bato-adv
کد خبر: ۱۶۵۶۸۹
وحید محمودی در گفتگو با فرارو

شیوه کنونی هدفمندی نه به صلاح است و نه امکان پذیر/ یارانه به 35 درصد جمعیت کشور پرداخت شود

«بنده توصیه می کنم بخشی از منابع یارانه ها در همان حد که اکنون موجود است در قالب هدفمندی جزئی به گروههایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند پرداخت شود، بخشی از آن به یارانه تولید اختصاص یابد و بخشی از آن صرف مسکن اقشار آسیب پذیر و توانمند سازی تامین اجتماعی شود.»

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «بنده توصیه می کنم بخشی از منابع یارانه ها در همان حد که اکنون موجود است در قالب هدفمندی جزئی به گروههایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند پرداخت شود، بخشی از آن به یارانه تولید اختصاص یابد و بخشی از آن صرف مسکن اقشار آسیب پذیر و توانمند سازی تامین اجتماعی شود.»

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در یک گفتگوی تلویزیونی به کسری بودجه دولت برای پرداخت یارانه نقدی این ماه اشاره کرده و گفته: بنا بر آخرین آمار به دست آمده، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از رقم یارانه نقدی این ماه تأمین شده و هزارمیلیارد تومان کسری وجود دارد.

نوبخت در ادامه با اشاره به محل تأمین این کسری، بار دیگر بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی را مطرح کرده و افزوده است: موضوع حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه در دست بررسی است.

استمرار شیوه کنونی هدفمندی نه به صلاح است و نه امکان پذیر
دکتر وحید محمودی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور استمرار شیوه کنونی هدفمندی یارانه ها نه به صلاح است و نه امکان پذیر و لاجرم دولت باید تمهیدات و تجدیدنظری در این طرح و نحوه پرداخت یارانه ها اعمال کند.»

وی ادامه داد: «اساسا هدف این طرح اصلاح ساختار اقتصادی کشور و کاهش مصرف انرژی بود و اینکه گامی به سمت اقتصادی با حاکمیت نظام اقتصاد بازار و حاکمیت قیمت های نسبی باشد.»

پرداخت نقدی یارانه ها دغدغه فکری دولت شده است
وی افزود: «اما اکنون پرداخت نقدی یارانه ها آنقدر دغدغه فکری دولت شده (که حق هم دارد) که از اصل طرح غافل شده است. دولت باید به این فکر باشد که اصل طرح را در مقیاس و جایگاه واقعی آن اجرا کند.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این طرح یکسری الزامات دارد که باید رعایت شود گفت: «از جمله مهم ترین بحث هایی که در حوزه هدفمندی وجود دارد این است که با سیاست های قیمتی، طرف عرضه (تولیدکننده) را وادار کرد که تکنولوژی های انرژی بَر را کنار بگذارد و سراغ تکنولوژی های نُو برود و با این اقدام بتواند مصرف انرژی و در نتیجه هزینه های تولید را پایین آورده و انعطاف پذیری بیشتری در طرف عرضه ایجاد کند.»

وی ادامه داد: «اما به دلایل تحریم و عدم هماهنگی در سیاست های اقتصادی دولت گذشته عملا این اتفاق روی نداد و دولت کنونی باید در این باره تمهید لازم را داشته باشد.»

سهم تولید از هدفمندی کجاست؟

محمودی گفت: «یعنی دولت حداقل باید دو نکته را مدنظر قرار دهد. اول اینکه قرار است با یارانه تولید چکار کنند و آیا قرار است سهم تولید از یارانه ها را پرداخت کنند یا خیر؛ اگرچه قاعدتا هدفمندی اقتضاء می کند تولیدکننده نیز حمایت شود.»

وی ادامه داد: «دوم اینکه اصلاح تکنولوژی، نیازمند حل مسئله تحریم ها است تا امکان اصلاح تکنولوژی (واردات تکنولوژی و بهسازی در داخل) فراهم شود.»

وی تصریح کرد: «لذا به نظر می رسد اکنون اولا این مسائل خیلی دغدغه دولت نیست و دوم اینکه در بحث پرداخت یارانه به مردم قرار بود بخشی از آن مربوط به مسکن اقشار آسیب پذیر باشد و بخشی در حوزه توانمندسازی تامین اجتماعی هزینه شود که ظاهرا این مسائل نیز به حاشیه رفته و توجهی به آن نمی شود.»

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: «دلیل این بی توجهی نیز فربه گی بیش از حد یارانه نقدی است که این مشکلات را ایجاد کرده است.»

انواع مدل های هدفمندی
محمودی گفت: «اما درباره پرداخت یارانه نقدی باید یادآور شد اساسا سه نوع هدفمندی یارانه وجود دارد. یکی هدفمندی کامل که گروههای هدف را دقیقا شناسایی کرده و یارانه به آنها تخصیص داده می شود.»

وی ادامه داد: «این کار عملا در فضای حاکم بر اقتصاد و رفتار مردم ایران امکان پذیر نیست؛ کما اینکه دولت گذشته تجربه این امر را در ابتدای هدفمندی یارانه ها داشت و مشاهده شد اطلاعاتی که دولت تولید کرده بود قابل اتکا نبود.»

وی با بیان اینکه در این مدل هزینه های زیادی به دولت تحمیل و بورکراسی اداری تشدید می شود گفت: «از سوی دیگر در این شیوه دولت دچار خطای نوع اول و نوع دوم می شود. یعنی عده ای که مشمول دریافت یارانه هستند از دریافت یارانه حذف می شوند و عده ای که استحقاق دریافت یارانه ندارند، یارانه دریافت می کنند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «به همین لحاظ نوع دیگری از هدفمندی که اکنون در حال اجرا است مطرح شده که هدفمندی صفر نامیده می شود. در این هدفمندی که برگرفته از مدل فریدمن است به همه یارانه پرداخت می شود.»

وی ادامه داد: «البته در این مدل گفته می شود که به دنبال آن نیستند که به همه یارانه پرداخت شود؛ بلکه به دنبال آن هستند که با اصلاح قیمتی که صورت می گیرد گروههای هدف کمتر آسیب ببینند و اگر به همه یارانه پرداخت می شود به این دلیل است که مطمئن شوند گروههای هدف از دریافت یارانه محروم نمی شوند.»

وی افزود: «هزینه دریافت یارانه از سوی مابقی افراد که نیازمند نیستند در برابر هزینه شناسایی گروههای هدف و تشدید هزینه های بورکراسی عدد قابل توجهی نمی شود.»

محمودی گفت: «اما مدل سومی از هدفمندی نیز وجود دارد که هدفمندی جزئی نامیده می شود. به این معنا که گروههایی که شناسنامه دار هستند و تحت پوشش نظام های حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند تحت پوشش قرار می گیرند و سعی می شود اطلاعات این گروهها که نیازمند هستند تکمیل شود.»

یارانه به 35 درصد جمعیت کشور پرداخت شود
وی ادامه داد: «با توجه به برآوردی که من برای خط فقر در ایران بدست دادم تعداد افرادی که در این گروهها قرار دارند حدود 35 درصد جمعیت کشور است. لذا می توان با مدل هدفمندی جزئی به همین 35 درصد یارانه پرداخت کرد.»

وی افزود: «چون در غیر این صورت اگر دولت بخواهد هدفمندی کامل را اجرا کند و دنبال آن باشد که نیازمند و غیر نیازمند را شناسایی کند درگیر بورکراسی اداری خواهد شد، نارضایتی های تشدید و چالش ها بیشتر می شود.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «لذا بنده توصیه می کنم بخشی از منابع یارانه ها در همان حد که اکنون موجود است در قالب هدفمندی جزئی به گروههایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند پرداخت شود، بخشی از آن به یارانه تولید اختصاص یابد و بخشی از آن صرف مسکن اقشار آسیب پذیر و توانمند سازی تامین اجتماعی شود که در قانون هدفمندی نیز پیش بینی شده و دولت را به این امر مکلف کرده است.»

وی ادامه داد: «با این شیوه می توان جهت بهتری به قانون هدفمندی داد تا در بلند مدت به این سمت رفت که منابعی که به گروههای فقیر و پایین درآمدی داده می شود آرام آرام با ثابت نگاه داشتن مبلغ پرداختی و با توجه به بالا بودن نرخ تورم در ایران عملا به تدریج این مبلغ ارزش خود را از دست بدهد و طی یک بازه 4 ساله دولت بتواند به تدریج این یارانه نقدی را کم کند و سراغ رویکردهای توانمندسازی برود که بر اساس آن می توان به صورت اساسی محرومیت را در کشور از بین برد.»

وی خاطرنشان کرد: «لذا دولت باید در مدت مذکور مبلغ پرداختی به گروههای پایین درآمدی را ثابت نگاه دارد و هیچ تغییری در آن ندهد.»
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
این آقای دکتر ماهی چند ملیون حقوق میگیرند و براشون مهم نیست که یارانه بگیرند یا نه .
اگر جلوی این اختلاسهای میلیاردی رو بگیرند بهتره تا اینکه این چندر غاز رو از مردم بگیرند.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بخش از جامعه که دارای اشتغال یا مشاغل پر درامد هستند با توجه به ورشکستگی دولت فعلا یارانه بنظر من قطع شود
و یارانه به افراد بیکار که خیل عظیمی از جامعه هستند داده شود بهتر هست
ناشناس
-
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
مردم به هوش باشید حتی پولدارها نباید حذف شوند چون بعدش نوبت بقیه هست بعد می گویند فقط کمیته امداد و بهزیستی و بعد هیچ کس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
این مبلغ یارانه خیلی کم هست بایستی این میلغ به تناسب تورم افزایش پیدا بکنه الان 300 هزار تومن هم برای یارانه کمه.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
خداوکیلی شوخی نمیکنم یک پیشنهاد سازنده اگر واقعا ندارن بدن مال همه رو کم کنن مثلا 40 هزار تومان درماه - نه این که کلا به یه عده ندن چون این حق همه است . میشه لطفا چاپ کنین ممنون میشم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۰
منتقد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
جناب دکتر عضو هیئت علمی دانشگاه می باشند و با حقوق های کلان زندگی مرفه دارند و از وضعیت اقشار کم در آمد و حقوق بگیران خبر ندارد. نظر و پیشنهاد دادن در مورد زندگی مردم چقدر در ایران آسان است.
ناشناس
Japan
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
عزیزم این یارانه ها بلای جان اقتصاد پویا است و الان با تزریق این حجم نقدینگی به جامعه همه ما داریم فقیرتر می شویم ولی متوجه نیستیم.
رئوفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
از استاد محترم يك سئوال دارم: ما همه شاهد اختلاس ها و تباني ها و فساد هاي ميلياردي بوديم و هستيم كه آب از آب تكان نخورد. همچنان ميليارد ها تومان كه به جيب انحصار كنندگان واردات و دلالان ارز و كله گنده ها كه ماليات نمي دهند ميرود هيچ مشكلي براي اقتصاد كشور ايجاد نكرده. آيا تنها يارانه اي كه به داد ندارها رسيده معضل اقتصادي كشور شده؟
محمدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
راهش قطع يارانه نيست. اگر دولت كم آورده بنزين را به قيمت واقعي بفروشد. ماليات را از بنگاه هاي اقتصادي دولتي بگيرد. از قطع سهم رانتخواران جور كند. اگر يارانه سهم هر ايراني از ثروت ملي است بايد به همه پرداخت شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آفرین رئوفی
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
خانم یا آقای منتقد
فکر نمی کنی با افزایش یارانه چه مقدار به قیمت مایحتاج خلق اله اضافه میشه؟ بهتر نیست بقول حضرت "مولانا" کدو هم مد نظر باشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
پاسخ جلال 12:55

در کامنت منتقد کجا صحبت از "افزایش یارنه ها " که شما از آن انتقاد کرده اید آمده است؟؟!!

ظاهرا" شما از ذوق بعضی چیزها متوجه کدو نشدید!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
به صلاح کی نیست؟؟!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
همه اقتصاد دانان ایران و دنیا مشکل اساسی‌ مملکت را رکود و در نتیجه بیکاری می‌دانند، اصلا کسی‌ در این دستگاه عریض و طویل دولت نیست که بگه اگه سهم این ۳۵۰۰ میلیارد تومن در ماه و ۵۰ هزار میلیارد تومن در سال را حذف کنید، چه بلایی بّر سر بازارها، اصناف و مالیاتهای دولت از ناحیه کاهش تقاضا و مصرف میاورد، کم کمش با گسترش فقر در طبقات پائین، چند درصد بیکاری را در کشور افزایش خواهد دید! تمام بحران آمریکا از اینجاست که دولت میخواهد پول به جامعه تزریق کند تا مصرف را بالا ببرد ولی در ایران که دارای رشد منفی‌ است صحبت از کاهش مصرف میشود، جالبه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
خیلی هم خوب !
تئوریسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بهتر است یارانه مستقیم به افراد تحت تکفل بهزیستی، کمیته امداد، بیماران صعب العلاج و بیکاران پرداخت شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
والا من با پست مديريتي حقوق يك ميليون و دويست هزار توماني و اجاره خانه ششصد هزار توماني ديگر قادر به ادامه زندگي نيستم و فكر كنم الان جزء اون سي و پنج درصد جامعه هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
شما مدیر کجا هستی که حقوقت یک ودویسته احتمالا فقط مدیر خودتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
مديري كه بيشتر از من بگيره بايد بهش شك كني وگرنه با سابقه بيست سال و پست مديريتي حقوق همينقدره عزيز جان و اداره من بيشتر از سي نفر پرسنل دارم كه حقوق انها بخاطر اينكه از حق ماموريت برخوردار هستن خب بيشتره ولي مدير نه اگر ميخواي بدوني من تو يكي از شركتهاي وزارت راه و ترابري سابق فعاليت ميكنم
ناشناس
-
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بعضی از مدیران بخشهای کوچک همینطور هستند
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
متاسفانه اکثر تولیدکنندگان به بهانه پوشش هزینه های تولید در دوسال گذشته و در نبود کنترل و نظارت دولتی که بازار را رها کرده بود،کالاهایشان را در سه بعد گران کرده‌اند:
افزایش قیمت کالا، کاستن از کمیت کالا و کاهش کیفیت کالا.
در برخی موارد توصیه های از طریق عوامل دولت قبلی شده بود:مثل درج تعداد 300 برگ کاغذ بر روی دستمال کاغذی و گذاشتن 200 برگ در داخل بسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اگه ایشون خودشون رو کارشناس اقتصادی می دونن باید به وضعیت اقتصاد خانواده ها اهمیت بیشتری بدن تا اقتصاد دولت چون تمام این مشکلات اقتصادی از بی تدبیری دولت ها نشأت می گیره چه تحریم ها و چه تورم و رکود و بیکاری و هزینه این ندونم کاری دولت هارو نباید مردم بیچاره بدن که از شانس بدشون گیر این دولت های بی مسئولیت و خودخواه افتادن . کسی که برای ایشان نامه فدایت شوم نفرستاده بود که بیایید رئیس جمهور و وزیر و وکیل بشین .
كسري
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
حذف يارانه از بخشي از مردم كار درستي نيست.يارانه حق حتي ثروتمند ترين فرد ايراني است مگر اينكه خودش نخواهد. اين نظر يك حقوق بگير از قشر ضعيف جامعه است فرارو لطفا منتشرش كن لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ثروت های ملی مال همه هست
111111111111111
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
حق با شماست منتهی اگر قشر ضعیف جامعه حمایت بیشتری نشن قشر قوی جامعه هم در معرض خطر قرار میگیرن،به نظر من به جای شناسائی 3 دهک بالا دولت باید بیاد دهک های پائین رو به طور دقیق شناسائی کنه و به قول استاد دانشگاه عزیز دنبال یک سیستم قوی تامین اجتماعی برای همه مردم،مسکن اقشار آسیب پذیر و البته بخش تولید باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بی تدبیری ونومیدی
-حذف یارانه کارمندی
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
این دور باطل افزایش نرخ حامل های انرژی و پرداخت یارانه که مجددا موجب افزایش تورم و در نتیجه افزایش هزیه انرژی می گردد، تا کجا باید ادامه یابد. دولت باید پرداخت یارانه را قطع و از اقشار آسیب پذیر به طریق دیگری حمایت نماید
ناشناس
-
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
مثبت اشتباه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اشکال نداره ؛ قیمتها را برگردانید به قبل از طرح هدفمندی ، کل یارانه را حذف کنید .
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
کی گفته فقط 35% مردم زیر خط فقرند؟ با این حقوق ها و خرج زندگی حداقل 70% مردم زیر خط فقرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اعلام خط واقعی فقر در کشور مان فوق محرمانه است!

مگر به شیوه نادرست اعلام مصلحتی دولت گذشته!!
masood
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
من یک ایرانیم ، نفتی که فروخته می شود مال من و هر ایرانی دیگری است .در خارج اتوبوس را مجانی میکنند و افراد کم درآمد از آن استفاده می کنند. هیچ کس جلو افراد ثروتمند را برای سوار شدن به اتوبوس نمی گیرد.مگر پول نفت مال یک عده است که آن را حذف می کنند. نه عزیز دل یک میلیاردر هم باید سهم یارانه داشته باشد حال می خواهد کل آن را ببخشد یا بگیرد حقش است.حتی معتادی که ایرانی است و پول خودش را می گیرد و مواد می خرد هم نباید سهمش قطع شود. فقط می توانم بگویم راهش این نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
موافقم

راهش این بی تدبیری نیست!

راهش افزایش قیمت سوخت متناسب با درجه سوخت ماشین ویا قیمت ماشین است و مالیات بر مصرف که نشانه عدالت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
کاملا با شما موافقم
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
در بحث هدفمندی قرار بود با افزایش حاملهای انرژی منابع حاصل صرف کمک به اقشار ضعیف جامعه گردد ولی در عمل این موضوع محقق نشد و دولت با کسری جهت تامین نقدینگی مواجه شد و کلیه برنامه مطابق پیش بینی انجام نشد . بهر حال جهت برون رفت تنها راه حذف یا تعدیل یارانه ها جبران کسری افزایش قیمتها در افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولت و کارگران بوده - ثبات قیمتهای کنونی تا بیشتر افزایش نیابند - حذف یارانه افراد ثروتمند - پرداخت یارانه تولید - تعدیل و کاهش نرخ سود بانکی بمنظور انتقال سرمایه بانکی به تولید - برداشتن قوانین و بروکراسی اداری بمنظور تسهیل در جذب سرمایه - ثبات در برنامه اقتصادی میباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
كدام توليد كننده در ايران داريم بجز كشاورز بدبخت. بقيه دلال هستند مثل همين خودرو سازها
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بابا کمر مردم از این گرانی شکست . وقتی طرح هدفمندی جوابگو نیست و این همه کسری برای دولت دارد، بیخیال هدفمندی بشید و برگردید به همون قبل . یارانه نخواستیم ارزانی را برای مردم فراهم کنید . یک جوان 25-30 ساله در این وضعیت گرانی و بیکاری پول از کجا باید فراهم کند و تشکیل خانواده بدهد؟ به فکر کار و اشتغال ما جوانان باشید . خسته شدیم از این بیکاری و بی پولی و گرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اگر دولتمردان مي خواهند جبران كسري بودجه شوند بروند از رانت خواراني مثل بابك زنجاني و آن 3000هزار ميليارد را بگيرند تا همه اين كسري ها جبران شود و تمام پولها به بودجه دولت واريز گردد تا ديگر كسري بودجه نداشته باشيم كه دولت تدبير و اميد به جاي آن بخواهد يارانه ها را قطع كند و جالب تر از آن حامل هاي انرژي را افزايش دهد. جالب است حامل ها را افزايش مي دهند يارانه ها را هم قطع مي كنند 2 روز ديگر هم تمام اجناس چند برابر مي شود آن موقع دولت تدبير و اميد مي خواهد چه كند؟ اين كه مي شود بدتر از احمدي نژاد
غیر کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آقای دکتر وحید محمودی

رفاه عنوانی است که هم در اقتصاد تعریف شده وهم به عنوان یک جز از سلامت تعریف شده است

لطف کنید آمار بدهید چند درصد مردم ایران در رفاه هستند؟؟؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
به نظر من بهتر است یارانه را قطع کنند. از وقتی یارانه پرداخت شد باعث ایجاد تورم شد. برای جبران کسری یارانه مجبور میشوند قیمت بنزین را بالا ببرند که خود باعث ایجاد تورم بیشتر می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بنزین اگر متناسب با نوع ماشین قیمت گذاری بشه(هرچی ماشین گرونتر قیمت بنزین صرفیش هم گرونتر) بهترین راه حل است برای همه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
قیمتهای فعلی هم نه به صلاح است نه امکانپذیر
م ت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نبظر من اين اقا اشعار خوبي سروده اند.دعوت كنيد از ايشان در شب هاي شعر تا همه استفاده كنند!!!!!
مسعود
Germany
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
در ايران تنها 7 درصد درآمد دولت از محل مالياتهاست كه البته عمده آن هم از حقوق بگيران (كارمندان دولت و كارگران) ستانده مي شود به طوريكه بسياري كسبه بازار و ... با به نام كردن مغازه ها يا خودروهايشان يا .... از پرداخت ماليات فرار مي كند. همچنين سالهاست كه سازمانهاي بزرگي مثل آستان قدس رضوي. بنياد مستضعفان . سپاه و ... كه فعاليتهاي اقتصادي گسترده اي هم دارند به دولت ماليات نمي دهند. قبل از اينكه دولت بخواهد يارانه دهكهاي پردرآمد را حذف كند ابتدا اين تبعيضات در نحوه گرفتن ماليات را رفع كند و سپس اگر باز هم كسري در پرداخت يارانه ها آورد به نسبت كسري خود از دهكهاي بالاي درآمدي حذف كند كه البته همين هم باز نياز به اطلاعات دقيق دارد.
ناشناس
-
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
جان کلام را گفتی اقای روحانی این گوی و میدان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
با سلام
آقای دکتر بنظر شما آیا کارگرانی که حقوقی کارگری دریافت میکنند را مدنظر قرار داداید با دریافت روازانه 162375 ريال اینها جزء کدام دسته محسوب می شوند
با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
قانون هدفمند کردن یارانه ها با تصویب مجلس اجرا گردیده است اگر به هدف نرسید و در نیمه راه عقیم ماند مقصر اصلی کار شناسان اقتصادی
مجلس بوده است که جوانب تورم زای آن را در نظر نگرفتند و اکنون باید پاسخگوی تبعات ناهنجار اقتصادی آن باشند.از حذف کردن یارانه ها منصرف شوند . برای معضلات اقتصادی پیش آمده راه حل دیگری پیدا کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
مخصوصا" یکی از مقصران اصلی اقای توکلی نماینده مجلس هستند که باید پاسخ گو باشد.
زینتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اشکال نداره قطع کنید من اینقدر در آمد دارم که 45 هزار تومان پول خوره واسم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آقا یا خانم استاد
آیا فکر میکنی که جامعه و اختلاف طبقاتی و مشکلات ادامه تحصیل و مسکن و سوخت وغیره کم هستند ویا میخواهی مردم فقط به فکر دزدی و جیب بری و کارهای خلاف اجتماعی و غیر متعارف دست بزنند لطفاً همه جانبه به موضوع نگاه کنید و تنها نظر فردی را ارائه ندهید دولت و مجلس برای همین کارها هستند پس نیازی به نظر شما نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
به فرض هم كه چنين كاري را بكنند اونوقت تكليف اين همه كارگر و كارمند بيچاره كه جزو اين سه دسته حضرتعالي قرار ندارند و تحت حمايت هيچ سازماني هم نيستند چي مي شه؟؟؟؟؟؟؟؟
بينا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
چه طوريهاست كه دولتها براي فروش دلار در بازار به امثال ب-ز روزي چندميليون دلار با كميسيون بگو تك توماني پول مي‌دهند كه در بازار آزاد بفروش برسانند به نرخ سال 75 روزي 17 ميليون تومان، كميسيون به اين دلالهاي بانك مركزي ميرسيده حالا براي دادن يارانه به مردم كسري آوردن، جل‌الخالق لابد براي پرداخت حقوقهاي چندده ميليوني و پاداشهاي چندصدميليوني مديران يك سري از شركتهاي وابسته به دولت كه خون مردم رو در شيشه كرده‌اند كسري آورديد اگه راست ميگيد دولت رو كوچيك كنيد اينهمه پيمانكارها بي‌مصرف رو بيرون كنيد كه قرارداد 5 قروني مي‌بندند و 1 قرون هم خرج‌نمي‌كنندو به پرسنلشون 30 درصد دريافتي كه از دولت مي‌گيرند را نمي‌دهند، متأسفانه در ايران باندبازي، فساد اداري، رانت و ... مملكت رو فنا كرده و گويا هنوز هم اين داستان ادامه داره ....
ناشناس
Spain
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
از اول هم اجراي اين طرح اشتباه بود.
اگر دولت قبل از اجراي طرح در فشار بود ميتوانست در گامهاي كوچك نرخها را افزايش دهد و تورم هم با گامهاي كوچكتري افزايش ميافت ولي نه اينكه يك مرتبه پول يارانه به مردم بدهد و نقدينگي را زياد كرده و اينطور تورم لجام گسيخته به بار آورد.
با اينكه دير است ولي جلو ضرر را هر جا بگيريم منفعت است. پرداخت پول يارانه را به كل مردم متوقف كنيد و در فاصله يك ماه پول آن را صرف حمايت به كالاهاي اساسي و بهداشت و درمان و توليد و انرژی و آموزش اختصاص دهيد.
اينطور تورم هم پايين خواهد آمد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
در كتب خواند ه ام كه امير المومنين علي ع از بيت المال مسلمين به همه 3 دينار ميدادند چه فقير و چه غني.چون سهمشان از بيت المال بوده.يه سوال هم دارم:گناه آن فرد دارايي كه سالها درد و رنج كشيده و دود چراغ خورده و زحمت كشيده الان پولداره چيه؟شايد نيازش نباشه اما حقشه. دقت كنيد به اين كلمه حقشه.اگر خواست بايد با ميل شخصي انصراف بده نه با زور
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
حضرت امیر ع به خانه فقیران آذوقه هم میبردند.
مگر به خانه اغنیاء هم میبردند؟!
ناشناس
-
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
دقیقا از نظر شرعی نباید کسی حذف شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
من 15000000ریال حقوق میگیرم بخدا الان منتظرم یارانه بدن تا سر برج برسم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
دوست عزیز قبوض آب برق ... خودتو با تاخیر پرداخت کن.
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
وقتی اجاره مسکن 1 ملیون باشه دیگه حقوق 1.5 چیزی نیست.
بیچاره اونایی که زیر 1 میگیرن و بیچاره تر بیکارها
نادم و پشیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آقای روحانی
شما که با شعار و دغدغه اصلاح و بهبود معیشت مردم آمده بودی الان دقیقا کجایی؟؟؟!!!
راستی اخبار تصمیمات ناشیانه و خلق الساعه این تیم اقتصادی مجرب ! دولت تدبیر !! و امیدت !!! را که در همین مدت کوتاه، زندگی و معیشت و روح و روان مردم را شدیدا مشوش و مغشوش و تیره و تار کرده اند شنیده ای؟؟؟؟
متاسفیم
که قسم کلید را باور کردیم
ولی دم عیان داس را ندیدیم
خود کرده را تدبیر نیست...
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv