید را از طریق این شبکه منتقل کنید؟
بله، آن مباحث کلانی که عرض کردم، حضور مداحان در شرایط عمومی جامعه تأثیرگذار باشد مداحان در سرتاسر ایران با هم در ارتباط هستند، فضای عمومی جامعه را رصد و راجع به نحوه ورود به آن تصمیم گیری می کنند.

این طور نیست که بدون فکر یک دوستی در یک شهر دیگر ساز خودش را بزند و ما مداحان تهران ساز خودمان را بزنیم. خیر این مشورت از طریق همین شبکه بین آقایان مداحان وجود دارد و تصمیم گیری های کلان را همیشه با مشورت در اتاق فکر انجام می دهند.

درباره اتاق فکر مداحان بیشتر توضیح می دهید؟
مداح شاخص در کل ایران فکر نمی کنم بیش از 10 تا 15 نفر باشند. یعنی رده یک‌هایی که جلسات و مستمعان قوی دارند. جمع کردن اینها هم خیلی کار سختی نیست یا از طریق جلسات مستمر با هم در ارتباطند یا اگر امکان حضور در جلسات هم نباشد مسائل مهم جامعه را نیز با هم مطرح می کنند. همیشه سعی کردیم تصمیم گیری های درست را انجام دهیم.

یک جوانی که هیأت می رود خوب کنسرت هم برود چه اشکالی دارد. شنیدن موسیقی خوب چه ایرادی دارد. امیر تتلو هم پسر خوبی است. او هم ائمه و امام حسین و امام رضا را دوست دارد.

اعضای اتاق فکر مداحان را نام می برید؟ فقط مداحان چهره هستند یا...؟
خیر، مداحان جوان هم هستند این طور نیست که مثلا فقط مداحانی که به بیت رهبری دعوت می شوند عضو اتاق فکر باشند. اکثر آقایان که جلسات بزرگ و قوی و تأثیرگذار در کشور دارند در اتاق فکر حضور پیدا می کنند.

وقتی نزدیک به ایام ماه محرم می شویم، رهبر انقلاب تذکراتی به هیأت های مذهبی و مداحان می دهند اینکه به سبک غربی نخوانند، روایت ها از روز عاشورا و سیره امام حسین درست باشد و ...به نظر می رسد جنس انذارهای رهبری حتی متفاوت از قبل شده است، خودتان حس کردید که جنسش متفاوت از گذاشته شده است؟
بله، صحبت های مقام معظم رهبری همیشه دلسوزانه و پدرانه بوده است یعنی اگر تذکری می دهند خیرخواهانه است. متأسفانه برخی رسانه ها و جریان هایی که با حرکت هیئات و فرامین مقام معظم رهبری مخالفند یک بخش از صحبت های حضرت آقا را برجسته می کنند و مسائلی که حضرت آقا در حمایت از هیئات می گویند را حذف می کنند. در جلسات ما در حد بضاعت سعی می شود که فرامین حضرت آقا رعایت شود.

ولی مثلا لخت شدن در هیأت‌ها همچنان انجام می‌شود در حالیکه رهبری گفتند این کارها را انجام ندهید.
آقای فرمودند بهتر است با لباس سینه بزنید یعنی نهی نکردند یا فتوای شرعی ندادند. حتی یکی از ذاکران که شخصا نزد مقام معظم رهبری رفته بود، آقا فرموده بودند "شما نه به کسی بگویید لخت شود نه به کسی بگویید با لباس سینه بزند". الان حتی بخشی از جلسه را ما با لباس سینه می زنیم.

البته به سمت و سویی داریم پیش می رویم که به طور کامل این صحبت آقا انجام شود. یک سبک و سیاقی که 150 سال به این رویه بوده، حالا تغییرش زمان می برد. مثلا قمه زدن زمانی از مقدس ترین کارها بود اما حضرت آقا آمدند مدیرانه فضای عمومی جهان را نگاه کردند، دیدند این ابزاری به دست دشمنان شده است و دارند از آن سوء استفاده می کنند که آن فتوا را دادند و همه هم اطاعت کردند.

اگر فیلم هایی که از مراسم عزاداری ها بیرون رفت -البته خود من هم اشتباه داشتم- طوری بود که بدن لخت عزاداران را نشان نمی داد شاید این اتفاق هم نمی افتاد، حالا بالاخره یک خیر و صلاحی در آن بوده است امیدوارم به جایی برسیم که فرامین حضرت آقا در همه زمینه ها مورد توجه قرار گیرند. در همین تجمعات مدافعان حرم که با کمک دوستان برگزار می کنیم 60 تا 70 هزار جوان می آیند باید استفاده کنیم خوراک خوب فکری، مذهبی و اعتقادی به جوانان بدهیم.

بعضی از مداحان هم مدافع حرم شدند
بله اکثر مداحان رفتند. در جمع بچه‌های رزمنده ای که در سوریه علیه داعش و تکفیری‌ها می‌جنگند حضور داشتند.

یعنی در لباس مداحی می‌روند؟
بله، اصلا کار سیاسی نیست. هدف این است که حضور ما دلگرمی برای رزمندگانی باشد که دور از خانواده ها و مجالس مذهبی هستند اکثر جوانانی که می جنگند سیاسی نیستند از بطن این هیأت ها آمدند یعنی سینه زن امام حسین هستند که می روند انجا می جنگند.

خاطره ای هم دراین باره دارید؟
من متأسفانه تاکنون سوریه نرفتم چون هنوز اجازه اش به ما داده نشده است. یعنی می خواستم چند بار بروم اما گفتند فضا ایجاب می‌کند تهران باشم و خدمت کنم. اگر بسترش فراهم باشد من هم شرکت می کنم.

قبول ندارم که نباید از تریبون مداحی بحث سیاسی مطرح شود چون اصلا حرکت امام حسین یک حرکت سیاسی بود، جوانانی که پای منبر مداحی می آیند باید خوراک فرهنگی و فکری دریافت کنند و متوجه شوند در جامعه چه می گذرد و نیازهای آن جامعه چیست؟

الان که بحث هایی درباره منع برگزاری کنسرت در قم و مشهد می شود، برخی مخاطبان کامنت می گذارند و می‌گویند همان کسانی که ایام عزاداری به هیأت‌های مذهبی می‌روند شاید در روزهای عادی یا شادی بخواهند به کنسرت هم بروند شما این حق را به آنها می دهید؟
بله، البته درباره مسائل مربوط به کنسرت اطلاع دقیقی ندارم واگذار می کنیم به ...

شما از خانواده هنرمندان هستید.
بله، پدر من از کارگردان‌های ارزشی سینما است یک فیلم غیر از دفاع مقدس در کارنامه فیلم سازی او پیدا نمی شود.

بالاخره یک آهنگ اول و آخر فیلم‌شان می گذارند؟
اتفاقا آهنگ هایی که اول فیلم شان می گذارند یا درباره اهل بیت است یا مداحی. آخرین فیلمی که در سینما ساخت درباره حضرت قاسم بود، آهنگ اولش هم به سبک مداحی بود. کسانی که در هیأت ما حضور پیدا می کنند سعی کردیم خوراک فرهنگی به آنها بدهیم. یعنی کسی که می آید عزاداری می کند بستری را فراهم کردیم که در اعیاد و موالید هم می آید شادی اش را انجام می دهد یعنی یک شوری در آنها به وجود می آید که نمونه اش را در کنسرت اصلا نمی بینند. الان می خواهی بروی کنسرت اجرای یک خواننده را نگاه کنی، حراست و انتظامات در سالن حضور دارند نمی گذارند کسی حرکت غیرمتعارفی انجام دهد.

به نظر می‌آید کنسرت هم رفتید؟(خنده)
نه من کنسرت نرفتم اما دوستانم برای من مسائلی را نقل کردند که علاقه ای به حضور در کنسرت ندارم. البته کارهای چند خواننده را دوست دارم و آلبوم های آنها را دنبال می کنم.

اسم می‌برید؟
اسم نبرم بهتر است (خنده). بعد از ایام محرم می گویم. در مجموع برای آنها آرزوی موفقیت می کنم. باورتان نمی شود خیلی از خواننده ها ایام محرم در جلسات ما حضور پیدا می کنند.

مثل آقای اصفهانی که اخیراً کلیپ مداحی شان بیرون آمد.
مضاف بر کلیپ مداحی، حضورشان در جلسه مداحی است. خیلی از آقایان خواننده 10 شب محرم آمدند در هیأت ما سینه زدند و عزاداری کردند.

یک بازیگر چه طور می تواند در فضاهای مجازی و محافلی که حضور پیدا می کند همه را به حمایت از فلان نامزد انتخاباتی دعوت کند، پس مداح هم می تواند از تریبونی که در اختیارش است استفاده کند

اسم می‌برید؟
مثلا امیرعباس گلاب، رضا شیری، حمید عسگری و دوستانی هم که شاید مجاز هم نباشند.

مثل تتلو؟
امیر تتلو هم پسر خوبی است. اتفاقا خیلی دوست داشتم مشکلش حل شود. حالا دیگر بنده خدا این مشکل برایش پیش آمد، پسر خوبی است او هم ائمه و امام حسین و امام رضا را دوست دارد.

آرزو می کنم هر چه زودتر مشکلش حل شود و از دوستانی که متولی این امر هستند خواهش می کنم که کمک کنند با گذشت خود، مشکل امیر هم حل شود. در مجموع خیلی از خوانندگان، بازیگران، ورزشکاران و فوتبالیست ها دوستان صمیمی من هستند. من می گویم مرزبندی های سیاسی و حرفه افراد نباید مانع هدف اصلی که همان توجه به سیره اهل بیت است شود.

این را قبول دارید که یک جوان در مقطعی از سال نیاز روحی اش آن است که به هیأت برود یا مداحی گوش دهد اما همین جوان زمانی هم می خواهد کنسرت برود یا آهنگ شاد گوش دهد یعنی شما می گویید مرزی وجود ندارد جوانی که هیأت می آید دیگر نباید کنسرت برود؟
خیر چنین مرزی وجود ندارد تا جایی که به سمت محرمّات و منکرات نرود چه اشکالی دارد. حالا دوست دارد موسیقی گوش دهد. چرا باید منع شود. یک جوانی هیأت می رود خوب کنسرت هم برود چه اشکالی دارد. شنیدن موسیقی خوب چه ایرادی دارد.

اخیراً شهرداری تهران کمک 8 میلیارد تومانی به هیأت های مذهبی تهران کرد...
8 میلیارد تومان به چه هیأتی داده است؟

چند هفته پیش خبری در رسانه ها آمد که شهرداری تهران 8 میلیارد تومان به هیأت های مذهبی کمک کرده است، برخی تحلیل می کنند در 7 ماه مانده به انتخابات، برخی سیاسیون دارند هیأت ها را به سمت و سوهای خاصی سوق می دهند.
من اطلاع دقیقی ندارم اما اگر این کار را کرده، کار درستی بوده است چون کمک او به شخص خاصی نبوده است بلکه کمک به محفل عزاداری است، حالا اگر به هیأتی کمک کردند، یک فضایی را در اختیارشان گذاشتند، یک اطعامی انجام دادند یا یک بستر فرهنگی تأمین شد، کارشان قابل تقدیر است. من خودم از آقای قالیباف تشکر می کنم اگر به هیأت های مذهبی کمک کردند.

آقای قالیباف فقط به هیأت های مذهبی کمک نمی کنند او در کارهای فرهنگی و جهادی پرچمدار است، کمک به بی بضاعت ها، کارتون خواب ها، خیلی کارهای فرهنگی دیگر انجام می دهد که شاید من به آن کارها اشراف نداشته باشم اما 8 میلیارد تومان پول زیادی نیست فقط در تهران حدود 100 هزار هیأت مذهبی است که جریان ساز هستند. در هر کدام از این هیأت ها 100 نفر بیایند و برای ارتقای تفکر آنها اگر هزینه شود امر مبارکی است.

کمک های آقای قالیباف نیز در حد اقلام مورد نیاز از قبیل سنج و زنجیر و روغن و برنج و ... است البته به هیأت هایی که ثبت سازمان تبلیغات اسلامی هستند. یکسری هیأت های کلان و شناسنامه دار در تهران هستند و بازده فرهنگی و اعتقادی دارند. جلسات من بالغ بر 8 ماه تعطیل است هر هفته بالغ بر هزار جوان در هیأت ما شرکت می کردند خوب اینها جا ندارند حالا شهرداری یک جایی در اختیارشان گذاشته است. در واقع شهرداری زمین بایر بود هیأتی زدند، در کنارش نیز فرهنگسرا و خانه محله ساختند.

ولی متأسفانه یکسری آدم مغرض فقط هیئات مذهبی را برجسته می کنند. آن هم به لحاظ تأثیرگذاری در جامعه است. اشکال ندارد کمک کنند ما زندگی مان را هم بدهیم برای امام حسین کم است.

شما به کدام مداحان نزدیک هستید؟
من با اکثر آقایان دوست هستم. با آقای هلالی و سیب سرخی بیشتر نزدیکم.

یعنی به لحاظ عقیده و سبک خواندن و گرایش سیاسی به آقای هلالی نزدیک هستید؟
نه ما با هم دوست هستیم. هر دو ما احترام خاصی به حاج آقا منصور ارضی می گذاریم و همیشه سعی کردیم به صحبت ها و حرف های او جامه عمل بپوشانیم. بحث رفاقت و دوستی فرق دارد. البته یادآور می شوم که طریقه برگزاری جلسات ما و دیگر ذاکرین با هم فرق می کند چون مخاطبان ما با هم فرق دارند.

الان مداحی برای شما شغل است؟
خیر، شغل نیست یک کار دیگر انجام می دهم مداحی برای من اعتقاد است.

شغل شدنش را می پذیرید؟
بله، چه اشکالی دارد یک کسی از طریق امام حسین ارتزاق کند.

شما گفتید منویات مقام معظم رهبری را دنبال می کنید اخیرا وقتی در درس خارج از فقه و پشت تریبون نهی خودشان را از حضور آقای احمدی نژاد در صحنه انتخابات اعلام کردند به نظر شما چرا کار به اینجا کشید؟ بهتر نبود آقای احمدی نژاد وقتی 9 شهریور با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد به فعالیت های انتخاباتی خود پایان می داد و دیگر به سفر استانی نمی رفت؟
آقای احمدی نژاد نامه و بیانیه داد و اطاعت خود را از مقام معظم رهبری اعلام کرد.

فکر نمی کنم سفرهای استانی او صرفا جنبه تبلیغاتی برای انتخابات داشته باشد. آقای احمدی نژاد محبوب است و مردم دوستش دارند.

من هم شخصا آقای احمدی نژاد را دوست دارم کاری به اطرافیانش ندارم اما شخص آقای احمدی نژاد را دوست دارم. انشاءالله سعی کنیم همیشه خیر و صلاح مملکت مان و رضایت مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشیم.
bato-adv
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: به من بگو دوست تو کیست تابگویم تو کیستی.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
فرارو چی میخوای بگی؟دردت چیه؟ گیر دادی به مداحان و هیات های مذهبی؟از کجا میسوزی؟در مورد حقوقهای نجومی خفقان گرفتی؟در مورد خرج از بیت المال برای مراسمات احمقانه مانند جشن حافظ و جشن هنرمندان و .... خفقان گرفتی و الان گیر دادی به مراسم هایی که برای امام حسین (ع) برپا میشه ؟!! همه میدونن که تمامی خرج هیات های مذهبی توسط مردم پرداخت میشه و بانی داره نه مثل دوستان شما که از کیسه ملت به یه عده مسئول حرامخوار حقوقهای نجومی دادن و بعدا هم ازشون حمایت کردن و شما ها هم خفقان مطلق گرفتین!!!
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
از قدیم گفتن کسی را میخوای بشناسی از دوستان و اطرافیانش بشناس]که با چه کسانی نشست و برخاست دارد.
حال شما میگویی احمدی نژاد را دوست داری ولی به اطرافیانش کاری نداری.
مرد مومن فکر نمیکنی اشتباه میکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
بله برای شما زیاد نیست!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
"..فقط در تهران حدود 100 هزار هیأت مذهبی است.."
به احتمال زیاد این آقا نمیدونه 100 هزار یعنی چند تا !
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷
حاج محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
اگر بدانید با این پول چند هزار کودک ایرانی که از تحصیل بازماندند به دلیل فقر می شود به مدرسه فرستاد؟اما فعلا بچه های اتباع بیگانه اولویت دارند که رایگان به مدرسه بروند بچه های ایرانی باید پول بدهند!
ناشناس
-
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
از جیب خودت بده نه از جیب شهروندان تهرانی با نام عوارض شهرسازی برای خدمت به مردم!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv