bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۸۷۰۴۵
عباس عبدی در گفت‌وگو با فرارو بررسی کرد

ابلاغیه جدید انتخابات ریاست جمهوری؛ شورای نگهبان به دنبال چیست؟

ابلاغیه جدید انتخابات ریاست جمهوری؛ شورای نگهبان به دنبال چیست؟
عبدی می گوید دستورالعملی که شورای نگهبان داده است عملا هیچ تاثیری در انتخابات ندارد، به خاطر اینکه اگر این چنین مصوبه‌ای هم نمی‌داشتند، باز هم هرکسی را که می‌خواستند، تائید می‌کردند و هرکسی هم که نمی‌خواستند، صلاحیتش را رد می‌کردند، به کسی هم پاسخگو نیستند و می‌گویند که این تعیین صلاحیت‌ها تشخیص ما است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
فرارو- ابلاغیه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری بسیار خبرساز شده است. بر این اساس از این پس داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند و سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن ذکر شده را داشته باشد.

وزرا، استانداران، شهرداران شهر‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند. این در حالیست که تمام نامزد‌ها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

در این رابطه بسیاری از کارشناسان حقوقی و فعالان سیاسی معتقدند این کار شورای نگهبان خلاف قانون است و این نهاد نمی‌تواند اقدام به چنین کاری کند و از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری خواسته اند، در برابر این قاننون واکنش نشان دهد.

در همین راستا هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در توجیه ابلاغیه تازه شورای نگهبان گفت: "در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران کشور، در ستاد انتخابات حضور می‌یابند و صرفا با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام می‌کنند! با گزارشی که در جلسه ارائه شد، مشخص شد که از مجموع ۱۶۳۶ نفر که سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۱۲۰۰ نفر از آن‌ها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود ۳۰۰ نفر از ثبت‌نام شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند! "

طحان‌نظیف عنوان کرد: "البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی نیز دست به دست می‌شود و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم می‌آورد و پیام‌های گلایه‌آمیز آن‌ها برای اعضای شورای نگهبان نیز ارسال می‌شود و طبیعتا صلاحیت هیچ‌یک از این افراد احراز نمی‌شود. "

وی تصریح کرد: «این در حالی است که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شرایط متعددی اعم از سن و مدرک تحصیلی ضروری است و افراد کمتر از ۳۰ سال سن و یا فاقد مدرک کارشناسی ارشد، امکان ثبت‌نام در انتخابات را ندارند. در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز همین طور است و داوطلب عضویت در شورای شهر‌های دارای بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند.»
 
قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان به دنبال چیست؟اثر ابلاغیه جدید بر روی انتخابات ریاست جهموری ۱۴۰۰
عباس عبدی تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو در پاسخ به این پرسش که بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب معتقدند که شورای نگهبان به جای اینکه قانون را تفسیر کند، عملا قانون اساسی را تغییر داده و عملا این موضوع خلاف قانون اساسی و وظایف شورای نگهبان است، موضع و دیدگاه شما در این خصوص چیست؟، اظهار داشت: در این که کار شورای نگهبان به لحاظ قانونی وحقوقی مشکل دارد، یک اجماعی نسبی میان حقوقدانان وجود دارد به نظرم اگر از قریب به اتفاق حقوقدانان این موضوع را بپرسید، آن‌ها وجود این ایراد را تائید خواهند کرد، اما نکته کلیدی این است که شورای نگهبان بالاترین مرجع حقوقی کشور است، چگونه ممکن است که مرتکب چنین اشتباهی شود؟ باید به این مسئله پاسخ داد.

او افزود: نه اینکه متوجه نباشند، بنده معتقد هستم، آن‌ها بهتر از هرکسی می‌دانند، این اقداماشان از قانونی و حقوقی محل ایراد است و هیچ تاثیری نیز در انتخابات ندارد، اما آن‌ها به دنبال این هستند که نشان دادند، ما این طور رفتار می‌کنیم، بروید، حساب کار خود را بکنید، در واقع یک نوع تعمد در کارشان دارند که بنیان و اصول و مبانی حقوقی مورد قبول جامعه حقوقدانان را نادیده بگیرند و آن را از بین ببرند. آنان در پی ارسال این پیام هستند؛ و الا خودشان می‌توانستند هر کسی را دوست داشتند تایید یا رد کنند و به جایی هم پاسخگو نباشند.

عبدی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این قانون باعث خواهد شد که بسیاری از نامزدی برای ریاست جمهوری محروم شوند و تنها عده‌ای خاص که تاکتون در دایره تنگ مدیران قرار داشتند، همچنان حضور این عده تثبیت شود و نیروی تازه نفسی مجال و فرصت عرض اندام در عرصه سیاسی را پیدا نکند؟ گفت: دستورالعملی که دادند عملا هیچ تاثیری در ماجرا ندارد، به خاطر اینکه اگر این چنین مصوبه‌ای هم نمی‌داشتند، باز هم هرکسی را که می‌خواستند، تائید می‌کردند و هرکسی هم که نمی‌خواستند، صلاحیتش را رد می‌کردند، به کسی هم پاسخگو نیستند و می‌گویند که این تعیین صلاحیت‌ها تشخیص ما است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: بنابراین این مصوبه در عمل هیچ تاثیری ندارد و اتفاقا نکته اش همین است، وقتی تاثیری ندارد، چرا چنین کاری را انجام می‌دهند و هدفشان از آن چیست که آن کار را انجام می‌دهند؟ تاکیدشان بر این است که نشان دهند دیگر آن مبانی حقوقی و ایده‌های قانونی که در ذهن شما است را بگذارید کنار، قاعده این است که؛ /هر چه آن خسرو کند، شیرین بُوَد/، شورای نگهبان هر تصمیمی بگیرد همان درست است، حال اینکه قانونی است یا نیست، اساسا بلا موضوع است. نگاه آنان در مورد شورای نگهبان، اینچنین است.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این قانون ارزش‌های دموکراسی که در ایران وجود دارد را خدشه دار می‌کند و یا ازبین می‌برد و در نهایت باعث‌ یک دست سازی قدرت در همه ارکان خواهد شد؟، بیان داشت: نه این قانون هیچ اثری بر روی وضعیتی که جامعه دارد، نخواهد داشت. به اعتقاد بنده، این دستورالعمل را چه انجام بدهند و چه ندهند، این سیستم مشغول انجام کار خودش است و شورای نگهبان کار خودش را انجام می‌دهد و کاری هم چندانی هم به این چیز‌ها ندارد، بنابراین اگر نیرو‌های سیاسی بتوانند سیستم مزبور را به جایگاه خودش بازگردانند، این مسائل درست می‌شود و اگر هم نتوانند، این مسئله در مورد وضعیت دموکراسی در ایران تاثیری ندارد و همین وضعیت فعلی در حال ادامه یافتن است و بدتر هم می‌شود.
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
این دخالت در امور دیگر نهاد هاست . قانون گذاری حق مجلسه نه شورای نگهبان . شورای نگهبان فقط مجریست اونهم در حد قانون
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
چشم حتما دیگه فرمایشی ندارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
در تارخ ایران تابه حالا حزب به معنی واقعی کلمه ندشتیم.حزب های چند نفره . نمونه روشنش حزب اعتماد ملی کروبی . کروبی در انتخابات سال 88 حول سیصد هزار رای جمع کرد بعدش رفت ریر بیرق موسوی خودشو چسبوند به موسوی وشد جزو مخالفا درصورتی که خودشم میدونست عددی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
هرچی بدبختیه از امثال اصلاحطلبان بیسوادی مثل تاجزاده و... است مدیریت مملکت را دست این غربگداها داده اند
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
چه خبر از شرق گرا ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
همه تون یکی هستید مردم همه چی رو می دونند
معلم ناامید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
قدرت و ثروت و اختیار بیشترش دست اصولگراها و نهادهای انهاست تا اصلاح طلبان در دولت که در اقلیت هستند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
واقعا پذیرش سمت تدارکاتچی بدون اختیار به چه قیمتی؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
به قیمت پولدار شدن
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اراء اقای حقوقدان دانشگاه امام صادق در س خونده؟حق با امتیاز فرق می کنه. از جمهوری چی اش مونده؟
NASER
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
جناح راست سنتی هر کار که دلش می خواهد می کند و به کسی هم پاسخ گو نیست
علي مشهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
بعنوان يك فرهنگي نظرم اين است: اتفاقاً كار شوراي نگهبان امري درست و منطقي و لازم است.
چرا بايد هر بقال و سبزي فروش و ماست بند و بيكار و عشق دوربين و بيسواد و سبيل در رفته و .... بيايد ثبت نام نمايد براي رياست جمهوري ؟؟؟
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
برادر مشهدی پاسخ شما واضح است چون در دموکراسی ها این احزاب سراسری هستند که طی یک فرایند طولانی کاندیداها را انتخاب می کنند و ما چون احزاب را نابود کرده ایم به اینجا رسیده ایم.
علوم اجتماعی هم به مانند پزشکی یا الکترونیک هست و ما به جای در خود فرورفتن باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
دوست عزیز فرهنگی
برای جلوگیری از ورود سبزی فروش و ماست بند به میدان انتخابات راه حل این نیست که یک گروه بیایند و اعمال سلیقه شخصی کنند و در بین ماست بند و سبزی فزوش ، آدم حسابی ها رو هم فیلتر کنند .
راه حل اساسی آزادی احزاب و برداشتن نظارت اینچنینی است .
احزاب نماینده معرفی میکنن و مردم هم رای میدن .
حالا هر ماست بندی هم دلش خواست اعلام کاندیداتوری کنه ، کسی تحویلش نمیگیره .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
جناب آقاي مشهدي فرهنگي ، مگه بقال و سبزي فروش و ... انسان نيستند . ايراني نيستند. مگه برترين افراد باتقواترين آنها نيستند. اين بود آرمانهاي انقلاب اسلامي؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اون ماست بند سبزی فروش و بقال واسه این میان تا اون آقایون رو مسخره بکنن بگن که من هم میتونم مثل شما کار کنم گرفتی
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
مشهدی جان کسانی که به شورای نگهبان حمله می کنند حاضرند بقال و سبزی فروش رئیس جمهور بشود ولی از آن ها باشد هنوز نفهمیدی چه مارهایی در کشور داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
آقای مشهدی تا حالا واژه تحزب و فرهنگ تحزب به گوشت خورده خب همه چی رو با انحصار نابود کردند ما به اینجا رسیدیم که جنابعالی بعنوان فرهنگی همچی نظری داری وای به حال اون روستایی بیسواد و عوام عادی
علی مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
با نمایندگان احزاب که قانون اساسی ایران اسلامی را قبول دارند و حداقل از پشتوانه سیاسی و حزبی قابل قبولی برخوردارند، هیچ مشکلی ندارم.
غرض اینجاست که طرف خودش را هم قبول ندارد!!!؟؟؟ ده نفر هم طرفدار جدی ندارد……فقط برای سیاهی لشگر و در کادر دوربین قرار گرفتن و تمسخر و خنده دیگران بودن و ………… !؟!؟ میرود برای ثبت نام ریاست جمهوری.
باز هم تکرار می کنم: تصمیم اخیر شورای نگهبان درست و منطقی و لازم است.
حسین آشوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
جناب حمید، کجای این اعمال سلیقه شخصی هست؟ یک سری معیارهای مشخص گذاشته شده که هر کسی از راه رسید نیاید کاندید شود و هیچ ربطی هم به جناح و گروه و اصلاح طلب و اصولگرا و... ندارد. گفته شده حداقل 4 سال سابقه مدیریتی، مدرک کارشناسی ارشد، نداشتن سوء پیشینه و... آخه من نمی فهمم شما با کجای اینها مشکل دارید؟ حالا فعلا تا سیستم حزبی درست نشده، ما اجازه بدیم هر کسی از راه رسید بیاد کاندید بشه؟ مشکل شما اینه که که کلا با شورای نگهبان مشکل دارید و بدون دلیل منطقی می خواهید تمام تصمیماتش رو زیر سوال ببرید. ضمنا این کار شورای نگهبان هم کاملا قانونی و مطابق با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام هست.
فریده
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اگر قراراست شورای نگهبان رییس جمهور دلخواه خودش راانتخاب کند دیگر این نمایشها و اینهمه هزینه ها برای چیست ؟ پیشنهاد میشود شورای محترم نگهبان بدون زحمت مستقیما یکنفر بعنوان رییس جمهور انتخاب کند والسلام
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
پیشنهاد من برگزاری ازمون ریاست جمهوری توسط سازمان سنجش و سپس استخدام یک فرد حرف گوش کن محض است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اگه شورای نگهبان میخواست خودش رئیس جمهور رو انتخاب کنه . وقتی کار مملکت خراب میشه چطوری میتونستن بگن نتیجه انتخاب غلط شماها باعث این کارا شده
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
دقیقا داری درست میگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
علی آقای عزیز(ali) مگه الان حرف گوش کن رو رییس جمهور انتخاب نمی کنند ؟ فرقش اینه که همه شون موقع پاسخگویی می گن ما کاره ای نبودیم . و ملتی رو همینحوری سرکار گذاشتند و می ذارند و خواهند گذاشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
الان هم عملا خودشون انتخاب می کنند و از سال پنجم و ششم که موقع تخریب رییس جمهور و انداختن همه تقصیر ها به گردنش رسید هی میزنند توی سر ملت که شما رای دادید!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اگر شورای نگهبان رییس جمهور انتخاب می کند پس چجوری شما روحانی را انتخاب کردید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
کسی که محکومیت کیفری دارد حتما مجازتش را تحمل کرده که اکنون آزاده. اینا حق زندگی ندارند؟! حتی جواز کسب همبهشون نمیدن چون یکی از شروط هر کاری در جمهوری اسلامی نداشتن سوء پیشنه س. این یعنی قانون جرم خیز!!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
درست میگی
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
محکومیت سیاسی که سوء پیشینه حساب نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
هر چی شورای نگهبان بگوید و بکند درست است فقط و فقط این جناح خوب است
خدا یکی .....
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اصول گرا هم یکی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
قطعا نظرات آقای عبدی بسیار راهگشا و مورد توجه نخبگان و عموم مردم است، لطفا با ایشون بیشتر گفتگو کنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
مخصوصا نظرشون درباره حمله به سفارت آمريكا و فتوحات ناشي از آن براي ملت ايران!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
شما مطمئن هستی که آقای عبدی رو خوب می شناسی و از رزومه و شاهکار ایشون خبر داری ؟
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
آقا خانه از پای بست ویران است .
اصولا اگر نظارت استصوابی یا هر نظارت دیگری در کار نبود و در عوض احزاب شناسنامه داری بودند که نامزدهای مورد تایید خود رو معرفی کنند ، افراد متفرقه اتوماتیک یا کنار میرفتن یا اگر هم اعلام نامزدی میردن کسی تحویلشون نمیگرفت .
چاره کار برداشتن این فیلتر هاست و نهادینه و آزاد کردن احزاب هست
والسلام
شین هی سان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
به به از اروپا خبر میدی این کارا تو ایران جواب نمیده دلتو خوش نکن عادت کردیم برامون تصمیم میگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
فرمایش شما متین و دوای درد ماست اما مگر چیزی مونده ؟ حزبی ؟ شخصیتی ؟ بدیلی ؟ آلترناتیوی ؟ چیزی ؟
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
يه پیشنهاد بی ربط به شوراى نگهبان برای پرشور شدن انتخابات و مشارکت صد درصدی مردم : یه مجسمه طلا از كانديداى مورد نظرتون بسازين قرعه كشی كنين . هر كى تو انتخابات برد مجسمهه مال اون !!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
با کارهایی که اینروزها در مورد انتخابات میشه نتیج از الان مشخصه! با این اوصاف انتخابات پر شوری در راه است!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
خیلی پرشور میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
بیل گیتس و مارک زاکربرگ , استیو جابز اگه تو ایران بودند بدون مدرک لیسانس باید میرفتند فلافلی میزدند. بعد یه سری از نخبگان با مدرک دکترای سیب زمینی شناسی فلسفی از دانشگاه پیام نور زنبیل آباد سفلی میرفتن برای ریاست مملکت
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
آبراهام لینکلنم رد صلاحیت میشد ، دیپلمم نداشت بدبخت !!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اینکار یعنی کشتن گربه دم حجله. شورای نگهبان نمیخواهد افرادی کاندیدا شوند که بعداً موی دماغ اونها بشه!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
گل گفتی
نامnaser
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
شورای نگهبان اسم کاندیدموردعلاقه رااعلام کندومردم روتوزحمت نندازه
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
چشم حتما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
این کار بهتر از انتخاب امثال روحانی است که مردم را به فلاکت انداخته است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
....این مسئله در مورد وضعیت دموکراسی در ایران تاثیری ندارد و همین وضعیت فعلی در حال ادامه یافتن است و بدتر هم می‌شود.....اين قسمت رو نفهميدم!! چي بدتر ميشود؟ دموكراسي؟! يا توتاليته؟! توتاليته كه با اين اقدام قطعاً بهتر ميشود. اگر دموكراسي بدتر ميشود چطور مي فرمائيد تاثيري در وضعيت دموكراسي ايران ندارد!؟
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
لعنت به دموکراسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
سمت ریاست جمهوری به معاون اجرایی انتصابی تبدیل شود تا همه چیز یک دست شود و مردم و کشور به زحمت نیفتند. در سی و سه سال گذشته همه روسای جمهور با دیدگاهای متفاوت از اصلاح طلب و اصول گرا در پایان مغضوب و طرد شدند.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
نخست وزیر خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
حسن روحانی همین الآن واکنش نشون میده
از طرف يك آدم فهميده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
پیشنهاد من برگزاری ازمون ریاست جمهوری توسط سازمان سنجش و سپس استخدام یک فرد حرف گوش کن محض است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
آدم عزیز بهتر نیست نخست وزیری اش کنند تا این همه هزینه برای مملکت و ملت درست نکنند ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
سوال: اینهمه در این چهل سال شورای نگهبان سخت گیری و قلع و قم کرده نتیجه اش وضع امروز کشور و اقتصاد ملی شده!! پیام مصوبه به ملت؛ در انتخابات شرکت نکنید بدرک که شرکت نکردید؛ و هرچقدر رای دهنده گان در انتخابات کمتر ؛ بهتر! نتیجه : از تعداد رای دهندگان کل‌کشور به تائید وزارت کشور حتی اگر ۱۰٪ واجدین رای دهند انتخابات اعتبار دارد!!!! نکته! وقتی ملاک تائید انتخابات صرفا" ۵۰٪ بعلاوه ۱ رای از کل شرکت کنندگان باشد ؛ بهتر از این نمیشود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
این شرایط را مجلس در قانون انتخابات ریاست جمهوری تصویب کرده بود و شورای نگهبان هم قبول کرد اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دلیل آنکه تعیین این شرایط را در صلاحیت شورای نگهبان می دانست، آن را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ اعلام کرد؛ لذا به مجلس عودت داده شد . خوب براین اساس خود شورای نگهبان آن را تعیین کرد. در واقع با تعیین این شرایط، علاوه بر تامین نظر مجلس شورای اسلامی، که اصلاح قانونش ابتر ماند، نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص هم تامین شد؛ لذا هیچ ایراد قانونی به نظر شورای نگهبان وارد نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
چیه الکی هر چیزی رو میگین جنجالی؟؟!!
ناشناس
France
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
خودتان شخص مورد نظرتان را انتخاب کنید و به ما هم زحمت ایستادن در صف را ندین و کلی هم در هزینه کردن از بیت المال صرفه جویی می‌شود
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
با همین فرمون تخته گاز بروید. باوجود هزینه های بالا، آخرش عاقبت به خیری است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
صرفا در صورتی که تاج زاده تایید شود شرکت می کنم و لاغیر. زیرا 7 سال هزینه حرفهایش را با انفرادی داده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
یعنی هنوز دنبال قهرمان سازی و قهرمان پروری هستی آخه تا کی ؟ نمی خواین خودتون ادم باشین و آدم حساب بشین ؟؟؟؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
زنده باد تاج زاده زنده باد اصلاحات ساختاری
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
تجربه نشان داده توی این مملکت هروقت زنده باد فلانی گفته شده، این مملکت درست بشو نخواهد بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
جهان سوم همین زنده باد مرده باد است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
در صورتی که اصلاح طلبان که دنبال ماست مالی کردن هستند کنار بروند تکلیف مردم مشخص خواهد شد.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
اصول گرایان چی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
ننگ بر اصلاح طلبانی که تحت هر شرایط و با هر خفتی می خواهند وارد بازی قدرت شوند و درود بر تاج زاده که مثل مرد میدان حرفش را می زند و هزینه آنرا با 7 سال انفرادی داده است. بهتر است ایشان راه خود را از فرصت طلبان جدا کند.
مجله فرارو