bato-adv
کد خبر: ۱۴۵۴۳۰
صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

سرنوشت مذاکرات

علی رغم خوش بینی هایی که همیشه به این مذاکرات داشته ام معتقدم آلماتی 2 خیلی موفقیت آمیز نخواهد بود و جلسه ای بسیار سرد و بی روح برگزار خواهد شد و شاید حداکثر موفقیت این مذاکرات در تعیین دور بعدی مذاکرات باشد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مذاکرات آلماتی 2 دستاوردی نخواهد داشت و غربی ها منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند گفت: «نمی توان گفت مهم نیست چه کسی رئیس جمهور می شود، زیرا غربی ها شاهد بودند وقتی آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید رویکرد ایران در قبال پرونده هسته ای تغییر کرد.»

یوکیا آمانو روز گذشته و در آستانه مذاکرات آلماتی ۲ اظهار داشته که ایران «احتمال دارد» به ‌دنبال سلاح هسته‌ای باشد و آژانس شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد فعالیت‌هایی در این خصوص در گذشته و حال جریان داشته است.

پیش از این، گری سیمور و خاویر سولانا، دو تن از مقامات سابق آمریکایی و اروپایی بدبینی خود را نسبت به مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کرده و پیشاپیش به استقبال شکست این مذاکرات رفته‌ بودند.

در این باره روزنامه واشنگتن پست نوشته است: انتظارها برای پیشرفت در مذاکرات آلماتی، بسیار ضعیف است. این روزنامه به نقل از «گری سیمور»، مشاور پیشین کاخ سفید می نویسد: «من فکر می کنم این کاملاً غیرواقع بینانه است که انتظار داشته باشیم شکلی از پیشرفت در این مذاکرات بروز کند.»

آیا مذاکرات آلماتی 2 دستاوردی در جهت حل مسئله هسته ای ایران خواهد داشت؟

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «متاسفانه من هم در مجموع تا حدود زیادی با نظرات غربی ها درباره مذاکرات آلماتی 2 موافق هستم. یعنی علی رغم خوش بینی هایی که همیشه به این مذاکرات داشته ام معتقدم آلماتی 2 خیلی موفقیت آمیز نخواهد بود و جلسه ای بسیار سرد و بی روح برگزار خواهد شد و شاید حداکثر موفقیت این مذاکرات در تعیین دور بعدی مذاکرات باشد.»

وی ادامه داد: «دلیل این امر این است که گروه 1+5 نمی داند سرنوشت سیاسی ایران به کدام سمت و سو خواهد رفت. طبیعی است که اگر آقای ولایتی رئیس جمهور شود اوضاع متفاوت خواهد بود از اینکه بر فرض آقای خاتمی رئیس جمهور شود یا بر فرض بسیار بعیدتر آقای رحیم مشایی بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند.»

وی افزود: «بنابراین گروه 1+5 مجبور است صبر کند و ببیند انتخابات ایران به کدام سمت و سو خواهد رفت.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «درست است که درباره مسئله هسته ای حرف نهایی را مقام معظم رهبری می زنند؛ اما به هرحال ما نباید از این نکته غافل شویم که رهبری در خلاء تصمیم نمی گیرند و با شورای عالی امنیت ملی مشورت می کنند و حسب اینکه رئیس جمهور چه کسی باشد یقینا ترکیب شورای عالی امنیت ملی متفاوت خواهد بود.»

وی با بیان اینکه جدا از شخص رئیس جمهور که عضو شورای عالی امنیت ملی می باشد، وزیر کشور و وزیر امور خارجه هم در این شورا عضو هستند گفت: «لذا ما به سادگی نمی توانیم بگوییم هیچ فرقی نخواهد کرد که چه کسی در 24 خرداد به ریاست جمهوری برسد.»

وی تاکید کرد: «بنابراین بنده معتقدم اینکه چه کسی رئیس جمهور ایران شود در تغییر رویکرد ایران در پرونده هسته ای و در مقابل 1+5 موثر است و غربی ها هم به درستی این موضوع را تشخیص دادند که باید صبر کنند و ببینند با چه کسانی باید برای مدت 4 سال پشت میز مذاکره بنشینند.»

زیباکلام گفت: «به نظر بنده غربی ها با اصل فعالیت های هسته ای ایران مخالف نیستند و حتی با غنی سازی اورانیوم توسط ایران نیز مخالفتی ندارند و این موضوع را بارها اعلام کردند. آنچه که مایه نگرانی غربی ها است آن بخش از فعالیت های هسته ای ایران می باشد که می تواند اگر روزی ایران خواسته باشد سلاح هسته ای تولید کند، این توانمندی را در اختیار ایران قرار دهد.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر دغدغه غربی ها این است که اگر ایران روزی روزگاری به هر دلیل بخواهد سلاح هسته ای تولید کند، آیا قادر به انجام این کار خواهد بود یا خیر. همه حرف غربی ها این است که ایران نباید قادر به تولید سلاح هسته ای باشد و به نظر من می توان راه حلی پیدا کرد که ضمن آنکه ایران به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد، در عین حال آن تضمینی که غربی ها به دنبال هستند تا بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت شود نیز حاصل شود.»

وی افزود: «ما بارها به غربی ها اعلام کرده ایم که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و سلاح هسته ای مخالف شرع و عقل است؛ اما غربی ها خواستار ضمانت های عملی هستند تا یقین پیدا کنند ایران به سمت و سوی تولید سلاح هسته ای نخواهد رفت و محل مناقشه دقیقا همین جا است.»

زیباکلام با تاکید بر اینکه مذاکرات آلماتی 2 دستاوردی نخواهد داشت و غربی ها منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند گفت: «نمی توان گفت مهم نیست چه کسی رئیس جمهور می شود، زیرا غربی ها شاهد بودند وقتی آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید رویکرد ایران در قبال پرونده هسته ای تغییر کرد.»

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که اگر غربی ها مایل نیستند تا انتخابات ریاست جمهوری ایران تصمیمی جدی در مسئله هسته ای گرفته شود، چرا اقدام به برگزاری مذاکره می کنند؟، گفت: «غربی ها هیچگاه درب مذاکره را نبستند و آنها حتی در روز 23 خرداد و یک روز قبل از انتخابات ایران نیز حاضر به مذاکره با ایران هستند.»

وی ادامه داد: «دلیل این رویکرد هم کاملا واضح است. غربی ها دو گزینه برای ممانعت ایران از امکان دست یافتن به سلاح هسته ای دارند. یک گزینه استفاده از تهدید و حمله نظامی است و گزینه دیگر از طریق مصالحه و مذاکره با ایران است.»

وی افزود: «یک بچه کلاس اول دبستان در آمریکا هم به شما خواهد گفت گزینه واشنگتن در این مسئله گزینه دوم است و دلیل اینکه غربی ها همواره حاضرند پای مذاکره با ایران بنشینند این است که به دنبال این هستند که از طریق مذاکره و مصالحه مانع امکان دست یافتن ایران به سلاح هسته ای شوند.»

زیباکلام ادامه داد: «از سوی دیگر این احتمال کاملا صفر نیست که در مذاکرات پیش رو (اگرچه امکان آن بسیار ضعیف است) ایران با پیشنهادات جدید و مثبتی که تاکنون ارائه نشده وارد آلماتی شود. بنابراین غربی ها در اساس هیچگاه نمی گویند با ایران مذاکره نمی کنند و معتقدند درب مذاکرات باز است.»

این استاد دانشگاه درباره صحبت های اخیر آمانو گفت: «ممکن است این صحبت ها ناشی از سیاست ها و تاکتیک های آقای آمانو باشد تا طرف ایرانی را به این موضع بکشاند که برای آنکه نشان دهد به دنبال سلاح هسته ای نیست امتیازات بیشتری را به طرف مقابل بدهد.»

وی افزود: «به هر حال این مسائل تاکتیک هایی است که هم آژانس، هم ما و هم 1+5 به کار می بندند تا امتیازات کمتری داده و امتیارات بیشتری را کسب کنند.»
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
کاش در ادامه این توضیحات جناب آقای دکتر می یک دلیل و یا شاهد برای مدعای خود در حسن نیت غربی ها در مذاکره با ایران نشان می دادند:
در دوره اصلاحات هر امتیازی طرف غربی خواست دریافت کرد نتیجه؟
در دولت احمدی نژاد ایران حاضر به تحویل سوخت به ترکیه به نمایندگی از غرب شد اما نتیجه؟
به نظر من غربی ها آذم های عاقلی هستند اونها هیچ نفعی از بسته شدن پرونده اتمی ایران ندارند
بنابراین به این موش و گربه بازی ادامه خواهند داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
داستان پياز و كتك و ... است برادر كه ما معمولا هر دفعه بايد آن را تجربه كنيم
علی
POLAND
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
«متاسفانه من هم در مجموع تا حدود زیادی با نظرات غربی ها درباره مذاکرات آلماتی 2 موافق هستم!!!
ناشناس
UNITED STATES
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
فقط دم این کره شمالی گرم که بدون هیچ ترسو هراسی میگه هم دارم و هم میزنمت.
اسراییل و آمریکا پر از بمب هسته ای هستن و تازه افتخار هم میکنن.
ما باید بریم به اونا جواب پس بدیم که ما نداریم. اصلا" گیرم داشته باشیم به بقیه چه ربطی داره.
نمیدونم چرا این ایرانی ها و مسذولین انقدر بزدل هستن.
باز هم میگم دم کره شمالی گرم گرم گرم و ای ول به شجاعت و غیرتشون.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
اصلاً میدونی کره شمالی رو با کدوم "ز" مینویسن که ازشون تعریف میکنی؟ مملکتی که مثل زندان میمونه، زنا تا دیروز شلوار جین نمیتونستن بپوشن، داشتن کامپیوتر جرمه، شبکه موبایل وجود نداره، اینترنت جرمه. برو آقا جان یه کم مطالعه کن بعدش افاضه فضل کن
ناشناس
UNITED KINGDOM
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
این اوضاع و تحریم ها به نفع افرادیست که دارن استفاده خودشون رو از این تحریم ها میکنند مثل دلالها،و هیچوقت هم دوس ندارن این اوضاع تموم شه این افراد نفوذ خوبی رو دارن و به راحتی میتونن جریان و به نفع خودشون عوض کنند.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
خدایا عاقبت ما رو بخیر کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
خدا به ما عقل و خرد داده و عاقبتمان را به خودمان سپرده.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
مثل همیشه به هیچ نتیجه ای نمیرسن و فقط تورم بالا میره و کشورهای بیشتری تحریممون می کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
خداوند توده های چوپان را به حال خود رها می کند.
Farzad
UNITED KINGDOM
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
۵+۱ به دنبال به رسمیت شناختن حقوق ایران از جمله غنی سازی نیست. اگر بود ایران سالها پیش می‌توانست به توافق با آنها برسد. شروط آنها در برچیده شدن سایت‌های مختلف در کنار جلوگیری از تحصیلات دانشجویان ایرانی‌ در حوزه‌های فیزیک هسته ای‌ و شیمی‌ هسته ای‌، بایکوت ایران و مراکز علمی‌ ایران در خرید کتاب‌های مرتبط با این حوزه‌ها و هم چنین ترور‌های برنامه ریزی شده (که در مورد عراق، سوریه و اردن نیز به اجرا در آمده) فقط نشان میدهد که آنها از این توانایی هسته‌ای به شدت در هراسند. نفت تنها ماده‌ای است که رشد و پویایی اقتصاد آنها به آن وابسته است و با تسلط بر آن میتوانند رقیبان را کنترل کنند. آنها همهٔ تلاش خود را میکنند تا کشور‌های نفت خیز به چیزی جز فروش نفت فکر نکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
من اگه يه کاره اي بودم تو اين مملکت حتما به عنوان مشاور در امور دشمن شناسي ازت استفاده ميکردم.
آقا سیروس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
پس آقای زیباکلام هم به این مسئله واقف هستند که خدمتی که خاتمی به غرب و خانتی که به کشور کرد آقا محمدخان قاجار نکرد غربی ها منتظر روی کار امدن یکی مثل خاتمی هستند تا بدون دردسر دستورات غرب را در کشور جاری کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
به قول اکبر عبدی در سریالی که یک خاله خانوم ( خالا خانومن میگفت بهش ! ) داشت
آقا "سیریوس "
اولا آغا و نه آقا
ثانیا
مجید دلبندم اون فتحعلیشاه و محمد شاه و ناصر الدین شاه بودند که اراضی وسیعی را واگذار کردند و آغا محمد خان در نبرد با روسیه پیروز بود
ثالثا با این سطح آگاهی تاریخی و سیاسی که دارید اگر خاتمی را خادم و نه خائن می دانستید جای تعجب بود !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
از این ادبیات لومپنی ات متنفرم آقا سیروس!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
نه به اندازه خیانت احمدی نژاد
اميدوار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
بنده خدا از دست دادن دهها ميليارد دلار سرمايه در اثر تحريم و بالطبع آن عقب ماندن کشور از تکنولوژيهاي روز خيانته يا داشتن کشوري که همه دنيا با ديده احترام به آن نگاه کنند و جايگاه ويژه اي برايش قايل باشن( البته منظور از کشورهاي دنيا، کشورهاي پيشرفته است نه کشورهايي امثال ونزويلا ، گينه بيصاحاب و ...).
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
محمد خان چه خیانتی به ایران کرده جز یکپارچه کردن
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
سیروس خان مطمئنی حالت خوبه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
از این "آقا" که اول اسمت گذاشتی معلومه چقدر دوست داری تحویلت بگیرن. نظرت اما نتیجه عکس داره. بشین منفیاتو بشمار
mohsen
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
سلام . به نظر من آمريكا تنها زماني جرات حمله به عراق را به خود داد كه به مدد جاسوسان خود (بازرسان سازمان انرژي اتمي) فهميد عراق در واقع نه بمب هسته اي دارد و نه توانايي ساخت آن را در آينده دارد . اگر عراق تمام توانايي خود را براي سازمان ملل (آمريكا و انگليس) رو نميكرد و در بيم و اميد آنها را نگه ميداشت مردم عراق اينگونه صاحب دموكراسي از نوع آمريكايي نميشدند .و اما ما نيز خواهان سلاح هسته اي نيستيم اما اگر تهديد هسته اي شديم آيا ميبايست به سادگي دستهايمان را به علامت تسليم در برابر دشمن بالا ببريم.؟ نه. بنابراين توانايي ساخت با داشتن سلاح تفاوت دارد . ما سلاح هسته اي نداريم ولي بايد توانايي ساخت داشته باشيم تا هر موقع تهديد شديم در كمترين زمان از خجالت متخاصم در بياييم.
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
محسن جان کره شمالی , هم توان ساخت سلاح هسته ای را دارد و هم سلاح ساخته شده. ببینم حالا در کجا قرار دارد؟ برادر من ژاپن که سالهای سال حتی اجازه ساختن ترقه را هم نداشت العانه با تکنولوژی تمام دنیا را تسخیر کرده. وقتی با سازندگی میشه به هدف رسید چرا تخریب؟
احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
علارغم نظرات خاص سیاسی آقای زیبا کلام این نظر مشارالیه عاقلانه و قابل قابل قبول است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
بهرحال اونها که خر مراد رو سوارن و از این تحریمها ضرر که نمی کنند هیچ دارن سود هم می کنند. پس هرچه زمان طولانی بشه اونا حوصله شون سر نمی ره اما در طرف ما چی؟ تا کی می شه این وضع رو ادامه داد؟
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
ما همیشه عادت داریم که فرصتها رو از دست بدیم بعد از نقطه ضعف بشینیم پای میز مذاکره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
تا نسل ما و نسل بعدي از بين نرود اين مشكل حل نميشود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
زباله دانی ها محل تجمع میکروب می باشد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نظر دکتر زیباکلام در این خصوص کاملا منطقی به نظر می رسد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
جسارتا می‌شود یک نفر به من بگوید چرا دسترسی به سلاح هسته‌ای، خلاف عقل است؟ یعنی همه آنهایی که الان سلاح هسته‌ای دارند بی عقل هستند؟ واقعا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
شما برو تو زیرزمین خونت یه دونشو بساز!
ناشناس
UNITED STATES
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
فراموش نکنیم که زیبا کللام هم یکی مثل اینهاست و فرقی با وطن فروش های قبلی ندارد مثلا اضهار نظر می کنه که بگه من هم به فکر وطنم هستم و این هم یک دروغ دیگر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
چرا فقط خودت نظر خودتو قبول داری؟ یا نکنه خودتم به خودت منفی دادی؟
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند