bato-adv
کد خبر: ۲۱۳۲۳۶
حشمت الله فلاحت پیشه:

"تعلیق" به جای "لغو" تحریم‌ها بهتر از تمدید مذاکرات است

فرارو - یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره مهمترین اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات عمان به منظور دستیابی به توافق جامع گفت: تعلیق تحریم ها به جای لغو آن به خصوص تحریم هایی که امکان لغو آن وجود ندارد و به طور مشخص تحریم های کنگره آمریکا، در یک بازه زمانی محدود خیلی بهتر از تمدید مذاکره است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۳

فرارو- یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مهمترین اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات عمان به منظور دستیابی به توافق جامع گفت: تعلیق تحریم ها به جای لغو آن به خصوص تحریم هایی که امکان لغو آن وجود ندارد و به طور مشخص تحریم های کنگره آمریکا، در یک بازه زمانی محدود خیلی بهتر از تمدید مذاکره است.

حشمت الله فلاحت پیشه، استاد دانشگاه، با بیان این مطلب در گفتگو فرارو، درباره حل نشده باقی ماندن مهمترین اختلاف ایران و گروه 1+5 و در راس آن آمریکا برای رسیدن به توافق جامع و نهایی پیش از پایان ضرب الاجل سوم آذرماه یعنی تحریم که از یک سو آمریکا بر "تعلیق" این تحریم ها تاکید دارد و از سوی دیگر ایران خواستار لغو کامل آن است گفت: من اعتقادم بر این است تحریم پاشنه آشیل هر نوع توافق در مذاکرات ایران و گروه 1+5 چه در عمان و چه در وین است.

وی با اشاره به توافق مقدمانی ایران در ژنو3 موسوم به برنامه اقدام مشترک گفت:در توافقنامه ژنو3 که در سوم آذر ماه سال گذشته منعقد شد نقشه راهی ترسیم شد که این نقشه راه از سه ضلع اصلی برخوردار بود. این سه ضلع شامل شناسایی حق هسته ای، شفاف سازی در برنامه هسته ای ایران و پایان تحریم ها می شد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در واقع وقتی این نقشه راه شکل گرفت از سه ضلع، دو ضلع آن در همان ابتدا و یا در طول یک سال گذشته تکمیل شد. از جمله با قبول ایران به شفاف سازی در برنامه هسته ای خود و همچنین تاکید ایران برای رسیدن به حق هسته ای به جای شمارش اعداد سانتریفیوژها بر نیاز خود در رسیدن به 190 هزار سو که نشان دهنده صنعتی شدن برنامه هسته ای بود و به نظر می رسد مورد موافقت هم قرار گرفته و حق هسته ای ایران از این طریق به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: تنها ضلع باقی مانده از این نقشه راه تحریم ها است که به نوعی به پاشنه آشیل دستیابی به توافق جامع نهایی ایران و گروه 1+5 پیش از پایان ضرب الاجل تعیین شده تبدیل شده است که بر همین اساس نیز امروز یک دیپلمات روس فاش کرد، «توافقنامه جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5عملا مورد توافق قرار گرفته و تنها مسئله باقی مانده روند لغو تحریم‌ها است» که طرف آمریکایی به دلایل مسائل داخلی هنوز نمی تواند در این باره تصمیم قاطع و مشخصی اتخاذ کند.

فلاحت پیشه با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه ایران در چارچوب موضوع هسته ای گفت: تحریم هایی که علیه ایران در چارچوب موضوع هسته ای ایران اعمال شده است دو دسته هستند که یک دسته شامل تحریم هایی می شود که در قالب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد وضع شده است که از طریق قطعنامه های 1737 ، 1748 و 1803 تحریم ها علیه ایران شکل یافت.

این استاد دانشگاه افزود: دسته دوم تحریم ها علیه ایران شامل تحریم هایی مازاد تحریم های شورای امنیت می شود که عمدتا توسط کنگره آمریکا وضع شده است و سرنوشت همین تحریم ها هم اکنون به دغدغه اصلی مذاکره کنندگان ایرانی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: دستیابی به راه حلی برای تعیین سرنوشت توسط دولت آمریکا چندان آسان نیست و در این رابطه باید کنگره تصمیم گیری کند که با توجه به پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات اخیر و احتمال نقش آفرینی آنها در دوره جدید کنگره علیه ایران، دغدغه مذاکره گنندگان درباره تعیین سریع سرنوشت تحریم ها بیشتر می شود.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه تجربه رفتار کنگره آمریکا در نظام بین الملل دغدغه و نگرانی ها درباره تحریم ها علیه ایران را افزایش می دهد گفت: برای بازیابی این تجربه باید به سال های 1999 و در یک مقطع زمانی دیگر به سال 2001 و بعد مقطع زمانی سال 2003 میلادی مراجعه کرد.

وی افزود: در این سال ها ایالات متحده آمریکا در سازمان تجارت جهانی متعهد شده بود که قوانین تازه ای شکل دهد که در قالب آن این کشور به سازمان تجارت جهانی برای فقر زدایی در جهان کمک کند.  در سه اجلاس سالانه سازمان تجارت جهانی در کانکون مکزیک، دوحه قطر و دهلی هند این تعهدات برای آمریکا شکل گرفت که شامل کمک به کاهش قیمت داروهایی حیاتی به خصوص برای مردم فقیر آفریقا می شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با این حال با وجود تعهدی که در هر سه دوره دولت آمریکا در اجلاس های سازمان تجارت جهانی به 140 کشور عضو داده بود کنگره آمریکا زیر بار تعهدات دولت نرفت و اجازه اجرایی شدن این تعهدات به دولت را نداد. وقتی کنگره زیر بار تعهدات دولت به 140 کشور نرفت این تردید برای ایران بیشتر می شود که کنگره چطور می تواند با تعهد دولت آمریکا تنها به یک کشور یعنی جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم ها در آینده همراهی کند.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که در مذاکرات وجود دارد بحث فاصله زمانی است که برای اجرای توافق جامع مطرح شده است که آمریکایی خواستار لغو کامل تحریم ها در پایان اجرای توافق جامع در فاصله زمانی 10 تا 15 هستند که این نوعی تقابل عامدانه با سند چشم انداز 20 ساله ایران محسوب می شود.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله ایران باید در افق 1404 هجری به قدرت اول منطقه تبدیل شود. به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند از این تحریم ها به عنوان ترمزی برای پیشرفت ایران استفاد کند.

وی افزود: با این حال من معتقدم که طرفین به مرحله ای رسیده اند که در عرف دیپلماتیک نقطه عطف و مرحله برگشت ناپذیر محسوب می شود. این برای نخستین بار است که ایران و آمریکا تا این اندازه در رسیدن به توافق به یکدیگر نزدیک شده اند که تجربه نشان داده است که باید از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در گذشته و به خصوص در دولت کلینتون از فرصت به وجود آمده برای تعامل با ایران استفاده نشد که بعد ابراز پشیمانی دولتمردان سابق آمریکا را در پی داشت. من معتقدم که اگر فرصت به وجود آمده در دولت اوباما هم از دست برود او نیز نفر بعدی خواهد بود که برای از دست رفتن این فرصت ابراز پشیمانی خواهد کرد چرا که ایرانی ها این بار با عزم راسخ برای رسیدن به توافق وارد مذاکرات شده اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این فرصت به وجود آمده لابی های عربی و صهیونیستی به طور کامل به حاشیه رانده شده اند، تابوها شکسته شده است و دو کشور ایران و آمریکا دیگر بدون هیچ واسطه ای می توانند با یکدیگر گفتگو کنند در این شرایط برگشت به عقب نوعی کج سلیقگی برای همه طرفین به حساب می آید.

فلاحت پیشه گفت: من اعتقادم بر این است که به درستی دولت اوباما به ویژه دوره دوم ریاست جمهوری اش دولت طرح های شکست خورده معرفی می شود بر پایه همین نظریه هم شکست دموکرات ها در انتخابات کنگره رقم خورد. بر همین اساس اوباما برای آنکه بتواند یکی از طرح های اصلی خود را در زمان باقی مانده به پایان دوران ریاست جمهوری خود به سرانجام برساند حتما از خطر ریسک حق وتو برای بی اثر کردن تحریم های کنگره استفاده خواهد کرد.

وی افزود: بر این اساس معتقدم تعلیق تحریم ها به جای لغو آن به خصوص تحریم هایی که امکان لغو آن وجود ندارد و به طور مشخص تحریم های کنگره آمریکا، در یک بازه زمانی محدود خیلی بهتر از تمدید مذاکرات است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر زمان مذاکرات تمدید شود دو طرف بیش از آنکه به توافق نزدیک شوند از آن دور می شوند به خصوص آنکه فضا هم در ایران و هم آمریکا انتخاباتی تر می شود و مصلحت بینی ها جای خود را به واقع بینی ها به واسطه گسترش نگاه رقابت داخلی می دهد.

وی تصریح کرد: بر این اساس در این شرایط بهتر است به هر شکلی در همین بازه زمانی باقی مانده توافق حاصل شود چرا که معتقدم که توافق به نفع همه طرفین به خصوص جمهوری اسلامی ایران است به این دلیل که این توافق منجر به تغییر اولویت هایی سیاسی در دنیا به گونه ای می شود که ایران دست برتر را پیدا خواهد کرد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: اولویت های آینده جهان با موضوعاتی همچون، مبارزه با تروریسم، امنیت منطقه ای و حتی دموکراسی سازی در خاورمیانه از جمله مواردی است که می تواند منجر به تغییر موازنه قدرت در منطقه شود و ایران در پی آن دست برتر را پیدا کند.

وی در ادامه درباره یکی دیگر از محاسن دستیابی به توافق جامع در بازه زمانی باقی مانده گفت: معتقدم بازی اخیر برخی کشورهای منطقه به خصوص عربستان سعودی برای کاهش 30 دلاری قیمت نفت در خلع حضور بین المللی ایران شکل می گیرد. این بازی شبیه همان بازی است که عربستان در سال 86- 1985 با سرازیر کرد نفت به بازار به یکباره قیمت نفت را به یک چهارم رساند و در دوران جنگ سرد منجر به شکست شوروری شد.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: بر این اساس رسیدن به توافق جامع و نهایی و کاهش تنش های میان ایران و غرب می تواند یکی از عوامل ثبات ساز قدرت ایران در منطقه و نظام بین الملل شود و توان مانور کشورهایی منطقه همچون عربستان علیه کشورمان را به طور چشم گیری کاهش خواهد داد.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
تحریمها آمدند -تشدید شدند و حالا قرار است که بروند بماند که چه بر سر مردم آوردند اما... هیچ کس نپرسید چرا تحریمها آمدن آیا نمیشد جلوی انها را گرفت؟ چه کس و یا کسانی باعث تشدید آنها شدند و آیا نباید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند؟؟ اینها مسائل مهمی هستند که نباید در سایه لغو تحریمها فراموش شوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
اگر توافق صورت نگیرد جهان جای ناامنی برای زندگی می شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
لغو .... تعلیق ... پرورویی ... تشدید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
"بر اساس سند چشم انداز 20 ساله ایران باید در افق 1404 هجری به قدرت اول منطقه تبدیل شود. به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند از این تحریم ها به عنوان ترمزی برای پیشرفت ایران استفاد کند. "
اصلاً واقع بینانه نیست . ما در بهترین شرایط هم تا سال 1404 کشور اول منطقه نخواهیم بود . وقت بیداریه ، باید از خواب بیدار شیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
اگر این توافق صورت نگرفت در اینده ای نه چندان دور تو ایران هفتاد میلیون تاکید می کنم هفتاد میلیون پشیمان بدبخت از نوع حاد غیر قابل در مان خواهیم داشت
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
کاملا موافقم!
ساز و کار اجرایی کردن تحریم ها دست دولت آمریکا هست و اوباما می تواند عملا تحریم هایی که توسط سنا وضع شده است را بی اثر کند.
armagedon
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
پس چی شد ادعا های ترک خوردن ساختار تحریم ها و نمیدونم لغو تحریم ها .اقتصادی که دستش زیر سنگ آمریکا باشه یعنی بدبختی .آخرش به تعلیق نیم بند که هر لحظه امکان بازگشت داشته باشه راضی شدید . این که ضررش بیشتر از تحریم هاست چون هرگونه همفکری و حرکت یکپارچه بسوی خودکفایی که درمان درد تحریمه رو کمرنگ میکنه . درواقع مشکلات رو به عقب میندازه در حالی که دیر یا زود دوباره خفت گیرمون میکنه . بیخود نبود که جلیلی روی خوش نشون نمیداد به غرب چون میدونست چه خبره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
این در صورتی هست که اراده ای باشه!
وقتی اوباما تمایلی به این کار نداره پس به چی دارین دلخوش میشین؟!
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
درود فراوان بر استاد عالی مقام .
بله می بایست در مسائل واقیتها را دید و عقلانی عمل نمود و فقط به مصالح ایران توجه نمود.
هرکاری و هر نظری که باعث سربلندی کشور ایران شود باید با تمام قدرت از طرف همه ایرانیان حمایت شود.
زنده باد کشور بزرگ ایران و پاینده باد ایرانی
PEYMAN
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
شما رو بخدا هرکاری میخواهید بکنید.
فقط میخواهیم کمی نفس بکشیم.
بخدا من در اولین فرصت کشورو ترک میکنم میرم یه گوشه آروم دنیا بقیه عمرمو میگذرونم.
فقط یه کم هوا میخوام با خیال آسوده استنشاق کنم و یخورده فرصت تا اموالمو جمع و جور کنم.
شما رو بخدا هرکاری میکنید سریعتر بکنید ایران رو هم دربست با نفت و گاز و معادنش به خودتون بخشیدم. من فقط یه کم آسایش میخوام و بس.تو رو خدا هرجوری میخواید توافق کنید. تعلیق و لغو و .......
برا ما فقط نتیجه اش مهمه وبس.
ALI
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
سلام نمیدونم چرا وقتی کامنتت رو خوندم خیلی تو فکر رفتم فکر میکنم حس مشترک خیلیامونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
الان دقیقا کجای دنیا ارومه؟!
بگو منم میام!
مهاجر
UNITED STATES
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
مهاجرت تازه آغاز ده سال سختی و پنج سال در به دری خواهد بود. اول باید مدارک گواهینامه، شناسنامه و اینها را بگیری، بعد باید زبان یاد بگیری و یه جا کار پیدا کنی‌ تا ۸ تا ۱۰ ساعت کار کنی‌. یه ماشین بگیری. بعد یا آپارتمان اجاره‌ کنی‌. فقط کرایه آپارتمان ماهی‌ ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در غرب آمریکا و ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ در شرق (غیر از نیو یورک و بوستون). حدود ۱۵۰۰ دلار بیشتر بذار برای خرج ماهیانه. بقیه جاها هم در میانه و جنوب خیلی‌ برای زندگی‌ مناسب نیستند. استرس همه جا هست ولی‌ به شکل متفاوت. جاهای کم جمعیت شاید از نظر آرامش بهتر باشه. البته اگر با برنامه و آماده پیش بروی بعد از ۵ تا ۱۰ سال موفق میشوی. عالمانه وارد گود شو. خیلی‌ روی فکّ و فامیل حساب نکن. فوقش یه ماه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
این جوانان بی پول؛ کار، درآمد، آسایش، امنیت، اندکی شادی و امید می خواهند. آقایان! تدبیر کنید قبل از اینکه .......
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
تو پس کشورتو نمی شناسی اگر میشناختی نمی گفتی میرم یه اروم دنیا بقیه عمرمو میگذرونیم و از این جاها تو ایران ما فراوان هست داداش پولداری یکم تو ایران ما بگرد می فهمی که هست .
هدهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
پیمان جان بفرض اینکه فرصت پیدا کردی اموالت رو هم جمع کردی و یک گوشه دنیا چند تا نفس عمیق هم کشیدی بعد تازه میبینی یکسری مشکلات دیگه هم پیدا میشه که الآن تصورش روهم نمی تونی بکنی اگه تو این دنیا دنبال آسایش مطلق هستی سخت اشتباه می کنی اون راحتی که شما دنبالش هستی اینطوری بدست نمیآد در ضمن هرگوشه دنیا هم که بری اون رو بدست نمی آری اونایی هم که رفتند و میگن ما ما آسایش داریم منظورشون آسایش نسبی هستش که تو همین کشور خودمون اگه بیشتر سعی بکنی مطمئن باش که بدست می آری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
فراروجان اگر خبر توافق را بدیدی ،شیرینیت با من
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
شیرینی چی هیچ اتفاقی نمی افتد وقتی دلار قرار نیست 5 تومان ارزان شود توافق به چه دردی می خورد
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
رو منم حساب کن داداش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
اگر با اوباما به توافق نرسید تا هزار سال دیگه کسی در امریکا نخواهد امد که بتوانید با او به توافق برسید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
هیچ اطمینانی به وعده های آمریکا نیست...باید تمام امتیازاتی که میدهد غیر قابل بازگشت و قابل ارزیابی باید وگرنه با هر بهانه تراشی جدیدی دوباره وضع همان سابق میشود و توافق بدرد نخواهد خورد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
"تعلیق" به جای "لغو" تحریم‌ها بهتر از تمدید مذاکرات است...

برای چه کسی بهتر است ؟ما یا آمریکا؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
عدم توفیق در دستیابی به اهداف سند چشم انداز پیش و بیش از آنکه معلول خصومتهای رقبا و دشمنان ایران باشد ریشه در هشت سال حاکمیت دولتی دارد که در فاصله سالهای 84 تا 92 کمر به بر کندن و بر انداختن همه زیر ساختهای علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشور و واریز کردن سود حاصله به جیب کارگزارانش بست.
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
آقای ناشناس
این برداشت شما ازکجای این متن بود ما که دقیقا خلاف این رو خوندیم. تحریمی که کنگره وضع کرده به دست خود کنگره باید لغو بشه و تعهد دولت آمریکا برای کنگره ایجاد تعهد نمیکند.
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
با توجه به کاهش قیمت نفت و وابستگی شدید کشور به درآمدهای نفتی کشور ما توان ادامه تحریم ها را ندارد و همانطور که اوباما بصراحت گفت ایران نباید این فرصت را از دست بدهد چون تاخیر بیشتر یعنی مواجه شدن با دشواری هایی بمراتب عظیم تر !. همه مردم بجز معدودی که دلواپس از دست دادن منافع خود در این مصالحه هستند با پایان دادن به معضل کنونی موافق اند . لذا هر گونه تلاشی در جهت شکست مذاکرات خیانتی آشکار بمنافع ملی ایران است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
اگر این فرصت هم خدای ناکرده از دست برود اقتصاد ایران از هم خواهد پاشید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
اگر ایران وارد بازار نفت بشه در نتیجه رفع تحریمها قیمت نفت باز هم کاهش پیدا خواهد کرد که جناب فلاحت پیشه اشتباه پیش بینی کردند
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
سلام بر همه
من نه دلواپسم ونه مثل بعضیا به شدت امریکا دوست،خوب مگر قصد اونا از اول چی بود؟؟؟اطمینان از صلح
امیز بودن برنامه ی هسته ای ایران(علی الظاهر)...ودر مقابل ما هم لغو تحریمها .....ماکه هرچی اونا گفتن ..گفتیم چشم...هرجا که خواستن رفتن بازرسی کردن ....چرا نباید تحریم ها لغو بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این چیزی نبود که به خاطر اون توافق کردیم وبه خاطر اون به روحانی رای دادیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
یا اینور یا اونور دیگه بابا، شورش رو در آوردید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
انتظار توافق خيالي خامه، نه اون طرف نه اينطرف اراده اي براي توافق نيست اينا همه برا سرگرميه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
انتظار توافق خيالي خامه، نه اون طرف نه اينطرف اراده اي براي توافق نيست اينا همه برا سرگرميه.
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
دو پيشنهاد براي حل مناقشه هسته اي ايران با غرب:

ايران مازاد بر توليد يكماه اورانيوم را به روسيه بفرستد.و روسيه آن راتبذيل به ميله سوخت .و به نيروگاه اتمي بوشهر بفرستد.تا غرب مطمئن شود كه هميشه كمتر از مقدار توليد يكماه اورانيوم غني شده در ايران موجود است.

دوم اينكه غرب براي مدت شش ماه تحريمها را تعليق و سپس كاملا لغو كنند.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv