bato-adv
کد خبر: ۱۳۷۶۶۰

کشف حجاب به روایت تصویر

نخستین نشانه‌ها از کشف حجاب در ایران، به برخی محافل درباری یا روشنفکری در دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد که بیشتر به دلیل تاثیرپذیری فراوان این شاه قاجار در سفرهای خود به «فرنگ» بود. اما اولین شنیده‌ها درباره «کشف حجاب» به زمان رضا شاه برمی‌گردد که همزمان با اصلاحات دموکراتیک افغانستان، شاه و ملکه افغانستان به ایران آمدند و در آن سفر، ملکه افغانستان بی‌حجاب بود.

تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۱
نخستین نشانه‌ها از کشف حجاب در ایران، به برخی محافل درباری یا روشنفکری در دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد که بیشتر به دلیل تاثیرپذیری فراوان این شاه قاجار در سفرهای خود به «فرنگ» بود. اما اولین شنیده‌ها درباره «کشف حجاب» به زمان رضا شاه برمی‌گردد که همزمان با اصلاحات دموکراتیک افغانستان، شاه و ملکه افغانستان به ایران آمدند و در آن سفر، ملکه افغانستان بی‌حجاب بود.

پس از سفر پهلوی پدر به ترکیه در ۱۳۱۳، وی تحت تأثیر اقدامات تجددخواهانه آتاتورک قرار گرفت. یک سال بعد رضا شاه با گفتن این جمله که «چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است»، از رئیس‌الوزرا خواست قانون کشف حجاب را تدوین کند.

این قانون برای تصویب، به دربار فرستاده شد و رضا شاه در ۱۷ دی ۱۳۱۴ طی جشن فارغ‌التحصیلی دختران در دانشسرای مقدماتی، به کشف حجاب رسمیت داد.

اینچنین بود که برخلاف ترکیه که حجاب در آن اختیاری بود و تبلیغات مهمترین نقش را برای برداشتن حجاب زنان ایفا می‌کرد، کشف حجاب در ایران اجباری شد و این «زور» بود که حرف اول را می‌زد.














برچسب ها: کشف حجاب
ناشناس
Finland
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
فرارو، بما آموختی که یکی از محسنات حجاب ، ستارالعیوب بودنش است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
واقعا مظاهر حجاب فعلی در ایران نمونه و الگویی برای سایر مردم دنیاست!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
در دوره رضا شاه و اين دوره به شعور انسانها احترام گذاشته نشد.با اين تفاوت كه در اون دروه (با عرض پوزش از ايرانيان عزيز)شعور در سطح بسيار پايين و تقريبن صفر بود.پس نتيجه ميگيريم ...
زارع
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
دیکتاتوری وجکومت یک نفر یایک گروهک بر یک ملت حاصلش تباهی وبدبختی وعقب ماندگی است حال رنگ ولعابش هر چه که باشد فرقی نمیکند.
سارا
Belgium
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
زمانی که محمدرضا به زنان حق رای داد چه افرادی با آن مخالفت کردند؟ آیا می دانید؟
انتشار یافته: ۳۱۷
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
این زنان از دست مردا چی میشکند!؟یه دوره با زور با حجابشون میکنند ، یک دوره به زور بی حجابشون!
جغله لر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ول کنید این حرفها رو .....
برای همه ی درگذشتگان جمع فاتحه بفرستید.......
روسری با زور نه برداشته شده نه گذاشته..........
صلوات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
هر چی میکشن از بی عرضگی خودشونه نه از دست مردا . از ماست که بر ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عکس چهارم باعث شد اعتراض علیه کشف حجاب شد...اصلا معلومه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
نه اینکه خیلی به حرف مردا گوش می دن !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
همه بدبخيهاي ملت از اين كشف حجاب كذايي شروع شد................
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
عکس چهارم مرده یا زنه؟
آدین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
یه بار به مردان تهمت خیابانی بزنید یه بار هم به زنان
کلا بزن بزنه همه جا
بعد میگن چرا نارضایتی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
اگر رضاخان نبود ایران مثل افغانستان بود.
رضاخان شخصی است که حتی روحانیت هم در هنگام خطاب کردنش از او به بدی یاد نمی کند
دهاتی جاپلقا
United States of America
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
شدن تخته سیاه مدارس هر استادی میاد نظرات اولی را پاک میکنه نظرات خودشو اهمال میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
1-اما انصافا بي حجابي اون موقع از با حجابي الان پوشيده تر و محجوبتر بود.
2- در دوره رضا شاه و بعد از حجاب اجباري به شعور انسانها احترام گذاشته نشد.با اين تفاوت كه سطح شعور(با عرض پوزش از ايرانيان عزيز)تقريبن صفر بود
3-با حجابي يا بي حجابي وقتي آزاد باشه ارزشمنده .
ناشناس
United States of America
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
کشف حجاب و حجاب اجباری هر دو روی یک سکه هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
آفرین بر این نظر
ناشناس
United States of America
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اما اولی بهتر بود
بیننده
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اینا که بعضی هاشون چارقد سرشونه !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
مرد بود
من
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
نامرد بود.لطفا کمی تاریخ را مطالعه کنید.
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
من جان یا شما تاریخ رو مطالعه نکردید یا تحریف شدشو مطالعه کردید
ناشناس
United States of America
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
خوش به حال تو که مردی
شما
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
در پاسخ به من بگم شما برید تاریخو مطالعه کنید.البته نه هر تاریخی-تاریخی که بی غرض نوشته شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
کسی که به مردم خودش ارزش قایل نمیشه نه تنها مرد نیست ، حتی حیوون هم نیست ، به لباس های این آدم ها نگاه کنید ، بعد با لباس های هم دوره آنها با کشور های دیگه مقایسه کنید ، ایرانی ها هرچی میکشن از نادانی خودشونه
ناشناس
Germany
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
مرد بود لطفا کمی تاریخ را مطالعه کنید
دهقان
United States of America
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
با این آثارش که از خود بجا گذاشت .تو که میگی نامرد بود تو بجای او بودی چکار میکردی.در زمان ورشکستگی یک کشور.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
اجبار هیچ وقت جواب نمی دهد نه فقط آن زمان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
ولي خريت و حماقت خوب جواب ميده....
ناشناس
United States of America
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
کشف چیه؟ حفظ چیه؟ حجاب باید اختیاری باشه. نه با زور میشه چادر رو از سر کسی برداشت و نه میشه چادر سر کسی کرد. اینو تاریخ ثابت کرده. خدا کنه درس بگیریم از تاریخ
ناشناس
Finland
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
حجاب داشتن در سطح شهر، تابع قوانین اجتماعی است نه فردی.
قوانین حاکم بر اجتماع هم اسلامی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
پس چرا در منشور سازمان ملل بهداشت و آموزش ابتدایی اجباریه؟؟؟
چون الان اروپای قرون وستای زد درس و بهداشت علم پیدا کرده که اینا خوبه>
حالا اگه خود خدا با رسولش که صاحب تمام علومه بگه حجاب حتی اجباری هم به نفع شخص و جامعه تمام میشود چی؟؟
اون وقت هم اجباریش بده؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
تاریخ می گوید که هرچه مردم را آزاد بگذاریم به سمت فساد و شرک و حیوانیت می روند. آیا می شود مردم را آزاد بگذاریم که هرچه خودشان خواستند انجام دهند و اگر جوانها را آزاد بگذاریم و آمد مزاحمت برای خواهر تو ایجان کرد ناراحت نمی شوی و حتما می گویی که خودش باید بفهمد.؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
اگر رضاخان نبود ما هنوز 200 سال عقب تر از بودیم.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
تکبیر...
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
انشاالله با رضا خان مشهور بشی صلوات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
1000 درود بر روح پدرت .... زنده باد جوانان ايران که بالاخره فهميدند که کي چکار کرد
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
الله اكبر
سعید
Canada
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
خدایش راست میگی مخصوصا تو این چند سال دقیقاْ قدرش رو میدونیم
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
خدماتی داشت ولی دیکتاتور بود! خواهشا نزارین بی تدبیری های فعلی حافظه تاریخیتونو از بین ببره...
شاهپور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
+++++++++++ضربدر تریلیون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
محشور نه مشهمور مجید جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
جناب باسواد! محشور درسته، نه مشهور
داشلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
منظورت از مشهور ، محشور بود دیگه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
تو ساخت و ساز . و کار کشیدن و باسواد کردن موفق بود.
انصافا گفتم .نه از جانبداری و..... .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
پس خوشحال هستی که رضا خان آمد و مادر و خواهر تو را برهنه کرده و و تو گوچه در اختیار مردم گذاشته است ؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
واقعا راست می گی مثل افغانستان می شدیم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
جهان سوم جایی است که هرکس بخواهد کشورش را آباد کند، خانه اش خراب میشود و هر کس بخواهد خانه اش را آباد کند باید کشورش را ویران کند. " پروفسور حسابی"

این جمله در مورد رضاخان کبیر چقدر با مسماست!!!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
بهترین و مهمترین کار مرحوم رضا شاه ، به توپ بستن مجلس بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
عمو جان محشور بشی درسته نه اینکه مشهور بشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
واقعا این کامنت ها شرم آوره ، تاریخ خواندین یا همینطوری یه چیزی میگین ؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
دقیقا هنوز مثل قبل از امدنش باید از روی پهن حیوانات توی خیابون راه میرفتی و هیچ مدرسه ای نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
انشاالله همه موافقين با رضا خان محشور بشن.
امین
United States of America
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
ما آدمهای قدر نشناسی هستیم بروید از ترکیه یاد بگیرید چگونه به خدمتگزاراشان ارج مینهند .ارزش برای کار هائی که کردن قائل میشن .امیر کبیر را کشید ومصدق را خانه نشین کردید و زندگیش را تاراج .و پدران شما این خلافها را مرتکب شدن
ناشناس
Germany
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
کشف حجاب اجباری و زورگویی مورد تأیید نیست. برباد دادن میراث مشروطه توسط رضاخان انتقادی جدی در کارنامه اوست. اما نباید شرایط ایران اون روزها رو با ترکیه یا هر کشور دیگه ای مقایسه کرد. برای اینکه ایرانی که از قاجارها به رضاخان به میراث رسیده بود یک کشور عادی نبود بلکه بیغوله و ویرانکده ای بود که موجوداتی نیمه انسان نیمه حیوان در آن زندگی می کردند که هیچ شباهتی با انسان های همعصر خودشان نداشتند. ملتی بیسواد و به شدت عقب مانده که حتی زبان زور را هم به زور می فهمیدند و هیچ گونه درکی از آزادی و دموکراسی نداشتند. من نه استبداد رو توجیه و نه تأیید می کنم. هوادار دو آتشه و بی منطق رضاشاه هم نیستم. اما کسانی که من عکسشان رو در بالا می بینم به فرمانروایی قدرتمند و علاقمند مثل رضاشاه نیاز داشتند تا در درجه اول آنها و همینطور مملکت رو از فلاکت نجات بده، روشنفکری و دموکراسی پیشکششان. رضاشاه در بحرانی ترین دوران تاریخ ایران ظهور کرد و خدمات بسیار برای ایران و ایرانی انجام داد. فقط ای کاش یک سری اشتباهات را مرتکب نمی شد که یکیش اعلام پادشاهی برای خودش بود. ای کاش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
دوست عزیز جرفهات کاملا متین ولی یه سوال .با یک کشور در حال تجزیه یک ملت بی سواد و بدون شناسنامه و بدون امکانات ارتباطی چطور میشه جمهوری برقرار کرد
حسین پور
United States of America
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اگر ایران چنینی بود که شما تصویر کردی، پس چه کسانی بودند در ایران انقلاب مشروطه را راه انداختند و اولین قانون اساسی خاورمیانه نوشته شد؟ بیشتر از صد سال پیش؟
اتفاقا ایرانی ها در آخر دوره قاجار به نسبت همسایه گان، حتی ترکیه خیلی پیشرفته تر بودند و آدم حسابی هم توی شان زیاد بود. اما به دلایلی پیچیده اوضاع ختم شد به رضا خان. کسانی که رضا خان را تائید می کنند باید بدانند دارند دیکتاتوری را تائید می کنند و قتی می گویند خوب بوده یعنی سیستم دیکتاتوری خوب بوده. دیکتاتوری به هر شیوه بد است و در هر نظامی. دفاع از دموکراسی ما باید ذاتی باشد و نه از سر لج بازی با گروهی خاص. سازندگی هر چقدر هم زیاد باشه، دیکتاتوری بدتره و بی عاقبت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
یه عکس مونده به آخر چقدر دموکراسی حاکم است .
احمد
Germany
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
عجب دورانی داشتیم ها :)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
واقعاً
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
یه بار زور چادر رو از سر برمیدارن یه بار زور چادر روی سر میزارن معلوم نیست که باید ایران رنگ آرامش و آزادی بگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
هرچیز بد را مسلما باید اگر با نرمش نشد با زور بردارند ولی چیز بد را نمی توان بازور بگذارند و بین این دو فرق است مزاحمت به ناموس مردم را باید با ارشاد برطرف کرد و اگر نشد با مجازات مزاحمت کنند باید مزاحمت برداشته شود بنابر این بیحجابی یک ناهنجار است که باید با نرمش قانع کرد و الا باید با زور آن را انجام داد
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
تو مملكت ما همش زور بي حجابي به زور حجاب هم به زور . فقط شعور شناخت انسان فراموش شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
بهتر
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
لعنت بر رضا خان
ناشناس
Finland
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
شما خیال می کنی الان صحرای محشر شده، شما و دوستان وایسادید یه طرف و تابلو ی انا الحق زدن بالای سرتون!!!!!!!!
حسین
Netherlands (Kingdom of the)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
لعنت بر کسی که تاریخ نمیخونه!!
ناشناس
United States of America
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
آره لعنت بفرست به کسی که راه آهن سراسری و جاده ها و دانشگاه های مادر کشور و سیستم سراسری برق و آب را درست کرد. فقط مراقب باش این لعنت کردن کمونه نکنه به خودت.
بیتا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
آقا یا خانم ناشناس اون هم برای بیگانگان بود از جمله شوروی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
چقدر تابلو با نرم افزار رای منفی میدهند
آبدارچي سياسي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
وای بر كسي كه فكر مي كنه تمام مورخان راست ميگويند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
رضا خان هرچه آبادانی ایجاد کرده برای مردم نبوده بلکه برای راحتی کشورها قدرتمند بود ه مثلا در شمال کشور اگر راه آهن زده بیشتر برای تدارکات شوروی سابق بوده که سربازانش را بیشتر به کشور وارد کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
منصفانه اگه بخوايم قضاوت كنيم رضا شاه خادم بود يا خائن؟ بنظر شما كدوم؟
ناشناس
Germany
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خادم= +
خائن= _
منصف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
شاید دیکتاتوری وطن پرست که خدمات زیادی کرد.
(گاهی دموکراسی و نظر اکثریت جواب درستی نیست. خصوصا" درجوامع عقب مانده نظیر ... )
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خادم همراه با اشتباه .بعضی ها فکر میکنند ایران وسط اروپا بوده بابا رصا شاه هم مثل بقیه بود دکترای علوم سیاسی که نداشت ملت هم 99 درصدشون بیسواد بودن چیکار میتونست بکنه
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
همه جوره خائن
ناشناس
United States of America
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
80% خادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
+
حاج صادق
United Arab Emirates
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خادم نادان.
خوب بود ولی اینقدر شعور نداشت بفهمه با دیکتاتوری پیشرفت واقعی حاصل نخواهد شد.ظاهرآ درک این نکته سخته...
سعید
Iraq
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
"منصف" جان شما هم در همان جامعه عقب مانده زندگی می کنی و بخشی از انها هستی
استارتر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
خوب رضاخان یا نخواست یا نتوانست دمکراسی ایجاد کند. یعنی اصولا اینطور بزرگ نشده بود. باید به خواستگاه اجتماعی او توجه کنیم بعد ببینیم چه انتظاری از او داریم.

ولی کارهای اساسی او که ستون فقرات آینده ایران شدند و تا همین الان موجودند و غیر قابل انکار هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
+
ناشناس
Finland
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
دیکتاتوری بود که پیشرفت به ارمغان آورد. در دوره زمانه ای که نرخ سواد 20 درصد بود و مافیای خان ها حکومت میکردند این دیکتاتوری لازم بود. در بعضی کشورها که من اسمشونو نمیگم، هم دیکتاتوری هست و هم سرعت پیشرفت متناسب با امکانات کشور نیست.
ashaqe.parsiblog.com
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
اصلا قضاوت خادم یا خائن بودن رضاخان رو بزارید سعی کنید خودتون خادم باشید و خیانت به خودتون و مملکت نکنید.
خادم
United Arab Emirates
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
یه خادم بی شعور کمی هم خودخواه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
نبايد سياه و سفيد به قضيه نگاه كرد
حتماً هم نكات مثبت داشته و هم منفي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
فقط خادم ووطن پرست واقعی
منطق ریاضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
اگر به یک سئوال دو گزینه ای از 100 نفر 99 به الف و یک نفر به ب رای بدهند ، در نگاه اول نمیتوان گفت که گزینه ب حتما غلط است ، شاید تعداد افرادی که به اون سئوال جواب دادن آدم های بی سوادی بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
تنها شاه خادم فقط هم برای همین بود که کنار گذاشته شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
عده ای هنور نمی دانند که اگر نبود بجای قطار باید سوار الاغ میشدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
خادم...تنها شاه وطن پرست..که اگر وطن فروش بود هر گز کنارش نمیگذاشتن
ناشناس
Germany
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
خودت فكر كن ببين خادم بود يا خائن. اين همه جاده و تونل و.... از كجا امد برو تاريخ را بخوان رضاخان عزيز ساخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
دیکتاتور خادم دست نشانده
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
با مشاهده بعضی عکسها آدم به این نتیجه میرسه که بعضیا بهتره همون حجابشونو داشته باشن و بدون حجاب دیده نشن!!!!!!
ناشناس
Finland
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اینو موافقم. بعضی ها براشون حجاب زینت میباشد! :)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
هههههههههههههههه
اینقدر زشتند ؟؟؟؟
اوس ممد
United States of America
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
تو فکر میکنی اروپائی ها بهتر از این ها بودند.چشمتا واکن فیلم های سیاه و سفید گذشته را نگاه کن
17 دی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عکس یکی به آخری خیلی جالبه.
"درجات مختلف حجاب و بی حجابی "
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
مثل اینکه خیلی تو کف عکسه موندیا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
انچه که ما فهمیدیم این بوده که کشف حجاب منظور برداشتن نقاب از صورت بوده و خانمها کلاهی بر سر گذاشتند که نتیجه ان پوشش حجابی بوده که بمراتب از پوشش امروزی بانوان ایران اسلامیتر بوده است
ناشناس
-
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
احسنت درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
احسنت
كيشو
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ديروز كشيده شد ز سرها به زمين
امروز شده است چادر ارزنده ترين
شايد كه به زور كشف گردد فردا
من بعد حجاب زن نه آن است نه اين!
یک دوست
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
یک چوپان سیاه ایستاده و اوامر اربابش را پیاده میکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اگر اجرا میکرد تبعیدش نمیکردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
کتاب بخون....اگر اوامر را اجرا میکرد چرا از کار کنارش گذاشتن؟
ناشناس
Japan
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عکس شماره 4 نشون می ده حجاب چیز خوبیه واقعاً
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
بابا دمت گرم عجب حرفی زدی
ناشناس
Germany
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
می دونی اون عکس متعلق به چه زمانیه که این جوری حرف می زنی؟! می دونی اگه خود تو توی اون دوران و تحت همون شرایط نکبتی بودی چه ریخت و قیافه ای پیدا می کردی؟!!!!
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
هه هه هه هه..........
بپا شب به خوابت نیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
بلا به دور ! اینا چرا اینقد ترسناکن !!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اجداده خودتن
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
عجب جوابی بهت داد. :))))))))))))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
برای همینه نمیشه دختر ها رو بدون ارایش نگاه کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
رضا خان
لایک
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عکس چهارمی خیلی با حال بود کلی خندیدیم
ناشناس
Germany
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خجالت بکش. این عکس های فلاکت بار گریه داره نه خنده. ننگ بر قاجار...
ناشناس
United States of America
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ننگ بر قاجار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
ننگ بر قاجار ننگ بر پهلوی
ناشناس
Seychelles
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
نه اینکه الان زور حرف اول را نمی زنه! با زور نه میشه اجباریش کرد نه میشه برش داشت تاریخ ثابت کرده حالا کو گوش شنوا (البته حذفش می کنید )
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عاقبت خيانت به خدا درس عبرتي است .
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
البته برای همه !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
پس خیانت نکن
شهاب
-
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
رضا شاه اشتباه کرد ... باید گشت ارشاد میذاشت تا مردم رو به زور چادر سرشون می کرد اون موقع مردم خودشون کشف حجاب می کردند ...
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خیلی باحال گفتی دمت گرم +++++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
:)
عبدالمجید
Kazakhstan
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
مردم خودشان باید بدانند .نه اینکه حکومت به اجبار سرشان کند یااینکه به اجبار ازسروتنشان دربیاورد .این دست خودشخص است که بداندحیاخوب است یابد .وتمام ادیان الهی همه رابه پاک دامنی وعفت شفارش کرده اند واین حجاب مختص ما مسلمان نیست درک انسان ازخدا ودینش مهم است امروز ه انسان بیسواد نداریم که بخواهد کس دیگری برایش خط ونشون یادش بده
ناشناس
United States of America
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
"کاش تا آخر میخوندم+ نمیدادم.بشکنه دستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
اشتباهی منفی دادم،
کاملا درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
یه روز زور برای برداشتن یه روزم زور برای گذاشتن ! واقعاً مملکته داریم ؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
آنموقع حکومت بزور میخواست حجاب را از سر زنان بردارد مردم مقاومت میکردند الان برخی زنان میخواهند حجاب از سر بردارند حکومت مقاومت می کند بنظر می آید مثل هر مقوله ای این مسئله هم همیشه موافقان و مخالفانی دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
طفلکی زنان آفتاب ومهتاب ندیده ایرانی که مجبور شدند حجاب هایشان را بردارند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اینهایی که من میبینم همه آفتاب سوخته هستند
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
زنان اون دوره واقعا زجر کشیده بودند
mehdi
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
هیچی‌ به زور و جبر نمیشه..، چه با حجابی و چه بی‌ حجابی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
پس مزاحمتهای جوانان برای دختران نیز آزاد باشد و به زور جلوی آنها را نگیرند و خودشان آزادانه دست این کارها بردارند آیا می شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
وضع حجاب خانمها خیلی بهتر ار الان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
نه حجاب نه کشف حجاب زوری نمیشه
روح الله
United Arab Emirates
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
حالا هم که همون زوره! حجاب اختیاری نیست اینجا اجباریه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
یه نگاه به وضعیت اسف بار حجاب بندازی بد نیست!
ناشناس
Finland
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
فرارو اين عكس چهارمي كشف حجاب بشه نشه چه فرقي به حال اين ميكنه.....
ناشناس
United States of America
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
به انسانیتش احترام بذار
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
دقیقاً مثل الان که زور در مورد با حجاب کردن ملت حرف اول را می زند و به همین دلیل نه رضاخان موفق بود و نه این حکومت!!!
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اتفاقا چون رضاخان با زور موفق شد در این دوران هم به این نتیجه رسیدند که این ملت جز زبان زور را نمی فهمند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
الانم که زوره داره حرف اول می زنه
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ولی مطمئن باش که زور حرف آخر را نخواهد زد و بالاخره روزی ایران از دست تفکر رضا خانی آزاد خواهد شد و "اختیار" جای "اجبار" خواهد نشست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
هروقت ما مرديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
تفکر رضا خانی تفکر پیشرفت بود
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عجب كشفي كردند اين ها در آن زمان ! دليل عقب ماندگي ايران از غرب روسري يك متر در يك متر يا چادر دو در چار بوده.هنوزم انديشمندان و متفكرين بزرگ دارند تفكرات خرج آن مينمايند و زنده باد و مرده باد ميگويند بسي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
چرا از دیگر کارهای رضا شاه که به اذعان دوست و دشمن مفید و ارزشمند بوده یاد نمیکنید؟
تو در وی همان یک عیب دیدی که هست؟
ز چندان هنر چشم عقلت ببست؟
خدمتگزار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
این عکسها به مناسبت 17 دی روز کشف حجاب گذاشته شده.
ولی واقعا" هر کسی رو باید با تمام اعمالش و نیاتش و دلایل کارها و همعصرانش شناخت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خدا رضاخان ملعون رو به بدترین عذاب ها در آخرت نصیب کنه،
لعنت خدا بر رضاخان
ایرج
Kazakhstan
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
نه اینکه حالا که حجاب اجباری شده همه چیز درست شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
وقعا اینای که رای منفی دادن عقلشون سر جاشونه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
هيچ شاهي به اندازه رضا شاه در ايجاد زيرساختهاي لازم براي اين مملكت نكوشيده است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
پبشنهاد میکنم مقاله دکتر زیباکلام در شماره 23 مجله نسیم بیداری را برای شناخت بهتر رضا خان مطالعه کنید. بدانید هیچکس مطلق خوب یا بد نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اینا که منفی دادن،در همین کشف حجاب رضا خان شریکند إن شاء الله
ناشناس
Germany
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عجب کینه مخوفی!
عاقل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
بهترین جواب برای شما را ناشناسی که در مورد "زیرساختهای کشور" نوشته اند داده اند.میخواهید باور کنید یا نه !
خوشحال
Finland
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
دمش گرم اتفاقا چه باحال بود این عکسا!!!
دبیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
یک نفر میتونه به من بگه این خدمات خدمات مه میگن رضاخان انجام داده چیه راه آهنی که از ناکجا به ناکجا آباد میره یا ارتش پیزوری که فقط به درد قلدر بازی های خود رضاخان میخورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
هر وقت آخرت شد معلوم میشود چه کسی عذاب میبیند و چه کسی بهشت میرود ان شالله!!جناب ناشناس!تو که خدا نیستی !هستی!؟ان شالله که ریاکاران انسان نما در همین دنیا عذابشان را ببینند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
چناب دبیر ملت به هر دلیلی سلطنت رو برداشتند این حق ملته ولی بهتره یه نگاهی به عکسهای قبلش بندازی گوشی دستت میاد.یه سرچ کن تو اینترنت
مهرداد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
لعنت خدا بر توی ملعون وهمفکراتون که این مملکت رو با این همه ثروت خدادادی به این نکبت وفلاکت انداختین که کمترینش اینه که هر جای دنیا که میریم تا انگشت نگاریمون نکنن وکلی خفت وخواری نصیبمون نکنن راهمون نمیدن..اینه عزتی که شما برامون ساختین..میدونم منتشر نمیشه لااقل خود فرارویی ها بخونن کافیه.
ناشناس
United States of America
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
یکی پرسیده این هایی که منفی دادند عقلشون سر جاشونه؟ میخوام بگم وقتی کتاب های تاریخی ما تفاوت امکانات سال 1300 با 1330 را در خود درج نمیکنند یک آدم ناشی فکر میکند خودش درست فکر میکند و اکثر آدم ها اشتباه میکنند. آن هم در مورد وقایع تاریخی 100 سال گذشته که مانند آینه در برابر چشمان ما هست.
ناشناس
United States of America
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
در جواب "دبیر" یک لیست کوتاه از کارهای مهم:
دادگستری ایران
اداره ثبت اسناد
دانشگاه تهران
شناسنامه دار کردن همه مردم ایران
متلاشی کردن مافیای ایران (خان سالاری) چیزی که در ایتالیا هنوز از بین نرفته
احداث اولین شبکه های لوله کشی آب شرب شهرهای ایران
توسعه شبکه برقی شهرهای بزرگ
سیستم راه آهن سراسری، در حالیکه دولت های فعلی به ندرت تونسته اند آن را گسترش دهند
شبکه جاده ای کشور به خصوص احداث جاده تهران شمال معروف به جاده چالوس که کار با امکانات آن زمان کار بسیار دشواری بود
رادیو ایران
بانک سپه، بانک ملی ایران، بیمه ایران که همه از اولین ها بودند
ناشناس
United States of America
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
هيچ شاهي به اندازه رضا شاه در ايجاد زيرساختهاي لازم براي اين مملكت نكوشيده است. ++++++++++++++++++++
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خطاب به دبیر بخوان تا بدانی:

رضاشاه، راه آهن مورد نظر خود را، بر این اساس قرارداد که حتی الامکان به خنثی کردن مزایای احتمالی دولت های خارجی بینجامد. راه آهن او، از نوع ریل استاندارد بود، در حالی که راه آهن شوروی از نوع ریل عریض، و راه آهن انگلیس در عراق، از نوع ریل باریک بود، و انگلیسی ها پیشنهاد تاسیس اتصال راه آهن واقع در مرز بصره یا خانقین به مرز ایران و عراق را با این نوع ریل کرده بودند. برای اینکه راه آهن ایران را حتی الامکان دور از راه آهن عراق قرار دهند، بندر جدیدی به نام «بندر شاهپور» (در تنگه خلیج فارس موسوم به خورموسی) ساخته شد. بندر خرمشهر، مستقیما در خلیج فارس قرار نداشت اما از طریق جزیره آبادان، و چند میل آب های داخلی، به خلیج فارس متصل می شد و در نزدیکی شهر بصره قرصعب العبور به شرق خرم آباد می رفت، و در این گشت و گذار، به ارتفاع هفت هزار پایی سطح دریا می رسید. اگرچه بروجرد و همدان را در بر نمی گرفت، اما در عوض، از شهرستان دورود به اراک می رفت که مرکز قالی بافی بود. در رار داشت؛ در حالی که موضوع آب های آن (اروندرود) مورد اختلاف ایران و عراق بود. با وجود این، خارجی ها بندر خرمشهر را ترجیح می دادند. در دوران جنگ دوم جهانی متفقین خط آهنی را از اهواز به خرمشهر کشیدند تا راه آهن سرتاسری ایران به این «ترمینال» مهم، متصل شود. برای اینکه روس ها نتوانند به آسانی داخل ایران رخنه کنند، خط راه آهن سرتاسری را به بندرانزلی متصل نکردند، بلکه بندر جدیدی به نام «بندر شاه» ساخته شد.
این بندر که در ضلع جنوب شرقی دریای خزر ساخته شد، چون راه دریایی کمتری از بندر شاهپور داشت لذا عملا قابل استفاده نبود، و بندر انزلی به صورت تنها بندر مهم، در ساحل جنوب شرقی خزر باقی ماند. اما راه آهنی که از میان ضلع شرقی دریای خزر می گذشت، استان گیلان را پشت سر می گذارد و به استان مازندران که رضاشاه در آنجا به دنیا آمده بود، و در این استان، املاک زیادی داشت و کارخانه های پنبه پاک کنی و ابریشم بافی تاسیس کرده بود،می رسد. قبلا انگلستان کشیدن خط آهنی را از اهواز (در خوزستان) به خرم آباد، مورد بررسی قرار داده بود که دولت ایران از این اطلاعات، استفاده کرد. البته، قبلا خرم آباد به عنوان یک خط اصلی، مورد استفاده قرار گرفته و خارج از چارچوب راه آهن برنامه ریزی شده بود. این راه آهن، با گذشتن از مناطق کوهستانی ژیم جدید رضاشاه، نام برخی شهرها تغییر کرد یا نام های باستانی بر آنها گذارده شد.
این خط آهن به قم و تهران می رسید، تهران ۶۰۷ مایل با خلیج فارس فاصله داشت و یک خط راه آهن ۲۸۵ مایلی، به بندر شاه (کنار دریای خزر) می رفت. در ضلع جنوبی راه آهن سرتاسری، ۱۲۷ تونل (هر تونل یک میل و نیم طول دارد) وجود دارد. در ضلع شمالی آن، ۸۵ تونل و ۱۰۶ پل قرار دارد. در این قسمت، منطقه یی وجود دارد که اگر قطار آن را به صورت پیچ در پیچ بپیماید، ۴۰ میل است و اگر بطور مستقیم طی شود، ۲۰ میل خواهد بود. در این منطقه، خط آهن به ارتفاع چهارهزار و۵۰۰ پایی دریا می رسد. از این رو به خوبی می توان دریافت که راه آهن یک دستاورد بسیار بزرگ بود. در نظر بود که شاخه های راه آهن به تبریز (در شمال غربی) و مشهد (در شرق) و یزد (در جنوب شرقی) برسد. شاخه های مشهد و تبریز در ۱۳۳۶ شمسی و ۱۳۳۸ تکمیل شدند، اما شاخه یزد هنوز ساخته نشده است. دراردیبهشت ۱۳۰۴ تصمیم گرفته شد که راه آهن ایران بدون کمک مالی خارجی ساخته شود و هزینه آن از طریق وضع مالیات بر چای و قند و شکر تامین شود. ایرانیان دندان های بسیار شیرینی خوری دارند، و از سال ها پیش، چای جایگزین قهوه، به عنوان نوشیدنی عمده شده بود. طرح دولت در این زمینه، در ماه های اسفند ۱۳۰۴ و فروردین ۱۳۰۵ از سوی مجلس به تصویب رسید. کار تاسیس راه آهن از اواسط مهر ۱۳۰۶ آغاز شد. این طرح، ابتدا زیرنظر مهندسان مشاور امریکایی و یک کارشناس آلمانی (به نمایندگی از سوی دولت ایران) قرار داشت. در فروردین ۱۳۰۷ یک سندیکا مرکب از شرکت امریکایی «اولن» و شرکت های آلمانی «فیلیپ هولتمان» «جولیوس برگر» و «زیمن باو» تاسیس شد. مسوولیت قسمت شمالی راه آهن بر عهده آلمان ها بود و امریکایی ها عهده دار قسمت جنوبی آن بودند.
قسمت میانی بندر شاه و ساری (مرکز استان مازندران) در آبان و آذر ۱۳۰۸ تمام شد و قسمت جنوبی (از خلیج فارس تا مدخل کوهستان های اندیمشک) نیز در همان زمان، به اتمام رسید. ۱۳۱۰ شمسی در کار احداث راه آهن سرتاسری وقفه یی ایجاد شد، اما دوباره از سر گرفته شد. در سال ۱۳۱۲ شمسی شرکت «کامپساکس» به عنوان مهندس مشاور عهده دار کارها شد و انجام کار را به چند پیمانکار اروپایی داد. برای نخستین بار، برخی از پیمانکاران ایرانی، طعم مقاطعه کار فرعی را از لحاظ تهیه مصالح و حمل و نقل، چشیدند. دولت ایران با تعیین شرکت های مختلف از اینکه ایران زیر نفوذ غالب یکی از آنها قرار گیرد، جلوگیری کرد. همچنین در صورتی که اشتباهی در انجام کارها پیش می آمد، همه دولت های متبوع شرکت های خارجی، مسوول بودند. شرکت انگلیسی «ریچارد کاستین» یکی از قسمت های صعب العبور کوهستانی در جنوب ایران را، تکمیل کرد. سایر قسمت ها، به شرکت های بلژیکی، ایتالیایی، سوئدی، چکسلواکی و سویسی داده شدند.

منبع روزنامه آفتاب
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
قابل توجه اون دوستی که گفته چی کار کرده شما فقط برو تونل کندوان رو نگاه کن ببین چطوری با دست کندن ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
به این بالام جانی که گفته خدمات رضا شاه چی بوده که اینقدر می گن می خواستم جواب بدم فقط یک قلم همین شناسنامه ای که داری و اسم و رسمت معلومه از خدمات رضا شاهه و قبل از اون هر پدری اسم فرزند خودش رو گوشه یه قران می نوشت که بعدا فقط بدونن اسمش چی یوده و کی دنیا اومده تازه اگه پدره سواد داشت بقیه که هج!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
درود بر عباس.
وحید
United States of America
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
عقلمون سر جاشه.شما فکر میکنی هرکی مثل شما فکر نکنه عقلش سرجاش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
مرد مومن میخواستی تواون چند سال چند کیلومتر راه آهن هم نسازه ، اونم با کمک خارجی ها !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
اگه اون چند تا کاری که شما میگید رو هم انجام نمیداد که دیگه مترسک بود !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
اگه مستحقش باشه خداوند خودش بهتر از تو میدونه نیازی نیست تو انرزی خودت را هدر بدهی!!!!!!!!!!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
برات متاسفم همشهری باادبیاتت
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اولا کشف حجاب نه متحدالشکل کردن پوشش آقایان و خانمها
ثانیا اگر به زور است و از دید شما زشت لطفا گشت ارشاد را جمع کنید .
به قول حضرت امام پدران ما شما را انتخاب کردن و روش شما را. ما که شما را انتخاب نکردیم
موافق
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
آفرین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
میلیونها مثبت به این نظر
ناشناس
United States of America
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
احسنتتتت
غزل
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=.....سه هزا میلیارد مثبت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
راست گفتي حرفتو بايد طلا بگيريم
متعجب
United States of America
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
به هر حال این زنهای بیچاره بازیچه سیاستمداران شده اند یکی توی سرشان میزند وروسری از سرشان برمیدارد یکی هم توی سرشان میزند وروسری سرشان میکند چه میشود کرد مشکلات ومعضلات مملکت ما با نیم متر روسری درارتباط است.
ناشناس
Spain
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
گذشت زمان همه چیز را مشخص میکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
بنظر من هیچ فرقی نیست بین حجاب اجباری و بی حجابی اجباری
نسوانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
با اجبار در هر دو مورد مخالفم ولی آیا با اینکار نیمی از جامعه که در اندرونیها بودند و نادیده انگاشته میشدند (البته بجز در موارد توطئه) به دنیا برگشت داده نشدند؟
یادمان باشد در قرآن خداوند مردان و " زنان " را مورد خطاب قرار میدهد.
ناشناس
Germany
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
تمثال مبارک چهارمی زن است یا مرد خداییش شوخی نمی کنم ، اگر مرد است چه ربطی به قظیه حجاب دارد ، و اگر زن است چه با صفا ست .
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اگر به هنرنمایی نوادگان مثلا متجدد آن عکس چهارم در این صفحه نگاهی بیندازید می فهمید آن زن مکشوفه مضحکی بیش نیست مثل بقیه مکشوفگان مضحک امروز و دیروز
یکی از مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
یکی از همان زنان عقب نگهداشته شده است که "در پستوی خانه نهان باید کرد" .
ناشناس
Japan
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
برادر، فکر کنم از مریخ اومده باشه قیافش به زمینیا که نمی خوره
ناشناس
Finland
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
کلا از اول همه چیز تو ایران با زوربوده.کشف حجاب،خود حجاب.
چه زبان بدی داریم ما.
عجم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
رضا شاه چه نامحرم نمی دانم چه علاقه ای به محرم داشته
عجم بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خدا لنت کنه وسیله حمل ونقل ای که رضا شاه رابه ترکیه برد واو چشم اش به محرم خورد و...
مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خدا کمی عقل و سواد بده والله.
بشین تو خونه چشمات رو ببند که خیلی مسلمونی!!!
" سیروا فی الارض " : دنیا رو بگردید در قرآن برای چی اومده ؟ خوندن چند جمله عربی و نفهمیدن و گریه کردن و حاجت خواستن ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
نظورت از لنت همون لنت ترمز اون وسيله اي هست كه رفته تركيه گفتي در ماه محرم؟
ناشناس
Germany
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
نظرات شما که ماشالله از تریبون آقای یامین پور شنیده می شه. آدم می فهمه چقدر عمیق فکر می کنید
مجیدی
United States of America
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
آخ گفتی. لنت چقدر گرون شده. دیروز یه آشغال چینی رو خریدم 15 تومن. اصن یه وضی
toghrol
United States of America
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
آقا مزنه لنت خوب چینی درجه 1 واسه پراید چه قیمته؟
ناشناس
United States of America
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
لنت واسه تندر90 کم گیر میاد؟ جریان چیه؟ میخاد گرونتر بشه؟
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
کاش خانم های محترم متوجه می شدند که حجاب یک وقار و سنگینی و ارامش برای خودشان است و ایجاد یک حریم برای جلوگیری از نزدیک شدن مردان هوسباز و مریض و اینهمه بازیچه مردها نمی شدند .اگر خانمها کمی در مورد حجاب در تمدن های گذشته(قبل از اسلام ) تحقیق کنند متوجه خواهند شد که حجاب در تمدن هایی که برای زن ارزش قایل بوده اند وجود داشته حتی در دینهای یهود ومسیحی و از همه مهمتر در تمدن ایران باستان و زمان کورش کبیر و زنهایی که از خانواده های سطح پایین و لاابالی بوده اند بی حجاب بوده اند و همیشه در دسترس بقیه مردم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
خواهشمند است منابع تحقیقات خود را اعلام فرموده و از روی شکم نظر ارسال نفرمایید.
جاده قضاوت
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ضمن اینکه با حجاب " اختیاری " موافقم باید بگم کاش در مورد مردان هوسباز و مریض هم فکری بشه که این راه " دوطرفه " است. چرا که زنان باحجاب هم مورد آزار و اذیت این قبیل "موجودات" قرار میگیرند!

زنان
ریشه درخت
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ریشه رو باید شناخت برادر من نه اینکه شاخ و برگ را قطع کنیم بدون فایده.
مشکل اخلاقی زن و مرد نمیشناسد و جامعه بی اخلاق و بی قانون با هیچ جبری درست شدنی نیست.
یه دختر چادری
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
به زنان باایمان نیز بگو که دیده هاشان را فرو گیرند و عورتهاشان را نگاه دارند و زیور و زینت خود را - مگر آنچه از آن آشکار آمد- ظاهر نسازند و باید که روسریها و مقنعه هاشان را بر گریبانهاشان فرو گذارند و پیرایه های خود را ظاهر نسازندمگر برای شوهرانشان ، یا پدرانشان ، یا پدران شوهرانشان، یا پسران خواهرانشان ، یا زنانشان ، یا مملوکان ، یا دیوانگان و افراد ابله ، یا کودکان غیر ممیّز»
ناشناس
Germany
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
متاسفانه بیش از یک منفی نمیشود داد.
سعید
Canada
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
مرد جلو خودش رو نمیتونه بگیره و زن رو فقط به چشم این چیزها نگاه میکنه یک فرهنگ غلط کرده که شما بابش کردید شما به مردها هم توهین می کنید و اونها رو در سطح حیوان پایین میارید بخاطر یک سری دیوانه که نباید بقیه رو عذاب داد. کاش شماها وقار داشتید و مثل یک انسان با زن برخورد می کردید
ناشناس
Finland
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
بله تحقیق کنی همینطور میفهمی که در هیچ دوره تاریخی، حجاب یک مسئله زوری نبوده. ضمن اینکه یک تحقیق کوچک دیگر هم بکنی، خواهی فهمید که در میان 200 کشور دنیا در حال حاضر فقط در ایران مدعی آزادی نوع خاصی از پوشش اجباری است.
رها
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
شما كه اينجور جر جر مي كني اول بيا و بگو چرا اينهمه مرد هوسباز بايد باشه . چرا توي تركيه با حجاب و بي حجاب مثل آدم كنار هم زندگي مي كنن . چرا با اينكه حجاب اجباري نيست آمار محجبه هاشون از ما بيشتره (تاز هبا اون حجاب سفت وسخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
شما خودت احساس توهين نميكني من كه يه زنم با چادر و مانتو وروسري و... دارم به تو ميگم تو شعور برخورد درست با من رو نداري پس بايد خودم رو از تو بپوشونم والا من جاي شما مردا باشم يه همچين زني ببينم فكر ميكنم داره بهم توهين ميشه انگار من به همه نظر دارم
فرزند قوم آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
حجاب شان 100برابر الان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
به نظرم 2/98 بيشتر نيس!
naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
درود بر آزادی و روشنفکری. بی دلیل نیست هر ملتی که آزاد است مشکلات جورواجور مملکتش به حداقل میرسد. حالا برعکسشو فکر کنید...
ناشناس
United States of America
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
واقعا.هر که درکش بیش دردش بیشتر. دردمندای ایران کم هستن متاسفانه
2012
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اینکه رضاشاه در ارتباط با کشف حجاب اشتباه کرد شکی نیست.
ولی یک پیشنهاد به برخی دوستان آتیشی دارم:
هیچگاه خوبیهای گذشتگان خود را مردود نکنید.
کارهای نیک گذشتگان را پاس بداریم.
2013
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
با حجاب و بی حجابی " اجباری " صددرصد مخالفم ولی گاهی لازم است کمی زور به جامعه ای که ناآگاه و دگم و بسته است وارد بشه تا شاید باعث شه چشمشون باز بشه و راههای دیگه رو هم ببینند.
ناشناس
Germany
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
عکس چهارم چقدر دلرباست
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
انشاالله نصیبت شه.حالا که خوشت اومد.
:))))
مشتاق
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
چراهیچکدام از پرچم های ایران در اونوقت شیروخورشید نداره؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
هرچه بود به این مملکت خدمت کرده اونم تو دوران خودش با اون مشکلات وسختیها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
کشف هم کشفای قدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
روزی عکسهای این دوره که در آن حجاب اجباری است در سایتهای مشابه قرار می دهند. (اجبار همیشه معظل است )
ناشناس
Germany
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
دوستت دارم ناشناس عزیز
ناشناس
Germany
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
اون روز میرسه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
من با خشونت با بی حجاب ها مخالفم همانطور که رهبر انقلاب گفت نباید با اونا به تندی برخورد کرد اکثرشون پایبند انقلاب و نظام و کشورند اما اشکالی در ظاهر دارند .

ما هم هزاران اشکال در باطن خود داریم.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
انصافا اعمال رضاخان نتیجه خوبی داشت و آن انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران به رهبری آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه.

لطفا رای منفی فراموش نشود برای شادی روح اینجانب و نمایش درصد سوختگیتان :)
ناشناس
Germany
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اعمال رضاشاه نه، اشتباهات پسرش:((
کاملاً اشتباه گفتی.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
azizam ma yad gereftim ab ra berizim onjaee ke misooze
پرسشگر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
من نمیدونم فلسفه " با فیلترشکن " آمدن شماها اینجا چیه؟
میخواید بگید " خارج از این بهشت برین " که ساخته اید هستین و دارید و این افاضات رو میفرمایید ؟؟؟؟؟؟؟
یا پز فیلترشکن تون رو میدید؟
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
حالا که چی؟
ناشناس
United States of America
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
بالاخره ادب بانیان این تفکر نمایان است
شناسا
Germany
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
در این درگه که گه گه که که و که که شود ناگه
به امروزت مشو غره که از فردا نه ای آگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
همیشه حواستون باشه کی ر ضاحان روسر کار آورد و کی اونو برد اونوقت میبینید حجاب جایگاه چندم رتبه مشکلات است
هانیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ینی میشه الانم بشه....
پایه واسه همراهی زیاده ها.خودم یکیش
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
گاهی دموکراسی و نظر اکثریت جواب درستی نیست. خصوصا" درجوامع عقب مانده نظیر کشور خودمون که با یه گونی سیب زمینی یا یه کم پول یارانه و ... عوض میشیم
ناشناس
Germany
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
گونی سیب زمینی و پول یارانه... همه جای دنیا مردم پیشرفت می کنن ولی مسئولان ما ظاهراً از لج پهلوی ها دچار نوستالژی دوران قاجاریه هستند...
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
رضاخان را بايد از قبر درش آورد و دوباره چوبش زد بخاطراين كاربدحجابي اش
عباس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
خوب شد شما (استغفرالله) خدا نشدید!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
فرارو جان دست گلت درد نكنه. عكسهاي قشنگ گذاشتي. مارو بردي به خاطرات شيرين گذشته.....
ناشناس
United States of America
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
2 تا عکس اخری عالین...خصوصا یکی مانده به اخر واقعا جالبه..ممنون فرارو
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
مستر همفر جاسوس انگلیسی مینویسد:

«زنانِ آنان دارای حجاب محکم هستند که نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست». «به هر وسیله‏ ای که شده باید زن مسلمان را از حجاب اسلام خارج کرد و بی حجابی را در بین مسلمانان رایج نمود و ابتدا برای گول زدن آنها [برای این] که حجاب را کنار بگذارند، باید به آن‏ها تفهیم کرد که حجاب به صورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست».

حکایت کشف حجاب،/ ، مؤسسه‌ی فرهنگی قدر ولایت، ۱۳۷۳، ص ۷و۱۳
kh
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
من نمیفهمم واقعا اوناییکه منفی دادن به چی منفی دادن؟!!!!!!!
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
انقلاب مشروطه در ایران خیلی زودتر از ترکیه و روسیه شروع شد و تقریباً زمان شروع آن واقعه توتون و تنباکو بود. انقلاب مشروطه بوسیله روسها(به توپ بستن مجلس)، فشار ترکیه یا به عبارت بهتر عثمانی، و صد البته ارتجاع کاملاً وابسته آن روزگار یعنی شاهان قاجار سرکوب شد. یکی از نوکران ودر حقیقت نوکر نوکر بیگانگان، رضا خان قزاق یا در دورانهای بعد رضاشاه بود. معلوم است که دست پخت چنین شخصی برای مملکت چه خواهد بود
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
پاره ای از خدمات رضا شاه:

- سرکوب یاغیان در سراسر ایران و تحکیم قدرت حکومت مرکزی
2- تشکیل ارتش نوین ایران و متحدالشکل کردن لباس لشگریان و تصویب قانون نظام وظیفه در سال 13033-
3-برچیدن حکومت دست نشانده شیخ خزعل در خوزستان و بازگرداندن این خطه به ایران
4- احداث راه آهن سراسری با کمترین امکانات مالی وفنی
5- بنیان گذاری دادگستری و الغای کاپیتولاسیون و سپردن محاکم شرع به قضات حقوقدان ایرانی
6- تاسیس بانک ملی ایران و کوتاه کردن دست انگلیس از دارایی های ایران
7- بنیان گذاری نیروی دریایی
8- بنیان نیروی هوایی با خرید چند هواپیمای یونکرس از آلمان
9- الغای امتیاز نشر اسکناس توسط بانکهای خارجی و اختصاص آن به بانک ملی ایران
10- تاسیس موزه جواهرات ملی ایران
11- تدوین تعرفه گمرکی و واریز درامدهای آن به حساب دولت
12-الغای امتیاز نفت دارسی وعقد قرارداد جدید بر اساس منافع ایران با شرکت نفت ایران و انگلیس
13- کارگذاردن نخستین سنگ بنای دانشگاه تهران در سال 1312 و راه اندازی آن یک سال بعد از این تاریخ
14- تاسیس بانک کشاورزی
15 تدوین واجرای قانون تغییر لباس مردم(به شکل لباس های امروزی)
16- تاسیس و راه اندازی کارخانجات دخانیات ایران
17- تاسیس بانک رهنی برای گسترش خانه سازی در کشور
18- اعزام اولین دانشجویان ایرانی به اروپا برای آموختن فنون جدید
19- ساختن راه ارتباطی با شمال ایران و بنای تاسیساتی چون پل و رسک و تونل کندوان در دل کوهها
20-اجرای طرح نام فامیلی برای مردم
و ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
میخواستی این کار ها رو هم انجام نده ، هر کس با انصافی تو هر دوره شاهی خود باید چند برابر اینها کار انجام بده تاسیس بانک و ... تغییر لباس و از بین بردن حکومت یه لات هم واسه شاه شد خدمات ؟؟ در زمان ماد ها هم هرشاهی روی کار می اومد سپاهیان خودش رو تشکیل میداد و واسه سهولت رفت و امد راه های پر رفت و آمد رو درست میکرد و حکومت های کوچک رو سرکوب میکرد ، به همین چیز ها قانع شدیم که روزگارمون اینه !!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
عزیزم چرا فرا فکنی میکنی؟
1-بعد از الغای قرارداد دارسی،قرارداد ننگین 1933بسته شد که خیلی بدتر از اون بود به طوری که رضاخان هرگونه نوشتن مطلب در مورد قرارداد رو در جراید و مطبوعات ممنوع کرد
2-مگه میشه به زور به مردم یک نوع لباس پوشاند؟این آقا این کارو کرد و برای کسانی که این نوع لباس رو نمیپوشیدن زندان و جریمه تعیین میکرد
3-اولین بنیانگذار تبعیض قومی او در ایران بوده است اولین القاب مثل ترک خر،رشتی کله ماهی خور،لر نفهم و... در زمان این ملعون ایجاد شده
4-او قیل از رسیدن به سلطنت تظاهر به معتقد بودن به احکام اسلام میکرد و به شعایر دینی تظاهر میکرد مثلا در محرم در مسجد بر سر خود کاه میریخت و عزاداری میکرد،اما بعد از رسدن به سلطنت عزاداری برای سید و سالار شهیدان را ممنوع کرد و با چکمه وارد حرم حضرت معصومه شد
5-در زمانی که بر هیچکس پوشیده نبود که انگلیس دست از حمایت شیخ خزعل برداشته،به دستور انگلیس به شیخ خزعل حمله کردتا برای خود محبوبیتی به دست بیاورد
6-او برای گرفتن قدرت سیاسی نظامی عشایر در آن زمان آن ها را به زور یکجانشین کرد و آسیب جبران نشدنی به دامپروری سنتی ایران وارد کرد
7-انتخابات مجلس آن زمان را با نفوذ و تقلب انجام داد و اکثریتی از طرفداران خود را وارد مجلس کرد
و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
رضا خان ملعون سوادش تا کلاس چند بود که مملکت داشت اداره ببخشید زیر نظر اجنبی ها اداره می کرد یکم تفکر چیز خوبیه
بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
آن بیسواد با آن امکانات اندک، از دکتر امروزی بهتر اداره میکرد!
ناشناس
Germany
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
شما به اعمالش نگاه کن به سوادش چیکار داری؟ برو تاریخ رو بخوان تا ببینی چه میزان خسارت، آسیب و خیانت از جانب تحصیل کرده ها و سواد آموخته ها بر این مملکت وارد شده و بعد اون رو با اعمال این مرد بی سواد مقایسه کن. حالا اگه رضا خان چند تا مدرک جعلی از آکسفورد و کمبریج برای شما دست و پا می کرد شما راضی می شدی و بهش نمره قبولی می دادی؟!
دکتر ترافیک
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
حق با شماست. از آکسفورد " دکتر" نشده بود ! ولی کاش خدمات اون " بیسواد " رو یا دکتر"های امروزی مقایسه میکردید تا معلوم بشه کی بیشتر بدرد مملکت خورده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
الان با سوادها چه گلی زدن همه دکتر الکی هستند سوادم سواد قدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
آيا مي داني در اختلاس هاي اخير چند نفر آدم با سواد و دكتر و مهندس نقش داشتند؟ اداره كردن هر كجا نياز به توانايي ، وجدان كاري ، عدالت، نظم دهي و ... دارد.
ناشناس
United States of America
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
مهم اینه که ایران رو از خاک بلند کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
نه اینکه مسئولین الان از فرط شایستگی دارن میمیرن . بنده خدا مسئولین الان که باید برن دستیار چوپانی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
آره یکم تفکر چیز خوبیه !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
حالا بعضی ها که سواد دارن ، اوضاع کشور رو به کجا کشوندن که انتظار داری اون بیچاره 80 سال قبل می رفت از دانشگاه آزاد مدرک می گرفت
ناشناس
Finland
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
دموکراسی بدترین نوع حکومت است ولی بهتر از آن حکومتی اختراع نشد «چرچیل»
سجاد
United States of America
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اونایی که از ایشون حمایت کردند آیا حاضرند هم عصر رضاخان بودند و ناموسشان کشف حجاب میکرد
و آیا حاضرند همین حالا کشف حجاب کنید
کمی خدمات داشت خانواده تان کشف حجاب کند و با قطار رضا خان از شمال به جنوب برود چه توفیقی دارد آی مسلمونای روشن فکر
با شما نمیشه علمی صحبت کرد فضای سایبر اکثرا دست شیاطین هست
نمیدونم شیر حلال خورده ها کجا هستند
اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
آره ما حاضریم حجاب اختیاری بشه.
محمد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
خوش به حالت که شیر حلال خوردی
ما که حروم خور هستیم رو ول کن بگو دوستانمون هم از اموال حلال سه هزار میلیاردی شون تخس کنن بلکه ما هم حلال خور شدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
این منفی ها همه با نرم افزاره، یه نرم افزار مخصوص است که 30 تا 30 تا منفی میده
همش کاذبه
میخوان جو رو خراب نشون بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
يعني فقط تو شير حلال خورده اي و شيطان نيستي
زرشك
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
از سایت محترم فرارو تقاضا می کنم که این نظر توهین آمیز را هر چه سریع تر حذف کنند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
یعنی با شما میشه علمی حرف زد ؟!
یا علمو قبول کن یا سرتو بکن تو برف و هرچی بهت دیکته کردن بدون جا انداختن یک واو انجام بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
اینکه هر کاری زوریش خوب نسیت درسته ولی اگر به وضع زنان و بیسوادی مطلق آنها در آن دوران نیم نگاهی کنیم مثلا دختران هرگز حق درس خواندن نداشتند چون نانجیب به نظر می آمدند...حالا با آن شرایط و تابویی که از تحصیل دختران در ذهن مردم وجود داشت که به خصوص از جانب روحانیت به آن دامن زده می شد ، این اقدام به ظاهر مستبدانه رضاخان بزرگترین قدمی بود که در طول تاریخ ایران برای زنان ایران برداشته شده...با احترام به تمام خانمهای باحجاب فقط یک لحظه خودشان را فاقد حق تحصیل، کار و حقوق اولیه اجتماعی در نظر بگیرند و بعد منفی بدهند!
یه دوست مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
سلام.چرا خیلیامون منهای اسلام نگاه میکنیم به موضوعات کاش باور میکردیم این دنیا ساعتی بیشتر نیست که اومدیم خودمون را عرضه کنیم که ایا لایق خدا هستیم یا نه .باور کنید اون هست و چیزایی که از ما میخواد را نگید نمیدونیم حالا با این دید نظر بدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
آقا جان یک ساعتت تموم شد عزرائیل منتظرته بدو برو . ولی یک سوال جنابعالی لایقترید یا یک پزشک که جون انسانها رو نجات میده و نمیذاره یک ساعته از دنیا بره .در ضمن فلسفه خاقت در اسلام این نیست که شما میفرمایین
ناشناس
United States of America
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
شما هر چی خدا گفته انجام بده اگه کسی جلوت رو گرفت. به بقیه لطفا کاری نداشته باشید
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
همیشه چیزهای با ارزش حفاظت میشن. مثل طلا و مروارید و هر چیز با ارزش دیگه.
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
زن چیز نیست انسان است
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
پس ما مردا چقدر بی ارزشیم حسین جان !
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
آقا حسین . ما طلا ، مروارید و ... نیستیم . ما آدمیم. آ د م.
ناشناس
Germany
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
کشف حجابی که رضا خان انجام داد ناشی از حس دیکتاتور و مستبد بودن وی داشت . اما چرا باید همیشه قضیه رو فقط سیاه و سفید فرض کرد . به جرئت میشه گفت رضا خان خدمات بی شماری به این کشور کرد . چرا باید نقاط مثبت دوران رضاخان را نبینیم و فقط به نقاط منفی دوران رضاخان مثل قضیه کشف حجاب وی بپردازیم. مثلا یکی از خدماتی که به کشور ما انجام داد احداث راه آهن بود که در تاریخ دوران دبیرستان خوندیم که فقط به خاطر انگلیسی ها این را ساخت و دلیلی هم که آورده میشه اینه که در زمان جنگ جهانی دوم نیرو های متفقین از این خطوط استفاده می کردند . خب این کاملا طبیعی است در همه جای دنیا وقتی کشوری اشغال میشه نیروهای اشغالگر از تمام امکانات اون کشور مثل فرودگاه ، راه آهن و ... استفاده میکنند. درست مثل اینه که بگیم صدام حسین فرودگاه بغداد را فقط برای آمریکایی ها ساخت که وقتی عراق را اشغال کردند از این فرودگاه استفاده کنند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
الان وضعیت حجاب توی ترکیه اجباری هست یا هنوز اختیاریه؟ اینجا چطور؟
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
جواب سوال شما کاملا مشخصه اما چیزی که جالبه طرز برخورد خبرگزاریهای ایران در مورد این کشوره. دقت کنید از بین کشورهای مجاور ایران دائما و تنها نقاط ضعف ترکیه گفته میشه انگار همسایگان شرقی مثل افغانستان و پاکستان و ترکمنستان ... کشورهای گل و بلبلند! دلیل اینگونه برخورد هم که دیگه بدیهیه
سعید
United Arab Emirates
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
تو عکس چهاردهمی اون خانوم که وسط ایستاده هدفش از عکس انداختن چی بوده؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
اگر خودتو در شرایط اون موقع که ایران تازه از قاجار و یک جنگ جهانی و یک قحطی بزرگ بیرون امده بود قرار میدادی به شجاعت و طرز فکرش احترام می ذاشتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
مهمتر از حجاب داشتن آزادي است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
ايران بايد سياست تركيه رو اجرا بكند
نبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
سلام به همه دوستان من هر چی فکر میکنم تو این مملکت تنها چیزی که مهم نیست نظر و افکار مردمه ما که ول کردیم چسپیدیم به کار وکاسبی وگوشه گیری اما خدا به داد این ملت برسه چند ساله دارن از طرف افراد بی برنامه اداره میشن همش آزمون وخطا دیکاتور خوبیش اینکه مسئولیت همه کارها تو دوره اش به عهده اونه الان که نه چب نه راست نه وسط هیچکی جواب گو نیست پخش کن فرارو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
یکی از علل کشق حجاب مربوط به بهداشت میشود .که بیشتر زنان را گرفتار کرده بود 2-مرذان نقاب دار دست به کارههای تررور میزدند.احسنت به رضاخان حتی یک مورد هرزه کی شهوترانی بیخیالی به ایشان نچسبید کاش پسرش شعور اورا داشت
فری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
رست میگه درست مث رضا تفنگچی توی سریال هزاردستان !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
آقاياني كه از ديكتاتور بودن رضا شاه انتقاد ميكنند بفرمايند در همان دوره در كجاي گيتي دموكراسي برپا بوده ! در قلب علم و تمدن دنيا ديكتاتورها و آدمخواراني مثل هيتلر و موسوليني حكومت ميكردن اونوقت انتظار دارين توي يك كشور بيسواد مطلق ملوك الطوايفي كه خانها و سلطنه ها و دوله هاي قجر خون مردم رو تو شيشه كرده بودن دموكراسي برقرار باشه الان كه تو قرن بست ويكمي توي استخر دموكراسي شنا ميكني كه از 100 سال پيش ايراد ميگيري خود شما تا حالا چند قدم براي مردم سالاري برداشته ايد كه فقط انتقاد ميكنيد بايد اين را ي
amin
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
عکس 4 حسین پناهی نیس؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
شیر و خورشید عکسهارو لولو برده؟
ساحل
United States of America
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
1.به نظر من حجاب واقعا صدف برای مرواریده 2.اما این به معنی اجباری کردن حجاب نیست هرکی حق تصمیم داره 3.علاوه برآن اجباری کردن حجاب باعث میشه مردم به جای صدف حجاب رو محدودیت بدونن حقم دارن.. پس حجاب خوبه ولی نه اجباریش (البته به نظر منم)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
رضاخان خربود چون اين زنايي كه تو عكسند همون حجاب ميكردن قابل تحمل تر بودن !!!!!!!!!!!!!
feri
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
شما میدونید که حجاب در ایران قبل از اسلام هم بوده و آیا اجباری بوده یانه؟؟
اما دیدید که اجباری حجاب را برداشتند. روی کدام نقش سنگی در تخت جمشید یا مناطق و آثار باقی مانده از دوران قبل از اسلام زن بی حجاب دیده میشود.؟؟؟؟ در کجای تاریخ ایران و نقشهای باقی مانده و دیوارها و غیره میتوان زن ایرانی را دید چه با حجاب چه بی حجاب .؟؟
اما چرا فردی بیسواد از منطقه ای بنام سوادکوه آمد و حجاب را به زور برداشت .؟؟ چرا؟؟؟؟؟؟ اینکار را پادشاهان دوران هخامنشی و قبل وبعد از آنها هم نکردند!!!!!!!!!!
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
به قول دوستی :
کار ناتمام کشف حجاب زنان و دختران ایرانی توسط فیس بوک تمام شد !
نريمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اول لعنت خداوند بر رضا شاه كه ايران رو 200 سال به عقب كشاند دوم حجاب اون موقع كه بهتر بوده
امیر
Switzerland
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
جای تعجبه که هیچگاه زنان خود اجازه انتخاب نداشته اند!!؟؟ یک رفراندوم برای زنان لازمه که خودشون انتخاب کنند: حجاب یا آزادی.
امیر
Switzerland
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
در حیرتم که چرا ایران با حجاب اجباری اش، نا امنترین کشور برای زنانه؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
لعنت خدا بر رضا خان که سربازی رو بنا نهاد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اون زمان بی حجابی. این زمان حجاب
آیا فسادی که الان جامعه داره، اون زمانم بود؟؟!!!!
نازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
رضا خان و قاجار و صفویه و اینا همه حرفه.خشت اول که نهد معمار کج میرود تا ثریا دیوار کج. به اصل قضیه فک کنید.لطفا یکم مطالعه داشته باشین.اولین باری که توی جهان جاده بوده توی ایران زمان کوروش کبیر بوده بقیه دنیا تقلید کردن.ن اینکه زیر ساختهای از زمان قبل انقلاب بوده یا بعدش.قابل توجه قاجار ایلاتی بودن و امی ن خاین یا خادم.حرفهای صد من ی غاز و بیخیال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
اجبار و زور همه نوعش بده.
منتقد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
اونكه رضا شاه بود وقبل انقلاب بود زور دستش بود اما روزنامه آقاي خاتمي در زمان رياست جمهوري ايشان نوشت: شوهرداري را از زنان انكليسي بياموزيد‏! خيلي دوس داشتم ببينم اين حرفو به دختر خودشم ميزد يا نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
گرفتن آزادی به بهانه مبارزه با اشرار اصلا آزادی نیست. رضا خان شاید کارهای درستی هم داشته باشد ولی کشف حجاب گناه نابخشودنی او است.
ولی در مورد بهداشت مگه الان ما بهداشتمون مشکلی داره؟ پس مشکل از حجاب نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
مابدبخترین آدم دنیاییم چون رضاخان که به زورکشف می کنه درحال حاضرهم که باید به زور باحجاب باشیم یعنی هیچوقت آزاد نبودیم که خودمون انتخاب کنیم
عشقه
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
به سینه چاکان این میرپنچ باید عرض کنم که بزرگترین دلیل بر کج فهمی رضاخان این بود که پیشرفت رو تو کشف حجاب خانم ها می دید.
آخه نه انصافا چه ربطی بین کشف حجاب و پیشرفت وجود داره؟!
غیر از اینکه رفته ترکیه هرچی دیده اومده تو ایران هم پیاده کنه.
باز اونهایی که حجاب رو الزامی می دونن خیلی دلیل ها میارن که در جای خودش باید روشون بحث و فکر کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
خیلی از کسانی که می گویند هیچ کدام به زور نمیشود برای این است که می خواهند برهنگی باشد تا خودشان استفاده کنند و الا یک ناهنجار در حامعه اگر با فرهنگ سازی نشد باید به زور جلویش را گرفت و می بینید که در هر جامعه ای قانون مجازات وجود دارد. و الا کشور می شود جنگل و برهنگی یک ناهنجار است و باعث فساد در جامعه می شود و دین دیگر در کار نخواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
عکس شماره 4 بهروز وثوقی نیست؟
نسیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
یک نکته که کمتر کسی به اون توجه کرده ، اینه که در بین زنان قدیم کمتر آدم چاق دیده میشده.
titi
United States of America
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
با اجبار مخالفم در هرکاری ولی کسی که دیندار باشه خدا در سوره احزاب از قران از پوشش زن با جلابیبن یاد کرده گرچه مثل اینکه ایران قبل از اسلام هم حجاب داشتند اصلا رگو ریشه آریاییها با حجاب عجین شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
چقدر بحث می کنین اگه بد نبود مردم می خواستنش.
حالا که رضاخان نیست می بینیم که خیلی پیشرفتمون بیشتره تازه سگ آمریکایی ها هم نیستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
تا به حال آیه 59 سوره احزاب رو خوندین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
این که از رضا خان هم دفاع میکنید
مخاطبین این سایت رو به خوبی نشون میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
روحش شاد
واقعا به این مملکت خدمت بزرگی کرد اگرچه اشتباهاتی هم داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
حجاب به این سبک و سیاق فعلی و جدا کردن زن و مرد ربطی به اسلام ندارد. این را خود ایرانی ها به اسلام تحمیل کرده اند. اگر اسلام این همه به این مرزبندی جنسیتی اعتقاد داشت ، در معنوی ترین مناسک خود، حج و طواف، این چنین زن و مرد را آزاد به اختلاط نمی دانست.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
قابل توجه بیندگان .یکی ازاهداف رضاخان از قانون کشف حجاب این بود که مردم آن زمان عام بیسوادبودنندوشدیدا تحت تاثیرصحبتهای مذهبیون تندرو درضمن مملکت ازنظرامکانات بهداشتی وپزشکی درحدصفربود.وبیماری کچلی یاهمان گری بین خانمها شایع بود.لذا بااین اقدام رضا شاه هرخانمی که چادر زسرش برداشته میشد ونشانه کچلی دراوبود سریعا به مراکز بهداشتی که بازیکی ازاقدامات این مرد بزرگ بود فرستاده میشد جهت مداوا.ای کاش همه این مسائل رابدانندتابجای لعنت رحمت بفرستند به روان این بزرگ مرد تاریخ ایران زمین
mahin
United States of America
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
ولی خدائی ، اینها که به اصطلاح کشف حجاب کرده اند در این عکس ها ، خیلی پوشیده تر و سنگین تر از باحجاب شده های امروزه ، با اون روپوش کذائی و تنگ نیستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
والا خرچی رضاخان نتونست این قانونو پیاده کنه امسال رسایی و کوچک زاده و... این قانونو پیاده کردند
bato-adv
bato-adv