bato-adv
کد خبر: ۲۴۱۸۷۶
انتقاد ناطق نوری از گروه های معتدل سیاسی

اعتدالگرایان هیچ برنامه انتخاباتی ندارند

رییس اسبق مجلس شورای اسلامی در سخنانی به انتقاد از رویکرد انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل پرداخت. ناطق نوری گفت: جریان های معتدل کشور هیچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
رییس اسبق مجلس شورای اسلامی در سخنانی به انتقاد از رویکرد انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل پرداخت. ناطق نوری گفت: جریان های معتدل کشور هیچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند.

به گزارش فرارو، حجت السلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌ نوری در دیدار برخی از مدیران سایت‌های خبری و دانشجویان ارشد و دکترای علوم سیاسی اظهار کرد:  «من از ابتدا در درون جریان‌های سیاسی کشور حضور داشتم و کاربلد این کار هستم؛ بنابراین معتقدم در شرایط فعلی نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان معتدل برنامه مشخصی برای انتخابات نداشته و ندارند.»

گزیده سخنان ناطق نوری را در ادامه می خوانید:
  • زمانی که بنده مسئولیت داشتم یک سال و نیم مانده به انتخابات اجاق انتخابات را روشن می‌کردیم و شش ماه مانده به انتخابات کاندیداها را نیز اعلام می‌کردیم. من اعتقاد دارم هنوز چنین چیزی در جریان‌های سیاسی شکل نگرفته است، همه گروه‌ها برای مشورت سراغ من می‌آیند و من به آن‌ها گفته‌ام سلانه سلانه می‌روید، این طور نمی‌شود؛ بنابراین این انتقاد به جریان های معتدل سیاسی کشور وارد است که هیچ برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند. این در حالی است که من شنیده‌ام و از نشانه‌هایش هم مشخص است که برخی جریان‌های تندرو و افراطی که من آن‌ها را قبول ندارم در برخی گروه‌های سیاسی با برنامه‌ریزی منسجم‌تری می‌خواهند در انتخابات مجلس آتی شرکت کنند.
  • من به گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا گفته‌ام؛ این‌طور که شما در خصوص انتخابات پیش می‌روید به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. چون غافل هستید.
  • من معتقدم باید روی این حرف مقام معظم رهبری که دو سال پیش فرمودند رای مردم حق‌الناس است، بیشتر توجه شود و این حق‌الناس باید حفظ شود. شما می‌توانید از این کدها بسیار خوب استفاده کنید و با بسترسازی برای شرکت بیشتر مردم تلاش کنید. همچنین دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده و شورای نگهبان باید به گونه‌ای عمل کنند که همه نیروها در انتخابات حضور پیدا کنند. به هر حال باید همه گروه‌های سیاسی توجه داشته باشند که کسی نباید در عرصه انتخابات قهر کند.
  • من هیچ گاه از عرصه سیاسی کشور قهر نکرده‌ام و اصلا اهل قهر نیستم شما روش من را در برخورد با جریان‌های سیاسی در همان دوم خرداد 76 دیده‌اید؛ آن پیام تبریکی که گفتم آبی بود که بر آتش ریخته شد. روز بعد از انتخابات هم اعلام کردم که تا دیروز رقابت بود و از امروز رفاقت است. آقای خاتمی هم همواره از مجلس پنجم به خوبی یاد می‌کند. اما همچنان بنده در عرصه سیاسی هستم ولی متاسفانه مطلبی که توسط رسانه به درستی منعکس نشده بود این بحث است؛ من هیچ گاه نگفتم از عرصه سیاسی کشور خارج شده‌ام. لکن من از عرصه سیاست‌های اجرایی کشور با تحلیل خودم از همان مجلس پنجم کنار رفتم.
  • از سال 78 اعلام کردم که دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنم. با این تحلیل که من 20 سال است که در انتخابات و کار اجرایی حضور داشته‌ام اکنون باید فرصت برای حضور جوانان مهیا شود متاسفانه این بحث باید در کشور ما جا بیافتاد که افسوس این‌گونه نشده است. در دنیا رجال سیاسی برای کار سیاسی عمری را تعریف می‌کنند، بعد از این‌که عمر کار سیاسی به پایان رسید آن‌ها به اتاق‌های فکر می‌روند. در آمریکا هنوز از کارتر استفاده می‌شود و او در اتاق فکر حضور دارد ولی ما می‌خواهیم مدام بیاییم تا موتور بسوزانیم این غلط است، باید با فرصتی را فراهم می‌کنیم زمینه حضور جوانان به وجود آید.
  • وقتی که 38 ساله بودم وزیر کشور شدم، قبل از آن هم در مجلس بودم، جوانان برای این‌که بتوانند مطرح شوند باید از مجلس شروع کنند، من هرچه خلاقیت و نوآوری بود به کار بردم، باید جوان‌ها بیایند و با تجربه امثال من امور را به پیش ببرند.
  • تصمیم گیری در خصوص مسئله حصر و رفع آن تنها در حوزه اختیارات مقامات عالی نظام است و بر حسب منافع ملی و خط قرمزها تعیین می‌گردد؛ بنابراین نه آقای روحانی و نه هیچ کس دیگری توانایی ورود و تصمیم گیری در خصوص این موضوع را ندارند. رهبری بارها در خصوص مسائل داخلی خط قرمزهای خود را مشخص کرده است؛ بنابراین این مسائله با گفتن و توصیه حل نخواهد شد. بلکه اگر مقامات عالی مصلحت بدانند و تشخیص بدهند مسئله حل خواهد شد.
  • مقام معظم رهبری هیچ حساسیتی روی گروه‌های سیاسی ندارند. در دولت آقای روحانی هم وزیری از حزب مشارکت و یا مسئولی از حزب کارگزاران فعالیت می‌کنند، ایشان روی جناح‌ها بحثی ندارند اما در مساله فتنه که تعریف خودشان را دارند خط قرمز‌هایی را مطرح می‌کنند. خط قرمز هم یعنی چراغ قرمز پس نباید از آن عبور کرد.
  • معتقدم زنان باید در تمام عرصه حضور داشته باشند منتهی باید خودشان هم تلاش کنند من در مجلس پنجم در خصوص تصویب قانون حضور قاضی زن در دادسراها تلاش کردم اما نکته مهمی که وجود دارد این است: که چند در صد از زنانی که امروز در مجلس حضور پیدا کرده‌اند در جهت احقاق زنان تلاش کرده‌اند؟
  • خانم‌ها خودشان قدر خودشان را نمی‌دانند، زنان هیچ تشکل رسمی ندارند. یک تشکل جامعه زینب در جریان اصولگرایی و یک مجمع زنان در جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد که این‌ها فعال نیستند. متاسفانه زنان تشکل جدی راه نینداخته‌اند. خوب است بدانید خانم‌هایی که بعد از انقلاب به مجلس آمدند خیلی بیشتر بودند ولی در همین مجلس کنونی طرح و یا نظرات ضدبانوان از سوی زنان نماینده مطرح می‌شود، این را بدانید که ما در قانون اساسی هیچ محدودیتی برای خانم ها نداریم از این رو اگر زنان خود فعال شوند می‌توانند انتظارات را برآورده کنند.
bato-adv
ناشناس
Australia
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
درود ! بدبختی ما همین اعتدالست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
حاجی صحبت صحیحی می کند در کشور قحط الرجال است مثلاً یک نفر سه جهار بار کاندید ریاست جمهوری میشود تا شانس خود را امتحان کند در حالیکه در کشورهای دموکراتیک یکبار کاندید میشوند در صورت موفق نبودن نفر بعدی جای آن نفر را می گیرد
ناشناس
Iraq
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
تصمیم گیری در خصوص مسئله حصر و رفع آن تنها در حوزه اختیارات مقامات عالی نظام است و بر حسب منافع ملی و خط قرمزها تعیین می‌گردد؛ بنابراین نه آقای روحانی و نه هیچ کس دیگری توانایی ورود و تصمیم گیری در خصوص این موضوع را ندارند.
خدا پدرت رو بیامرزد یک حرف حساب زدی که بره به گوش این سبزهای لجنی
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اعتدال باید حفظ منافع ملی معنی شود
امیدوارم منافع ملی اولویت همه مقامات از عالی تا دولت و مجلس و قضایی باشد نه کینه و اقتدار و تعریف شخصی و حزب و گروه
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
کاش معتدل ها میدان رو دست میگرفتند تا با حذف تندرو ها حتی مقامات عالی نظام هم معتدل تر عمل میکردند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
United States of America
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
ناطق نوری: جریان‌های تندرو و افراطی اصولگرا را قبول ندارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
اصلاح طلبان رو كلا قبول نداره. چرا سانسور ميكني؟
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
فتنه هم خط قرمز است
اصلاح طلب ها که بیشتر تندرو دارند!
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
آقای ناطق آدم خوب و منصفیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
فتنه خط قرمز است
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
منفی ها طرفداران تندرو های اصلاح طلب هستند؟!
اصلاح طلبی شلوغ بازی و فرا قانونی رفتار کردن (فتنه گری) است؟!!
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv