bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۴۲۳۱۶
منطق دوگانه چرا؟

عباس عبدی/ پشت ماجرای تجمع در شهر مشهد

دولت روحانی نمی‌توانست در برابر آنان سکوت کند، باید آنها را جمع می‌کرد که در این مورد هم اقدام کرد. پس از برخورد دولت معلوم شد که در پشت این مؤسسات مالی چه خلافکاری‌ها و سوءاستفاده‌هایی هست. دولت اقدام به تسویه‌حساب صاحبان پس‌اندازهای کوچک نمود، افرادی که ارقام‌های زیر ۱۰۰ میلیون داشتند، مشکلات‌شان حل شد، ولی سرمایه‌داران بزرگ که از این مؤسسات غیرقانونی بیش از اندازه خورده بودند، دچار مشکل شدند، در نهایت با همدستی مسئولان این مؤسسات غیرقانونی این نوع تظاهرات را تشویق کردند تا بلکه به دولت فشار آورند و دولت از جیب ملت هزینه خلافکاری‌های آنان را پرداخت کند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۶

عباس عبدی/ پشت ماجرای تجمع در شهر مشهد

این اتفاق به احتمال زیاد پشت پرده سیاسی نیز دارد، بویژه آنکه در شهرهای خراسان رخ داده است

عباس عبدی؛ اتفاقاتی که در برخی شهرهای استان خراسان و نیز شهر مشهد در اعتراض به وضع زندگی روی داد در نوع خود بی‌نظیر بود. چرا؟ بهتر است ابتدا یک مقایسه ساده کنیم.


دو شاخص اشتغال و تورم را برای دوره هشت ساله احمدی‌نژاد با دولت کنونی مقایسه می‌کنیم تا حساب به دست همه آید. این مقایسه هم مبتنی بر آمار من‌درآوردی نیست، بلکه آمار رسمی است که طی سال‌های گوناگون تهیه و منتشر شده است. شاخص قیمت‌ها در دوره آقای احمدی‌نژاد از رقم ۱/۱۶ به۹/۷۰ رسید (1395=100). یعنی قیمت‌ها در دوره هشت ساله وی ۴/۴ برابر یا ۴۴۰ درصد زیاد شد.

این افزایش قیمت در دوره چهار ساله آقای روحانی کمتر از ۶۰ درصد است. از سوی دیگر رشد اشتغال از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲، فقط ۲/۴ درصد بوده، یعنی در دوره احمدی‌نژاد فقط حدود ۴ درصد به افراد شاغل اضافه شده است، در حالی که در دوره آقای روحانی فقط در سه سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، حدود ۴/۷ درصد بر تعداد شاغلین اضافه شده است. این دو رقم را بگذارید در کنار درآمدهای سرسام‌آور نفتی دولت احمدی‌نژاد تا قضیه روشن‌تر شود. حال با این ملاحظه چه کسی احتمال می‌دهد که مردم در چنان شرایطی هیچ اعتراضی نسبت به وضع گرانی و بیکاری خود نداشته باشند ولی در شرایط کنونی معترض باشند؟


عقل سلیم این را نمی‌پذیرد. البته این بدان معنا نیست که مردم از وضع اقتصادی رضایت دارند. به‌طور قطع این رضایت وجود ندارد، ولی پرسش این است که اگر کسانی بتوانند نسبت به وضع خود معترض شوند و آن را علنی اظهار دارند و به‌صورت جمعی گرد هم آیند و در خیابان شعار دهند، به طور قطع در دوره احمدی‌نژاد باید بیشتر و گسترده‌تر دست به این اقدام می‌زدند. چون آمار تورم و اشتغال که دروغ نمی‌گویند. اگر مدعی شویم که آمار رسمی دروغ باشد، در دوره گذشته دروغ‌های بیشتری می‌گفتند و لذا وضع بدتر از همان آمار رسمی بود. بنابراین منطقی است که بگوییم این تظاهرات مبتنی بر یک واکنش خودانگیخته اجتماعی و غریزی مردمی نیست. مثل این می‌ماند که یک دستمان را داخل آب ۹۰ درجه بگذاریم ولی هیچ احساس سوزش نکنیم و حتی بخندیم و بگوییم که عجب آب ولرمی است. ولی دست دیگرمان را داخل آب ۴۵ درجه بگذاریم و فریاد سوختم سوختم سر دهیم! کسی این رفتار را نمی‌پذیرد. حتماً پشت ماجرا مسائلی غیر از رفتار خودجوش وجود دارد.


ای کاش امکان داشت که مردم همیشه و در همه امور بتوانند چنین رفتارهایی را از خود بروز دهند. اگر چنین بود به طور قطع این به نفع کشور بود. زیرادر هر حال مردم صاحب اصلی کشور هستند و همه مسئولان نیز باید پاسخگو باشند. ولی این گونه رفتارهای دوگانه نشان می‌دهد که عده‌ای مردم را بازیچه فرض می‌کنند تا به اهداف خاص برسند. ولی این مسیر منتهی به نتیجه و مقصود نخواهد شد، زیرا نه مشکلات جامعه محدود به مسائل معیشتی است و نه افرادی که مطالباتی دارند محدود به این افراد و این شهرها هستند. بنابراین چاره‌ای نیست جز آنکه معتقد شویم این رفتار و برنامه‌ها در آن استان و به طور مشخص در امور معیشتی پشت پرده‌هایی دارد. نخستین علامت متوجه صندوق‌های غیرقانونی است. همه می‌دانند که خاستگاه اصلی مؤسسات مالی غیرقانونی، خراسان و شهر مشهد است. مؤسساتی که در دولت قبل شکل گرفتند و با دادن سودهای کلان و از طریق زدوبند، پول‌های مردم را جمع کردند و با آن انواع و اقسام تخلفات و پولشویی‌ها را انجام دادند و نظام بانکی کشور را دچار بحران نمودند.


دولت روحانی نمی‌توانست در برابر آنان سکوت کند، باید آنها را جمع می‌کرد که در این مورد هم اقدام کرد. پس از برخورد دولت معلوم شد که در پشت این مؤسسات مالی چه خلافکاری‌ها و سوءاستفاده‌هایی هست. دولت اقدام به تسویه‌حساب صاحبان پس‌اندازهای کوچک نمود، افرادی که ارقام‌های زیر ۱۰۰ میلیون داشتند، مشکلات‌شان حل شد، ولی سرمایه‌داران بزرگ که از این مؤسسات غیرقانونی بیش از اندازه خورده بودند، دچار مشکل شدند، در نهایت با همدستی مسئولان این مؤسسات غیرقانونی این نوع تظاهرات را تشویق کردند تا بلکه به دولت فشار آورند و دولت از جیب ملت هزینه خلافکاری‌های آنان را پرداخت کند.

ولی این اتفاق به احتمال زیاد پشت پرده سیاسی نیز دارد، بویژه آنکه در شهرهای خراسان رخ داده است؛ جایی که مخالفان دولت ریشه دوانده‌اند. ایرادی هم ندارد که مجوز بگیرند و به صورت شناسنامه‌دار در همه شهرهای کشور تظاهرات کنند و خوب هم هست که دولت به درخواست‌های رسمی آنان پاسخ مثبت دهد.

افراد یا گروه‌های شناسنامه‌دار بیایند و مجوز راهپیمایی بگیرند و آرام و مدنی شعار دهند و ابراز وجود کنند، ولی این حق باید برای همه گروه‌های مردم و در موضوعات دیگر نیز رعایت شود؛ حقی که به طور قطع برای دیگران رعایت نمی‌شود و همین تمایز و رفتار دوگانه بخوبی نشان می‌دهد که ریشه ماجرا در کجا شکل گرفته است.

bato-adv
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
شفافیت بودجه 97 اوج بدبختی مردم ایران را به همه دنیا نشان داد
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
بدلیل مخالفت برخی نهادها که خودتان بهتر میدانید، مسائل پیش پا افتاده ای مثل منع ازدواج کودکان یا حضور زنان در استادیومها یا برگزاری کنسرت در مشهد همچنان غیرقابل حل باقی مانده اونوقت انتظار دارید مشکلات بزرگتر حل شود؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
علم الهدي از آنان حمايت كرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
از وقتی احمدی نژاد رفته تو هم تحلیلات کاملا جناحی شده و اعتبار علمیش واقعا صفره - قبلا بهتر می نوشتی - اینهمه نارضایتی رو نمی بینی - زمان قبلی تورم بود اما پولم بود - یارانه هم بود - رکود نبود - الان همه اینا هست بازی با اعصاب مردم هم هست - قطع یارانه - گرونی بنزین - بی نتیجه بودن برجام و نشستن روحانی در برج عاج و سخن نگفتن با مردم - احمدی حداقل بلد بود بره تو مردم و وعده بده بهتر میشه اما شماها دائم دارین وعده میدین که داغونتون میکنیم - البته همه اینا یه طرف اینکه قبلا تلگرام نبود و الان تلگرام هست هم بلای جونتون شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
این تحلیل بچه گانه بهش میگن استدلال تمثیلی یا استدلال کودکانه چون اون ماشین پیچید سمت چپ تصادف کرد پس هر ماشینی بپیچه سمت چپ باید تصادف کنه چون دوره احمدی نژاد از سال 90 تا 92 قیمت ها چند برابر شد نریختید تو خیابون ها پس الانم قیمت ها چند برابر بشه نباید بریزید در خیابون ها این شد استدلال کودکانه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
اقای تحلیل گر!
اولا زمان احمدی نژاد رکود کمتر بود ، پول تو دست مردم بود ، درسته اخر هاش وضع بد شده بود اما چهار سال اول وضع خوب بود و مردم داشتن از جیب میخوردن!
الان تو جیب چیزی نیس!
رکود هس!
درد تعطیلی کارخانه هس!
در اختلاص هس!
درد زلزله هس!
درد زندگی اشرافی مسئولین و لمس نکردن مشکلات مردم هس!
یه شهر و دو شهر هم نبوده ، فقط خراسان هم نبوده!
به جای اینکار ها ب مردم کمک کنید!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
حالا که شهرهای دیگه هم رخ داده معلوم میشه تحلیلهای ایشون چقدر الکی وجناحی است
ناشناس
Germany
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
جناب روشنفکر برج عاج نشین ، مردم خسته اند و از دولتی که پشت به آنها کرده ناراضی . هیچکس نمی تواند در یک جامعه مرفه و آزاد مردم را به خیابان بکشاند . شما حرفهای ازهاری را نزن !!
بابا
Germany
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
فکر میکنم اقای عبدی این یادداشت را قبل از اینکه اخبار شیوع تظاهرات به دیگر شهرهای میهنمان را بخوانند نوشته اند
kia
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
يه هفته حقوق نگيري مياي کف خيابون از صغير تا کبير و فحش ميدي يا خيلي جيبت پره يا عقلت خيلي خاليه من موافق اين تظاهرات نيستم ولي ظاهرا اين سيل از هر جا که شروع شده حتي بگيم برنامه ريزي شده هم باشه فرقي نداره کنترل شدني نيست و عواقبش براي کل نظامه نه دولت
وحید
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
اقای لطفا تحلیل ابکی نکن درزمان احمدی نژاد پول وکا ر وبازار بود گرانی هم بودو قابل لمس نبود ولی حلا هیچی نیست گرانی هم هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
مرد حسابي قيمتها زمان احمدي نژاد زياد شد درآمدم زياد شد زمان روحاني درآمد كم ميشه قيمتا زياد
ف
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
عباس عبدی تحلیلهای ابکی امثال شما در طول سالبان گذشته کار دست همه داد وعامل خلط حق وباطل وسردرگمی ملت در همه جربانات اجتماعی بوده اید اگر دستی پشت پرده باشد کسی نیست جز امثال شما که از رسیدن به وزارت ، حقوقهای نجومی ، خودسری در کشور ،خوش خدمتی از جیب ملت به اربابان ،کسی دیگرنیست . لطفا این تحلیل به درد عمه تان می خورد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
خیلی خوبه که خودشونم به رفتنشون اعتراف میکنن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
مرتیکه نادون هزاران نفر که دار و ندارشون رو گذاشتن اونجا و دولت بالا کشید ادم سرمایه دار کلان بودن؟
سرمایه دار کلان مگه احمقه پولش رو بده دست امثال شماها با اون دارو دسته وراج تون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
ما فکر میکردیم مموتی دروغگو هست شماها دیگه اخرت خالی بندی هستید
چطور زمان احمدی نژاد تمام امارهایی که میداد میگفتید دروغه
حالا برای شماها شده سند!
برو عمو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
عالی بود
soheil
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
از اصلاح طلب ها بی شرف تر و نان به نرخ روز خورتر نمی شناسم
کیو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
پس چرا روحانی سکوت کرده و با مردم شفاف سخن نمیگوید و میدان را برای جولان امثال علم الهدا و رسایی باز می گذارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
اینجاست که دم خروستان پیدا می شود. پس شما واقعا معتقدیم که رکود از رونق بهتر است چون تورمی ندارد. در شرایط پویا ولی پر تورم قبل لااقل پولی به دست می آمد با آن کم چیزی می شد خرید اما امروز پولی به دست نمی آید که چیزی بشود خرید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
کم کم جمع کنید برید وقتشه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
راه اندازی اعتراضات ساختگی در این شرایط بحرانی مثل اندختن کبریت در انبار باروت است و البته هیچکسی با کمترین میزان هوش این اقدام را توصیه نمی کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقایان بزرگوار : در زمان احمدی تژاد آمار همش دروغ بود و ساختگی ولی در زمان شما کاملا صحیح و واقعی . احمدی نژاد هرچی بود و هرچه کرد ، رفت . بفرمایید شما برای این مردم فلک زده چه کردید؟
با حسین فریدون و مهدی جهانگیری و ابربدهکاران بانکی و . . . چه برخوردی کردید ؟ ..................
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
باز هم يك تحليل آبدو خياري ديگر !اين هم از تحليلگرانمون !
يكي نيست بگه مگه مجبوري تو همه چي اظهار نظر كني
ناشناس
United States
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
پینوشه ها تدارک این تجمعات را داشته اند !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
خودتو به کوچه علی چپ نزن عبدی جان.
ملت ایران از همه چیز و همه کس و از جمله تو و زیبا کلام و ...خسته شدند
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقای عبدی
مردم دیگر از این نگاه شبه روشنفکری و از بالای شما خسته شدند

حمله احمقانه به سفارت آمریکا

شعارهای نابخردانه عبور از خاتمی و هاشمی
نشان داد هیچی سرت نمیشود
حالا که مردم نالان و خسته به میدان آمدند لطفا سکوت کن چون دیگر کسی به نو و امثال تو گوش نمیکند
تاریخ مصرف امثال تو گذشت و باید منتظر پاسخ به ملت باشی
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آخه کدام اشتغال. بس کنید همون صنعتکارانی که در دوره احمدی نژاد وقت می دادند الان با وانت میوه می فروشند اینقدر مردمو گول نزنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
زمان احمدی نژاد بزور وضع مردم خوب بود ،الان هم بزور خوب است .جناب آقای عبدی در فلسفه بد و بدتر ،"روحانی بد ه،بد بدخیلی بد ،بد بد -احمدی نژاد بدتر بدتر" حال شما و دوستانتان چی "خوب-بد-زشت"کدام یک مسلمآ خوب نیستید چونکه همیشه همراه بد ویا بد تر بوده و هستید .خواهشمندیم اجازه دهید خوب و زیبا رخ نمایان کند .لطفآ اجازه دهید مردم از بد و بدتر عبور کرده و به خوب برسند .لطفآاینقدر اصرار در حفظ "بد "نکنید .بقول شما بدتر رفته است و باز گشتش به خواست مردم خواهد بود لیکن شما شدیدآ از بد حمایت میکند .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
موافقم مقاله جالبی بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقای عبدی این سیستم آماردهی شما منو یاد دوستتون احمدی نژآد میندازه و در جواب باید جواب اون یکی دوستتون رو داد که ننجون من هم میفهمه تورم زیاده
با این عدد و رقما کار به جایی نمی رسونید به این فکر کنید چرا اون موقع که مقاله استخوان در گلو می نوشتید چی شد که الان به این وضع رسیدید
REZA1
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقای مهندس عبدی . در زمان احمدی نژاد تحریمها باعث شد روزانه 500 هزار بشکه نفت فروش داشته باشیم و در نتیجه هر دولتی بود مجبور بود کسری بودجه خود را با افزایش قیمت ارز و طلا و اوراق رفع نماید اما سوال اینجاست که در حال حاضر که دولت 4 میلیون بشکه نفت در روز صادر میکند و میلیونها متر مکعب گاز به فروش میرساند و کلیه بدهیهایش را نیز از کشورهای خارجی وصول کرده است آیا نباید قیمت ارز به حالت اول خود بر میگشت .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقای عبدی در دولت آقای احمدی نژاد حذف بخشی از یارانه سوخت حذف شد که این منجر به آن تورم افسار گسیخته شد. حالا که گمانه زنی ها برای بنزین 1500 تومانی وجود دارد و اعمال نشده تورم مثل یک اسب افسار گسیخته در حال تاختن است. بردار سیاسی بازی نکن اقتصاد این حرف ها حالیش نمیشه و راه خودش رو میره.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقای عبدی. یعنی طبق تحلیل عالمانه شما آنها که تا صد میلیون تومان در موسسات اعتباری سپرده داشته اند مردم هستند و آنها که صد و و مثلا یک میلیون داشته اند همدست مو سسات غیر قانونی هستند و خورده اند و برده اند و الان هم همدستی در دسیسه های اخیر دارند. عجب!!!! نکند شما هم برای رد گم کردن فریاد دزد را بگیرید راه انداخنه اید. کیست که نکند مالک اصلی این موسسات مثل موسسه ثامن چه کسانی هستند و خلافکاران اصلی کیانند.
ناشناس
United States
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
این اصلاح طلب ها چرا سرشان را زیر برف کرده اند و همه مثل ارتشبد ازهاری شده اند بابا این ملت از گرانی فقر بی عدالتی و دزدی های یک عده ژن خوب به ستوه آمده اندبه چه زبانی باید مردم بگن که دزدی بسه
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
وای بر کشوری که تحلیلگران سیاسی آن چنین افرادی باشد از توی این تظاهرات جند صد نفره به دنبال دریافت مجوزهای آینده فتنه گران است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
دولت رها شده به حال خودش شماها اصلا خبر ندارین چه خبره داخل بدنه دولت ... ول شده همه مسائلی که مربوط به معیشت مردمه. قیمت دلارو ببینین. وضعیت مسکن و اشتغال رو ببینین ... ملت دیگه چیکار باید بکنن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
انکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابد الدهر بماند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقاي عبدي به جاي صغري كبري چيدن سرتان را ازير برف بيرون بياوريد و صداي مردم را تا ديرتر از اين نشده بشنويد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
چرا همه کامنتها را نمیزارید این دوستان دلواپسان کم رسانه برای حرف زدن ندارند کمی هم صدای مردم را بازتاب بده
آملی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آیا جناب آقای عبدی به فرمایشاتشان اعتقاد دارند
آیا گرانی و بیکاری در جامعه هست یا نیست
بودجه واقعی دولت چقدراست وبیش از دو سوم آن در کجا هزینه میشود،وقتی کارد به استخوان میرسد،وقتی چیزی برای از دست دادن نداشته باشی،وقتی شرمنده اهل و عیال شوی،خودکشی هم میکنی ،اعتراض که جای خود دارد
دوستانی نظیر آقای عبدی هم یا میتوانند همچون ازهاری منکر شوند و یا به فکر چاره باشند
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
آقای عبدی انتخابات تموم شده حتی گزارش صد روزه هم داده شد ولی مردم هنوز از منتخبین شما چیزی ندیدن چی داری میگی برادر من نشستی تو پایتخت خوشی زده زیر دلت عباس جون
ناشناس
Japan
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
از معدود دفعه هایی هست که با ایشون موافقم. البته باید این را نیز در نظر داشت که صبر مردم هم با سپری کردن سالها مشکلات کم شده و آقای روحانی باید در تصمیم گیری ها درست تر عمل کنه.
مجله فرارو