صفحه نخست

سیاست

ورزشی

علم و تکنولوژی

عکس

ویدیو

راهنمای بازار

زندگی و سرگرمی

اقتصاد

جامعه

فرهنگ و هنر

جهان

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۵۲۲۳۵
سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی لحظاتی پیش به پایان رسید.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۲
فرارو- مهمترین محور سخنان ۸ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره امروز با موضوع سیاست داخلی و خارجی را در این خبر بخوانید.

به گزارش فرارو، سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش با موضوع سیاسی آغاز شد.

ضرغامی پیش از شروع مناظره و در جمع نامزدها گفت: قرار شده است که در مناظره امروز، مجری مسامحه بیشتری داشته باشد و کاندیداها بتوانند به صحبت‌های یکدیگر پاسخ دهند.

به گفته مرتضی حیدری مجری مناظره انتخابات در ابتدای این مناظره، بسیاری از رای دهندگان گفته اند که منتظر آخرین مناظره هستند تا نامزد خود را انتخاب کنند.

محسن رضایی به عنوان اولین نامزد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مدیریت جناحی دیگر جوابگو نیست. دولت ما باید به دنبال حق مردم باشد و باید دولت فراگیر تشکیل یابد. ما باید به یک دیپلماسی موفق اقتصادی دست یابیم.

رضایی افزود: در دولت من منازعات سیاسی پایان خواهد یافت.

در ادامه علی اکبر ولایتی پرسید که سیاست آقای رضایی در پایان بخشیدن به بحث هسته ای چیست و حسن روحانی گفت که اگر کشور را می خواهیم در مسیر قرار دهیم باید به وحدت بپردازیم و مدیرانی که منزوی شده اند را برگردانیم. جذب حداکثری و دفع حداقلی را دنبال کنیم.

عارف نیز پرسید: چطور تنگ نظری ها را رفع خواهید کرد. چند روز قبل در بازار تهران دو سه نفر از کسانی را شعار درود بر خاتمی سلام بر عارف دادند، را دستگیر کردند که با کمک من آزاد شدند.

عارف از آقای رضایی پرسید: راهکار شما برای آنکه این گونه اتفاقات نیفتد چیست؟

غلامعلی حداد عادل نیز گفت: آقای رضایی در باره سیاست خارجی روش خود را توضیح ندادند بلکه در باره نتیجه صحبت کردند. روش وی در سیاست خارجی چیست.

محمد غرضی نیز از رضایی پرسید: سیاست داخلی مبنی بر جلب نظر عامه است. آیا جلب رضایت عامه از طریق کانال های تعریف شده انجام می شود؟ روش شما در جلب رضایت عامه چیست؟ آیا مشکلات داخلی کشور و عدم وجود تناسب بین استعدادهای داخلی، به شما اجازه می دهد که در سیاست خارجی روشی را انتخاب کنید که به حل مسئله کمک کند.

محسن رضایی در پاسخ به نقدها گفت: امروز افراد سرجای خود در مملکت نیستند. ما اول این کار را خواهیم کرد. افراد باید کارآمد و باعرضه باشند و رهبری را قبول داشته باشند. من در سپاه افرادی از همه جناح های سیاسی را به عنوان مدیر تربیت کردم. ما به دنبال مستقرکردن نهاد آزادی در کشور هستیم. اگر نه آزادی مثل یکصد سال گذشته در حد شعار باقی خواهد ماند. مدیریت جناحی در کشور کارش تمام شده است نه این که افراد از جناحهای سیاسی را کنار بگذاریم اینها سرمایه ما هستند. من معتقدم که ما باید به پرونده هسته ای خاتمه بدهیم. من جلوی گذشت زمان را می گیرم.

محمدباقر قالیباف به عنوان نفر دوم پشت تریبون قرار گرفت و نظرات خود را مطرح کرد. قالیباف اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی ما نباید خارج از برنامه های کلان کشور عمل کند. حوزه دیپلماسی ما نتوانسته در تحقق اهداف سیاست های خارجی ما موفق عمل کند. ما نیازمند یک تغییر در رویکردهای مدیریتی هستیم.

قالیباف پنج محور را سیاست خارجی معرفی کرد: 1. تحقق در انسجام داخلی 2. دیپلماسی فعال منطقه گرایی 3. فعال کردن دیپلماسی اقتصادی 4. دیپلماسی عمومی 5. راهبرد مقاومت مقتدرانه.

عارف در نقد سخنان قالیباف گفت: مدیران ما حتی الامکان سعی می کنند مشکلات بخش خودشان را حرف بزنند. در زمان شما در شهرداری تهران قیمت زمین شش برابر شده است. برای همین لازم است بگوئید در زمان ریاست جمهوری شما که یک مدیریت فرابخشی می خواهد برنامه شما چیست؟

غرضی نیز از قالیباف پرسید: سیاست خارجی انعکاس اقتدار داخلی است. در رابطه با سیاست داخلی آیا شما استعداد جمعی در عقبه خود دارید؟

حسن روحانی با دفاع از سیاست خارجی دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی گفت: "من تعجب می کنم از آقای قالیباف که می گوید سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است."

غلامعلی حدادعادل نیز گفت: دستگیری چند نفر در بازار که اسم آقای عارف و خاتمی را برده بودند، در واقع این اشتباه فردی بود. این اتفاق شرایط کلی کشور نیست. آقای روحانی هم که اشاره می کنند سیاست خارجی موفق بوده، بنده هم معتقدم که موفقیت های زیادی در سیاست خارجی داشتیم و در هر دوره هم مشکلاتی بوده. مثل دادگاه میکونوس و محور شرارت.

سهید جلیلی نیز با دفاع از گفته های آقای حداد عادل گفت که در دولت آقای هاشمی رفسنجانی دو حکم جلب برای آقای هاشمی رفسنجانی آمد و بعد در دوره آقای خاتمی هم ما را محور شرارت نامیدند.

عارف در این لحظه از جلیلی پرسید آیا سلام بر خاتمی خلاف قانون است و حسن روحانی نیز خطاب به جلیلی گفت که نمی شود تاریخ را تحریف کرد.

جلیلی در پاسخ گفت حمایت از کسانی که در سال 88 فتنه را انداختند و اسم آنها را بردن خلاف قانون است. اگر شورای نگهبان گفت که انتخابات صحیح است و درست است دیگر معنی ندارد کسانی بگویند که رای قانون وتو بشود، حتی اگر قبلا رئیس جمهور بوده اند.

قالیباف در پاسخ به نقدها گفت: در ارتباط با بحث آقای عارف، از قضا بعد دولت تنها مجموعه ای که میتواند بخشی نگر نباشد، دولت های محلی هستند که شهرداری ها هستند. در مدیریت من در شهرداری با همه شرایط سخت در حوزه روابط بین الملل توانستیم مجمع شهرداران آسیایی را با بیش از 100 شهر شکل دهیم و دبیرخانه‌اش دائمی در تهران باشد. شهردرای تهران بخشی نگر نبوده. در خصوص صحبت ولایتی، ایشان نکته مهمی گفتند. منابع انسانی از همه چیز در کشور مهمتر است و اولویت اول است. بازگشت نخبگان به متن تصمیم گیری اساس کار است. بنده متعرض به سیاست خارجی نبودم آقای روحانی. امروز همین که میتوانیم 6 کشور دنیا را بنشانیم با ما حرف بزنند یعنی جایگاه ایران باز شده. بیداری اسلامی مرهون جمهوری اسلامی است. ما مبنائا جلوی آمریکا ایستاده ایم. آمریکا میگوید قدرت حق است اما ما میگوییم حق قدرت است و این افتخار ماست. حرفم در حوزه دیپلماسی است که شما در آن صاحب نظرید. دست همه کسانی که در حوزه دیپلماسی زحمت کشیدند می بوسم. اینکه اروپایی ها وزرای خود را از تهران در دوره ای فراخواندند به خاطر ضعف دیپلماسی بود. کارنامه دولت های گذشته در حوزه دیپلماسی اقتصادی چیست؟

حداد عادل نیز در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مشکل اقتصادی در سیاست کشور اهمیت دارد. مشکل اقتصادی با تحریم ارتباط دارد. با مدیریت بهتر می شد و می شود آثارش را کم کرد. در سیاست خارجی حل مسئله تحریم اولویت دارد ولی چگونه؟ بعضی می گویند که اگر دم کدخدا را بببینم مشکل حل می شود. مشکل هسته ای بهانه است، مشکل با آمریکایی ها، مشکل اصل انقلاب است چون ما خواهان استقلال بوده ایم و پافشاری می کنیم با ما مخالفت می کنند. به نظر من پایه حل مشکل تحریم را باید از موضع عزت و اقتدا عمل کنیم. 40 سال آمریکا تلاش کرد چین را نادیده بگیرد و بالاخره آمریکا آمد و با چین تعامل کرد.

حدادعادل گفت: ما بحثی با آرمان  ها و اهداف ها نداریم. شما فرمدید با مدیریت این موضوع حل نمیشود از قضا معتقدم حوزه دیپلماسی ماست که نمیگذارد در سیاست خارجی با هزینه کم بیشترین نفع را ببریم. این موضوع کلیدی است.

عارف نیز پرسید: فرمودید از  موضع اقتدار و عزت مذاکره کنیم. چگونه؟

غرضی نیز گفت: آقای دکتر، عزت و اقتدار کشور مربوط به استعداد داخلی کشور است یا مکتوب در کتابهاست؟ شما زحمات زیادی درآموزش و پرورش کشیدید ولی آموزش پرورش ما و آموزش عالی جوانان را در 27 سالگی هم به اشتغال نمی رسانند. وقتی اینها توانایی ندارند استعداد را به زندگی برسانند چگونه میگویید عزت و اقتدار داریم؟ ما در نفت و ارتش و سپاه و امنیت داخلی عزت و افتخار داریم اما در بقیه زمینه ها اگر اشاره به چین میکنید این کشور بعد از تزریق تولید خود به جهان و گرفتن چهارشنبه بازارهای آمریکا و اروپا، نیکسون مجبور شد با او به مذاکره بنشیند. 

محسن رضایی در نقد حداد گفت: ما گرفتار دو گروه شدیم یکی که شعار مقاومت می دهند، گروه دیگر می گویند که کار تمام شده و برویم تسلیم بشویم. آقای حداد عادل می گویند که ما مقاومت کنیم تا آمریکایی ها با ما مذاکره کنند. در حالی که آنها می خواهند زمان را از ما بگیرند و برای همین هم وارد بحث با ما نمی شوند. آیا ما نمی توانستیم کاری کنیم که چین و روسیه با آنها همراه نشوند و آمریکایی ها در دیپلماسی شکست بخورند. به چه زبانی بگوییم اقتصاد هم نظام را حفظ میکند و هم به مردم کمک میکند. مذاکره باید قوی باشد.

علی اکبر ولایتی هم گفت: ما همواره با مشکل مواجه بوده ایم. باید مقاومت توام با تدبیر باشد در برابر زیاده خواهی ها آنها بایسیتم.

حداد عادل در پاسخ انتقادها گفت: رهبری راه را نشان داد ه اند و از همین را به عزت و اقتدار می رسیم حمایت از تولید ملی و حمایت از کار ایرانی. ما باید بنیان های اقتصادی را تقویت کنیم. اما نکته آقای ولایتی گفتند در گذشته سخت تر بوده بر عکس من فکر می کنم که امروز به دلیل قوت جمهوری اسلامی، دشمنی دشمنان با ما شدیدتر از گذشته است. در دولت آقای خاتمی به عنوان ضعف اشاره کنم یک کتابی هست به عنوان مبانی نظری و مستندات توسعه در برنامه چهارم، که در آن آمده که با بروز بحران در عرصه داخلی و خارجی کشور ایران را نمی توان یک قدرت تعبیر کرد حتی نمی توان قدرت ملی را در باره آن بکار برد. این نشان می دهد که ما نباید چنین موضعی بگیریم.

عارف در ادامه درباره کتاب مورد نظر گفت که چرا مجلس هفتم قانون برنامه چهارم را اصلاح نکردند که حداد گفت: همان موقع به دلیل اینکه قانون برنامه را از جهت این مبانی اشکال داشتیم از شورای نگهبان برگرداندیم و برخی موادش را اصلاح کردیم که یکیشان به مسائل اقتصادی مربوط بود. 100  نفر از نمایندگان مجلس نامه نوشتند که از رئیس جمهور سوال کنند که چرا چنین کتابی از طرف سازمان برنامه شما به عنوان مبانی این برنامه مطرح شده است؟

حسن روحانی به عنوان نامزد بعدی در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در زمینه سیاست داخلی، اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای تامین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگیشان خواهد بود در اقتصاد و فرهنگ و شغل و حریم خصوصی و ... باید به گونه ای باشد که مردم شب و روز در خانه و خیابان و سفر احساس آرامش کنند. مساله دوم مساله آزادی است که در همه ابعاد زندگی آزادی مسئولانه را احساس کنند. یعنی جایی که باید نظرشان را اعلام کنند و یا اینکه در یک انتخابات با آزادی تمام بیایند و حضور یابند که متاسفانه امروز در برخی موارد آزادی مردم برای حضور در عرصه انتخابات با سخت گیری هایی که نیازی نیست روبرو شده است. یکی دونمونه را آقای عارف اعلام کردند. مساله دیگر  مساله عدالت در سراسر کشور و بحث حقوق شهروندی است که همه مردم کشورمان از هر قبیله و نژاد و قومیتی، احساس کنند که شهروند یک کشور واحد هستند و از حقوق مساوی و عادلانه برخورداند و زمینه برای مشارکت همه مردم فراهم کنیم تا مردم با اعتماد کامل مشارکت کنند و این تنها برای انتخابات و 22 بهمن نباشد. تا کشور به سمت انسجام و قدرت ملی حرکت کند. برای اینکار نیاز به عقلانیت و اعتدال و دوری از افراط و تفریط داریم. در سیاست خارجی هم باید منافع کشور و امنیت ملی را حفظ کرده و شرایطی فراهم کنیم که فرصت های لازم برای مردم ما بوجود آید. اینکه اشاره شد در بحث ها در دولت سازندگی یا اصلاحات سیاست خارجی ما ایراد داشته، تعجب میکنم که اشاره میکنند به حرفی که در گوشه سایتی آمده است. خوب است به کتابی که اخیرا البرادعی نوشته نگاه کنیم که میگوید جنگ پشت دروازه ایران بود و ایران جلوی آن را گرفت و 3 وزیر اروپایی را به ایران دعوت کرد و آنها را سپر قرار داد. استراو هم گفت جنگ حتمی بود و من اعلام کردم احمقانه است. نباید واقعیت های تاریخی را تحریف کنیم. امروز هم باید شرایط کشور را حفظ کنیم. البته در سیاست های خارجی و مهم همه جا تایید رهبری و هدایت های ایشان هم بوده. 

حدادعادل در نقد سخنان روحانی کفت: من از جناب روحانی سوال میکنم در تبلیغات انتخاباتی شما در سیاست خارجی آمده بود که باید با کدخدا کنار بیایم. نمیدانم به شوخی گفتید یا به جد. این کدخدا اگر آمریکاست یعنی ما رعیت آمریکا هستیم؟

جلیلی نیز در نقد سخنان روحانی گفت: در بحث سیاست خارجی، دفاع از حقوق و ارزشهای ملت مهم است. آقای البرادعی میگوید: نه تنها پیشنهاد سه کشور اروپایی ناچیز بود بلکه لحن توهین آمیزی داشت و متکبرانه. این طرح تا جایی پیش رفته بود که قول میداد اروپا دانشمندان ایرانی را تحت پوشش قرار دهد. خود روحانی هم در کتابش میگوید: اگر نگوییم هیچ ایران مابه ازای اندکی دریافت کرد. 

قالیباف نیز در نقد سخنان روحانی گفت: در سال 82 که فرمانده نیروی انتظامی بودم و شما دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، در سالگرد حمله به کوی دانشگاه، هر سال برنامه میگرفتند یک جلسه من گفتم اجازه بدهید دفتر تحکیم وحدت مراسم را بگیرد. شما اشاره به این میکردید که بابا دنبال دردسر هستی ول کن چه مجوزی. این اصرار من بود که اجازه بدهیم دانشجو حرفش را بدهد ولی در چارچوب قانون. در شورای امنیت کشور هم در سال 82 جلسه ای برگزار شد، من معتقد بودم پشت حوادث سال 82 حوادثی که در کوی دانشگاه یا خوابگاه طرشت علامه اتفاق افتاد نیروی انتظامی تمام قد جلوی لباس شخصی ها افتاد و اجازه ندادیم حوادث 78 رخ بیاید. میگفتم پشت حوادث دانشجویان نیستند. در جلسه اصرار کردم اگر دانشگاه اشکال دارد، به نیروی انتظامی اجازه ورود بدهید. من با اصرار این  مجوز را گرفتم.  به خاطر اینکه معتقد بودم سیاسیون پشت این ماجرا هستند نه دانشجویان. یکی از نمایندگان مجلس ششم که مستند دارم در حوادث کوی دخالت داشت در ان جلسه ما، اخلال کرد.

محسن رضایی در ادامه گفت: من صحبت های روحانی و جلیلی را گوش می کردم می گفتم که حرف بزنم یا نزنم. اجازه بدهید به صراحت بگویم. واقعیت این است که افراط و تفریط شده است هم در زمان آقای جلیلی و هم در زمان آقای روحانی. باید به این کار پایان داده شود. آیا باید از گذشته مان بی کم و کاست دفاع کنیم. اگر این طور بوده که نباید این هم مشکل داشته باشیم. بهتر است صادقانه رفتار کنیم.

جلیلی در نقد به رضایی گفت: بین حق و باطل راه رفتن معنی اش دوری از افراط و تفریط نیست. اینکه این کار را کنیم، نشاندهنده دوری از افراط و تفریط نیست. اطلاعاتی هم که آقای رضایی فرمودند مبنایش درست نیست. زمان لاریجانی معاونش با سولانا به توافق رسیدند اما سولانا زد زیرش و قبول نکرد.  

حدادعادل گفت: جناب رضایی طوری صحبت میکنند که انگار همه ماها غیرمردمی هستیم و فقط جناب ایشان غصه مردم را میخورد. همه ما به فکر مردم هستیم و برای مردم این حرفها را میزنیم. راه ها متفاوت است ولی هدف تامین سعادت و رفاه مردم است.

علی اکبر ولایتی نیز گفت: با تائید نظر آقای رضایی بگویم که آقای لاریجانی به توافق نزدیک شده بود اما وقتی به نتیجه نزدیک شده بود یکی از مقامات کشور در نماز جمعه گفته بود که ما مذاکره نمی کنیم و آقای سولانا عقب نشینی کرد. این موارد دیگری هم دارد. جلیلی (خطاب به ولایتی) در این لحظه گفت: این اطلاعات درست نیست. درباره خودتان هم اطلاعات دقیق تر را میگویم.

حسن روحانی در پاسخ گفت: نکته ای که آقای دکتر درباره مساله کدخدا گفتند سوال این بود آیا مذاکره با آمریکا راحت تر است یا اروپا. من گفتم آمریکا. چون  کدخدای اروپاست. شما شاید از برخی سایت های مغرض این جمله را گرفتید. در رابطه با بحث البرادعی، اینکه گفتم ممانعت از جنگ مال سال 82 است نکته ای که شما گفتید مال سال 84 است.  از آقای قالیباف خیلی تعجب میکنم. درست است باید رقابت کنیم ولی نه اینجوری. آقای قالیباف دلم نمیخواست بگم. آنجا بحث این بود شما میگفتید دانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم. ما میگفتیم راه این نیست که مجوز بدهیم و دستگیر کنیم. من راجع چند کلانتری به شما گزارش دادم. شما چی گفتید؟ نمیخواهم بازگوکنم. گفتید کل آدمهای سالم من این تعداد است. برنگردید به بحث های آن زمان، این سینه من پر است از مسائل فراوان. حرف برای گفتن زیاد داریم. بگذارید رقابتمان سالم و درست باشد. شورای عالی امنیت ملی هم مدافع اقوام بوده به این شورا اتهام نزنید. از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن است هیچوقت پادگانی فکر و عمل نکردم.جزو افرادی هستم که حقوق  خواندم، من سرهنگ نیستم. حقوقدان هستم. حواسمان باشد چگونه  حرف میزنیم. هرچه اطلاعات لازم باشد در ذهنم دارم که بگویم. 

قالیباف (خطاب به روحانی) گفت: من در رابطه با آزادی در مقابل اقوام و دانشجوها و اقلیت ها یکسان عمل می کنم. بهترین رابطه بین پلیس و دانشجو در زمان فرماندهی من بوده است. من در مقابل لباس شخصی های ایستادم و هزینه اش را هم دادم. من می گفتم که طبق قانون احزاب به دفتر تحکیم وحدت اجازه تجمع بدهید و شما گفتید ولش کن حوصله داری بابا. نماینده رسمی دفتر تحکیم آمد و به او گفتم که قانون به شما اجازه تجمع می دهد اما دفتر تحکیم نیامد.

غرضی در این لحظه به مجری برنامه اعتراض کرد که بحث دو نفره بین قالیباف و روحانی به سود مردم نیست. او گفت که هیچ کس در این برنامه نمی دهد و همه دارند برنامه "ادبیاتی و عرفانی" می دهند.

روحانی در ادامه افزود: من شیوه تخریب را نمی پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم. من حاضر نیستم اسناد سری را افشا کنم. بحث من پلیس نیست بحث شیوه آقای قالیباف است. آقای رضایی با لحنی صحبت می کنید که انگار نظراتشان انجام نشد. شما یادتان رفته که گفته بودید شورای امنیت سازمان ملل بهتر از شورای حکام است. اولین جلسات شورای امنیت را چه سایتی افشا کرد. ما اگر می خواهیم رقابت کنیم رقابت سالم کنیم.

رضایی در پاسخ به روحانی گفت: حرف اساسیم این بود که ما اینجا میخواهیم یک اطلاعاتی به مردم بدهیم که مردم تصمیم بگیرند. چرا طوری صحبت میکنیم که گویی اشکالی نیست. آیا معنای حرف این است که اگر شما رئیس جمهور شدید میخواهید با همان وضع قدیم کشور را اداره کنید؟ چرا به اشکالات اشاره نمیکنید؟ به عنوان نمونه گفتم مذاکراتی که اشاره کردید منجر شد کشور جنگ نکند اما نمیشد با هزینه کمتری این کار را میکردید. سوالم مودبانه است. روحانی اگر بخواهد با این عصبانیت و داد و بیداد سکان کشور را به دست بگیرد خدا به داد کشور برسد. 

روحانی من عصبانی نشدم اشکالاتی بود که من سعی کردم با صدای رسا پاسخ بدهم.

محمد رضا عارف به عنوان نامزد بعدی سخن گفت و اظهار داشت: در مناظره اول جمع بندی این بود که کشور با مشکلاتی رو به روست. چه کسانی مسئول وضع موجود هستند. مردم حق دارند که بدانند چه کسانی این مشکل را بوجود آوردند. تمام قوا در اختیار اصولگرایان بود. در قوه مجریه همه افراد حذف شدند. عملکرد هشت سال گذشته نشان داد که ما نمی توانیم خودمان را به یک جناح خاص محدود کنیم. عملکرد دولت اصلاحات با شعار سیاسی آمد اما در عمل یک کار فراگیر را دنبال کرد. 173 میلیارد دلار نفت صادر شد در حالی که بیشتر از 630 میلیارد دلار در دوره اخیر درآمد داشت. گرانی را کنترل کردیم و ارز را تک نرخی کردیم. این که جریان موهوم انحرافی را مسئول وضع کشور بدانیم پذیرفتنی نیست. جریان اصولگرا مسئولیت خودش را بپذیرد.  اولویت اول من فصل سوم قانون است، من معاونت اقوام را تشکیل خواهم داد.

غرضی در نقد سخنان عارف گفت: از اول جلسه تا حالا بحث سر دو گروه اصلاح طلب و اصولگراست و سی سال کشور دست این بزرگان است. قدرت سیاسی در انحصار این دو گروه است هر روز که روی کار می آیند دیگری را حذف میکنند. اگر کشور دست دو گروه بود، دو نفر اینجا نشسته بودند. از اصولگراها 4-5 نفر و از اصلاح طلب ها چند نفر اینجا هستند. این نشانه شکست اصولگرایان و اصلاح طلبان است. تکلیف ما را این دو گروه روشن کنند آیا آیه قران نفی احزاب است یا اگر نیست بگویند متعلق به چه گروهی هستیم. دبیر کل یک حزب در انتهای کار گفت قانون اساسی حزب اصلاح طلب منشور سازمان ملل است. آیا رویمان می شود در کشور هنوز بگوییم که اصلاح طلبیم. رای و دولت دارید نوش جانتان اما اینکه اصلاح طلب تحت این عناوین بخواهد به میدان بیاید با ایراد به نیروی انتظامی و ... بخواهد حکومت کند، دوباره عده ای از رهبری حزب عبور میکنند .... حرفهای عارف نشان داد هم اصلاح طلب است و هم با اسامی که می آورند میخواهند از آنها غرض کنند  تا مردم به آنها رای بدهند. گروه های اصلاح طلب و اصولگرا وضع خود را با متن مردم مشخص کنند.

 حدادعادل در نقد سخنان عارف گفت: من با آقای عارف موافقم که شایسته سالاری باشد اما این که همه اشکالات را به گردن اصولگرایان بیندازند. در دوره اصلاحات هم در بعضی از وزارتخانه ها تا آبدارچی را عوض کردند. ما که با هم رفیقیم آقای عارف. در مجلس اصلاحات با من چه کردند؟ شورای نگهبان اعلام کرد بعد از شمارش صندوق ها من رای دارم. اول وزارت کشور رای من را عمل کرد و کلی مشکل درست کردند. آقای عارف می گوید مشکلات امروز کشور زیر سر اصولگرایان است در حالی که آقای احمدی نژاد خود را اصولگرا نمی داند. ما نمی گوئیم هیچ تقصیری نداریم ولی یک کم هم از تحریم بگوئید که مشکل درست کرده است.

محسن رضایی در ادامه گفت: ما به خاطر خدا و مردم بر گذشته صلوات بفرستیم و الان باید مشکلات را حل کنیم.

علی اکبر ولایتی گفت: اگر ایرادی که گرفتید در دوره اصلاحات کسی را در مسئولیت های بزرگ گذاشتید. اگر اصولگرایی در سمت ریاست جمهوری قرار بگیرد نباید جامعه را تقسیم کند.

جلیلی خطاب به عارف کفت: چرا در زمان دولت اصلاحات در اعتراضی می شد، با بی تدبیری برخورد شد. سعید جلیلی چند مثال زد که در چند اعتراض اجتماعی در زمان اصلاحات چندین نفر کشته شدند. او گفت که دانشجوی ستاره دار در زمان دولت اصلاحات مطرح شد. به گفته آقای جلیلی در زمان اصلاحات عدالت در رسانه ها اجرا نمی شد و اکثر رسانه های در دست عده ای خاص بود که به روزنامه های زنجیره ای معروف شد. او با اشاره به انتخابات 1388 گفت که اوج مشارکت مردم بود، اما عده ای آمدند "فتنه" برپا کردند و دشمنان ایران را امیدوار کردند.

عارف در جواب جلیلی گفت: ما تفکر اصلاح طلبی را یکی از تفکرهای اصلی انقلاب و نظام می دانیم. من در زمان وزارتم از معاونانی استفاده کردم که در جناح اصولگرا بودند. آقای خاتمی وزیری در کابینه داشت که به او رای نداده بود. در هفت سال تمام جریان اصولگرا پشت سر آقای احمدی نژاد ایستادند. یکی از مطالبات اصلی دانشجویان مسائل مرتبط به اتفاقات سال 88 است. باید این اتفاقات بررسی شود. ما باید از گذشته عبور کنیم. رسانه ملی تصویر آقای خاتمی را به عنوان جاسوس نشان داد. این یکطرفه سوی قاضی رفتن است. چرا باید بر هم برچسب بزنیم. چهار سال خداوند به من توانایی داد که در خصوص اتفاقات 88 سکوت کنم اما درد  کشیدم.

عارف در پاسخ به حداد گفت: اینگونه نیست که هر کاری دردولتهای گذشته شده را توجیه کنم. اشتباهات را با شهامت می پذیرم. بنایم این است که اصلاح کنیم.  

جلیلی گفت: من به جز 2-3 اطلاعاتی که دادم به شما برچسبی زدم و یا چماقی برداشتم که شما می فرمایید؟ آیا قبول ندارید که ظلم بزرگی به نظام شد؟

عارف گفت: قطعا قبول دارم که ظلم به نظام شد اما باید سهم تک تک گروه ها را مشخص کنیم.

جلیلی افزود: اگر سوالی مطرح و اطلاعات دقیقی بیان میشود اینکه بگوییم اینها چماق است، اگر بعدا در دولت برویم که همه را چماقدار میخوانیم.

غرضی نیز گفت: در هر دو دولت، وزیر نفت که عوض شد، قیمت نفت افتاد. من که رفتم قیمت نفت از 29 دلار شد 7 دلار. در دولت بعد هم همینطور شد. سینه من مال مال عذابی است که چشیدیم. بپذیریم عناصری که در دولتها منصور کردیم، انتخابی نبود انتصابی بودند. هر دو وزیر در اصولگرا و اصلاح طلب آمدند قیمت نفت افتاد. نشناختن دنیا و وظیفه و روی کار آوردن ادمهایی که منصوب به ستادهای ما هستند گرفتاری اش فراوان است بیاییم تعهد کنیم از رفقایمان دعوت نکنیم. 

علی اکبر ولایتی در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: گاه ممکن است برداشت نادرستی وجود داشته باشد، این برداشت از مشکلات حاد جامعه و روش دولت فعلی به این برداشت منجر شده است. بخشی از مشکلات اقتصادی در تحریم ها ریشه دارد. باید افرادی متصدی امور شوند که تجربه داشته باشند. چون در دوره بعد از جنگ مذاکره کردیم به طوری که حتی یک وجب از کشور ما دست دیگران نماند. هسته ای سخت تر از قرارداد 598 نیست. بخشی دیگر از مشکلات از سوء تدبیر پیش امده است. به این معنی اگر کسی مثل ما نمی اندیشید او را نادیده بگیریم و خانه نشین کنیم. اگر من رئیس جمهور شوم تامل سازنده با دنیا فراهم خواهم کرد. رابطه با چند کشور محدود آفریقایی و آمریکایی خوب است اما فایده ای چندانی به همراه ندارد. گذرنامه مردم ایران طوری نباشد که در ورود مورد بی احترامی قرار نگیرد. متاسفانه اکنون برخورد با ایرانیان در خارج مناسب نیست و ما تلاش می کنیم که مطابق شان ملت وضعیت بهبود یابد.

حداد در سوال از ولایتی پرسید: بر خلاف آقای ولایتی حل مسئله هسته ای را سخت تر از آتش بس جنگ می دانم. امروز در اثر افزایش قدرت ما دشمنی با ما بیشتر شده است.

حداد خطاب به عارف ادامه داد: ما جلوی قانون شکنی آقای احمدی نژاد ایستادیم. در سال 88 آن کاندیدایی که آمد دم از قانون می زد، چگونه آمد قبل از اینکه در صندوق ها باز شود گفت که من پیروز شدم، آیا این تحریک مردم نیست؟ شما چرا سکوت کردید در مقابل این قانون شکنی؟

سعید جلیلی نیز در نقد سخنان ولایتی گفت: شما در دوران خود هم فرمودید من با دنیا آشتی خواهم کرد و قهر نباشیم. در بحث روابط بین الملل قهر و آشتی مثل مسائل فردی نیست. بحث منافع است. اگر منافعمان تعارض داشته باشد باید دفاع کنیم. الان که از مردم بحرین دفاع میکنیم به معنای قهر با دنیا هست؟ یک زمانی با بن علی و مبارک قهر کردیم و امروز مردم این کشورها با ما دوست هستند. در دوران 16 سال شما مسئولیت برخی کارها را می پذیرید؟ یکی اش گفتگوهای انتقادی با اروپا. بعد از موضوع جنگ اول خلیج فارس. آنها گفتند در بیانیه 1992 که باید گفتگوها انتقادی باشد درباره نگرانی راجع به رفتار ایران و بخصوص درباره حقوق بشر و سلمان رشدی و ... آخرش 7 سال بعد بیانیه دادند و آن حکم را دادند درباره هاشمی و گفتند ملاقات در سطح وزیران با ایران تعلیق می شود. باید اینجا تحلیل دقیقتری ارائعه کنیم. 598 بعد از حمله صدام به کویت و بعد از اینکه هیچکس دفاع نکرد از صدام، این قطعنامه صادر شد. این حاصل تلاش 8 سال رزمندگان است. قبل از حمله صدام به کویت کاری توانستید بکنید؟

علی اکبر ولایتی گفت: دیپلماسی این نیست که برویم و در کشور دیگر خطابه بخوانیم. سارکوزی از من دعوت کرد و ما به توافق رسیدیم. اما بعد متوقف شد. در همان زمان با تاکید آقای رئیس جمهور به فرانسه رفتم بعد دولت ایران به نماینده دولت فرانسه گفت که کسی که آمده پاریس نماینده ما نیست. آنها پذیرفته بودند که سانتریفیوژ کار کند فقط تعدادش محدود شود. هم غنی سازی داشته باشیم و هم مشکلات بین المللی پیدا نکنیم. مطلب دیگر در باره روسیه است که آقای پریماکوف گفت که اگر قول بدهی و آقای پوتین بیاید و دست خالی نباشد اما این اتفاق نیفتاد. پیشنهادهایی هم که آخرین گفتگوهای هسته ای شد نیز همین را نشان می دهد پیشنهادهایی در باره توقف و کاهش برخی فعالیت ها مطرح شد و به جای آن چند تا از تحریم ها برداشته شود اما اتقاق نیفتاد. مذ اکرات هسته ای به شیوه فعلی اشکال دارد و مشکلات از اینجا آغاز شده است. درباره آنچه آقای قالیباف گفتند، نماینده اش آقای اسماعیلی هم در جلسه دیگری گفت معلوم شد از تاریخ اطلاعی ندارم. ملاقات من و میتران بعد از جنگ بوده و هیچوقت نگفتم با میتران قهوه نخوردم. در رابطه با صحبت جلیلی، بنده عرض میکنم دیپلماسی این نیست که انسان در برابر کشورهای دیگر خطابه بخواند. دیپلماسی این نیست که ما یک طرف بنشینیم و آنها طرف دیگر و ما حرف مشخص بزنیم بدون اقدامات دیگر. اینکه می فرماید مال 20 سال پیش است و الان وضعیت فرق کرده ناچارم موضوعی را مطرح کرد. زمانی بعد ازاینکه به قطعنامه های شورای امنیت نرسیده بودیم، آقای سارکوزی مستقیم از من دعوت کرد، برای مذاکره. من با رئیس جمهور صحبت کردم گفت برو. رفتم و یکساعت ملاقات کردیم. ما با سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم که غنی سازی تعلیق نشود. مثلا 4-5 هزار سانتریفیوژ داشته باشیم. قرار بود ظرف یک هفته یک تیمی به ایران بیایند. سارکوزی گفت من به ایران می آیم و دست دولت و رهبر شما را می فشارم. من آوردم در داخل کشور و منتقل کردم کار متوقف شود. همان زمان که با تاکید رئیس جمهور به فرانسه رفتم ، قائم مقام وزارت خارجه کاردار فرانسه را خواست و گفت که این آقا که آمده نماینده ایران نیست. متاسفانه دولت جواب نداد و نه تنها جواب نداد، موقعی که چنین حرفی به کاردار زدند، وزارت خارجه گفت اگر این خبر زودتر به فرانسه رسیده بود ملاقات تو و سارکوزی لغو شده بود. می شود کشور را به تحریم ها نرساند. در رابطه با روسیه هم همین اتفاق افتاد. گفتند اگر قول بدهی پوتین بیاید ایران و دست خالی برنگردد ما او را می آوریم. من آوردم ولی بازهم کارشکنی کردند. در آلماتی 2 آنها پیشنهاداتی کردند که میشد پیش رفت ولی آقای جلیلی نپذیرفت. گفتند غنی سازی 20 درصد را تعلیق و فردو را کند کنی، 3 تحریم را برمیداریم. در پاسخ به آنها گفتند این کارها را میکنیم شما کل تحریم را بردارد. حرف من این است که باید قدم به قدم پیش رفت. کاری که کردند نشان داد نمیخواهند کار پیش برود. اصولگرایی انعطاف ناپذیری نیست. در رابطه با مصالح ملی باید بتوانیم از دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم. دیپلماسی معامله و تعامل است. سرسختی نشان دادن  نیست. دیپلماسی بیانیه پشت میز خواندن  نیست. اگر اینطور نبود وضع ما به اینجا نمی رسید.

جلیلی به ولایتی نیز گفت: اگر اطلاعات دیگرتان مانند اطلاعات نشست آلماتی باشد که واویلاست. نوار آن نشست هست و خدمت آقا (آیت الله خامنه ای)ارائه شده است. آیا باید افتخار باشد که یک کارشناس در کاخ الیزه (لوید) می خواهد بیاید به ایران و نیامد؟ در آلماتی ما گفتیم که ما حاضریم گامهای متقابل برداریم. کاری که آنها درش گیر کردند و جوابی برای منطقمان نداشتند، امروز متاسفانه از سوی فردی مثل شما باید اینطور بیان شود؟ واقعا سوالم این است که اگر اینگونه در سیاست خارجی که حوزه جدی است و منافع کشور است برخورد کنیم حتما نمیتوانیم. کی گفته در گفتگوها فقط اعلام موضع کردیم؟ از سال87 فقط یک قطعنامه صادر کردند و نتوانستند دیگر اجماعی داشته باشند. 

ولایتی گفت: جناب دکتر جلیلی کلاس فلسفه نیست. شما چند سال مسئول هستید و هیچ پیشرفت نکردید . بلکه مشکلات بیشتر شده است. هنر دیپلمات این است که تلاش رزمندگان هدر نرود.

جلیلی پاسخ داد: حوزه سیاست خارجی حوزه اندیشه است و ما باید بر اساس اسلام ناب این کار را دنبال کنیم. آقای ولایتی جوابم را ندادند در باره گفتگوهای هسته ای؟

محمدرضا غرضی در سخنان کوتاه خود گفت: اگر استعداد داخلی فزون شود سیاست خارجی درست می شود. اگر مردم به من رای بدهند برنامه ام انسجام داخلی خواهد بود. اگر به من رای دهید می گویم استاندار هر استان را مردم انتخاب کنند.

حدادعادل نیز در سخنان پایانی خود گفت: بنده تاکید می کنم که در انتخابات نه خودم باید سیاه نمایی کنم نه هیچ کاندیدای دیگری. این که دوره فعلی را زمستان نام بگذاریم و بگوئیم که بهار می خواهیم.

سعید جلیلی که نزدیک به یک دقیقه برای سخنان پایانی خود فرصت داشت گفت: حوزه سیاست خارجی حوزه اندیشه است. بر اساس اسلام ناب باید این گفتگو را دنبال کنیم با سازوکار قوی و مدیریت هوشمند که گفتمان را باور داشته باشد. اگر ما اینکار را  نتوانیم انجام دهیم دچار ضعف می شویم. این یک بحث اساسی است. سوال من را آقای ولایتی جواب نداد که چرا بعد از 7 سال گفتگویشان تحریم های داماتو صادر شد و برای رئیس جمهور وقت هم حکم جلب آوردند.

روحانی نیز در سخنان پایامی خود اظهار داشت: ما باید جوری کشور را اداره کنیم که همه چیز را بببینم. استقلال وقتی که همه کارخانه ها خوابید اون هم استقلال است. وقتی هم دچار مشکل شدند منافع ملی را بببینم. سانتریفیوژ خوبه که بچرخه به شرطی که کارخانه و چیز دیگر بچرخه. هر روز جشن گرفتند که همه چیز تمام شده نتوانستند و شرایط دنیا را نشناختند. حل و فصل مسائل بین المللی، اگر قدرت داخلی خودمان را تقویت کنیم و دولت ما یک دولت فراگیر باشد، قدرت ملی وقتی است که ما آزادی بدهیم به همه مردم. قدرت ملی زمانی خواهد شد که در همه زمینه ها مردم حضور فعال داشته باشیم. بعد از قدرت ملی داخلی با تدبیر با دنیا مذاکره کنیم. با اعلام مواضع کار پیش نمی رود با خواندن مقاله کار پیش نمی رود. در صورتی که ما مسئله را شناخته باشیم و بدانیم راه حل چیست، نه افرادی که تجربه لازم را ندارند.

رضایی نیز در سخنان پایانی خود گفت: در این جلسه سه نفر از دوستان که ائتلاف کردند، اختلاف جدی دارند. عده ای از دوستان در گذشته ماندند. شرایط کشور تغییر کرده و ماندن در گذشته فقط وقت مردم را می گیرد. برنامه ما این است که در سیاست داخلی و خارجی اولویت بهبود وضعیت مردم است. ما باید روابط خارجی مان را هدفمند کنیم. ما باید برنامه هسته ای مان را از بن بست خارج کنیم. مگر می شود که کشور را با شعار معطل نگه داریم.

عارف میز در سخنان پایانی خود گفت: خودم را به مطالبات به حق همه اقشار متعهد میدانم و امیدوارم در دولت آینده به مطالبات همه آنان در ارتباط با منزلت و معیشت و گرانی رسیدگی جدی شود و همه دست به دست هم دهیم ایرانی آباد و سرفراز داشته باشیم. * بخش اول مناظره پایان یافت.

بخش دوم مناظره

بخش دوم مناظره شروع شد، به گفته مجری برنامه بر اساس نظر سنجی نزدیک به 45 میلیون نفر مناظره های قبلی را تماشا کرده اند.

رضایی در پاسخ این سوال که دولت شما برای بیداری اسلامی چه برنامه ای دارد گفت: یداری اسلامی از موفقیت های بزرگ انقلاب ماست. مشکل الان بیداری اسلامی این است که همه سیستمهای جاسوسی و تبلیغاتی بسیج شدند که از ارتباط با ایران بازدارند. سوریه نقطه ضعفی شده که تلاش دارند ارتباط بیداری اسلامی را با ما کاهش دهند. از جزئیات این مسائل خودم و دوستانم آگاهم و میدانم چطور این فرمان را بچرخانم که بیداری اسلامی با ما متصل باشد. دلیل ندارد از جریانی حمایت کنیم که برای ما منافعی نداشته باشد. الان پای ما به سواحل مدیترانه رسیده و باید از فرصتش استفاده کنیم. از نظر فرهنگی و اقتصادی باید ارتباطمان با بیداری اسلامی را پیش ببریم. صرفا از نظر سیاسی ممکن است پیشرفتی نداشته باشیم. * غرضی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم ها به خاطر برنامه هسته ای کشورمان است تحریم های اعمال شده قبل از چالش هسته‌ای چگونه قابل توجیه است؟ گفت: من تحریم ها را خیلی اهمیت نمیدهم که چه قبل باشد و چه بعد. دولت موسوی سال 15 تا و دولت هاشمی سالی 18 تا و خاتمی سالی 28 تا و الان خرج کشور 40 میلیارد بیشتر نیست و ما میتوانیم کشور را اداره کنیم. اینکه فکر کنند با این حرکت ها گرفتاری برای ما درست کنند، اشتباه است. اشتباهات زیادی آمریکائیها کردند. سعی میکنم مجموعه استعدادهای داخلی را طوری گسترش دهم که این مسائل پوشش داده شود. من که کلا در تحریم زندگی کرد. 10 سال فراری بودم و در تحریم بودم. انقلاب شد وزیر شدم و بازم رفتیم در تحریم. من با تحریم زندگی کردم و اصلاً از اول زندگی ام در تحریم بوده ام.  

عارف نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه عملی دولت شما برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی چیست؟ گفت: ما باید سطح روابط را بالا ببریم و پیام صلح و فرهنگی را به دنیا ارسال کنیم. ما چهار میلیون ایرانی در خارج داریم اگر ارتباط درستی داشته باشیم می توانیم پیام را بفرستیم. از دیپلماسی فرهنگی، ورزش و هنر برای رساندن پیام صلح به دنیا استفاده کنیم. جناب آقای خاتمی مبتکر گفتگوی تمدنها و آقای هاشمی رفسنجانی که روابط خوبی با کشورهای عربی دارند، می توانیم از این استعدادها استفاده کنیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که از نظر شما مرز بین سیاه نمایی و نقد چیست گفت: موضوع نقد این است که واقعیتی اتفاق افتاده و ما باید آن ایراد را برطرف کنیم. ما باید بگوئیم ایرادها کجاست و چگونه باید رفع شود با نقد نقادان یک نوع ارزیابی صورت می گیرد و در این ارزیابی ما در یک روند بهبود امور قرار می گیریم. این نقد سازنده است یعنی اشکال پیدا شده و ما راه حل ارائه دادیم. سیاه نمایی یعنی اشکال کوچکی بوده اما ما چند برابر آن را نشان بدهیم. واقعیت این است در اقتصاد و آزادی ها و دخالت های ناروا است ولی واقعیت را به اندازه بگوئیم نه بیشتر.

حدادعادل در پاسخ این سوال که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند به چه معنا است، گفت: با بینشی که اما داشت 34 سال است که صحت این گفته ثابت شده است. باور به خدا، باور به مردم و باور به خود به گفته مقام رهبری، حضرت امام داشت. امام یک مردم شناس آسمانی بود. امام به اعتبار توکل به خدا و شناخت از مردم گفت که امریکا هیچ غلطی بکند. امروز هم ما باید به نیروی این ملت متکی باشیم و سعی کنیم با الگوی اسلامی تقوی و تدبیر کار کنیم.

ولایتی در پاسخ به این سوال که اختلاف بین قوا حقوقی است یا ساختاری؟ گفت: همکاری بین قوای سه گانه اصل است. قوه مجریه شاخص تر است در این بین. در سالهای اخیر بی اعتنایی دولت به مصوبات مجلس و بعضی درگیری هایی که مردم شاهد هستند، آنها را رنجانده است. مردم رنج می برند وقتی گرانی زیاد است و بیکاری وجود دارد، مسئولان با هم درگیر هستند.

در پاسخ به این سوال که در یک سال گذشته هیجده بار ماهواره های برون مرزی ایران از سوی آمریکا قطع شده است، فکر می کنید دلیل این اقدام به رغم ادعای آزادی اطلاعات چیست؟ محمدباقر قالیباف پاسخ داد: قدرتهای بزرگ اعتقادی به حرفهای که می زنند ندارند. در حقوق بشر نمونه دیگر است در جایی عکس العمل نشان می دهند و در جای دیگر هیچ واکنشی نشان نمی دهند. این یک رفتار دوگانه است.

سعید جلیلی در پاسخ به این پرسش که "راه حل آمریکا برای حل مشکلات منطقه نظیر فلسطین، بحرین و افغانستان زور است در حالی که ایران پیشنهاد دیگری داشته" گفت: بین دو پارادیم ایران و امریکا تعارض جدی وجود دارد. جزو اصول سیاست خارجی آمریکا حمایت از اسرائیل است در حالی که در سیاست خارجی ما کاملا برعکس است. دفاع از حقوق مردم برای ما اصل است ولی آمریکا این طور نیست دنبال سرمایه داری و مواردی نظیر آن است.

 علی اکبر ولایتی در پاسخ به میزان اختیارات ریاست جمهوری با شعارهایی که داده اید، گفت که اگر کسی می گوید که اختیارات کم است بهانه گیری می کند. اگر هم دولت خیال می کند که قوانین کم است می تواند درخواست بدهد و مجلس قوانین جدیدی تصویب کند.

درباره این سوال که" راهکار شما برای به کار گیری تجربیات و استفاده از د ولت های قبل چیست؟" محمدرضا عارف پاسخ داد: من بحث شایسته سالاری را مطرح کرده ام. ما باید برای استفاده از نیروهای برجسته ای داشته ایم که باید از آنها استفاده کنیم. باید پایداری مهندس میرحسین موسوی، سازندگی دولت هاشمی، اصلاح طلبی دولت خاتمی و پشتکار دولت احمدی نژاد استفاده کنیم. من از ظرفیت و تجربیات هر هفت نامزد و نامزدهایی که صلاحیت شان احراز نشد استفاده خواهم کرد.

جلیلی در پاسخ به این سوال  که شما حماسه 9 دی را چگونه تحلیل میکنید گفت: سوال خوبی است و جایش خالی بود. 22 خرداد 88 یک اوج در کشور بود به لحاظ مانور جمهوریت نظام. نظام توانست آن را به رخ جهان بکشاند. مشارکت گسترده در سازوکار بسیار عالی و رقابت سیاسی. عده ای این اوج و قله موفقیت و پیشرفت را میخواستند تخریب کنند. کارهایی کردند و دشمنان را امیدوار کردند. دشمنانی که فهمیده بودند نظام به اوجی می رسد و ظرفیت بزرگی بود برای موفقیت های بیشتر ولی متاسفانه عده ای آن فتنه را به پا و ظلم به نظام و طرفداران خودشان کردند. یکی از ویژگی های نظام ما که متمایز از دیگران است، امنیتش پشتوانه مردمی دارد و نه به خاطر دستگاه های پلیسی. 9 دی اوج حضور مردم بود برای مقابله با ظلمی که به نظام شد. فتنه ای که به پا شد به واسطه حضور حماسی مردم خاموش شد و این یکی از امتیازات نظام سیاسی اسلام است.

رضایی درباره این سوال که آیا شما سفرهای استانی را در دولت تان ادامه خواهید داد؟ گفت: بله ادامه خواهم داد ولی با یک شیوه جدید. مردم سالاری دینی یک جاده دو طرفه است. مردم حق دارند که مسئولان را مورد سئوال قرار دهند. اختیارات استانها را بیشتر می کنم و رقابت و تولید فرهنگ و ثروت را افزایش می دهم. من در جنگ سه نزدیک بود اسیر بشوم. من می روم در محل کار. در صحنه عملیات پا به پای مردم راه می افتم.

غرضی در جواب این سوال که "با توجه به ضرورت تامین آزادی ها، حدود و مرزهای این آزادی چیست چه تفاوتی میان آزادی در جامعه اسلامی و غربی وجود دارد" گفت: آزادی اگر قرار باشد قسمت کوچکی را در بر بگیرد این آزادی محدود است. حد آزادی کجاست اگر آزادی موجب ضرر به خود و دیگری بشود آزادی نیست.

قالیباف در پاسخ به این سوال که امروز جمهوری اسلامی تبدیل به قدرت جهانی شده دولت شما چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیت های راهبردی نظام از جمله ریاست بر جنبش عدم تعهد و قدرت در منطقه و نفوذ در آمریکای لاتین دارد،گفت: در حوزه سیاست خارجی اینکه امروز فرصت و ظرفیت های بزرگی هست شکی نیست. موقعیت جغرافیای ما این فرصت را فراهم کرده که از دیپلماسی اقتصادی استفاده کنیم. تقویت در داخل با همکاری در کشورهای همسایه و منطقه گرایی موضوع جدی ماست. در منطقه ظرفیت بزرگی داریم. خاورمیانه و شمال آفریقا از مناطق تاثیرگذار در معادلات جهانی است و هیچ منطقه ای حساس تر از خاورمیانه نیست. جنبش غیرمتعهدها که اتفاق خوبی در این دوره افتاد و دبیرخانه برایش درست شد، میتواند دولت بعدی از ظرفیت این بیش از 100 کشور استفاده کند. البته باید در حوزه های دور مثل آمریکای جنوبی ارتباط داشته باشیم ولی مزیت ما در منطقه گرایی است. فرصت ژئوپلتیک آمریکای جنوبی مثل منطقه ما نیست.

 روحانی‌ در پاسخ به این سوال که از نظر شما مهمترین میراث امام چیست و چگونه از این ظرفیت عظیم برای تحقق برنامه های دولت خود استفاده میکنید گفت: مهمترین میراث امام جمهوری اسلامی ایران و نظام هست. امام البته عزت و استقلال و آزادی و سربلندی ایران و فقه حکومتی را هم به یادگار گذاشتند اما مهمترین میراث جمهوری اسلامی است.  خیلی مهم است که هم به جمهوریت تکیه کنیم و هم به اسلامیت. امروز برخی فکر میکنند جمهوری اسلامی یعنی تنها جمهوریت. یا تنها ولایت فقیه. ولایت فقیه جایگاه رفیعی دارد اما جایگاه جمهوریت هم بالاست. در نظام اسلامی ایران تمام امور طبق اصل 6 قانون اساسی بر مبنای آرای مردم است و اداره کشور طبق رای مردم است. امام میخواست هم جمهوریت حفظ شود و هم اسلامیت. انتخابات 24 خرداد شوراها و ریاست جمهوری مظهر جمهوریت و مردمسالاری دینی است. امام بر  مساله وحدت هم بسیار و بسیار تکیه میکردند. وحدت داخلی که اساس قدرت ما را تشکیل میدهد. امروز علما و مراجع و دانشگاه ها میتوانند با تلاش مضاعف کاری کنند وحدت کلمه مدنظر امام بهتر تحقق پیدا کند.

در ادامه نامزدها در 2 دقیقه سخنان خود را جمع بندی کردند.

در ابتدا حدادعادل سخن گفت و اظهار داشت: در آخرین فرصت به ملت عزیز عرض می کنم برای انتخاب رئیس جمهور ما چند نفر یک قول هایی دادیم نسبت به آینده. آینده را آینده معین می کند. ولی یک راه بهتر برای تصمیم گیری برای آینده نیامده، به گذشته تجربه شده مراجعه کنند. شما با تحقیق در گذشته ما در باره آینده تصمیم بگیرید. من سعی کرده ام هیچ قولی که خارج از اختیارات من باشد، ندهم. من تلاش می کنم با انتخابات همکاران متخصص و با تجربه آرامش را در کشور برقرار کنم.

در ادامه جلیلی گفت: باورم این است که پشتوانه قدرت و عزت و مقبولیت و کارآمدی ما دو عنصر مهم است. یکی اسلام ناب و یکی باور داشتن مردم که در جمهوری اسلامی شکل گرفت. این دو هرچه با سازوکار به هم نزدیک شوند تولید بیشتری از ظرفیت های عرصه های قدرت و کارآمدی خواهد کرد. اگر به این باور داریم این اندیشه و مدل بی بدیل است. و نقطه قوت ماست و ما را میتواند وارد مرحله تمدن سازی اسلامی کند. عمیقا باور دارم این اندیشه هم در امنیت و هم در آزادی کاربرد دارد. اینها باید در درون دولت ظهور یابد. انشاءالله دولتی میتواند در این اندیشه مقتدر باشد که هم مردم را باور داشته باشد و هم اندیشه اسلام ناب را. دولت مقتدر دولتی نیست که سازوکار پلیسی بیشتر داشته باشد. دولت مقتدر باید مردم را باور داشته باشد و بر مبنای اسلام ناب که ما آن را در ولایت فقیه میدانیم آن را انجام دهد.

 محمدباقر قالیباف نیز گفت: من این روزها فرصت بیشتری پیدا کردم به عنوان نامزد با مردم ارتباط بیشتری پیدا کنیم. هم دشواری ها را دیدم و هم امید را. این به من آموخت که از اختلاف دوری کنیم. در این روزها ناگزیر بودم که زیاد حرف بزنم اما در آینده قول می دهم که بیشتر عمل کنم تا حرف بزنم. در حوزه دپیلماسی قول می دهم که نه امتداد وضع موجود باشد نه برگشت به گذشته. به تشکل های مردمی توجه ویژه خواهم داشت.

عارف نیز در سخنان پایانی خود گفت: حضور و مشارکت شما در سرنوشت خودتان است. می دانم که برخی از شما انگیزه لازم را برای آمدن پای صندوق ها را ندارید. اما راه حل مشارکت حداکثری است. به کسی رای که نشان داده می تواند کشور را به خوبی اداره کند.

غرضی در سخنان پایانی خود بیان داشت: دولتی که توان اجتماعی پائین داشته باشد نه می تواند با رانت مقابله کند نه با رشوه. شعار من توسعه جمهوریت و توسعه اسلامیت است. نمی گذارم این قیمت دلار به این سرعت بالا و پائین شود. در بخش ورزش، سینما و رسانه ها حقوق زیادی پایمال شده است. من اینها را درست می کنم.

رضایی در جمع بندی نهایی خود اظهار داشت: خودتان را برای پیروزی های بزرگ آماده کنید. بیکاری و گرانی با شیب شدیدی در حال صعود است. ما به منازعات با محوریت رهبر انقلاب و با خیزش مردمی پایان می دهیم. دفاع از مردم و حقوق آنها اصل است.

ولایتی در آخرین سخنان خود بیان داشت: برای این که اجر کسانی که در جنگ حضور داشتند، ضایع نشود من توضیح می دهم. من فقط وزیر خارجه نبودم همان موقع ما در دوره جنگ سلاح هم می خریدیم. کتاب تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی تالیف بنده را بخوانید. اختلاف نظر من و آقای حداد عادل به خاطر این که ورودی به این بخش ندارند، واطلاع ندارند. حداد در این لحظه گفت: سختی نیست که ولایتی پاسخ داد: اطلاع ندارید از این چیزها.

روحانی نیز گفت: من نیامده ام که در مقابل نامزدهای دیگر خودنمایی کنیم. چهل سال است که خطابه با شما سخن گفته ام اما فریبتان نداده ام. هیچ گاه نخواسته سیاستمداری مشهور باشم. در معاملات سیاسی و اقتصادی کثیف نبوده ام.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
علی
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
انشاالله رضایی رای خواهد آورد.
مرد با اخلاق
مرد متین
مرد اهل کار وبه فکر مردم
مرد دور از کشمکش های سیاسی
مرد روزهای جنگ
مرد روزهای آزادی خرمشهر
مرد مداوا کننده اقتصاد
مرد با برنامه وتدبیر.
مرد مرد.
با یاری ائمه وبا توکل برخدا رضایی پیروز می شود.
ناشناس
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
گفتگو نیوز: سید محمد خاتمی می گوید: رئیس جمهور من عارف است.
ناشناس
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من تا دیروز قصد صد در صدی داشتم برای رأی دادن به آقای سعید جلیلی زیرا او را اخلاقی ترین ، حزب اللهی ترین و پایبندترین فرد به منافع انقلاب می دانستم. اما دیروز او در مناظره اش، تمام باورهای مرا به هم ریخت.
من از یک نیروی حزب اللهی معتقد به نظام و انقلاب و آرمان های شهدا انتظار نداشتم برای آن که در یک مناظره سیاسی حرفی برای گفتن داشته باشد ، پرونده های محرمانه کشور را روی دایره بریزد که بله در جمهوری اسلامی، در سال های قبل، در سمیرم و سبزوار و ایذه و فیروزآباد، بین مردم و نیروی های نظامی و انتظامی درگیری به وجود امد و چند نفر از مردم کشته شدند.آیا این که در 34 سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی،در چند جا هم به عللی ناآرامی ایجاد شده و چند نفر هم کشته شده اند، باید دستاویز دبیر حزب اللهی شورای عالی امنیت ملی باشد برای رأی آوردن؟ ان هم بدون این که توضیح داده شود که در آن شهرها واقعا چه اتفاقی افتاده و ماجرا چه بوده است؟ آیا متهم کردن نظام به کشتن مردم بدون ذکر اصل قضیه و حتی بدون اعلام این که ممکن بوده خطایی از یک یا چند مامور جزء بوده ،و بدون ذکر شهدای احتمالی ماموران پلیس با دغدغه های پاسداری از نظام همخوانی دارد؟!

آیا هزینه کردن از رهبری در مناظره که بله! ایشان فلان پاراف را زیر گزارش محرمانه نوشتند درست بود؟ آیا آن گزارش و پاراف رهبری ، سند محرمانه نبود؟ آیا محرم سیاست هسته ای ایران این گونه رازداری و امانتداری می کند؟
ظرفیت داشتن خیلی مهم است. یک رزمنده ، یک نیروی ارزشی ، یک حزب اللهی ، هرگز و هرگز برای دست یاقتن به قدرت، نظام و انقلاب را زیر سوال نمی برد و رازهایی که به عنوان امانت در دست او هستند را وسیله رأِی آوری نمی کند.

این اشتباهی بود که محمود احمدی نژاد در انتخابات قبلی کرد و امروز می بینیم کسی که این همه به او امیدوار بودیم درست در همان راه طی شده ای قدم می زند که پیشتر احمدی نژاد پیمود و دلسوختگان نظام و و انقلاب و ولایت را نقره داغ کرد.
ای کاش این مناظره هرگز پخش نمی شد تا باورهای ذهنی ام این گونه به هم نمی ریخت. آقای جلیلی دلمان را شکستید.
ناشناس
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
جلیلی خیلی با حال و منطقی و متفکرانه بود............
غرض
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
خدااااااا لعنت کند همه ما رااااا!!!!!!!
عاشقتم غرضی
كوروش كبير
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
رضايى كه چهار سال پيش زبون نداشت و حتى نمى تونست از راى طرفداراش دفاع كنه. حالا چطور تبديل به منجى اقتصاد ايران؟
اعظم
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
گاف بزرگ جلیلی با اون لبخندای عصبی شبیه احمدی نزادش این بود که گفت صدام تا وقتی به کویت حمله نکرده بود قطعنامه 598 را قبول نکرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جلیلی در پاسخ به دکتر ولایتی گفت حل وفصل قطعنامه 598 بعداز حمله عراق به کویت بود که باعث تضعیف عراق شده بود و عراق در موضع ضعف بود (و این به دیپلماسی شما ربط نداشت )حال انکه جنگ ایرا ن و عراق در29 مرداد67 13 در قالب قطعنامه 598 به پایان رسید و حمله عراق به کویت در 11مرداد 1369 یعنی دو سال بعد صورت گرفت. مثال اینکه آقای دبیر شورای امنیت ملی تاریخ را هم نمیداند
یکی دیگه
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
امید وارم یا روحانی یا عارف رای بیارن..راستی به نظرتون حداد عادل بیشتر از 30 تا رای میاره؟؟؟؟ مگه فقط فامیلاش بهش رای بدن .......رضایی هم که مظلوم همیشه در صحنه....
ناشناس
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فامیلاش هم بهش رای نمیدن با این اخلاق گندش!!
داریوش
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
جلیلی یه احمدی نژاد جدیده،خطرناکه.جلیلی=ظرفیت فرصت ظرفیت فرصت ظرفیت فرصت.آخه مگه چیز دیگه ای میدونه.
شهناز
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
قالیباف .بذارید قالیباف رییس جمهور بشه باورکنید با سلیقه طرفدارای عارف و روحانی گرفته تا غرضی جون با مزه وظرفیت جلیلی وهمه و همه سازگاری داره و به همه مطالبات برحق مردم جواب مثبت میده....
عباس
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
دوستی گفته بود:قالیباف با جلیلی تبانی کرده است علیه ولایتی و روحانی (کاملا" تابلویه )
من میگم پشت هردوتاشون سپاه هست
ناشناس
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من تا به حال فکر می کردم قالیباف یک اصولگرای میانه رو و معتدل است. اما در مناظره دیروز ماهیت خودش را نشان داد که چطوری با جلیلی سرش تو یک کاسه است.خدا آخر عاقبت مارو از دست این افراطی گری ها نجات بده! حداد که کلا" زده جاده خاکی خدا رو شکر که بین مردم جایگاهی نداره.
فاطمه
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
http://www.entekhabeshoma.ir/
به این سایت برید و رای رو ببینید
عارف اول.


























فقط عارف
ناشناس
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
برای رای به روحانی به آدرس زیر برین
http://hasan-rouhani.tk/vote/
ناشناس
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
برای رای به روحانی به آدرس زیر برین
http://hasan-rouhani.tk/vote/
سما
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
با اینکه روحانی و قالیباف پریدن به هم و هر دو همدیگرو متهم کردن و به قول غرضی که واقعا دمش گرم گل گفت که ماجرای بین شمارو هیچ قاضی هم نمیتونه قضاوت کنه من بین این دو مرددم اولویت اولم قالیبافه که شکی ندارم کارش درسته و خیلیا در صدد تخریبشن اولویت دومم هم روحانیه فک می کنم با سیاسته به درد ریاست جمهوری می خوره
مجتبی
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فقط مهندس غرضی
عاشق اون حرکتهای چشم و ابروشم با چرخشهای سریع صندلیش با سوالهای بینظیرش
واقعا حیفه فقط تا چند روز دیگه میتونیم ببینیمش
saeed
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آیا فرهنگ در طول حرکت میکند یا در عرض؟
آیا فرهنگ تزریقی است یا اکتسابی؟
حالم گرفته شد جوابشو ندادن
مناظره آخر اگه دقت کرده باشین دو ورق کاغذ ویه خودکار بصورت دکوری وتزیینی آورد رو میزش گذاشت!!!دید خیلی ضایع است دست خالی بیاد بقیه ها با تیلت و کتاب واسناد ومدارک.... میان!!!
مستند
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
تبلت دکتر قالی رو عشقه . به جای 10000 تا برگه رقبااز تبلت استفاده کرد . مدرنه دیگه . تکنولوژیه دیگه.رییس جمهور باید بروز باشه
سربلند
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من یه نخبه ی علمیم
عضو بنیاد ملی نخبگان تهران .
برای پیشرفت کشورم و تحقق اهداف جامعه نخبگان در کشور به دکتر محمد باقر قالیباف رای میدم .
ناشناس
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
بابا نخبه...عجيبه چجوري تشخيص دادي قاليبافو؟
مانا
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
الان معلوم شد که نخبه ای!!!!!!!!!
ناشناس
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
سربلند جان باهات موافقم شدییییییدا...
همه میدونن هیچ کس به اندازه دکتر قالیباف عزیز به نخبگان اهمیت نمیده >>>>>به امید پیروزی
فاطمه
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
عارفیا بزنن ++++++++++




























فقط عارف
ناشناس
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
nghi
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
سلام
عارف
شاه مرد
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
خوب بزن دیگه
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
سلاله
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
باید روحانی و عارف ائتلاف کنن
فقط عارف بمونه
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
به نظرم اجازه ورود به قدرت به اصلاح طلبان داده نخواهد شد
اميرمحمد
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من كنجكاوم كه چرا بيشترمردم به
(عارف)و(جليلي)راي مي دهند.
امانظرمن بيشتر برسه نامزد********
ولايتي و روحاني و قاليباف است.
من درود مي فرستم براين سه نامزد!
اما اميدوارم بقيه هم موفق باشند.
ata
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
1. غرضی:
چون می دونه رای نمیاره و فقط می خواد یه پست بگیره کما اینکه خودش بعد از مناظره دوم گفت : محکم ایستاده ایم تا یک پست بگیرم
2. حداد :
مدافع بی چونه و چرا دولت و شرایط حاکم. معلومه با جلیلی ساخت و پاخت کرده بخشی از حملات رو بر عهده گرفته بود کما اینکه کاغذ با هم رد و بدل می کردن
3. رضایی:
تمامه حرفش این بود که به من که مستقل هستم رای بدید.باید دوسالی وزریر اقتصاد بشه ببینیم چند مرده حلاجه
4 ولایتی:
از اون ارامش همیشگی خارج شد چون بهش توهین کردن و گفتن در زمان وزرات هیچکاری نکردی ولی بخوبی جواب جلیلی رو داد که مردم شرایط زندیگشون رو میبینن نه منطق در مناظره رو
5 عارف:
اولین نفر که بحث رو چالشی کرد که بهمه از او به عنوان از یک اصلاح طلب همین انتظار را داشتنن . سیاه نمایی نکرد و واقعیات جامعه رو به مردم نشان داد.
6 جلیلی:
برعکس دو مناظره قبلی که حرفی برای گقتن نداشت پا به میدان گذاشت وبا تکذیب اطلاعات دیگران فقط می گفت حق با منه! و حقایق خوبی برای مردم در بحث هسته ای روشن شد
7 قالیباف: برعکس مناظرات قبلی چون تخصصی در زمینه سیاست نداشت تقریبا کم رنگ بود و با صحبت های روحانی کاملا ناک اوت شد
8. روحانی:
اعتدال رو در صحبتاش میشد به وضوح دید و جواب همه ی نقد ها رو کاملا دید و تقریبا تک و تنها همه رو حریف شد.
موفق باشید
ناشناس
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
يه جا مث كه حداد تقلب ميرسوند به جليلي.يه برگه داد بهش گفت اينو بگو.دوره زمونه اي شده ها
ناشناس
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آره منم دیدم
ناشناس
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
شاید لیست خرید خانومش بوده داده به اون گفته رییس جمهور شدی اینارو بخر
ناشناس
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اصن يه وضييييييي
زهرا
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فقط محسن رضايي
فائزه بجنورد
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
تو شهر ما همه به دکتر عارف و روحانی رای میدن
بجنورد کلا مردم فهیمی داره
ناشناس
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اره منم بجنوردیم اکثرا به عارف و روحانی
ناشناس
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
شیراز عارف
حجت
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
منم بجنوردیم، تمام تلاشمو واسه تبلیغات این دو عزیز می کنم-ما همه با هستیم.
ناشناس
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
شیراز قالیباف
فریاد
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
دو جمله از کاندیداها که به نظرم جالب اومد:
رضایی:روحانی اگر بخواهد با این عصبانیت و داد و بیداد سکان کشور را به دست بگیرد خدا به داد کشور برسد.
غرضی: نشناختن دنیا و وظیفه و روی کار آوردن ادمهایی که منصوب به ستادهای ما هستند گرفتاری اش فراوان است بیاییم تعهد کنیم از رفقایمان دعوت نکنیم.
ناشناس
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
حالا خوبه روحاني همونجا جواب داد ميخواستم رسا باشه صحبتم و لبخندم زدند بهم.
supporter
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
واقعا نظرات جالبی می ذارن! فلانی خوبه ولی به فلان یکی رای میدم! همین کارا رو کردین کشور شد دو قطبی و کمی تا قسمتی طوفانی! از همون اولش کفتم بازم میگم کسی جز ولایتی شایسته ی این مقام نیست! مطمئن باشین عارف و روحانی بیان سر کار یعنی دوباره سلام بر خاتمی! درسته دوران خاتمی بهتر از احمدی نژاد بوده و هست ولی واقعا بازم باید کشور به گذشته فلش بک بخوره! بقیه هم که اصول گرای اصول گران! حرفای ولایتی در مناظره سوم مشخص کرد که واسه این آدم بزرگ وابستگی های جناحی فرقی نمی کنه! به قولی ایشون: اصول گرای اصلاح طلبن!!!
ژاله
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
مثبت اشتباهی.........آزمون و خطا؟؟؟؟؟؟نظر شما اصلا جالب نیست
ناشناس
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اخه چرا نبايد رفسنجاني باشه .ديروز دلم واقعا به درد اومد
ناشناس
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اقاي حداد و جليلي و قالي باف اخه چي فكر مكنيد با خودتون ملت شعور دارند ميفهمند تخريب چيه؟توهين چيه؟تظاهر چيه؟شعار چيه؟..من به روحاني ايمان بيشتر اوردم و خيلي خوب جواب قايليبافو داد اونجايي كه گفت بالا و پايين كردن جمله ها هنر نيست اقاي قليباف و چقدر قشنگ بود جملش من اون لحظه دلم واقعا يه جمله اونجوري رو ميخواست چون واقعا داشت بالا و پايين ميكرد عارفم كه ديگه عزيز دل ماست و بس
چپ
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
چقدر تو عاشقی و کور ....
قالیباف هیچ بالا پایینی نکرد
همه چیز واقعیت محض بود و مشکل شما اینه که کر و کور میشید و واقعیت رو نمیپذیرید.
خوشم اومد قالیباف خوب تونست چپ و راست بکنه این روحانی عوام فریب رو
مريم
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
عاشق كور نيست ... اولا اقاي قاليباف در كل ميخواست تناقضاي قبلشو جمع كنه ولي بهتر بود نميگفت چون واسش بد شد و همه هم ديروز اينرو درك ميكنند.در اون مقطع زماني اقاي روحاني تشخيص داده كه مجوز ندهند و ما هم احترام ميزاريم به اون تصميم .كار اقاي قاليباف تخريب بود . تصميم به مجوز ندادن كه بنا به مصلحت اونموقع دانشجوها بوده رو واسه تخريب روحاني در بوق و كرنا كرد وگرنه هميشه بوده از اين مجوز دادن ها يا ندادن ها.......كاش اونموقع كه داشت نقل قول ساختگي ميكرد لحن اقاي قاليباف رو توجه بيشتري ميكرديد كه چطور شده بود...
حجت
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
از منفی ها معلومه ساندیس خورا جمعشون جمعه.
علیرضا
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقای رضایی کاندیدای مستقله واسه همین هیچ حزبی تبلیغش نمی کنه ولی بقیه کاندیدا به یک جریان وحزبی وصل هستند و خرج تبلیغات را میدند و برای کاندید مورد نظرشون رای جمع می کنند
محسن رضایی می خواد دولتی فرا جناحی تشکیل بده که تمام مدیران کارامد و نخبه از هر حزبی را در دولت خودش مستقر کنه و این خوبه
برعکس دولت های فعلی و قبلی که تمام نخبه های مخالف حزبشون را می ریختند بیرون از کابینه
ناشناس
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فرارو قسمت صحبت های روحانی رو لطفا تصحیح کنید اصل حرف های روحانی "ما می گفتیم راه این نیست که مجوز بدهیم بعد گاز انبری آنها را دستگیر کنیم، راه این است که از ابتدا به آنها بگوییم یا مجوز نیست یا اگر هست بیایند کار خودشان را انجام دهند، تظاهرات کنند و مبدأ و انتها نیز معلوم باشد."

و متن شما " آنجا بحث این بود شما میگفتید دانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم. ما میگفتیم راه این است که مجوز بدهیم و دستگیر کنیم."
محمدرضا
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
مثل اینکه شما هم قصد دارید

واژه گازانبر را با واژه دکتر روحانی گره بزنید؟

عزیزم برو. خودتی.

شما نمی توانید با این شیوه کثیف ، شخصیت جناب دکتر روحانی را لکه دار کنید.
ناشناس
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اقاي قاليباف ادعاي ازادي و مجوز دادن نكن اقاي روحاني خودشون از همه بيشتر طرفدار ازاديند..و همه جوانب رو هم ميسنجند كه چه موقع مجوز بايد داده بشه يا نه. به قول خود اقاي روحاني بالا و پايين كردن جمله ها هنر نيست و چقدر لحن زشتي بود اون لحظه كه قاليباف داشت نقل قول كذب ميكرد
ناشناس
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فقط عارف
99
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
ما طرفدار هر دو عزیزیم:روحانی عارف
مريم
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
جليلي و حدا يه پا احمدي نژادن....اين دو تا رو كه ميبينم دلم ميسوزه واسه خودمون...فقط ميخوان تخريب كنند.دريغ يه ذره دررررررررررك.اخه كي جليلي وحدادو به اينجا رسوندههههه..اي. داااااااااااااااد اي بيدااااااااااااااد
ناشناس
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فقط روحانی
ناشناس
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فقط محسن رضايي
ناشناس
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
یکدفعه یه گروهی با سیستم خاصی وارد سایت شده اند و برای تمام کامنتهای طرفدار اصلاح طلبها حدود 45 تا 50 تا کامنت منفی گذاشتند. اگه نگاه کنید متوجه می شید.
ناشناس
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
این گروه نیست خود من هم الان یه جوری شدم که هزار تا لایک میتونم بدم
ناشناس
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
كاملا موافقم
عاطفه
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
ناشناس 12:16
نمیدونم دیگه چند بار باید این موضوع توضیح داده بشه. یکم مطالعه و تحقیق بد نیستا. این صفحه روزنامه نیست که در دست یک نفر باشه. صفحه اینترنتی رو هزاران نفر در یک لحظه دارن میخونن و قاعدتا نظر هم میدن و مثبت منفی هم میدن. وقتی شما صفحه رو باز میکنی هر چی مثبت و منفی تو اون لحظه ثبت شده نشون داده میشه. تا چند دقیقه بعد که واسه یکی منفی یا مثبت میدی خب چند نفر دیگه هم مثل شما دارن مثبت منفی میدن. تا کلیک میکنی این تعداد آپدیت شده و اخرین تعداد رای ها نشون داده میشه.اگه باز متوجه نشدی آدرس بده یه کتاب جاوا برات بخرم
ناشناس
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اينا كلاً سيستمشون همين طوري جهاديه ، ميخوان بگن ما زياديم!!!
ناشناس
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
برای منم میخری عاطفه خانم عایا؟ً!
098
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اضافه کار برداشتن.
الناز
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
به نظرمن ازاين 8 كانديد 1نفر
به نام (حدادعادل) راي كمتري دارد
سلام برغرضي
درودبرولايتي
احسنت برروحاني
آفرين بررضايي
صدبار گويم قاليباف
من مي خواهم عارف را
ناشناس
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
برای رای به روحانی به آدرس زیر برین
http://hasan-rouhani.tk/vote/
ناشناس
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
برای رای به روحانی به آدرس زیر برین
http://hasan-rouhani.tk/vote/
ناشناس
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من بعنوان يه دانشجو كه در تجمعات سال 82 حضور داشتم همه ي حرفهاي دكتر قاليباف را تاييد ميكنم.ايشان و پليس رفتار بسيار محترمانه اي با دانشجويان داشتند و واقعا با كساني كه قصد داشتند تجمعات را به سوئي ببرند كه به اغتشاش كشيده بشه برخورد كردند.من با چشم ديدم و با گوش شنيدم بودند دانشجوياني كه از خارج از دانشگاه و كوي دانشگاه خط ميگرفتند تا جو تجمع را بهم بزنند.بودند عده اي از لباس شخصي ها كه قصد بهم زدن تجمعات قانوني مانو داشتند ولي پليس با اونها برخورد كرد.من نه راي ميدهم و نه كاري به اين و اون دارم ولي اعتراف ميكنم كه پليس فقط در زمان فرماندهي دكتر قاليباف بهترين تعامل را با دانشجويان داشت.اين مورد را هم اصلاح طلبان از جمله همين آقاي روحاني كه اون زمان دبير شوراي امنيت ملي بود ميدونند هم دانشجويان هم دوره ما كه تو فعاليتهاي سياسي حضور پرگرمي داشتيم
محمدرضا
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اولا جـنـاب آقـای حـسـن روحـانـی شـخصیتی
میانه رو و معتدل دارند و اصلاح طلب نیستند.

ثانیا: ایشان بـعـنوان دبیر شورای امنیت ملی و نماینده مقام رهبری در این شورا ، مجبور بودند با قاطعیت برخورد کنند.

درود بر حسن روحانی
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من هم این موضوع رو تایید می کنم چون به عینه دیدم . قالیباف بسیار فرد روشن فکریه وبسیار هوای دانشجوها و جوانها رو داره . و بسیار به ساز دل جوانها دلش رو کوک می کنه ...
حسین
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
مشکل اساسی ایران برای الان و 4 سال بعد مشکل اقتصادی هست
انتخابات به دور دوم کشیده میشه
آقای رضایی رای نمیارن اما از بین آقایان قالیباف و ولایتی نظریات آقای ولایتی و برنامه هاشون و سابقه شون امید بخش هست که بتونه مشکل اقتصادی رو حل کنه .
یکی
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
این اشتباهه که به کسی که اصلح است و رای نمیاره رای ندین. 4 سال پیش هم همین کار را کردیم. برای فرار از موسوی به احمدی نژاد رای دادیم. ولایتی که کلا تاریخ گفت. قالیباف خواست موج سواری سیاسی جلیلی و عارف رو ادامه بده شکست خورد. و کلا رضایی بود که وارد این بازی ها نشد.
ناشناس
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
خوب اگه رأی ندید معلومه رأی نمیاره. شما به رضایی رأی بدید.
ما مکلف به وظیفه ایم نه نتیجه.
ناشناس
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
جالبه. رضایی صد درصد!!!!!!
ناشناس
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
درود بر دكتر جليلي كه به خاطر دو تا راي به حق پشت نكرد
یکی
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اصلا نکرد نه اصلا!!! دقیقا مثل احمدی نژاد شده بود، حرف هیچ کسی رو قبول نداشت، میخواد با موج سواری سیاسی رای جمع کنه.
یک شهروند
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقای قالیباف سعی کرد در این مناظره به منش آقای احمدی نژاد در مناظره سال 88 نزدیک شود اما انصافا جواب مناسبی از آقای روحانی دریافت کرد برخورد او با ولایتی غرض ورزانه و عوام فریبانه بود کاش آقای ولایتی مانند روحانی پاسخ کوبنده ای به او می داد شاید درس عبرتی می شد برای دیگران در انتخاباتهای آینده که اینگونه به حریم دیگران تعرض نکنند
ناشناس
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
برای رای به روحانی به آدرس زیر برین
http://hasan-rouhani.tk/vote/
علی
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
رضایی=
اخلاق ،متانت ،برنامه ریزی
ناشناس
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
كاش رضايي روحاني و عارف ائتلاف ميكردن
ناشناس
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
رضایی خودشو قاطی این بازی ها نمیکنه.
ناشناس
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
عارف فقط عارف
طریقت
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
سایت محترم فرارو(حامی قالیباف) کمی تا قسمتی بوی عزاداری میدهد.گازانبری.آغاز کردن همچین بحثی توسط ایشون با وجود تبلت و مشاوره های دائمی خود زنی بدی بود.
ناشناس
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
درود بر خاتمی عزیز عشق ملت ایران
1111
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
مهر تایید البرادعی بر روایت حسن روحانی درباره پرونده هسته ای
محمد البرادعی، در بخش هایی از کتاب خاطرات خود با عنوان عصر فریب، به مسئله هسته ای ایران پرداخته است. البرادعی در این کتاب اعتراف کرده، دیپلماسی ایران، توانست کشورهای اروپایی را اقناع نماید، تا رویکردی موافق با جمهوری اسلامی در خصوص پرونده ایران در شورای حکام اتخاذ نمایند و آمریکا به شدت از این مسئله خشمگین بوده است.
آفتاب: محمد البرادعی، در کتاب خاطرات خود با عنوان عصر فریب، که توسط انتشارات ایران ترجمه و منتشر شده است، وقایع سه دوره ریاست خود بر آژانس بین المللی انرژی اتمی را به رشته تحریر در آورده است. 4 فصل از 13 فصل این کتاب، منحصرا به موضوع ایران تخصیص یافته است و به مسائل و مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران پرداخته است. بررسی اظهارات البرادعی، نشان دهنده تاییدی دوباره بر مدعای حسن روحانی، دبیر وقت ِ شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی در همراه کردن کشورهای اروپایی ها در پرونده هسته ای ایران است. البرادعی در این کتاب اعتراف کرده، دیپلماسی ایران، توانست کشورهای اروپایی را اقناع نماید، تا رویکردی موافق با جمهوری اسلامی در خصوص پرونده ایران در شورای حکام اتخاذ نمایند و آمریکا به شدت از این مسئله خشمگین بوده است.

به گزارش آفتاب البرادعی، در بخشی از فصل «ایران، 2003- 2005» به بیانیه تهران اشاره کرده است: «1 اکتبر، چهار دولت (ایران، فرانسه، بریتانیا و آلمان) بیانیه‌ای صادر کردند که آن را بیانیه تهران نامیدند، این بیانیه ضمانت‌ها و تعهدات اولیه‌ای را تصدیق می‌کرد که روحانی چند روز پیش با توجه به هدف ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای پروتکل الحاقی، برای من روشن ساخته بود. علاوه بر این، بیانیه، موافقت ایران برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی و پردازش مجدد را طی مذاکرات با سه کشور اروپایی به عنوان اقدامی جهت ایجاد اعتماد اعلام کرد. در مقابل، سه کشور اروپایی موافقت کردند حق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند و راه‌های مشخصی را برای ایران طرح‌ریزی کنند تا بتواند «ضمانت‌های واقعی» درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی خود فراهم کند. وقتی این ضمانت‌ها فراهم شدند، سه کشور اروپایی دسترسی ایران به فناوری‌های مدرن، از جمله فناوری هسته‌ای را تأمین خواهند کرد.»

البرادعی می افزاید: «دهم نوامبر 2003 گزارش خود را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردم. دقیق و کامل بود؛ اما هنوز چیزهای زیادی برای طرح کردن وجود داشت. رفتار ایران را طی بازرسی‌های اخیر به عنوان «سیاست مخفی‌کاری» و تأمین همکاری «محدود» و «انفعالی» توصیف کردم. از سوی دیگر، به وعده‌های ایران جهت تغییر رویه به «همکاری کامل» با آژانس، حرکت دیرهنگام به سوی شفافیت، تمایل برای تعلیق عملیات غنی‌سازی و پردازش مجدد و تصمیم برای امضا و اجرای پروتکل الحاقی اعتبار بخشیدم.

هیچ‌یک از این موارد جدال‌آمیز نبود. اما در پایان گزارش، به قضاوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران از لحاظ تکثیر تسلیحات اتمی اشاره کردم: نوشتم «تا به امروز مدرکی وجود ندارد که نشان دهد فعالیت‌ها و مواد اتمی که قبلاً اعلام نشده بودند، به برنامه تسلیحات اتمی ربطی داشته باشد. اگرچه، با توجه به الگوی پنهان‌کاری گذشته ایران، زمان می‌برد تا آژانس بتواند به این نتیجه برسد که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً برای اهداف صلح‌آمیز است.

بیانیه، واقعی، بی‌غرض و بی‌پرده بود. اما واکنش شدیدی را به همراه داشت. جان بولتن ، معاون وزیر خارجه آمریکا برای کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل، عصبانی بود که چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران موضع‌گیری تندتری نداشته است. در محافل پشت‌پرده دیپلماتیک، بر سر معنای قانونی اصطلاح «مدرک» آن‌طور که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده شده بود، مشاجره بیهوده‌ای پدید آمد.»

البرادعی همچنین تایید می کند که فرانسه در حمایت از ایران و در مخالفت با آمریکا موضعگیری کرده است و مخالف انتشار گزارش ایران در شورای حکام بوده است، همان چیزی که حسن روحانی از من خواسته بود.

«حسن روحانی دو بار به دیدن من آمد تا درخواست کند که آژانس، برنامه اتمی ایران را از دستور کار جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در مارس برگزار می‌شد، خارج کند. ایران امیدوار بود که این موضوع به عنوان نشانه‌ای در نظر گرفته شود که سطح نگرانی ما کاهش یافته است. اروپایی‌ها از درخواست ایران حمایت کردند. نماینده فرانسه پرسید که چرا می‌خواهم یک گزارش جدید درباره ایران منتشر کنم. هر چند، امریکایی‌ها که تأکید داشتند پرونده ایران باید به شورای امنیت ارجاع داده شود، برای باقی ماندن دستور کار به همین منوال مقاومت نشان دادند.»
خاشاک
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
ظرفیت به وجود نمی آید و از بین نمیرود تنها از فرصتی به فرصتهای دیگر منتقل میشود تا آزاد شود!
مثل اینکه ظرفیت جلیلی به قالیباف منتقل شده! قالیباف همش ظرفیت ظرفیت میکرد
سعید
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقای فالیباف ما ممکنه حافظه ی بلند مدت قوی ای نداشته باشیم ولی باید بدونی که هیچ وقت کسی فراموش نمیکنه که چه کسانی از حقوق مردم و دانشجویان دفاع کردند تو این سال ها؟؟ و چه کسانی با حمله های گاز انبری و عدم برخورد با دوستان لباس شخصیشون در جهت حفظ منافع و قدرت خودشون عمل کردند؟؟!
باتيس
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
دوستان به آدمهاي ترسو راي نديد باور كنيد كشورو به فنا ميدن به خدا با سختي زندگي كنيم خيلي بهتره تا اينكه باج بديم به آمريكا، اينو ميگن ذلت ما غرور ايراني داريم - خاتمي،موسوي،روحاني و كلا گروه اينا ترسو هستند و از آمريكا ميترسند
فرزين
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
قالیباف با مناظره امروز نشون داد واقعاً در سیاست بی تجربه است....تجربه اجرایی داره اما این تجربه کافی نیست برای ریاست جمهوری...برخلاف دو مناظره دیگه خیلی حرفی برای گفتن نداشت....برخلاف ایشون جلیلی امروز نشون داد مرد سیاسته...جوابهایی با سعه صدر و مدارک متقن به توهینها و کنایه ها و جالب اینجاست جایی که میدید بحث فایده ای نداره کشش نمی داد مثل قضیه سولانا....کلاً آدم بسیار مقید به اخلاقیه..ندیدم کسی رو تخریب کنه....انتقادهاش محترمانه است..مظلوم نمایی نمی کن حتی وقتی به عارف گفت من چماق ندارم....سیاه نمایی نمی کنه....اصلاحات و اصولگرا ها رو وسط نمیاره....منطقی صحبت می کنه..هیجانش هم صفر...تقریباً دست همه تو این سه جلسه کم و بیش می لرزید جز ایشون و من این رو فقط در ایمان و توکل به خدا در ایشون می بینم و اینکه برای قدرت به هر راهی متوسل نمیشن..متاسف شدم شدیداً شدیداً برای آقای ولایتی...همیشه ایشون رو آدمی پایدار بر اصول می دیدم..اما امروز این منیت ایشون بود که غوغا می کرد...کوبیدن شخصی مثل جلیلی که زمانی زیر دست ایشون کار میکرد از اون نظر عجیبه که ولایتی مشاور رهبر هستند و در جریان جزیی ترین مسائل مذاکرات هسته ای و می دونند که آقای جلیلی سرخود در این زمینه کاری نمی کنن...پس چطور شد که امروز یهو همه کاسه کوزه ها رو سر جلیلی شکوندن؟..البته آقای جلیلی چون خیلی مسلط هستند عالی توضیح دادند ولی سیاهی به ذغال موند...آقای ولایتی به قدری از خودشون امروز تعریف کردند که حتی صدای قالیباف رو هم در آوردند..متاسفم برای ایشون و شایدم برای خودم که ایشون رو تا حالا نشناخته بودم...تو این سه مناظره تنها کسی که "من من" نکرد آقای جلیلی بود...نه از جبهه گفت نه از پایی که نداره....نه از سختی های مذاکرات گفت نه از مدرکش....فقط از حقوق ایران گفت و از اسلام ناب و مردم و ولایت...حتی اگر انتخاب نشه به سرزمینم می بالم برای داشتن چنین مردی..... فرارو جان خواهشاً این مطلب رو منتشر کن من هرچی می ذارم منتشر نمیشه...
محمد
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اقا تو رو خدا به ما هم بهش میبالیم فقط رئیس جمهور نشه ! ولایتی مرد با اخلاقیه هر چند واقعا انتخاب من نیست ولی نشون داد ارزش فارغ التحصیلی از جان هاپکینز رو داشته . سه چراغ سبز میدم بهش به خاطر هوش و صداقتش ...
loca
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
به نظر من بهترین افراد برای ریاست جمهوری رضایی و روحانی هستن
ولایتی با ادبه و یک اصول گرای منطقیه
جلیلی مشخصا احمدی نژاد دومه جای مهرشم که بی نهایت نشان دهنده شب زنده داری های بی پایانشه!!!!!!
ناشناس
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
حداد قالیباف و ولایتی با این حرکتشون کارشون تموم شد . به قول محسن رضایی اینا مگه ائتلاف نکرده بودن ؟اینها که به ائتلاف خودشون پایبند نیستن چجوری میخوان به وعده هاشون برا مردم پایبند باش ن ؟
مسعود
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
روي قاليباف نظر ديگري داشتم. ايشان را انساني صادق و معتدل مي دانستم اما در دو جا نظرم بر روي ايشان كاملا عوض شد:
1- زماني كه آقاي هاشمي ثبت نام كرد آقاي قاليباف بعد از ان در يكي دو سخنراني با عصبيت و بداخلاقي تمام به تخريب آقاي هاشمي مبادرت كرد!
2- در مناظره ديروز سعي كرد اتهامات برخورد خشن با دانشجويان را از خود دور كرده و به كانديداي ديگر نسبت دهد!
ضمنا ديروز با كمال تاسف آقاي قاليباف نشان داد كه به آقاي جليلي و جريان حامي ايشان كه گفتماني تندروانه و افراطي و متحجرانه دارند نزديكتر شده است..
آقاي قاليباف. به خدا به عنوان يك برادر كوچكتر به شما مي گويم از اين جريان متحجر متملق فريبكار اقتداگرا دور شويد. نه به صلاح دنيايتان است نه آخرتتان.
ناشناس
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
دقیقا، گل گفتی.
مسعود
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
ايمان آوردم كه آقاي ولايتي حق رو زير پا نمي گذاره تا اصولگرا يا 2+1 به هر قيمتي راي بياره. ايشان ديروز شرافت . صداقت و دلسوزي خود را براي مردم و نظام و رهبري معظم آشكار كرد گرچه اين حقگويي اش به ضرر اصولگراها و مخصوصا آقاي جليلي تموم مي شه اما آقاي ولايتي . فريبكاري جليلي رو خوب آشكار كرد و به مردم فهماند دوباره اشتباه نكنند. به نظر من در دولت آينده آقاي ولايتي حتما بايد در كابينه حضور داشته باشند و از نظرات مفيدشان استفاده شود. ايشان آهن تف ديده كوره سوزان سياست خارجي سالهاي طولاني كشورمان بوده اند.
علی
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
در این مناظره آقایان
عارف و روحانی ائتلاف خوبی داشتند و برنده مناظره عارف بود .
جلیلی در بخش اول با روان نویس قرمز به مارک ZEBRA و در بخش دوم با خودکار آبی به مارک Lexi بودند این یعنی ..................
ناشناس
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
روان نویس قرمز یعنی خط قرمز برای ملت 20 سال به عقب خودکار آبی هم بعد کسب تجربه تازه راه افتاده 20 عقب افتاده را میخواهد درست کند . پس در جا زن به مدت 20 سال .
زهرا
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
هیچ کدوم از این هشت نامزد برام جالب نیستن تنها چیز جالب تو این مناظره ها اینه که ما ملت انتخابات تا انتخابات باید در امور کشور مشارکت داشته و باشیم و بقیه مواقع ... واقعا آدم یک حرفایی تو این مناظرات میشنوه که... چرا رسانه ها و سیستمداران انقدر ملت رو نامحرم از شرایط و وقایع کشور میدونن؟!!! مثلا چرا ماجرای توافق ولایتی و لاریجانی سر مسئله هسته ای و دو به هم زنی دولت رو الآن باید بشنویم؟!!!! اگه اینها اسناد سری هستند به چه اجازه ای دارن در این محافل مطرح میشن؟ اگه نیستن چرا تا حالا از مردم مخفی شدن؟!!
ناشناس
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فرارو این نظرات الکیه هر وقت ما می خوایم مثبت یا منفی بدیم نمی شه مگه شما این صفحه رو کی باز کردید از دیشب تا حالا چند ساعته حالا ایمان آوردم که تو هم دروغ گویی نه نظراتو می ذاری و نه مثبت منفی ها مردمو دست می ندازید؟
ناشناس
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
درود بر جليلي كه كلِِِِِِِِِِِِِِيد اسرار ( روحاني ) و ارتباطات ( عارف ) رو ميخكوب كرد .
ناشناس
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
جلیلی ظرفیت ازاد می کنه فقط یادت باشه، بی عرضه تر از جلیلی وجود نداره، باید احمدی نژاد رو ....
ناشناس
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
چرا ناراحت ميشي حالا اصلاح طلب با عرضه ! شما عرضتون تعظيم به غرب بود . تفسير با عرضه بودن رو هم فهميديم/
علی
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
رهبر معظم انقلاب فرمودند در این انتخابات به کسی رای دهید که دارای بهترین برنامه و بدور از حاشیه باشد.با انتشار کتاب برنامه های آقایان رضایی و قالیباف بر اهل مطالعه روشن گردید که در بین کاندیداها بهترین برنامه اول متعلق به دکتر رضایی و سپس از آن آقای قالیباف است. اما از بین این دو نفر آقای قالیباف بخاطر اختلافاتش با دولت فعلی حاشیه های زیادی داشته و در صورت موفقیت در انتخابات با حاشیه های زیادی از سوی حامیان دولت فعلی وهمچنین اصلاح طلبان مواجه خواهد بود. بنابر این تنها کاندیدایی که با فرمایش مقام معظم رهبری مطابقت دارد جناب آقای رضایی است .چون وامدار کسی نیست و دولتش مبتنی بر خرد جمعی خواهد بود در حالیکه بقیه یا به چپ میزنند یا به راست .کسانی که در انتخاب خود به توصیه رهبر معظم انقلاب توجه نکنند و به افراد دارای حاشیه و بی برنامه رای دهند قطعا" از خط ولایت فاصله گرفته اند.
ناشناس
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
امیدوارم دکتر رضایی درباره علت به قتل رسیدن فرزندشان در دبی هم صحبت کنند .
حبيب
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
منم موافقم.
گرچه شجاعت عارف را واقعاًتحسين مي كنم كه براي اين دوران درد آور نظراتش را بي محابا گفت ولي اين روزگار ما اگه بخواهد باز در گذشته و تسويه حسابها بمونه، دودش تو چشم ما ميره. مملكت نياز داره آدم با برنامه بياد و با حوصله و صبر با كمك نخبه ها اصلاحات را پيش ببره
ناشناس
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
باهاتون موافقم علی آقا ولی در عین حال اعتقاد دارم که محسن رضائی با وجود تمام شایستگیهاش رای نمیاره ...و متاسفم بابت این مشکل
ناشناس
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
نظرت محترمه ولی برای خودت
ماچشم وگوش داریم خودمون
یکی
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
منم موافقم. تا حالا فقط رضایی بوده که:
1- برنامه داشته
2- وارد بازی های سیاسی و تخریب دیگران نشده
3- در مناظره عصبانی نشده و خنده الکی تحویل مردم نداده
4- به فکر مشکل اساسی مردم، همان اقتصاد بوده

در ضمن ناشناس اول، "رای ندان به شخص اصلح (البته اگر باشد) به علت اینکه رای نمیاره اشتباهه. بدانید شما رو پیش وجدان و خدا مسئولید." شما فرد اصلح رو تشخیص بده، هر کی بود، فارغ از جناح بندی اونی که به درد مردم میخوره و خدا رو هم فراموش نکرده، رای بده. والسلام
ناشناس
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
چشم قربان حتما اطاعت ميشه !!!
امير
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
ie92.ir در نظرسنجي ستاد انتخابات كشور شركت كنيد
نتايج تاكنون: ١- رضايي ٢- روحاني ٣- قاليباف
به آفرید
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
الان روحانی اول شده...
علی
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من از مردم می خواهم که ناامید نباشند زیرا همواره خداوند به همه بندگان و مخلوقاتش نظر لطف و مرحمت دارد وبا انتخاب آقای عارف قدم اول صحیح را برای اصلاح وضعیت نابسامان امروز بردارند .
علی
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقای عارف بهترین گزینه برای ریاست جمهوری این دوره است از ایشان حمایت کنید و دعا کنید که در کارشان موفق باشند ضمنا آقای جلیلی شدیدا دچار توهم پیروزی و موفقیت هستند و حقیقت برایشان مشتبه شده است
ناشناس
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
غیر ممکن است بگذارند فردی اصلاح طلب رئیس جمهور شود
یوسف
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
روحانی و عارف میتوانند با ائتلاف با یکدیگر و اعلام حمایت صریح و رسمی آقایان هاشمی و خاتمی آز آنها و رای من و تو حماسه ای خلق کنند .
قفثق
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
رضایی فقط
مسعود
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
محسن رضايي :
آقای حداد عادل می گویند زمانی آمریکاییها کنار می آیند که ما مقاومت کنیم، آیا ما مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند؟ عده ای همه اش شعار مقاومت می دهند مثل همان هایی که می گفتیم خرمشهر اشغال شده اگر راست می گویید بیایید کمک کنید تا خرمشهر آزاد شود مگر در آن زمان کسانی که در تهران می نشستند و شعار می دادند می توانستند به ملت ایران کمک کنند؟
علی
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقای دکتر ولایتی از همه سنجیده تر صحبت کرد بقیه قفط شعار دادند و دکتر قالیباف فقط بدرد اجرا میخورد از سیاست چیزی سر در نمی آورد
ناشناس
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آهای طرفداران آقای جلیلی که ادعای دین و ایمانتون میشه. کی به ایشون اجازه داده که یک نفر که در هیچ دادگاهی برای قضایای سال 88 جرم ثابت شده نداره رو در رسانه دولتی که متعلق به تک تک ماست در جواب به آقای عارف محکوم کنه؟ ایشون چکاره هست؟ سر پیازه یا ته پیاز؟ پس بقیه چکاره هستن؟ بعضی از دوستان گفتن که جلیلی احمدی نژاد دومه. من میگم احمدی نژاد هم در دورانی که انتخاب نشده بود انقدر بی شرم نبود. این اگر بیاد کاری که احمدی نژاد در 8 سال انجام داد رو در یکماه اول انجام میده و بدبختی......بدبختی.......و باز هم بدبختی بیشتر
ناشناس
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
ایشون اسم نیاوردند و فقط تحلیل کردند اینم جوابت و آقای عارف که بدون هیچ دادگاهی صد بار احمدی نژاد را محکوم کرد و کل اصولگراها را زیر سوال برد نمیبینید؟ سرتون زیر برف است؟
ناشناس
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من اول می خواستم به روحانی رأی بدم ولی دروغش که در جواب قالیباف شنیدم منصرف شدم که اول گفت شما گفتید که گاز انبری جمع کنید بعد گفت من در جواب شما گفتم که گاز انبری نمی شه آخرم که گفت قصدشو داشتید که قالیباف گفت اگه نیت خونی بلد هستید اون یه چیزه دیگست
هادی
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
سلام بر عارف ، درود بر خاتمی
Peyman
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
یادتون رفته انگار اون زمانی که به ایران می گفتن محور شرارت دوره جرج بوش بود نه اوباما. اگه دوستان این شیرین کاریاشون رو تو زمان بوش جنگ طلب کرده بودن شک نکنید که جنگ راه افتاده بود. احمدی نژاد شانس آورد که خورد به دوران اوباما.
ناشناس
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
نفت 150 دلاری هم یکی دیگه از شانس هاش بود. فکر کن نفت 7 دلاری زمان خاتمی اگه دست این بود !!!!!!!!
ناشناس
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
درست میگید آقا پیمان. اساسا زمانی که کلینتون بود، گفتگوها با آمریکا برای مذاکره محرمانه اما بسیار خوب پیش میرفت هر چند برخی! سنگ اندازی میکردند. اما وقتی رئیس جمهور عوض شد، بوش بسیار حماقت کرد...لذا اینکه گفتند نتیجه سیاست های دولت اصلاحات قرار گرفتن در محورشرارت بود اشتباهه! اون زمان همه چی مهیا شده بود اما بوش..
mimi
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
دوستانی که می خوان انتخابات رو تحریم کنند
خواهش میکنم بیان و نذارن دوباره یکی مثل احمدی نژاد (جلیلی) و به مراتب خطرناک تر از اون برای 8 سال دیگه ملت رو به خاک سیاه بشونه .
امیر
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
با سلام
از آقای عارف نا امید شدم ایشون خیلی راحت جلو چشم 60 میلیون بیننده تائید کرد که آقای موسوی و کروبی و خاتمی و اصلاح طلب ها سال 88 قانون شکنی و فتنه گری کردند و به نظام ظلم کردند !!!!! آقای عارف چرا این حرف را 4سال پیش نزدی که اینهمه جوونهای مردم الکی نیان تو خیابون جونشون رو کف دستشون بگیرن در دفاع از ادعای واهی این آقایون ؟؟؟؟ چرا همون موقع نگفتی تو انتخابات تقلب نشده تا ما هم حساب دستمون می اومد !!!!! واقعا که مایه تاسف است !!!! باید از امروز راهمان را عوض کنیم و عقلانیت و احتیاط را جایگزین اعتماد به شما آقایان اصلاح طلب کنیم !!!!!
آذر
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
یکبار دیگه برو مناظره رو ببین تا متوجه شی دقیقا چی گفت: گفت قبول دارم تخلف شده و ظلم شده و باید تک تک کسانی که در این موضوع دست داشتند محاکمه بشن. بشین فک کن ببین این حرف یعنی چی
معتدل
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
رضایی برا وزیر اقتصاد خوبه نه رئیس جمهوری ..عارف هم همون معاون اولی و وزیر فرهنگ بهش میاد نتیجه رای ما روحانی
اقا حسين زاده
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اقاي عارف خيلي خوب حرف زدند و از نظر من مناظره را بردند
ناشناس
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقاى جليلى اونقدر خوش اقبال بود كه نفر يكى به آخر باشه اما اونقدر مديريت نداشت كه وقت خودش رو جورى نگه داره كه آخر حرف بزنه، لابد حالا لابى مى كنه تا يه مناظره ديگه برگزار كنند شايد اينبار بتونه حرف به دردبخورى بزنه!!!
سلطان
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
تو رو خدا به سمت اسلام طالبانی نریم.حالا اگراصلاح طلبید یا اصول گرا یا حتی شایسته محور به نفری رای بدید که میانه رو باشه وخرد جمعو قبول کنه تا شایدمملکت نجات پیدا کنه.به امید ایران اباد
شهنوازی خاش
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
زنده باد روحانی دمش گرم چه حالی از جلیلی وقالیباف وحداد گرفت ودم ولایتی گرم چون حرف راست رو در مورد جلیلی زد حرفی که اگر عارف میزد میگفتن فتنه گر
خواهشن سانسور نکن الان خیلی خوش حالم
چند نکته
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
این مناظره قسمتی از مناظره 84 رو به یاد می اورد

پس از انتقاد از عملکرد اقای جلیلی نیش خندی بر لبانش نقش می بست و انتقاد ها رو تکذیب و رد می کرد

برای تمام نامزد ها چه موافق چه مخالف پرونده سازی کرده بود(برای عارف روحانی و ولایتی و...)

بر حق دانستن خود ، سخنان و عملکرد ش و مایه گذاشتن از اصل انقلاب و رهبری

پیرهن و چفیه و پراید و استفاده از شهدای هسته ای برای جمع اوری ارا

سال 84 در چنین روزی
پوزخند رئیس جمهور فعلی به رقیبانش در برابر انتقاد

پرونده سازی ها و هیاهو برای هاشمی،کرباسچی،کروبی،زهرا رهنوردو....

کاپشن و کفش و ماشین قدیمی
استفاده از نام شهید رجایی برای جمع اوری ارا
چند نکته
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
این مناظره قسمتی از مناظره 84 رو به یاد می اورد

پس از انتقاد از عملکرد اقای جلیلی نیش خندی بر لبانش نقش می بست و انتقاد ها رو تکذیب و رد می کرد

برای تمام نامزد ها چه موافق چه مخالف پرونده سازی کرده بود(برای عارف روحانی و ولایتی و...)

بر حق دانستن خود ، سخنان و عملکرد ش و مایه گذاشتن از اصل انقلاب و رهبری

پیرهن و چفیه و پراید و استفاده از شهدای هسته ای برای جمع اوری ارا

سال 84 در چنین روزی
پوزخند رئیس جمهور فعلی به رقیبانش در برابر انتقاد

پرونده سازی ها و هیاهو برای هاشمی،کرباسچی،کروبی،زهرا رهنوردو....

کاپشن و کفش و ماشین قدیمی
استفاده از نام شهید رجایی برای جمع اوری ارا
ناشناس
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اگه بیطرفانه گوش کرده باشیم آقای رضایی از همه بهتر بودندچون واقعیتهارو میگفتند واصلا قصد تخریب و...نداشتن فقط بیان آنچه درست بود وحقیقی بود ازشون دیدیم.آقای عارف وروحانی که دنبال حفظ آرا بودند بیشتر والبته نگاه دقیق روی مسایل دارن ولی به جرم اصلاح طلبی اجازه کار کردن بهشون نمیدن و نمیذارن بیان بالا.اییتلاف 1+2هم که وعضشون معلوم شدواقعا اینقدر تشنه قدرتند که به خاطرش اییتلافشون رو هم فراموش کردن؟آقای غرضی که اگه بخواد اینقدر شل حرف بزنه 4سال آینده رو تبدیل به 4 سال خستگی و تنبلی میکنه.آقای جلیلی هم که خیالش راحته آخه میگه من اواحمدی نژاد با هم کنار میایم خدا رحم کنه بهمون با جلیلی که نمیدونه خودشم وارد چه بازی ای شده.از نظر ایشون فقط خودشون آگاهن واطلاعات دارن وآنهایی که مملکتو از دست اجنبی نجات دادن چیزی نمیدونن!عجب زمانه ای شده طرف بجز مذاکره با خارجیها کاری نکرده اومده رییس جمهور شه از جمله دستاورداشم تحریم رو تحریم بوده حالا نقطه مثبت کارنامه ایشون چیه؟
سارا
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
اگر دوستان به + - ها دقت کنن میبینن که + اصلاح طلبا حدودا 3 برابر - هاشونه و برعکس.یعنی - های طرفدارای آقای جلیلی و بقیه ی تند رو های دو آتیشه (گازانبری)،3 برابر + هاشونه.
این چیو نشون میده؟
آيا این نکته، به عکس ساعتی که در مناظره اول نشون داده شد که ساعت7.15 رو نشون میداد،مرتبطه؟!!!
فرارو جون ننت اینو دیگه سانسور نکن.
سینا
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
بابا بی خیال باز تهرانیا به شهردارشون رای می دن همرو بدبخت می کنن بعد تازه 4 سال بعد پشیمون می شن!!!
ناشناس
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
کسی دقت کرد که قالیباف در این مناظره مواضعش چقدر داشت به جلیلی نزدیک میشد و از ولایتی فاصله میگرفت؟
ظاهرا قالیباف برای کسب رای داره خودش رو به اصولگراهای افراطی نزدیک میکنه و از طیف میانه فاصله میگره.
به نظر میاد که این از پیشنهادات مشاورینش باشه چون مواضعش از روی عمد داشت به اون سمت میرفت نه اینکه اتفاقی باشه
امیر
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
درود بر دکتر ولایتی که امروز مردانه از حق دفاع کرد. آقای ولایتی انسان معتدل و دانشمند و کارکشته ای هست و نگاهش نسبت به فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران بسیار وسیع و مثبت هست. من از اصلاح طلبان میخام از دکتر ولایتی حمایت کنند، چون واقعا گروه خونیش به اصولگرایان تندرو و انحصارطلب نمی خوره.
امروز هم که معلوم شد چقدر با اصولگرایان اختلاف دیدگاه داره و این نشان از وسعت اندیشه و نظر ایشونه.
خداییش خیلی زور داره یکی مثل جلیلی با 4 سال سابقه مذاکرات بی نتیجه، جلوی دکتر ولایتی با اون همه سابقه گارد بگیره و بخواد به ایشون درس دیپلماسی بده. ولی دکتر ولایتی خوب حالش رو گرفت. اگه همین مناظره باعث بشه که جلیلی رای نیاره، بیش از همه باید مدیون دکتر ولایتی عزیز باشیم.
من ورود دکتر ولایتی رو به اردوگاه اعتدالیون به فال نیک می گیرم. دکتر ازت حمایت می کنیم. ای کاش با عارف و روحانی از اول اعتلاف می کردیدو حالا هم دیر نشده و به خاطر رادمردی امروز شما در مناظره بسیار بسیار خوشحالم.
ناشناس
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من هم به خاطر اظهارات شجاعانه دکتر ولایتی از ایشون تشکر میکنم! امید به ائتلاف همه اعتدال گرایان!
ساندیسیا از عصبانیت داشتن ساندیس میخوردن!
ناشناس
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
عارف خیلی مسلط جواب داد 4 ساله ازهمین تلویزیون به همه اتهام زدند دریغ ازیه بار دعوت برای جواب دادند همین آقای جلیلی چرا نمیگه دولتی که سنگشو به سینه می زنی هنوز باز شماری آرا تموم نشده جشن پیروزی میگیره دوروز بعداز انتخابات و مردم خس و خاشاک خطاب کرد چرا ازهزاران تخلف ریزو درشت دولت نمیگه چرا ازقصه خاله بازی خودشو واشتون که مثه مارکوپلو امروز وین فردابغداد پس فردا استانبول دیروزش الماتی نمیگهدم آدم می مونه ازاینهمه رو بخدا
ناشناس
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
حداد عادل ميدونه راي نمياره !نشسته به تخريب و لجن پراکنيبه کانديداها و مسئوليت خودش رو اين ميدونه از نظام به هر نحوي دفاع کنه!!!
هيچ دوشواري نداريم موشکل نداريم ما
ناشناس
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
دوستان عزیز!
بابا انقد به این بنده خدا سعید جون گیر ندین واسه ""ظرفیت""،ایشون کلا دایره لغاتش در همین چند کلمه خلاصه میشه.
ناشناس
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
دکتر عارف اصلاح طلب واقعی، آرام و محکم.
ناشناس
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
چهار کاندیدای اصولگرا از جمله حداد عادل و جلیلی...که ظرف چندسال گذشته مسئولیت در تصمیم گیریها داشتند به نحوی حرف می زنند که انگار مسائل تنها متوجه آقای احمدی نژاد است و به این آقایان ربطی ندارد.
مصطفی
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
سلام من یک طلبه و اصول گرا هستم اما در این مناظره نظرم به ولایتی هستش چون دیدم هم اصلاح طلبا هم اصول گرا معتدل تا حدودی با او موافق بودن مخصوصا اقای روحانی
ناشناس
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
پیشنهاد
بهتر است که در یکی از قسمتهای مناظره تعدادی سوال یک جور مثلا 5 تا 10 سوال یکجور در شرایطی از کاندیداها بپرسند که جوابهای یکدیگر را نشنوند
آنوقت بهتر میتوان پاسخها را با هم مقایسه و کاندیداها را با هم سنجید
چون در روش قبل کاندیدای اول بدون تاثیر دیگران پاسخ می دهد و کاندیداهای بعدی با توجه به پاسخ دیگران پاسخ های جامع تری ارائه می دهند که در این صورت مقایسه پاسخ ها عادلانه و صحیح نیست
سارا
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
حالا که دیگه دیر شده ولی اگ صدا سیما واقعا میخواد این 8 نفر رو برای مردم معرفی کنه.بهتریت راه اینه که رئیس جمهور فعلی بیاد و باهاشون مناظره کنه.احمدی نژاد چه خوب چه بعد بالاخره 8سال رئیس جمهور بوده و با مشکلات و مسائل این سمت آشناست.
فراسو تو چرا همه پیام های منو سانسور می کنی؟
یکی
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آره چون اکثرا از روی رضایی کپی میکنن
مثلا قالیباف هیچ بلد نیست و کپی میکنه.
نمونه اش همون معدن (یا دره توریستی) دومی رضایی بود که بعد عارف جواب داد بقیه هم از روی اون یه چیزایی اضافه کردند و گفتند.همین. واللا.
papillon
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
ﭼﻂﻮﺭﻱ ﻣﻴﺸﻪ ﻛﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺮﻓﻬﺎﺷﻮﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﺎ ﺁﺳﻤﻮﻥ ﺑﺎﻫﻢ ﻓﺮﻕ ﺩاﺭﻩ ... ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻴﺶ اﺯ ﻳﻪ ﺭاﻩ ﺣﻞ ﺑﺮاﻱ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻛﺸﻮﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﻩ... ﺑﺎ اﻳﻦ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺩاﺭﻧﺪ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺑﺎﺩ ﻣﻴﺪﻥ... ﻣﻠﺖ ﺭﻭ ﻓﺪاﻱ اﺧﺘﻼﻑ ﺳﻼﻳﻖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ...ﺷﻬﻮﺕ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺗﻮﻱ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻌﻀﻲ ﻛﺎﻧﺪﻳﺪاﻫﺎ ﻣﻮﺝ ﻣﻴﺰﻧﻪ... ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﻓﻘﻄ ﻏﺮﺿﻲ ﺣﺮﻑ ﺣﺴﺎﺏ ﺯﺩ...
رضا
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
من قصد دارم به عارف رای بدم ! ولی اگر انتخابات به دور دوم کشیده شد و به هر دلیلی اصلاح طلبا صعود نکردن و دو قطبی رضائی -جلیلی شد به رضائی رای میدم .صداقت رضائی خوبه و تند روی اصولگراها رو نداره
ناشناس
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
فکر نمیکنم بزارن به دور دوم کشیده بشه.
رضا
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
خداوکیلی بدبختی محضه اگه جلیلی رای بیاره.دیگه این بسیجیا و سپاهیا خدا رو بنده نیستن.هممون بدبخت تر از الان میشیم.
ناشناس
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
آقایان خاتمی و هاشمی از شما خواهش میکنیم اعلام موضع نمائید و دو گانه عارف و روحانی را پایان دهید.همین تعداد مثبتها و منفی ها بیانگر میزان اقبال مردم به این دو عزیز هستند.اما وقت انتخاب و گذشت رسیده است.