bato-adv
کد خبر: ۱۷۳۱۴۶
چالش‌های فرد منفک از خانواده

رواج زندگی مجردی دختران در تهران

دختران مجرد، بالا رفتن سن ازدواج، آسیب های اجتماعی، بی‌بندوباری، مفاسد اخلاقی، ... اینها واژه‌هایی هستند که وقتی درباره ی زندگی مجردی دختران صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه در ذهن شنونده تداعی می‌شود و با جستجوی ساده‌ای در فضای مجازی می‌توان انواع مطالب هشداردهنده درباره ی خطرات این سبک زندگی را یافت.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۲

فرارو- سمانه کهرباییان؛ دختران مجرد، بالا رفتن سن ازدواج، آسیب های اجتماعی، بی‌بندوباری، مفاسد اخلاقی، ... اینها واژه‌هایی هستند که وقتی درباره ی زندگی مجردی دختران صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه در ذهن شنونده تداعی می‌شود و با جستجوی ساده‌ای در فضای مجازی می‌توان انواع مطالب هشداردهنده درباره ی خطرات این سبک زندگی را یافت.

به گزارش فرارو، گویی این شکل از زندگی به هر دلیل و هر انگیزه ای که باشد، موقت باشد یا دائم، خودخواسته باشد یا از سر اجبار، دچار نوعی پیشداوری منفی است و انگ قضاوت منفی بر پیشانی اش خورده است.

هرچند در سالهای اخیر زندگی مجردی دختران در تهران وسیع تر شده است، ولی همچنان سوال برانگیز است و هربار که کسی بخواهد وارد این نوع از زندگی شود ناچار است که به نوعی مشروعیت عمل خود را توجیه کند. 

تهران جذابیت زیادی برای مهاجران دائم و موقت دارد. سالانه هزاران نفر از نقاط مختلف ایران به منظور دستیابی به فرصت‌های بهتر کار، درآمد، تحصیل و زندگی به این شهر می‌آیند. بسیاری از این افراد که اغلب جوان، دانشجو، کارمند، و یا کارگرند، به تنهایی و دور از خانواده خود به صورت "مجردی" زندگی می‌کنند.

اگر در سالهای گذشته "خانه مجردی" مقوله ای بود که تنها به پسران اختصاص داشت، امروزه دختران زیادی نیز به این سبک زندگی روی آورده اند و به تنهایی یا همراه با دوستان همخانه ی خود زندگی مجردی را تجربه می‌کنند.

طوری که زندگی مجردی دختران در تهران به یک پدیده ی ملموس و روزمره تبدیل شده، از سوی برخی پذیرفته شده و از سوی دیگران با نگرانی و اعتراض مواجه شده است. 

حال سوال این جاست که دلایل گرایش فزاینده ی دختران به زندگی مجردی چیست و این سبک زندگی چه چالش ها و آسیب هایی به دنبال دارد؟ چرا بسیاری از دختران حتی پس از اتمام دوره ی دانشجویی و فراغت از تحصیل و با وجود تمام دشواری های اقتصادی و اجتماعی که در زندگی مجردی با آن مواجهند، همچنان حاضر به برگشتن به شهر و زندگی همراه با خانواده ی خود نیستند؟

آمارها چه می‌گویند؟  
30 درصد از جوانان ایرانی ساکن شهرهای بزرگی چون تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز زندگی مجردی را انتخاب کرده اند.

طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، در شهر تهران در گروه سنی 15 تا 39 سال 1062059 مرد مجرد (شامل بی‌همسر به دلیل فوت، بی‌همسر به دلیل طلاق، و هرگز ازدواج نکرده) وجود دارد و 789252 مرد دارای همسر. این ارقام برای زنان ساکن تهران در همین گروه سنی عبارت است از 843795  زن مجرد (شامل بی همسر به دلیل فوت، بی همسر به دلیل طلاق، و هرگز ازدواج نکرده) و 1043606 زن دارای همسر. اما همه ی مجردها به صورت مستقل و مجردی زندگی نمی کنند، بلکه بسیاری از آنها به همراه خانواده و در منزل پدری خود ساکن اند. 

طبق نتایج همین سرشماری، خانوارهای ساکن در تهران به سه دسته تقسیم شده اند. 

خانوارهای معمولی، خانوارهای گروهی  و خانوارهای موسسه ای. در سال 1390 تعداد زنانی که در خانوارهای معمولی زندگی می کنند 4071742 نفر، زنانی که در خانوارهای گروهی سکونت دارند 2909 نفر و زنانی که در خانوارهای موسسه ای ساکن اند 20099 نفر است.

این ارقام برای مردان عبارت است از 3994638 نفر در خانوارهای معمولی،  25125 نفر در خانوارهای گروهی، و 39538 نفر در خانوارهای موسسه ای.

به درستی مشخص نیست که چه تعداد از خانوارهای معمولی تک نفره اند و زندگی مجردی محسوب می شوند. آمار دقیقی نیز از تعداد خانه های مجردی دختران و پسران در تهران در دست نیست. اما طبق اظهار نظر وزارت ورزش و جوانان ایران در سال 1391، در شهرهای بزرگ بین 25 تا 30 درصد جوانان زندگی مجردی دارند. 

انواع زندگی مجردی دختران
دخترانی که اغلب برای تحصیل و گاهی نیز برای کار به تهران می آیند معمولاً سه شکل زندگی مجردی را تجربه می کنند. یکی زندگی در خوابگاه است. خوابگاه های دانشجویی معمولاً بدون هزینه یا بسیار کم هزینه اند و دانشجویان در اتاق هایی 4 الی 5 نفری زندگی می کنند. 

خوابگاه های دخترانه اغلب مقررات ویژه ای برای رفت و آمد دارد و مورد نظارت وکنترل قرار می گیرند. مسئولان خوابگاه با خانواده ی دختران دانشجو به شکل مستمر در تماس اند و تمامی تاخیرها و غیبت ها را به آنان گزارش می دهند.

شکل دوم زندگی در پانسیون است. پانسیون ها واحدهای مسکونی آپارتمانی ای خصوصی هستند که در هر اتاق آن به طور متوسط 10 تخت وجود دارد و معمولاً افراد به طور موقت به مدت چندماه در آن زندگی می کنند. هزینه ی کمی به صورت ماهانه برای اقامت در پانسیون می پردازند و از سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه مشترک استفاده می کنند. هرچند که پانسیون نیز مقرراتی برای ورود و خروج دارد اما نسبت به مقررات خوابگاه سهل گیرانه تر است و غیبت ها و تاخیرها به خانواده افراد مقیم در پانسیون گزارش نمی شود. 

شکل سوم نیز خانه ی مجردی است. دختران می توانند به صورتی تکی یا گروهی واحد مسکونی مورد نظر خود را اجاره کنند. این خانه ها ممکن است یک سوئیت بسیار کوچک یا واحدی چند اتاقه باشد. این شکل از زندگی اغلب از همه پرهزینه تر است و مبلغ رهن و اجاره حتی در بدترین نقاط شهر و حتی در کوچکترین و بی کیفیت ترین واحدهای مسکونی با مبلغ ماهیانه ی پانسیون و هزینه ی ترمی خوابگاه قابل مقایسه نیست. 

شکل سوم زندگی مجردی تهران این روزها بیشتر شده است. صاحب یک آژانس معاملات املاک می گوید: "این چند سال خیلی درخواست خانه مجردی زیاد شده، هم دختر و هم پسر. قبلاً سخت گیری بیشتری برای اجاره دادن خانه به مجردها وجود داشت، مثلاً حدود پنج سال پیش بود که اداره اماکن ابلاغ کرد که به مجردها خانه ندهید، چون دوره ی گلدکوئست بود و به ظاهر خانه دانشجویی می گرفتند ولی در عمل از آن برای فعالیت های گلدکوئست استفاده می کردند. برای اینکه به کسی خانه مجردی بدهیم الان مقررات خاصی نیست و عملاً هم نمی شود کنترل کرد. ما حداکثر کاری که می توانیم بکنیم این است که طرف را احراز هویت کنیم."

می‌گوید نمی‌شود چک کرد، "ما معمولاً شناسنامه‌ها را نگاه می‌کنیم. اما در عمل بله چنین چیزی ممکن است. چون خیلی‌ها شناسنامه را نمی‌بینند. موقع امضای قرارداد فقط یک نفر لازم است و طرف می‌تواند بگوید فلانی خواهرم یا برادرم است ولی موقع امضای قرارداد او را با خود نیاورد."

می‌گوید: اما هستند کسانی که مایل باشند خانه را به مجرد اجاره بدهند. "حدوداً 5 تا 10 درصد مالک‌ها حاضرند که به مجرد خانه بدهند. دلیلش هم این است که زیاد اعتماد ندارند."

پدرم مخالف بود و مادرم تشویقم می‌کرد
الهام 24 ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد که در خانه‌ای مجردی زندگی می‌کند می‌گوید: "خانواده ما مذهبی و سنتی‌اند و من‌هم اصلاً عصیانگر نیستم، ترجیح می‌دهم که بدون رضایت پدر و مادرم کاری نکنم. پدرم اوائل مخالف زندگی مجردی من در تهران بود، به من اعتماد داشت و مخالفتش بیشتر به دلایل عاطفی بود و اینکه به جامعه اعتمماد نداشت. مادرم ولی زندگی در شهر کوچک را نمی‌پسندید و تشویقم می‌کرد که در تهران بمانم. بعد هم به تدریج پدرم را قانع کرد و من الان در خانه‌ای زندگی می‌کنم که ملک شخصی است و خود خانواده در اختیارم قرار داده‌اند. به نظرم این شیوه تعامل با خانواده خوب است و نباید آشوب کرد بلکه باید طی یک روند تدریجی از آنها پوئن گرفت که شکاف نسلی پیش نیاید."

همه بار بر دوش خودم است
نرگس فارغ‌التحصیل کارشناسی است و 26 سال دارد، او از تجربه زندگی کردنش در پانسیون می‌گوید: "خانواده‌ی من زورگو نیستند ولی وقتی که من درسم تمام شد به من می‌گفتند که باید برگردی، البته خودشان زیاد با زندگی من در اینجا مشکلی نداشتند ولی فشار اجتماعی فامیل و دوستان و آشنایان و همسایه‌ها که از آنها می‌پرسیدند دخترتان چرا برنمی‌گردد و مگر درسش تمام نشده، همین حرف ها باعث شد که آنها هم مخالفت کنند. پدر و مادرم هیچ کمکی به ماندن من در تهران و زندگی مجردی من نکردند. خودم همه بارش را به دوش کشیدم." 

نرگس از مشکلات پانسیون می‌گوید: "همسایه ها گاهی اذیت می کنند. پسرها چون می دانستند که توی این ساختمان دخترهای مجرد زندگی می کنند شبها می آمدند پشت پنجره و بلوتوث می فرستادند، متلک می گفتند و اذیت می کردند!"

زندگی با یک مرد غریبه بدون تشریفات!
مرجان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد اما که در کوچه پس کوچه های خیابان انقلاب با یک همخانه مَرد زندگی می‌کند، برخورد خانواده‌اش را خیلی آزاردهنده توصیف می‌کند. او می‌گوید: "خانواده ما وضع مالی خیلی خوبی دارند ولی اصلاً به من کمک نمی‌کنند. پدرم خیلی با ماندن من در تهران مخالف است، البته نمی‌دانند که من دارم با یک آقا زندگی می‌کنم. هر ده هفته یک بار زنگ می‌زنند به من و تخریبم می‌کنند. می‌گویند تو که درست تمام شده و کارت را هم که از دست داده‌ای دیگر چرا تهران می‌مانی؟ مادرم کمی بهتر برخورد می‌کند. مادرم گاهی به بهانه‌های مختلف از پدرم پول می‌گیرد و برایم می‌فرستد."

مرجان نحوه مخفی کردن زندگی با یک مرد را از خانواه‌اش این گونه تشریح می‌کند: "من چون دارم با یک آقا زندگی می‌کنم باید خیلی چیزها را رعایت کنم. مثلاً وقتی که می خواستم خانه بگیرم به خانواده ام گفتم که دارم با دوست خانمم همخانه می شوم. با او هم هماهنگ کردم و وقتی که خانواده ام به تهران آمدند او را به عنوان همخانه به آنها نشان دادم. هر وقت که پدر و مادرم می خواهند بیایند اینجا، باید از چند روز قبل دوست آقایم خانه را ترک کند و دوست خانمم وسایلش را می آورد مثلاً مانتوها، کتاب ها، دمپایی روفرشی و خلاصه صحنه سازی می کنیم طوری که انگار یک خانم دارد اینجا زندگی می کند! هر وقت هم که پدر و مادر دوست پسرم می آیند من مجبورم که خانه را ترک کنم و جایی دیگر بمانم. چون خانواده ام از من حمایت نمی کنند وضعیت خوبی ندارم، تغذیه ام افت کرده ولی باز هم حاضر نیستم که به خوابگاه برگردم. توی خوابگاه احساس می کنی که حیوانی، ولی در خانه مجردی با همه مشکلاتش احساس شخصیت می کنم."

دشمنی به نام صاحبخانه!
مورد آرزو اما بهتر بود. آرزو که 25 سال دارد می‌گوید: "خانواده ام به راحتی پذیرفتند که من با دوستم در تهران همخانه شوم. چون او دوست قدیمی من بود و از زمان دبیرستان خانواده ام او را می شناختند و به او اعتماد داشتند. "
 
آرزو در ادامه حرف‌هایش از صاحبخانه ها می‌کند. او می‌گوید: "صاحبخانه فعلی کاری به کار ما ندارد ولی مالک قبلی خیلی اذیت می‌کرد، چک می کرد، می پرسید که دوست پسرم کیه، به خانواده ام تلفن می زد و غیره. اما الان مالک اتریشه و ما کمی آزادتریم. البته برادر صاحبخانه گاهی مزاحم می شود. حتی یک بار هم به من پیشنهاد داد که با او به عراق و دوبی بروم."

می‌گوید: "ما سروصدای زیادی نداریم و همسایه ها را هم زیاد نمی بینییم. اصولاً برخورد خاصی پیش نیامده که بفهمم نگاه آنها چیست. البته همسایه ها هم آنقدرها خانواده هسته ای ایده آل نیستند، بعضی از آنها مطلقه و تنها هستند. سبک زندگی ما را هم پذیرفته اند. گاهی وقتی که تنها هستم از آنها می ترسم. ولی درکل همسایه ها با این موضوع کنار آمده اند."

زندگی مجردی در خانه ای که اختیارش به دست خود آدم باشد جذاب است. شاید همین موضوع باشد که بازار پانسیون‌ها و خوابگاه های دخترانه را از سکه انداخته است.

زندان هایی به نام پانسیون!
نازنین، دختری که نزدیک به یک سال را در پانسیونی در خیابان آزادی زندگی کرده بود، می گفت: "مقررات زندگی در پانسیون با فشار خانواده فرقی ندارد. اینجا مشکلاتی مثل خورد و خوراک، سرویس بهداشتی، و آشپزخانه وجود دارد. در پانسیون رنج های سنی مختلفی زندگی می کنند از دانشجوهای دانشگاه آزاد و پیام نور گرفته تا زنهای 40 سال به بالا که مطلقه یا بیوه اند، یا حتی زن هایی که صیغه می شوند! اغلب کسانی که به پانسیون می آیند به طور موقت مثلاً دو سه ماه می مانند ولی کسانی که دائمی در پانسیون زندگی می کنند وضع مالی خیلی بدی دارند و از لحاظ مالی خیلی ضعیف اند. پانسیون هایی که در مرکز شهر قرار دارند از لحاظ امکانات وضع خوبی ندارند و به مشکلات اجرایی و تعمیرات هم زیاد رسیدگی نمی کنند. پانسیون های بالای شهر کیفیت بهتری دارند. بدترین چیز پانسیون این است که خیلی فضای غم انگیز و غربت باری دارد. در خوابگاه الاقل بین هم نسلان خودت و همکلاسی هایت هستی و محیط شادی داری."

و اما خوابگاه دختران!
میترا دانشجوی سال سوم رشته فیزیک که در خوابگاه زندیگی می کند، از مشکلات خوابگاه های دانشجویی می گوید، میترا آرزو می‌کند، کاش آنقدر پول داشت که می‌توانست خانه‌ای اجاره کند. 

میترا می‌گوید: "زندگی در خوابگاه دانشجویی سخت است. بعضی چیزها تحقیرآمیز است، ساعت خوردن، چک شدن با خانواده، اگر تاخیر داشته باشی به خانواده ات اطلاع می دهند. نحوه خبررسانی به خانواده هم چندان مودبانه نیست. وای به حال دختری که گزارشش به خانواده برسد. مثلاً می‌گویند که دخترتان را همراه یک پسر دیده‌ایم. البته خانواده ام به من اعتماد دارند و می دانند که من در ارتباط با همکلاسی ها و دوستانم خط قرمز هایی را رعایت می کنم و از من حمایت می کنند ولی در کل ایجاد بد دلی می‌کنند. اگر کسی حساسیت و ویژگی‌های وسواس گونه داشته باشد زندگی در خوابگاه برایش سخت می شود. چون در خوابگاه فضای خصوصی نداری. البته زندگی در خانه مجردی هم مشکلاتی دارد. اما در کل حسن زندگی مجردی این است که مدیریت اقتصادی زندگی به عهده خودت می‌افتد. شاید یک جور تمرین مدیریت و استقلال است."

چرا زندگی مجردی در تهران؟  
زندگی مجردی مشکلات زیادی دارد. از مشکلات مالی گرفته تا مسائل تعمیر و نگهداری خانه، زحمت پخت و پز و شست وشو و خرید، نگاهه همسایه‌ها، دردسر قرارداد امضا کردن و درگیری با صاحبخانه، دردسر اسباب کشی، رفت و آمد، تذکرها، فشار و مخالفت خانواده، دلتنگی و نیازهای عاطفی و غیره. اما با این حال بسیاری از دختران ترجیح می‌دهند که به تهران بیایند، به جای خوابگاه دانشجویی خانه مجردی بگیرند، و پس از فارغ‌التحصیلی هم هر طور که شده در تهران باقی بمانند. دلیل این امر چیست؟ 
در میان صحبت‌هایی که با برخی از این افراد شد، دلیل اصلی آنها برای ماندن در تهران امکانات تهران ارزیابی شد. آنها معتقدند که امکانات و فرصت‌های تهران مانند کتابخانه‌های بزرگ و مجهز، امکانات تحصیلی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی، سینما، تئاتر، موسیقی، فرصت فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فرصت‌های بهتر شغلی و درآمدی آنقدر برجسته است که به هیچ وجه با امکانت شهرستان کوچک خودشان قابل مقایسه نیست. آنها حاضر نیستند که به شهرستان برگردند چون حس می‌کنند باید همه این فضاها و امکانات عمومی را رها کنند و وارد فضای بسته و سوت و کور شهرستان شوند.
دلیل دیگر اما مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی است. خوابگاه هیچ وقت به قدر کافی موجود نیست. دانشجوهای شبانه، دانشگاه آزاد، پیام نور و غیره از این امکان بی‌بهره‌اند. اما حتی اگر هم موجود باشد مشکلاتی دارد که تحت عنوان نبود تفکیک فضایی، نبود فضای شخصی و حوزه خصوصی، برخوردها و سختگیری های آزاردهنده، چک شدن، ساعت خوردن، برخورد بعضا بد مسئولان خوابگاه، سروصدا، نبود بهداشت کافی، و غیره از آن یاد کردند.

یکی دیگر از دلایل دختران برای زندگی مجردی در تهران روابط عاطفی آنان است. این دختران که اغلب جوان هستند نیازهای عاطفی خود را در رابطه با جمع دوستان مونث و مذکر خود جستجو می‌کنند و زندگی در خانواده یا تحت کنترل خوابگاه به آنها فرصت این نوع دوستی‌ها را نمی‌دهد. 
به نظر می‌رسد ترکیبی از نیازهای عاطفی، میل به فردیت، استقلال‌طلبی، میل به رشد و پیشرفت تحصیلی و حرفه‌ای و توسعه‌ی نامتوازن تهران در مقایسه با شهرستان‌ها باعث گرایش فزانیده‌ی دختران به زندگی مجردی در تهران می‌شود.

این سبک زندگی عرصه کشاکش دو نیروی اجتماعی است. یکی نیروی نسل جوانی که می‌خواهد آزادی و فردیت خود را منفک و مجزا از خانواده تعریف کند و به جامعه بقبولاند و از تمام حقوق، آزادی ها، امکانات و احترام و تاییدی که جامعه به راحتی در اختیار خانواده ها قرار می دهد برخوردار باشد.

دیگری نیرویی که برای فرد مجزا از خانواده ارزش چندانی قائل نیست بلکه واحد بنیادین تشکل دهنده ی جامعه را خانواده می داند و فرد را، و به خصوص زن را، صرفاً در نسبت او با خانواده و تحت کنترل و نظارت خانواده می تواند بپذیرد و تحمل کند. عمده ی نگرانی ها و هشدارها و برخوردهایی که در این حوزه می بینیم محصول همین کشاکش است. 
برچسب ها: زندگی دختران تجرد
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
این مسئله مربوط به ایران نیست . عبور از زندگی سنتی به مدرن همین مشکلات را دارد ولی متاسفانه مسئولین سیاست گذار ما به مسئله بصورت هیولا نگاه میکنند!!. تا این دید عوض نشود .مشکل بدتر ازاین میشود. جوانان واقعا" دوست هم باشید نه .....!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
تهران یا هر جای دیگه ایران ارث بایای کسی نیست پس بجای اینکه مشکل را به گردن مردم انداخته و به دنبال حذف صورت مساله اید!! به فکر چاره باشید!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
منه دختر، از اینجا رونده از اونجا مونده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
من 30 سالمه و دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه دولتیم . اما واقعا یه ذره هم به آینده امید ندارم . تو این شرایط ازدواج کردن فقط به معنی داغون تر شدن اوضاع زندگیمه . الان مجردی زندگی میکنم ... زندگی که چه عرض کنم ... فکر نمیکنم حداقل تا 5 سال دیگه بتونم کاری کنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
وا اسفا
وا ویلتا
وا حسرتا
......................
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۵۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
اینقدر خرده نگیرید به زندگی مجردی
یک جوون اگه شرایط ازدواج نداشته باشه دلیل نمیشه که همش پیش خانوادش باشه
اصن تو این سن آدم دوست داره مستقل باشه
حتی گه توان مالی بالایی نداشته باشه
خود من تصمیم گرفتم بعد از اینکه از سربازی اومدم حتی اگه ازدواج نکردم،از پدرمادرم جدا بشم و مستقل زندگی کنم
کار خوب رو غربی ها میکنن که بعد اینکه به سن قانونی میرسن میرن واسه خودشون زندگی جداگانه تشکیل میدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
منم با شما موافقم. استقلال چیز خوبیه. کی گفته همه باید ازدواج کن؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
چرت و پرت نگید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
استقلال چیز بدی نیست به شرط آنکه موانع اقتصادی اش برطرف بشه دیگه توقع نداشته باشیم خانواده ها حمایت مالی بکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ما تو ایرانیم پس باید فرهنگ وسنت کشور خودمون رو پاسداریم
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ناشناس 10:53 با شما موافقم
متاسفانه عده ای خیال میکنند هر فرد مجردی که زندگی مستقلی داره پس فساد اخلاقی هم داره در صورتی که این تفکر اشتباهه بنده دخترانی رو میشناسم که مجردی زندگی میکنند و پاکدامن و عفیف هستند و متاهلان زیادی که فساد اخلاقی دارند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
حامد جان یکم مودب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
هر وقت رفتم خارج از کشور، ازدواج میکنم. اینجا شانس آشنایی و ازدواج کمه
رسواگر فتنه
-
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
همه مجردهای سر به هوا باید شناسایی و زندانی شوند تا فساد کم شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
+
فرارو نامیدم نکن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
فرارو جان محبوب دلها هستی در حقانیت و صداقت بی همتایی، هرکس مخالف فرارو باشد واقعا با راستیها و صداقتها مشکل اساسی دارد البته هر رسانه ای قابل نقد کردنه ولی مردم رسانه خوب را از رسانه بد که راستیها را تعریف میکند بطور شایسته ای تشخیص میدن،هر چند کامنت بنده به موضوع مورد گزارش ربطی نداشت ولی بالاخره میخواستم جایی از فرارو تشکر و قدر دانی نمایم و بهترین جا و موقع هم وقتیه که بعث عشق و عاشقی پیش میاد و من هم به همراه دوستانم میگیم که فرارو جان عاشقتیم.
دقت کن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
یک سوال تو متن آمده بود تو تهران 789252 مرد دارای همسرو 1043606 زن دارای همسر.زندگی می کنند این یعنی اینکه حدود 225000 نفر از مردان دارای بیش از یک همسر می باشند ؟؟؟!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
یه چیزی پرونده که مثلا بگه آمار داریم حرفامون مستنده !! جدی نگیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
یه کم دقت کنی متوجه می شی. گفته تو بازه ی سنی 15 تا 39 سال .
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
سن شوهر زنها ممکنه بالاتراز15-39باشه .درنتیجه ارقام اینجوریه
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
جایی برای دخترها نیست.
ارس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
بهترین نوع زندگی . زندگی در یک تنهایی پر مشغله است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
harfe ajibi gofti aras jan.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
خیلی عجیب و تامل برانگیز بود،منم قبول دارم
ناشناس
Netherlands
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
ارس جان تا زمانی که جوان هستی شاید اینطور فکر کنی و جالب باشد ولی تا سر بجنبانی وارد میانسالی و ... شدی . اونوقت میفهمی " تنهایی پر مشغله" یعنی چه؟
هیچ چیز جای تشکیل یک خانواده با کسی که باهاش تا اندازه ای تفاهم داری و دوستش داری را نمیگیرد.
ناشناس
United Kingdom
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
اینها الگوهای جهانی‌ است که در تمام دنیا جاری می‌شند، چه کسی‌ گفته حتما الگوی قدیم حتما بهترین است، اگر ما در برابر این روندها مقاومت کور داشته باشیم فقط بدیهای آن را به داخل می‌‌آوریم ولی از نقاط مثبت آنها محروم میشیم، منان بحث فرهنگ ماشین سواری‌، ماهواره، ویدئو، اینترنت و،،،، که به دلیل مقاومت کور در برابر این روندهی جدید فقط از ماهواره و اینترنت بحث فساد اخلاقی‌ آن را میبنیم و....
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
درست گفتی
در صورت فرهنگسازی و استفاده صحیح هیچ فناوری نوینی مخرب نخواهد بود اینترنت و ماهواره و... اگه درست استفاده بشه بسیار بسیار مفیده
و الان هم فساد اخلاقی رو به نت و ماهواره ربط میدن در صورتی که در 20 30 سال پیش که خبری از ماهواره و نت نبود فساد اخلاقی وجود داشت و زیادم بود فقط جایی منتشر نمیشد و کسی که فاسد بود رو افراد فامیلش و همسایه ها بخوبی میشناختند
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
کسی هم نگفته که الگوهای جهانی حتما بهترین اند ،
ما میتونیم آثار مخرب خیلی از این الگوهای نادرست را در سرتاسر جهان ببینیم،از جمله زندگی مجردی


خانم سهیلا ، درسته فساد اخلاقی همیشه بوده چون شیطان همیشه بوده ولی یه زمانی یه عواملی باعث تسرسع این کار و رایج شدنش میشود،
حرف شما درست که باید فرهنگ استفاده از چیزی را داشته باشیم ولی یه نظرمن شر ماهواره خیلی خیلی بیشتر از نفعشه
یک دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
نه حتما میخوای بیایم ازدواج کنیم با یه پسر که نه کار درست و حسابی و ثابت داره تازه اگر کاری داشته باشه و نه خانه داره و نه حتی میتونه یه خونه اجاره کنه و نهاینده ای رو میتونه درست کنه و....روی باد نمیشه زندگی ساخت ....وقتی خودم کار میکنم و درامد دارم و دستم به دهنم میرسه چرا باید در کنارکسی باشم و تحملش کنم؟؟؟
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
تا وقتی دیدتون به عشق به معنای تحمل کردنه همینجوری زندگی کنید .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
آقای رسوا گر عشق مال شماهاست که از همه جور امکاناتی برخوردار هستید اونهم مفت و مجانی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
با این شرایط تو بهتر مجرد بمونی ما اقا یون هم زنی می خوایم که با مشکلات ما بسازه نه ناز کن
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ناشناس دوم عشق امکانات و دلیل نمیخواهد دللللللللللللللللللللللللل میخواهد . که همه داریم !!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
شما تنها بمون . خيلي از دخترا بفكر آينده و يه زندگي سالم هستن . هر دو نفر هم با هم زندگي و مي سازن نه يكي فقط فكر قر و فرش باشه و همه چي و آماده بخواد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
كسي اجبارت نكرده. اون بدبخت هم چون شما و امثال شما خانما همه كارا رو گرفتين به اين روز افتاده. با حداقل حقوق مي رين هر كاري مي كنين و بعدم جاي يه مردو مي گيرين بعدشم مي اين ميگين كار و خانه و ... نداره به چه درد ميخوره. تو براي زندگي با اون نمي ري بلكه براي تامين مالي باهاش ازدواج مي كني. تا وقتي ديدت به ازدواج اينه بمون و زن كسي نشو تا اونو هم بدبخت نكني و نندازي گوشه زندان.
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
سعی کن اگر با فردی تو محیط خانوادگی یا در جمع خانوادگی دوستان و اقوامتان- آشنا شدی و دیدی آدم میانه ایست - بدون اینکه توقعاتت رو بالا ببری برای زندگی انتخابش کن.

نمیشه تا ابد صبر کنی.
خودت بیشتر آسیب میبینی . زندگی که توش ظاهر دلخوش خنک داشته باشه بدرد نمیخوره.
ولی زندگی مشترک توام با مشکلات- هم طبیعیست و هم سالم.

تصمیم بگیر و زندگی کن عزیز من.
زندگی فراز و نشیب داره - اگر اینرو بپذیری میتونی زندگی کنی و لحظات خوب هم برات فوق العاده شیرین میشه.
موفق باشی انشالله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
رسواگر خوبه همن در زمینه فتنه شناسی مهارت دارید هم بقول خودت دلللللللللللللللللللللللللل
اما بنظرم کسب روزی حلال مهمتره برای شما
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
مردهای مسن تر وضعیت مالی بهتری دارند، میتونی از آنها انتخاب کنی اگه اختلاف سنی براتون اولویت نداشته باشه
مانی
United Kingdom
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
کامنتایی که برای شما گذاشته شده خودش یه دلیل مهمه برای اینکه چرا خیلی از دخترها تمایلی به ازدواج ندارند
سرکوب زنها و فشار اجتماعی ای که بهشون وارد میشه باعث شده بیشتر تلاش کنن در حالیکه پسرها اینطور نیستن
مشکل مملکت ما اینه که خانواده رو صد در صد نهاد پاک می بینیم و زندگی مجردی رو فاسد
آرزوی بزرگم که میدونم هی وقت بهش نمی رسیم اینه که امکانات تهران توی شهرستانها هم باشه ..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
انقدر بمون دختر جان تا بترشی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
عزیزم شما به هر قیمیت میرید سر کار بعد صاحب کارم تغذیه میکنید ما هر هر چی میکشیم از دست شما تازه به دوران رسیده هاست زندگی تو امریکا هم هست وقتی دونفر قرار با هم ازدواج کنن یعنی هر دوتا با هم کار کنن نه همه بدبختی ها مال یه نفر باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
برات متاسفم که فکر میکنم ازدواج برای تامین مخارج هستش ! برو پی درمان خودت باش ...
سیدعلی رئوف موسوی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
امیدوارم هیچ پسری دختری مثل تو واسه همسری انتخاب نکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
دخترم. حتما نباید که زن یه پسر جوان و بی پول شد، آقایون مسن تر و پولدار هم هستند که نیاز های شما رو با کمال میل برطرف میکنند...
ناشناس
Netherlands
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
شاید اگر شرایط برای "یک دختر" فراهم میشد این حرف را نمیزد. ولی اکثر دخترها و حتی پسرها بسیار مشکل پسند شده اند و زمانی به خود میایند که دیگر دیر شده و پشیمانی هم سودی ندارد. خود من تعدادی از آنها را میشناسم که بسیار از تنهایی های بعد از 50 سالگی در عذابند و بسیار نادم. تا تجربه نکنی نمیتوانی درک کنی و تا زمانی که جوانی، نفست از جای گرم بلند میشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
تا وقتی به مردم و علی الخصوص خانمها به چشم سیاهی لشکر نگاه بشه وضع همینه. کشوری با اینهمه ثروت که جوان برای ازدواج لنگ امکانات اولیه است. کدام دختری دلش نمیخواهد سر و سامان بگیرد و ازدواج کند ....
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
شرایط مرجان و آرزو اصلا مطلوب نیست . من تحت هیچ شرایطی حاضر به انجام این کار نخواهم بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
رسواگر تو اگه خانمی که باید اسمتو می ذاشتی رسواگره فتنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
مطلوب نيست كه بماند نه عرف و نه اجتماع و نه شرع و نه قانون اجازه چنين كاري به آن‌ها نمي‌دهد. در جامعه هر كس بخواهد هر كاري دلش ميخواهد انجام دهد كه ديگر سنگ روي سنگ بند نخواهد شد. فقط من موندم كه اينا كه اين همه سال با همند چرا ازدواج نمي كنند. البته ما يه چيزي هم داريم. يه عده آنقدر غرب زده اند كه يك فرهنگ منحط هم از اون طرف بياد با آغوش باز مي پذيرند فقط چون از اروپا و آمريكا اومده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
کسی هم مجبورتون نخواهد کرد. مطمئنم بیلبورد هم برای تبلیغ این جور زندگی نخواهند زد که شما بخوای به حرفشون گوش کنی.
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
بله فقط همین مقاله بزرگترین تبلیغه - نباید فساد عادی جلوه داده بشود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
شرایطشون مطلوب نیست اما بهتر از دخترهای مجرد است.
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
با ناشناس دوم موافقم
خب چرا ازدواج نمیکنن ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
فرارو راستش رو بگو چرا منفي مثبتا رو برداشتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
چون از کامنت ها گویا تر بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
زندگی مجردی خیلی خوبه اما به شرطی که پدر و مادر ها این موضوع رو بپذیرن و باعث شکاف عاطفی بین خودشون و فرزندشون نشن. بلکه تا جای ممکن حمایت هم داشته باشن. دختر و پسر هم فرقی نداره. چرا اینقدر می خواین دختر ها رو وابسته و محتاج بار بیارین؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
چرا نمي خواي متوجه بشي. زن و دختر به خاطر نوع فطرت و آفرينش نگاه ويژه اي بهش شده. شما چرا اصرار دارين كه هميشه مرد و زن رو عين هم جلوه بدين اين اشتباهي است كه دنياي امروز داره مرتكب ميشه و اخرم دودش توي چشم همين زنان و دختران خواهد رفت. زن انساني ظريف، حساس ومورد احترام است كه بايد از وي حمايت شود اما چيزي كه الان به چشم ميخوره اينه كه هي بر طبل استقلال مي كوبند با چاشني بي ند باري و بي اخلاقي. بعد از ازدواج هم اين دسته از خانم ها تاب زندگي نياورده و ابتدائا به دنبال حقوق خود مي روند. حقوقي كه منهاي ايجاد تكليف به آنها اعطا شده و اين هم باز بر اساس يك نگاه بسته به فرهنگ و حقوق غربي است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
+ که نمی شه زد.
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ناشناس دوم باشه یعنی الآن همه دنیا دارن اشتباه میکنن شما داری راست میگی . شما به همین راه راستت ادامه بده به ماها هم که داریم اشتباه میکنیم کاری نداشته باش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
عمر فرصت کوتاهی است که یکبار رخ میدهد، بنظرم آدمی حق دارد هر جوری که دوست دارد از این دو روز دنیا لذت ببرد و آرزوهاش را عملی سازد
مجید
United Kingdom
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ناشناس 13:54وای شما با این طرز فکر چرا عضو طالبان نمی شی:)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
بهنام میخواهند قل و زنجیرت کنند و به زور ببرندت بهشت، خوشحال نیستی آزادیت رو از دست دادی؟
ناشناس 13:54
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
واقعا براي برخي دوستان متاسفم كه در برابر حرف حقي كه مي شنوند و براي آن پاسخ ندارند، به ياوه گويي و توهين روي مي‌آورند و گوشه و كنايه مي‌زنند. كاش با همان روح آزاد انديشي كه منادي آن هستيد به نقد عالمانه و اصولي مي‌پرداختيد به جاي تخريب. وضعيت فرهنگ و اخلاق كشور ما رو نمي بينيد. فكر نمي كنيد بخشي از اين وضعيت معلول اين نوع طرز فكر است كه با مباني اجتماعي و عرفي و شرعي جامعه ما هماهنگ نيست و وضعيت ما را به اين صورت درآورده است؟
ناشناس 17:20
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
دمت گرم گل گفتی.
حرفی که من می خواستم بزنم رو زدی.
ی جووون
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
خوب معلومه با این وضعیت اشتغال تو این مملکت، پسر و دختر رو میارن به زندگی مجردی: من که ی پسرم با 28 سال سن بیکارم و جرات نمیکنم برم سمت ازدواج، دخترهای مردم تا کی بشینن تو خونه که خواستگار براشون بره خوب
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
سنت که زیاد نیست تازه الان وقتشه
امیدوارم مشکلات همگی حل بشود .
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
دنیا عوض شده نباید فکر کرد مدرنیته فقط و فقط بدی میاره بخدا میشه مدرن زندگی کرد اما سلامت اخلاقی هم داشت چرا بعضی فکر میکنند حفظ جامعه سنتی به کم شدن مشکلات کمک میکنه یه دختر یا پسر مستقل از اونجایی که خودش زندگیشو ساخته میتونه فردمفیدتر و آگاهتری برای جامعه باشه و هر وقت هم ازدواج کرد همسری مسئول و پدر یا مادر بهتری خواهد بود هر چند که قبول دارم این قضیه کاملا مطلق نیست ولی نباید انقدر بدبینانه به این موضوع نگاه کرذ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
"دوست خانمم وسایلش را می آورد مثلاً مانتوها، کتاب ها، دمپایی روفرشی و خلاصه صحنه سازی می کنیم "
مگه کتاب هم مذکر و مونث داره؟؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
من یه جوون بیکار هستم که شرایط مالی برای ازدواج ندارم و حتی پول زندگی مجردی رو هم ندارم...
اینقد خرده نگیرید. اگر امکانشو داشتم حتما زندگی مجردی رو ادامه میدادم...
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
همه ی این پا پیش تذاشتن برای ازدواج از این ناشی می شود که خدا رو اونجور که باید نمیشناسیم و بهش اعتماد نداریم
اگه ما همه ی سعی و تلاشمون رو بکنیم و به خدا توکل کنیم خدا خودش کمکمون میکنه در زندگی متاهلی برکتی هست که در زندگی مجردی نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
فراروجان خب نظرات حادونذارید ولی  رای گیری فعال باشه
parinaz
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
منم موافق زندگي مستقل بعد از سن قانوني هستم مگه حتما بايد متاهل بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
اگه کار بود، حتماً وگرنه اگه با پول خانواده بخوای زندگی مستقل کنی، نکنی سنگین تری.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
دنیا به سمت مدرنیته شدن پیش میرود و این بمعنی آزادی بیشتر جوانها خواهد بود. فکر کنم ده سال دیگه، زندگی خانمهای مجرد با مردهای مجرد طبیعی خواهد بود.

کاش ده سالی دیرتر دنیا می آمدم!!!!
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
همه ی مشکلات ما از این غرب زدگی است و فکر میکنیم هرچی اونا دارن و انجام میدن خوبه و درست
مگه اونا کین؟؟؟ خدا مارو آفریده پس از تمام نیاز ها و ابعاد وجودیمون آگاهه ،پس بهترین راه برای زندگی راهم فقط خدا میدونه
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
من چند ساله که دارم مجردی تو خونه خودم زندگی میکنم.خیلی هم راضیم.ایده ال نیست ولی به مشکلات متاهلی تو ایران شرف داره.آزادی و آرامش از همه چیز مهمتره.
رسواگر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
are you doctor ?
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
من مجردم چون امکان آشنایی با جنس مخالف از من گرفته شده در فضای تفکیک شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
زندگی مشابه دارم، اما اگه همخانه دختر داشتم بسیار بهتر می بود
ناشناس
United States
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ناشناس 15.41 شما چیز دیگه-ای هم میخواین؟ تعارف نکن بگو
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
بله آزادی و آرامش واقعی از همه چیز مهم تره، البته از نوع واقعیش نه کاذب
پسر تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
شرایط ازدواج هم برای آقایان و هم خانمها سخت است اگر این شرایط ساده تر بود مسلما افراد کمتری مجرد میماندند و طبیعتا زندگی مجردی کمتر بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
شرایط آسان هم بشه راضی نیستم بچه ای در این کشور بهم ریخته و بی قانون و در میان این مردم بی فرهنگ به دنیا بیاورم
ناشناس
United States
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ناشناس 15:42 تو رو خدا بیا بچه دار هم بشو توی این گرونی و فقر و تورم
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
مشکل ما اینه که راحت طلب شدیم و مادی گرا
همه ی اینها بهانه است ، بهانه ای برای سرکوب نیازها و سکت کردن وجدانمان

شدیم مثل دوران جاهلیت که از ترس فقر، بچه ها را زنده به گور میکردن،
به راستی به کجا میرویم...
پدر رسوا گر فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
جدي ميگي وضعيت دونفري خرابه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
پسرت کجاست ؟
ناشناس
United States
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
منم موافقم که زندگی جوونا باید مجردی باشه تا خودشون رو پای خودشون بایستند و تجربه کسب کنند
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ضمن احترام به الگوهای زندگی کشورهای دیگر، به نظرم این موضوع خانه مجردی و زندگی غیر رسمی جوانان مجرد دختر و پسر با هم که در شهرهای بزرگ ما (و نه فقط تهران) رو به گسترشه، با ذائقه فرهنگی فعلی جامعه ماتناسب نداره.
ای کاش مسئولین ما که به اسم جوانان از چندین کانال ارتزاق می کنند و حق مدیریت و حق جلسه و انواع رانت نوش جان می کنن از خواب غفلت و بی توجهی به آمارهایی که البته با جزئیات کامل در اختیارشونه، بیدار شده و ضمن پذیرش موضوع (نه انکار صورت مسئله و پاک کردن صورت مسئله) به ارائه راه حل هایی برای کاهش مخاطرات این پدیده وارداتی باشند. باز هم تاکید می کنم برخورد سلبی راهکار مناسبی نیست(ای کاش از موضوع ماهواره و مواد مخدر درس گرفته باشیم)
مسئولین به جای انکار و برخورد حذفی، این پدیده ها رو بپذیرید و مدیریت کنید.
به جوان هایی که دوست ندارند این گونه زندگی کنند، امکانات متناسب بدهید و به جوانانی که دوست دارند این گونه زندگی کنند هم امکانات متناسب بدهید. اینقدر در زندگی خصوصی مردم دخالت شده که کمتر جوانی حاضر است به مسئولین اعتماد کند.
اگر کاری نکنید، چیزی که دوستش ندارید و انکارش می کنید سراغ فرزندان جوان خودتان هم خواهد آمد.
والسلام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
واقعا زندگی مرجان نفرت انگیزه
زندگی با یک مرد غریبه و دروغگویی به خانواده و هزار کلک
بیچاره پدر دلشکسته اش با چه خون دلی بزرگش کرده
امیدوارم خدا کمکم کنه هیچوقت چنین زندگی نداشته باشم مرگ بهتره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
انسان مالکیت پذیر نیست، کسی متعلق به کسی دیگر نیست، پدرش حق ندارد انتخاب دخترش را تغییر بدهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
انسان مالکیت پذیر نیست،?!!! من خودم پسرم حاظرم شرط ببمدم چندوقت دیگه باهمین مرجان مصاحبه کنن داره گریه میکنه ومیبگه اون مرده خوب که باهاش عشق و حالش وکرده وازش سواستفاده کرده والش کرده ورفته حالاهم فقط او موده وفقط به مردهافحش میده..متاسفانه اره به همین سادگی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
حانواده اش اگر خیلی دلشان می خواست بایستی از او حمایت می کردند.
در عین حال ممکن است روزی به این نتیجه برسد که با آن مردی که زندگی می کند ازدواج کند به هر حال به نظر من بهتر از آن است که صیغه بشود و زندگی زنان متاهل را به هم بزند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
اي بگردم با اين نظرات. كارشناس دوم اينجا ايرانه. فهميدي؟ فرهنگ ما با اون چيزي كه تو فكر مي كني متفاوته. همه چيز را با همه چيز قاطي نكن. سفسطه نكن لطفاً
ناشناس
United States
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
کارشناس دوم اینجا ایرانه و شما متاسفانه موقع بدی تشریف آوردید، یه 100 سال دیگه برگردید و نظر کارشناسی بدید
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
من 23 سالمه تازه فارغ التحصیل شدم کارم دارم ولی مادرم با توجه به وضع مالی خوبی ک داره هیچ کمکی نمیکنه تا ازدواج کنم.همش فکر اینو دارم که یه پولی گیرارم تا برم خونه مجردی بگیرم و زندگی کنم.چرا؟؟؟بخاطر رفتار خانواده
واقعا متاسفم
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
حمید جان اون باباتون بود که تو 17 سالگی ازدواج کرد و تو 18 سالگی بچه دار شد! الان حکومت عوض شده و در شرایط فعلی شما الان بچه محسوب میشی
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
اشاره به یک مورد از مقاله فوق:

بسیاری از مشکلات اجتماعی و فردی بخاطر همسایه ها و صاحبخانه هاست.

هنوز نمیدانند که کسی حق ورود به زندگی خصوصی کسی را ندارد.
اصلا به من چه که همسایه من مجرد یا متاهل است مگه سرش تو زندگیه منه.
چرا گذشته خودمون رو بیاد نمیاریم؟!

صاحبخانه نمیدونه که قرارداد رهن و اجاره یعنی مستاجر تا زمانیکه نشسته صاحبخانه محسوب میشه.

بعد همین صاحبخانه وقتی جایی گیر میکنه - به بالا و پایین فحش میده که چرا حقوقش در اجتماع ضایع شده!

خب همینه دیگه هردست بدیم از همان دست میگیریم.
وقتی زور میگیم زور میشنویم.
خلاصه مطلب
از ماست که بر ماست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
احسنت
احسنت
mohammad
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
کلا چیز خوبی نیست
پسر مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
بذار ترشی زده بشن من خوشحال میشم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
me2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
یک راه کاهش خانه های دانشجویی این است که دانشگاه ازاد در تهران دانشجوی شهرستانی قبول نکند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
......باید دانشگاهها خوابگاهها را گسترش دهندگرچه ..برخی از دخترها با وجود خوابگاه باز هم تمایل به مستقل بودن دارند...ا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
فعلا که تهرانیها تو شهرستانا پلاسن
فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
مجردی خیلی هم خوبه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
مجردی خوب نیست
مشکل روحی پیش میاره سن بره بالا
مشکل اقتصادی هست
داماد آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
دختری که توقع بالا داره همون بهتر بمونه و بترشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
من مرد تنهای شبم،
مهر خموشی بر لبم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
تنهای تنها
غمگین و رسوا
آیئنه ی این شب ها منم
بیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
حرف های بی خود نزنیدبی کاریدمهم اینکه بامومنیت زندگی کنی زندگی باخانواده فوق العاده عالیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
مگر زندگی مجردی با مومنیت (به قول شما) سازگار نیست؟؟!!! من یه خانم چادری هستم با موافقت خانواده ام زندگی مجردی دارم، خیلی هم راضیم، هم درس میخونم و هم کار میکنم. هیچ وقت هم نه مزاحمتی از طرف همسایه ها داشتم و نه مشکلی برام از بابت این نوع زندگی داشتم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
من هم تنهازندگی میکنم تابه حال به خانمی از همسایه ها نگاه نکردم
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
خداوندزن راآفریدتاشوهرکندوخانه داری وبچه داری کندنه اینکه دست به همچین خفتی بزند
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
اینو خود خدا بهت گفت؟؟؟
شما میتونی به این کارا بپردازی ولی خلقت خدا رو زیر سوال نبر
خدا رو به اندازه تفکرخودمون کوچیک نکنیم
Mehdi
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ماهواره = بي بند و باري
دختر پسرا فاسد شدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
چون خونه مجردی داره فاسد هست؟
هر کی خونه مجردی داره توش کاری کرده؟
اصولا کسی که خودش فاسد هست همچین تفکری داره
ناشناس
United States
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
خودتان رو بکشید یا نکشید این فرهنگ عوض میشه، جامعه جهانی میشه، نفوذ و تاثیر فرهنگها بر هم رو نمیشه ممانعت کرد، آدمهای متحجر از شرایط جدید میترسند و عاقلان می پذیرند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
ما که از رفیقامون هر چی راجع به خونه مجردی شنیدیم خلاف بود و بس.نخوردیم نون و گندم،دیدیم دست مردم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
منهای اقلیت خیلی ناچیز بیشتر این دختران و زنان مجرد دلیل مجرد زندگی کردنشون فقط و فقط اینه که راحت بروند دنبال بی بندوباری و لاغیر. خیلی از دختران مجرد و زنان متاهل با داشتن سرپرست و منزل بی بند و بار هستند چه برسد به این مجردهای بی سرپرست.
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
اگر مرد بی بند وبار کنترل شده باشند، زنها بی بند و بار نمیشوند. به جای محدود کردن مظلوم، باید ظالمها رو کنترل کرد! در همه جای دنیا همینطوره الا ایران و عربستان و امثالهم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
هیس دختر ها فریاد نمی زنند !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
تو خونه باباشون بس میشینن تا خواستگار بیاد و شوهر کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
كم زندگي خصوصي مردم را زير ذربين بگذاريد شما كه نميتوانيد شرايط ازدواج و كار و زندگي براي جوانان تامين كنيد لااقل بگذاريد به حال خودشان در تمام موارد زندگي مردم از لباس پوشيدن تا ديدن و شنيدن و خوردن راه رفتن و اصلاح موي سرو تخت خواب مردم دخالت ميكنيد
ناشناس
United States
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
میخوان بزور ببرندت بهشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
سلام.کاش هرکی نظر میداد در این مورد مهم اجتماعی سن خودش و جنسیتش رو مینوشت. من مرد 33 ساله ام.باور کنید نظرات کاملا متناقضی رو که دارم میخونم الان ، خودم در دوره های سنی مختلف می زدم.زمانی که از دانشگاه اومدم گفتم زندگی مستقل میخوام.الان برعکسم. نظراتم عکس اون روزهاست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
وقتی جوونی که کار نداره با کارشناسی ارشد اقتصاد میره بانک حتی بانک مرکزی بهش میگن جا براش وجود نداره و جا به اندازه کامل برای پسرخاله و دختر خاله و نوه مادربزرگ همسایه کارمند فلان سازمان هست
انتظار کمی نیست که دختری که تو شهرستان زندگی میکنه بیاد تهران برای کار و مجبور بشه بعد از این همه درس خوندن با حقوق 400 تومن هم راضی بشه که حداقل از این موج منفی که ضدش تو جامعه هست جلوگیری بکنه

من دختر نیستم اما اینقدر آشنا دارم که خودم به چشمام دیدم وضعیتشون از ما پسرا کاملا بدتر هست !

و بدبخت تر اینکه من و امثال هیچ شغلی نداریم با ماهی 200 یا 400 تومن مگه میشه ازدواج کرد؟ اصلا اندازه اجاره خونه اینا در میاد؟

شما یه حساب ساده بکنین یه نون بخرین با ماست بخورین تو روز در 3 وعده 10.000 تومن میشه!
کرایه خونه!
و هر 1 سال لباس خریدن که به کنار

وضعیت اقتصادی ایران واقعا اصفناک هست و اصفناک تر برای جوونایی که متولد دهه 60 هستن

هیچ کسی هم به فکر ماها نیست
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
واقعا درست گفتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
اسفناک استاد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
دیروز رفتم بقالی چند قلم جنس خریدم شد پنجاه هزار تومن!مو به تنم سیخ شد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
با نطر شما موافقم
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
به نظر من مسولان برای اینکه آمار ازدواج و همچنین جمعیت را بالا ببرند بهتر است فضاها را تفکیک نکنند تا دختر و پسرها با هم آشنا شوند و در ضمن از زندگیهای مجردی جلوگیری نکنند چون همین زندگیها باعث می شود افراد بیشتر به فکر ازدواج بیافتند و ازدواج کنند
در حال حاضر در محیطی که من هستم که اتفاقا کمی هم سنتی است همه پس از دوست شدن ازدواج می کنند و ترجیح می دهند اول فرد مقابلشان را بشناسند و بعد ازدواج کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
نه آقا اصلا این سبک زندگی درست نیست یعنی چه؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
بسیاری از دختران برای تحصیل در شهری غیر از مادر و پدر خود مشغولند ..نبود خوابگاه....یا خوابگاه نامناسب دلیلی میشود برای رفتن برخی از دختران به سمت خانه مجردی ..این گرایش به خانه مجردی باعث به زحمت اقتادن برای دختران جهت کسب درآمد بیشتر میشود.....برخی از دانشگاهها هم برای خوابگاه سقف زمانی تعریف کرده اند و برخی دیگر خوابگاه را دور از محل تحصیل و با حداقل امکانات در نظر گرفته اند...پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی برای ارزان أرآمدن قیمت خوابگاه دختران ..بشهرک اندیشه را انتخاب کرده است....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
0 = 0
آدمو یاد بازی فوتبالی میندازی که در دو وقت اضافی هم گلی ردو بدل نشده خوب نیست این کارا فرارو گفته باشما!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
سلام بر جوانان عزیز بنده بعنوان یک در که دارای دختر میباشم با این روشها شدیدا مخالف هستم و فقط از خدا میخواهم برای حل تمام مشگلات جوانان این سرزمین یاری فرمایند. این روش زندگی نه در فرهنگ ما ایرانیها است نه در غیرت ما شعیان . با توکل و نزدیک شدن به خدا خود ایشان مشگل گشا میباشد.
ناشناس
United States
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
پروفسور "رسواگرفتنه" در تمامی زمینه های اقتصادی،سیاسی،اجتماعی صاحب نظر هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
ازدواج سنت پیغمبر ماست , ولی شاهد هستیم که روز به روز آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج رشد چشمگیری داره .... واقعا متاسفم !
غزل
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
زندگی مجردی عالیه خرج نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
پدر بدبخت دیگه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
غزل خانوم شما که خرجیتو بابات میده بایدم اینجوری فک کنی ولی باید بدونی مجردا خرجشون از متاهلا بیشتره.
یک دختر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
مثکه کامنتم ارسال نشد. من دهساله تنها زندگی میکنم. ریالی از خانوادم نگرفته ام، تازه اونا به من بدهکارن. خواستگارم زیاد دارم که بعدأ تصمیم میگیرم. اما مجردی زندگی کردن خیییلی خوبه. آرامش داره، مخصوصأ واسه من که زیاد فکر میکنم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
کمتر فکر کن عمو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
وای به حال شوهرت اگه بهت بدهکار شد!!
طیاره این شما؟؟!! خواستگارم زیاد داری؟؟ وا.. تقریبا همه دخترایی که خوب پول درمیارن از نظر ظاهر مشکل دارن. شما ظاهرا استثنائیییی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
براثر سياستهاي غلط گذشته ( پذيرش بي حساب و كتاب دانشجويان دختر در دانشگاو به استخدام اوردن دختران با دستمزد كمتر ( با توجه به مسئوليت مرد در زندگي ) به اينجا رسيديم كه محتواي خانواده و زندگي سالم از بين برود و جمع پسران و دختران مجرد در تنهائي و حسرت ازدواج باشند و همه چيز را در زندگي ببازند و از روي ناچاري بگويند مجردي براي ما ايده ال است و از لذت همزيستي و همفكري سالم و مقدس بدور باشند
فروید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
"ریشه تمام ناملایمات بشری، حاصل واپس زدگی میل جنسی است"
ناشناس
United States
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
پسره از خواستگاری برمیگرده،
دوستاش ازش میپرسند: شیری یا روباه؟
میگه: مگه خر ندیدید؟
مرضیه
United Kingdom
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
شهرستانی های محترم دست از سر تهران بردارید وبه شهر خودتون برگردید،شما شهر مارو ناامن وترسناک کردید.
ک م
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
اگر نظری در خصوص ازدیاد جمعیت شهرهای کلان دارید اشکالی نداره - با جملات منطقی و کارشناسی حرف زدن.
من خودم اهل تهرانم و با ازدیاد جمعیت این شهر مخالف.
حرمت هموطنتون رو نگهدارید لطفا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
++++++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
تهرانی محترم
خوبه که بالا تا پایین شهرت رو که چه عرض کنم مملکت رو دارن شهرستانیها اداره میکنن پس لطفا روت رو کم کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
تهران قدیم تا جایی که ما می دونیم یک روستای کوچیک بوده که مردمش عموما از طریق راهزنی ارتزاق می کردند بنابراین اونایی که شهر و ناامن و ترسناک کردن نوادگان همون افراد هستند یه نگاه هم به شناسنامه اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، وکلا و سیاستمداران بندازی متوجه میشی که اکثریت خودشون زاده شهرستان هستند
مجله فرارو