صفحه نخست

سیاست

ورزشی

علم و تکنولوژی

عکس

ویدیو

راهنمای بازار

زندگی و سرگرمی

اقتصاد

جامعه

فرهنگ و هنر

جهان

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۲۵۷۲۸
ساعت‌های شلوغ شهری پر از آدم‌های سردرگمی است که در خیابان‌ها و کوچه‌ها این‌طرف و آن‌طرف می‌روند؛ آدم‌هایی که که خود را به ایستگاه اتوبوس و مترو می‌رسانند، آدم‌هایی که به سختی در پیاده‌روهایی باریک حرکت می‌کنند و یا آدم‌هایی که تلاش می‌کنند تا با ترس و لرز از این سمت خیابان به آن سمت آن بروند. همه آن‌ها اما در احاطه خودروهایی هستند که همه جا را فراگرفته‌ و شهر را بدل به شهری ماشین‌زده کرده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
فرارو- ساعت‌های شلوغ شهری پر از آدم‌های سردرگمی است که در خیابان‌ها و کوچه‌ها این‌طرف و آن‌طرف می‌روند؛ آدم‌هایی که که خود را به ایستگاه اتوبوس و مترو می‌رسانند، آدم‌هایی که به سختی در پیاده‌روهایی باریک حرکت می‌کنند و یا آدم‌هایی که تلاش می‌کنند تا با ترس و لرز از این سمت خیابان به آن سمت آن بروند. همه آن‌ها اما در احاطه خودروهایی هستند که همه جا را فراگرفته‌ و شهر را بدل به شهری ماشین‌زده کرده‌اند.

یک جامعه‌شناس می‌گوید: برای اصلاح وضعیت شهری و دوری از ماشین‌محور بودن شهرها و رفتن به سمت داشتن شهری انسان‌محور، باید پارادایم‌های اشیاء‌محور را از سیاست‌گذاری‌هایمان حذف کنیم.

انسان‌ها قربانی خودروها شده‌اند

دکتر حسین ایمانی جاجرمی (استاد دانشگاه تهران و جامعه‌شناس شهری) در گفتگو با فرارو گفت: تقسیم‌بندی یک شهر، به شهر ماشین‌محور و شهر انسان‌محور، تقسیم‌بندی درستی است که بر اساس کاربری فضاهای شهری انجام می‌گیرد. وقتی فضاهای زیادی از یک شهر- سطح زمین، زیرزمین یعنی تونل‌ها، بالای زمین یعنی اتوبان‌های چندطبقه و... - به فضاهایی برای عبور و مرور و پارک ماشین‌ها اختصاص داده شده باشد، نشان‌دهنده داشتن شهری با محوریت ماشین و اولویت در وجود کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای است. در چنین شهری افرادی مانند کودکان، کهن‌سالان و معلولان که نمی‌توانند از ماشین استفاده کنند، قربانی خواهند شد.

این استاد دانشگاه در رابطه با پایه‌های شهرسازی ایران توضیح داد: در زمان گسترش شهرهای دنیا، خصوصا در کشوری مانند آمریکا، که نمونه‌ای ایده‌آل از جامعه مصرفی است، آرمان زندگی به سمت مصرف‌گرایی رفت. در آن زمان طبقات متوسط روبه‌بالا در حومه‌های شهری‌ ساکن بودند که برای مراجعه به مرکز شهر، خودرو در زندگی‌اشان نقش محوری و مهمی داشت. البته وقوع چنین امری با منافع شرکت‌های خودروسازی نیز همسو بود. استفاده از خودرو مانند آنچه در کشورهای غربی وجود داشت، در ایران شکل نگرفت.

وی در ادامه گفت: در ایران و به خصوص شهر تهران با یک شهر متراکم روبرو هستیم. پایه‌های شهرسازی ما با کشوری مانند آمریکا بسیار متفاوت است. ما پایه‌هایی بی‌برنامه، نامنظم و بازیچه دست بساز و بفروش‌ها را در جامعه حاکم کرده‌ایم.

تهران؛ شهر بی‌اخلاقی

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ظرفیت شهر تهران، چیزی در حدود 2.5 الی 3 میلیون جمعیت است، درحالی که در حال حاضر 15 میلیون نفر در این شهر حضور دارند. فشارموجود بر تهران همه‌چیز را در آن بی‌معنا کرده است. تهران بدل به شهری بی‌اخلاق شده که اگر حق دیگران را از آن‌ها نگیرید به کارتان نمی‌رسید! قانون‌شکنی و بی‌حرمتی نسبت به حریم شخصی از دیگر خصوصیات این شهر است.

ایمانی جاجرمی با انتقاد از شهرسازی در ایران تصریح کرد: نظام شهرسازی ما مشکلات بنیادی دارد که افزایش خودرو در شهرها نیز به آن دامن می‌زند. هرچقدر که شهر قربانی حرکت خودروها باشد، وضعیت زندگی شهری بدتر خواهد شد؛ آسایش افراد از بین می‌رود، آلودگی و سروصدا ایجاد می‌گردد و روابط سالم اجتماعی از بین می‌رود.

وی گفت: اگر دقت کنیم می‌بینیم آدم‌هایی که درون ماشین‌ها نشسته‌اند به یکدیگر توجه نمی‌کنند و بدون برقراری هیچ ارتباطی، حتی ارتباط چشمی، حق یکدیگر را می‌خورند. همین افراد اگر در یک فضای دیگر مانند یک پیاده‌رو یا پارک روبروی هم قرار بگیرند، می‌توانند روابطی انسانی با یکدیگر داشته باشند.

خودرو؛ وسیله‌ای برای فخرفروشی!
این جامعه‌شناس ضمن اشاره به بروز پدیده‌ فخر فروشی با خودروی سواری توسط افراد در جامعه، اظهار کرد: اتفاق قابل‌توجهی که در سال‌های اخیر رخ داده، تبدیل شدن خودرو به شان و منزلت در جامعه است؛ کسانی که سرمایه اقتصادی زیادی دارند، می‌توانند خودروهایی سوار شوند تا با آن فخر بفروشند. در جامعه‌ای که آرمان‌های آن اصولی مانند برابری و عدالت به عنوان هدف تعریف شده‌اند، وضعیت فعلی سقوط از آرمان‌های پیشین است.

دکتر ایمانی در ادامه گفت: سیاست‌گذاری‌های غلط طی سال‌های اخیر موجب بروز نابرابری‌های وحشتناک و نمایان در جامعه و سطح شهر شده است؛ ما در جامعه با افرادی روبرو هستیم که حتی پول خرید یک موتور سیکلت را ندارند و در برابر افراد دیگری را می‌بینیم که بر ماشین‌های بسیار گران‌قیمت سوارند؛ ماشین‌هایی که در کشورهای سرمایه‌دار و بسیار توسعه‌یافته نیز جز توسط اقلیتی خاص، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. درواقع خودرو در جامعه ما، در تحلیلی فرهنگی وسیله‌ای برای فریاد زدن تفاوت و تمایز شده است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به سیاست‌های غلطی که تا کنون اجرا شده، تصریح کرد: برای نشان دادن بحران زندگی شهری در کشور، می‌توانیم به اقدامی که وزیر بهداشت سابق انجام داد اشاره کنیم، یعنی اختصاص ارز دارو برای واردات خودرو! این مسئله بسیاری دردناکی است. مسئولین این اجازه را به خودشان داده‌اند که منابع ما را که به سختی به دست آمده و در بحران نیز قرار دارد، خرج وسیله‌ای مانند خودرو شود که تنها به کیفیت زندگی شهری آسیب خواهد زد.

باید به‌سوی انسانیت رفت
دکتر ایمانی جاجرمی درباره امکان داشتنی شهری انسانی گفت: امکان بازگشت به قبل و داشتن شهری که افراد در آن به یکدیگر احترام می‌گذاشته‌اند، غیرممکن نیست، اما همه‌چیز به سیاست‌ها بازمی‌گردد. ما باید دستورات و آرمان‌های توسعه شهری‌امان را تغییر دهیم. کما اینکه در حال حاضر در جهان این آرمان‌ها تغییر کرده‌اند؛ اگر زمانی ماشین، برج، ساختمان‌های چندطبقه و خیابان نشانه تمدن بودند، حال انسانیت و روابط اجتماعی ملاک آن است. اگر سیاست‌گذاری‌های ما تغییری نکند، ما در یک بازی از پیش باخته قرار داریم.

وی تصریح کرد: برای موفقیت در رسیدن به شهری انسانی بیش از همه باید افراد خسته، مادرانی که کالسکه کودکانشان را حمل می‌کنند، افرادی که دست آن‌ها از خرید پر است و تمام مردمی که در یک زمینه معمولی زندگی هستند را مورد توجه قرار دهیم.

سیاست‌های ما شیءمحور است

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه در حال حاضر در جامعه ما، پارادایم‌های اشیاءمحور غلبه دارند که نشانه‌ای از مدیریت‌های اشتباه است. ما باید برای اصلاح وضع موجود، برنامه‌هایی که اشیاء در آن اهمیت دارند را تغییر دهیم.

دکتر ایمانی جاجرمی با اشاره به ساخت مرکز خرید به‌جای پارک در شهرک اکباتان گفت: هرچند مدیران و سیاست‌های ما بر توسعه‌ای با محوریت شیء تاکید می‌ورزند، اما خوشبختانه مردم ما به سمتی حرکت می‌کنند که انسانیت در آن غلبه دارد و شهری انسانی را خواستارند. می‌توان مثالی در این رابطه زد؛ در شهرک اکتابان سال‌های قبل چیزی در حدود 18.5 هکتار زمین خالی وجود داشت، که قرار بود تبدیل به یک پارک شود؛ اما متاسفانه در آن مِگا مال یا فروشگاهی بسیار بزرگ ساخته شد. این در حالی است که مردم نیازمند فضایی برای آرامش بودند. بنابراین ما شاهد تغییر در خواسته‌های مردم هستیم و پس از این نیز بیشتر شاهد چنین چیزی خواهیم بود.

این جامعه‌شناس در انتها تصریح کرد: بهتر است این شعار را همه‌جا بدهیم؛ ما شهری برای زندگی می‌خواهیم و نه شهری که هر روز بیشتر به بزرگ‌راه و کارگاه ساختمانی بدل می‌شود.
ارسال نظرات
ناشناس
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
این شهر اینقد دود داره که.... میترسم عشقم دود شه بره
سروش
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
والا من که معنایی برای زندگی تو کل شهرهای ایران ندیدم ! همه جا همین
ناشناس
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
من بچه تهرانم ولی هیچ وقت نتونستم به این همه شلوغیش عادت کنمو اصلا میرم تا مرکز شهر بر میگردم کلی اعصابم به هم میریزه. اگر یه شغل متوسط تو شهرستان خلوت و ارام بهم میدادند با سر فرار میکردم
ناشناس
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
تهران شهر بی در و پیکر !
ناشناس
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
چقدر همه غر می زنن
جهان سوم
برید تلاش کنین تا پیشرفت کنین.
جهان سومی ها فقط بلد غر بزنن.
تمومشونم دزد و کلاه بردارن.
ناشناس
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
بیا تهران دزد هارو ببین که با ماشینهای میلیاردی شون پز میدن و در کاخهای بزرگ زندگی میکنند و یک عده هم بدبخت که نان شب ندارن.
ناشناس
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
من که فقط منتظرم این 4سال دانشگام تموم بشه وبرگردم شهرمون...
زندگی ماشینی وبدون آرامش و پرهزینه تهران رو اصلا دوست ندارم. نه که بگم تهران بده من نميتونم خودمو باهاش وفق بدم...
ناشناس
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
فاتحه شهرهاى بزرگ ايران را با اين برج ها و مال ها ساخته اند. همانطور كه فاتحه جنگل و رودخانه و درياچه خوانده شده است.
علی
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
اصلاح می کنم: ایران، کشور بی معنا ...
ناشناس
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
کشتين با اين تهرانتون مارو بابا شما ها يه سر بياين تبريز فروشگاه ها, خيابوناي تميز وشهرسازي مدرن, برجاي باکلاس, ماشيناي اروپايي و آمريکايي مثل لامبورگيني, فراري, شورلت, بنتلي, لوتوس, فورد, لينکلن, جگوار و...,مردم متين و مهمون نواز, پارکاي تميز, هواي عالي رستوراناو خيلي چيزاي ديگه رو ببينين تا بفهمين شهر مدرن و باکلاس يعني چي!!
ناشناس
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
خودم اذریم, همش قبول ولی خداییش مهمان نواز نیستن!
دموکراسی
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
بحث تهران نیست، بشر از اون روزی بدبخت شد که آپارتمان ساخته شد و خانه و کاشانه مفهومش با خوابگاه عوض شد آن روزی که بشر برای تجربه کردن چیزهای مختلف در زندگی و خریدن زمان تن به نکنولوژی داد و مفهوم زندگی را از دست داد .
ناشناس
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
امکانات رو در شهرستانها هم ایجاد کنید
امکانات تفریحی اهنری از همه مهم ترن
شغل ایحاد میشه
جلوی افراط کرایانرا بگیرین به خدا همه برمیگردن شهراشون
000
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
هر شخص و خانواده ای باید همون شهرو روستا خودشون زندگی کنن.
تا تهران هم اینقدر پر جمعیت نشه و ماهم بتونیم راحت زندگی کنیم ،
بخدا تهرانم هیچ خبری نیست جز شلوغی و آلودگی
ناشناس
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
تهرانو بدم میاد ایییییییییییییییییییییییییش
ناشناس
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
ببخشيد كجا برا زندگی خوبه???????? خوزستان???????
ناشناس
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
شهرستاني هاي عزيز برگردن شهرشون. اونوقت تهران هم معنا پيدا ميكنه
ناشناس
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
آیکیو شهرستانیها عاشق چشم وابروی تهرونیا نیستن به خاطر امکانات متمرکز میان اونجا بفهم بفهم
فرشاد
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
پول شهرستانیا هم صرف ساخت برج و مرکز خرید و خط مترو تو تهران می شه. پولشونو بدید برگردند اگر هم نه دهنتون ببندید.
هادی
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
بابا تهرانی
تو خوبی
sajad
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
بابا بیخیال ... !
بگو بینیم گوشت گوساله (زنده یا جنازس, فرق نداره) کیلو چند؟ اصلا گیر میاد؟ مرغ غیرمنجمد قرار بود اخر سال به قیمت دولتی توزیع بشه ? کسی خبرداره لطفا اطلاع بده!! ... برا زنده بمونیم ایشالا به بقیشم میرسیم
mohsen
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
متأسفانه بیشترین ضربه رو به شهر تهران خود دولت و شبهه دولتیها وارد کرده اند. همین الان هم بزرگترین پروژه های تجاری تهران توسط شبهه دولتیها در حال ساخت هست.
ناشناس
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
خداوند از سر تقصیر کسانیکه باعث ثروتمند شدن یک شبه عده ای از خدا بیخبر شدند ، نگذرد .
حسین س
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
دوستان تهرانی ام لطفا زیاد دلخور نباشید شهرستانها هم دیگر دست کمی از تهران ندارند .البته این گناه مهاجران نیست پدیده مهاجرت الکی نیست بیشتر کلکی است
ناشناس
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
یک مشت دلال و ارازل و اوباش تازه به پول وپله رسیده ، متاسفم که ساکن پر گناه ترین و پلید ترین پایتخت دنیا هستم !
ناشناس
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
در جامعه‌ای که آرمان‌های آن اصولی مانند برابری و عدالت به عنوان هدف تعریف شده‌اند
چه زمانی اینها به عنوان آرمان معرفی شدند که حالا سقوط کرده باشند؟!
اوستا
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
مترادف تهران :
روستای بزرگ
شهر بی هویت
مکانی برا ی کم شدن افرادی با گذشته نچندان روشن
ناشناس
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
درود ! با دوچرخه سواری ، کیف کنید !
ناشناس
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
یک عده بزرگترین جنایت ها رو انجام داده اند اما چون قانونی برای محاکمه شون نیست عملا تبرئه هستند. مثل دولتی که ارز دارو رو به واردات خودرو اختصاص داده ...
ناشناس
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
و این شهر بی معنا الگویی شده برای بقیه شهرهای ایران.
بهرام
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
یه سر به شمال شهر تهران بزنید و اون رو با بیست سال پیش مقایسه کنید حالت تهوع بهتون دست میده. خدا لعنت کنه کسایی رو که تراکم فروشی تو تهران خصوصا منطقه یک رو باب کردن!
ناشناس
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
توروخدا اونایی که دوساله اومدن پاشن برن دیگه نمیتونیم نفس بکشیم.آخه این پاساژها اینقدر دیدن داره!!!!!!!!!!!!
پسر شجاع
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
موافقم ! فقط کافیه یه روز دم غروب بری میدون تجریش , اونوقت خیل عظیم جمعیت مهاجر که فقط برای چرخه دور زدن تو پاساژ قائم تجریش اومدن رو ببینی . پاساژی که اگه خدای نکرده اتفاقی درش رخ بده , نه راه فراری هست نه امکانات ایمنی . در حالت عادی ..اگر برای خرید رفته باشی باید بگردی تا پله ها یا آسانسور و یا درب خروج رو پیدا کنی . مثل لانه زنبور فقط مغازه رو دل هم ساختند.
ناشناس
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
تازه کجاشو دیدی ماتازه رسیدیم تهران .... داریم ساکن میشیم خخخخخ
ناشناس
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
آقای دکتر ایمانی و خانم ناشناس (از تو رو خدا گفتنش فهمیدم خانمه) یه تهران خلوت و نانازی برای خودشون میخوان بقیه مردم برن بمیرن .آخه آقای دکتر تو شهرستان یه اکوی ساده قلب که بخوای بشی باید بیای تهران ،چطور انتظار داری مردم مهاجرت نکنن ،باید امکانات مملکت بصورت عادلانه تقسیم بشه مثل محمود باید عمل بشه
ناشناس
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
آخه آدم حسابی مردم که عاشق چشم و ابروی شماها نیستن که میان تهران. کار نیست عزیزم. میدونی یعنی چی؟؟؟ بعد اجداد شما از ازل توی تهران ساکن بودن؟؟
ناشناس
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
خب تنها راهش اینه امکانات و پول متمرکز نشه فقط تو تهران
رضا
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
اگه کاربود خیلی ها نمیومدن بقیه جاها هیچ امکاناتی نیست.شهر ما داره دیگه متروکه میشه چون همه دارن میرن اینور و اونور. جوونا کار ندارن کشاورزا میبینن خودشون هرچقدر زحمت میکشن از روستا تاشهر بزور میتونن بیان برن ولی هرسال کلی جمعیت از تهران و شهرای بزرگ میان برا گشتن. داداش تهران شما چیزی واسه من نداره ولی فکر میکنم برای مسئولین مدیریتش راحتتر از مدیریت یک کشوره
ali
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
عزیز من وقتی همه ی صنایع جمع میشه تو تهران معلومه اینهمه مهاجر بیاد حالا صبر کن اون 4 میلیون بیکار هم اضافه بشه!
کامران
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
یعنی شما که دو سال و یه ماها اومدی حق موندن داری بقیه نه
؟؟؟؟؟؟؟؟
پیمان
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
شما فکر کردین ما بخاطر طبیعت خوبش اومدیم تهران یا مردم مهربون و انسان دوستش؟؟؟!؟!؟ یا واسه ارزونی و کاسبهای منصفش؟؟!؟!؟
ناشناس
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
هیچ شعری به اندازه این شعر حافظ به دلم نمی چسبه. زبان حال دوران ما.
چه خاصیت دهد نقش نگینی
گر انگشت سلیمانی نباشد
مهمان
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
تهران بهترین شهر ایران 203مین شهر برای زندگی از بین 230 شهر برتر جهان هست حالا حساب کنید شرایط دیگر شهرهای ایران رو.
پژوهش موسسه "Mercer" وین اول و بغداد هم 230 آخر
ناشناس
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
تهران مساحتی نداره و نقطه نقطه اش بساز بسازه. شلوغ و متراکم شده و شهری برای پز دادن افرادی که اعتماد بنفس پایین دارند
ناشناس
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
ما رکورد زدیم
ناشناس
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
خیلی از شهرهای کشور ازتهران بهترن.

تهران توی ایران جزء آخری هاست
انسان
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
نه عزیزم اشتباه می کنی طبق مجله الکترونیکی سازمان ملل که هر ساله بهترین شهر رو از نظر بهداشت/ زیبایی و چند فاکتور دیگه هست، برای هر کشور انتخاب میکنه،تبریز انتخاب شده
نیکان
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
متاسفانه شهرداری تهران به این که شهر باید جایی مناسب برای زندگی باشد توجهی ندارد و گویی عمده تفکر آنها ، درامد بیشتر و ادامه ساخت وسازهای بیشتر است . ولی شورای شهر در جلوگیری از این وضعیت اسفناک چه کاره است؟ یا اصلا این شورا متوجه هست که شهر به چه وضعی رسیده است و هنوز هم دارد بدتر میشود ؟
ناشناس
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
منظورت رضازاده و ساعی و دبیره؟!
ناشناس
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
واقعا بی معناست
ناشناس
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
وزیر بهداشت سابق به دستور پاکترین و ساده زیست ترین مرد تاریخ بشریت ارز دارو رو به واردات خودرو داد. دلیلش فروش بیشتر محصولات "پاک یادت نره" برای شیشه های خودرو بود
ناشناس
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
تعطیلی کارخانه قند ورامین و بیکاری 400 نفر ایرانی هم بی معناست ؟