bato-adv
کد خبر: ۱۶۴۲۲۶
ابراهیم یزدی در گفتگو با فرارو:

"آمریکا" به "ایران" نیاز دارد

از سوی دیگر آمریکا می داند ایران در سوریه نفوذ دارد، همانطور که در افغانستان نفوذ داشت. بحران سوریه می تواند تمام منطقه را به آشوب بکشاند. فراموش نکنیم در پشت صحنه، اسرائیل مایل است که این جنگ توسعه پیدا کند و غرب درگیر این جنگ شود. لذا آمریکا می داند که ایران در سوریه نفوذ دارد و می تواند به حل این بحران کمک کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۲
فرارو- دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت بازرگان و دبیرکل نهضت آزادی در گفتگو با فرارو  به بیان روابط ایران و آمریکا می پردازد. وی معتقد است اصرار اوباما برای دیدار با روحانی در نیویورک به دلیل درماندگی آمریکا در بحران های منطقه ای و نیاز آمریکا به ایران است. یزدی به نقش سوریه در روابط ایران و آمریکا می پردازد و معتقد است ایران باید از اسد بخواهد که از قدرت کناره گیری کند. وی همچنین در این گفتگو به نقش اسرائیل در روابط میان ایران و آمریکا می پردازد.

گفتگوی تفصیلی فرارو با ابراهیم یزدی را در اینجا بخوانید: سه علت عمده دشمنی ایران و آمریکا

آقای دکتر! به گفته آقای ظریف در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک چندین بار از سوی آمریکایی ها درخواست شد که ملاقاتی میان آقای روحانی و اوباما انجام شود که بالاخره آن تماس تلفنی صورت گرفت. به نظر جنابعالی علت درخواست های مکرر آمریکا برای دیدار با رئیس جمهور ایران چیست؟ برخی ها معتقدند درماندگی آمریکا در بحران های منطقه ای و نیاز آنها به ایران علت این موضوع است. آیا جنابعالی با این نظر موافقید؟
من با این نظر موافق هستم. تجربه ناموفق جنگ در افغانستان و نیز در عراق باعث شده نه تنها آمریکایی ها بلکه اروپایی ها نیز از وقوع درگیری جدید نظامی در منطقه نگران باشند. لذا در عین حال که دولت آمریکا به سوریه هشدار می دهد اما افکار عمومی این کشورها آماده پذیرش جنگی دیگر نیست.

از سوی دیگر آمریکا می داند ایران در سوریه نفوذ دارد، همانطور که در افغانستان نفوذ داشت. اگر همکاری ایران با آمریکایی ها نبود طالبان در افغانستان سقوط نمی کرد و مخالفین طالبان بر سر صدارت کرزای به توافق نمی رسیدند.

بحران سوریه می تواند تمام منطقه را به آشوب بکشاند. فراموش نکنیم در پشت صحنه، اسرائیل مایل است که این جنگ توسعه پیدا کند و غرب درگیر این جنگ شود. لذا آمریکا می داند که ایران در سوریه نفوذ دارد و می تواند به حل این بحران کمک کند.

به نظر جنابعالی بحران سوریه چه نقشی در روابط میان ایران و آمریکا می تواند بازی کند و ایران چگونه باید از این موضوع به سود منافع ملی خود استفاده کند؟
بنده سه هفته پیش پیشنهادی را در قالب یک نامه خدمت آقای روحانی داده بودم. در این نامه پیشنهاد کردم ایران با تکیه بر پشتوانه سرمایه‌گذاری‌هایی که در سوریه کرده است، آقای اسد را قانع کند که از حکومت کناره‌گیری نماید. اگر ایران این کار را انجام دهد هم غرب را از این بن بست نجات می دهد و هم ایران در وضعیتی قرار می گیرد که می تواند وارد معادلات جهانی شود و این به نفع ایران است.

اسد یک مهره سوخته است و ماندن وی بر سر قدرت هیچ دلیلی ندارد و نه به نفع ایران است و نه به نفع سوریه و دیگر کشورهای منطقه است. آمریکایی ها می دانند که ایران چنین توانایی را دارد و به همین دلیل مایلند روابط خود را با ایران بهبود ببخشند.

علاوه بر این آمریکا می داند ایران در منطقه خاورمیانه یک دولت قدرتمند است و بنا به دلایل مختلف اگر ایران همکاری نکند هیچ تغییر و تحولی در خاورمیانه رخ نخواهد داد.

آقای روحانی گفتند پرونده هسته ای ایران باید در عرض چند ماه و نه چند سال حل و فصل شود. روز گذشته جان کری نیز گفته بود این امکان وجود دارد که پرونده هسته ای ایران در کمتر از 6 ماه حل و فصل شود. جنابعالی امکان این موضوع را چقدر واقع بینانه می دانید؟
من دقیقا نمی دانم اینکه ایران می گوید پرونده هسته ای باید حل شود بر اساس کدام نقشه راه حل شود؟ آیا منظور این است که ایران می پذیرد درصد غنی سازی را محدود کند، پروتکل الحاقی را امضاء کند و بازرسان آژانس بدون اطلاع قبلی از اماکن مختلف بازدید کنند؟ لذا اینکه گفته شود در شش ماه یا کمتر حل شود یک مسئله است و اینکه چه نقشه راهی برای حل این مسئله دارند مسئله دیگر است که من از این موضوع اطلاعی ندارم.

آقای دکتر! آیا ممکن است آمریکا به دنبال این باشد که با ایران مذاکره کند اما در طول مذاکره مسائلی مطرح شود که ایران با آنها موافقت نکند تا بدین ترتیب آمریکا به جامعه جهانی بگوید ما خواستیم با ایران کنار بیاییم اما آنها حاضر نشدند و بدین ترتیب عرصه را بر ایران تنگ تر کنند؟
آمریکایی ها هر هدفی داشته باشند طبیعی است که باید برای آن هدف در زمان خود توجیه داشته باشند. مسلما آمریکا تمام راهها را خواهد رفت و اگر ایران نتواند خوب بازی کند به افکار عمومی دنیا خواهد گفت ما خواستیم، اما ایران موافقت نمی کند. لذا ایران بر سر دوراهی است. اکنون که رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات عالی رتبه مواضع متفاوتی با گذشته دارند ما شاهد هستیم که مقامات آمریکایی نیز عاقلانه عمل می کنند و واکنش های مثبتی دارند و لذا باید از این فرصت استفاده کرد.

آیا به نظر شما نقش و اهمیت جایگاه اسرائیل در نزد آمریکا آنقدر زیاد نیست که بابت آن حاضر به عادی سازی روابط خود با ایران نشود؟
مسئله اسرائیل خیلی پیچیده شده است. کارتر در کتاب خود با صراحت عنوان می کند پس از قرارداد کمپ دیوید مسئول ادامه جنگ اسرائیل است؛ چرا که سادات به این شرط قرارداد را می پذیرد که اسرائیل به مرزهای سال 1967 برگردد؛ اما اسرائیل به تعهدات خود عمل نمی کند.

امروز اسرائیل تحت شدیدترین فشارهای تاریخی برای بازگشت به مرزهای سال 1967 است. اما اسرائیل تمایلی به صلح ندارد و دلایل فراوانی برای این امر وجود دارد. صلح با فلسطین و منتفی شدن جنگ به معنای این است که در دراز مدت اسرائیل موضوعیت خود را از دست خواهد داد و لذا اسرائیل تمایلی به صلح ندارد.

اما آمریکا و غرب مصّر هستند که بعد از دوران جنگ سرد باید تمام کانون های آشوب از بین برود که یکی از بزرگترین کانون های آشوب در منطقه خاورمیانه مسئله فلسطین و اسرائیل است. اسرائیل اکنون تحت فشار است و به همین دلیل نمی خواهد روابط ایران و آمریکا بهبود پیدا کند و دنبال آتش افروزی در منطقه است.

سیاست ایران در طول هشت سال اخیر درباره اسرائیل و آمریکا بسیار اشتباه بوده و هر اقدامی که در اینباره صورت گرفته به ضرر ایران تمام شده است. لذا اکنون بهترین فرصت برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا است و به نظر من اولین قدم برای ورود به صحنه جهانی این است که ایران ابتکار عمل در سوریه را در دست بگیرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اوباما وآمریکا به ایران نیاز دارن چون این طور حمایت مالی ومعنوی اسراییل راهم به همراه دارن
ممد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
درود بر نهضت ازادى درود بر ملى مذهبى ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اگر 34 سال پیش به حرفهای آقای دکتر یزدی گوش داده می شد الان نه 8 سال جنگ با عراق را داشتیم و نه در این حالت با دلار 3010 تومان بودیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
دقیقا 34 سال پیش یزدی چی گفت ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
فرارو برای چی فقط با ورشکسته ها مصاحبه می کنی. ارزانتر می افتد؟
شارلاتان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اینم یک اعتماد به گرگ"اوباما در برابر خبرنگاران تأكيد كرد براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي مصمم است و با چشماني باز وارد مذاكره شده و هيچ گزينه‌اي از جمله گزينه نظامي را از روي ميز برنداشته‌ است"
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۵
سپيدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
سیاست ایران در طول هشت سال اخیر درباره اسرائیل و آمریکا بسیار اشتباه بوده و هر اقدامی که در اینباره صورت گرفته به ضرر ایران تمام شده است.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
برادر جان اقای یزدی شما یک عمر در رویا و خواب بودید الان هم در وجهی دیگر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
میشه لطفاً توضیح بدین که با چه استدلالی میفرمایید آقای یزدی یک عمر در رویا و خواب بودن ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
واقعا جان کلام را گفتی. اینها نه خود را شناختند نه دیگران را.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
جالبه ابر قدرت جهان به ما نياز داره- لا لا لالايي- لا لا لالايي- بچه ارم باش اقا يزدي بيدار ميشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
علی کوچولو، هنگامی که بزرگترهای تو تازه بیب دمینی رو شناختند، امثال دکتر یزدی ها در راه مبارزات میهن در زندان رژیم شاه بودند. حالا باید دید کی یه عمر تو خواب و رؤیا بوده و کی داره با یه دنیا معلومات و تجربه دیپلماتیک از لزوم هوشیاری در تعاملات منطقه ای و جهانی حرف میزنه!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
جاهل
سکوت کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
آقای ناشناس 15:00 از کجا فهمیدی این علی آقا کوچولوست. اگر هم از سن از شما کوچکتر باشه از عقل بزرگتره چون بدون توهین به دیگران نظرش رو گفته شما هم بجای دهن دری نظرت رو بگو و برو.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
سقوط بشار يعني پيروزي القاعده پيروزي القاعده به معني ازاد شدن شدن مرز سوريه و اسرائيل ئ نهايتا بمباران اسرائيل توسط خمپاره و ديگر ادوات خواهد شد اسرائيل امكان جنگ با نيروهاي غير منظمي چون القاعده را ندارند در نتيجه حتما امريكا در سوريه به ايران و بشار نياز دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
آقای دکتر یزدی نگفتند اسد سقوط کند گفتند ایران از اسد بخواهد کنارگیری کند یعنی در واقع فقط اسم عوض میشود و فردی که مورد نظر ایران است در راس قدرت قرار میگیرد.
غلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
نه عزیزم وضعیت الان سوریه ایده ال اسراییله.یک کشور درگیر جنگ داخلی از همه لحاظ ضعیف شده...
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
یاد شادروان مهندس بازرگان گرامی باد. درود بر افراد میهن دوستی که همواره منافع ملی ایران و اخلاق سرلوحه تصمیم گیری هایشان بوده است. اندیشه این گروه بسیارجلوتر از گروههای تمامیت خواه زمان خود بود، حیف ...حالا پس از تحمیل میلیاردها دلار هزینه به کشور چاره جز رجوع به تفکر وطن دوستانه و واقع گرایانه این گروه نیست.
سرخ رو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
امیدوارم وزارت خارجه از مشاوره های افراد کهنه کار چون ابراهیم یزدی بهره لازم را ببرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ما ملی مذهبی نمی خواهیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
متاسفانه اینها به غلط ملی مذهبی معرفی شده اند در حالیکه نه از مذهب چیزی می فهمند نه ملیت.
سپيدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
در پاسخ ناشناس 11.8
قسم ميخورم از ملي مذهبي جز همين عنوان چيزي نميدوني كله خشك.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ما خوارج کفش پران نمی خواهیم
يك بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ولي ما مي خواهيم!
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
هیچ می دانید روز قدس را اقای ابراهیم یزدی پیشنهاد داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
البته اين بشار بود كه سناريوي سوريه را بسمت حضور القاعده و تكفيريها براي ترساندن غرب از سقوط خود كشاند و بسياري از خونهاي ريخته شده در سوريه در ذمه بشار و مدافعانش مي باشد چون دو سال پيش مخالفان مدني بشار ميتوانستند سوريه را مديريت كنند و خبري از القاعده نباشد
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اوباما به ایران نیاز ندارد، او به فکر اینه که اگر با ایران به توافق نرسد، ساختار سیاسی آمریکا و نفوذ اسرائیل باعث میشود که مانند عراق آمریکا مجبور شود که به تقابل با ایران کشیده شود و از این زاویه تلاش دارد که برای خیر آمریکا و آبته خود ایران اگه عاقل باشه، تندرهای هر دو طرف را مجبور به سازش بکند.
محرمعلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اقا جون مادرت شما صحبت نکن , علت تمامی بدبختی ملت شماها هستین
سپيدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
چرا چرند ميگي.
سالهاست ملي مذهبيها هيچ نقش سياسي و اجتماعي پر رنگي در ايران ندارن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
واقعا درست می گی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
درود خدا بر بازرگان و یزدی و یارانشان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
انسان های شریف عاقل و دوست داشتنی
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
و به نستعین

ازخصلتهای دولتها و انسانهای متجاور و غیر منطقی بهانه گیری است .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اراده سیاسی در آمریکا برای حل اختلافات فی مابین ایران و آمریکا و استفاده از فرصت بوجود آمده وجود ندارد. متاسفانه آقای اوباما هنوز با تاثیر پذیری از صهیونیست ها و جناح جنگ طلب ، اشتباه محاسبه دارد و در دیدار با نخست وزیر اسرائیل یاوه گویی می کند و نمک روی زخم می پاشد. وی این رویکرد جدید ایران که متاثر از حماسه سیاسی و موضع قدرت است را نتیجه تاثیر تحریم های اقتصادی می داند و مجددا گزینه نظامی روی میز را به رخ می کشد. غافل از این که هرچه قدر به این مطالب پوچ ادامه دهد و رویدادهای فیمابین را معکوس جلوه دهد در حالی خود متقاضی ملاقات و تماس تلفنی با رئیس جمهور است؛ مسئله پیچیده تر می شود. وی شاید بتواند پشت گوش دراز خود را ببیند ولی هرگز به زانو درآمدن ملت ایران را نخواهد دید. مسئله خیلی ساده است ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و با حسن نیت آمریکایی ها در لغو تحریم ها شاهد گام های بزرگ از سوی ایران خواهد بود. متاسفانه بنظر می رسد حد یقفی در زیاده طلبی طرف مقابل نیست.
موضوع سوریه موضوعی دیگر است و نباید مغلطه کرد و این موضوع حساس منطقه ای را به مسئله هسته ای پیوند داد که در آنصورت کار سخت می شود. خوشبختانه اینک حجت بر امریکایی ها و تمام کسانی که فکر می کردند مشکل از سوی ایران است حال توپ در زمین آمریکایی هاست.
راهي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
امريكايي ها نشنون ندادند اينقدر احمق اند كه اول تحريم ها رو از ميان بردارند تا ايران گامهاي بلندي در جواب به اين حسن نيت بردارد! ما رو فرض كردي يا اونارو؟؟
ناشناس
FINLAND
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
به نظرم این اتفاق خوبی است و نظام می بایست از نظرات کارشناسی همه نخبگان و صاحبنظرانی که عشق به میهن اسلامی را دارند استفاده کند چون به ما به شدت نیازمند وفاق ملی در داخل هستیم و در مجموع قطعاً ضرر نخواهیم کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ای کاش این یزدی و امثال او حرف نمی زدند. بیشتر بدبختی های امروز زیر سر همین آدمهاست. تمام زندگی سیاسی در پشت پرده و مشکوک بودند. لطفا بگذارید این نسل راه خودش را پیدا کنید و دست از فریب نسل ها بردارید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
احسنت البته تمام بدبختی ها زیر سر این روشنفکرنماهای تاریک فکر است.
سپيدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
با احترام.
نظر شما مطلقا" چرنده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
خدا شفات بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
آقا ما نخواییم آقا یزدی حرف نزنه باید کی زو ببینم؟
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
همه چیز رو گردن یک نفر یا یک گروه نیندازید لطفاً
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
یزدی هم یه روز مثل سنجابی می یاد می گه غلط کردم!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
ناشناس محترم احمدي نژادتان خيلي سخن راند و شما از 5 صبح در انتظار سخنرانيهايش بودي اما كجا را گرفت كه ميگويي دكتر يزدي ساكت باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
فرارو از اينكه سخنان دكتر يزدي را بايكوت خبري نكردي ممنونم
مجله فرارو