bato-adv
کد خبر: ۱۶۷۱۶۲

عبدی: حذف یارانه پردرآمدها خطای بزرگی است

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲
 عباس عبدی کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه سیاست حذف یارانه دهک‌های بالای درآمد پوست خربزه‌ای زیر پای دولت یازدهم است، دولت تدبیر و امید را از این کار برحذر داشت و گفت: دولت با این کار خطای بزرگی را مرتکب می شود.

به گزارش تسنیم، امروز در ادامه همایش علمی امکان‌سنجی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه در ایران میزگردی تحت عنوان امکانپذیری سیاسی و اجتماعی برگزار گردید که عباس عبدی به عنوان یکی از دعوت‌شدگان به این میزگرد با بیان این که حذف دهک‌های درآمدی بالا را به هیچ عنوان قبول نداشته و دولت با این کار خطای بزرگی را انجام خواهد داد اظهار داشت: البته سخنرانی بنده در این جا به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید تاثیرگذار نخواهد بود چرا که آقای ربیعی امروز در سخنرانی خود چنان صحبت کردند که گویا همه تصمیمات را گرفته و در حال شناسایی دهک‌های درآمدی بالا هستند. 

عبدی در ابتدای سخن بحث امروز این همایش را به دو قسمت تقسیم کرد و گفت: شناسایی افراد پردرآمد جامعه برحسب درآمد اوضاع را تغییر نداده و نمی‌تواند سیاست کارآمدی برای دولت به شمار آید. 

وی حذف 30 درصد از یارانه‌بگیران را به معنای حضور 70 درصد فقیر در جامعه دانست و گفت: این سیاست منطقا با اصل قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مطابقت ندارد.

عبدی در ادامه به توضیحاتی در خصوص هدف اصلی دولت در واریز یارانه‌های نقدی پرداخت و گفت: سابقه این موضوع برمی‌گردد به قیمت‌های حامل‌های انرژی که در برنامه چهارم توسعه تثبیت شده بود. در بندی از این برنامه مقرر شده بود که قیمت انرژی به مرور افزایش پیدا کند حتی بیش از تورم. تاریخ دقیق این موضوع را که مربوط به سال 83 یا 84 باشد را نمی‌دانم اما به خاطر دارم در این سال‌ها ریاست وقت مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که امشب یک خبر خوب برای مردم مبنی بر حذف افزایش قیمت حامل‌های انرژی از برنامه چهارم توسعه داریم. 

وی با بیان این که دولت با حذف این بند از قانون برنامه چهارم توسعه 5 سال قیمت حامل‌های انرژی را ثابت نگه داشت و هیچ کس در این دوران گله یا پیشنهاداتی را عنوان نکرد گفت: این موضوع تا قبل از انتخابات سال 88 ادامه داشت. در این سال‌ها مصرف انرژی کشور هر ساله افزایش پیدا کرده بود و حتی تا سه برابر متوسط جهانی نیز رسید. دولت به این ترتیب تصمیم گرفت تا از شرایط سال 88 به عنوان  فرصت مناسب برای کاهش مصرف انرژی مردم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی استفاده کند.

عبدی ضمن بیان این که دولت در نهایت تصمیم گرفت با تقسیم‌بندی دهک‌ها و واریز یارانه‌های نقدی به مردم تا حدودی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جبران کند اظهار داشت: در واقع قصد این بود که آقایان قیمت انرژی را افزایش دهد نه آنکه بخواهند حمایت از نیازمندان و یا رفع مشکلات این قشر را انجام دهند بلکه هدف این بود مقداری از منابع با افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به بخش تولید، دولت و مردم اختصاص پیدا کند. 

وی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی با توجه به ریشه واریز یارانه‌های نقدی به مردم حذف یک یا دو دهک منطقی به نظر نمی‌رسد گفت: کسانی که از عدالت اجتماعی سخن می‌گویند، باید این نکته را برای آنها متذکر شوند که از 25 سال پیش ضریب جیبی کشور 40 درصد بوده است که هیچ‌کدام از سیاست‌ها نتوانست آن را تکان دهد اما همین اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و واریز یارانه‌های نقدی باعث شد ضریب جیبی 5 صدم کاهش پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در ادامه این میزگرد با اشاره به اینکه دولت عملا در شرایط فعلی با کسری بودجه روبه‌رو بوده و فکر دیگری به جز حذف یارانه‌های دهک‌های درآمدی بالا به ذهنش نرسیده است اظهار داشت: دولت به جای اینکه خوب فکر کند و از مسیرهای دیگری کسری بودجه را تامین کند خواستار حذف یارانه نقدی دهک‌های درآمدی بالاست اما در اینجا باید این نکته را مطرح کرد که اگر دولت قادر به تشخیص بود چرا مالیات نیم دهک از افراد پردرآمد را شناسایی و از این مسیر چاله‌چوله‌های خود را پر نمی‌کند. 

وی با بیان این که حذف یک یا 3 دهک نمی‌تواند راه علاجی برای کسری بودجه دولت باشد گفت: چرا دولت دارو را با ارز 2400 تومانی وارد می‌کند اما تدابیری را برای بنزین 400 تومانی انجام نمی‌دهد. به اعتقاد بنده  یک جای کار ایراد دارد دولت باید فکر کند چرا نمی‌تواند کسری بودجه‌های خود را از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اصلاح ساختار درآمدی کشور انجام دهد. 

عبدی با تاکید بر اینکه دولت در حال حاضر پول نداشته و نباید بدین واسطه ماهیت پرداخت یارانه‌های نقدی تغییر پیدا کند تصریح کرد: پول مردم دست خودشان است اگر دولت همین میزان پول را از دهک‌های پردرآمد نیز دریافت کند به جرأت می‌توانم بگویم چاله‌چوله‌های آن را از قبل پیش‌بینی کرده و به هیچ عنوان این منابع به سمت سرمایه‌گذاری هدایت نخواهد شد.

وی به صحبت‌های خود با معاون اول رئیس‌جمهور در همان روزهای نخست انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: به جهانگیری پیشنهاد کردم از روز اول یارانه‌ها را پرداخت نکنید. احمدی‌نژاد از کجا منابع آورده بود که این پول‌ها را پرداخت می‌کرد. اگر به عنوان نمونه 100 تومان از طریق افزایش حامل‌های انرژی به دست می‌آمد باید به تولید، دولت و در قالب یارانه‌های نقدی به مردم ارائه می‌شد. این امر در حالی است که دولت حدود 120 تومان فقط نقدی به مردم پرداخت می‌کرد و سهم سایر بخش‌ها را در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تامین نمی کرد. 

وی به افزایش سرانه مصرف بنزین که  از سال 82 حدود 67 میلیون لیتر بود و در سال 92 به 70 میلیون لیتر رسیده است اشاره کرد و اظهار داشت: دولت جدید پای خود را روی پوست خربزه گذاشته است و با سیاست‌هایی از جمله حذف یارانه دهک‌های درآمدهای بالا نمی‌تواند به نتایج مناسبی دست پیدا کرده و همچنان وابسته به درآمدهای نفتی خواهد شد.

به اعتقاد عبدی به لحاظ اقتصاد سیاسی بدترین کار حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالاست و دولت باید به صورت دموکراتیک عمل کرده و برحسب مالیات سیاست‌های خود را تنظیم کند. 
بينا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
جالبترين نكته اينه كه از سال 82 تا سال 92 چندصدهزارخودرو به ناوگان حمل ونقل اضافه‌شده كه همش دم از افزايش مصرف مي‌زنيد معلومه كه وقتي تعداد خودور 10 برابر بشه حجم مصرف بنزين 10 برابرميشه، اگه راست ميگه دولت ميزان حمل و نقل عمومي رو افزايش بده سوار يه اتوبوس ميخواي بشي حداقلش دو برابر زمان عادي در راه خواهي بود انتظار براي سوارشدن هم كه بگذرد، سوار تاكسي هم كه بشي قيمت هر مسير خداتومن شده، واقعا اگه به فكر حل مشكليد ناوگان حمل و نقل عمومي رو بيشتر كنيد با سرعت بيشتر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
واقعا عجب ملت گدایی هستیم!! فرارو ..جان من سانسور نکن..یک بار هم که شده بفهمیم مساله اصلی چیه و فرافکنی نکنیم! شاید هم سعی کنیم حلش کنیم!!
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
آخه اگر اینها حمایت خود را از دولت پس بگیرند اونوقت.....!!!!!پس یارانه آنها را اضافه و از یارانه فقرا توسط قبض برق و آب وغیرو کم کنید!!!!!
اميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
صحبت هاي آقاي عبدي درسته.اول،در هزينه هاي اداري و مالي صرفه جويي شود.چرا حقوق هيئت مديره بيمه ايران و بانك و ملي...در همين دولت افزايش يافت .دوم،ماليات از ثروتمندان بيشتر بگيرد.سوم،اگر قرار باشه يارانه بيشتر شود فقط به دهك هاي آخر بدهند.
گرمسیر نشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
پوست خربزه زیر پای این آقایان قرار گرفته !
در مناطق گرمسیر بهای برق را بطور عوامفریبانه افزایش داده اند،
بطوریکه در نرخ اصلی تغییری نداده اند ولی مبلغی را بعنوان عوارض ومبلغی را تحت عنوان بدهی قبلی به قبض مشترکان افزوده اند که تا کنون نه آن عوارض سابقه داشته ونه بدهکاری وجود داشته !!
اگر دولت راستگویان این است ما هم معنای راستگویی را متوجه شدیم !!
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۲
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
كاملا درست است
بسياري از سرمايه داران ميلياردي و دهك هاي بالا، ماليات قانوني نمي دهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
خوب مالیات که نمیدهند.همین هم به جا مالیاتشون کم بشه خوبه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
ربطي به اينكه نبايد يارانه بگيرند ندارد
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
طرف میلیاردره و هیچی مالیات هم نمیده !!!
بجای اینکه دولت بتونه ازش ماهانه میلیون ها تومن مالیات بگیره بند کرده به حذف 45 هزار تومن یارانه !!!!! اگر بلدید شناسائی کنید برید مالیات رو وصول کنید که حق قانونی دولته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
هرکه بامش بیش ، خرجش بیشتر!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
من اشخاصی را میشناسم که درآمد رسمی آنها یک میلیون و غیر رسمی و نامشهود که به صورت کار ساختمانی است بیش از پنج میلیون است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
یادم هست که حرف آقای حداد عادل این بود: این هدیه ی مجلس اصولگراست به ملت عزیز و انقلابی ایران.
چه هدیه ای هم شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
بزرگترین خیانت راهمین حدادعادل کردیادتون باشه درزمان خاتمی باطرح تثبیت قیمتها که حداداونموقع رئیس مجلس بودنگذاشتندسالانه بنزین گران بشه وحالا نتیجش جهش انفجاری قیمتها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
من هم بانظر اقاي عبدي موافقم كه يك پوست خربزه اي زير پاي دولت است ومتاسفانه اقاي نوبخت به ان توجه ندارد ايا فكر نكرديد كه شناسائي افراد پردرامد بسيار كار پراشتباهي است دركشور ما يكشبه افراد واجب الحج ميگردند ويكشبه واجب الزكات از سيستم مالياتي نمي شود افراد پردرامد را شناسائي كرد چون بسياري از افراد پردرامد اصلا" مالياتي پرداخت نمي كنند از روي ملك هم نمي شود بطور مثال پسر بنده درسال 90خانه اي خريد ولي بدليل انكه هنوز به سربازي نرفته بود نتوانست خانه را بنام خودش بكند وناچارا" بنام اينجانب شد حال اگر از روي املاك سه دهك را شناسائي كنند من چون دو خانه دارم جزئ دهك بالا ميباشم درصورتيكه بنده يك بازنشسته هستم وبزودي هم خانه را بنام فرزندم ميكنم اصلا"چرا بايد دهك بالا يارانه نگيرد شما اگر بنزين را 200تومان گران كنيد انكسي كه ماشين 2800سي سي دراختياردارد خود بخود به دولت يارانه را بر ميگرداند ولي ان كشاورز كه مصرف گاز وبنزينش يك دهم دهك بالا است يارانه برنمي گرداند خيلي دقت كنيد احساساتي تصميم نگيريد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
چون در ایران سیستم شناسایی درآمدی به صورت عادلانه وجود ندارد پس حذف عده ای و یا عدم حذف عده ای دیگر ظلم آشکار به ملت است که در آینده جواب معکوس میدهد
رضافر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
سلام
نظر بنده رو منعکس نمایید
باتوجه به شرایط بهتر است کا یارانه ها حذف و مجدد و پلکانی به دهک ها داده شود دهک هایی که نگرفتند مستحق دریافت نیستند این راه حل است بقیه حرفها فقط اطلاف وقت است و اجماع نخواهد داشت
ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
هدف از هدفمندی ایجاد عدالت اقتصادی بودنه چیزدیگه.وبا پرداخت یارانه مساوی به همه ی افرادجامعه به این هدف نخواهیم رسید.کسانی که درآمدبیشتردارندمطمئنا این درآمددرقبال کاربیشتریاخدمت بیشتربه مردم ایران نیست.بلکه ناشی ازفرصت هایی است که به دست این افراد افتاده به هردلیلی.ممکنه این فرصت برای همه ی مناطق کشوروهمه افرادواجدشرایط به وجودنیاید...
999
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
خیلی از حرفهایی که این آقا میزد اگرچه به مذاق بسیاری از جمله خود بنده خوش نمی آمد اما در نهایت درست از کار درمی آمد...
دولتمردان روی حرفهای ایشان دقت نمایند.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
یارانه مال همه است و باید به یکسان تقسیم شود،راه حل اوضاع اقتصادی اجرای درست قانون مالیات و ایستادگی جلوی رانت و دانه درشت هاست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
این حرف درست است وتحلیلهای تبزبین آقای عبدی معمولا درست در می آید اما اکنون پرداخت این یارانه ها با وضعیت خراب به ارث گذارده شده برای این دولت به معنای افزایش بیشتر تورم وخالی شدن خزانه فقیر مملکت خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
من نمیدونم ما اگر نفت نداشتیم یا معدن نداشتیم الان اصلا اقتصادی هم داشتیم؟!
حق دارن میگن به ما جهان سومی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
متاسفانه سیاستمداران و اقتصاددانان مملکت ما به جای فکر کردن و زحمت دادن به خود راه حل دیگری جز حذف یارانه به ذهن شان خطور نمیکند اگر قدرت تشخیص دارند چرا ما در جامعه میبینیم که مالیات را ثروتمندان و پولدارها و پردرامدها پرداخت نمیکنند یعنی اینکه نمیتوانند درست تشخیص دهند و فقط طبق معمول مالیات واقعی را کارگران و کارمندان از حقوقشان پرداخت میکنند قبل از اینکه حقوقشان را دریافت کنند پس باز هم قشر ضعیف و متوسط جامعه له میشود و میلیاردرها شناسایی نمیشوند و مالیات نمیدهند حذف یارانه هایعنی بی اعتمادی به دولت یازدهم در بین مردم یعنی عدم توانایی دولت در تصمیم گیری های درست و رفتن دولت به سمت راه حل اسان و بی زحمت و بدون فکر
ممم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
ایشون از حذف یارانه خودشون ناراحتن ظاهرا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
اقای عبدی یکی دوماهی بود هیچ خبری از شما نداشتیم.کم پیدا شدید.از موقع تماس تلفنی اوباما منتظر تحلیل های خوب شما بودم ولی هیچی ندیدم چرا؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
تبعات منفی حذف یارانه ها بیشتر از منافع در آمدی آن میباشد زیرا موجب نارضایتی و تبعیض در بین اقشار جامعه میگردد. در جامعه ما نه ثروت جرم است و نه سرمایه داری این اقشار فقط مستحق دادن مالیات واقعی میباشند نه نقره داغ شدن از طریق حذف یارانه ها .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
ما نفهميديم اين عبدي بالاخره كدوم وريه؟
ابن الدلیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
اگر خطا بود ,خاطرتون جمع,دولت قبلی انجام میداد.پس خطا نیست.
scalper
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
ای کارمند فلک زده. باز هم یارانه تو قطع خواهد شد. چون تو حقوق مشخصی داری و مالیات آنرا قبل از دریافت یک ریال آن می پردازی.
وضع کنندگان قانون خود صاحبان ثروتند پس باز هم تو محکومی.
ناظر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
با آقای عبدی موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
از پزشكها ماليات قانوني رو بگيرن خيلي از مشكلات حل ميشه، يكي از آشناهاي ما كه پزشك هست به اذعان خودش در سال گذشته ٦٠٠ ميليون تومان درآمد فقط ٥ ميليون تومان ماليات حالا، من كه كارمند هستم مجموع فيش حقوقي بنده طي ١٢ ماه ٥٥ ميليون تومان بوده كه حدود ٨ ميليون تومان ماليات كسر شد... طبق قانون بيش از ٢٠٠ ميليون تومان(دويست ميليون تومان) ميبايست ماليات اخذ ميگرديد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
عجب کارمندی هستی پسر . مال ما که 14-15 تومن نشده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
برادر تو هم اگر مثل من فقط یکهفته در ماه خانواده ات را ببینی و همش در کوه و کمر باشی درآمدت به 55میلیون بنده که با کسر از مالیات 47 میلیون میشود میرسد.
علی برادری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
من این نظر را یکبار دیگر نوشته ام اما فرارو متاسفانه منتشر نکرد که اینجا خلاصه اش را تکرار می کنم :
بحث از این قرار است که اینجا موضوع سهم مردم از منابع ملی و کمک به اقشار کم درآمد خلط شده است . اگر آنچه به عنوان یارانه به مردم پرداخت می شود کمک به اقشار کم درآمدی است که توان تنظیم دخل و خرج خود را بدون کمک دولت ندارند آنگاه این اقشار 70 درصد مردم ایران را شامل نمی شوند و بین 15 تا 25 درصد است . اما اگر منظور پرداخت سهم مردم حاصل از آزاد کردن قیمت حامل های انرژی است آنگاه نمی توان هیچ کسی را - مگر به درخواست خود - از این سهم محروم کرد .
آرش
UNITED STATES
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
فراموش نکنیم یکی از اهداف هدفمندی عدالت و کم شدن فاصله ی طبقاتی بود،و از ابتدا هم قرار نبود ثروتمندان یارانه بگیرند،حالا هم حذف صحیح و پرداخت مالیات هم صحیح است.
آقا بالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
بیت المال از آن همه است اگر یارانه می دهند باید به همه بدهند اگر نه همه شو قطع کنن.
طرف رفته ولگرد و معتاد شده باید یارانه بگیره ولی کسی که شب و روز کار می کنه و درامد بالایی هم داره هم مالیات و خمس و زکات و صدقه میده هم باید جریمه بشه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
البته مالیات گرفتن از اشخاص پردرامد نباید فراموش شود
شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
آق بالا جون
دیدتو نسبت به مالیات عوض کن ، مالیات جریمه نیست
جوادسکاکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
طرح نامبرده به اقتصادرایج جهانی نزدیکتراست
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
جناب اقای دکتر نوبخت
با سلام احتراما در رابطه با طرح هدفمندی یارانه ها و همچنین موضوع حدف سه دک بالای جامعه مواردی بشرح زیر خدمتتان عرض میکنم.
مستحضر باشید حذف 22 میلیون نفر یعنی نارضایتی بسیار بالایی ان هم در طبقه ای که اکثر انها به اقای دکتر روحانی رای داده اند و این یعنی خوشحالی اقای احمدی نژاد که اتفاقا همین را میخواهد زیرا ان طبقات پایین تر هنوز یارانه ها را و این طرح را مدیون اقای احمدی نژاد هستند لذا در انتخابات اینده و حتی مجلس اثر خودش را خواهد کذاشت. این طبقه جامعه طبقه ای نیست که اصطلاحا کسی برایش تصمیم گیری نماید لذا بگذارید خودشان تصمیم گیری نمایند. شما بجای این کار بیایید و مجددا سرپرستان خانوار از طریق کمیته امداد- یهزیستی و سایر نهاد ها مانند تعاونی های روستایی و غیره... بروند و برای یارانه ها ثبت نام کنند در این طرح اولا بسیاری از مردم نمیروند و ثبت نام نمیکنند و در ثانی اگر هم به فرض محال رفتند و ثبت نام کردند ان وقت کمیته امداد باید انها را تایید کند که در ان مرحله کار پالایش انجام و مردم حدف شده موضوع را از چشم کمیته امداد خواهند دید و نه از چشم دولت.
این روش باعث خواهد شد که مردمی که مجددا یارانه میگیرند شکرگزار باشند و انهایی که نمیگیرند ، که یا خودشان ثبت نام نکرده اند و یا اینکه از منظر کمیته امداد انها افراد پولداری بوده اند که بازهم حدف شان باعث خوشحالی شان خواهد شد. همچنین با این طرح 70 درصد یارانه ها ازاد و میتواند به سمت تولید و سرمایه گذاری سوق داده شود که با این سمت و سو بیشترین بهره را ان 70 درصد خواهند برد
اگر توضیحات بیشتری از طرح خواستید اینجانب حاضرم طرح کامل را ارايه و پرزنته کنم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
مرحبا به این تحلیل خوب ، روشن و درست امیر
ALI
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
اخذ مالیات از ترلیونرها طبق قانون میتواند چاله چوله ها دولت پرکند وسریعتر میتواند به هدفش برسد تا شناسائی پر درآمد برای حذف غیر عادلانه دهک های مورد نظر ..
كسري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
يارانه حق مسلم هر فرد ايراني با هر سطح از درآمد است و با قانون غير عادلانه نمي توان بخشي از مشمولان اين ثروت ملي را محروم كرد مگر اينكه كسي داوطلبانه از حق خود براي دريافت يارانه انصراف دهد.
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
همین پردرآمدها یا تولید کننده هستند یا فروشنده، اگر یارانه شان حذف شود روی جنس هایشان می کشند و باز این قشر کارمند و کارگر و بازنشسته است که بیچاره تر می شود. مگر حذف یارانه بنزین ماشین های مدل بالا یادتان رفته؟ دیدید که چه شد همین قشر مرفه ، جنس هایشان را گران کردند تا پول بنزین ماشین های لوکس شان را اینگونه تامین کنند. مردم هم اگر فشار اقتصادی خیلی زیادی بهشان وارد شود سر به شورش می زنند و هیچ کس جلودارشان نیست.
نجفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
با سلام.
اینکه باید افراد ثروتمند جامعه شناسایی و از آنها مالیات درست و عادلانه اخذ شود حرف درستی است و این نیز درست است که مخارج دولت باید از مالیات تامین گردد.اما پرداخت یارانه به همه افراد جامعه به هیج وجه عادلانه نیست. فقط یک مثال عینی می زنم و بعد خودتان قضاوت کنید: دندانپزشکی را می شناسم که کهگاه با یکدیگر صحبت می کنیم ایشان خود می فرمودند آیا واقعا من که به شخصه روزی یک تا دو میلیون درآمد دارم باید یارانه بگیرم.شما خود قضاوت کنید.البته قبول دارم که درصد این تعداد افراد به کل جامعه عدد بزرگی نیست. اما نشان عدم توزیع ناعادلانه ثروت است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
اگر کارمندهای بیکار ادارات شناسایی و از سیستم اداری حذف بشوند و نیز از سرمایه داران مالیات قانونی گرفته بشود ، مشکل بودجه خودبخود حل می شود. ثروتمندان خودشون بایستی انصراف از دریافت یارانه بدهند نه اینکه دولت اقدام به قطع یارانه سه دهک بکند بدون اینکه اطلاعات جامع و صحیحی از دهک ها داشته باشد. ثروت ملی برای همه ملت ایران هست. حق محروم کردن مردم از ثروت ملی با دولت نیست ! مجلس قانونی اشتباه تصویب کرده است. هر ایرانی از ثروت ملی حق دارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
عبدی موافقیم ...
حذف یارانه کارمندی - بی تدبیری و ناامیدی
تورج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
در چندين سال گذشته انواع سياستها براي قيمت گذاري و درامد هاي نفتي آزمايش و اجرايي شده است که همگي به تورم و شکست منجر شده است .پيشنهاد ميکنم از تجربه ساير کشورهاي نفت خيز و مشاورين خارجي صاحب تجربه جهت بهره برداري و انتفاع عمومي مردم از اين ثروت خدادادي استفاده شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
یارانه نکبت بار احمدی نژادی هم برای ملت و هم برای دولت دردسر ساز است لذا پیشنهاد می کنم در عرض 5 سال هر ساله 20% از مبلغ یارانه کسر و در تولید و اشتغالزایی سرمایه گذاری گردد و قدرت خرید مردم بتدریج افزایش یافته و جبران هزینه های مردم شود. و تا قدرت خرید مردم افزایش نیابد مرحله دوم افزایش حاملهای انرژی اجرا نشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
با نظر آقای عبدی کاملا موافق هستم زیرا اولا یارانه حق همه مردم از بابت افزایش قیمت حاملهای انرژی ونان است ودولت حق ندارد به بهانه کمبود بودجه حق اقشاری از جامعه را ندهد ومن به نوبه خود از حق خود نمی گذرم.ثانیا من ممکن است ماهی دو میلیون تومان حقوق بگیرم اما وقتی شرکت ما هنوز حقوق اردیبهشت را نداده وبا سیلی صورت خود را سرخ نگه میداریم باید هم مالیات بدهیم وهم یارانه امان حذف شود اما بسیاری که با واسطه گری ودلالی وبدون پرداخت مالیات درآمد های چندین میلیون تومانی دارند وقابل شناسایی نیستند هم یارانه بگیرند وهم مالیات ندهند!!!! وبه هزاران دلیل دیگر که فرصت بیان آن نیست دولت حق حذف سلیقه ای یارانه مردم راندارد.نام شرکت ما هم محفوظ است که اگر خواستید به داد پرسنل این شرکت برسید که چرا هفت ماه حقوق عقب هستیم وهیچ فریاد رسی نداریم در صورت درخواست اعلام میکنم.
ادریس آریاشکوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
من یارانه نمی خوام اما قیمت ها را به سال 84 برگردانید
سیدمحمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
دیروز از سفارت آمریکا بالا می رفتید و امروز طرفدار دوآتشه پولدارها شده اید !!!
عجب زمانه ای است؟؟!!
آقای عبدی شما نه انقلابی بودنتان روی اصول بود و نه محافظه کاریتان از روی تفکر عمیقی است.البته رشته دانشگاهی شما فنی بوده و طبیعی است که نتوانید درک درستی از مسائل اساسی جامعه که همه در حیطه علوم انسانی هستند داشته باشید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
دوست عزیز به منطق حرف توجه کن
چرا ما دست از ترور شخصیت برنمی داریم
سیدمحمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
دوست محترم ناشناس 1056
منطق من می گوید پرداخت یارانه یک نوع سیستم تامین اجتماعی برای افرادی است که با هدفمندی یارانه ها قدرت خرید خود را از دست داده اند و اعتقاد ندارم که یارانه حق همه مردم ایران است.درخصوص ترور شخصیت هم باید بگویم بی انصافی می کنید، چون من ایشان را نقد کرده ام نه ترور شخصیت و این دو با هم تفاوت دارند.ایشان یک تحلیلگر هستند و هر تحلیلگری لازم است نقد شود تا اشتباهات احتمالی خود را برطرف کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
یارانه خق عموم مردمی که تو این کشور زندگی می کنند به جای پرداخت و عدم پرداخت یارانه روشهای سرمایه گزاری رو اصلاح کنند تا پول دارها و خارجی ها پولشون جایی که درست است سرمایه گزاری کنند تا اقثصاد رونق بگیره و به نفع همه باشه
کارمند دولت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
یارانه مال همه ملت است و دهک بالا و پائین ندارد دولت برای حل مشکل کسری بودجه خود دنبال راه های دیگری از جمله افزایش مالیات همون دهک های بالا که یا کارخانه دارند، یا ملاک و برج سازند و یا مدیران رده بالای کشوری وزیرو وکیل و یا اینکه تاجر های پولداری هستند که حتی از کارمندان و کارگران هم ( بطور نسبی ) کمتر مالیات پرداخت می کنند.
ایجاد دو گروهی ( یارانه بگیر و یارانه نگیر) اصلا درست نیست و تبعات اجتماعی سیاسی و اقتصادی خواهد داشت درست همون زمان که شهروندان را به خودی و غیر خوذی یادرجه یک و درجه دو تقسیم کردند!!!
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
دقیقا همینطوره ، ضمن اینکه این مبلغ پول نفته و نفت هم ملی است ومتعلق به همه ملت
شریفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
صحبت های منطقی است.
ما یک کارگر زن داریم میگوید به من هم پیام آمده بود از گرفتن یارانه انصراف بدهم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
فقط برای بعضی ها نیامده !!!!
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
آقا فقط پولدارها ، پول یعنی همه چیز ،
مازاراتی - بی ام و ، ویلای شیک خانه متری 50 میلیون آخ جوووووووووووووون
کارمند اصلاح طلب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
پیشنهاد رضایت بخش : یارانه همه را یکسان کاهش دهند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
گر دولت قادر به تشخیص بود چرا مالیات نیم دهک از افراد پردرآمد را شناسایی و از این مسیر چاله‌چوله‌های خود را پر نمی‌کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
تنها راه و راه حل منطقی، عملی و امکان پذیر افزایش قیمت حامل های انرژی هست و لا غیر
الف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
پیشنهاد می کنم سایتی را ایجاد کنند و نام تمام افرادی که بصورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف می دهند، در آن سایت قرار داده شود. همچنین برای اینگونه افراد، امتیازات تشویقی در نظر گرفته شود.
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
اگرمردم به دولت اعتماد داشته باشند و هرروز شاهد گرانی نباشند خیلی از آنان انصراف میدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
مديريت ناکارآمد هميشه دنبال ساده ترين راه ها است. اين راهکار رو بغال سرگوجه هم مي داند . مدير عامل کارخانه وقتي نمي تواند هزينه ها را مديريت کند يا توان مديريت ندارد حقوق و مزايا ، اضافه کاري يا حتي شير پرسنل را حذف مي کند.
همت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
عبدی میترسی یارانه خودت قطع بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جمشيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
ضريب جيني اصطلاحي در علم اقتصاد است كه در متن اشتباها ضريب جيبي نوشته شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
پرداخت يارانه نقدي از همان اول به نظر من اشتباه بود چون دردي را دوا نكرد اما برداشتن يارانه كنوني از دهك هاي بالا نيز منطقي نمي باشد راهكار آقاي عبدي مبني بر ماليات گرفتن از افراد سرمايه دار كاري ست بجا.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
چرا آز آقای عبدی خبری نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
باید توجه داشت افرادی که مخالف حذف یارانه ها هستند نباید تصور شود از اقشار ثروتمند و سرمایه دار جامعه هستند .زیرا بدینوسیله میخواهند با نظر خود حق مطلب را ادا کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
دولت بايد تمامي يارانه ها را قطع كند و راه و تدبير درستي پيش گيرد اين كارها هدر دادن سرمايه ملي است
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
آنچه باعث این همه مشکل شده عدم اعتماد مردم به دولت بخصوص دولت قبلی است والا با این مبلغ مشکل عمده ای حل نمیشود . اگر مردم شاهد گرانی هرروزه و اختلاس های مداوم و دروغگویی و عدم شفافیت مسئولین نباشند قطعا عده ی کثیری از آنها انصراف خواهند داد .
مجله فرارو