bato-adv
کد خبر: ۲۶۶۰۰۳
از سوری تا سوزی

"چهارشنبه خطرناک" کی متولد شد؟

رفتاری مثلِ ترقه‌زدن زیر پایِ زن و بچه مردم و گرفتن آسایش از اهالی محل و...، در چهارشنبه‌سوری بخشی از تنزل فرهنگ عمومی در کشور ما را نشان می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴


فرارو-
امیر هاشمی مقدم؛ رفتاری مثلِ ترقه‌زدن زیر پایِ زن و بچه مردم و گرفتن آسایش از اهالی محل و...،  در چهارشنبه‌سوری بخشی از تنزل فرهنگ عمومی در کشور ما را نشان می‌دهد.

چهارشنبه سوری در دل تاریخ
در زمان سامانیان در شبی از شبهای پیش از آغازسال نور، آتش افروخته می‌شود"؛ نویسنده «تاریخ بخارا» اشاره می‌کند «چنان‌که عادت قدیم است...»، یعنی بسیار پیش از سامانیان این جشن گرامی داشته می‌شد. 

در گذشته این جشن بیش‌تر به «سوری» شناخته می‌شد و چهارشنبه و دیگر روزهای هفته در تاریخ ایران باستان وجود نداشت. هفته را از فرهنگ‌های حامی-سامی که بعدها عرب، بزرگترین نماینده این فرهنگ شد، گرفته‌ایم. 

بعد از وارد شدن بسیاری از عناصر فرهنگ عربی، شوم بودن چهارشنبه هم که گویا در این فرهنگ بود نیز از این راه وارد شد و هنوز هم در فرهنگ سنتی‌مان وجود دارد. مثلاً در بسیاری از اشعار محلی ما (بختیاری‌) هنوز به شوم بودن چهارشنبه اشاره می‌شود. برخی می‌گویند سوری یعنی سرخی و برخی دیگر می‌گویند سور به معنای جشن و پایکوبی است. 

به‌هرحال در قدیم در این شب از غروب آفتاب آتشی را عموماً روی پشت‌بام خانه‌ها روشن نگه داشته و تا بامداد زنده نگاه می‌داشتند تا فروهر مردگان بر اساس آن بتواند راه خانه را راحت‌تر پیدا کند. 

برخی جاها سه کُپه آتش می‌گذارند به نشانه سه اصل «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک». در برخی جاها مراسم حاشیه‌ای همچون قاشق‌زنی و کوزه شکستن و فال گوش ایستادن مهمتر است. برخی جاها هم آتش‌بازی.

این جشن فراتر از مرزهای ایران کنونی با کمی دگرگونی وجود دارد. مثلاً در جمهوری آذربایجان، کردستان عراق و حتی کردهای ترکیه نیز اجرا می‌شود. در افغانستان هم چندین سال است این جشن همچون ایران برگزار می‌شود.

جشنِ خطرناک
جشن چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر تبدیل به یک جشن صنعتی شده‌است. مواد آتش‌زای صنعتی کاربرد بسیار فراوانی در آن یافته و خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند. 

 چهارشنبه‌سوری برای بخش زیادی از مردم تقریباً تبدیل به یک کابوس شده. جالب آن‌که همان مردمی که از چهارشنبه‌سوری‌های خیابانی می‌ترسند، خودشان چهارشنبه‌سوری برگزار می‌کنند؛ اما در حیاط خانه و یا محیطی آرام و به دور از هیاهو.

 در برخی محلات چهارشنبه‌سوری تبدیل به یک جشن مردانه شده و زنان و دختران جرأت نزدیک شدن به آنجا را ندارند. با رد این جشن نمی‌شود جلوی این جشن را گرفت. تجربه اخیر نشان داده هرجا قدرت خواسته جلوی یک نماد که از نظر مردم ملی است را بگیرد، اثر وارونه گذاشته است. 

اخیرا دولت‌ها و نیروی انتظامی هم به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان جلوی آنرا گرفت و بهتر است کنترلش کرد.

صنعتی‌شدن این جشن از سال‌های پایانی حکومت پهلوی آغاز شد و چنانکه در فیلم «برادرکشی» در سال 1357 می‌بینیم نیز، استفاده از این مواد در چهارشنبه‌سوری آن زمان نشان داده می‌شود. اما در آن زمان هرگز چنین ابعادی نداشت. 

انحراف در چهارشنبه‌سوری و تبدیل شدن آن به یک مراسم دهشت‌افکن را نمی‌توان تک‌عاملی دید و مثلاً دولت یا نیروی انتظامی را مقصر دانست. هر چند آن‌ها با افراط و تفریط‌ها به آن دامن زدند. 

چهارشنبه سوری کی خطرناک شد؟
هر آیینی با گذر زمان عناصری افزوده یا از آن کاسته می‌شود که طبیعی است. مثلا گذاردن ماهی قرمز در سفره هفت‌سین به هیچ‌وجه رسم و سنتی ایرانی نیست اما به‌هرحال سالانه چندین میلیون خانواده ایرانی ماهی قرمز می‌خرند و بعد از یکی دو روز هم می‌میرد و می‌اندازند دور. افزوده شدن رفتارهای دهشتناک به مراسم چهارشنبه‌سوری نیز در همین راستا قرار می‌گیرد. حالا شما وارد دوره صنعتی شده‌اید و طبیعی است که مواد و کالاهای صنعتی هم وارد گود شوند. 

مراسم «برف‌چال» که در اواسط اردیبهشت ماه در روستای «آب اسک» مازندران برگزار می‌شود، در گذشته به گونه‌ای بود که مردان توده‌های یخ‌زده برف را گاهی از یک کیلومتر دورتر می‌آورند و در چاه مورد نظر می‌انداختند. حالا چند نیسان در میان مردمی که دوربین به دست مشغول فیلمبرداری هستند این کار را انجام می‌دهند. ورود مواد آتش‌زا در چهارشنبه‌سوری هم طبیعتاً به همین کاربرد مواد صنعتی در جشن‌های سنتی باز می‌گردد.

در همه فرهنگ‌ها، شما با رسومی روبرو می‌شوید که بیش از آنکه به دنبال دلیل ظاهراً عقلانی برایش بگردید، باید به دنبال نتایج روانشناختی‌اش باشید. چهارشنبه‌سوریِ معاصر، بخشی از جشن‌های خیابانی است که سال‌هاست به هر بهانه‌ای مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند تا تخلیه هیجان کنند. البته برخی زیاد روی این موضوع تأکید کرده‌اند؛ حال آنکه باید بدانیم فرهنگ ما لزوماً چندان هم هیجاناتش سرکوب شده نیست یا به بیان بهتر، نتوانسته هیجانات را تا آن حد که می‌خواسته سرکوب کند. 

مجاری غیررسمی بسیاری وجود دارد که به‌ویژه جوانان هیجانات‌شان را تخلیه می‌کنند. از سوی دیگر سفر به کشورهای همسایه که بسیار فراگیر و به نوعی در دسترس شده و یا حضور در ورزشگاه‌ها نیز راه‌هایی را برای تخلیه هیجانات فراهم کرده است.

از مافیا تا تغییر نظام خانواده
فروش اسباب مربوط به آتش‌بازی، یک چرخه اقتصادی بزرگی را پدید آورده است. سازندگان و فروشندگان در روزهای نزدیک به چهارشنبه‌سوری حجم هنگفتی پول را به گردش در می‌آورند. شاید کم‌کم شاهد شکل‌گیری مافیای واردات، تولید و توزیع مواد آتش‌زا باشیم که از عوامل اصلی ترغیب جوانان به رفتارهای خطرناک می‌شوند.

تغییر در نظام خانواده نیز در این راه بسیار موثر است. تا چندسال پیش بیشتر ما چهارشنبه‌سوری را در میان دیگر اعضای خانواده‌مان برگزار می‌کردیم. خانواده ایرانی یک آتش توی حیاط برپا می‌کرد و همه روی آن می‌پریدند و نهایتاً یک ساعت بعد همه چیز پایان می‌یافت. یا آنکه با همسایگان نزدیک در کوچه آتش‌های مشترکی برپا کرده و از روی آن می‌پریدیم و بعد هم دور هم جمع می‌شدیم به گفتگو کردن. اما حالا جوانان کمتر در محیط خانه حضور دارند و این رسوم را بیشتر با دوستان‌شان می‌گذرانند. آن‌ها خانه و محله دور می‌شوند و همین ناشناختگی به آن‌ها جسارت آزار و اذیت دیگران را می‌دهد. آزار و اذیتی که البته در ذهن آن‌ها صرفاً یک شوخی است.

البته نباید همه‌چیز را توجیه کنیم. یک سری چیزها در جامعه‌ نشان‌دهنده انحطاط اخلاقی است. ترقه‌زدن زیر پای زن و بچه مردم و گرفتن آسایش از اهالی محل و...، بخشی از تنزل فرهنگ عمومی در کشور ما را نشان می‌دهد. این انحطاط اخلاقی را باید جدی گرفت.

چاره چیست؟
به باور دورکیم جامعه‌شناس، وجود قدری ناهنجاری در جامعه‌ ضروری است و نبود مطلق ناهنجاری در جامعه، خود نوعی ناهنجاری است (مثلاً نشان از سرکوب شدید یا نبود اطلاعات درست درباره ناهنجاری‌های موجود دارد). بنابراین اینکه فکر کنیم هر چیزی دارای راه چاره است و کارشناسان اجتماعی می‌توانند راه‌حل نهایی برایش ارائه دهند، دیدگاه درستی نیست. هرکار کنیم نمی‌توانیم همه اثرات سوء چهارشنبه‌سوری را به‌طور کامل از بین ببریم. اما می‌توانیم آنها را کاهش دهیم.

همین که صداوسیما هر سال از چند روز پیش از چهارشنبه‌سوری خطرات آن‌را گوشزد می‌کند، مسئولین نیروی انتظامی از برخورد با سلب آرامش‌کنندگان می‌گویند، تجربیات تلخ سال‌های پیشین به نمایش در می‌آید و...، بسیار اثرگذار است. اگر همین‌ها نبود، الان وضعیت بدتر از این ‌بود.

مسئولین هم به جای آنکه برای مقابله با رفتارهای سوء، کل رسوم ملی را زیر سوال ببرند و مثلاً علیه چهارشنبه‌سوری سخنرانی کنند، بهتر است نشان دهند که در پی از میان برداشتن این سنت‌ها نیستند.

بخشی از رفتارهای خطرناک چهارشنبه‌سوری، رگه‌های اعتراضی در خود دارد. برگزارکنندگان می‌گویند حالا که دولت می‌خواهد جلوی این مراسم را بگیرد، تا می‌توانیم جدی‌تر و محکم‌تر مخالفت‌مان را با این تصمیم نشان می‌دهیم. البته کشاندنِ بخشی از این مراسم به مکان‌های مشخص و کنترل‌شده و اما جذاب نیز می‌تواند کارساز باشد. 

اگر بخواهیم محدودیت‌های زیادی در برگزاری چنین مراسمی قائل شویم، جوانان حضور چندانی نخواهند داشت. برای نمونه باید در این مراسم پیشنهادی به همه فرصت پریدن از روی آتش و یا بازی با وسایل بی‌خطر یا کم‌خطر داده شود. همچنین نمی‌توان این جشن‌ها را به‌صورت تفکیک جنسیتی شده برگزار کرد.

در یک ساختار، همه اعضا و عناصر به یکدیگر پیوسته‌اند و بر هم اثر می‌گذارند. بنابراین کمی ساده‌اندیشی است اگر گمان کنیم در حالی‌که فرهنگ ایرانی در بسیاری از موارد  دچار بحران است، ما بتوانیم تنها یک مورد مانند چهارشنبه‌سوری را اصلاح کنیم.

تا فرهنگ کتاب‌خوانی‌، مصرف حامل‌های انرژی‌مان، رانندگی‌، وجدان کاری‌، احترام‌ به اندیشه‌ها و فرهنگ‌های دیگر در ما درست نشود، نمی‌توان انتظار درست‌کردن بخشی از فرهنگ دچار بحران را داشته باشیم.

هرچند این به معنای دست روی دست گذاشتن نیست. برعکس منظورم این است که به همین اندازه که به چهارشنبه‌سوری و امثالهم دقت و توجه می‌کنیم، به باقی موارد منفی در فرهنگ‌مان هم توجه کنیم. 

نباید انتظار معجزه در پی فعالیتهای اصلاحی‌مان درباره چهارشنبه‌سوری داشته باشیم، چرا که این مراسم در یک بافت بسیار پیچیده فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی اقتصادی تنیده شده است.
bato-adv
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
روزی 50 نفر در تصادفات رانندگی کشته میشوند.
hooman
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
مشكل اينه كه شادي كردن ممنوع شده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
من نزدیک 50 سال دارم و دقیقا" فشارهائی که برای حذف نماد های ملی خصوصا" در چهارشنبه سوری بود آوردند باعث چنین اتفاقی شده که دیگه کسی قاشق زنی به آن زیبائی را که ما در زمان کودکی با کلی شور و اشتیاق در همین تهران انجام میدادیم نمیده و از این رسم کلی شیرینی و آجیل و شکلات گیرمون میومد و جالبه که مردم با اشتیاق بچه ها را در رسم قاشق زنی همراهی میکردند بله برادر متاسفانه مسئولین بی دانش و بی تجربه و از طرفی بسیار خودخواه با رسوم ایرانی کاری کردند که به این روز افتادیم که دیگر مردانگی ها و کمک به همسایه و خیلی چیزای دیگه کمرنگ و گاه نابود شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
نمی دانم چرا این قدر اصرار داریم که ایین آتش پرستان را اجرا کنیم و این هم نتایجش
تاکی بیدار نمی شویم؟؟
ویچر
Finland
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
متاسفم ازاین همه نظر که هیچ فایدهای نداره فقط یکی حساب کنه بگه بااین همه پول که دیشب هوت رفت چندتابیمارستان میشه ساخت ویکی بگه این همه مواد محترقه چینی چطور وارد مملکت میشه با سپاس از نیروی انتظامی وگمرکات کشور بخاطر بی در وپکر بودنش به خاظر ورود این اشیا مفید اگر من حقی دارم روز قیامت حتی به خاطر صدای یک سیگارت مسببش را نمی بخشم.خواهش می کنم چاپش کنید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۸
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
بذار من بگم کی خطرناک شد... ما بچه که بودیم حدود 7 ساله (الان 32 سالمه) رسم بود دور هم جمع میشدن یه آتیشی روشن میکردند و خوش بودند...
اما نیروی انتظامی و اون موقع ها کمیته میریختن تو خیابونا هر کی رو آتیش روشن میکرد می گرفتند.. یادمه پسر همسایمون که اونم 7 سالش بود رو جلوی چشم خودم کمیته گرفت تا صبح هیچ خبری ازش نبود.. حال پدر و مادرشو قشنگ یادمه..
بعد کم کم مردم رفتند به سمت چیزایی که بشه سریع انجامش داد و فرار کرد.. که قاعدتا ترقه دم دست ترین چیزش بود..
الانم راهش فقط اینه که مراسم چهارشنبه سوری به رسمیت شناخته بشه و نگن بهش 4 شنبه ی آخر سال! و براش برنامه ریزی کنن.. شهرداری جا براش تایین کنه نیرو انتظامی برخورد نکنه و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
دقیقا آقا محمد. اصل مطلب رو گفتید. ولی کو گوش شنوا.
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
آقا این ترقه ها و مواد سهمگین آتش زا رو از چین کی وارد کشور می کنه ؟ این مهمه
ناشناس
China
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
خالی نبند برادر من! من هم 30 سالمه ولی از زمانی که یادمه توی دبستان که بودم اکلیل سرنج و از این کوفتی ها بعد از مدرسه با هم رد و بدل می کردن و میزدن در و دیوار و از این حرفا! "خوش بودن" البته که این کلمه معنای خاص خودش رو برای هر طیفی می تونه داشته باشه. یه عده خوش بودن رو رقصیدن و توی هم لولیدن می دونن. در ثانی هر سنتی دلیل به درستی اش نیست. این به نظر من خرافه ای بیش نست که از روی آتش بپریم و بگیم سرخی من از تو و زردی تو از من یا همچین خزعبلاتی!
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
دقيقا محمد گل گفتي ما گوگرد ميکرديم تو لوله اب بعد ميانداختيم تو اتش و فرار ميکرديم از دست پليس و روز به روز به سمت مخفي کردن پيش رفتيم تا الان به نارنجک رسيدم
ناشناس
United States of America
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
ناشناس چینی من، من هم موافقم خرافه ها را کنار بگذاریم ولی بسیارند خزعبلاتی که بیشتر از این جشن برای اعصاب ملت مضرند و برای هیچ گروهی هم شادی به همراه ندارند، به نظرم جمع کردن آنها سود بیشتری دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
خنده دار ترین تحلیل ممکن! عزیزم شما از دست حکومت ناراحتی چرا همه چی رو به همه چی ربط میدی. منکه الان حدود 50 سالمه از بچگی یادمه با سرنج و زرنیخ و کررات ترقه میزدیم که گوش خودمون و اهالی محل کر میشد. اما بعد از جنگ و بمباران و موشکباران مردم صداهایی تو عمرشون شنیدن که صدای ترقه در مقابلش مسخره بود. دیگه ترقه بازی زیر موشک و بمب مزه نمیداد. کم کم نارنجک اومد وسط و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
ناشناس 15:49
والا تا اون جایی که ما یادمون میاد اون موقع از اولش، هم نارنجک بود، هم کاربیت بود، هم اسپری بود و هم کپسول گاز پیک نیکی و و آمپول و ...
فقط نمیدونم ما چرا دوست داریم به جای این که یه مقدار به مشکل فرهنگی خودمون نگاه کنیم دوست داریم همه چیز رو پلیسی و سیاسی کنیم. نه دوست من از اول همه این ها بود و هیچ ربطی به برخورد باهاش و این داستان هایی که شما ساختید نداشت .
فقط باید مثل خیلی از جاهای دیگه دنیا به جای فرافکنی توهم سازی خودمون فرهنگ برگزاری جشن ها رو داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
16:26 دمت گرم
این جماعت یجور به هر مراسم باستانی ای می گن خرافه که انگار خودشون صب تا شب دارن مرزهای علم و دانشو توسعه میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
ناشناس 17:44 ازآدمی به سن وسال شما بعیده که دروغ بگه شما می خوای طرفداری کنی درست و بجاش بکن اما منکه 44 سالمه هرگز و هرگز به یاد ندارم اکیل سرنج و غیره اصلا" وجود داشته باشه اون موقع یکم منطقی باشید و از روی احساس حرف نزنید اونم به ناحق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
احتمالا محمدآقا اهل بالاشهره !! اونا توچهارشنبه سوری تی تیش مامانی اند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
سلام بر همه دوستان . ما هم جوان بوده ایم و جوانی کرده ایم در 30 تا 40 سال قبل به مواد کم خطر کمی سر و صدا می کردیم ولی متاسفانه جوان های امروزه این جشن را با جنگ اشتباه گرفته اند بیائید به اصل سنت چهارشنبه سوری برگردیم . این تغییر فقط به دست جوانها امکان پذیر است و مطمئن باشید که سال به سال با کمک همه این خطرها کمتر شده و تلفات کمتری داشته باشیم
ناشناس
United States of America
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
در مورد این مراسم و این فجایع همه مسئولین باید به نکاتی‌ توجه داشته باشند:

۱- همه دوستانی که این مراسم را از یک مراسم معمولی‌ شادی و آتش بازی( که تقریبا در تمام فرهنگ‌های کهن و نو وجود دارد) به یک مراسم عقیدتی‌ و سیاسی تبدیل کردند، مانند تغییر نام کرمانشاه به بخترن یا تغییر نام بشقا پرسپولیس به پیروزی، و بعد به اشتباه خود پی‌ پردند

۲- تغییر فرهنگ معمار ، نتیجه سیاست مخرب شهردی در دهه هفتاد بر آزاد سازی فروش تراکم، که عملا شهرهای ایران را تبدیل به آپارتمان سازی کرد و قبلان که این مراسم در حیات خانه‌ها و خانواده‌ها و با نظارت افراد بزرگسال و دلسوزی آنها انجام می‌شود ولی‌ از زمان گسترش آپارتمان نشینی، راه دیگری نبود که این مراسم تقریبا خصوصی خانواده‌ها ، اجباراً به سطح کوچه‌ها و خیابان‌ها کشیده بشه که طبیعی‌ است آثار منفی‌ خود را دارد و از یکی مراسم کوچک به مراسم عمومی‌ تبدیل شد، بدون نظارت صنعتی‌ افراد بزرگرسل خانواده که احتمالا به همین دلیل هم هر سال بیشتر جنبه خشونت آمیز به خود می‌گیرد

۳- نکته اخرا اینکه دوباره باید به آن تکیه شود ، داشتن جشن آتش بازی و ترقه، از قدیمی‌ترین سنت‌های بشر بوده و تقریبا در همه جوامع وجود دارد.. مثلأ چینی‌ها تقریبا در همه مراسم صنعتی‌ و عمومی‌ خود از آتش بازی استفاده میکنند از مراسم تولد و حتی تا مراسم خاکسپاری و روز ملی‌... ولی‌ چیزی که باعث شده این جشن در ایران به این روز بیفته، همین عدم قبول آن از سوی برخی‌ دوستان است که به غلط آن را خرافی می‌دانند...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
اگر مخالفت بی منطق اقایان با اصل چهارشنبه سوری نبود کار به ترقه نمی کشید.هنوز آقایان اکراه دارند از گفتن چهارشنبه سوری و می گویند چهارشنبه اخر سال.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
از انگاه که این سنت دیرین چهارشنبه اخرسال و نه چهارشنبه سوری نامیده شد!!!
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
روشنفکر. متفکر. باهوش. نابغه. همه چیز فهم. با شما لایک کنندگان عزیزم. برید حال کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
زمانی چهار شنبه سوری خطرناک شد که باتوم و برخورد قهری شادی تنها یک روزه مردم از 365 روز سال را به تلخی تبدیل کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
چهارشنبه سوری خطرناک از اواسط دهه شصت شروع شد. زمانی که نیروهای لباس شخصی و پلیس با آتش روشن کردن و شادی مردم برخورد می کردند. قبل از آن هیچگاه چهارشنبه سوری به این شکل خطرناک نبود بلکه روزی شاد و بیاد ماندنی برای مردم ایران بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
مسئله خیلی ساده است.مردم می خواهند جشن و پایکوبی و شادمانی داشته باشند اما عده ای که ظاهرا در سال های اخیر در اقلیت مطلق هستند و جلوی این کار را گرفته اند .وقتی که پای خانواده ها و مردم عادی را از یک پدیده اجتماعی بریدید باید انتظار این را داشته باشید که مشتی جوان بیکار مضحکه ای از آن جشن را به نمایش بگذارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
از وقتی که این آیین زیبا به رسمیت شناخته نشد به انحراف کشیده شد و این رسم خوب شد بلای اعصاب و جان مردم
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
مقاله زیبا بود
اگر نیرو های انتظامی برخورد فیزیکی نداشتند .
اگر روحانیت سنگر سفت و سخت در مقابل این سنت نمیگرفت .کار به این مرحله نمیرسید .
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
درسته که حکومت هم خیلی مقصره تو این قضیه ولی اینا دلیل واسه مردم آزاری و کارهای جنون آمیز نمیشه. فرهنگ ما فرهنگ افراط و تفریطه. پسز بجه ۱۰ ساله حکومت چه میفهمه که حالا بخواد لجبازی کنه!! مردم به اندازه حکومت مقصرن تو این قضیه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
سلام بر همه دوستان . ما هم جوان بوده ایم و جوانی کرده ایم در 30 تا 40 سال قبل به مواد کم خطر کمی سر و صدا می کردیم ولی متاسفانه جوان های امروزه این جشن را با جنگ اشتباه گرفته اند بیائید به اصل سنت چهارشنبه سوری برگردیم . این تغییر فقط به دست جوانها امکان پذیر است و مطمئن باشید که سال به سال با کمک همه این خطرها کمتر شده و تلفات کمتری داشته باشیم
امیری
Romania
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
از اولین سال انقلاب بنا را بر مخالفت با آیین های ملی گذاشتند و بازی دزد و پلیس راه انداختند. یادم هست ماموران در شب چارشنبه سوری بوته های آتش را خاموش میکردند و مردم و جوانان را با بدترین شکل متفرق یا دستگیر میکردند. آهسته آهسته مردم متوجه شدند آیین های ملی را نمیتوانند بسادگی برگزار کنند و بزرگترها از چارشنبه سوری فاصله گرفتند و بچه ها هم روش بنداز دررو را انتخاب کردند. ترقه بنداز فرارکن تا مامور نیامده و این شده رسم رایج و خطرناک. در اصل چارشنبه سوری های قدیم نه خطرناک بود نه حوادث مهمی در آن رخ میداد همه چی با شادی و خوشی پایان میگرفت. وقتی از بردن نام چارشنبه سوری حذر دارند و هنوز میگویند چارشنبه آخر سال یا به نوروز میگویند تحویل سال و به سیزده بدر اسم روز طبیعت نهاده اند نهایت کوتاه فکری و کینه خود را با آیین های ملی مردم ایران نشان میدهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
از وقتی مسئولان پشت خود را به آداب و رسوم ایرانی کردند در صورتیکه آداب و رسوم ایرانی نه قتل عام حیوانات داره نه تو سرشون میزنند نه داد و فریاد...
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
مراسم مختلفی در این کشور هست که می توان برای آن خیمه ای برپا کرد و با طبل و سنج و آوازهای ناموزون سرو صدا ایجاد کرد و خیابانها را بند آورد و مشکلی هم ایجاد نمی شود. ولی نباید برای چهارشنبه سوری جایی تجمع کرد چون تا آخر تعطیلات بازداشت می شوی!!
ناشناس
United States of America
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
همونهایی که توی مراسمی که منظورت بود تو سرشون میزنند، میرن جلوی گلوله دشمن که گلوله تو سر اونها بخوره ولی به ناموس ملت نخوره . چرا همه چیزو سیاه یا سفید میبینیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
ناشناس 08:54 تو راست میگی همونا هم برای نمایش دادن و دوست شدن با جنس مخالف تو سر و کله خودشون می زنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
ایران ها قبل از اینکه مسلمان شوند ایرانی بوده اند پس به مصادیق ایرانیت بسیار پایبندند .
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
ولی خیلی از ایرانی ها خود را اول مسلمان میدانند و بعد ایرانی. مثل من.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
ناشناس 15:31 تو اصلا ایرانی نیستی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
انسانیت من یکی نه با ایرانی بودنم تعریف میشه نه با مسلمان بودنم. انسان با صفات انسانی که از روی اگاهی کسب میکنه و عمل میکنه تعریف میشه.
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
این مراسم چهارشنبه کوری ازان ملتی نادان وعقب افتاده وبی شعوراست ملتیکه به این مراسم ها اهمیت می دهند خیلیاحمق هستند ودولتی کهاین نو قدر بی لیاقت تشریف دارد که نتواند وارد کنندگان وفروشندگان این مواد اتش زا را کنترل کند برود گورشرا گم کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
یه لیوان آب خنک برات واجبه داداش !! اینقدر از دست ایران و ایرانی عصبانید شماها !! که وقت نمیکنید حتا کلمه های جمله تون رو از هم جدا کنید هم رو سرهم مینویسید!! مثل همه ی کارایی که بر ضد این سرزمین میکنید !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
و همچنین بسیاری دیگر از مراسمی که به روح و روان مردم سم تزریق میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
این که میگن دلیل گرایش مردم به مواد خطرناک ، واکنش مردم به رفتار دولته ، یه حرف کاملا اشتباهه. بیشتر کسانی که ترقه بازی میکنن سن خیلی کمی دارند. این کار رو انجام میدن چون جذابیتش بیشتر از پریدن روی آتیشه.دلیل دیگش هم اینه که فرهنگ پریدن از روی آتیش توی بیشتر ایران رایج نبوده و نیست و برای سایر مردم ایران جذابیتی نداشته که بخوان به سمتش جذب شن. اگه حالا توی کل ایران چهارشنبه سوری وجود داره به خاطر جذاب بودن ترقه بازیه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
ناشناس 14:55 که پریدن از روی آتش را خزعبلات نام گذاشته اید اولا سعی کنید به آداب و عقاید یک ملت احترام بگذارید هرچند که به نظر شما مسخره و خرافه و ... باشد اما بنده هم مثل شما اعتقادی به پریدن از روی آتش ندارم اما همین اعمال که در قدیم با رقص و آواز همراه بوده خود باعث رخت بستن غم و اندوه از کشور و شادی و رحیه گرفتن مردم کشور می شد همانگونه که رسم گاوبازی مردم اسپانیا از دید ما ایرانیها غلط است اما مردم کشورشان از این مسئله خوشحال و خوشنود و شادند یا رسم جنگ گوجه فرنگی و ... اینها همه اش بهانه ای است برای خوشی کردن و شادی کردن مردم حالا اگر برخی مسوولان شادی کردن مردم ایران را برنمیتابند و در برابر یک ملت میخواهد بایستند که عملا هرگز نتوانسته بایستند نتیجه اش شده این چیزی که الان می بینید و مقصر اصلی آن هم حکومتیان هستند
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
از زمانی که به جای به رسمیت شناختن و مدیریت این آیین شادی آور ایرانی با آن مقابله شد
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
از زمانی که به جای به رسمیت شناختن و مدیریت این آیین شادی آور ایرانی با آن مقابله شد
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
بنظر من نسبت به ده سال پیش خیلی بهتر شدیم و خیلی ها این سنت رو به شکل ساده و آرام برگزار میکنن.

مثلا یادمه سال 80 از یکم اسفند تا چهارشنبه سوری صدای ترقه قطع نمیشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
حق با شماست. دیشب از ساعت 7 تا 10:30 تو محله ما کمی تق و توق کردند و بعدش قطع شد. تک و توک صدای نارنجک دست ساز میامد. بیشتر این سیگارت ها بود. مردم دیگه مثل قدیم شلوغ بازی نمیکنند .نسل جدید هم بسیار محتاطتر شده اند و کمتر دنبال خطر هستند. همسایه ها بیشتر داخل حیاط اتشی روشن کرده بودند و دورش جمع شده بودند و چای و میوه ای میخوردند.
ناشناس
Malaysia
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
حسین پاکدل حرف بسیار جالبی زد. همه جای دنیا رسانه ها فرهنگ و رفتار مردم را جهت دهی می کنند اما در اران فرهنگ به صورت گیاهی هرز و خودرو در آمده است. نمونه بارز آن چهارشنبه سوری است که صدا و سیما حق ورود به جهت دهی صحیح آن را ندارد و با جهت گیری خودروی مردم به این صورت در آمده است.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
والا این صدا و سیما که هر جور دلش میخواد در همه چیز دخالت میکنه منتها مشکل اینه که دیگه اعتباری برای مردم نداره
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
ضمن محترم شمردن نظر همه دوستان:
1. در محل ما هم آتش روشن می‌شود و هم صدای بمب و ترقه و نارنجک شنیده می‌شود. من شخصاً به عمرم ندیده‌ام که کسی به دلیل آتش روشن کردن بازداشت شود.

2. فرضاً متولیان امر در زمینه به رسمیت شناختن حق شادی مردم اشتباه کرده باشند. آیا این مجوز می‌شود که یک ماه هموطنان خود را با انواع و اقسام مزاحمت‌های صوتی آزار دهیم و وحشت‌زده نماییم؟ آیا عقل نباید به کار گرفته شود؟

3. فرضاً حکومت در این زمینه قصور کرده باشد. موضوع فقط روز سه‌شنبه آخر سال نیست. یک ماه قبل از این روز همه خانواده‌ها با صدای وحشتناک آزار می‌بینند.

4. خدا رو شکر که تا حالا کسی دخل و نصرفی در مراسم عروسی مردم نداشته است. باز شدن پای ترقه و مواد انفجاری به این مراسم را چگونه تفسیر می‌کنید؟ من همین یکی دو-ماه پیش با صدای وحشتناک آتش‌بازی در کوچه پایینی از خواب پریدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
این ربطی به چهارشنبه سوری نداره ولی آتش بازی داره (سفرنامه Ernest Orsolle در زمان قاجار):

اغلب جشن شب زفاف با آتش بازی ـ‌ که سخت مورد علاقه‌ی ایرانی‌ها است و بعضی اوقات حتی در وسط روز نیز از تماشای آن لذت می‌برند ـ به پایان می‌رسید. وقتی آتش‌بازی شروع می‌شد، حتی مردان بزرگ و پا به سن گذاشته هم از فرط خوشحالی و هیجان چنان دیوانه‌وار به وسط آتش فشفشه‌ها و ترقه‌ها می‌پریدند که گویی لباسشان نسوز یا بدنشان روئین و آسیب‌ناپذیر است. تقریباً در هر مراسمی اتفاقی رخ می‌داد ولی هیچ حادثه‌ای حاضران را از شور و حال باز نمی‌داشت.
ایرانویچ
United States of America
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
از بد روزگار و فرهنگ این سرزمین بسیاری بسیار خشنودند از رخدادهای تلخ این شب که بهایی گزاف از جان و مال و آسایش این مردم میستاند( که تا سختشان میشود نامش را هم بر زبان بیاوند !!) چرا ؟ چون اکنون به گمان واهیشان میتوانند آنرا بکوبند و از میان ببرندش (خیال خام !!) ولی اگر آن آیین و جشن راستین چهارشنبه سوری که پر از مهر و مهربانی و فرهنگ است همه گیر شود دیگر نیمتوانند از آن خرده بگیرند پس چه بهتر که چنین نابخردانه و پوچ و پر هیاهو برگزار شود حالا هر چه سر مردم ایران آمد بیاید حقشان است !!!
فرید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
به نظر این کمینه , نسل و جامعه ما گرفتار بیماری روانی فراگیری است از یک سو در انتخابات شرکت می کند و از دیگر سو مواد آتشزا ... از سویی نق می زند و مخالف وضعیت است و از سوی دیگر در راهپیمایی شرکت می کند . یک روزز فهیم است و روزی فتنه گر . یک روز همیشه در صحنه است و یک روز خس و خاشاک
خلاصه جامعه ای به شدت پیچیده
ناشناس
Finland
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
حق با اقا محمد است.باید مثل سایر کشورها جشن دولتی بشه نه اینکه کلا فتوا به حرام بودنش بدهند.
ناشناس
United States of America
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
چرا مواد آتش بازی مورد تایید که باعث جراحت نمی‌شود تولید نمی‌شود.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
مشکل اینه که خیلی ها که خودشون رو روشنفکر میدونن بدون دیدن برآیندهای هر موضوعی نظر میدن و میخوان طبق نظر شخصی خودشون کنترلش کنن. همه جای دنیا روزهایی برای موضوعات مختلف وجود داره تا باعث تنوع و شادی مردم بشه مثل هالووین، ولنتاین، شکرگذاری و...
اشکال در اینجاست که عده ای سعی بر برچیدن و یا تغییر میلی این سنت کردند و این باعث شد که خانواده ها از این مراسم جدا شده و جوانان و کودکان و افراد سودجو جای آنها رایگیرند. در حالیکه اگر همین مراسم در کشور دیگری بود کلی روی روش صحیح اجرای آن تبلیغ می کردن و حتی توریست جذب می کردن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
خطرناك جلوه دادن چهارشنبه سورى با دراختيارقراردادن موادمحترقه سياستى قديمى بود براى بدنام كردن ونهايتاً پاك كردن اين ايين از زندگى مردم ايران توسط خود مردم كه با ايجاد هرج ومرج واختلال همراه شود و به مرور زمان كنار گذاشته شود دليل ان هم ورود ازادانه و خريد و فروش مواد محترقه است كه با اغماض پليس در اختيار همگان ميباشد اين سياست كاملا حساب شده هنوز در حال اجراست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
همین کارهای مسخره را می کنید.که اعراب به شما می گویند مجوس .و آتش پرست .و مشرک.!!! ..آخر این چه کاری است؟!! بازی با بمب و آتش و مواد منفجره؟!!!! الله در قران می فرماید :آنها می گفتند ما آئین گذشتگان خود را کور کورانه اطاعت می کنیم!!!!! بابا قرن 21 است.دست از خرافات بردارید. این چه تفریحی است که به اندازه یک جبهه جنگ تلفات دارد؟!!!!!
ناشناس
Finland
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
ببینم شهامت چاپ حرف و درد دل من بعنوان یک پدر را دارید : آقایان عزیز قبول کنید که :
پریرو تاب مستوری ندارد - تر ار بندی سر از روزن در آرد .
چطور برای مراسم عزاداری هزاران هزار برنامه دارید اما برای شاید ها و مراسم کهن ایرانی خیر ؟ بیائید هدایت کنید - راهتمائی کنید / بگذارید مردم در میادین جمع تحت کنترل ( کنترل برای امنتیت و نه ایراد گرفتن ها بی مورد ) و مکانهای تعیین شده جمع شوند و شاد یکندد . مگر قبل از انقلاب این مراسم خلاصه نبود در یک بوته و 7 ترقه و قاشق زنی و حافظ خوانی جمع شد ن اقوام دور میز شام با غذاهای مخصوص ؟ چی شد که تبدیل شد به جنگ جهانی سوم ؟ اونقدر گیر دادید این شد هم رسوم و جشن ما به انحراف رفت و هم امنیت ما به خطر افتاد در این شب .
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv