bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۰۲۹۳

زیباکلام: باید به احمدی‌نژاد دست مریزاد گفت

تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد نوشت:
درخواست احمدي‌نژاد مبني بر بازديد از زندان اوين دو وجه كلي پيدا مي‌كند؛ وجه نخست آن است كه آيا او به عنوان رييس‌جمهور مي‌تواند يا درست‌تر گفته باشيم كه از اين «حق» برخوردار است كه به زندان اوين رفته و از آنچه در آنجا مي‌گذرد علم و اطلاع پيدا كند؟ آيا اين با اصل تفكيك قوا در تعارض قرار نمي‌گيرد؟ آيا اين به معناي دخالت قوه مجريه در كار قوه قضاييه نيست؟

وجه دوم كه بسيار مهم‌تر و به تعبيري عميق‌تر است، آن است كه به راستي انگيزه احمدي‌نژاد در برخورد اينچنيني با رييس قوه قضاييه و يكي از اركان حاكميت اصولگرايان و آن‌گونه نامه نوشتن به وي را چگونه بايد تفسير و تبيين كرد؟ آيا احمدي‌نژاد از سر صدق و اعتقاد دارد اين رفتار را انجام مي‌دهد يا آنكه انگيزه وي كسب محبوبيت سياسي در ماه‌هاي آخر رياست جمهوري‌اش است. آيا او واقعا به فكر زندانيان سياسي و تامين حقوق شهروندي مخالفان، مغرضين و منتقدان برآمده و يا آنكه صرفا مي‌خواهد از اين نمد براي خود كلاهي بدوزد يا مي‌خواهد در اين ماه‌هاي آخر رياست جمهوري‌اش از خود نام نيك و به اصطلاح باقيات و صالحات برجاي بگذارد؟

با اين رفتار مي‌خواهد به مخاطبان، به اقشار و لايه‌هاي تحصيلكرده جامعه، به نويسندگان،‌ به دانشجويان و... بگويد كه او شراكتي در رفتار‌ها و اعمال گذشته ندارد يا آنكه اين‌گونه نيست و او صادقانه دچار تحولي شده و بالاخص مي‌خواهد از خيلي از كارها و اعمالي كه بعد از 22 خرداد 88 شد فاصله گرفته و به تعبيري جبران مافات كند؟

بگذاريد با موضوع نخست شروع كنيم: آيا رييس‌جمهور مي‌تواند از زندان اوين بازديد كند؟ آيا اين كار مغايرتي با اصل تفكيك قوا ندارد؟ در پاسخ بايد گفت متاسفانه قانون اساسي ما در اين خصوص مقدار زيادي گنگ است و ناقص. استناد احمدي‌نژاد به اصل 113 قانون اساسي است. اين اصل مي‌گويد «پس از مقام رهبري، رييس‌جمهور عالي‌ترين مقام رسمي كشور است و مسووليت اجراي قانون اساسي و رياست قوه مجريه جز در اموري كه مستقيما به رهبري مربوط مي‌شود، را برعهده دارد.»

همان‌طور كه ملاحظه مي‌شود اين اصل «مسووليت اجراي قانون اساسي» را برعهده رييس‌جمهور گذاشته است. چنين وظيفه‌يي بر عهده هيچ يك از روساي دو قواي ديگر گذاشته نشده. نه در شرح وظايف رييس قوه مقننه و نه در شرح وظايف رييس قوه قضاييه و نه ايضا در شرح وظايف مجلس خبرگان، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان و نه هيچ نهاد و مرجع ديگري سخني از «مسووليت اجراي قانون اساسي» نيامده. بنابراين به نظر مي‌رسد مسووليت بر نظارت اجراي قانون اساسي صرفا برعهده رييس‌جمهور گذاشته شده.

آنچه گنگ و ناقص است آن است كه اين وظيفه را رييس‌جمهور چگونه بايد انجام دهد؟ اگر او نتواند از زندان اوين بازديد كند و نتواند ببيند كه نحوه دادرسي، محاكمات و نگهداري از زندانيان سياسي چگونه است، آيا مي‌تواند مطمئن شود كه رفتار با زندانيان سياسي در چارچوب قانون اساسي صورت گرفته يا خير؟ طبيعي است كه اگر او بگويد فلاني بايد آزاد شود و آن يكي بايد محكوميتش تقليل يابد و دخالت‌هاي اين‌گونه، مي‌شود مصداق دخالت در امر قضا. اما علم و اطلاع از اينكه افرادي كه به دلايل سياسي بازداشت شده‌اند چگونه با آنها رفتار شده، خيلي نمي‌تواند مصداق دخالت در امر قضا پيدا كند.اما برويم سر موضوع دشوار و پيچيده‌تر: نيت احمدي‌نژاد چيست؟

آيا اين اقدامات را دارد از روي صدق و باور قلبي انجام مي‌دهد و يا آنكه انگيزه‌هاي وي، موج‌سواري و بهره‌برداري سياسي در ماه‌هاي پاياني رياست جمهوري است. آيا او واقعا اعتقاد به دفاع از حقوق مدني شهروندان پيدا كرده يا آنكه مي‌خواهد در اين فرصت چند ماهه باقي‌مانده تحبيب قلوبي كرده و نام نيكي از خود بر جاي بگذارد؟

من قبلا هم زماني كه ايشان در مصاحبه مطبوعاتي‌شان بسته شدن روزنامه شرق را محكوم كردند، اين پرسش را مطرح كردم كه به راستي تكليف ما با اين رفتارهاي احمدي‌نژاد چگونه بايد باشد؟ او را باور كنيم؟ يا نه دست رد به سينه آزاديخواهي او بزنيم؟شخصا معتقدم كه باور نادرست در مورد هيچ انساني نبايد داشته باشيم.

اساس را بر روي ظن، شك و ترديد نبايد گذاشت و بايد فرض گرفت كه اگر شخصيتي ادعاي آزاديخواهي و دفاع از حقوق مدني انسان‌ها را دارد، واقعا معتقد است و آن را از روي عوامفريبي مطرح نمي‌كند. اين قاعده كلي در مورد احمدي‌نژاد هم صدق مي‌كند. ثانيا، بازديد از زندان اوين و حتي مواضع جدي‌تر از اين گرفتن هم توسط احمدي‌نژاد، نه او را نلسون ماندلا مي‌كند، نه... و نه او را يك مرتبه در جايگاه اسوه‌هاي احترام به قانون و حقوق مردم قرار مي‌دهد.

به جاي بررسي و كنكاش در خصوص اينكه آيا احمدي‌نژاد صداقت دارد يا از روي ريا و عوامفريبي دارد اين كارها را انجام مي‌دهد، بايد به وي دست مريزاد گفت، بايد به وي خدا قوت گفت، بايد از حركت وي استقبال كرد و در عين حال بايد به او گفت كه چون ما شما را باور كرده‌ايم و تصور مي‌كنيم كه شما صادقانه و از روي اخلاص در اين مسير گام گذاشته‌ايد، لذا منتظر اقدامات بعدي و گام‌هاي بعدي شما هستيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
برعکس معتقدم احمدی نژاد خیلی زود جو گیر میشه پس دست مریزاد را باید به استاد زیبا کلام کفت
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مرتضوی بزرگترین نشان برای عدالت خواهی آقای احمدی نژاده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
زيبا كلام داره احمدي نژاد رو شير مي كنه . ولي آقاي زيبا كلام خلبان تصميم گرفته هواپيما رو به كوه بزنه....
خسی از خاشاک
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بهتر است به تحلیل و نظرات استاد علوم سیاسی کشورمان احترام بگذاریم هر چند آنرا نپذیریم. بنظر من نکات قابل تأملی در این تحلیل وجود دارد. داوری را به آینده بسپاریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
دنبال سود می گردی جناب زیبا کلام ؟؟؟؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۲
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اقاي زيبا كلام احساس كرديد خيلي دراماتيك داريد برخورد مي كنيد؟؟؟
اينجا وادي سياست است!حداقل بايد تمامي رفتارهاي يك شخص و كل عملكرد را ديد و بعد قضاوت كرد!!!عمكرد دولت كه مشخص است!اين حرف ها براي چيست؟؟؟
متاسفانه ما ايراني ها زود تاريخ رو فراموش مي كنيم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آقاي زيبا كلام دراماتيك نيست. يا خيلي ساده است و يا ما رو... گير آورده. يك نفر در ايران داره ساز مخالف مي‌زنه و اون هم آقاي زيبا كلامه چون ساز مخالفش خيلي موافق بعضي‌هاست وگرنه آزاد انديش در كشور ما به این راحتی ها نمیتونه حرف بزنه و امثال آقاي زيبا كلام بايد حرف بزنند چون خطري ندارند. رضا خانها رو امثال آقاي زيبا كلام روي كار ميارند.
حمید
Switzerland
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
" اين قاعده كلي در مورد احمدي‌نژاد هم صدق مي‌كند "
آقای زیباکلام اینجا رو دیگه کاملا در اشتباه هستید چون آقای احمدی نژاد نشون دادند که یک نمونه بارز از استثنا هستند
ناشناس
United Arab Emirates
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
با آقای زیباکلام موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اين همان كسي است كه مردم را خس ؤ خاشاك ميخؤاند. ساده نباشيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
احسنت احسنت احسنت
یاس
United States of America
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آیا واقعا آقای احمدی نژاد حکومت را به گروگان گرفته؟ و اگر اینطور نبود زودتر از اینها مرخص نمی شد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
احمدی نژاد الان با احمدی نژاد چند سال پیش فرق دارد. آن موقع گل سرسبد بود و اعمالش حتی اگر به مذاق عده ای خوش نبود، معترض نداشت. در سال های آینده هر کسی بخواهد کارهای احمدی نژاد را تکرار بکند، مورد هجمه قرار میگیرد بنابراین بهتر است احمدی نژاد فضا را برای افراد بعد از خود تنگ نکند بهمین دلیل با نظر دکتر مخالفم
افسرده حال
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اسوه منفعت طلبی و بهره برداری!
یه روز با دستبوسی و حمله به مخالفان به رویایش میرسه!
یه روز با ایجاد دو دستگی و حمله به دوستان دل غربیها را برای اخذ پناهندگی بی دردسر به دست میآورد!
زندگی تو ایران دیگه براش صفایی نداره!
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
تحلیل مالیخولیایی یک افسرده حال!
خس و خاشاك
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
استاد بزرگوار كاملا درست مي فرماييد ولي نمي توان فراموش كرد كه بسياري از افرادي كه در همين زندان در اين سه سال اخير زجرها كشيده اند به سياست ها و نادرستي هاي ايشان اعتراض داشتند و تا به امروز سياست اجازه نمي داد حرفي از آن ها به ميان بيايد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مثلا کدام یک به خاطر احمدی نژاد زندان رفته اند؟؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
دکتر فریبرز رئیس دانا که به یارانه ها اعتراض کرد.
شاهین
United States of America
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
جناب اقای زیبا کلام استاد بزرگوار عبارت معروفی وجود دارد که اگر در تعامل با فردی اگر بار اول اشتباه کردی تقصیر و کوتاهی از سوی طرف مقابل شما بوده است و اگر بار دوم با همان فرد برای بار دوم اشتباه کردی اینبار خطا و گناه بر دوش شما است و برای اینکه ما قادر نیسیتم و نمی بایست و اجازه و حق نداریم به دنبال انگیزه و نیت افراد باشیم . اقای احمدی نژاد بار ها به مردم در خفا و اشکارا خلاف واقع سخن رانده است و از این رو ساده لوحانه است که بپذیریم ایشانتنها به دلیل انکه مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را برابر قانون اساسی بر عهده دارد میخواهد از روند صحیح قضاوت و داوری در کشور اطلاع حاصل و به عرض ملت و رهبری برساند. ازمده را ازمون خطاست .عزیز برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آقای زیبا کلام اگر به گفته شما باور کنیم که آقای احمدی نژاد در این مورد صداقت دارد اصرار ایشان در گماردن متهم جنایت کهریزک اقای مرتضوی و متهم اختلاس بیمه در سمت های حساس دولتی چه توجیهی دارد؟ کمی واقع بین باشید و مردم را با این تحلیل های آبکی دچار توهم نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
جناب زیباکلام زیبا بین،اگر احمدی نژاد با اعتقاد چنین نامه ای نوشته و واقعا دچار تحول شده بنابراین یک لحظه نیز نباید در کنار گذاشتن قاضی مرتضوی از تامین اجتماعی که از مصادیق بیّن مظالم زندان کهریزک است درنگ می کرد
ناشناس
Armenia
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نفهميديم اين آقاي زيباكلام خط و خطوطش چيه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ای ول زیبا کلام همیشه اینطوری بنویس و تکلیفو روشن کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
چرا احمدي نژاد سال 88بازديد از كهريزك در زمان مرتضوي نرفت؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
سال 88 که دعوا سر خود رییس جمهور بود!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ای ول گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آقای دکتر زیبا کلام خودتان را خسته نکنید آقای رئیس جمهور به این تجزیه و تحلیهای بزرگ مطمئنا توجه نمیکند او فقط می خواهد در اوین با فرزندان آقای هاشمی یه عکس یادگاری بندازه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
درست زدی به هدف ، کل انگیزه اش از بازدید همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
نه نباید باورش کنیم . این ها تاکتیک سیاسی هست. اون میدونه که بازنده هست و اصول رایان و سپاه دیگه باهاش راه نمیان حالا میخواد رو بیاره به سبزها. ضمنا اون خوب میدونه لایه های اجتماعی که حامی اون تو انتخابات 88 بودند فاقد چتر روشنفکری بوده وبا پایان دوره ریاست جمهوریش فراموش میشه. اما خاتمی که لایه روشنفکری دور وبرش بودند نذاشتند هیچ وقت فراموش بشه. هاشمی با لایه قدرت در ارتباط بود و باعث بقاش شد. احمدی نژاد لایه قدرت رو هم نخواهد داشت.
علامه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
سپاه از اول هم با احمدی نژاد نبود، بازار هم
اما او یاران مخلصی دارد
ضمنا یاران خاتمی که جز جشن تولد و مراسم شمع فوت کردن کاری نکرده اند
مجید
United States of America
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
با سلام آقای زیبا کلام ، صداقت احمدی نژاد نیاز به کنکاش و بررسی ندارد . چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است . برکسی هم پوشیده نیست که هدف ایشان از این بازدید چیست . چیزی که مهم است مردم این مملکت هستند که در این بازیهای کثیف سیاسی در فشار زندگی می کنند
تماشاگر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
ای ساده دل!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آقای زيبا كلام اينكه ما آزادي‌خواهي و دفاع از حقوق مدني را از احمدي نژاد باور كنيم سادگيست هيچ گربه‌اي براي رضاي خدا موش نمي‌گيرد ما شك نداريم كه آقاي احمدي نژاد از روي سیاسی کاری دارد اين كارها را انجام مي‌دهد. شما هم يا خليلي ساده‌ايد و يا بدتر از ساده!!! اگر آقاي احمدي نژاد واقعا در فكر مردم بود چند سال پيش اين كارها را ميكرد و اگر به فكر مردم بود در كابينه‌اش فلان و فلان نبودند. كجا آقاي احمدي نژاد به مردم پاسخگو بوده تا بتواند قوه‌ي قضائيه را پاسخ گو كند؟ خداوند مردم را در اين ميان نجات دهد.
عين الد وله
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اقاي زيبا كلام حداقل از نام ونام خانوادگي تان خوب دفاع كنيد ،برادر ،مگر اين زندان اوين هفت سال پيش نبود ،چرا اقاي احمدي نژاد بعد از بازدا
شت جوانفكر متحول شدند وچرا بعد از باز داشت فرزندان اقاي هاشمي
متحول نشدند وچرا ميگويند بازداشت
جوانفكر اشتباه است ولي ديگران،نه.
در اينگونه اظهار نظر ها ،اگر مقداري روان شناسي و روان كاوي هم چاشني ان بشود ،تحليل ها بهتر از اب در ميايد.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
احمدی نژاد با نصب مرتضوی و دفاع تمام قد از وی نشان داده که آزادی رو فقط برای دوستان خودش می خواهد نه مردم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
زیبا کلام عزیز چرا رئیس جمهور از کهریزک دیدار نکرد نه دوست خوب من احمدی نژادها زمانی کاری را انجام می دهند که منافع آنها ایجاب کند نه چیز دیگر
اگر یار او در زندان نبود ایشان به این فکر نمی افتاد در ضمن تورم سرسام آور این روزها نارضایتی مردم از وضع موجود تحریمهای بیشمار بین المللی بر علیه کشور وصدها دلیل دیگر وجود دارد که احمدی نژاد می خواهد نظرها را از آنها دور وبه این موضوع پیش پا افتاده معطوف کند اما اینبار احمدی نژاد تیرش به سنگ خورد زیرا ملت ایران این شگرد او را زود فهمیدند .
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اقای زیبا کلام شما دیگه چرا؟
البته این اتفاق برای نهادینه شدن امر نظارت بر نحوه اجرای عدالت خوب است ولی از احمدی نژاد باور کردنی نیست.
ناشناس
United States of America
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بخش دوم رو میشه از دو منظر بررسی کرد: ۱. آیا دلیلی برای باور نکردن این صداقت آقای احمدی نژاد وجود داره ؟ ۲. آیا منفعتی در باور نکردن صداقت آقای احمدی نژاد وجود داره ؟ حتی اگر جواب اولی رو بشه مثبت داد! فکر کنم افراد کمی به منفی بودنه جوابه دومی اعتقاد داشته باشند.
شفق
Canada
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
با این تحلیلی که کردید شرمنده ام که شاگرد شما بودم. مردم این خطه کم به هر بادی مسیر عوض می کنند همین مانده استاد مملکت هم در این ساده انگاری تشویق شان کند. همین نوشته ها باعث شده که هنوز پایتان به زندان اوین باز نشده. حتی اگر صادقانه باشد!
ناشناس
Qatar
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
من از این احمدی نژاد تازه خوشم آمد اگر این دفعه می توانست کاندید شود به او رای می دادم هرچند دو بار گذشته رای ندادم
ضمنا قوه قضاییه از جاهایی تو این مملکت هست که بسیار جای اصلاح دارد هر چه سخت گیری شود از هر طریقی و بهانه ای باید مورد استقبال قرار گیرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آگاهی از زندانی ,
حق مسلم ماست
نيما
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
زيبا كلام با اين تحليل داره افكار هدايت ميكنه كه بازديد از زندان صورت بگيره تمام انگيزه هاي احمدي نژاد مي دونه وقتي خاتمي نتونست با سيستم با قدرت مقابله كنه بهتره احمدي نژاد اينكارو بكنه(انگيزه زيبا كلام)