bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۶۲۸۱

انتقاد به فتوای جديد بيات‌ زنجانی

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه، فتوای اخیر حجت الاسلام بیات زنجانی، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است، گفت: این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۲
معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه، فتوای اخیر  بیات زنجانی، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است، گفت: این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد. 

به گزارش مهر، حجت الاسلام  بیات‌زنجانی، چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانست.

در سایت وی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روايت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب ١٦ وسائل الشيعه از ابواب "من يصح منه الصوم" آمده است، كساني كه روزه مي گيرند ولي تاب و تحمل تشنگي را ندارند، فقط به اندازه‌اي كه جلوي تشنگي‌شان را بگيرد مي توانند آب بنوشند و در اين حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارند.» 

در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.»

البته حجت الاسلام بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره اینکه «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.» 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد این نظر گفت: این فتوا، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است. اگر قولی در میان اقوال مطرح شود که در طول تاریخ هیچ قولی با او همراهی نکند؛ مثل همین حالتی که اکنون به وجود آمد. به آن خرق اجماع مرتب می‌گویند، چون نه علمای شیعه و نه علمای سنی تاکنون چنین اظهار نظری نداشتند. 

وی افزود: ممکن است کسی بخواهد حرف جدیدی بزند تا دیگران بگویند او نوپرداز است و معروف شوم، به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی قول مخالف بگو تا معروف شوی، اگر این گونه باشد بحث مبنای دینی ندارد اما اگر بخواهد مبنای دینی داشته باشد این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد و اگر سندیتی داشت در طول تاریخ یکی از علمای شیعه و سنی به چنین قولی قائل می شد. 

وی در پاسخ به این سؤال که ایشان در مقدمه این فتوا استناد می کند به حدیثی و بعد نتیجه می گیرد، نظر شما در این ارتباط چیست؟، گفت: بسیاری از فتواهای ناصحیح هم مستند به حدیث است اما چه حدیثی؟ اولا باید سند حدیث را نگاه کرد. دوم باید دلالت را نگاه کرد یعنی حدیث سندا و دلالتا باید مورد تأیید باشد. 

گرجیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: حدیثی که ایشان مطرح می کند در رابطه با "ذی العُطاش" است. ذی العُطاش به افرادی می گویند که بیماری تشنگی شدید دارند اگر این افراد چند دقیقه ای آب نخورند می میرند. یعنی اگر هر روز بیست لیتر هم آب بخورد باز احساس تشنگی می کند. ذی العطاش مورد مستثنی است؛ فردی است که بیمار است و همیشه باید آب بنوشد و اگر چند دقیقه ای آب نخورد می میرد. البته ذی العطاش فردی است که هیچ گاه امید سلامتی و خوب شدن ندارد تا در آن زمان روزه بگیرد. نمی توان این حالت را با حالت بیان شده توسط آقای زنجانی مقایسه کرد این همان قیاس ابوحنیفه است که امام صادق(ع) در پاسخ او فرمود این قیاس ابلیس است.
برچسب ها: فتوا بیات زنجانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
شرم بر این چنین انسان هایی که بدون تعقل با دین مردم بازی می کنند.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
سایت آقای بیات زنجانی فیلتر است ولی مخالفینش براحتی برخلاف نظر ایشان می نویسند و منتشر می نمایند. این شرط انصاف نیست
شاهرخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
به نظر میرسد منتقد بیشتر نیاز به معروف شدن دارد اگر خلاف بود صدای وااسلاما بلند میشداین معاونت بهتر است درهمان معاونت اظهار فضل نماید ایشان زیر کولر خنک نشسته ومیگوید لنگش کن بقول معروف اگر حدیثی با عقل ومنطق جور باشد باید قبول کرد وحدیث منقول از طرف آیت الله زنجانی مقبولیت وعقلانیت دارد
روح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
من برای آقای گرجیان متاسفم که مثل قدیم که با ایشان کلاس داشتیم خیلی حق به جناب و با اعتماد به نفس زیادی صحبت میکند.
البته مطالعات ایشان در حوزه فلسفه کلام و عرفان است و برایم جالب است که در حوزه فقه نیز اظهار نظر نموده اند.
در ضمن محض اطلاع ایشان عرض میکنم خوب است به فتوای آیت الله سبحانی هم مراجعه کنند و اگر لازم میدانند به این مرجع تقلید نیز حمله نمایند.
رساله آیت الله سبحانی، مسأله (مسأله 1256): اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه براى او تحمل تشنگى موجب عُسر و حَرَج است، مى تواند به اندازه اى كه رفع مشقّت كند، آب بياشامد و روزه او باطل نمى شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
اينها همان هايي هستند كه وقتي حضرت امام ره شطرنج را جايز دانستند ايشان را به باد كنايه هاي خود گرقتند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۲
جباري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
جناب اقاي دكتر همه در ابراز نظرات ازادند ولي توهين به ديگران ممنوع است شما نظزتان را ابراز بفرماييد ولي از كجا اطمينان داريد اين فتوا براي شهرت و معروفيت مطرح شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پس در حوزه هم حسود زیاد پیدا میشه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
وقتي هركس مسئول اعمال خويش در آخرت است چرا اين همه اعتلاف فكري واين همه تضاد فرهنگي واين همه اكراه واجبار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
دوست خوب آیت الله بیات نیاز به مخالفت نداره تا معروف شه عزیزم!!!
اما شما مثه اینکه این جوری می خوای معروف شی که نمیشی !!
ebrahim
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
هر کدام از ما اطراف خود را که نگاه کنیم حتما 2-3 نفر مبتلا یا در شرف ابتلا به دیابت را میبینیم که شاید مصداقی از ذی العطاش باشند. چرا این فتوا را برای انها تفسیر به صحت نمیکنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
آقای گرجیان، فارغ از درستی یا نادرستی این فتوا، خب اگر کسی بیمار بوده به این شکل که دیگر توان روزه گرفتن نداشته (ذی العُطاش )روزه بر او واجب نبوده،بنابراین دلیلی نداشته که این حدیث برایش روایت شود. اینجا نقض غرض صحبت کردی!
hadi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
آخه اگر کسی ذی العُطاش باشه که به قول شما 20 لیتر هم آب بخوره باز تشنشه که نمیتونه روزه بگیره. پس شما داری اشتباه میکنی و این حدیث هیچ ربطی به
ذی العُطاش نداره.
سينا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
آيا در كل حوزه هاي علميه نظري موافق با اين فتوا ابراز نشده ؟
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
با سلام بنده نه آقای گرجیان را می شناسم و نه آقای بیات زنجانی ولی لازم است به آقای گرجیان که عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) هستند، تذکر داده شود که برادر گرامی شما که حتما کارتان متمرکز فقه نیست لازم هم نیست به دیگران انتقاد فقهی کنید و احیانا تهمت بزنید حداقل به شرح دو روایتی که آقای بیات به آنها استدلال کرده اند در مراه العقول مرحوم علامه مجلسی مراجعه می کردید و می دیدید که نسبت به این دو روایت احتمال اینکه در مورد ذی العطاش نباشد بلکه مربوط به کسی باشد که اتفاقا دچار تشنگی شدید غیر قابل تحمل شده است داده شده است. مرآه العقول ج 16 ص 304 و 305 البته اینکه ایشان در این مورد آیا خرق اجماع کرده و یا نه و اینکه اساسا خرق اجماع در چه موردی قبیح است و ... بحثهای اصولی عمیقی است که حتما آقای گرجیان و بنده از مبانی آقای بیات در مورد آن بی اطلاعیم پس به چه اساسی ایشان را متهم می کنید.
یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و قولو قولا سدیدا.
لطفا این پیام را یا در ذیل این خبر یا به صورت مستقل منتشر کنید
طلبه حوزه علمیه قم موسوی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
اگر قرار باشد در مقابل فتوایی مجتهدی باب انتقاد و مخالفت باز شود هیچ مجتهدی مصون نخواهد بود اختلافات سیاسی با یک مر جع دلیل نمیشود که فتوای مجتهدی را زیر سوال ببریم که اگر اینطور شود حرمت مراجع از بین خواهد رفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
یک مقدار عقل هم چیز خوبی است. چه بیماری اگر چند دقیقه آب نخورد می میرد؟!؟
ميثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
عزيزان بهتر است جايگاه علمي خود را بدانند .حجه الاسلام شيخوخيت بحث با يك مجتهد را ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
گرچه آقاي بيات زنجانی را به عنوان يك مجتهد ومرجع قبول ندارم همانطوركه خيلي از مشابه هاي ايشان را قبول ندارم اما نظرايشان در مسالۀ‌مشاراليه خلاف اجماع فقهاء نيست عزيزان به فتوای مرجع كبيرآقای خوئي وآية الله سيستانی مراجعه نمايند
معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
سلام استاد آیتالله بیات بعنوان یک مجتهد نظر خودشان را مطرح فرمودند این که اینهمه جاروجنجال نیاز ندارد
راد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
به نظر مي‌‌رسد کلمه «اجماع مرکب» به اشتباه اجماع مرتب شنيده شده و نوشته شده است.
لحن جناب حجت الاسلام گرجيان کمي تند است اما استدلال پاياني ايشان عالي است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
به هر حال باید تعدادی از این "خرق اجماع مرتب" ها اتفاق بیافته تا "اجماع کل" ها تغییر کنه دیگه. نه؟ یا نه، شاید منظورتون اینه که هر چی تا حالا بوده برای همیشه دسته؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
من با فضلی که از آقای گرجیان داشتم انتظار این سخنان نا سنجیده را نداشتم چرا که در موردی که ایشان فرموده هیچ اجماعی وجود ندارد و برخی از فقهای قدیم و حتی معاصر نیز این فتوا را دارند فقط فرقش در این است که نظر ایشان رسانه ای شده و با حساسیت سیاسی که آقایان دارند شروع به تخریب می کنند من به دوست عزیزم جناب گرجیان توصیه می کنم اگر می خواهند به عنوان عالم دینی اظهار نظر کنند کمی از جو دانشگاه فاصله گرفته و به دروس حوزوی هم سری بزنند.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین