bato-adv
کد خبر: ۲۶۰۸۷۹

نقد عباس عبدی بر سخنان هاشمی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در مطلبی انتقادی در کانال تلگرام خود نوشت: این موارد خلاصه مطالبی است که به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی در انتقاد ایشان به عدم احراز صلاحیت حسن آقای خمینی از سوی شورای نگهبان در رسانه ها منتشر شده است.

هاشمی رفسنجانی: همه بدهکار بیت امام(ره) هستیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در مراسم دهه فجر در فرودگاه مهرآباد گفت:
  • صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند.
  • شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟
  • چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟
  • چه کسی به شما تریبون داد؟
  • اگر امام و نهضت و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نیز نبودند.
  • همه باید به امام(ره) و بیت ایشان خود را بدهکار حساب کنیم.
  • بدهکارها هدیه‌ خوبی در مقدمه انتخابات به بیت امام ندادند.
  • هدیه بدی به بیت امام و در زمانی که همه باید به هم تبریک بگوییم، به این بیت دادید.
بنده با توجه به مجموعه اطلاعاتی که دارم و با توجه به نظرات آقایان علمای قم و با توجه به قراین گوناگون از جمله تایید نکردن صلاحیت آقای بجنوردی معتقدم که عدم احراز صلاحیت علمی حسن آقای خمینی برای انتخابات خبرگان حتی در چارچوب قانون فعلی نیز قابل دفاع نیست و به لحاظ سیاسی هم اثرات مطلوبی ندارد و شرایط سیاسی و علمی ایشان برای حضور در خبرگان بمراتب بالاتر از بسیاری از افراد حاضر در انتخابات خبرگان اول است. ولی دفاع از این ادعا هیج ربطی به انتساب به ریشه خانوادگی ایشان و یا بدهی به امام و خانواده امام ندارد، و این استدلال نه تنها ضعیف و بی ربط ؛بلکه نادرست نیز است، و خواسته و ناخواسته در جهت موجه جلوه دادن رد صلاحیت ایشان است و جز به تنش سیاسی کمک نمی کند. این منطق قبیلگی و خلاف آرمانهای شناخته شده است. به نظر می‌رسد که آقای هاشمی در موارد دیگر هم با همین منطق انتساب خانوادگی و یا بدهکار و طلبکاربودن، از افراد دفاع یا به آنها حمله می کنند.

اگر حسن آقا شرط حداقل اجتهاد را برای نامزدی خبرگان دارند که با توجه به جمیع جهات عرفی بالاتر از حداقل‌ها را دارند در این صورت باید تایید شوند و اگر ندارند که نباید تایید شوند و انتساب به بیت امام هیچ مزیتی برای این مورد ندارد. این که امام چه کرده هیچ ربطی به این حق ندارد. بعلاوه این که چه کسانی این صلاحیتها را تشخیص می دهند؛ همانهایی هستند که آقای هاشمی هنگام ریاست خود بر خبرگان آنان را متولی این کار قرار داد.

 هر کس نسبت به مرجع یا منطق این رد صلاحیتها ایرادی داشته باشد قابل فهم است و حق دارد جز آقای هاشمی.  بنابر این ایشان حتما متوجه این نکات هستند، ولی چرا چنین می گویند؟ به نظرم عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می دهند، و یا می‌خواهند اگر احتمالا ایشان تایید شدند آن را به حساب حرفهای خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند و با توجه به منطق سخنان ایشان انتظارشان از تبعات این مدیونی هم روشن است. همانطور که سعی کردند آمدن حسن آقا را بر خلاف واقعیت به حساب خود بگذارند.

روی اصلی سخن بنده آقای هاشمی نیست بلکه دوستان اصلاح طلب است. اصلاح طلبان نباید در برابر این گونه سخنان سکوت کنند و یا بدتر این که به استقبال آن بروند. سخنانی که هیچ ربطی به منطق اصلاح طلبانه ندارد و مشروع کننده منطق طرف های مقابل است.

متاسفانه پیروی چشم بسته و شاید از روی ناچاری اصلاح طلبان از برنامه‌های آقای هاشمی نتیجه وضعیتی است که برای خود ایجاد کرده اند و برای آینده کشور و جریان اصلاحات خطرناک است.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
کاملاً منطقی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
عباس عبدي تکليفش با خودش روشن نيست، سخنان هاشمي خيلي هم عالي بود.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
در مظلومیت هاشمی همین بس که هم حسین شریعتمداری و هم اکبر عبدی همزمان به او می تازند. بخشی از خساراتهای وارده به جریان اصلاحات تندرویهای آقای عبدی و همفکران ایشان در عبور از خاتمی و مقالات آتشین علیه آقای هاشمی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
زبانت را بايد بوسيد در مورد اينكه خود هاشمي مسبب همه اينهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
آفرین
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۸
استاد دانشگاه
Russian Federation
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
استدلال شما هم متاسفانه از منبع غلطی سرچشمه میگیرد . آقای هاشمی با این طریق حجم وسیع رد صلاحیتها را مورد انتقاد قرار دادند و رد صلاحیت سید حسن را به عنوان نمونه ای از این ظلم برزگ ابراز کردند . ایشان شجاعت این انتقاد سخت را داشتند شما چطور؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
اقای عبدی یک از بهترین تحلیل گران کشور است ولی همه می دانند که ایشان با اقای هاشمی رفسنجانی نوعی جبهه گیری و نگاه شخصی مخالف دارند.
استاد دانشگاه
Russian Federation
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
استدلال شما هم متاسفانه از منبع غلطی سرچشمه میگیرد . آقای هاشمی با این طریق حجم وسیع رد صلاحیتها را مورد انتقاد قرار دادند و رد صلاحیت سید حسن را به عنوان نمونه ای از این ظلم برزگ ابراز کردند . ایشان شجاعت این انتقاد سخت را داشتند شما چطور؟
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
حرف حساب
خدا پرست
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
در خصوص نوع استدلال هاشمی وضعیف وقبیله ای بودن استدلال وی با عبدی موافقم .
چوادسکاکی
Finland
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
سلام:نویسنده این مقاله حتماآقای عبدی نیستند!
پایداری
United Arab Emirates
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
عجب تحلیل قشنگی بود.
جامعه شناس
United Arab Emirates
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
آقای هاشمی فقط بفرمایید چرا باید بدهکار بیت امام باشیم.لابد فردا هم باید بدهکار بیت شما باشیم.
همت
Finland
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
تو هميشه دشمن هاشمي و انقلاب بودي و از روي خصومت داري اين .... رو ميگي
بهتره سكوت كني و نظر ندي!!!!
فواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
متاسفانه آقای عبدی باز گرفتار تندروی شده اند. به نظر من تو موقعیت فعلی آیت الله هاشمی بهترین لیدر جریان اصلاحات هستند.
کارشناس اقتصاد بازار
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
آقای عبدی لطفا سکوت کردید و ساکت بمانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
یاد ضرب المثلی افتادم که میگوید دو کلمه هم از مادر عروس بشنویم. آقای عبدی شما باید در دادگاه بجرم خیانت محاکمه شوید. حالا در وسط دعوا نرخ تعیین نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
آقای عبدی شناخت درستی از قواعد بازی سیاست ندارند
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
اقای عبدی حرفهات به نفع اصلاحات نیست. باید بپذیریم که هاشمی عوض شده.من گمان میکنم میخواهی به اصلاح طلبا ضربه بزنی یا شایدم دوس داری انقلابی دیگر شود. به نظرمن که شما خائنی
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
آقای عبدی شما خود یکی از عوامل تخریب آقای هاشمی در دوران اصلاحات هستید که منجر به تضعیف هاشمی و نهایتا شکست اصلاحات شد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
آقای عبدی . اصطلاح گل به خودی را شنیده اید؟ چند بار در عمرتان این کار را کرده اید! باز هم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
اصلاحاتی ها نظر لطفا
طباطبایی
United Arab Emirates
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
هاشمی باید بابت حرف هایش باز خواست شود.
رها
Germany
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
چرا اینقدر زود قضاوت می کنید. شماهم تبر
برداشته اید و بن می برید.
soli
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
افرین. منطقی و مستدل.
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
درسته . هر دفاعی باید بر پایه منطق استوار باشه . حرفهای آقای هاشمی به هیچ عنوان منطبق بر اصول عقلی و منطقی دفاع از حق نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
کاملا موافقم با آقای عبدی
باید ببینیم چه حرفی میزنه، نه چه کسی داره حرف میزنه
یوسف
Germany
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
تحلیلی اینچنینی از عبدی خلاف عقل و انصاف بود. توصیه میکنم بغض های گدشته را کنار بگذارید و در اظهار نظرهابتان شرافت های انسانی را چون دون مایگان برای حفظ موقعیت های ناپایدار بکناری ننهید.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
من اصلاح طلب نیستم امامنطق اقای عبدی قوی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
خیلی تحلیل دفیقی بود ممنون
reza
United Arab Emirates
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
این جناب عبدی همیشه یکی به میخ می زند یکی به نعل !
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
هاشمی چه میکنی بامردم وخودت.. یه کم آروم بشین .. این همه حرص برای چیه؟ یه کم آروم باش انقدر جوسازی نکن...
مهدی
Australia
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
موافقم
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
آفرین به این نقد. صحبتهای کاملا درستیست.
ALI
Germany
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
سلام
صحبت های شما تا اینجا منطقی بور. ولی پاراگراف چهارم نیز مطالعه وآنهم دررابطه بابررسی ثبت نامها وصلاحیت ها پاسخ دهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
بدبخت ایت الله هاشمی داره ضعف و ترس شما ها را هم جبران میکنه
مهدی مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
حرف حق
ناشناس
Singapore
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
جالب و منصفانه بود
شهریار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
سلام. من آقای هاشمی را دوست دارم. تعجب کردم از فرمایش ایشان. انتساب نسبی احترام را هم اگر تکلیف کند از روی عرف است نه شرع. قانون تنها گمشده جامعه امروز ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
با بخش اول نظرات آقای عبدی شدیدا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
احسنت به تحلیل آقای عبدی. طلبه ای هستم علاقه مند به بیت امام و جریان اصلاح طلب.
سیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
آقای عبدی که همیشه مخالف هاشمی بوده است .
sasan
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
عدم صراحت در موضعگیری مقدمه ظلم به ولایت است/ برخی خودشان را احتکار می کنند تا در میان جناح های مختلف معتبر باشند ولی روشن است که این نوعی نفاق است
ارمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
با همه احترامی که برای بیت امام واقای رفسنجانی وروحانیت معظم قائلم اما بنده بدهکار هیچ احد الناسی نیستم لطفا دست از سر ما بردارید من پدرم قبل انقلاب کارگر ساده بود وبعد انقلاب هم با همان کارگری شرافتمندانه بازنشسته شد کسانی باید خود را بدهکار بدانند که قبل انقلاب اه در بساط نداشتند وحالا .... پس من بدهکار هیچ کس نیستم جز پدر ومادرم
سالار
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
اقای عبدی بخشی از صحبت های جناب هاشمی رو خوب نقد کردند اما بخش دیگر رو احتمالا متوجه نشدند که خوب نقد نکردند
کامیار
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
کاملآ درست است ما نباید بگذاریم اصلاح طلبان هم آخر سر مثل اولگرایان بشوند که دیگر نشود آنها را از خر قدرت پایین آورد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
آقای عبدی عزیز در اینکه جنابعالی با دیدگاههای آقای هاشمی مخالف هستید چه در گذشته وچه در حال برکسی پوشیده نیست واین حق شماست وحق هر کسی هست که نظری دارد وآن نظر را ابراز می کند حتی آقای هاشمی در ضمن اقای هاشمیهیچوقت نگفته است که اصلاح طلب است واگر اصلاح طلبها به ایشان نزدیک شده اند ویا به باور بعضی ها هاشمی به اصلاح طلبها نزدیک شده این چیز بدی نیست اصلا معنای اصلاحات یعنی همین شما خودتان ویا دستان اصلاح طلبتان در گذشته چکاره بودید وایا افکار الان را داشتید رسد ادمی به جایی که بداند همی نادان است
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
ظاهرا دوستانی مثل آقای عبدی بازهم توهم برشان داشته و فکر میکنند حالا دیگه در جایگاه برتر هستند.آقای عبدی تاحالا نشده افرادی که شما در پستی میگذارید تخلف کنند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv