bato-adv
کد خبر: ۱۹۲۱۵۹

سعید زیباکلام: یک توافق‌نامه محرمانه دوم وجود دارد!

استاد دانشگاه تهران گفت: اعتقاد دارم توافق نامه ژنو در مسیر استقلال و عزت جمهوری اسلامی نبود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
استاد دانشگاه تهران گفت: اعتقاد دارم توافق نامه ژنو در مسیر استقلال و عزت جمهوری اسلامی نبود.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید زیبا کلام، چهارشنبه شب در جلسه نقد و بررسی توافق هسته ای در تالار ابن سینا مشهد اظهار کرد: بنده به صراحت اعلام می کنم که اگر 40 بارهم حق غنی سازی ایران در دیباچه توافق نامه ذکر می شد بازهم طرف مقابل با ظرافت بندهایی به آن اضافه می کرد تا حقوق ایران در این زمینه به رسمیت شناخته نشود.

توافق نامه ژنو در مسیر استقلال و عزت جمهوری اسلامی نبود

وی با تاکید بر اینکه بنده اعتقاد دارم توافق نامه ژنو در مسیر استقلال و عزت جمهوری اسلامی نبود، افزود: من در هنگام مطالعه تعهدات ایران و توافق نامه ژنو بی اختیار در کنار دیباچه این توافق نوشتم، آیا این اقدامات مقدمه‌ای برای برچیدن راکتور اراک نیست؟ و آیا به راستی این توافق توانست به عزت ایران اسلامی کمک کند؟

وی ادامه داد: امروز ایران در قالب این توانق نامه متعهد شده است که تمام ذخایر غنی شده 20 درصد را نابود کرده و با توقف غنی‌سازی؛ اورانیوم غنی شده را به اکسید اورانیوم تبدیل کند و این امر در حالی است که راکتور اراک نیز آماده برچیده شدن است.

وی تاکید کرد: همچنین ایران در تعهدات خود پذیرفته است که غنی سازی بالای 5 درصد را در تمام مراکز هسته ای تعطیل و متوقف ساخته و اورانیوم غنی شده تا 5 درصد را در 6 ماه مورد نظر تماما به اکسید اورانیوم تبدیل کند.

زیباکلام افزود: نصب و فعال سازی سانترفیوژهای نسل جدید و افزایش ظرفیت غنی سازی در تمام مراکز منتفی است و تیم مذاکره کننده ما در کنار تمامی این تعهدات اجازه بازرسی های روزانه و سرزده از تاسیسات و مراکز هسته ای را نیز داده است و این نخستین باری است که آمریکا و اروپا با بازرسی‌های سرزده به تاسیسات هسته ای ما دسترسی پیدا می کنند.  

غربی ها اطلاعاتی از نیروگاه اراک نداشتند

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: غربی ها پیش از این کوچکترین اطلاعاتی از نیروگاه اراک نداشتند و در حال حاضر بازرسی از این نیروگاه برای آنان دارای اهمیت بالایی است طوری که فردو و نطنز برای آنان آنقدرها مهم نیست.

زیباکلام با اشاره به برچیدن شدن راکتور اراک گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام می کند که راکتور آب سنگین برچیده نمی شود اما ایمان داشته باشید که برچیده می شود زیرا اگر غیر از این بود تاکید و اصراری برای تکرار این جمله وجود نداشت.   

این تحلیل گر مسائل سیاسی یادآور شد: تمامی این مسائل و تعهداتی که جمهوری اسلامی به طرف مقابل داده است را باید با سخنان رئیس جمهور مقایسه کرد زیرا روحانی عنوان می کند که "قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده اند که تحریم و فشار راه به جایی نمی‌برد و باید با ملت ایران از سر احترام سخن گفت" و به اعتقاد من بیان چنین جملاتی از دولت راستگویان و کسانی که مدعی هستند بعید است.

آیا به راستی توافق ژنو به غربی ها آموخت که با ملت ایران از سراحترام سخن بگویند؟

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیا آقای روحانی در مورد ملت ایران چه فکر کرده است که این همه در مورد مذاکرات و توافق نامه ژنو دروغ می گوید؟ آیا به راستی توافق ژنو به غربی ها آموخت که با ملت ایران از سراحترام سخن بگویند؟ آیا فاجعه بارتر از اینکه فردو و نطنز جمع شود و جای آن پارک شادی ایجاد شود؟

وی با اعلام اینکه روزنامه‌ها و مقالات غربی مدام مطرح می کنند که تحریم ها ایران را از پای درآورد و آنان را پای میز مذاکره آورد، گفت: این جمله آقای  روحانی که می گوید "فرزندان انقلاب توانسته‌اند حقانیت ایران را در صحنه بین المللی اثبات کنند"؛ آیا واقعیت دارد؟ آنچه که امروز وجود دارد این است که نظام در این توافق نامه حفظ نشده و ساختمان تحریم ها بر سر جای خود قرار دارد.

وی تاکید کرد: اینکه گفته می شود ساختمان برنامه هسته ای بر سر جای خود قرار داشته و دیوار تحریم فروریخته منطبق بر واقعیت نیست و ما نمی توانیم سخنان عراقچی  را مبنی بر اینکه ساختار هسته ای ایران حفظ شده و هیچ برنامه ای به عقب بازنگشته را باور کنیم.

توافق ژنو به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک نکرد

زیباکلام با انتقاد از اینکه بالاترین مرجع اجرایی کشور نباید در مقابل مردم عنوان سازد که غربی ها متوجه شده اند تحریم و فشار راه به جایی نمی برد، عنوان کرد: بارها در نشریات و مصاحبه های مقامات غربی مطرح شده که تحریم ها اثرگذار بوده و باید این اهرم فشار را نگه داشت تا جمهوری اسلامی پای میز مذاکره بیاید؛ پس چطور آقای روحانی می گویید غرب متوجه شده تحریم و فشار راه به جایی نمی برد.

استاد دانشگاه تهران گفت: دولت یازدهم و رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود عنوان کرد که چرخ سانترفیوژها باید بچرخد به شرط اینکه شرط زندگی مردم بچرخد اما امروز چرخ معیشت ملت ایران از چرخش ایستاده بنابراین توافق ژنو و مذاکره نه به بهبود معیشت مردم و نه به عزت ما کمکی نکرد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی ارکان برداشتن تحریم ها را شامل فروش آزاد نفت، بازگشت 100 میلیارد دلار اموال مسکوت شده ایران در بانک های خارجی، رفع تحریم شورای امنیت، رفع تحریم اتحادیه اروپا و رفع تحریم آمریکا دانست و اظهار کرد: سال 2011 حدود 2.5 میلیون بشکه نفت در روز می فروختیم و امروز این میزان به 1.5 میلیون بشکه کاهش یافته است لذا از سال 2011 به بعد تور تحریم های غرب پهن شد تا مانع فروش نفت خام ایران شوند.

ایمان دارم که توافق نامه دوم محرمانه ای وجود دارد

وی ادامه داد: ساز و کار تحریمی همچنان پابرجاست و تنها مشتریان موجود می توانند به طور میانگین نفت خام را خریداری کنند و مشتریهای جدیدی این امکان برایشان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: یک میلی متر از طول تحریم ها کم نشده و در عین حال امکان راستی آزمایی تعهدات آمریکا وجود ندارد.

زیباکلام با اشاره به بازگشت 100 میلیارد دلار از اموال مسکوت شده ایران در بانک های خارجی گفت: امکان بازگشت با بازگشت متفاوت است و من اعتقاد و ایمان دارم که توافق نامه دوم محرمانه ای وجود دارد و حاضرم به هریک از مشاوران رئیس جمهور و مشاور عالی ظریف این حرفم را ثابت کنم.

این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: دولت ایران حتی یک سنت از مبالغ مسکوت شده را برداشت نکرده و تاکنون هم نشنیده ایم که گشایش اعتباری اتفاق افتاده یا اینکه ارزها وارد بازار ایران شده است.

وی در خصوی این موضوع که در یکی از بندهای توافق نامه به این نکته اشاره شده که هیچ تحریم جدید هسته ای اعمال نمی شود، گفت: حتی یک کودک دبستانی هم می تواند دریابد که این جمله به این معناست که هنوز تحریم های گذشته بر سرجای  خود باقی است اما از تحمیل تحریم های جدید مرتبط با موضوع هسته ای خودداری می شود.

زیباکلام افزود: به خاطر دارم که هنوز 4 یا 5 روز از دستاورد بزرگ و تاریخی توافق ژنو نگذشته بود که 17 شرکت بزرگ کشتیرانی و خدمات کشتیرانی توسط کنگره آمریکا تحریم شدند اما وزیر امور خارجه به دلیل روابط صمیمانه با جوبایدن موضع گیری نکرده و درشب 22 بهمن تنها اعلام کرد که ملت ایران پاسخ آمریکایی‌ها را فردا خواهند داد.

وی ادامه داد: آیا وزیر امور خارجه ای که دارای تجربه است باید بگوید ملت ایران پاسخ آمریکایی ها را خواهند داد؟ پس موضع گیری شما کجا رفت آقای ظریف؟ به عنوان وزیر امور خارجه شما هم باید پاسخ بوده و واکنشی نشان می دادید.

وی تاکید کرد: یکی از مسئولان وزارت خارجه اعلام کرد که باید مسئله تحریم 17 شرکت کشتیرانی بررسی شود اما  وندی شرمن معاون سیاست خارجی وزارت آمریکا گفت، این تحریم کنگره هیچ ربطی به برنامه هسته ای ایران ندارد.

جان کری عنوان می کند که ایران حقی برای غنی سازی ندارد

زیباکلام با اشاره به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران، عنوان کرد: جان کری عنوان می کند که ایران حقی برای غنی سازی ندارد و در مقابل محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان می گوید که ما حق غنی سازی داشته و در دیباچه و بخش چهارم توافق این حق برای ایران قائل شده، همچنین توانستیم تحریم نظامی را نیز برداریم.

وی گفت: جان کری تاکید می کند این سخن که ایران حق غنی سازی دارد سخن دقیقی نیست و ما حقی برای غنی سازی آنان به رسمیت نمی شناسیم و وزیر امور خارجه ایران هنگامی که به اشتباه خود پی می برد دست به دامن معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای می‌شود و اعلام می کند نیازی به تائید و پذیرش آمریکا نیست.

عمود خیمه تحریم آمریکایی ها هستند

وی افزود: حال این سوال پیش می آید که اگر نیازی به تائید آمریکا نیست پس چرا مذاکره کردید و در حقیقت عمود خیمه تحریم آمریکایی ها بوده و آنان همه کاره هستند طوری که ما در جریان مذاکرات یک بار با 1+5 یک بار با نماینده اتحادیه اروپا و یک بار هم با آمریکا مذاکره می کنیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، سخنان ظریف را خلاف واقع و سخن جان کری را مطابق واقعیت دانست و تاکید کرد:  جان کری بیان می کند که در معاهده عدم گسترش اشاره ای به حق غنی‌‌سازی نشده است بنابراین ظریف با سخنان خود صورت مسئله را پاک وخط خطی می‌کند تا متوجه نشویم که توافق ژنو؛ حقوق هسته‌ای ایران را بر باد داده است.

وی تاکید کرد: بنده به صراحت اعلام می کنم که اگر 40 بارهم حق غنی سازی ایران در دیباچه توافق نامه ذکر می شد بازهم طرف مقابل با ظرافت بندهایی به آن اضافه می کرد تا حقوق ایران در این زمینه به رسمیت شناخته نشود.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
نفست عزیز از جای گرم بلند میشه .انگار که اصلا نیستی تو حال مردم . دور نشستن و گفتن لنگش کن که کاری نداره .شما میگی فقط دنبال اون باشید که من فکر میکنم درسته , با تبعاتشم کاری نداشته باشید !عزیز دلسوزان نظام و در راس انها مقام رهبری ناظر مذاکرات هستند و قطعا به عدم عزت مردم و رفتن حقوق انها راضی نخواهند شد نگران مباش .شما فعلا طرح بدید تا امثال مه افرید و بابک زنجانی دیگه رشد نکنن
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
دوستان اینقدر سطحی به مسائل نگاه نکنید.وقتی بعد توافق آقا جواد یه چیزی می گه اما اوباما و کری یه چیز دیگه مشخصه یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست.بله.در توافقی که همه می دونن حرفای آقا جواد درسته اما در مسائلی که علنی نشده حرف اوباما و کری درسته.بیاین براساس واقعیتها اظهار نظر کنیم نه این که چشممون رو ببنیدیم و سریع مطالبی که مطابق خواسته ما نیست رد کنیم
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقای زیبا کلام رفتار شما با شعارهایی که می دین همخوانی نداره،اگر هدف شما ایستادگی در برابر به قول شما زیاده خواهی استکبار جهانی بود پس چرا دولت مطبوعتون که هشت سال زمام امور رو در اختیار داشتند با سوء مدیریت و فساد گسترده در دوران مدیریتشون،تورم بالا،بیکاری گسترده،سقوط بسیاری از اقشار متوسط به زیر خط فقرو... باعث شدند که امروز حتی اگر بخواهیم در برابر تحریمها ایستادگی کنیم توان اون رو نداشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
به نظر میرسد که آقا سعید زیبا کلام هیچگونه فشار تحریم و تورم و گرانی را حس نکرده. به خاطر همینه که ایشان بیشتر دلواپس غلظت اورانیوم و آب سنگینه تا وضع معیشت مردم. به ایشان بفرمایید تا نگران نباشند، چونکه در رأس کشور رهبری داریم شجاع، آگاه و عالم به مسائل کشور و جهان و همه رفتارها به دقت زیر نظر دارند.
ناشناس
Finland
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
گیرم حرف شما درست باشد مگر می شود یک ملت رادر تنگنا وسختی قرارداد برای یک نوع فناوری .ایا به اطراف خود نمی نگرید ومردمان گرفتار در مخارج زندگیشان را نمی بینید ویا فکر میکنید همه وضع مالیشان خوب است یا مردم چریک هستند ؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۸
ناجی
Germany
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
آقای سعید زیبا کلام نیز با این بیاناتشان اذعان دارند که تحریمها کمرشکن بودند و هستند پس بفرمایند در مقابل غرب اگر نرمش نمی کردند با این فشار تحریمها باید مردم را در بدبختی کامل می انداختند
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقای زیبا کلام ،همه اینها رو یک شبه فهمیدید ؟؟
آقای زیبا کلام ، به هم ریختن بازی شطرنج وقتی در حال باخت هستید آسونه ، اما این به این معنی نیست که شما شکست نخوردید!!
با لغو مذاکرات و عدم توافق با غرب ما فقط در حال پیمودن مسیر نابودی بودیم ،نه اینکه ما به غرب نیازمندیم ،ما فقط به خدا نیازمندیم ، اما در جهانی زندگی میکنیم که بر پایع تعادل و تعامل پایه گذاری شده
آقای زیبا کلام ، هنر آقای روحانی و ظریف اینه که ایشالله همین بازی شطرنج که در این 8 سال چوبه دار ما شده بود رو احیا کنند و اگر هم پیروز نشدن ، لا اقل شکست نخورند.
آقای زیبا کلام ، من 24 سال دارم و در دانشگاه فوق لیسانس میخونم ، از 14 نفر که سر کلاسیم 12 نفر بیکار هستتد و برای تامین هزینه خوابگاه خودگردان و رفت و آمد مشکل دارند ، شما هم اگه یه مدت مثه ما زندگی کنی میفهمی که باید مهندس باشی ، میدونی یعنی چی ؟؟
یعنی اگه حتی هیچ راهی وجود نداشت، باید یه راه بسازی ، گفتن این که این مذاکران خوب نیست و . . . حرفا برای شما آسونه ، اما برای ما مردم که با تلاش برای حفظ آب رو داریم زیر بار فقز له میشیم ، میشکنیم ، اصلا آسون نیست.
والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
كره شمالي هم تاسساتشو جمع اوري كرد اما اياامريكا به وعده هاش عمل كرد اقاي ظريف از گذشتگان تجربه بگير
شهرابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
1- کل سخنان آقای زیبا کلام صحیح است و باید دولت اگر قبولش نداشت پاسخی در خور به افکار عمومی بدهد. 2- اقای امیرحسین در زمان جنگ که خوشبختانه شما نبودید کل دنیا با تمام تجهیزات نظامی رودروی نظام نوجوان اسلامی وایستاده بودند و طبق عقیده شما چون ما زورمان به عراق (بخوانید دنیای استکبار) ما برای حفظ جانمان باید می گذاشتیم کل ایران و اشغال کنند و مال و ناموسمان را به تاراج ببرند. خدایا غیرت جوانان زمان جنگ کجا و جوانان امروزی کجا؟ لااقل اگر چیزی بلد نیستید بگید که دلامام زمان (عج) و رهبری را به درد نیاورد، حرف نزنید که سنگین تره
حسین هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
جناب امیرحسین .. یا استدلال شما میشه از هر ظلمی حمایت کرد .. با این استدلال ما دیگه حق نداریم بگیم چرا ترکمنچای و گلستان .. اگر شاه اون روز بیاد میگه من اگر این قسمت خاک رو نمیدادم مردم از گشنگی می مردن و کشور دچار قحطی بود .. هر ظلمی تو جهان بخاطر ضعف طرف مظلوم هست و اینطوری همه مظلومین محق بودن که ظلم رو بپذیرن ..فکر نمی کنم اون خدایی که شما ازش صحبت می کنی به ما حق داده باشه که ظلم رو بپذیریم تا عمر با کیفیت تری داشته باشیم. اینکه ما بدست خودیم همه چیز رو تعطیل کنیم و بعد هم خودمون رو گول بزنیم که ما عزت کامل هستیم و ما بردیم خیلی بازی کثیفی هست که یه ملت یا دولت می تونه با کشور خودش بکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
و این جمله را اضافه کنم که اگر تحریم ها کم نشود ولی اضافه هم نشود همین کمک به معیشت مردم است که این تحلیلگر از کنار این واقعیت گذشت
دیپلماسی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
اقای زیبا کلام کسی که جواب نمیدهد چون اقایون خیلی با سواد هستن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
تیازی به جواب دادن نیست.مردم باید درباره سرنوشت انرزی هسته ای تصمیم بگیرند نه امثال زیبا کلام،و اکثریت مردم با رای به برنامه های دکتر روحانی نظر خودشون رو اعلام کردند.آقای زیبا کلام و منتقدین دیگر نظرشون محترم اما در اقلیتند و تصمیم با اونها نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
نخیر ، چون صبح تا شب برای درآوردن هزینه زندگی و حفظ آبرو داریم جون میکنیم ، در حالی که 8 سال پیش با عزت زندگی میکردیم.
تصمیم ما که روحانی رو انتخاب کردیم مذاکره هست
نسرین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
حرف دل ما را زدی آقای زیبا کلام بنده میخوام بدونم در طول این یکسال چه مشکلی از دوش مردم برداشته شده جز اینکه به گرونی ها اضافه شده پراید شده 21 میلیون ال 90 شده 50 میلیون هر روز هم سر مردم رو با موضوعات هسته ای گرم می کنن که به نطر من در این مذاکرات ،غرب ایران رو نقره داغ کرده و غنی سازی رو از 20 درصد به 5 درصد رسوندن البته من با این جمعیت دلواپسان که اخیرا راه افتاده موافق نیستم ولی نظرات اونها بسیار بیشتر به واقعیت نزدیک است. بنده خودم به روحانی رای دادم ولی بیایید تعصب رو کنار بگذاریم و منصفانه نقد کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
عزیزم تو فکر می کنی به روحانی رای دادی.. برو بیشتر فکر کن یادت میاد تو برگه نوشته بودی جلیلی!!
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
پراید و ال 90 زمان احمدی نژاد شد 21 میلیون و از این هم بالاتر خواهد رفت . چرا؟؟
دلیلش رو می دونم ولی غیر قابل انتشاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
دلواپس نیستی ولی حرف دلواپسارو می زنی
مملکت رو مموتی به فنا داده به این راحتی ها هم درست بشو نیست روحانی نمی تونه شق القمر کنه که!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
اگر شما متوجه کاهش نرخ تورم در طی یکسال گذشته نشدید پس حرفی برای گفتن با شما باقی نمی مونه
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
عجب. این قیمت ها را دادی مطمئنی قیمت جدیده. فکر نمی کنی پراید از 7 میلیون شد 21 میلیون قبلا اتفاق افتاده. ظاهرا تازه متوجه شدی برادر
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
ناشناس 0036 خیلی خوب اومدی. هزارتا لایک
شاهرخ
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
من تعجب میکنم نسرین خانم !!مگه شما تازه به دنیا اومدید؟؟؟ و الان دارین این قیمتها رو میبینید؟؟؟؟
قیمت 22 میلیونی پراید مال دو سال پیش هست. زمانی که هفت میلیون بود و یهو شد بیست میلیون و خورده ای. توصیه می کنم حتما اطلاعاتتون رو به روز رسانی کنید. هر چند میدونم شما . امثال شما خودتون رو به خواب زدید و فک میکنید بقیه چیزی یادشون نمیاد از دوران 8 ساله بیچارگی
ناشناس
Sri Lanka
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
حواسمان باشد. این آقا سعید زیبا کلام است و نه صادق زیبا کلام. اشتباه نشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
واقعا ممنونم که عنوان کردی .
من که یه اشتباه افتاده بودم .
ناشناس
United States of America
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
دو برادر چقدر متفاوت. آقا صادق زیباکلام واقع نگر و منطبق بر منافع ملی و رفاه مردم و این آقا. مشخصه که تحریمها هیچ اثری بر زندگی ایشون نداشته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام می کند که راکتور آب سنگین برچیده نمی شود اما ایمان داشته باشید که برچیده می شود زیرا اگر غیر از این بود تاکید و اصراری برای تکرار این جمله وجود نداشت.
نتیجه می گیریم هر حرفی زده می شود باید مطمئن بود عکسش انجام می شود !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
پس حرفهاي شما دلواپس ها هم از همين جنسه . مگه نه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
یک ملت پشت روحانی است، شما هر قدر می توانید برای از دست رفتن روش خسارت بار احمدی نژاد گریبان چاک کنید و نوحه نمایید.
متقاضی مسکن مهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
اگر منظورت اون نزدیک 51 درصده که کلی از اونها الان به خاطر گرانی عدم تکمیل مسکن مهر و امثالهم الان به شدت پشیمانند.
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
شما از کجا آمار پشیمونها رو در آوردی؟بسیاری هم که به روحانی رای ندادند امروز پشتیبان ایشون هستند
در ضمن روحانی برای 4 سال رئیس جمهوره و قرار نیست هر سال انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنیم
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
متقاضی مسکن مهر:
اگه با عنوان 51 درصد می خوای بگی 49 درصد با جلیلی بودن، بیدار شو پسر جان صبح شده
شاهرخ
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
اتفاقا من الان دارم مسکن مهرم رو درست میکنم. تازه 5 میلیون هم به وامش اضافه شده.
بعدشم فک کنم از منفی هایی که گرفتی بدونی اوضاع چه خبر هست!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
نه منظورم اون چهارده میلیونی بود که در انتخابات شرکت نکردند و اگر میکردند معلوم بود به کدام طرف رأی می دادند. فقط خودت و همفکرات رو در نظر نگیر. به همه ملت فکر کن.
مشهدی
United Arab Emirates
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
وقتی مردم به خاطر نبود دارو در بیمارستانها میمردند یا بخاطر داروی بیهوشی چینی دیگه بهوش نمی آمدند باید فکر عزت کشور می بودید !کسانی که باعث تحمیل 5قطعنامه بر علیه کشور شدند وکشور رو دربرابر جنگ قرار دادند وبجای دور زدن تحریمها مردم رو دور زدند و ثروتهای میلیاردی از دلالی نفت و دارو بهم زدند باید جوابگو ومحاکمه بشن !!! مردم خیلی مهمتر از انرژی هسته ایه چون اگه مردم نباشند انرژی هسته ای به هیچ دردی نمیخوره
ناشناس
United States of America
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
راه حل؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
دمت گرم ،این افرادی که از سر شکم سیری هی گیر میدن به آب سنگین و آب سبک بیان یه راه حل برای بهبود اوضاع اقتصادی مردم ارائه بدن !انشای نانوشته غلط نداره جناب زیبا کلام اگه راست میگی بیا وسط گود از اون بیرون هی نگو لنگش کن لنگش کن !دولتها در برابر جان ،سلامتی ، معیشت اشتغال و رفاه مردم باید بیشتر از هر چیز دیگری متعهد و متعصب باشند !یک سئوال :اگر جنابعالی نیز دارای 2 فرزند بیکار تحصیلکرده ،و دختر دم بخت با حقوق کارگری و مستاجر بودی باز هم آب سنگين ،آب سنگین می کردی ؟!!
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
محمد جان دمت گرم
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
من نمی دونم حرف کی رو باور کنم!
هر چند با تمام نظرات ایشون موافق نیستم اما به نظرم حرف های ایشون خیلی بیراه نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
مردم بدبختي روزافزون را در تمامي ايام طلايي احمدي حس كردند. يك كم ارامش داريم كه دنبال اونيد كه اونم رو گيريد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
اگه این صحبتهای آقای زیبا کلام درست باشه پس اولا تواقنامه ژنو همچین محرمانه هم نیست که یک استاد دانشگاه از جزییات اون خبر داره...پس چرا دیگه مجلسیها میگن از محتوای اون خبر ندارن و ....نکته دوم اگه اینا درست باشه من بعنوان یک ایرانی خیلی خوشحالم که از تقابل با دنیا دست برداشته ایم و در راستای صلح جهانی و رفع نگرانی مردم دنیا قدم برداشته ایم...ممنون از دولت تدبیر و امید
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
بر چه اساسی میگید وضع معیشت مردم بهتره نشده ؟ کافیه برای اولین بار بیخیال منافع حزبی تون بشید و بیائید بین مردم تا بفهمید آروم آروم اوضاع زندگی مردم داره متعادل میشه .
حمیدحمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
موضوع خیلی ساده هست.نمیدانم چرابعضی ها نمی فهمند.مردم رییس جمهور انتخاب کرده اندوایشان به نیابت ازمردم حق دارد ازطرف مردم حرف بزند.دیگران هم حق دارند ازطرف خودشان حرف بزنند.درک این موضوع خیلی سخته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
درکش نه تبعاتش سخته
منافع عده ای تهدید یا لااقل تحدید میشود
هستی
Netherlands (Kingdom of the)
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
یعنی حالا شما میفرمایید ما چکار کنیم؟ با همه ی دنیا دربیافتم تا النهایه خودمان از پا بیافتیم؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
تو سرتاسر حرفاتون شما فقط مدعاتون رو تکرار کردید بدون اینکه دلیل موجهی برای مدعاتون بیارید. از اًدم تحصیل کرده ای مثل شما بعیده!
شاهرخ
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
مگه دلیلش رو نشنیدی دوست من؟؟؟
فرمودند تاکید مداوم رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر تعطیل نشدن اراک اثبات کننده این هست که اراک تعطیل میشه!!!!!
دلیل از این واضح تر می خوای؟؟؟؟
اول گیر میدن و میگن که آمریکا می خواد اراک رو تعطیل کنه. بعدش دولت و وزیر و رئیس سازمان اتمی میان تکذیب میکنن و میگن که نه بابا اینجوری نیست و تعطیل نمیشه
اونوقت دوباره همین دلواپسان میان چی میگن؟؟؟؟؟
میگن تعطیل میشه دلیلش هم صحبت های رئیس و وزیر هست که گفتن تعطیل نمیشه.
آقای زیبا کلام الان همه برا خودشون یه پا کارشناس سیاسی هستند
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
دو تا زیبا کلام، دو تا خاتمی، یکی موافق و یکی مخالف. واقعا این چیزا فقط در ایران رخ می ده!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
يكي از تخصص هاي اين بلاد مشابه سازي است تا مردم گيج بشن و ....
راضيه
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
من هيچوقت باورم نميشه،برادر صادق زيباكلام اينقدر از خواسته هاى واقعى مردم بى اطلاع باشه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
با احترام به جناب زیبا کلام
ما قبل از اینکه توافق نامه ی مربوطه رو امضا کنیم
باید به این فکر کنیم که تا چه حد مردم در زمینه ی آسایش روانی و مالی هستند؟
تا چه حد از عمق زخم تورم 44 درصدی بر تن ملت به جا مانده؟
تا چه حد زمینه ی اختلاس های 1000000میلاردی در این کشور وجود داره؟
تا چه حد سیاسیون ملت به جای تفهیم عقاید شخصی در عرصه ی سیاست ، سعی در تحلیل هر چه بهتر سیاست خارجی کردند؟
آیا سیاست خارجی ما بر اقتصاد داخلی تاثیر ندارد؟
تا چه تعداد افرادی تحت عنوان دکتری و یا بورسیه بوسیله ی پارتی بازی در این کشور وجود دارند؟
تا چه حد می توان با شعارهای دهه ی شصت با جوانان صحبت کرد؟{شما اونها رو نمیفهمید یا آنها شما رو؟}
ما همه با هم هستیم
ح ع
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقای دکتر سعید زیباکلام حقوق 3-4 میلیونی استاد دانشگاه را می گیرد و از دل کسانی که با 800 هزار تومان درآمد زندگی می کنند خبر ندارد.
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
با سلام
جناب آقای زیبا کلام، کلام زیبا بکار می برید! اما کمی به عقب برگردید و به یک سوال کوچک پاسخ دهید!
چه کسانی چه کاره هایی کردند که پرونده هسته ای ایران به این حال روز در آید؟ و چه کسانی زمینه تحریم ها را فراهم کردند؟
برادر متدین آنکه مشکل را ایجاد کرده رها کرده ای؟ آیا زمانی که قطعنامه سازمان ملل کاغذ پاره خوانده میشد! حتی به خود زحمت دادی که به متن آن توجه کنی چه رسد به اثر آن؟
برادر زیبا کلام زیبا سخن می گویی اما بدان که مردم این دروغ امیدبخش را به راست ناامیدی پراکن شما ترجیح می دهند!
برادر زیبا کلام وقتی با ژست های انقلابی فقط شعار میداد آیا کمی معترض شدی تا حالا سخنان زیبایت کمی بر دل نشیند؟
برادر گرامی از قدیم گفته اند: یکی به نعل یکی به میخ
والسلام
جوادسکاکی
Finland
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
اگریک بندسخنان آقای زیباکلام حقیقت داشت مقام معظم رهبری جلواش رامیگرفت ایشان سخنان جناح خودرامی زندکه 700میلیارددلازپول نفت رابادهوادادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
هر توافقی وجود داشته باشد رهبر انقلاب از آن آگاه است لطفا" شما دیگه کاسه داغ تر از آش نباشید و اوضاع را غبار آلود نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
این مذاکرات و توافق نامه ژنو فقط برای این هست که آقای روحانی بگه هر کاری تونستم کردم و نشد؛ بعدش هم آقا صادق و دوستانش بگن حالا که نمیشه کلاً انرژی هسته ای رو بی خیال !
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقای زیبا کلام اولا همه می دانیم که رهبری بر موضوع مذاکرات نظارت دارندوخط قرمزها را گوشزد کرده اند دوما شما چگونه است که حرف دشمن را راست می پندارید ولی حرف دوست را دروغ(سخنان ظریف را خلاف واقع و سخن جان کری را مطابق واقعیت دانست)در ضمن چگونه است که شما از توافق نامه پنهانی خبر دارید ولی نمایندگان ملت وروسای دیگر قوا خبر ندارند.
شششششششش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
واقعا جالبه اقای زیباکلام حرفهای اروپایی هارو درست میدونه ولی سخنان مسئولین کشورمونرو نادرست........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
جناب آقای دکتر سعید زیبا کلام یک سئوال از شما دارم:
بنده به عنوان یک مهندس در صنایع معندنی شاهد به نابودی رفتن همه امکانات کشور در این صنایع طی 8 سال گذشته بوده. این روند شامل حذف ماشین آلات باکیفیت غربی، پاین آمدن راندمان تولید، عملیاتی نشدن طرحهای جدید و تعطیلی شرکتهای معتبر داخلی مهندسی می باشد. مجموعه این موارد بیش از سالی 10 میلیارد دلار خسارت به جامعه و اقتصاد ایران فقط در بخش صنعت وارد آورده است.
حالا شما پاسخ بدهید ارزش اقتصادی همه تکنولوژی هسته کشور ما آنهم در هنگام بهر برداری چیه میزان است که ما باید این همه خسارت را تحمل کنیم؟!
ناشناس
Hong Kong
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
ظاهراَ مشكل مردم غم نان نيست بلكه قيمت ال90 و پرايد است .چه انتظاري از امريكا داشتيد مگر وقتي گروگان ها را آزاد كرديم تحريم ها كم شد ؟! مگر وقتي آتش بس را قبول كرديم تحريم ها كم شد ؟! مگر وقتي تاسيسات تعطيل شدند تحريم ها كم شد ؟! حالا هم قرار نيست تحريم ها كم شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
****استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیا آقای روحانی در مورد ملت ایران چه فکر کرده است که این همه در مورد مذاکرات و توافق نامه ژنو دروغ می گوید؟***
خیلی بی ادبی هست که رئیس جمهور مملکت را به دروغگویی متهم میکنی ؟؟؟
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
وقتی تورم سه برابرمیشود وقتی ارزش پول ملی ما به 30درصد کاهش می یابدوقتی داروبرای بیماران کمیاب میشودوقتی کمرمردم ازشدت گرانی خم میشودوقتیکه سرمایه داران پولدارترمیشوند و فقرا بدبخت ترسانتریفیوزها چه سودی دارند
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقاي زيبا از شما انتظار نداشتيم اين 20 در صد ها به چه درد ما خورده؟ به غير از هزينه هاي ميليارد دلاري ما اگر همين هزينه هايي كه براي انرژي هسته اي كرديم روي زير ساخت هاي ديگر كار مي كرديم خيلي جلو بوديم در ضمن غرب دلش براي ما نسوخته اما خودمان كه مي توانيم دلسوز خود باشيم به تدريج هم مي توانيم بدون حساسيت مطالعات هسته اي خود را داشته باشيم.
یک هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
1-ايكاش از ابتدا (نه فقط از وقتي روحاني رئيس جمهور شده) اجازه مي دادند كل موضوع هسته اي و منافع و مضار آن توسط اهل فن (همه جانبه) به بحث گذاشته شود تا امروز ما بتوانيم دقيق و صريح بگوييم اين غني سازي براي ما چه فوايدي داشته و چه هزينه هايي؟واينكه آيا هزينه هاي آن به فايده هايش مي ارزيده يا نه؟ 2-آقاي زيبا كلام كاملا حرفهاي درستي مي زنند اتفاقا بخشي از استدلال من هم همين حرفهاست كه اگر انرژي هسته اي و تحريمها اينقدر براي مردم ما هزينه داشته كه مجبور شديم بعد اينهمه تلاش و اين همه از دست دادن منافع ؛ نهايتا پاي ميز مذاكره بنشينيم (كه قطعا هم همين طور است) پس چرا بايد اين روش نادرست را ادامه بدهيم؟
3-اگر آقاي روحاني مجبور شده است آن ادبيات سطحي را بكار ببرد بايد پرسيد چه كساني پايه گذار اين شعارهاي توخالي و به دور از عقلانيت بوده اند و با اين روش منافع ملت را برباد داد ه اند كه آقاي روحاني امروز مجبورشده است مانند آنها با ادبيات حماسي حرف بزند كه مبادا مانعش شوند(مي دانيم قدرت آنها خيلي بيشتر ازملت و منتخبشان است) و شعارهاي توخالي مديريت جهان و انرژي هسته اي حق مسلم ماست و ...نمادهاي آن تفكرند4-نهايتا به نظر شما ساختمان تحريمي كه با هزينه و زحمت فراوان بنا شده منطقي است كه به اين سرعت فرو بريزد آنهم ساختماني كه بزعم خودشان ما را وادار به عقب نشيني كرده.اگر شما مي توانيد برويد و آنرا فرو بريزيد. فراموش نكنيم اين عقب نشيني تاكتيكي به نفع ما هم هست مگر اينكه شما بخواهيد كل مملكت را يكجا به نابودي بكشانيد.يادتان نرود ژاپن در جنگ دوم خيلي مقاومت كرد و خيلي هزينه داد ولي نهايتا تسليم شد ولي الان ببينيد به چه قدرتي تبديل شده.يقينا اگر آنروز ادامه مي داد و تسليم نمي شد امروز ژاپن نبود بلكه ويتنام ديگري بود.آيا آنها غرور ملي اشان جريحه دار نشد؟و...اما عقلانيت بالاتر از همه اين شعارهاست.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
دولت قانونی جمهوری اسلامی با رهبری هوشمند ودیبلماتهایی ورزیده این توافق را قبول کرده اند شما اقای زیبا کلام چرا نگرانی براین باورم شما دلوابس موضوعات دیگه هستید نه حقوق ملت
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
جناب سعيد زيبا كلام بايد روزي صد بار صدقه بدهد كه برادر دكتر صادق زيبا كلام است وگرنه اين تحليل هاي ايشان را هيج منبع منتشر نمي كرد.طبق گفته هاي ايشان روحاني دروغ ميگويد .عراقچي دروغ ميگويد تيم مذاكرات دروغ ميگويند.ظريف دروغ ميگويد .كلا" همه در حال دروغ گوئي هستند به جز اين آدم در اين جا چند سوال مطرح ميشود .1_آيا فقط شما از توافق نامه دوم مطلع هستيد يا مقام رهبري هم از آن با خبر هستند؟2_وقتي اينطور قاطعانه و بقول خودتان با يقين ميگوييد توافق نامه دوم وجود دارد يعني از مشروح مذاكرات خبر داريد منبع شما كيست؟؟رساناهاي غربي يا خود خانم اشتون ؟؟در خاتمه لطف كرده و بفرمائيد چه تفاوتي بين عصبانيت امثال شما و تند روهاي آمريكائي وجود دارد؟؟ جون همه اينها از توافقات ناراضي هستيد!!!فرارو لطفا" منتشر كن چون ايشان به رئيس جمهور منتخب تهمت دروغ گوئي زده است و بايد جواب خود را بگيرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقا شما صدات از جای گرم بلند میشه . معلومه مشکل مسکن - درمان - هزینه های جاری زندگی- گرانی کمر شکن - و هزار بدبختی دیگه ما رو نداری . وگرنه کمی هم در باره این تحریم های کمر شکن که اقتصاد مملکت رو نابود و کمر ملت رو شکسته توجه میکردی . آقا برای بنده تامین مایحتاج زندگی خانواده ام ، از راکتور آب سنگین و اورانیوم غنی شده ... خیلی مهمتره .
رستم
Germany
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقای دکتر از متن توافقنامه نه من و نه شما مطلعیم پس چرا می گویید "صراحتا اعلام می کنم " از چیزی که کامل خبر ندارید چگونه از صراحت آن صحبت می کنید؟
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
آقای زیبا کلام متاسفم
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv