صفحه نخست

سیاست

ورزشی

علم و تکنولوژی

عکس

ویدیو

راهنمای بازار

زندگی و سرگرمی

اقتصاد

جامعه

فرهنگ و هنر

جهان

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۵۱۵۸۳
نخستین رویارویی برگزار شد؛
اولین دور از مناظره های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که به موضوعات و مباحث اقتصادی اختصاص دارد راس ساعت 16 امروز با حضور هر 8 کاندیدای حاضر در صحنه رقابت، آغاز شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۲
فرارو- اولین دور از مناظره های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که به موضوعات و مباحث اقتصادی اختصاص دارد راس ساعت 16 امروز با حضور هر 8 کاندیدای حاضر در صحنه رقابت، آغاز شد.

محمدرضا عارف، سعید جلیلی، حسن روحانی، محمد غرضی، محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی، غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف به عنوان هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه درباره مسائل اقتصادی مناظره خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، این مناظره به مدت 210 دقیقه خواهد بود و مرتضی حیدری اجرای آن را بر عهده خواهد داشت.

مهمترین محورهای سخنان 8 نامزد ریاست‌جمهوری به شرح زیر است:
  • حیدری، مجری برنامه: بینی و بین‌الله به جز من و رئیس سازمان و 2 تن از مدیران ارشد صداوسیما، کسی از سوالات خبر ندارد.
  • حیدری: ساعت‌ها کار کارشناسی برای این مناظرات انجام شده است.
  • حیدری: بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم هنوز نامزد نهایی را انتخاب نکردن و منتظر مناظره‌ها هستند. همین حساسیت‌ها و اهمیت مناظره باعث می‌شود که ما در زمانبندی مناظره نهایت دقت و سخت‌گیری را داشته‌ باشیم.
  • حضور طلوعی رئیس جام جم به عنوان نماینده ناظر ستاد انتخابات صداوسیما درکنار حیدری، مجری برنامه.
  • قرعه‌کشی حیدری برای تعیین اولین فردی که پشت تریبون برود. نام غرضی به عنوان اولین فرد در قرعه‌کشی استخراج شد.
  • غرضی پشت تریبون رفت. 
  • سوال حیدری: مشکل اشتغال را چگونه و تا چه اندازه‌ای و تا کی مهار خواهید کرد؟
  • غرضی: ظرف صدسال گذشته، ملت ایران دچار دولت‌هایی بوده که همه تورم‌زا بوده‌اند. این ریال ما معادل یک رویال بوده که در یک تاریخی معادل رویال کشور اسپانیا بوده و در ابتدای نهضت مشروطه یک ریال ما یک دلار بود. وقتی رضا شاه به قدرت رسید شد سه ریال. وقتی از کشور رفت شد 15 ریال. وقتی متفقین حمله کردند شد 20 ریال. دولت زاهدی آن را  کرد 35 ریال. دولت منصور کرد 6 تومان و 8 ریال. در دوره بنی‌صدر شد 300 ریال. در دولت مهندس موسوی با 40 تومان شروع شد و تا وقتی من وزیر بودم 50 تومان بیشتر نشد ولی بعدش شد 150 تومان. در دولت هاشمی شد 450 تومان، دولت خاتمی 1000 تومان و در دولت فعلی شد 3500 تومان. تا تورم حل نشود و کشور به تولید نرسد، وضع همین است. هزینه پول در کشورمان بالاست. ما در 100 سال گذشته تولید نداشتیم. اشتغال وقتی سامان پیدا می‌کند که تولید سامان یابد. تولید وقتی سامان یابد که هزینه پول به سمت نزولی برسد والا اشتغال مصنوعی است. اشتغال بعد از اینکه محکم جلوی تورم بایستیم می‌تواند تولید شود.
  • قالیباف: نکته‌ای که آقای غرضی اشاره کردند از یک نگاه درست است اما واقعیت این است که باید کارهای کوتاه مدت و دراز مدت برای اشتغال انجام دهیم. باید کارهای کوتاه مدت در اولویت باشد در راستای برنامه‌های میان مدت. رونق اقتصادی اساس کار است اما وقتی امروز توام هستیم با رکود و تورم، وقتی نمی توانیم نقدینگی اضافه کنیم باید نقدینگی فعلی را از سکه‌بازی و کارهای صوری به سمت تولید ببریم. 
  • حدادعادل: جناب غرضی به مساله تورم بیشتر از اشتغال پرداختند. البته تورم در اشتغال تاثیر زیاد دارد ولی در حال حاضر در امر اشتغال مسائلی داریم که نزدیک به  خود مساله اشتغال است. الان بازار کار متولی ندارد. در حال حاضر تعدادی کارخانه و کارگاه داریم که تعطیل شده و باید با حمایت از اینها و دادن یارانه و معافیت مالیاتی و استمهال دیون کمک کنیم که این کارخانه ها احیا شوند. و اگر در شرف تعطیلی است تعطیل نشود.
  • ولایتی: مطالبی که آقای غرضی فرمودند را می‌توان اینگونه تکمیل کرد. سیاست دولتها در گذشته چه قبل و چه بعد از انقلاب بیش از آنکه تولید محور باشد توزیع محور بوده. تولید را باید مردمی کنیم. در حوزه کشاورزی باید حمایت اساسی از کشاورز شود. در  حوزه صنعت هم باید حمایت درست شود. محصولات کشاورزی باید بیمه شود و کشاورز بازنشسته شود و محصولاتش خرید تضمینی شود.
  • رضایی: بیکاری و تورم دو چیز متفاوت است. بعضی وقت‌ها متناقض با هم عمل می‌کنند. منحنی فیلیپس در اقتصاد در این باره وجود دارد. اشتغال از شاغل و شغل درست می شود. هرکدام برنامه‌ای میخواهد که اشتغال را حل کنیم و بیکاری را از بین ببریم. 
  • جلیلی: بیکاری مهمترین موضوع کشور است چون رشد جمعیتی که داشتیم به دوران نیاز به کارش رسیده. نیاز هست که بدان توجه  جدی شود. به 2 بخش باید توجه کرد. یکی بحث حمایت از تولید که باید ظرفیت‌های بخشی مانند کشاورزی و اقتصاد دانش‌بنیان و ارتباط صنعت و دانش توجه کنیم. بحث فناوری اطلاعات و نفت و فولاد و مسکن را باید توجه ویژه کرد. اشتغالی که خواهیم داشت باید در تولید باشد نه در شغل‌های کاذب. تولید باید رقابتی باشد. صنایع دستی هم جزو مزیت‌هایی است که میتواند چند میلیون شغل ایجاد کند. 
  • عارف: حداقل یک میلیون فرصت شغلی لازم داریم. برای اینکه این اتفاق بیفتاد مهمترین کار احیای سازمان مدیریت است. باید صنعت نیمه تعطیل ما رونق یابد. باید سهم صنعت را از هدفمندی یارانه ها که 30 درصد است پرداخت کنیم. نقدینگی کشور را باید به سمت صنعت ببریم. جذب سرمایه های داخلی بخصوص بسیار مهم است. سرمایه ها وارد خرید ارز و طلا شده است متاسفانه.باید فضای کسب و کار رونق گیرد و اشتغال ایجاد شود. یکی از طرح های ویژه که بسیار مهم است و 200 هزار شغل ایجاد می کند، گردشگری است.
  • حسن روحانی: اشتغال مهمترین دغدغه مردم است. وقتی در جامعه ایرانی بیش از 3 میلیون نفر بیکار داریم و بیش از 800 هزار نفر نیروی متخصص فارغ التحصیلی که دوره دانشگاهی تمام شده و شغلی ندارند نشان میدهد مهمترین مساله جامعه امروز ماست. راه  حل اصلی این مساله بهبود شرایط کسب و کار است. متاسفانه قانون بهبود کسب و کار که در مجلس تصویب شده، آئین نامه اجرایی اش ابلاغ نشده است. در کنار این آموزش نیروی انسانی متخصص و ماهر به عنوان یکی از راه های کار است.
  • غرضی: امکان ندارد شما در تولید رقابت خارجی را به حساب نیاورید. تولید رقابت جهانی دارد. در تمام دنیا هزینه پول برای تولید یکی دو درصد است. در ایران هزینه پول بیش از تورم است. تورم 20 درصدی و هزینه پول 25 درصدی هیچ سرمایه‌ای را برای تولید نمی‌گذارد. بزرگانی که اینجا نشستند، در دولت ها بوده اند و این وضعیت نتیجه کار دولت هاست. از یک موضوع تغافل شد و آنکه تورم باید بیاید روی 2 و 1 درصد. هزینه پول باید برود روی 3 درصد. رقبای شما ترکیه و چین و هند هستند. شما در سال 40 میلیارد دلار واردات داشتید. نیازهایی مانند گوشت و روغن و کره وارد شده است. تمامی کسانی که به این تولیدات میپرداختند به خاطر هزینه بانکی زیاد تولید را رها کرده اند. تولید حمایت سیاسی اجتماعی و... نداشته و به همین خاطر شکست خورده است.
  • محمدرضا عارف به قید قرعه پشت تریبون رفت.
  • سوال: نظام و برنامه شما برای تعامل با سایر قوا و نهادهای نظارتی کشور چیست؟
  • عارف: مهمترین  مشکل ریشه مشکلات اقتصادی حاکمیت یکپارچه یک جریان سیاسی یعنی اصولگرایان بر اقتصاد کشور در هشت ساله گذشته و کنار گذاشتن جریان دیگر است. برخی نظامیان و شرکت های وابسته به نهادهای نظامی در امور اقتصادی دخالت کردند که این فضا را برای مشارکت اقتصادی تنگ کرده. خصوصی سازی به صورت ناقص انجام شده است. بین 10 تا 15 درصد به بخش خصوصی واگذار شده و بقیه عملا به بخش های نیمه دولتی. به خاطر مشکلاتی که با دنیا داریم نمیتوانیم از ارتباط با کشورهای دنیا برای بهبود اقتصادمان کمک بگیریم. اگر اصل 44 را جدی دنبال کنیم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می شود. یک جریان سیاسی نمیتواند کشور را اداره کند، این را باید بپذیریم. مبنا را باید بر شایسته سالاری بگذاریم. با توجه به ضرورت تعامل بین قوا باید قوای مختلف در یک فضای صمیمی مشکلات را حل کنند. نباید اختلاف نظر و مشکلات قوا به جامعه کشیده شود. اگر به موردی رسیدیم که نمیتوانستیم حل کنیم، می‌توانیم از رهبر معظم انقلاب کمک بگیریم.
  • حدادعادل: آقای عارف مساله را بیش از حد سیاسی کردند. گناه مشکلات کشور را به دوش اصولگرایان گذاشتند. با این موافقم که کشور نباید از نیروهای کارشناس و خدوم با هر تغییر دولتی خالی شود اما فرضا اگر این اتفاق در دوره اصولگرایان افتاده، نظیرش در دوره اصلاح طلبان افتاده است.  مگر در دوره اصلاح طلبان با اصولگرایان چه کردند؟ اگر اشکال شما وارد باشد، به همه دولت ها وارد است. اگر من موفق به اداره کشور و ریاست جمهوری شوم، سعی میکنم مساله گرایش های سیاسی را از نیروهای کارشناسی و متخصص و خدمتگزار جدا کنم.
  • روحانی: مهمترین مساله در این زمینه این است که از نگاه فردمحوری و استبداد رای فاصله بگیریم. از متخصصان استفاده کنیم. نگذاریم صاحب نظران جامعه منزوی شوند و حتی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی و کارآفرینان استفاده کنیم. سازمان هایی مانند مدیریت باید احیا شود. دولت باید به صورت فراجناحی اداره شود و نباید نیمی از مدیران را کنار بگذاریم. فکر میکنم در کنار اینها باید آزادی بیان را هم در جامعه داشته باشیم. نقد آزاد اگر در جامعه نباشد، نظام تصمیم گیری وقتی اشکال و ایرادی دارد، تصحیح نمی‌شود. نقد نعمتی است برای تصحیح در اشکالات. 
  • ولایتی: نکته ای که آقای عارف فرمودند، یک متممی نیاز دارد. حتما باید از نیروهای متخصص با سلایق مختلف سیاسی استفاده شود که دولت محروم نماند ولیکن یک وجه مشترکی جریان های سیاسی داشته باشند و آن اینکه به نظام و ولایت فقیه و قانون اساسی در قول و فقه پایبند باشند. از زمان مونتسکیو به بعد تفکیک قوا صورت گرفته. بنا به اهمیت و پیچیدگی حکومت قوای سه گانه تشکیل شده. باید قوه مجریه قانونگرا باشد و در برابر رای قوه قضائیه خاضع باشد. اگر کابینه تشکیل میدهد این کابینه مرکب از وزرای متخصص باشد و هر وزیری در حوزه خودش اختیار رئیس جمهور را داشته باشد. اینگونه نیست که دولت را به تیم فوتبال تشبیه کنیم. 
  • رضایی: خوشبختانه چون جزو هیچکدام از دعواها نبودم، قضاوت صحیح تری بتوانم بکنم. نه جزو دولت خاتمی بودم که اصولگراها را بیرون بریزم و نه در دولت احمدی نژاد بودم که اصلاح طلبان را بیرون بریزم. هیچکدام از اینها را قبول نداشتم. البته آقای عارف به سوال جواب نداد. آقای عارف نگفت که در دوره خودشان مشکلی نبود؟ آیا شما میتوانید با مجلس اصولگرا تعامل کنید؟ 
  • جلیلی: وقتی می توانیم تصمیم صحیح اقتصادی بگیریم که مبتنی بر گفتمان نظام و انقلاب باشد که بتواند پیشرفت را برای ما به ارمغان بیاورد. در زمان آقای عارف مبانی نظری که برنامه چهارم را نوشتند کاملا مخالف بود و نمیتواند پیشرفت را برای کشور داشته باشد. سه عنصر اساسی را باید در تصمیم سازی و تصمیم گیری مشارکت دهیم . اولینش خود مردم هستند. در کشاورزی باید از خود مردم سوال شود. نباید فقط از گروه های سیاسی سخن بگوییم. نکته دیگر بحث خود هماهنگی در دولت است. الان نزدیک 40 شورا داریم که در مساله اقتصادی تصمیم گیری میکنند اینها باید با یک آهنگ عمل کنند. بین قوا اگر قانون مبنا قرار بگیرد مشکلی پیش نمیاید.
  • قالیباف: آغاز بحثمان اقتصادی بود اما در سوال دوم همه رفتند دنبال بحث سیاسی. مهمترین دغدغه من همین است. وقتی بناست اقتصاد را حل کنیم چکار به سیاست زدگی داریم؟ مردم به اینها کاری ندارند، مردم می گویند مشکل ما را حل کنید. نباید دغدغه مردم را فراموش کنیم. شورای شهر اول را اختلاف سیاسی حل کرد. در شورایی که 8 سال خدمتشان بودم هم اصولگرایان هستند هم اصلاح طلبان اما مشکل مردم دارد حل می شود. ما باید بر اساس یک سند برنامه پیش برویم. نباید سلیقه ای عمل کرد. 
  • غرضی: من متولد 1320 هستم. نسل من انقلاب کرده و جنگیده و سازندگی کرده و 98.2 آرای ملت را جمع کرده. فروکاستن جمهوری اسلامی به احزاب و گروه ها ظلم به انقلاب است. این دولت ها 1200 میلیارد درآمد داشتند و امورز 600 میلیارد تومان بدهکاری دارند. حاکمیت ایجاب می کند که مردم را در مدار انقلاب نگهداریم. مردم تحمل کردند. هنوز هم میخواهیم کشور را به گروه های سیاسی تقسیم کنیم؟ این خلاف شان انقلاب و امام و رهبری است. کشور یک واحد متحد است. شما متحد شوید دست در جیب فقرا  نکنید و بعد هر کار سیاسی خواستید بکنید.
  • عارف: مگر می شود بدون توسعه سیاسی توسعه اقتصادی داشت؟ باید همزمان پیش بروند. خطاب به جلیلی: اگر مبانی برنامه چهارم زیر سوال است چرا مجلس اصولگرا آن را تصویب کرد؟ خطاب به رضایی: مگر من گفتم دولت اصلاحات اشکالی نداشته؟ همه دولت ها اشکال داشتند. من عملکرد دولت خاتمی را می گویم که بهترین رابطه را با مجلس اصولگرای پنجم داشته است. دعوایی بین دو رئیس قوه نبود که در صحن علنی مجلس مطرح شده و همه مردم را ناراحت کند. با قوه قضائیه هم کمیته مشترک تشکیل دادیم و مسائل را حل می کردیم.صحبتی که آقای ولایتی مطرح کرد مهم بود. هر مسئولی که در سطح جمهوری اسلامی فعالی می کند باید وفاداری اش به قانون اساسی و نظام را اثبات کرده باشد.
  • محسن رضایی به قید قرعه پشت تریبون قرار گرفت.
  • سوال: برنامه دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟
  • رضایی: کاش روش بهتری برای مسئله اقتصادی پیش گرفته می شد و ما تخصصی تر به مسئله می پرداختیم. آنها که میخواهند فرمان اداره کشور را به دست بگیرند مهمتر از کارشناسانشان هستند. ما در اداره کشور باید کار را به مردم بدهیم. مردم در اقتصاد و مسکن و بسیاری از کارهای دیگر نیستند. مسکن مهر طرح خوبی بوده ولی باید بهتر اجرا می شد. نباید منابعش از بانک مرکزی و بدون پشتوانه شکل میگرفت. قیمت مسکن در تهران به صورت سرسام اور بالا رفته و تمام برنامه ریزی های مسکن را از بین برده. توجه جدی به مسکن خواهم کرد. با اصلاحات در مسکن مهر آن را ادامه میدهیم. نباید پروژه ها را نیمه تمام بگذاریم که هزینه پشت سر هزینه به بار بیاید. مقرراتی که برای محدوده شهرها به وجود آمده بر اساس معماری نوین ایرانی نیست و باید بازنگری شود.  جایگاه شهرسازی را نوعی تغییر میدهیم که فرصت های جدیدی برای مسکن ایجاد شود. وام مسکن به خاطراینکه خود مسکن تبدیل به کالای اقتصادی و تجاری و درآمدزایی شده  مانع از آن می شود که تسهیلات قابل توجهی به آن داده شود. باید مسکن از دارایی به سرمایه گذاری تبدیل شود و وام های بیشتری در اختیار مردم قرار دهیم.
  • قالیباف: بحث مسکن از اولویت دار ترین بحث های دولت من خواهد بود. بیشترین سهم درآمد مستضعفین صرف کرایه خانه می شود. مسکن که توسعه یابد مستقیما 250 هزار شغل ایجاد می کند. باید کیفیت ساخت مسکن را بالا ببریم. بافت فرسوده از معضلات کشور است. وقتی در تهران امکانات هست چرا در بیابان مسکن می سازیم که باز هم نیاز به زیرساخت داشته باشیم. اگر در تهران بافت های فرسوده را درست کنیم نیازی نیست به پرند برویم. 
  • غرضی: هر دولتی به کشور به صورت بخشی نگاه کند دچار صدمات گذشته می شود. بخشی نگری باعث فرسودگی بخش و از بین رفت دولت می شود. اینکه هر دولتی در 100 سال گذشته گفته یک روز آموزش و پرورش و یک روز مسکن و یک روز کار دیگر را بکند و بخش وسیعی از منابع را صرف آن کند و از بقیه سیستم دفاع نکند، به همین وضع امروز دچار می شویم. بخش اصلی گرفتاری عدم مسکن برای این است که اشتغال نداشتند و نتوانستند پس انداز کنند.  دولت در 2 کلمه خلاصه می شود. تورم و اشتغال.
  • جلیلی: در بخش مسکن 2 تقاضا داریم، یکی تقاضای واقعی است که سالی 850 هزار ازدواج داریم که به مسکن نیاز دارند و باید به آن پاسخ داده شود. مسکن مهر پاسخی به این نیاز بود و باید ادامه یابد. همینطور اصلاحات در بافت های فرسوده. اما بخشی از مسکن هم بخاطر نگاه های سوداگرانه است. به دلیل تورم در زمین و مسکن سرمایه گذاری می کنند. اگر نتوانیم سیاست های اساسی داشته باشیم هرقدر هم مثل مسکن مهر تولید کنیم نمیتوانیم موفق باشیم. لذا باید تورم و نظام مالیاتی اصلاح شود. و مدیریت سرمایه کنیم تا به سمت تولید برود نه به سمت بورس بازی. باید سیاست گذاری منطقه ای در بخش مسکن داشته باشیم. 
  • عارف: یکی از مهمترین دغدغه های مردم مساله مسکن است.بالا رفتن سن ازدواج و طلاق ناشی از همین مساله است. مسکن مهر به خاطر بی توجهی به تسهیلات زیربنایی و رفاهی و به خاطرتورم زایی بالا و همچنین اجرای آن در خارج از شهرها کمی ناموفق بود و به همین دلیل طرح مسکن ماندگار را پیشنهاد کردیم. تا آرامشی را به خانواده ها برگردانیم.
  • حدادعادل: مسکن مهر اقدامی مفید بود. دولت هم زیاد زحمت کشید و خیلی ها صاحب خانه شدند. سوداگری مسکن را هم کاهش داد اما اشکالاتی هم داشت. یکی اینکه زیرساخت های لازم در کنار خانه ها ساخته نشد. زندگی در شهر فقط زندگی در خانه نیست. زندگی جز سرپناه چیزهای دیگری هم نیاز دارد. 
  • روحانی: تامین مسکن ارزان برای نسل جوان جزو برنامه های من است. قیمت مسکن در سالهای اخیر رشد 82 درصدی برای کلنگی 52 درصدی برای آپارتمان داشته. طرح مسکن مهر کار پسندیده ای بود اما دچار مشکلاتی شده است. قرار بود 200 هزار ساخته شود تبدیل به یک و نیم میلیون شد. لذا با شتاب زدگی کار انجام گرفت و امروز این ساختمان ها عیوب فراوانی دارد و برای تکمیل اینها 465176 میلیارد ریال نیاز است. و امروز بانک مسکن به خاطر همین طرح 203597 میلیارد ریال از بانک مرکزی استقراض  کرده لذا این طرح اشکالات فراوانی دارد اما چاره ای نیست جز مرتفع کردن آن و کامل کردن طرح بدون نواقص.
  • ولایتی: همانطور که بعضی دوستان فرمودند کاری که صورت گرفته درست بوده و باید پاسخی به این نیاز مردم به مسکن داده می شد اما منحصر کردن آن به دولت کار درستی نبود. برای افراد کم بضاعت سرمایه  گذاری دولت اشکالی ندارد اما باید با فراهم کردن امکانات برای ورود بخش خصوصی باید تکمیل شود. عیوب مسکن مهر باید برطرف شود. گاز و برق و آب و ... باید برای این مسکن ها تامین شود. علت اینکه در نقاط دور افتاده تاسیس شده برای جلوگیری از مهاجرت  از روستاها و شهرهای کوچک به مرکز است و این سیاست درستی بوده است. در کشور ما عمر متوسط ساختمان ها 50 سال است ولی در اروپا 150 سال. باید مسکن ها در کشور به صورت مقاوم ساخته شود.
  • رضایی: مشکل ما معماری ایران است. شهرهای ما و روستاهای ما، توسعه شهری ما، به هیچوجه در چارچوب معماری کلان نیست که اشتغال و درآمدزایی مردم و زیرساخت ها و ... دیده شده باشد. ما اگر بخواهیم اصلاح اساسی در مساله مسکن انجام دهیم اول باید مشخص کنیم هر شهر چقدر توسعه یابد و جمعیتش چقدر باشد و اشتغالش چگونه باشد و... تا این کار را انجام ندهیم  مساله مسکن حل نمی شود. برای مسکن 70 درصد وام را باید دولت با تسهیلات بدهد و مردم 30 درصد برای مسکن هزینه کنند. مسکن مهر را ادامه میدهم .خوشبختانه همه دوستان موافق بودند که این کار را ادامه بدهیم.
  • روحانی بر اساس قرعه کشی پشت تریبون قرار گرفت.
  • سوال: برنامه شما برای گسترش عدالت اقتصادی چیست؟
  • روحانی: عدالت یعنی هر چیزی در جایگاه خود قرار گیرد. اولین مساله تولید است که باید در جایگاه خودش قرار گیرد. امروز در شرایطی که هستیم به جای آنکه به تولید داخلی کمک کنیم به واردات روی آورده ایم. این بزرگترین بی عدالتی است. عدالت این است که در شرایط فشار دشمن بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم  و تولید داخلی را افزایش دهیم و بر مقدار واردات کاسته کنیم. می بینیم شعارهای سیاسی ما با عملکرد اقتصادی ما سازگار نیست. در شعار، شعار مقاومت می دهیم اما در شعار اقتصادی در مقام عمل مقاومتی در کار نیست. الان باید سیاست اقتصادی ما با سیاست سیاسی ما کاملا منطبق باشد و در یک مسیر قرار داشته باشد. ولی امروز می بینیم این دو مسیر کاملا جداست. امروز وقتی این همه بیکار در جامعه ما وجود دارد هیچ شاخصی برای بی عدالتی نیست. حتی شاخص  هایی که معروف است برای ضریب جینی، می بینیم آخرین اعلامی که بانک مرکزی کرده این است که بعد از اجرای یارانه ها 2 دهک بالا و 2 دهک پایین متنعم شدند و 6 دهک وسط در فشار بیشتر قرار گرفتند. کارخانه کفش ملی یک روزی جزو افتخارات ما در بین کشورهای همسایه بود اما امروز به انبار ماشین سایپا تبدیل شده. پارس الکتریک به لانه کبوترها تبدیل شده. یعنی عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکرد واقعی دولت وجود ندارد.
  • جلیلی: عدالت را باید اصل بدانیم و مقدم  حتی بر پیشرفت. اگر توانستیم عدالت را برای همه مردم کشور فراهم کرده و فرصت بروز استعدادشان را فراهم سازیم، مشکلات حل می شود. عدالت اما باید به صورت ساختاری و نهادینه شکل بگیرد. نه به صورت حرکات مقطعی. یک مساله مهم عدالت در تخصیص منابع است. اینکه در بهره‌برداری از سهم تولید چگونه داریم عادلانه تقسیم می کنیم، بسیار مهم است. 
  • غرضی: اولین بخش عدالت آن است که دولت دست خود را از جیب مردم دربیاورد. وقتی دولتی ارز موجود کشور را از 7 تومان به 3500 تومان میرساند دارد جیب مردم را خالی می کند. باید دست کسی که در جیب فقراست را قطع کرد. دولت متورم بیش از درآمدش هزینه می کند و فقرا را فقیر تر و اغنیا را قوی تر می کند. این روشهای ناقص که در دولت های مختلف انجام شده منجر به ضعف فقرا و قدرت اغنیا شده است. صدسال است که 100 ین ژاپن یک دلار است. ما باید از دیگران درس بگیریم. عزیزانی که میخواهند کشور را اداره کنند باید به مردم تعهد بدهند که وقتی میخواهند دولت را ترک کنند قیمت دلار چقدر خواهد بود؟
  • ولایتی: معنی عدالت را فرمودند اما در عمل یعنی امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد. اعم از امکانات مالی و تحصیلی و ... هر ایرانی در داخل و خارج، ایرانی است و باید به طور یکسان از امکانات موجود استفاده کند. اما عدالت به تنهایی بدون پیشرفت به معنای تقسیم عادلانه فقر است. عدالت و پیشرفت باید با هم توام باشند تا هم عدالت را داشته باشیم و هم پیش برویم. پیشرفت بدون عدالت هم یعنی افزایش فاصله طبقاتی.
  • عارف: عدالت را نباید یکسانی توزیع فقر قلمداد کنیم. باید تولید ثروت و رشد اقتصادی داشته باشیم. در برنامه سوم رشد اقتصادی 6 درصد را داشتیم. به نظر می رسد در حال حاضر به رشد بالاتر یعنی 8 درصد نیاز داریم. اولویتمان باید به نقاط غیربرخوردار و نقاط مرزی باشد. باید تلاش کنیم تعداد فقرا را کمتر کنیم. 
  • قالیباف: عدالت نه گفتنی است و نه شنیدنی. عدالت عملی است که باید اتفاق بیفتد و مردم آن را بچشند. آحاد ملت از هر قوم و مذهبی باید از امکانات فراهم باشند. نباید همه‌اش به مرکزیت توجه شده و هر چه از مرکز دور شدیم محرومیت بیشتر شود. نباید فقط یک قشر خاص را ببینیم. هر چقدر از عدالت  حرف بزنیم و رشد اقتصادی نباشد، شعاری بیش نیست. من در نیروی انتظامی عدالت در امنیت را با 110 برقرار کردم. در شهرداری تهران محکم گفتیم مناطق محروم در اولویت هستند. درآمد شهرداری را بالا بردیم و رشد جنوب شهر را چند برابر کردیم. 
  • حدادعادل: دهه کنونی دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده و این  نامگذاری بی سبب نبوده است. برخی نظریه های پیشرفت خارج از مبانی اسلامی، به پیشرفت بیشتر از عدالت اهمیت می دهد. ما شاهد برخی از این انحرافات و کجروی‌ها در مبانی برنامه چهارم بودیم. وقتی این برنامه در مجلس تصویب شد، به این ایرادات پرداختیم.. باید عدالت وپیشرفت با هم باشد و هیچکدام به قیمت فراموشی دیگری نباشد. یکی از نمونه های تامین عدالت همین هدفمندی یارانه هاست. برخی خانواده ها چندین اتومبیل دارند و برخی هیچ اتومبیلی. نباید آنکه چند اتومبیل دارد یارانه فرد غیربرخوردار را استفاده میکرد و هدفمندی یارانه ها برای همین اجرا شد.
  • رضایی: در طی 6 ماه گذشته شاید بیش از 250 شهرستان رفتم. در بازار و مزارع و کارخانجات با تمام وجود احساس  کردم با آرمان بزرگ عدالت، فاصله زیاد داریم. تبعیض و پارتی بازی و رشوه در بسیاری از ارکان کشور و قوه قضائیه نفوذ کرده و اجازه توزیع عادلانه ثروت را نمی دهد. دوستانی که اینجا  هستند و در دولت ها بودند پاسخ دهند که چرا اینگونه شده؟ زمان شعار دادن گذشته است. 
  • روحانی: نکاتی که دوستان فرمودند هرکدام بعدی از مساله بود. در مساله عدالت، باید با رانت و فساد مبارزه شود. متاسفانه با اینها در سالهای اخیر بیشتر مواجه بودیم. عدالت فرصت برابر برای کل مردم است و برای کل اتباع ایرانی. همه اقوام و مذاهب. زن و مرد. در بعضی بخش ها بخصوص فصل سوم قانون اساسی را بهتر اجرا کنیم. در بحث عدالت اجتماعی باید حمایت از محرومین را در اولویت خود قرار دهیم و آنها که حقوق ثابت دارند مانند کارمندان. الان بیکاری در میان زنان بسیار زیاد است. 66 درصد زنان 20 تا 29 ساله بیکار هستند. یکی از راه های عدالت این است که در امکاناتی که در کشور هست از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، همه احساس  کنند به طور برابر دارند از اینها استفاده می کنند. یکی از مهمترین مسائل بحث تمرکززدایی است. امروز استانها احساس میکنند توان اداره خود را دارند ولی الان تهران برای آنها تصمیم گیری می کند. باید به استانها اختیارات بیشتری داده شود.
  • حدادعادل طبق قرعه کشی پشت تریبون قرار گرفت.
  • سوال: برنامه دولت شما برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی در اولین سال دولتتان چیست؟
  • حدادعادل: برای مقابله با آثار ناشی از کاهش درامدهای نفتی باید در درجه اول به صادرات غیرنفتی توجه کنیم. ما میتوانیم با افزایش صادرات غیرنفتی جای خالی صادرات نفتی را پر کنیم. کشور ما کشوری است که از نظر کشاورزی امتیازات بالایی دارد. تنوع اقلیمی دارد. ما میتوانیم صادرات کشاورزی داشته باشیم. میتوانیم از مزایای گردشگری برای تامین ارز به جای کاهش ارز ناشی از فروش نفت استفاده کنیم. از دالان عبوری، کریدور ترانزیتی شمال جنوب استفاده کنیم. باید در کنار اینها دولت انضباط مالی خود را افزایش دهد. ریخت و پاش و مصرف زیاد ما را به ارز نفتی محتاج تر می کند. میتوانیم با افزایش انضباط مالی راه های دیگری را هم تعقیب کنیم. اقتصاد مقاومتی از جمله اموری است که میتواند کشور را در برابر مسئله نفت بیمه کند. مراد از اقتصاد مقاومتی، عوض کردن شیوه اقتصاد است. پوست اندازی و نوسازی اقتصادی است. توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است. دولت من در آینده برای کاهش ارز ناشی از نفت، باید سبک زندگی اسلامی را در کشور حاکم کند. ما نمیتوانیم به سبک زندگی غربی زندگی کرده و طعمه توطئه غرب شویم. 
  • روحانی: چینی ها سنگ های قیمیتی ما را از روی کشتی میخرند و برمیگردانند دوباره به کشورمان. ما متاسفانه داریم خامفروشی می کنیم. باید نفت را فرآورده کنیم و جلوی خام فروشی را بگیریم. باید موانع صادرات را برداریم تا بتوانند با صادرات غیرنفتی، جایگزینی برای ارز نفت باشند. ظرفیت های خالی صنعت ما که بالای 40 درصد است را باید پر کنیم. باید مرکز صادرات برق برای منطقه باشیم. 
  • عارف: جهت گیری کلی ما اقتصاد بدون نفت است باید وابستگی بودجه به نفت را به صفر برسانیم. باید  نفت را به ثروت ماندگار تبدیل کنیم. در کوتاه مدت باید انضباط مالی و کاهش هزینه های دولت را پیگیری کرده و کاهش تصدی دولت را انجام دهیم. باید تشکیلات دولت تحدید باشد. میتوانیم مزایای خوبی از تجارت و ارتباطات و پروازهایی که از فراز ایران هست داشته باشیم. توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات به ما کمک زیادی می کند. افزایش بهره‌وری از مسائل بسیار مهم دیگری است که باید هر دولتی که روی کار می آید در دستور کار قرار دهد.
  • جلیلی: هرچه وابستگی ما به نفت کمتر بشود یک فرصت خواهد بود چرا که میتوانیم از ظرفیت های دیگر کشور بهتر استفاده کنیم. مزیت نسبی در بسیاری از موارد داریم که یکی از آنها بحث عبور و مرور و ترانزیت است که اگر از ظرفیت آن استفاده کنیم بیش از درآمد نفت برای ما درامدزایی خواهد داشت. بحث دیگر جلوگیری از خام فروشی در نفت و کالاهای دیگراست. اگر به اینها توجه کنیم درامدهای ارزیمان قابل مقایسه با وضعیت فعلی نخواهد بود. برخی کالاهای اساسی به راحتی قابل تولید در کشور است. متاسفانه برای برخی کالاهای غیرضروری الان دارد ارز صرف می شود.
  • ولایتی: فروش نفت خام باید با محصولات فرآینده شده نفتی جایگزین شود. از ویژگی های ترانزیتی خودمان باید برای حمل و نقل استفاده کنیم. خریدن گاز از برخی کشورها و فروختن به اروپا وترکیه هم میتواند راهکار مناسبی باشد. 
  • قالیباف: در این بخش باید نگاه کنیم که کاهش فروش نفت تهدید است یا فرصت. اگر تدبیر کنیم فرصت است و اگر سوءتدبیر داشته باشیم تهدید است. کاهش هزینه دولت باید باشد. تقویت بخش خصوصی. هدایت نقدینگی به سمت تولید و ... را باید در نظر داشته باشیم. شهرداری در طول 50-60 سال گذشته همیشه 30 درصد هزینه خود را از دولت می گرفته اما امروز به 5 درصد رسیده شهرداری تهران بدون نفت دارد کارهایش را انجام می دهد. در ابتدای سال 80 در اصلاحات، قیمت نفت 10-11 دلار شد. یکی از کارهای خوب آنموقع این بود که رشد صنعت ما دو رقمی شد. 
  • غرضی: به مدت 4 سال وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران بودم. در دولت دفاع هزینه کشور به سالی 15 میلیار دلار رسید. در سازندگی 18 میلیارددلار. اصلاحات 28 میلیارددلار. در دولت اخیر چون درامد سنگینی حاصل شد و اکثریت قریب به اتفاقش صرف واردات شد آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که هزینه کشور 100 میلیارد دلار است و اگر جلویش را بگیریم کشور ساقط می شود. اگر هزینه دولت اصلاحات را 10 درصد هم گران کنیم میشود حدودا 35 میلیارد دلار که هزینه بالایی برای کشور نیست. عرضم این است که محکم بچسبیم تولید را در این مقطع به سامان برسانیم تا احتیاجی به دلار اضافی نداشته باشیم.
  • رضایی: نمی توانیم بگوییم کاهش درآمد نفتی تهدید نیست.تهدید است اما باید به فرصت تبدیل شود. راهکار این است که دولت را از اقتصاد بیرون کشیده و مردم را فعال کنیم. مساله بازارچه های مرزی و کشاورزی و ... باید مد نظر قرار بگیرد. ما یک میلیون بشکه نفت اضافه داریم که الان به فروش نمی رسد. با ایجاد پالایشگاه موبایل در کشور، یک ظرفیت بزرگی از فرآورده های نفتی به وجود می آوریم و به کشورهای دیگر فرآورده می فروشیم.
  • حدادعادل: ملت ایران بداند ما میتوانیم بدون وابستگی به نفت وضعیت خوبی داشته باشیم. واردات در 92، 53 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی 32 میلیارد دلار. 30 میلیارد دلار کالای واسطه ای بوده اما 8 میلیارددلار، تجملی مانند خودروهای سواری تجملی و ... بوده که عده ای با آن مانور تجمل میدهند و وارد نکردنش هیچ مشکلی برای کشور پیش نمی آورد. اگر بتوانیم 8 میلیارد دلار را حذف و 15 میلیارد سایر به 10 دلار برسانیم، آنگاه فقط 11 میلیارد دلار عدم موازنه صادرات و واردات داریم که میتوانیم از سایر راه ها مانند کشاورزی آن را تامین کنیم. 
  • قالیباف طبق قرعه کشی پشت تریبون قرار گرفت.
  • سوال: گام های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بهبود فضای کسب و کار چیست؟
  • قالیباف: برنامه 2 ساله دارم ولی در بحث مربوط به تولید، سهم تولید را از یارانه در اولویت اول قرار میدهیم. نقدینگی را هدایت میکنیم.الان نقدینگی در جامعه رهاست. سفته بازی را از جامعه  جمع میکنیم. به درآمدهای بدون تولید مالیات های قابل توجهی در نظر میگیریم. استقلال به بانک مرکزی می دهیم که 7 برابر نقدینگی در کشور اتفاق نیفتد. ثبات در سیاست ها خواهیم داشت تا هر هفته و هر ماه یک رانت برای کسانی که یک شبه میلیاردر شوند ایجاد نشود. کاهش فشار تحریم را در اولویت قرار می دهیم. دهکهای پایین جامعه را برایشان سیاست های جبرانی مانند بیمه قرار می دهیم. ما از عدالت صحبت میکنیم نه از مساوات. کیفیت را بالا می بریم در کالاها. اگر بتوانیم شبکه توزیع را بخصوص در کالاهای اساسی در اولویت بگذاریم، مانند کشاورزی، به نتایج خوبی می رسیم.
  • حدادعادل: باید آسیب شناسی از وضع موجود بکنیم. الان آسیب های ساختاری داریم و سیاست گذاری اقتصادی ما هم آسیب رسان است. البته تحریم و فشار هم هست. با اصلاحات ساختاری و اصلاحات سیاستگذاری می توانیم به تولید کمک کنیم. به عنوان نمونه به اقدامی که در مجلس هفتم که رئیس مجلس بودم انجام شد و آثار نیکویی داشت اشاره می کنم: ایجاد سهمیه بندی در مصرف بنزین بود. ما 70 میلیون لیتر در سال 85 روزانه داشتیم. 40 میلیون تولید و 30 میلیون وارد می کردیم. دشمن طمع کرده بود برای تحریم بنزین. اما با سهمیه بندی تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و امروز صادرکننده بنزین هم میتوانیم باشیم.
  • جلیلی: باید تولید ملی را مهم بدانیم. زمانی در دولت های قبل میگفتند اگر چیزی صرفه نداشته باشد نباید تولید کنیم مانند بنزین. باید از کالاهای داخلی حمایت کنیم و اجازه واردات ندهیم. نباید در رسانه ملی برای کالای خارجی تبلیغ شود. در موضوعاتی که وارد میکنیم تا جایی که امکان هست باید تولید داخل را در اولویت قرار دهیم. برای تولید کننده داخلی باید فرجام کارش را کمک کنیم. اگر فرجام تولید مشخص باشد کلی ظرفیت ایجاد می کند برای تولید. 
  • عارف: مهمترین کار ثبات اقتصادی است و ما باید اصلاحات ساختاری انجام دهیم. باید ثبات در تصمیمات با استفاده از افراد متخصص استفاده شود. سهم تولید از یارانه ها پرداخت نشده. باید خرید تضمینی کالاها را در دستور کار قرار دهیم. باید مشکلات کشاورزی را حل و از جمله مسئله بیمه محصولات کشاورزی را حل کنیم. کسب و کار خانگی را باید جدی بگیریم. 18 میلیون زن خانه‌دار داریم که باید به کسب و کار خانگی آنها کمک کنیم.
  • روحانی: برای تقویت تولید ملی در قدم اول نگاه باید از مصرف محوری به تولید محوری بچرخد. در سالهای اخیر بیشتر بحث مصرف محوری بوده. خصوصی سازی باید واقعی انجام شود. تاالان 13 درصد واقعی بوده و بقیه به دولت داده شده. انحصارات باید برداشته شود. الان قدرتهایی هستند که هم ثروت دارند و هم قدرت سیاسی و هم سایر قدرت ها و دیگران نمیتوانند با آنها رقابت کنند. امروز به احساس امنیت اقتصادی لطمه خورده. باید کارآفرینان را تشویق کنیم و فضا را برای سرمایه گذاری آنها آماده کنیم. امروز امنیت روانی در جامعه به واسطه تهمت ها خدشه دار شده که باید این مسائل را برطرف کنیم. 
  • رضایی: مشکل اصلی اقتصاد ملی ما این است که صاحب ندارد. ساختار دولت را بر اساس تولید ملی شکل می دهیم. در کنار هر وزارتخانه یک شورای فکر تشکیل می دهیم. ایالت های اقتصادی را در کشور شکل میدهیم. مشکل ما این است که هزینه های تصمیم گیری غلط بسیار بالاست.
  • غرضی: تا وقتی که هزینه سرمایه بالاست، تولید شکل نمیگیرد. هزینه سرمایه معادل پولی است که بانک به سرمایه گذار می دهد. یعنی بالاتر از تورم. وقتی هزینه سرمایه 25 درصد باشد، هیچ تولیدی در دنیا 25 درصد سود نمیدهد. ما نباید فکر کنیم به صورت بخشی میتوانیم تولید را راه بیندازیم. تولید وقتی شکل میگیرد که هزینه پایین بیاید. وقتی میاید پایین که تورم پایین بیاید و وقتی تورم پایین می آید که تولید داشته باشید. لذا این یک چرخه است. علاوه بر بورس بازی، بورس مصنوعی و شبه پول را باید از بین برد تا سرمایه جایگاه خود را پیدا کند. 
  • ولایتی: تولید را باید در صنعت و کشاورزی دید.تا وقتی تولید مردمی نشده و کارخانه ها به مردم واگذار نشود و دولت بخش مهمی از صنایع و تولیدات صنعتی را داشته باشد، درست نمیشود. آنجا که تولید دولتی ضرر می کند از بانک مرکزی می گیرد اما بخش خصوصی این امکان را ندارد و وام ها هم گران قیمت است. ضمن اینکه وقتی بخواهد واردات مواد اولیه کند در گذشته با 10 درصد قیمت جنس ال سی باز میکردند الان با 130 درصد میتواند باز کند. این برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست. در کشاورزی تا نتوانیم قیمت محصولات را تضمین کنیم، کار درست نمیشود. به همان قیمتی که گندم را از خارج میخریم چرا از داخل نمی خریم؟
  • قالیباف: ما اقتصادهای خوب دنیا را اگر نگاه کنیم 70 درصد سهمشان در خدمات و 30 درصد در کشاورزی و صنعت است متاسفانه در خدمات ما 35 درصد است. امنیت سرمایه گذار بسیار مهم است ولی امروز در کشور ما این امنیت وجود ندارد. ما نه درست با فساد مبارزه می کنیم و نه اجازه میدهیم امنیت سرمایه گذار باشد. الان نقطه سر به سر در همه مطالعات ارزی و اقتصادی به هم خورده است. 
  • سعید جلیلی بر اساس قرعه پشت تریبون قرار  گرفت.
  • سوال: گام دوم قانون هدفمندی یارانه ها را چگونه اجرا میکنید؟
  • جلیلی: قانون هدفمندی یک قانون اسا و باید به خوبی اجرا شود. یکی از بحث هایی که داریم و در هدفمندی خود را نشان داد این است که بخشی از مسائلی که مطرح میکنیم قبلا هم مطرح شده اما چرا موفقیت آمیز اجرا نشدند و مشکلاتی داشتند؟ اولین کار برای هر نگاه اقتادی و هر سیاست اقتصادی این است که باید به ساختار اجرایی دولت بپردازیم تا سیاست ها عملی شوند. وگرنه اینکار انجام نمی شود. دولت به مثابه قطاری هست که اگر راه نیفتد و سرعت لازم را نداشته باشد بهترین قوانین هم دچار مشکل می شود. روی حمایت از تولید همه وفاق دارند اما چرا انجام نمی شود؟ به خاطر اینکه سازوکارها و ساختارها خوب تعریف نشده اند. لذا من ساختار دولت را به گونه ای تغییر میدهم که اولا خودش برای مردم مانع نشود و ثانیا تقویت کند و خودش مشوق شود برای اینکه ظرفیت ها به کار گرفته شوند. اگر به این بحث اساسی نپردازیم سیاست ها و قوانین خوبی که داریم مانند همین هدفمندی یارانه ها، این موضوعات قابل پیگیری نیست. در بحث هدفمندی بحث اصلی این بود که یارانه ها هدفمند و در یک جهت صحیح مدیریت شود.
  • رضایی: مرحله دوم را به صورت درآمدی و تولیدی عمل میکنیم. باید پول وارد تولید و سرمایه گذاری شود که در مصرف و تقاضا اثر خود را می گذارد. ساختار دولت کافی نیست باید راننده و رفتار دولت هم تغییر کند. نوسازی دولت که متناسب با تولید ملی باشد از مهمترین مسائلی است که اگر انجام نشود هر کسی دیگر به جای احمدی نژاد بیاید تغییر مناسبی صورت نمیگیرد. دولت باید ثروت تولید کن و پول درآور باشد تا از اجرایی کردن طرح ها و قوانین صحبت شود.
  • غرضی: دفعه اول  نیست که یارانه میدهیم. بنده وزیر نفت بودم، یک لیتر بنزین 1 تومان بود و از امام اجازه گرفتیم شد 3 تومان تا 2 تومان را به روستایی ها بدهیم. مشکل ناشی از آن است که به جای اینکه گرفتاری را از مردم کم کند، کارشناسی درست نشده و گرفتاری زیادتر شده. حالا همه فکر میکنند اگر به دنبال یارانه دادن بیشتر برویم گرفتاری بیشتر می شود. اینکه پول و شبه پول چگونه تزریق شود که زندگی مردم ارتقا یابد یک بحث کارشناسی وتولیدی و فنی است. وقتی خدایی نکرده میخواهیم با یارانه کار سیاسی کنیم نتیجه غیر از این نمی شود.
  • قالیباف: هدفمندی را حتما طبق قانون ادامه میدهیم. البته یارانه تولید را هم در بخش کشاورزی و هم در حوزه صنعت ادامه میدهیم. ضمنا باید سیاست های جبرانی برای دهک های پایین جامعه حتما بگذاریم تا قدرت خرید مردم را بالا ببریم. الان قدرت خرید خاصیتش نسبت به قبل از یارانه ها تغییر نکرده. ما قیمت را تثبیت می کنیم تا قدرت خرید مردم بالا برود. ما در یارانه ها قیمت را واقعی نکردیم. حقی از مردم الان ضایع شده و آن کیفیت است. چرا باید اتوی پرمصرف در خانه ها باشد یا ماشین ها 12 در 100 بسوزانند؟
  • حدادعادل: اگر مراد چند برابر کردن 45 هزار تومان باشد فکر نمیکنم دردی از دمردم دوا کند. این پول باعث افزایش تورم می شود. و 8 برابر آن را باید دوباره از مردم بگیریم. باید اشکالات مرحله قبلی برطرف شود. باید دولت به تناسب درآمدها یارانه ها را توزیع میکرد اما انجام نشد. مبلغی که مقرر شده بود دولت از افزایش قیمت انرژی صرف تولید بکندانجام نشد. اگر مرحله اول درست انجام شود شاید نیازی نباشد که وعده اجرای  مرحله دوم و سوم و بقیه را بدهیم. 
  • عارف: هدفمندی یارانه ها در راستای تحقق عدالت اجتماعی مطرح شد. در دولت های بعد از انقلاب در همه مطرح بود که در دولت نهم و دهم به صورت ناقص انجام شد. باید فقر و غنا فاصله شان کم میشد ورفاه اجتماعی تامین میشد. ولی به خاطر عملکردی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم و تورم بالای 30 درصد است به اهداف نرسیدیم. سهم تولید داده نشده که باید پرداخت شود. با ارزیابی دور اول می فهمیم که باید به اقشار آسیب پذیر توجه بیشتری شده و به تامین هزینه های درمانی مردم بپردازیم.
  • روحانی: یارانه هدفمند نشد باید هدفمند شود رقم پرداختی مردم قدرت هخرید را به مردم نداد و تورم راجبران نکرد 245 هزار توامن دایدم بیشتر برداشتکردیم. مردم روی 45 هزار توامنت حساب باز کردند لذا باید ادامه پیدا کند. باید یارانه افرادی که حقوق ثابت دارند، تقویت شود و پیشنهاد دولت من این است که یارانه کالایی هم باید اضافه شود برای اینکه مردمحداقل نسبت به تأمین کالاهای اساسی تضمین و اطمینان داشته باشند.
  • ولایتی: یکی از بدرترین کارها این ست که طرحی خوب اجرا نشود ولو اینکه خود طراحی شده باشد. یارانه باید اجرا شود چون قانون مجلس است. الان مردم میگویند پولی که میدهید را از ما بگیرید اما قیمت ها را به سابق برگردانید. هدفمندی مناسب اجرا نشد.
  • جلیلی: الان 70 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم. در ماه 2800 میلیارد یارنه می دهیم. الان 6 نفر 5000 میلیارد معوقه بانکی دارند. اگر ساختار اقتصادی را درست نکنیم، مشکل حل نمی شود. نقدینگی بسیار زیادی مشابه این هست که جمع نشده. به هدفمندی نباید نگاه سیاسی داشت. باید با قوت ادامه یابد. یکی از آن طرحهایی بود که در جهت عدالت بود. ما قبلا کالا را ارزانتر می دادیم هرقدر هر کس بیشتر مصرف میکرد بیشتر یارانه میگرفت. هدفمندی یارانه ها منطق درستی داشت. 
  • ولایتی پشت تریبون قرارگرفت.
  • سوال: برنامه عملیاتی دولت شما برای مهار گرانی و تورم چیست؟
  • ولایتی: راه کنترل تورم، این است که ما به قواعد اقتصادی پایبند باشیم و قاعده اقتصادی میگوید هرگاه نقدینگی در بازار زیاد شده و متناسب با آن کالا در کشور نداشتید یا تولید نکردید یا وارد نکردید، عملا عرضه و تقاضا با هم تعادل ندارد. یعنی میزان رها کردن پول درجامعه متناسب با تولید کالا و خدمات نباشد. برای اینکه تورم نداشته باشیم، باید فکرهای مختلفی بکنیم که یکی از آنها فکر عاجل است. یعنی دولت باید فورا تنظیم بازار کند. اجناس حیاتی مورد نیاز مردم، مانند گوشت ومرغ و برنج و نان و مسکن و ... را به اندازه کافی تولید یا فراهم نکنیم تورم ایجاد می شود. اولین کار این است که یک فرصت برای کارهای فوری داریم. یکی از این کارهای فوری برگرداندن اعتماد مردم است. یکی از کارهای اعتمادزدا بخشنامه های متفاوت و متناقض است. معاون اول یا معاون اقتصادی دولت باید کاری کند که هر بخش دولت یک کاری نکند که مردم سرگردان شوند. 
  • جلیلی: آنچه تحت عنوان مالیات تورمی از آن یاد می شود، بیشترین رنجش را مردم می برند.باید دنبال راه حل های ساختاری در این بحث باشیم نه راه حل مقطعی. در بحث افزایش نقدینگی، اگر نقدینگی را به موقع هدایت کنیم به سمت تولید، خیلی موثر است تااینکه این نقدینگی در بازارهای کاذب جولان بدهد. نقدینگی در ساختار اداری، از مشکلات ماست. وقتی برای یک پروژه‌ای چهار برابر هزینه کنیم باز هم نقدینگی بالا رفته و تورم ایجاد می کند. تورم انتظاری هم از مسائلی است که شیوه خاص خودش را برای خنثی کردن میخواهد.
  • رضایی: قریب 40 سال است گرانی و تورم وارد اقتصاد ایران شده و باید تلاش جدی برای خنثی کردن آن کنیم. 45 هزار تومان امروز 15 هزار تومان خرداد گذشته است و 30 هزار تومان آب رفته و مردم آسیب دیدند. تورم مانند اژدهای 5 سر بوده و علت اینکه با آن مقابله نشده این بوده که فقط با 1 سر آن مبارزه شده. نقدینگی باید در اولین فرصت کنترل شود. همین ماه های آینده اگر کنترل نشود، ارزش پول ملی که ناموس ماست، به شدت کاهش می یابد. هزار تومان الان 300 تومان خرداد سال قبل است.
  • قالیباف: اولین کار دولت بنده این خواهد بود که ثبات را در بازار ارز به وجود بیاورم. این استارت رشد اقتصادی خواهد بود. اقدام دیگرم بازبینی در توزیع کالا و خدمات است. سوم ثبات در قیمت کالاهای حیاتی کشور. اصلاح سیاست های پولی و  مالی هم جزو برنامه های من است. پول اگر کنترل نشود به سمت سفته بازی و افزایش تورم می رود. ما به اعتماد مردم نیازمندیم. در عرض 6 ماه اعتماد را به مردم برمیگردانیم.
  • غرضی: بحمدالله خیلی خوب بحث شد. تورم نتیجه آن است که دولت بیش از درآمدش هزینه کند. تا وقتی دولت ها درآمد وهزینه شان یکسان  نشود تورم ادامه می یابد. امیدوارم قسمت مردم ایران دولتی باشد که بیشتر از درآمدش هزینه نکند. شبه پول کشور را تحت فشار قرار داده است. الان 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی است در حالی که میگویند 500 هزار میلیارد نقدینگی است. 200 هزار میلیارد با سفته بازی درست شده است. قبل از انقلاب تعداد باجه های بانک نزدیک 3 هزار تا بود الان نزدیک 24 هزار است. این درآمدها ناشی از شبه پول و سفته بازی و بورس های مصنوعی است.
  • عارف: تورم یک مشکل حل شده در دنیاست. بیش از 160 کشور دنیا تورم یک رقمی دارند ولی متاسفانه کشور ما از معدود کشورهای بالای تورم دورقمی است. الان 30 درصد تورم داریم. در دولت اصلاحات دست آوردهای خوبی برای کنترل تورم به وسیله اصلاح ساختار و ثبات اقتصادی داشتیم. ما ارز را تک نرخی کردیم. و از فسادهای ناشی از چندنرخی بودن جلوگیری کردیم. در کنار اصلاح ساختار،‌انضباط مالی دولت بسیار مهم است. دولت باید اول خودش را کنترل کند. بیشترین اثر را رشد نقدینگی در تورم دارد. باید نهادهای سیاست گذاری و تورم را تقویت کنیم. 
  • روحانی: مهمترین مساله برگرداندن آرامش و ثبات به بازار کالا و پول است که مردم دچار یک نگرانی دائمی هستند برای تامین کالای روزمره شان که نمیدانند قیمت فردا با امروز چقدر متفاوت است. راه اصلی برای حل تورم رونق تولید است. با تنظیم بازار عرضه و تقاضا بخشی از مشکل حل می شود. بر دولت باید نظارت بیشتری شود. 
  • حدادعادل: تورم باعث می شود ثروتمندان غنی تر و فقرا ضعیف تر شوند. حل مشکل تورم با تصحیح سیاست های دولت امکان پذیر است. برای مهار تورم باید دولت مهار شود. انضباط مالی باید برقرار و هزینه های دولت باید کنترل شود. نباید برای عطش کارهای عمرانی بیش از حد پول به کشور بریزد. این همان بیماری هلندی است که ما به دولت تذکر دادیم اما دولت گوش نکرد. سعدی میگوید: چو دخلت نیست، خرج آهسته تر کن که میخوانند ملاحان سرودی. اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی. سیاست های اصل 44 باید اجرایی شود.
  • ولایتی: یک راه حل دراز مدت و میان مدت داریم و یک راه کوتاه مدت. یکی از علل وضعیت آشفته اقتصادی امروز، از بین رفتن اعتماد بین دولت و مردم است. بازسازی اعتماد مجدد بین دولت و مردم از اساسی‌ترین کارهاست. ما باید یک تنفس 6 ماهه به تولیدکنندگان بدهیم. امروز کارخانه ها یا خوابیده یا کمتر از ظرفیت اسمی اش تولید میکنند. اینها دچار فشار مالیات و اقساط بانک و دیرکرد اقساط هستند. باید به این صنعت گر فرصت داد تا تورم مهار شود. مقدار زیادی دارو در گمرک به خاطر اختلاف قیمت ارز هست، باید دستور دهیم کالاها ترخیص شوند.
پایان بخش اول مناظره و آغاز بخش دوم:

  • حیدری: در بخش دوم جنبه‌های دیگری از توانمندی‌های نامزدها را همزمان خواهیم سنجید. چون فرصت صحبت تشریحی نیست، به مدت یک و نیم دقیقه بحث هایتان را جمع بندی کنید.
  • غرضی: نسبت به اینکاری که انجام دادید تجدید نظر کنید. باید بازخورد مطالعات میدانی انجام شود. من گفتم سن رای دهنده را دو سال می آورم پایین که 55 میلیون رای دهند. 55 میلیون را قبول کنید. شما که 1+55 میلیون را دیده بودید. نظرات مشترک این 8 نفر می گوید کشور وضعیت خوبی از نظر اقتصادی ندارد. لازمه این است که حتما در مجموعه اقدامات بعدی یعنی قدرت سیاسی و توان های مجموعه بتوانند این راکمک کنند تا دولت ضدتورم به وجود بیاید. 
  • قالیباف: حق مردم است که بدانند ما در چه زمان بندی کارهایمان را انجام میدهیم. برنامه 2 ساله داریم که مشکل گرانی و بیکاری را حل کرده و قدرت خرید مردم را بالا ببریم. البته در 6 ماه اول تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور و تثبیت قیمت ارز به وجود آوریم و نگاه دولت به ارز به عنوان منبع درآمدی را کنار بگذاریم و تورم را کنترل کنیم. بلافاصله در یک سال و نیم بعدی باید مردم یک احساس آرامش، چه روستایی و چه سرمایه گذاری که تولید ثروت می کند، داشته باشد.
  • عارف: باید پاسخگوی نیازهای معیشتی مردم باشیم. نیازمند رشد اقتصادی 8 درصد هستیم. باید نرخ بیکاری یک رقمی شود. تورم باید یک رقمی شود. مساله مسکن باید سازماندهی شود. خصوصی سازی به طور جدی باید با اجرایی کردن سیاست های اصل 44 دنبال شود. مردم باید عنان مدیریت کشور را به دست کسی بسپارند که در عمل نشان داده می تواند به قولهایش عمل کند. و کشور را در راه پیشرفت و تعالی قرار دهد.
  • جلیلی: ما نه تنها برای رفع مشکلات بلکه برای پیشرفت و حماسه اقتصادی برنامه ریزی کنیم. این یک عزم اقتادی برای آزادسازی ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری ظرفیت‌ها میخواهد. باید الگویی برای پیشرفت انتخاب کنیم که مبتنی بر الگوی اسلامی ایران باشد و برای همه مردم فرصت فراهم شودنه اینکه فرصت ها به صورت شانسی یا بر اساس رانت باشد. دولت نباید مانع مردم شود و ثانیا به مردم کمک کند که کشور به سرعت پیش برود.
  • ولایتی: اگر با دنیا آشتی نکنیم و روابطمان را بخصوص با همسایگان توسعه ندهیم، بسیاری از ظرفیت های اقتصادی منطقه و بین الملل را نمیتوانیم استفاده کنیم. همچنین در داخل نیز باید آشتی ایجاد کنیم. دامنه اصولگرایی باید وسیع دیده شود. بی جهت عده ای از متخصصین را نباید خانه نشین کنیم. همانطور که مردم انقلاب و دفاع مقدس رابه پیروزی رساندند، باید اقتصاد را هم به آنها بسپاریم تا به پیروزی برسانند.
  • روحانی: مشکل اساسی ما این است که حرکت اقتصادی ما در 8 سال اخیر تناقضی بین سیاست های تصمیمی و ابلاغی با کارهای اجرایی نشان می‌دهد. مجمع تشخیص چشم انداز 20 ساله را تصویب کرد و مبنای توسعه کشور شد اما در عمل راه و مسیر دیگری پیموده شد. ما در این وسط فرصت های بسیار زیادی را از دست دادیم که فرصت های تضییع شدهاست. درآمدی ارزی ما در طول این هشت سال برابر کل درآمد قبل انقلاب تا قبل از دولت نهم بوده است. 750 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما چه استفاده ای از آن شد؟ همسایه جنوبی ما از پارس جنوبی 450 هزار بشکه نفت در روز استخراج میکند یعنی معادل 22 فاز ما.
  • رضایی: ما از مشروطه با ژاپن شروع کردیم. اقتصاد ما شد اقتصاد پهلوی و ژاپن پیشرفت کرد. انقلاب ما با انقلاب صنعتی در کره و چین همزمان بود. 60 سال است این بحث ها را داریم تکرار میکنیم. باید فکر اساسی کرده و دولت را درست کنیم. اقتصاد در  ایران صاحب ندارد. چرا کار اساسی صورت نمیگیرد؟ دولتی که داریم چه از نظر ساختار و چه از نظر مدیریت باید تجدیدنظر جدی در آن صورت گیرد. هزینه تصمیمات غلط بیش از اقدامات دشمنان به کشورمان ضربه می زند. کشاورزی و صنعتمان بدون برنامه است.
  • حدادعادل: دوستان بیشتر به نتیجه مورد نظر اشاره می کنند. من تاکید بر روش می کنم چرا که نتیجه درست از روش درست حاصل می شود. من تلاش میکنم به بخش خصوصی توجه کرده و به آن اعتماد واز مشورت آن کمک بگیرم. اجرای قانون سیاست های کلی اصل 44 مهم است. اجرای هدفمندی یارانه ها طبق قانون مهم است. دولتم باید بر واردات و صادرات نظارت کند. در نظر دارم در ریاست جمهوری معاونت تولید واشتغال ایجاد کنم. آموزش باید معطوف به  کار متحول شود. و پژوهش معطوف به صنعت باید ایجاد شود. پیشرفت دانش بنیان و اصلاح نظام بانکی را بسیار مهم میدانم.
دور دوم مناظره آغاز شد.


  • حیدری: سوالات این دور برای سنجش رویکردهای کلی دولت شما خواهد بود. پاسخ‌ها تک‌کلمه‌ای باید باشد.
  • عارف: این مناظره در شان 8 کاندیدا نبود. کاش بین نامزدها بحث شود. سوالات تستی در شان نامزدها نیست. من به احترام مردم می نشینم ولی به هیچکدام از تست‌ها جواب نمیدهم.
  • رضایی: صداوسیما باید هشت نفر را رئیس جمهور بداند. من صبور هستم و تحمل میکنم. از اول تا الان دنبال این میگشتم که کار به کجا می خواهد برسد. سوالات تکراری و بحث های تکراری و زمان اندک اصلا مناسب نبود. اگر از همین اول شئونات رئیس جمهور را رعایت نکنیم، معنیش این است که دولت قوی نمیخواهیم تشکیل دهیم. البته من شاید به تست ها جواب بدهم ولی روند مناظره خوب نبود. آمده ام کارشناسان اقتصادی دوستان بیایند تا من با آنها مناظره کنم.
  • عارف: خواهش میکنم در دو مناظره بعدی تجدیدنظر جدی شود.
  • روحانی: راهش این بود که با نمایندگان کاندیداها مشورت میکردید و درباره سبک کار مشورت میکردید. الان مردم این سبک شما را توهین آمیز تلقی میکنند.
  • حیدری، مجری: بیش از 20 سناریوی مختلف را بررسی کردیم. از اساتید ارتباطات و همکاران باسابقه مشورت گرفتیم. مدلی که رسیدیم این بود.
  • عارف: صداوسیما با چه مجوزی بدون نظر 8 نماینده سازوکاری اینچنین برای مناظرات تعریف کرده.
  • حیدری: این به تایید هیئت نظارت رسیده.
  • عارف: اونها نباید بگن ما باید بگیم.
  • حیدری: نظرتان محترم است فردا نماینده هایتان بیایند اگر به مدل بهتری رسیدیم، اعمال می کنیم.
  • حیدری: سوال: آیا بادرخواست کارفرمایان با کاهش سهم بیمه موافقت می کنید؟
  • غرضی: خیر
  • ولایتی: نمی شود با بلی یا خیر گفت.
  • جلیلی: سوال کامل نیست.
  • حداد: موافقم
  • عارف: نظری ندارم
  • رضایی: سوال غلط است
  • روحانی: در کوتاه مدت آری
  • سوال: با کاهش مالیات موافقید؟
  • قالیباف: با رابطه درآمد و مالیات موافقم. سوال اشکال دارد.
  • ولایتی:‌ کاهش مالیات
  • جلیلی: سوال درست نیست
  • حداد: با کاهش موافقم
  • عارف: نظری ندارم
  • رضایی: کاهش
  • روحانی: سوال درست نیست
  • سوال: درتنظیم لایحه بودجه 93 کدام اولویت است؟
  • ولایتی: توسعه روستاها
  • جلیلی: روستاها
  • حداد: روستاها
  • عارف: نظری ندارم
  • رضایی: روستاها
  • روحانی: روستاها
  • غرضی: سوال اولی را از من نپرسیدید یادتان رفت. تا وقتی نرخ ارز تثبیت نشود و تورم کنترل نشود هر کار اقتصادی به عکسش تبدیل می شود. این سوال هم نفهمیدم چه بود. -بعد از طرح مجدد سوال_ جواب: توسعه فناوری ارتباطات
  • قالیباف: فناوری ارتباطات
  • سوال:‌ با توجه به شرایط امروز کشور، برای توسعه اشتغال و صنعت کدام راهبرد؟
  • جلیلی: حمایت از بنگاه کوچک
  • حداد:‌ بنگاه کوچک
  • عارف: نظری ندارم
  • رضایی: متصل به هم هستند بنگاه های بزرگ و کوچک
  • روحانی: بنگاه کوچک
  • غرضی: تا تورم کنترل نشود و نرخ ارز تثبیت نشود سوال غلط است
  • قالیباف: در برخی صنایع کوچک و در برخی بزرگ
  • ولایتی: کوچک و متوسط
  • سوال: در انتخاب وزرا و مدیران ارشد کدام ویژگی مهم است؟ پاکدستی، تجربه، تخصص، تدبیر
  • روحانی: همه با هم
  • حداد: همه با هم
  • قالیباف: سوال غلط است
  • ولایتی: هر 4 تا. سوال غلط است
  • جلیلی: سوال غلط است
  • عارف: به هیچ سوال تستی جواب نمیدهم
  • سوال: باتوجه به درامد محدود هدفمندی کدام تصمیم؟ کاهش تعداد دریافت کنندگان؟ کاهش رقم؟ افزایش قیمت ها
  • رضایی: هیچکدام
  • روحانی: سوال غلط است
  • غرضی: غلط است 
  • قالیباف: سوال غلط است
  • جلیلی: سوال غلط است
  • حداد: سوال خوبی نیست
  • سوال: تنظیم بازار شب عید و میوه. تصمیم شما چیست؟ محدودیت واردات، یا واردات برای تنظیم بازار
  • روحانی: اولویت حمایت از کشاورزان خودمان است اما ممکن است شرایط واردات باشد. سوال درست  نیست.
  • غرضی: تولید میوه می کنیم. با واردات میوه برای موز و اینا موافقم با بقیه مخالفم
  • قالیباف: تعادل بازار
  • ولایتی: حمایت از کشاورز
  • جلیلی: تنظیم بازار. واردات میوه برای تنظیم بازار
  • حداد: درست نمیدانم سوال را
  • عارف: جواب نمیدهم
  • رضایی: با یارانه سبز نیازی به واردات میوه نیست
 
در ادامه برنامه 6 عکس نمایش داده شده و نظر هرکدام از نامزدها درباره سوالات پرسیده شد.

* عکس اول درباره کشاورزی و مکانیزه کردن آن
* عکس دوم راجع به مسکن
* عکس سوم: ترافیک
* عکس چهارم: کشتی باربری و ترانزیت کالا از طریق دریا
* عکس پنجم:‌ بیمارستان و اورژانس
* عکس ششم: استراج از معدن
* عکس هفتم: بازار
* عکس هشتم: ساعت

مناظره اقتصادی راس ساعت 20:00 به پایان رسید.
ارسال نظرات
ناشناس
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آقا دعوا نكنيد چهار نفرشون آخرش گفتن ما برنامه داريم دو تاشونم برنامشون رو سايته دو تاي ديگه هم انشاالله فهميده باشيد برنامشون چيه بقيشونم كه اگه داشتن ميگفتن بريد بخونيد خوب بود راي بديد به همين سادگي  
هلیلانی
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اولاً در رابطه با معدن دوستانی که باور نمیکنند بروند یه سرچ ساده تو اینترنت بکنند خواهند دید حق با آقای عارف هست و این محل جایست برای گردشگران،
دوماً این به اصطلاح مناظره فقط برای دور نگاه داشتن امثال آقای دکتر جلیلی در رویارویی با آقایانی مانند دکتر روحانی ،دکتر عارف و دکتر رضایی به منظور برملا نشدن ضعف دیدگاهای مختلف دکتر جلیلی در رابطه با مسائل اقتصادی و سیاسی هست و همچنین مشخص نشدن افکار افراطی و بسته ایشان در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی.
ناشناس
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
درود بر جلیلی
ناشناس
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
پیشنهاد میشود سئوالات و جوابها به صورت غیابی از کاندیداها پرسیده شوند و در مناظره های تلوزیونی سئوالات پرسیده شده و جواب کاندیداها پخش شود و سپس کاندیداها و یا نمایندگان
آنها در خصوص پاسخ های ارائه شده مناظره واقعی داشته باشند و پاسخ های یکدیگر را به چالش بکشند.
ناشناس
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عارف هنوز فرق دره با معدن رو نمیدونه !!!!!!!!!!!!؟؟؟
بابک خرم
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ایرانی اصیل عارف
ناشناس
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
رای من عارف
ناشناس
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
فقط دکتر عارف اعتراض کرد و خفت را نپذیرفت، شاید بقیه عامه پسند حرف می زنن، اما دکتر عارف در عمل نشان داد که مرد عمل از آنها بسیار بهتر است، و الان اگر آنها اعتراض می کنن بخاطر دکتر عارف است..زنده باد عارف
ناشناس
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
http://www.nazareakhar.tk/
در این نظرسنجی شرکت کنید
ناشناس
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دروغ سنجی هست
ناشناس
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دروغه عارف دیشب توی ایسنا اول شد...
ناشناس
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عارف اوله
حبیب
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
به عارف رای میدهم
دوستش دارم / ایده و فکرهای خوبی دارد / از تمامی 7 نفر بقیه با کلاس تره و در حد ریاست کشور ایرانه/ لا اقل خارجی ها به تیپ شخصیتی او احترام میذارن
بیایین همگی یکپارچه به اقای عارف رای بدیم
ناشناس
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
درود بر عارف و روحاني ومتاسفم براي صداسيما زشت مگر اقتصاد دانان كشور ما مسقره شما هستند من واقعا متاسفم براي صدا وسيما
ناشناس
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
جلیلی: ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری مناظره را باید آزاد کرد و تهدید را تبدیل به فرصتی برای رییس جمهور شدن من کرد
حمید
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ساختار- گفتمان اضافه کرد
ناشناس
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
وحانی بهتر از همه بووود و منطقی تر اعتراض کرد
ناشناس
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عارف با شخصيت تر از همه ي كانديداها و به دور از تزوير و ريا فقط اي كاش كمي حماسه اي تر سخن ميگفت.
علی
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
تا مرد سخن نگفته باشد عیب وهنرش نهفته باشد عارف با این ضعف تحلیل وبی زبان بودن اگر رئیس جمهور شود کشورهای خارجی ایران را قورت می دهند
مرتضی
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عزیزانی که میگن اون معدن جاذبه توریستی تو آمریکاست و آدرس سایت عکساشو میدن بدونن که این معادن سطحی هستند و همه جای دنیا وجود دارن تو ایران حوالی یزد میتونید چندتا ازین به قوله شما جاذبه های گردشگری رو برید ببینید.عکسه مورد نظر با عکسه صدا وسیما متفاوته.در
ضمن طبقه چرب زبونیای آقای قالیبافو عارف که هرکدوم مشکله آلودگی هواروگردن هم مینداختن مشخص شدبعد از پیروزی در چه سطحی با یکدیگر برخورد خواهند کرد.3فرد ارشد و معقول ومنطقی روحانی-جلیلی و رضایی هستند که با توجه به وضع اسفبار اقتصادی کشور آقای رضایی باید بیشتر موردتوجه قرار بگیره چون دکترای اقتصاد داره.در ضمن مهندس مکانیک هم هست که واقعا نقطه قوتییه.ولی ایشون رای نمیاره چون ما ایرانیا همیشه دنبال لاتولاتبازی سیاسی هستیم.اصولگرا و اصلاح طلب.
فراروی عزیز در چند صفحه نظرهای منو وارد نکردی.دوراز انصافه دوست عزیز
ناشناس
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
احسنت
mohammad
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
شوي مسخره از تظاهر به دموكراسي!اين هشت نفر طوري انتخاب شدند كه به هركي راي بدي فرقي با اون يكي نداره !
مناظره يا مسابقه هفته
ناشناس
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
رای من دکتر عارف، همه می‌توانند حرف‌های زیبا و عامه پسند بزنند، اما چه کسی می‌تواند به این وعده‌ها عمل کند؟
ناشناس
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
برنامه سنجش كانديداها وبرگزاري مناظره ها بايد به نحوي انجام مي شد كه حد اقل از دو ماه قبل گفتگو ها آغاز مي شد تا ديدگاه ها وتوانمندي افراد در وراي لفاظي ها وضييق وقت بيرون كشيده مي شد ومردم با شناخت بيشتري فرد مورد نظر را انتخاب مي كردند.
ايا نبايد مردم بدانند كه وزراي احتمالي هر يك از كانديداها چه كسي است اصلا اينها آدم هاي خود را دارند ؟تيمشان چه كساني اند اين كارهايي كه مي گويند مي خواهيم انجام دهيم با كمك چه كساني مي خواهند انجام دهند ؟
ومثل تيم قبلي نباشد كه مدير يك فروشگاه زنجيره اي در يك استان وزير شد يا راننده يك ريس قوه معاون وزير شد و.. دانستن حق مردم است به شرطي كه اطلاعات نصفه نيمه به آنها ندهيم ودر فضاي شور وهيجان كاذب آنها را به انتخاب وادار نكنيم آيا از دوره قبل و فردي كه به ملت تحميل شد كه مردم ومسولان در كارش ماندند نبايد تجربه آموخت آيا چهار سال ديگر چشم گاو است كه باز بگذرد وبعد حالا يك منجي ديگر وهمين آش وهمين كاسه دوباره تكرار شود ؟قدري قدر مردم رابيشتر بدانيم اين مردم همان ها هستند كه همه به وقت لازم به سرشان قسم مي خوريم ..
نیما
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
هنوز خوبه که نامزد ریاست جمهوری هستند وبهشون برخورده اگه رئیس جمهور بشن چی میشه !!!!گفته بعضی ها: آقایون در صدا و سیما نشسته اند وبرای ما تصمیم گرفته اند که اگر مناظره ها را اینگونه اجرا کنیم بهتر است مگر شما چکاره اید که برای ما تصمیم میگیرید حالا خودتان قضاوت کنید اینگونه افراد بعد ار انتخابات در صورت رئیس جمهور شدن مصوبات مجلس را اجرا میکنند ؟؟؟وبه قانون تمکین میکنند
ناشناس
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آقا سوالهاي كنكور رياست جمهوري 92 با جواب تشريحي رسيد!!!!!!!!!!!
مهدی
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دل و جرات عارف ستودنی است .
یزدی بودن با این دل جرات جالب است. چون یزدی ها معروف به محافظه کار هستند و در جمع این چنین مخالفت نمکنن.
آفرین بر این شجاعت و نتیجه آن پایان سئوالات تستی بود.
ناشناس
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
جای مرحوم منوچهر نوذری به جای مرتضی حیدری خالی بود....خیلی شبیه مسابقه هفته بود...
ناشناس
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اين به اصطلاح مناظره هيچ چيز نداشت اما براي شناخت شخصيت اين افراد سودمند بود. به نظر من اقايان عارف و غرضي بي شيله پيله تر از بقيه رفتار مي كردند و در واقع خود واقعي شان بود. اقاي رضايي حتي دنبال اعتراض خودش هم نيست. اقاي قاليباف مدير خودشان را در شهرداري مطرح مي كنند اما هيچ كس نمي داند كه اين ساخت و سازها به چه قيمتي صورت مي گيرد چقدر از اموال و قوانين بابت تبليغات خرج مي شود همين رفتار ها دولت تورم زا ايجاد مي كند كسي كه بيشتر از داشته ها مي خواهند نشان دهد ولخرجي مي كند و ظاهر سازي مي كند.
ناشناس
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خداییش مهندس غرضی از همه بهتر و ساده تر سخن می گفت که این بخاطر تجربه ی بالایش بود.بقیه فقط کلی بافی می کردند.
عزیزباش
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
قابل توجه جاسوسان و خود فروشان نا محترمی که می خواهند مردم رای ندهند: به کوری چشم شما و اربابانتان انگلیس ،آمریکا و رژیم صهیونیستی مردم ما رای می دهند.مثل گذشته.
ما می دانیم این تحریم ها و مشکلات برای این است که منافع آمریکا قطع شده .مثل خری که جو نخوره عر عر می کنه و جفتک می اندازه آمریکا هم به جلوگیری مردم ایران از مفتخوریش اعتراض داره .و بعضی ها هم گول خوردن
انسان
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
احسنت به عارف که اعتراض کرد بقیه هیچی نگفتند و به این سوالات تستی خفت بار جواب دادند

درود بر عارف
ناشناس
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خارج از شوخی غرضی تنها کسی بود که گفت بانک ها پدر مردمو دراوردن....
مایکلا
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اینکه آقای عارف یا هر کاندیدای دیگری اعتراض داشته باشد اشکالی ندارد اما طرز بیان این اعتراض خیلی مهم است. آقای عارف نشان دادند که اگر در موقعیتی قرار بگیرند که چیزی باب طبعشان نباشد با هر لحنی کما بی ادبانه برخورد می کنند و آرامش و متانت لازم را ندارند. من به شخصه از لحن بیان و طرز صحبت آقای عارف خیلی ناراحت شدم . بنظرم برای مقام ریاست جمهوری که گاها در شرایط و موقعیت های بغرنج قرار میگیرد اصلا شایستگی ندارند. چون نمی توانند با آرامش و ادب برخورد کنند.
ناشناس
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
نظرم فعلا عارفه ولی بهتر بود یکم صعه صدر از خودش نشان میداد این قوم افراط گراها مانند عربها تو فوتبال عمل میکنند و هدف اصلیشون اینه که بازی را به هم بریزند گرفتن ماهی از آب گل آلود 4 سال پیش یادتون نره.
بانو
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
كاشكي يه عكس از احمدي نژاد هم ميذاشتن و مي پرسيدن نظرتون در مورد اين موجود چيه؟
ناشناس
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آقای عارف اگر می خواهد محبوب تر شود با دادن یک بیانیه باید از شرکت در این مناظره های سراسر توهین آمیز به اصطلاح رسانه ملی انصراف دهد.
ناشناس
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
معلوم شد 606 کاندیدای دیگر هم کم مظلوم واقع نشدند.
کسری
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
این مناظره بنده رو یاد مسابقه هفته انداخت!
خیلی با مزه بود
حسين
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
موندم به ذكاوت اين رئيس جمهورهاي آينده .... به مناظره اي رفتن كه اصلا هيچ خبري از نحوه برگزاري اون نداشتن و ..... اميد وارم به پتانسيل بالا شون !!!!
fati
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عارف منو یاد موسوی میندازه رای من عارفه چون شجاعه
حامی
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خیلی هم مناظره خوبی بود همشون خوب بودند تا کور شود هرآنکه نتواند دید
ناشناس
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
من بودم همونجا بلند میشدم میرفتم اونا که دیگه کاندید ریاست جمهوری بودن!
ناشناس
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
در دوره نخست مناظره همه ی نامزدها مردود شدند.
امیدوارم در قسمتهای بعد شاهد یک مناظره ی واقعی باشم.
ناشناس
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
به نظر مناظره نبود و فقط نمایش توهین امیزی از ناقابلیتی تعدادی از کاندیدا ها و مسخره شدن از سوی مجری و مسئولین مربوطه داشت
ناشناس
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
مناظره رو دوباره نگاه کنید لطفا!
دکتر عارف: این بیانگر یک دره ایست که در کشور ما فراوان هست و جزء فکر می کنم آثار بسیار زیبا و جاذب برای جذب توریست هست که ما اشاره کردیم جذب توریست و صنعت گردشگری جزء قطعا اولویت های کشور باید باشه برای هم ارتقا فرهنگی و مبادلات فرهنگی هم افزایش ثروت و هم ایجاد اشتغال.
ناشناس
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
در این مناظره اقای ضرغامی و 2 مدیر ارشد سیما بینی و بین الله نمره رفوزه را به طور کامل گرفتند از نامزدها در وهله اول نامزد ساختاری یعنی جلیلی و شخصیت فرهنگی نامزدها یعنی اقایحداد عادل نمره ردی گرفتندو اقای غرضی از بقیه صادقانه تر جواب داد و عمل عارف در پاسخ ندادن به سئوالات تستی باعث پوشش بسیاری از ضعفاهای نظراتش شد و در ضمن سیما با طرح این نمونه سئوالات تستی خوراک برای رسانه های برون مرزی فراهم کرد
فرهاد
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
با اظهار تأسف از برگزاری یک شوی توهین آمیز توسط سیما
اتفاقا عکس مورد نظر معدن دره بینگام (Bingham Canyon Mine)یکی از جاذبه های گردشگری آمریکاست.
جالبه از نظر قالیباف قالیباف تخریب محیط زیست و اقتصاد کشوره و
ولایتی میگه کار عمرانی رها شده و غیر فنی است و بسیار آموزنده است،در صورتیکه این معدن و جاذبه گردشگری یکی از بزرگترین معادن تولید مس دنیاست.
ناشناس
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
در کل میشه گفت این مناظره، به ویژه قسمت دومش به بدترین صورت ممکن طراحی شده بود. اما از این گذشته من یک سوال برام پیش اومد. چرا اون قسمت آخر که عکسها نمایش داده شد به قید قرعه نبود؟! همه عکسها واضح بود جز دو تا. همون دو تا عکس گنگ و نامفهوم رو هم از عارف و روحانی پرسیدن. همین محک ادعای بی طرفی صدا و سیماست!!!
ناشناس
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
در دور بعدی مناظره ها اجرا خواهد شد : جلیلی : یه مرغ دارم روزی 2 تا تخم میزاره .... رضایی : چرا 2 تا؟؟ ... جلیلی : پس چندتا ... رضایی : 3 تا ... روحانی : چرا 3 تا ؟؟ ..... رضایی : پس چند تا ؟ روحانی: 5 تا ....... حداد : پس چند تا؟؟ (ولایتی :ده نه دیگه باید میگفتی چرا 5 تا!!!!!)
ناشناس
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
رای ماتنها دکترقالیباف کسی که میخواهد ایران رالارج اداره کند
ناشناس
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عکسی که آقای عارف گفتند که یک مکان توریستیست و 7 نفر دیگه گفتند که معدن آهنه، این عکس معدن آهن copper در آمریکاست که به یک مکان توریستی تبدیل شده. یعنی آقای عارف درست گفته!
صادق
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
یکی از جاذبه های توریستی واقع شده در امریکا و ایالت "یوتا" در منطقه "بینگهام کانیون"(Bingham Canyon)

http://www.tripadvisor.com/LocationPhotoDirectLink-g56934-i56323214-Bingham_Canyon_Utah.html#50915852

یا منطقه ای در ایالت آریزنا:

http://www.planetware.com/arizona/bisbee-us-az-bb.htm

یا در سایت خود ایالت یوتا :

http://www.utah.com/attractions/kennecott.htm
Yek Irany
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دوستان یکبار هم که شده دنبال پرسش جمعی از کاندیداها باشید که برنامه مدون آنها در زمینه توسعه پایدار در آموزش الکترونیکی برای عموم جامعه شهرنشین و روستایی کشورمان چیست؟! تمام کلید واژه های امروز دنیا در "توسعه پایدار" خلاصه میگردد و مادر توسعه پایدار در آموزش نوین و مدرن کلیه دانش آموزان جامعه شهری و روستایی کشورهاست، امروز هندوستان، تایلند، بنگلادش، امارات متحده عربی، سنگاپور و آمریکا و غیره همه بدنبال طرحهای اهدای رایگان لپتاپ و تبلت به دانش آموزانشان توسط دولتها و بخشهای خصوصی و افراد نیکوکار و خیرین میباشند! تمام زور خود را بکار ببرید تا ایران بهرترتیبی شده به باشگاه کشورهای مدرن درزمینه صنعت آموزشی بپیوندد! نیروی دانش آموزان تبلت بدست تنها مادر مولد توسعه پایدار در کشور ما میباشد عقب ماندن از این قافله جهانی خسارتی بسیار بزرگ به کشور ما خواهد زد! بهوش باشید و تمام نیروی خود را صرف پرسش از کاندیداها درباره برنامه های آنها در زمینه فراهم کردن تبلت و لپتاپ رایگان برای کلیه دانش آموزان سراسر ایران بکنید. لطفا به این کامنت بسیار مهم و کلیدی توجه بیش از اندازه نمایید. لطفا در انتشار این کامنت در سایت های دیگر کمک کنید تا همگان نیروی خود را صرف انجام کارهای بنیادی با ارزش افزوده بسیار بالا نمایند.
با تشکر، دانشجوی مستر مهندسی توسعه پایدار از کشور سوئد شهر استکهلم
ناشناس
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
جلیلی دوستت داریم....
ناشناس
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
درست است . معدن بود . امّا همین معدن هم در دنیا جهت جلب توریست نیز (علاوه بر استخراج مواد معدنی)بکار می رود.ولی در عین حال عارف متوجّه نشد معدنه. امّا آیا این ربطی به توانایی یا عدم توانایی وی در پست ریاست جمهور دارد. به هر حال سوابق مدیریتی او از مناظره اش بهتره.
مهدی
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
فاجعه ای بیش نبود...جناب آقای عرضی که ظاهرا این مکان را با شب شعرهای شبانه با پیرمردهای محل اشتباه گرفته بودند...این پدر بزرگ ملت که سخنان شیرین و خوبی هم داشتند باید این نظرات را به دیگران منتقل میکردند تا شاید بهتر اجرایی میشد..درک پدربزرگانه خوبی به مشکلات داشتند...جناب دکتر ولایتی که انتظار میرفت دقیقتر مسائلشان را مطرح کنند با درک بسیار هوشمندانه ای چون فضا را مساعد برای اظهار نظرات دقیق ندیدند اعلام برنامه ها را به جلسات تک نفره موکول فرمودند و این درایت ایشان بود...چرا که شاهد بودیم هرچه نفر اول در پاسخ به سوال میگفت بقیه هم همان را مایه اولیه نظرات خود قرار میدادند...آقای جلیلی همتای آقای احمدی نژاد که اخیرا در پشت پرده با آن دارو دسته توافق فرمودند و الان نامزد و کاندیدای مورد اعتماد برادر احمدینژاد و مشاعی هم هستند...پس به دوستی که صفحه رااز مزایای این بزرگوار پر کرده اند توصیه میکنم نظرشان را تغییر دهند...ضمن اینکه تجارب اندک و غیر مستقیم این بزرگوار در ارتباط با مسائل اجرایی در سطح کلان و مدیریتی چند منظوره قابل قیاس با سمتهای قبلی ایشان نیست...دیدیم آقای احمدی نژاد که تجاربی در سطح مدیریتی شبیه ریاست جمهوری که همان استانداریست اما کمی پایینتر را پشت سر در کارنامه داشتند که البته موفق هم بودند...انسان شریفی هم بودند...ماشینشون هم از پراید آقای جلیلی پایین تر و قدیمیتر بود و انسانهای مخلص هم همه میدانیم دوروبرشان بسیاربود و فقط کافی بود ایشان لب تر کنند تا به خدمت درآیند اما سرنوشت چه شد!!!!!!!!!!پس آقای محترم باید از این خود رأیی ها و تفاسیری که به جایی بند نیست الا تصورات ذهنی شخصی که فقط به خاطر دوست داشتن یک نامزد بدون واقع و دلیل خداپسندانه بر کسی بار کرده و به او می چسبانیم جدا و شدیدا مخصوصا این برهه خود داری کرده و خدا را ملاک انتخاب قرار دهیم و انصاف را در نه حرف بد نزدن بلکه در حرف خوب زدن هم رعایت کنیم تا کسی آنچنان بی دلیل بالا نرود که آخر مثل توده ای برسر ملت فرود آید و همه را با خود به کام مرگ ببرد.شما را به خدا از یک مفهوم کلی که کسی میگوید شماها جزء تراشی به نفع او نکنید...او اصلا نمیداند ریز قضیه چه میتواند باشد پس مغلطه کرده و کلی گویی میکند تا مثل رفیق شفیقش در وقت لزوم بگوید من که این را نگفتم شما اینطور فهمیدید...و این شیوه کلی گویان است...ما اگر از مار کمتریم بگذار از یک سوراخ دو بار که بیش از دو بار گزیده شویم...حقمان است...ظاهرا..چون می خواهیم مارا آنچه نباید فرضمان کنند ،فرض کنند...و این اجازه را خودمان با ایراد یک صفحه از مطالب ساخته ذهنمان به نفع او که خود اصلا اگر یکسال هم فکر میکرد به عقلش نمیرسید،بهشان میدهیم....مملکت و 75 ملیون انسان منتظر برداشتهای ما هستند ...بفهمید که چه خطیر درک میکنید و چه خطیر می نویسید و بر اذهان تأثیر میگذارید....یکبار همه در انتخاب اشتباه کردیم...از بالاترین منسب مملکتی تا من نوعی کوچکترین...دوباره خود را مدیون ملت و خدا نکنید...عقلانی تصمیم بگیرید نه احساسی...دشمن عاقل سر کار آید بسا به از دوست احمق....درست فکر کنید..فکر کنید...فکر..نه توهم و خیال...امدوارم آقایی که یک صفحه برای دکتر جلیلی نوشته اند تجدید نظر بفرمایند...آقایان قالیباف و رضایی خوب به ریز مباحث پرداختند و می توان آنهارا متناسب با مباحثی که امشب طرح شد دارای رأی بالایی دانست....این از قراینی که از نظر سنجی ها تا حال دیده ام مشهود است که همگی میتوانید با یک سرچ ساده پیگیری کنید....آقای عارف بهترین و دقیقترین مباحث را مطرح کردند اما اخلاقشان کمی تند شد که برای تصدی این پست صبر و حلم لازم است....آقای روحانی هم در سطحی متوسط اعلام برنامه فرمودند و وارد ریز مسائل نشدند...البته ادب و اخلاقشان از دیگران والاتر بود زیرا هم ایرادات موجود را گوشزد کردند و نظرات مخالف خودرا فرمودند و هم ادب را رعایت کردند...امیدواریم همگی در انتخاب با چشمان باز ببینیم و با گوشهای باز و دقیق بشنویم که دو ابزاریست که قرآن کریممان آنها را دو ورودی مهم عقل نام برده است و پاکیزه بودنشان عقل را یاری دهد و در غیر اینصورت باعث نتایج توهمی میشود و عقل را به بازی می گیرد...یا حق
ناشناس
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
جلیلی حال نداره اعتراض کنه بنده خدا ! از بس با همه پشت پرده ایها مچ شده خودشم راه رفتن خودشو فراموش کرده . دلم میسوزه حالا کل دنیا دارن بهمون میخندن . این است ثمرخ کارها ی کارشناسی شده ما . روحت شاد باد رضاخاااان . تنهایی اون همه تصمیم درست و غلط میگرفتی و پاش وایمیستادی !!!!!!!
ناشناس
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
از صداوسیما ممنونیم که موجبات خنده و شادی هفتادو پنج میلیون ایرانی و همچنین رساناهای بیگانه را فراهم کردند
مهدی
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
به نظرم روحانی از عارف بهتره...عارف تندروی کرد تا حدودی ولی روحانی با شیوه ای منطقی بیان کرد
فرياد ايران
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
مرد ميدان قاليباف مرد معتدل با برنامه و خوشتيپ و ولايت مدار و باهوش
ناشناس
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
یه چیزی بگم، اگه می خواستند مناظره دو به دو برگزار کنند باید 28 تا مناظره پخش میکردن که واقعا مردم گیج میشدن و وقت هم نبود.
البته میشد چهار نفر با هم مناظره کنند.
شما راه کار بدید..
مصطفی
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آقایونی که اینجا دور برداشتن هی میگن معدن معدن، این لینک رو ببینین:
http://www.uploadimages4free.com/browse_images/copper_mine_utah_1995-4965.html
بعدش بیایین در مورد دکتر نظر بدین! حالا بعضیا میگن اطراف یزده، بعضیا هم رفتن دیدنش!!!
ناشناس
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عمو!!!
گفت دره تاریخی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقای رو حانی گفت دیدمش
ناشناس
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
روحانی گفت رفتم به این معدن اطراف یزده یعنی می خواست عارف رو خراب کنه خدا مکرش رو به خودش برگردوند...دکتر عارف زنده باد
سینیا
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
حاجی فیلتره
محسن
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خیلی وقت بود برنامه طنز از تلویزیون پخش نمی کردند نمی دونم چی شده نزدیک انتخابات پخش می کنند. ولی در کل برای شناختن هویت اصلی نامزدها کمک کرد
ناشناس
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
-مرحله بعدی ...حیدری پانتومیم بازی میکنه دوستان حدس بزنن
ناشناس
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
طفلی اشتون چی میکشه با این جلیلی و ظرفیتهاش
mehdi
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
من موندم اگه هاشمی تایید صلاحیت میشد میخواستن واسه اونم تست و عکس و خاله بازی نشون بدن!!!!!!
محسن
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خیلی وقت بود برنامه طنز از تلویزیون پخش نمی کردند نمی دونم چی شده نزدیک انتخابات پخش می کنند. ولی در کل برای شناختن هویت اصلی نامزدها کمک کرد
ناشناس
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
نشون داد بعضی ها به هر شکلی میخوان به منصب برسن
هیچ اعتراضی هم نکردن
ایرانی
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
معدنی که نشون داده شد یک معدن متروکه نیست معدن متروکه معدنی است که به علت مشکلاتی نیمه کاره رها شده باشه این معدن تموم شده ومی تواند به عنوان یک کلاس علمی یا یک محل گردشگری علمی مورد توجه قرار بگیره آقای دکتر عارف درست فرمودند.
Meek
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
معلومات جناب دکتر عارف در مورد بسیاری مسائل معلومات عینی و تجربه شده است. بیشتر سایر نامزدها امیدشان این است که معلومات عمومی غیر مشخص آنها در درک مشکلات و مسائل کمکشان کند.
درنتیجه باید توجه کرد که دکتر عارف رقیب ندارد و اوست که قادر به اداره مملکت و استفاده صحیح از کارشناسان سایر رشته ها ( غیر از رشته های مورد تخصص خوداو) مینماید.
ناشناس
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دقیقا
محمد هادی
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
رای من دکتر جلیلی:
زیرا:
(توجه:اینکه من مطمئن نیستم دکتر جلیلی همه موارد پایین را عملیاتی کند ولی با قراین و مطالعات خودم و احساسی که می کنم این موارد رو نوشتم:)
1. با توجه به منصب های ایشان و سوابق مدیریتی تجربه های خوبی در زمینه آشنایی با مشکلات و مسائل اقتصادی ،سیاسی و امنیتی جامعه دارند.
2.کارشناسان خوب اقتصادی اطراف ایشان که از افراد قوی و علمی همچون دکتر زاهدی وفا که رئیس دانشکده اقتصاد یکی از بهترین دانشگاه های ایران است تشکیل می شود.
3.تجربه مدیریت ستادی و راهبری شبکه ی بین دستگاه ها در شورای امنیت که یک رئیس جمهور باید در سطح بالاتر انجام دهد.
4.تحصیل در علوم انسانی به عنوان یکی از بزرگترین چالش های نظری و علمی و مهم در تمدن سازی و رویکرد های نظری.
5.ساده زیستی و سلامت اقتصادی که به شدت مهم است،از نحوه زندگی ایشون و وسیله نقلیه ایشون که با پراید رفت و آمد می کنند تا . . . علاوه بر اینکه مدیر جامعه اسلامی باید چنین باشد این مهم باعث می شود تا قدرت و ثروت حواس انسان را نسبت به خدمت رسانی به مردم پرت نکند و روحیه پذیرفتن اشتباهات و تواضع در برابر شخصیت های علمی و نظرات کارشناسی و ....را داشته باشد.
6.آشنایی با مسائل مملکتی و برنامه های بالا دستی و چشم اندازهای برنامه ریزی شده و آشنایی با نیروهای توانا در این زمینه ها و زمینه های مهم کشوری که می توانند برای رسیدن به این برنامه ها و چشم اندازها مفید باشند.
7.دوری از استبداد و خود رای بودن که شاخصه مهمی برای اداره خوب و علم محور است و توانایی مدیریت بحران که از شاخصه های مهم مدیریتی است و مدیر باید بداند که اگر 100 ساعت کار می کند قسمت خیلی زیادی از این وقت باید در مشورت با کارشناسان و نقد و بررسی علمی و نظری و هدفمند کارها صرف شود و قسمتی کمی از این وقت را به کار اجرایی بپردازد.
8.آشنا با مسائل بین الملل و دیپلماتیک و با توجه به دکتر جلیلی در پست های مهم وزارت خارجه و بازرسی وزارت خارجه آگاهی بالایی نسبت به مهارت و توانایی نیروهای سیاست خارجی دارند ،و با توجه به نیاز مندی برای اصلاح ساختار دیپلماسی عمومی و سیاست خارجه ایشان نیروی مفیدی می تواند باشد ،علی الخصوص که مباحث اقتصاد داخلی و قدرتمندی فرا منطقه ای مربوط به سیاست خارجی قوی و هوشمندانه نیز می شود.
9.مبارزه جدی با فساد اداری و ساختاری و احترام به بیت المال و رعایت تقوا و متعهد بودن که اخراج 17 سفیر در زمان فعالیتشان در وزارت خارجه از جمله آن است .
10.برنامه ایشان برای اصلاح ساختار اداری که اگر ساختار اداری اصلاح نشود ،مثل لوله کشی پوسیده ساختمان می ماند که شما آب معدنی در آن جاری کنی یا آب معمولی این آب در راه هدر می رود یا آلوده می شود،پس قبل از تولید محتوا باید مجرای کنترل و تخصیص و هدایت منابع را اصلاح کرد و اصلاح رویه ها اصولا از وظایف مدیران قوی می باشد،اصولا در برنامه ریزی ها برای رسیدن به هدف باید نرم افزار و سخت افزار مناسب داشت که در صورت نبودن یکی از این دو با مشکل مواجه هستیم،باید ساز و کارهای تصمیم گیری و اجرا نو سازی شود.
11.نیاز جامعه علمی به انقلاب علمی مخصوصا در زمینه علوم انسانی و تولید علم که باعث قدرت کشوری و تعالی جامعه می شود و احساس می کنم که ایشان در این زمینه مفید باشند،اگر بنگاه های تولید علم ما قوی باشند علاوه بر اینکه باعث تعالی جامعه می شود ،باعث تولید قدرت و ثروت در سطح بین المللی نیز می شود،و می تواند خیلی بیشتر از فروش نفت برای ما درآمد زایی داشته باشد،و منبع دائمی تولید قدرت و ثروت با ریسک پایین و توان رقابت بالا در پرده بین الملل باشد.
12.نیاز مندی به باز تعریف و تحدید مشخص و کار آمد در مسئولیت های کشوری و مدیران،به طوری که وظایف و نقش های موازی و غیر کار آمد حذف یا اصلاح و تعدیل شود تا بتوان موتور و نرم افزاری چابک و سریع برای اداره جامعه داشت.(یک نمونه کوچک این موضوع این است که ظاهرا قبل از ایشان دفتر دبیرخانه با چند نفر اداره می شد الان توسط یک نفر اداره می شود،یا شخصی که می تواند با این پست مهم حدود 20 محافظ داشته باشد ،خیلی وقت ها بدون محافظ رفت و آمد می کند و این مهم مردمی بودن ایشان و روحیات زیبای ایشان را نشان می دهد.
13.نیازمندی جدی جامعه به اقتصاد اسلامی و حذف سیستم ربوی از ساختار بانک ها و نیاز به تولید علم بومی و اسلامی که در پارادایم آدام اسمیتی و نئوکینزی قرار نگیرد و بتواند سیستم قوی و کار آمد مالی با کارآفرینی و کرامت خانواده را شکل دهد ، اقتصاد برکت محور که استراتژی مناسبی در زمینه اقتصاد اسلامی است رونقی حقیقی به رزق خانوار و مسائل متعلق به آن خواهد داد که حقیقتا در صورت اجرا، ایران به الگوی جهانی و مناسب تبدیل خواهد شد ،و با گفتمان ایشان امیدوارم به این مهم نزدیک شویم.
14.توانایی ایشان برای نیرو سازی با توجه به مدیریت های سابق ایشان ،یکی از ضعف های ساختار های سیاسی و اداری ما شاید این باشد که توانایی آموزش و تربیت مناسب نیروهای جوان را ندارد ،باید ساز و کاری تعبیه شود که طیفی از تعادل و انتقال داده های علمی و تجربی بین چرخه مدیران قدیم و جدید شکل بگیرد ،تا هم ثبات دستگا ه ها حفظ شود و هم کار آمدی و سرعت و چابکی و تولید ایده و افزایش خلاقیت را در آنها شاهد باشیم،که این مهم بقای جامعه را رونق می دهد و چرخه پیشرفت را کامل تر می کند.
15.برنامه ایشان برای آزاد سازی ظرفیت های مردمی یک طرح بسیار مهم است ،اگر این طوری باشد که حساب کنید اگر در اقتصاد یا تحصیل یا کشاورزی یا شغل های خانگی و ... با ساز و کاری مدون و دقیق بتوان استعداد های مردمی و شخصی را شناسنایی کرد و این امکان را در اختیارآنها گذاشت که بتوانند در آن مسیر مربوط و مورد علاقه تحصیل کنند چه در حوزه های علمی و چه عملیاتی یا کار آفرینی و تولید ایده و ....و باعث پیشرفت خود و جامعه شوند ،چه اتفاق بزرگی در کشور خواهد افتاد،فرض کنید هر کس در آن رشته ی که دوست دارد در س می خواند نه اینکه توسط کنکور چه رشته ی را قبول شود ،یا ایده و طرح علمی را که دارد به راحتی بتواند به تولید برساند ،یا آن کشاورز با حمایت هایی که می شود خیالش از نحوه تولید و فروش راحت باشد و منابع و امکانات منطقه ی و مربوط به هر بخش و روستا طبق استعداد و علاقه آن بخش شکل بگیرد....چه تاثیراتی در اشتغال ،تولید ثروت و کار و کرامت،و.....دارد.!!
16.برنامه ایشون برای شفاف سازی اقتصادی که خیلی طرح مهمی است ،جزئیات بیشترش رو از سایت های مربوطه بگیرید.و نکته خیلی مهم اخلاق و ادب و متانت ایشان است.

17.ایشان یک چهره ی مقاوم و هوشمند در سطح بین الملل است اگر در سطح بین الملل رئیس جمهوری بیاید و دم از سازش بزند غربی ها تحریم ها را بیشتر می کنند ،زیرا فکر می کنند که ایران تاب این همه تحریم را ندارد وفلج شده است و باید به زمین بیفتد و غرور ما ایرانی ها را بشکنند و عزت ما را بگیرند ،حال برای آنها مهم نیست که این تحریم ها شامل داروی بیماران نیازمند ما باشد یا قطعات هواپیمای مسافربری ما که با جان مردم سر و کار دارد یا ... ،آنها می خواهند من و تو روی پای خودمان وای نستیم ،در حالی که ما این همه سال بیشترین فشار ها را تحمل کرده ایم و در حال نزدیک شدن به نقطه ی امنی هستیم که دیگر نمی توانند برای ما تصمیم گیری کنند ،اگر گفتمان مقاومت که در حال نزدیک شدن به پیروزی نهایی است شکست بخورد ،موج تحریم ها بیشتر می شود و تلاش این همه سال های بعد از انقلاب به زمین می خورد و عزت ملی و تاریخی ما لکه دار می شود،و یک خسران استراتژیک را شامل حال ما می کند که نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه آسیب جدی به ما می زند ،ولی در صورت به ثمر نشستن گفتمان مقاومت ،دیگر توانایی تحریم ما را ندارند و این یک پیروزی استراتژیک است انشا الله ،هر جور که فکر می کنیم با هر عقیده ی به فکر عزت ایران باشیم،شاید بعضی ها گفتمان مقاومت را قبول نداشته باشند ولی اینجا این گفتمان فقط یک مدل نیست بلکه اثری تاریخی برای ما خواهد داشت.
با احترام به کلیه نامزدها نکاتی که مطرح شد به معنی این نبود که این نکات در بقیه نامزدها وجود ندارد،بررسی بود درباره دکتر جلیلی به نظر بنده.
با امید به فردایی بهتر برای من و تو و برای ایرانمان.
فرارو ممنون که نظرم رو نمایش دادی.
ناشناس
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ممنون
واقعا که دکتر جلیلی " ظرفیتهای " بالقوه ای دارند
خخخخخخخخخ
Meek
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خوب، اینها یک سلسله توانئی ها و ظرفیت ها و برنامه ها و ........ است که بیشتر آنها را شما ادعا میکنید که جلیلی دارد یا برای داشتنش برنامه دارد. خلاصه آنچه ازنوشته شما بدست می آید اینست که شما به آقای جلیلی سمپاتی داری و امیدواری آن توانائی هارا که خود شما برای رئیس جمهوری لازم میدانی ( و هیچ معلوم نیست درست باشد) ایشان داشته باشد. بطورقطع خودشما بایشان رای خواهید داد.
ناشناس
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
جلیلی دوستت داریم......
love
جلیلی اهل شعار دادن نیست امیدوارم موفق باشه،مثلا نیومد از خودش تبلیغ کنه و در حالی که ایشون سوابق خوب و روشنی دارند.


احتمال داره به دکتر جلیلی رای بدم
ناشناس
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
دلایل خوبی بود...
منم دارم روی جلیلی فکر می کنم.
ناشناس
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
یعنی واقعا رییس جمهور نداریم ها!
محسن
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خیلی وقت بود برنامه طنز از تلویزیون پخش نمی کردند نمی دونم چی شده نزدیک انتخابات پخش می کنند. ولی در کل برای شناختن هویت اصلی نامزدها کمک کرد
ناشناس
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
عارف خوب گفت...واقعا توهینه به کاندیداها!اما نباید اینقدر عصبانی میشد...
حدس میزنم تندروهای مخالف چی میگن...میگن چقدر عارف متکبره!
ولی واقعا این برنامه در شأن کاندیداها نبود
Meek
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آنچه عارف ندارد، تکبر است. اصلاً بچه های کویر بندرت اهل تکبرند.
ناشناس
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
رضایی هم ناراحت شد
عارف با این کارش نشون داد برای رسیدن به ریاست جمهوری حاضر نیست هرکاری بکنه
محسن
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خیلی وقت بود برنامه طنز از تلویزیون پخش نمی کردند نمی دونم چی شده نزدیک انتخابات پخش می کنند. ولی در کل برای شناختن هویت اصلی نامزدها کمک کرد
ناشناس
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خدا رحمت کنه مرحوم نوذری رو با مسابقه از کی بپرسم .روحش شاد
ایرانی
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آزمونهای چندگزینه پاسخ تعریف و کاربرد خاصی دارند برای آزمونهای ورودی اون هم با شمار زیاد داوطلبان طراحی می شوند و برای سنجش دانش و توان هستند اینجا برای 8 داوطلب اون هم در شان ریاست جمهوری این کار به تمسخرگرفتن است. بعد از اون هم تحلیل تصویر جز آزمون های فرافکن است که در روانشناسی بالینی کاربرد دارد این چه ربطی به ریاست جمهوری داره مسلم است که به بی اعتبار کردن داوطلبان می انجامه! کار کارشناسی برای انتخاب این سناریوها از نوع کارهای 8 ساله گذشته و کارشناسی شون بوده!!
كريمي
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
همه به غير دكتر قاليباف كه امتحان خودشو در زمينه ي آباداني تهران پس داده، كلي گويي مي كردند.
ناشناس
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
شما به 4 تا پل و تونل میگی ابادانی ؟
يكي
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
من اخر اشو رو ديدم.
اصلا جالب نبود واقعا بچه بازي بود.
اگه ميترسن مثل سال 84 هيجاني بشه خوب اصلا برگزار نكنند.
از عارف اصلا خوشم نيومد چون زيادي كولي بازي درمياره.
جليلي هم واقعا بي برنامه و بيحاله
روحاني سابقه اش يكم منو به شك انداخته
قاليباف نيدونم يكم روش فكر ميكنم.
ولايتي هم شايد حداقل ارامش رو به ارمغان بياره خودش كه خيلي ارومه
حداد كه هيچي
رضايي نه چون از رو نميره هرسال شركت ميكنه
غرضي هم تورم و بيكاري رو خوب مياد ولي اگه مثل رئيس جمهور فعلي نزارنش چي؟
قعلا كه اقتصاد ايران نه دست دولته نه مجلس و...
دست يك عده خاص هست كه هر جور دلشون بخواد ملت رو ميچلونند.خدا انشالله اون عده رو يا به راه راست هدايت كنه يا حذفشون كنه كه با سرنوشت اينهمه ادم بازي نكنن.
اميدوارم هركي انتخاب ميشه يا اونقدر جربزه داشته باشه كه دست هاي پشت پرده رو قطع كنه(رو كردن تنها فايده اي نداره مثل رئيس قبلي) يا بتونه يكجوري شكمشونو پر كنه كه حداقل به جون مردم نيافتن شايد فرجي بشه.
ناشناس
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اتفاقا عارف نشون داد شخصیت برجسته ای داره
بعضی ها به هر شیوه ای تن میدن تا به منصب برسن
ناشناس
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
سخت ترین عکس مال دکتر عارف بود
که به درستی جواب دادند معدن متروکه ی یوتا در آمریکا یک جاذبه ی گردشگری هست.
ناشناس
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
گفت دره تاریخی هستش...
منتقد
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اكثر نظر سنجي ها هم تو تهران و هم شهرستانها حكايت از رأي بيشتر آقاي قاليباف داره! اگر بين مردم هم باشيد ميتونيد به اين موضوع پي ببريد. مردم بيشتر به كارنامه موفق ايشون تو پليس و شهرداري تهران توجه دارند...
رهگذر
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آقا مناظره تا آنجا که ما اطلاع داریم باید نقد و برسی با هم گفتگو باشه پس این مناظره نبود مصاحبه بود تازه جوابها باید باب میل مجری باشه مثل جواب بلی یا خیر باشه وحیف از این همه وقت و امکانات و برق که صرف شد.شاید هم تمرین تست زنی بود.
ناشناس
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خیلی جالبه به هر کاندیدا 10 ساعت وقت دادند که بیاد برنامه هاشو ارائه بده بعد ما هم از روی همین 10 ساعت بریم رای بدیم یکی نمیگه اگر اشتباه کردیم بعد باید 4 سال آزگار صبر کنیم تا دوباره نوبت انتخاب برسه .90 ثانیه به کاندیدا رای دادند که بیاد از یک برنامه ای که قراره مملکت رو نجات بده صحبت کنه آخه مگه میشه ؟ معلومه که این یک مسخره بازیه که رسانه میلی بگه ما هم هستیم
امیرحسین
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اون کدوم کاندیداییه که نه رد صلاحیت میشه و نه انتخاب میشه بلکه از دوره ای به دوره ی بعد منتقل میشه؟؟؟
اگه گفتین!
محسن
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اعتراض به موقع آقای عارف باعث شد صدا و سیما به این حرکت کودکانه خود پی ببرد. واین باعث محبوبیت دکتر عارف می شود.
aida
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
افتضاح بود چقدر خجالت آور بود این مناظره نبود سوژه ای بود دست رسانه های خارجی. چطوری میخوان جمع کنن این افتضاحو؟
ناشناس
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
بخش بعدی مناطره فکر کنم یه مسابقه آشپزی یا پانتومیم یا شعر یادت نره، هم داشته باشه.
واقعاً ضرغامی چند هزار ساعت فکر کرده بود این طرح رو داده بود
Meek
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آمد و رفت روسای سه قوه، در حالیکه رئیس رسانه ملی سرجایش ثابت بوده، بدرست برای ایشان جا انداخته که هیچکس آن چنان مهم نیست که لازم باشد خیلی نگران حفظ احترامش باشی.
امیرحسین
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
واقعا خداوکیلی خیانت به خون جونایی که تو اعتراضات 88 کشته شدن کرده هرکی بره رای بده.رای منو شما که تاثیر نداره.هی جوون با توام.
سالار
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
هر چی می گذره آقای قالیباف بیشتر داره سوتی میده آخه خلبان! مگه می شه اقتصاد کشور و بدون توجه به سیاست خارجی سر و سامان داد!
Meek
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
شما سوتی میدی که خیال میکنی اینها بعداً اصلاً یادشون هم میاد که در مناظره چی گفتند.
مرتضی
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
من موندم اونیکه کنار حیدری بود چه نقشی داشت؟؟!!! حیدری که فقط نقش تایمر داشت!! پس چی شد ظرغامی میگفت کاندیدا ها آماده باشند چون به مجری اجازه دادیم که به چالش بکشه!!! همین پریروز بود گفت. اینم قضیه همون 1000 نفر ساعتست!!! من کشته اون کارشناساشون شدم!
ناشناس
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
نمایش آن دره کذایی چیزی در حد جزایر لانگرهاوس بود که قدیما داش آموزان زبل معلمها را سر کار می گذاشتن
سینا از شیراز
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
به نظر من بهتر بود هر کاندیدا یک نماینده معرفی بکنه، هشت برنامه یک تا دو ساعته هر کدام با حضور یک کاندیدا و هفت کارشناس نماینده بقیه نامزدها برگزار بشه. ابتدا مثلا در یک وقت سی دقیقه، کاندیدا دیدگاه هایش در مورد مشکلات کشور و راه حل های خودش و نیز برنامه های اجرائیش را بگوید، کارشناسان نماینده دیگر کاندیداها محترمانه نقد کنند و بحث و بررسی بشه تا هم توان اجرایی افراد سنجیده شود و هم عملی بودن قول ها و گفته ها بررسی موشکافانه بشه. مثلا این که کاندیدایی میگه من تورم را یک روزه حل می کنم باید در حضور کارشناسان فرمولش را هم بگه یا اونی که میگه صد روزه همه مشکلات را حل می کنم باید بگه چه جوری میخاد این کار رو بکنه و آیا واقعا عملی هست یا نه؟
من که از این برنامه عجیب و غریبی که مثل مسابقه از کی بپرسم بود چیز زیادی نفهمیدم. آخه تو دو سه دقیقه چی میشه بگی؟ یا اون سوالات الکی به قول خودشون کارشناسی شده! مثلا میپرسند برای انتصاب مدیران و وزیران خود چه معیاری را مورد توجه قرار می‌دهید؟ 1- پاکدستی. 2- تخصص. 3- تجربه. 4- تدبیر
حالا یکی از آقای ضرغامی بپرسه شما خودت رئیس جمهور باشی و بخواهی وزیر انتخاب کنی کدامش اشکال نداره؟ دزد باشه؟ بیسواد باشه؟ ناشی باشه یا بی تدبیر؟ اون قسمت عکس ها که از همه بدتر بود.
Meek
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
باید یک روانشناس از گاری افتاده جداجدا سئوالاتی در مورد اداره مملکت از هرکدام از نامزدها میکرد و بعد با شور سه روانشناس دیگر در مورد اصالت یا ساختگی بودن جوابها و Consistency و انسجام آنها بنظرواحد میرسیدند و در مرحله دوم متخصصین موضوع هر سئوال شدنی بودن و ناممکن بودن جوابها را ارزیابی میکردند و الی آخر....
ناشناس
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
اتفاقا عارف چون تحصيلكرده آمريكاست فقط اون فهميد كه اونجا غير از معدن حاذبه توريستي هم هست.
ناشناس
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ماست مالی ممنوع!
ناشناس
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ی کاش به دیار باقی شتافته بودم و این مناظره را نمی دیدم. از آقایان بعید بود که تن به چنین مذلتی بدهند. کجای دنیا یک نامزد ریاست جمهوری را می نشانند تا مانند دبستانی ها تصاویر تراکتور و قایق و سبزه میدان و ساعت را تعریف کند؟ واقعاً شرمنده ام از خودم، از فرزندم که تماشاگر این صحنه های دلخراش و جانکاه بود، از عباس آقا بقال سر کوچه که محال است از این کارها بکند، از مادربزرگم که دلش به حال صندلی ریاست جمهوری سوخت، از حامد کرزای...
Meek
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آهـــــا...... این ها آثار اهانتهــــــــــائی است که گروههای خود جوش اجازه یافته اند به روسای جمهور سابق و اسبق بنمایند که آن ستمدیده ها هم با آگاهی از چند و چون قضیه دم بر نیاورده اند.
ناشناس
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
رای ما لنکرانی
ناشناس
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دوستان خواهشا نظراتتون رو درباره به حساب مناظره بیان کنید
حواستون هست امشب صدا و سیما چیکار کرد!!؟
آبروی کاندیدا،ایران و شئن انتخابات رفت
جای افسوس داره که جلوی کاندید عکس میذارن و میگن نظرتو بگو
انگار تست هوشه
سیاوش
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
روحت شاد منچوهر نوزری عزیز!فکر کردن میتونن جای برنامه های طنز مهران مدیری رو بگیرن
تازه وارد
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
فکر کنم طراحان سوال زیر 18 سال بودند.تورا به خدا به داد مردم برسید دیگر بس است .دیگر بس است به نظرم مسابقه بیست سوالی بود تا مناظره
ناشناس
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
فقط دکتر عارف
خیلی شجاع و باشخصیت
اجازه نمیده بهش توهین بشه
حاضر نیست به هر قیمتی رعیس جمهور بشه
زنده باد
ناشناس
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آخه میخواد رئیس جمهور شه! نه رعیس!!اتفاقا فقط دنبال رای جمع کردنه.از بحث سیاسیش به جای اقتصادی معلوم بود.
ناشناس
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
موافقم
مزدا
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
برنده ی مسابقه هفته : آقای دکتر عارف
مزدا
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
برنده ی مسابقه هفته : آقای دکتر عارف
عقیل
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
مسخره ها...مناظره انتقادمتقابل بین طرفینه .....نه جلسه پرسش و پاسخ آنهم بریده بریده در 90 ثانیه..............
واقعا به آقای ضرغامی باید به خاطر این سیستم کنترلیش تبریک گفت...
نیلوفر
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
به دور از حزب گرایی یه کم منطقی فکر کنین آقای قالیباف به همه سوالا جواب درستو داد و برنامه هاشم ارائه داد.کارش عالی بود.جواب عارفم به درستی داد.دولت باید مسئولیت زیردستو تعیین کنه ن اینکه به خودشون واگذارکنه.
امیرحسین
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
واقعا خداوکیلی خیانت به خون جونایی که تو اعتراضات 88 کشته شدن کرده هرکی بره رای بده.رای منو شما که تاثیر نداره.هی جوون با توام.
ناشناس
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
برو بچه دنبال بازیت.
Meek
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ما درست از مرقومه ات نفهمیدیم، بریم یا نریم؟
حسین جمالی
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
آقای ضرغامی از نامزدها خواسته بود خودشونو آماده کنن چون سوالات تخصصیه!
حسين زاده
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
درود بر شجاعت دكتر عارف
ناشناس
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آره دوست من! درود بر کاندیدایی که نمیتونه با ادب و احترام در موقع لزوم برخورد کنه ! اتفاقا طرز برخورد آقای عارف بود که اصلا در شان ریاست جمهوری نبود . اگه دو روز دیگه انتخاب بشه هم حتما میخواد در هر موقعیتی که باب طبعش نبود اینجوری بی ادب برخورد کنه! واقعا که!
ناشناس
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
اولین پیامک طنز درباره مناظره ها رسید!
عصرایران - در پی انتقاد برخی کاندیداهای حاضر در مناظره به سوالات تستی مجری برنامه و تنها دقایقی بعد از اتمام مناظره ، اولین پیامک طنز در این باره منتشر شد که نشان دهنده طبع ظریف و شوخ ایرانی هاست:

احتمالاً مرحله بعد مناظره ، به هر نفر یه جمله می دن که شش بار تکرار کنند
مثلا: شیش سیخ جیگر سیخی شیش هزار!
مصطفی
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
آقایونی که اینجا دور برداشتن هی میگن معدن معدن، این لینک رو ببینین:
http://www.uploadimages4free.com/browse_images/copper_mine_utah_1995-4965.html
بعدش بیایین در مورد دکتر نظر بدین! حالا بعضیا میگن اطراف یزده، بعضیا هم رفتن دیدنش!!!