bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۹۸۱۷۸
(مشروح) روحانی در دانشگاه تهران

در برجام هیچ قدمی برنداشتیم مگر با مشورت مقام معظم رهبری/ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم/ مگر می‌گذاریم آمریکا برجام را پاره کند

"آقا به من گفت توکل به خدا کنید ما از این مشکل عبور خواهیم کرد با این ایمان قوی بروید و و من هم همین را گفتم ادامه بدهید"

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
فرارو- رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیار خوشحالم که برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز ۱۶ آذر روز دانشجو و روز دانشگاه در بین دانشجویان باشم.
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که به مناسبت مراسم 16 آذر(روز دانشجو) به دانشگاه تهران رفته، در جمع دانشجویان این دانشگاه، گفت: بسیار خوشحالم که برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز 16 آذر روز دانشجو روز دانشگاه، روز حرکت عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری که از همین دانشگاه توسط عزیزترین دانشجویان شریعت رضوی، قندچی، بزرگنیا، توانست پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به احتزاز آورد که البته این پرچم تعلق به همه جوانان و دانشجویان و عزیزانی داشت و دارد که حاضرند خود را فدای کشور، فدای استقلال و فدای آزادی بنمایند. 

گزیده اظهارات روحانی در دانشگاه تهران را در ادامه می خوانیم:
 
  • درود و سلام بر آن پیر روشن ضمیر و هادی ما امام عزیز و بزرگوار ما درود و سلام بر مرحوم آیت الله طالقانی، مظهری، شریعتی، مفتح و همه آنهایی که همین دانشگاه ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزین شتافتند شهید همت ها، باکری‌ها، زین الدین‌ها، ستاری‌ها، بابایی‌ها و همه آنهایی که از دانشگاه و دانشگاه تهران در جبهه‌های مبارزه ایستادگی و مقاومت کردند.
  • درود و سلام من بر همه دانشگاهیان و دانشجویان و اساتیدی که در این سه و سال نیم از دولت تدبیر و امید حمایت کردند. از همه ملت بزرگ ایران از مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، و همه مردم آنچه دستاورد ما بوده جایی بوده که همه با هم بودیم و دست به دست هم دادیم. اجماع همواره کارساز بود و گره‌ها را از پیش روی ما باز کرد.
  • زیبایی دانشگاه به زبان باز و گویا و زبان نقاد است. ما هم یک روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم و آن روزهایی که معمولا حرکت انقلابی از دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع می‌شد در مرحله بعد دانشکده حقوق بود ما صف دوم بودیم و بعد بقیه دانشکده‌ها این مسیر را ادامه می‌دادند آن روزی که سراسر دانشگاه تهران تبدیل می‌شد به شعار علیه استبداد و استعمار چقدر زیبا و  با عظمت بود.
  • انقلاب عظیم و بزرگ ما به سادگی به دست نیامده است. هیچ کس را به یاد ندارم و اگر کسی هم هست من نمی شناسم هیچ انقلابی بزرگی که از سال 41 در کنار هم و پشت سر امام ایستادند و مبارزه کردند انقلاب را استقرار بخشیدند در برابر تجاوز بیگانگان ایستادگی کردند در برابر تحریم مقاومت کردند، من  انقلابی پشیمان را نمی‌شناسم.
  • می‌خواهم از این نکته بحثم را آغاز کنم و به برخی از مسائلی که در اینجا شما دانشجویان عزیز بیان فرمودید اشاره‌ای داشته باشم. هیچ ضرورتی در عصر حاضر و مقطع فعلی برای ما مهمتر از امید در میان مردم و اعتماد نیست. به گزارش تسنیم، شما بدانید اگر امید به آینده از بین رفت ما دیگر سرمایه‌ای نخواهیم داشت. هرچه کشور ما خوب باشد هرچه موفقیت بدست آورده باشیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم. ما از یک فرهنگ استبدادی استعماری گذر کردیم می‌خواهیم به یک فرهنگ محمدی و علوی برسیم.
  • بخش بزرگی از مسیر راه را پیمودیم، بخشی هم باقی مانده است، اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند بر انقلابی ماندن و انقلابی بودن؛ معنی آن این است که کار تمام نشده و اگر کار تمام شده بود برای چه انقلابی باشیم ما به هدف و مقصود رسیدم.
  • انقلاب یعنی تحول بزرگ در جامعه برای آرمان‌های بزرگ و بلند یک ملت عزتخواه و عدالتجو و انقلاب برای این بوده است و آیا ما به همه اهداف انقلاب رسیدم؟ نرسیدیم اما به خیلی‌ چیزها و اهداف انقلاب دست یافتیم. ما همین که شما در دانشگاه تهران می‌آیید هرچه که نظر شماست پشت این بلندگو می‌گویید، این آثار انقلاب اسلامی است، کِی این آزادی بود، کی این آزادی بود که یک دانشجو بیاید در برابر رئیس اجرایی کشور آنچه را که می‌فهمد مصلحت می‌داند و لازم می‌داند با صراحت لهجه و بیان همان که امیرالمومنین فرمود که آدم بتواند سخنش را بدون اینکه دغدغه‌ای داشته باشد، لکنت زبانی داشته باشد صریح و آزاد بیان کند.
  • ما به اهدافی دست یافتیم من فکر نمی‌کنم استقلال سیاسی که امروز ایران دارد شما نظیر آن را نه تنها در منطقه ما، در کل دنیا ببینید. در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده ببینید چه سروصدا و چه تزلزلی در ذهن سیاست مدارها در اروپا، شرق دنیا در آسیا در بخشهایی در قاره آمریکا پدید آمده است. به بیان مقام معظم رهبری ما از این اتفاق ( انتخاب ترامپ) نه خوشحالیم و نه غم زده‌ایم؛ آقایی انتخاب شده است هر برنامه‌ای هم دارد بعدها معلوم خواهد شد ما راه و مسیر خودمان را می‌رویم و ادامه می دهیم دلش بخواهد برجام را تضعیف و پاره کند مگر ما می‌گذاریم مگر ملت ما می‌گذارد.
  • آمریکا نمی‌تواند تأثیرگذار در اراده ما باشد. آمریکا نمی‌تواند در استقامت این ملت، تاثیر بگذارد. ایستادگی ما در جنگ تحمیلی را ببینید، توانستند در جنگ تحمیلی؟  همه بودند پشت بهثی‌ها چه کسانی بودند؟ شرق و غرب و اروپا و آمریکا و شوروی سابق همه آمدند. کشورهای مرتجع منطقه آمدند مگر وسط جنگ به صدام افلقی میراژ  و هواپیماهای مختلف غربی و شرقی ندادند؟ میراژ F1  وسط جنگ مگر به عراق ندادند؟ موشک زمین به زمین ندادند، تمام ابزار و سلاح شیمیایی از همین اروپا در اختیار صدام قرار نگرفت؟ دنیایی در برابر ما ایستاد چطور ما موفق شدیم؟ دست به دست هم دادیم و ما در برابر توطئه‌های عظیم وبزرگ به پیروزی رسیدیم. دنیا را به شکست کشاندیم؛ بسیج قهرمان، ارتش قدرتمند نیروی انتظامی سپاه و عشایر و مردم همه در کنار هم آمدند از دانش آموز گرفته تا دانشجو و کارگر همه در کنار هم قرار گرفتند و ما توانستیم پیروزی بدست بیاوریم. ما امروز با امید از همه مشکلاتمان با حول و قوه الهی عبور خواهیم کرد. روزهای بسیار سختی را در این سه سال گذراندیم و به حول و قوه الهی با هدایت رهبری بقیه مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.
  • می‌خواهم به افتخاری که برای ملت ما است توجه داشته باشیم، به اعتراف همه کشورها حتی آنهایی که دشمن سرسخت ما هستند هیچ کشوری نبوده که بتواند در عرض دو یا سه سال 20 یا 30 ماه در برابر قدرتهای بزرگ جهانی از حقوق ملت خودش به خوبی دفاع کند. پرونده را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کند. موفقیت‌های ما برای دولت نیست برای ملت ایران و رهبر ایران است.
  • ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم. جلسه گذاشتیم، ایشان نامه‌های مکتوب دارند به من خطاب کرده و دستوری که من روی نامه‌های ایشان دادم. هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم. در مقام عمل جایی کم و کسر آوردیم اما مبنا براین بوده که دستورات ایشان عملی شود.
  • ایشان ( رهبر نقلاب) دستوری دادند، ایشان گفتند توکل کنید و جلو بروید. تیم را خواستم دکتر ظریف و عراقچی و دوستان را خواستم تهران آمدند برایشان توضیح دادم اینطور عمل کنیم و نظر مقام معظم رهبری است. به من گفتند اگر اینجور هست و این دستور است مذاکره تمام می‌شود منتقل می‌کنیم و مذاکره تمام می‌شود. مدتی ما صحبت کردیم دو یا سه ساعت صحبت می‌کردم، وقتی بلند می‌شدم آقا به من گفت توکل به خدا کنید ما از این مشکل عبور خواهیم کرد با این ایمان قوی بروید و و من هم همین را گفتم ادامه بدهید نکاتی که ایشان فرمودند به حول و قوه الهی اجرا و عمل می‌کنیم.
  • امید به آینده باعث شد، راجع تصمیماتی که راجع به مذاکرات  اتخاذ می‌شد ساعت‌ها در خدمت مقام معظم رهبری تشکیل می‌شد، مطلع باشید،  روند کار در تاریخ و در زمان خودش منتشر خواهد شد. ما چه چیزی می‌خواستیم آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در رأس آنها بودند می‌خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیاندازند و بگویند ایران خطر منطقه و امنیت و ثبات است. برای کشورهای همسایه خطرناک است برای صلح جهانی خطرناک است پرونده ما را برده بودند در ذیل فصل 7 در شورای امنیت بر مبنای اینکه صلح جهانی را به خطر انداخته است هدف این بود که مابه دنیا بگوییم که دروغ می‌گویند اگر خطری برای دنیا وجود دارد از طرف خود آمریکا و صهیونیسم است و دنبال روان آنهاست ایران برای کسی خطر نیست خطر برای چه کسی بودیم آن روزی که شوروی بهم ریخت وتجزیه شد آیا ما رفتیم و کشورهای کوچکی که ایجاد شده بود را مسلط شویم؟ ما رفتیم؟ عراق به هم ریخت و به اصطلاح ائتلاف 30 کشور برای آزادی کویت حمله کردند دشمنی با ما کرده بود فرصت نبود ما به عراق حمله کنیم و سوء استفاده کنیم.
  • ملت و کشور و حکومت ما یک حکومت متجاوز نیست البته از حق خودش دفاع می‌کند با قاطعیت کل ملت ما ایستاده. اگر یک روز خطر باشد همه  ملت می‌ایستند و ما همه بسیجی هستیم همه مردم. بسیج یک گروه خاص نیست، برای دفاع از کشور همه ملت ما بسیجی هستند.
  • اگر روزی خطر بخواهد ما را تهدید کند، همه جوان‌های ما جناح و حزب نمی‌شناسیم، در این صورت دانشگاه، طایفه و قوم وجود ندارد و با هم بحث ملی را پیگیری می‌کنیم و این بحث جناحی نیست.
  • از کشورمان دفاع خواهیم کرد و تمام افتخارات ما و پیروزی و موفقیت ما هر جایی که به دست آوردیم برای یکپارچگی ما بوده است، رو در روی هم بایستیم قدرت‌مان را تضعیف کردیم.
  • ما باید تحمل‌مان را بالا ببریم، از بنده که خادم شما و منتخب ملت تا شما و همه حضار و دانشجویان و جوانان افکارمان یکی نیست، اما در اهداف بلند ملی یکی هستیم، در تبعیت از رهبری و حفظ کشور و تمامیت ارزی نظر واحد داریم.
  • باید از کشور و انقلاب دفاع کنیم و باید همه ما انقلابی باشیم، انقلابی به این معناست که مسیری که از سال 1341 شروع و انتخاب کردیم و در 22 بهمن ملت ما همه با هم به موفقیت رسید و در 12 فروردین سال 58 به آن رأی دادیم، نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما آن راه و مسیر را ادام می‌دهیم، البته ایستادگی و استقامت جزو انقلاب ماست، یکپارچه بودن و انسجام جزو انقلاب ماست و همه باید بایستیم و امید به آینده داشته باشیم.
  • ما گفتیم ایران‌هراسی دروغ است و قطعنامه سازمان ملل، ظلم به ملت و کشور ماست و این قطعنامه‌ها غیرقانونی است و برخلاف منشور است، ما آنچه انجام دادیم، ثابت کردیم ایران تهدید نیست و در خود سازمان ملل و همان شورای امنیتی که گفته بود ایران تهدید است، همان شورای امنیت گفت باید در زمینه صلح‌آمیز هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز هم کشورها به ایران کمک کنند.
  • در قطعنامه 2231  این مسئله که همه کشورها باید در زمینه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به ایران کمک کنند به صراحت آمده، اما  اینکه ایران باید در مسیر صلح‌آمیز خود حرکت کرد، فرصتی بود و این دستاورد به دلیل حمایت همه ملت رقم خورد؛ اگر ملت ایستادگی نکرده بود، آیا وزارت خارجه به تنهایی می‌توانست؟ اگر مقام معظم رهبری تأیید و حمایت و هدایت نکرده بود، اگر مجلس رأی نمی‌داد و همه ملت با هم نبودیم، نمی‌توانستیم در این مسیر حرکت کنیم.
  • قدرت ما در مذاکرات از ملت نشأت می‌گیرد. اگر دنیا بداند رئیس‌جمهوری که دارد با آنها صحبت می‌کند، نماینده ملت است با قدرت می‌تواند با آنها صحبت کند، اما اگر احساس کند رئیس‌جمهور در کشورش بدون حمایت مردم است و تنها خود و حزبش است، در این مسیر ناتوان است و نمی‌تواند حرفش را به کرسی بنشاند؛ ما در این حرکت ملی و بزرگ که مسئله جناحی نیست، کاری کردیم که فعالیت هسته‌ای ایران که می‌گفتند خلاف قانون و قطعنامه است، امروز به جایی رسید که به راحتی می‌توانیم از خارج کیک زرد وارد کنیم.
  • ما بعد از انقلاب نتوانستیم حتی یک گرم کیک زرد وارد کنیم؛ قبل از انقلاب از آفریقای‌جنوبی گرفته بودیم و همچنین معادنی داریم که می‌توانیم کیک زرد را تولید کنیم، اما تلاش کردیم از خارج بیاوریم که نشد، اما در حال حاضر طی توافقی که در دو هفته پیش صورت گرفت،  قرار است 900 تن کیک زرد وارد کنیم. این موفقیت بزرگ برای انرژی هسته‌ای ماست که کار عظیمی شده است.
  • آن زمان به ما می‌گفتند نمی‌توانید آب سنگین تولید کنید و تولید آن در داخل خلاف قانون است، اما ما امروز آب سنگین را به دنیا می‌فروشیم، محموله اول را به آمریکا و محموله دوم را به روسیه فروختیم و این کار بزرگ و عظیمی است که صورت گرفته است. همچنین در مسئله رآکتور اراک نیز بدانید که اراک مودیفای خواهد شد، یک رآکتوری که به مراتب بهتر از قبل خواهد بود و در مسیر راه قرار داریم. چارچوب راکتور آینده اراک مورد توافق قرار گرفته و وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود و چیزی را از دست نداده‌ایم.
  • آنها می‌گفتند اول 10 تا 20 یا 100 سانتریفیوژ داشته باشید و تحقیق و توسعه نداشته باشید، اگر ایران می‌پذیرفت واقعاً خسارت بزرگی بود، ما تحقیق و توسعه را  ادامه می‌دهیم، IR8 را تولید می‌کنیم که اولین کار بعد از برجام تزریق IR8 بود که الان فعال است و مراحل بعدی را طی می‌کنیم.
  • فرض کنیم ترک بر نداشته، من از شما می‌پرسم؛ در شرایطی که هستیم، آیا برای فروش میزان نفت‌مان آزاد نیستیم؟ حرفی را یکی از دوستان عزیز فرمود که در مقطعی که وزیر نفت ما کار بزرگی که در اجلاس اوپک کرد، قشنگ نبود. ما حق‌مان را پس گرفتیم، قبل از اجرایی شدن برجام یعنی قبل از اواخر دی ماه سال گذشته در زمینه صدور نفت خام 970 هزار بشکه و در روزهای آخر یک میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کردیم که این میزان در حال حاضر به دو میلیون و 300 رسیده، آیا این خوب است یا بد؟
  • در حال حاضر که کشور قادر هست طبق اراده خودش هر مقدار  نفت که نظام مصلحت می‌داند تولید کند و به هر کشوری صادر کند، چون به ما گفته بودند به هر کشوری نمی‌توانید صادر کنید، آنها هم این‌طور نبود که از ما بخرند و پول نقد دهند، می‌گفتند نفتی که از شما می‌خریم نصف آن با پول خودمان در حساب بماند و نصف دیگر آن در حساب دیگر به یورو یا پول دیگر باشد و برای گرفتن آن هم از ما برای نقل و انتقال پول کارمزد می‌گرفتند، اما امروز برای نقل و انتقال آزاد هستیم. آیا این خوب است یا بد؟
  • تمام کشورهای دوست ما از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا هر که به ما ‌می‌رسد از برجام ابراز خوشحالی می‌کند، زیرا می‌تواند با ما تبادل داشته باشد و صادرات و واردات داشته باشیم. در مسئله تحریم جز در مسئله بانکی بقیه تحریم‌ها به طور کامل و  100 درصد برداشته شده است.
  • در مسئله بانک‌ها امروز با بانک‌های کوچک در دنیا کار می‌کنیم، اگر بخواهیم چیزی را صادر یا وارد کنیم، می‌توانیم انجام بدهیم، در دوران تحریم ناچاراً باصرافی‌ها کار می‌کردیم، خطرات بالایی داشت و هزینه بالایی پرداخت می‌کردیم. این هزینه امروز پرداخت نمی‌شود و ما با بانک‌های کوچک و متوسط کار می‌کنیم، یک تعداد بانک‌هایی هستند که می‌ترسند.
  • البته این نکته درستی است که طرف ما 6 کشور هستند، بعضی‌های شان با ما دوست هستند، با بعضی‌‌ها نسبتاً رابطه خوبی داریم و آمریکا که جزو این 1+5 است خصم ما و دشمن ما هست، ما که در این موضوع تردید نداریم؛ آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند فشار می‌آورند، ما باید مقاومت و ایستادگی کنیم و راه‌حل به دست بیاوریم، آنها ممکن است تخلف کنند و تخلف می‌کنند، در مورد اخیر قانون داماتو که خلاف برجام انجام می‌دهند، این دو حالت دارد؛ اگر چیزی که کنگره تصویب کرده، اجرایی شود این نقض فاحش و صریح برجام است و با عکس‌‌العمل بسیار تند ما روبرو خواهد شد.
  • باید بدانید که در مسئله برخورد با نقض برجام نظر واحدی در کشور هست و هیچ اختلافی بین دولت، مجلس و نظراتی که مقام معظم رهبری دارد، نیست. همه قوا زیر نظر ایشان فعالیت می‌کنند و تردید نداشته باشید و اگر همین مصوبه را رئیس‌جمهور آمریکا امضا کند و بعد در مقام عمل آن بلااثر کند، این مقدار را هم تخلف از برجام می‌دانیم در برابر این مقدار هم عکس‌العمل نشان می‌دهیم.
  • برای جلسه فردا(چهارشنبه) هیئت نظارت بر برجام همه را دعوت کردیم و بحث ما در این جلسه این است که عکس‌العمل را مشخص کنیم و آن را اعلام می‌کنیم. من به دوستان خوب و انقلابی عرض می‌کنم که نگران و دلواپس نباشند، حتماً از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد و حتماً برای آرمان‌های آینده با همه توان ایستادگی خواهیم کرد.
  •  از دوستان تقاضا می‌کنم در نقدی که نسبت به دولت دارید، دقت کنید. اصل نقد خیلی خوب است، انتقاد کنید اما همه دقت کنیم در نقد جملاتی که به کار می‌بریم درست و دقیق باشد، همه ما مسلمان و ایرانی و انقلابی هستیم و می‌دانیم دروغ حرام است و چیزی نباید غیرواقعی باشد، اینکه گفته می‌شود دولت امیدش به برجام بود من از شما سوال می‌کنم در سال 92 که هنوز برجامی نبود، آیا ما نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم؟ به آمار تورم مرکز آمار و بانک مرکزی نگاه کنید، در پایان 92 و اوایل سال 93 تورم 45 درصد را به 35 درصد رساندیم، نرخ تورم کاهش یافت و  قول دادیم که این 35 درصد به 25 درصد در سال آینده برسد که به جای 25 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کرد.
  • به مردم قول دادیم ما تلاش می‌کنیم تا سال 96 تورم را تک رقمی کنیم که بعضی از دوستان دانشگاهی و اساتید نامه نوشتند که تک رقمی نمی‌شود، گفتم که محاسبات ما این بوده و ما از خرداد امسال تورم را تک رقمی کردیم. می‌خواهم بگویم این روند که از ابتدای دولت شروع شد، ادامه پیدا کرد. نباید کار یکدیگر را تخطئه کنیم، اساس انصاف و اخلاق این است که بگوییم این کار خوب است و برای اولین بار در 60 سال گذشته صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت.
  • امسال هم تلاش می‌کنیم این روند ادامه پیدا کند، صادرات غیرنفتی ما بیشتر از واردات است و این یک دستاورد است، رکود و بیکاری حرف درست است و از یک رکود عمیق رنج می‌بریم، از شما می‌پرسم در سال 91 و 92 که رشد ما منفی بود، در سال 93 رشد ما 3 درصد شد،  پس ما در سال 93 از رکود عبور کردیم. در سال 94 به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای بسیاری شدیم، قبلاً هم یک بار در سخنرانی گفته‌ام تمام کشورهای تولیدکننده نفت در سال 94 و 95 از ذخایرشان استفاده کردند، اما ما هم در سال 94 و هم در سال 95 توانستیم 20 درصد از درآمد نفتی به صندوق توسعه منتقل کنیم.
  •  اقتصاد مقاومتی به این معنی است که اقتصاد را به گونه‌ای طراحی کنیم که در شرایط  سخت بتوانیم مسیر اقتصادی خود را پیش ببریم، در شرایطی که کشوری مانند ونزوئلا به دلیل کاهش قیمت نفت دچار تورمی ما 485 درصدی به قول خودشان است؛ ما توانستیم تورم را کاهش بدهیم، لذا نباید کار صحیح و خوب را فراموش کرد و اصل این مسئله به دلیل این است که امید به آینده برای ما اصل است.
  • اگر امید را از دست بدهیم روزنامه، فضای مجازی و حقیقی امید تحت‌الشعاع قرار دهند به گونه‌ای که مردم بگویند هر دولتی که می‌آید فایده ندارد  شعار و حرفی که می زند خلاف انقلاب و نظام و پیشرفت نظام است. قبول دارم مشکلات هست و بیکاری وجود دارد، حق با شماست در مسئله بیکاری مشکل داریم، اما دولت در این سال‌ها تلاش کرده و براساس مرکز آمار و بانک مرکزی هر سال بیش از 700 هزار شغل جدید درست کردیم، البته ورودی به کار بسیار بیشتر است و یک میلیون و 200 داریم، لذا آمار بیکاری ما بالا می‌رود و ورودی ما با جذب یکی نیست.
  • در سال‌های گذشته اشتغال خالص ما تقریباً صفر بوده است؛ 12 هزار شغل و 14 هزار شغل بوده، بنابراین قدم خوبی در زمینه اشتغال برداشتیم، هر چند تا نقطه مطلوب فاصله داریم، در این شرایط 65 درصد بیکاران ما را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.
  • دولت به تنهایی نمی‌تواند با این مشکلات مقابله کند. هر دولتی هم باشد نمی‌تواند چون امکانات‌مان محدود است، کل بودجه  امسال ما 120 هزار میلیارد تومان است و این رقمی نیست. همچنین بودجه عمرانی ما خیلی نسبت به سال 91 که 10 هزار میلیارد بوده  به 62 هزار میلیارد تومان رسیده است. باز هم در برابر کشور عظیم و بزرگ ایران چیزی نیست.
  • دولت از این به بعد نمی‌تواند دولت سرمایه‌گذار باشد، دولت از این به بعد باید دولت انتظام‌گر، هدایت‌کننده و ناظر باشد، سرمایه را مردم باید بیاورند، هر چه بگوییم اوضاع خراب است، سرمایه‌دار فرار می‌کند، باید ابتدا سرمایه داخلی و بعد سرمایه خارجی بیاوریم، امروز برای نفت و گازمان 200 میلیارد سرمایه نیاز داریم، دولت توانش محدود است، بخش خصوصی داخلی و خارجی‌ها و آمدن سرمایه هست، به تکنولوژی نیاز داریم، چرا در هوای آلوده گرفتار شدیم؟ تکنولوژی نیاز داریم، ماشین، سوخت و بنزین، تمام وسایل گرم‌کننده و نیروگاه‌های ما به نوعی آلودگی درست می‌کنند، باید آلودگی از بین برود والا تا واررونگی هوا رخ می‌دهد ناچاریم مدرسه تعطیل کنیم، این درمان درد نیست.
  • امسال در مجلس اعلام کردیم در بودجه سال 96، 10 هزار میلیارد تومان برای 4 موضوع  آب که مشکل اکثر استان‌هاست، فاضلاب که مشکل بسیار بزرگی در برخی از شهرهای شمال و جنوب نزدیک به دریاست، محیط زیست و ریل سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.
  • دانشگاه  باید از ما انتقاد کند، از رئیس‌جمهور انتقاد کنید، البته با بیان احسن انتقاد کنید و البته از بقیه قوا از نظر من هم انتقاد کنید. نقد حق شماست، دانشجو باید نقاد باشد، من حال و هوای دانشجویی را می‌دانم، یکی از ویژگی‌های دانشجو بیان نقد است، البته در کنار نقد به ما راه‌حل هم بدهید و به ما کمک کنید.
  • وضع ما خوشبختانه در حوزه علم و فناوری خوب است، معاونت قدم‌های خوبی برداشته و طبق آمارهای ارائه شده در سال گذشته شرکت‌های دانش بنیانی 15 هزار میلیارد تومان  درآمد داشته‌اند و تا پایان سال این رقم به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
  • تنها با پایان‌نامه مشکلات ما حل نمی‌شود، تجاری‌سازی و اختراعات می‌تواند به صادرات و اقتصاد کشور کمک کند. وقتی صادرات ما از یک میلیون به 52 میلیون می‌رسد که یک شاخص است یعنی می‌توانیم در این زمینه حرکت کنیم و بیشترین کمک را دانشگاه‌ها می‌توانند انجام دهند.
  • ممکن است نظرات مختلفی داشته باشیم، اما می‌توانیم لحن‌ها را آرام‌تر و اخلاقی‌تر کنیم، از دولت و رئیس‌جمهور نقد کنید، ما بدون نقد پیش نمی‌رویم، بار سنگینی بر دوش همه ما برای پیشرفت کشور قرار دارد و هدف ما رسیدن به آرمان بزرگ ایران توسعه یافته است.

رئیس‌جمهور در پایان از وزرای علوم، بهداشت و مسئولان دفتر ریاست‌جمهوری درخواست کرد نکاتی که دانشجویان اعلام کرده‌اند دنبال کنند تا از این طریق به پیشرفت کشور کمک شود.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
تو هم اومدی فقط وعده وعید و دیگر هیچ حالا برجام و نقض برجام رو کاری نداریم
ايراني
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
ثمره برجام: دلار 4100-بي كاري و ركود
یک زن
United Arab Emirates
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
فقط قابل توجه کاربران بالا (Î).
لطفاً عینکتان را عوض کنید چون مثبت منفی ها رو خوب نمی بینید. دقت کن ن ن ن ن... آفرین.... روحانی همچنان محبوب است و طرفدارانش قرص و محکم پشتیبانیش میکنند . پــــــــــــــــــــــس.. هیـــــــــــــــس س س س س.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
یک زن به همین مثبت و منفی های فرارو و ... اعتماد کردید که فکر میکردید بیشمارید...
این مثبت منفی ها سندیت نداره
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
رهبری:
بنده در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم،باز هم نمیکنم.من مسائل کلان ،خطوط اصلی،چهارچوب های مهم و خط قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته ام.
اینکه حالا گفته بشود که جزئیات این مذاکرات تحت نظر رهبری است،این حرف دقیقی نیست.
1394/01/20
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
قابل توجه اون ملت نادان كه از رئيس جمهوري ترامپ خوشحال شده بودن
پر بحث ترین
انتشار یافته: ۱۱۶
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
همه ما مى دانيم دروغ حرام است ولى.....................!!!!!!!!!!!!!فداى روحانى كه دروغ نمى گويد!!!!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
آقای روحانی ، شما وقتی‌ به یک کدام از وعده‌های داخلی‌ خود عمل نکردید، برای آن خارجی‌ که به دنبال اثبات این بود که در ایران هیچ چیز تغییر نکرده و فقط ادعای دولت ایران برای تغییر، برای گذاشتن از تحریمها بود، بهترین هدیه بود چون حالا به دنیا میگن، اگر دولت ایران واقعاً به دنبال تغییر سیاست و رویه‌های نادرست بود، از داخل شروع میکرد، ولی‌ چون در داخل فشاری نیست ، هیچ کدام از وعده‌ها را اجرا نکرد، ولی‌ چون در مورد برجام فشار تحریم بود، همش لبخند میزد و میگفت بیائید این مساله غیر ضروری را حل کنیم! حالا چگونه میتوان به دولت ایران که وعده‌های داخلی‌ به ملت خود را عمل نکرد،اعتماد داشت به وعده‌های خود در مورد برجام عمل کند اگر فشار تحریمها برداشته شود؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
فقط خوشحالم که انشاءالله این آخرین باری بود که تو دانشگاه دیدیمت
شبیه راز
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
نامردا از هفت شرط رهبری حتی یک مورد را هم رعایت نکردند. حالا که گند کارشون دراومده میندازن گردن رهبری. بعنی صد رحمت به سنگ پا!
ناشناس
China
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
ممنون که از رهبری هزینه کردید برای ماندن بر مسند ریاست!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
رهبر معظم انقلاب:
بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، میتوانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
خداروشکر انقدر دروغ های روحان یرای مردم مشخص هست که اینطور مخاطبیم سایت فرارو که غالبا چپی هستند اینطور مثبت و منفی هاشون برعلیه روحانی هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
دقت کنید میگه با مشورت رهبر نه با نظر رهبری
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
آقای روحانی، رئیس جمهور محترم، مقام رهبری اینهمه خطوط قرمز معین کرد که اگر گفته شود، لیست بلند بالایی از مسائل بیان شد. کدامیک از آن خطوط رعایت شد که الان دارید از رهبری خرج میکنید. الان که برجام زمین خورده است گردن ایشان می اندازید.

واضحترین خط قرمز، انجام برجام همزمان با برداشته شدن تحریمها در روز اول بود که به هیچ وجه شما این را رعایت نکردید. شما اول همه کارها را کردید بعد به امید آنها هنوز مانده اید. چطور رویتان میشود بگویید طبق نظر رهبری عمل کردیم!
نصیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
من با نظر"شبیه راز "موافق نیستم، چون سنگ پا منحصر و مختص به رئیس دولت قبل بود و بس!
رئیس محترم جمهور
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
دروغ برای شما حرام است نه برای من
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
بازم مثل همیشه تکرار مکررات
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
"همه سخنانی که امروز از طیف‌های مختلف دانشجویی بیان شد، زیبا بود و من از آن استقبال می‌کنم."

وعده‌های عمل نکرده شما هم در بهار ۱۳۹۲ زیبا بود:

رفع کلیه تحریمها در سه ماه تا ششماه

رفع مسائل مربوط به ۸۸ در یکسال

پرواز تهران نیو یورک در چند ماه

دلار نباید بیشتر از ۱۵۰۰ تومن باشد

گردش چرخ‌های اقتصاد و هست یی (البته هنوز ۸۰ میلیون نفر نفس میکشند، پس چرخ اقتصاد میچرخد!)

دادن آمار به روز ، حتی اگر به ضرر دولت باشد(هنوز آمار رشد اقتصادی سال ۹۴ اعلام نشده، دقیقا مانند دولت مدیر جهانی‌!)

و....

آخر هم برای توجیه میگید مگر احمدی‌ نژاد بهتر بود!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
با شیب ملایم مسائل در حال حل شدن هستند چرا شکر نعمت نمی کنید.؟!؟!؟!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
برو حاجی مثل اینکه همین مموتی بود که همه این مسائل تو سفرمون گذاشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
اينا رو از كجات درآوردي حالا لااقل اخبارو با دقت دنبال كن و معني جملاتو بفهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
اگه راست میگی یه رای گیری دیگه بکن
ناشناس
United States of America
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
خیلی خوبه اتفاقا در مورد برجام و حتی مسایل بسیار مهمتر و تعیین کننده تر همه پرسی بشه
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
وای روی دروغ رو شما سفید کردی آقای روحانی
اگر نفت را با پورسانت وارد نمیکنیم پس علت افزایش قیمت دلار از 2850 تومانی که احمدی نژاد از مرداد92 تحویل داد تا الان بخاطر چیست؟
کدام تاجر بازرگان و وارد کننده و صادر کننده با یکی از بانکهایی که شما ادعا میکنید توانسته اند مبادله ارزی داشته باشند؟؟؟
سوئیفت چی شد؟؟؟
بنده خودم حسابدار صرافی هستم و به وضوح میبینم شما دارید در مورد مبادلات ارزی و بانکی دروغ میگویید
رهبری فریاد زد همه جا اجرای هم زمان تعهدات ولی شما تعهدات مارو مثل چک سفید امضاء تحویل آمریکا دادید
بابا تورو خدا یکم راست بگو
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
دروغ که شاخ و دم نداره. آقای ایرانی 69 که الکی میگی حسابدار صرافی هستی، وقتی محمود داشت میرفت دلار 2850 تومان بود؟!!!! من دیگه حرفی برای گفتن ندارم
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
آقا محمد دلار زمان محمود از مرز 4 هزار تومان هم گذشت
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
محمد آقا برادر من
والله والله والله 2850 تحویل داد دلار رو
902 تومن از خاتمی تحویل گرفت تا 4 تومن هم رسید ولی مرداد 92 2850 تحویل داد.
حق را بشناس و افراد را با آن بسنج نه برعکس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو (اسکناس) در بازار آزاد شهر تهران

در ماه گزارش شده، متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب 29506 ریال و 40213 ریال بود که نسبت به ماه قبل به ترتیب 0.8 درصد و 1.1 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال 1391 به ترتیب 20.2 درصد و 19.1 درصد کاهش داشته است.
http://aftabnews.ir/fa/news/236684/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D9%88-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-92
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
دلار تو دوسال احمدی نژاد نوسان زیاد داشت
اگر یادتون باشه زمان تحویل دولت دلار زیر سه تومن بود که وقتی سیف شد رییس بانک مرکزی گفت قیمت دلار بیشتر از این حرفهاست و از اون به بعد دلار رفت بالا
زمان انتخابات 92 دلار 3600 تومن بود و همه هم میدونیم به 4 تومن هم رسید
ولی مهم این آمار و نرخهایی هست که تحویل میگیرن و اتفاق میوفته و تحویل میدن
نوید
United States of America
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
شما اگه صرافی و دلار از 2800 به 3900 رسیده که نونت باید تو رونق باشه!!!نزن ازین حرفایی که راست نیست...
mamad
United States of America
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
ولی 92 رسید به طرفای 3 تومن و دلار دولتی زیر 3 تومن بود دقیقشو نمیدونم البته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
حسابدار صرافيو خوب اومدي يعني در جريان ريز وقايع كشور هستي!!!! :-D
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
مث اينكه آلزايمر داري جناب حسابدار صرافي با اون شغل مهمي كه داري از شما بعيده كه قيمت دلارو اينجوري اعلام مي كني ايشالا شفا ميگيري
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
قیمت دلار وقتی رسید به 4 تومن شاید برای نیم ساعت بود
و وقتی هم 2850 بود برای دوساعت بود
قیمت دلار لحظه ای هست و ما همیشه به مشتری هامون که قصد حواله دلار به کشورهای خارجی دارن مهلت 5 دقیقه ای میدیم برای قطعی کردن درخواستشون.
این نرخها متاسفانه به جز دفتر و دستک صرافی ها دقیقش و لحظه به لحظه اش جای دیگه ای موجود نیست و به این صراحت نیست.
ولی حرف من این هست احمدی نژاد زیر سه تومن تحویل داد و الان 3920 هست
مگه تحریمها برداشته نشد ؟؟؟
مگه روحانی نمیگه نفت رو بدون واسطه و پورسانتی نمیفروشیم؟؟
ولی جوابش اینه اولا هموز تحریمی و هنوز بابک ها وجود دارن
و روحانی مثل خیلی از کارهای دیگرش داره سیاست های دولت قبل رو اجرا میکنه برای تامین کسری بودجه و تامین ریخت و پاش هاشون و بدهی هاشون
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
به خدا قسم شما ذره ای به گفته های مقام معظم رهبری عمل نکردید .
ایشان بارها فرمودند شرط امضای برجام برداشتن تمام تحریمها و اقتصاد آزاد است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
بابا تحریم که خوبه
نعمته
باعث پیشرفت میشه
چرا با عدم رفع تحریم مخالفت می کنید؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
بله تحریم نعمت است زمانی که شما به ظرفیت های داخلی و توانمندی جوانان ایمان داشته باشید.نه اینکه تمام زندگی مردم رو به امریکا و انگلیس گره بزنید.
تحریم زمانی نعمت است که مانند دلیرمردان تاریخ ایران زمین بر رو پای خودت بایستی نه مثل چند تا نخاله داعشی صفت سبز،تمام وجودت رو به ارباب امریکایی گره زده باشی.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
آره بابا رفع شد. هسته ای رو دادیم تحریما رفع شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
آخه محمود ادعا ارزان کردن دلار نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
عده ای از دانشجویان نمیذاشتن روحانی حرف بزنه. تا میگفت اهم . . . یکساعت کف زدن و تشویق . تورمه . . . کف زدن . . . ما . . . کف و تشویق . . . نزدیکه . . . صفره . . . سوت و فریاد و کف و تشویق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
شما از آلمان داشتی جلسه رو کنترل می کردی اونوقت؟؟؟!!!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
بخاطر تغییر ای پی با نرم افزار قند شکن هستش
بيطرف
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
بيچاره ملت بي خرد كه بازيچه راست و چپ و غيره و ذالك هستن...نادان كسي كه حرف اصلاح طلب و اصولگرا و غيره رو باور كنه !
ali
United States of America
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
درود بر شما انسان بي طرف و آزاده. ما مردم عادي نبايد بازيچه دست جناح و گروه باشيم. بلکه فقط از حق و حقيقت طرفداري کنيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
حرف حساب شما رو بايد با طلا نوشت ولي متاسفانه گوش شنوا كمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
تا دیروز برجام دستاورد دولت بود و امروز نتیجه نظرات دیگران !!!!!!!!!11
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
بنده خدا دستاورد دولت بود ولي همش زير نظر مقام معظم رهبري بوده مگه ميشه بدون موافقت ايشون برجامو اجرا كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
سخنان نماینده های تشکل های دانشجویی رو هم انعکاس دهید .
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
جناب روحانی مردم می دانند که برجام پیشنهاد شما و تیمتان بود با نظارت رهبری که رهبر در همان زمان هم در مورد خطرات بدعهدی و گرفتن تضمینهای لازم تاکید داشنتد و گفتند که خوشبین نیستند
علی
United Arab Emirates
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
بابا ملت بدونید این اقا تو هیچ موردی خودشو مقصر نمیدونه حالا که برجام رفته هوا میگه با اقا هماهنگ بوده من موندم شما پس چکاره ای دادا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
قابل توجه دوستانی که نمیدونن حل مساله هسته ای از یک سال آخر دوره احمدی نژاد شروع شده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
آخه بدبخت مگه بدون هماهنگي ميشه كاري كرد حتما موافقت آقا رو گرفته . حالا شما چتون شده اينهمه زحمت كشيدن كه تحريمها رو بردارن شما هم مثل گربه كوره مي مونيد
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
ناشناس عزیز
در زمان امضا رهبری نظر میدادن اونهم در کلیات
وگرنه اون اصول هفتگانه که بعد از امضا به آقای روحانی دادن کدومش اجرا شد توسط دولت
سریع دولت رفت بتن ریزی و انبار کردن
ولی امریکا هیچ کاری نکرده بود
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
آره بابا همه چی تقصیر روحانیه و بقیه پاک و معصوم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
ما در کشور کارهای مهمتر از برجام داریم !!!
یکسری از گره ها داخل خود کشور است , متاسفانه دچار تحریم های داخلی و گسترش این معضل حتی در بین جناح های خاص هم شدیم ...
طهمورث
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
الله اکبر -رهبری معظم مگه بارها سخنرانی نکردن عجب دروغگوئی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
روحانی گفت به صورت مکتوب نامه رهبری رو داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
همانطور که یک نفر نمی تواند بدون مراجعه به دادگاه حسب تشخیص خود حکمی بدهد و آن را اجرا کند، در این تعامل بین المللی نیر نمی توانیم حسب تشخیص خود بگوییم برجام نقض شده و ما غنی ساز با غلظت بالا را شروع می کنیم. طرفهای مقابل می گویند نقض نشده است پس باید به مرجع بین المللی حل اختلاف مراجعه شود وروند حقوقی طی شود و به حکمی که صادر خواهد شد احترام بگذاریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
کاملا" نظر شما روشنفکرانه و از روی عزت ملی و قانونه . طرف تحریمها رو کرده چند برابر ده سال دیگه هم شدیدترین تحریمها رو تمدید کرد بعد میگه من نقض نکردم باید بگین چشم قربان .
ناشناس
United States of America
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
ناشناس 13:40
نباید بگیم چشم ولی سرخود هم نباید اقدام کنیم: این قراداد با سازمان ملله و در موقع اختلاف باید به داگاه بین المللی مراجعه کرد همانطور که اگر شما هم از کسی شکایت داشتی می ری دادگاه , حودت به تشخیص خودت حکم را اجرا نمی کنی: این عقلانیته نه روشنفکری. دیدیم طرز تفکر شما از عریستان آدم کش در سازمانهای اسلامی و غیر اسلامی یک مظلوم ساخت و ایران شد متهم و طرف بد ماجرا. این کار را با برجام تکرار نکنیم.
ناشناس
United States of America
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
حیف که در تیم اقتصادی از ادمههایی با منافع شخصی و گروهی خاص استفاده کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
دلسوزی نداره این دولت اشرافی نه مردمی!
علی
United Arab Emirates
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
روحانی93در مشهد: از رکود عبور کردیم.
روحانی در #روزدانشجو سال95: اقتصاد با رکود مواجه است.
روحانی : دروغ گناه است..
.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
یعنی اگه سال بعد روحانی بگه تورم 20 درصد شده یعنی حرفای امسالش دروغه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
نمكدون . زمان احمدي نژاد كجا بودي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
خجالت بکش . از رهبری هزینه میکنی این ابر مرد جند دفعه گفت به امریکا اعتباری نیست . امریکا پیمان شکن هست . کو گوش شنوا . شما مثل خوارج اقا را در منگنه گذاشتید اگه فلان شه به به و چح چح. ای خوارج روزگار .نفرین بر شما . لااقل مرد باشید و گردن بگیرید رسواییتون. فقط خوشحالم که سال دیگه نیستی . بای بای
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
تا دیروز که ادعا می کردید تحریمها هیچ اثری نداره حالا ناراحت هستید که برجام رفته رو هوا ،اگر تحریمها اثر نداشته برای چی ناراحت برجام هستید؟ اگر تحریمها اثر داشته که داشته باید بدونید که همین برجام باعث شده ایران سقف تولیدش با وجود فریز نفتی سایر کشورها اعم از روسیه و عربستان رکورد زده و اگر برجام نبود الان سقف صادرات نفت صفر شده بود و امثال بابک زنجانی به بهانه دور زدن تحریمها نفت ایران را برده و خورده بودند انصاف هم خوب چیزیه
هدی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
چه خجسته دلی شما! یه کم آزاده باشیم لطفا!!
ناشناس
United States of America
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
من نه طرفدار تحریمم نه طرفدار برجام، من میخوام بدونم اون سرمایه ی هسته ای ما چی شد؟ قرار بود داروی ضد سرطانی و کلی پیشرفت علمی هسته ای داشته باشیم. چرا همش متوقف شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
حالا گیرم که تولید نفت ما 100 برابر بشه به حال من و شما فرقی خواهد کرد؟؟؟؟؟
ناشناس
Seychelles
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
تادیروز که برجام مایه افتخار شما بود و دولت تدبیر وامیدتان....! خطوط قرمزی نمی شناختید وبا سرعت می تاختید تا به آرزوهایتان برسید..... هرچه رهبری گفتند به مذاکرات خوشبین نیستند شما بیشتر تاختید....... حالا که معلوم شده برجامتان شکست خورده آن را به گردن رهبری می اندازید.....!؟ با چه رویی اینگونه سخن می گویید؟ باغ گلابی تان ثمر نداد چرا به در ودیوار میزنید و این افتضاح خودتان را به دیگران نسبت میدهید!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
http://fna.ir/IGL9NW
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
اقای روحانی دست بردارید...طفره نرید

رهبری فرمودن من در جزئیان دخالت نکردم و نمیکنم...
شما باید جواب گو باشین.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
روحانی جان خداشاهده دوست دارم و بهت هم رای دادم و هنوز هم دوست دارم ولی بخاطر انتخاب طیب نیا و پافشاری روی نگه داشتنش دوره بعد بهت رای نمیدم..این آقا فقط به فکر مالیات گرفتن بیشتر وبیشتر از بدنه مردم معمولی و قشر متوسطه و شمارا هم مجبور به امضای قانون مالیاتهای مستقیم کرد..بیشتر از طرفدارات که با جون و دل بهت رای دادن به ایشان بها دادی...من انتخابات قبلی حداقل بیست تا رای برات جمع کردم..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
راي نده يكي مثل احمدي نژاد مياد حال مي كني
احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
روحانی , استعفاء استعفاء
علی
Germany
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
با نظرت کاری ندارم. ولی اسمت انقدر "فاجعه بار" بود که در جا باید منفی رو بگیری.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
یک بار هم که شده یک رفراندم برگزار کنید ، ببینید نظر مردم چیه ، این که نشد یه زمانی حالمون از مسئله هسته ای به هم میخورد الانم همه گیر دادن به این برجام ، ول کنین بزارین آرامش داشته باشیم ...
ساسی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
ما به روحانی رای دادیم، پس چرا روحانی جان از خودت مایه نمی گذاری؟؟
کدام یک از وعده های سیاسیت محقق گردید. کدام زندانی سیاسی آزاد شد و کدام آزادی به وجود آمد من که دیگر به شما رای نمی دهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
راي نده يكي مثل قبليه مياد اونا كه آزاد نميشن هيچي به گشنگي هم ميافتي
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
به کی رای می دی پس؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
من به نوبه خودم از تیم هسته ای و علی الخصوص دکتر ظریف تشکر می کنم. در این وضعیت جوگیری شدیدی که در ایران علیه تیم هسته ای پیش آمده به شدت داره کمبود انصاف احساس میشه. اینکه آمریکا به برجام پایبند بمونه یا نمونه ، چیزی از ارزش زحمات شبانه روزی این عزیزان را کم نخواهد کرد.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
این زحمتا برای کندن چاهی بود که الان افتادیم توش.
ناشناس
United States of America
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
یاد گزارشگرای والیبال انداختی منو ، البته والیبال واقعا یه چیزی داشتن و خراب شدن، اینا که از اول خبری نبود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
کجای کاری محمدآقا؟
حالت خوبه؟
مونا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
شما هول شدی وقتی نه به دار بود نه به بار رفتی سریع سیمان ریختی تو نطنز حالا میگی که رهبر گفته! حالا اگه برجام ثمری داشت حرفی از رهبر میزدی یا میگفتی دستاورد دولته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
مثلا اگه برجام نبود چه تاجی سر ملت می گذاشتید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
با نظر شما موافقم اما ریختن بتن در اراک بود نه در نطنز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
تو بيچاره آلت دست كه نميداني كجا سيمان ريختن ديگر حرف نزن
ناشناس
United States of America
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
این نطنز چی برای این ملت داشت که اینقدر جوشش را میزنید؟ غیر از اینکه گندی به زندگیمان زد که حالا حالاها نمیشه درستش کرد؟ حافظه مان که خراب نشده... دلار 1000 تومانی شد 4000 تومان حالا سر 200 تومان افزایش قیمت دلار چنان شلوغ میکنید انگار آلزایمر بیماری ملیه!
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
واقعا که هممون سرکاریم ... همه هممون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
حضرات راستگویان حضرت اقا چند بار گفتند که خطوط قرمز رعایت نشد چند بار گفتند عجله نکنید چند بار گفتند اعتماد نکنید چند بار گفتند.... مگه شرط برای بر جام نذاشتند چرا دروغ شما دیگه ابرویی برای روحانی و دین نذاشتید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
اشتباه در سیاست های هستی کشور در دو دهه گذشته منجر به وضع تحریم ها گردید. نتیجه این شرایط توافق با 5+1 بود که با تایید و نظارت کامل مقامات ارشد نظام و به منظور حفظ نظام صورت پذیرفت. هر شخص دیگری نیز غیر از آقای روحانی هدایت دولت را در دست می گرفت برجام را نهایی می نمود.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
چند تا خطوط قرمز و نکاتی که رهبری گفت رو تو برجام اجرا کردید؟
چند بار رهبر گفت ضمانت های اجرایی بدرد بخور بگیرید؟
ترمز بریده بودید حالا که کوبیدین به دیوار میگین با نظر رهبری بوده؟
یه سر سوزن مردونگی داشته باشید و مسوولیت افتضاحی که به بار آوردید رو خودتون به عهده بگیرید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
دولت دروغگویان
ناشناس
Turkiye
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
حرف بعضی دوستان واقعا باعث تعجبه یعنی این دوستان فکر میکنن هر قدمی در مذاکرات برداشته شده بدون نظر رهبری بوده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
فارغ از همه چیز روحانی مظلومه نماد اصلیش هم رسانه ملی که نمیگه اگه برجام نبود الان فروش نفت زیر 500 هزار و شاید کمتر هم بود و اضافه شدن انواع دیگری از تحریم ها همین پیروزی ایران در اپک را اصلا ندیدند دیگر اینکه من نمی دونم مسئولان محیط زیست و یا اقتصاد دولت قبل چه کرده اند که الان این همه فشار رو دولته البته من معتقدم روحانی کج دار و مریز رسالت خود را انجام داد و واقعا در حوزه اقتصادی چابکی لازم را تیمش نداره و من ترجیح میدم به یک تکنوکرات کار کن و فعال برای دور بعد رای بدم اگه وجود داشته باشه روحانی هم نمره خوبی نداره ولی قبول شده است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
مدیران سایت فرارو! شماها هم باید جواب بدید. مگه یادمون رفته که چقدر از برجامی که دستاوردی جز هیچ نداشت تعریف و تمجید می کردید؟ نقش شما در از دست دادن دستاوردهای شهدای هسته ای فراموش شدنی نیست.
آرش
Finland
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
آقایانی که با بی انصافی آقای روحانی را به باد انتقاد گرفتید، موقع گند گاری های اقای احمدی نژاد کجا بودید. حتما منافع شما در آن موقع تامین میشده و حالا نه!؟
فریدون مودب
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
حسن روحانی 16/9/95:
ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم. جلسه گذاشتیم، ایشان نامه‌های مکتوب دارند به من خطاب کرده و دستوری که من روی نامه‌های ایشان دادم. هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم. در مقام عمل جایی کم و کسر آوردیم اما مبنا براین بوده که دستورات ایشان عملی شود.

رهبر انقلاب در 20 فروردین 94 فرمودند:"بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام" و علاوه بر آن در سخنرانی نوروز 95 در حرم مطهر رضوی فرمودند:"در مواردی وزیر محترم امور خارجه به من گفت: «ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم»

تیم مذاکره کننده هسته ای : هیچ قراداد محرمانه ای به جز متن برجام وجود ندارد

یک رسانه آمریکایی مدعی شده که دولت دونالد ترامپ پس از روی کار آمدن، درصدد انتشار اسناد محرمانه مرتبط با توافق هسته ای ایران است.
نصیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
مگه این قطعنامه های تحریم بقول آق محمود فقط کاغذ پاره نبود! پس چرا لغو کاغذ پاره ها شده بهونه این قوم بنی اسرائیلی مخالفان دولت!
ناشناس
Slovenia
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
برای ایکه دولت محترم به بهانه لغو اون کاغذ پاره ها کل صنعت هسته ای رو بتن ریخت
افتاد؟
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
برجام تقصیره احمدی نژاده
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
حاشا کردم ازدولت تدبیروامید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
خدایا کشور رو از شر دروغگویان نجات بده
حاج محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
جمهوری اسلامی هم مقابله به مثل کنه آمریکا را تحریم کنه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
به نظر من که هر مشکلی برای برجام پیش اومده تقصیر احمدی نژاده
رای ما تدبیر و امید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
مثل اینکه یادمان رفته تحریم ها بنا بود به کدام سو ببرندمان در نقض عهد فعلا آمریکا تنهاست
ناشناس
Canada
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
فرارو نظر گذاشتنات جالبه البته میدونم که برای این خبر نمیتونی هر پستی رو بذاری چون در خبرگزاریتو میبندند
ناشناس
United States of America
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
طشتش فتاد از بام ما نک سوی مجنون خانه شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
جناب ظریف و تیمش ایران را از انزوا در دنیا خارج کرد. در خصوص هسته ای هم هزینه های میلیاردی که برای هسته ای می شد و هیچ نتیجه ای نداشت دیگر هزینه نمی شود.
مهدی
Canada
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
اگه سر مساله هسته ای(به قول زیبا کلام چاه ویل هسته ای) توافق صورت نمیگرفت الان ما حتی یک لیتر نفتم نمیتونستیم بفروشیم و باید دست به دامان ضراب ها و زنجانی ها میشدیم! دلار خدا تومن و تورم الا ماشا الله. وضعیت شاید بدتر از ونزویلا. امیدوارم اکثریت ملت ایران مثل اکثریت این جمع حافظه ضعیف نداشته باشند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
واقعا" مطابق نظر رهبری عمل کردند مقام رهبری اینقدر در خوشبین نبودن به طرف خارجی هشدار دادند وبر عکس آن آقای روحانی دمااز خوش بینی وتاکیدبر فتح الفتوح دانستن این ماجرا اصرار داشتند که مردم تصور می کردند مقام رهبری با اصل مذاکره در مورد هسته ای موافق نیستند.با ترفند ای تلاش داشتند مذاکره را متوقف کنند بعد ادعا کنند اگر رهبری مخالفت کردند واگر اجازه می دانند مذاکره شود چنین وچنان می شدولی رهبری انقلاب با هوشمندی نکات کلیدی را بیان داشتند اما ادامه مذاکره را بعهده خودشان محول نمودند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
این یک دروغ بزرگ است که همه دستورات رهبری در موضوع برجام اجرا شده.
رهبری این همه درخصوص غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و هم پیمانانش تذکر دادند و حتی به صورت مکتوب دستور دادند که تضمین مکتوب از رییس جمهور آمریکا گرفته بشه که تصویب یا تمدید هرگونه تحریم جدید به منزله ی نقض برجامه ولی آقایون با لجاجت جاهلی حرف خودشون رو به کرسی نشوندن و اینم از نتیجش ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
نه که دولتهای قبلی همه مشکلات مردم را حل کرده بودند و ما با مشکلات صفر شده با این دولت روبرو شدیم واسه همین هم روحانی باید جورهمه را بکشه و مردم با معرفت هم که خیلی حالیشونه بیان و نظر بدن!!! همیشه در طول تاریخ ما مردم ایران چوب قدرنشناسی خودمون را خوردیم و خواهیم خورد... برای ما همون احمدی نژاد خوب بود که بیاد بنیان زندگی و خانواده هامون را از ریشه خشک کنه وما به شکر کردن خدا مشغول باشیم....
bato-adv
bato-adv
bato-adv