صفحه نخست

سیاست

ورزشی

علم و تکنولوژی

عکس

ویدیو

راهنمای بازار

زندگی و سرگرمی

اقتصاد

جامعه

فرهنگ و هنر

جهان

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۱۸۰۲۷
مهدی کرباسیان در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند
این سخن که ما بتوانیم در حال حاضر نفت را کنار گذاشته و با یک اقتصاد غیرنفتی روند موفقیت آمیزی داشته باشیم را قبول ندارم؛ به دلیل آنکه ما از این ارزش افزوده نفت و گاز استفاده زیادی می کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

فرارو-این سخن که ما بتوانیم در حال حاضر نفت را کنار گذاشته و با یک اقتصاد غیرنفتی روند موفقیت آمیزی داشته باشیم را قبول ندارم؛ به دلیل آنکه ما از این ارزش افزوده نفت و گاز استفاده زیادی می کنیم.

محمود احمدی نژاد روز سه شنبه، ١٣ تیر در دیدار با مقام ها و کارمندان نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، تاثیر تحریم نفتی بر اقتصاد ایران را اندک دانست و با اظهار این نظر که مجموع درآمد نفت کمتر از ١٠ درصد حجم اقتصاد کشور را شامل می شود، گفت: "باید تحریم را فرصتی ببینیم که همین مقدار وابستگی بودجه کشور به نفت نیز رفع و استفاده از نفت به عنوان سلاحی برای تحریم برای همیشه از دست دشمن خارج شود."

دکتر مهدی کرباسیان معاون اسبق وزیر نفت و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان مطلب بالا در گفتگو با فرارو دیدگاه خود درباره کنار گذاشتن نفت و روی آوردن به اقتصاد غیرنفتی در شرایط کنونی را چنین بیان داشت.

•    بحث استقلال جزو شعارهای اصلی انقلاب ما بوده و می باشد و استقلال اقتصادی یکی از موارد اساسی آن بوده است.

•    استقلال اقتصادی در دوران اخیر به آن معناست که تعادل بهینه ای میان نیازهای کشور، تولید، واردات و صادرات کشور وجود داشته باشد.

•    بحثی که در گذشته در دنیا و در کشور ما در ابتدای انقلاب مطرح بوده که ما همه چیز را خودمان تولید کنیم، این حرف در دنیای امروز با وجود جهانی سازی و وضعیت بین المللی خیلی منطقی به نظر نمی رسد. ولی اینکه کشور باید بتواند از نظر حجم واردات و صادرات و تعادل میان تولید داخلی و استفاده از امتیازات کشور بیشترین بهره برداری را بکند حرف منطقی است.

•    مثلا کشور ما با لطف خداوند منابع عظیم نفت و گاز دارد و قرار گرفتن ایران در کنار کشورهایی که به دریا راه ندارند باعث می شود ایران امتیاز حمل جابجایی کالا از داخل سرزمین خود را داشته باشد و ... لذا ما باید از این امتیازات حداکثر بهره برداری را بکنیم.

•    بنابراین ساخت کارخانجات پتروشیمی و اقلامی که بتواند ارزش افزوده نفت و گاز را نصیب ما کند و یا بهره برداری از معادن و ظرفیت هایی که کشور در امر ترانزیت کالا  دارد و یا چهارفصلی که کشور ما دارد و همچنین وجود دریای آزاد، امتیازاتی است که ما باید از آن استفاده کنیم.

•    ولی موارد دیگری نیز مانند فناوری، تکنولوژی، علم و تجربه وجود دارد که ما به آنها هم نیاز داریم که در این باره باید از دنیا استفاده کنیم. لذا تعادل میان این موضوعات از نکات اساسی است.

•    پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریم ها باعث شد به میزان زیادی مسئولین و مردم به سمت تقویت تولید داخلی سوق پیدا کنند. من یادم است اوایل انقلاب زمانی که معاون حمل و نقل وزارت راه و ترابری بودم صادرات ما نسبت به واردات به جز نفت خیلی زیاد نبود. همان زمان ما جلساتی با کشورهای همسایه از جمله ترکیه داشتیم که در مقابل خرید آهن آلات و جو و ... به صادرات نفت اقدام می کردیم.

•    ولی اکنون می بینیم خوشبختانه اقلام پتروشیمی و اقلام دیگری به جز صادرات فرش و پسته در لیست صادرات ما قرار دارد. این موضوع امتیازی است که کشور پیدا کرده است.

•    اما این سخن که ما بتوانیم در حال حاضر نفت را کنار گذاشته و با یک اقتصاد غیرنفتی روند موفقیت آمیزی داشته باشیم را قبول ندارم؛ به دلیل آنکه ما از این ارزش افزوده نفت و گاز استفاده زیادی می کنیم.

•    اگر اکنون ما نفت را کنار بگذاریم صادرات اقلام پایین دستی نفت نیز تقریبا غیرعملی می شود. لذا ما باید از حرف های غیرکارشناسی حذر کنیم.

•    ولی اینکه بپذیریم در تحریم هستیم و هر روز به سمت اقتدار برویم، به این معنا که بنیه اقتصاد کشور را قوی کنیم و بتوانیم صادرات کالاهای متنوعی داشته باشیم، موضوعی است که حتما کشور باید به آن سمت برود.

•    نکته ای که وجود دارد این است که اگر ما نفت را کنار بگذاریم و از ارزش افزوده و صادرات آن استفاده نکنیم؛ آنگاه چه داریم که بتوانیم جایگزین نفت کنیم.

•    آیا ما در اقلام کشاورزی قوی هستیم؟ متاسفانه باید بپذیریم که با همه تلاشی که کشور کرده به دلیل خشکسالی و به دلیل اینکه هنوز نتوانستیم مسئله زمین و مسائل مرتبط با آن و مسئله آب و آبیاری را حل کنیم، هنوز در بحث کشاورزی و در بعضی از محصولات واردات داریم. لذا ما اقلام وسیع کشاورزی برای صادرات نداریم که بتواند جایگزین صادرات نفت شود.

•    در اقلام صنعتی هم باید پذیرفت که اقلام صنعتی زنجیره تولید دارد. ماشین آلات، فناوری، تکنولوژی، علم نیاز دارد و ضمن آنکه در دنیا رقابت وجود دارد. شما ممکن است کالایی تولید کنید اما قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی نباشد.

•    به طور مثال در صنعت خودروسازی و پس از پیروزی انقلاب میلیاردها دلار سرمایه گذاری شده است، اما به دلیل انحصار و حمایت بیش از حد از صنعت خودور در ظرف این سال ها و اینکه یک بازار انحصاری و یا نیمه انحصاری در کشور  وجود دارد که در گذشته با سیستم مجوز ورود و بعد با سیستم تعرفه ای حمایت هایی از آن شده است؛ امروز صنعت خودرو با این همه حمایت، خودوریی نیست که بتواند در صحنه بین المللی با خودروها و برندهای بین المللی هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت رقابت کند.

•    لذا ما باید واقع نگر باشیم و بپذیریم که هنوز باید سرمایه گذاری کنیم و حد تکنولوژی خود را در بازار بین المللی و رقابتی بالا ببریم.

•    ما معتقدیم که جمهوری اسلامی هر روز نسبت به روز قبل باید در زمینه تولید، صادارت و اقتصاد قدرتمند تر شود، ولی این سخن که نفت را کنار بگذاریم و بتوانیم در ظرف یک شب یا یک سال قدرتمند شویم حرفی غیر کارشناسی است.

ارسال نظرات
ناشناس
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
اگر معتاد 100 ساله تونست اعتیاد رو کنار بذاره ما هم نفت رو کنار میذاریم!!!
سوته دلان
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
سی و سه سال است که مرتب از لزوم قطع وابستگی به نفت حرف می زنیم ولی بعضی کشورها مثل امارات کوچک عربی متحده به آن عمل کرده اند !!! با این همه ذخایر عظیم معدنی و خاک کشاورزی و صنایع و نیروهای خلاق و با هوش چرا هنوز بیش از 80 درصد اقتصاد مملکت به فروش نفت وابسته است؟؟؟چرا خود را همچنان در معرض خطر تحریم نفتی قرار داده ایم تا استقلالمان به خطر بیفتد و پر هزینه شود؟؟؟؟
مهدی
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
حذف نفت از اقتصاد کاری بسیار بزرگ و عالی است کما اینکه کشورهای پیشرفته که دارای نفت نیز هستند این کار را انجام داده اند ولی با مدیریت این دولت مهرورز پاک دست بعید می نماید.
سامان
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
همه واقفیم که در امد مملکت عمدتا از محل صدور نفت بوده و مقدار کمی از محل اخذ مالیات است در صورتی که در کشور های دیگر درامد اصلی انها از مل دزیافت مالیات است .اگر اشتباه نکنم سهم مالیات در کشور مالزی نود درصد بودجه می باشد
دکتر
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
تو نفتی موندین غیر نفتی چی میشه خدا می دونه؟؟؟؟؟؟