bato-adv
کد خبر: ۲۵۴۷۰۵

دفاع غرویان از یادداشت پرحاشیه زیباکلام

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
صادق زیباکلام چند روز قبل طی یادداشتی در روزنامه قانون، هشدار داد که نباید موضوع عاشورا و اربعین را ایرانیزه کنیم؛ چراکه ممکن است موجب برداشت‌های نژادپرستانه و همچنین به حاشیه راندن جایگاه حج در بین شیعیان شود.

به گزارش ایسنا، پس از آن بود که انتقادات و حملات گاه شدیداللحنی علیه نویسنده و منتشرکننده این یادداشت از سوی برخی رسانه‌های جریان سیاسی مقابل مطرح شد. حالا یادداشت دیگری از سوی آیت‌الله محسن غرویان - استاد حوزه و دانشگاه - در «روزنامه قانون» منتشر شده که با ادبیاتی دیگر، برخی از تذکرهای زیباکلام را به‌جا و درست می‌داند و تأکید می‌کند که نباید اجازه داد تا از مقایسه بین اجتماع اربعین و اجتماع حج سوءاستفاده شود و برخی علیه ما بگویند که ایرانیان قصد کمرنگ کردن حج و نا‌چیز نشان دادن اجتماع حجاج را دارند.

زیباکلام در بخشی از یادداشت خود نوشته بود: «نمی‌دانم اصرار بر ایرانی نشان دادن و ایرانی کردن محرم و عاشورا و پیوند زدن آن با تشیع چقدر از نظر تاریخی درست است. جدای از آنکه چنین پیوندی از نظر تاریخی محل اشکال است و از منظر افزایش اختلاف میان شیعه و سنی هم عمل درستی نیست. مشکل «ایرانیزه» کردن محرم و عاشورا به کنار، چند سالی است که شاهد به‌راه افتادن سنت رفتن پیاده به کربلا در اربعین شده‌ایم؛ سنتی که صداوسیمای‌ ما هم اصرار و تبلیغات زیادی برای آن به‌راه انداخته‌اند و تلاش می‌شود تا هرچه بیشتر بر تعداد زوار اربعین افزوده شود. امسال البته دو عامل حادثه تلخ و اسفبار منا و تهدید احتمالی حملات داعش بعد از حوادث پاریس بر شور رفتن پیاده برای اربعین به کربلا نیز افزوده است.

در اینکه بسیاری از ایرانیان قرن‌ها پیش شیعه بوده‌اند بحثی نیست اما محرم و عاشورا از زمان صفویه بود که یک شور و حال دیگری پیدا کرد. صد البته که قبل از روی کار آمدن صفویه هم شیعیان محرم و عاشورا را یادآوری کرده و عزاداری می‌کردند. اما روی کار آمدن صفویه و اینکه تشیع مذهب رسمی ایرانیان شد طبیعی بود که بر ابعاد محرم و عزاداری آن بیفزاید. توجه به این عقبه تاریخی است که تلاش در ایجاد یک «هویت ایرانی» برای محرم و عاشورا را با ابهام و علامت سوال‌های زیادی روبه‌رو می‌سازد.

واقعیت آن است که محرم، کربلا و عاشورا بخشی از تاریخ اسلام است و نمی‌توان آن‌ را با انگیزه‌های ناسیونالیستی ایرانی یا «پان‌فارسی‌گرایی» از یکسو و احساسات‌نژاد پرستانه ضدعربی از سویی دیگر، علیه اعراب و دیگر مذاهب به‌حساب آورد (امری که به‌واسطه اختلافات سیاسی ما با اعراب به ویژه باسعودی‌ها منظما رو به افزایش است و حاصل آن عمیق ترشدن شکاف تاریخی میان شیعه و سنی است.) به‌سختی می‌توان حرکت ابا عبدالله (ع) و یارانش را در چارچوب یک مذهب خاص گنجاند و محدود کرد.

راهپیمایی اربعین هم به‌تدریج دارد هویتی شیعی می‌گیرد؛ بویژه اینکه شاید برخی از ایرانیان امسال بدشان هم نیاید که به سعودی‌ها نشان دهند که ببینید چندین برابر جمعیت حج در کربلا راهپیمایان حسینی آمده‌اند اما نه جرثقیل بر سر کسی سقوط می‌کند، نه خون از بینی کسی می‌آید و نه حتی یک نفر به‌واسطه سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسئولان و برنامه‌ریزان زیر دست و پا می‌رود و سرانجام این پیام هم به داعش داده می‌شود که تهدید‌های شما نتوانست جلوی آمدن عشاق ابا عبدالله (ع) با پای پیاده را بگیرد.

فراموش نکنیم که هدف و انگیزه امام حسین(ع) و یارانش احیاء و اصلاح دین جدش بود به یقین اربعین و زیارت «مرقد آن سرجدا» جای خود را دارد و حج بیت‌الله الحرام جای خود.»

همچنین، غرویان در یادداشت خود با عنوان «قیام‌ امام‌ حسین(ع) ملی و شیعی نیست» آورده است:

«باید در رابطه با راهپیمایی اربعین، این حماسه بزرگ، نکاتی را مورد نظر داشت؛ اول اینکه پیام‌های امام‌ حسین(ع) انسانی، کلان و عام بود. واژگانی پرمعنا مانند حریت، آزادگی و ایستادن در برابر ظالم یا اینکه ایشان می‌فرمایند: «اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، آزاد مرد باشید» پیامی عام، جهانی، انسانی و مخاطب آن‌ فطرت انسان‌هاست. از‌ این جهت نمی‌توانیم قیام امام حسین(ع) را قیامی ملی و حتی شیعی‌ خاص بدانیم. باید توجه داشت رسالت ائمه نیز دعوت انسان‌ها به حق و حقیقت است، همان‌طور که قرآن پیامش یک پیام جهانی و عام و نگاه ما درباره عاشور این است که این حرکت یک حرکتی در راستای ارزش‌های انسانی و جهان شمول است.

نکته بعدی این است که برخی مورخان قصد داشتند تشیع را یک تشیع ایرانی و صفوی قلمداد کنند و این بحث تازه‌ای نیست و مرحوم دکتر شریعتی نیز در این باره سخن گفته‌اند. مسأله سوم این است که ایرانیان به دلیل آن عشق و علاقه‌ای که به اهل البیت(ع) داشتند و دارند بیش از سایر کشور‌ها و ملت‌ها روی فرهنگ عاشورا و کربلا حساسیت دارند و این به عنوان یک فرهنگ عجین شده با گوشت و استخوان آن‌هاست از این جهت ایرانیان تجلیل ویژه‌ای برای این مناسبت‌های گرانبها دارند.

نکته قابل توجه دیگر که در این بین باید به آن اشاره کرد این است که اربعین در شرایط موجود قدرت‌نمایی تشیع و مکتب اهل‌البیت(ع) به حساب می‌آید و‌ این بزرگ‌ترین اجتماع انسانی در کره زمین است ولی مهم استفاده‌های فرهنگی و عقیدتی ما از این اجتماع مقدس با انگیزه‌های الهی و آسمانی است که با برنامه‌ریزی باید از پتانسیل‌های آن استفاده کنیم.

ما می‌توانیم از این حرکت اربعین برای وحدت و اخلاق استفاده کنیم. اربعین و عاشورا برای آموزه‌های اخلاقی است و نه بداخلاقی‌هایی که برخی از این فرصت‌ها سوءاستفاده می‌کنند و باعث تفرقه و اختلاف می‌شوند و مهم این است که باید از آن جلوگیری کرد. این اجتماع با هزینه‌های فراوان فراهم نمی‌شوند ولی این عشق امام حسین(ع) است که باید از آن استفاده کرد و رهبران سیاسی و دینی نیز باید در جهت وحدت و حفظ انسجام و اقتدار از این اجتماع استفاده کنند.

آقای زیباکلام در بخشی از مقاله اخیر خود تذکرات خوبی‌ داده و واقعیت این است که رقابت‌هایی بین دولت‌ها و حکومت‌ها و به‌ویژه میان حکام آل‌سعود و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و این برداشت جهانی نیز هست که این جمعیت عظیم نزدیک به 20 میلیون نفری با کمترین بی‌نظمی شکل می‌گیرد ولی باید توجه داشته باشیم که از این رقابت‌ها عده‌ای سوءاستفاده نکنند و برخی نیز علیه ما بگویند که ایرانیان قصد کمرنگ کردن حج و نا‌چیز نشان دادن اجتماع حجاج را دارند که اگر این‌گونه شود، دشمنان استفاده می‌کنند.»
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
حرف زیباکلاو واقعا جای فکر داره. دقت کردین هر سالی یک چیزهای جدیدی مد می شه و توسط بعضی رسانه ها پررنگ می شه؟ اخیرا جایی شنیدم که کسی می گفت پیامبر هم شهید شدن و به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است.
حسین اکبری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
استادفلسفه یا فلسفه استاد؟؟؟؟نکنه توهم زده؟؟؟؟
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
از آقاي زيبا كلام بسيار ممنونم.واقعا حرف ما مردم را زدند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
حج اصولاً با اربعین قابل قیاس نیست. آنجا خانه "خدا" است و کربلا خانه "بنده خدا" . هرگز نمی شود این دو را قیاس کرد. فقط بر طبل اختلاف بین شیعه و سنی هر چه بیشتر می کوبیم. غافل از اینکه خدا و پیامبرمان یکی است و فقط در فروع دین اسلام اختلاف داریم. اگر متحد باشیم بهتر و مؤثرتر می توانیم با اسلام گرایان افراطی (مانند داعش و طالبان) و با غیر مسلمانان رفتار کنیم. حال آنکه تمام انرژی ما صرف جنگ بین شیعه و سنی شده است!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
البته حرف شما درسته - اما در حدیث داریم که خداوند روز عرفه پیش از نگاه کردن به میهمانان خانه اش به میهمانان حسین نظر می کند چرا که حسین همه چیزش را برای خدا گذاشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
چرا میگین راهپیمایی اربعین انجام شد بدون اینکه خونی از دماغ کسی بیاد و اینو با حادثه خاص امسال حج مقابسه میکنین ؟
پس این همه کشته شدن زائرین در تصادفات رانندگی امسال چی شد ؟؟ اینا حساب نیست ؟؟ اینا زائر نبودن ؟؟ یا چون توی خاک ایران بود مهم نیست ؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
یه اتوبوسم تو عراق افتاده تو دره اما خدا رو شکر چیزی نشده
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۲
ناشناس
Germany
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
واقعا" من موندم که عشق آمریکا چه بلایی به سر بعضیا میاره. خوبه کاره ای نیستن وگرنه مملکتو دو دستی میذارن تو بغل USA جونشون و جوونا رو تشویق میکنن لباسهای منقش به پرچم آمریکا و اسراییل بپوشن.
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
خودت با عقل کوچیکت به این نتیجه رسیدی
ک گ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
آقای ک م تو چی با عقل کامنت گذاشتی؟ حرف زدن که بلد نیستی لااقل حرف نزدن هم بلد نیستی؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
فکرهای بسته و بی منطق خطرشان هزاربرابر بیشتر از آمریکاست!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
ما دیگه عادت داریم به اینکه تندروها در مقابل حرف حساب به جای جواب منطقی فقط عربده کشی و هتاکی و بی ادبی کنن.
این جماعت محدود بی ادب شایسته مجلس و ... نیستن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
عربده کشی و هتاکی و بی ادبی
یاد عاشورای 88 افتادم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
ما!؟؟؟؟؟
آهان تو و صادق و بچه ها
ناشناس
Iraq
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
لعنت بر دشمنان اهل بیت و کور باد چشمی که عظمت اربعین حسینی را نمی بیند ..
و خدا زیبا کلام احمق و نادان را اهل کند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
ادب مرد به ز دولت اوست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
یعنی امکان نداره بدون توهین بدون تحقیر مخاطب بتونین انتقاد کنید و حرفتون رو بزنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
نظرات امثال شما و توهینهایتان نشان از صحت و سلامت کلام زیبا کلام است
فریده ثابتیان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
البته اگر علمی بخواهیم قضاوت کنیم باید بگوییم هیچ التزامی نیست بین صحت یک گزاره با مودبانه اظهار کردنش. یعنی نمی توان گفت که ضرورتا اگر مطلبی مودبانه بیان شد حتما درست است و هر مطلبی هم که نامهربانانه بیان شد حتما غلط است. مراقب باشیم شعاری برخورد نکنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
خانم ثابتیان
مساله ای که سرکار کاشف به عمل آوردید در فهرست بررسی اکتشافات 2015 قرار خواهد گرفت.کسی اینجا گفت هر کی با ادبه حرفش درسته؟؟؟؟؟
التزام به یک اصل جز بدیهیات هر ارتباط هست و اون" رعایت حرمت مخاطب و مخاطبانه"
شما مشکلی با این دارین؟؟
فریده ثابتیان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
ناشناس محترم. من مشکلی با این اصل اخلاقی ندارم و مانند شما تایدش می کنم. مطلبی که من گفتم و ظاهرا شما خوب متوجه نشدین پاسخ به این کامنت بود که "نظرات امثال شما و توهینهایتان نشان از صحت و سلامت کلام زیبا کلام است". منظورم این بود که اگر در پاسخ به مطلبی با خشونت کلانی رفتار شود، به این معنا نیست که اون مطلب حتما درست بوده. مثلا اگر من ساعت 9 صبح فریاد بزنم الان شب است و تعداد زیادی مرا مسخره کنند و توهین نمایند، بدین معنا نیست که گزاره من صحیح است! فکر می کنم مقصودم را توضیح دادم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
خواهر فریده احتمالا تازه اومده فرارو چون مثل روزای اول ما ادبی صحبت می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
صد در صد موافقم.سلام بر سید و سالار شهیدان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
lما از ارادتمندان سيد و سالار شهيدان ابعبدالله الحسين هستيم .اما زيارت اربعين به اين شكل نبود و تصوير اين امر شود كه چنانچه اربعين در تابستان بود چه مي شد . در ضمن اين حرف بسيار زيباست كه نبايد اربعين مقابل حج جلوه دهيم . كه در اين صورت ما بازنده بلند مدت خواهيم بود.
استاد فلسفه علامه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
آقای زیبا کلام عادت کرده در هر موردی نظر بده . شده عین احمدی نژاد. شما که استاد دانشگاهی سعی کن در حوزه تخصصی خودت حرف بزنی پدر جان! چشمانت را باز کن! آیا واقعا ایران راهپیمایی اربعین حسینی را ارانیزه کرده؟! امسال 24 میلیون نفر از 60 کشور جهان آمدند راهپیمایی اربعین که 1 میلیون و نیم آن ایرانی بودند. آیا پوشش خبری این راهپیمایی عظیم صلح آمیز و دینی، ایرانیزه کردن آن است؟! ثانیا آیا راهپیمایی اربعین باعث اختلاف شیعه و سنی می شود؟!!! همه اهل سنت برای امام حسین احترام قایل هستند و ایشان را شهید ظلم یزید می دانند. چرا ادای روشنفکرهای ضد ذین را در می آوری پدر جان؟ این آروغ های روشنفکری برای چیست؟! روشنفکری را را از مرحوم دکتر شریعتی و دکتر چمران بیاموز نه از ضد دین ها؟ ثالثا تمام کسانی که در این راهپیمایی عظیم شرکت می کنند تفاوت حج را با اربعین می دانند و هیچ مراسم و مناسکی را معادل حج قرار نمی دهند. مگر امثال شماها شیطنت کنید و آتش بیار معرکه شوید.همه عاشقان حسین می فهمند که حسین برای حفط حج و نماز و روزه و قرآن و اخلاق ، خود را فدا کرد و به همین علت به او عشق می ورزند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
جناب استاد علامه خود مقامات عراقی تعداد زائرین اربعین را حدود 3 ملیون اعلام کردند شما آمار 24ملیون را از کجا آوردی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
اتفاقا منابع دولتی عراق اعلام کردند که حدود 24 میلیون نفر آمده اند. شما اگر در راهپیمایی بوده باشی حتما تایید میکنی آمار عراقی ها رو.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
تو اين مملکت که از رفته گر محل گرفته تا طبقات بالاتر جامعه ماشاالله همه کارشناس هسته اي و اقتصادي و اجتماعي شدند و تو هر زمينه اي نظر ميدند و صاحب تخصص هستند چرا جناب زيبا کلام تو زمينه هاي مختلف نظر نده؟؟؟ اگه همه حق دارن ايشون هم حق داره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
من موندم آدمی که فرق سوئد با نروژ و نیوزلند با زلند نو رو نمیدونه چطور در مورد مسئله تاریخی و دینی اظهار نظر میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
اونوقت تو فرقشونو می دونی
یک همکار در دانشگاه تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
این زیباکلام ظاهرا برنامه ای برای آینده ش داره! سعی میکنه هی نامه این ور و اون ور چاپ کنه و حرفای عجیب و غریب بزنه که سر زبونا باشه. آخه این اباطیل چیه بافتی صادق جان؟؟؟ اصلا برو از اهل سنت عزیز بپرس نظرشون در مورد امام حسین و راهپیمایی اربعین چیه. من پرسیدم. تو هم برو بپرس تا دیگه ازین خزعبلات نبافی!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
بعید می دونم با این نوع ادبیات "یک همکار در دانشگاه " باشی !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
احتمالا از اون دسته همکارانیه که در دوره مموتی به صورت هلی برد به گروه علوم سیاسی اضافه شدند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
با توجه به بی لیاقتی ال سعود که چهره مسلمانان را در جهان تخریب کرد به نظر من این راهپیمایی تنها دفاعیه ای بود که میشد برای پاک کردن گوشه ای از تصویر بی کفایتی مدیریتی منا (که به پای همه مسمانان نوشته شد) که در اذهان جهانیان ثبت شد می باشد. تا بدانند که مساله عدم کفایت ربطی به مسلمان بودن ندارد و اگر همانند شیعیان عراقی برادروار باهم رفتار کنیم مسلمانان قدرت مدیریت چند ده میلیون زائر را دارند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
مثبت اشتباهی مه بدبختانه اولیشم بود ایشالا همین یکی باشه
روان شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
آقای زیبا کلام!!!!!!!!!!!!! سلام
چرا فکر میکنید باید همیشه حرف بزنی!!! خداییش چقدر فکر کردی این حرفا رو زدی ! این تحلیل نه جامعه شناختیست نه علمیست نه روشنفکریست نه دینیست و نه مطابق واقع و نه فایده ای بر اون مترتبه و ازشما بعید بود چنین نسنجیده سخن گفتن باز حرفای آقای غرویان قدری قابل تامله.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
همتون یا روانشناسید یا دکتر یا استاد دانشگاه!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
اگه تو روانشناسی با این نوشتنت خدا رحم کنه به ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
آقای استاد فلسفه آخه یه چیزی بگو بگنجه کلا چند نفر شیعه تو دنیا هست که 24 ملیون نفرش تو راهپیمایی بودن اگر دوست داری تمام مردم عراق رو جزو آمارت بیاری خود دانی ولی با این حساب مثلا چینی ها هم میتونن ادعا کنن یک میلیارد چینی هر روز راهپیمایی میکنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
عزیز دلم، جمعیت شیعیان جهان بیش از سیصد و پنجاه میلیون نفر است. تحقیق کن.
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
فقط 3 ملیون ایرانی بودن عزیزم مگه جمعیت شیعیان کمه؟
عاشق ایران
Romania
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
با اینکه نه صادق زیبا کلام و نه افکارشو قبول دارم ولی این حرفش انصافا چه اشکالی داره؟؟؟
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv