bato-adv
کد خبر: ۲۳۰۵۲۷
"شبکه‌های اجتماعی" موثرتر است یا "بی‌پولی"؟

روابط زناشویی زیر سایه وایبر!

تاثیر شبکه‌های مجازی ارتباطی بر زندگی مردم مدتی است که بحث برانگیز شده است. توجه به این شبکه‌ها و تاثیرات آن‌ها بیش از همه معطوف به برنامه‌هایی مانند وایبر، لاین، واتزاپ و... است که به دلیل حضورشان در موبایل در دسترس‌ترند. این توجه پس از اختلالاتی اخیر در شبکه پرطرفدار وایبر، به مراتب بیشتر شده است. عمده ایرادات به این برنامه‌های مجازی ارتباطی، تاثیر منفی آن‌ها بر خانواده و روابط زناشویی است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
فرارو- تاثیر شبکه‌های مجازی ارتباطی بر زندگی مردم مدتی است که بحث برانگیز شده است.  توجه به این شبکه‌ها و تاثیرات آن‌ها بیش از همه معطوف به برنامه‌هایی مانند وایبر، لاین، واتزاپ و... است که به دلیل حضورشان در موبایل در دسترس‌ترند. این توجه پس از اختلالاتی اخیر در شبکه پرطرفدار وایبر، به مراتب بیشتر شده است. عمده ایرادات به این برنامه‌های مجازی ارتباطی، تاثیر منفی آن‌ها بر خانواده و روابط زناشویی است.

به گزارش فرارو،
کارشناسان حوزه فضای مجازی، استفاده‌های اولیه از شبکه‌های ارتباطی مجازی را به سال‌های 1997 و فضاهای مجازی مانند "شش‌درجه" یا Six Degrees که امکان داشتن پروفایل شخصی و آشنایی با دیگران را می‌داد بازمی‌گردانند. از آن زمان و تا ظهور برنامه‌های ارتباطی موبایلی سایت‌های متنوعی ایجاد شدند. پس از حضور گوشی هوشمند اما این ارتباطات وارد دوره جدیدی شد. این تحولات که تحولاتی جهانی بودند، خیلی زود به ایران نیز رسیدند.

حدودا یک دهه از حضور موبایل در زندگی ایرانی‌ها می‌گذرد. در این مدت این وسیله با تغییرات جهانی‌اش متحول شد. ایرانی‌ها نیز در این سال‌ها سعی کردند تا خود را با این تحولات تطبیق دهند. هرچند که در ایران فاصله مشخصی با فناوری جهانی وجود داشته و دارد، اما به هر روی، ایرانی‌ها با نسل جدید موبایل‌، که موبایل‌های هوشمند نامیده می‌شوند، با شبکه‌های اینترنتی جهانی همراه شدند. به مرور تمرکز بر روی فیس‌بوک در ایران به دیگر شبکه‌های تلفن همراه مانند وی‌چت، لاین، وایبر و... نیز کشیده شد. تا جایی که سایت الکسا در آمار خود، بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را ایرانیان معرفی کرد.

42 میلیون کاربر فعال ایرانی در شبکه‌های ارتباطی
در حال حاضر چیزی حدود 42 میلیون نفر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. این تعداد همه اقشار جامعه و همه رده‌های سنی را در بر گرفته است. به گفته کارشناسان، با توجه به نقش تاثیرگذار اینترنت و شبکه‌های ارتباطی بر روی جامعه، نمی‌توان منکر تاثیرگذاری شبکه‌های ارتباطی جدید بر خانواده و روابط زناشویی شد.

بهمن ماه 93، روزبه کردونی -مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی- از تاثیر معنادارِ شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روی طلاق و روابط زناشویی سخن گفت. سردار سعید منتظر المهدی –معاون اجتماعی ناجا- نیز از نتایج منفی استفاده از این شبکه‌ها گفته است. منتظرالمهدی ضمن اشاره به خاصیت قبح‌زدایی این شبکه‌ها گفت: "شواهد نشان می‌دهد شماری از کسانی که رو به کج‌روی اخلاقی می‌نهند و در دام مفاسد اخلاقی گرفتار می‌شوند، متاثر از این فضا هستند و بیم آن می‌رود که گسترش دامنه استفاده از فضای وایبر نرخ وقوع طلاق را به صورت نگران‌کننده‌ای فزونی بخشد."

همچنین کارشناسان اجتماعی اضطراب، احساس تنهایی، نداشتن روابط پایدار، ظهور هویت‌های خلق‌الساعه و افسردگی را بخشی از نتایج استفاده از این شبکه‌ها بر روی افراد می‌دانند. از نظر این کارشناسان، افرادی که به هر دلیل نتوانسته و یا نمی‌توانند روابط عمومی و اجتماعی مناسبی با دیگران برقرار کنند بیش از همه به این شبکه‌ها روی خواهند آورد. این استفاده زمانی مسئله‌زا خواهد شد که موجب تضعیف نهادهایی اجتماعی از جمله خانواده شود.

تاثیر شبکه‌های مجازی بر روابط زناشویی چقدر است؟
متخصصان روان‌شناسی از جمله افرادی هستند که بر نقش منفی این شبکه‌ها بر روی روابط خانوادگی و زناشویی تاکید دارند. الهه وفایی (روان‌شناس) ضمن ذکر این نکته که مراجعان به کینیک‌های روان‌شناسی به دلیل تاثیر این شبکه‌ها بر زندگی‌اشان اخیرا کمتر شده‌ و موج اولیه استفاده از این شبکه‌ها کاهش یافته، در گفتگو با فرارو می‌گوید: بنابر مراجعینی به کلینیک‌های روان‌شناسی می‌آیند، شیوع استفاده از این فناوری و راه‌های ارتباطی در میان همه اقشار جامعه وجود دارد، اعم از استاد دانشگاه، مدرس موسیقی، کارمند و... . خیلی از این افراد در پی اصلاح وضع موجود هستند و بسیاری دیگر پس از خوردن شکست‌های عاطفی ناشی از خیانت در اثر رابطه مجازی با دیگری، برای بهبود شرایط روحی‌اشان نیاز به کمک روان‌شناسی دارند.

وی با ذکر مصادیقی درباره اختلافات زناشویی ناشی از این شبکه‌ها گفت: بنابر مراجعات و تماس‌های مردم، روابط فرازناشویی و یا خیانت‌ها اکثرا از جانب مردها و از طریق نرم‌افزارهایی مانند تانگو، لاین، وی‌چت و... که لزوما نیازی به داشتن شماره مخاطب نیست، انجام می‌شوند. زنان نیز در بسیاری موارد به دلیل خوردن شکست‌های عاطفی ناشی از خیانت و جدایی، در رفتاری که بیشتر نوعی مقابله‌به‌مثل است، درگیر روابط عاطفی جدیدی در این شبکه‌ها و فضاهای مجازی می‌شوند، تا خلاء عاطفی‌اشان را از آن طریق جبران و سرشان را گرم کنند.

این روان‌شناس همچنین به دلایلی مانند کنجکاوی آشنایی با دیگران و به خصوص جنس مخالف و خستگی و مشکلات ناشی از روابط زناشویی در استفاده از این شبکه‌ها اشاره کرد.

در دادگاه‌های خانواده چه‌خبر است؟

گذشته از ابعاد روان‌شناسانه تاثیر این شبکه‌ها بر روابط خانوادگی و زناشویی، باید دید که در واقعیت امر چه میزان از طلاق‌ها مستقیما نتیجه تاثیرات آن‌هاست. آرش دولت‌شاهی (وکیل پایه یک دادگستری) در گفتگو با فرارو می‌گوید: آمار مشخصی از طلاق‌هایی که در پی این شبکه‌‌ها رخ می‌دهند وجود ندارند. اما به طور کلی و با توجه به پرونده‌هایی که در دادگاه‌های خانواده وجود دارد، نمی‌توان تعداد آن را زیاد دانست. هنوز هم دلیل اکثر طلاق‌ها مسائل و مشکلات اقتصادی و پس از آن اعتیاد است. یکی از دلایل عمده آن رجوع افراد به این شبکه‌ها نیز مشکلات اقتصادی است؛ فرد کمبودهای مالی‌اش را با این شبکه‌های اجتماعی پر می‌کند و به‌جای اینکه خود، همسر و خانواده‌اش را با صرف هزینه به تفریح، گردش و... ببرد، خود را با این شبکه‌ها که هزینه‌ای نیز ندارند مشغول می‌کند. بنابراین از نظر من تاثیر مستقیمی از این شبکه‌ها بر زندگی افراد نمی‌بینیم، بلکه مسائل ریشه‌ای تر هستند.

کدام عامل موثرتر است؟

در کنار کارشناسانی که از روزافزونی تاثیر منفی شبکه‌های ارتباطی مجازی و موبایلی بر زندگی خانوادگی و زناشویی سخن می‌گویند، کارشناسان دیگر معتقدند باید عمیق‌تر به این مشکلات نگاه کرد. این کارشناسان مقصر دانستن این شبکه‌ها را نوعی فرافکنی و فرار از مشکلات اصلی می‌دانند. دکتر افسر افشارنادری –جامعه‌شناس خانواده- معتقد است روی آوردن افراد به این شبکه‌ها علت‌های اجتماعی زیادی دارد. افشارنادری در گفتگو با فرارو تصریح می‌کند که "رجوع زیاد مردم به شبکه‌های ارتباطی مجازی از خلاءهای جامعه نشات می‌گیرد و بخشی از این استفاده زیاد شبکه‌ای به مشکلات خانواده و درگیری‌های زناشویی بازمی‌گردد." این جامعه‌شناس همچنین معتقد است "ریشه اصلی افزایش طلاق به مشکلاتی بازمی‌گردد که ما به آن‌ها توجه نشان نمی‌دهیم. یکی از این مشکلات عمده مسائل اقتصادی پیرامون ازدواج است و یکی دیگر از آن‌ها نبود فضای مناسب برای برقراری روابط میان جنسیتی است که سبب می‌شود افراد در شبکه‌ها با یکدیگر ملاقات کنند که در پی آن نیز روابطی ناسالم شکل خواهد گرفت که می‌تواند به نهاد خانواده ضربه بزند."
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
روزی صد تا از این اپلیکیشن ها داره میاد اگر بنا به فیلتر باشه یک لشگر ادم لازم است برای فیلتر همه
بعد شم با امدن اینتر نت بالونی می خواهید چیکار کنید ؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
خوشم میاد که روز اول رو گوشیم نصبش کردم روز دوم همه چیز این شبکه رو فهمیدم و از رو گوشیم حذفش کردم البته نباید به جوانب منفی نگاه کنیم جوانب مثبتی هم داره که ما ایرانی ها بلد نیستیم چه طور ازش استفاده کنیم البته از این نرم افزار نمی تونستم درست و بهینه استفاده کنم که حذفش کردم ولی خودمونیم ها یاد گوشی های 11:00 به خیر کیفشون از این گوشیهای اندروید دار بیشتر بود با اون بازی مارش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
استفاده از این ابزار های برای ارتباط بدون شک به سود افراد زیادی بوده که توان مالی پرداخت هزینه های سایر راه های ارتباطی رو نداشتن.
ولی اینکه بدون توجیه ساعات زیادی رو صرف استفاده از این نرم افزار ها بکنیم، احمقانست.
کار های زیادی میشه در این زمان ها انجام داد که بسیار جذاب تر و مفرح تر هستن و هزینه زیادی هم ندارن.
مشکل اینجاست که اکثر افراد موبایلی که دم دستشونه و نیازی نیست از جاشون بلند بشن تا ازش استفاده کنن رو به هر چیزی ترجیح میدن.
مطمئنا بعد از اینکه لذت تفریحات دیگه رو بچشید، تفاوتشون رو احساس میکنید و زمان کمتری برای این نرم افزار ها میذارید.
من خودم از پیاده روی کنار اتوبان ها و خیابون های بزرگ لذت میبرم که هزینه خاصی هم نداره.

در مورد تاثیر این برنامه ها بر روابط زناشویی و خیانت، اکثر مردم نبود رابطه مناسب با جنس مخالف رو دلیل میدونن، ولی فکر میکنم الان دیگه همه این روابط رو دارن و مشکل از عدم مسئولیت پذیری افراد بعد از ازدواج هست. فرد باید بپذیره بعد از ازدواج فقط همسرش هست که باید باهاش ارتباط عاطفی داشته باشه و عدم مسئولیت پذیری و تنوع طلبی رو نمیشه به گردن کمبود رابطه با جنس مخالف انداخت.
یعنی شما میگید باید قبل از ازدواج انقدر با افراد مختلف رابطه داشته باشیم تا سیر بشیم و بعد از ازدواج بهش فکر نکنیم؟
000
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
از هر چیزی دزست استفاده بشه خوبه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
اتفاقا ابزار خوبیه.
میفهمی کِی کی آن میشه، آف میشه، روشن میکنه، سایلنت میکنه، گوشی رو پنهون میکنه، جا میذاره و...
دقیقا بهترین ابزار پیدا کردن انحرافه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
سلام شرلوک

شما کجا ؟ اینجا کجا؟ نمیدونستم فرارو میخونی
000
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
چه ربطی داره !!
میشه آن بود ولی مخفی کرد که آنی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۸
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
صبح زود بلند می شوم.....
برم یه سر به واتس آپ بزنم
و وایبر
واینستاگرام
و لاین
و تانگو
و فیسبوک
و توییتر
و کوفت
و زهر مار
و درد بی درمون
و....
و این گونه شد که روز ما شب شد و فردای دیگر و زندگب مزخرف تر خدا یارونگهدارتان...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
ببینم , تو خوبی ؟

الان کسی تورو مجبور به اینکار کرده ؟

خوب نکن عزیزه من

هرکسی خودش میدونه چجوری در مورد خودش تصمیم بگیره . این فرهنگ به جا ملت از طرف ملت حرف زدن خیلی زشت و کنه فکریه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
اصلا اپلیکیشن هیچکدومشون رو نصب نکردم! فیس بوکم رو هم 6 ماه یه بار سر میزنم! چیه هی دینگ دینگ پیام میاد میره. اعضای خانواده هم که از این نرم افزارها دارند دائم سرشون غر میزنم. هرجا میری سر جماعت تو گوشیه. یعنی چی؟! فقط برای افرادی که از خانواده و دوستان واقعا دورند مفیده, الباقی عمرشون رو تلف میکنند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
متاسفانه این روانشناس چون خودش خانومه مردا رو مقصر دونسته

خوبه که دیگه خودتون به وضع زنان جامعه امروز ایران هم آگاهید!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
عاشق گوشی 11:00 نوکیام هستم که اون مواضب منه گرفتار نشم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
چند سال قبل شاید 30 سال پیش رییس اورزانس مشهد بوسیله همدستی زنش و ادم خیانتکاری بقتل رسید
پروند خیلی صدا کرد زن گفته بود شوهرم یک ماشین برام هدیه داده بود وشماره پلاک ماشین را با تلفن گرفتم اقای گوشی را برداشت و رفیق شدیم و عاشق هم دیگر و خلاصه تصمیم به قتل دکتر گرفتیم
بنظر شما تلفن مقصر است
ماشین مقصر هست
شماره ماشین مقصر هست
شماره تلفن چقدر تقصیر دارد
خوب باید برای ایتنکه این اتفاق نیفته باید تلفن تحریم گردد
ماشین تحریم شود
یا باید فهمت بر بالا
در خصوص همه موارد بالا هم همین است
این موج تکنو لژی میاد و با خودش کسانی که اهلش باشند را میبره
خدا باید اخر وعاقبت ما را بخیر کند
بیست وسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
از مهم ترین مزیت های این شبکه های اجتماعی این است که مردم قیوررا سرشان را در لاک خودشان نگه می دارد و به چیزی کاری ندارند ......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
بجای دید و بازدید و صحبت با یکدیگر - بسمت انزوا و تنهایی بیشتر میرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
قیور
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
وقتی هم فیلتر میشن، مردم غیور به دنبال فیلتر شکن بدوند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
سلام،به نظر بنده به دلیل اینکه یه
عده معدودی از این شبکه ها درست استفاده نمی کنند نباید دسترسی اکثریت را محدود کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
مثلا چه استفاده درستی داره؟
مردهایی که با 2 بچه تو وایبر با دخترا دوستی میکنن و بالعکس...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
مثل خانواده ما که هر کدام یک شهر هستیم و با وایبر به شکل گروهی با هم صحبح می کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
وسایل ارتباطی زیاد شده جنبه و فرهنگ ما ایرانی ها هم ضعیف هستش !!!
در نتیجه بحران بوجود میاد ....
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
هیچ ملتی بی جنبه خلق نشده
انسان ذاتا اجتماعیست
اگر هم به نظر شما بی جنبه هستیم،میشه بفرمایید کی و چگونه قراره این جنبه و فرهنگ کسب بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
استفاده از وايبر و واتس آپ و.. دليلي براي خيانت كردن نيست مممكنه بعنوان يك ابزار از اون استفاده بشه ولي ريشه اصلي خيانت عقده هاي دوران كودكي و جواني ناشي از محدوديت هاي اجتماعي است.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
وقتی پسر۲۳ ساله با دختر ۱۶ ساله، که تازه از کلاس مدرسه رسیده خونه! ازدواج میکنه، فقط خونواده ها برای اونها تصمیم گرفتن۷ وقتی که چند سال گذشت، یادشون میفته که نیازهای خودشون با سلیقه پدرمادرهاشون فرق داشته! و اونوقت میشه آمار طلاق زیاد یا خیانت . افسوس
بارها این روش را آزموده ایم، ای کاش جوانان بفهمند که خودشون باید خودشون و نیازهاشون را بشناسند تا خوشبختی خودشون و مسیر زندگیشون را پیدا کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
گل گفتی
هزار تا لایک
جعفرى
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
دوستان بنا بر اعلام يك محقق مودم خانه خود را زير يك ميز فلزى در جايى امن پنهان كنيد و تلفن همراه خود رو نزديك درب خروجى منزل قرار بديد تا در صورت وقوع زلزله به همراه موبايل از خونه خارج شده تا به اتفاق دوستان و اقوام براى زلزله هم جوكهاى جديد بسازيم و به
بدبختيهامون بخنديم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
پی بهانه میگردند دوستان همیشه دلواپس ما
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
با جمله پایانی خیلی موافقم

جوانان ما، یاد نگرفته اند با جنس مخالف، رابطه سالم داشته باشند
جامعه و خانواده ها هم دیدگاه خیلی متفاوت از نیازهای امروز دارند.
و این می شود که رابطه های مجازی بین همه افراد، به ویژه جنس مخالف، بسیار کشش دارد. با توجه به اینکه آموزش وجود نداشته، و فقط آموزشهای تدافعی و انفعالی بوده، و همیشه صورت مسأله را پاک کرده ایم، این آسیب ها بسیار شدید می شود.

یک نکته دیگر هم هست، باید یاد بگیریم که مشکلات خودمان را گردن چیزهای دیگر نندازیم. با متن موافقم که حمله به وایبر وهمه فناوری های مجازی فرافکنی و فرار به جلو هست. به فرض که وایبر و اینها فیلر شود، آیا نیاز جامعه به رابطه های بیشتر و تفریح و سرگرمی های مدرن رفع می شود؟ چطور میخواهیم این نیازها را پاسخ بدیم؟ چه برنامه ای وجود دارد؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
بارها توی تلویزیون به زور به مردم گفته اند که این بد است، اون بد است، اون یکی خیلی بد. همیشه تصور را ایجاد کرده اند که اینترنت توطئه استکبار جهانی است! فیسبوک و وایبر و ... بد هستند، یک پرسش برای جوان پیش میاد، پس چه چیزی خوب است؟؟؟؟
رضا خوشگله
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
42 میلیون نفر رقم کمی نیست
جمعیت ایران حدود 80 میلیون هست بچه های زیر 8 سال و افراد مسن و سالمند را کنار بذارید عمق فاجعه معلوم میشه
شادمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
عمق فاجعه توی اسمی که برای خودت انتخاب کردی هم معلومه !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
چرا فاجعه مگه هر کی از وایبر استفاده میکنه داره استفاده نادرست میکنه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
داش رضا راست میگه! ببینید در اروپا و امریکا امار چیه؟ اونها هم بیش از 50% مردم سرشون تو گوشیه؟ پدر بیکاری و بی پولی بسوزه!
ضد استکبار
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
چرا این معضل قبلا در ایران نبود ؟
چون استکبار جهانی خصوصا امریکای جنایتکار درصدد تغییر هویت جامعه اسلامی ماست
ما مردم ایران اسلامی باید هوشیار باشیم و بدانیم دشمن همیشه در کمین است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
توهم فانتزی
صنم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
بعضی از ما اصول زندگی درست را نمیدانیم و فکر میکنیم بلدیم
این شبکه ها باعث می شوند فرد خود واقعی را بشناسد و به ماهیت درونیش پی ببرد.
farshad
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
والا ما خیانت نکردیم اما خیانت دیدیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
چقد پول از اپراتورا گرفتی که این حرفا رو میزنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
نخیر. درد شما درآمد مخابراته که کم شده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
این روابط میان جنسیتی که میگین مجازه یعنی چی؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
واقعا متاسفم کاملا زندگی ها رو خراب کرده نه حرفی خانواده ها دارن با هم بزنند و نه گرمایی در زندگی همه چیز شده چرت و پرت هایی که ردو بدل میشه . مهمانی ها هر کس یک گوشی دستشه . سرتونو توی برف نکنید این سریال هایفارسی وان و ترکیه ای و این وایبر و واتس آپ و ... بی عفتی را علنی کرده نه اینکه اینها بد باشند ما جنبه نداشتیم ( شاید هم کمبود داشتیم ) ...
اصغر آقا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
بيشترين كاربران اين نرم افزارها ايراني هستند! چرا؟؟؟؟
چون جلوي بعضي كارها به شدت گرفته مي شود و مانند رودخانه اي كه برخي سعي مي كنند جلوي آن را سد كنند و آنرا مهار كنند و مي بينند كه آب به جاي يك مسير از مسيرهاي مختلف به راه خود ادامه مي دهد. دقيقا مساله اين است.
وقتي جايي تو مملكت براي تخليه انرژي ها نباشه نتيجه اش همين مي شه كه مي بينيد. اميدوارم مسئولين سر عقل بيان
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
شک نکنید روزی برسه که همه از این شبکه ها لطمه بخورند و زندگی مردم رو به خطر بیندازه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
آقا من 30 سالمه متاهلم هستم، تمام این امکاناتیم که میگین دارم خانمم داره، والا اینقدر کار داریم که نهایت 1 ساعت بتونیم سر بزنیم به شبکه های اجتماعی
اگه واقعا درک درستی از زندگی مشترک و زندگی باشه این اتفاقا کمتر میشه
یه زمانی بلوتوث اومد چه جنجالی شده بود اینم عادی میشه
بنظرم یه گذره و فعلا افراط به خاطر جدید بودنش و کلا هیجان زیاد جامعه ما در برخورد با مسائل هستش بعدا عادی میشه یکم زمان میبره!
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
یارو به جای اینکه بره کلاس ورزش یا موسیقی یا آموزشی بنویسه با خدا تومن! شهریه... میره یه گوشی می خره با یه مودم صبح تا شب چرت و پرت پخش می کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
اینو راست میگه, دیدم طرف رفته 2-3 میلیون پول گوشی داده, 100 تومن هم زلم زیبو و محافظ و... خریده براش! برای ورزش و سلامت جسم و روح میگه پول ندارم. استخر غیر خصوصی سانسی چنده مگه؟ یه جفت کفش پیاده روی یا کوهنوردی در برابرش هزینه ای نیست . هزینه فرهنگ و هنر مثل کتاب,سینما, تئاتر و کنسرت, میگه ندارم, ولی پول گوشی 3 میلیون و تبلت جدا 1.5 میلیون ,اینترنت ماهی 50-60 تومن رو داره!
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
آقا اين وايبر عجب داستاني داره
چه خانواده ها متلاشي نشدن
چه زنان شوهردار با يه مرد غريبه دوست نشدن و ...
واويلاااااااااااااااااااا
عظیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
متاسفانه کمبود باشگاه یا اماکنی که سرگرمی و شادی و یا وقت کشی افراد در تمام سنین را فراهم آورد به دلیل مغایرت با آموزهای فرهنگی و دینی ، موجب رویکرد افراطی مردم به این پدیده نوظهور گردیده و به شدت مورد استقبال قرار گرفته است .

در این خصوص ریشه یابی و پیشگیری و پیگیری زیر بنائی انکار ناپذیر است
مجله فرارو