bato-adv
کد خبر: ۲۱۹۰۹۷
حمید میرمعینی در گفتگو با فرارو بررسی کرد

امسال بورس چقدر "زیان‌ده" بوده است؟

رکود در بازار سرمایه در حال تعمیق است. علاوه بر افت شاخص از حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است. کارشناسان از نوعی ابهام و عدم قطعیت در بازار سخن می گویند.

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۳
فرارو- رکود در بازار سرمایه در حال تعمیق است. علاوه بر افت شاخص از حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به گذشته کاسته شده است. کارشناسان از نوعی ابهام و عدم قطعیت در بازار سخن می گویند. 

عدم قطعیت در وضعیت مذاکرات هسته ای، نگرانی در خصوص عدم رشد اقتصادی، پایدار بودن یا نبودن نرخ تورم و همچنین کاهش شدید قیمت جهانی کالاها از جمله آنان است. با این حال برخی از فعالان بازار بر این باور هستند که قیمت سهام در پایین ترین قیمت خود قرار گرفته و شرایط جذابی برای سرمایه گذاران با نگاه بلند مدت به وجود آورده است. 

بورس تهران امروز هم 143 واحد سقوط کرد. حجم معاملات نیز به شدت کاهش یافت و تنها 302 میلیون سهم به ارزش 81 میلیارد تومان داد و ستد شد. ارزش بازار سرمایه نیز به 311 هزار میلیاردتومان رسید. 

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فرارو گفت: «سرمایه گذارانی که از ابتدای امسال در بازار بورس سرمایه گذاری کرده اند حدود 30 درصد زیان دیده اند.»

وی توضیح داد: «شاخص 79 هزار و 15 واحدی ابتدای سال تا به امروز به 68 هزار و 830 واحد رسیده است؛ چیزی حدود 10 هزار و 185 واحد کاهش. به این معنا که تا به امروز حدود 13 درصد افت در 9ماهه سال و اگر بخواهیم تعمیم بدهیم حدود 17 درصد سالانه  افت شاخص داشته ایم.» 

وی افزود: «در این شرایط اگر سرمایه گذاری از ابتدای سال متناسب با شاخص، سرمایه گذاری خود را آغاز و سبد سرمایه گذاری هایش را انتخاب کرده باشد تا الان حدود 13 درصد افت در سرمایه گذاری اش داشته است. از طرفی این سرمایه گذار یک فرصت دیگر را نیز از دست داده؛ فرصت سرمایه گذاری در سپرده گذاری های بدون ریسک که نرخ معمول آن حدود 22 درصد بوده است. اگر فرض آن 13 درصد و متوسط 22 درصد سود ماهانه رو با هم حساب کنیم، هر سرمایه گذار حداقل 30 درصد از ابتدای امسال در بازار بورس دچار زیان شده است.» 

میرمعینی با بیان آنکه حال بازار با دو فرضیه رو به رو است ادامه داد: «یا اینکه شاخص 79 هزاری بازار سرمایه حبابی بوده است و در حال حاضر قیمت ها واقعی و حقیقی هستند و یا به علت مشکلات ساختاری اقتصاد، افتی شدید صورت گرفته و سرمایه گذار به زیان رسیده است.»

وی افزود: «به هر حال عوامل بسیاری دست به دست هم دادند تا شاخص به این جا برسد. نمی توان گفت که حباب بوده و یا قطعا اتفاقات اقتصادی این شرایط را به وجود آورده اند. بلکه در این میان هیجان خود بازار و فعالان بازار سرمایه هم در این افت دخالت داشته است.»

وی با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر افت بورس گفت: «عمده تاثیری که بر بازار سرمایه به وجود آمد ناشی از عدم تحقق توافق در مذاکرات بود. اما در کنار آن افت قیمت نفت هم شرایط اقتصادی ما را دچار بحران کرد.»

وی افزود: «به دلیل آنکه عمده درآمدهای ما بر مبنای نفت است شرایطی ایجاد شد تا دولت بودجه ای انقباضی را برای سال آینده در نظر بگیرد. همین امر باعث می شود که تعدادی از بسته های رشد اقتصادی که امکان داشت سال آینده محقق شود تحت تاثیر قرار گرفته و نسبت رشد کاهش پیدا کند.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «حتی اگر کاهش قیمت نفت به همین منوال باقی بماند، این افت های اقتصادی هم در کشور ادامه پیدا خواهد کرد و شاید هم مجددا به رکود برسیم.»

وی با بیان آن که عمده ترین بحث های تاثیرگذار به بحث سیاسی و قیمت نفت بازمی گردد گفت: «تقریبا هیچ کدام از این دو عامل در کنترل دولت نیست و نمی توان گفت که بازیگر اصلی آن مسئولین اقتصادی ما هستند.»

وی افزود: «اما برخی از کنترل ها در دستان دولت بود که می توانست انجام شود و موجب تشدید افت بازار نشود.»

مشکل نقدینگی
وی با بیان آنکه در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات صنعت و اقتصاد بزرگ کشور مشکل نقدینگی است افزود: «ما باید برنامه ای مدون و دقیق و استراتژی مناسب داشته باشیم تا بتوانیم تامین مالی بنگاه های اقتصادی را از طریق بازار سرمایه انجام دهیم. این خود گام بزرگی در جهت رونق اقتصادی است.»

میرمعینی افزود: «یکی از بزرگ ترین راهکار هایی که می تواند اقتصاد کشور را از مشکلات خارج کند راه اندازی بازار سرمایه است. اما حداقل باید امنیتی در بازار سرمایه ایجاد شود تا سرمایه گذاران بتوانند به یک بازده مناسب دست پیدا کنند.»

وی تصریح کرد: «با پر رنگ شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور، بنگاه های اقتصادی می توانند در این بازار پذیرفته شده و به راحتی از لحاظ مالی تامین شوند. از طرفی پول های سرگردان که در بازارهای موازی ایجاد تورم می کنند جذب تولید شده و تولید هم با استفاده از نقدینگی، طرح های جدید ایجاد و اشتغال زایی می کند.»

وی با بیان آنکه عمده بدهکارهای نظام بانکی عمدتا بنگاه های اقتصادی هستند گفت: «بنگاه های اقتصادی به دلیل آنکه سودهای کلانی بابت تسهیلات پرداخت می کنند دچار مشکل شده اند. یک نگاه و برنامه ریزی بلند مدت می تواند بورس را به جایگاهی در اقتصاد برساند که تمام این مشکلات را از پیش رو بردارد.»

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت پایین سهام در بورس گفت: «من موافق جذاب بودن قیمت ها در حال حاضر نیستم. زیرا بدون برنامه قیمت ها کف ندارند. اگر برنامه مدونی نداشته باشیم، بلاتکلیفی بر بازار حاکم می شود.»

وی افزود: «افت های اقتصادی زمانی به وحشت های اقتصادی  (Panic) تبدیل می شود. اتفاقی که الان افتاده است. در این زمان طرح خوش بینانه ای برای اقتصاد ما وجود ندارد. طرحی برای خروج از وضعیت کنونی.»

وی تصریح کرد: «چرا تا الان بازار واکنش مثبت نشان نداده است؟ زیرا برنامه ای وجود نداشته است. هنگامی که تغییری مناسب ایجاد می شود، شوکی به بازار وارد می شود. بر همین مبنا خوش بینی، امیدواری و انتظارات جدیدی شکل می گیرد و تغییر در روند آغاز می شود. اما متاسفانه این اتفاق در بازار سرمایه نیافتاد.» 

میرمعینی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در نرخ سود سپرده می تواند تغییری در روند بازار ایجاد کند یا نه گفت: «به نظر می رسد این تغییر نمی تواند زیاد تاثیر گذار باشد. زیرا تغییر باید تغییری محسوس و قابل ملاحظه باشد تا بتواند مسیر سپرده گذاری به سرمایه گذاری را تغییر دهد.» 

وی افزود: «یکی از بزرگ ترین دلایل عدم تاثیرگذاری آن این است که دلیل محکمی برای اجرا شدنش وجود ندارد. پیش از این هم از این تصمیمات زیاد گرفته شده اما اجرای آن توسط بانک ها با روش هایی دور زده شده است.» 

وی علاوه بر تاکید بر وجوب نظارت بانک مرکزی بر فعالیت بانک ها گفت: «باید آن جهش و تغییر مسیر در ذهن خود سپرده گذار ایجاد شود. زمانی که قابلیت و ضمانت اجرایی بالا باشد، سرمایه گذار حرفه ای حتما پول هایی که در سپرده دارد را تغییر مسیر داده و به سمت بازارهای دیگر همچون سرمایه می آورد.»
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
پدر مردم رو در آوردید. بابا تا کی می خواد این افت ادامه پیدا کنه. خیلی ها بین 50 تا 70 درصد تو ضرر هستند.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
همه مسئوليت ورود خودمان به بورس را گردن دولت نيندازيم. آن رشد 113درصدي بورس در طي يك دوره حدود يكساله( از اواخر سال 91 تا ديماه 92 )همه را به وسوسه و طمع انداخت و فكر كرديم كه درب بورس هميشه روي همين پاشنه ميچرخه. كسي كه ظرفيت ريسك را نداره اصولا نبايد وارد اين بازي قمارگونه بشه و بهتره پولشو در بانك سپرده كنه نه سيگاري بشه و نه ناراحتي اعصاب و روان بگيره و نه پير بشه. ما خوب بلديم مسئوليت كار و تصميمات خودمان را گردن ديگران بيندازيم.
هالو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
در کشور هایی مثل کشور ما که یک عده از رانت دولتی استفاده می کنند بورس پوست میش است برای دولت.نفت دندان است برای دولت سکه وارز شمشیر دو دم است برای دولت شما می بینید ولی باز هم در این چاه ویل می افتید شما یک سال بورس پوستی را تحریم کنید بورس اینجا معنی نمیده بورس در کشورهای دمو...... معنی میده که شفافیت هست. نه اینجا
رحمانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
قطعاً دولت تدبیر و امید تدبیری خواهد اندیشید و امیدی دوباره به سهامداران باز خواهد گشت.

فقط صبر کنید و منتظر تدبیر بمانید

صبوری کنید آری آنان قطعاً به اوضاع کاملاً مسلط هستند
آنان به تمام امور جهان مسلط هستند و برای هر کاری در دنیا تدبیر و برنامه دارند
رهگذر
Kazakhstan
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
بورس فقط حقه این دولت بود برای مهار تورم و کنترل نقدینگی مثل حقه دولت پیشین در بازار سکه و ارز
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
دولت محترم. لطفا بورس را دريابيد. پول مردم دود شد و در زمين رفت. آب شد و به هوا رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
باش تا صبح دولتت بدمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
دولت راستگویان اول تبلیغ حسابی کرد وقتی که پولها جمع شد همه را به باد هوا داد و رفت... ما این بازی ناجوانمردانه را فراموش نخواهیم کرد دولت راستگویان!
ناشناس
United States of America
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
سرمایه گذاری در بورس بالا پایین داره داره مخصوصا کشوری با شرایط ایران..
کسی که دانش مدریت ریسک سرمایه گذاری نداره باید پولش را جایی بگذاره که ریسک نداشته باشه.
scalper
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
آب شد و در زمين رفت. دود شد و به هوا رفت.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
متاسفانه در ایران انقدر دیر به فکر حل مشکل می افتن که آدم همیشه یاد ضرب المثل نوشدارو پس .......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
به فکر حل مشکل می افتن ولی مشکلی حل نمیشه اضافه میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
سی درصد خیلی بیشتر میر معینی جان..البته پاسخ شمارا میدانم که منظورتون میانگینه وای اگر میانگین هم بگیریم سی درصد بیشتره..ولی اگر فرض رو بر سی درصد بگیریم با سود یکساله 27 درصدیه بعضی موسسات اعتباری که بخاطر سرمایه گذاری در بورس از کف سهامدار پریده بخواهیم حساب کنیم میشه حدود 60 درصد!!!!!!!!!!!آقای وزیر اقتصاد و دنیای اقتصادی که تا سهامدار بیچاره دو زار سود میکنه فریاد حباب حبابتون گوش فلک رو پر میکنه و نمیتونید ببینید سهامدار بیچاره که در این بازار پریسک وارد شده دوزار سود خوب بکنه حالا کجایید؟از رئیس جمهور محترم تقاضای ورود به بحران بورس رو داریم.از فرارو هم بابت مسولیت شناسی رسانه ای وتوجه به این نقطه مهم اقتصادی کشور ممنونیم.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
ايشالا انهايي كه ما را از پارسال در بورس سرگردان كردن و سرمايه ما را بر باد دادن در اين دنيا و اخرت سرگردان بمان روحاني مچكريم.
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
100 درصد یعنی نابودی . چقدر چیه ؟
طرفدار عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
الان دیگه وقت خریدن سهامه، قیمت اگثر شرکت ها نصف ارزش واقعی شده
رهگذر
Kazakhstan
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
الان وقت خریده ؟؟؟ وقت فرار از بورسه بورس فقط حقه دولت بود برای مهار تورم مثل حقه دولت پیشین در بازار سکه و ارز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
آمدم تو بورس تا با اندوخته ی عمرم هم گذران زندگی کنم و هم از راه حلال ودرست کمک به اقتصاد مملکت کنم با دعوت مستقیم رییس دولت ،اما چه دامی گسترانیده بودند؟،
گفتم دولت عوض شده با تدبیر و امید دولت جدید حداقل ریسکش عدم سود آوری سهم شرکتی است که میخرم اما چه شد؟
60 درصد تو ضررم
کاش فقط ضرر بود !
اعصاب هم ندارم دیگه
دیر دانستم هر سیگنال از سوی هر دولت مردی را به صورت معکوس معنی کنم!
"من از همه ی مردم شریف ایران با هر سرمایه خرد و کلانی که دارند از همین جا دعوت به سرما یه گزاری در بازار سرمایه و بورس
میکنم"این پیام رییس جمهور بود الان 16 ماهه اندوخته ی یک عمر تلاشم به 40%رسیده
خدا از سرتون نگزره که با روش غلط نقدینگی رو از جامعه جمع میکنید با بی خانمان کردن کسانی که نخواستند طلا و دلار و زمین و ....بخرندو امدند تو بورس مملکت سرمایه گزاشتند
ای دریغ.......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
کاملاموافقم بنده هم یک بازنشسته هستم که بیش از50 %ضررکردم البته ظاهرادولت محترم ازاین مسیرتوانسته درسال گذشته مقداری ازنقدینگی کم وازنرخ تورم بکاهدامااین کارموجب کاهش تولید،کاهش صادرات پتروشیمی وموادمعدنی ونهایتاًفقیرشدن طبقه متوسط شده که دربورس سرمایه گذاری کرده اندوگرنه طبقه مرفه که ازرانت های ویژه برخوردارندمی دانندکی بایددرکدام بازارسرمایه گذاری کنندوکی آن بازارراترک کنند
ناشناس
United States of America
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
بورس .... حلال !!!!
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
نظر آقای کارشناس بر اسا س شاخص میباشد که معیار مناسبی برای میزان زیان سهامداران نیست ،در صورتیکه قیمت اکثر سهم ها بالای 50 الی 100% افت قیمت داشته است،اگر در سهامهایی هم سود وجود داشته اخبار رانتی داشته و دراختیار عموم نبوده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
اشتباه منفی دادم
ناشناس
Australia
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
درود ! خاتمی و سپاس گزاران ، پاسخ گو باشند . دلار ، مانند دولت پیشین است .
ناشناس
Canada
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
مملکت پوکیده ملت دنبال بورس میگردن! این نشون میده که این ملت چقدر متوهمند! حقشونه که به این مصیبت دچار شدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
من آخرین باری هست که به حرف یه روحانی گوش میدن سال پیش به حرف یه روحانی گوش گوش کردم پولم رو از سپرده بانکی بردم تو بورس تا به مملکتم خدمت کنم اصلا فکر نمیکردم اینجوری سرم کلا بزارند
ناشناس
Brazil
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
آقای روحانی سال گذشته همه را تشویق به سرمایه گذاری در بورس نمودند. همه سرمایه ام رفت. روحانی متشکریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
مردم تشویق کنید بیایند سهام بخرند تمام سرمایه ما دود شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
پدر من بعد از 31 سال خدمت خالصانه در پست های ریاست و غیر ریاست شهرستان ، اندک بدست آورده ی خود را از بازنشستگی ، صرف سرمایه گذاری در بورس نمود که از اقبال بد ما با چنین شرایطی روبرو گشت . گویا در این کشور وازه ی "خدمت خالصانه" معنا نشده و ارزشی به آن قائل نیستند ... از کجای دل تنگم بگویم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
کاملاموافقم بنده هم یک بازنشسته هستم که بیش از50 %ضررکردم البته ظاهرادولت محترم ازاین مسیرتوانسته درسال گذشته مقداری ازنقدینگی کم وازنرخ تورم بکاهدامااین کارموجب کاهش تولید،کاهش صادرات پتروشیمی وموادمعدنی ونهایتاًفقیرشدن طبقه متوسط شده که دربورس سرمایه گذاری کرده اندوگرنه طبقه مرفه که ازرانت های ویژه برخوردارندمی دانندکی بایددرکدام بازارسرمایه گذاری کنندوکی آن بازارراترک کنند
طرفدار عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
شما بازنشسته ها مملکت رو به این روز انداختید
اریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
اقای رییس جمهور من کارمندی ساده هستم که اندک پس انداز زندگی را ، به اعتماد حرف های شما تو بورس اوردم ، برا جلوگیری از بی ارزش شدن پس اندازم، تا اندک اندک پس اندازم را زیاد کنم تا بتوانم مسکنی کوچک برای خانواده ام مهیا کنم اما همان اندک پس انداز هم نصف شد ، سیگاری شدم ، مشکلات خانوادگی پیدا کردم ، پیر شدم روانی شدم ، اخر چرا جواب ما را نمی دهید اقای رییس جمهور
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv