bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۷۴۶۷
محمد باقری در گفتگو با فرارو؛

اکثریت نمایندگان موافق استانی شدن انتخابات مجلس هستند

«اکنون با دخالت نمایندگان مجلس در کارهای اجرایی، شوراهای شهر و روستا کارکرد خود را از دست داده اند. لذا باید کارهای شهرستان و روستاها را به شوراهای شهر و روستا واگذار کرد و مجلس به قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین بپردازد.»
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۲
فرارو- یک نماینده مجلس با دفاع از استانی شدن انتخابات مجلس گفت: «اکنون با دخالت نمایندگان مجلس در کارهای اجرایی، شوراهای شهر و روستا کارکرد خود را از دست داده اند. لذا باید کارهای شهرستان و روستاها را به شوراهای شهر و روستا واگذار کرد و مجلس به قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین بپردازد.»

حجت الاسلام محمد باقری بنابی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در طرح استانی شدن انتخابات مجلس، حوزه انتخابیه، استان می شود و دیگر هر شهرستان نماینده جداگانه ندارد. یعنی به طور مثال استان آذربایجان شرقی دارای 19 نماینده خواهد بود و دیگر هر شهر این استان به صورت جداگانه نماینده نخواهد داشت.»

وی درباره ضرورت اجرای انتخابات مجلس به صورت استانی گفت: «در قانون اساسی ذکر شده که نماینده مجلس نماینده کل کشور است و نماینده یک شهر نیست. مشکلی که اکنون وجود دارد این است که نمایندگان راه یافته به مجلس، نماینده کل کشور تلقی نمی شوند.»

وی افزود: «یعنی اگرچه نمایندگان برای کل کشور قانون گذاری می کنند اما توجه آنها به منافع حوزه انتخابیه خودشان است و حتی به منافع استان خود هم توجه نمی کنند.»

باقری در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح به ضرر شهرهای کوچک هر استان که اکنون نماینده مستقل دارند نخواهد بود؟، گفت: «خیر اینطور نیست. انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز به صورت استانی برگزار می شود و ما شاهد هستیم حتی افرادی از یک استان در استان دیگر کاندیدا می شوند و رای هم می آورند که دلیلش این است که اینها افرادی باسابقه و شناخته شده هستند.»

وی ادامه داد: «متاسفانه در سال های اخیر تنش های انتخاباتی میان دو شهر یا دو روستا بیشتر شده است. لذا اگر قصد داریم افرادی شناخته شده و با همت و افکار بلند به مجلس راه پیدا کنند باید انتخابات مجلس را به صورت استانی برگزار کرد.»

نماینده مردم بناب در مجلس تصریح کرد: «با اجرای این طرح اگرچه ممکن است در کوتاه مدت اتفاق کوچکی رخ دهد؛ اما اگر نماینده ای به مجلس راه پیدا کند که قانون گذاری و نظارت خوبی داشته باشد نفع آن به تمام شهرها، استان ها و در نهایت کشور خواهد رسید.»

باقری گفت: «مشکلی که اکنون وجود دارد این است که نمایندگان مجلس از قانون گذاری فاصله گرفتند و به کارهای اجرایی می پردازند. اکنون دغدغه نمایندگان آسفالت شدن فلان خیابان است و متاسفانه خود را تا سطح یک دهدار، بخشدار یا فرماندار پایین آوردند؛ در حالی که وظیفه نماینده قانون گذاری است و اگر این وظیفه را به خوبی انجام دهد آن مشکلات هم حل خواهد شد.»

باقری در پاسخ به این سوال که اگر همه نمایندگان یک استان از مرکز آن استان که جمعیت بیشتری دارد انتخاب شوند آیا خود را مسئول حل مشکلات شهرهای کوچک استان خواهند دید؟، گفت: «البته هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد که تمام نمایندگان از یک شهر (مرکز استان) انتخاب شوند. اما اگر این اتفاق هم رخ دهد از انجا که افراد زبده، قوی و دارای افکار بلند انتخاب خواهند شد هیچگاه خود را محصور به مرکز استان نخواهند دید و منافع استان را صد در صد لحاظ خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر باید گفت اکنون با دخالت نمایندگان مجلس در کارهای اجرایی، شوراهای شهر و روستا کارکرد خود را از دست داده اند. لذا باید کارهای شهرستان و روستاها را به شوراهای شهر و روستا واگذار کرد و مجلس به قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین بپردازد.»

باقری در پاسخ به این سوال که اکنون این طرح در چه مرحله ای است؟، گفت: «اکنون در حال رایزنی در داخل مجلس و به خصوص در خارج از مجلس هستیم تا اگر مشکلاتی در این طرح وجود دارد برطرف شود.»

وی با بیان اینکه باید با برخی نهادها همچون شورای نگهبان و دیگر قسمت های حاکمیت هماهنگی ها صورت بگیرد خاطرنشان کرد: «اگر این هماهنگی ها انجام شود، در داخل مجلس مشکلی وجود ندارد.»

وی افزود: «اکثریت نمایندگان موافق این طرح هستند و بسیار از آن استقبال کردند؛ چون کاملا شاهد مشکلات کشور و مشکلاتی که در داخل مجلس وجود دارد هستند. اما فعلا اجازه دهید تعداد امضاهای جمع آوری شده را نگوییم.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «ما باید موافقت با این طرح را در خارج از مجلس دنبال کنیم و گرنه در داخل مجلس مشکلی وجود ندارد.»

باقری در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در صورت تصویب مجلس، مورد تایید شورای نگهبان هم قرار خواهد گرفت؟، گفت: «شورای محترم نگهبان باید با سعه صدر به این طرح نگاه کند.»

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم مجلس مقتدری داشته باشیم و عصاره فضائل کشور در آن جمع شوند باید به اینگونه طرح ها توجه بیشتری نشان داد گفت: «در دوره های گذشته دو سه بار درباره این طرح رایزنی هایی صورت گرفته که متاسفانه به نتیجه ای نرسیده است.»
600
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
چون مجلسی ها به زررشونه رای نمی دن به این .
سید حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ما هم در انتظاراین نمونه انتخابات باشکوه هستیم .مگر در مصوبات مجلس شورای اسلامی تاکنون در خصوص شهرستانها مصوبه ای خصوصی دیده ایم
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
مطمئن باشید نمایندگان محترم اگه از اینچنین طرحهایی حمایت کنند اول به فکر خودشون هستند بعد خودشون و در آخر هم خودشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
خوبی این طرح اینه که با رای کم نمیشه وارد مجلس شد و پدیده ناشایست خرید رای در شهرهای کوچک برای راهیابی به مجلس تا حد زیادی غیرعملی میشه
فريد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
اين طرح دو بار به تصويب مجلس رسيده ولي هر دوبار توسط شوراي نگهبان تاييد نشده است
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۳
محمدی 75
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
بنده کاملا مخالفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
بوی خطر را حس میکنم!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
چرا ؟
چون ديگه با دو يا سه تا سفره نميشود در يك شهر كوچك راي آورد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
حق شهرهای کوچکتر بیشتر خورده خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
در اینصورت فساد و رانت شدید و لابی گری برای تصاحب صندلی ها رواج پیدا خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
کلا این در ذات ما ایرانی هاست که وقتی خودمان مسبب مشکلی هستیم میخواهیم کل ساختار را دچار تغییر کنیم ولی خودمان را نه؟
حالا آقایان هم به جای اینکه به فکر اصلاح خود و قرار گرفتن در راستای قانون و وظایف اصلی خود باشند میخواهند تعاریف را عوض کنند. میخواهند " مجلس سنا" تشکیل دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
شما یک ماشین بزرگ داری و حالا یه پیچ کوچک سر جایش نمیرود . آیا کل نقشه ماشین را عوض می کنی ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
بامبول جدید در آستانه انتخابات مجلس!
ترس از اصلاحات موج میزند! اصلاحات زنده است و بیدار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
لطفا اینگونه طرحهای توآورانه را با چوب سیاسی کاری کنار نزنید. کمی فکر کردن مشکلات را سهل خواهد کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
نا شناس 10:31
نوآورانه یا با پول آورانه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
جبهه فراگیر اصلاحات باید استارت را بزند.
پیش به سوی فتح مجلس آینده
قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
طرح بسیار خوبی می شود اگر نمایندگان استانها از میان نمایندگان شوراهای شهر و روستای آن استان کاندیدا شوند.
در این صورت می تواند انتخابات شوراها و مجلس با هم ادغام شود.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
در صورتی این طرح خوب است که مجلس پایش را از کفش دولت بیرون بکشد و نمایندگان برای پیروز شدن وعده هایی که کار دولت است ندهند در انتصابات مدیران و وزرا دخالت نکنند بلکه تبلیغاتشان را بر راهکارها و قوانین متمرکز کنند
شنگل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
این حق مردم ایران است که انتخاب کنند نمایند از شهر باشد یا استان .
تعدادی نماینده با تفکر جناحی نمی توانند این حق را از شهر های کوچک بگیرند
این همه اجتلاف میان مردم ایران وجود دارد این را هم اضافه نکنید
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
منطقی ترین طرحی است که مجلس میدهد انوقت است که نماینده به کار نمایندگی میپردازد
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
بنظرمن این طرح آگاهانه یا ناآگاهانه باعث تشدیداختلاف بین مردم شهرستانهای یک استان می شودکه جمع کل آن عدم وجوداتحادملی وانسجام اسلامی که شعاریکی ازسالهاونامگذاری شده توسط رهبرمعظم انقلاب بوده است خواهدشد؛درصورتیکه درحال حاضرهرنماینده حوزه کوچکتری را که ازنظرفرهنگی وقومیتی قرابت بیشتری با وی دارندمدیریت کرده ودغدغه های آنها رابیشتردرک میکند،اگر ازمنظر رقابت است درهرشهرستان افراد نخبه بسیاری وجود داردکه تنورانتخابات داغترمیشودومیزان مشارکت بالاترخواهدرفت لذا ازهرحیث این طرح بسیار زیانبار خواهدبودواصولا ارزش آزمایش کردن را هم ندارد.
شهروند بنابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
این طرح باعث افزایش هزینه های تبلیغاتی در حد بسیار زیاد و تضییع حقوق مردم شهرستان های متوسط و کوچک شده و نمایندگان از مراکز استان ها و شهرستان های بزرگ انتخاب خواهند شد و حتی خود جناب باقری بنابی هم رای نخواهد آورد.
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
من خودم از شهرستان کوچکی هستم و با این طرح کاملاً موافقم چرا که نمایندگانی که از شهرستانهای کوچک انتخاب می شوند عمدتاً بر پایه تعصبات قومی و قبیله ای رای می آورند و بیشتر زمان نمایندگی شون صرف را با وعده های توخالی که اساساً در حیطه اختیار آنان نیست میگذرد برای تثبیت دور بعدی میگذرانند.
یکی دیگر از مشکلات انتخاب این افراد عدم تجربه اجرایی و شایستگی لازم علمی برای تصدی نمایندگی هستند و اگر به درستی کارنامه این افراد بررسی شود تبدیل به نمایندگان ناکارآمد مجلس شده اند.
هرچند این طرح مشکلاتی هم خواهد داشت ولی در کل به نفع کل مملکت می باشد.
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
به نظرمن کارکاملا پسندیده ایست .چه دلیلی داردیک نماینده مجلس که فقط عضوقوه مقننه است دراموروعزل ونصب ادارات که عموما تحت نظرقوه مجریه هستنددخالت کند.وبرای خودومردم مشکل سازی کنند.فرافرویان عزیزلطفا دقیقتردقت کنید.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
بدترین طرح ممکن است و انتخابات مجلس فقط مختص سیاسیون و افراد مشهور (به مانند نمایندگان مجلس و شورای شهر تهران ) می شود و افرادی که توانایی دارند امکان رقابت را از دست می دهند ضمن اینکه در دنیا حتی شرکتهای بزرگ را به بخشهای کوچکتر تقسیم می کنند اگر این قانون خوب است چه نیازی به داشتن استان شهرستان وغیره داریم و اصلا مجلس.این باعث محروم شدن اقلیتها می شود به نظر من حتی باید عکس این قضیه شود و مناطق بر اساس تعداد نفرات و وسعت تفکیک شود و از هر منطقه یک نفر نماینده شود مثلا تهران 30 نماینده دارد به 30 منطقه تقسیم و هر منطقه یک نماینده داشته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
مردم باید نظر بدن نه نمایندگان،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
این کار یک اقدام تمرکز گراست که برخلاف تمام قوانینی است که در جهت تمرکززدایی توسط همین نمایندگان بتصویب رسیده است. نماینده مرکز استان چطور می تواند مشکلات شهرستان دوردست را درک کند.ایشان گفته اند«اکنون با دخالت نمایندگان مجلس در کارهای اجرایی، شوراهای شهر و روستا کارکرد خود را از دست داده اند.» مگر نمایندگان مرکز استان در امورات اجرایی دخالت نمی کنند؟ بیشتر از نمایندگان شهرستان دخالت می کنند.
احمد 1300
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
من موافقم حتی من نظرم اینه که باید انتخابات مجلس کشوری باشه یا لا اقل استانی باشه اخه وظیفه نمایندگان بیشتر کشوریه ولی انتخابشون به صورت شهرستانیه که باعث افایش فساد و .. شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
کاملا موافقم. نمایندگان به سمت کار عوام گرایانه کشیده می شوند و به جای توجه به امور مملکتی، به دنبال جور کردن وام مشاغل خانگی برای مراجعه کنندگان خود هستند. با این وضع، جایگاه نماینده مجلس در حال ضایع شدن است.
رضا
United States of America
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
اگراین طرح اپارتایدی درمجلس منورالفکران رای بیاورد ،شهرستانهای کوچک نماینده ای درمجلس نخواهند داشت ومراکز استانها کرسی های مجلس رادروحواهند کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
تنها نمایندگان مجلس شوراها را بی خاصیت نکرده اند خود مقامات دولتی که از دوران رییس جمهور قبلی در بدنه اجرایی مانده اند به شوراها اجازه تعیین شهردار که اولین وظیفه شوراها هست را نمی دهند چه برسد به امورات شهرها و شهرستان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ایلام داره بارون میاد
الی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
ترس از اصلاحات...
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین