bato-adv
کد خبر: ۲۲۲۶۸۵
دکتر محمدعثمان حسین‌بُر در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند

چرا "دانشجوها" خودکشی می‌کنند؟

سال دوم دانشگاه بود که خبر خودکشی یکی از دانشجوها را می‌شنیدیم. آن‌روزها فضایی متاثرکننده و غمگین در دانشگاه حاکم بود. همه از چرایی این اتفاق حرف می‌زدند و به نتیجه مشخصی نمی‌رسیدند. خبر دوم سال بعد به گوش‌ها رسید. یکی از دختران خوابگاه خودش را از طبقه پنجم به پایین پرتاب کرده بود. این اخبار تنها به دانشجویانی که می‌شناختیم محدود نمی‌شد، بلکه گهگاه خبر خودکشی دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیز در میان دانشجویان می‌پیچید. سال‌ها می‌گذرد و اینبار این اخبار از طریق رسانه‌ها به گوش می‌رسند؛ اخباری از خودکشی‌های دانشجویی با دلایلی نامعلوم!
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
فرارو- سال دوم دانشگاه بود که خبر خودکشی یکی از دانشجوها را شنیدم. آن‌روزها فضایی متاثرکننده و غمگین در دانشگاه حاکم بود. همه از چرایی این اتفاق حرف می‌زدند و به نتیجه مشخصی نمی‌رسیدند. سال بعد یکی از دختران خوابگاه خودش را از طبقه پنجم به پایین پرتاب کرد.


یک آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است: در ایران ما با نوع آنومیک و نا‌به‌هنجار خودکشی روبروییم. این نوع از خودکشی ناشی از گذار جامعه از هنجارهای پیشین به هنجارهای جدید و نبود جایگزین برای این هنجارهاست.

دکتر محمدعثمان حسین‌بُر در گفتگو با فرارو، گفت: خودکشی تعاریف متفاوتی دارد. اما به طور کلی خودکشی نوعی مرگ در نتیجه عمل خود فرد است. بیشتر نظرات درباره خودکشی در علم اجتماعی، متاثر از نظریه خودکشی دورکیم است.

دکتر حسین‌بُر با اشاره به نظریات دورکیم درباره خودکشی، گفت: دورکیم خودکشی را به چهاردسته تقسیم می‌کند. اولین آن خودکشی "خودخواهانه" است. در این نوع از خودکشی فرد به دلیل دست‌نیافتن به چیزی که می‌خواهد و یا بودن در موقعیتی که آزارش می‌دهد، اقدام به خودکشی می‌کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: در دومین شکل، ما با خودکشیِ "دگرخواهانه" روبرو هستیم. فرد در این خودکشی به دلیل مسئولیتی که احساس می‌کند در قبال جامعه دارد، خودش را در معرض مرگ قرار می‌دهد. جمع گرایی عنصری است که در این نوع از خودکشی وجود دارد.

دکتر حسین‌بُر اظهار کرد: در نوع دیگری از خودکشی، ما با خودکشیِ"نابه‌هنجارانه و یا آنومیک" روبروییم. این خودکشی بیش از همه در جوامع در حال گذار اتفاق می‌افتد. در چنین جامعه‌ای هنجارهای پیشین سست شده‌اند، درحالی‌که هنجارهای جدیدی جایگزین آن‌ها نگردیده است.

حسین‌بُر با اشاره به شکل دیگری از خودکشی توضیح داد: خودکشی "تقدیرگرایانه" نیز نوع دیگری از خودکشی است که به دلیل کنترل بالای اجتماعی رخ می‌دهد. برای مثال فردی که در زندان و در اثر کنترل شدید موجود در آن خودش را می‌کشد.

وی در ادامه به بیشترین شکل خودکشی در ایران پرداخت و با اشاره به نظریات دورکیم، گفت: خودکشی در ایران پیش از هرچیز، به خودکشی آنومیک و یا نابه‌هنجارانه بازمی‌گردد. جامعه ایران جامعه‌ای سنتی بوده‌ که در دوره فعلی در دوران گذار قرار دارد. در ایران موقیعت آنومیک حاکم است. ارزش‌ها و هنجارها در ایران سست شده‌اند و در بسیاری از موارد برای نسل جدید قابل پذیرش نیستند. این در حالی است که هنجارها و چارچوب‌های جدیدی نیز برای شرایط جدید تعریف نشده اند. در سطح جامعه ایران نوعی آشفتگی و سرگردانی وجود دارد. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فشار زیادی را روی افراد بیاورند.

حسین‌بُر در تشریح وضعیت اجتماعی ایران تصریح کرد: آشفتگی فردی و آشفتگی اجتماعی در جامعه ما به شکلی همزمان وجود دارند. در کنار این، کنترل فردی و کنترل اجتماعی نیز تضعیف شده است. وجدانی که هر فرد با ارزش‌های درونی خود باید داشته باشد در چنین شرایطی ضعیف و غیرکارآمد می‌شود و نمی‌تواند فرد را کنترل کند. کنترل‌های بیرونی نیز تبدیل به کنترل‌هایی نمایشی شده‌اند. درنتیجه فردی که دارای مشکلاتی شخصی، روانی، خانوادگی، تحصیلی و... می‌شود بدون کنترل مشخصی به خودکشی اقدام می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به خودکشی دانشجویان در ایران گفت: در مورد خودکشی دانشجویان، باید این نکته را در نظر گرفت که دختران و پسرانی که به خوابگاه‌ها می‌آیند، از خانواده جدا شده‌اند و بخش عاطفی بزرگی در زندگی آن‌ها تضعیف می‌شود. آمدن به فرهنگی از فرهنگ دیگر نیز که موجب تناقض خواهد شد، فرد را در موقعیت‌های فشار قرار می‌دهد. علاوه بر این‌ها باید به فشارهایی که در کلیت سیستم آموزشی وجود دارند نیز اشاره کرد.

محمدعثمان حسین‌بُر در انتها و درباره راهکارهای پیش‌بینی خودکشی‌ها در ایران گفت: هرچند که ما نمی‌توانیم بگوییم آمار خودکشی در دانشگاه‌های ایران از دانشگاه‌های سایر کشورها بیشتر است، اما باید به آن توجه بیشتری نشان داد. من به عنوان فردی دانشگاهی این توجه را ندیده‌ایم. در دانشگاه‌ها حداکثر یک مرکز مشاوره وجود دارد که بسیار افرادی که مشکلاتی پیدا کرده‌اند هیچ‌گاه به سراغ این مرکز نمی‌روند. مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراکزی منفعل هستند. مشکل ما در اینجاست که همواره در موقعیت‌های قرار می‌گیریم که خودکشی انجام شده است. در حالی که بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که مراحل زمانی آسیب‌زا در سیستم آموزشی و دوران دانشجویی را شناسایی و پیشگیری کنیم. حضور معاونت‌های دانشجویی و یا معاونت‌های فرهنگی – اجتماعی نیز می‌تواند در پیشگیری و کنترل تبعات خودکشی‌های دانشجویی کمک کند.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۸
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
چون در ايران همه چي زوري است عده ايي كم مي آرند
ا- طرف با مصيبت دكترا قبول مي شود ميگه حالا قبول بشم بعداش خدا بزرگه
2- با مصيبت درس مي خونه
ميگه درس نمام بشه حدا بزرگه
3 درس نما مي شه حالا كار منتاسب با دكترا بايد از خدا عبور كني
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
چرا حوزوی ها خودکشی نمیکنند؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
دانشگاه شریفم که پارسال پنجمین خودکشی شو داشت. حجله ها رو درب غیر اصلی میزنن اون در اصلی که تابلوی خوشگلی داره نمیزنن. فقط دارن با برندش پز میان به فکر اینده اینا نیستن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
دیگه بعید میدونم برندی هم براش مونده باشه: با رتبه 500 تو رنکینگ کیو اس! همه هم میدونن که حتی همین رتبه پیزوری هم برا چی نصیب شریف شده...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
شریف دیگه اعتبار قبلی رو نداره....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
بررسی فیش حقوقی کارگران کارخانجات دولتی :
حقوق ماهانه کارگران کارخانه آلومینیوم سازی 2 تا 4 میلیون تومان -
حقوق ماهانه کارگران کارخانه آذراب
1.5 تا 2.5 میلیون تومان
این حقوق های میلیونی می توانست حقوق هزاران مهندس با حقوق 600 هزار تومان در ماه باشد - خوب کارگری بهتر یا درس ؟؟؟
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
اين بررسي عادلانه اي نيست!
اگر حتي اين ارقام درست باشه تازه مرز خط فقره و با يك عمر كار كردن بجايي نمي رسي! بايد با اشتغال زايي و افزايش درآمد ملي (خصوصي سازي واقعي) مشكل ها رو حل نمود نه با نابود كردن زندگي عده اي كه دارن براي بقا ميجنگن! جانم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
کارگر پتروشیمی 7 میلیون پاداش پایان سال میگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
عزیز من کارگر داره پول فرسودگی جسمشو میگیره تازه همینم کمه و تحت ظلمه. یسر برو عسلویه وضع کارگرا رو ببین تا بدونی چی میگم. مشکل کارگر بدبخت نیست. مشکل ظلم به مدرک دانشگاه های دولتی بود که دانشگاه پیام نور و ازاد بهش روا داشتند.
ناشناس
United States
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
کدام پتروشیمی!؟دروغگوئی بس است دیگر،مملکت نابود شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
اگه کارگر تو پتروشیمی اینقد بگیره مطمئن باش زنده زنده میخورنش . یکی یه لافی اومده تو باورنکن خواسته بخنده بهت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
مردم گیج شدند
زندگی تبدیل به یه کلاف سردرگمی شده
اگه یه نقطه قوت در زندگی باشه انسان به همون تکیه می کنه و به راهش ادامه میده اما مردم ایران اکثرا از همونم محروم هستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
مهم ترین تکیه گاه مردم یعنی ایمان مذهبی در این سالها نابود شده و مردم دستاویزی ندارن. ای کاش حداقل ایمان مردم برگرده
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
شبیه اواخر دوره قاجار شده مملکت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
به خلطر اینکه عقل ندارن
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
کسایی که منفی دادن برن خودکشی کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
شما بگو چرا نباید خودکشی بکنند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
likkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkke
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
رفتار غیرعلمی و غیرانسانی برخی از اساتید و نبود حکم عادلی که به ایرادات رسیدگی نماید یکی از معضلات گریبانگیر دانشگاه تهران است.هیچ جایی برای رسیدگی نیست.بسیاری از سازمانها مورد بازرسی سازمان بازرسی کل کشور قرار می گیرند اما متاسفانه در دانشگاه تهران این اتفاق نیفتاده است و در واقع برخی اساتید در درگیری خود با سایر همکاران دانشجویان را قربانی می نمایند.متاسفانه این جانب به عنوان یک دانشجوی دکتری آسیب شدیدی از این بابت متحمل شده ام اما پیگیری هایم برای رفع مشکل در هیچ جا به نتیجه نرسید.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
احسنت...من خودم دانشجوی دانشگاه تهرانم، بسیاری از دانشجوهای دانشگاه تهران گرفتلر این معضل هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
اگر ريشه خودكشي دانشجويان را در زندگي خوابگاهي جستجو كنيم، هم اشتباه بزرگي در فهم اين مساله كرده ايم و هم جفايي به دانشجويان، ما كه در كوي دانشگاه تهران و بعدها در خوابگاههاي ديگر، همواره نشاط ديديم، زندگي در خوابگاه اگرچه مشكلاتي هم دارد اما عملا با نشاط توام بود يك دليل اش هم اين بود كه همه يك شكل بوديم اگر مشكلي هم بود دسته جمعي بود و براي خودش عالمي داشت، خصوصا كوي دانشگاه تهران، اما من فكر مي كنم اين دوست ما با دكتري روابط بين الملل چه كاري مي توانست انجام دهد، يا چند وقت پيش دانشجوي دكتري تاريخي را ديدم كه به شدت افسرده بود، مي گفت 45 ميليون تومان هزينه كرده، خب فكرش را بكنيد، تازه كلي پرستيژ دارد اما درآمدش كفاف خرج روزمره خودش را نمي كند، چقدر خانواده و نزديكان از اين فرد انتظار دارند، چه هزينه هايي خودش به خانواده تحميل نكرده اما حالا چه؟ حتي اين مشكل هم به نظر من چندان مهم نيست، چون افراد خصوصا تحصيل كرده ها بايستي با اين واقعيت كنار بياند، مشكل زماني حادتر مي شود كه عوامل ديگري نيز اضافه مي شود، مثلا همانطور كه يكي از دوستان گفته، تحصيل كرده ما مي بيند كه فلاني بي سواد فقط به خاطر آنكه پدرش فلان كاره است در فلان اداره مشغول شده و درآمد آنچناني دارد، از سوي ديگر، برخورد نامناسب افراد است، اخير با توجه به دزدي هاي علمي انجام گرفته در دانشگاه، شرايط طوري شده است كه خيلي راحت به تحصيل كرده هاي دانشگاهي توهين مي كنند، طرف زحمت كشيده اما تر را به آتش خشك مي سوزانند، با آنهايي كه دزدي علمي مي كنند برخورد نمي شود،اما توپ و تشرش را به دانشجو مي زنند، آن موقع كه ما دانشجو بوديم اوايل دهه هشتاد، اساتيد بسيار اخلاقي برخورد مي كردند، به حرف دانشجو گوش مي دادند، به دانشجو احترام مي گذاشتند، اگر دير سر كلاس مي آمدند معذرت مي خواستند، چه بگم اما الان، ماهها طول مي شكد تا به يك ايميل جواب دهند، دانشجو را چنان از پايين به بالا نگاه مي كنند كه انگار...، خلاصه اهميتي به دانشجو نمي دهند، بخش عمده ايي از طولاني شدن دوره هاي تحصيلي زير سر همين اساتيد است كه تنها دنبال منافع مادي هستند، صد جا كار و پروژه دارند، در حاليكه همين پروژه ها را بايستي به دانشجويان دكتري بدهند، از اين پراكنده گويي معذرت مي خواهم كه درد زياد است و آدم مي ماند از كجا بگويد، به هر حال از سايت شما ممنونم كه اين مساله را پيگري كرده است خصوصا ديروز به مساله سرقت ادبي چند ماه گذشته هم اشاره شده بود، لطفا اين مسائل را پيگيري فرماييد
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
چون یک مشت پیر بی سواد تمام منصب ها و کار ها را اشغال کردند و گاه تا چند شغل را اشغال کردند و تا زمانی که زنده هستند و قادر به کار حاضر به کنار رفتن از پست ها و مشاغل خود نیستند.این ها اصولاً مملکت و هر آنچه درون آن است را ارثیه خانوادگی خود دانسته و برای اینکه جوانان به فکر سهم خواهی از این ارثیه نباشند هر روز روز اقدام به تاسیس دانشگاه و دادن مجوز به دانشکاه ها برای دادن مدارک تحصیلی بالا به جوانان ساده نموده اند.اینگونه است که دانشجو باسواد آینده ای در این کشور برای خود نمی بیند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
رسیدن جامعه ما به حدی که دانشجوی دکتری بیکاره یعنی تباهی جامعه و روسیاهی مسئولین که بدون توجه به ایجاد اشتغال دانشجو میگیرن مسئولین باید بدانند بیکاری دکتری در جامعه ای که سرشار از منابع خدادادی است زنگ خطری برای آنان است
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
نکته با اهمیت صحبت های ایشون "مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراکزی منفعل هستند"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
وقتي تو يه شهر کوچک اين کشور به فارغ التحصيل دانشگاه تهران تدريس نميدن ولي فارغ التحصيل دانشگاه ازاد دارقوزاباد با پارتي واحد ميگيره وضع از اين بهتر نميشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
الان همه فارغ التحصیلان به این نتیجه رسیدن که آبدارچی یا دربان یک اداره دولتی بودن از صدتا کار خصوصی بهتر است چون صبح تا ساعت 2.5 کار می کنی و بقیه روز در اختیار خودت و نصف ایام سال هم تعطیلات رسمی و غیررسمی داره و سرماه چند میلیون حقوق بی زبون می ریزند توی حسابت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
کدام کارگر که سخت ترین کار را انجام می ده ؟ کارخانه ماشین سازی و بسیاری از کارخانجات دولتی از هتل هم برای کار کردن راحت تر است چون پنج شنبه ها تعطیل است و روزهای هفته از صبح تا ساعت 3 کار می کنند حتی کارمندان دولت مثل این کارگرهای دولتی , استراحت کاری ندارند - بعد چه کاری ؟ کارگر مسئول استخر ماشین
سازی که فقط نشسته روی صندلی و از مراجعین پول می گیره - این شد کارگری ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ازاد بسیار کم است به طوریکه حتی وقت پاسخگویی به سوالات دانشجویان را ندارند - خصوصا استاد تمام - دانشیار و استادیار - متاسفانه هیچ سقف مشخصی برای پذیرش
پایان نامه توسط اساتید راهنما وجود ندارد و گاهی اوقات در طول یک ترم یک استاد دانشگاه آزاد مسئولیت راهنمایی 15 پایان نامه را به طور همزمان بر عهده می گیرد که در عمل این اتفاق نمی افتد و استاد حتی یک دقیقه هم در انجام پایان نامه به دانشجو کمک نمیکند و نتیجه این میشود که فروش پایان نامه به راه می افتد . استاندارد بین المللی نسبت 2 پایان نامه برای هر استاد راهنما در طول ترم است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
باید جلوی پذیرش دانشجو در واحد های بی کیفیت دانشگاه آزاد گرفته شود تا زمانیکه به معیارها و استانداردهای بین المللی برسند - برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه ازاد به وزارت علوم سپرده شود تا مشخص شود که دانشجویان دانشگاه آزاد با صرف هزینه های گزاف واقعا چه قدر درس یاد گرفتند ؟ - یا شاید واقعا این دانشگاه به یک دانشگاه پولی تبدیل شده که کیفیت آموزش و یادگیری دانشجویان برایش مهم نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
تو ایران کسی افسردگی نگیره تعجب داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
بدنبال نابود کردن دانشگاه و قشر تحصیل کرده دانشگاهی و در یک کلام قشر متوسط فهیم جامعه هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
ماهیان از آشوب دریا به خدا شكایت بردند،دریا آرام شد و آنها صید تور صیادان شدند!آشوبهای زندگی حكمت خداست....
از خدا، دل آرام بخواهیم، نه دریای آرام.
مهم بودن را فراموش کنید تا آرامش نصیبتان شود. .
به یاد داشته باشید هر چه کمتر نیازمند تحسین دیگران باشید؛بیشتر تحسین میشوید.
.
گاهی برتر بودن را به دیگران واگذار کنید و خوشبخت زندگی کنید. .
فراموش نکنید هر گز نمیتوانید عیب خودرا با عیب جویی دیگران رفع کنید .
یادتان باشد هر گاه در کار یا تصمیمی همه با شما هم عقیده اند یقین بدانید که اشتباه می کنید. .
اگر در مورد مردم قضاوت کنید دیگر وقتی برای رفع عیوب خود ودوست داشتن دیگران نخواهید داشت. .
انسان بسان رودخانه ایست؛هر چه عمیقتر باشد آرامتر است. .
تنها بک راه بسوی بهشت وجود دارد که در زمین آن را”"عشق”" مینامیم.
.
آنکه که برای ثروتمند شدن تعجیل میکند پاکدامن نخواهد ماند.
.
تنفر از افراد؛مانند آن است که برای خلاص شدن از دست موش خانه اتان را آتش بزنید.
.
آگاه باشید خنده و شادمانی بهترین نیایش جهان هستی است و نزدیکترین راه بسوی خداوند.
انسان شاد دیگران را آزار نمیدهد بلکه آنها را نیز در شادی خود سهیم میکند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
دوستان بحث رو اوردن به نبودن کار برای فارغ تحصیلان .
کسی که مدرک داره و نسبت به مدرکش سواد هم داره مطمن باشید کار هست
طرف رفته مهندسی برق میخوند ریاضی عمومی رو بزور بعد از دو ترم افتادن قبول شده,
خدا رو شاهد میگیرم کل جزوه ریاضی ش سی صفحه نمیشد اونم ریاضی اول دبیرستان بود اتحاد و تجزیه و حل معادله درجه دوم
فردا این اقا ادعاش میشه که من مهندس ام و سر هر کاری هم نمیره
البته بگزریم که بعضی از این دانشجویان بواسطه ارتباطات قوی خودشون و خانواده شون پست های قشنگی میگیرن
اما دوستان عزیز اگر اشنا درست و درمون ندارید یا ادامه تحصیل ندید و اگر دوست دارید
ادامه تحصیل بدید به دروس دانشگاه و پاس کردن نباشید واقعا باسواد بیایید بیرون فقط فکر تفریح و سفره خونه نباشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
سه چیز ارزشمندترین است
اعتماد به نفس، عشق، دوست واقعی...سه چیز هرگز قطعی نیست
شانس، موفقیت، رویا.سه چیز را هرگز نباید از دست داد
آرامش، امید، صداقت.
رضایی علی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
یکی از دانشجویان من با پیامک از من پرسید آیا اگر من خودکشی کنم خدا منو می بخشه؟ شب بود موقعیت مناسبی نبود که بتوانم با به او تلفن بزنم یا رودرو حرف بزنم. با پیامک تا صبح نزدیک سی بار تماس داشتم. صبح گفت فلان قرص را خورده بوده و قصد استفاده از کارد را هم داشته است. اون شب تا صب کابوس دیدم و این چندروز است که بار منفی این رفتار بشدت خودم رو تحت تاثیر قرار داده است. خوشبختانه این بار موفق نشد، اما مطمئن نیستم بار دیگه همچین کاری نکنه! فردا صب تو پیامکش نوشت تو یک فرشته هستی. متاسفم که نمی تونم تمام ماجرا را توضیح بدم. امیدوارم سطح معرفت و اگاهی جامعه طوری رشد کنه که شاهد این مشکل نباشیم. موافقم با نویسنده ی محترم که گفته بود، مشکل ما گذر از هنجارهای قدیمی و رسیدن به هنجار جدیده. فکر می کنم ریشه ی مشکل این دخترخانم هم همین بود.
دانشجوی سابق بیکار حال حاضر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
چون نمایندگان مجلس حق پول گرفتن دارند؟
دانشجوی دکتری
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
آقا این موضوع که مکانیک کوانتوم نیست که احتیاج به این نظریه پردازیها داشته باشه. برادر من اون موجودی که داره به خودکشی فکر میکنه، یک آدمه و زبون داره. میتونی بری ازش بپرسی که چته؟
بگذارید راحت بگم: آدم وقتی خودکشی میکنه که مستاصل باشه. مشکی داشته باشه که راه حلی براش پیدا نکنه. من از یکی از همین دانشگاههای دولتی تهران براتون میگم. اینجا استاد هر بلایی که دلش بخواد سر دانشجو میاره و هیچ کس هم جلودارش نیست. با دانشجو مثل برده برخورد میکنه. دانشگاه هم استاد رو حمایت میکنه. ببینید که فی المثل دانشگاه امیرکبیر فقط برای یک ترم تاخیر در دقاع پروپوزال یا رساله چقدر از دانشجو جریمه میگیره. همینطور سایر دانشگاهها. در صورتی که در خیلی از موارد مقصر اصلی استاد راهمنماست. ولی دانشگاه به استادی که دانشجوش مونده و دفاع نمیکنه، از گل نازکتر نمیگه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
من هم دانشجوی ارشد ام و چند بار قصد خود کشی داشتم . فقط بخاطر خ.ن.اده ام که دوباره باری رو دوششون نذاشته بلشم الان زنده ام و مهمتر از این ترس از آخرت ولی از لحاظ روحی فرقی با مرده ندارم . آرزوم فقط مرگه
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
علت خودکشی فقط به خاطر اینده تاریک است مگر اقای جوادی املی نگفتند در یک شهر کوچک مسجد سلیمان 231 نفر امار خود کشی بوده !!! کی پاسخگوست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
خیلی عجیب نیست این خودکشی بریم دنبال مقصرها:
- اولین مقصر تبلیغات دهه شصت برای فرزند آوری و رشد عجیب جمعیت در آن دهه است. نتیجه شم الان شده نسل سوخته دهه شصت
- دلیل دوم
سیاسی بازی و بی مسئولیتی و عدم آینده نگری مسئولان است. به عبارتی کدام مسئول را سراغ دارید که از مثلا الان به فکر بی آبی تابستون آینده باشد تا انتظار داشته باشیم که مسئولان دهه شصت و هفتاد و حتی هشتاد زمینه ورود جمعیت بی شمار دهه شصت را به زندگی و کار فراهم کنند؟
- دلیل سوم رشد بی رویه دانشگاه ازاد است. این رشد بی رویه در سالیان دوره جناب محمد خان به پیام نور هم کشیده شد و هر رشته ای را در هر ده کوره ای در بالاترین مقاطع تاسیس کردند. پیام نور را میشه جمع کرد چون دستگاه عریض و طویلی ندارد و اساتید زیادی هم ندارد اما آزاد الان رسما دارد مدرک ارشد و دکتری میفروشد. من برای اقای هاشمی بسیار احترام قائلم و ایشونو در مقایسه با بقیه وزنه تعادل میدونم اما ایشون و بقیه باید رشد کمی آزاد رو ببندند. از جذب کارمندها و اساتید خودداری کنند تا به مرور و بدون اینکه باعث بیکاری عده بی شماری بشوند واحدهای مختلف رو جمع آوری کنند. الان متاسفانه دانشگاه ازاد با بهانه اشتغال زایی و عدم ورشکستگی برای خودش می چرخد!!
- مورد چهارم عدم احترام به جایگاههای برتر مختلف در جامعه از یک کارآفرین برتر و تولید کننده بگیر تا یک فارغ التخصیل دانشگاه تاپ. مثلا آیا در همین شیر تو شیر کسی برای مدرک همین مثلا شریف ما و یا امیرکبیر و تهران و دانشگاههای تاپ در مقایسه با جاهای دیگر ارزش قائلند یا همه برابرند؟؟!!. به خدا اگر آغوش صنایع و سایر ارکان اقتصادی جامعه به روی اینها باز بود خودبخود خیلی از مشکلات حل میشد، خودبخود خیلیها وارد دانشگاههای درجه انم نمیشدند چون میدیدند که در رقابت شغلی ناکام می مانند و از همون اول توانایی خود را در جای دیگری جستجو میکردند. به خدا اگر این میشد همین پیام نور و آزاد و تعداد زیادی از دانشگاههای پایین دیگر خودبخود جمع می شدند. امیدوارم دوستان سفسطه نکنند که مهم این است چه کاری بلدند و ...، من خودم تو صنعت هستم و بدون تعصب میدانم که تفاوتها چگونه است.
- متاسفانه بنیان کشور ما بر دروغ و تناقض استوار است. دروغ در بیان و تناقض در رفتار و موقعیت. همین خودمو بگم. منی که در بیرون دانشگاه مشغولم حق دکتری خوندن را ندارم. همین رییس جمهورهای فعلی و قبلی و خیلیهای دیگر که کلی پست داشتن حق دکتری خوندنو ندارن. چرا به دروغ در جامعه القا میکنیم که نیاز به فارغ التحصیل داریم؟؟ چرا به دروغ سالیانه چند هزار جذب هیئت علمی میزنیم و یک صدمشم نیاز واقعی نیست و در عمل اتفاق نمی افتد؟؟ چرا برای هر استانی به دروغ در طرحهای توجیهیمون نیاز به ترتبیت دانشجوی فنی و مهندس میتراشیم تا خودمون و ایل و تبارمون بشن رییس دانشگاه تاسیس شده و در عمل یک هزارم اون نیازم میدونیم وجود ندارد؟؟ چرا این همه مهندس تربیت میکنیم در حالی که هر ... میدونه اساس این مملکت تجارت و وارداته نه تولید و صنعت؟؟!! چرا واقعا به این اصل بدیهی پایبند نیستیم که همه ارکان جامعه باید پاسخگو باشند و اینگونه نباشد که در ممکلت هم یک دولت داریم و هم دو دولت دیگر با درامدهای بسیار هنگفت اما غیر پاسخگو؟؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
قرار بود مدرک گرائی از بین برود. کنکور حذف شود . نه تنها حذف نشد بلکه الان در دانشگاهها مسابقه بر سر دانشیاری و استادی است آن هم با مقالات کپی پیس و امتیازات معرفت افزائی . اگر دیر بجنبید عده ای بی سواد خود را فول پروفسور می دانند و برای بقیه تعیین تکلیف خواهند کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
وقتی با افزایش بی رویه و بی حسابو کتاب و بدون کمترین امکانات پژوهشی و دانش اندوزی در دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی در دوره های دکتری مواجهیم وضع بدتر از اینها خواهد شد، کسانی که بدون داشتن کمترین سوادی موفق به تحصیل در این دانشگاه ها می شوند و اکثراً هم شاغلند، ولی عملاً نه در شغل خود مفیدند و در نه تحصیل سمت و سوی علمی دارند.. فقط دنبال گرفتن مدرک برای سهم خواهی بیشتر از سازمانی که در ان شاغلند.. تازه فارغ التحصیلان این گونه دانشگاه ها در جامعه مریض ما موفق تر از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبری چون تهران و شریف و امیرکبیر می باشند...دانشجویانی که تمام عمر خود را صرف علم کرده اند و حال می بینند کسی که با پول مدرک گرفته در جامعه موقعیت بهتری نسبت به آنان دارند.. برای جمع کردن فساد موجود در آموزش عالی کشور هر چه زودتر باید مجوزهای داده شده به بسیاری از این دانشگاهها مورد بازبینی قرار گیرند.. البته اگر مجوزی داشته باشند..
خنده رو
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
امروز همی گویم با محنت بسیار
دردا و دریغا وطن من...
محکوم
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
دور ایرانو باید خط کشید. هیچ برنامه ای وجود نداره. همه این جوونا اگه خودکشی هم نکنند به زور میرسن به پیری که با این روند هیچ برنامه ای برای پیریشون هم وجود نداره درحالی کشورهای دیگه الان برای سال 2050 برنامه ریزی می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
مهمترین دلیلش میتونه ضعف ایمان باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
سیانور ناصر خسرو 80 تومن..یکی از هم اتاقیام رفته خریده میخاد خودشو راحت کنه..میگه آینده ش تاریکه..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
من سال ۸۳ بسرعت بعد از فوق لیسانس مسیر زندگیمو از تحصیل به بزینس تغییر دادم به دوستام که میگفتند دیونه حیفه برو دکتراتودبگیر نوید این روزها رو دادم ادم خودش باید شعور داشته باشه و مثل گوسفند راه بقیه رو نره و بموقع با دید باز تصمیم بگیره
به برکت درگیر دکترا نشدن الحمدالله دو تا خونه دارم غیر از سومی که دارم میخرم و شرایط مالیم بد نیست تو مملکتی که دلال بیسواد ماهی ۵۰ میلیون درامد داره خودت باید حواست باشه
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
بابا ما که زبونمون مو درآورد ، پسر خاله خود من و خودم در لیسانس از یک دانشگاه فارغ التحصیل شدیم، جفتمونم تقریبا رزوممون یکی بود،اما اون با پول باباش ، رفت دانشگاه کانادا و من با معدل بالا و مهارت های بیش تر به امید کمک به داخل( و نداشتن پول کافی) برای مدارک بالا تلاش می کنم ومی سوزم که دردی دوا نمی کند در حالی که اون آینده موفقی خواهدداشت.
حاج محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
گرفتاری وبدبختی ما اینه ک صبرمیکنیم اب از اب ک گذشت ویه جامعه ب تباهی رفت تازه میزگرد مییذاریم وهمایش وازکلی ادم دعوت میکنیم ک بیایید ببینید چی شده وچکاربایدکرد دریغ از اینکه این غلطهارو 20سال پیش باید میکردیم!1!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
من که موافق اعزام نیروی کار به خارج هستم همین کشورهای اطراف پولدار خودمون خوبه , هرکی موافقه نظر مثبت بزنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
... از سیاه نمایی دست بر نمی دارید؟
مگر چند نفر در کشور خودکشی می کنند؟
مگر خود شما در ایجاد یاس و تردید در ذهن جوانان و نوجوانان پیشتاز نیستید؟
مگر خود شما از اربابانتان دستور این سیاه نمایی ها را ندارید؟
شما وجدان دارید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
چرا جواب این ناشناس را نمی دهید ؟
آمار خودکشی چقدر است و چرا این مطلب را پیشانی سایت خود قرار داده اید
مگر شما ادعای آزادی نمی کنید ؟
شاید عده ای که منفی داده اند از طریق سیستم اعمال شده باشد
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
من خودم دانشجوی دکتری ریاضی در دانشگاه دولتی هستم (دانشگاه شهید باهنر کرمان) و در آستانه خود کشی.
بلند بگو لا اله الا الله
محمد است رسول و علی ولی الله
به عزت شرف لا اله الا الله
حق است بلند بگو لا اله الا الله.
یکی هم ککش نمی گزه و نمیگه چرا؟؟
استاد راهنمام هر توهینی که خواسته به من کرده و فقط بلده بره سر کار اجرایی که تو دانشگاه داره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
خوب تو زندگی موفق نشدی که نشدی برو زندگیتو کن
مخا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
در شهر توريستي سيسخت كهيلويه بويراحمد پارسال امار محرمانه48اقدام بخودكشي با جمعيت نزديك به 7000نفر بوده.ايونم شهر توريستي
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
من به خاطر بیکاری در بارها به خودکشب فکر کرده ام. پیچیده اش نکنید ... علت مشخصه بیکاریه بیکاری بیکاری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
وقتی خدا از زندگی حذف بشه یا کمرنگ بشه دیگه چه امیدی برای تحمل مشکلات میمونه؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
ما همه مرده ایم آمال ما در خیابانهای تهران مرد
اینجا کشور آخرین هاست میترسیم دکتر برویم چون عزیزانمان را با داروی اشتباه کشته اند. میترسیم دانشگاه برویم چون اساتید کتاب نخوانده اند و اشتباه حرف می زندد . میترسیم آرایشگاه برویم چون مارا شبیه پورن استار ها می کنند. میترسیم سوار تاکسی شویم چون نمیدانیم چقدر قرار است از ما بگیرد . میترسیم نفس بکشیم و... تحت اینهمه فشار یا روحمان را می کشیم یا اگر کفاف نداد جسممان را هم میکشیم
ملک
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
گر ملک اینست و همین روزگار
دهمت مدرک دکترا هزار هزار
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
هر طور حساب میکنم میبینم که خداوند دلالان فردوسی رو از ما دکتراها بیشتر دوست داره:
شده بر بدی دست دیوان دراز
ز نیکی نیستی سخن جز به راز
هنر خوار شد جادویی ارجمند
نهان راستی آشکارا گزند
علی معرف
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
بیکاری در جامعه فراوان و شادی واقعی

نیست ....

به همین دلائل خودکشی می کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
بی عدالتی - فقر - سرکوب احساسات - ناامیدی - گرانی - بی اعتمادی - دروغ درجامعه- نداشتن تفریح- زورگویی- لذت نبردن از زندگی - اهمیت ندادن به نیاز های اولیه جوانان- ناتوانی در ازدواج - بیکاری بسه یا بازم بگم دلایل خودکشی چیه اگه کمه بازم بگم روانشانسان وجامعه شناسها هم که خوابند
مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
اساتید دانشگاه دولتی انگار از دماغ فیل افتادن.
من امسال دانشگاه گیلان قبول شدم اما همون روز اولی که رفتم با مدیرگروه اونجا بحثم شد و چون دل و دماغ تحمل کردن همچین آدمایی رو نداشتم و تو ارشد از دست این اساتید خیلی عذاب کشیده بودم انصراف دادم و رفتم دانشگاه آزاد.
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
متاسفانه دلیل خود کشی تو این مملکت فقط نا امیری وبی هدفیوطرف از هر راهی میره با شکست مواجه میشه ایجاد شغل وکار باعث نشاط تو مردم میشه که نیست. روز به روز اختلاس آقازادها بیشتر میشه حکومتی که قرار بود برای پابرهنه ها باشه شد برای اقازاده ها وقتی پستهای مهم مملکت رو میبینی همش فامیلی یا افراد چاپلوس توش حضور دارند فکرهایی که واقعا توانمند هستند کنار زده شده اند پستهای رده پایین که ته مانده کاسه اقا زاده هاست بخور نمیر تازه بعضی هاش به مردم عاری رسیده متاسفانه هر چه شعورت تو این مملکت بالاتر باشه احتمال خود کشی هم بالا میره چون بیشتد میفهمیم چه بلایی دارن سمون میارن واوردن
دانشجوی یه شهر کوچیک
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
دلیل اینکه خودمون رو نمی کشیم بی کفنی مونه !!!
من ارشد برق م رو تو یه دانشگاه خوب دفاع می کنم به زودی . الان روم نمیشه تو صورت پدر 65 ساله م نگاه کنم. این خودش از صدتا خودکشی سختره _ماهایی که از کلاس اول تا الانی که ترم اخر هستم جزو چند نفر اول بودیم _ هر جا میرم برای کار به یه بهانه ای ردمون می کنن حتی دفعه اخر گفتن چون از یه شهر کوچک لب مرز هستی نمیشه _حالا هم با معدل انچنانی بی خیال دکتری خوندن شدم می خوام برم یه کار کارگری اگه اونم پیدا بشه تا یه پولی دربیارم و اگه شد از ایران برای ادامه تحصیل برم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
عجب موحوداتی هستیداین عکسی گذاشتید مال خودکشی نیستتتتت مال همکلاسیه چند سال پیش منه که از اتوبوس افتاد،ورش دارثد تا نیومدم فرارو رو درش و گل بگیرم
احسان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
من دانشجو دکتری مدیریت دانشگاه تهرانم به خدا استادا دست از سرم بر نمیدارن ازم میخوان کتاب واسشون بنویسم مقاله بنویسم و ..... حتی یکی شون من تهدید کرد کتاب باهاش ننویسم امتحان جامع منو میندازه!
ما اگر زخاطر خدا نرفته ایم
پس چرا به داد ما نمی رسد؟!
ما صدای گریه مان به آسمان رسید
از حدا چرا صدا نمی رسد!
جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
بحث خودکشی درمیان دانشجوها مهم وواجدپیگیری.
ارفرارو می خواهم به آمار خودکشی شهرهای کوچکی نیز توجه شود
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
خدا به خانواده اش صبر بده من هم از دانشگاه به دلیل مشکلاتی که داشتم خاطره خوشی ندارم و نتونستم به ارزوهایم برسم واقعا باید به حال خودمان تاسف بخوریم که جوانان ایران زمین به چه حال و روزی افتاده اند
مجله فرارو