bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۳۱۹۱۰
گزارش فرارو از رفت‌و آمد وزرا به بهارستان

خط و نشان مجلس برای دولت

تنها بعد از سه ماه از رای اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دومش، این روزها رفت و آمد دولتی‌ها به بهارستان بیشتر شده است ابتدا وزیر کشور و بعد وزیر کار و روز گذشته هم رئیس سازمان مدیریت برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
فرارو- «از قول من بگویید دولت و وزرا با مجلس و نمایندگان یک رو و صادقانه تعامل داشته باشند و این دو کارت زرد مجلس پیام هشیاری برای دولت بود که مجلس در وظیفه نظارتی خود جدی است. بنابراین با مجلس تعامل صادقانه داشته باشد.» این را محمدرضا عارف بعد از کارت زرد مجلس به وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی خطاب به علی ربیعی گفت. پیامی که بعد از دومین کارت زد مطرح شد و این تنها سه ماه بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه دولت دوازدهم رخ داد.

خط و نشان مجلس برای دولت

به گزارش فرارو؛ تنها بعد از سه ماه از رای اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دومش، این روزها رفت و آمد دولتی‌ها به بهارستان بیشتر شده است ابتدا وزیر کشور و بعد وزیر کار و روز گذشته هم رئیس سازمان مدیریت برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

اما این تنها به همین خلاصه نشده است و دو نماینده فراکسیون امید طرح سوال از وزیر ارتباطات  را مطرح کرده اند و روز گذشته هم طرح سوال دیپری از رحمانی فضلی اعلام وصول شد. ضمن اینکه برخی نمایندگان نیز به دنبال استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستند.

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که به اصطلاح هنوز ماه عسل دولت که به صورت عرف شش ماه است به پایان نرسیده است و بسیاری معتقدند که نمایندگان مجلس، زودتر از موعد دست به کار شده‌اند. ضمن اینکه نکته جالب توجه در این میان وزرای مورد سوال هستند که این افراد در زمان رای اعتماد به عقیده برخی از نمایندگان عملکرد مناسبی نداشتند یا گزینه مناسبی برای وزارت نبودند.

اما چه در جلسات خصوصی نمایندگان با این وزرا گذشت مشخص نیست اما نتیجه این شد که در راستای حمایت و همکاری با دولت بهتر است به تمامی گزینه رای اعتماد داده شود. اما حالا گویا نظر نمایندگان تغییر کرده است و نارضایتی خود از عملکرد را اینگونه بروز می‌دهند.

همین نکته را هم در پیام محمدرضا عارف به رئیس جمهور می توان دید. هرچند عارف به صورت واضح و شفاف این را بیان نکرده است که منظور آنها از تعامل دولت با مجلس چیست اما گویا آنها انتظاراتی از دولت داشته اند و یا در زمان رای اعتماد دولتی‌ها وعده‌هایی داده اند که حالا نمایندگان انتظار عملی شدنشان را دارند.

ولی با این حال سوالات زیادی مطرح است که بعضا برخی از نمایندگان ترجیح می‌دهند به آنها پاسخ ندهند و بعضی دیگر با بیان عدم تمایل برای صحبت در خصوص این سوالات اعتراض خود را به طرح زودهنگام پرسش از وزرا اعلام می‌کنند.

سوالاتی مانند اینکه اگر چنین ضعف‌هایی در اقدامات دولتی‌ها وجود داشت چرا رای اعتماد به آنها داده شد؟ چرا در زمان جلسات خصوصی رای اعتماد این سوالات مطرح نشده بود؟ اگر قصد نمایندگان حمایت از دولت بود چرا تنها با گذشت حدود سه ماه دو کارت زرد و یه طرح استضاح عاید دولت شده است؟

نمایندگان بهتر بود کمی صبر پیشه می‌کردند

در همین خصوص محمد بادامچی نماینده مردم تهران در مجلس طی گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «کارت زردهای اخیر و همچنین طرح سوال از وزرا پیام روشنی برای دولت بود که نارضایتی خاصی از عملکردشان میان نمایندگان و عموم مردم وجود دارد. البته من با طرح این سوالات در زمان فعلی موافق نبودم و حتی رای من برای کارت زرد مثبت نبود.»

وی ادامه داد: «به نظر من همکاران ما در مجلس بهتر بود کمی صبر می کردند و به دولت زمان کافی برای اجرای برنامه ها و وعده های خود می‌دادند. البته  این را هم تاکید کنم که طرح سوال حق نمایندگان است و در هر زمانی می توانند آن را مطرح و از وزرا پاسخ بخواهند اما زمان فعلی مناسب این مسئله نبود.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «سوال نمایندگان با حمایت از دولت منافاتی ندارد. نمی توان انتظار داشت که صرفا به واسطه رای اعتماد به وزرا، زمانی که یک کم کاری را می بینند به آن بی توجه باشند. به هرحال این سوالاتی که مطرح شده، مطالبات مردمی بوده است و مردم از نمایندگانشان انتظار دارند که پیگیر این خواسته‌ها باشند.»

بادامچی تصریح کرد: «اما با این حال باید نمایندگانی که به وزرا کارت زرد دادند یا به طور کلی سوالات را مطرح کرده اند، به این سوال پاسخ دهند که چرا در زمان رای اعتماد این پرسش‌ها از وزرا پرسیده نشده بود که در صورت عدم پاسخ مناسب، به آنها رای اعتماد ندهند؟ اما باز هم اینها هشداری برای دولت بود که بداند مردم به دنبال مطالباتشان هستند.»

او در خصوص طرح استیضاح وزیر کشاورزی گفت: «من گمان نمی‌کنم که این استیضاح نتیجه خاصی در پی داشته باشد اما با اینحال برخی از نمایندگان تاکید دارند که این مسائل منافاتی با قوانین و حمایت و همکاری با دولت ندارد. اما به نظر شخص من بسیار زود وارد این مباحث شده اند و نباید تا این حد عجله می‌کردند.»

بادامچی در خصوص نامه نمایندگان و درباره اعمال محدودیت برای رئیس دولت اصلاحات که خطاب به رئیس جمهوری نوشته شده بود، گفت: «به هرحال زمانی که تعداد زیادی از نمایندگان یک مطالبه ای دارند و همه پیگیر آن هستند و رئیس جمهوری به آن بی توجهی کند، احتمال اینکه طرح سوال از وی مطرح شود و ایشان به صحن بیاید وجود دارد. هرچند هنوز مشخص نیست که پاسخ آقای روحانی به نامه چه باشد اما به هرحال این تعداد نماینده که نامه را امضا کرده اند می توانند از رئیس جمهور طرح سوال کنند.»

قطعا وزرای بیشتری برای پاسخ به مجلس خواهند آمد

همچنین عبدالرضا هاشم زایی دیگر نماینده مجلس در گفت‌وگو با فرارو درباره چرایی سوالات اخیر گفت: «به هرحال یک زمانی کابینه‌ای به مجلس معرفی می‌شود و مجلسی‌ها یک نگاهی به لیست می‌اندازند و یک متوسطی را در نظر می‌گیرند و برای همکاری و حمایت از رئیس جمهوری، به آن رای اعتماد می‌دهند. یعنی با توجه به شرایط موجود در آن برهه تصمیم به رای اعتماد می‌گیرند.»
 
وی تصریح کرد: «اما اینکه بعد از رای اعتماد وزیر یا وزرایی کارت زرد می‌گیرند به این دلیل است که مواردی مطرح می‌شود که نمایندگان لازم می‌بینند که از وزرا طرح سوال کنند. در این شرایط کارت زرد به پاسخ وزرا بستگی دارد. خب زمانی که پاسخ قانع کننده داده نمی‌شود نباید انتظار داشت که نمایندگان نادیده بگیرند. قطعا در چنین وضعیتی کارت زرد داده می‌شود و کاملا طبیعی است.»

او افزود: «واقعیت این است که این روزها بسیاری از نمایندگان از عملکرد وزرا رضایت ندارند و حتی شاید اگر همین وزرا الان به مجلس معرفی می‌شدند بسیاری از آنها رای اعتماد نمی‌گرفتند. این صحبت نمایندگان است که در جلسات خصوصی مطرح می‌شود. به عنوان مثال به هیچ عنوان از تیم اقتصادی دولت رضایت وجود ندارد.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «درحال حاضر آنچه شاهد هستید که میان دولت و مجلس رخ می‌دهد، واکنشی است به همین نارضایتی‌ها. البته بعضا سوال و نحوه پاسخ به سوال هم موجب کارت زرد شده باشد. یعنی به شخصه تمام این ماجرا را محدود به واکنش مجلس نمی‌کنم. زیرا بعضا وزرا واقعا پاسخ مناسب نمی‌دهند و باعث می‌شود کارت زرد بگیرند.»

بادامچی در پایان گفت: «بعید نیست در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد سوالات بیشتری از وزرا باشیم. البته فعلا موردی مطرح نیست اما با توجه به این سطح نارضایتی از عملکرد دولت قطعا در آینده نزدیک وزرای بیشتری به مجلس خواهند آمد. البته این در خصوص وزرای شاخص مثل آقایان ظریف و زنگنه و هاشمی مطرح نیست.» 

حسین
Germany
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
حالم از هرچی چپ و راست، بالا و پایین، اصولگرانما و اصلاحاتی نما بهم میخوره. بابا اینا همه دنبال جیب خودشونن. فقط دارن میچاپن بیت المال و بعدشم تسویه حساب شخصی علیه هم راه میندازن. افسوس که اون همه انرژی و وقت برای مشتی فرصت طلب تو انتخابات تلف این ادما کردم.
کدوم مشکل ممکت حل شده
بیکاری
رکود
اقتصاد
؟؟؟؟


فرارو منتشر کن
آسمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
جناب رئیسی عزیز اگر من و شما و دیگران کمی اهل مطالعه باشیم و گذشته و تاریخ و اوضاع زمانه خود را بشناسیم میتوانیم تهدید را تبدیل به فرصت کنیم.
دوست عزیز ما چاره ای نداریم جز اینکه این بلا به اسم تحریم را به نعمت و فرصت تبدیل کنیم.
تمام شواهد و تجربه نشان میدهد که موقیت جغرافیایی سیاسی و اختلافات عمیق ایدئولوژیک ما با امریکا به گونه ای نیست که اگر سلاح را زمین بگذاریم و دستمان را بالا بگیریم امریکا بی خیال ما شود.امریکا به چیزی کمتر از تجزیه ایران رضایت نمیدهد
ما فقط یک راه داریم ان هم اقتصاد مقاومتی است
بیایید واقع بین باشیم
آسمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
افوس عزیز من هم کاملا با نظر شما موافقم
اینکه اگر خاتمی و کل اصلاحات به تنهای توان ایجاد موج اجتماعی داشتند مستقل وارد انتخابات میشدند حرفی است که من بارها در همین سایت گفته ام.نمیدونم چی شد که باعث شد شما برداشت اشتباه از نوشته من داشته باشید
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
دوست عزیز آسمانی!
با غالب نظراتتون موافقم ولی احساس میکنم تحلیلتون در مورد سبد رای روحانی و درصد رای ریخته شده توسط آقای خاتمی به سبد روحانی کمی دچار مبالغه هستید!
باور کنیم که اتفاقات 2سال آخر احمدینژاد و استراتژی "دیو دلبر"قبیله ی هزارفامیل و شرائط اقتصادی خراب و بدست گیری افکار عمومی بوسیله ی برجام و تخلفات انتخاباتی و وووو منتج به رای اوری جناب روحانی شد!
آقای خاتمی اگر توانایی موج آفرینی داشت، بعد از حمایت صریح از معین 84و همچنین لیست یاران خاتمی مجلس و حمایت قاطع از موسوی نتیجه میگرفت که البته شکست سختی خورد!
برخلاف نظر دوستان اصلاحات و جنابعالی ، آقای خاتمی فقط از موج ایجاد شده استفاده کرد و خودش رو تو جامعه بعنوان یک فرد تاثیر گذار معرفی کرد که قطعا اشتباه بزرگی ست که بعدها بیشتر مشخص خواهد شد.
"عاقبت از آن متقین است" والسلام
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
وقتي خود دولتمردان به فكر سوء استفاده هستند تا خدمت به مردم احضار به مجلس كه هيچ بايد خود رئيس دولت هم احضار و جوابگو باشه كه چرا از احساسات مردم براي عزيمت به كربلا و اربعين حسيني هر روز سنگ بزرگي پيش پاي مردم و سودبري براي خود مي‌شوند:
1- روزي اعلام مي‌كنند هزينه هاي بليط اتوبوس دو برابر خواهد شد.
2- روزي اعلام مي‌كنند دريافت ويزا فقط از طريق سامانه سماح است و دريافت وجه اضافي بيمه اجباري!
شركت هاي بيمه بگويند سال گذشته چه ميزان وجه در قبال بيمه از مردم دريافت كردند و چه خدماتي در قبال آن انجام دادند؟
3- تهيه اجباري بليط فقط از طريق آژانس‌هاي مسافرتي:
به چه دليل؟!!!!
و ....
به جاي اينكه زيارت اربعين را براي مردم سهل الوصول كنند بيشتر مردم را به زحمت مي‌اندازند.
چه دولتي و چه مجلسي فقط به فكر پر كردن جيب خودشان هستند نه به فكر مردم.
اين جناح بندي هم فقط براي جذب آراء بيشتر است و بس.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳
آسمانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
اقایان اصلاحاتچی خودشون هم فهمیدند چه کردند و چه قول های بی جای دادند و چجوری با تهیج مردم در انتخابات رای اوردند و این دولت هم روز به روز بیشتر داره در باتلاق خودساخته فرو میره به همین دلیل همه تصمیم گرفتند خودشان را ضد دولت نشان دهند و هرچه بیشتر ازش فاصله بگیرند تا بدنامی دولت به نامشان نوشته نشود اما باید بدانند این دولت دستپخت خودشان و تَکرار تَکرار کردنشان است
دلم برای روحانی میسوزد که قرار است بلای که در دور دوم خاتمی سرش امد برای او هم تکرار شود یعنی از طرف خود همفکرانش طرح گذار از روحانی دهند و شاه سلطان حسین صفوی نامیده شود
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
اگر روحانی به این روند ادامه بده قطعا مثل بولدوزر از روی او عبوذ خواهیم کرد! ایشان توی دوره تبلیغات انتخاباتیش میاد میگه سلام بر خاتمی ولی وقتی رای رو گرفت میگه اونی که تکرار کرد!!! اون اسم نداره؟! روحانی اگر بخواد اینجوری ادامه بده بدجوری به مشکل میخوره و قطعا نامی از او برجای نمی ماند.
رئیسی
Brazil
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
چه تخیل قوی داری برادر!!آره شما که سرشار از راه حل هستی! کشور تحریم بشه براتون مهم نیست چون فقط غر میزنین! یکبار نشد بگی چطور نفت بفروشیم یکبار نیومدی بگی چطوری نفت رو با کشتی که اجازه پهلو گرفتن نمیدن منتقل کنیم! یکبار نشد نظرت رو در مورد فاجعه جابجایی پول توسط رییس بانک مرکزی با قایق بگی! البته راه حل شما مشخصه، خوردن یک وعده به جای سه وعده و خوردن اشکنه به جای مرغ! دلم برای مردمم میسوزه که گیر شما افتادیم!
علی
Germany
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
بدترین اصلاح طلب از بهترین اصولگرا از نظر فکری حداقل به اندازه 1000 سال پیشرفته تره. اگه اصلاح طلبها بدنام باشن ، ببین دیگه اصولگراها چی هستن؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
وعده های الکی به مردم و نمایندگان نتیجه اش همین است
طیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
وقتی مجلس به احترام فراکسیونی رای می داد می بایست بفهمد که آیا در قبال ملت هم پاسخگو است یا خیر . آخر چه در وزیر جهاد کشاورزی بود که رای اعتماد گرفت تا امروز عده ای ناراحت استیضاح او می باشند . .یکی با هزار رنج و درد و مشکل برای خود و منابع گندم می کارد ، به حساب وزیر می گذارند. من گندم کاری هستم که از شکست گوجه و هندوانه به این کشت رو اوردم که بیمه است و دولت می خرد . تا کی این روش کشاورزی باید ادامه یابد .
آسمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
جناب کاربری که اسم رئیسی رو داری
دوست عزیز راه حل این بود که وقتی امریکا داشت از تحریم ها دلسرد میشد و نامه به رهبر انقلاب نوشت دوستان اقای روحانی فتنه بپا نمیکردند و مشاوره تحریم نمیدادند تا دشمن به تحریم ها دلگرم نشود
خود اقایان باعث تحریم میشوند و با یک مذاکره اماتورانه همه چیز رو خراب میکنند بعد هرکی هم انتقاد میکنه میگند شما راه کار ندارید
راهکار مال وقتی بود که شما با عملتون کشور را در بنبست قرار نداده بودید
رئیسی
Brazil
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
جناب آسمانی عزیز تحریم به وجود اومد کاری ندارم کار کیه تو به من راه کار نشون بده. شما میگی آمریکا دلسرد بشه داری روی چیزی مانور میدی که روش نمیشه حساب کرد! مگه شما نمیگی ظرفیت داخلی؟! مگه شما نمیگی نمیشه رو دشمن حساب کرد؟ اونوقت ما برای حل تحریم باید منتظر دلسرد شدن آمریکا باشیم؟حرف من اینه که نتیجه تحریم میشه رانت و دلالی و حمل پول با چمدان، تحریم نعمت نیست دوست عزیز فلج کننده اقتصاد کشوره!