bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۷۷۱۹۰

هاشمی: نگران بازگشت احمدی‌نژاد نیستم

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه "نگران بازگشتن احمدي‌نژاد و تفكر او نيستم"، می‌گوید اگر همه‌چیز در مسیر طبیعی انجام شود، روحانی به خاطر مقبولیت عام، به‌ويژه براي کاری که در برجام کرده، رقیب جدی ندارد.

روزنامه «قانون» در مصاحبه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت: امروزه برخي جريان‌ها براي كوچك‌ترين انتقاد، ما را مرتد دين و نظام مي‌دانند.اما در همين نزديكي مردي را مي‌شناسيم كه سال‌هاست جريان چپ و راست وي را براي سياست هايي كه فقط خاص اوست زير سوال مي‌برند و گاهي اوقات نيز ماجرا به توهين عليه خود او  و خانواده‌اش منتهي مي‌شود ولي نه برخورد مي‌كند و نه شكايت! آيت ا...، آيت‌ا... است. نه يك كلمه بيشتر نه يك كلمه كمتر! مردي كه هم رهبرمعظم‌انقلاب از او سخن مي‌گويند و هم امام(س) در آن ايام هاشمي را تعريف كرده‌اند، بنا بر اين از شخصيت وي تعريفي نبايد داشت ولي از جايگاه او بايد گفت. هاشمي رفسنجاني كه با وجود انتقادهاي فراوان به برخي سياست‌هاي وي، دوست و دشمن او را مرد روزهاي سخت و تاريخ‌ساز مي‌نامند.

رييس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام، بارها از خودگذشتگي‌هاي زيادي داشته و نشان داده است عالم سياست ايران را خوب مي‌شناسد. مدت‌ها بود كه دنبال گفت‌وگو با وي بوديم تا از برخي خلا‌هاي ذهني خودمان و علاقه‌مندان سياست ايران آگاهي پيدا كنيم. سرانجام فرصت رسيد و به مرکز ثقل پاستور رفتیم و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بر خلاف ادعاي دشمنان با آمادگي ذهني بالا، ريز به ريز سوالات ما از ماجراي راي او در سال 76 گرفته تا تصميم‌هاي انجام گرفته در سال 68 را با جزیيات پاسخ داد.

مشروح گفت‌وگوي «قانون» با يار امام(س) و رهبري را در زير پي مي‌گيريم:

- تشکر می‌کنم که این وقت را به روزنامه «قانون» دادید. سوال اول ما درباره نسل‌های انقلاب اسلامی است. در تمام انقلاب‌ها تغییراتی در نسل اول آن ها صورت می‌گیرد. در انقلاب اسلامی هم شاهد این موضوع هستیم. می‌خواستم بپرسم که آیا با تغییر نسل‌ها، احتمال دارد که رویکرد انقلاب هم تغییر کند؟

اول اینکه انقلاب اسلامی با حمایت‌های مردم، رهبری امام راحل و پیشتازی مبارزان، بر محور اسلام شکل گرفت و تا زمانی كه ماهیت انقلاب اسلامی را دارد، می‌تواند بر همین محور باشد. همه ما به خاطر اسلام به میدان آمدیم. نکته دوم، انقلاب متکی به قدرت ملی و مردم است و نمی‌تواند از این سه عامل جدا باشد و انقلاب اسلامی هم باشد. البته ممکن است تغییراتی در روش پیش بیاید. همانگونه که در تاریخ فقه و احکام اسلامی که قوانین اجتماعی جامعه اسلامی براساس فتاوا شکل می‌گیرد، تغییراتی با توجه به تطور زمان پیش می‌آید. مسائلی هم داریم که ربطی به دین ندارند و برخاسته از عرف جامعه هستند که به شرایط تاریخ و موارد بسیاری بستگی دارند. ولی طبیعی است، هر کاری که از صفر شروع شده، در طول مسیر و در روند حرکت خویش، تحول دارد. اگر آن تحولات مثبت باشد، پیشرفت می‌کند و اگر منفی باشد، خطرناک است.

از سال 92 تغییر عمده‌ای در رویکرد نظام پیش آمد به نام گفتمان اعتدال، شما هم راهنمای اصلی این گفتمان هستید.امروزه نيز شاهد هستیم که رویکردهای جمهوری اسلامی تغییرات چشمگیری داشته است. آیا اين تغییرات ادامه پیدا می‌کند یا در سال 96 و با احتمال تغییر رئیس جمهور، متوقف می‌شود؟ یعنی آیا دوباره به شرایط گفتمانی قبل از سال 92 برمی‌گردیم؟

گفتمان اعتدال، اصل و اساس انقلاب اسلامی است که براساس تعالیم مکتب اسلام و مذهب تشیع شکل گرفته بود. در مقطعی، آن هم در بخش هایی از جامعه، به خصوص در بعد اجرایی، انحرافی از اعتدال پیدا شده بود که مردم به عنوان صاحب اصلی انقلاب، مسیر حرکت را اصلاح کردند و قطار انقلاب را به ریل اصلی برگرداندند. ریل اصلی انقلاب همیشه اعتدال و میانه‌روی بود که قرآن بر آن تأکید داشت. حضرت محمد(ص)، پیامبر ما و حضرت علی(ع) به انتخاب الهی، پیشوای ما هستند، در تاریخ داریم که رسول مکرم در روزهای آخر حیات‌شان به حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: «خداوند شما را برای امامت این امت انتخاب کرده است، منتها مردم باید بپذیرند. اگر پذیرفتند، کار کن و اگر نپذیرفتند، به خودشان واگذار کن.»

انقلاب اسلامی بنا‌بر خواست مردم شکل گرفته که ناشی از دین ما اسلام است. قرآن که کتاب مبین و راهنمای زندگی ماست، درباره دین می‌فرماید: «لا اکراه فی الدین» اصل راه انقلاب این است که براساس افکار آزاد و خواست مردم باشد. خداوند به پیامبر هم همین را می‌‌گوید که «خودت به زور نمی‌توانی کسانی را به هدایت و ایمان وادار کنی، مردم باید به راهشان مومن شوند.»

در بحث تغییر نسل‌ها، کسانی مدعی انقلاب هستند که هیچ آثاری از آنان در انقلاب نمی‌بینیم. این عده پا را فراتر گذاشتند و سابقه انقلابیون را زیر سوال می‌برند. منظور ما تغییرات مثبت و طبیعی نسل‌ها نبود. معلوم است که آرمان‌های متولدین دهه 40، 70 و 90 با هم فرق دارد. بحث ما درباره کسانی است که سابقه‌ای در انقلاب نداشتند و حتی تا یک دهه پس از پیروزی انقلاب هم در صحنه نبودند، اما الان خیلی بیشتر از بقیه مدعی هستند.

همه این اتفاقات را منفی نبینید. شاید به مرور زمان به انقلاب ایمان پیدا کردند و فهم‌شان اصلاح شد که اين نيزخوب است با تفکرات خود و بر اساس مبانی انقلاب خدمت کنند. ولی اگر قرار باشد با همان تفکرات دوران مبارزه و حتی با تفکراتی که در همان مقطع 8 ساله بروز دادند، بیایند و علی‌رغم میل مردم، میدان بگیرند، اشتباه است. این تفکر که هر کس قبل نبود، الان هم نباید بیاید، همان دگماتیسم سیاسی است. هر کس می‌تواند در جامعه مسئولیت بگیرد و خدمت کند، اما شرطش حرکت در محور انقلاب است. به طور حتم مردم اجازه نمی‌دهند کسانی وارد میدان شوند که ارزش‌های انقلاب را نفی می‌کنند. کسانی که به خاطر پست و مقام دنیوی به انقلاب می‌چسبند، نباید در مصادر باشند. چون اینها نمی‌توانند کشور و انقلاب را پیش ببرند.

كمي جلوتر بياييم، بعضی‌ها می‌گویند شما در سال 76 به خاطر مخالفت با ‌رييس دولت اصلاحات به آقای ناطق رأی دادید. آیا اين‌چنین است؟

رأی دادن من که آن قدر وزن نداشت که بخواهم یک نفر باشد و یک نفر نباشد. رأی من مثل رأی همان حدود 30 میلیون نفر آرای مردم بود، اما من مسئول و مجری قانون انتخابات بودم که رأی مردم در آن مهم است. کارم در مسیر اجرای قانون بود. درباره رأی من به آقای ناطق هم، به خاطر این بود که از قدیم ایشان را می‌شناختم. حتی زمانی که در مدرسه فیضیه به خاطر مسائلی اعتراض و راهپیمایی می‌کردیم، ایشان را می‌دیدم که با صدای بلند در صفوف اول هستند و نقش برجسته‌ای دارند. در طول سال‌های مبارزه هم حضور ثابت و مؤثری داشتند. در آن زمان ایشان رئیس مجلس بود و مجلس هم با دولت همکاری خوبی داشت. می‌دانستم انسانی سالم و صالح است. در آن طرف هم رييس دولت اصلاحات بودند که سال‌ها وزیر من بودند. قبل از آن، سال‌ها در مجلس و جاهای دیگر با هم کار کرده بودیم. در دولت اول من وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. آن قدر فشار آورده بودند که استعفا داد. البته چند بار استعفایش را قبول نکردم و سرانجام که هر دوی ما به خاطر شرایط آن روزها پذیرفتیم که در وزارتخانه نباشد، ایشان را مسئول کردم و حتی می‌خواستم حکم معاونت بدهم که نتوانند عزلش کنند. اما خود ایشان قبول نکرد و ریاست کتابخانه ملی را پذیرفت. هر دوی آن‌ها را قبول داشتم و من هم در آن مقطع یک رأی داشتم. وظیفه اصلی من مواظبت از سلامت انتخابات بود.

همیشه، حتی در زمان دولت خود، سعی کردید از لحاظ نگاه سیاسی و اقتصادی، جایی بین چپ تند و راست سنتی قرار بگیرید. آیا فکر نمی‌کردید که پس از 76 باید به جریان چپ نزدیک شوید؟ چون در آن مقطع به خاطر همین سیاست، مورد هجمه واقع شدید. گویا همیشه سعی می‌کردید در نقطه اعتدال باشید تا توازن حفظ شود. چرا اصلاح‌طلبان در آن مقطع آن هجمه‌ها را انجام داده‌اند؟ سوال دوم اینکه آیا نبايد برای نهادینه کردن اعتدال، در آن مقطع به اصلاحات نزدیک‌تر می‌شدید که قدرت اجرایی را در دست داشت؟

به طور حتم می‌دانید که قبل از ریاست جمهوری، سه دوره در مجلس حضور داشتم که در میان همان نمایندگان که اکثرشان رادیکال بودند، به عنوان رئیس انتخاب ‌شدم. پس معلوم می‌شود که آن‌ها از لحاظ فکری به من نزدیک بودند که رأی می‌دادند. یک جریان محافظه‌کار هم در مجلس بود که تفکرات آن روز آن‌ها مثل این روزها نبود که می‌گویند کاری به رأی مردم نداریم. آن موقع محافظه‌کاری آن‌ها در مسائل شرعی و حفظ ظواهر شرعی بود. در حزب جمهوری هم دو سه جریان داشتیم. عده‌ای رادیکال، عده‌ای محافظه‌کار و بازاری و عده‌ای هم مستقل بودند. من در تعاریف سیاسی آن روزها، جزو مستقل‌ها بودم که فکر می‌کردم باید همه را تحت پوشش اعتدال قرار دهیم. بعد از اینکه از مجلس به دولت آمدیم، بعضی از همان کسانی که در گذشته به ما نزدیک بودند، شروع به انتقاد کردند. البته ادله و تفکراتی داشتند که انتقاد می‌کردند و ما هم در مقام دولت تحمل می‌کردیم. نمونه بارز انتقادات آن‌ها روزنامه سلام بود که در آرشیو مطبوعات آن سال‌ها موجود است و روش من همیشه این بود که انتقادات را گوش کنیم و براساس «فبشّر عبادی الذین یستعمون القول و یتبعون احسنه» حرف‌ها را می‌شنیدیم و اگر خوب بود، عمل می‌کردیم.

موقع انتخابات دو جریان، نامزد داشتند که از یک سال قبل حرف‌های خود را می‌زدند و دولت هم بی‌طرفانه زمینه‌ها را فراهم می‌کرد. گروهی از یک جریان، حتی در دولت من هم منتقد بودند. همان منتقدان در دولت اصلاحات، شیوه نقد را به تخریب رساندند که فراتر از عقاید آن‌ها و صرف سیاسی‌کاری بود. البته همه نبودند و در كل چند نفر بودند که در انتخابات و انتصابات بعدی به خاطر تندروی‌ها، بیرون رفتند.

از آن هجمه‌ها، ناراحت می‌شدید؟

بعضی از هجمه‌ها، به دولت بود و بعضی از هجمه‌ها به بهانه انتقاد از دولت، به نظام می‌شد. به هر حال هر کس می‌تواند هر حرفی را بزند، ولی ذات انسان این‌گونه است که وقتی می‌بیند گروهی دارند حرف هایی را می‌زنند که خودشان می‌دانند واقعیت نیست، ناراحت می‌شود. البته غیرقابل تحمل نبود.

همان هجمه‌ها امروز از طرف این جریان انجام می‌شود، ضمن اینکه بخشی از آن هجمه‌گران، از دولت شما به دولت هفتم رفته بودند. البته بسياري از هجمه‌کنندگان امروزی، نورسیده‌های سیاسی هستند.

بله، در همان مقاطع هم از هر دو جریان برای مشكلات‌شان به من مراجعه می‌کردند که اگر می‌توانستم، حل می‌کردم. همین نورسیده‌ها هم که می‌گویید، خیلی‌ها شروع مناصب آن‌ها با دولت من بود. در اصل به خاطر سوابق حضورم در نظام، همه افرادی که الان و آن زمان در سطوح مدیریتی هستند  یا می‌توانند باشند، در مقاطعی با من کار می‌کردند.

و اما امروز، نکته غیر قابل انکار، حمایت‌های شما از آقای روحانی است. الان شاهد یک ضرب‌آهنگ بسيار کند در مسائل اقتصادی هستیم که پاشنه آشیل دولت است و مردم نيز به اين وضعيت انتقاد دارند. حضرت‌عالی به عنوان یکی از حامیان مؤثر این دولت، نقشه و برنامه‌ای دارید که دولت در یک سال باقی‌مانده مسائلش را حل و مردم را برای رأی مجدد راضی کند؟

نخست اعلام كنم آنچه که دلسوزان نظام می‌گویند و انجام می‌دهند، به خاطر پیروزی یا عدم پیروزی یک جریان نیست، بلکه ما موفقیت نظام را می‌خواهیم که الان تبلور اجرایی‌اش در دولت آقای روحانی است. در خصوص سوال شما، نظریه‌ای داشتم که اول به آقای روحانی و زمانی به بعضی از وزرای درگیر مسائل اقتصادی و بعدها در یک جلسه که استانداران و مدیران کشور برای همایش در سالن وزارت کشور جمع بودند، گفتم. حرف من این بود که می‌توانیم مسائل اقتصادی را به آسانی حل کنیم. آن روزها تحریم بودیم و خیلی با برجام فاصله داشتیم. گفتم، نقدینگی در کشور ما زیاد است که تورم معلول آن است. اگر نقدینگی در مسیر تولید برود، ولو گرانی باشد، اما شغل باشد و مردم درآمد داشته باشند، مزاحم اقتصاد کشور نیست. نقدینگی مثل بهمن دارد کشور را خفه می‌کند، اما در تولیدات چیزی نیست که به نیازهای مردم جواب دهد.

می‌دانستیم بخش عمده رکود تولید، به خاطر تعطیلی بیش از نصف کارخانه‌ها بود. شهرک‌های صنعتی که در زمان من و حتی بعدها در دولت اصلاحات، در همه جای کشور بود و مملکت را کارگاه اقتصادی کرده بودند، در دولت بعدی کم‌کم خاموش و تعطیل شدند. مجتمع‌های اقتصادی روستاها که شغل را به روستاها می‌برد و به تبع آن مهاجرت معکوس درست کرده بود، مخروبه شده بودند و مشکل صاحبان و مالکان آن‌ها، معوقات فراوان بانکی بود که در مقطعی چون پول‌های بادآورده از افزایش قیمت نفت داشتند، بدون کارشناسی داده بودند و بلافاصله هم تحریم‌ها آمده بود که رابطه کارخانه‌ها و مواد اولیه در بسیاری از تولیدات قطع شده بود.

من به مسئولان کشور گفته بودم که می‌توانید از همین نقدینگی که در بانک‌ها هستند، برای احیای تولید استفاده کنید. حتی اگر آن نقدینگی در اختیار بانک‌ها و مؤسسات فراوان پولی باشد، بانک مرکزی می‌تواند هدایت کند. اکثر مالکان کارخانه‌ها به خاطر بدهی‌های سابق که روز به روز افزایش می‌یافت، نمی‌توانستند وام بگیرند. دولت می‌توانست مدیریت بانکی را در این قسمت پویا کند تا با راه‌های مناسب و ضمانت‌های قوی، نقدینگی را به تولید بیاورد. چون اگر احیا شوند، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی که تورم تا حدود خیلی زیادی به خاطر عدم توازن عرضه و تقاضا بود  به صادرات هم رونق می‌بخشند و تا حدودی از وابستگی کشور به نفت می‌کاهد و ارز به کشور می‌آید. مهم‌تر از آن، علاوه بر برگشت شاغلان بیکار شده به کار، خیلی از جوانان تحصیلکرده متقاضی، شغل پیدا می‌کنند و کشور به سوی رونق می‌رود.

در جلسات فردی و جمعی با خیلی از شخصیت‌های اقتصادی کشور بحث کردم که برخي می‌پذیرفتند، ولی اجرا نمی‌شد. در اين اواخر که هنوز از برجام استفاده کامل نکرديم، دولت به اینجا رسید و به همه استانداران و بانک‌ها بخشنامه کردند که در درجه اول کارخانه‌های کوچک و متوسط و سپس واحدها بزرگ‌تر را احیا کنید. البته واحدهای بزرگ به طور معمول تعطیل نشده بودند، اما ظرفیت آن‌ها کم شده بود که می‌توان آن را نيز تقویت کرد. اگر همین کار را دو سال پیش انجام می‌دادند، بهتر و زودتر به نتیجه می‌رسید. چون در همین دو سال خیلی از واحدهای تولیدی و حتی کسانی که شغل داشتند، علاوه بر تعطیلی و بیکاری، مقروض شدند.خدا را شکر دولت شروع کرده که وام بدهند تا کارخانه‌ها احیا شوند. البته هفت، هشت ماه طول می‌کشد.

مورد دیگر درباره طرح‌های نیمه‌تمام بود که چون دولت اعتباری نداشت، نمی‌توانست ادامه بدهد. به پیمانکاران پول ندادیم. آن‌ها تا جایی که داشتند، هزینه کردند و چون نداشتند و در عین حال از دولت طلبکار بودند، رها کردند. گران هم شدند، چون چند برابر زمان شروع هزینه دارند. پیشنهاد مشخص من این بود که طرح‌های نیمه‌تمام را به مردم واگذار کنیم. براي مثال اتوبان را به مجموعه‌ای از مردم بدهید و قانون مشخصی برای برگشت هزینه‌ها از محل عوارض بگذارید.

اتوبان کرج - قزوین را این‌گونه ساختیم. البته به بانک ملی داده بودیم که سرمایه هزینه شده از طریق دریافت عوارض برگشت. از زنجان به تبریز را هم این‌گونه ساختیم. آن موقع چون بخش خصوصی نبود، به بانک داده بودیم. اما الان بخش خصوصی ایران با پیمانکاران متخصص، از لحاظ پول و نیروی انسانی غنی است. البته این در سیاست‌های کلی برنامه ششم آمده که وقتی برنامه تصویب شود، باید واگذار کنند.

برخی معتقدند که دولت آقای روحانی، دولت تک‌دوره‌ای است، نظر شما چيست؟

اگر همه چیز و همه کارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مسیر طبیعی انجام شود، آقای روحانی به خاطر مقبولیت عام، به‌ويژه براي کاری که در برجام کرده، رقیب جدی ندارد.

به غیر از برجام، اوضاع دولت در جامعه نگران‌کننده است. به نظر شما نبايد اين مساله جدي گرفته شود؟

در حال حاضر مردم ایران به خاطر گسترش ابزار اطلاع‌رسانی آگاه شده‌ا‌ند و از موانع و مانع‌تراشی‌های در مسیر حرکت دولت خبر دارند. همین برجام را ببینید که چگونه دستاورد ملی نظام را به خاطر اهداف سیاسی، مخدوش جلوه می‌دهند. شما مجلس سابق را به یاد آورید که مردم چگونه مخالفان برجام را از ورود به مجلس ناکام گذاشتند؟! یکی از دلایل موفقیت دولت در دوره باقی‌مانده، ترکیب فعلی مجلس است که نه تنها مثل سابق جلوی حرکت دولت را نمی‌گیرند، بلکه همراهی می‌کنند.

از مسائل اقتصادی و دولت بگذریم و به خبرگان بپردازیم. بعد از رأی لیست خبرگان‌ مردم بعضی‌ها مدعي‌هستند، احتمال دارد آینده کشور به سوی شورای رهبری پیش برود. به نظر شما این شیوه به صلاح است و توان اداره كشور و نظام را دارد؟

خیلی صریح بگویم، بسياري از کسانی که می‌گویند «آقای هاشمی دنبال شورای رهبری است»، به طور كامل می‌دانند كه چنین نیست و این همان شیوه غیراخلاقی آنان در مباحث سیاسی است و با اینکه بارها توضیح داده‌ایم، باز هم می‌گویند و ما به این جماعت کار نداریم. طرف صحبت من در این مقوله، جوانانی هستند که شاید خبر نداشته باشند. این موضوع، یک بحث تاریخی دارد.

از همان اوايل پس از پیروزی انقلاب که قرار شد قانون اساسی جدید نوشته شود، پس از تدوین متن اولیه توسط چند کارشناس حقوقی، از جمله مرحوم دکتر حسن حبیبی، در شورای انقلاب بررسی و نظر نهایی را اعلام کردیم. از طریق رسانه‌ها چندین نوبت منتشر شد و موافقان و مخالفان هر یک از موضوعات درباره بند بند آن بحث و گفت‌وگو کردند. متن نهایی را برای امام راحل، مراجع تقلید و علمای آن روز فرستادیم و آن‌ها هم نظرات خود را اعلام کردند که برای تصویب نهایی به مجلس خبرگان تصویب قانون اساسی رفت.

در آن متن اصلی، موضوع ولایت فقیه نبود. آیت‌ا... منتظری در آن مقطع رئیس بودند و مطرح کردند و رأی آورد. یعنی تمام اصول و بندهایی که در قانون اساسی اول درباره ولایت فقیه بود، قبل از آن درباره شورای رهبری بود. در اصل پنجم به صراحت آمده بود که «در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر(عج)، در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که اکثریت مردم او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند و در صورتی که هیچ فقیهی دارای چنین اکثریتی نباشد رهبر یا شورای رهبری مرکب از فقهای واجد شرایط طبق اصل 107 عهده‏دار آن می‌گردد.» یعنی شورا از بین مراجع تشکیل می‌شود. پس در قانون اساسی شورا بود. زمانی که امام (س) رحلت كردند، بازنگری قانون اساسی که ایشان دستورش را داده بودند، هنوز کامل نشده بود. یعنی هنگام رحلت امام (س) و براساس قانون اساسی، بايد شورای رهبری تشکیل می‌شد. البته براي ادبیات انقلابی سال‌های اول در شورایی کردن امور، کمی افراط شده بود. حتی در مباحث قوه قضائیه هم شورای عالی قضایی متشكل از 5 نفر داشتیم که تصریح قانون اساسی بود.

امام(س) در سال‌های آخر به این نتیجه رسیده بودند که شورا، به ويژه برای رهبری که باید تصمیمات قاطع بگیرد، جواب نمی‌دهد. ممکن است در بین مراجع، کسانی صلاحیت عضویت در شورای رهبری را نداشته باشند. اظهار نظر امام(س) را داشتیم که باید فرد باشد. البته تصمیم نبود، نظر بود. پس از رحلت امام(س) و آن جلسه تاریخی، قانون اساسی بر شورا تأکید داشت. قبل از آن جلسه، یعنی همان شبی که امام(س) رحلت کرده بودند و قرار بود فردا اعلام کنیم، مسئولان عالی کشور در جنب منزل امام(س) و در کنار همان بیمارستان جمع شده بودیم که گفتیم شورایی باشد و حتی افراد را پیشنهاد کردم که آقایان آیات خامنه ای، مشکینی و موسوی اردبیلی بودند. قرار بود فردا در جلسه خبرگان برای این سه نفر رأی بگیریم.

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در خبرگان 13 نفر عضو بودند، بر رهبری فردی تأکید می‌کردند و حتی با آیت‌ا... گلپایگانی هم صحبت کرده بودند و می‌گفتند ایشان را قانع کرديم که رهبر شوند. در جلسه صبح 14 خرداد، اولین بحث این بود که «فرد باشد یا شورا؟» قانون اساسی می‌گفت شورا باشد. ما هم براساس قانون اساسی می‌گفتیم شورا باشد.

خیلی بحث شد و خوب است بدانید در آن بحث بهترین دفاع از شورایی شدن را آیت‌ا... خامنه‌ای داشتند و نوبت به من نرسید که صحبت کنم. سرانجام رأی‌گیری کردیم که در مقابل رأی 35 نفره ما که شورایی بودیم، طرفداران فردی رهبری 45 رأی آورده بودند. پس بحث رهبری فردی از نظر امام(س) مطرح شد و آقایان جامع مدرسین و همفکرانشان هم حمایت کردند. در مرحله بعدی رأی‌گیری برای فرد بود که آقایان جامعه مدرسین، آیت‌ا... گلپایگانی را مطرح کردند و خیلی بحث کردیم و وقتی رأی‌گیری کردیم، 13 یا 14 رأی آورد که به تعداد همان پیشنهاددهندگان بود.

در این مرحله، آیت‌الله خامنه‌ای را پیشنهاد کردیم که من نظر امام(س) را گفتم. در این لحظه آیت‌الله خامنه‌ای وقت خواستند و در جایگاه قرار گرفتند و گفتند: من به رهبری شورایی رأی دادم، پس نمی‌توانم نامزد فردی شوم.» من گفتم: «آن موقع که شما بحث کردید و رأی دادید، در قانون شورا بود و الان اکثریت خبرگان رهبری فردی را انتخاب کردند و اگر شما نباشید، باید یکی دیگر بیاید.» قرار ما با توجه به شرایط کشور، به ويژه خبرهایی که از جبهه‌ها می‌رسید، اتمام کار در همان جلسه و انتخاب رهبر بود. آیت‌ا... خامنه‌ای جواب مرا ندادند و در جای خود نشستند. من گفتم: «با سکوت ایشان که می‌توانیم حمل بر رضایت کنیم، رأی‌گیری می‌کنیم.» رأی گرفتیم که رأی بیش از دو سوم را آوردند.

قبل از تصویب رهبری فردی، وقتی که بحث داغ بود، من و آیت‌ا... خامنه‌ای وقت گرفته بودیم که صحبت کنیم. استدلالات آیت‌ا... خامنه‌ای طولانی شد و از وقت من استفاده کرد. سخنرانی ایشان در دفاع از شورا خیلی قوی بود.

اسناد تمام این مسائل و سخنرانی‌ها در مشروح مذاکرات خبرگان موجود است و بعضی از آقایانی که از من به عنوان مطرح‌کننده رهبری شورایی، حتی در این سال‌ها نام می‌برند، به طور كامل خبر دارند که واقعیت تاریخی چیست، ولی چکار می‌توان کرد؟!

بنا بر قانون اساسی که بعد از آن جلسه اصلاح شد، رهبری، فرد شده است. هنوز هم بعضی‌ها که مباحث این‌گونه را مطرح می‌کنند، درباره هر دو حالت می‌گویند. شرط تغییرات هر بند قانون اساسی، بازنگری مجدد قانون اساسی است که آن هم از اختیارات رهبری است. با این توضیحات، معلوم می‌شود که هیاهوهای سیاسی، مغالطه‌های غیراخلاقی است.

گویا از قبل کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسی گزینه‌های رهبری را مشخص و درباره آن‌ها بحث می‌کنند. در اين اواخر آیت‌ا... هریسی اعلام کردند که این کمیسیون‌ها گزینه هایی را شناسايي کردند. در این باره توضیح می‌دهید؟

این جزو قوانین آیین نامه داخلی مجلس خبرگان است که هیأت رئیسه کمیسیونی برای آینده‌نگری دارند و گزینه‌هایی را که صلاحیت عمومی دارند، بررسی و حتی با آن‌ها صحبت و مذاکره می‌کنند. یعنی این کمیسیون هیچ تصمیمی نمی‌گیرند، فقط بررسی می‌کنند. آینده‌نگری اداره یک جامعه ایجاب می‌کند که اگر روزی رهبری به هر دلیلی نباشند، باید کسی انتخاب شود. این کمیسیون در مقطعی پس از مذاکره با چند صد نفر، دو نفر را به صورت سری معرفی کرد. در دوره بعدی خبرگان هم افرادی مشخص شدند. دو سه نفر متخصص دارند مطالعه می‌کنند. به افراد نمره می‌دهند تا اگر روزی لازم شد، در خبرگان مطرح می‌شود که البته همه این مباحث و مسائل برای روز مباداست.

مدتي قبل خبری درباره دستگیری یکی از عوامل انفجار حزب جمهوری اسلامی منتشر شد، خبر دارید چه کسی بود؟

اول در خبری آمده بود که کشمیری در اتریش بازداشت شد و سفارت ما تقاضای استرداد او را کرده و آن‌ها هم گفتند چون حکم ندارید، ما نمی‌توانیم او را بدهیم و آزادش کردند. صحت و سقم خبر را نمی‌دانم. البته در اين اواخر مشخص شد هم کلاهی که دفتر حزب را و هم کشمیری که دفتر نخست‌وزیري را منهدم کرده بودند، هر دو از منافقین بودند که شناسایی شدند. هر دو در کشورهای اروپایی اتریش و گویا آلمان هستند.

بعد از اعلام اين خبر طیف نزدیک به جریان انحرافی، اقدام به تشکیک در خاطرات شما کرده است. آیا این مسائل را شنیدید؟

از اول انقلاب تا همین امروز،از اين گونه اظهارات زياد داشته و به طور باز هم می‌گویند. البته من به این حرف‌ها عادت کرده‌‌ام. پیش از انقلاب که هنوز منافقین منحرف نشده و مجاهدین خلق بودند، به آن‌ها کمک می‌کردیم. وقتی نشانه‌های انحراف را در افکار و گفتار آنان دیدیم، کمک‌ها را قطع کردیم و آن‌ها هم شروع کردند و هر چه می‌خواستند، علیه ما گفتند. آن موقع دفاع خاصی نداشتیم. پس از پیروزی انقلاب هم در آن دو سه سالی که منافقین در ایران بودند، باز همان بساط بود که کم‌کم جریان نزدیک به بنی‌صدر هم همان حرف‌ها را می‌زدند. بعدها، هم ضدانقلاب و هم خودی‌ها، دست به تخریب اقدامات من و حتی انقلاب می‌زدند. در سال‌های بعد از آن هم، هر وقت جریان‌های سیاسی خودشان را به من نزدیک‌‌تر می‌دیدند، جریان مقابل آن‌ها چاره را در تخریب و تهمت و توهین من می‌دید. یعنی همیشه این‌گونه بود. در هر دستاورد انقلاب که نقش من برجسته باشد، آن دستاورد را زیر سوال می‌برند. دهان دیگران باز است و می‌گویند و باز هم خواهند گفت. مهم مردم هستند که متوجه شدند و این بزرگ‌ترین سرمایه من در زندگی است.

با توجه به مجموعه شرایط این سال‌ها که اقبال مردم و جریان‌های سیاسی به شما زیاد شد، بعضی‌ها این را معلول تغییر افکار شما می‌دانند. شما چه می‌گویید؟

افکار من در خصوص مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیش از انقلاب شکل گرفت. از روزی که وارد مبارزه ‌شدم، تفکراتم با اسلام و عقلانیت بود و اعتدال را راه صحیح می‌دانستم و می‌دانم. با افراط و تفریط مخالفم که یک حکم قرآنی است. قرآن افتخار مسلمانان را میانه‌روی می‌داند. «و کذلک جعلناکم امه وسطا و تکونوا شهدا علی الناس» در سوره بقره است. خداوند می‌گوید: «ما شما را یک امت میانه‌رو قرار دادیم» در تفاسیر و ترجمه‌های قرآن برای کلمه «وسط» چندین معنا آورده‌اند که صحیح‌ترینش همین است که «ما شما را امتی معتدل قرار دادیم. برای اینکه الگویی برای مردم باشید و پیروان ادیان دیگر هم از شما استفاده کنند.» قرآن در آیات دیگر با صراحت پیامبر(ص) را نهی می‌کند که افراط و تفریط کند. براي مثال دستور می‌دهد که «اگر می‌خواهی انفاق کنی، نه آن قدر زیاد انفاق کن که دستت برای کارهای بعدی خالی باشد و نه آن قدر کم بده که حق مردم ضایع شود. معتدل رفتار کن.»

درباره دنیا و آخرت هم همین تعبیر را دارد. می‌گوید: «باید دنیای خود را آباد کنید، ولی سهم آخرت را هم درنظر بگیرید.» یعنی دنیا و آخرت را داشته باشید. از این آیات در سراسر قرآن زیاد است و به انسان‌ها و مسلمانان دستور می‌دهد که معتدل باشید. من سعی می‌کنم رفتار و گفتارم را با آیات قرآن تطبیق دهم. در همه دوره‌ها این‌گونه بود. همان اول انقلاب مخالف تندروی‌ها بودم. در دوره ریاست جمهوری، از هر دو گروه در همه سطوح، از کابینه گرفته تا استانداران و فرمانداران، استفاده می‌کردم و واقعا این‌گونه بود. در آينده هم براساس عقایدم حركت مي‌كنم.

و سوال آخر؛ نگران برگشت آقاي احمدی‌نژاد و تفکراتش نیستید؟

نه، چون مردم آگاه هستند و از عملکرد آن جریان در آن 8 سال در همه ابعاد خبر دارند. اما در عالم سیاست و در این کشور، به کرات شاهد اتفاقاتی بودیم که با معادلات عقلی و منطقی غیرقابل تحقق بود. من که غیب و پیش‌بینی ندارم، براساس محاسبات و آگاهی مردم از گذشته، نباید نگران بود.
bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
ک م جوک نیست واقعیت است
اما در ناپاکی خودت شک ندارم
در این ماه عزیز در زندگیت یه تجدید نظر کنی ضرر نمی کنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
دکتر احمدی نزاد ساده زیست، پاکدامن، با تقوی، مومن، انقلابی، مستضعف دوست، وخستگی ناپذیر، شجاع، نترس، و مرد روزهای سخت خیلی خیلی دوستت دارم...
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
اینایی که گفتی جوکه دیگه نه؟
پاکدامن؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
خوشم میآد احمدی نزاد لرزه بر اندام خیلی مفت خور های تنبل انداخته
به مولا مردی و دل شیر داری احمدی نژاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
احمدی نزاد دوره بعد رئیس جمهور است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
احمدی نژاد عزت و شرافت را به کشور به ارمغان آورد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آقای هاشمی من 30سال بیشتر سن ندارم قطعا تجربم از شما کمتره!!!!ولی فک میکنم شما باید نگران عملکرد دولت روحانی باشید چون تنها چیزی که باعث برگشت آقای احمدی نژادیا اصوالگراها میشه عملکرد منفی(اقتصاد) آقای روحانی می باشد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
همین طور است عدم نقد کافی عزیزان اصلاح طلب و طیف اقای هاشمی از عملکرد دولت در پایان به ضرر خودشان و مردم تمام خواهد شد مردم با انتخاب این دولت انتظاراتی داشتند که بجز در عرصه ساسیت خارجی هیچ کدام محقق نشده نه ارز کاهش پیدا و کرده و ارزش پول ملی بالا رفت و نه در وضع معیشتی مردم و حوزه اقتصاد دستاورد قابل توجه ای کسب شده در سایت داخلی و فرهنگ هم که خود گویاست که دستاورد ها چیست مردم بیشتر شعار دیده اند تا عمل و این نتیجه ای جز بازگشت بدبختی و فشار بیشتر با روی کار امدن طیف های همنوا احمدی نژاد یا خود او نخواهد داشت.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
میشه یه چندتا از دستاوردهارو در عرصه سیاست خارجی نام ببرید؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
سلام بر دوستان مزدور رسانه ای که چند صباحی است به صورت کاملا هدفمند به سایتهای اصلاح طلب هجوم برده و سعی دارند با اظهار نظرات منفی به بازدید کنندگان اینگونه القا کنند که اصلاح طلبان از دولت دکتر روحانی نامید شده اند، خسته نباشید عزیزان، بازگشایی تحریم ها و سراریز شدن دلارها انگار بودجه های سازمانی شما را نیز پر کرده است. زهی خیال باطل، دوستان کاملا هوشیار باشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آقا مهدی. خوابی یا خودتو زدی به خواب؟ ننه جون فلانی هم می داند که این دولت در حوزه اقتصاد و معیشت دست آوردی نداشته و سیاست هم که فعلا در برجام نظری لنگ زده است. شما به چی می نازی؟ ما خواهان دولتی بودیم که حداقل ها را در حوزه های اقتصادی- سیاسی محقق گرداند. آیا به نظر شما این اتفاق افتاده است؟ شتر سواری دولا دولا نبشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
روحانی هیچ کاری هیچه هیچ انجام نداده باشه حداقل نسبت به مموتی صد شرف داره مموتی فقط عوام فریب بود و گفتند دروغ رو هر چی بزرگتر بگی باورش بیشتر میشه و این هم از این ترفند استفاده میکرد خزانه رو شخم زده بود ولی از پاکترین دولت در طول تاریخ حرف میزد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
ناشناس 16:13 :احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
دیدم تو ریاست خبرگان چه حرکت مقتدرانه ای کردید استاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
همین که دایم میگی نگران نیستی یعنی نگرانی. حقیقتا به چیزی غیر از احمدی نژاد فکر نمی کنی و بهتر از همه میدانی که می آید و فاتحه شما را می خواند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
اشتباهي مثبت دادم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
منم اشتباهی منفی دادم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
جوابت و داد. گفت نگران نیست چون مردم آگاه شدند ولی ممکنه یک عده بخاطر گونی سیب زمینی و یارانه 250 تومنی معادلات و بهم بزنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
و فاتحه ملت ایران را
ناشناس
United States
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
و فاتحه کل دنیا رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
جناب 16:15 مگه میشه از یه طرف بگیم مردم آگاه شدن و از یه طرف بگیم مردم آگاه به گونی سیب زمینی رای میدن!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
12:42 چرا نشه؟مگه نمیگفتند حق با علی است اما لقمه معاویه چرب تره؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
جناب آقای هاشمی این حرفای شما نشون میده شما از بطن جامعه و عملکرد واقعی اقتصاد دولت خود خبری ندارین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
شما هم معلومه از معادلات سياسي و آنچه كه در لايه هاي بالاي تصميم گيري مملكت ميگذره بي خبر هستيد.
hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
بنده به عنوان یک کارمند قراردادی بااین عملکرد آقای روحانی ،در صورت بازگشت حتما" به آقای احمدی نژاد رای خواهم داد. در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد وضع کارمندان خیلی بهتر بود. و الان سه سالی است که شرمنده خانواده شدیم.این نظ اکثر همکاران ماست ودر صورت آمدن ایشان با رای بالایی برنده انتخابات خواهند شد. با تشکر از فرارو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
بله بهتر بود چون عین زیمبابوه هر ساعت قدرت حرید ما کمتر میشد
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
احسنت من هم با شما موافق هستم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
تو جامعه هم نظر شما رو دارن آقا حمید و نق نق یه مشت سوسول بنفش که دایم میخوان حقوق سیصد میلیونی از بیت المالو توجیه کنن و قربون صدقه عربستان و آمریکا میرن پشیزی ملاک نیس. حقوق یه کارگر زحمتکش کفاف کرایه خونشم نمیده اونوقت یه مشت دزد غارتگر تو فضای رکودی که خودشون با بورس ایجاد کردن سالی چند میلیارد در لوای حقوق غارت میکنن. ایکاش مناظره با احمدی نژاد تو 96 بذارن ببینیم رنگشون چقدر سفید میشه وقتی شاهکاراشونو برملا میکنه.
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
وضع کارمندان بهتر بود؟!!
اجاره مسکن 80هزار تومنی شد صدو هشتاد و هرساله دوبرابر میشد اینقدر که شیرتوشیر بود,
بعد شمای کارمند تو این شرایط وضعتون بهتر بود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
طبق این آمار خبر زیر وضعت بهتر بوده؟
http://fararu.com/fa/news/144593

یا طبق پولهای مفتی که گیر میومده؟
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
بنده هم به عنوان كارمند كاملا موافقم كه زمان دولت قبل اوضاع خيلي بهتر بود.2 ساعت پاياني كار كارمندان كه 80 % پرت است رو تعطيل كرده بود، هر عيد و مناسبتي ميشد عيدي ميدادن..اما الان فقط جيب مديران ارشدي كه تو تيم خودشون باشند رو پر ميكنند آن هم ميليوني....اينها واقعيت هاي تلخ دولت تدبير و اميد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
شماازکدوم دسته کارمندایی حمیدخان؟مدیر،مدیرکل؟چون ماکه ازاحمدی نژادجزبدبختی چیزی ندیدیم.خدانکنه برگرده که نون میشه 5000تومن .دلار10000تومن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
می دانید آقای هاشمی استاد چیست؟؟!!!!

استاد این است که:

منافع خودش را در جعبه بگذارد و به مردم با لبخند بگوید :: ای مردم توی این جعبه منافع شماست! یرای رسیدن به این جعبه منافعتان! حداکثر تلاشتان را بکنید!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
تجربه 36 سال گذشته نشان می دهد

هرگاه مردم دنبال هاشمی رفتند دست خالی برگشتند...... اما اگر در مسیر مخالف هاشمی رفتند حداقل هاشمی را در کنار خود داشته اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
از کدوم طیفی؟
1- آنان که از هاشمی میترسند؟
2- کسانی که با نام هاشمی اسم در کردن و الان مخالفشن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
درست نیست اون سالی که هاشمی کاندیدا شد و احمدینژاد هم بود من فکر کردم هاشمی پیر شده ولی احمدینژاد یک ادم با انرژی و مردمی هست بعد معلوم شد چه هیولایی هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
برجام مهم بود چون نبودنش باعث کلی بدبختی شده بود اما وقتی محقق شد اما اتفاقی در زندگی و جیب و سفره مردم ( 80 درصد ) نیقتاد در نتیجه خود به خود تبدیل می شود به چیزی بی ارزش به نظر من احمدی نژاد برنده می شود نه بخاطر تفکرش بلکه بخاطر اعتراض مردم به روحانی بخاطر ادامه سیاست های اقتصادی احمدی نژاد که نتیجه ای جز فقیر تر کردن مردم به همراه نداشت
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
عجب اوضاعي شده
فكرشو بكن اگه ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
جناب اقای هاشمی

مهمترین ابزار اساسی که مردم برای بیان خواسته شان دارند" رای ندادن به شخص نا کارآمد" است

مردم با رای ندادن به آقای روحانی در سال 96 این پیام را یه همه اعلام میکنند که

مسولی که برای مردم نباشد مردم هم برای او نخواهند بود.

رییس جمهور 2 دوره بودن اجباری نیست اگر مردم نخواهند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
بله اگه از خاتمی نترسید، با آمدن ایشان دیگه کسی به روحانی رای نمیده!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
خاتمی به عنوان نماد اصلاحات بین 15 تا 20 درصد رای داره.
قربان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
اینقدر خاتمی خاتمی نکنید. بخشی از رای 50 درصدی روحانی مربوط به او بود. به عبارت دیگر اگر خود رفسنجانی و خاتمی شرکت می کردند اینقدر رای نمی آورند چون آرای خاکستری و غیرسیاسی که حداقل 20 درصد از آرای روحانی را نمی تواستند جذب کنند. نتیجه این که رای طیف های اصلاحات و اعتدال روی هم نزدیک به 30 درصد است که سهم خاتمی و اصلاحات کمی زیر 20 درصد است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
ناشناس 13:41 حالت خوبه؟ روحاني همون راي شكننده اي كه آورد به خاطره حمايت هاشمي و خاتمي روي هم و انصراف آقاي عارف روي هم بوده...بعد ما ميترسيم كه خاتمي نياد..؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
ناشناس 17:02
خودت فهمیدی چی گفتی؟
وقتی توصیه خاتمی این همه رای واسه روحانی آورد، خودش پوز همه مختلسین رو به زمبن می ماله. البته اگه از ترس مانع حضورش نشن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
نگرانیت از اینه که حتم داری با اینهمه گند زدن و نارضایتی مردم اون میاد و به پاس قدردانی از اینهمه فحاشی در سه سال گذرشته چیزایی ازتون رو میکنه که حالشو ببرین.
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
اتفاقا اقای هاشمی خیلی هم از امدن احمدی نژادوحشت دارید شک نکنید که سال 96 باید کاسه کوزه هاتون جمع کنید مگر این دولت برای این مردم چکار کرده جز بدبختی و تورم گرانی چیزی عاید مرم شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
وقاحت هم اندازه داره اصغرآقا!!!!گرانی وتورم جزئی ازوجود احمدی نژادشماست .دوره محمودشماتورم نبود خودتوبه اون راه زدی؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آقای هاشمی اتفاقا شما و تمام اعوان و انصارتون اسم احمدی نژاد که میاد لرزه بر تمام اندام تون میافته. شاهد این حرفمم اینه که در تمام رسانه های رنجیره اس اعم از سایت ها و خبرگزاری ها و روزنامه هر روزه شاهد یه تیتر جنجالی بر علیه احمدی نژاد هستیم. و این یعنی اینکه کاملا دارید با نشون میدید چه ترسی از امدنش دارید.
نمونه اش همین سایت فرارو؛ در یه ماه اخیر ببینید چند مطلب علیه احمدی نژاد منتشر کرده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
لرزه بر اندام کسانی میفته که پرونده هاشون دست مموتیه و مجبورن یا سکوت کنند یا ازش تعریف
عبدالمجید دلواری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
امان ازهردوی شما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
این هم حرفیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
اتفاقا خیلی نگرانی
آقای هاشمی دروغ نگو
چون منافع تو و دوستانت در خطر است
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
ملتی که تو 4 سال اون اختلاسا اون دزدیا و اون خانه خرابی ها رو فراموش کنن لیاقتشون بهتر از احمدی نژاد و بدتر از احمدی نژادها نیست.
احمدی نژاد با نفت 100 دلار تونست خرابکاریاشو بپوشونه فکر کردید با نفت 40 دلار میتونه بذل و بخشش کنه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
احسنت بر شما!
حرف حق جواب نداره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
اختلاس هم توی دولت سازندگی بود هم اصلاحات نظیر فاضل خداداد رفیق دوست شهرام جزایری کرباسچی مهدی هاشمی کرسنت که وا اسفا 19 برابر سه هزار میلیارد،اما اون موقع مثل همین سه سال اشرافی گری وحقوق های نجومی هم بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
ببین همینکه احمدی نژاد بیاد نفت خودش میشه 100 دلار لازم نیست شما نگران نفت 40 دلاری باشی
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
رو که زیاده آیا گرانی و فقیر شدن مردم در زمان احمدی نژاد نشد .آیا در زمان قبلی دلار سه برابر نشد . آیا در زمان قبلی نگفتند تحریمها کاغذ پاره است . ایا در زمان قبلی ریال ایران ضعیفت ترین ارزش دوران خود را پیدا نکرد . ایا در زمان قبلی 45 هزار ندادند 450 برابر قیمت ها بالا نرفت و...
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
آیندگان خواهند دید که اینهایی که شمردی توطئه ای برای بدنام کردن احمدی نژاد بود
ناشناس
-
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
نه بابا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
مردی از جنس مردم.اگه دکتر تو کاندیدها نباشه شرکت نمیکنم چون بقیه مثل هم هستند ونقاط مشترکشون در تقابل با مردم معمولی جامعه است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
خلایق هرچه لایق
لیاقت بعضی ها بهتر از احمدی نژاد و احمدی نژادها نیست.
طهمورث
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
سلام احمدی نزاد دزد باشد یا نباشد خائن باشد یا نباشد ما نوکریشیم اگر دزدی میکنه به بقیه مردم هم میده درود بر احمدی نزاد
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
با سلام
به نظر من لیاقت مردم ایران کسی جز احمدی نژاد نیست که بیاد دوباره آبروی این مردم نمک نشناس رو تو دنیا ببره.... واقعن خلایق هر چه لایق. با اومدن احمدی دلار 10 هزار تومانی رو هم خواهیم دید ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
نه که با آمدن روحانی عزب به کشور سرازیر شد. از تجاوز به نوجوانان ایرانی در جده بگذریم، از فاجعه منا هم بگذریم، از صاف کردن تاسیسات هسته ای مان با بتن هم بگذریم، از برجام بیخاصیت هم بگذریم. و از تحریم هایی که دارن روز به روز بیشترش میکنند هم بگذریم. از 15 هزار واحد تولیدی و صنفی ورشکسته هم بگذریم. و.....

راستی رتبه اعتبر پاسپورتمون در این دولت بین کشورها چند بود؟؟؟؟؟؟؟

در جدیدترین گزارش منتشر شده درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان‌، ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان 98 قرار گرفته است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
روند مثبت و منفی گرفتن کامنت ها کاملا مشکوک..
منتشر کن فرارو...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
مشکوک نیست تنها راهی هست که می شه مخالفتمون با دولت بی تدبیر و نامید اعلام کنیم تا این چند ماه باقی مانده شاید بخودش بیاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
کامنت که چیزی نیست پرداختهای محرمانه میلیاردی حقوق از بیت المال مشکوکه که جیگرشو ندارن فیششونو رسانه ای رو کنن همه ببینن. ببند...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
نه عزیز من قشر عظیمی از مردم آگاه اند که دقیقا از همین مثبت منفی ها مشخصه. فعلا تعداد مثبت منفی ها 100 نفرم نیست ولی آیا 100 نفر خبر و خوندن؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
درود بر احمدی نژاد
نریمان
-
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
درود بر احمدی نژاد و دوستداران او
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
درود بر دولت تدبیر و امید و درود بر آیت الله هاشمی رفسنجانی(ص).
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
ص برای پیامبر است نه برای مرفه های ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
اشتباهی مثبت......
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
امان از دست مردم ایران چرا ما مردم ایران اینقدر فراموش کار هستیم چرا کارهای بزرگ دولت روحانی را نمی بینید وخرابکاریهای بزرگ دولت احمدی نزادرا اینقدر ز ود فراموش کردیدمگر یادتان رفته دولت قبل800میلیارد دلارپول نفتو600 میلیارددلار فروش گاز وپتروشیمی وغیره که جمعا 1400 میلیاردمی شد چکار کرد ودر دو سال اخردولت با بالا بردن دلار از1000تومان به3800تومان هزینه هر خانوار را چهار برابر بالا بردودولت روحانی دولتی را تحویل گرفت که500هزارمیلیارد تومانبدهی داشت وصندوق دولت خالی بود ودولت روحانی با پایین امدن قیمت نفت کشور را با درامد سالی 20 میلیارداداره کرده وتوروم 40 درصدی را توانسته به10درصد برساند ویادمان نرود با چه شرایطی وزرای خود را انتخابکرده است و مجلس نهم چه موانعی برای دولت درست کرد خواهش میکنم گذشته را فراموش نکنیم به حق می شود گفت دولت روحانی مظلوم ترین دولت بوده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آقای هاشمی می گم احمدی نژاد سال 96 بیاد بخوردتا!
این پاداشهای یواشکی و ظالمانه از بیت المال به مدیران نورچشمی چه معنی می دهد؟ در خالی که هزاران ایرانی از گشنگی در مرز هلاک هستند!
واقعا غیر از احمدی نژاد چاره دیگری هست تا این بساط ریخت و پاش و خاصه خرجی برچیده شود؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
بی مزه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
فقط احمدی نژاد.
فقط داش محمود.
فقط مردمی نژاد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
معلومه ازحالا فکریارانه 250 تومنی هستی داداش.فکرپس دادنش هم باش یارانه بلاعوض نیست دوستدارداش محمود.خخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
کاری به احمدی نژاد و هاشمی ندارم.
دولت روحانی بی تدبیر و ناامید کننده و غیرمردمی است و باید برود.
دولت روحانی درد مردم را ندارد.
دولت روحانی دولت خواص مرفه نشین است.
دولت روحانی مظهر اشرافیت نوکیسه است.
دولت روحانی پیر و برج عاج نشین است.
دولت روحانی دولت از ما بهترونه.
دولت روحانی سوار بر گرده مردم است و تازیانه می زند به گرده نحیف ملت.
دولت روحانی با ملت نه همدل است نه همزبان.
دولت روحانی به خواست ملت باید برود.
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
هزار لایک
ناشناس
Romania
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
احمدی نژاد متخصص تو است
خوبیش همینه که کلا پیاده ت میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
دولت روحانی اگرچه جایگاهی در بین مردم ندارد و اگر الان رای گیری کنند قطعا می افتد ولی سال آینده در یک ماه منتج به انتخابات چنان جوی راه می اندازند و پولی خرج می کنند و پازل را طوری می چینند که باز همین دولت سر کار بماند و چهار سال دیگر نفس ملت را بگیرد. می گی نه؟ خرداد سال آینده به حرفم می رسی.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
قبول دارم!

هیاهو و نمایشها را می اندازند

اما فایده نخواهد داشت اگر مردم فریب نخورند که نمیخورند!

دولت روحانی 4ساله خواهد شد
ناشناس
Brazil
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
نباش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
بالاخره راسشون هم به صدا در اومد همین که می گی نگران نیستی معلومه سرتاسر وجودت نگرانیه ریاست جمهوری مبارک ای خدمت گزار ساده زیست وصادق با عدالت دکتر محمود احمدی نژاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
درسته روحانی از لحاظ اقتصادی کاری نکرده ووضع اقتصاد خوب نیس اما این دلیل نمیشه ما به احمدنژاد رای بدیم از چاه به چاله افتادنه دقیقا

یادش بخیر محمد خاتمی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
دمت گرم قحطالرجال نیست که دوباره به مموتی عوامفریب رای بدیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
روحانی موازنه قدرت را در داخل و خارج حفظ کرده و با وزنه ها صاف کرده و از بابت ماندن خیالش راحته. نه تهدید خارجی داره نه داخلی. ملت هم کشک.
ناشناس
Moldova, Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
بهترین کامنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
خاتمی حداقل ادب داشت نمیگفت ممه رو لولو برد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
ادب برا ما نون نمیشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
بی ادبی نون میشه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
قاطبه ملت احمدی نژاد رو می خواد ولی مقامات عالی رتبه نه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
کدوم ملت رو میگی؟
اونا که رانت خوردن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
احمدی نژاد باید حتما به میدان بیاد ملت هم پشتیبانشه.
باید این بار احمدی نژاد دستور مصادره اموال نامشروع مقامات و مدیران ارشد را صادر کند و ملت رو از دست شاه دزدان اتوکشیده نجات بده.
خدایا کمک کن به این ملت مستضعف ایران.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آشیخ اکبر حالا که نگران بازگشت احمدی نژاد نیستی می توانی بروی و همین امسال برای همیشه راحت لالا کنی آن وقت سال دیگه احمدی نژاد به یاری خدا میاد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
بی انصافها تو این سه سال ته خزانه رو جارو کردین با این حقوقهای افسانه ایتون اونوقت مدام گیر دادین به چندرغاز یارانه مردم بدبخت. مگه همون احمدی نژاد بیاد دمار از روزگارتون دربیاره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
شخم زن خزانه محموده برادر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
خزانه که خالی بود پس این حقوقهای نجومی از کجا میاد؟!! ماهی 200 میلیون و 60 میلیون مال خزانه خالی اگر پر بود چی میشد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آقای هاشمی، چرا احمدی نژاد؟ نگران خشم الهی باش که دودمان ظلم را بر باد خواهد داد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
نگران نباش چون دیگر نگرانی سودی ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
به یاری خدا و اراده ملت، احمدی نژاد می آید: چهار سال دیرتر، چهار سال شیرتر.
اون وقت حساب دزدان بیت المال با کرام الکاتبین است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
با دعای شهدا
حسن روحانی رفتنی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
چه ربطی به شهدا دارد؟
لطفا با اعتقادات بازی نکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
شهداروقاطی این بازیا نکن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
مردم باید به احترام دکتر احمدی نژاد بایستند و دعای پبروزی بخوانند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
عزیزم اونی که به مردم به احترامش بایستن فقط معصوم هست - این دکتر ماست که به احترام مردمش ایستاده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
نشسته نمیشه براش دعاکنیم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
مردم باید به احترام دکتر احمدی نژاد بایستند و دعای پبروزی بخوانند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
آقای احمدی نژاد حالا که آقای هاشمی نگران نیست، دقیقا وقتشه حالا بیا.
بیا ای همصدا ای همراه.
ناشناس
Russian Federation
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
کاملاً مشخصه یه عده کامنت گذار سفارشی اونم از طیف احمدی نژادی ریختن تو سایتا دارن گر و گر کامنت میذارن و مثبت منفی میدن، دیگه زیر این خبر تابلو مشخصه، فکر نکنید مردم نمی فهمند خودتونید! آرزوی برگشت مموتی تون را هم باید به گور ببرید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
دقیقا سازمان یافته است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
من دفعه قبل اصلا رای ندادم، اما تو دوره بعد حتما به روحانی رای میدم، چون هنوز اختلاصا یادم نرفته، چون یادم نرفته چطور با کاغذ باطله خوندن تحریم نفت دادیم اما زردچوبه هندی و بار بنجل چینی گرفتیم ، از اینور واسه امریکا شاخ و شونه بکشیم از اونور به رییس جمهورش نامه بدیم، رییس جمهورم کتی نپوشه که زیر بقلش پاره باشه، چون از هوچی گری خوشم نمیاد، دوست ندارم وسط تابستون تو اوج گرما برق چیره بندی شه یادتون که نرفته، مثل یه عده که الان اومدن دارن ضد دولت کامنت میزارن، مردم باور کنین اینا کار چند نفره، اگه فرارو آی دی اینارو بذاره معلوم میشه کلا به اندازه انگشتای یه دستم نیستن از ادبیاتشون معلومه، اینا اونایین که میگن روزی دوبار غذا بخورین یه وعدشم اشکنه باشه، باور کنین، خام نشین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
توي اين دولت وقتي جند صد ميليون، چند صد ميليون رسما حقوق مي گيرند، بعدا كه تق اختلاس ها و دزدي ها دربيايد خدا مي داند چند رقمي باشد!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
خخخخخخخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
احمدی نژاد به تاریخ پیوست . تاریخ مصرفش تمام شد . کاسبین تحریم 8 ساله . رانت خواران . افراطیون شروع به جو سازی برای دولت دکتر روحانی می کنند. شاید دوباره منافع نامشروع خودشان را عملی کنند . زهی خیال باطل
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
گل گفتی
ناشناس
United Kingdom
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
عجب تاریخ مصرفیه که نظر خبرو..........در موردش تمامی نداره،کاسب تحریم اونهایی هستن که به دشمن میگن تحریم کنید مردم رو ما صرافی میزنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
فرارو خدا قوت بده
از امروز تا خرداد 96 هر روز باید یه مطلب بر علیه دکتر احمدی نژاد بزاری
این تلاش خستگی ناپذیر تو تحسین می کنم کاری که تو برای تبلیغ دکتر احمدی‌نژاد می کنی دولت بهار نمی کنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
احمدی نژاد تیر خلاصی است بر پیکر عزت و سربلندی ایران .
ننگ بر ما که ایران دیار زاغان شود
ناشناس
United Kingdom
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
چطوری روشنفکر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
درود بر روحانی که گفت من پادگانی نیستم من حقوقدانم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
بهمن و نقدینگی هر دو از فرزندان تو درس میگیرند.شایدم بهمن و نقدینگی هر دو از فرزندان تو هستن که تا حالا رسانه ایشون نکرده بودی.
mahdi
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
نه روحاني نه احمدي نزاد...يه فكر نو يه جوان خوشفكر وباانر‍زي
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
مثل دکتر جلیلی
مجله فرارو