bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۸۱۱۷۷

ماجرای خودکشی دانش آموزان در «پرند»

تاریخ انتشار: ۰۴:۳۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
«در سال تحصیلی ٩٥ -٩٤ بیش از ١٣ دانش‌آموز در دبیرستان پرند اقدام به خودکشی کردند که بیشتر آنها ناموفق بودند البته به‌جز یک مورد که منجر به مرگ دختر ١٦ساله‌‌ای شد که از طبقه چهارم خودش را به بیرون پرت کرده بود».

خبر این خودکشی هیچ‌کجا منتشر نشد و هیچ مسئولی اقدام به بررسی ریشه‌های وقوع آن نکرد. یکی‌ از معلم‌های هنرستان پرند که از این سکوت به‌شدت ناراحت است، می‌گوید: «وضعیت ساکنان مسکن مهر پرند روزبه‌روز بدتر می‌شود و آسیب‌های اجتماعی آن دارد یکی‌یکی بروز پیدا می‌کند. این آسیب‌ها بیشتر در مدارس خود را نشان می‌دهند. بسیاری از دانش‌آموزان شرایط نگران‌کننده‌ای در استفاده از مواد مخدری مانند «گُل» دارندبه‌طوری‌که به‌راحتی عکس پروفایل خود را در حال استعمال «گرس» و «گل» می‌گذارند. ما مدام با دانش‌آموزانی روبه‌رو هستیم که خودکشی ناموفق داشته‌اند. بااین‌حال اقدامی برای رسیدگی به این وضع انجام نمی‌شود».

 هنرستان پرند، یکی از مجموعه‌های آموزشی واقع در شهر جدید پرند است؛ شهری در ٣٠، ٤٠ کیلومتری پایتخت که می‌گویند از سال ٩٥ به‌یکباره چهره‌اش تغییر کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط در فاصله پنج‌سال یعنی از سال ٨٥ که احمدی‌نژاد اعلام کرد، مسکن مهر در پرند برپا شود تا سال ٩٠، به جمعیت پنج‌هزار نفری این شهر، ٢٣ هزار نفر اضافه شده است. بیشتر این جمعیت را مهاجران شهرستان‌های دیگر تشکیل می‌دهند؛ مهاجرانی که برخی از آنها با مسئله فقر، جدایی و اعتیاد روبه‌رو هستند. کارشناسان اجتماعی می‌گویند که مراکز آموزشی انعکاس‌دهنده تمام این مشکلات هستند.

 برای همین هم، گفت‌وگو با معلم‌های این هنرستان از وضعیت نگران‌کننده‌ای هشدار می‌دهد. آمار خودکشی‌های ناموفق در این مجموعه آموزشی و استفاده از مواد مخدر هرسال دارد بیشتر از سال قبل می‌شود.

اگرچه بالارفتن آمار خودکشی دانش‌آموزان در سال‌های گذشته تنها حکایت هنرستان پرند نیست و آخرین اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده، (از آنجایی‌که آمار رسمی وجود ندارد) خبر از تعداد بالای این دست خودکشی‌ها دارد: «از آغاز سال ۹۴ تاکنون ۱۲ دانش‌آموز زیر ۱۸ سال خودکشی کرده‌اند. هشت نفر خود را حلق‌آویز کرده‌اند، سه نفر از ساختمان خانه و پل عابرپیاده پریده‌اند و یک نفر با سلاح گرم خودش را کشته است»، بااین‌حال زنگ‌های خطر در این هنرستان صدای وهم‌ناک‌تری دارد.«معلم سابق هنرستان پرند دیگر امسال به این مدرسه نمی‌رود اما متأسف است که تاکنون اقدامی جدی برای دانش‌آموزان این هنرستان انجام نشده است: «نهایت کاری که مدیران مدارس با دانش‌آموز ناهنجاری انجام می‌دهند، این است که او را بدون هیچ توضیحی اخراج ‌می‌کنند».

بیشتر بچه‌ها گُل مصرف می‌کنند
«ببینید، مدرسه ما ٣٥٠ نفر شاگرد داره که ٢٠٠ نفرشون چشم و گوششون بازه. ١٥٠ نفرشون تجربه‌‌ای درباره همه مسائل ندارن. اون‌هایی که تجربه ندارن، فضا براشون کلا غیرعادیه. با مسائل نمی‌تونن کنار بیان. شکست که می‌خورن، خودکشی می‌کنن. حالا با قرص یا چیزهای دیگه. ما از این موارد زیاد داریم. عادی شده برامون».

 مینا متولد ٧٩ است. او خودش تجربه خودکشی ناموفق با قرص را داشته: «خیلی بودند توی دوستام که می‌خواستن، خودکشی کنن. هر کسی یه دلیلی داره اما بیشترش به خاطر فضای خونه و محدودیت‌هاییه که پدر و مادرها برای ما درست می‌کنن البته به خاطر عشق و عاشقی هم هست. دخترها ساده هستند. پسرا میان و سوءاستفاده می‌کنن. بااین‌حال، الان خودکشی خیلی مد نیست. همه رفتن تو فاز گل و علف».

وقتی از او می‌پرسیم که در «کوزو»، مسکن مهری که به‌وسیله یک شرکت کره‌ای با این نام ساخته شده، زندگی می‌کند، می‌گوید: «خدا نکنه. وضعیت مسکن کوزو داغونه. پارسال یه دختره تو کوزو (مسکن مهر) خودشو از طبقه چهارم انداخت پایین و مُرد. از دوستای من نبود، ولی خیلی حالم گرفته شد. بالاخره تو هنرستان ما درس می‌خوند. کوزو بدترین جاییه که می‌شناسم. می‌دونین محیطش بده. خیلی از آدما اونجا مواد جابه‌جا می‌کنن. البته همشون نه. خانواده‌های خوب هم داره. اما این‌طوری می‌شناسن اینجارو، یه جوریه مثل خونه فساد».

مسکن‌ مهر، به گفته «میرزایی»، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی و مسئول راهبری مطالعات اقتصادی پروژه مسکن مهر، بزرگ‌ترین طرح دولتی ساخت مسکن در تاریخ اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود. با وجود این اکنون نوبت برداشت از این بزرگ‌ترین طرح رسیده است. این مراکز بزرگ که هنوز نیمی‌ از آنها ساخته نشده، خیلی زود تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین نمادهای ازهم‌گسیختگی ارتباط‌های خانوادگی شده‌اند. رؤیا، یکی دیگر از دانش‌آموزان این هنرستان، می‌گوید: «خیلی از بچه‌ها پدر و مادرشون جدا شدن. بیشترشون در مسکن مهر زندگی می‌کنند.

توی کلاس ما امسال سه نفر ازدواج‌ کردن. یکی‌شون خیلی مسخره ازدواج کرد. همین‌طوری توی پله‌ها شوهرش رو دیده بود. بعد هم اومدن خواستگاریش. خودش دوست‌پسر داشت. هنوزم دوستش داره. اما نمی‌دونم چرا ازدواج کرد. شنیدم با دوست‌پسرش هنوز رابطه داره. فردا شوهرش بفهمه چی میشه؟ از این قصه‌ها اینجا زیاده».اما برایند گفت‌‌وگوها نشان می‌دهد مهم‌ترین مسئله در این هنرستان این است که هیچ تصمیمی برای برطرف‌کردن آسیب‌های اجتماعی از سوی مسئولان گرفته نمی‌شود. مستانه به‌سختی حاضر به صحبت می‌شود: «من چند وقت پیش یه مشکلی داشتم، رفتم پیش مشاور حرفام رو زدم. ولی مشاور اصلا خوب نیست. سریع مشکلات رو به خانم ناظم و مدیر گفت. آنها رفتن به پدر و مادرم گفتن. تازه به بابام گفته بودند که مادرم با یکی ارتباط داره. خب این چه وضع مشاوره‌‌دادنه؟ اگه بابام باور می‌کرد که خانواده ما از هم می‌پاشید. برای همین من اصلا دیگه پیش مشاور نمی‌رم. تنها کاری که مشاور برای من کرد این بود که اعتماد پدرم از بین رفت. من حالا اکثرا تو اتاقم هستم. توی قفس. نمی‌ذارن بیرون برم. محدود شدم».

اگر چه آمار دقیقی وجود ندارد اما گفت‌وگو با دانش‌آموزان و معلم‌ها نشان می‌دهد این هنرستان نمونه کوچکی از مجموعه آسیب‌های اجتماعی است؛ سمانه که دوست‌‌پسرش به‌زور به او تجاوز کرده و با شکایت مادرش به دادگاه توانسته خسارت بگیرد، می‌گوید: «من حالا به خاطر مشکلاتی که با دوست‌پسرم داشتم، خیلی زود عصبانی می‌شم.»

ماجرای خودکشی دختر ساکن کوزو
«تنها می‌توانم بگویم که آمار اقدام به خودکشی نسبت به تعداد بچه‌ها افزایش پیدا کرده و این خودکشی‌های ناتمام عواقب زیادی هم برای بچه‌ها داشته است»؛ مشاور سابق هنرستان پرند که به دلیل ارتباط مدام با دانش‌آموزان، از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی این مجموعه آموزشی خبر دارد، از میان انبوهی از اطلاعات به گفتن این جملات اکتفا می‌کند: «من نمی‌توانم اطلاعات دانش‌آموزان دبیرستان را بدهم».

آیا این مشاور، دختری که سال گذشته خودش را از بالای ساختمان چهارطبقه به پایین انداخت را می‌شناسد؟ «این دختر را هنوز به یاد دارم. تازه ١٠  روز بود که به این هنرستان آمده بود که خودش را کشت. چون با پسری ارتباط داشت. خانواده‌اش به او، اجازه رفتن به مدرسه را نمی‌دادند. می‌خواستند تنبیه‌اش کنند. پیش من آمده بود. خودش گفت که بارها از خانه فرار کرده است. مشکلات رفتاری بسیاری داشت. ارتباط‌های نادرست. اصلا توانایی نه‌گفتن نداشت. از مسائل خانوادگی‌اش خبر نداشتم تا اینکه بعد از خودکشی مادرش را دیدم».

فکر نمی‌کردید رفتارش نشان از خودکشی دارد؟ «مشکلات زیادی داشت اما فکر نمی‌کردم ممکن باشد خودکشی کند. البته قبلا اقدام به خودکشی داشت که بیشتر به خاطر تهدید خانواده‌اش بود اما متأسفانه این بار منجر به فوت او شد. با پدرش ارتباط خوبی نداشت. به او بی‌اعتنایی می‌کردند. مادرش روی مسائل حجاب و دین خیلی حساسیت داشت و ارتباط با دوستانش را محدود می‌کرد. مادرش بعدها برایم تعریف کرد چندین‌بار این کار را کرده و آنها را ترسانده بود. در واقع از خودکشی به عنوان یک سلاح استفاده می‌کرد تا پدر و مادرش را ساکت کند. این بار هم از بالکن خودش را آویزان کرده بود، کاری که یکی، دو بار پیش هم انجام داده بود اما دیگر نرده‌ها طاقت نگه‌داشتن او را نداشتند. به نظرم قصدش ترساندن بود اما این بار واقعا مرد».

او معتقد است: به طور کلی مشکلات در هنرستان کار و دانش صددرصد بیشتر از جاهای دیگر است. عموما بچه‌های مشکل‌دار و فقط ١٠ درصد از بچه‌ها به دلیل علاقه به این مجموعه وارد می‌شوند. به هر حال این بچه‌ها مشکلات بیشتری نسبت به بچه‌های دبیرستان حتی در رباط کریم دارند. این مشاور مشکل اصلی را نبود بازدارنده‌های اجتماعی می‌داند: «آنها به دلیل نبود بازدارنده‌های اجتماعی خیلی راحت هنجارها را می‌شکنند. اکثر بچه‌های هنرستان از مسکن مهر می‌آیند. ارتباط با بچه‌های مشکل‌دار کار آنها را سخت می‌کند. در این خانواده‌ها بیشتر بچه‌ها درگیر فقر و جدایی هستند. پدرهای معتاد دارند». او از وجود مقاله‌های زیادی درباره خودکشی دانش‌آموزان می‌گوید که از سوی معلم‌ها تهیه شده است. مقاله‌هایی با بن‌مایه‌های دقیق آماری که امکان انتشار ندارند اما در اختیار مسئولان آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد. با این حال به نظر می‌رسد این مقاله‌ها اثری روی تصمیم‌گیری برای انجام اقدامی جدی و سریع ندارد. هرچند مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش از تشکیل کمیته ویژه بررسی ابعاد خودکشی دانش‌آموزان خبر می‌دهد.  

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
مسئله حاشیه نشینی کم کم داره از معضل به بحران تبدیل میشه. به خصوص در تهران و مشهد و کم کم البته شهرهایی مثل اصفهان و تبریز و شیراز رو هم که انسجام شهری شون بیشتره گرفتار میکنه.
کلا دنده خلاص توی سراشیبی داریم میریم.
ناشناس
Germany
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
همه دنبال بزانودرآوردن رقیب هستندبااسم های کشکی ومختلف اصولگرااعتدالی میانه کندروتندروپایداری باران اصلاح طلب ودرپشت این صحنه سازیهامیخواهندبه قدرت ثروت منزلت برسندوازمردم به عنوان هیزم تنورخودسوءاستفاده میکنندودم بدم هم ازاسلام مایه میگذارند
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
همه جا همینه، فرقی نداره پرند باشه یا ونک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
می طلبد گروه های جهادی فرهنگی مانند دانشجویان و طلاب در این منظقه حضور داشته باشند و ریشه ای موضوع را به تدریج مرتفع کنند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
حاشیه نشینی یا همان آلونک نشینی که نشانگر توسعه ی نامتوازن و هم چنین اقتصاد ورشکسته ایران است و هم چنین از بین رفتن تولید ... این موارد باعث شده که جامعه ایران از نظر آسیب ها وضعیت ناخوشایندی داشته باشد. هم چنین دقت کنیم که در آموزش و پرورش متاسفانه نیروهای مشاور در مدارس، روانشناس روان درمانگر نیستند و بیشتر از معلم دینی و پرورشی برای یک امر تخصصی استفاده می کنند. این لاپوشانی دیگر معنی ندارد یه دبیرستان خودکشی کرده اینطور که معلومه!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۵
omid28
Netherlands
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
ترس از ارئه ی آمار جزئی جدانشدنی از کشور ما شده. از ورود متخصصان به حوزه های اجتماعی جلوگیری می شود.
جامعه ایرانی در حال از هم پاشیدگی هست و کسی از مسئولین حتی احساس خطر نیز نمی کند. واقعیت این است جامعه ی ما در حال پوست انداختن است. جوون های ما دارن دارای تفکر جدید می شن. حالا خوب یا بد. دیگر نمی شود یک دختر رو مثل قبل محدود کرد. متاسفانه جامعه ی ما به شدت جنسی گرا شده است به این معنی که اکثریت مطلق ما در روابط دختر و پسر صرفا مسئله ی جنسی رو می بینیم و این هم به دلیل سرکوب های شدید غریزه جنسی است
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
جالبه بامشاورمدرسه صحبت کرده اماهمه چی رابه مسئولین مدرسه وسپس به والدینش گزارش کرده اند.من میگم خاک عالم برسرمشاوربی همه چیز.مسکن مهرچون ازنظرجمعیتی وفرهنگی ناهمگون میباشنددرانجاهمه چیزگل وبلبل است.
متین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
با فحش دادن با مشاور عقده خودتان را خالی می کنید. مشاور علت به وجود آمدن مشکلات نیست بلکه قصد کمک داشته است. اگر دختر شما دچار فساد اخلاقی بود، معتاد بود و قصد خود کشی داشت و مسائلش را به خود شما نمی گفتند و فردا دچار مشکل می شد ، آنوقت هم این حرف را به مشاور می گفتید. اینها فرزند آسیب اجنماعی هستند
omid
Netherlands
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
چرا اخبار در این کشور سانسور می شوند؟ چه نهادی اجازه نشر اخبار واقعی جامعه رو نمی دهد؟ مشکل فرهنگ ماست؟
چند سال پیش ی کامیون خورده بود به یک ساختمان در آمریکا. بعدش ساختمان ریخته بود. صدا و سیمای ما میگفت ببینید ای مردم چقد ساختمان سازی امریکا ضعیفه. رسیدن به مشکلاته خودمون فرهنگ ما رو غنی میکنه نه کوبیدن دیگران
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
نظام کلی آموزشی و فرهنگی ایران به صورت عام یه نظام شکست خورده و از هم پاشیده ست شاید یه علتش حرف زدن بیش از حد و عمل نکردنه نظامی که برای خریدن ی ماژیک از دانش آموزاش گدایی میکنه و پرسنل خسته و کوفته و بالاخص بی سوادی داره جوابگوی تفکر و سبک زندگی نسل حاضر نیست به خدا یه عالمه حرف دارم که در این ستون کوچیکتون نمیگنجه ... آهی میکشم و سکوت میکنم
حاج محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
خودکشی ناشی از ضعف ایمان است

تربیت صحیح فرزندان بر اساس آموزه های دینی باید سرلوحه کار والدین قرار گیرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
خودکشی به علت نا امیدی از اینده ودست به گریبان بودن با مشکلاتی است که امیدی به حل ان ندارند
دوست عزیز از توهم بیرو بیا وبرای همه مشکلات یک نسخه واحد نپیچ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
خودکشی نشانه درد های بی درمان جامعه است
شخصی خود را خادم ملت ومحرومین می داند وحقوق های چند صد میلیونی میگیر د
وبه فقرای که به نان شب محتاجند وبرای درمان توانایی تهیه یک نسخه ساده راندارد اموزش صبر ودینداری میدهد
رند
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
این مهمهههه
خخ
ناشناس
Canada
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
نفست از جای گرم بیرون می اید و قطعا با علوم انسانی و بهداشت روانی نیز آشنایی نداری. در جهالت زندگی کن اما امیدوارم بی توجهی تو به دانش چنان نباشد که خدای نکرده بالاخره این اسیب های اجتماعی گریبان خانواده و عزیزانت خودت را بگیرد.
ناشناس
United States
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
دوست عزیز , ایمان به شدت تحت تاثیر عوامل مختلف قرار میگیره
ناشناس
United States
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
این ایمان از سر شکم سیرتون ما رو کشت بیا پایین شهر با حقوق 900 هزار تومانی 700 هزار تومان اجاره خونه بده با بقیه پول یه ماه زندگی کن بعد شعار بده.
پرپرواز
United States
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
الله اکبر!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
خدایا عاقبت ما رو ختم بخیر کن .ای احمدی نژادو ای مسئولین
تارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
ما توی مسکن مهر قزوین سکونت داریم و اگرچه تو کیفیت ساخت کم کاری زیاد شده ولی انصافاً فضا و محیط شهری و انسانی اش خیلی خوبه. مشکل زندگی رو همه داریم ولی ربطی به شهرمون نداره.
پایتخت ایران یه کشور دیگه است اصلاً!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
آقاي فرارو کوزو کره اي نيست و يک شرکت ساختمان سازي ترکه، لطفا اصلاح شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
فرارو گند خود را زدی مسکن مهر را بد نام کردی که چی ؟ منم تو جردن جاهایی رو میشناسم که مواد مخدر پخش میکنند دختر ها و پسر ها تو جردن با هم ارتباطات وحشتناکی دارند. این رو چاپ کن تا یکم هم حال جردن نشین ها گرفته بشه
ناشناس
Malaysia
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
به مسکن و در و دیوار ساختمان مربوط نیست. توسعه بافت شهری بدون ایجاد زیرساخت های تمدنی و فرهنگی. معتادها و بی بند و بار های جردن حداقل می دانند که دارند به ناکجا می روند.
سیّد دلبر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
از امریکا بدتر ... اینا رو شهردار بردار تو سر در خیابونا بنویس بجای شعار های مخملیت درباره امریکا
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
وقتی علوم انسانی مثل روانشناسی و جامعه شناسی و فلسفه توی کشور بی ارزشه، باید هم این وضعیت تو مدارس باشه... این همه فارق التحصیل رشته های علوم انسانی که متاسفانه نه بلدن عملیاتی کار کنن و نه جامعه چنین تقاضایی رو داره...وقتی از این دست گزارشا رو میخونم یاد یه آیه میافتم: ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالمه اهلها....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
واقعا این فارغ التحصیل ها از تحصیل کلا فارق هستن همون که شما نوشتی فارق التحصیل برازندشونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
حالا بازم بگید مسکن مهر، احمدی مچکریم!!!
تارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
از پایتخت بیایید بیرون. اونجا غیر از مسکن مهری ها هم مشکلات دارن. ما هم تو مسکن مهریم ولی از این خبرها توش نیست.
ياس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
آقاي احمدي نژاد پرندمنتظر حضورتان است تادرآغوشت بگيرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
این هم از مسکن مهر معجزه هزاره سوم! هم باعث نابودی اقتصاد و تورم شد و هم این همه اثرات اجتماعی بد آن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
متاسفیم که این موارد عارضه یابی نمی شود.
هدایت
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
مشکلات اجتماعی مربوط به نسل جدید و جوان ها همه جا هست ، ربط چندانی به مسکن مهر نداره
منتها چون خونواده هایی که در مسکن مهر زندگی میکنن معمولا از سطح و توان مالی پایین تری برخوردارن مشکلاتشون به چشم میاد . محله های بالا شهر تهران پره از اینجور بچه ها که بجای مسکن مهر توی خونه های چند میلیاردی زندگی میکنن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
اصولا در نظام ما چون هیچ برنامه ای در هیچ زمینه ای وجود ندارد .خودکشی دانش اموزان هم برای مسولین نه تنها نگران کننده نیست بلکه هشدارهم تلقی نمیشود .یعنی مردم برای دولت به پشیزی ارزش ندارند والا 977000نفر خراسانی 20 ماه است که نتوانستند پولشونو از میزان منحله غیر قانونی دادگستری خراسان بگیرند .اونها جمعا 5میلیون نفرند.ما خراسانی ها بخوبی فهمیدیم که هر دولتی که سر کار می اید هدفش اصلا خدمت نیست بلکه پرکردن جیبشون از بیت المال است ودیگر هیچ.
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
احمدی نژاد از افرادی شد که کارهاش در تاریخ ایران ماندگار شد! قضاوت با آیندگان!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
دست به هر جا زده طاعون فراگیر شده
کلیدساز
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
قطعا شما نگران دانش آموزان نیستید فقط میخاید بگید پای احمدی نژاد در میان است. چرا اینقدر می ترسید از این آقا ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
گوش کن به وجدانت شاید صدایی بشنوی
علي
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
آيا كوي گيشاو شهرك هاي قديمي تهران هم شهر پرند است چرا فساد ازاين دست مناطق مرفه رامطرح نميكنيد هميشه ديوار فقرا كوتاه بوده فساد ريشه در بي عدالتي وتفاوت زندگي جوامع طبقاتي داشته مسئولين مربوطه وعلما خوابند يا خودشان را به خواب زدن زماني بيدار ميشوند كه ديگر دير شده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
چون مسکن مهر از برنامه‌های دولت قبلی بود. به خاطر همین زوم کردند روی اون.
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
بنده متقاضی مسکن مهر پردیس هستم و با خوندن این خبر حس میکنم آینده مسکن مهر پردیس هم دور از پرند نیست چون مسئولین فقط فکر خودشونن و براشون مهم نیست آینده ما و فرزندان ما چی میشه با این وضع مستاجری بهتره.
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
والله و تالله اگر مسئولین اقتصادی و فرهنگی و ...این جامعه از ابتدا تا کنون اگر از این مصیبت دق کنند و بمیرند والله که ......الغوث الغوث
خیشه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
بازم از مطالبتون میخواید این را هم به احمدی نژاد ربط بدید .
به نظر من با همین روندی که این رسانه ها دارند مطمئن باشید او باز خواهد گشت.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
بازم مقصر احمدی نژاده؟!
اورانیوم غنی شده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
پ نه پ.....عمه ی محترم من مقصره!
نگار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
آسیب‌های اجتماعی چه ربطی به مسکن مهر داره آخه. این مال محله‌های فقیرنشینه. مسکن مهر هم یکی از اون‌ها. همون‌طور که می‌دونیم مسکن مهر و حاشیه‌نشینی هزینه‌اش خیلی پایین‌تر از سکونت در سطح شهره.
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
درسته ازین دست مشکلات در نقاط بالا شهر تهران هم هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
بله. درست می‌فرمایید. منتها فعلا برای همه مشکلات این مملکت یک مقصر پیدا شده که بقیه مسئولین و نهادها راحت تا سال‌های سال همه مصائب و مشکلات رو بندازند گردن اون یک نفر. و خودشون از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.
رزمنده وجانباز دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
یکی از مشکلات مسکن مهر عدم انجام مطالعات اجتماعی وبرآورد آسیبهای اجتماعی در مسکن مهر است که متاسفانه گریبان ساکنین ومسئولین انتظامی ونهاد های اجتماعی را گرفته است .متا سفانه در گذشته در منا طق کمتر بر خوردار شهر ها به دلیل سکونت خا نواده های با در آمد پا ئین وهمچنین کاهش شاخص فر هنگی به دلیل فقر مادی منا طقی شکل گرفت که شهرت به آلودگی (مواد مخدر، فحشا ،،نا هنجاری زور گیری ونا امنی ) داشت ودولت ونهاد های اجتماعی هزینه های زیادی برای تلطیف فضای اجتماعی وفر هنگی وپا کسازی وکوچ سا کنین را تقبل نمودند .در سالهای اخیر که شاهد رشد وتو سعه اجتماعی وفر هنگی در کشور هستیم متا سفانه طرح مسکن مهر بدون انجام مطالعات اجتماعی وتنها با هدف تک بعدی خانه دار کردن شکل گرفت ومی توان گفت که تجمیع سکونت افراد با در آمد پائین نه تنها بر اساس سبک سنتی واختیار خا نواده ها بلکه بر اساس سیاست دولت واجبار برای استفاده از تسهیلات توسط خا نواد ه ها شکل گرفته است که موجب شکل گیری منطقی در شهر ها شده که مشکلات خود کشی،مواد مخدر ،فحشا وبزه را افزایش داده است لذا شایسته است قبل از اجرای هر طرح اقتصادی وعمرانی مطالعات اجتماعی وتبعات آن بررسی تا گر فتار معضلات پیش گفته نشویم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
گوشی بدهکار این حرفا نیس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
واقعا باعث تاسف هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
یعنی واقعا این جایی که اینا تعریف میکنن ایرانه !!!!خدایا به داد جوونامون برس):
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
مسکن مهر با هدف ایجاد یک زندگی خوب ساخته نشده است.
هدف آن تنها بالابردن "آمار" ساخت مسکن است!
کیفیت زندگی در آن مانند یک خوابگاه است.
خدا از باعث و بانی آن نگذرد!
تارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
موافق نیستم. نمی دونم پرند چه طوریه ولی ما هم توی مسکن مهریم و فضای شهر و محل اصلاً این طوری نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
حالا نه که بقیه محیط‌های مسکونی شهری مطابق با آخرین استانداردهای کیفیت اجتماهی و شهرنشینی ساخته شده... فقط مسکن مهر جامونده!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
اولین بار است می بینم محل سکونت عامل اصلی خودکشی اعلام می شود
بعد طیف خوانندگان شما نوبر هستند اگر همه پیام ها را خودتان نمی نویسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
پرند رو ولش کنید. مهم اینه که در امریکا فرزندان نامشروع زیادی به دنیا میان و این مصیبت بسیار بزرگی هست که همه ما رو دق خواهد داد.
402
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
برای مسئولین این مطالب مهم نیست
ندا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
مسكن مهر- پرند- كوزو- فساد- مواد مخدر...

جردن- فساد - مواد مخدر...

دوست عزيزي كه اين گزارش رو نوشتي يك جمله معروفي هست كه ميگه
دو چيز هرگز صدا ندارد : مرگ فقرا و عيب اغنيا!

فساد در خانواده هاي ثروتمند هم هست و داره بيداد ميكنه منتهي پول و ثروت عيبها رو ميپوشونه

بنده خودم دختري از يك خانواده بسيار ثروتمند رو سراغ دارم كه دائم در پارتيهاي شبانه بود مواد مصرف ميكنه و ... با اين وجود پسران تحصيل كرده و سالم براي ازدواج باهاش سر و دست ميشكستند و جالبه بدونيد كه چند ماه پيش با پسر يكي از خانواده هيا سرشناس كه اتفاقا پدرش مقام و منصبي هم داره ازدواج كرد!!

بله جونم پول همه عيبها رو ميپوشونه

فرارو جرات داشته باش و نشر بده
تارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
مرسی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
فیلم هندی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
بله با شما موافقم. نویسنده به طور هدفدار اغراض سیاسی رو قاطی مساله به این مهمی کرده.
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
از فرارو خواهش میکنم که مشکلات رو جناحی نکنه وبه اصل مشکل بپردازه تا حل بشه و به مسکن مهر یا هر کس دیگه ای ربط نده (درسته این مشکلات حتما در نقاط فقیر شهر 100 درصد بیشتره) و به رسالت فرهنگی یک رسانه بیطرف و رسانه ای که دغدغش فقط مشکلات مردم باشه درست عمل کنه چرا که خودش هم از همین مردمه و تو همین هوا نفس میکشه این مشکلات در بهترین نقاط تهران هم وجود داره دوستان کشتی فرهنگی ایران عزیزمون سوراخ شده و هممون با هم غرق خواهیم شد و از مسولین عاجزانه درخواست دارم فکری به حال وضعیت فرهنگی جامعه ایران کنند از مردم عاجزانه میخوام شبکه های ماهواره ای خانمان سوز mano to و gem و مانند اینها را نگاه نکنند به خدا قسم شبکه mano to ساپورت و سگ بازی را در ایران جا انداخت شبکه ای که کمر به خرد کردن نظام خانواده در ایران بسته و مردم برا فرزندانشون وقت بیشتری بزارن و باهاشون رفاقت کنن و سعی کنن به تعلیمات دینی و بروز تربیتی اساتید ایرانی گوش بدن فرارو خواهش میکنم نظر من رو منتشر کن.
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
دوستانی که منفی دادن با کدوم بخش حرفام مخالفن ؟ لطفا بیان توضیح بدن تا دلیل منطقی استدلالمو بگم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
بله خیلی خوبه تو ی فرصت آسیب های اجتماعی دیگه مد نظر شما هم طرح بشه ... اما ظاهرا شما مطالب را با دقت نخوانده اید چون صحبتی از مناطق مرفه نیست. چون اون یک موضوع دیگست رفیق ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
من با شما موافقم. غرض سیاسی رو با مسایل دیگه قاطی کرده.
ناشناس
United States
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
اینا اکثرا مشکلات خانوادگی ودارند و والدینشان هم مصرف کننده مواد مخدر هستند و مهارت های لازم برای تربیت و آموزش بچه را ندارند و سکن مهر هیچ ارتباطی با شکل گیری شخصیت آنها ندارد. تحلیل ضعیف و مقرضانه بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
آیا دلواپسی نیست که دلواپس شود؟؟؟
چشممان به خودکشی هم روشن شد که از معایب مسکن مهر درآمد همه جور مشکلاتی این طرح یک شبه داشت الا خودکشی که آنهم بانگش بلند شد نمیدونم چرا هنوز بعضی ها نمیخواهند از خواب بیدار شوند
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
فرارو الان وضعیت جاهای دیگر ایران مناسب هست و جوونها مشکل ندارن؟
این سبک خبر زائیده تفکر ماکیاولیسیتی اصلاح طلبها هست که برای رسیدن به آرزوهاشون دست به هر کاری میزنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
هدف مهمه. وسیله مهم نیست. مهم نیست خیلی از پروژه های مسکن مهر خوب هم هستند. مهم این نیست که تهران حاشیه اش همیشه مشکل داشته و کسی فکری نکرده و حالا هر دولتی که بیاد باید با سهم بدبختی ناشی از این معضل روبرو بشه.
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
من خودم متقاضي مسكن مهر هستم همين خونه هارو از سال 1390 پول واريز كرديم عليرغم اين مسايلي كه مطرح شد باز ما راضي هستيم از اجاره نشيني راحت بشيم. البته هرچي بيشتر پول بدي همون اندازه آش ميخوري خونه اي كه با 8 ميليون نقدينگي تهيه ميشه همين شرايط رو خواهد داشت در اين مورد با مموتي موافقم.
اگر منظورتون اينه كه شهرستانيها مسئول اين ناهنجاريهاي اجتماعي هستن پر واضحه كه بيراه ميگيد.پايتخت اين كشور اسلامي پر ازين جرمها و بزهكاريها است حتي اون بالانشينها غرق اين مصائب هستن دوستمون يكم غريبانه و بدور از واقعيت با قضيه مواجه شده شهرستاني بايد محصولات و ذخاير معدني و چاه نفت و...خودشو تقديم يه جايي بكنه كه تمام امكانات يه مملكت رو تو خودش جا داده. ولي حتي تو مترو هم بايد متلك بارش كنن. اقاجون نگيد. نسنجيده حرف نزني
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
از فرارو خواهش میکنم که مشکلات رو جناحی نکنه وبه اصل مشکل بپردازه تا حل بشه و به مسکن مهر یا هر کس دیگه ای ربط نده (درسته این مشکلات حتما در نقاط فقیر شهر 100 درصد بیشتره) و به رسالت فرهنگی یک رسانه بیطرف و رسانه ای که دغدغش فقط مشکلات مردم باشه درست عمل کنه چرا که خودش هم از همین مردمه و تو همین هوا نفس میکشه این مشکلات در بهترین نقاط تهران هم وجود داره دوستان کشتی فرهنگی ایران عزیزمون سوراخ شده و هممون با هم غرق خواهیم شد و از مسولین عاجزانه درخواست دارم فکری به حال وضعیت فرهنگی جامعه ایران کنند از مردم عاجزانه میخوام شبکه های ماهواره ای خانمان سوز mano to و gem و مانند اینها را نگاه نکنند به خدا قسم شبکه mano to ساپورت و سگ بازی را در ایران جا انداخت شبکه ای که کمر به خرد کردن نظام خانواده در ایران بسته و مردم برا فرزندانشون وقت بیشتری بزارن و باهاشون رفاقت کنن و سعی کنن به تعلیمات دینی و بروز تربیتی اساتید ایرانی گوش بدن فرارو خواهش میکنم نظر من رو منتشر کن.
شراره
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
گنه کرد در شوشتر مسگری
زدند در فلان شهر گردن آهنگری
آخه تا کی باید گفت از ماست که بر ماست ....
فقر بیداد مبکند کجایید ای سران مملکت ؟؟،
آرشیو صفحات حوادث را در دوره جناب احمدی نژاد و دوره دکتر خاتمی هم مرور کنید سپس قیاس کرده و نظر دهید
ندا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
مسكن مهر- پرند- كوزو- فساد- مواد مخدر...

جردن- فساد - مواد مخدر...

دوست عزيزي كه اين گزارش رو نوشتي يك جمله معروفي هست كه ميگه
دو چيز هرگز صدا ندارد : مرگ فقرا و عيب اغنيا!

فساد در خانواده هاي ثروتمند هم هست و داره بيداد ميكنه منتهي پول و ثروت عيبها رو ميپوشونه

بنده خودم دختري از يك خانواده بسيار ثروتمند رو سراغ دارم كه دائم در پارتيهاي شبانه بود مواد مصرف ميكنه و ... با اين وجود پسران تحصيل كرده و سالم براي ازدواج باهاش سر و دست ميشكستند و جالبه بدونيد كه چند ماه پيش با پسر يكي از خانواده هيا سرشناس كه اتفاقا پدرش مقام و منصبي هم داره ازدواج كرد!!

بله جونم پول همه عيبها رو ميپوشونه

فرارو جرات داشته باش و نشر بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
لطفا اصلاح شود: کوزو شرکت ترکیه ای است . ترکیه در پردیس هم با کوزو هست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
احمق کسی است که رابطه کاذب بین خودکشی و مسکن مهر پیدا می کند و آنرا به خورد دیگران می دهد . یادمان باشد در کنار اون یک فردی که خودکشی کرده چند صد هزار نفر هم زندگی می کنند یک مورد اتفاق خودکشی دلیل بر آشفتگی مسکن مهر نیست چون خودکشی هزار تا دلیل دارد اصلا یکی از آنها مسکن مهر باشه علت های دیگر چون پیدا کردن سخته اصلا نویسنده به اونها فکر نکرده است . خوبست قدری علمی ، منطقی و فارغ از تعصبات کور سیاسی و اجتماعی حرف بزنیم و یا به هر قیمتی مطلبی را ننویسم چون بخشی از خوانندگان ممکن است عمیق تر از شما به موضوع نگاه کنندو خیلی از حرفها مزخرف به نظر برسد . با تشکر دانشجوی جامعه شناسی
مجله فرارو