صفحه نخست

سیاست

ورزشی

علم و تکنولوژی

عکس

ویدیو

راهنمای بازار

زندگی و سرگرمی

اقتصاد

جامعه

فرهنگ و هنر

جهان

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۸۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
فرارو- بیش از شش دهه پس از کشتار و آوارگی ارامنه سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی، قتل عامی در آذربایجان به وقوع پیوست که از آن به عنوان جنایت علیه بشریت یاد می شود.

به گزارش سرویس تاریخ فرارو، در جریان مناقشه و جنگ در قره‌باغ، کشتاری در "خواجه‌لی"به وقوع پیوست که نزدیک به 613 تفر را به کام مرگ کشاند؛ این کشتار یکی از غم‌انگیزترین رخدادها در تاریخ مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ کوهستانی بود.

مناقشه زمانی آغاز شد که در زمان شوروی مردم قره‌باغ از وضع تبعیض آمیز بین بومیان ارمنی و آذری اعم از ترویج یکسویه فرهنگ آذری، جذب بهتر آنها در ادارات دولتی و در نهایت رسیدگی نیروهای امدادی شوروی به زلزله زدگان منطقه اسپیتاک در اثر زلزله ۷ دسامبر ۱۹۸۸ و بی‌توجهی نیروهای امدادی به آسیب دیدگان ارمنی، ناراضی بودند.

گفته می شود، زمانی که اولین درگیری‌های قومی در این منطقه نمایان شد، آذربایجان به عنوان یکی از ایالت‌های اتحاد جماهیر شوروی سعی در سرکوب این اعتراضات داشت که ارامنه را بیش از پیش نگران تکرار کشتار عثمانی در چند دهه قبل کرد.

سرانجام در فوریه ۱۹۸۸ این مناقشه به جنگ منجر شد و در ناحیه قره‌باغ، واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان، بین اکثریت ارمنی ساکن با پشتیبانی ارمنستان و جمهوری آذربایجان نبرد در گرفت. با بالاگرفتن درگیری، هرکدام از طرفین سعی در پاکسازی قومی مناطق تحت تصرف خود از نژاد دیگر کردند؛ به دنبال آن ۲۳۰٬۰۰۰ ارمنی ساکن آذربایجان و ۸۰۰٬۰۰۰ آذری مجبور به مهاجرت از ارمنستان و مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شدند.

کشتار  خواجه لی زمانی به وقوع پیوست که در ادامه جنگ و پس از سقوط شهر "خواجه‌لی"، ارتش ارمنستان به همراهی نیروهای ۳۶۶ ارتش روسیه وارد این شهر شد و ۶۱۳ نفر از غیر نظامیان از جمله ۶۳ کودک را در این منطقه قتل عام کرد. 

این فاجعه در آن زمان توسط چند عکاس ثبت شد: ویکتوریا ایگلوا، فردریک لیگاین، ایلگار جفراف و آر.منگاسریان. عکس ها به جز مجموعه جعفراف همه رنگی هستند و در سایت اسناد و عکس های خواجه لی قابل دسترسی است. گفتنی است برخی عکس های برگزیده ممکن است برای برخی مخاطبان بیش از اندازه آزاردهنده باشد.
























ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
وروش
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
زنده باد انسانیت
یاشاسین اذربایجان ایران
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
جیلو ها اصلا ارمنی نبودند جیلو ها اشوری بودند وقتی میبینم یکی از بازدید کنندگان مینویسه جیلو ها ارمنی بودند میفهمم که چقدر بازدید کننده بی اطلاع است ودرباره باصطلاح کشتار علی خواجه !! درنتیجه تقصیر اختلاف بین نیروهای مخالف حکومت وقت بوده است انها
مردم خودشان را کشتند تا نشان دهند رئیس جمهور وقت اذربایجان بی عرضه است و در مقابل ارامنه هیچ کاری انجام نمیدهد اما واقعیت چیز دیگری است ارامنه به مردم خواجه لی یا علی کمک کردند تا انها اسیب نبینندو تعدادی از انها را پناه دادند اگر مثل یعضی ها کتاب های تحریف شده بخوانید به هیچ واقعیتی دست نخواهید یافت الهام علی اف با افغان هایی که در کشورش زندگی میکنند مثل خوک رفتار میکند و بخاطر اینکه نیرو هایش در حمله به قرا باغ کشته شدند و اذربایجان کمبود نیرو پیدا کرده از افغان ها و نیروهای داعش که در کشورش هستند استفاده میکند تا به قرا باغ حمله کنند ومردم مظلوم و بیدفاع را بکشند اذربایجان فاقد هرگونه دموکراسی است و جالب اینجاست که اخیرا پایگاه اسرائیل و شیطان بزرگ هم که شده است. اسرائیل کشوری است که دستش به خون هزاران کودک فلسطینی اغشته است آذربایجان نوکر اسراییل است و اسراییل دشمن اصلی کشورمان ایران است
مظلومین
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
مرگ بر روسیه که در طول تاریخ بلا نمونده که سرمون نیاره...
ناشناس
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
من نمی دونم چرابعضی ها دارن اینقدر سنگ ارامنه رو به سینه می زنن با اینکه می دونن هموطنای آذر یشون با ارامنه مشکل دارن . فقط علتش نژادپرستی و خالی کردن عقدشون است . آذربایجان همیشه سرافراز خواهد ماند .
اذر تورک
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
برای امام حسین عزاداران زیاد است اما برای عزاداری شیعیان حسین که در اذربایجان زندگی میکنندکم است یاشاسین اذر بایجان یاشاسین تورک ملتی
پیمان
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
فرارو تمومش کن..خجالت نمیکشی کامنتهای ضد هموطنان ارامنه و آذری رو چاپ میکنی؟؟؟
ناشناس
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
فرق بزرگ انسان و حیوان

سیری ناپذیری انسان است.

خدایا چی خلق کردی!!!!
ناشناس
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
هم اسلامی عزیز ترک که همیشه به عنوان شمشیر اسلام مشهور بودی در هر جای دنیا که هستی من ایرانی یزدی کنارت وایسادم
سمیرا
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
واقعا یک آدم معمولی چجوری میتونه یه نفر دیگه رو بکشه. مخصوصا یک یچه رو.
کسی که میتونه این کار رو بکنه بنظر من مشکل روحی و روانی داره و از انسانیت خارج شده.
سوختانلو
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
فقط میخواستم بگم ترک ، فارس ، کرد ولر همیشه با هم بودند. ما رو کسی هم نمیتونه از هم جدا کنه مگر این که خودمون بخواهیم
چو ایران نباشد تن من مباد
دکتر ف
علی
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
گنه کرد در بلخ آهنگری (100 سال پیش)
به شوشتر زدند گردن مسگری (20 سال پیش)
متاسفانه اختلافات داخلی ما مسلمانها باعث میشه کفار هر روز قطعه ای از اراضی مسلمین را تصاحب کنند. یا ما مسلمان درست و درمانی نیستیم یا آنها خیلی زرنگ و قوی هستند یا هردو. به اسلام برگردیممممممم.
ناشناس
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
خوب بود اشاره میکردید این جنایت دو طرفه بوده و آذربایجانیها هم دست به قتل عامی مشابه زدن
ائلي
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
همه چيز رو با سند مي گن لطف كنيد و سند ارائه بديد.
ناشناس
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
ساغ اول فرارو
حسن
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
من یک ایران ترک زبان هستم
برای حل یک مسئله اول باید حقیقت کامل و شفاف و بدون غرض بیان شود
در جنگ رامنه و ازربایجان هر دو طرف جنایات جنگی انجام داده اند اما سهم ارامنه به دلیل بالا بودن قدرت نظامی و حمایت روسیه بیشتر بوده
اما مهمتر از آن این است که الان باید چه کار کرد؟
آیا باید داغ خانواده ها و قربانیان را تازه کرد؟
بهترین کار مصالحه و فراموشی است چون این دور باطل ادامه دارد
اما اصلی ترین دلیل این وقایع و نطفه این ها را باید در سیاست روسیه جستجو کرد رو س ها وقتی این سرزمین ها را از قاجاره تصرف کردند سال ها بود ترک ها و ارامنه به راحتی باهم زندگی می کردند و شما در تاریخ هیچ خونریزی را نمی توانیید شاهد بیاورید و روس ها با سیاست تفرق بیانداز و حکومت کن در سه جمهوری ارمنستان ازربایجان و گرجستان سیاست هایشان را جلو بردند چون به نفت باکو نیاز داشتند برای مهار ازربایجان برایش یک دشمن تراشیدند و ارامنه را نیز همین طور تحریک کردند و مکرر در مکرر شهر های ارمنی نشین را جز خاک ازربایجان و شهر های ترک نشین را جز خاک ارمنستان قرار دادند و اختلاف مذهبی را تند تر کردند و این سیاست را در کل مناطق اجرا کردن به طورر مثال شهر های فارس نشین تاجیکستان را به ازبکستان ترک نشین (سمرقند و بخارا)ملحق کردند شهر ازبک نشین چیمکنت را به قزاقستان ملحق نمودند و کریمه روس نشین را به اکراین و و و و ...
درست است که الان بیت درصد خاک ازربایجان را ارامنه اشغال کرده اند اما بهتر است بدانید این اشغال و این جنگ هیچ بهره ایی نبرده اند نصف جمعیت ارمنستان کوچ کرده و رفته اند شهر ها و روستا هایشان خالی از سکنه شده و حتی اقتصادشان از هم پاشیده و حتی مرز هایشان را نمی توانند کنترل کنند و مرز در دست روسها است(باور ندارید از مرزنوردوز ایران به ارمنستان بروید تا ببینید که فقط سپور گمرک ارمنی است و باقی همه روس)
ملت های دو طرف باید راه اینده را به درستی انتخاب کنند و با جنگ و خونریزی و انتقام چیزی درست نمی شود
ژورژیک
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
به عنوان یک ارمنی، هر گونه وحشی گری رو محکوم می کنم. ولی باور کنید که ما قوم ستمدیده ای هستیم و کم از ترکها و آذری ها ظلم ندیدیم. با این حال، وحشی گری به هیچ وجه قابل توجیه تیست. البته مدارک و مستنداتی وجود داره که نشون میده در این کشتار دست خود ترکها هم دخیل بوده.
ناشناس
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
خیلی استدلال جالبیه! پس ارمنیها رو هم عثمانی ها نکشتند، خودشون خودشون رو کشتند و انداختند گردن ترکها. دوست ارمنی، چنین استدلالی بسیار مسخره است. حداقل به گونه ای دیگر توجیه کنید
محمد
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
من کرد هستم و کشت و کشتار را جسم و روح خود حس کرده و دیده ام و به همین خاط از تمام قاتلین دنیا متنفر هستم و هرکسی که جان یک نفر را بگیرد سزاوار این نیست که نام انسان بر او گذاشته شود چه برسه به کسانی که مرتکب چنین جنایات وحشتناک ضد بشری شده اند .دیده و یادآوری چنین وقایع غمباری باید در این جهت باشد که آنچه در توان داریم انجام بدیم که دیگر شاهد همچین وقایعی چه برای ملت خودمان و چه سایر ملتها و به ویژه همسایگانمان نباشیم قتل و غارت و آواره نمودن مردم تحت لوای هر ایدئولوژی منفور است.هنگامی که ما به این قناعت برسیم که خون ملت ما از هیچ قوم و ملت دیگری رنگینتر نیست و آنچه مهم است کرامت همه انسانها است باور کنید دیگر نسل ما و فرزندان ما شاهد همچین وقایعی نخواهند بود .برادر تورکم با دیدن این عکسها شک نکن که از شما ناراحتتر شدم و اشک در چشمانم حلقه زد چون میشناسمت چون با وجود تفاوت زبانی تو را برادر خود میدانم و به فرهنگ وفلکلورت عشق میورزم همچنان که کشتار انفال همزبانانم در عراق دل من را بدرد آورد همچنانکه کشتار هر روزه همزبانانم در سوریه به وسیله داعش تحت لوای اسلام اندوهگینم مینماید. بیایید گذشته ها را فراموش کنیم .راه گذشته اگه درست و خوب بود وضع ما بهتر از حال میبود وشاهد همچین فجایعی نمیبودیم .بیایید همه کشتارهای مردم عادی و بی دفاع را محکوم کنیم حتی اگه از دشمنانمان بودن. باور کنید دنیای بهتری در انتظار ما و فرزندان ما و فرزندان و بازماندگان همین مظلومان داخل عکسها خواهد بود.
قشقایی
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
+++++++++++ هزارتا مثبت به برادر کورد
ناشناس
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
جالبه بدونید در ایران قره باغ رو با نام قره باغ میشناسند و در ارمنستان بو نام.....
محمد مهدی
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
همه ایرانی هستند چه آذری ها و چه ارمنی ها که به زبان پهلوی دوران امپراطوری اشکانی صحبت میکندد
.
همو دوست داشته باشید
ناشناس
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
آذری یک شاخه از پهلوی بوده اما زبان کنونی مردم آذربایجان غالبا ترکی آذربایجانیه نه آذری.
ناشناس
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
این مال دوره شاهی وپادشاهی بوده قره باغ کشتار اذربایجانیها را چرا کسی یادش نمیاد .هنوز هم تحت اشغال ارامنه هست.
ناشناس
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
انسان وحشی , بدتر از حیوان وحشی است.
مريم
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ارامنه كه پاك سازي نژادي تركها را هرساله علم مي كنن و براش يادبود ميگيرن، كشتار اذريها توسط ارامنه پاكسازي نيست؟؟؟؟؟؟؟؟ ما شيعيان به خصوص اذري ها هم بايد يبعنوان ادبودي براي اين كشتار وحشتناك توسط ارمني ها، سالگرد بگيريم
ناشناس
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
این عکسهایی که توسط فرارو گذاشته میشه فارغ از هرگونه بحثها و جدلهایی که در موردش هست تلنگری است بر ما ایرانیان بجای اینکه افکار نژادپرستانه و ناسیونالیستی داشته باشیم و قومیت ها و زبانها و... هموطنانمان را به سخره بگیریم به صلح و آرامش و انساندوستی فکر کنیم والا یا کشته خواهیم شد و یا خواهیم کشت که هردو بد هستند.
سيدمجيد
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
واقعا وحشتناك و تاثرگذار بود. خدا لعنت كنه اونهايي كه اسم انسان را به لجن كشيدند و اعمالي بدتر از حيوان كه نه شيطان ميكنند. واقعا تو دنياي به اين بزرگي براي همه جا و امكانات نيست؟ اين همه جنگ و خونريزي براي چند سال بيشتر لذت بردن مي ارزه؟ اينها به خدا و آخرت و مرگ اعتقاد ندارن؟ مگه چقدر عمر ميكنن و چقدر فرصت زندگي دارن؟ گناه اين انسانهاي بيگناه كه اصلا خبري از معادلات و معاملات بالادستي ندارند چيه؟ خدايا فقط به خودت پناه ميبرم كه تو رب العالمين هستي....
ناشناس
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خب الان با این تازه کردن کینه ها، همه آماده ی یک جنگیم. بچه ها حملههههههه
مريم
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ارامنه كه پاك سازي نژادي تركها را هرساله علم مي كنن و براش يادبود ميگيرن، كشتار اذريها توسط ارامنه پاكسازي نيست؟؟؟؟؟؟؟؟ ما شيعيان به خصوص اذري ها هم بايد يبعنوان ادبودي براي اين كشتار وحشتناك توسط ارمني ها، سالگرد بگيريم
ناشناس
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خیلی جالبه بعضی از این دوستان٬ طرفداری نسل کشی ارامنه را میکنند( همچنان که در بازی تراکتور و استقلال عده ای پرچم ارمنستان را به استادیوم آورده بودند) اما ما که به تهاجم و اشغال و کشت و کشتار انتقاد میکنیم به پان ترکیستی محکوم میشویم
عجب دوره زمانه ای شده
اگر اسم اینکار پارن ترکیست بودن است من اعلام میکنم با کمال افتخار پان ترکیستم
ناشناس
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
کامنت بالایی (شمال 14:55) که دعوت به صلح و آشتی میکنه تا الان 12 مثبت گرفته و کامنتی که اعلام می کنه با کمال افتخار «پان تورکیستم» تا اینجا 34 مثبت!! خدایا آخر و عاقبت همه ما رو به خیر کن
ناشناس
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
اگه از اشغال و کشتار انتقاد میکنی از اشغال شمال قبرس و پاکسازی یونانی ها هم انتقاد کن
شمال
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مطمئن باشید تا زمانی که این افکار نژاد پرستانه وکینه جویانه وانتقام جویانه را کنار نگذاریم در هر زمانی این امکان وجود داره که با کمترین تلنگری و فرجه ای مشابه همین جنایات به نوعی دیگر و در شهر و مکان دیگری رخ دهد.این کشتار نتیجه همچین تفکراتی بوده است . بیایید اینقد دیگر ترک ،ترک و ارمنی ،ارمنی نکنیم، بیایید این تفکرات زشت و منفور و ویرانگر نژادپرستانه را کنار بگذاریم و در هر شرایطی طرفدار حق و عدالت و انسانیت باشیم. باور کنید تمامی جنایتهای صورت گرفته در دنیا ناشی از همین تفکراتیست که گاها از زبان بعضی از دوستان بیرون میاید .باور کنید کسانی که مرتکب این کشتار خوجالی و ....... شده اند از کرات دیگر نیامده اند و از اول هم جانی نبوده اند بلکه اعمال صورت گرفته ناشی از تفکرات اینچنینی آنان بوده .یا حق .هموطن کردتان
ناشناس
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
قره باغ تا ابد جز ارمنستان خواهد ماند
ناشناس
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
جان؟؟؟ سازمان ملل یه حرف دیگه میزنه ها!
ناشناس
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
قره باغ کوهستانی قبول مال شما
محسن
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
قره باغ جزء خاک آذربایجان حساب می شه که بعداز اشغال آن توسط ارمنی ها نزدیک به دو میلیون آذربایجانی از خانه وکاشانه خود رانده شدند که نسل کشی خجالو نمونه ای از فجایع آنها می باشد
سید
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
تیمسار قره باغی هم اهل قره باغ بود . حالا بگو ببنیم چطوری این خبر را رو کردید و به چه مناسبتی هرچند که از سبوعیت بعضی انسان نماها غمگین شدم !!!!
ناشناس
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
حدود1500000انسان بی گناه توسط ترکان عثمانی در شرایط بد و اسفناک در گرسنگی و اوارگی کشته شده انداونهم در سال 1915 یعنی همین 100 سال پیش ،اونوقت ملتی که حافظه چنین کشتاری از هم وطنان خودش رو داره در موضع دفاع از خودش بر امده و حودود 700 نفر از آذریها کشته شدنداگر کسر بگیریم این تعداد رو میشود:چیزی حدود 2250یعنی 2250 برابر بیشتر ارمنی کشته شده!
علی
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
]چقدر بی منطق
ناشناس
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
آقا انسان انسانه... چرا بر طبل نفرت های قومی میکوبید؟ من ترکم یا ارمنی ام چه فرقی میکنه ؟ بچه ها و زن ها این وسط چه گناهی دارن ؟ قاتل ترک یا قاتل ارمنی ، قاتله ؟ منِ ترک نمی تونم و نباید همسایه ارمنی خودم رو بکشم ... اون ارمنی هم نمی تونه .... نمی تونم .... بفهمید..... التماس می کنم بر طبل نفرت های مذهبی و قومی بیش از این نکوبید رفقا .... محکوم کنید و دوستی رو نشر بدید و تلاش کنید از این اتفاقات نیفته ... همین ...
mts
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
احسنت
بیایید جنبش ضد جنگ و کشتار راه بندازیم.
من ترک هستم و همسایه ارمنی و کرد خود را دوست دارم فرزند او مانند فرزند است و ناموس او ناموس من است من به اعتقاد او احترام می گذارم
احسان
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
سلـام مرا به وجـدانت برســــان ...

حمایت دانش آموزان و فرهنگیان سرسر کشور از کارگر شریف و زحمتکش مریوانی حسین رستمی که متاسفانه ، به‌علت سقوط یک فرغون پر از آجر از طبقه سوم دچار شکستگی از ناحیه لگن شد. جراحی او هزینه زیادی داشت که تا‌کنون او و خانواده‌اش نتوانسته‌اند آن را تأمین کنند. او به‌دلیل اینکه تحت پوشش بیمه درمانی نبوده، هم‌اکنون خانه‌نشین شده است. کارفرمایش نیز از او حمایت نکرده است. هم‌اکنون همسر و فرزندانش از او مراقبت می‌کنند. او ماه‌هاست با زخم باز و درد فراوان دست و پنجه نرم می‌کند. حسین رستمی از کمر به پایین در وضعیت نیمه‌فلج به سر می‌برد. او به همراه همسر، 3دختر و یک پسرش در منزل استیجاری زندگی می‌کند. حسین اهل روستای کوره دره یکی از روستاهای توابع مریوان است. آخرین خبری که از ایشان به دست ما رسیده است این است که هزینه 4 ماه بستری این کارگر در بیمارستان امام خمینی(ره) مریوان 18 میلیون تومان می باشد که متاسفانه این خانواده قادر به تامین این هزینه نیستند.

از شما خواننده نوع دوست درخواست داریم تا با کمک مالی خود به این خانواده،بخشی از مشکلات بی پایان آنها را حل کنید.

شماره حساب آقای حسین رستمی کارگر مریوانی:

0344236954009 بانک ملی ایران شعبه مریوان.

شماره تلفن کمیته امداد مریوان:087553301586 داخلی 23 واحد مشاوره

لطفا با خبررسانی از طریق وبلاگ، ایمیل،سایت و ...دیگران را نیز از این حادثه با خبر کنید.

اجرکم عندالله...
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
به داشناكهاي ساكن ايران و حاميان روس شان فرصت فكر كردن به چنين جنايتي را هم نميدهيم. من به عنوان يك فارس اتحاد خودم را با هموطنان تركم اعلام ميكنم.
ناشناس
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خدا خودش همه مریض های روحی به خصوص پانتورکیستها رو شفا بده
ناشناس
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خداوند همه پانها رو شفا بده نه فقط پان ترکیستها رو!
ناشناس
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
تو فارس زبان نیستی تو یه پانترکی، فارس زبان ها هیچوقت به خودشون نمیگن فارس -این ترکها هستن که به فارس زبان ها میگن فارس و به خودشون میگن ترک- فارس از نظر یه فارس زبان نام دیگر ایرانه
سيامك
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
لطفأ زخم هايي كه ارمني ها بردل آذري ها گذاشته اند تازه نكن.
mts
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
در ارمنستان جنبشی است که در ان ارامنه روشن فکر کشتار مردم ترک آذربایجان را محکوم می کنند ولی به شدت دولت ارمنستان محدودشان کرده
ناشناس
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ای ننگ و نفرین بر تو باد ظالم
کیارش
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
جهالت...جهالت...جهالت
ناشناس
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
613 نفر در مقابل قتل عام ميليوني ارامنه توسط تركها چيزي نيست.
بیطرف
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خیلی ممنون که ازنسل کشی وقاتلین ارامنه دفاع میکنیدوچون تعدادش کشته های اذری نسبت به ادعاهای بدون سند،واغراق امیزارامنه کمتره عیب نداره؟ عجب توجیه زشتی خجالت بکشید.ادم کشتن بده چه یک نفر چه بیشترتابینهایت
ناشناس
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
برای هر انسان متمدنی فتل حتی یک انسان هم باعت تاسفه!
ناشناس
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
من نمی فهمم یعنی باید تمام آذربایجانی ها قتل عام میشدن تا شما این جنایت رو محکوم کنی؟!!
ناشناس
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
لعنت به شیطون
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
قیصر امین پور: پیروزی بر جنگ مهمتر از پیروزی در جنگ است.
علی
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
در گیر و دار فروپاشی شوروی، ارمنستان با تحریک روسیه نسبت به پاکسازی قومی در قره باغ آذربایجان اقدام نمود و با فجیع ترین شکنجه ها و با هدف ایجاد ارعاب در ساکنان خوجالی بسیاری از زنان و کودکان را به قتل رساندند (شکنجه هایی از قبیل پاره کردن شکم زنان حامله و سوزاندن جنین آنها، آتش زدن کودکان در جلوی چشمان مادرانشان، تجاوز به زنان و دختران و ... که فیلم مستند آنها نیز موجود می باشد). در همسایگی ما مردم مسلمانی توسط غیر مسلمانان قتل عام شدند ولی دست یاری از هیچ مسلمانی بسوی آنها دراز نشد. وای به حال ما!
علی
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
زوری بالایان کتابی به نام "احیای دوباره روحمان" در مورد قتل‌عام خوجالی نوشته که قسمتی ازآن را برایتان می نویسم :"
با خاچاتوریان به خانه‌ای که تصرف کرده بودیم وارد و کودک ۱۳ ساله ترکی را دیدیم که توسط سربازان ارمنی به پنجره اتاق میخکوب شده بود خاچاتوریان برای اینکه جلوی گریه و فریادهای کودک را بگیرد پستان بریده شده مادرش را به زور در دهان وی فرو برد بعد از آن من پوست سر و سینه و شکم کودک را کنده و تایم گرفتم کودک در عرض هفت دقیقه بر اثر شدت خونریزی جان داد و من با این عمل دچار شادی و شعف زاید الوصفی شدم و تمام روحم سر شار از غرور گردید.
بخاطر نگارش همین کتاب جایزه «استاد مشهور هنری» را که از عناوین رسمی ارمنستان می‌باشد را از دست رییس جمهور ارمنستان کسب نموده است.
در 1994 توسط اینترپل در ایتالیا دستگیر شد ولی با فشار فرانسه برای 2 ساعت آزاد و ناپدید شد .و دو روز بعد وارد ارمنستان شد.
فرارو جان لطفا منتشر کن
mts
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
کشتار ترکهای آذربایجان توسط ارمنی ها یک واقعیت تاریخی است ولی بیایید جلوی اینگونه جنایات را در آینده بگیریم و این کار باید توسط ما انجام بگیرد ما یعنی من ترک و ارامنه ، کرد ،فارس
ناشناس
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
این کتاب اصلا وجود خارجی نداره- کل این داستان برای اولین بار تو یه روزنامه زرد ترکیه چاپ شد و مثل یه دروغ داره نقل به نقل میشه
باربد
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
چندین سال پیش با یه دوست ارمنی که خودش و خانواده ش داشناک بودن صجبت می کردم. می گفت حتی در داشناک ها هم دودستگی وجود داره و با اینکه یه حزب ناسیونالیسته اما در این نوع رفتار همه ی داشناک ها همسو نیستند. ( بماند که همه ی ارامنه هم داشناک نیستند و داشناک ها در اقلیت هستند ) حرفش رو قبول داشتم اما بهش گفتم که تو هم نمی تونی وقتی از کشتار ارامنه صحبت می کنی اون رو به ترک ها نسبت بدی. اونجا هم دست ِ گروهی به نام "ترک های جوان" در کار بود که درگیری هایی با ترک های چپ هم داشتند. "ترک های جوان" مخالفان ِ کشتار ارامنه رو هم ساکت کرده بودند با ارعاب و ترور. از جمله ترک های مخالف رو. شما همین رفتار رو می تونید تو داشناک های ارمنی ببینید در مقابل ارامنه ی مخالف ِ کشتار. در رواندا که توتسی ها توسط هوتوها کشته و قطعه قطعه می شدن، گزارش های بسیاری وجود داشت از سرکوب، شکنجه، تهدید، ارعاب و حتی کشتار ِ هوتوهای میانه رو که مخالف ِ کشتار توتسی ها بودند. از همین جمله می شه به برخوردهای نازی ها رو با آلمانی های مخالف ِ جنگ دید. دادگاه های یک روزه، اعدام، زندان های بلند مدت، ممنوعیت کار و نوشتن و ... باز میشه به سرکوب و زندانی کردن ِ چپ های ایتالیایی توسط فاشیست های ایتالیا نام برد. هیچ ملتی به واقع کشتار ِ یه ملت دیگه رو جایز ندونسته اما همیشه ناسیونالیست های افراطی دست به فجیع ترین جنایت ها می زنند. نژادپرستی توسط هر گروه با هر ملیت و نژادی که باشه نتیجه ش همینه. فارس و ترک و ارمنی و ایتالیایی نداره. آریایی و سلت و گل و اوقوز و مغول و یهود ( به معنای نژادیش ) و هوتو و لاتین هم نداره. یه نژاد پرست همیشه مردمانی از دیگر نژادها رو پست و دون می بینه و هرگاه که دستش برسه تلاش می کنه یا اونا رو به بردگی و خفت بکشونه یا کلاً پاکسازیشون کنه. زمین برای همه ی موجوداته ( نه حتی فقط انسان ها ). هیچ فردی رو نمی شه به بهانه های تاریخی و نژادی و دینی و قومی و ... از جایی که هست بیرون کرد یا از امتیازات ِ حکومتی محروم کرد. هر انسانی با هر زبان و جنسیت و نژاد و دین و گویش و قومیت و رنگ و ... در هر جایی که زندگی می کنه، باید از همه ی امتیازات و حقوق ِ انسانی به صورت ِ برابر برخوردار باشه. حتی حکومت های مدعی حقوق ِ بشر هم در این زمینه می لنگن. بهتره همه مون از هر گروهی که هستیم از ناسیونالیست های افراطی دور بشیم و فریب ِ شعارهای جذاب و تاریخ های ساختگی رو نخوریم که نژادپرستی دشمن ِ مشترک ی همه ی ماست حتی خود ِ کسانی که جذب ِ اون شدن. تاریخ همیشه باید به بحث گذاشته شه اما نباید دلیل ِ تصمیمات ِ قانونی شه.
ناشناس
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خوب نوشتی.
ناشناس
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
عالی بود
ناشناس
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
لطفأ تاريخ را با اين مطالب تحريف نكنيد. همه مي دانند كه آذري ها هيچ موقع قتل عام نكرده اند و اين ارمني ها بودند كه 95 سال پيش در شهرهاي اروميه سلماس و دهات اطراف آن قتل عام هاي بي رحمانه اي كردند. خوجالي هم يك شهري در منطقه قره باغ كشور آذربايجان بود. كه ارمني ها باپشتيباني روس ها اين شهر و كليه منطقه قره باغ را از آذربايجان جدا كردند و در اين جنگ ها كشتار بي رحمانه اي از مردم آذربايجان انجام دادند.
ناشناس
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مرگ و نفرین و نابودی بر همه حکومتهای استبدادی و تمامیت خواه.
مهرداد
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
کشتار مردم بی دفاع در هر زمان و هر شرایطی ددمنشی و مذموم است مثل قتل عام 000/500/1 نفر ارمنی در زمان مصطفی کمال پاشا و آتاتورک
ناشناس
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
برو تاریخ بخون بعد اظهار نظر کن! آتاتورک بنیانگذار ترکیه نوین هست و این قتل عام در زمان عثمانی قبل از به روی کار آمدنش صورت گرفته
مهرداد
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
ناشناس 19:47 تو برو اون عینک پان ترکیسم خودتو بردار مثل یه آدم حسابی نگاه کن آتاتورک جنایاتش بدتر از هیتلر بود اگه دستش به جایی بند بود.
ناشناس
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
جناب مهرداد گر نمیتونی جواب درست بدی انگ نچسبون. شما یک واقعه تاریخی رو به غلط تفسیر می کنی طلبکار هم هستی؟! نوشتم بر خلاف گفته شما کشتار ارامنه کار آتاتورک نبوده و قبلش اتفاق افتاده در ضمن بنیانگذار ترکیه نوین هست. چون قبلش ترکیه ای وجود نداشت. من کی در مورد شخصیتش نظز دادم؟! ظاهرا عینک قوم ستیزی شما خیلی بدتر از عینک من عمل می کنه
آرش
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
آقا مهرداد چرا داري از حرف ناشناس ناراحت مي شي سوتــــي دادي ديگه بخيال انگ پان تركيسم
صفا
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
البته روایات دقیق دیگری هم هست که این کار بتوسط خود آذریها انحام شد
یک نمونه مقایسه عکسهای مردگانی است که در روزهای اول گرفته شده و کشتگان تیر خورده اند و همین عکسها که سه روز بعد منتشر شده و زنان همان کشتگان اینبار برهنه هستند و برخی سوزانده شده اند
عقل سلیم باور نمکند که دشمنی بکشد اجازه فیلم برداری و عکس برداری بدهد و بعد سه روز بعد به مردگان تجاوز جنسی کند بهر حال هملن زمان بسیاری از روزنامه نگاران که بین آنها آذریها هم بودند به این کشتار مشکوک بودند و حتی این اعتراض رئیس جمهور پیشین آذربایجان را در بر داشت که گفت این یک توطئه برای برکنار کردن او بتوسط نیروهای خودی انجام پذیرفته به
گفته های آنروز ایشان توجه کنید
"ایاز مطلب‌اف رئیس جمهوری سابق آذربایجان که به خاطر کشتار خواجه‌لی مجبور به استعفا از این مقام شد حزب پان ترکیست جبهه خلق آذربایجان را به دست داشتن در این کشتار متهم کرده‌است[۱۶]وی در مصاحبه با روزنامه چکی نزاویسمایا گازتا در این باره گفت:

آنگونه که از سخنان غیر نظامیان فراری از خواجه‌لی استنباط می‌شود، تمام این قضیه برای ایجاد بهانه‌ای به منظور مجبور نمودن من به استعفاء طراحی شده بود. فکر نمی‌کنم که ارمنیان که رویه بسیار حساب شده‌ای در چنین موقعیت‌هایی دارند، این فرصت را برای آذربایجانی‌ها فراهم کنند که اسنادی برای متهم نمودنشان به اقدامات نژادپرستانه به دست آورند. می‌توان دریافت که کسانی علاقه‌مند بودند تا تصاویر قربانیان خواجه‌لی در جلسه شورای عالی (مجلس) آذربایجان به نمایش در آید تا تقصیر این مسائل به گردن من انداخته شود. اگر من (علناً) اعلام کنم که متهمان از جناح مخالف (مخالفان دولت وقت جمهوری آذربایجان یعنی عمدتاً حزب " جبهه خلق " به رهبری " ابوالفضل ایلچی بیگ "، رییس جمهور بعدی آذربایجان) هستند، آن‌ها خواهند گفت که من قصد بی اعتبار نمودن آن‌ها را دارم.[۱۷]"
http://www.ccsi.ir/vdca.mn6k49nwe5k14.html
قشقایی
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مجید جان ، نزاویسمایا گازتا رزنامه ای روس است نه چک. آنهایی که مطالب جعلی درباره تاریخ می نویسند باید کمی هم دقت کنند که گاف ندهند.
نمی دانم با این ترک ستیزی عجیبی که برخی هموطنان من دارند چگونه آنها را هموطن بنامم ، چگونه احساس کنم که ما آمال مشترک داریم.انتظار ندارم که کورکورانه از همکیشان یا همزبانان خود در ورای مرزها دفاع کنید ، اما بیایید لااقل وجدان داشته باشید و منصفانه قضاوت کنید. کشتار مردم خوجالی و آواره نمودن دو میلیون انسان دردناک است اما دردناک تر از آن این است که این جنایت را برگردن خوشان بیاندازند و بدین وسیله مثل همیشه نظامیان ارمنی را تبرئه نمایند. اگر عهد بستید که همواره بر علیه ترکها باشید ، اشکالی ندارد لااقل کمی هم جانب انصاف را رعایت کنید.
حبيب
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
فرارو برات واقعا متاسفم
حبيب
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
فرارو برات واقعا متاسفم
پارسا
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
به هر حال هم مردم آذربايجان و هم مردم ارمنستان به لحاظ نژادي و تاريخي جزء حوزه تمدني ايران هستند
سعید
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
محکوم باد جهل و تعصب و درود بر انسانیت
محمود
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
حق مطلب همان بود که ناشناس 16:29 - 1393/02/01 به تفصیل بیان کرده است .
حامد
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
باید در این باره تحقیق شود- برخی نظر داده اند که این یک کشتار درون قومی بوده برای رسیدن به قدرت در جمهوری تازه - بعید نیست که آدم ها برای رسیدن به قدرت هموطنان خود را بکشند و اجازه تصویر برداری بدهند به خاطر اینکه بعضی عکس ها نشان می دهد که بیشتر از یک آدمکشی، یک نوع مظلوم کشی اتفاق افتاده است (بچه ها و دخترهای جوان) شاید برای بهره برداری های بعدی - به هر حال اگر ارمنی ها این کار را کرده باشند محکوم است و محاکمه باید برگزار شود.
مسعود
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
گرمسلمان ، گرمسیحی ، گریهود -

آدمی باشید ، مذهب هرچه بود
ناشناس
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
lمرگ بر روسیه و هم پیمان هایش
ناشناس
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
تصاویر رنگی مربوط به جنایات سال 92 و تصاویر سیاه و سفید مربوط به جنایات دوره جنگ جهانی میشه. که در مورد عکسهای قدیمی توضیحی ندادید و صد البته ابعاد بسیار بسیار وسیعی تری از ششصد هفتصد نفر داشت. رسانه جهتدار رسانه ای نیست که دروغ میگه بلکه رسانه ای که واقعیت هارو ناقص میگه. 600، 700 نفر فرارو؟؟؟؟ تمامی قدیمیهای ما از جنایات ارامنه داستانها دارند... نرود میخ آهنی در سنگ.. تو به راه خویش ما به راه خویش...
بی سرزمین تر از باد
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مرگ یک نفر فاجعه است و مرگ میلیون ها نفر امار.......................
محسن
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
قره باغ جزء خاک آذربایجان حساب می شه که بعداز اشغال آن توسط ارمنی ها نزدیک به دو میلیون آذربایجانی از خانه وکاشانه خود رانده شدند که نسل کشی خجالو نمونه ای از فجایع آنها می باشد
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
بی بی سی فارسی یک مستند خیلی جالبی درباره این آواره ها پخش کرد که خیلی ناراحت کننده بود
علی
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مرگ بر امریکا هواپیمای مسافربری تو خلیج فارس یاددتونه بعد به فرماندش مدال هم دادن قابل توجه روحانی
ناشناس
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
چه ربطی به اینجا داشت؟! خیلی بهت برخورد از روسیه گفتن؟!
AMIR
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ممنون فرارو عزیز از اینکه به نظرات خوانندگانت اهمیت میدی سپاس گزارم.
اعتراف می کنم داشتم کم کم بهت بدبین می شدم
ناشناس
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
آذری ها ترک و اکثرا شیعه هستن راستی در اون جنگ کشور ما طرف کی بود؟ یادتونه
ناشناس
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
فرارو جان نمی دانم پخش این همه تصاویر دلخراش آیا صحیح است یا خیر اما ما هروز اول وقت با دیدن این تصاویر حالمان گرفته می شود
گجه سی
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
اگه پان ترکها دست از سر این مردم برمیداشتن خیلی خوب بود. هر روز صحبتهای نژادپرستانه. دیگه خسته شدیم بخدا، ول کنید این تعصبات عهد دقیانوسی رو. بذارین زندگیمونو بکنیم.
ناشناس
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خواستم مثبت بدم متاسفانه مثبت منفی من باز هم کار نمی کنه
حبيب
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
گجه سي (يا هر كسي كه هستي) تو برو راحت و بدور از هر واقعيتي كه تن انسان رو به لرزه مياره بزي و اگه تونستي خودت رو يه انسان فرض كن
ناشناس
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
بی نهایت ++++++++++++++++
حسن
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
باید این را اضافه کرد که در این جنگ آذری ها نیز جنایات جنگی انجام داده اند و این قتل و عام ها مختص ارامنه نبوده اما ارامنه به علت حمایت مستقیم روس ها تا اینجا پیروز جنگ و بیش از بیست درصد خاک ازربایجان را تحت تصرف دارند
ناشناس
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
حسن (ماسيس)جان تصور كن آن دختري كه برهنه يخ زده فاميلت يا هم ن‍ژادته !آذربايجانيها كدام جنايت جنگي را انجام دادند بنويس. آيا بمبارن شيميايي كردند؟مناطق مسكوني بمبارن كردند؟ آيا دفاع از تجاوز مشترك روسيه و ارامنه و شايد برخي همسايگان جنايته؟ آيا ارامنه در واقعه جيلوها ،مردم اروميه-خوي-سلماس-نقده و... سر نبريدند؟مادران را شكم ندريدند؟آيا ايروان يك شهر مسلمان نشين نبود؟
ائلي
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
حسن آقا كدوم جنايت؟؟؟ شما يه تصوير از كشتار غيرنظاميان ارمني نشون بده، آذري ها فقط با نظاميان جنگ مي كردند و اين ارامنه بودند كه با كشتار وحشيانه غيرنظاميان،‌ خودشون را بيش از پيش پيشوني سفيد كردند.
ناشناس
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
آره بابا! همه جا آدم بد داره اما ارامنه استثنا هستند اصلا آدم بد بینشون وجود نداره...
ناشناس
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
كار حال حاضر شما هم كم از اين كار نداره! حالا تو اين زمان نشون دادن اين عكسا، زنده كردن يه سري اتفاقات ناجور چه كمكي مي كنه به اوضاع؟اختلاف افكني نكنيد...
ناشناس
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
اسم ما انسان
قدرت چرا این کار می کنه
ناشناس
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مسئولین ما از ترس چاله به چاه افتادند ، وای بر ما که با این جنایتکاران و کشندگان خلق الله اینگونه ارتباط داریم و در رسانه ملیمان صراحتا داریم از جنایات و چپاولگری انها حمایت می کنیم ، وای بر ما ، وای برما ، و هزار وای برما ، که کلام زیبای امام را بزودی فراموش کردیم و به شرقی ها ی جنایتکار مثل روسیه ، چین ، کره شمالی متوسل شدیم .
حبيب
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
فرارو واقعا حيف باشه كه چند ساله كه سايت رو فيوريت كرده بودم و هميشه اول سراغ تو مي اومدم از گزراش هاي جانبدارانه اي كه به ارامنه داشتي ازت متنفر شدم. متنفــــــــــــــــــــــــــــر
ناشناس
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
فرارو به درستی تاریخ رو انعکاس داده
کسانی که دنبال تحریف واقعیت و تاریخ هستند نمی توانند با قیل و قال و داد و بیداد کاری از پیش ببرند این اولین بار نیست که عده ایی
سعی بر این دارند تا واقعیت رو منطبق بر منافع و باور خود کنند ،مظلومیت هر کجا باشد قابل دفاع است. ارمنستان کشوری تنها و مظلوم در منطقه است با مردمانی آرام و خون گرم
ناشناس
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
برو بابا
ناشناس
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ارامنه تو کشور خودمون هم کم جنایت نکردن برو تاریخ بخون ( جلولوخ ) تو آذربایجان هنوز فراموش نشده
حبيب
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ناشناس عزيز، تنها نيستيد چونكه هميشه روسها در كنارتون بودند و به فضل الهي نظام جمهوري اسلامي و البته فرارو هم به اونا اضافه شدند و مظلوميت هم شعاري است كه در پشت شيطنت و خيانت داريد پنهان مي كنيد.
ناشناس
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
موافقم. ارمنیها واقعا دوست داشتنی و آرام هستند به دور از هیاهو و قیل وقال...
ناشناس
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
جیلوها آشوری بودند و ارمنی نبودند
mamad
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
به دلیل حجم بالای نظرات کاربران(عبور از فیلتر فرارو) سایت، نظر شما حداکثر تا 24 ساعت آینده بررسی می شود ...من دیگه هیچی نمیگم!!!مگه شما تابع رییس جمهور نیستید...مگه ایشون نگفتند نقد کنید...
ناشناس
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
آخه بعضیا چرندیات مینویسن. بعضی ها میخوان تاریخ رو به نفع خودشون تحریف کنن
ناشناس
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
در 20 سال اخیر روسیه بیشتر ادم کشته یا امریکا امریکایی ها ادم می کشن وبه این کار افتخار میکنن یادتون نره هواپیمای مسافربری مارو!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مادر بزرگ رفیق من هنوز زندست و شناسنامش هم صادره از ایروان
می گفت با پدر مرحومش اومده ایران ولی بعد قائله جیلولوق(در موردش تحقیق کنید)دیگه نتونستن برگردن شهرشون
همسایه ی پیرمون هم گه اون هم یه زن بود می گفت که اون موقع بچه بوده و با مادرش تو یه غاری پناه برده بودن(ماجرای جیلولوق)که یکدفه صدای غرش توپ میشنون میگفت مادرم که اینو شنید گفت(آنام قوربان عثمانلی توپونون سسی دی)یعنی مادرم فدای عثمانی ها اومدن واسه نجات ما
خلاصه اینکه ارمنی ها اون زمان توسط روسیه مسلح شده بودن و بلا فاصله شروع به قتل عام کردن ولی عثمانی اومد و جلوشون وایساد حالا ادعا می کنن که عثمانی قتل عامشون کرده
بیر گیز
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
کاملا باهاتون موافقم، من به کتاب های تاریخی کاری ندارم که همشون با اهداف خاصی نگاشته شدند!تاریخ من مادربزرگم هست...
Hamid
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
من فکرمی کنم شما یک کتاب و یایک مقاله هم در مورد قتل عام عثمانی ها در مورد ارامنه نخواندهی !
دراین داستانت می گویی آنموقع آن پیره زن بچه بوده( حال بگوئیم مثلا 6 ساله بوده) . قتل عام ارامنه در سال 1915 اتفاق افتاده و ما الان درسال 2014 زندگی می نمائیم. یعنی این پیرزن بایستی 105 سال داشته باشد. درست می گویم ؟ می خواهی بهت یک ماشین حساب هدیه بدم !
ناشناس
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
نوشتم اون هم یه زن بود
فعل بودن اشاره به گذشته داره
اون مرحومه که خودش یک سند بود چندین ساله به رحمت خدا رفته
ناشناس
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
اون اولی هم هنوز زندست از 5 تا پسرش 3 تاش به رحمت خدا رفتن
محمد علي
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
فرق بين 613 کشته با 1800000 کشته رو يک پان ترک بياد توضيح بده ؟
هم وطن پان ترک هم اکنون نيازمند پاسخگويي شما هستيم
اولين نسل کشي و هلوکاست قرن بيستم شما شروع کرديد پان ترک گرامي ...!!
حبيب
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
جناب محمدعلي: وحشي گري وحشي گري است هيچ فرقي نمي كند چه در خصوص يك نفر مرتكب شوي چه در خصوص يك خانواده در ضمن تعداد كشته شده هاي آذري به دست ارامنه مختص 613 نفر نمي باشد و تعداد كشته شده هاي ارامنه هم هنوز اثبات نشده است.
ضمنا اينجا پان تركي وجود ندارد اين شماييد كه آنتي ترك بازي درمياري.
ناشناس
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
خداوکيلي در ايران چند نوع قوميت و نژاد و زبان داريم ؟!
تا حالا شده ما ايراني ها قوميتي به هم بپريم و خدايي نکرده پاکسازي نژادي راه بندازيم تو تاريخ ما اصلا وجود خارجي نداشته همچين چيزي ولي ترک ها رو ببنيد ارمني ها رو که داشتند منقرض ميکردند کردها يوناني ها همه رو يا پاکسازي کردند و يا کوچ دادند
ناشناس
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
نه خوشبختانه و با کمال افتخار هیچوقت تو ایران همچین چیزی نبوده

ولی باید از پانتورکیستها ترسید خیلی به فکر اختلاف افکنی هستن و پان عربها رو هم تحریک می کنن و بعضیها هم بهش دامن میزنن
ائلي
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
هموطن عزيز اجازه نداده اند تا شما در اين خصوص اطلاعاتي رو داشته باشين ارامنه به ظاهر هموطن چندين و چندبار در شمال غرب ايران كشت و كشتار وحشايه راه انداخته اند.
ناشناس
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
چرا ما ایرانیها اینقدر متوهم و از خود متشکریم؟!
حسود
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
ناشناس 19:53 چته؟ مثل اینکه خیلی از این بابت که کارنامه ایرانی ها برخلاف ملت های دیگ سیاه نیست ناراحت شدی؟!!
ناشناس
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
ناشناس اول دمت گرم زدی به هدف بعضیارو رنجوندی
پیمان
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
من به عنوان یک گیلک کاملا حرفتو قبول دارم
ناشناس
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
حسود! همین نظر شما اثبات گفته منه. از نظر من تمامی ملتها از هر فوم نژاد و مذهب قابل احترامند.
فرهاز
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ايروان يك شهر مسلمان نشين بود
نوشته مرحوم صمد سرداري نيا را بخوانيد لطفا
ناشناس
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
اشرف مخلوقاتیم ما !!!
اسگولی غلامحسین
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
بله دوستان این گوشه ای ازجنایات ارامنه بر علیه اذری زبان است خوجالی گوشه ای از خاک اذربایجان با مردمی اذری است
ناشناس
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
بشر اگر دق کند سزاوار است. این تصاویر وظیفه ما را از پرهیز از کینه جویی و دعوت به سازگاری و دعوت به صبر وزدودن خشونت سنگین کرد
امیر
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
باسلام . ارامنه در زمان جنگ جهانی اول در منطقه ارومیه و سلماس نیز به قتل عام منطقه دست زدند که به کمک دولت عثمانی ( اوایل حکومت رضاشاه )مردم نجات یافتند. این رخداد که باعث کشته شدن هزاران نفر مردم آذربایجان شده است کمتر مورد توجه رسانه ها واقع شده است.
حبيب
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
اين قضيه رو مسنهاي خوي و سلماس خوب مي دونن. كه ارامنه خوي رو محاصره كرده بودند و تهران بي خيال همه چيز بود آخرش هم از تركيه نيرو اومد به داد اهالي خوي رسيد.
ناشناس
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
دوستان تاریخ بخوانید تا فریب هر تبلیغی را نخورید. دولت عثمانی با سابقه 500 سال جنگ با ایران به ما کمک کرده؟
عثمانی در تعقیب ارامنه وارد ایران شد و کلی هم جنایت کرد.
ناشناس
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
این حبیب از اوناییه که فکر کنم بر حسب وظیفه کامنت میذارن!
حبيب
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ناشناس|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF|12:46 - 1393/02/02
عزيزجان: تاريخ از دل آدمها بر مياد نه اينكه دستوري نوشته بشه يا از سر تعصب. من خودم يك آذربايجاني هستم و اين مطلبي رو كه گفتم از بزرگهامون شنيده ام.
پیمان
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
حبیب جان اولا اون موقع تهران اشغال شده بود دوما همین ترکیه(یا بهتر بگیم عثمانی)کم مردم اذربایجان ایران رو قتل عام نکرد سوما مسنهای خوی و سلماس چندساشونه مگه؟؟ چون از زمان جنگ جهانی اول حدود 100سال میگذره!!
حبيب
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
(((ناشناس 13:50 - 1393/02/02)))
شمايي كه از اول عمرت چيزي به معناي فرق گذاشتن رو نديدي نمي دوني من چي مي كشم، شمايي كه حتي تو عمرت يه خاطره تلخ از پدر و مادربزرگت در خصوص كشت و كشتار هم شهريات و فك و فاميلت توسط روسها و ارامنه چيزي نشنيدي هيچ وقت نمي توني درك كني كه من چي مي گم. البته باز هم شكر خدا كه كشت و كشتاري در شهرت اتفاق نيافتاده.
حبيب
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
پيمان عزيز:
اولا : پس شما اصل قضيه قبول داريد كه براش تاريخ هم تعيين كرديد.
دوما : من هيچوقت از عثماني ها دفاع نكردم و مسلما ما آذربايجانيها حملاتي كه توسط بقيه كشورها به آذربايجان شده رو از بقيه هموطنانمون بهتر مي دونيم.
سوما : لازم نيست تو خوي و سلماس دنبال بهانه و يا پيرتر از 100 ساله بگردي الان ديگه با اجازه شما فرزنداي اونا برا خودشون پير مردن.
اما مهم اينه كه بعضي از هموطناي عزيز دوست نداري اصل قضيه رو قبول كنن. و اين هم ناشي از تعصب و دشمن تراشي است
ناشناس
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
حبیب جان مظلوم نمایی هم حدی داره!منم از بابابزرگم قصه جنایات متفقین در شهرمون شنیدم ولی دلیل نمیشه به عالم و ادم گیر بدم...از ماندلا یاد بگیر که اون همه در حق خودش و خانوادش و هم نژاداش ظلم کردن ولی همه رو بخشید حالا تو میای داستانهای100سال پیشو میگی؟؟
شرمنده به درگاه خدا
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
بعضی از آدما کاری کردن که معلوم شد فرشته ها زیاد هم بیجا نگفتن به خدا که این آدم را خلق نکن
محمدرضابهزادی اصل
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
از تو متشکریم ترکهای عثمانی که ارامنه را قتل عام کردید...هرچند به ایران هم حمله کردید...ترک
ائلي
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
محمدرضا........
متاسفم برات كشتنه شدن يك ترك آذربايجاني هيچ فرقي با كشته شدن يك ارمني ندارد. هر چند هموطنان ارامنه يا پان ايران ها به اين مطلب اعتقاد ندارند.
سردار
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
بلی جنایتهای فوق توسط ارامنه با حمایت روسیه و ایران اتفاق افتاده
ناشناس
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ایران؟!!!

مثل اینکه کم کم داره سروکله کامنتگذاران مشکوک پیدا میشه!

دیگه قرار نشد دروغهای شاخدار بگید
اراز
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
روزی خواهد رسید داشناک که
حبيب
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
آراز جان صراحتا بگو :
روزي خواهد رسيد داشناك هاي ايران هم سوداي چنين اعمال كثيفي رو خواهند داشت.
ناشناس
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
اتفاقا نشانه ها که کاملا برعکسشو نشون میده
ناشناس
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
باید از پانتورکیستها ترسید روزی که ...
ائلي
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
ناشناس|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF|13:04 - 1393/02/02
مي توني يكي نشان از اون نشاني هاي اتفاقيت رو كه خودش هم برعكس شده به ما هم بگي تا ما هم مثل شما روشنننن بشيم.
علی
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
خوبه زنده موندیم معنی دالان امن را هم از اون ارمنی(با نام مستعار فرزاد) شنیدیم دالان امن یعنی تجاوز و جنایت احتمالاً به زبان ارمنی پس پیش به سوی دالان امن
بهنام
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
از مردم اذربایجان هم چین چیزی بعیده حتما دست روسیه تو کار بوده....
ناشناس
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
"به دنبال آن ۲۳۰٬۰۰۰ ارمنی ساکن آذربایجان و ۸۰۰٬۰۰۰ آذری مجبور به مهاجرت از ارمنستان و مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شدند."

فکر میکنم اشغالگری را ارمنستان مرتکب شده نه آذربایجان. چنانچه الان هم قره باغ را در اشغال خود دارد.
ناشناس
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
مرگ بر قاجاریه...اینا ایرانیند
ناشناس
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
؟؟؟؟
جم
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
بحرین و ارمنستان و آذربایجان و افغانستان و بصره بخشی از خاک ایران هستند که دیر یا زود توسط با کفایت ها بر خواهند گشت
غفارستوده
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
از مدیر سایت میخوام کمی هم ازظلم روسهاوکمونیست های اذری بر تالش های قفقاز مطلب وعکس بگذارند که بعداز قرداد ننگین قجری از میهن جداشده وهنوز انتظار بازگشت به ایران رادارند
رسول
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
متاسفانه یک بار هم رسانه ملی ما این کشتار رو که هنوز هم در جریانه مخابره نکرده.همه این بدبختها شیعه هسن ام ترک...
ناشناس
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
عجب پس چرا وقتی دولت آذربایجان مسجدها را تعطیل کرد و حجاب را ممنوع کرد کسی از شیعه ها دفاع نکرد حالا شما به خاطر آوردی
ناشناس
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
طرفدارایا ارمنی ها کجا اند!؟
تو همه ملیت ها هم آدم خوب دارین هم بد...هیچ ربطی هم قوم و ملیت ندارد.
علي
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
مرگ بر روسيه
ناشناس
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
مرگ بر آمریکا
ح ع
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
سایت فرارو
امیدوارم به عنوان یک سایت اطلاع رسان کارتونو درست انجام بدید .
آذربایجان ما از بی مهریها و تبعیضها خسته است کاری نکنیم که از ایرانی بودن خسته شوند .
شدیدا به اعمال و خبرهای وحدت آفرین نیازمندیم .
ح ع
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
جنایت و نسل کشی واقعی و غیر واقعی نداره .
لعنت خدا بر جنایت کاران تاریخ از هر نژادی اعم از نازیها - ترکان عثمانی - ارامنه - صهیونیستها - بعثیها و ...
مواظب باشیم به خاطر تخطئه گروهی جانی ، طرفدار جنایتکار دیگری نشویم .
ناشناس
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
اعترافات شوک آور یک روزنامه نگار وشاعر ارمنی در باره فاجعه خوجالی
یکی‌ از شعرا و نویسندگان مشهور ارمنی به نام زوری بالایان در کتابی‌ تحت عنوان ؛احیا دوباره روحمان؛ از قتل عام خوجالی در تاریخ ۲۶ فوریه ۱۹۹۲ که خود نیز در آن شرکت داشته چنین مینویسد:
با خاچاتوریان به خانه ای که تصرف کرده بودیم وارد و کودک ۱۳ ساله تورکی رادیدیم که توسط سربازان ارمنی به پنجره اتاق میخکوب شده بود خاچاتوریان برای اینکه جلوی گریه و فریادهای کودک را بگیرد پستان بریده شده مادرش را به زور در دهان وی فرو برد بعد از آن من پوست سر و سینه و شکم کودک را کنده و تایم گرفتم کودک در عرض هفت دقیقه بر اثر شدت خونریزی جان داد و من با این عمل دچار شادی و شعف زاید الوصفی شدم و تمام روحم سر شار از غرور گردید.

خاچاتوریان جسد کودک را تکه تکه کرده و در مقابل سگهایی که از نژاد خود ترکها هستند انداخت!شب همانروز این کار را با سه کودک دیگر ترک تکرار کردیم `بدین شکل من به وظیفه خود به عنوان یک ارمنی عمل کرده و یقین دارم که که تمامی‌ ارامنه به ما و کارهایمان افتخار خواهند کرد.

زوری بالایان - از کتاب احیا دوباره روحمان- چاپ شده در صفحه ۲۶۰ تا ۲۶۲ نشریه وانادزور بتاریخ ۱۹۹۶.
علاوه بر این نویسنده و روزنامه نگار دیگر ارمنی به نام دیوید خردیان که اکنون ساکن لبنان می‌باشد در لابلای صفحات ۱۹ تا ۷۶ کتابی تحت عنوان'' در راه صلیب'' از مصیبتهای وارد به اهالی خوجالی در طی‌ قتل عام آنها توسط ارامنه به عنوان افتخار ارامنه یاد کرده و در صفحهٔ ۲۶ آن نوشته است:در یک صبح سرد در نزدیکیهای داش بولاق مجبور شدیم برای عبور از یک باتلاق از اجساد پلی‌ برای عبور بسازیم ''پود پول کوویک اوهانیان '' وقتی‌ ترس مرا در عبور از روی اجساد دید و اشاره کرده وگفت نترس حرکت کن و من پایم را روی جسد دختری ۹ تا ۱۱ ساله گذاشته و شروع به حرکت نمودم.پاهایم وتمام شلوارم غرق خون شده بود. بدین شکل ما از روی اجساد ۱۲۰۰ نفر که پلی‌ برای ما شده بودند گذشتیم.
در صفحهٔ۶۲ و ۶۳ '' مارتین ۲'' از یک گروه ارمنی به نام کافلان که وظیفه سوزاندن اجساد را بر عهده داشتند نام برده شده و در ادامه آمده است: ۲۰۰۰ نفر از منگولهای پست(تورکها) در یک کیلومتری خوجالی سوزانده شد .در آخرین ماشینی که برای سوزاندن حمل میکردند من دختری ۱۰ ساله را دیدم که علیرغم زخمهای زیاد در ناحیه سر و دست وسرما و گرسنگی همچنان زنده بود و به سختی نفس می‌کشید ;دخترک به من نگاه میکرد و من هیچگاه چشمها ی آن دختر ۱۰ ساله را که با مرگ دست و پنجه نرم میکرد را فراموش نخواهم کرد `سربازی به نام تیکرانیان گوشهای دخترک را گرفت و او را کشان کشان به داخل اجسادی انداخت که قرار بود سوزانده شوند سپس مواد آتش زا بر روی آنها ریخته و اجساد راآتش زدند' صدای نالهٔ و فریاد کسانی‌ که هنوز زنده بودند از میان آتش به گوش میرسید
خواننده همیشگی سایت از ارومیه
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
ایکاش این قدر مروت می داشتید و سیاسی برخورد نمی کردید و درست می نوشتید که این مردگان آذری و شیعه بودند و قتل عام کنندگان ارمنی و روس! نه برای اینکه خدای نکرده همه ارامنه را با این جنایت محکوم کنیم و آنها را بد خطاب کنیم بلکه به این خاطر که وجدان هم چیز خوبیه در رعایت بی طرفی!....
ناشناس
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
یکطرفه به قاضی نروید.
گروه های تروریست چچنی که این روزها در سوریه شاهد وحشیگری هاشان بر ضد مسیحی و علوی هستیم در این جنگ دوشادوش ارتش آذربایجان می جنگیدند.
ناشناس
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
خب الان چه ربطی داشت؟ چون تروریست ها در ارتش آذربایجان بودند (به زعم شما) ارامنه حق کشتار کودکان را داشتند؟ جناب دوطرفه به قاضی رونده؟
علی
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
هیچ خبرگزاری یا روزنامه ای جنایتی از چچنی ها در جنگ آذربایجان و ارمنستان گزارش نکرده است.
بله پان ترکسیتهای افراطی که اتفاقا ضد اسلام هم هستند از 1988 اقدامات وحشیانه ای علیه ارامنه انجام داده بودند اما چچنی ها موقعی به قره باغ آمدند که به دلیل همان رفتارهای پان ترکیست ها ، ارامنه نیز دست به جنایت زدند و بی گناهان مسلمان آذری را قتل عام کردند.قتل عامی بدتر از آنچه پان ترکیستها در حق ارامنه کرده بودند.در این موقع بود که چچنی ها با شنیدن این که مسلمانان مورد غارت و نسل کشی قرار گرفته اند به قره باغ آمدند و این مساله اتفاقا نشان میدهد که اتهام واهی ضد شیعه بودن برای اکثریت چچنی ها هیچ مصداقی ندارد.سکوت ما به هنگام نسل کشی مردم چچن توسط ارتش وحشی روسیه زمینه ای شد تا مبلغین سعودی برخی از مبارزان چچنی را به اندیشه ضد تشیع نزدیک کنند که این مساله فراگیری ای در چچن نداشته است.
آذری
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
این قتل عامها توسط ارمنی ها وبا حمایت توپخانه روسیه کثیف بوقوع پیوسته . این کشته شدگان آذری زبان بودند اشتباه نشه
هیتلر
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
ولی از حق نگذریم ارمنستان بهترین همسایه ایران بوده و هست ولی آذربایجان شده دشمن خونی ما...
زیاد هم شعار ندین نمیدونم آدم پسته،آدم گرگه و... جنگه دیگه آدم ممکنه تو اون شرایط بی رحم بشه بخاطر ترس از کشته شدن خودش حالا اون قاتل چه بچه باشه چه پیر خرفت.
ناشناس
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
به به! چه اسم جالبی و چه گفته های جالبتری!
ناشناس
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
مغلوم نیست چه کسانی قاتل و چه افرادی قتل عام شده اند. ولی به هر حال قتل بی گناهان درسیت نیست. درود بر کورش شاهنشاه خودمان.
ناشناس
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
اونهایی که تا دیروز داشتن از توحش عثمانیها کامنت میگذاشتند و حتی از توهین به مردم ترکیه هم دریغ نمیکردند الان کجا هستند؟! اما اینجا نه دیگه! بهانه زیاده! اینجا نسل کشی نیست اونجا نسل کشی بود! اینجا روسیه مقصره و..... جنایت در هر شکلی محکومه چه توسط عثمانی و چه ارامنه و چه هر حکومت دیگه ای اما گویا برای بعضیها اینطور نیست!
ناشناس
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
کشتار یک میلیون نفر نسل کشیه ولی 700 نفر نسل رو نابود نمیکنه. میبینید که ماشالله زیاد هم هستند.
ناشناس
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
عجب! چه توجیه جالبی؟! قتل چه یک نفر چه هزار نفر چه یک میلیون نفر همگی جنایت محسوب میشن البته برای کسانی که از انسانیت بویی برده باشن و تعصبات قومی و یا قوم ستیزی چشمش رو کور نکرده باشه