bato-adv
کد خبر: ۲۳۶۸۹۹

چرا سریال‌های GEM TV خطرناک‌اند؟

در نوشتار کوتاه ذیل سعی می‌کنم تا به اختصار ویژگی‌های مضر و خطرناک سریال‌های پخش شده از شبکه تلویزیونی GEM TV را برشمرم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
فرارو- آرمان شهرکی: در نوشتار کوتاه ذیل سعی می‌کنم تا به اختصار ویژگی‌های مضر و خطرناک سریال‌های پخش شده از شبکه تلویزیونی GEM TV را برشمرم.

 اگرچه در مثلث اثر- مخاطب - جامعه، شکافتن و تحلیل ساختار، تنها ناظر است بر وجه «اثر» از وجوه سه گانه، اما باید بپذیریم که در تحلیل ایده نگرانه (idiosyncratic)، اینکه ویژگی‌های مخاطب اثر چیست، تاثیری قاطع بر شیوه‌ی درک او از متن/اثر دارد و فیلم، کتاب یا پیام در هرشکلی که باشد؛ حیاتی مستقل از خالق خویش خواهد داشت. 

1) سریال‌های تلویزیونی شبکه‌ی مورد نظر خط بطلانی است بر مفید یا بی طرفانه بودنِ ایده یا نظریه‌ی "هنر برای هنر". یعنی اینکه به هرترتیب به هرچیزی نمیتوان برچسب "اثر هنری" زد. تفاوت‌هایی هست میان هنر متعالی و هنر مبتذل.

2) دوگانگی یا تقابل شدید جنسیتی: مردان در برابر زنان و بالعکس. ردِ "همزیستی مسالمت آمیز مردان و زنان در جوار یکدیگر". 

3) تداعی مردانگی با مردسالاری: مردانِ خوبِ عاشق پیشه به وفور با خصلت‌ها و ظاهر لمپن مآب تصویر می‌شوند همچون سبیل‌های از بناگوش دررفته، یقه‌های باز و دریده که سرشان برای دعواهای ناموسی درد می‌کند.

4) تداعی زنان با مفهوم عامِ "زن سرکوفته": زنان بیشتر در آشپزخانه و سر میز غذا به کنشگری می‌پردازند. زن‌ها موضوع بسیاری از رخدادها هستند نه فاعل آن. 

5) تداعی زنان همچون اُبژه‌های جنسی: زنان مورد التذاذ جنسی مردان قرار می‌گیرند. 

6) تداعی زنان در دو تیپ منسوخ، بسیط و مبتذل: زن بدسرشتِ اغواگر {Femme Fatale} و زن پاک و منزه. جالب اینجاست که زن بدطینت معمولا زنی فعال در جامعه و کنش ورز است و زن خوب داستان، کسی است که همواره قربانی بوده و منفعل است.

7) تداعی زنان با عقده‌های روانی {psychological complexes}: زنان در نقش‌های گوناگون (مادرزن، مادر شوهر، خواهر، همسر) پر از عقده‌های واپس خورده‌ای هستند که در طول داستان گشوده و تخلیه می‌شود. بسیاری از خرده روایت‌ها همچون منبع و بستری برای پالایش روانی {catharsis} عقده‌های زنانِ روان رنجور عمل می‌کنند. 

8) تمرکز بر تن و پیکر زن همچون میدان نبرد: بسیاری از شخصیت‌های زن واجد اندام‌ها و پوششی کام گرایانه‌اند {erotic}که نقطه‌ی آغاز و نیز اوج واقعه‌ی دراماتیک را با به چالش طلبیدن و کشاندن پای مردان به نبردی انتقام جویانه و معرکه‌ای خونین و پر از عصبیّت، رقم می‌زنند.

9) بُت وارگی کالایی {commodity fetishism} همچون یک موتیف: تمامی لوکیشن‌ها در دریایی از تجمل، زرق و برق و مادی اندیشی مستغرق شده و روابط به شدت کالایی هستند.

10) استفاده از قواعد ملودرام و عامّه فهم برای طرح موضوعاتی به شدت حساسیت‌زا همچون خیانت، تعدد روابط جنسی، طلاق و...که اصولا سانتی مانتالیزمی سیاه و تلخ را رقم می‌زنند. 

11) سوء استفاده‌ی روایی از کودکانِ خُردسال به عنوان برانگیختن حس ترحم مخاطب.

12) روایت‌های کلامی متراکم به جهت نقص و آشفتگی در فیلمنامه.

13) تصویرگریِ جدال زنان علیه زنان. 

14) سرقت هنری که برای مخاطب نخبه و فیلم آشنا بسیار آزاردهنده است: استفاده‌ی نابجا و ناروا از آثار موسیقاییِ هنرمندان برجسته.

15) استعمال بی‌رویه و به وفور از الفاظ رکیک و مبتذل که به عنوان راه حل‌های کلامی و عینی در مجادلات عمل می‌کنند. 

16) نواقص و خدشه‌های فنی و تکنیکی که ابتذال محتواییِ اثر را تکمیل می‌کند: استفاده‌ی ناآگاهانه و سردستی از اسلوموشن، کلوزآپ، برش‌های متوالی و.....

سریال‌های GEM TV در زمانه و هنگامه‌ی کنونی ضمن ارایه‌ی تمام و کمال "امر مبتذل"، حاوی خشونتی به مراتب مخرب‌تر از فی‌المثل کلیپ‌های کوتاهی هستند که صحنه‌های کشتار انسان‌ها توسط داعش را به تصویر می‌کشند. هر دو در پی عرضه‌ی آمیزه‌ی "ابتذال/خشونت".

مردان سریال‌های GEM TV با موهای روغن زده و اتوکشیده، کراوات‌های رنگارنگ، سبیل‌های چرب، هوس‌های تنانه و لمپنیسم فکری و زنانش به مثابه‌ی بردگان جنسی که به هیچ چیز حتی به ابتذال نیز نمی‌اندیشند مرا به یاد کلیپی کوتاه می‌اندازند که مردان داعش را نشان می‌داد با قهقهه‌هایی مستانه پس از فتحی خونین، آنگاه که بر سر تقسیم زنان به اسارت گرفته شده با یکدیگر بگومگو می‌کردند و یکی می‌گفت چشم سبزها گرانتر و زیباترند. 
نا شناس
United States
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
این سریالها آینه جامعه جهان سومه مخصوصا جوامعی مثل ایران و ترکیه است که شباهتهای بسیاری با هم دارند با انکار حقایق کمکی رفع مشکلات نمیشه .این سریالها برای بزرگ سالان به فکر فرئبرنده ئ گاها سرگرم کننده است . سرگرمی که رسانه ملی هیچ وقت قادر به فراهم کردن آن نبوده. همه این ایرادات به رسانه ملی هم صد برار وارده .
انگوري
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
صدا و سيما كه از بيت المال بودجه خودش را تامين ميكند بايد سريال هاي زيبايي چون قهئه تلخ ، ويلاي من ، ابله و ... را خريداري كند و دقيق راس ساعتهايي كه شبكه جم سريال هاي مزخرفش را پخش ميكند ، پخش نمايد
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
خدای رو حمد و سپاس که دیشب آخرین قسمت سریال مزخرف شمعدونی بود
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
با سلام وتشكر از گزارش داده شده خواستم نظر خودم را بيان كنم سريال هاي تركي پخش شده با اين همه تنوع كانال از گروه جم به نظر اينجانب كار يك دولت وپشتيباني مالي گسترده دولت تركيه را دارد دولت فعلي تركيه درحال پخش برنامه هاي گوناگون جهت كشور هاي همجوار مانند ايران وديگر كشور ها آسياي ميانه كه بازار خوبي جهت صدور فرهنگ ونتيجه صدور كالاي ترك كه متاسفانه با توجه به كيفيت خوب آن خصوصا لوازم بهداشتي وپوشاك توانسته است بازار ايران را از خود نمايد وبه قولي اول فرهنگ وسپس كالايش را صادر نموده است وبا توجه به تحريم هاي كشور توانسته ناجوانمردانه بعضي از صنايع توليد داخلي را از فلج نمايد به نظر من مسولان كشور ما شايد هنوز اين مسئله مهم را درك نكرده اند كه پشت اين شبكه دولت تركيه است
آیلا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
آقای علی از شما متشکرم که خوب و بدور از هرگونه کینه و غرض ورزی نظر خود را نوشتید..
دقیقا همینه اگه خودمون برای رفع مشکلات اجتماعی جوانان کاری نمیکنیم حداقل از کارهای انجام شده توسط دیگران استفاده کنیم و کینه توزانه آنها رو نکوبیم!!
اتفاقا سریالهای ترکیه اکثرا آموزنده هستن و تقریبا بطور جامع در مور همه بزهکاریها و ناهنجاریهای احتماعی سریال ساختن و روش کار کردن.
سوال اینه؟ ما چیکار کردیم؟ وایستادیم فقط تماشا کردیم! و ازبین رفتن خانواده ها و خودکشی جوانان رو حتی در آمار هم نخاستیم واقعی نشون بدیم.
فرار منتشر کن لطفا.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۴
بردیا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
تنها راه مقابله حرف و حدیث نیست شما باید سریال های بسازید که مخاطب رو مجذوب خودش کرده و تماشاگران از ماهواره و برنامه هایش خدا حافظی کنند . پس بی جهت فلسفه بافی نکنید .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
موافقم، اتفاقا سریال های ترکی (ترکیه ای) در مقایسه با سریال ضعیف ما بسیار خوب ساخته شده اند و غالبا هم فیلمنامه خوب و کار شده و ساختار حرفه ای، نقاط عطف قوی و پرداختی مسنجم دارند وقتی سریال های داخل با ضعیف ترین کار های ترکیه هم قابل قیاس نیست معلوم است که جم بیننده پیدا می کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
دقیقا زنها به شکل ابژه جنسی بازنمایی میشن و دلیل استقبال از این سریالها توسط مردان متاسفانه همینه ....
مازوخیزم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
سریالهای ماهواره ای واقعا بیخودند من فقط سریال صدا و سیما رو دوست دارم اونها رو از تلوزیون ضبط میکنم و روزی ده بار اونو نگاه میکنم می دونید چرا ؟ چون من خودآزاری دارم من یک مازوخیزم هستم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
حتما شما و امثال شما که پایین تر کامنت گذاشتند مشکل دارید که همه چیز رو به دو بخش تقسیم میکنید. کسی حرفی از سریالهای صدا و سیما زد؟ چرا همه چیز رو اینقدر سطحی و سخیف و مبتذل می کنید؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
اصلا بحث مقایسه مطرح نیست.کاملا ساده و منطقی مشکلات این سریالها رو برشمرده. توانش رو داری با دلیل و منطق نفی کن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
اونجوری که تو سریال هاشون نشون میدن، نصفشون حرامزاده اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
سریال های ترکیه ای و هندی واقعن سریال های سخیف و مبتذلی هستند برای دیدن آن ها باید جمجمه تان را بشکافید، مغزتان را درآورده و به کناری بذارید و بعد به تماشای سریال بپردازید، آدم باید سریال های امتیاز بالای امریکایی مثل Breaking Bad رو ببینه، البته سریال پایتخت با محسن تنابنده هم عالیه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
موارد "2،3،4،6،11،12،14،16" کمابیش و به اشکال مختلف در سریالهای رسانه ی ملی هم دیده می شود. ولی گویا انتقاد کردن به دیگران راحت تر است!
salman
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
متاسفانه "سازمان صداوسیما"اگر به اندازه یک سوم "یک سوم " نه بیشتر انرژی و توان خودرا بجای تولید برنامه برعلیه مذاکرات هسته ای ودرخلاف جهت دولت بودن را صرف ساخت برنامه ها وسریالهای مردم پسندمیکرد" روزگارملت چنین نبود که ازسرناچاری و گذران وقت روبه تماشای برنامه های بی مجتوی وسریالهای تکراری و بدعت گذار بی ناموسی جم روبیاورند" باکمی دقت میتوان فهمید "سروته همه سریالهای جم یک محتوی ویک داستان تکراریست " انهم خیانت و خیانت وخیانت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
مگه كسي تو ايران با وجود برنامه هاي عالي صدا و سيما gem نگاه ميكنه
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
اکثر موارد تو فیلمهای رسانه ملی هم وجود داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
از نظر من سریال هم یک محصول است لطفا بصورت مقایسه ای با سریال های خودمان تحلیل کنید
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
آفرین.باید مقایسه با سریال های تکراری و بی محوای داخلی صورت بگیره
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
با همه ی اینها باز از سریالهای تلویزیون ایران بهترن. پس ببین تلویزیون ایران دیگه چقدر افتضاحه!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
کاملا موافقم. بجاش بیاید سریال بازی تاج و تخت و یا دکستر و یا انتقام رو ببینید و حالشو ببرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
به نظر میرسد نویسنده محترم بیشتر سریالهای رسانه ملی را بررسی کرده اند تا شبکه های خارجی جم. چرا که سریالهایی چون شمعدانی، ستایش و دیگر برنامه ها ی این شبکه با مشخصات فوق سازگاری دارند. بی ادبی ، بدبختی، سرکوفتگی زنان،دزدی اثار هنریو...
ناشناس
Malaysia
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
اکثر مواردی که بر شمرده شده اند در فیلم ها و سریال های ایرانی نیز به وضوح به چشم می خورند. در واقع برخلاف تفاوت های ظاهری فرهنگ ایران و ترکیه شباهت فراوانی به هم دارند و سریال های بومی نیز لاجرم برگرفته از همین فرهنگ اند. علت اینکه مخاطبان ایرانی هم به این سریال ها علاقه دارند همین است. وقتی پای فیلم های آمریکایی و ژاپنی و کره ای می نشینیم فرهنگشان آنقدر از ما دور است که انگار داریم تام و جری تماشا می کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
در نقد افراط و تفریط نکنیم..
اتفاقا" همین سریال فاطماگل که همه ازش انتقاد میکنن را اگر از زاویه دیگه ای دیده میشد دارای نقاط مثبت بود که در ذیل به این موارد اشاره میکنم:
متاسفانه بسیاری از دختران در همه کشورها مورد آزارو اذیت جنسی و تجاوز قرار میگیرند که خیلیها هم بعد از این موارد زندگی را تمام شده میدونن و دست به خودکشی میزنن و یا به داروهای اعصاب و افسردگی روی میارن ..
اما این سریال نشون داد که اگر این اتفاقات برای زنان و دختران بوجود آمد , آخر زندگی نیست و زندگی مجددا" میتواند شیرین شود و عاشق شد و برای مردان هم نباید ازدواج کردن با این افراد کریه و بی غیرتی باشد , و در آخر هم زندگی این متجاوزان نابود شد(یعنی چوب خدا صدا ندارد ) ...
ما برای این دختران و زنان در کشور چه کاری انجام دادیم و چه فیلم و سریالی ساختیم؟؟؟
متاسفانه این افراد که در کشورما هم تعدادشان زیاد هست بحساب نمی آیند.
ترکها بخصوص در سریال سازی خیلی هوشمندتر از ما هستند.
امیدوارم فرارو نظر من را نشون بده..
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
به به
عالی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
سریال های ترکی = خیانت، تجاوز، رابطه نامشروع
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
اینجور که در سریالها نشون میده ترکیه بدترین کشوره از نظر نا امنی و خشونت و خیانت و دزدی و فساد و ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
این س یال ها نقش ماده مخدر رو واسه خیلی ها بازی می کنن .اگه یه روز نبینن خمار میشن دیگه بعدش نمی تونن درک سالمی از زندگی و واقیعاتش داشته باشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
اصلا تركيه سينما داره كه اين سريالهاي آبكي رو ميسازه؟ تا حالا چند تا فيلم مطرح از تركيه در فستيوالهاي بين المللي نشون داده شده؟ حيف از وقت كه صرف ديدن سريالهاي اينا بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
دوست عزیر ترکیه چند فیلم ساز بسیار بزرگ جهانی دارد همین کن گذشته جایزه اصلی را جیلان فیلمساز صاحب سبک با شاهکار سینمایش برد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
نه فقط شما سینما دارین ، برو ببین آمار فروش سریالهاشون تو دنیا چقدره، عشق ممنوع و فاطماگل پر بیننده ترین سریالهای دنیا تو سالهای پخششون بودن و واقعا بازیگرهای بی نظیری دارن ، کم منم منم کنید ما چی داریم ؟! هیچی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
بله سینما داره ولی شما با تعصب و حسودی نظر گذاشتید.
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
تا وقتی سریالهای خودمون همشون با تم فانتزی و تخیلی ساخته میشه.مردم رو مجبور میکنید به سمت این سریالها برن . و تو این کار هم موفق بودین
مرد
United States
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
مگه سریال ها و حتی فیلم های خودم خیلی بهتر از ایناس.
همش غم و بدبختی و...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
از این سریالها هیچوقت خوشم نیومده ولی ازسریالهای تلویزیون خودمون متنفرم
یونس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
سریالهای کثیف
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
به نظرم شما از اونها عقب افتادید دارید میکوبید فقط ! ا اتفاقاتی که توی این سریالها می افته (مث برگریزان ) برای خیلی ها پیش اومده !
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
مشکل از اینجاست که شما پیش فرض تون را با منفی شروع کرده اید
من بعد از این جنگ روانی که بر علیه این سریالهای افتاد، تقریباً اکثر سریالهای روز شبکه جم را از اول تماشا کردم، البته با دید انتقادی و نه از سرگرمی
به عنوان یک شهروند، مسائل این سریال را در کشور خودمان هم دیدم، البته نه آنگونه که باید با آن برخورد شود، به نمونه هایی از آن اشاره میکنم
1- در جامعه ما اگر به دختر تجاوز شود، آینده آن چیست؟ چرا نباید به دختران و کودکان بیاموزیم که قانون حامی آنهاست و ظالمان هر چند صاحبان زر و زور باشند باز هم به پای میز محاکمه کشیده می شوند
2- در خانواده ای که با دختران جوان و زیبا اداره می شود، نقش والدین چیست؟ رفتار عشقی و اجتماعی دختران چگونه مدیریت شود؟ اگر دچار عشقهای آتشین و داغ شدند و شکست عشقی خوردند، چگونه باید با آنان رفتار کرد؟
3- آیا مسائلی که با آنها مواجه میشوم، خاص من است یا در جامعه مثل من زیادند؟ امروز کلیپ صوتی استفتایی به دستم رسید که پاسخ دهنده سعی داشت مراجعه کننده را سرکوب کند که حرام است حرام! و اینکه فقط شما اینگونه اید! در حالیکه واقعاً این موضوعات، موضوعات روز جامعه است
4- بنظر شما اگر کسی به همسرتان - چه زن چه شوهر- نظر داشت، چگونه با آن برخورد باید کرد؟
6- آیا راهکار تمامی این مشکلات روحانی محله سریالهای ماه رمضان است؟
7- بطور اتفاقی گذرم به یکی از مراکز نیروی انتظامی افتاد، اتاقی بود بنام مشاوره، ولی اتاق درش قفل بود و انباری شده بود، بنظر شما نیروی انتظامی وظیفه مشاوره دارد؟ شهرداری چی؟

بنده به عنوان یک شهروند، اتفاقاً پیشنهاد میکنم این سریالهای را با ترجمه فارسی و تحلیل کارشناسی - نه از نوع سیمای میلی ما!- از نوع منصفانه در شبکه های سراسری پخش کنند و بعداً تیمهای مشاوره اجتماعی را برای مشاوره مردم و جوانان و نه استهزاء ایشان به اقصا نقاط کشور ارسال کنند
همه بد نیستند، ما هم ایراداتی داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
گل گفتی برادر
مثلا همین سریال فاطما گل وفتی تو آلمان پخش میشده کلی ببنده و کلی بازخورد مثبت داشت و چندین سمینار آسیب شناسی حول موضوع اون برگزار شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
برخی مواردی که اشاره کرده اید صحیح هستند ولی برخی دیگر خیلی غلوآمیز هستند. بیشتر بنظر میرسد یک سریال خاص را مبنا قرار داده اید.
توجه کنید که برخی از این سریالها دهه های قبلی جامعه ترکیه را روایت می کنند که بسیار مردسالار و خشن بوده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
همه اینا در سریالهای اینجا هم هست شاید بدتر
من دیگه سالهاست نگاه نمیکنم جم رو هم هرگز ولی ماجرایهای هر دو را از دوستان شندیم و در منازلشون شاهد پیگیریش بودم هر دو تاسف آور
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
فارسی واندتموم شد بند کردید به جم، همیشه برای مشکلات مقصر بیرون از کشور هست. ما هم معصوم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
اینطوری که سریالهای ترکی نشون میدن تقریبا آدم خوب و سالمی در اونجا وجود نداره! نمیدونم هدف خود زنیه!؟
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
یک عده اینجا تا یکی به سریالهای ماهواره کوچکترین انتقادی کنه، میان و میگن سریالهای تلویزیون هم که به درد نمیخورن! حالا مگه نویسنده این مقاله گفته که سریالهای صدا و سیما خیلی خوبن؟ اگه قرار به مقایسه است چرا همین سریالهای ترکی با سریالهایی مثل بازی تاج و تخت و ... مقایسه نشه!؟
مجله فرارو