bato-adv
کد خبر: ۱۶۴۹۷۹

(تصاویر) روایت آنتوان‌خان از ایران عصر قاجار

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲
فرارو- آنتوان سوروگین بی شک یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می رود. 

به گزارش سرویس عکس فرارو، آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس‌ ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار با مجموعه عکس هایش از مردم، مکان ها آداب و رسوم، مشاغل و خصوصا اقوام ایرانی در عین حال که یکی از نخستین عکاسان ایرانی است و به لحاظ هنری تصاویر درخوری به ثبت رسانده به لحاظ تاریخی، دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است.
 
آنتوان که فرزند پدر و مادر گرجی تبار مقیم ایران بود در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و  از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسى دیمترى ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسى را آموخت. 

او در سال ۱۸۷۰ میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانى» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسى) کنار در شرقى میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد. 

سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقه‌ی زیادی به عکس‌های دربار و پرتره وی داشت.

بیشتر عکس‌های گرفته‌شده آنتوان خان متعلق به سال‌های ۱۲۴۹ تا ۱۳۰۹ خورشیدی است و او به علت این‌که توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را مانند زبان مادری داشت، به خوبی توانست با اقشار فرهنگی مختلف مردم ایران ارتباط برقرار کند. عکس‌‌های او از دربار سلطنتی، حرمسراها، مساجد و بناهای یادبود دیگر ادیان بسیار شاخص بود و او را متمایز با دیگر عکاسان مشهور اروپایی در ایران می‌کند. 

گفته می شود که در دوران مشروطه، آنتوان خان به جمع مشروطه خواهان پیوست و به همین خاطر محمدعلی شاه قاجار دستور داد بمبی را در خانه کنار عکاسخانه‌ی وی منفجر کنند؛ بر اثر این حادثه یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های عکاسی دوران قاجار از بین رفت. 

همچنین در دوران رضا شاه پهلوی دو هزار نگاتیو شیشه‌اى پرارزش سوروگین توقیف شد که تا سال‌ها بعد در دست خاندان پهلوی بود.

عکس های این عکاس ایرانی اکنون در «گالری هنر فریر» در واشنگتن، موزه‌ی ملى نژادشناسى شهر لیدن و موزه عكس آمستردام هلند نگهداری می شود. در اینجا قصد داریم در مجموعه ای چند قسمتی نگاهی به عکس های این عکاس ایرانی بیاندازیم؛ عکس هایی که جدا از ارزش زیبایی شناختی هر یک سندی تاریخی از زندگی ایرانی در نزدیک به چندین دهه پیش است. لازم به ذکر است عبارات ذیل هر عکس تنها توضیحی است که درباره آنها ذکر شده است.


زندانیان قاجار در کنار زندانبانان


زندانی و زندان بان


سیمای درویش عصر قاجار


سیمای درویش عصرقاجار 


سیمای درویش عصر قاجار


سیمای صراف عصرقاجار


سیمای یک تاجر عصر قاجار


حکیم نورمحمود، طبیب معروف عصر قاجار


محل طبابت نورمحمود طبیب معروف عصر قاجار


شاگردان و معلمان در یک مکتب خانه عصر قاجار


تنبیه کردن یک شاگرد در مکتب خانه


سیمای دختران ارمنی ساکن ایران


سیمای یک دختر ارمنی ساکن ایران


سیمای دختر یهودی ساکن ایران


دو دختر ایرانی با لباس سنتی


سیمای دختر کرد ساکن ایران


سیمای دختر کرد ساکن ایران


زنان و دختران در پشت یک دار قالی


زن محجبه در عصر قاجار


دختر یک شاهزاده عصر قاجار


سیمای یک زن با لباس سنتی در عصر قاجار


دو زن رهگذر با کوزه آب 

ادامه دارد..
arzaghi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
عالي
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
خوبه
خواهش میکنم در همین دوره هم یه سری به روستا های کویری و دور افتاده و جایگاه تخلیه زباله و حتی داخل شهر های خودمون کنار سطل های آشغال رو نگاه کنی از این مناظر برای عکاسی به وفور یافت میشه
لطفا زیاد راه دور نروید در همین عصر خودمون زیاده
نیایش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
غمگین ها رو گذاشتید........................بهتر هم هست.اینقدر جو منفی نده فرار (و) !!! جان ...... ملت به امید نیاز داره .با این خبرها و عکسهات حال ما رو می گیری............. راستی این غل و زنجیر کردن پا ی مجرم در سایر کشورها حتی همین حالا وجود داره ..توی یک فیلم جدید آمریکایی دیدم..............جون تو !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
چه خوب میشه گذر نسل ها رو تو این عکس ها دید.حتی اون بچه های کوچکی که تواین عکس ها دیده میشن هم دیگه نیستن.
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
چهره همه مردم داغدیده و غمزده به نظر میرسد...
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۴۵
مردم ایرن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
واقعا جالبه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
نمی دونم چرا وقتی عکسها را نگاه میکردم بوی تن حموم نکرده این آدما را هم ناخوداگاه حس می کردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
عذر میخوام هرچی عکس ها رو میبینم. مخصوصا افراد عادی رو جز فقر و بیچارگی دوران قبل از پیدایش نفت در ایران چیزی نمیبینم و نمی فهمم چه چیزی "واقعا جالبه" فقر پدران و مادرانمون؟
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
این نظر بودی که شما دادی :"تن حموم نکرده" خوبه قبلش فک کنی چی میخوای بگی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
ما را در آن دوران کسانی (کشورهای غربی ) عقب نگه داشته بودند که خودشان در رفاه و بهداشت بودند.
استعمار همیشه استعماره و خوب و بد هم نداره . حالا میخواد روسیه باشه یا انگلیس یا امریکا . فقط خط و مشی اش بنا به اقتضای زمان فرق میکنه.
استعمار خوب وجود نداره. از خواب خرگوشی بیدار شوید لطفا
شهروندپیگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
تفکرات درویشی، فقر، نکبت، استفاده ابزاری از دین و... چقدر از دوره قاجار بدم می آید
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
ناشناس 09:02 این عقب افتادگی قبل از هرچیزی به جهل خودمون برمیگرده تا کی میخواهید همه چیز رو گردن استکبار و استثمار استعمار این حرفا بندازید
ناشناس
MALAYSIA
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
ناشناس ۰۹:۰۲. ایران، تایلند و حبشه از معدود کشورهای شرقی هستند که هرگز مستعمره نشدند چون خود دارای حکومت مستقر و تمدنی قدیمی بودند. اما اشتعمار چیزی است که کشورهای مستعمره را از دوران توحش به دنیای مدرن رسانید.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
جالبیش به اینه که خر ما از اول تاریخ دم نداشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
پس ساپورت زمان قاجار هم مد بوده و یک لباس ملس هستش!!
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
مجید جان تن اینها بعضا حموم کرده است عکس ها سیاه و سفیده نه تنشون!!!!!!!!
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
فقط 52 میلیون کشته جنگ جهانی 2
کافی برای برتری دوره مدرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
اتفاقا جدیدا مطلبی می خوندم از یکی از اساتید مطرح خارج نشین(متاسفانه اسمش رو یادم نیست) که نگاه منفی به دوره قاجار رو ناشی از تبلیغات دوره پهلوی می دونست و حتی اعتقاد داشت در دوره قاجار هنر بر اساس فرهنگ ایرانی توسط خانواده های مطرح ایرانی نشر می شد برعکس دوره پهلوی که تقلید از غرب جای فرهنگ ایرانی و بومی در حال پیشرفت رو گرفت و در واقع جامعه آمد راه رفتن کبک رو یاد بگیره راه رفتن خودش رو هم یادش رفت !
آهای 18:24
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
جالبیش هم دیدن هم وطن هامون در قرن گذشته ست.
شما ظاهراً تفاوت جالب و زیبا رو نمی دونی که میگی کجاش جالبه..!نگفت که زیباست بنده خدا..!!گفت جالبه..!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
بوي عرق تن آن انسانهاي بي ادعا بهتر از بوي گند فيس وافاده بعضيهاست
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
متأسفانه از این تصاویر فقر |آن دوران دیده می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
اون موقع ظاهر همه اينجوري بوده مثلا اون شاهزاده فقيره!شايد بشه گفت فقر فرهنگي نه فقر مادي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
واقعا بهت تبریک میگم. برای اولین بار تو دنیا به فکرت رسید که وضع زندگی مردم تو 100 سال پیش رو با الان مقایسه کنی و به این نتیجه برسی که اون موقع همه فقیر بودند. لابد چون ماشین و موبایل ندارند!
ناشناس
-
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
با عینک امروز دیروز رو نگاه نکنید
بابا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
جهت اطلاع ناشناس 17:24
نیازی نیست با الان مقایسه بشه.بلکه در مقایسه با سایر کشورها ایران اوضاع اسفباری داشته.اگر علاقه داشتی یه نگاهی به "سنت و مدرنیته" آقای زیباکلام بینداز
ضمنا میتونی نظرت رو مودبانه تر بیان کنی.تلاشت رو بکن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
مثلا اگه در انگلیس این عکس ها رو گرفته بودند همه مردم شیک و پولدار بودند ؟! یه عده فقط دوست دارند غر بزنند و مظلوم نمایی کنند . ملت غر و گریه !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
در جواب بابا: الان رو با سایر کشورها مقایسه کن بعد این مقایسه رو با همین مقایسه تو اون موقع مقایسه کن. چی دستگیرت میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
چشم بابا
لیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
اتفاقا لباس بانوان از الان زیبا تر بود.
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
یک مورد در همه عکسها مشترک است

غم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
اینجورام نیست دیگه بیشتر ژست جدی گرفتند، اتفاقان تنوع زندگی طبقات مختلف اجتماعی در کنار هم جالبه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
غم چی؟ اون موقع که نه احمدی نژاد بود نه روزنامه کیهان نه نتانیاهو که هر روز برن رو اعصاب مردم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
در عوض شاهای قاجار بودن که برن روی اعصاب مردم
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ممنون فرارو مثل همیشه عالی بود .... :)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
راس میگه
ملكي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
دوراني بود ازنظافت خبري نبود وهر فرد درلباس وبدن خود حداقل 1000عدد شپش با خود حمل ميكرد ومردم دسته جمعي حوضچه اب گرم حمام مي كردندو.... رضاخان دوران سختي را طي كرد تا اين مردم از اين وضعيت آموزش واصلاح كند.
سعید 1973
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
درود به واقع نگری ملکی عزیز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ایران عصر قاجار قابل تامل است مردان بزرگی تلاش کردند تا ایران نسبت به دوره قبل تغییر کند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دوست عزیز هم اکنون در برخی کشورهای اروپایی فروش شامپوهای ضد شپش مرسوم است. می توانید تحقیق کنید و به صحت حرف بنده پی ببرید
مسلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دردوره رضاخان تلاش زیادی برای پیاده سازی بهداشت عمومی انجام شد
رضا
-
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
کاملا درست است
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
این آمار "حداقل 1000 شپش" رو از کجا آوردی؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
فقط تاسف
درخشان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
خوش بحال همون روزا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
فکر کنم این بابایی که اینو نوشته شاهزاده قاجاره چون فقط اونا اوضاع خوشی داشتند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
درخشان جان
خیلی از مرحله پرتی !!!
دوره ی نکبت بار قاجار برای ایرانیها چه خوشی داشت ؟؟؟
صحرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
ساپورت را دقت کردید ؟
از بالا عکس شماره 20
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
معلوم شد ساپورت پوشی ریشه در اجداد ما دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
خدایی رضاشاه اگر نبود ما هنوز اینگونه زندگی نمی کردیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
صد در صد
بابا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
نه عزیز من
منکر خدمات خادمین سابق و لاهق خادمین ملت نیستیم ولی پیشرفت های ایجاد شده عموما از صدقه سری نفته و نه عرضه اصحاب قدرت
اگر درآمد ناشی از فروش نفت و گاز و مشتقات نفتی رو کم کنید، درآمد سرانه ایرانی ها چندان تفاوتی با دوره قاجار نکرده
سعید 1973
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
چرا دقیقا همینطور زندگی می کردیم هر چند خیلی ها هستند که بی میل نمی باشند ایران به زمان قبل از رضاخان بازگردد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
رضا خان یک قلدر بی سواد بود که نهضت مشروطه رو به انحراف کشوند . مگه در این مملکت قحط الرجال بود که یک قزاق بی سواد نجات دهنده بشه ؟! بعضی ها خصلت رعیتی رهاشون نمی کنه .
فروغ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
هر چی بود از قاجار بهتر بود .
شهروندپیگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دوست عزیز فراموش نکنید یکی از کارهای دوران رضاخانی نشان دادن وجهه قاجار به کریه ترین وجه ممکن جهت توجیه اقدامات آن دوران بود (البته منظورم دفاع از جنایات قاجار نمی باشد).
مدرن اندیش
POLAND
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
این شخص یک بیسوادی بود که مدرن می اندیشید و دانشمندانی و رجالی داریم که از مدرن اندیشیدن خوششون نمی آید و نمی اندیشند یا دوست ندارند. تفاوت این بیسواد با رجال با سواد در مدرن اندیشیدن است. اگر صادرات نفت هم داشته باشی می تونه رجال با سواد با تفکر ضد مدرنیزه آنقدر کشور رو مدرنیزه نکنه. وگرنه ظرف 20 سال این شخص بیسواد بوسیله خارجی یعنی آلمانی ها - سیستم بانکی - راه آهن - پل سازی - سیستم پست - فرودگاه - دانشگاه - سیستم نوین مدارس - اسم و فامیل - تلاش برای تاسیس کارخانه فولادسازی و . . . انجام داد خیلی بود در این مدت کوتاه - اگر او سواد داشت چه میکرد با این کشور؟آیا اینگونه هم فکر کردید؟ شاید سوادش ترس از غرب و غربی ها میشد؟ یا درگیر مسائل سیاسی میشد؟ شاید هم دنبال تفریح در فرنگ؟ شاید هم بهتر از بیسوادیش؟
Meek
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
اگر نفت کشف نشده بود، شاید. ولی باتوجه به کارهای بزرگی که بی اتکاء به درآمد نفت، و از مالیات روی قند وچای تامین بودجه شد، شاید هم نه.
خلیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
لطفاًدرمورد رضاشاه بیشترتاریخ رامطالعه کنیدکه این قلدروبی سوادچه خیانتی به ایران کرد.بعدنظربدید.
ناشناس
GERMANY
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
حد اکثر مثل افغانها بودیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
چه عکس های با کیفیتی!
دوربینش چند مگاپیکسل بوده عایا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
اين عكسها بازسازي شدن حتما
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
عالی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
دقت کردین از چادر سیاه تو اون دوران خبری نیست!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
و جالبتر اینکه در طرز پوشش نیز آزادی و احترام به سلیقه افراد وجود داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
در شهرها چادرچاقچور و روبنده رواج داشته ولی در مناطق روستایی لباس های محلی خودشون رو می پوشیدند . شما رو ول کنند می گید چادر یک پوشش مربوط به سی سال اخیره !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
چادر به این سبک مال سی سال اخیره
حسنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
شمااگرزنی چادرطوسی سرت کن
اه همیشه غرمیزنین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
می شه بفرمایید پس چه رنگیه؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
اگر همت نداشته باشیم به همون روزهای سیاه برمی گردیم. مطمئن باشید.
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
چه زود آبادش کرد آن.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
منظورت اون خدا بیامرزا ست !!؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ایران : فرشی زیبا از زندگی اقوام و مذاهب و باورهای گوناگون در کنار هم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
تنها نظر مثبت اندیشانه
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ممکنه که به نظر برخی از دوستان مردم اون زمان کثیف یا شپشو بوده باشند اما به نظرم با همه سختیهایی که زندگی تو اون زمونه داشته ، دلهاشون صافتر و مهربونتر با هم بوده. درسته که از دیجیتال خبری نبوده اما رفتو آمداشون بیشتر از ماها بوده و هوای همو بیشتر داشتن.
1Mard
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
شپشو و دیجیتال رو خوب اومدی.آورین.
gholi
JAPAN
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
khili mamnun az aksha va tozihat mofid shoma
ناشناس
GERMANY
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
بد نیست بدانید پدر مادرتان کیا بودند، تا بدانید که چرا هنوز ۰۰۰؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
منم داشتم به همین فکر می کردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
واقعا رضا شاه پهلوی چه انتخاب دیگری در مقابل این مردم می توانست داشته باشد. همه غرق در فقر و تباهی و جهل قاجار.
NiNAS
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
نحوه پوشش بانوان رو توجه کنید
هنوز چادر سیاه همه گیر نشده بود
ناشناس
-
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
تاجر با درویش خیلی فرق نداشته انگار!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
تاجر شلوارک پاش کرده
sarah
AUSTRIA
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
این عکسهارو موقع غذا خوردن نگاه نکنین چون من همچین کاری کردم و واقعا نشد غذامو تا آخر بخورم ...آدم حالش بهم میخوره چقدر کثیف بودن
رضا
HUNGARY
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
درباره انسان حرف میزنینا ! چقد تی تیش تشریف دارین شما .متاسفم برای طرز فکرت
الهه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
من هم برای طرز فکرت متاسفم سارا خانم...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
چند سال دیگر بچه خودت همین را به خودت میگوید. این از قوانین عالم است.
هدهد
-
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
منم با نظر سارا خانم موافقم. چرا شما به شماها بر خورده؟ حتما شما از نوادگان قاجارید.
ناشناس
NETHERLANDS
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
بهتره این سارا خانم بروند در مریخ زندگی کنند. مثل اینکه داری به تاریخ نگاه می کنی نه مردم شهر تهران در 1400
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
اجداد خودتند دیگه سارا جون . تو هم با این سطح فکری ات اگه نفتی در کار نبود یه چی بودی در مایه های همین ها . بلککم بدتر !
1Mard
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
ایـــــــــــــــــش
مـــــــــــــــــامــــــــــــــانــم ایــــــنــــا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
فوق العاده بود. سایت خوبی است این فرارو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
بسیار جالب بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
حداقل اون موقع زنهای مذاهب دیگه یه کمی ازادی داشتند و از حجاب اجباری به نظر می رسه خبری نبوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
اتفاقا اگه تاریخ رو مطالعه کنی میفهمی که سخت ترین دوران برای اقلیت های دینی در ایران همین دوره قاجار بوده. در این حد که در روزهای بارانی حق نداشتند از خونه بیان بیرون چون خیابان ها نجس میشدند!
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ولی حق تدریس نداشتن دیگه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
بسیار جالبه که با زندگی گذشتهگانمون آشنا بشیم و واقعا غم انگیزه که ببینیم فقر و فلاکت از چهره همشون میباره ولی تاسف بار تر اینکه بدونیم اون زمان ها در شعری مثل لندن مترو وجئد داشته اما ما حتی در تهران هم آب لوله کشی نداشتیم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
تقریبا در همون دوران در لندن و نیویورک مترو تاسیس شد و در نیویور آسمانخراش های 100 طبقه ساخته شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
به دلیل این که انگلیسی ها در حال چپاول ملت های فقیر مثل ایران بودند .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
روسیه چپاول گر اصلی و صدر نشین بود ناشناس 22:24
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
فراروجان ادامه بده که خیلی زیباست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ظاهرا اون دختر شاهزاده عجاز بوده!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
عجاز نه بلکه حجاز!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
منظورش اعجاز بود
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
این عکس ها وقتی با فیلم های که در مورد قاجاز ساخته میشه مقایسه می کنم می بینم چقدر لوکیشن ها و لباس ها و ادم ها با واقعیت فرق داره
استاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
رضا خان شاه نبوده که بهش میگید شاه!!
علی
UNITED STATES
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
شاه به معنی ستم هست و پادشاه به معنی ضد ستم یا دادگستر . قصد طرفدارای از رضا خان رو ندارم ولی جدای از اشتباهات خودش مردم رو از وضع فلاکت بار قاجاریه نجات داد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
رضاخان مرد دوران بود...معمار عصر مدرن ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
رضا خان یه قزاق قلدر بی سواد بوده که توسط یه مشت پاچه خار تبدیل به بت شده . البته بت خودشون . ما که از اون خونواده هاش نیستیم !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
چند بار تکرار میکنی عقل تو سر هممون هست شما نمیخواد چیز به ادم یاد بدی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
اگر ایشون نبود ما هم نبودیم استاد!
1Mard
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
علی آقا ممنون که معنی این کلمه رو یادم دادی.جالب بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
یعنی این عکس ها هم بخشی از ادعای تاریخی ایرانی بودن ماست ؟ زمانی ادعای 2500 ساله زمان دیگر ادعای فضلا و دانشمندان و کلی ادعای تمدن دیکر . به خودمان بیائیم و این ادعا را تکرار نکنیم باقی مانده این فرهنگ همین است که هستیم .نسبت به هم بی رحم ، هیچ قانونی را درست اجرا نمی کنیم که نمونه بارز آن رانندگی است . سر همدیگر را کلاه می گذاریم جیب هم را خالی می کنیم و هزار حرف که نمی توان نوشت .
ناشناس
GERMANY
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
الناس علی دین ملوکهم
ناشناس
CZECH REPUBLIC
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
عه! پس چرا به کوروش جنایتکار بدوبیراه نگفتی؟! یادت رفت؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
اینها پدر مادرهامون هستند لطفا از این زاویه هم نگاه کنید این حقیقته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
چه بر سر این ملت رفته خدا میداند....!
کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
به قول یکی از سیاحان اروپایی که در اون دوره از ایران دیدن کرده بود: در ایران شپش و شاهزاده همه جا به وفور دیده می شود!
1Mard
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
عجب جمله ی متاثر کننده ای بود..
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
فرارو ی عزیز زیر نویس عکسها اشکال داره. دختر یهودی ساکن ایران نه, دختر ایرانی یهودی دختر ایرانی کرد و دختر ایرانی ارمنی یادمان نرود که ارمنستان هم مدت زیادی نیست که از ایران جدا شده و در اون دوره شاید پدران این دختر خود را اهل استان ارمنستان میدانستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
راست میگه دیگه فرارو.خوب ویرایش کن.
اسپادان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ممنون.عکسهای بسیار جالبی بود.اما خیلی جالبه که در تمام سریالهایی که درباره اون دوره ساخته میشه زنها شبیه عربها لباس میپوشن اما تو این عکسا لباس مردا از هر صنفی عربیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
عکسهای خیلی خوبی بود و اطلاعات خوبی هم نسبت به مردمان گذشته این مرز و بوم میده ،دست شما درد نکنه،راستی توی اون مکتب خونه اون نره غولها دارن گلدوزی می کنن؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
نخیر دارن فلک میکنن
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
گلدوزی؟ چه جوری چوب وفلک شدن طرفو گلدوزی دیدی
ارش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
نه درست میگه اولی داره فلک میشه . بقیه دارن گلدوزی میکنن !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
پشت شخصی که داره فلک می شه دست بقیه افراد پارچه و سوزن هست لطفا بیشتر دقت کنید و کسی رو مسخره نکنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
کردها، یهودی ها و ارمنی های ایران مهاجران ساکن ایران نیستند بلکه ایرانیند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
یادتون باشه جهان در سی سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته حالا مقایسه کنید پیشرفت کشور وتوی این سی سال باکشور های هم رده ی ایران تو سی سال پیش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
ایران در سی سال گذشته سعی کرده مستقل باشه و قدرت های جهانی جلوی پیشرفتش سد ایحاد کردند . همه که مثل پهلوی ها دست بوس امریکا و انگلیس نیستند !
ناشناس
-
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
به ناشناس 22:29
خودت تنهایی کشف کردی این قضیه رو؟ چرا از تعصب بی مورد دست بر نمیدارید و حقایق رو قبول نمیکنید. کمی مطالعه هم باعث میشه راحتتر حقایق تاریخی رو بپذیرید
وحيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
هميشه عادت كرديم بي كفايتي خودمون و البته سردمدارانمون رو به پاي ديگران بگزاريم البته ماليت كه نداره مي گيم ديگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
حقایق همینه که من گفتم ناشناس . کمتر جلوی برنامه های ماهواره بشین تا شستشوی مغزی نشی . شما که برای فقرای دوره قاجار دل می سوزونید چرا برای فقرای دوره پهلوی دلتون نمی سوزه ؟ چون بابا جون شما خونه و ماشین داشته پس وضع همه خوب بوده ؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یه چیز اگه مالیات نداشته باشه همین ادعا کردنه
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
خدا یه نفر رو بیامرزه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
خدا عذابش رو بیشتر کنه
همشیره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
خدا هر کسی را که برای ایران کار مثبت انجام داده بیامرزد وبرعکس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
ایول
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
این چه مسلمونیه که بهش افتخار می کنیم ولی مدام برا کل دنیا مرگ و غذاب و نفرین می خوایم؟حضرت یونس ی با از خدا هلاکت خداست سالها گیر بود.پیغمبر مهربانی را ما چطور تفسیر می کنیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
دختره ساپورت پوشیده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
لایک1000
ناشناس
UNITED KINGDOM
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
این عکسها نسبت به زمان خودش خیلی واصح نیست؟
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دوربین فیلمی معادل 6 مگاپیکسل کیفیت دارد اگر با فناوری امروز نگاتیو اسکن شود اصل این عکس ها چون روی شیشه بزرگ هستند کیفیت بهتری هم از فیلم دارند.
لیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
دوربینش چینی نبوده!
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
با نگاه به این عکس ها اوج بد بختی مردم ایران در عصر قاجار بوضوح نمایان هست سرنوشتی که بی شک حکام این سلسله دژخو وپست مسبب ان هستند تاجایی که وضعیت تاجر ما هم در مقابل ادیان دیگر رقت انگیز بنظر میرسه
ناشناس
-
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
سلسله ننگین قاجار...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
excellent
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
where are you from orginallity..?
من
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
ناشناس 21 بلد نیستی انگلیسی مجبوری اخه؟؟؟؟؟؟ میشه originally
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
دختر کرد ساکن ایران؟ یهودی ساکن ایران؟ ارمنی ساکن ایران؟ کشور به اونا تعلق نداشت؟ اونا فقط "ساکن ایران"بودند؟ چرا نمی نویسید ایرانی یهودی یا ایرانی کرد؟
ناشناس
-
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
در تائید نظر ناشناس ایا اون زمان که مادها حکومت می کردند ایران ایران نبود یا فقط زمانی ایران ایرانه که از پارسها شروع می شه ، ایران ایران است چه زمانی که مادها یا پاسها و یا مغلولها و قاجارها و ... بر آن حکومت می کردند.
پس بهتر بنویسید کرد ایرانی، یهودی ایرانی، عرب ایرانی ، فارس ایرانی و ...
سید رسول حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
عکسها فوق العاده بود، مرسی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
کسی منفی نداده تا الان.امیدوار شدم.
افسانه
-
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
چيزى كه جالبه اينكه مردم از هر قشرى: صراف، تاجر،طبيب، درويش و...حداقل در ظاهر تفاوت چندانى ندارند. فقرا در ان زمان كمتر حسرت بدل بودند،چون شاهد خانه وماشين و لوازم لوكس و تكنولوژى و تفريحات انچنانى و...نبودند.
تنها امتياز نيازمندان امروزه نسبت به اون زمان در حمام كردن و نظافته!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
البته فک کنم یه امتیاز دیگه شونم خورد و خوراک باشه.و دیگری املاک و اسب و استر.و تعداد خدمتکار.و..
ناشناس
-
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
ثروتمندان اون موقع انكشت كوجيكه ثروتمندان حالا هم نميشدند.
افسانه
-
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
ناشناس 21:01 من منكر املاك ومركب نيستم. اينها كه شما فرموديد از هزاران سال قبل وجه تمايز اغنيا و فقرا بوده. اما امروزه اقلامي كه برشمردم نيز بطور اغراق اميزي به قبليها افزوده شده است.
بهار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
كذشته از افراد فقيرو لباسهاي اميانه با بوشش كذشته قوميتهاي مختلف كشورمون اشناشدم بعضياشون واقعان زيبان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
عامیانه منظورته دیگه؟
يكي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با ديدن نوع لباس ها نه تنها فقر فرهنگي ديده نمي شه بلكه غناي فرهنگ ايراني در اتكا به مدل هاي نشات گرفته از علاقمندي ها و ملزومات جامعه ي ايران با زيبايي تمام ديده ميشه
عكس امروزي از جامعه ايران فقر فرهنگي رو بيشتر نشون ميده
از تصاوير قديمي و سياه سفيد نميشه به كثيف و بد بو بودن افرا د رسيد عكاس از موارد خاص عكس ميگيره مثلا وجود مدرسه درويش طبيب يا اديان مختلف يا قوميت هاي متفاوت و اجراي قانون. تفاوت فقير و غني نجومي نيست . كار كردن براي امرار معاش تعريف درستي داشته .به نظر مي رسه جامعه ي ايران در اون زمان ضعيف نبوده و به يك قوام قابل قبول رسيده بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دو چیز ما را از این وضعیتی که در آن بودیم نجات داد.اولی استقرار دموکراسی وبرقراری نظام مشروطه ودوم هم شخصی مانند رضاخان.درمورد دموکراسی شما در تاریخ کشورمون نگاه کنید ماهر وقت یه دموکراسی حتی به طور نیم بندشو داشتیم پیشرفت کردیم ازمجالس اول مشروطه تا مجلس زمان های ابتدایی رضاشاه ومجلس زمان مصدق که با نوشتن قانون اساسی و روی کار اوردن امثال تیمورتاشو داور تاملی کردن صنعت نفت به کشورمون خدمت کردند.اما در مورد شخص رضاشاه با کنار گذاشتن استبداد سیاسی اواخر حکومتش به قول آقای زیباکلام فقط و فقط خدمت کرد وقتی تفکراتشو ببینید متوجه میشد بی سواد هم نبوده.
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
درود بر شما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
خیلی جالب بود. همه ما رفتنی هستیم مثل همین ها که زمانی بودند و رفتند. ماهم می ریم. دنیا اعتباری نداره ارزشی نداره. لحظه ای نفس کشیدن و رفتن. پس بی خیال بهش دل نبندیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یه جور زندگی کن انگار اون روز آخرته
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
همه میرن - این چه طرز تفکریه شما دارین - با همین طرز تفکره که وضعیت مملکتها مشخص میشه - باید برای دنیا کار کرد - کارکردن برای دنیا منافاتی با آخرت نداره - بیائید بیشتر بیاندیشم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
عکس پنجم یک درویش رو نشون نمیده بلکه یک...
سروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
کورش و تخت جمشید کجا و حکومت قاجار کجا.آپادانا کجا و شاهزاده ی قاجار کجا.وقتی به امپراطوری هخامنشی فکر می کنم افتخار می کنم و وقتی قاجار رو می بینم، مثل چهره های همون عکسها،غم همه ی وجودم رو می گیره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
آن زمان هم فقط شاهان زندگي خوبي داشتندوگرنه مردم هميشه درجنگ وبدبختي باروم وديگركشورهابودند.نشانه آن هم اينكه ازنحوه زندگي مردم درآن زمان هيچ نشانه خاصي مانندروم درآثارباستان شناسي پيدانشده است.
ناشناس
-
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
و این اصلاً نمی تونی مبنای قضاوت بر بهتر بودن فارسها بر سایر اقوام ایرانی باشد سروش عزیز
لیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
متاسفانه از دوره کوروش کبیر عکسی از زندگی مردم عادی به جا نمونده که بخوام حرفت رو تایید یا نفی کنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
شما از دوره هخامنشی عکسی دیدی که این طور مقایسه می کنی ؟! از دست این باستان گراهای متوهم .
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با تشکر از فرارو،
پیشنهاد میکنم این عکسها را به صورت تسلسل و در صورت امکان با تقسیم بندی موضوعی و یا زمانی نمایش دهید.
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
این عکسها سرمایه های علمی هستند و نشان میدهد یک خارجی چقدر فعال است ما هم باید هر زمان خطر کنیم .
مطالعه گر
POLAND
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
البته آلمان ها در ساخت تاسیسات زیر بنایی در ایران خیلی فعالیت مثبت داشتند. راه سازی - پل سازی - فرودگاه - پست - بانک - . . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
باید مواظب باشیم از این عکس ها ازمون نگیرن نا غافل تا مایه ی خنده ی شروران قرن بعد نشویم
نسترن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
برخي عكس ها از روستاها از جمله زنان پاي دار قالي مربوط به پهلوي دوم است ... و يك عكس كه دو زن را با روبنده نشان مي دهد .... كيفيت عكس ... و نحوه آرايش چشم و ابرو نشان مي دهد كه عكس در همين سه دهه اخير گرفته شده و جزو كارهاي فانتزي است.
با زحمات اينجور جمع آوري ها و گذاردن عكس ها در سايت كاملن آشنا هستم .... اما قدري دقت بيشتر يا كنار گذاشتن چند عكس كه نسبت به آنها شك داريم نه تنها گزارش را كم نمي كند بلكه به غناي آن مي افزايد
بهراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دستش درد نكنه .كاش يه سري عكس هم از جنوب شهر لندن مي انداخت تا معلوم شود زياد ما عقب نبوديم. اونا بدتر از ما بودن .من دارم عكسارو .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
نکته انحرافی: ساپورت پوشی آن زمان هم بوده!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
ضمن تشکر خائن تر از شاهان قاجار و صفویه در تاریخ این کشور وجود ندارد. اولی با عقب نگهداشتن مملکت و عدم انجام هیچ کاری جهت رشد و توسعه و دومی با ایجاد جنگ های مذهبی و بسط و رونق خرافه و تزویر و شرک پرستی. بعد از سالیان بزرگ مرد رضا شاه با ان امکانات مادی بسیار ناچیز و با سعی و تلاش توانست ملت را در مسیر پیشرفت قرار دهد .البته فرزند ناخلف بسیار بد عمل کرد؟
شادوست
-
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
اینقدر به قاجار با عینک بدبینی و نفرت نگاه نکنید اگر هخامنشیان تخت جمشید جا گذاشتند اینها هم کاخ گلستان و شمس العماره و بقیه جاهایی که بهتره برید از نزدیک نگاه کنید
hasan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
كاخ به چه درد مي خورد. قدري فكر كن! دوران هخامنشيان ايران بزرگترين امپراطوري جهان بود. ولي شاهاهن قاجار ببر ايران را تبديل به گربه كردند هرچه ايالت از ايران جدا شد در زمان شاهان بي كفايت قاجاري بوده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با سپاس از سایت فرارو، بنده یک گرجی تبار ساکن ایران هستم و با توجه به اینکه عکاس این تصاویر تاریخی، یک فرد گرجی بوده است بسیار مایلم عکسهای ایشان از مناطق گرجی نشین و گرجیان آن زمان ایران را نیز در این سایت ببینم. لطفا بررسی و التفاط فرمایید.
مردم سپاسگذار ایران
POLAND
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
یک شخصی بیسواد اما ... با آلمانی ها دوست شد و راه سازی - پل سازی - راه آهن - دانشگاه - مدارس مدرن - اسم و فامیل - تلاش برای تاسیس کارخانه فولاد -سیستم پست - فرودگاه - سیستم بانکی - لباس مدرن و . . . را برای این مردم آورد. و مردم سپاسگذار ایران . . .
سید مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
خداوند کسانی رو که ملت دوره قاجار را بابالابردن خدمات و بهداشت عمومی از این وضعیت در اوردند رحمت کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
خدا بیامرزد کسانی را که ما را از این وضعیت در آوردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
يه سوال برام پيش اومد. ما الان خوشبخت تريم يا اونا؟ چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
سوال خوبی بود
sds
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
چند سال دیگه در مورد احمدی نژاد و موزه ریاست جمهوری همینطور صحبت میکنند که از بین بردش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
لعنت خدا به قاجار ها درست در زماني كه ايران بايد وارد مدرنيته ميشد اين ملعون ها حاكم شدند و ما رو به قهقرا بردند
ناشناس
NETHERLANDS
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
اتفاقا مدرنیته را شاهزاده های قجری وارد ایران کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
به ظاهر و قیافه ها دقت کنید یه چیزی توشون مشترکه ! : اعتیاد !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
جنس اصل میزدن تو رگ اون زمان مثه الان مکر و فریب و جنس صنعتی مرسوم نشده بوده!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
من بعنوان يك ايراني .از اين تصاوير بسيار بسيار شرمنده مي باشم.چه دوران نكبت باري داشتيم و خو نمي دانستيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
الان در این زمان اروپا و امریکا چکار می کردند؟ سینما - روزنامه - مترو - باشگاه ورزشی - سیستم فاضلاب - و ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
معماری مدرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
گدا و تاجر و مامور و مجرم همه درب و داغون بودن
رادين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
حالا فكر كرديد در اين دوران در امريكا و اروپا همه چي گل و بلبل بوده؟؟؟/!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
یه کم مطالعه و تحقیق واقعا بد نیست
fardin
HUNGARY
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید
قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید
فصل گل میگذرد همنفسان بهر خدا
بنشینید به باغی و مرا یاد کنید -
.میشه ۱۰۰ تا کتاب نوشت درباره این عکسها و فقر آن زمان .
ممنون از فرارو.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
چه خوبه دراین زمان زندگی می کنیم هر چند که اجدادمان اینگونه زندگی کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
نوادگان ما هم حرف شما را خواهند زد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
چه خوبه دراین زمان زندگی می کنیم هر چند که اجدادمان اینگونه زندگی کردند
asasasas
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
فک میکنم چل پنجاه سال قبلش بتهون سمفونی نهم رو تصنیف کرده بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
:دییییییییییی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
بهتر بود عكسهاي همون دوران روسيه و اروپا و آمريكارو هم بذارين مقايسه كنيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
امان از جبر جغرافیا!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
اما خدا عادله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
هیچ وقت کریم خان زند را نمی بخشم که آقا محمد خان قاچار را زنده گذاشت.
mohammad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
خوشا اون روزا.لااقل صاف و ساده بودن.دلا بی کینه بود.صداقت بود...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
از کجا می دونی مگه عکس سونوگرافیه که تو دلاشونو دیدی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
بسیار جالب
ناشناس
NETHERLANDS
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
جالب تر از عکسها که پیشتر بارها دیده بودم برای نظرات خوانندگان شماست. از برخی نظرات آدم وحشت می کنه. این عکسها تاریخی است. وضع زندگی مردم در بسیاری از نقاط جهان در آن زمان حال و روز بهتری از ایرانیان نداشته است. قجرها با هم خطاهایشان زمینه ساز ورود تجدد به ایران شدند به ویژه این امر از دوره ناصرالدین شاه آغاز شد و در دوره پس از مشروطه شتاب گرفت و اتفاقا تنها حکومتی که در برابر سقوط خود حاضر به خونریزی نشد و از طریق مصوبه پارلمانی برچیده شد قاجارها بودند. قاجارها با همه نقاظ ضعف نقاط مثبت بسیاری هم داشتند که باید منصفانه بدان پرداخته شود. برای نمونه در دوره قاجارها امپراتوری عثمانی از هم پاشید ولی ایران ما توانست شاکله خود را تا حد زیادی حفظ کند و با هزینه نسبتا اندکی وارد دوره پهلوی اول شود.
سپيدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
تحليل نو و جذابي بود.
سپاس دوست عزيز.
حرفِ دل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
حرف دل ما رو زدی.در کل انصاف خیلی خوبه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
بابا دختر کرد و ارمنی ساکن ایران نه!!!
دختر کرد ایرانی دختر ارمنی ایرانی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
خداکند این تصاویر در همان آینده متوقف شود و به آینده ربط پیدانکند.
ملک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
با سلام خدمت دوستان عزیز ، اینکه ما کشور متمدنی بودیم و در طول تاریخ مستعمره نبودیم مایه افتخار است ، ولی یک جهانگرد اروپائی در سفرنامه خود به اصفهان می نویسد تعداد حمامهای موجود در شهر اصفهان از تمامی حمامهای اروپا در آن عصر بیشتر بوده است ، بنابراین نظافت و پاکیزگی یکی از خصوصیات خاص ایرانیها بوده ، مردم اون روزگار انواع و اقسام مختلف لوازم گول زنک آرایشی نداشتند و بیشتر در محیهتی باز مشغول بکار بودن بنابراین رنگهای تیره که به کثیفی میزنه امری عادی است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
دمت گرم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
اگر همین نفت لعنتی نبود ایران امروز هم جایی شبیه پاکستان و افغانستان بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
چرا نمیگی مثل ژاپن و آلمان
عسل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
دقت کردین خانمها همه کوتاه قدن!!
لیلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
توی عکس قد مشخص نمیشه.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
خیلی زیبا و جالب و متاثر کننده است و درس عبرت تاریخی
tara
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
اگزیف عکسها دوربین 5D MarkII رو نشون میده یعنی اون زمان هم دوربین دیجیتال بوده؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
سلطنت بیشترین چیزی که برای مردم باقی میزاره بد بختی و فلاکته...


ثروت در یک سو...بد بختی در سوی دیگر....در حالی که مولد ثروت بد بخت ها هستند !!!!!!
ادشیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
هم زمان با این عکسها دانشگاههای آمریکا و اروپا دوره دکتری تخصصی در همه رشتهای علوم را بر پا کرده بودن در چواب اونایی که میگن وضعیت غرب به این صورت بوده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
اگر فقیر و ندار بوده اند حداقل صفا و صمیمیت و یکرنگی داشته اند اما مردمان امروزی وضع و حالشان را ببینید، دروغ و ریا و حسادت و غارت بیت المال و دزدی از مردم و ....
منصور نوين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
چه نگاه غمگيني داره اون دختر كرد، آدم دلش براش ميسوزه...
منصور نوين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
هم اونايي كه ميگن رضاخان به پيشرفت ايران كمك كرد احتمالا درست ميگن(حالا كار به نيتش ندارم كه واقعا چي بوده اون رو خدا عالمه) و هم اونايي كه ميگن خيانت كرد(خصوصا به دين) علي الظاهر رضا خان مجموعه اي از هر دو بوده، هر چند خودم ازش متنفرم خصوصا تو قضيه حجاب و ... اشكالي هم نداره كه يه فاسق داراي ويژگي هاي مثبتي هم باشه و قرار نيست سراسر سياهي باشه در روايات در مورد فرعون چند ويژگي مثبت هم ذكر شده مثلا اينكه نسبت به ناموس خود با غيرت بود يا اينكه سهل الوصول بود يعني هر كسي رو راحت راه ميداد تا وارد دستگاه سللطنتيش بشه روي همين حساب هم موسي و هارون(ع) راحت بش دسترسي پيدا كردن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
خوب گفتی.دمت گرم/
1Mard
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یه مشکل بزرگ ما ایرانی ها میدونی چیه؟اینکه مطلق گرا هستیم.اینکه همه چی رو سیاه یا سفید می بینیم در حالی که همه آدم ها خاکستری هستند که میزان سیاهی و سفیدی شان به هم برتری پیدا می کند اما هیچ وقت سیاه سیاه یا سفید سفید نمی شود.
گنجی پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
نجابت از مردم ایران موج میزند چه مسلمان چه مسیحی . خداوند رحمتشان کند
سعداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
خدا همه شان بيامرزد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یعنی همشون مردن؟؟؟؟؟
علی پیراینده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
زیرنویس ها در مورد دختران خیلی بد است. یعنی چه دختر کرد ساکن ایران. بهتر می نوشتید دختر کرد ایرانی. مگر کردها اهل ایران نبوده یا نیستند. همینطور در مورد ارامه و اهل یهود و . . .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
یه روزی هم عکسای ما جالب میشه
بسوزه پدر این دنیا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
این عکسهای تاریخی فرارو که از موضوعات مختلف میذاره واقعا بی نظیره و در هیچ سایتی من ندیدم. دم شما گرم...
جوان
-
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
غير از يك ايراني جوياي تاريخ اين سرزمين كسي با ديدن اين عكسها كيف نميكنه! ممنون...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
چرا نوشتید دختر کرد ساکن ایران؟

کرد یکی از اقوام ایرانی اصیله یعنی چی ساکن ایران؟!

پس می خواستی ساکن فرانسه باشه؟!!
راستگو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
درآن زمان آسایش نبود اما آرامش بود ، برخلاف حالا که آسایش هست اما آرامش نیست.
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
آنچه باعث فقر و عقب ماندگی است جهل و خرافه است نه استکبار
ایرانی
CANADA
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
وقتی وضع و قیافهٔ مردم را در این عکسها میینم متوجه میشوم که اگر این عکسها "سیاه و سفید " نبودند و دوربین های عکاسی از نوع مدرن کنونی بودند خیلی شبیه وضع و قیافهٔ اکثریت مردم کنونی ایران میبودند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
در همون زمانها در پاريس برج ايفل و آسمانخراشهاي شيكاگو در حال ساخت بودن افسوس كه ايران خيلي دير وارد عصر مدرنيته شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
باحال باحالستانه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
عکس ها جالب هستن چون مردم کشورمون رو در قرن گذشته نشون میدن. به جنبه هنری عکس توجه کنید
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین