bato-adv
کد خبر: ۴۶۳۱۸۹
بالا رفتن جمعیت سگ‌های ولگرد و آسیب سنگینی که به محیط زیست می‌زنند

گزارشی متفاوت درباره سگ‌ها؛ به سگ‌های ولگرد غذا ندهید!

گزارشی متفاوت درباره سگ‌ها؛ به سگ‌های ولگرد غذا ندهید!
رها شدن سگ در طبیعت یک معنی دارد و آن اینکه یعنی زیستگاه، تصرف شده است. آن‌ها پوشش گیاهی و مار و مارمولک و موش صحرایی را از بین می‌برند و از این گذشته حق زندگی برای پستاندار دیگری هم در قلمرو آن‌ها وجود ندارد. انگار یکسری شکارچی با سلاح سرد فرستاده باشیم به طبیعت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹

دیدن سگ‌های لاغر و گرسنه در کنار جاده‌های بین شهری که برای غذا مشغول پارس کردن هستند دیگر منظره‌ای تکراری است. نایلون حاوی پسمانده غذایی را که مسافری کنار جاده انداخته می‌کشند و فرار می‌کنند. کمی پایین‌تر چند سگ دیگر وسط جاده می‌آیند و با صدای ترسناک ترمز ماشینی دوباره به اطراف می‌دوند.

این حیوانات که به وفاداری و مهربانی معروفند حالا به‌گفته محمدعلی یکتانیک کارشناس و فعال محیط زیست به معضلی خطرناک برای محیط زیست تبدیل شده‌اند.

به گزارش روزنامه ایران، این روز‌ها جاده‌های شمالی تهران مانند تلو، حصارک و جاده لشکرک پر از سگ‌های ولگرد است. آن‌ها حالا آنقدر زیاد هستند که نمی‌شود ندیدشان. لابد از خود می‌پرسید خب چه اشکالی دارد که همه جا باشند وقتی در کشور‌های دیگر هم همین‌طور است؟ اما محمدعلی یکتانیک با انتقاد از غذا‌رسانی به سگ‌های شهری می‌گوید: «غذا دادن و پشت کردن به حیوان نه تنها کمکی به سگ‌ها نمی‌کند بلکه با این کار فلاکت یک حیوان را ضربدر تعداد توله‌های آن‌ها می‌کنیم و تعداد سگ‌هایی را که بی‌غذا و بی‌پناهگاه خواهند ماند، تصاعدی بالا می‌بریم. ما در ایران با جمعیت میلیونی سگ طرف هستیم.»

او که بواسطه چند سال فعالیت از نزدیک چرخه طبیعی زندگی در حیات وحش را دنبال می‌کند از خسارت‌هایی که ازدیاد سگ‌ها به طبیعت وارد می‌کند، می‌گوید: «رها شدن سگ در طبیعت یک معنی دارد و آن اینکه یعنی زیستگاه، تصرف شده است. آن‌ها پوشش گیاهی و مار و مارمولک و موش صحرایی را از بین می‌برند و از این گذشته حق زندگی برای پستاندار دیگری هم در قلمرو آن‌ها وجود ندارد. انگار یکسری شکارچی با سلاح سرد فرستاده باشیم به طبیعت.»

او با توجه به مشاهداتش می‌گوید، حتی اطراف تالاب و دریا هم به قرق سگ‌ها درآمده که باعث می‌شود ویروس کشنده و لاعلاج «دیستنپر» از سگ به گربه سانان مانند ببر و پلنگ و شیر و حتی گرگ و فک هم منتقل شود: «ما تعداد زیادی فک را در خزر به خاطر این بیماری از دست داده‌ایم. من در قشم از نزدیک دیده‌ام که آن‌ها به لاک پشت پوزه عقابی هم حمله می‌کنند؛ حیوانی شدیداً در معرض انقراض که ۲۵ سال طول می‌کشد بالغ شود. این لاک پشت برای تخم‌گذاری از خلیج مکزیک به قشم می‌آید، اما تا از آب بیرون می‌آید مورد حمله سگ‌ها قرار می‌گیرد. ما حیوان دوست هستیم، ولی نمی‌توانیم فقط به یک گونه توجه کنیم.»

یکتانیک از ساعت‌ها پیاده‌روی در جنگل برای رهاسازی حیوانات وحشی مصدوم می‌گوید و از نگرانی مواجهه این حیوانات با سگ‌ها: «بچه شغالی داشتیم و می‌خواستیم در جنگل رها کنیم. تا دم غروب گشتیم جایی پیدا کنیم که سگ در آنجا نباشد. در واقع برای انواع حیوانات و رهاسازی آن‌ها هم مشکل داریم. همان‌طور که جای عقاب و پلنگ در خانه نیست جای حیوان اهلی هم در طبیعت نیست.»

سگ‌ها اولین حیوانات اهلی شده توسط انسان هستند و قرن‌ها تحت مالکیت انسان بوده‌اند تا اینکه تعدادی از آن‌ها از این سرپرستی خارج و تکثیر شدند.

فربد خاکپور دامپزشک حیات وحش می‌گوید: «سگ [به شکلی که می‌شناسیم] هرگز در طبیعت وجود نداشته است. انسان گرگ خاکستری را اهلی کرد و طی قرن‌ها موجودی به‌نام سگ به‌وجود آمد. درنتیجه رشد تمدن و زیاد شدن غذا در شهر و روستا و تولید پسماند باعث افزایش منابع غذایی برای سگ‌های ولگرد شد. در واقع محل‌هایی که برای دپوی زباله ایجاد شد تبدیل شد به منبع تغذیه سگ‌ها.» حالا جمعیت آن‌ها به موازات جمعیت انسان رشد کرده است و به گفته خاکپور به ازای هر هفت نفر یک سگ وجود دارد که می‌شود یک میلیارد سگ.

خاکپور معتقد است در کشور‌های درحال توسعه معضل سگ ولگرد معضلی مشخص است و به‌عنوان یک اولویت در شهرنشینی مورد توجه قرار گرفته است: «در کشور‌های پیشرفته هیچ حیوان اهلی نباید زندگی آزاد داشته باشد و زندگی آزاد مختص حیوانات حیات وحش است.» او از مقابله سیستماتیک با این معضل در کشور‌های مختلف می‌گوید: «در ایالت متحده تله‌های سیانوری برای این سگ‌ها در نظر می‌گیرند، یعنی سگ در لحظه گرفتن غذا، سیانور به دهانش اسپری می‌شود یا از شلیک مرگبار مستقیم با کالیبر مناسب استفاده می‌کنند که حیوان زجرکش نشود. در استرالیا از طعمه سمی که از گیاهان بومی گرفته می‌شود و روی همه پستانداران تأثیر ندارد استفاده می‌کنند.».

اما این‌ها آخرین راه حل برای برخورد با این «معضل» است. کار‌های تأثیرگذار بیشتری وجود دارد که می‌تواند از ازدیاد این حیوان در طبیعت جلوگیری کرد. خاکپور می‌گوید: «غذا رساندن به حیوانات در کشور‌هایی مانند امریکا و استرالیا جرم است، اما در ایران جرم انگاری نشده است. نه فقط سگ، در برخی کشور‌های اروپایی مثل ایتالیا اگر به کبوتر غذا بدهید تا ۴۰۰ یورو جریمه می‌شوید. در واقع به حیوانات وحشی و اهلی نباید غذا‌رسانی بشود. چون اگر اهلی است باید جمعیتش متعادل باشد، وحشی هم باید خودش غذا پیدا کند. درواقع تنها به حیوانات اهلی که مالک دارند غذارسانی می‌شود.»

او مدیریت درست مراکز پسماند مانند فنس کشی را هم از ملزومات کنترل جمعیت حیوانات می‌داند. فربد خاکپور از ضعف مدیریت پسماند در ایران می‌گوید و کار‌های ساده‌ای مثل سر ساعت بیرون گذاشتن سطل زباله و استفاده از سطل‌های مکانیزه که یکی از دلایل چنین مدیریتی، نرساندن غذا به حیوانات است: «متأسفانه در کشور ما موج اشتباهی برای حمایت از سگ ولگرد ایجاد شد که یکی از دلایل آن سوء مدیریت و سوء آموزش بود. درواقع به مردم و دانش‌آموزان، آموزشی در مورد تفاوت حیوان اهلی، حیوان اهلی ولگرد و حیوان وحشی داده نشده است.»

وی با اشاره به اینکه ایران بزودی یکی از بالاترین نرخ‌های سگ ولگرد در جهان را از آن خود خواهد کرد، می‌گوید: «در همه جای دنیا پناهگاهی وجود دارد که در آن سگ‌ها زنده‌گیری می‌شوند. آن‌ها دو ماه فرصت دارند که از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت و بیلبورد با ذکر خصوصیات و عکس، صاحبی برای خود پیدا کنند، اما اگر کسی پیدا نشد، حیوان را با روش‌های کم درد و با مرگ آرام از بین می‌برند تا جا برای سگ‌های جدید باز شود و حق داشتن صاحب برای سگ‌های زیبا و جوان و خوش اخلاقی که در طبیعت تنها مانده‌اند وجود داشته باشد.»

او از ورود سگ‌های ولگرد به مناطق چهارگانه حیات وحش و آسیب جدی آن‌ها به این مناطق می‌گوید تا حدی که حتی با دوربین‌های تله‌ای که در اعماق مناطق از یوز و خرس عکسبرداری می‌کنند هم می‌توان سگ‌ها را دید: «سگ ولگرد چهار متولی دارد؛ وزارت کشور، سازمان دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت. این چهار متولی هیچ کدام وظیفه خود را درست انجام نمی‌دهند. اگر یکی از آن‌ها برای کنترل این وضعیت فشار می‌آورد شاید باقی سازمان‌ها هم آگاهانه‌تر برخورد می‌کردند. سازمان حفاظت محیط زیست مسئول حفاظت از حیاط وحش و مناطق چهارگانه است، اما در این رابطه مماشات می‌کند، چون ارگان قدرتمندی نیست. متأسفانه به جای اینکه برخورد علنی صورت بگیرد روی عواطف مردم موج سواری می‌شود.»

سال هاست که در ایران سگ کشی اتفاق افتاده، اما هیچ وقت به نتیجه نرسیده است. سپهر سلیمی فعال حقوق حیوانات معتقد است این کار اساساً کارایی ندارد و تکرار نسخه‌ای قدیمی است: «باید به این نکته توجه داشت که این مسأله اساساً محیط زیستی و حقوق حیواناتی نیست، بلکه یک مسأله کاملاً تجاری است. سگ یک تجارت است که پیمانکاران شهرداری و شهردار‌ی ها در آن دخیل هستند. همانطوری که زباله در شهر‌های بزرگ در اختیار یکسری افراد خاص است و کسی نمی‌تواند به این مسأله ورود کند، سگ کشی هم از همان جنس است.»

او معتقد است هیچ پیمانکاری که در این زمینه فعالیت می‌کند حاضر به توقف این وضعیت و کنترل جمعیت سگ‌های شهری نیست: «این مسأله باید کاملاً علمی بررسی شود. ما از موجود زنده و شرایط زیستی حرف می‌زنیم که برای هر منطقه متفاوت است. قطعاً هر کس بخواهد نسخه واحدی در مورد سگ‌های تهران و حاشیه جنگل و بیایان‌های یزد بدهد حرف درستی نزده است.»

او شرایط مناسب زیستی هر حیوانی را دلیل ازدیاد آن می‌داند و به کنترل نشدن پسماند انتقاد می‌کند. سلیمی معتقد است باید شرایط را کنترل کرد تا چرخه بیهوده تولید مثل بالا و کشتن متوقف شود: «دستگاه نظارتی باید وارد بشود و ببیند بودجه سگ کشی کجا هزینه شده؟ چرا هیچ وقت جمعیت حیوانات شهری به تعادل نرسیده است؟ چرا روش درست را پیدا نکرده‌اند؟ سگ کشی جواب نمی‌دهد. باید تصمیمات بر اساس پژوهش باشد و اراده‌ای جدی برای این کار وجود داشته باشد.» آن‌ها آسیب می‌رسانند، آن‌ها گاهی ترسناک می‌شوند، آن‌ها در طبیعت گونه‌ای مهاجم به شمار می‌آیند، اما مقصر آن‌ها نیستند؛ حیواناتی وفادار که قرن‌ها و هزاره‌ها به کمک ما آمدند و حالا در حاشیه جاده‌ها به‌دنبال پسمانده غذای مسافری می‌گردند که از پنجره ماشینش به بیرون پرت کرده است.

bato-adv
خودم و خودت
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
سلام شما بجای اینکه این حرف هارو بزنید برید کنترل حیوانات بزنید و خرجشون رو بدین.اخه کجای اروپا و امریکا سگ ها ولگردن اونجا بهشون رسیدگی میکنن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
جای این خزعبلات سگ ها را عقیم کنید ....تولید توله هم مجوز لازم داشته باشه و کنترل بشه .....همه کارشناسهامون مثل این باشه کلاهمون پس معرکه است.....
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
به قول معلممون که به دانش آموزایی که درس نمی خوندند می گفت حیف نون باید به این مثلا کارشناس محیط زیست گفت حیف نون. خصوصا که هی می پره اروپا و آمریکا .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
خودت خیلی حیف نونی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
ممنوعیت سگ گردانی و برخورد کردن با نگهداران سگ و ایجاد ممنوعیت های مختلف برای داشتن سگ اهلی ، باعث این مسائل شده
در ماشین و پارک هرکی سگ داشته باشه میگیرنش و جریمه می کنن بعدش این آقا نوشته سگ اهلیست و نباید در طبیعت رها شود
مردم رو با سگاشون راحت بذارین بعدش می بینید نه سگی در طبیعت رها شده میمونه و نه کسی به اون سگها غذا می ده و نه تحویلشون می گیره و کم کم جمعیت سگ های ولگرد کم می شه.
نام الیزه
United States of America
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
معرفت سگ از آدم ها بیشتر است مخصوصا نویسنده این مقاله که می گوید به سگ ولگرد نیاید غذا داد تا بمیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
فهم که نباشه جون در عذابه، سگ پرستی هم بد دردیه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۳۴
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
یکسری هم جوگیر شدن این وسط به گربه ها تو خیابون غذا میدن و بیشتر باعث کثیف شدن و جمع شدن موش و حشرات شدن! طرف آشغال گوشت رو میریزه تو پیاده رو نه گربه میخوره و نه سگ فقط باعث جمع شدن موش و مگس و ایجاد بوی تعفن میشن! بهشون هم چیزی بگی فکر کرده اروپایی و با فرهنگ هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
این دوستدارن نادان گربه ها شهر را به زباله دانی و کثافت کشیده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خیلی هم آدمهای ترسناکی هستند تا یه چیزی میگی میریزن سرت فحش کشت می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جالبه یه کم اونور تر یه بچه داره از تو سطل آشغال دنبال روزی خودش میگرده، اونوقت دلش به حال این بچه نمی‌سوزه، اما دلش به حال گربه می‌سوزه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خب توی بی فرهنگ هنوز نمیدونی حیوانات هم برای خودشون حق زندگی دارند و این باصطلاح ادم نماهایی مثل تو بودن که زیستگاهشون تصرف کردند
خدا شفات یده
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
همه رو با کلاشینکف بکشید بره بابا
هر کی هم اعتراض داشت بدید سگای ولگرد رو ببره خونش نگه داره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو کاری جز نابودی بلدی؟ تازه مطمئنم اونم بلد نیست فقط دهن گشاد داری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
باید تورو با کلاشنیکف کشت با این افکار قرون وسطاییت
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جوووووون قربون کلاشینکف گفتنت. یه وقت تیر به پات نخوره. اون حیوون ها خیلی از امثال شماها خوشگلترو مهربونترن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
حالا چرا با کلاشینکف ؟ سلاح بهتری پشنهاد نداری ؟ این همه سلاخهای جدید بهترشو معرفی می کردی
ناشناس
Germany
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
عامل اصلی عقبماندگی ایران همین مردهای عقبمانده و کم سواد مثل تو هستند که هم پر حرفند و هم بی ادب و مخرب
خودم و خودت
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
اشغال خودت اون جدتو باید با کلاشینکف بکشن بی ناموس
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
درسته حرف مارا زد هرجارا میبینی سگ هست باید کمشون کرد مجری این طرح باید وظیفه اش را انجام بده بخدا عاصی شدیم ازاین همه سگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
این بدبختها چه آزاری برای تودارند محض خدا رهایشان کنید
طاها
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
یعنی چه خب زیاد باشه
Miss_kosar
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
کل زمین برای تو؟ نظرت چیه تمام موجودات رو بکشیم، فقط انسان های تخریب کن زیاد بشن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
عزیز جان ایشون میگن بهشون غذا ندین.میدونی این باعث میشه سگ های گرسنه زیاد بشن و به مردم به بچه ها یا حتی حیوانات دیگه حمله کنن.این هم خطرناکه هم زجر کش میکنین حیوون رو باید بودجه بذارن حیوانات رو عقیم کنن تا از تولید مثلشون جلوگیری بشه نه این کار ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
من دوست دارم کلی سگ نر و ماده داشته باشم❤
يحيا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
دو هفته پيش 13 سگ در يک پارک به من حمله کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
یک سگ به دختر بچه همسایه حمله کرد و گوشت پایش را کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
انسان همواره به تمامی حیوانات ارجحیت داره، نمونش دانمارک که کشور پیشرویی هم هست اومد هزاران راسو رو کشت، یا استرالیا که کلی شتر رو کشت، این دوستان بیسواد ما هم بیشتر طرفدار حقوق سگ هستند تا حیوانات، همین واکسنی که منتظرش هستید رو روی هزاران موش و رت و خوکچه آزمایش کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خوب معلومه اگه بهشوت غذا ندیم این میشه باید غذا بدیم اتفاقا
نام
Netherlands (Kingdom of the)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
محیط زیست ما همه چیزش درسته الا جمعیت سگهایش
آریو
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
دقیقا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
قطعا مشکلات زیادی داره، ولی حمله سگ های ولگرد به انسان ها برای مردم ملموس تر هست و باعث نفرت افراد از سگ ها و حتی سایر گونه ها میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ ها زیاد شدند خیلی زیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ناشناس های عزیز ببندید دهنتون را لطفا
نیلوفر
Germany
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
منظور از این حرف ها چی است به جای سامان دهی سگها که باید در هرشهری انجام شود چراغ قرمز کشتار را نشان می دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
سگها و امثال تو بايد هلاك شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
واقعا این حجم از سنگدلی وهمینطور دروغگویی شرم آور است باید به این فرد گفت که توچقدر مردم رااحمق فرض کرده ای که اینقدر امار دروغ میدهی مردم خودشان احوال دنیا رامی بینند. چقدر ازشهرداری پول گرفته ای که اذهان مردم را آماده کنی برای کشتن سگها؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
کشتن سگ های ولگرد هم بخشی از سامان دهی اون ها هست.
هیچ شهری بودجه کافی برای نگهداری دائمی از سگ ها ندارد و این عملا منجر به شکست این طرح و گسترش جمعیت اون ها در محیط زیست و آسیب به گونه های بومی میشه.
البته اگر مدافع واقعی حقوق حیوانات باشید و به تعادل طبیعی اعتقاد داشته باشید.
این رو در نظر بگیرید که هر سگ ولگردی، حاصل بی مسئولیتی صاحبی هست که زمانی بهش نیاز یا علاقه داشته.
ak
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
تو کدوم احمقی هستی که تو جواب این خانوم نوشتی امثال تو و سگها باید هلاک شوند، مرتیکه بی شعوراحمق دهاتی، حیفه بهت گفت دهاتی، دهاتی ارزشش از تو بیشتره احترامش بیشتره، بدرد لای جرز دیوارم نمیخوری، بنانسبت خیلی ها بجای سگها باید امثال آدمهایی مثل تو که فکرشون اینطوریه باید کشت، اونطوری مطمعنأ هیچ سگ ولگردی نمیمونه، تو از اون آدمهای آشغالی هستی که یه سگ رو ببینه با سنگ و چوب تو کلش میزنه و میکشتش، لطفأ نظر منو بزارید درسته که بی ادبانه صحبت کردم ولی مطمئن باشید حق اینطور آدمهای بی رحم هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ عامل انتقال بیش از 90 درصد موارد هاری در دنیاست، هاری جز معدود بیماری های با کشندگی 100 درصد هست، البته که عقب افتاده های طرفدار حقوق سگ( این ها طرفدار سگ هستند نه حیوانات) فرق هاری با هویج رو نمیدونند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ak از دهاتی اطلاق کردنت معلومه از این عقب افتاده هایی هستی که برای منوتو فیلم میفرستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جناب ak.محض اطلاع اون بلا نسبته وبنا نسبت نیست.بعدش کمی خودتو تکون بده ؛آخه شعور از سرتا پای وجودت میباره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
من هم با نیلوفر خانم وشما اقای محترم موافقم هرچی بد حرف زدید حق داشتید دل من یکی که خنک شد
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
گواهینامه رانندگی دارید ؟ چراغ سبز کشتار درسته نه چراغ قرمز کشتار .خیلی جالبه یکسری هم از نظر شما حمایت می کنند
طناز♡حامی حیوانات
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خدا لعنتتون کنه حیون ازار های بیشور خر اخه این حیوانات چه گناهی کردن؟هان که بایدبکشیدشون هان؟حتما این هم دستور دولته خدا بکشتشونننن و همچنین شمارو خرا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
همه رو ببر خونت نگه دار روانی
شاپور
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو چی میگی هان ، مقاله را که تخصصی بود خوب نخواندی هان، احساسی نمیشه واسه مسائل مهم تصمیم گرفت هان، چرا باید واسه رهاسازی موجودی وحشی در جنگل ساعتها راه رفت و از دست سگهای ولگرد جایی واسه رها سازی پیدا نکرد هان، نوشته مثلا لاک پشت تا از آب میاد بیرون واسه تخم گذاری سگهای ولگرد حمله بهش میکنن هان
آریا
Australia
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خانم طناز، همه جای دنیا حیوانات مزاحم رو میکشن، برای مثال شکار خرگوش و گوزن در استرالیا تشویق میشه، چون با حیوانات بومی برای غذا رقابت میکنن و نمیذارن اونا رشد کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
درجواب شاپور:هان؟هان؟هان؟
غلام رحمتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
پارسال یه سگ هار ولگرد توی شهرما حدود 30 بچه وبزرگسال رو گاز گرفت وزخمی کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شاپور جان ببند من هم با شما موافقم طناز خانم
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
حامی حیوانات دعا میکنم 20 قلاده سگ هار وحشی دورت کنند انوقت ازت بپرسم هنوز حامی حیوانات هستی ؟ شما که حامی حیوانات هستی چرا برای اعلام مخالفتتون از واژه خر استفاده می کنید مگر حامی حیوانات نیستید ؟ پس ادای روشنفکرها رو در نیاورید خب ! مریض بعدی لطفا بیاد داخل
نام حسن همتی تیرابادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
درکشورژاپن مردم ازدست کلاغها خسته شده بودند وحمایت ازحیوانات هم اجازه کشتارانها رانمیداد دولت هم تصمیم گرفت انهاراعقیم کند وطولی نکشیدکه جمعیت کلاغها بشدت پایین امد حالا ماهم میتوانیم بااینکارجمعیت سگها راکنترل کنیم عقیم کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
هزینه اش رو تو بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
هزینه‌اش فقط پول یکی از اختلاسهای ریزشونه
نام. ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
باسلام وقتی سگ‌ها ولگرد درشهرستان دهدشت از زباله‌های جلوی خانه ها تغذیه می کنند باعث انتقال انواع بیماری های می شوند در آثار باستانی این شهر استراحت واز خانه های خالی برای خوابیدن استفاده می کنند باعث ترس ودلهر گردشگران می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شاید انطور بشه ولی کشتن راهش نیست شهر ها و روستا ها باید مکان زندگی اون ها هم باشه دنیای ما باید دنیای اون ها هم باشه درسته که ادم نیستن ولی فقط ادم ها حق زندگی دارن ؟
پانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خدا بکشتتون ،چرا حق زندگیو از سگ وگربه میگیرین برای راحتی تون ؟حیواناتم تو این دنیا سهم دارن،هر سگ و گربه حق داشتن صاحب خوب و خونه ی گرم رو داره ولی حر ادمی لیاقت سگ و گربه رو نداره عوضی های خر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
برو ادم بشو نادان
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
کاش یاد می گرفتید جای فحش دادن فکر کنید، زیاد شدن تعداد مجودات یک گونه تعادل همون طبیعتی رو بهم می زنه که شما مثلا طرفدارش هستید ... تعداد بالای سگها نه تنها برای انسانها بلکه برای گونه های رقیب هم خطرناکه. ضمن اینکه کسی که چرخه طبیعت رو بهم می زنه دقیقا امثال شما هستند که بر پایه احساسات جهت داده شده برای یه گونه خاص غذا و سرپناه تامین می کنید و باعث بهم خوردن تعادل طبیعی می شید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خیلی ممنون که با دید اون ها هم به دنیا نگاه میکنید شما خیلی مهربانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
به ۰۹:۱۶
زیاد شدن شما هم تعادل طبیعت را به هم زده پس باید اخته‌ات کنند
پانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خدا بکشتتون ،چرا حق زندگیو از سگ وگربه میگیرین برای راحتی تون ؟حیواناتم تو این دنیا سهم دارن،هر سگ و گربه حق داشتن صاحب خوب و خونه ی گرم رو داره ولی حر ادمی لیاقت سگ و گربه رو نداره عوضی های خر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خدا همه شما حیوون پرستای خر و احمق را بکشد
اذری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
مطلب دقیق و راهکار علمی بود. به حیات این موجودات دوست داشتنی خدا را با روش عقلانی و علمی صفا دهیم
مجتبی
United States of America
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
سگهام موجود زنده هستند و حق زندگی دارن دولت باید فکری براشون بکنه راهکارهای زیادی هست نمونش اینکه سگهارو بگیرن و عقیمشون کنند که دیگه زادوولد نکنند تا جمعیتشون کم بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ ها خطرناک هستند، اگر بچه ای بدود بهش حمله می‌کنند.
وقتی سگی می‌بینید اصلا ندوید و آرام راه بروید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
آیا در مورد موش و سوسک شپش و ویروس و باکتری و .. نمی شود نطر شما را تعمیم داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ناشناس جان تو یکم بفهمی بد نیست ها ترس جلوی چشم ماتو گرفته این غریزه ی سگه خب اروم راه برو میمیری ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
مار و عقرب و سوسک هم موجود زنده هستند و حق حیات دارند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
گرانی همه را بی ادب کرده است.
لطفا به همدیگر فحش ندهید.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
با اینکه خودم دو تا سگ دارم و از بدرفتاری با حیوانات بیزارم و مدافع حقوقشان هستم ولی با نظر نگارنده کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
این دیگه ازاون حرفها بود تکلیفت باخودت معلوم نیستا! چرا دروغ میگی اصلا حرفهات باهم جورنیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
برا سگایی که تو داری متاسفم. مشخصه ازونایی هستی که سگ براشون موجود زنده نیست بلکه اسباب‌بازی یا وسیله فخرفروشی یا ارضای نیازت به توجهه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
آره پای ۳۰ تا گوشی نشستی حقوق میگیری بگی سگ داری اما با غذا ندادن به سگ ها موفقی
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
باید فکری به حال عقیم سازی حیوانات کرد نه اینکه کشتار حیوانات.نظرتان محترمه برای خودتان.ولی ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تعدادشان در جاده های کشور زیاده و باعث تصادفات زیادی می‌شود.
از دست دادن عزیزان در تصادف رانندگی خیلی سخته.
پس خواهشا تریپ سگ دوستی را کنار بگذارید.
الان در جاده کندوان آنقدر سگ ها زیاد شده اند که ماشین ها برای اینکه به سگ ها برخورد نکنند یک آن احتمال دارد چپ کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
از همه روشهای ممکن باید برای کاهش سگ و گربه ها استفاده شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
۰۰:۴۵ یواش برو جان برادر یواش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
در پاسخ ناشناس : نظر شما محترمه ولی خفه شو
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
بجای اینکه دریای خزر رو بدین به چینیا ای سگارو بگیرین بدین بهشون شواهد نشون داده اونا گوشت سگو بیشتر دوس دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
میخوام درد بخورن چینیا! باید اونا روبدن به سگهامون بخورن مرده شوربرده ها
ناشناس
France
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
نترس به آمریکا جونتم یه چیزی می دیم تو راضی شی
اصغر شمشیری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ناشناس 15:11 چرا فورا جبهه گرفتی.راست میگن ؛گوشت سگ وگربه ولاک پشت مورد علاقه این چینی وکره ای هاست.ولی آمریکایی ها اینا رو نمیخورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
زر یا مفت نرن
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
بجای اینکه دریای خزر رو بدین به چینیا ای سگارو بگیرین بدین بهشون شواهد نشون داده اونا گوشت سگو بیشتر دوس دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
موافقم صادر کنیم.
کاری نداره
رضا احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تا حالا گفتن چرا انقدر زر اضافی میزنی اشغال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شما ها هیولایید میگید بدیم بکشنشون خیلی خیلی بیرحمید ین موجودات زبون بسته هم حق زندگی دارن
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
حالا گیر دادین به سگها و گربه ها کار دیگری ندارید جز کشتن این طفل معصومها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
طفل!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
باباهه به بچش میگه طفل!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
کارشهرداری همینه دیگه: گیردادن به دستفروشها، خراب کردن الونک مردم محروم،دست آخرهم اگه کسی نبود بهش گیربدن میوفتن به جون سگ وگربه ها.کار دیگه ای ندارن بدبختا
ناشناس
France
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
نه ماگیر ندادیم ولی سگا دارن پاچمونو می گیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بینام با شما موافقم جنابالی هم بهشون غذا بده ببین با یه دست غذا واست میمیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ناشناس با بیرق غریبه اومده از سگا بد میگه.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
با کشور چین مذاکره کنند و تورهای گردشگری برای شکار سگ در داخل کشور ایران برگزارشود.چینیها به گوشت سگ علاقه دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو خفه شو بهتر تورهای هیولا کشی که شما و امصال شما هستید برگزار بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تور گردشگری برای شکار خونواده‌ات هم برگزار کنند منفعت داره
علی صفایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
تا حالا از این منظر به موضوع نگاه نکرده بودم
مطلب جالب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
مطلب عالی بود.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
ما آذرماه سال گذشته رفتیم ساری کنار دریا. اینقدر سگ ولگرد بودند که میترسیدیم تنها بمونیم. دختر هشت ساله من چند لحظه از جمع جدا شد بره پیش وسایلش یه سگ دورش میچرخید و میخواست به خیال غذا چیزی که تو دستشه بگیره ولی کم کم حرکاتش جدی تر شد یعنی اگه نمدویدیم طرفش و فریاد نمیزدیم بچه رو گاز میگرفت. همش سرشون تو وسایل ما دنبال غذا بود.آخر جمع کردیم رفتیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اصلا نمی‌شود کنار جاده نگه داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خب یه ذره از اون برکتی که خدا بهت داده به حیوون زبون بسته میدادی بدذات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
النگوهات چی اونا نشکست؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
باید مواظب میبودین خب تازه اون بنده خدا ها هم گرسنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
وسط جاده نگه دار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
وااای.
گرانی همه را بی ادب کرده است. با هم درست صحبت کنید.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
اون بی وجدانی که این چرندیات رومنتشرمیکنه باید محاکمه کرد...بایدامثال تورو. کشت که جایگاه طبیعی این حیواات معصوم روتصرف میکنیدتف به شرف وانسانیت نداشته حیوان آزارهای عقده ای که فهم ندارن که خداوند ماخالق این حیوانات هست وکوچکترین بیرحمی دربرابراین فرشتگان معصوم رانخواهدبخشیدوبه عذاب ابدی دچارخوهدکردلعنت خدابردل سیاهتون که بجای ساماندهی پیشنهادقتل وکشتارمیدهید ازچه وقت اینهمه بیرحمی درایران زیادشد؟؟؟؟تقاص خون این حیوانات بیگناه روزگارسیاه مادرکشوراست......شرم کنیدامیدوارم که درآتش جهنم بسوزیدنه یکباربلکه هزاران بار
طاها
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
دقیقا این آدم دروغ گو حرف مفت میزنه توی آمریکا پلیس آمریکا یک سگ که بسته شده بوده نجات داده
کاش این نویسنده ولگرد بود که میفهمید غذیه چیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
دادا دمت گرم
عشق سگ
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
حاجی چی بگم


خیلی مردی حرف دل خیلیمونو زدی مرد خدا خیرت بده تو و افراد مثل تو رو ک حقیقت رو میدونن.میفهمن و ب اشتراک میزارن

دمت گرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شما که ناراحتی برو یک زمین بگیر دورش را فنس بزن و تمام سگ ها را داخلش جمع کن تا مخل آسایش مردم نشوند. تا آخر سال بهت مهلت میدیم. وگرنه خودمان با هر جا سگ ولگرد دیدیم یک تیر خلاص.

تعدادشان بیش از حد زیاد شده است
توی جاده نزدیک بود تصادف کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
حیوون این چه نحو حرف زدنه؟فرشتگان معصوم یعنی چه؟؟ حرفای تو بوی گند کفر و حیوون پرستی میده.بت پرست سگ پرست.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سوالم اینه اگه این مطلب در مورد سوسک ها یا مارمولک ها یا موشها هم بود باز واکنش شما همین بود؟ یا نه فقط سگها حیوانات معصومی هستند؟ چرا کمی فکر نمی کنید ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
۰۰:۵۲ باید یه تیرتومغزپوک توشلیک کرد. بدبخت بفهم آه حیوانات آدمو به روزسیاه میندازه. بایدحتما به سرت بیاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تقاص خون این حیوانات بیگناه روزگار سیاه مادرکشور است!!!
عقب افتادگی از این کامنت میباره
ناشناس
France
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
الکی داد و بیداد نکن راه حل بده راه حل نداری هم ساکت شو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو کی هستی که میگی میکشمشون ها اها شما هیولایی یادم رفته بود دادا ما هیولا کشیم
نام م ز
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
بجای اینکه به چینیها اجازه ماهیگیری در خلیج فارس میدهید. شکار سگهای ولگرد را بدهند.برای اونها چه فرقی می‌کنه چی بخورم.تازه دولتم هیچ هزینه ای متحمل نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
کاش بیان کثافت هایی مثل تو رو شکار کنن بخورن که جامعه از انگل ها خالی بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بودجه کمه
فکر بکر
صادرات سگ به چین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
به نظر من شکار هیولاهایی مثل تو بهتره
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
همه رو عقیم کنین اگه راست میگین.این تنها راه حله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ای بابا
حجتنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
یه مدت دیگه با گوشت سگها سوسیس همبر کالباس درست میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بهتک
بهتک
بهتک
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
آزار و اذیت و کشتن و غذا نرساندن به موجوداتی که خداوند آنها را خلق کرده است راه حل کنترل جمعیت حیوانات نیست اگر جمعیت سگ ها اینطور که این کارشناس محترم عنوان کرده اند از حد نرمال زیادتر شده بهترین و انسانی ترین را حل عقیم کردن این حیوانات است که بطور طبیعی پس از گذشت مدت زمانی مشخص رشد جمعیت این زبان بسته ها کند تر شده و تحت کنترل در خواهد آمد زمین فقط متعلق به ما انسانها نیست و زیستگاه همه موجوداتی است که خالق هستی به آنها حق حیات داده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
غذا ندهید. خودشان غذا پیدا می‌کنند.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
غذا نرسوندن اصلا غیراخلاقی نیست هر روز تو طبیعا کلی حیوان به خاطر کمبود منابع غذایی در دسترس می میرند. نظام طبیعت اینه که هر حیوان خودش دنبال غذا برای خودش باشه همین نظامه که باعث شد شما و من الان با وجود کلی گونه های رقیب وجود داشته باشیم. خوبه خودمون رو عقل کل ندونیم تو نظام طبیعت اینقدر دخالت نکنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ایناهرراهی که براشون کم خرج تره انتخاب میکنن.عقیم سازی براشون هزینه داره.این مطلب روگذاشتن ببینن مردم اگه همه نظرشون موافقه بیفتن به جون سگهای بدبخت. ولی خودشون میبینن که اکثرمردم دوستدارحیواناتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
به من بگو از کجا معلومه مردم تیکه پاره میکنن خب گشنن گناه دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
من غذابهشون نمیدم هیچ،باسنگ چندکیلومترمیوفتم دنبالشون چون خطرناکن وگرسنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
چطور دلتون میاد
.
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
چون وجدان نداری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
امیدوارم نسل انسان های نادان هم منقرض شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خطرناک اینجا تویی. عوضی کاش دستم بهت می‌رسید. خدا خودش جوابتو میده ایشالا برای عزیز ترین کسی که تو زندگیته بدبختی به وجود بیاد بفهمی تو خطرناکی یا اون بدبختی که هم از تو وجودش با ارزش تره هم اینکه فقط دنبال یه لقمه غذاست.زمین از اول جای اون بوده این تویی که جاشو تنگ کردی و حالا بهش میگی خطرناک اگه بدونی اون بدبخت چقدر بیشتر از تو بدرد دنیا میخوره با همون سنگ میزدی تو سر خودت انگل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ای بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
۱۸:۱۴ کاملا موافقم آفرین.خوب کوفتیش!
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دنبال منم بیوفت ببین چکارت میکنم. مامانتم بیار دنبالم کنید باهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ممد 5 دی چی شد خخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جنابالی به من بگو هیولا هایی مثل تو را چطور بکشیم با چوب که نمیمیرین اگه سگا را اذیت کنن الله که در اتیش جهنم لسوزید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو از سگ گرسنه وحشی تری
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
چرا نسل شماها تموم نمیشه؟
پوریا
Singapore
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
والا تو ایران به جای سگ گربه خیابونیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
موش ها هم در تهران جولان می‌دهند
اونها را هم صادر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
یه فکری به حال فاضلاب عهد بوقشون نمیکنن دنبال سگ میذارن.
عاطفه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
این همه نیز گرد های بی ربط تو تلویزیون می ذارند یه بار درباره این موضوع یا موضوعات مشابه صحبت نمی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
واقعا
پوریا
Singapore
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
والا تو ایران به جای سگ گربه کثیف حالا ایرادی نداره این سگ ها از کجا غذا بیارن خب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
حیوانات خودشان غذا پیدا می‌کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شما کاری به کارشون نداشته باش خودشون یه فکری به حال خودشون میکنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
از کجا ها ما تمام دنیا را اشغال کردیم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
اون دامپزشکی ام که سرنگ اسید تو قلب سگها میزد هم اتفاقا حیون دوست بود
Sahar
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
تو و اونی که این جنایات رو تائید میکنه بویی از انسانیت نبرده و به نطفه اش باید شک کرد کسی که حیوون بیگناه رو میکشه قاتل و تجاوزگر زن و بچه های مردم هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
فقط یه بیشرم بی خانواده پست فطرت میتونه همچین نظری داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
واااای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
فکر میکنم ایشون طعنه زده. منظورش اینه این آقا هم که ادعای دوستداری حیوانات رو داره فرقی با اون کثافت پلید نداره. البته بهتر بود واضح تر میگفتن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سحر نظرت درباره کشتار راسو ها وشتر ها چیه؟ توی دانمارک و استرالیا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
موافقم با شما دوستانی که به این انسان بی عقل نظر دادید
نامجعفر ایروانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
متاسفم به خاطر سخنان این فعال به ظاهر مدافع محیط زیست،به نظر من بهترین راه کنترل جمعیت سگهای ولگرد استفاده از نیروی داوطلب مردمی واموزش این نیروها برای عقیم سازی وساماندهی این موجود دوست داشتنی خداست وامیدوارم که هر انسانی حکم قتل موجودات مظلوم را میدهد خالصانه امید دارم که خود به بد ترین شکل جانش گرفته شود ،با تشکر
هادی دیبا
France
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خیلی بنظرم خشن بود ازیک فعال مطرح محیط زیست عجیب بود ای نظریه
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
شما اگر اطلاعات کاملتری داری رو کن و نگو‌ به نظر من
و در مقابل یک سگ آرزوی مرگ یک انسان نداشته باش
گوینده بسیار منطقی حرف زده
امروزه هر بار که در جاده ها تردد میکنیم امکان نداره با لاشه متلاشی شده سگ های ولگرد روبرو نشیم
تازه به احتمال باعث خسارت به خودرو و تصادف هم شدن .
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
اون داره یک سگ رو می کشه ولی فکر شما داره یک نسل رو منقطع می کنه برو فکرت رو درست کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بی عقل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
حرف شما کاملا بجا وانسانی بود. ازکجا معلوم که اصلا این مطلب توسط یه مدافع محیط زیست نوشته شده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
امیر اصلا نمیدونم چی بگم در یه کلام تو انگل این جامعه ای و نسل تو باید منقرض بشه
ثنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
شما دست اندرکاران محیط زیست مدیریت کنید مانند بقیه کشورها چرا اینقدر باید از همه چیز عقب باشیم که حتی مدیران مربوطه نتوانند این معضل را مدیریت کنند مثل بعضی از کشورها مانند ترکیه این حیوانات رو عقیم کنید ساماندهی کنید پس مسئولی که نشسته حکم صادر میکنه چکارست
اگربرای ساماندهی نظرخواهی بکنید اون حرفی دیگریست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خدا هر حیوانی را برای یک کاری آفریده اگر سگ هارا بکشیم ممکن است یک مشکل بزرگ بوجود بیاید ما باید با حیوانات مهربان باشیم
همین دیشب من یک گربه که از سرما داشت میمرد من با یک کارتون و کاه برای گربه لونه درست کردم و رفت توی لونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
آفرین ونتیجه این محبت رو توزنگیت میبینی.خدا ارحم الراحمین است
مدیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
مگه انسانی هست که حیوانی روگرسنه ببینه ودلش بیاد که به اون غدا نده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
عزیزم همه مثل شماقلب مهربان ندارند. سنگدلانی که سگ ارزشش از آنها بالاتراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اینا مشکلشون اینه که انسان نیستن. مدلشون فقط کشتن بقیه و زاد و ولد خودشونه. چبزی این وسط بلد نیستند جز این.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
آره انسانی که عقل داره و احساساتی نیست غذا نمیده.

اتفاقا در آخر به صلاح اون حیوان هم هست،پس ادای حامی سگ رو درنیار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
نه نیست اونایف که دلشون میاد هیولان
فرزین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
بابا ترو خدا با روش درست تحلیل کنید،من میزنمو غذا نمیدمو میکشم برا انسانهای درجه آخره،ارزش اون موجود کمتر از ما نیست چون ضعیفه.
طاها
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خود من از حیوانات حمایت میکنم با حرف هایی که شما زدی به هیچ عنوان موافق نیستم شما خودت فرض کن توی خیابون هستی و خونه نداری گرسنه و تشنه هستی و یک مریضی واگیر دار داری یکی بیاد شما با تفنگ بکشه میگی اشکال نداره و یا این که شما از خیابون بردارن بزارن تو پناهگاه قیافه بدی داشته باشی کسی قبولت نکنه بگیرن بکشنت خوشحال میشی وقتی امام جمعه رشت گفته هرکس سگ داره سگش بده به ما تا بکشیمش و اگر ندی حبس داره میخوان جمعیت سگ ها کم کنن گفتن حیوان خانگی و قتل آن یک کار شیطانی هست یعنی چی که روز به روز جمعیت سگ های ولگرد میره بالا و بیماری داره این ها باید شهداری حل کنه باید سگ های ولگرد عقیم و انگل زدایی بکنه بعد اگر صاحبی نبود آزادشون کنه نه این که بکشه اینجا با کشور های دیگه مقایسه نکنید تازه کشور های دیگه هم انقدر بی وجدان نیستند
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
می دونید عامل یه عالمه از بیماری های واگیردار باکتری هایی هستند که جز بدن شما غذا و خونه مناسبی ندارند ... شما چقدر بی وجدان می تونید باشید که یه سری باکتری کوچیک معصوم بی آزار رو بکشید آخه؟ خوردن آنتی بیوتیک رو که از اسمش هم معلومه ضد حیاته متوقف کنید!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
براشون خرج داره ترجیح میدن آدمیت رو بذارن کنار. آدمی را آدمیت لازم است
صبا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
کمک به حیوان بی نوا از سوی هر فرد یک وظیفه است
مسئولیت حاکمیت و شهرداری ها وظیفه دیگر
لطفا احمق نباشیم
نام عطائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
چرااینقدر بیرحمی من ۱۰ساله به این سگای بیچاره غدا میدم امثال تو اگه دلسوژه محیط ژیست وحیوانات هستی راه حلش عقیم کردن وجلوگیری از زادو ولد سگ هست اینجوری بدست امسال شما زجرکش نمیشن اگه نگران حیوانات دیگه هستی واقعا نمیدونی سگ جز حیواناته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
الکی گفته، فعال محیط زیست نیست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
یه مشت اراجیف ومزخرفاته،. اونی که باید هلاک شه امثال این دکتر احمقند که اون زمان که تهران آباد نشده بود این زبون بسته ها اینجا بودند که امثال ما با ساخت وساز زیستگاهشونو تصرف کردیم. حق نداریم زندگیشونو بگیریم، مگه خالقشون ماییم. پس دکتر خاکپور لطفا خفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خودت خفه احمق
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اون زمان که تهران آباد نشده بود شغال و موش و مارمولک و سوسک و پشه هم تو این بیایون زیاد بود هیچکدوم رو شما نمی کشید اگه بیان تو خونه تون؟
چرا اینقدر اراجیف بیربط بهم می بافید و نتایج بی ربط تر می گیرید ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
احمق تویی که بچگانه حرف میزنی، قلم دکتر بسیار تخصصی هست و راه حلی که دارن عالی ، وقتی به سگ ولگردی و هر موجودی از این قبیل غذای کافی داده بشه، خورش دنبال غذا نمیره و نیازی نمی بینه، تو شرایط امنیت غذایی حیوانات ولگرد بفکر جفت گیری و تکثیر می افتند و سپس مشکلات عدیده بهداشتی بوجود میاد بیسواد بددهن.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
برای اون فعال محیط زیست متاسفم با خودش نمیگه چرا سگ ها به حیوانات وحشی حمله میکنن؟چون غذا ندارن.اگه میخوای جمعیتش ن کنترل بشه دنبال کشتنشون نباش بجای بودجه گذاشتن رو کشتنشون بودجه بزارین برای عقیم سازیشون.پناهگاه ها رو دیده؟دیگه جایی برای سگ ها اونجا وجود نداره.اونجا هم به کمک مردم بازه.مردم دیگه کمتر سگ دارن چون به لطف حکومت سگ گردانی ممنوع شد، ورود لوازم حیوانات خانگی ممنوع شد،هزینه های درمان رفت بالا، الان هم که پر شده دارن مشخصات صاحبین سگ ها رو از دامپزشکی ها میگیرن.شما فعال محیط زیست اینا رو هم در نظر بگیرین.تو کشور های اروپایی پناهگاه های پیشرفته برای سگ و گربه دارن و متخصصانی برای کمک به افراد برای به سرپرستی گرفتن این کوچولوها،شما جای اینکه بشینی دنبال دلیل بگردی چرا این همه قتل باعث کم شدنشون نشده یکم به مردم بگین کمک کنن تا بتونین مین سگ های ولگرد رو آموزش بدین و ازشون سگ هایی برای کار های متفاوت بسازین. تو اروپا و ایالات آمریکا سگ های ولگرد رو اموزش میدن تا بتونن برای افراد نابینا، معلول و دارای بیماری های خطرناک و حتی افراد تنها بهترین کمک باشن. اونوقت شما به مردم میگین غذا ندین تا از گشنگی یا به مردم حمله کنن یا به حیوانات وحشی یا بمیرن. از طرفی تشویق هم میکنین که مردم بکشنشون تو تلوزیون هم همش میگین سگ اخه سگ نجسه نگه ندارین بدبخت میشین. خواستم بگم تو اصلا فعال محیط زیست نیستی.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو همون اروپا و امریکا هم هرساله کلی سگ ولگرد رو کسی حاضر نیست سرپرستی شون رو بپذیره می کشند چون عقل شون می رسه که زیاد شدن غیرطبیعی یه گونه به دلیل التفات احساسی انسانها تو طولانی مدت می تونه چه فاجعه ای هم برای محیط زیست و هم انسانها ایجاد کنه چیزی که شما هیچ درکی ازش ندارید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
این یارو فعال کشتارحیواناته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بهترین نظر ممکن رو دادید. عجیبه یکی که ادعای فعال محیط زیست داره اینا رو نمیدونه. انگار فقط کشتن بلدن‌.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
شما که بلدین بکشینشون گوشتشونو بدین مردم بدبخت بخورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
فقط کارشون کشتن وتخریبه
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
شما اول ادبیاتتون رو درست کنید پارس میکنند یعنی چی؟ چرا نمیخاید درک کنید این واژه توهین به زبان سرزمینمون هست ، بعدشم مار و مارمولک حیوانات شهری نیستن که نگرانشون هستید نگران موش و گربه ها هم نباشید اونا بهتر از ما پس خودشون بر میان هستند انسان های شریفی که هم به گربه ها کمک کنند و هم به سگ ها ، شما نگران چی هستید آرامش خودتون؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اینا کلا میگردن ببینن مردم چی دوست دارن برن رواعصاب ملت. اصلا کار خداپسندانه تو وجودشون نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
پاس می کنند درست است.
aliiran
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
سلام، این آقا از یه لحاظهایی درست میگه ولی خب اینجا ایرانه،چیش سروقت، درست حسابی و قانونی انجام میشه که بخوان به این موضوع رسیدگی کنن، مردمم دوست ندارن سگها زیاد بشن، اگه هم غذا میدیم به سگ از روی دل رحمیه ما انسانهاست، بعدش اینکه کشورهای خارجی فرهنگشون فرق میکنه، مثلا خیلی از خانواده های ایرانی فکرشون اینه که سگ نجس هست، ولی خب خارجی ها اینطوری نیستن با سگ یجا تو یه تخت میخوابن، البته اون سگهام سگ هستن نه اینکه بخوان هر کثیف کاری کنن، اول باید مردم ما طریقه نگه داشتن سگو بفهمن، ارزششو بفهمن، اونوقت هیچ سگی تو خیابون‌ها نمیمونه و اگه بمونه در این حد نمیشه، البته بخوام صحبت کنم خیلیه اینجا نمیشه در این مورد مهم صحبت کرد، ولی در کل در درجه اول مردم ما باید فرهنگ نگه داشتن سگ رو بفهمن، بقیش یواش یواش درست میشه، کار یک روز، 2روز1ماه نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ ها را سوار کامیون کنید شبانه بندازید اون طرف مرز
معین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
سگ هم حیوان خداست باید به آن غذا داد من خودم 40 سگ دارم و هر روز میبینم مشون روزی 40 کیلو آشغال گوشت میدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خودت هم حیوون خدا هستی
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اون حیوانهایی که شما گوشت شون رو می دید به سگ هاتون هم حیوان خدا بودند اتفاقا که کشته شدن !! اینقدر فهم ش سخته که شما دغدغه تون دفاع از حیوانات و حقوق شون نیست و فقط مقلد یه جریانید؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
۹:۳۱ میخوای بگی تو اصلا گوشت نمیخوری؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ببین دوست عزیز عکو سیستم حیوانات اینه معین جان من از شما قدر دانم و
پرنیا بهزادی پور هستم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
من خودم سگ دارم الان ۷ ماهه است سگ من دورگه یا میکس هستش تودیوارنگاه کردم الان ۳میلیون قیمتش هست اگر خواستید براتون
عکسهای زیبا شو بفرستم
باور کنید راست میگم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ با سگ فرق داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ فقط سگ جان ویک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
همه حیوانات در نظرخدا یکی اند. خداوند مهربان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ با سگ فرق داره یعنی اونایی که نژاد ندارن حقشون مرگه تو حقت مرگه بی انصاف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
بی ادب نباشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
واقعا تاسف آوره که یک فعال محیط زیست به خودش اجازه ی گفتن این حرفها رو داده. سگها هم مثل بقیه مخلوقات خدا نباید مورد آزار قرار بگیرن. میتونن جمعیت سگهای ولگردو با قرار دادن کمپ و عقیم سازی حیوانات کنترل کنند چرا همیشه بدترین روش انتخاب میشه... خیلی انسانها روی این کره خاکی کم تر از سایر مخلوقات لیاقت زندگی دارن پس باید نابود بشن؟ یاد تفکر آلمان نازی افتادم که فقط به نسل برتر فکر میکردن و برای بقیه حق حیات قائل نبودن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
با سلام وقت تون بخیر
واقعا باید راه حل منطقی و منصفانه ای پیدا کرد.ان حیوان با ان اصالتی که دارد و همیشه در کنار ادمی بوده و همیشه به کمک ادمی امده،اینگونه باید رفتار کرد .ان حیوان زبان بسته که خودش انتخاب نکرده که ولگرد باشد و در اخر از گشنگی بمیرد یا اینکه افرادی به نام سگکش با زجر حیوان را بکشد با تزریق اسید یا این که تله غذایی که داخل ان وسیله ای برنده کار گذاشته باشندو یا با گلوله ای که زخمی کند و حیوان با خونرززی زجر کش شود....
واقعا باید چاره ای اندیشید.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
توخودت داری راه حل میدی به افرادمریض قبل از نظر دادن فکر کن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
همه دنیافرهنگ سازی میکنن ک غذابدن ب حیوونا ولی اینجابرعکسه همه چی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اینجا مردم خودشون از گرسنگی دارن میمیرن.اولویت با انسانهاست نه با سگ و گربه ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تاوقتی ریشه پوسیده را از خاک در نیاوری درختی سبز نخواهد شد. کار از بیخ وبن خرابه
نامsahar
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
چرا دست از سر این زبون بسته ها برنمیدارید شهرداری کل پول برای ساماندهی و عقیم سازی این زبون بسته ها میگیره بجای دزدی این فرشته های خدا رو ساماندهی کنن کسی که دستور به کشتن یا این زبون بسته ها رو بکشه مطمئنا تاوان سختی رو با عزیزاش پس خواهد داد الانم هرچی داره سرمون میاد آه و ناله این زبون بسته ها و انتقام طبیعت هستن تمام حیوانات بخصوص سگ و گربه ها حق زندگی دارن
نامنجفی
Germany
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
اخه دکتر نابلد نادکتر چطور میتونی سر زمستونی انقدر کافرو سنگدل باشی که بگی به زبون بسته های حدا غذا ندین آخه خدا نیامرزیده خیلی مردی بگیر همون سگای ولگردی که میگی عقیم کن تا زیاد نشن که بگی ناامنی ایجاد میکنن نسلشونو کم کن اگه میتونی ، نفرین همه عالم پشت سرتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
نفرین عالم بر همه حیوون پرستا
شهرام تجزیه چی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خدا رو شکر فعال محیط زیست هم حکم اعدام سگای بیچاره رو می‌ده. در اوج بی رحمی می‌خاد از حیات وحش محافظت کنه. اصلا عقلش نمی رسه چیزی به اسم عقیم سازی هم وجود داره.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
تنها راه کنترل جمعیت سگها اینه که عقیم بشند. هر سگ به طور متوسط سالی ۵تا توله میاره. یعنی به طور تساعدی زیاد میشند. من دو سال پیش به یه دونه سگ حامله پناه دادم الان شدند ۲۰تا.از صداشون همسایه ها کلافه شدند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
اگه جنابعالی مرد هستی یه مجتمعی را بساز واین سگهای ولگرد ببر اونجا نگهداری کن. این سگها شرافشان بیشتر از تو یک مسول است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
ایول داداش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
دمت گرم منم همین نظر رو دادم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
جمع اوری و صادرات انها به چین هم گزینه خوبی است مثل مورد تمساح های پرورشی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
عجب آشفته بازاریست دنیا عجب بیهوده تکراریست دنیا
به نظر شما این رفتاری که شما میگید بیشتر باعث عذاب کشیدن و بیشتر به دنبال خوردن حیوانات و حمله بیشتر به حیوانات نمیشه؟
واقعا تاسف داره بجای اینکه از طبیعت
نام محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
به نظر من اونی که تو قلب سگ آمپول اسید میزنه کفتاره، خیلی جنایت کثیفیه، میشه اونارو عقیم کرد نه جنایت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
احمقانس ک سگارو ک موجوداتت هستن ک مثل ما از خدا جون گرفتن رو کشت.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
سگ ولگرد رو بايد كشت
تو امريكا هم ميكشن داخل اتاق مرگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
چطوره تو رو اول بکشن جای اون سگ سگ شدف داره به تو احمق
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
موافقم.مخصوصا‌بچه‌های‌کوچک‌میترسن‌راحت‌نمیشه‌در‌خیابان‌راه‌رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
صادر کنید چین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ کش از سگ پست تره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
22:13 عقب افتاده هر دارویی که استفاده میکنی روی موش ها آزمایش شده و میلیون ها موش سر آزمایش های انسانی مردند، شما عقب افتاده ها سگ بازید نه حیوان دوست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
شمارا بخدا از ظلم به حیوانات به خصوص سگ دست بردارید
لطفا یکم قرآن بخونید
ی عاشق سگ
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
منم موافقم خواهشا این کارو با ای حیوونای بیچاره نکنید.
خدارو خوش نمیاد.
بعدشم این ذات طبیعیه این حیواناته وگرنه خدا از من و اون محمد علی یکتانیک احمق بیشتر میدونسته ک ذات اونارو ب این شکل در اورده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
پس به سگ های ولگرد غذا ندهید.
حیوانات از انسان ها زرنگ تر هستند خودشان غذا پیدا می‌کنند

!
نام داود علینژاد اقدم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
کارشناس محترم شما دستور به قتل موجودات زنده خدا میدهید شرم کنید حیا کنید میتوانید عقیم سازی کنید اگر امار این حیوان بالا رفته چرا قتل چراجنایت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ای بابا اینقدر دلسوز نباشید، با یک اسلحه تمام.
اصلا در طبیعت نمی‌توان یک گوشه ای نشست. سگ ها هجوم می آورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
مگه شما از طبیعت چیزی باقی گذاشتین؟ طبیعت قبل ازاینکه شماتخریبش کنید وخونه بسازید متعلق به حیوانات بوده محل زندگیشون رواشغال کردین حالا میخواهید بکشیدشون؟! درضمن اگه هجوم می آوردن توالان زنده نبودی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
عقیم سازی هزینه داره، کشتن نه، انسان در اولویته نه حیوانات، نمونش رو توی دانمارک دیدیم
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
من که به حج مشرف نشدم ، ولی اونایی که رفتن میگن مکه پر گربه س. سگای ایرانو صادر کنین عربستان گربه های اونجارو تعدیل کنن !!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
نگران نباش طی 25 سال چینی ها نسل سگ ها را منقرض می‌کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
صادر شوند به چین و هندوچین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
۰۰:۳۶ خیلی به جا ومختصر ومفید گفتید ممنون
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
باید‌گشته‌بشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خیلی تعدادشان زیاد شده است. مردم خیلی بهشان غذا می‌دهند. توی جاده هراز تعداد 2000 تا سگ ولگرد کنار جاده هستند، جاده کندوان هم همینطور، بوستان یاس فاطمی هم زیاد شده اند و همینطور سرخه حصار و در خیابان ها و کوچه ها هم زیادند و آدم ها را دنبال می‌کنند، گاهی وقت ها می آیند و چندتایشان را عقیم می‌کنند و می‌روند ولی باز هم تعدادشان بسیار زیاد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
باید از محیط زیست انسان دور شوند بهر طریق ممکن و با استفاده از تجارب جهانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تعدادمنفیهاخیلی بیشتره.اگر این نظرات نوعی نظرسنجی هست بدونید اکثرمردم ایران حیوانات رو دوست دارن لطفا رهاشون کنید اگر بهشون نیکی نمیکنید بدی هم نکنید
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اونی که دم از قرآن میزنی،،تو قرآن هم گفته جانداری که موجب مزاحمت میشود و میشه از بین برد،،این مزخرف بازیارو تموم کنبد،،اخه سگ چیه که حقوق داشته باشه،،ابن همه انسان دارند نابود میشن،،تو از حقوق یه موجود کثیف و مریض که هیچ نفعی نه برای انسان نه برای محیط زیست داره دفاع میکنی،،همه جارو به گند کشیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ و گربه ها را باید از محیط زیست انسانی دور کرد.
ناشناس
United States of America
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
صد در صد به یک روان پزشک مراجعه کن و لطفا تولید مثل هم نکن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
نمیدونم منفی بدم یا مثبت. به هر حال هر حیوانی یک حقی داره. مهم نحوه حفاظت از اون حق هست که نیاز به مدیریت دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
میشه بفرمایید که کجای قرآن اومده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
مگه ۶مه چی واسه توباید نفع داشته باشه منفعت طلب. این زبان بسته ها هیچ ازاری ندارن انسانیت هم خوب چیزیه.
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دمت گرم
علی د.ا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
با سلام و عرض احترام،
دوست عزیز لطفاً نام سوره و شماره آیه ای از قرآن مجید را که این مطلب در آن آمده ذکر کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
موجود کثیف و مریض و بیفایده که خودت هستی
نام
Netherlands (Kingdom of the)
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
چهارتا بچه قرتی برای این که بگن روشنفکریم هی حقوق سگ و گربه می کنند نه جونم روشنفکری به این حرفا نیست به مطالعه و تفکره که شما توانش را ندارید. بله باید ترکیبی عمل کرد کشتن عقیم سازی و نگه داری و دادن به افرادی که حیوان خانگی می خواهند.
روشنفکر نماها بدانند که امنیت انسان ها در اولویته نمونه اش کشتن چند میلیون راسو در دانمارک برای جلوگیری از گسترش کرونا.
فرارو خواهشا منتشر کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
احسنت شجاعانه نظر درست دادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
واقعا بسیار خطرناک هستند من عاشق پیاده روی چندین کیلو متری هستم و سگهای ولگرد وسکهای منازل بارها موجب اذیت وازار شدید من شده اند لطفا کمک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
باسواد راسوها را برای کشتن پرورش میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
آخه تو خودتو انسان حساب میکنی ادم پست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شماخودت هیولای انسان نمایی. واقعا برات متاسفم ومطمئن باش هرعملی عکس العملی داره واز هردست بدی ازهمون دست می گیری. افکاربدت رو با خوشفکری ومحبت جایگزین کن. تنهاتو حق حیات نداری.خودخواه نباش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
شما خودت حيواني بيش نيستي به خودت خيلي مغروري عزيز
ناشناس
Germany
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
موافقم. شهر آمستردام هم همین مشکل را با سگ ها و گربه ها داشت زد همه رو عقیم کرد تعدادی را هم کشت. فقط چون خارج بود روشنفکرنما ها لال شده بودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جای هیچ حیوانی در خانه نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
9:16 چقدر نفرت انگیزی! حیوون رو برای کشتن پرورش میدن! به همین سادگی!
طبیعت گرد
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
متاسفانه غذا رسانی و امداد سگهای ولگرد برای عده ای پز و پرنسیب شده و اصلا به تبعات این كار توجه نمیكنن
نا گفته نماند تعدادی كلینیك دار و پانسیون دار هم اتش بیار این معركه شدن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
این کارشناس فرصت‌طلب نگفت که وقتی تو کشور شرایط نگهداری صحیح سگ رو فراهم نمیکنند نباید انتظار داشته باشن تعداد سگهای تو طبیعت کمتر بشه. اگر تو کشورای پیشرفته، در مورد سگ رو با صاحبش به رسمیت میشناسند اینجا به جرم نگهداری سگ دستگیرت می‌کنند. سگای ایران مظلوم‌ترین موجودات دنیان چون مسئولینش نه اعتقاد به حضورش در مالکیت دارند و نه در شهرها. آره اسید تزریق کنید به یه موجود بی دفاع.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
هم گربه زیاد شده هم سگ چند سال پیش شهرداری کنترلی روی این حیوانات داشت یکم خوب شده بود الان کلا ول کردند تو پارکها پر گربه است تو خیابان جاده سگ
نام
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
من در یکی از مناطق شمالی تهران زندگی می کنم به لطف همین دوستانی که اینجا تاب دو کلمه حرف منطقی و طرح مسئله ندارند و افتخار می کنند به غذا دادن به سگ های ولگرد زمین بایر کنار خونه ما تبدیل شده به خونه یه گله سی چهل تایی سگ ولگرد. این حیوانات معصوم گاها ساعت دو تا سه صبح به صورت بی وقفه شروع می کنند به پارس کردن و سر و صدای نامنقطع و با هم دعوا کردن، اوایل فقط پیک های غذا رو دنبال می کردند ولی الان دنبال خیلی از ماشین های در حال حرکت می کنند، وارد مجتمع های مسکونی می شن و دنبال گربه ها می کنند ...
من از این عزیزان خواهش می کنم اگه علاقه مندند بیان دوتا دوتا و سه تا سه تا این حیوانات عزیز رو به سرپرستی بپذیرن و ببرن پیش خودشون.
منی که دارم این نظر رو می نویسم هم دلم نمیاد که حیوانات رو بکشند اما وقتی امکانات عقیم سازی این حیوانات نیست و تعداد اون ها از دست خارج شده و امنیت و سلامت و بهداشت جامعه به خطر افتاده حداقل کاری که میشه کرد اینه که با تامین غذای رایگان و سهل الوصول مشوق افزایش جمعیت شون نشیم ... اونها حیوونند و مثل هر حیوون دیگه ای با در دسترس بودن غذا و سرپناه تولید مثل می کنند ما که عقل داریم چرا کاری می کنیم که بعد مجبور شیم به راههای از بین بردن این موجودات فکر کنیم؟؟ اگه واقعا دوست دار محیط زیست هستید احساسی برخورد نکنید و فکر کنید با رفتارهاتون چه آسیبی تو بلند مدت به چرخه زیستی طبیعت می زنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اقا یاخانم محترم. طبیعت قبل ازشما خانه این حیوانات بوده دیگه جایی نمونده که تخریب نشده وخونه سازی نشده. این زبان بسته ها کجا پناه ببرن ازدست شما انسانهای خودخواه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
من هم مشکل شما رو دارم و تا الان دو بار سگ ول گرد به همسر و فرزند کوچکم حمله کرده.تا وقتی این سگ ها رو از نزدیک نبینید متوجه ترسناک بودنشون نخواهید شد.شب ها به هر جنبنده ای حمله میکنند اگر به صورت گله باشند که بسیار خطر ناک هستند و اسیب زننده.این دوستان که اینجا حمایت میکنند تا الان از نزدیک مورد تهاجم این سگها قرار نگرفتند تا ببیند این سگ ها با اونای که تو خونه نگه داری میشه خیلی متفاوت هستند.مشکل هم ادم هایی هستند که از سر تفریح سگ نگهداری میکنند و بعد از مدتی متوجه میشند توان و حوصله نگهداری سگ رو ندارند و میان اینها رو ول میکنند تو طبیعت و ایجاد مشکل میکنند برای ساکنین اون محله ها.من تو سوهانک زندگی میکنم و سگ ولگرد بسیار زیاد هستش.شما طرفداران سگ ولگرد اگر تونستید ساعت 9 شب بدون خطر از بین یه دسته از این سگ ها عبور کنید بیایید همینجا اعلام کنید.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تصور این سگ دوستان از طبیعت یه تصور احساسی و بدون منطق است. آنها از محیط زیست فقط سگش را دیده اند و هیچ با خود فکر نمی‌کنند که سگ توسط انسان به محیط زیست تحمیل شده و باعث نابودی دیگر گونه ها شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تئوری جدید یک پروفسور!
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جووون تو فقط بحرف خوشتیپ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
مگه نمیگی سگ را انسان به محیط زیست تحمیل کرده خب باید پای کار مان هم بمایم اون ها هم حق زندگی دارن یا نباید میکردیم حالا که کردیم باید بشینیم پاش
نام
United Arab Emirates
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بنظر من تمام حیوانات غیر خانگی ولگرد هستند. چه سگی که در طبیعت زاد و ولد و زندگی میکند چه مار و مارمولک و موش صحرایی. ما که نمیتوتنیم حیوانات را از طبیعت دست چین کنیم و بگوییم این سگ ولگرد است اما ان خرس ولگرد نیست. انگار که خرسه هر روز میره اداره سر کار!!!
در طبیعت دخالت نکنیم چون طبیعت بلد است کارش را چطوری انجام دهد.
ممد موفنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تفنگت را زمین بگذار…●♪♫
تفنگت را زمین بگذار؛ که من بیزارم از دیدار این خونبارِ ناهنجار…●♪♫
تفنگِ دستِ تو یعنی؛ زبانِ آتش و آهن●♪♫
من امّا پیشِ این اهریمنی‌؛ ابزارِ بنیان کن، ندارم جز زبانِ دل…●♪♫
دلی لبریز از مهرِ تو؛ ای با دوستی، دشمن!●♪♫
زبانِ آتش و آهن؛ زبانِ خشم و خونریزی ست●♪♫
زبانِ قهرِ چنگیزی ست…●♪♫
بیا… بنشین… بگو… بشنو…●♪♫
بگو… بشنو سخن؛ شاید فروغِ آدمیت راه در قلبِ تو بگشاید●♪♫
فروغِ آدمیت؛ راه در قلبِ تو بگشاید…●♪♫
برادر… ای برادر… گر که می خوانی مرا؛ بنشین برادر وار●♪♫
تفنگت را زمین بگذار… تفنگت را زمین بگذار…●♪♫
تفنگت را زمین بگذار…●♪♫
تفنگت را زمین بگذار؛ تا از جسمِ تو، این دیوِ انسان کُش برون آید!●♪♫
تو از آیینِ انسانی؛ چه می دانی؟! چه می دانی…●♪♫
اگر جان را خدا داده ست؛ چرا باید تو بستانی؟!●♪♫
نام شهرام .شریفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
متاسفانه ما همیشه از افراط وتفریط رنج میبریم یا ازین ور یا ازون ورش می افتیم چیزی به نام تعادل رو نمیفهمیم وحالا چون یه عده مرفه بی درد سگ نگه داری میکنند وبه خاطر آزادی خودشان دم از دوستی ووفا ومحبت به حیوانات میزنند این داستان غذا رسانی نیز مد شده که هرکسی این کارو انجام بده انسان وارسته وحیوان وطبیعت دوستی است وهرچه بیشتر هم بهتر .
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
اگر انسان نسبت خودش رو با کائنات میدونست ازین مزخرفات نمیگفت. اگر میدونست نسبتش با کل حیات به قول دنیای سوفی، مثل نسبت کنه‌های روی پوست یه خرگوشه که نمی‌تونن فراتر از چنتا تار مو رو ببینن و فکر میکنن همه دنیا همینه، هیچوقت نمی‌تونست حیات یه موجود دیگه رو بی‌ارزش بدونه. متاسفم برای کشورم که به چنین روزی افتاده که مثلا فعال محیط زیستش مجوز کشتار صادر می‌کنه. کنترل جمعبت حیوانات غیروحشی همه جای دنیا هست اما کشتار هر جا هم که باشه بی‌اخلاقیه. موجودی مثل سگ رو انسان در طول هزاران سال اهلی کرده و به زندگی کنار خودش خو داده. همین انسان هم در مقابلش مسئوله. کشتن یک سگ ذره‌ای تفاوت با کشتن یک انسان نداره. غذا ندادن به یه سگ گرسنه دقیقا شبیه به راندن یک انسان گرسنه‌ست. راه حل کنترل عقیم‌سازی و تهیه جایگاه نگهداریه نه کشتن. عجیبم نیست وقتی جان انسان در این کشور بی ارزشه جان حیوانات هم بی ارزش باشه. عجیب نیست وقتی انسان تو سری خور بار بیاد بخواد با سنگ زدن و کشتن موجودی که زورش بهش میرسه جبران کنه. این آقا و هر کدوم از افرادی که اینجا موافق کشتار سگها یا هر شکل آزاری هستند برن داخل خودشون بگردن ببینن کجا تحقیر شدن که اینجوری میخوان جبران کنن. بعد ازون شاید امیدی باشه که به انسانیت برگردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
آفرین نمونه یک انسان کامل. خداوند درمقابل چنین انسانهایی به خودش میبالد ومیگوید:فتبارک الله احسن الخالقین
ممد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
فرارو لطفا این پست رو پاک کن. بسه این نظرهای کارشناسان وطنی. در رابطه با کرونا دیدیم چه گندی بالا اوردن سگ هارو لطفا بیخیال بشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
منون دوست عزیز که منطقی و مهربان هستید
آریا
Australia
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو استرالیا افراد خاصی با مجوز میتونن سگهای وحشی رو بکشن، با تفنگ شکاری. صد دلار هم پول میدن بهشون بابت هر سگ. قوانین نگهداری سگ هم خیلی سفته و سخته، مث ایران بی در و پیکر نیست هر کی دلش خواس هرجور رفتار کنه. اگه سگ به کسی حمله کنه و آسیب بزنه با تزریق سم میکشنش. حالا هی الکی ادا در نیارین...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ازخودت حرف درنیارخالی بند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
بسه دیگه
دروغ نگو
پرخور چاق خپلو
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
ببخشید مگر فقط سگ حقوق حیوانی دارد شما اگر حیوان دوستی همه حیوانات را بایستی دوست داشته باشی نه اینکه همه را فدای سگ کنی نویسنده مقاله با یک استدلال منطقی مضرات ازدیاد سگ را نوشته و رفتار چند کشور را هم که اتفاقاً نگه داری سگ بعنوان حیوان خانگی متداول‌ است آورده پس بجای احساسات بی مورد و دور از منطق و عقل واقعیت های طبیعت را قبول کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
مامدافع حقوق همه حیواناتیم ولی اینجا فقط زوم میکنن روی سگ بیچاره مقاله رو درست نخوندی یه بار دیگه بخون
نام
United Arab Emirates
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
توی استانبول سال ها پیش این کارو با گربه ها کردن نفرین اشون سال ها دامن گیرشون شد به گفته خودشون. چجوری عقیم سازی رو پیشنهاد نمیکنید ؟؟نفع نداره؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
گربه‌ها نفرینشون کردند؟
محمد - اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
یه سوال خارج از این موضوع . چرا سگ حیوان نجس معرفی شده ؟ چون دزدها رو میگیره ؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
دقیقا، چون پاچه خودشونو میگیره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
دقیقا
علتش همینه و غیر از این نیست
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
واقعا باید اول برای سایتی چون شما که نظر یک تازه به دوران رسیده منتشر کرده که عنوان دکتر را به دوش میکشه تاسف خورد!!!!
در قرآن کریم کیفر ازار و اذیت حیوانات ظلمی است که در این دنیا هم عقوبت داره
حدقل یکبار سفر به کشورهای همسایه داشته باشید ببنید چطور با حیواناتشون برخورد میکنند نمونه : ترکیه کبیر
فرهنگ یک کشور از نحوه برخودش با حیوانات بخوبی میشه فهمید
واقعا متاسفم برای سایت شما و این باصطلاح دکتر
Ggggg
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
خیلی آدم خری هستی دوست دارم خودت سگ بشی و بهت غذا ندن
دیوانه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
به والله اگه متن رو خونده باشی.

من نمیدونم شما علاقه مندان به سگ چرا اینقدر از مطالعه بیزار هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
من با شما کاملا موافقم این انسان ها که این ها را نوشتن دیوانه بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
برای کنترل جمعیت شان حاکمیت و یا سازمان های مردم نهاد باید سگ ها را عقیم کنند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
نکنه‌اینکه‌گفتند‌با‌گوشت‌سگ‌سوسیس‌وکالباس‌درست‌می‌کنند‌صحت‌داشته‌‌باشد.انهم‌با‌توجه‌به‌جمعیت‌زیاد‌سگ‌ها.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
لطفای به جای کشتن سگهای زبون بسته چند تا از اون مسئولین بی لیاقت و بی کارآمد اخراج کنید شاید مردم یه روز خوش ببینن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
من چه سگ ببینم چه طرفدار سگ، اسلحه داسته باشم درجا خلاصشون میکنم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
لطفا خونسرد باشید و بر اعصاب خود مسلط شوید جوونید حیفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تو رو باید خلاص کرد یا بستری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
منم تو رو ببینم خلاصت میکنم تو فکر کردی این بنده خدا ها گناه کارن که بدنیا اومدن اون ها هم میخوان زندگی کنن زر مفت نزن خنگول
ناشناس
Germany
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
داعشی ملعون .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
توبرو خودتو خلاص هم جهان از شر آدم شیطان صفتی مثله تو خلاص میشه هم حیوونا کلن وجودت مایه ننگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
بهتره تمام سگهای ولگرد رو جمع کرد و فرستادشون خونه طرفداران سگ ...هم تشک بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
پاس کردن درسته
رضا احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
برین گم شین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جمع شان کنید یک جا و دسته جمعی خلاص
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
تمامی پارکها قرق سگهاست و گربه ها
تو هچ کشوری حق نداری با خودت حیوون پارک بیاری
الان پارکی رو میشناسم شده پر سگ و گربه و کلاغ و موش نمیشه پیاده رفت با ماشین هم هر روز تصادف میکنن بس که زیادن و عادت به انسان کردن
همه چی متعادلش خوبه زیاده روی خوب نیست
نه سگ بکشیم نه دلسوزی بیمورد کنیم
َA
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
کدوم کشور رو میگی؟
نام
Germany
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
به سگهای ولگرد خوراک میدهم.در عوضش بهتره به بعضی از اقایان رای واعتبار بدهم
نامezad
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
جمشون کنید،ببرینشون تو قلمروی شیرها رهاشون کنید،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
به اضافه شما
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
به نظرم باید به سوسیس تبدیل بشن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
آیا راهکار در غذا ندادن است؟ تحریم هرگز راه حل نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
راهکار عقیم سازی است
مهدی
Germany
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
انسان هم یک حیوان ناطق هست.هر کسی به این حیوانات بی آزار و مهربون ظلم کنه خدا به زودی جوابشو میده.کسی که این حرف های وحشیانه رو میزنه به نظر من یه سگو یه مدتی نگه داره آنوقت دیگه نمیتونه حیون آزاری کنه چون واقعا عاشق اون سگ میشه.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
عجب بی وجدان خدا نشناسی هستن کسانی که به جای حمایت حیواناتی که جاشون رو خودشون گرفتن بیانیه میدن یه عده برتر از خودشون همدرد دلشون وا شده اومدن طرفداری خدا مرگتون بده ببینم خوشتون میاد اونم از گرسنگی و تشنگی ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
سلام، تحلیلگرانی که میشینین نظریه ارایه میدین، لطفا استدلال منطقی و انسانی ارایه بدین، این که سگ زیاد هست درست ولی آیا این موجوداتی که دارید از انقراض نسلشون به اصطلاح خودتون توسط سگ حرف میزنید، زیاد نیستن، آیا وجود موش که غنی از آلودگی و ... برای اجتماع مضر نیست، همین سوسکی که الان شده بدیلی برای توجیه تیوری بی منطق سگ کشی، به جرات که نماد وحشت اکثریت که دست کمی از وحشت بیماری کوید نداره و الان در این تئوری به عنوان اسطوره زیستی یاد شده؟! حالا جالبتر از اون این است که بجای اینکه دنبال راه حل باشید حرف از کشتن این جاندارای بیگناه میکنید؟! به طور مثال آیا ما نمیتونیم همانند جوامع برون مرزی روشهایی همچون عقیم کردن حیوانها به کنترل کیفی بجای رفتار غیرانسانی انجام بدبم؟! تئوری پردازان محترم لطفا نگاه عمیق داشته باشید
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
سگ از خیلی انسان نماها بهتره .
این طبیعتی که انسانها با زور اشغالش کردم محل زندگی طبیعت و حیوانتش بوده .
این تانسانه که باید طبیعت را به رسمیت بشنامه نه هر روز به فکر محدود کردن حق حیات بقیه باشه
محمد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
سلام به همه هموطنان عزیزم
بیایید بجای دعوا و نفرین و فحاشی به هم، یاد بگیریم با "احترام" باهم صحبت کنیم.

من‌ نه میگم غذا بدیم نه انقدر صاحبنظرم که بگم بکشن.
فقط یه سوال از حیوان دوستان عزیز دارم.
تفاوت سگ و گربه با پشه و موش و سوسک و مگس و عقرب و مار و ... چیه؟
آیا مهربانی با طبیعت، جاش رو به سگ بازی یا گربه بازی نداده؟
تا حالا کسی به پشه ها و سوسکها هم غذا داده؟؟؟
بنظرم اینطور میاد که بشر بهترین‌کاری که میتونه بکنه دخالت نکردن تو کار طبیعته حتی مثلا سد سازی تخریب محیط زیسته.
ممنون از دوستانی که مخالف من هستن اما تحملشون بالاست.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
من مخالف شما هستم
هر حیوانی رو نمیشه با هم مقایسه کرد یه سری حیوانات مفید هستن مثل گاو و خر و اسب و سگ و غیره یه سری هم مضر و باعث شیوع بیماری هستن همه چی رو نباید قاطی کرد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
افزایش جمعیت سگ های ولگرد و بلاصاحب بسیار خطرناکه. این گونه سگ ها وقتی گله تشکیل بدن به انسان ها هم حمله می کنن.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
ای وای نخورنت
یادت باشه تو این مملکت هر انسانی بخواد گروه یا حتی گله تشکیل بده میترکوننش چه برسه به حیوانات
حسن خسروشاهی
United Arab Emirates
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
دوستان من سعی میکنم یه بحث مختصر بر اساس عقل و عرف و شرع بدهم. هدف من فقط روشن ساختن برخی مطالب است. اگر انتقادی به بنده دارید، با کمال میل پذیرا می باشم. راه حل مشکلات جامعه فحاشی نیست. بحث علمی برای یافتن بهترین راه حل ها می باشد.

فرارو، من چند بار وقت گذاشتم نظر گذاشتم ، منتشر نشد، لطفا به وقتی گذاشتم احترام بگذار و نظرم را منتشر کن. با توجه به فهمی که از حقوق بشر، دین، عقل و اخلاق دارم، این مباحث را مطرح می کنم. سعی میکنم به صورت نکته ای استدلال خود را پیش ببرم.

نکته دیگر اینکه ممکن است ایراد شود که چرا پرداختن به این موضوعات لازم است؟ در شرایطی که برخی به نان شب محتاج هستند، بحث از لزوم یا عدم لزوم مقابله با ازدیاد سگ ها چه اهمیتی دارد؟ اهمیت از این بابت است که ما انسان هستیم و موظف هستیم در تمامی افعال خود بر اساس عقل و انسانیت رفتار کنیم. وگرنه انسانیت برازنده ما نیست.

نظرات بنده از کسی یا منبعی کپی نشده است. دیشب که این بحث ها را داخل سایت فرارو دیدم، قدری تفکر کردم و نتیجه تفکراتم را بر اساس دانسته های خود در اینجا ذکر میکنم که امیدوارم مفید واقع شود. لطفاً تا پایان بحث مطالعه فرمایید.

1- در تمام ادیان بر احترام به سایر حیوانات تصریح شده است. همه حیوانات حتی موش و سوسک ذی نفس هستند و همانند انسان از حیاتی که خداوند به به انسان اعطا کرده است برخوردارند.

۲- بر اساس عقاید مذهبی و منطق، انسان اشرف حیوانات محسوب می شود. علت اشرف مخلوقات بودن این است که انسان بر خلاف حیوانات، علاوه بر غریزه از قدرت تعقل برخوردار است. قدرت تعقل مستلزم این است که رفتارهای انسان همواره بر اساس عدالت باشد. نتیجه لزوم به عدالت اصل تناسب است که در ادامه راجع به آن صحبت میکنم.

۳- کشتن یک موجود دیگر ممکن است غریزی باشد، مثلا شکار پرنده توسط یک حیوان شکارچی. حیوان برای بقای خود تلاش میکند و به علت اینکه از قدرت تعقل برخوردار نیست، نمی توان قضاوتی در مورد این کشتن داشت.

۴- در مقابل انسان از قدرت تعقل برخوردار است، و در مقابل این موهبت الهی مسیولیت دارد. مسولیت انسان به این معناست که نباید رفتاری که خلاف عدالت است را مرتکب شود. طبق نظر امام علی علیه السلام، عدالت یعنی انجام هر کاری منطق داشته باشد و به عبارت دیگر عمل انسان باید توجیه عقلایی داشته باشد و با توجه به منافع و مضراتی که برای وی، جامعه، مردم جهان و کره زمین دارد، توجیه پذیر باشد.

5- انسان برای بقا نیازمند تغذیه است. انسان برای معاش به تغذیه نیاز دارد و مواد پروتیینی برای بقای انسان لازم است. به عبارت دیگر انسان از گوشت جانداران دیگر تغذیه می کند.

6- اصل ضرورت یکی از نتایج پذیرش اصل عدالت است، به این معنا که کشتن جاندار تا جاندار تا جایی جایز است که برای معاش انسان ضرورت داشته باشد . بشریت از هزاران سال پیش، در راستای همین اصل ضرورت به اهلی کردن برخی از حیوانات رو آورد. چرا که معتقد بود از این طریق در حد نیاز خود و تا جایی که ضرورت اقتضا می‌کند ، جان سایر حیوانات را می‌گیرد.

7- از همین رو، نوع بشر پرورش گوسفند و مرغ و گاو و کشتن آنها را جایز می داند. وقتی هفت میلیارد انسان با عقاید مختلف با این موضوع مشکلی ندارند، یعنی اینکه این کار بر اساس عقل توجیه پذیر است. توجیه عقلانی این مسئله اصل ضرورت ناشی از اصل عدالت است: به طور خلاصه انسان برای معاش مجبور به انجام این کار است.

8- آیا کشتن حیوانات غیر اهلی مثل آهو و گوزن برای معاش جایز است؟ در پاسخ باید گفت که در اینجا چند اصل با یکدیگر تعارض پیدا میکنند. اصل اول قبیح بودن کشتن حیوانات ذی نفس است مگر اینکه ضرورت پیدا کند. قبیح بودن را می توان در پرتو فتوای اکثر فقها فهمید که اعلام کرده اند شغل قصابی مکروه است، چراکه کشتن نفس زنده که حیاتش را از خداوند متعال گرفته قساوت قلب می آورد، هرچند که برای معاش لازم است. در نتیجه این استدلال، کشتن حیوانات دیگر نیز فقط و فقط و فقط برای معاش جایز است. این بدان معناست که کشتن حیوانات برای تفریح و خوشگذرانی را نمی توان اخلاقی تلقی کرد. همچنین در نتیجه این استدلال باید گفت که کشتن حیوانات وحشی که کاربرد تغذیه ای ندارند، مثل سگ و شیر و پلنگ، اصولا جایز نیست؛ مگر اینکه ضرورت اقتضا کند (خطر برای انسان که در ادامه به آن خواهم پرداخت).

9- در مقابل اصل ضرورت که به وسیله آن کشتن حیوانات وحشی را برای معاش توجیه کردیم، اصل دیگری قرار می گیرد مبنی بر اینکه ما انسان ها وظیفه داریم محیط زیست را برای آیندگان حفظ نماییم. این عبارت جوهره اصل توسعه پایدار است که بر اساس آن انسان تنها تا حدی می تواند از منابع کره زمین استحصال کند که کره زمین را نابود نکند و نسل های آینده را از حقوقشان محروم نکند. یکی از حقوق نسل های آینده حق معاش و تغذیه و حق دیگر حق آنها بر بهره مندی از تنوع زیستی است که مخلوق آفریدگار می باشد. در نتیجه، عقلا اینگونه استدلال کردند که درست است که کشتن حیوانات وحشی مثل آهو و گوزن فقط و فقط برای معاش، و نه برای تفریح و زندگی لاکچری، جایز است، اما اگر شکار این حیوانات باعث منقرض شدن یا در خطر افتادن این گونه ها شود، شکار آنها جایز نیست. مجالس قانون گذاری کشورها با توجه به همین ضرورت قوانینی را بر محدود کردن یا ممنوع کردن شکار حیوانات وحشی وضع نموده اند که ریشه در این قبیل استدلالات دارد.

10- در پرتو این موضوع که امروزه انسان با توجه به فرآوانی گوشت حیوانات اهلی، برای معاش خود به کشتن حیوانات وحشی نیازی ندارد، می توان گفت که کشتن کلیه حیوانات وحشی از جمله آهو و گوزن و بز وحشی، پرندگان گوشت خوار و گیاه خوار وحشی، و حتی موش و سوسک و گربه و سگ و روباه و گرگ و غیره اصولاً جایز نیست؛ مگر اینکه حیات و تمامیت جسمانی انسان ها در نتیجه ازدیاد این حیوانات در خطر بیفتند که از باب ضرورت کشتن این حیوانات جایز می شود.

11- در نتیجه، اخلاقی نیست که انسان حیوانات وحشی مثل سگ و شیر و آهو و گوزن و موش و گربه را بکشد، چراکه این حیوانات همانند انسان از خداوند حیات گرفته اند، و وقتی ضرورتی در کار نباشد، کشتن این حیوانات جایز نیست. اما زمانی ممکن است که ازدیاد جمعیت موش ها یا سوسک بیماری های عفونی را به دنبال بیاورد، در این موارد انسان ها برای بقای خود و پیشگیری از ضررهای متعدد بیولوژیکی و آسیب هایی که ممکن است به حیات و سلامت آنها برسد، این جانوران را معدوم می کنند.

12- همچنین ممکن است حیوانات وحشی به انسان ها یا منابع حیات انسان مثل غلات یا حیوانات اهلی حمله کنند. مثلاً ممکن است ملخ ها به کشتزارها حمله کنند که از آنجایی که منابع تغذیه و معاش انسان ها در خطر می افتد، انسان ها با استفاده از آفت کش ها، از خود در مقابل گرسنگی که ممکن است در نتیجه از بین رفتن منابع حیاتی به وجود آید دفاع می کنند.

13- همچنین ممکن است که حیوانات وحشی به گله های حیوانات اهلی انسان حمله کنند. در اینجا، به انسان اجازه می دهند از باب ضرورت از جان خود یا یا جان حیوانات اهلی که زندگی انسان به آنها وابسته است دفاع کند و این حیوانات را بکشد. در اینجا باز هم ممکن است تعارضی پیش بیاید. این در جایی است که نژاد حیوان وحشی که وجودش برای انسان خطر دارد، در معرض انقراض باشد، در این موارد، مجالس قانون گذاری و دولت ها، تدابیری را برای پیشگیری از تعرض حیوانات وحشی به انسان ها پیش بینی میکنند. مثلاً مناطق حفاظت شده ای را تعیین میکنند و انسان ها را ملزم میکنند در آن مناطق سکونت نکند و یا اینکه با وضع حصارها از ورود این حیوانات وحشی به قلمرو انسان ها جلوگیری می کنند و از طرف دیگر جرائمی را علیه کسانی که بدون وجود خطر آنی این حیوانات وحشی را شکار میکنند وضع می نمایند.

14- مشکل سگ های ولگرد یکی از موضوعاتی است که در پرتو مباحث فوق بحث کردن در مورد آنها لازم می شود. سگ ها اصولاً حیواناتی وفادار به انسان هستند که وجود آنها همیشه برای انسان مفید بوده است. اکتشافات باستان شناسی نشان می دهد که از هزاران سال پیش، انسان ها و سگ ها با همدیگر ارتباط داشته اند و انسان ها برای محافظت از خود از سگ ها استفاده می کردند. حتی پیغمبران اولوالعظم هم در گله خود سگ داشتند و به سگ احترام می گذاشتند.

15- امام علی علیه السلام در یکی ازگفته های خود آنچنان از سگ تعریف میکند و خصلت های آن را بر می شمرد که انسان حیرت می کند. اما علی فرمودند : «امام علی( علیه السلام ) فرمود: «خوشا به حال کسی که زندگی‌اش مانند زندگی سگ است، [چرا که] در سگ ده صفت وجود دارد:
1. مال ندارد؛ 2. ارزش چندانی برای او در نظر نمی‌گیرند؛ 3. زمین، خانه او است؛ 4. بیشتر اوقات گرسنه است؛ 5. بیشتر اوقات بی‌حرکت است؛ 6. شب و روز دور خانه‌اش می‌چرخد؛ 7. به آنچه دارد قانع است؛ 8. اگر صاحبش صدبار او را بزند، از در خانه او جدا نمی‌شود؛ 9. دشمن صاحبش را می‌گزد، اما با دوستش کاری ندارد؛ 10. آن زمان که بمیرد میراثی باقی نمی‌گذارد.

16- ممکن است این سوال مطرح شود که اگر سگ انقدر مفید است، چرا نجس اعلام شده است؟ ما در مقامی نیستیم که تعیین کنیم چرا شارع سگ را نجس اعلام کرده است، ولی می توانیم حدس بزنیم شاید با توجه به اینکه این حیوان به راحتی با انسان خو میگرد و ارتباط برقرار میکند، هدف شارع این بوده که انسان بخاطر سگ بازی و غرق شدن در رابطه خود با این حیوان، از تکامل و رشد محروم نشود و تحصیلات و اشتغال را به کنار نگذارد. از نگاه اسلام، هر انسان باید برای جامعه مفید باشد و تمام تلاش خود را انجام دهد که به خود، خانواده و جامعه خود خدمت کند و زندگی طیب و درستی داشته باشد. جوامع دیگر نیز این اهداف را برای انسان ضروری می دادند. شاید به همین علت اسلام که اسلام هیچ زمان نگه داری و خرید و فروش چهار نوع سگ را ممنوع اعلام نکرده است. از نظر اسلام، نگه داری و حتی در برخی منابع خرید و فروش سگ گله، سگ نگهبان، سگ مزرعه و سگ شکارچی جایز شمرده است.

17- از طرف دیگر در منابع اسلامی سنی و شیعه و منابع سایر ادیان و مذاهب، بی حرمتی کردن به حیوانات ممنوع اعلام شده است. در منابع مذهبی، چنین آمده است که حتی حیوانی که قرار است ذبح شود، نباید مورد بی حرمتی واقع شود، نباید به حیوانات بی احترامی کرد، نباید حیوانات را کتک زد، باید به حیواناتی مثل الاغ غذای کافی داد و اجازه دهند که بعد از هر چند ساعت کار استراحت کنند. حتی در سیره امامان داریم که به سگ های ولگرد غذا می دادند و هرگز به حیوانات بی حرمتی نمی کردند و با آنها درست رفتار می کردند.

18 – مشکل فعلی این است که برخی از سگ های ولگرد بنابر ادعای برخی منابع به انسان ها تعرض کرده اند. همچنین گزارش شده که سگ ها برخی از گونه های جاندار دیگر را در معرض خطر انقراض قرار داده اند. در چنین شرایطی، آیا غذا دادن به سگ ها جایز است؟ دوم اینکه چگونه باید این مشکلات را حل کرد؟

19- بنابر اصل ضرورت که متعرض آن شدم، انسان می تواند برای حفظ جان و مال خودش در مقابل حیوانات وحشی از جمله در مقابل سگ ها عمل کند. بدون شک، اگر سگی قصد جان انسان را داشته باشد، می توان سگ را کشت، همانطور که اگر انسانی قصد کشتن انسان دیگری را داشته باشد، آن انسان می تواند برای دفاع از خود او را بکشد، چراکه نفس محترم است و حفظ آن واجب و لازم است.

20- لذا، باید بررسی کرد که اولاً آیا واقعاً سگ های ولگرد تهدیدی برای انسان و محیط زیست محسوب می شود؟ دوم، در صورتی که پاسخ مثبت باشد، باید بررسی کرد که چه اقدامی باید انجام شود.

21- اگر پس از بررسی ها معلوم شود که سگ ها جان و امنیت انسان را بخطر انداخته اند، دفاع انسان جایز می شود، تا حدی که این ضرر دفع شود. اما در باب دفع ضرر، اصلی وجود دارد به نام اصل تناسب که بر اساس آن در دفع ضرر باید تا جای ممکن مسائل اخلاقی رعایت شود. این یعنی اینکه، هدف وسیله را توجیه نمی کنند، و انسان در دفع ضرر از خود هم باید اخلاقیات و اقتضائات عقل را رعایت کند. مثلاً، علمای حقوق چنین گفته اند که انسان حق ندارد به منظور دفاع از خود بمب هسته ای استفاده کند و مردم بی گناه و محیط زیست کشور دیگر را نابود کند، به همین علت است که مقام معظم رهبری همانند بسیاری از فقهای شیعه، کاربرد بمب هسته ای را ممنوع اعلام کرده اند.

22- در نتیجه، اگر خطر سگ های ولگرد واقعاً یک خطر بالفعل است، باید بررسی کرد که با توجه به منابع مالی و منابع انسانی در دسترس، کدام اقدام بیشتر با اصل تناسب سازگاری دارد. آیا باید به سگ ها اسید تزریق کرد؟ به نظر نمی رسد این کار انسانی و شرعی باشد، چراکه موجب زجر کشیدن یک حیوان زنده می شود، و قطعاً پروردگار عالم راضی به این نیست که انسان مختار که بنابر منابع مذهبی اسلامی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و غیره جانشین خداوند روی زمین است، یک موجود زنده را به این شکل زجر بدهد. انسانی که بتواند یک موجود زنده را به این شکل زجر بدهد، به انسان های دیگر هم رحمی نشان نخواهد داد.

23- آیا کشتن سگ ها با اسلحه جایز است؟ پاسخ می تواند مثبت یا منفی باشد. اگر پس از بررسی های به عمل آمده خطر بالفعلی برای جان و اموال انسان ها و فرزندان انسان در محله ای وجود داشته باشد، ممکن است مجوز کشتار به طور محدود صادر شود. اما به نظر نمی رسد که کشتن دسته ای سگ ها در صورتی که ضرورتی وجود نداشته باشد، چندان توجیه پذیر باشد.

24- دولت ها می توانند برای اینکه زمانی مجبور نشوند دست به این کارها بزنند که قلب انسان های خوش قلب و رئوف و اخلاقی را خدشه دار میکند، سیاست عقیم سازی را در پیش بگیرند. اگر منابع مالی کافی موجود نیست، دولت می تواند یک مرکز کوچک تأسیس کند و چند دامپزشگ تازه کار را استخدام کند که این وظیفه را به طور روزانه انجام بدهند. به این طریق نسل سگ های وحشی خود به خود کم می شود و خطرهایی که بنابر ادعای برخی از افراد ایجاد شده است به حداقل خواهد رسید.

25- شاید کسی بگوید وقتی انسان های بی خانمان وجود دارند، حتی همین هزینه کم هم جایز نیست. نظر این افراد جای تأمل دارد و می تواند صحیح باشد. اما نظر من مربوط به جایی است که بخواهیم حداکثر انسانیت را در رفتارهای خود لحاظ کنیم. اگر انسان ها در رفتارهای خود انسانیت و عدالت را رعایت میکردند، قطعا شاهد وجود بی خانمان ها و کارتن خواب ها هم نبودیم. امیدواریم که به زودی مشکل این افراد هم حل شود. بدون شک کارتن خواب ها که انسان هستند و زجر می کشند بر حیوانات وحشی مقدم هستند، اما مقدم بودن آنها دلیل نمی شود که سگ ها را با تزریق اسید زجر کش کنیم.

26- به موضوع آخر بپردازیم، آیا غذا دادن به سگ ها جایز است؟ بدون شک غذا دادن به یک موجود زنده که گرسنگی تحمل میکند عمل صوابی است. اما اگر واقعاً ازدیاد سگ ها، خطرات جانی برای انسان ها و برای محیط زیست ایجاد کند و راه و روشی برای پیشگیری از این معضل وجود نداشته باشد، شاید بتوان به کسانی که غذا دادن به سگ ها را نادرست می دانند حق داد. شاید باید به طبیعت اجازه داد که مسیر خود را بپیماید. به طور کلی، برای من دشوار است که پاسخ دقیقی بدهم، خصوصاً با توجه به اینکه کسانی که به این حیوانات غذا می دهند، انسانهای رئوف القلبی هستند که هم به انسان ها و هم حیوانات محبت می کنند.
26- به طور خلاصه، نوع انسانی در کلیه تصمیمات باید همه جوانب امر را بررسی و سپس تصمیم بگیرد. انسانیت اقتضای آن را دارد که رفتارهای انسان مبتنی بر تفکر، عقل و عدالت باشد. رعایت اصول عدالت، ضرورت و تناسب راه رهایی انسان از مشکلات اجتماعی است.
با تشکر
خسروشاهی
نریمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
چقدر تلخ و آزاردهنده صحبت کردند. این حجم از تکبر بشر نفرت انگیزه. اگه اوضاع مملکت روبراه بود بهترین کار ساماندهی این زبون بسته از طریق واکسینه کردن، عقیم کردن، تگ زدن به اونها و در نهایت رهاسازی شون بود. ولی متاسفانه...
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
بهترین کار عقیم سازی آنهاست. همین چند ماه پیش در یکی از شهرهای استان کرمان سگهای ولگرد یک کودک را خوردند.
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
بهترین کار اینه که انسانها نابود بشوند اون وقت این حیوانات هم برمی گردند به چرخه اصلی زندگیشون و همه چیز درست می شه چون این انسانها هستند که این ها رو آواره کرده اند.
یک طلبه جانباز از حوزه علمیه قم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
خدای متعال از انسان های حیوان ستیز متنفره خب این حیوان بی گناه رو چه کسی آفریده؟ آیا خودش خواسته آفریده بشه؟ حالا که آفریده شده حق حیات نداره؟ اگر قرار باشد با حیوانی برخورد شود این انسان دو پا است که بدترین حیوان روی زمینه.اشاعه این نوع تفکرات غیر اخلاقی و غیر دینی و بدتر غیر انسانی موجب قحطی میشه. خب میشه در حد ضرورت نسبت به عقیم سازی حیوان اقدام کرد تازه اونم باید دید که اگر واقعا ضرورت داره و جمعیت حیوان از حد کنترل خارج میشه. آدم حالش بد میشه وقتی می بینه در ایران که داعیه دار اخلاق و محبت در جهانه این نوع تفکرات وجود داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
جناب طلبه مسئله اینه که انسان نباید دخالت کنه در غذادهی چون باعث میشه بطور غیرطبیعی تعدادشون زیاد بشه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
غذا دادن به حیواناتی مانند سگ و گربه باعث ازدیاد بیش از حد آن ها می شود و این یعنی یک مشکل شهری بوجود آمده است. افزایش تعداد آنها باعث افزایش بیماری هایی مانند هاری در آنها می شود. حیوان هار به هر موجود زنده ای در اطراف خود از جمله انسان حمله می کند و بیماری بسیار کشنده هاری را منتقل می کند این یعنی مشکل شهری حاد شده است. مشکلات شهری را نمی توان با (خدا ذلیلت کنه) یا (چه جوری دلت میاد) حل کرد بلکه باید مداخله سریع و موثر صورت گیرد(عقیم سازی یک راه حل بلند مدت است) مداخله سریع یعنی کشتار . چه خوشتان بیاید و چه نیاید واقعیت گاهی وقت ها تلخ و سیاه است. راه حل این است که به حیوانات غذا ندهید غذا دادن یه حیوانات مداخله در طبیعت است و تعادل طبیعت را به هم می زند. طبیعت می تواند تعادلش را دوباره به دست آورد ولی این اتفاق به نسبت عمر انسان در بلند مدت رخ می دهد غذا دادن به پرندگان از یکطرف باعث می شود آن ها دیگر کرم ها و آفات درختان را را شکار نکنند که باعث از بین رفتن درختان می شود و از طرف دیگر پرندگان را به دلیل پرخوری بیمار می کند. خودخواهی یعنی اینکه برای ارضای نیاز به حس خوب بودن و مهربان بودن به طبیعت آسیب بزنیم.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv