bato-adv
کد خبر: ۱۷۸۵۵۶
کارشناسان اقتصاد در گفتگو با فرارو بررسی کردند

شیب افزایش قیمت بنزین چگونه باشد؟

«هر تصمیمی که منجر به وارد شدن شوک به تولید شود و یا مانع تحول آن از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب شود اشتباه است. لذا شیب افزایش قیمت بنزین اگر خیلی تند باشد که شوکی بر اقتصاد وارد کند، تولید ضربه خواهد دید.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «هر تصمیمی که منجر به وارد شدن شوک به تولید شود و یا مانع تحول آن از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب شود اشتباه است. لذا شیب افزایش قیمت بنزین اگر خیلی تند باشد که شوکی بر اقتصاد وارد کند، تولید ضربه خواهد دید.»

رئیس جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس گفت: در زمینه صنعت به خاطر شرایط رکودی که داریم، قیمت انرژی به گونه‌ای در نظر گرفته شده که با یک شیب نرم قابل تحمل که آثار چندانی در بخش رکود نگذارد حرکت می‌کنیم؛ در زمینه نفتِ گاز و گازوئیل چون تاثیرش بر حمل و نقل و سایر کالاها زیاد است شیب نسبتاً متناسب و نرم خواهد بود اما در بنزین مقداری شیب تندتر خواهد بود؛ هم به خاطر آلودگی و هم به خاطر اینکه اثراتش در تولید خیلی زیاد نیست.

در تمام دنیا شیب افزایش قیمت بنزین تند است
دکتر نرسی قربان استاد اقتصاد انرژی در گفتگو با فرارو گفت: «بنده با صحبت آقای روحانی درباره شیب افزایش قیمت بنزین موافقم. در تمام دنیا مالیاتی که بر روی بنزین اعمال می شود بسیار بالا است چون عده ای از بنزین و خودروی شخصی برای تفریحات و موضوعاتی که خیلی ضروری نیست استفاده می کنند.»

وی ادامه داد: «مسلما شیب افزایش قیمت گاز خیلی مهمتر از شیب افزایش قیمت بنزین است؛ چراکه وقتی گاز گران شود روی قیمت برق نیز تاثیر می گذارد و صنعت نیز از این موضوع متاثر می شود. در حالی که بنزین به صورت مستقیم ارتباطی با صنعت پیدا نمی کند.»

قربان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بنزین با شیب تند بر روی قیمت سایر کالاها تاثیر نمی گذارد؟، گفت: «در پاسخ به این سوال دو مطلب را باید مدنظر قرار داد. با توجه به نظریات و مسائل اقتصادی باید گفت افزایش قیمت بنزین با شیب تند خیلی بر روی قیمت سایر کالاها تاثیر نخواهد داشت.»

وی ادامه داد: «اما با توجه به مسائل روانی در جامعه ایران که قیمت بنزین خیلی برای مردم مهم است باید گفت افزایش قیمت بنزین با شیب تند می تواند به لحاظ روانی زمینه را برای گران شدن سایر کالاها فراهم کند. اما این موضوع یک مسئله اقتصادی نیست بلکه یک مسئله روانی است و بنده به عنوان یک کارشناس اقتصاد نمی دانم با مسائل روانی چطور باید برخورد کرد.»

قربان در پاسخ به این سوال که آیا اگر شیب افزایش قیمت بنزین همچون گاز، گازوئیل و نفت نرم و ملایم بود بهتر نبود؟، گفت: «خیر. چون در تمام دنیا شیب افزایش قیمت بنزین تند است و ما در ایران خود را درگیر مسائل روانی مرتبط با افزایش قیمت بنزین کردیم. در حالی که مثلا اکنون یک لیتر بنزین و گازوئیل در ترکیه 8 هزار تومان است.»

قربان در پاسخ به این سوال که آیا مگر شرایط اقتصادی ایران همچون دیگر کشورهاست که باید شیب افزایش قیمت بنزین آن همچون دیگر کشورها باشد؟، گفت: «شرایط اقتصادی خیلی از این کشورها از ایران بدتر است اما قیمت بنزین آنها از ایران هم گرانتر است.»

وی افزود: «اکنون در رابطه با قیمت بنزین یک موضوع روانی با موضوعی اقتصادی گره خورده است؛ هرچند که ما از میزان تاثیر و درجه همان موضوع روانی افزایش قیمت بنزین بر افزایش قیمت سایر کالاها نیز اطلاع درستی نداریم.»

نمی توان منکر اثرات غیرمستقیم بنزین بر تولید شد
اما دکتر مصطفی شریف استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «اینکه میان انواع حامل های انرژی تفکیک قائل شویم کار خوبی است تا شوک کمتری به آنها که اثر بیشتری در تولید دارند وارد شود. منتهی بحث این است که اقتصاد مانند ظروف مرتبطه می ماند و اگر دقت لازم صورت نگیرد ممکن است از یک جایی به جایی دیگر تاثیر بگذارد.»

وی ادامه داد: «آنچه مهم است این است که اقتصاد ما در وضعیت کنونی تحمل شوک ندارد. یعنی مهم است که شیب افزایش قیمت بنزین چقدر باشد. اگر این شیب شوک گونه باشد ضربه زیادی به تولید می زند و تولید را دچار مشکل می کند.»

وی افزود: «اکنون موانع زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد و اگر این شوک هم ایجاد شود آثار منفی بر تولید خواهد داشت.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «این احتمال وجود دارد که وضعیت رکود تورمی که اکنون همه از آن دم می زنند برای سال آینده نیز شرایط مناسبی پیدا نکند. لذا تمام تلاش ما باید در جهت رفع وضعیت رکود کنونی باشد. بنابراین هر اقدامی که بر تولید فشار بیاورد مناسب نیست.»

شریف گفت: «شاید بنزین به اندازه گازوئیل بر تولید تاثیر نداشته باشد اما با توجه به ظروف مرتبطه ای که عرض کردم بنزین هم از طریق غیرمستقیم بر تولید اثر خواهد داشت. لذا باید در نظر داشت که حامل های انرژی با هم هستند و بر تولید تاثیر می گذارند منتهی نسبت آنها متفاوت است.»

وی ادامه داد: «از این منظر هر تصمیمی که منجر به وارد شدن شوک به تولید شود و یا مانع تحول آن از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب شود اشتباه است. لذا شیب افزایش قیمت بنزین اگر خیلی تند باشد که شوکی بر اقتصاد وارد کند، تولید ضربه خواهد دید.»

وی خاطرنشان کرد: «درست است که میزان تاثیر بنزین بر تولید نسبت به گازوئیل کمتر است اما اثرات غیرمستقیم آن بر تولید را نمی توان منکر شد.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «اگر شیب افزایش قیمت بنزین بیشتر از نرخ تورم باشد حتما به تولید آسیب خواهد زد و حتما باید این افزایش قیمت خیلی کمتر از نرخ تورم باشد.»
bato-adv
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
من اقتصاددان نیستم.اما این مسأله رو قبول ندارم چون کشور نفت خیزی هستیم(درواقع بودیم،چون الآن که تحریمیم و تحریم هم برداشته بشه یادمون باشه دولت کلی بدهی داره به بیمه و صندوق بازنشستگی و بانک مرکزی و...) باید بریزیم و بپاشیم.ایرانیها خیلی بنزین مصرف میکنن.علاوه بر آلودگی هوا اصراف هم میشه!
مردم چقدر زود یادشون رفت!انتظار دارن فقط دولت بیاد گندهای دولت قبل رو جمع کنه!حاضر نیسن خودشون یه کم سختی بکشن!
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
یعنی میشه یه روز صبح از خواب پاشیم، بدون استرس و نگرانی از آینده و بدون در نظر گرفتن قیمت بنزین و مسکن و غیره و ذلک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
خیر نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
هرچه فشارش بیشتر باشه اثرش خیلی بهتره پس بفشارید تا جانمان درآید .
ناشناس
United States of America
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
خود مردم هستن که نمیزارن کشور درست بشه! هم خرو میخوان و هم خرما!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
معمولا این مردم همیشه در صحنه هستند که باید تاوان کسری بودجه و تورم و بدبختی حاصل از اون رو پرداخت کنند. کلا در صحنه بودن یعنی این که مسئولیت همه چی پا مردمه . مسئولین فقط مسئولن ولی در اصل مردم مسئولن . یعنی مسئولین مسئول نیستند.............. یعنی بنزین لیتری 2000تومان -آب 2ماهی 40هزارتومان، یعنی یارانه ای راکه میدهند 2برابرش را ازما پس میگیرند.کالاهای مهم نیز گرانتر میشوند ودرسرجمع وضع تغذیه وآموزش وبهداشت مردم بسیار بدتر.که البته به همه این کارها تدبیر میگویند که این تدبیر امید دردل آحاد مردم ایجادمیکند.رای روحانی در دوره بعد4میلیون هم نمیشود. روحانی تو هم روش احمدی نژاد رو پیش گرفتی. از رای دادن بهت پشیمون شدم. دیگه تو هیچ انتخاباتی شرکت نمیکنم چون واقعا هرکس که سر کار بیاد فقط به فکر اطرافیان خودشه. بقیه مردم هم براش ارزش ندارند فرارو سانسور کن ودیدگاهای دقیق علمی را منتشر نکن تامردم آگاه نشوند ،معلوم نیست جهل مردم به درد چه کسانی می خورد؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
من از اين استاد گرامي سوال ميكنم كه چه چيز ما شبيه دنيا است كه شما افزايش و شيب قيمت بنزين را با دنيا مقايسه ميكنيد؟ در آمد ما با دنيا يكي است؟ بهداشت ما ؟ تغذيه ما؟ بعد تمام دنيا مگر منابع نفت و گاز دارند؟؟؟
111111111111
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
و ایضا ماشین های ارزون و کم مصرفی داریم!
تحلیلگر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
چاره ای نیست. دولت محترم تدبیر و امید انگار مجبورن جهت آلوده ساختن هوا و برداشت از جیب ملت تولیدش کنن! ما حاضریم همۀ یارانه‌های نقدی و افزایش حقوق‌ها را پس بدهیم، خرج و دخلمان به همان سال های قدیم برگرده.تازه این همه دیپلماسی خارجی و توقف غنی سازی 20 درصدی هم که دارند پز میدهند بهش و قرار بود پولش بره به نفع ملت ، آدم را یاد پول نفت احمدی نژاد میندازه که قرار بود سر سفره ما بیاد.این مبلغی که فقط یه رانت خوار به نام بابک زنجانی از بیت المال تو حسابش هست حساب کردیم اگر تقسیم بر 70 میلیون جمعیت ایران کنیم به هر نفر ایرانی تو سال 5 میلیون میرسه
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
بیشتر تورمی که این چند ساله به مردم تحمیل شده بخاطر تحریمها و افزایش قیمت دلار بود و خیلی به اجرای فاز اول هدفمندی مربوط نمی شده
اقتصاد دان خندان
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
آقا من یه پیشنهاد دارم برای دولت. این جوری فقط ما داریم زجر کش میشیم. بهتره یک بار بمیریم به جای این که ذره ذره جونمون رو بگیرن. دولت یک سری جوخه اعدام تشکیل بده و همونطور که تونست جامعه هدف رو در توزیع سبد کالا مشخص کنه جامعه هدف رو برای خلاص شدن از این زندگی نکبتی رو هم مشخص کنه. بعد هممون رو به رگبار ببنده.هم خودش راحت میشه هم ما. اون وقت کسی نمونه پول حامل های انرژی رو بده .این هم یه روش درآمد هست خب.
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دولت باید نرخ بنزین رو ثابت نگه داره و تازه کم کم قیمت رو بیاره پایین! اینجا ایران نه ترکیه یا غرب ما حالا چه چیزمون مثل ترکیه است!! ترکیه کشور نفت خیزی نیست چرا با قطر مقا یسه نمیکنید؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
شیبش اگر 180 درجه باشه عالیست چون نه از تاک نشان خواهد ماند نه تاک نشان یعنی اثرش 360 درجه ای و وارونگی همه چیز خواهد بود پس شیب 180 درجه ای عالیست!
مخالف بنزین و گازوئیل ارزان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
یکبار برای همیشه باید استخوان را از لای این زخم درآورد.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv