bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۴۳۱۸۵

هوش جمعی و ازدواج سفید

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
فرارو- دکتر رسول رمضانیان*؛ این روزها جامعه ایران با ناهنجاری به نام ازدواج سفید(هم‌باشی سیاه) روبرو است که مسوولین فرهنگی و اجتماعی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به رواج آن ابراز تاسف و نگرانی کرده‌اند.  از آنجا که زمینه تحقیقاتی نگارنده مدلسازی محاسباتی سیستم‌های اجتماعی است، نگارنده تصمیم گرفت تا چند سطری در مورد رابطه بین ازدواج سفید و هوش جمعی بنویسد، به این امید که مسوولین بتوانند با استفاده از این نگاه راهکاری برای این ناهنجاری بیابند.

هوش جمعی نوعی هوش، حاصل از کنش همه اعضای جامعه با یکدیگر، برای حل مسائل است. در هوش جمعی، اعضای جامعه ضرورتا موجودات هوشمندی نیستند بلکه نحوه تعامل و کنش آنها با یکدیگر است که منجر به حل مسائل دشوار می‌شود. این نوع هوش در میان حشرات، پرندگان و ماهیان دیده شده است، و در هوش مصنوعی، با الهام از طبیعت، الگوریتم‌های بهینه‌سازی چون الگوریتم مورچه‌ها، زنبورهای عسل و ... معرفی شده است. برای مثال، یک تک مورچه‌ به تنها‌یی هوش کافی را برای آنکه کوتاه‌ترین مسیر بین غذا و لانه را پیدا کند ندارد، ولی تعامل مورچه‌ها با یکدیگر این امکان را میسر می‌سازد که کوتاه‌ترین مسیر ممکن توسط گله مورچه‌ها پیدا شود.

در انسان‌ها نیز هوش جمعی دیده می‌شود و می‌توان به الگوریتم فرهنگی، رقابت استعماری و مد پوشش به عنوان نمونه‌هایی از الگوریتم‌های بهینه‌سازی اشاره کرد که با الهام از تعامل انسان‌ها با یکدیگر ارائه شده‌اند. بسیاری از پدیده‌هایی که در جوامع انسانی دیده می‌شوند معلول نه تصمیم‌های یک فرد، بلکه معلول تعامل‌های همه اعضای جامعه با یکدیگر است. وقتی یک جامعه با یک مساله روبرو می‌شود، هوش جمعی یک راه‌حل ارائه می‌دهد که ضرورتا سازگار با عرف و قوانین جامعه نیست، و در اینجا این سوال مطرح می‌شود که واکنش عقلانی در برابر راه‌حل حاصل شده توسط هوش جمعی که به سرعت نیز رواج پیدا می‌کند، چیست؟

برای مثالی دیگر از هوش جمعی، بگذارید به مسیرهایی که مردم در بین چمن‌ها و خیابان‌ها ایجاد می‌کنند اشاره کنیم. شهرداری در سطح شهر مکان‌های مختلفی را چمن‌کاری می‌کند، اما بعد از مدتی می‌بیند که مردم (که همواره کوتاه ترین راه را برای رفت و آمد انتخاب می‌کنند) از روی بخش‌هایی از چمن‌ها رد می‌شوند و با رفتار جمعی خود مسیری که (چمن آن لگد مال و خاکی می‌شود) را ایجاد می‌کنند. یا برای نمونه‌ای دیگر، شهرداری در منطقه‌ای خط‌کشی عابر پیاده می‌کند،  و بعد از چندسال یک فروشگاه در حاشیه خیابان تاسیس می‌شود و شهرداری مشاهده می‌کند که پس از تاسیس فروشگاه، مردم دیگر از خط عابر پیاده برای عبور از خیابان استفاده نمی‌کنند و با هوش جمعی خود مسیری جدید را از نقطه‌ای دیگر از خیابان برای عبور ایجاد کرده‌اند.

حال شهرداری دو راه دارد: روش اول بازدارنده است وآن این است که برای حفاظت از چمن‌ها دور چمن‌زار را حصار بکشد تا مردم از بین چمن‌ها رد نشوند. روش دوم، که شهرداری تهران نیز آن را انجام می‌دهد، آن است که بیاید همان مسیرهایی که مردم از روی چمن رد شده‌اند را سنگ‌فرش کند، و همچنین در مسیر جدیدی که مردم از خیابان عبور می‌کنند پل عابر پیاده بنا کند. شهرداری کوتاه‌ترین مسیری که هوش جمعی به عنوان یک راه حل ناهنجار (با چمن‌کاری و خط‌کشی مورد نظر شهرداری) حاصل کرده است را سنگ‌فرش می‌کند تا مردم از توی گل ولای رد نشوند و همچنین پل عابر پیاده می‌گذارد تا مردم بدون خطر از خیابان رد شوند.

از نگاه نگارنده، ازدواج سفید نیز یک راه‌حل ناهنجار برای مساله رفع نیازهای عاطفی-جنسی-تولید‌مثل است که با توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادی کنونی توسط هوش جمعی حاصل شده است. این تصور صحیح نیست که ازدواج سفید ابداع یک فرد باشد یا اینکه سوغات غرب باشد، بلکه محصول هوش جمعی بخشی از جامعه برای حل مساله نیازهای زن و مرد است.

در یک جامعه، ازدواج سفید زندگی مشترک یک زن و مرد است، بدون آنکه قراداد حقوقی ارائه شده توسط جامعه را امضا کرده باشند. قرادادهای حقوقی از طرف جامعه به این منظور ارائه می‌شوند تا طرفین قرارداد بتوانند حقوق خود را پیگیری کنند و اجتماع بتواند مبتنی بر مفاد قراداد از آنها حمایت کند. پرسش اینجاست که چرا بخشی از جامعه برای حل مساله‌ی نیازهای عاطفی-جنسی-تولید‌مثل خود از قرارداد حقوقی ارائه شده توسط جامعه استقبال نمی‌کند و تصمیم گرفته است که زندگی و توافقی مشترک بدون قرارداد حقوقی را پی بگیرد (که البته ممکن است، به علت عدم تمایل به قرارداد حقوقی ارائه شده، در بعضی موارد محرمیت شرعی نیز مورد غفلت قرار بگیرد).  

هوش جمعی با توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادی، همواره بهینه‌ترین راه را برای زندگی و رفع نیازهای اعضای گروه ارائه می‌دهد. وقتی جامعه با شرایط جدید روبرو می‌شود، هوش جمعی برای رفع نیازها ساماندهی جدید فرهنگی ایجاد می‌کند. باید پرسید که شرایط اجتماعی-اقتصادی در دهه گذشته چگونه تغییر کرده است که سبب شده است هوش جمعی راه‌حل ناهنجار ازدواج سفید را ارائه دهد؟

برای نمونه می‌توان به این تغییرات اجتماعی-اقتصادی اشاره کرد که دختران و زنان جامعه تحصیل کرده‌‌اند و چون بخشی از عمر خود را صرف تحصیل کرده‌اند توقع استقلال و حق کار دارند، و دیگر مثل نسل گذشته خود مایل به بستن قرارداد حقوقی که حق مجوز کار و طلاق را به شوهر منتقل می‌کند، نیستند. از طرفی با بزرگ شدن شهرها افراد به سختی می توانند به یکدیگر اعتماد کنند و پسران جامعه حاضر نیستند مهریه‌ را به عهده بگیرند که چه بسا این زندگی مشترک (که به علت بزرگ شدن شهرها با آشنایی اندک شروع شده است) چندسالی بیشتر طول نکشد و آنها مجبور به پرداخت مهریه‌ای سنگین شوند.

پسران از خود می‌پرسند چرا باید مایل به قراردادی باشند که آنها را بدهکار می‌کند و طرف دیگر قرارداد هر وقت اراده کند بتواند از آنها حداقل صد و ده سکه طلا طلب کند. دختران کنونی که سالهای عمر خود را صرف یادگیری تخصص در دانشگاه‌ها کرده‌اند و می‌توانند استقلال مالی داشته باشند، از خود می‌پرسند که چرا باید مایل به امضای قراردادی باشند که بعضی از حقوقی که اکنون دارند را در اختیار یک فرد دیگر می‌گذارد.

از نگاه نظریه بازی‌ها، یک توافق برای آنکه پایدار بماند باید حداقل در شرایط تعادل نش صدق کند. آمار بالای طلاق در کشور نشان می‌دهد که سند ازدواج کنونی شرایط لازم را برای حفظ پایداری ندارد. چه بسا یک راه‌حل آن باشد که در کنار سند ازدواج کنونی یک سند حقوقی جدید نیز ارائه شود که با توجه به شرایط اجتماعی-اقتصادی کنونی در تعادل باشد. همانند نگاه شهرداری تهران که محل عبور مردم را سنگ‌فرش می‌کند تا کفش آنها آلوده به گل و لای نشود، یک سند حقوقی جدید که در تعادل باشد می‌تواند مورد اقبال عموم قرار گیرد تا عرف، شرع و بنیان خانواده حفظ شود.


*هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف
bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
وقتی یک نفر با تحصیلات علوم کامپیوتر، جامعه را بهتر از جامعه شناسان تحلیل می کند....
این خودش نشون دهنده این فاجعه است که تو کشور ما افراد باهوش و نخبه فقط در رشته های فنی و ریاضی جمع میشند...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
حذف مهریه،شراکت در درآمد و هزینه،اجازه فعالیت اجتماعی سالم به زنان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
زنای اریانی هم میخوان مثل زنای عرب تمام خواسته هاشون رو مردا تامین کنن هم مثل زنای غربی هر کار دلشون میخواد بکنن و یه مهریه هم ببندن به مردا تا تکون خوردی مردا رو بفرستن زندان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
عالی تحلیل کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
ايشون هيچ راه حل خاصي ارائه نكرده . بحث نيازهاي طبيعي انسان و قراردادهاي عرفي ، شرعي ، اجتماعي پيچيدگي مخصوص به خودشان را دارد و چيزهاي ساده اي نيستند كه بشود راه حل هاي ساده و دم دستي اي مثل زدن سنگ فرش در مسير راه رفتن مردم در چمن و ... برايش ارائه داد . مسلما هر چيزي كه از مسير طبيعي و درست خودش زاويه پيدا كند يك انحراف است كه هر چه قدر بيشتر جلو برود درجه انحرافش عميق تر ميشود . در مسائل اجتماعي و مهمي مثل رابطه زن و مرد بايد زمينه ايجاد شده معضلات در راه ازدواج كه در جامعه ما در مساله سخت شدن ازدواج با دامن زدن به چشم و هم چشمي ها؛ تشريفات و تجملات زائد ، بيكاري ، مشكل مسكن و...به وجود آمده را برنامه ريزي و حل كرد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۴
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
خيلي تحليل خوبي بود ايشالا اونهائي كه در مصدر تصميم سازي هستند هم اقبالي به اين مفاهيم كليدي داشته باشند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
دقیقا همین اتفاق در اروپا افتاده. در دهه 60 و 70 ازدواج سفید بین جوانان گسترش پیدا کرد, تا اوایل دهه 90 جامعه و دولتها کم کم این رویه رو پذیرفتند و قوانین جدیدی وضع کردند . ما هم ناچاریم این رویه رو بپذیریم, همونطور که در اوروپا 20-30 سال طول کشید , خوب طبیعی است که در ایران هم همانقدر زمان ببرد. حل میشه ولی مهمترین عامل گذر زمان است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
با دست فرمان هوش مصنوعی اگر جلو برویم، کدام رفتار اجتماعی می تواند احیانا ناپسند باشد؟
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
آفرین. تحلیلی بسیار عالی بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
نظریه جالبی بود. برای معضلات دیگر هم موثر است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
واقعا نوشته منصفانه و عالی بود بعنوان یک زن متاهل کاملا موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
اگه مجرد بودي مطمئنا مخالف بودي
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
جالب بود
kia
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
آفرین بر این نگاه خلاقانه و بینش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
راهکار می دادید آقای دکتر
امید
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
آخرش رو بخون
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
ولی اینی که میگی مربوط به قشر کمی از جامعه است و الآن اکثرا چه پسر و چه دختر از سروسامان گرفتن وتشکیل زندگی مشترک استقبال می کنن...زندگی مشترکی که برای دوطرف تعهد و مسولیت ایجاد می کنه...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
کلت رو از زیر برف بیار بیرون جامعه به ادمهایی که شما میشناسی نمیگن
دهشالی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
با تشکر،این مقاله خیلی عالی بود،جامعه اول باید حقایق عنوان شده در متن مذکور را بپذیرد تا راه حلی برای ان ارایه نماید.اما هنوز کشور در پذیرش واقعیت ها تردید دارد!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
بچه هایی که از این روابط بوجود میان در هوش جمعی شما چه جایگاهی دارن...هنر شما امیختن حق و باطل باهم است.مشکلات رو در دهه ی هفتاد به بعد با مصرفی کردن و تچملاتی کردن جامعه بوجود اوردین...حالا باهوش جمعی برای انهدام کامل جامعه و تمام کردن کارنیمه تمام جامعه راه حل میدین...حتماچندسال دیگه هم میخواین با هوش جمعی همجنس بازی رو حل کنین...خداعاقبت هممونو بخیرکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
آفرین. موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
آفرین. موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
بسیار بجا و منطقی. احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
بسیار علمی و کارشناسی شده بود ... ای کاش حل مسائل ایران کمی بیشتر در اختیار جامعه آکادمیک گذاشته میشد تا احزاب و جناح ها و دیگران
ناشناس
United States
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
بسیار بجا و منطقی. احسنت
ali
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
bsiar alie
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
بسیار خوب وجاتب بود
بانو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
اصلا چرا میگید ازدواج سفید؟ چرا با این اسم قبح این عمل رو می ریزید؟ این مساله اسمش رابطه ی نامشروعه. لااقل بگید ازدواج سیاه. آخه مضحک و منافقانه نیست که آدم، یک کار رو تقبیح کنه بعد اسمش رو بذاره ازدواج سفید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
منظور از سفید، ثبت نشدن ازدواج است یعنی اسم طرفین در هیچ مدرکی ثبت نشده .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
نظر شما معیار خوب و بد هست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
واقعا داریم زشتی کار نادرست را کمرنگ میکنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
تحلیل بسیار خوبی بود مرسی فرارو
سعید
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
بد نبود. نگارنده یه چیزایی بلد بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
آفرین
خیلی عالی و خوب مساله رو طرح کرده بود
حرف دل خیلی از جوانان هم همینه
هیچ پسری که آدم عاقل و سالمی باشه به فکر زندگی کوتاه مدت نیست اما مهریه برای خیلی ها شده کاسبی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
afarin
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
ممنون...تحلیل قشنگی بود.
متشکر از فرارو و تحلیلگر مورد نظر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
اصل نوشتار خوب و قابل تامل بود

مثال از کارهای شهرداری بی مزه بود
اگرچه این نظر مطابق میل فرارو نیست که دربست در خدمت قالیبافه!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
خوب برن پیش یک روحانی و عقد کنن تا بعداً این ازدواج رو ثبت کنن!
مثل زمان قدیم به همین سادگی!
وقتی تن به این کار نمی دهند پس حتماً دوست دارن رابطه کاملاً آزاد داشته باشند و این هم دیگه اسمش ازدواج نیست رابطه جنسی غیر شرعی است به همین سادگی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
عالی بود..
نکات ظریفی اشاره شده بود.
دقیقا سند ازدواج فعلی کارایی نداره. دلیلش هم آمار بالای طلاقه..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
دقيقا افرين به شما
متاسفانه مشكل ما اينه كه هرچيزي را با فكر و اعتقاد ما جور نبود به فرهنگ غرب ربط بديم
اينجا تو اين مقاله بحث از عواقب ازدواج سفيد نيست بحث بر سر چرايي شكل گيري ان هست و تو شرايط امروز دختري حاضر نيست تن به ازدواجي بده كه اگر فردا قرار شد جدا بشه حداقل بخواد ٣-٤سال تو دادگاه الاف بشه تا جدا بشه
يا اينكه پسري حاضر نيست ازدواجي كنه كه بخواد ١ميليارد معادل هزار سكه موقع جدايي مهريه بده
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
شايد به همه ابعاد موضوع پرداخته نشده باشد، اما تحليل جالب، درست و قابل تأملي است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
مقاله فوق العاده اي بود. هوش جمعي .
ناشناس بیگ
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
اگر مسئله محرمیت و شرع موجب ایجاد حقوق زیادی برای آقایان نمیشد خانمها تن به ازدواج سفید نمیدادند ولی وقتی زنی با حقوق قانونی و رسمی ازدواج میکند در جامعه ما مردان حس مالکیت نسبت به زن پیدا میکنند در نهایت صد وده سکه یا هرچیز دیگه صدمه روحی که به زن وارد شده را جبران نمیکنه ولی اون حقوق ایجاد شده برای مرد یا به عبارتی مالک زن را به نحوی اسیر میکنه و این مطلب باعث تمایل خانمها به ازدواج سفید میشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
واقعا متن جالبی بود
مرسی
َشیوا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
بسیار تحلیل درست و بجایی است.نمی شود حقایقرا نادیده گرفت. ضعف زیادی در قوانین وجود دارد و نیاز به بازنگری اساسی دارند.یکسال در راهروهای دادگاه سرگردانم چون نمیتوانم خیانت هسرم را اثبات کنم.یکسال فقط نام او را به یدک میکشم.نمی دانم تا کی این بازی مسخره ادامه دارد.حق طلاق با مرد؟ کدام مرد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
آفرین عالی تحلیل کردید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
عالی بود
ممریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
زیباترین تعبیری بود که میشد از وضعیت نابسامان ازدواج در جامعه ایران ارائه داد انگار حرف دل نسل جدید با بیانی زیبا وشیوا بود ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
البته میتوان در آن واحد چند نوع عقدنامه به مثابه چند نوع ازدواج با حقوق و مسولیتهای مختلف تعریف و افراد بر اساس توافقات خود یکی از انواع عقدنامه را انتخاب کنند
شاید به این شکل از ازدواج سفید نیز کاسته شود !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
هیئت علمی دانشگاه شریف؟ من دیگه حرفی ندارم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
سئوال که پیش می آید این است که در این شیوه زندگی حقوق دختران و زنان چه می شود؟ برای پسران و مردان این گونه ازدواج ها شاید کمترین مشکلات را در پی داشته باشد چرا که به محض آنکه دل زده و یا ازرده شدند همه چیز را رها می کنند و به دنبال زندگی خویش می روند اما تکلیف زنان و دختران چیست؟ چرا که زنان بسیار راحت تر و سرسخت تر دلبسته شده و احساس وابستگی می کنند؟ تکلیف فرزندان به دنیا امده چیست؟ آیا زنان و دختران با مشکلات فراوان این گونه ازدواج ها شانا شده اند یا یانکگه فقط فریب ظاهر زیبا و آسان آن را خورده اند و زمانی متوجه مشکلات می شوند که شاید چاره ای دیگر نباشد ...
اندکی اندیشه نیاز است ...
کاش نگارنده که به این موضوع پرداخته و دلایل اجتماعی آن را بیان نموده است مشکلات آن را هم برای هر دو طرف بیان می کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
البته نقش فاکتورهای اقتصادی و درامد و هزینه در تحلیل تان کم رنگ است
بسیاری از افراد چه دختر و چه پسر اساسا از عهده مخارج ماهیانه خود بر نمی ایند در نتیجه مجبور به گرفتن همخانه برای سرشکن کردن هزینه ها می شوند حالا اگر این همخانه از جنس مخالف باشد خوب با یک تیر به دو نشان زده اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
کاملا موافقم قراداد حقوقی فعلی ازدواج اصلا درست نیست
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
بسیار عالی.مستدل وعلمی .امیدوارم آگاهان وبویژه جامعه شناسان مسئول ودلسوز ونگران جامعه باهمکاری وتعامل سازنده با مدیران ومسئولین بادادن راهکارهای قابل اجرا ومطابق عرف فرهنک دیرپای ایرانی معضلات ومشگلات را حل وراهنمائی لازم را بنمایند..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
این تصور صحیح نیست که ازدواج سفید ابداع یک فرد باشد یا اینکه سوغات غرب باشد، بلکه محصول هوش جمعی بخشی از جامعه برای حل مساله نیازهای زن و مرد است.
دقیقا
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
نظریه پردازی برای همه آزاده ولی مطلبی که می خواهم بنویسم بقول جوانان امروزی املی و دمده نامیده و مورد اعتراض واقع می شود . در جوامع بشری وقتی زن و مردی تصمیم می گیرند در کنار هم و زیر یک سقف زندگی کنند باید بطور کامل ، مسایل و علاقه مندی های یکدیگر را مطرح و درک و هدف خود از تشکیل خانواده مشخص کنند . بطوریکه فقط مرگ می تواند آنها را از هم جدا کند ولی امروزه از ابتدا بنابر این گذاشته می شود که در ابتدا فعلا" خوشگذرانی کنند و در آینده اگر نتوانستیم با هم زیر یک سقف زندگی کنیم که بنظر بنده به معنای ظاهر بینی و تنوع طلبی جنسی صرف طرفین می باشد نه زندگی و خوشبختی .
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
زندگی خصوصی دیگران به ماربطی ندارد-محض اطلاع سایتهاوکارشناسان.خودمردم وجوانان عقل وهوش دارند.
احمد یاداور
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
بالاترین عقول از ان خداوند است نه عقل جمیع بشر که خودمخلوق خداونداست وبهترین راهکار هم راه کاریست که خداوند نشان داده . ما عین کودکی هستیم که فقط شیرینی شکلات را میبینیم واز مضراتهای ان واز بیماری ان اگاه نیستیم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
وقتیکه یک نفر کلاهبردای می کند و تنها چند کوچه آنطرف تر ، خانه و مغازه خریده و براحتی زندگی می کند و قوانین دست و پاگیر فقط برای افراد مالباخته نوشته شده است ، طبیعیه که همه دوست دارند از قوانین سرپیچی کنند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
جالب بود. البته اقای دکتر بعنوان یک متخصص باید توجه نمایند که الگوریتمهایی مانند کولونی زنبور عسل و الگوریتم مورچگان هیچگاه بهترین راه حل را در حل مساله ارائه نمی نمایند بلکه تنها در ان مساله خاص به بهینه یابی محلی می پردازند که با بهینه جهانی هم متفاوت است. یعنی این راهکار تنها مقطعی و موقت است نه همیشگی و پایدار.
ناصر
-
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
هوش اجتماعي كه ايشون به كاربردند همان چيزي است كه فيلسوفان به ان عرف گويند.
عرف را با سنت شتباه نگيريد در سنت ارزشها ثابت است ولي عرف مردم در تعامل با هم ارزشهاي جديدي را خلق مي كنند كه ازدواج جديد يك نمونه است.
ناشناس
-
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
به قول قدیمی ها من راضی تو راضی گور پدر ناراضی وقتی دو طرف رضایت داشته باشند یک صیغه محرمیت بین خودشان می خوانند و مشکل غیرشرعی بودن آن حل می شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
چه مثال مسخره ای
ممکنه چند وقت بعد فروشگاهی کمی انطرف تر باز بشه و مردم مسیر جدیدی انتخاب کنن.
طبق حرف شما شهرداری باید مسیر جدیدی رو سنگفرش کنه. با ادامه این روند هر روز باید شاهد ایجاد مسیر های جدید و در نهایت هرج و مرج باشیم.

پیشفرض شما که هوش جمعی همواره بهترین راه حل رو ارائه میده اشتباهه.
معمولا این راه حل ها فقط در کوتاه مدت به نفع اون جامعه هست و در بلند مدت پیامد های متفاوتی داره.

به هر حال قوانین رو نمیشه هر روز به میل افراد و با تغییر شرایط جامعه تغییر داد. چنین قانون گذاری بهتره هرگز وجود نداشته باشه تا ازادی بی حد و مرز بتونه تمام مردم رو اغنا کنه و هزینه کمتری صرف تغییر قانون بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
این تحلیل گر از دید بهینه سازی و در واقع نظریه تکامل الهام گرفته است. تحلیل خوبی است در واقع تمامی مسائل چه کلاسیک و مسائل اجتماعی یک نقطه بهینه دارند امید است جامعه ما نیز به این نقطه بهینه برسد ولی گاهی ممکن است در نقاط بهینه محلی متوقف شود مسوولین و دانش انسانها و جامعه شناس ها می بایست فقط دانش را ارئه دهند نه مجبور به انجام کاری.
با تشکر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
توجیه کردن یک عمل غلطه ....رابطه نامشروع که دیگه سفید نمیشه.....چون تو جامعه ما اسم دوست دختر دوست پسر هنوز قبح خودش را داره این اسم ازدواج سفید رو گذاشتن....بگن رابطه غیرقانونی....رابطه نامشروع ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
تحلیل بسیار عالی بود. ممنون
ناشناس
United States
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
خوب مهريه نيم سكه بخوان، اجازه كار و درس و حق طلاق و هر كوفتي رو هم ضمن عقد بزارن: مشكل حله.
sam
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
این اسمش ازدواج سفید نیست بلکه ازدواج سیاه اندر سیاه است.یک رابطه کثیف نامشروع به سبک غرب و فقط هم توی تهران دیده می شود!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
محض اطلاع من دو نفر رو ، یکی در مشهد و دیگری در اهواز، میشناسم که همینطوری دارن با هم زندگی می کنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
من یه دخترم- ازدواج سفید به کنار ازدواج های آبی هم هست یعنی دوطرف با هم صمیمی ان مثل زن و شوهر رفتار می کنند فقط رابطه جنسی ندارند این خیلی از دختر و پسرای مجرد الان رو هم دربرمی گیره- وقتی دخترها همینطوری بدون هیچ تضمینی نقش زن رو برای پسرهای مجرد ایفا می کنند نبایدم انتظار ازدواج زیاد رو داشته باشند
علیرضا سلیمانی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
به عنوان یک مهندس نرم افزار ، ایشون از لحاظ تئوری واقعا به مباحث هوش مصنوعی AI احاطه خوبی دارند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
اینها که میگین ازدواج سفید غیر شرعیه چرا دروغ میگید از چی میترسید؟
عزیزان همه این ازدواج سفیدیها با خواندن خطبه عقد موقت موضوع را حلال میکنند.مرجع تقلید دختران هم اغلب ازدواج دختر رشیده را بدون اذن ولی مشکلی ندارد.
پس شلوغ نکنید حلال است.
عدم ثبت ازدواج مشکل شرعی ندارد و قوانین دست و پاگیر غیر ضروریست
ناشناس
Malaysia
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
فرهنگ جامعه ما دچار مشکل است. ازدواج سفید دارد پذیرفته می شود اما ازدواج بدون مهریه، با حق مساوی طرفین برای کار و طلاق و بدون جهیزیه در نزد اکثر خانواده ها ناپذیرفتنی است. بر خلاف تبلیغات دروغین ازدواج در اروپا و آمریکا همچنان دارای پایگاه بسیار محکمی است و تقریبا همه دیر یا زود تشکیل خانواده می دهند اما نهاد خانواده در ایران مورد بی توجهی متوسلیان فرهنگ است که همچنان بر رسومات پوسیده پای می کوبند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
با توجه به اینکه در قرن 21 زندگی میکنیم ، به استحضار مسوولین محترم میرساند مردم به سمتی حرکت میکنن که زندگی رو به سبک خودشون و با روش خودشون و به دلخواه خودشون بگذرونن. نه طبق آیین نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعملهای دولتی. حالا در ملا عام طرف نتونه اونطور که مطلوبشه زندگی کنه ، میره تو خفا و توی یه چهاردیواری کارهاش رو انجام میده. نمونه هاش رو هم که خودتون دارین می بینین: ازدواج سفید. امارهای عجیب از مصرف مشروبات الکلی. وضعیت نامناسب روابط خارج از خانواده و غیره.
مجله فرارو