bato-adv
کد خبر: ۱۶۳۲۱۱

هاشمی: قهر با آمریکا ابدی نیست

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
 آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن بیان اینکه در دیپلماسی عملگرایانه مبتنی بر اعتدال بن بستی وجود ندارد، تاکید کرد: سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده مصاحبه ایشان با فصلنامه مطالعات بین المللی بدین شرح است:
  • من کاری به این ندارم که ایدئولوژی‌های مختلف چگونه هستند و ممکن است تحجّر و دگماتیسم در بعضی ایدئولوژی‌ها باشد. ولی اسلامی را که من می‌شناسم و به آن معتقدم و بسیاری هم مثل من فکر می‌کنند، اسلام دگم نیست.اسلام دستور نداده است که با کسانی که مخالف عقیده ما هستند، قطع رابطه شود یا صحبت نکنیم. مگر پیامبر(ص) مأمور نشد که به همه اهل کتابی که اطرافش بودند، دستور دهد تعالوا الی کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنَا و بَیْنَکُم (آیه 64 آل‌عمران)، یعنی مشترکات را بگیریم، بقیه اختلافات سر جای خودش باشد.
  • بحث سر این نیست که نمی‌شود دیگران را تحمل کرد. آن آیه معروف قرآن کذالک جعلناکم اُمَهً وسطاً لتکونوا شهدا علی الناس. ما، شما را امت وسط قرار دادیم. تفسیرهای مختلفی درباره واژه وسط است. چون خودم اهل تفسیرم، به نظرم بهترین تفسیر همین است که شما معتدل هستید و در وسط ایستاده‌اید جمله معروف حضرت علی(ع) را ببینید که می‌فرمایند: "الیمین و الیسار مَضلّه. یعنی چپ‌روی و راست‌روی افراطی، از جاده حقیقت، به دو طرف منحرف شدن است. البته زمانی است که دیگران می‌خواهند با ما بجنگند، ما را از بین ببرند که این مورد، فضای دیگری است و در همین مورد هم اسلام حکم دارد و بحث دیگری است. ولی وقتی می‌شود با آنها بمانیم و با عمل، عقایدمان را به دنیا معرفی کنیم، راهی که اسلام خواسته است را چرا دنبال نکنیم؟.
  • من در سالهای آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود...
  • یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.
  • اینکه همه را از لحاظ عقیدتی قبول داشته باشیم، نه. ظلم‌هایی که کشورهای استعماری به کشورهای جهان سوم و عقب نگه داشته شده، کرده و می‌کنند که در سابق هم بیشتر بود. هم دوران استعمار رسمی و هم دوران استعمار نو. خیلی ظلم کرده‌اند و واقعاً مردم را استعمار می‌کنند. ما با این موارد مخالف هستیم. اما معنای آن، این نیست که با اینها کار نمی‌کنیم و یا مذاکره نمی کنیم. می‌توان کار کرد. نظرات را هم گفت. ما می‌توانیم بدون دردسر به کشورهایی که مظلوم هستند، کمک کنیم. طبیعتاً اگر از لحاظ عقیدتی بنا بودعمل کنیم، با کشورهای الحادی که اصلاً خدا و معنویات را قبول ندارند، طبعاً باید با آنها همکاری نمی‌کردیم. اما الان به آنها نزدیک‌تر هستیم. نمی‌گویم که با آنها نمی‌توانیم کار کنیم. با آنها هم می‌توانیم کار کنیم فکر می‌کنم هر کشوری در دنیا، عقاید خودش را دارد و عقاید ما هم پابرجاست. آنجایی که در عمل تضاد پیدا می‌کنیم، بحث دیگری است. با تعامل می‌شود. بسیاری از مشکلات را حل کرد.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
خیلی از دوستان می گن ما چون هزاران شهید و جانباز دادیم در جنگ با عراق و آمریکا به دلیل پشتیبانی از عراق ما دیگه نباید با امریکا روابط داشته باشیم پس چرا با خود عراق که مستقیما با ما درگیر بوده دوستیم اگه می گید صدام رفت باشه ولی چندین رییس جمهور هم تو آمریکا عوض شده تازه ما که آلان پشتیبان اصلی سوریه هستیم جهان باید با ما ترک رابطه کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
ما با آمریکا قهر نکردیم آنها هم زور گفتند و هم کشتند و هم یکطرفه ارتباطشان را با ایران قطع کردند. اگر مسئله قهر بود زودی زود آشتی بعمل می آمد ولی قضیه چیز دیگری است آقای هاشمی جدید الفکر و ساده لوح
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
این حرف رو 32 سال پیش بازرگان زد ولی کسی به حرفش توجه نکرد و بهش انگ بستن. ولی جای شکرش باقیه که بالاخره سیاستمداران افراطی قدیمی ما هم بالاخره تجربه سیاسی پیدا کردن و یکم به فکر منافع ملی افتادن.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
خدا راشكر .
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
درود بر هاشمی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۷
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
این شد حرف حساب.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
اگه قرار ما با کشوری قطع رایطه کنیم اول باید با روسیه قطع رابطه کنیم هیچ کشور ی به اندازه روسیه به ملت ایران ظلم نکرده.امکیدوارم هرچه سریعتر رابطه با آمریکا برقرار بشه ملت از زیر یوغ روسیه بیان بیرون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
بعد هم با چين كه بازار ما رو و توليد داخلي ما رو فلج كرده
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
رضا جان چین رو یادت رفت بگی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
بعدش بریم زیر یوق آمریکا!!!!
mohsen
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
قرار نیست با کشوری قطع رابطه کنیم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
یک میلیون مثبت
قلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقای ناشناس شما و امثال شما هی دوست دارید برید زیر بوق این و اون. الان کره جنوبی و ژاپن یا همین ترکیه زیر بوق کسی هستن مگه؟ طبق منافع ملی شون اگر بنفعشون باشه با امریکا کار میکنن وگرنه کار خودشون رو میکنن. یادت رفته اردوغان ۲ سال پیش وسط جلسه با نحست وزیر اسرائیل پا شد رفت بیرون تا الان هم امریکا یه کلمه حرف نزده. یاد بگیر که ما نمیتونیم با ابرقدرت ها در بیوفنیم باید یاد بگیریم مثل بقیه کشورها باهاشون تعامل کنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
خیلی ساده ای و آمریکا را نشناختی
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
عامل تجاوز عراق به ایران و پشتیبان انها با نزدیک 300هزار کشته و کلی جانباز و بی خانمان و زن جوان بیوه و کودک یتیم ،وضع کننده ی تحریمهایی که از سال 58 تا الان علیه ما وضع شده ودلار 10 تومانی سال 57 ما را به100و 1000 و 2000و 3000 تومان تبدیل کرد وکلی فجایع ریز ودرشت دیگه هم کار روسیه است یا امریکا!؟ منطقی نظر بده رضا جان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
سعید خان

پاسخ سوالات شما در این است که بروید تاریخ انقلاب رو مرور کنی ببینی یک سال قبل از حمله صدام به کشور مان توی کشور چه اتفاقاتی افتاد وما چه جوری با افراط گری به معنی واقعی کلمه به دنیا اعلام جنگ دادیم (با اشغال سفارت آمریکا وگروگان گرفتن دیپلماتهای آمریکایی و استعفای بازرگان وحمایت اقای هاشمی رفسنجانی ودوستانشان از این حرکت افراط گرایانه ) که چهره ایی بد از انقلاب ما در سطح منطقه وجهان در شروع کار به نمایش گذاشت! وصدام رو تحریک به حمله به ایران کرد

اگر ما از همان اول انقلاب بر اساس منطق و اعتدال وعقلانیت عمل می کردیم نه جنگی داشتیم نه عوارض جنگ ونه سرنوشت امروز کشور ما اینگونه بود به هر حال این اتفاقی است که افتاده است و دیگران از آن سوئ استفاده کرده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
با رضا موافقم

1- زیر یوغ کشور دیگری بودن خوب نیست

2- بچه دبستانی هم با مقایسه دو کره (جنوبی و شمالی ) درک میکند تفاوت آمریکا و روسیه در چیست؟؟
واگر قرار است زیر یوغ باشیم امریکاییها به روسها شرف دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
درود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
وقتی با چین و کوبا و اروسیه میشه دوست بود با آمریکا هم میشه. مگه روسها کم به ما خیانت کردن و باج گرفتند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
1- اگه فكر كرديد كه آمريكا با مذاكره به شما امتيازهاي يه طرفه ميده سخت اشتباه كرديد.
2- اگر فكر كرديد كه امتيارات دو طرفه و برابر خواهد بود باز هم اشتباه كرديد.
3- آمريكا تنها زماني با ما راه خواهد آمد كه برخي از منافع بزرگ او تامين شود و مهمترين آن اسرائيل و تبعيت همه جانبه ايران از آمريكا است. يعني مثل شاه يا مثل اردوغان كه در ظاهر به اسرائيل فحش ميده اما روابط تجاري بي نظيري با اسرائيل داره و آمريكا همه جوره بر او تسلط داره
دوستاني كه به قرآن اعتقاد دارند و نه غيره كه خطاب من به آنها نيست اين آيه از قرآن را تفسير كنند و بگويند كه اين آيه چه معنايي داره: خطاب به پيامبر مي فرمايند:
ولن ترضي عنك اليهود و لا النصاري حتي تتبع ملتهم. اي پيامبر يهوديان و مسيحيان از تو راضي نخواهند شد و با تو راه نخواهند آمد مگر آنكه از آئيين آنها پيروي كني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
عزیز دل برادر! هیچ ایرانی با غیرتی نمی گوید ما باید رضایت اسراییل و امریکا را به دست بیاوریم!!! حرف ما این است که می توان رابطه داشت و در عین حال عزیز بود و منافع ملی را حفظ کرد.. مگر چین و روسیه با امریکا رابطه ندارند؟!! آیا آنها زیر یوغ امریکا رفته اند؟
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
درود بر ناشناس15:08. امریکاییها گول حرف هایی شیک دولتمردان ما را نمی خورند. احتمال زیاد بخشی از فعالیت های هسته ای ما تعطیل خواهد شد یا به کشور دیگری مثل روسیه منتقل خواهد شد. امریکا دوست اسرائیل است نه ما کاری می کند که انها راضی شوند وگرنه دوباره یا باید منتظر تهدیدهای جنگی باشیم ویا تحریم های انصافا فلج کننده.
وطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مذاکره برابر و رابطه منطقی براساس احترام متقابل سمی ایست مهلک برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و روسیه چون از چشم آمریکا خواهند افتاد..

رابطه ایران وآمریکا=اقتدار واقعی ایران در خاورمیانه=خفقان وسکوت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
ولی وقتی می‌شود با آنها بمانیم و با عمل، عقایدمان را به دنیا معرفی کنیم، راهی که اسلام خواسته است را چرا دنبال نکنیم؟
انصافا با اینکه قبولت دارم ولی چرا اینننننهمه وقت داشتی از این جملات زیبا استفاده نکردی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
حرف حساب جواب نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
نیست و نباید هم باشد .
همت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آشتی با آمریکا یعنی پایمال کردن اینهمه هزینه هایی که در این 36 سال بعد از انقلاب کردیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مرگ بر آمریکا و طرفدارانش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرگبر روسیه و چین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
جواب شما فقط سکوت است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
راه حل نهایی کاربردی بدهید که مملکت در تنگنا قرار نگیرد. شعار ندهید. جلو ضرر را از هر کجا که بگریم منفعت است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرگ بر تو که منفعتت تو درگیری با آمریکا هست. یا رانت خواری یا بدبخت.غیر از این نباید باشی.ولی مردم ایران با آرامش میخوان زندگی کنن. افراطیونی مثل تو وضعیت مملکت را به اینجا کشوندن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
دوست عزيز ما براي قطع رابطه با آمريكا انقلاب نكرديم . براي اينكه جاي آمريكا چين و روسيه بيان انقلاب نكرديم . براي عزت ملي و احترام متقابل با دنيا انقلاب كرديم. يادت باشه هم ما بابت اين قطع رابطه هزينه پرداخت كرديم و هم آمريكا .
یاسر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقای هاشمی جوان های ما کشته نشدن که الان رابطه با امریکا برقرار کنیم مگه ما می زاریم خون 200هزار شهبد پایمال بشه ودتو خسته نکن مگه حضرت آقا نفرمودند امام در مورد امریکا تقیه نکرد و تا اخر وایستاد شما اون زمان هم می گفتید شعار مرگ بر امریکا بای برداشته بشه ولی هیچ کس حرف شما رو گوش نداد الان هم همینطور این مملکت یک ولی داره و ایشون هم با اقتدار و محکم ایستادند و من و فرزندم فدای ایشون نا شما دقت کن نه شما
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقا جان شما اگه هزینه ای دادی که با ارتباط با آمریکا پایمال می شه , حتما جای اشتباهی هزینه کردی . اگه کار حق کردی و برای کشورت کاری کردی با این چیز ها از بین نمی ره .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
فکر نمی کنید هزینه های ارتباطمان با روسیه بسیار بیشتر از امریکا ست ضمنا هر حکومتی بر اساس منافع ملت خودش بایستی در زمان مناسب روش مناسب داشته باشد با تفکر افراطی راه به جایی نخواهیم برد جز دادن هزینه های اضافی و تحمیلی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقا جوش نیار
کمی تعقل کن
34 سال مملکت رو با احساسات اداره کردند حالا فهمیدن اشتباه بوده فقط همین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
يخورده ازش استفاده كن نذار آكبند بمونه!!! بابا مغزتو ميگم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
چشممون کور!میخواستیم اینقدر با دنیا لجبازی نکنیم!آخر عاقبتمون هم شد این..!حالا هم بهتره شما و امثال شما کمی تحجر و عقب موندگی رو کنار بگذارید دیگه..مردیم زیر بار گرونی و بدبختی و بیکاری و بیپولی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرگ بر ایدئولوژی شما و طرفدارانش..هزینه رو ملت کردند نمیخوان بیشتر از این هزینه کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرگ بر روسیه و جیره خوارانش
علی اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
شما سالمی؟
سعید
UNITED KINGDOM
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
همت جان همت کن کمی با سواد شی کمی با شعور شی کمی با تدبیر حرف بزنی. میخوای بگی امام حسن با معاویه صلح کرد کلیه خدمات اما علی رو پایمال کرد. کمااینکه به نظر من نه ما خیریم نه امریکا شر . در بدترین حالت ممکن گفتم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
بر خرمگس معرکه لعنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرگ بر طرز فکر تو و همفکران تو
Admin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
اخوی چرا جو گیر شدی؟؟؟؟
همین شما تندروها بدبختمون کردید دیگه!!!
8 سال حاکم بودید چه کردید؟؟؟
پس فعلا برو کنار بزار باد بیاد...!
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
شما حق داری بسوزی چون منافعت در گرو تحریم ملت ایرانه
تو رانتخوری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
چقدر حماقت دارید شماها
امریکا با ما چه کار کرد؟
تاریخ بخونید
اون انگلیس و شوروی و پرتقال و عراق بودن که حمله کردن
نمیشه چون چندین سال قبل کشوری با کشور ما جنگ داشته هنوزم ادامه بدیم
ایران هم زمان نادرشاه جنایات زیادی انجام داد
هند باید شعار مرگ بر ایرا.. بده؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
دوست عزیز ما در دنیایی زندگی میکنیم که همه به هم وصل هستند و هر کدوم یه قطعه پازلی هستیم پس مر گ بر هر کشوری سودی برای کشور ندارد بلکه باعث عقب افتادن از دنیا میشویم بله خون دادیم شهید دادیم ولی گذشت ۳۰ سال ایا در طول تاریخ کشورها باهم جنگ نداشته اند در طول تاریخ اسلام شهید نداده اسلام اگر با این طرز فکر باشد که تمام دنیا باید به هم مرگ بر ... بگن باید تعامل کردن و مصلحت کشور را دید تا کشوری موفق با افتخار و سربلند داشته باشیم بدون هیچگونه تنش بین المللی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
شما از آنهایی هستی که هزینه نکردی بلکه منفعت بردی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
جانممممممممم!!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
کاش می شد به آدم سف.... مثه تو 100000000000000000 میلیارد منفی بدم. وضعیت کشور رو نمی بینی ؟؟؟
عمت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
بیخود اسم همت رو نیار بعد حرف بی ربط خودتو بنویس. از اسم اون شهدا بقدر کافی سواستفاده کردین... دست شماها باشه با این کاراتون ایران رو نجزیه میکنید میشه یکی از ایالتهای امریکا تو خاورمیانه
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقا همت در طول این 36 سال از جیب کی خرج کردید. از کسیه بیت المال خرج کردید. الان هم ملت بدبخت دارن تاوان این سبکسری های امثال شما رو میدن. تو که وضعت ماشاءالله خوبه میدونم. یه نگاهی دورو برت بنداز و اثرات خرج کردنتونو توی ای 36 سال ببین. مردم مریض و بدبخت و گرفتار و کلیه بفروش. اگه به آخرت اعتقاد داری واقعا من نمیدونم جواب خدا رو چی میخوای بدی؟
mohammad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
بزرگمرد سیاست
موحد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
هاشمی حرف بی حساب نمی زند و همواره اصول و مصلحت را بهنگام درنظر دارد. خدایا هاشمی را برای ما نگهدار.
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
سلام بر بزرگ مرد ایرا هاشمی
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
سلام بر بزرگ مرد ایرا هاشمی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقای هاشمی خوب جواب خون مسافرای هواپیمای مسافربری رو دادید
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آيا جواب خون مسافراي هواپيماي مسافربري را بايد اين طور داد كه مردم زير بار تحريم له بشوند، چرا فقط دنبال منافع شخصي خود هستيد و اكثريف مردم را نمي بينيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرحبا به این موضعگیری منصفانه وعاقلانه ومردم پسند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
صرفنظر از تحليل و تفسير خدمت يا خيانت قدرتهاي بزرگ به ايران ، كه در جاي خود قابل بحث مي باشد ، به اعتقاد بنده امروز هيچ اولويتي بالاتر از منافع ملي ، احياء شأن ، كرامت ايران و ايراني ، بازگرداندن اعتبار و اعتماد از دست رفته كشور بزرگ و عزيز مان نيست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرسی هاشمی......
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
سلام بر بزرگ مرد ایرا هاشمی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
رفسنجانی سیاستمدار واقعیه
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
75 میلیون ایرانی با شما هم صدا هستند ای سردار ایران زمین
ای هاشمی .
دوستت داریم و با تو خواهیم ماند. تو صدای ملت ایرانی
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
75 میلیون ایرانی با شما هم صدا هستند ای سردار ایران زمین
ای هاشمی .
دوستت داریم و با تو خواهیم ماند. تو صدای ملت ایرانی
ارسلان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرگ بر مخالفان تعامل. مرگ بر مخالفان جنگ طلب و دشمن تراش. درود بر تعامل گرایان و فرصت سازان. هاشمی پاینده باد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
یکی از عوامل عدم پیشرفت ما شعار‌های هست که می‌دهیم ما باید با تندرو‌ها که فقط شعار می‌دهند فرق داشته باشیم.
متضرر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
با آقاي همت موافقم،اگه مشكلي نداره پس چرا 36 ساله مردم رو سره كار گذاشتيد!
انقلاب،جنگ،تحريم،ترور،شهيد و ....
همون روز اول ميبستيد،حالا عراق رو بگي ميشه گفت حكومت صدام سرنگون شد آمريكا كه همون آمريكاست.
فرارو خواهش ميكنم نظرمو بزار.
mohsem
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
کاش هاشمی سی سال پیش اینجوری فکر میکرد. الن این همه مشکل نداشتیم و مردم هم اینهمه دچار رنج و عذاب نمیشدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
قبلنا ابدی بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
برادر بزرگوارم
به گفتم خودت ما بيده گرفتن اين همه هزينه.
اين هزينه ها تا كي بايد ادامه يابد و اين هزينه ها را چه كسي بأيد پرداخت نمايد. ادم عامل تا كي بايد هزينه بي مورد پرداخت نمايد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
برادر بزرگوارم
به گفتم خودت اين همه هزينه.
اين هزينه ها تا كي بايد ادامه يابد و اين هزينه ها را چه كسي بأيد پرداخت نمايد. ادم عامل تا كي بايد هزينه بي مورد پرداخت نمايد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
دو کلمه حرف حساب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مش همت خودتو ناراحت نكن!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
جلوي ضرر را از هر كجا بگيري منفعت است. مگر در طول اين 36 سال چي بدست آورديم كه اينطوري ازش دفاع ميكنيم. جز اين بوده كه كشورهايي مثل چين و روسيه از اين موقعيت ايران سوء استفاده كرده و تا آنجا كه توانسته اند به كشور ما ضربه زدند؟
باور كنيد با حفظ اصول و منافع ميتوانيم با امريكا هم رابطه داشته باشيم ولي اينجا يك نكته هست قابل تامل كه ملت ايران همه ميدونند و اون به خطر افتادن منافع عده زيادي كه از قبل اين، منافع زيادي كسب كرده اند و اندوخته اند و نميخاهند از دست بدهند و در نهايت رابطه امريكا پايان دادن به بسياري از شعارها كه زينت بخش بسياري از مراسم هاي ماست و بايد فاتحه كلمه دشمن دشمن را خواند.
در پايان ملت ايران به اين زوديها تحقق چنين چيزي را در خواب هم نخواهند ديد.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
حرف از روي عقل و تدبيره ها نه احساس .
شناس
UNITED STATES
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
گل گفتی اکبر آقا. اگر بنا به گفته پیر انقلاب همه مشکلات ما از امریکاست . پس کلید رفع این مشکلات هم به دست ایشان است
کمال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
هاشمی پدر و پیر خردمند مردم این سرزمین است تو بزرگمهر ایرانی کاش همه بدانند که هاشمی عزیز مبارزی انقلابی و سترگ بوده و هست هم خیر خواه ملیت و دیانت و میهن است هم تجربه بسیار و سرمایه بزرگ ملت ماست خدایا او را برای ما نگهدار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
آقا همت

چشمات را باز كن لطفا الان ديگه وقت اين حرفا نيست. مگه الان تو اين زمانه كي به كي اعتماد داره. آمريكا كه عقل سياست مدارهاي ما را نميگيره سياست مداراها مي دانند كه چي به نفع مملكت هست و يا نيست. لازم هم نيست به خاطر دعواي زرگري يه عده خاص به سمت كشورهايي مثل چين و روسيه كه عامل بدبختي اين مملكت هستند غش كرد

در ضمن خدا شهيد همت را رحمت كند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
حرف حساب بود که ایشان زد بقیه زور اضافه می زنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی صحیح است رابطه با آمریکا قطعا به مفهوم سازش نیست ، بسیاری از مردم دنیا که سابقه مبارزات ضد استعماری و ضد استکباری دارند هنوز هم به پای ارزش های انقلابی خود ایستاده اند اما در همین حال با آمریکا ، اروپا و چین و روسیه هم ارتباط منطقی دارند . ایران در حال حاضر یکی از قدرتهای بزرگ منطقه و با شرایط ویژه انسانی و جغرافیایی است و می تواند از منظر تامین منافع ملی خود با هر قدرتی در جهان وارد مذاکره و رابطه عزت مدارانه شده و از حقوق خود داع کند
Sami
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
همت جوووون ممرو لولو بررررد
فرزین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
راستی اکبر آقا 6 تای بعدی رو نگفتی
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
زنده باد هاشمي كه منافع ملت ايران را مي بيند، نه بر خلاف بعضي كه مصالح خود را بر منافع ملت ترجيح مي دهند (كساني كه سود خود را در ناسزا گفتن به آمريكا مي بينند) .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
مرگ بر آمریکا.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
امریکا با حمله ای که به ژاپن کرد کلی واسه ژاپن مشکل ایجاد کردو بعد از مدت رابطه سردی که بین دو طرف بود حالا رابطه بسیار خوبی با هم دارند و دو طرف منافع مشترکی دارند.ولی کشور ما 8 سال زیر گلوله های عراقیا و صدام خبیث بود ولی الان داریم کشور عراق رو دوست خودمون میدونیم.چرا ما باید از کشوری که یکتا پرسته دوری کنیم به کشوری که کمونیسته(روسیه) ارتباط نه بلکه باج بدیم.به قول ریس جمهور چین امریکا گاوی است که ما شیرشو میدوشیم و ایران باهاش کله جنگی میکنه.فرارو خواهشن نظرمو چاپ کنید
مجله فرارو