bato-adv
کد خبر: ۵۷۱۱۹۸
تنزل فارغ‌التحصیل پزشکی خارج از کشور به مقطع کارشناسی

فارغ‌التحصیلان پزشکی رفتند كه رفتند!

فارغ‌التحصیلان پزشکی رفتند كه رفتند!
فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی تنها گروه صف بسته برای مهاجرت به قاره سبز و امریکا نبودند. طبق آمار‌های رسمی، تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، از حدود ۴۴ هزار نفر به بیش از ۵۹ هزار نفر افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹، کشور ایران از بابت دانشجو فرستی، بین ۲۴۱ کشور جهان به رتبه ۱۹ رسید.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری خبر داد که رییس‌جمهوری، این مرکز را مامور به «نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس» کرده است.

به گزارش اعتماد، محمدصادق خیاطیان، ابتدای تابستان امسال هم از آیین‌نامه مصوب اسفند ۱۴۰۰ در هیات دولت برای استفاده از ظرفیت نخبگان در بخش‌های مختلف دولت خبر داد و در توضیح هدف از تصویب این آیین‌نامه گفت: «کشور‌های اطراف، پروژه‌های بزرگی را تعریف می‌کنند که نخبگان ایرانی را جذب کنند و با وعده پول‌های کلان این افراد را به سمت خود ببرند.»

پزشکان هم بخشی از نخبه‌های کشور هستند و می‌روند و برنمی‌گردند

طبق اعلام سه سال قبل مسوولان سازمان نظام پزشکی، از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۱۳۹۷، تعداد درخواست پزشکان برای دریافت تاییدیه حرفه‌ای Good Standing به سالانه ۱۰۰۰ فقره افزایش یافت و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که در این بازه ۷ ساله، سالانه ۳۰۰ الی ۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

بی‌شمار وعده‌های محقق نشده دولت‌های وقت درباره اصلاح و رفع چالش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بهبود شرایط زیست شهروندان در کشور، پایان مفاسد اقتصادی و رانت‌خواری‌ها و تبعیض‌های اجتماعی و اقتصادی در تمام سطوح جامعه، از جمله مهم‌ترین دلایل تصمیم شمار زیادی از پزشکان برای عزیمت دایم به مقصد کشور‌هایی بود که علاوه بر تامین این مطالبات به عنوان خواسته بحق هر شهروند و هر انسان، بتوانند بدون گرفتار شدن در دایره بروکراسی فرساینده و کهنه اداری و همچنین با بهره‌مندی از نظام آموزشی به‌روز و مدرن در جهان پیشرفته، هم حرف جدیدی برای گفتن و شنیدن داشته باشند هم خدمات انسان‌دوستانه خود را مطابق با معیار‌های روز فراگرفته و ارایه دهند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی تنها گروه صف بسته برای مهاجرت به قاره سبز و امریکا نبودند. طبق آمار‌های رسمی، تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، از حدود ۴۴ هزار نفر به بیش از ۵۹ هزار نفر افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹، کشور ایران از بابت دانشجو فرستی، بین ۲۴۱ کشور جهان به رتبه ۱۹ رسید.

طبق این آمار، از مجموع دانشجویان ایرانی مهاجر خارج از کشور، حدود ۱۰ هزار نفر در رشته‌های پزشکی مشغول تحصیل بودند. طبق شنیده‌های «اعتماد»، در فاصله سه سال گذشته تاکنون، تعداد تقاضای پزشکان برای دریافت تاییدیه‌های حرفه‌ای از سازمان نظام پزشکی به بیش از ۴ هزار فقره در سال افزایش یافته که این رشد بیش از سه برابری در فاصله سه سال، نشان می‌دهد همان شرایطی که جمعی از نخبگان کشور را مصمم به مهاجرت و ترک وطن کرده بود حالا به مراتب ناامیدکننده‌تر شده که فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی ترجیح می‌دهند سختی و دشواری ترک زادگاه را به جان خریده، اما حداقل به کشوری بروند که شأن و کرامت همه انسان‌ها، فارغ از هر گونه تعلق و تفکر و مکنت، برابر و یکسان رعایت و محترم شمرده شود.

افزایش بیش از سه برابری تقاضای مهاجرت گروهی از نخبگان کشور آن‌هم به فاصله سه سال، باز هم تاییدی دوباره است بر کاهش شدید سرمایه اجتماعی و البته آب رفتن این سرمایه که باید به عنوان پشتوانه دولت‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، بازتاب موثری در تغییر رویکرد دولت‌های وقت نداشت.

۲۶ مرداد امسال، هیات وزیران مصوبه‌ای درباره افزایش یک‌ساله سقف کارانه پزشکان شاغل در مناطق برخوردار به رقم ۱۲۰ میلیون تومان داشت، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که نخبگان کشور از هر گشایشی در نابسامانی‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ناامید شده‌اند، مشوق‌های ریالی و مادی از جنس نوشداروی بعد از مرگ سهراب، دیگر جوابگو نخواهد بود.

اگر امروز و در چهارمین دهه بعد پیروزی انقلاب، شهر‌های دورافتاده از دسترسی به یک پزشک متخصص محروم هستند، دلیلی ندارد جز اینکه پزشک غیربومی، صرفا به جبر «طرح اجباری» زندگی موقت در یک منطقه فاقد هرگونه امکانات را تاب می‌آورد و برای پایان یافتن این اجبار دو ساله آن‌هم در منطقه‌ای که نه آب آشامیدنی سالم دارد و نه جاده و نه زیرساخت‌های معمول مثل خطوط اینترنت و آنتن‌دهی شبکه تلفن همراه، ثانیه‌شماری می‌کند.

برای جمعی که می‌خواهند برگردند هم هیچ قدمی برنمی‌دارید

بخش دیگر از این حکایت مربوط به آن تعداد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است که در سال‌های گذشته برای ادامه تحصیلات تخصصی، عازم یکی از دانشگاه‌های پزشکی خارج از کشور شده‌اند و بعد از پایان تحصیلات و دریافت مدرک تخصصی و حتی در مواردی، اشتغال به طبابت در کشور مقصد، حالا قصد بازگشت به وطن و خدمت به شهروند ایرانی در زادگاه خودشان را دارند. حتی برای تسهیل بازگشت این گروه از نخبگان هم هیچ تسهیلاتی فراهم نشده تا انگیزه‌ساز افزایش تعداد بازگشتی‌ها باشد.

آمار‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از جمع فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی که طی ۱۰ سال اخیر برای ادامه تحصیلات تکمیلی و تخصصی مهاجرت کرده‌اند، تعداد بسیار اندکی و حدود ۲۰۰۰ نفر و کمتر از ۱۵ درصد متقاضی انتقال به داخل کشور بوده‌اند و البته برای همین تعدادی که قصد بازگشت داشتند هم هیچ تسهیلات مشوق و امیدوارکننده‌ای مهیا نیست.

سه سال قبل از مجموع ۱۶۰۰ دانشجوی پزشکی متقاضی انتقال به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور، ۷۰۰ نفر واجد شرایط انتقال تشخیص داده شدند، اما به دلیل موانع سختگیرانه پیش روی متقاضیان، فقط ۹۲ نفر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل شدند.

مرداد ماه امسال هم دو خبر مربوط به نحوه انتقال فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی به دانشگاه‌های داخل کشور منتشر شد که چیزی نبود جز تمدید همین سنگ‌اندازی‌های ناامید‌کننده.

ابتدای مرداد ماه، معاونت آموزشی وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای برای آزادسازی مدارک فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی جهت مهاجرت به خارج از کشور از اجرای دوباره محدودیت‌های مستند به «طرح قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان» خبر داد. طبق این اطلاعیه، متقاضیان تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور و مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، تا زمانی که دوره طرح خود را در مناطق انتخابی سپری نکرده باشند، امکان دریافت مدارک فارغ‌التحصیلی را نداشته مگر آنکه وثیقه‌های کلانی بالای ۲۰۰ میلیون تومان و در قالب اسناد ملکی بسپرند و در این‌صورت هم پس از ارایه تعهد خدمت بعد از فراغت از تحصیل در دانشگاه خارجی، صرفا مدارک تحصیلی و گواهی موقت طبابت دریافت می‌کنند.

به دنبال صدور این اطلاعیه که واکنش‌های فراوانی در جامعه عمومی به دنبال داشت و انتقاد‌هایی با مضمون «مداخله دولت در زندگی و تصمیمات شخصی نخبگان» را برانگیخت، مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه همه افراد می‌توانند بعد از گذراندن «طرح قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان»، مدرک خود را آزاد کنند، گفت: «کسانی که تعهد خدمت به وزارت بهداشت دارند و از امکانات این وزارتخانه استفاده کرده و در بیمارستان‌های تابعه تحصیل کرده‌اند؛ باید حتما سنوات تعهدات خود را بگذرانند و بعد از اتمام تعهدات می‌توانند مدرک خود را آزاد کنند.

بنابراین، محدودیت آزادسازی مدارک برای هیچ گروهی وجود ندارد و همه افراد می‌توانند بعد از گذراندن طرح قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان یا تعهد خدمت، مدرک خود را آزاد کنند. کسانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی و پیراپزشکی دارند و همچنین افرادی که تخصص و فوق تخصص می‌گیرند، متعهد به خدمت در وزارت بهداشت هستند. قانون جدیدی هم تصویب نشده و این قانون از قبل وجود داشته، اما در مقطعی اجرا نمی‌شد.»

به دنبال اطلاع‌رسانی درباره به جریان افتادن دوباره طرح مصوب فروردین ۱۳۶۷ که تمام فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، نتیجه اجرای اجباری آن را اتلاف عمر و وقت خود می‌دانند و اجبار به انجام این طرح را تبعیضی آشکار در مقایسه با فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های دانشگاه‌های دولتی و وابسته به وزارت علوم قلمداد می‌کنند، هفته اول مرداد ماه، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی اعلام کرد که دانشجویان ایرانی خارج از کشور متقاضی انتقال به داخل که بعد از ۲۰۱۹ تحصیل خود را در خارج آغاز کرده‌اند، به شرط آنکه دانشگاه انتخابی‌شان، از فهرست مورد تایید وزارت بهداشت باشد، باید در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند و دانشجویانی که بعد از سال تحصیلی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ به خارج کشور رفته‌اند هم، در صورت تقاضای انتقال می‌توانند در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند، اما فقط می‌توانند به رشته‌های مقطع کارشناسی منتقل شوند.

طبق این تصمیم جدید، در واقع دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که خارج از کشور تحصیل کرده و حالا می‌خواهند به ایران بازگردند، صرف‌نظر از اینکه چه میزان از وقت و عمر و سرمایه خود و خانواده را به صرف یادگرفتن علم پزشکی رسانده‌اند، در صورت قبولی در آزمون صلاحیت علمی تنها می‌توانند به رشته‌هایی با مقطع کارشناسی منتقل شوند.

رویه جدیدی که توسط این مقام مسوول اعلام شد، نقطه مقابل مصوبه‌ای بود که شهریور ۱۳۹۷ در همین شورا به تصویب رسید و حق انتقال به دانشگاه‌های داخل کشور را از تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی از ابتدای سال ۲۰۱۹ سلب می‌کرد.

سلب امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای دانشجوی رشته‌های پزشکی مهاجر به خارج از کشور در حالی است که هر دو سال یک‌بار، وزارت بهداشت فهرستی از دانشگاه‌های پزشکی خارجی مورد تایید را با استناد به نظام رتبه‌بندی تایمز، شانگ‌های و QS بازنگری و به‌روزرسانی و منتشر می‌کند و در آخرین بازنگری هم ۹۰۷ دانشگاه از ۶۰ کشور جهان مورد تایید وزارت بهداشت است که متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی می‌توانند با اطمینان از تایید مدارک این دانشگاه‌ها، اقدام کنند.

تناقض‌ها، سنگ‌اندازی‌ها، شعار‌ها

مجموع اقدامات چند ماه گذشته چیزی نیست جز تناقض و مانع‌تراشی و شعار. هنوز امضای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی خشک نشده است.

مسوولان و اعضای این شورا که از حمایت برخی نمایندگان ذی‌نفع مجلس هم برخوردار بودند و توسط مسوولان وزارت بهداشت هم مشوق‌های متعدد دریافت کردند، در حالی تصمیم به افزایش تعداد دانشجوی رشته‌های پزشکی با توجیه رفع کمبود شدید پزشک در مناطق محروم گرفتند که طبق اعلام سال ۱۳۹۸ سازمان نظام پزشکی، در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۷، پذیرش دانشجوی پزشکی رشد حدود ۱۱۷درصدی داشته و تعداد کل جامعه پزشکی در کشور هم تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۹ هزار نفر شامل پزشک عمومی و متخصص با شاخص ۱.۷۴ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت کشور است که به گفته مسوولان پیشین سازمان نظام پزشکی، این عدد در مقایسه با کشور‌های منطقه چندان عدد بدی نیست، چنانکه شاخص تعداد پزشک به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در کشور پاکستان، ۰.۸، در عربستان ۱.۴، در امارات ۱.۷ و در ترکیه ۱.۹ است.

همسو با این مصوبه که نتیجه‌ای جز تضعیف نظام آموزشی و فارغ‌التحصیلی «شبه پزشک» نخواهد داشت، اختیار مهاجرت پزشکان برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان هم با خاکبرداری از چاله کهنه و فراموش شده «آزاد‌سازی مدرک به شرط وثیقه‌گذاری یا گذراندن دوره طرح» سلب و محدود می‌شود آن‌هم با شعار «مهاجرت معکوس و نگهداشت نخبگان».

اما تناقض در این است که از همان تعداد انگشت‌شماری هم که رفته‌اند و علم روز آموخته‌اند و حالا می‌خواهند به کشور برگردند و به مردم خدمت کنند، استقبال شایانی به عمل نمی‌آید، بلکه مانع پشت مانع جلوی پای‌شان می‌گذارند و زحمات آن‌ها برای فراگیری تحصیلات تکمیلی و تخصصی در دانشگاه‌های خارجی را به نشستن پشت میز و نیمکت مقطع کارشناسی تقلیل می‌دهند. واقعا کدام گزاره را باور کنیم؟

برچسب ها: مهاجرت
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
اگر عدالت آموزشی وجود داشته باشه, هر کی دلش خواست می تونه مهاجرت کنه, ولی از اونطرف هم یکی دیگه سریع جایگزین میشه!! الان کلی فوق لیسانس و دکترای بیکار در رشته های دیگه داریم که آروزشون همین شرایط کاری دانشجویان پزشکی هست!!
من خودم تاز استخدام آموزش و پرورش شدم! با ارشد دولتی و بعد از 8 سال تدریس در بهترین غیرانتفاعی ها بدون بیمه و با کمترین حقوق حق التدریس. الان هم در اموزش و پرورش فیش حقوق 5 میلیون هست که با رتبه بندی 1.5 اضافه خواهدشد. در روستا و درمدارس محروم حاشیه شهر, در کلاس های 35, 40 نفره شلوغ, بچه ها اگر بخوان برن بیرون باید از روی میز و صندلی ها پا بگذارند و بیرون بروند!!! این کلاسها فقط صرف جمع کردن اونها و کمی تربیت و کمی سواد میشه و سرکله زدن و تربیت بیشتر وقت کلاس رو میگیره تا اموزش عمیق اونها. همچنین خیلی از بچه ها هستند که از همین الان هم کار می کنند و درس و سواد براشون مهم نیست. همین باعث شده در همین مناطق محروم متاسفانه کلی شاگرد با استعداد داشته باشم که عمرشون اونجا داره هدر میره. اونجا فقط دنبال درست کردن امار سواد و کاهش آمار بی سوادی هستند! وگرنه با یک پنجم امکانات مدارس خاص , من خودم شخصا قول میدم چندتا دانشجو پزشکی در میان مدت تحویل بدم!!! اونم کسایی که یک شغل معمولی و ابرومند براشون آرزو هست و استعدادشو دارند! نه اینکه مثل بعضی افراد رفاه زده خانوادشون میلیونی برای کنکورشون خرج کنه و از اونور این حقوق ها معلومه که چنگی به دلشون نمی زنه. الان همه مردم در مشکل هستند, من خودم هم دارم اسنپ هم کار میکنم و کل حقوقم داره میره برای قسط های وام. شاید اگر من هم می تونستم مهاجرت می کردم. اما اگر عدالت آموزشی باشه و همه چیز به نفع یک قشر خاص نباشه, سریعا نفربعد که می تونه از قشر متوسط یا ضعیف باشه , جایگزین بشه. کشورها رو قشر متوسط می سازند,
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
لااقل اسم وزارت رو به وزارت پزشکان تغییر بدید...الان هیچ پزشکی حاضر نیست هیئت علمی بشه چون توی یک روز تو مطبش۲۰ برابرش رو میچاپه....
اصلا ۹۰ درصد اینا نمیفهمن مقاله و به روز بودن و شواهد یعنی چی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
برای پزشکان طماع فقط پول مهمه ظرفیت رشته پزشکی در این 40سال ثابت مانده اما جمعیت 2/5 برابر شده آقا هرسال حداقل باید 20هزار دانشجوی پزشکی پذیرفته شود تا مجبور وارد کردن پزشک از خارج نشویم.
حمید رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
به عنوان یک پزشک، از رسانه ای که یک طرفه موضوعات رو بررسی میکنه و شکافی که در جامعه در قضاوت کردن پزشکان بسیار متاسفم، البته این قضاوت ها و این گونه مقالات غیر جامع نتیجه طرح بزرگتر تفرقه اندازی بین اقشار مختلف مردم هست.
اینکه مهاجرت زیاد شده است منطقی است ولی اینکه بعضی دوستان ۲ ترم با پول بدون اینکه توانایی قبول شدن در ایران را داشته باشند در دانشگاه خارجی تحصیل کنند و سپس بخواهند برگردند و توقع اینکه فرشی قرمز برایشان پهن شود دلیل درستی برای این به اصطلاح مانع تراشی ها بوده است مگر نه پزشکان عادی توسط سیستم استثمار میشوند و این دوستانی که با این گرانی دوست دارند برگردند دارای جایگاه از پیش آماده هستند کسانی هستند که پول و موقعیت را از قبل دارند، و هم اکنون با ایجاد پروپاگاندا اینکه پزشکان میروند ( کسانی که نخبه بودند ولی جایی برایشان نبود) چرا نمی‌گذاریم نخبگان برگردند ( پولدارانی که سیستم امتحان و شایسته سالاری را دور زده اند) به احتمال زیاد در نهایت نیز به هدف خودشان خواهند رسید.
و برای اطلاع دوستانی که قضاوت میکنند نا انسته ولی نه مغرضانه میانگین حقوق پزشکان عمومی در شهرها زیر ۱۰ میلیون است و این واقعیت است پروپاگاندا نیست. بهترینهای کنکور تجربی به مانند بقیه بهترین ها آینده ای در این کشور ندارند، رشته ای با مسئولیت جان بیمار بدون تامین مالی همراه با قضاوت های یکطرفه مردم مساوی میشود با دلسردی و تلاش برای مهاجرت.
م
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
لطفا براي بنا ها كاشيكاران گچكاران لوله كشان سنگ كاران هم تعرفه تعيين كنيد چون نه ماليات ميدهند و زن و بچه هاشون از امكانات رايگان استفاده ميكنند و نه تعرفه دارند و سر مردم را ميبرندو درامد اچناني دارند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۷۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
والدین متولشون حل می کنن مشکلو
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آتش فشان را نمی توان با برف بست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ببخشید برای آنها که مانده اند چه تره ای خرد کرده اند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ايران داغون شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
علت داغون شدنش چی و کیه؟ریشه ای باید درستش کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
چرا برای پذیرش رشته های پر خرجی مثل پزشکی آزمون مصاحبه و سنجش صلاحیت نمیذارید که یه مشت بی وطن وطن فروش امکانات کشور را به باد فنا ندن؟
#غربگدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هر وقت شما از چاپپیدن مردم و دزدی دست کشیدید بچه های مردمو سرکیسه نکردید
ناشناس
Denmark
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دوست عزیز تمام بدبختیو این مملکت زمانی شروع شد که آزمون و صلاحیت و تعهد جای تخصص و شایسته سلری رو گرفت. اتفاقا به موضو ع خیلی درستی اشاره کردی. تا زمانی که از این تعیین و تایید صلاحیت ها جمع نشه و شایسته سالاری نباشه شرایط بدتر هم میشه حالا صبر کن اول شب ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آره برید پزشک هندی وپاکستانی بیاورید که با5000 دلار( 150 میلیون تومان درماه) برایتون کارنکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بذارن که امثال تو به جایی نمیرسی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ما دانشجوها فقط باید حرص بخوریم وقتی میبینیم اقتصاد عربستان شاهد چه پیشرفتهایی هست. اما اقتصاد ما چی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ما حرص نمیخوریم بهشون تبریک و دست مریزاد میگیم و میگردیم ببینیم نکبت از کجا رو سر ما آوار شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
پزشک و شان و کرامت
پزشک یعنی فقط پول
بی نظیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اینا فک می کنن با پول میشه همه کار کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دروغ بزرگ
من خودم چندین خانواده پزشک می شناسم
که خرج های چند میلیاردی می کنند و فرزندانشان را به کشورهای خارجی می فرستند تا پزشکی بخوانند و برگردد ایران و پول پارو کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تو ممالک مترقی اختلاف پزشک و دکترای مهندسی زیر سالی 10 هزار دلاره.هیچ کجا مثل ایران نازشون رو نمیخرن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
پس بفرمایید کشور های خارجی یک شب با یه تهوع و استفراغ ساده به بیمارستان مراجعه کنید تا 5000 دلار ازتون بگیرند. لطفا از همون ممالک خارج به پزشک ها بگید پول پارو کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ماهی 120 میلیون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سقف پرداخت 120 میلیون اولان ابلاغ به دانشگاهها نشده است که 10 درصد پزشکان یک دانشگاه هم نیستن( حداکثر تا 120 است ونه پرداخت 120) . برخی ازپزشکان علیرغم درخواست برای فعالیت دربخش خصوصی ، بخاطر مردم و نیازمندان دردانشگاه نگه داشته شده اند و اعمال جراحی زیادی انجام میدهند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سقف سالانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تنها جایی که میتونن پول پارو کنن ایرانه خارج از ایران باید سیب زمینی پوست بگیرن
مدرک پزشکی ایران در هیچ جای دنیا اعتبار نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
واقعا زدین به هدف.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آقا به والله دوست من میگه برادر خانمم مدرک پزشکی از ایران گرفت و با همسرش شش سال رفتن کانادا. بارها تو آزمونا رد میشه و الان شش سال هر دوشون تو رستوران کار میکنن. ایران بهشت برا پزشکا. براحتی پولای خوبی درمیارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دوستتون راست نمیگن. در کانادا حتی اگر مدرک در آزمون نمره حداقلی رو نیارن میتونن بعنوان دستیار پزشک کار کنند که اولا موقیت شغلی زیادی براش هست دوما درآمدش از کار در رستوران بیشتره سوما ارتباط و درگیری با موارد درمانی شانس قبولیشون برای آزمون رو بیشتر میکنه و در نهایت این در رزومه آیندشون بعد از پذیرش در آزمون مورد مثبتی محسوب میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
متخصص زنان مهاجرت کرده آمریکا ، شده دستیار پرستار !
بهش گفتن اگه میخواد طبابت کنه باید از اول پزشکی بخونه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
رگلاتوری های رشته های پزشکی امار قبولی در امتحانات رو به تفکیک کشورها میذارن توی سایتشون. همه درصدها در همه رشته های زیر پنجاه درصد و کمتر حتی در امتحانات چند باره است. در حالیکه این ها عموما از دانشگاه ها ی خوب ایران به کانادا رفته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اونجا سهمیه نداره که همینطوری قبول بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
نه این حرف شما فقط مختص کانادا هست‌. سیاست مهاجرتشون اینطوره که حتی اگه مدرک دکترای پزشکی هم داشته باشی باید از کارشناسی پزشکی اونجا شروع به تحصیل کنی. ربطی هم به کشور مبدا نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ازهمین ترکیه که عاشقش هستین سواد پزشکان مابیشترازآنهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مافیای پزشکی !!!بازی درمیارن ک دستمزدهاشون روبالا ببرن
فریبرز
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دوست عزیز، من پرشکم و کارهام و انجام دادم و به امید خدا در مهر ماه در دبی مشغول به کار میشم. خوشبختانه برای مهاجرت کردن بعنوان پزشک، مدرک اصلا مهم نیست، مهم نیست شما از دانشگاه تهران مدرک گرفتی، یا دانشگاه آزاد، یا از افغانستان، بلکه قبولی در امتحان مهمه، برای آمریکا USMLE, و کشورهای عربی PROMETRIC, و... که قبولی در این امتحان ها برای اکثر فارغ التحصیلی های پزشکی در ایران ساده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
اگه اینجوریه پس چرا میرن؟ این نظر شما با واقعیت سازگار نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
دکتر فریبرز درست میگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
قاره سبز و آمریکا ؟ اونکه اوج خواسته ها هست. الان ببینید برای کارگری صف بستند برن قطر و امارات و عمان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
همه دارن ميرن
ماهم دلمون ميخاد بريم ولي نميتوني
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
الآن بنده نزدیک فارغ التحصیلی دکتری و با وجود تاهل فاقد کار مناسب هستم. چاره ای جز پیدا کردن موقعیت در سایر کشورها نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اگه اینجا نتونی پزشک خوبی باشی، هیچ جای دیگه هم نمیتونی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
ناشناس ۱۷:۳۸
پزشک خوب بودن با کار و درامد داشتن دو موضوع متفاوته. خیلی پزشکان خوب داریم که درامد محدودی دارن ولی همینا برن خارج درامدشون چند برابر میشه
مهدی
Germany
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
پزشکان فقط می‌روند تا پولهایی که این ور به جیب زدند را خرج کنند و دوباره بر می گردند تا پول بیشتری جمع کنند برای سری بعد
نکبت زاده ها می روند تا دائم پولهایی که باباهاشون به جیب می زنند فقط اون ور خرج کنند
نخبگان سرمایه های اجتماعی هستند که نقدینگی خارج نمی کنند ولی گذشته و آینده ملتی را با خود می برند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آقا مهدی متن رو خوب بخون اگه می رن که پول رو خرج کنند و برگردند پس اون گود استندینگ رو برای چی می خوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
در پاسخ به نظر ناشناس 12:36
https://iranmohajer.net/%DA%AF%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/
سوال: آیا همه از اين good standing استفاده می کنند؟
آیا همه در همان شغل و تخصصی که د رایران داشتند به کار گرفته می شوند؟
آیا همه مهاجرت می کنند يا فقط يک اقامت می گیرند و منبع اصلی درامدشان از چند ماه حضورشان در ایران است؟
آیا درخواستها برای خودشان هست یا بردن فرزندان و خرج کردن درآمد ايران در ممالک دیگر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
اتفاقا الان درامد اونور اب بیشتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این تصمیم برای جلوگیری از اجحاف در حق بقیه متقاضیان رشته های پر طرفدار پزشکی چندان هم بد نیست. متاسفانه در سالهای گذشته شاهد بودیم دانشجویان متمول با رتبه های بسیار بالا (حتی غیرمجاز برای انتخاب رشته) یا کسانی که با وجود رتبه های نسبتا خوب در رشته های مد نظر خودشون قبول نمیشدن چند ترم در دانشگاههای کشورهای مجارستان، روسیه، امارات و چند کشور دیگه میگذروندن و بعد تقاضای انتقال یا تطابق واحد ها رو میدادن (اکثرا هم فرزندان هیات علمی و افراد ذی نفوذ بودن) و در نهایت کرسی دانشگاه رو خیلی راحت بدست میاوردن و از همه مهمتر اینکه متاسفانه عده ای از لحاظ سطح علمی اصلا در شرایط خوبی قرار نداشتن. در سالهای اخیر با پذیرش دانشجو در واحد های بین الملل متقاضیان با رتبه های کمی بالاتر ضمن پرداخت شهریه تحت نظارت سیستم آموزش پزشکی کشور تعلیم میبینن و خروجی این دانشگاهها بسیار موفق بوده ، ضمنا بعلت پذیرفته شدن با کنکور در نهایت از ورود دانشجویان بدون صلاحیت و پارتی بازی های عجیب و غریب جلوگیری میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تنها را برداشتن محدودیت شدید و انحصار هست همین
مثل بقیه رشته ها باید پذیرش آزاد شود و بعد نظارت دقیق بر عملکرد پزشکان شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
میشه بفرمایید پذیرش آزاد در بقیه رشته ها چگونه هست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این آمارها برای زمانی بود که اروپا و آمریکا توی اوج بودن. درثانی خیلی از این ها به دانشگاه های داغون اروپای شرقی یا دانشگاه های رده پایین میروند و پروسه مهاجرتشان هم بسیار طولانی و هزینه برهست و زمانی هم می فهمند که غرب هم اون چیزی که میگفتند نیست. امکانات خاص لازم نیست به کسی بدهید. کشور را درست مدیریت کنید ارزش پول را حفظ کنید رشد اقتصادی باشه همه برمی‌گردن برنگشتند نیرو متخصص از جای دیگر میگیریم مثل قبل انقلاب یا الان کشورهای عربی. مهم فقط پوله پول باشه همه با کله میان
لاله
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
با همین مقاله های سفارشی کاری کردید که کارانه ماهانه پزشکان که سال قبل 60 میلیون بود امسال به 120 میلیون در ماه افزایش پیدا کند و در مناطق محروم خیلی هم بیشتر هر کسی دلش می خواهد برود هر چه زودتر برود ما اصلا پزشک نخواستیم شانتاژ های عده ای تمامی ندارد یک کارگر و کارمند و بازنشسته درآمد دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
خیلی بیشتر از این حرف ها هست
قبلا یک محدودیت کوچکی گذاشته بودن
که اون را هم با فشار برداشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
کاملا باهاتون موافقم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
شما پزشک نمی خوای؟ امیدورام هیچ وقت کارت به بیمارستان نکشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
من نمیدونم تا کی این دروغها رو میخوان ادامه بدن.تا دولت کار درست انجام میده .این آقایون چون کسب و کارشون که چاپوندن مردمه .مخالف میشن .آخه شما اگه هر جای دنیا برین با این طبابتی که میکنین پروانه پزشکیتون رو باطل میکننو بیکارمیشین بهترین جا برای چپاولتون همین جاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این حجم از بدبینی مردم نسبت به سیستم پزشکی بیشتر زمینه روانی داره تا بر پایه واقعیت باشه. شما همین الان اگر لازم باشه به دکتر مراجعه کنید پزشکان بسیار حاذق و شریفی هستن که مطبشون خالیه ولی مردم پشت در مطب فلان پزشک از صبح جمع میشن تا وقت بگیرن همه هم در حال محاسبه درآمد دکتر و بد و بیراه گفتن به ایشون و تعریف داستان زیر میزی و اخلاق بد ایشون و غیره هستن. یعنی اونجا باشی فکر میکنی این دکتر تنها پزشک با این تخصص تو کل منطقه هست. یک راه هست پیش پزشکی که زیر میزی میگیره نرین! پیش دکتری که دو سه تا مریض همزمان ویزیت میکنه نرین. پیش کسی که با شما بد حرف میزنه نرین. اگه نرفتین اون پزشکی که این مسائل اخلاقی رو رعایت نمیکنه مجبور میشه خودشو اصلاح کنه! ضمنا پزشکان ما از حاذق ترین پزشکان دنیا هستن. در همه جای دنیا بخاطر حساس بودن نظام پزشکی آزمون تایید صلاحتی وجود داره که من تا حالا نشنیدم پزشک ایرانی در این آزمون پذیرفته نشده باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
در جواب ۰۹:۵۱ چرا من خیلی شنیدم پزشکای ایرانی رد شد و انقدر رد شدن که اخر تغییر شغل دادن. نه که بگم توی مهندسی خیلی جلوییم. توی همه فیلد ها داغونیم و باید به شدت کار کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
در پاسخ به 9:51
که پزشکان ما از حاذق ترین پزشکان دنیا هستن! خواهرم و خاله ام و خواهر دوستم هر سه در کمال مظلومی در اثر اشتباه پزشکی فوت شدند. خواهرم رو که دو بار کشتن. یک بار خدا برش گردوند. دوباره در کمال بیرحمی از ما گرفتنش. تو بودی گفتی پزشکان ما از حاذق ترینن؟!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
ناشناس ۰۹:۵۱
حرفتون صحیحه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این طرح جدید رو واسه افرادی گذاشتن که کنکور داخل رو دور می زنند و با توجه به اینکه می دانند در داخل کشور تو رشته های پزشکی قبول نمی شوند راه کشورهای ضعیف از لحاظ علمی و پزشکی رو در پیش میگیرند مثل اوکراین بلاروس روسیه مجارستان فیلیپین و ... و بعد از گذراندن دو ترم درخواست انتقال به دانشگاههای داخل می کنند. و میامدند در دانشگاههای خوب کشور در کنار بچه هایی که در کنکور رتبه بالا آورده درس میخواندند. که این وضعیت در سال 97 متوقف شد. پزشکی یک علم مقدسی است نیازمند صلاحیت های علمی و اخلاقی است. اما تا قبل از سال 96 و 97 تعداد بسیار زیادی همین افراد با پول پدر و با معدل 10 و 11 با همین روش به دانشگاههای داخل راه یافته فارغ التصیل شده و الان مثلا دارن طبابت میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
الکی مقدس سازی نکنید به بهانه محدود سازی و کسب درآمد بیشتر
اگر وزارت بهداشت و نظام پزشکی به جای محدود کردن و انحصار و مافیا بازی وظیفه اصلی یعنی نظارت دقیق خود را انجام دهد مشکل سواد و بی سواد حل می شود و نیاز نیست الکی محدود سازی کنید
90 درصد پزشکی تجربی هست و اتفاقا نیاز به علم خیلی بالایی ندارد.بیشتر به دقت و انصاف و وقت کافی گذاشتن برای بیمار دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ناشناس 9:47 شما معلومه از همونایی هستی که با پول بابات رفتی کشورهای درپیت اروپای شرقی داری مثلا مدرک میگیری. فقط مواظب باش اونجا خیلی تجربه ات زیاد نشه چون علمی که بهت نمیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
۰۹:۴۷ بله منم قبول دارم باید امتحان های سخت در سطح USMLE از اینا که از خارج خصوصا اوکراین و ... مدرک گرفته اند گرفته بشه. باید ریشه این دکتر های الکی زده بشه. دارن نظام سلامت مملکت را به گند می کشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آماری که نظام پزشکی می دهد اصلا قابل باور نیست
چند دلیل مهم و غیر قابل انکاردارد که تحصیل در رشته پزشکی در اکثریت کشور ها آزاد هست و هیچ محدودیتی مثل ایران ندارد
در این شرایط اکثریت کشور ها خودشان به اندازه کافی پزشک دارند و خیلی خیلی کم و بسیار سخت پزشکان ایرانی و هر کشور دیگری را پذیرش می کنند .
درآمد پزشکی شاید در بعضی کشور ها جز درآمد های خوب باشد ولی در هیچ کشوری به اندازه ایران 10 تا 100 برابر دیگر مشاغل نیست بخصوص برای متخصصان و فوق تخصص ها
پس اینها هیچ جا نمی روند
ناشناس
Ukraine
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
"پزشکان هم بخشی از نخبه‌های کشور هستند و می‌روند و برنمی‌گردند"
بله ولی بخش کوچکی هستن که صدای بلندی دارن گویا. توی هفته اخیر حداقل سه تا تیتر توی فرارو بوده در این مورد.
این همه سال دانشجوهای مهندسی می رفتن، عین خیالتون نبود، حالا آه و فغان تون بلند شده؟؟
یکم از مغز مبارک استفاده کنید، می بینید الان بحث دانشجو و غیر دانشجو نیست
سه دسته آدم هستن توی ایران:
یا می خوان از این جهنم فرار کنن، یا می خوان و نمی تونن
یا هم سیسمونی رو از ترکیه می خرن و عاغا زاده هاشون تور هاوایی میرن و رکوردهای اختلاس رو جابجا می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
درست میگید قبل از پزشکان مهندسان رفتند و هر دو فاجعه بار است. اما اهمیت خبر رفتن پزشکان این است که ببینید چقدر اوضاع کشور خراب است که پزشکانی که میگن درامدشون خوبه هم دارن میرن.
ناشناس
Germany
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هر شخصي دكتر ، مهندس ، كارگر اگر شرايط داشتن يك زندگي در فاره امريكا يا اروپا را داشته باشند هيچوقت برنمي گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ینا سیاه نمایی هست:
اولا بیشترین امار مهاجرت مال رشته های غیر پزشکی هست. ارشد و دکترای رشته های علوم پایه و مهندسی که دنیا قبولشون دارن. مدرک پزشکی ایران رو در اکثر دنیا قبول ندارن، چون هیچ کجای دنیا وزارت آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا نیست. وقتی بخوان مهاجرت کنن باید کلی آزمون انجام بدن و درصورت قبولی به عنوان کمکی و نه طبابت میتونن اونجا کار کنن.
-دوما ایران بهشت پزشکان و مافیای پزشکان هست، هیچ جای دنیا زیر میزی و پول هایی که میگیرن اینطور وجود نداره.
-سوما کجای دنیا یه پزشک در چندساعت تو مطبش این تعداد مریض رو ویزیت می کنه؟! توی مطب هاشون که برید می بینید مریضا ها باید معطلی چند ساعته و حتی تا نیمه شب داشته باشن... بعد هم خیلی هاشون خوشون زحمت ویزیت نمی کشن و شرح حال مریض رو یک نفر دیگه میگیره! اوج بی احترامی به مریض و انسانیت.
- گذرت به بیمارستان آموزشی برسه هم که خدا به داد برسه! به اسم فلان پزشک دانشجو عمل می کنه و بلاها که سر مریض نمیارن و هیچ کس هم پاسخگو نیست... حتی توی بیمارستان خصوصی پزشک متخصص سراغ دارم که روزی 10 تا عمل از تومور مغزی تا ستون فقرات همزمان اتاق عمل بهش میدن. بعد میبنی چند نوچه دارن کاراش می کنن ایشون فقط تشریف میبره سر عمل ها واسمش رو جراح هست. کجای دنیا یه پزشک می تونه در روز این حجم از ویزیت و عمل داشته باشه؟!
- پزشک ها تو ایران، خصوصا جراح ها خودشون رو خدا می دونن چون معتقدن می تونن تو کار خدا دخالت کنند.
این مقاله هم سفارش خودشونه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
شاید یه درصد بسیار بسیار کمی اینطور نباشن که همون ها هم توسط اکثریتی که شما تعریف کردین به حاشیه رونده میشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هیچ جای دنیا راهشون نمیدن و قبولشون ندارن؟ چون پزشکی مانند همه رشته ای دیگه نیست که هرکسی از راه رسید رو قبول کنند. این رشته سخته و حساسیتهای خاص خودش رو داره. اینطور نیست که هرکسی از دانشگاههای فله ایران فارغ التحصیل بشه بره توی خارج کار پیدا کنه. باید سخت بگیرند. این حجم بدبینی نسبت به قشر پزشکی ریشه های شخصیتی و کمپلکس های روانی داره.
گودرز کوشکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام در خصوص افزایش سقف دریافتی کارانه باتوجه به برداشت ۷۰ درصد کارکرد پزشک توسط بیمارستان و کم کردن تا سقف ۳۵ درصد مالیات از مابقی پول عملا در غالب بیمارستان‌های کشور غیر ممکن هست دریافتی شما از ۲۵ ملیون بالاتر برود .وقتی که کار گرد یه پزشک با ۱۵ روز مقیمی و بیتوته کامل در بیمارستان بیشتر از ۲۰ ملیون نمی شود این جور اخبار فقط باعث سو برداشت افکار جامعه می شود که فکر می کنن مشکل ما برداشتن سقف دریافتی است .وزیر بهداشت که حتی نمی دونه طرح قاصدک چی هست و به خودش زحمت نمی ده از چند نفر کار شناس کسب اطلاعات بکنه چه ایرادی به شما اهل رسانه هست.
برای رسیدن به دریافت ۱۲۰ ملیون در ماه شما باید کارکردی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ ملیون در ماه داشته باشی که با اعمال طرح پلکانی قاصدک به شما ۱۰۰ ملیون در ماه برسه که عملا غیر ممکنه حتی اگر ۳۰ روز ماه را کامل در بیمارستان بخوابی .
لطف بفرمایید بعنوان یه رسانه در جهت تنویر افکار جامعه طرح قاصدک را مطالعه بفرمایید.
با سپاس دکتر گودرز کوشکی متخصص بیهوشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
خوب معلومه با سی روز خوابیدن تو بیمارستان به کسی ۱۲۰ میلیون کارانه نمیدن، ۱۲۰ میلیون رو به کسی میدن که سی روز روزی حداقل ۸ ساعت کار مفید پزشکی انجام بده و به بیماران رسیدگی کنه و بیمارستان رو خوابگاه فرض نکنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
برای پزشکان ایران بهشته البته نسبت به بقیه مشاغل. اینا که گفتی برای تحصیل می روند و تحصیل حداقل ۴ یا پنج سال دیگه تازه می تونن کار پیدا کنن که برای اونم باید زبان اون کشور را فول بلد باشن. مهاجرت کاری پزشکان هم به کشورهای دیگه هفت خوان رستمه. مثلا برای امریکا باید امتحانی بدی که از کنکور تخصص سخت تره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دلبندم فقط پزشکان ؟ حرف بزنم هم میگن اشتباهه - دختر من کارشناسی ارشد سهمیه استعدادهای درخسان وارد دانشگاه شد و کنکور دکترا هم قبول شد نمیره ثبت نام کنه چرا ؟ چون میگه آخرش چی توی خیابون گیر میدن چرا رنگ مانتو روشنه توی دانشگاه گیر میدن چرا عطر مییزنی باید بوی عرق بدی روسریت چرا 3 سانت رفت عقب ماشینت بره پارکینگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام و ادب. خوب اگر مواردي كه گفتيد صحيح است، دخترتان به زحمت نمي افتادند كه دكترا امتحان بدهند و بعد از قبول شدن انصراف بدهند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
نا شناس 11:51 در آزمون شرکت میکنند چون جواب پذیرش دانشگاههای خارجی بعد از برگزاری آزمون میاد... احتمال میدن اگه پذیرش نگیرن بتونن اینجا ادامه بدن درسشون.... نمیدونین چه دردی داره وقتی پدر و مادر میبینن فرزندشون راهی جز رفتن روبروش نمیبینه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
همینکه مجبور نیست با فوق لیسانس و دکترا پوتین پا کنه و 24 ماه بصورت رایگان خدمت اجباری سربازی بره 10 بر هیچ از کلیه آقا پسرها جلوتره! اینو بهش بگو امید به زندگیش میره بالا
ناشناس
United States of America
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
خوبه شما مول داری
دخترت کار نمیکنه
نشسته درس میخونه که بره
منم با سهمیه استعداد درخشان وارد ارشد شدم
ولی بعد فارغ التحصیلیم سال ۹۶ و یکهو بالا رفتن دلار مجبور شدم کار کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بله پزشکانی که فقط عنون پزشک دارن تخصصِ.تعهد.اخلاق و.....صفر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام
در ایران هموراره صفر و یکی است.
ورزش فقط فوتبال و علم هم فقط پزشکی.
علوم دیگر مخصوصا مهندسی و علوم پایه که مهاجرت چند برابری دارند اصلا به چشم نمی آیند.
فقط درآمد و پول در این موارد دخیل هستند. و برای حفظ جایگاهشان از نفوذ خود برای کم کردن رقبا کمک می گیرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دقیقا همین طوره
البته الان واقعا باید نگران باشن چون پزشکا از نظر درآمد و امنیت شغلی اصلا قابل مقایسه با یه دکترای مهندسی یا علوم پایه نیستن و حالا که اینا هم با این درآمدهای افسانه ای مهاجرت میکنن واقعا باید برای مملکت نگران شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
البته نگرانی دولت به خاطر چیز دیگه ای هم هست .
مهندسین و علوم پایه اکثرا با پول بسیار ناچیزی از ایران میرن و در کشورهای دیگه کار می کنن و حقوق های خوبی میگیرن .
ولی پزشکایی که این روزا مهاجرت می کنن با میلیاردها تومن پولی که اینجا به خاطر سیاست های حمایتی حکومت بدست آوردن مهاجرت می کنن و بعضی هاشون هم هنوز منبع درآمدشون ایرانه و فقط قراره برن کشورهای دیگه خرج کنن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مهندسی رشته ای است که تو یه کشور صنعتی براش سر و دست میشکونن.طبیعیه یه کشور جهان سومی و عقب مانده درکی از دانش مهندسی نداشته باشه
سیب
Latvia
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تازه بذار ی چی بگم ک نمیدونین. ب طرز غیر قانونی امسال وزارت بهداشت از شرکت پزشکان مشمول و سرباز تو امتحان تخصص جلوگیری کرد و سه سال تا سی سالگی کسایی که آماده بودن رو عقبشون انداخت. اینم هدیه کسیه ک میخواد تو مملکت خودش زندگی و خدمت کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سربازی که ام المصائب تو راه زندگی تخصصی هر پسری است!
لعنت به این میراث شوم رضا میرپنج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دروری نگو ما هم با فوق لیسانس ۲۰ سال قبل ۲۱ ماه خدمت کردیم برا مملکت و وظیفمون هم بود، خدمت سربازی واقعا برا مملکت لازمه و خدا پدر رضا شاه رو بیامرزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هیچ پزشکی تاکید میکنم هیچ پزشکی بدون تجهیزات فنی مهندسی تشخیصی اعم از کیت های آزمایشگاهی و MRI و سی تی اسکن و.... نمی تونه قدم از قدم برداره!گام اول هر پزشکی که بیمار بهش مراجعه میکنه ارجاع بیمار به سیستم تشخیص پاراکلینیکی است.بمـــاند نیروی برق یا آب بهداشتی و سیستم کلین روم بیمارستانی که تماما ماحصل نبوغ و درایت و تلاش مهندسینه اگر نباشه چیزی بنام طب نوین وجود نخواهد داشت!
لذا مهندسین دارای مدرک دکترای تخصصی باید در بدترین شرایط 80% یک فوق تخصص رشته طب درآمد داشته باشند که ندارند!کاری به فارغ التحصیلان علوم انسانی یا رشته های پایه علوم تجربی ندارم ولی حق مهندسین نسبت به زحماتی که برای تک تک افراد جامعه متقبل میشوند رعایت نمیشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
شما هم اگر میتونستید، قطعا انتخاب اولتون پزشکی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
12:30 اگه مهندسین نبودن تو الآن میخواستی با کدوم تکنولوژی افاضات کنی؟؟؟منطقی باش جوون و بپذیر مهندسی یعنی تمام دنیا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ببخشید مهندس هامون هم به درد نمی خورن، الان کیت های تشخيصی رو کی ساخته؟ شما؟ قرار نیست مهندس هایی که دست راست و چپ شون تشخیص نمیدن و خیلی هاشون رفتن ریاضی چون تجربی نمی آوردن، نون زحمات دانشمندای غزبی رو بخورن، بچه های مهندسی پزشکی کارشون تو ایران چیه؟ ساختن؟ ابدا و ابتکار؟ نه، نگه داری از وسایلی که بقیه ساختن، این علم نیست، پس انتظار تون در حد فایده تون باشه، در واقع همه مون به درد نخوریم، ولی دولت به پزشکا اهمیت میده، ما هم درد مون آمده، که حق داریم، ولی حقایق رو مخفی نکنیم. حق با شماست، دکتر بدون دارو و تجهیزات هیچی نیست، بماند که خیلی هاشون از اینم درست استفاده نمی کنن، ولی این دستگاه ها و دارو ها هم نتایج تلاش ما نیست، در بهترین حالت یه عده تو ایران دارن کپی پیست میکنن اسمشم گذاشتن مهندسی معکوس، کاش مسئولین یه ذره به خودشون می آمدن، این همه تبعیض ها رو رفع میکردن، همه جایی قرار می گرفتن که دوستش دارن، شرایط بهتر میشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
13:54 والا کل سایت شده محل افاضات جنابعالی؟ کی اینهمه افاضات می کنه؟ معلوم نیست مشکلتون چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
14:39 مساله اینه که شماها کاراییتون واسه جامعه به نسبت دانش آموخته فنی مهندسی خیلی محدودتره اما دستمزداتون سر به فلک میکشه.این عادلانه نیست.شماها 24ساعته از اختراعات و تولیدات مهندسی بهره مند هستید اما پولی به ما نمیرسه!!این درست نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
افسوس چقدر بچه هامون زحمت کشیدند تا پزشکی قبول شدند اینهم از آخر وعاقبتش!!!!
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ايتن تيتري كه شما زدي و ازمون ميدهند و پول برا اوناييكه تو دانشگاه هاي درجه چندم بعلت پول داشتن رفتند پزشكي خواندن و حالا از زرنگيشون ميخوان بيان ايران كار كنند و ايران مداركشون و تاييد نميكنه بايد بيايند هم ازمون بدهند هم تكميلي بخوانند چون دانشگاه هاشون مورد تاييد نيست و دولت كار درست را انجام ميدهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دقیقا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دولت محترم با همین فرمون ادامه بده دیگه کلا هیچ تحصیل کرده ای نمی میونه ،‌ لطفا سهمیه ها رو هرچه می تونین بیشتر کنین ، اینجا جای نخبه ها نیست ، راست گفتند اونهایی که گفتند هر کی نمی خواد بذاره بره !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اتفاقا در این مورد دولت محترم داره درست عمل می کنه. نظام پزشکی ایران مافیاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ناشناس ۱۲:۴۷ منم با نظرشما موافقم دولت تصمیم درستی میگیره.متاسفانه مافیای پزشکی تو کشور حکمفرماست.اولین کار حذف این مافیا باید باشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
متأسفانه مسئله سر و کار داشتن مستقیم با جون مردم توجهات را به خودش جلب می‌کنه و بقیه مسائل به حاشیه می‌ره. مگه مهندسی پزشکی نقش کمی داره؟ دارن مهاجرت می کنند. مهندسان ساختمان نخبه راه حل ایمنی سازی ساختمان ها در برابر زلزله را دارند. اون ها هم دارن مهاجرت می کنند.
موضوع اصلی اینکه پزشکان بعد از مدتی کار در ایران پول خوبی نصیبشان می شود که توانایی مهاجرت را به آن ها می دهد. یک بلیط هواپیما تا کانادا نزدیک به ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. چند خانواده توانایی پرداخت این هزینه را دارند؟ کسی که مادرش یک معلم زحمت کش و پدرش یک کارمند شریف است اگر پزشک نباشد باید هر ماه غصه اجاره خانه را داشته باشد. اما وقتی پای نظام سلامت به میان می آید متاسفانه بقیه نادیده گرفته می شوند. همیشه همین طور بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مهندس نباشه فوق تخصص جراحی قلب یه گان ساده گیرش نمیاد بپوشه سر مریض!حتی اصلا اتاق عمل مجهز و مدرنی نیست و باید بره تو حموم نمره جراحی کنه! اینا رو گفتم تا هیچوقت یک مهندس که خالقه که نوآوره که دنیا رو میسازه نذاری بغل پزشکانی که شغلشون تعمیر بدن انسانه اونهم اکثرا ناموفقن!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
ناشناس ۱۳:۵۸, اتفاقا پزشک می‌تونه تجهیزات چش را بدون توجه به مهندسان داخلی فراهم کنه، چه طور؟ از طریق نفرین نفت. نفت لعنتی باعث شده رشته های خدماتی و مخصوصاً پزشکی تو ایران بیش از رشته های که مستقیماً می توانند درآمد های ارزی داشته باشند نورد توجه قرار بگیره. نفت صادر میشه، تجهیزات پزشکی با یک عالمه لفت و لیس در واردات، به داخل کشور میاد. جالبه بدانید تو ونزوئلا و نیجریه هم که نفت وجود داره همین موضوع پزشکی وجود داره. این قضیه هم تا سال ها تو کشور ما برقرار بود ولی تحت تأثیر عدم تحریم، اثری روی زندگی مردم ظاهراً نداشت. نتیجه این سیاست این شد که مهندسان ایران اکثرا به رشته ساختمان رفتند که در واقع عامل ساخت و ساز پول های اضافی همین پزشکان شدند. کارخانجات تولیدی ایران چه شد؟ ارج: ورشکسته، آزمایش: ورشکسته، پارس الکتریک، ماشین سازی اراک، هپکو، ورشکسته. همین نفرین باعث شد ایران خودرو و سایپا تو زمان خوش خوشان صادرات نفت هر فرغونی را که خواستند به مردم غالب کنند. تو همون زمان که دلار ۱۰۰۰ تومن بود یکی از اقوام ما تو رشته مهندسی مواد مهاجرت کرد. ازش پرسیدم چرا میری؟ گفت من طرح های جدید به چند تولیدی ارائه که ارائه دادم بهم می خندند و و میگن حالا که یه جوری داریم محصول می فروشیم، چه کاری هست چیز جدید تولید کنیم. همش به خاطر پخش پول بی جا بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
انشالله منم دارم میرم خلاصصصصص
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بقیه هم دوست دارن برن ولی نمیتونن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
وقتی که وسایل مورد نیاز برای پزشکان مهیا نباشد و همه چیزهای فسیل شده در دسترشان باشد معلوم هست که باید بگذارند و بروند. مردم ایران هم که به مرگ تدریجی دچارند و دارند تدریجی می میرند و از دست پزشکان برایشان کاری ساخته نیست پس چه خوبست که آنان بروند و در جایی دیگر کاشانه بسازند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
وسائل تو کارخونجات بدست باکفایت و بادرایت مهندسین ساخته میشه!وقتی حقوق یه مهندس از پیک پیتزایی هم کمتره همینکه هنوز آب و برق و گاز و تلفن تو خونه هاتون قطع نشده نماد بزرگواری طبقه مهندسی است
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
با سلام
من پدر پزشک هستم. چالشی رو که در این خصوص دیده ام که البته یک از دهها چالش مربوط به قشر پزشکی رو می خواهم مطرح کنم. شاید از این طریق یکی از مشکلات آنها حل شود و شاهد خروج پزشکان جوان از مملکت نباشیم. اطلاع دارید که یک دانشجوی پزشکی حدود 7 تا 8 سال طول می کشه تا فارغ التحصیل بشه. یعنی بعد از 8 سال تحصیل و سن حدود 26 سال پزشک عمومی می شود و تازه وارد بازار کار که چه عرض کنم طرح خدمت با حقوق ناچیز می شود. . یعنی در سن 28 تا 29 سال تا حدودی می تواند دنبال کار بگردد که از نظر زمانی به نسبت سایر رشته ها خیلی دیرتر به شرایط نرمال می رسد. و به علاوه امام تشکیل زندگی مشترک و ازدواج تا این زمان ابدا میسر نیست، مگر اینکه هزینه ها را والدین تقبل کنند. ببینید این چه فشاری روی فرد نخبه ای که توانسته در رشته های پزشکی قبول شود بگذارد. حال اگر بخواهد ادامه تحصیل بدهد و تخصص بخواند 3 الی 4 سال طول می کشد تا درسش تمام شود. این در حالی است که کلینیکهای تخصصی در دست دانشجویان دوره تخصص(رزیدنت) است و شبانه روز با حداقل خواب باید در بیمارستانها کار کنند و فشار بسیار زیادی روی آنهاست. سن آنها هم حداقل 28 به بالاست و با وجود کار زیاد و طاقت فرسا که مطمئنا خیلی از دوستانی که پیام داده اند از آن اطلاع ندارند تا پارسال حقوق حدود 3میلیون تومان به آنها می دادند و الان پس از اینهمه اعتراض حقوق به ماهی 5میلیون رسیده. یعنی در سن حدود 30 سالگی باید کار شبانه روز بکنید ولی حقوق 5 میلیونی داشته باشید که با این پول نمیتوان هیچ کاری کرد. همینطور برای فوق تخصص...
خدایی در حق جامعه پزشکی ظلم می شود. معمولا سن بهبود وضعیت مالی جامعه پزشکان به نسبت سایر رشته ها حداقل 40 سال است.
با توجه به مطالب مطرح شده فوق لازم می دانم به عزیزانی که به دلیل کمبود اطلاعات کافی بعضا فرمایشات نا مناسب می کنند و دل جامعه پزشکان جوان را به درد می آورند عرض کنم که لطفا قبل از هر گونه نظری در خصوص این قشر حتما اطلاعاتی جمع آوری کنید.
ضمنا دولت و حکومت می بایست با توجه به وضعیت معیشت دانشجویان اینترن و رزیدنت که با وجود سن بالا و کار شبانه روز مخصوصا فداکاری در دوره کرونا، حقوق مکفی و مناسب جهت زندگی و تشکیل خانواده متناسب با جایگاه آنها تامین شود. وگرنه به زودی تا حداکثر 10 سال آینده فاجعه بزرگی در پزشکی کشور رخ خواهد داد و دولت ناچار خواهد شد نیروی متخصص پزشکی را از خارج از کشور وارد کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این مشکل مافیای نظام پزشکی هست که مسولیت های پزشک متخصص دانشجو و رزیدنت مشخص نیست. در اروپا حقوق و ساعت کار پزشک مشخصه ولی در ایران برخی پرشکان امپراطوری دارن و این مورده که باید درست بشه. کسی با افزایش حقوق رزیدنت مشکلی نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
خوب وضعیت مالی برای جامعه پزشکان 40 سال است. اما برای رشته های دیگه 100 سال است. وگرنه چرا باید من خودم بکشم تا پزشکی قبول شم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
واقعا دلم سوخت!!! شما خیلی نگران نباش روزی که موقعیتشون تثبیت بشه تلافی همه این ها رو چند برابر سر مردم درمند درمیارن، دوقورت ونیمشون هم باقیه خدا رو هم بنده نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
پدر محترم!بی غرض که یاد سالهای دبیرستان بچه ات بیفتی قطعا تائید میکنی نابغه ها و باهوش ها میرفتن ریاضی فیزیک پس الآن به این دلخوش باش که بچه شما علیرغم اینکه رفته تجربی تا از جبر و حساب و هندسه فرار کنه ولــی اوضاعش ده ها برابر از طبقه مهندسین بهتره!
وضعیت ما مهندسین دیپلم ریاضی توسط هنرستانی ها برهم خورده
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
پزشکی یه علمِ مصرف کننده س .. بچه هاتونو بفرستین علومِ پایه بخونن ... یه زمانی اخلاطِ چارگانه و عناصرِ اربعه موضوعِ زیست شناسی و فیزیک بودن از جالینوس تا بقراط و بوعلی مرضِ مردمو با سردی گرمی و صفرا سودا درمان میکردن ... دلّاکا که مهم شدن دکتزا رفتن دلاک شدن بهشون جراح عمومی میگفتن ... لويی پاستور و جوزف لیستر که germ theory رو آوردن همه گفتن بیماری به خاطر ویروس و باکتریه و قارچ ... بعدن دیدن آنتی بیوتیک ضرر داره همه پروبیوتیک شدن ... فیزیک و شیمی پیشرفت کرد ژنتیک اومد ...الان همه دنبال بیماریای ژنتیکن ... داروای شیمیایی ام که اومده ن وسط ... روشای پاراکلینیکال مثِ سی تی و fMRI و کت اسکن و پت اسکن و اکو و کاردیو و سونوگرافی ام که پزشکی رو کرده صنعت ... یه سری ام که رفته ن دنبالِ biopsychosocial model ... الانم که اپی زنتیک شده حرفِ اول ... آینده ام همینه ... روشای سایکوسوماتیک داره جایگزین پزشکی میشه با health psychology یا روانشناسی سلامت ... یه عده ام که رفته ن طرفِ طب حاشیه سوزن میکنن تو ریه طرف ... ماجرای زِمِلوایس درس عبرته ... یه کلام گفت دکترا قبلِ عمل دستاشونو بشورن فرستادنش دیوونه خونه گفتن دیوونه س !!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بنظر جناب میرزایی حضرتعالی هدف ازین نوشته تون اینه که سوادتونو به رخ هموطنان بکشید. چون همه مطالب کاملاً موجز و تلگرافی بود که انگار که در یک مکان آکادمیک دارید لکچر میدید.انشاءا... موفق باشید
raha
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
به زودی همین قدر آدمی که سرشون به تنشون می ارزید رو هم از دست میدین. چه پزشک. چه مهندس و هر چی
یک نکته دیگه اینگه مردم فکر میکنن با افزایش ظرفیت مشکل حل میشه اما نمیدونن برای آموزش همین تعداد افزایش یافته نیروی متخصص و کلی امکانات لازمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بروید کار خوبی میکنید، اینجا بمونید که چی!!!!
منم اگر شرایطش داشتم میرفتم ، خدا عاقبت ماها که نمیتونیم ازینجا بریم بخیر کنه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
فقط این یک معضل که نیست.هرجا پا بذاری داره نابود میشه.محیط زیست.آب.کشاورزی.دانشگاهها.بانکداری.مسکن.فرهنگ.ارزش پول.بیکاری.و.......و
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
داره نابود میشه یا نابود شده؟!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
همه دارن فرار می کنن از یارو بعدش میگه اینا رو برگردونید. تو امثال تو برید ببینید چطور مردم به زادگاهشون بر میگردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام
ظاهرا دستانی در کارهست تا نخبه گان و افراد شایسته و توانمند صحنه را به نفع افراد نالایق و ناشایست و منفعت طلب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
از همکاران مهندسم تعجب میکنم! بعد از مدت ها که بحث همواره فرار نیروهای متخصص مهندسی بوده اخیرا بحث فرار پزشکان هم مطرح شده! پزشکان هم مثل جامعه متخصصین کشور مثل کارگران و هنرمندان و ... تحت تاثیر شرایط موجود هستن. بحث جامعه پزشکی هیچ بحثی جدا از خروج بقیه افراد جامعه نیست بلکه حساسیت موضوع این هست که در حال حاضر ما شاهد مازاد نیروی مهندسی و نرخ بالای بیکاری در این گروه هستیم و خروج این نیروها فشار رو از دولت برای ایجاد مشاغل جدید بر میداره برای همین دغدغه اصلی محسوب نمیشه. اما مسئله در رشته پزشکی اینجور نیست. این حجم از خروج پزشکان سیستم بهداشت ما رو با مشکل مواجه خواهد کرد زمان آموزش یک پزشک خیلی طولانی هست و بر خلاف سیستم مهندسی که 6 ساله میتونه نیروی کار مولد و مجرب تولید کنه تربیت یک پزشک عمومی 10 سال طول میکشه. در هر شرایطی در صورت کمبود یک تخصص میشه اقدام به وارد کردن نیرو کرد فقط لازم هست نیروی خارجی به زبان انگلیسی که زمان مشترک جامعه مهندسی هست تسلط داشته باشه اما پزشک وارد شده نیاز هست با عامه مردم ارتباط برقرار کنه! از کجا و با چه کیفیتی باید پزشک مسلط به زبان فارسی وارد کنن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
برعکشم صادقه در اکثر مشاغل یک مهندس فقط کافیه زیان انگلیسی بلد باشه ولی دکتر باید زبان اون مردم را مسلط بشه تا کار کنه. پس مهاجرت مهندس حتی یه کارگر فنی از یک دکتر ساده تره. در ضمن مهندسی طیف بسیار گشترده ای هست و در ضمن کسی که فارغ التحصیل میشه لزوما مهندس نیست. اگر پزشکی هست که از همین ایران اپلای کنه و جای مناسب براش موجوده دیگه بحثی نیست بره و به جامعه جهانی خدمت کنه ولی اگر این موضوع بخواد بشه ابزار باج گیری و غیره همون بهتر که همه پزشکان برن و از پاکستان دکتر بیاریم.
جرج
Denmark
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
حداقل ۱۲ سال هست که تو کشورهای اسکاندیناوی زندگی میکنم. بسیار بسیار پزشک و دندان پزشک میشناسم که بد از مهاجرت حتی باد آموزش زبان هم بهشون کار نمیدن. اینجا هم مجبور میشن دوباره کلی درس بخونن و در نهایت هم میفرستن به دور افتاده ترین شهرها . اگه هم بخوایین برین یه گزارش تهیه کنین ببینین چقدر این حرف من واقعیت داره. یکی از دوستان که تو حوزه نفت و انرژی کار میکنه, الان خانمش حتی پس از گذراندن بالاترین سطح زبان و پس از ۱۰ سال مهاجرت بیکار هست و در نهایت هم رفته و داره تو مهد کودک کار میکنه.
فکر نکنید اینجا ریختن, باید خیلی خیلی تاپ باشین تا کار درست گیر بیارین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اینکه یک ورود یک مهندس به جامعه مهندسی یک کشور دیگه راحت تر هست یک امتیاز محسوب میشه ولی اگر یک نفر با هر تخصصی با تمام مشکلاتی که پیش رو داره باز هم فرار رو بر قرار ترجیح میده نشون دهنده عمق مشکلات داخل کشور هست. پزشکانی که از کشور خارج مطمئنا از دسته باندبازها و باج گیرها و رانت خورها نیستن که اگه بودن لزومی نداشت انقدر به خودشون زحمت بدن. خروج نیروهای متخصص و دلسوز فقط جا رو برای ژن خوبها باز میکنه اتفاقی که در جامعه مهندسی و هنری و مدیریتی کشور افتاده ... نهایتا هم اینکه ایران امروز جذابیت خاصی برای مهاجران نداره مگر دوستان افغانمون که اونها هم حتی از شرایط ایران راضی نیستن! چنانچه لزومی به ورود پزشک به کشور باشه مطمئنا مجبور میشن به افراد واجد شرایط خارج از ایران امتیازهای ویژه بدن حالا چه پاکستانی چه ایرانی. نهایت ساده انگاری هست که معضلات پیش روی کشور رو در حد دیدگاه شخصی که به یک صنف داریم کوچیک کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
۱۳:۱۶ نخیر لزما تحمل سختی برای مهاجرت به علت نارضایتی نیست. بلکه به علت استشمام بوی کبابه که ممکنه خر داغ شده از آب دربیاد. درثانی کشور زمانی درست میشه که هرکس به اندازه توانایی خودش حقوق بگیره و اعتباز داشته باشه این ربطی به پزشک و مهندس و ... نداره. اصل اینه کسی باج خواهی نکنه و به مسولیتش عمل کنه. احتمال بهبود شرایط اقتصادی ایران وجود داره و در ان صورت مهاجر پذیری هم ممکن میشه.
در مورد اخر هم باید عرض کنم اکثر مهاجران افغان در ایران افراد محترم و سخت کوشی هستند اون عده اندکی هم که از مهمان نوازی ایرانی ها ناراضی اند همونایی هستند که پول ملی ایران را در تلوزیون افغانستان مسخره می کردند و دست اخر مجبور شدن به چرخ هواپیمای امریکا اویزون بشن. الانم برخی از همان عده دارن توی ایران نمک می خورن و نمکدان می شکنن. اگر دوست ندارن می تونن بروند به کمپ های مهاجرت یونان و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
راه حل اینه که آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی و پردیس بین الملل ها شروع کنن پذیرش دانشجوی پزشکی دقیقا همون فرمونی که برای رشته های مهندسی رفتن و امروز بقول شما با ازدیاد نیروی آماده بکار روبرو هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ناشناس 14:28 افکار سیاسی و اقتصادی و اجتماعی شما سالها هست جواب نداده اون قشر مهاجری که کشور از نبودش متضرر میشه دنبال بوی کباب و ساندیس راه نمی افته با چشم باز و تحقیق و برنامه ریزی حرکت میکنه. دوم اینکه دافعه ایران برای پذیرش مهاجر الان فراتر از بحث اقتصادی موارد فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی هست. سوم در مورد دوستان افغانم باید بگم که درآمد کارگر روز مزد 300-350 هزار تومن هست به عبارتی میشه حدودا 10 دلار ، خویشاوندان این افراد در انگلیس و استرالیا و آلمان حداقل 10 برابر این میزان یعنی در حدود 110 دلار درآمد دارن با توجه به گرانی های اخیر هزینه زندگی در ایران با اون کشورها یکسان شده و این افراد عملا نمیتونن پولی برای خانواده هاشون بفرستن یا باید خودشون در مضیغه شدید زندگی کنن. در آخر هم من نمیدونم کی به شما این حق رو میده که تعیین کنید کی در این کشور زندگی کنه کی زندگی نکنه؟!!!!
ناشناس
United States of America
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
جواب ۱۵:۱۹ منم اول این تفکر را نداشتم به قولی خیلی روشنفکر بودم ولی اتفاقات دو سال اخیر از سرکوب گری وحشتناک جاستین توی کانادا و تو گونی کردن جولیان آسانژ و اون رفتار آمریکا در افغانستان و جنگ اوکراین به شدت چشمم را باز کرد. من با خیلی قوانین و اتفاقات که توی ایران میفته موافق نیستم ولی مطمعن شدم غرب هم اون چیزی که تبلیغ می‌کنه نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ميليونها نفر رفتند كسي اهميت نداد اما مهاجرت چند نفر پزشك اينهمه به چشم مي آيد كه اين هم ازبركات انحصارومحدوديت ظالمانه اي است كه در36 سال اخير بوسيله خود مافياي پزشكان درتعداد صندلي هاي دانشكاههاي پزشكي ايجاد شده است تاباكم كردن پزشكان آنها محبوب شوندومطلوب وهميشه بتوانندنازكنندوشرايط خودرابه ملت بينوا تحميل كنند!!!
كلا شرايط بايد جوري باشد كه ملت هميشه درحال دويدن دنبال پزشكان باشند وآنها فخرفروشي كنند!
ناشناس
Netherlands
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مقاله های سفارشی
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سنگ اندازی رو قبول دارم اما این در مورد همه صدق میکنه نه فقط پزشکان
همین الان کلی پزشک بیکار هست اونا که میرند که هیچ ولی با برداشتن انحصار که اول از همه بدست خود جامعه پزشکی ایجاد شده میشه در مناطق محروم هم پزشک داشت
2- این سهمیه مناطق خیلی بی انصافی هست چون به خاطر محرومیت یک منطقه به اون فرد تعلق میگیره اما در اکثر موارد افرادی که اتفاقا وضع خوبی دارند و در منطقه خودشان جزو خانواده های سرشناس و ثروتمند هستند از سهمیه استفاده میکنند
بهتر هر کس که میخواد از سهمیه استفاده کنه متعهد شه که از تخصصش در منطقه خودش استفاده کنه که سبب حل مشکل نبود متخصص در نقاط محروم میشه
اگر هم نمیخواد که میتونه با شرایط برابر با بقیه کنکور بده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
یه جای این مطلب اشکال داره. افرادی با سطح علمی پایین در کشورهای خارجی ( اوکراین . مسکو... ) پذیرش میگیرند بعد میخواند برگردن در دانشگاه دولتی پزشکی بخونن!!! این کار اصلا صحیح نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
طرف چه مهندس و چه پزشک که حداقل ۱۶ تا ۲۰ سال تحصیل کرده و خون دل خورده و تخصص گرفته باید به اندازه یک راننده یا نانوا یا قصاب یا کارگر یا ساندویچی درآمد داشته باشه؟! حقوق یه استاد دانشگاه الان چقدر هست؟ اگر حقوق اداره کار ۶ میلیون هست یک استاد دانشگاه حداقل باید ۶۰ میلیون بگیره الان هیچی با هیچی نمیخونه همینه که متخصصین کم کم فکر رفتن میشن. اینکه بگیم طرف فقط پشت میز میشینه و باید اندازه اون کارگر معدنچی بگیره که حرف مزخرفیه، اون متخصص پول علم و فنش رو میگیره که سالها براش زحمت کشیده اینو لطفا بفهمید.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
وقتی یه دکترای اقتصاد تو یه اداره دولتی فقط 6 تومن می گیره یه استاد چلغوز باید 60 بگیره؟ منظورم از استاد چلغوز استادیه که سواد چندانی هم نداره و سابقه اش هم کمه، با توجه به سهمیه هایی که در تحصیلات امروزی کشور اثرگذاره که نباید اینطور باشه ولی هست. شاگردهایی که توسط اینها تربیت می شه چی میشن؟ چرا که وقتی یه نفر تو کنکور 20 یا 30 درصد فقط از ریاضی ، فیزیک یا زیست و شیمی بزنه اون هم فقط تو یکی از درس ها با سهمیه رتبه اش میشه زیر 2 هزار در حالیکه بدون این مزیت 40 هزار رو بگیر و برو ... وقتی ما بجای دکتر پزشکی قرار میشه دکتر ایدئولوگ یا اخلاق تربیت کنیم آخرش همین میشه و اون حقوق هم که گفتین نصیب دکترهای خوب نمیشه نصیب همین عزیزا میشه. طرف پدرش رو برا دکتر برده همین دکتر گفته عمل می کنم با تعرفه خصوصی، بیمه معمولی و تکمیلی هم که تعرفه رو دولتی حساب می کنه یعنی یه 20 30 میلیون از جیبش باید مابه التفاوت حساب کنه. حالا این به کنار طرف گفته 90 تومن هم خودش می گیره گفته بصورت سکه یا دلار باید بیاره براش. نمی دونم اینها رو کجای دلمون باید بگذاریم. یعنی هیچ چی حساب نکنیم فقط بگیم همون 90 هزار فقط برای یه مریض در روز، در حالیکه طرف حداقل دو یا سه تا عمل انجام میده و مبارکتون باشه. سایر مردم هم که پس گوسفند تشریف دارن. درد اینجاست همون بدبختی که تو معدن کار میکنه اگه اتفاقی براش بیفته خاک کجا رو باید رو سر خودش و خونواده اش بریزه؟ نه عزیز این بازی به درد ما نمی خوره 60 تومن یا چندین میلیارد در ماه مال شما 6 یا 7 تومن بعد 18 سال مال ما؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آقا مسعود من و تو از کار و زندگیمون زدیم اینجا کامنت بذاریم که کجا درمون بشه؟! فقط داریم درودل میکنیم،
من به اون کارگر معدنچی اهانتی نکردم اون حقشه که سختی کار و مزایای مربوزگطه رو داشته باشه و اگه پایه اداره کار برای یه کارگر بی تجربه و ساده معمولی ۶میلیون هست برای یه کادگر معدنچی لااقل سه برابر اون باید باشه و برای یه استاد تمام دانشگاه که عمری تو راه تخصصش کار کرده قطعا حقش ۶۰ میلیون در ماه هست
الان کارگرهای معمولی و آبدارچی های یه جاهایی مثل برخی صنایع نفت و گاز و فولاد بین ۱۵ تا ۲۰ میگیرن اونوقت همزمان به یه استاد تمام خیلی بدن ۲۵ تا ۳۰ میلیون، اون کارگر جایی نمیتونه بره ولی اون استاد دانشگاه قطعا میتونه مهاجرت کنه و خیران اون برا مملکت خیلی زیاده، و اگه خیلی هاشون تا حالا نرفتن از بی عرضه گیشون نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
استاد دانشگاه تعریف خودش رو داره نه کسی که با سهمیه و پارتی بازی به جایی رسیده باشه، دکتر سهمیه ای تقلبی محسوب میشه
مکانیک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
دقت کنید که پزشک خوب، کاربلد و حاذق کم پیدا می شه. مردم اشکشون درومده از این دانشجوهایی که دارن طرح می گذرونن و با تشخیص اشتباه باعث بدتر شدن مریضیا میشن. نظام آموزشی پزشکی ایران شدیدا مشکل داره. مردم توی درمانگاه ها موش آزمایشگاه پزشکای تازه وارد شدن. پزشک خوب هم توی مملکت شاید به صد نفر نرسه. حالا اینا میخوان برن. بسم الله بفرمایید. واسه پزشکا ایران بهشته وگرنه کشورهای دیگه جز موارد معدود فوق تخصصی علاقه ای به جذب پزشک ایرانی ندارن. پزشکای هندی و بنگلادشی که دهه های قبلی میومدن به شهادت افرادی که باهاشون سر و کار داشتن خیلی تو کارشون واردتر بودن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اصلا هم این مشکلات مربوط به طرحی بودنشون نیست فقط و فقط مربوط به سهمیه هاست که طرف با رتبه 100000 و داشتن سهمیه میاد جای افراد نخبه و با استعداد رو می گیره . بعد شما از این فرد طبابت انتظار داری. مردم موش آزمایشگاهی هم نیستن . این افراد فقط اومدن جای نخبه ها رو بگیرن چون نخبه ها تعهد ندارن و اینها دارن و سواد و استعداد هم اصلا مهم نیست درس ها هم که خودبخود پاس میشن و بعد هم مردم میان زیر دست این افراد به اصطلاح متعهد و بی سواد !!!
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام
اینکه شرایط برای جامعه پرشکی ایده آل نیست درست.
اینکه جامعه پزشکی باید به حقوق خود برسد هم درست..
اما آیا در این کشور پزشکان استثنا هستند و خونشان رنگینتر از بقیه اقشار هستند؟ یا اینکه برعکس پزشکان یکی از معدود طبقات برخوردار جامعه هستند
که حامعه نیاز شدیدی به آنها دارد و برای آنها بسیارهرینه می کند؟
این بار مالی که به همه اقشار ایران بابت همه تحصیل در مدارس ودانشگاه وارد می شود ،نباید سبب شود که این طبقه عزیز خود را وامدار ایران و ایرانی بدانند و مثل بقیه مردم و اقشار، در وطن بمانند و به مردمی که حیات و همین پیشرفتشان را مدیون آنها هستند خدمت کنند؟
اگر شرایط سخت است برای همه هست همان کارگران و کارمندانی که با کمترین حقوق، بیشترین فشار و سختی ها روی دوششان است و بزرگترین حجم مالیات ها را هم می دهند، مستحق خدمات پزشکان و دیگر متخصصانی هستند که با امکانات و مالیات ایشان به مدارج بالای تحصیلی رسیده اند.
اگر بنا باشد دانشگاههای ما برای کشورهای پیشرفته نیروی نخبه پرورش دهند چه سود؟
بنظرم باید هر پزشک یا متخصصی کهمفتخر به فارع التحصیلی شد متناسب با خدمات دریافتی و سالهای تحصیل و نیاز جامعه ، مدتی را متعهد به خدمت در ایران باشد از دو تا 5 برابر مدت تحصیل...
تا شاید بتواند بخشی از خدماتش به مام میهن را جبران کند.
پزشک
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
به نظرم علت مهاجرت پزشکان زیاده خواهی و حسادت و غرور کاذب و چشم به چشمی شدیدی است که تو این قشر زیاده خواه و پر ادعا و کم سواد وجود داره.همین الان دولت کارانه پزشکان رو تو مناطق محروم کرده 120 میلیون تومن.به نظر شما 120 میلیون پول کمی هست؟یعنی با روزی 4 میلیون تومن دریافتی هم پزشکان نمی تونند تو ایران زندگی کنند؟مگه خرج روزانه شون چقدره؟همین الان خیلی خانواده های بازنشسته هستند که دریافتی شون کمتر از 4 میلیون تومن در ماه هست.پزشکان ایرانی شاید به علت فرهنگ بیمار و غلطی که تو جامعه وجود داره، انتظار دارن که در همون روز اول کار تو مناطق خوش آب و هوای تهران و کلان شهرها مطب داشته باشن،منشی خوشگل و خوش اندام داشته باشن و ماشین خارجی صفر و آپارتمان لوکس داشته باشن.خوب مسلمه که تهیه همه این موارد یک شبه امکان برای یک پزشک صفر کیلومتر پذیر نیست.در کل،ایران بهشت پزشکان و جهنم مهندسان است.من تعجب می کنم که چرا کسی از بدبختی و بیکاری و فقر شدید و درآمد پایین کارگری و کار فوق العاده سخت قشر مهندس تو ایران حرف نمی زنه؟چرا تو هر دهکوره ای یک دانشگاه مهندسی باز شده و فله ای فارغ التحصیل میدن بیرون؟چرا اینقدر ارزش و اعتبار مدرک مهندسی تو این کشور پایین اومده تا جایی که هر کسی رو که می خوان مسخره کنن بهش میگن مهندس...چرا و چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
۱۲۰میلیون رو مطمئنی؟!!!

ضمنا به قول یکی از دوستان دکترها را هم مسخره میکنن! طرف رو سردر گوشت فروشی زده دکتر پروتئین!!! خخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
120 میلیون تومن???!!!
اطلاعات ندارید لطفا اظها نظر نفرمایید اصلا از این رقمها خبری نیست .درکل یک دانشگاه شاید از 1000 نفر پزشک 20 نفربه سقف 120 میلیون برسند خیلیها با 10 میلیون و 20 میلیون تومن کارمیکنند .
اون 20 نفر هم اگردانشگاه ازدست بدهد بیماران باید خدمات درمانی رابجای دولتی از بخش خصوصی دریافت بکنند..........
تازه همونرا هم به روز پرداخت نمی کنند مثلا الان دارند برخی بیمارستانها آذر ماه 1400 وبرخی فروردین 1401 را پرداخت میکنند چون تامین اجتماعی پول بیمارستانها را تا مهرماه 1400 داده است و.....
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سقف ۱۲۰ میلیون؟!!! شما فکر میکنید چنین پولی رو میدن!!! چرا بدون آگاهی نظر میدید!! شما باید ۲۴۰ میلیون کار کنید تا با کسر مالیات و ورود به سامانه ی قاصدک به شما ۶۰ میلیون بدن!!! حالا فکر میکنید هیچ متخصصی میتونه ۱۰۰ میلیون کار کنه چه برسه به ۲۴۰ میلیون!!! من متخصص ارتوپدی در شهر محروم با حقوق ماهی ۱۰ میلیون و کارانه پرداختی ۱۸ میلیون با تاخیر ۱۰ ماهه دارم زندگی میکنم !!! جامعه ی پزشکی و به ویژه متخصصین طرحی وزارت بهداشت حتی تریبون واسه بیان مشکلاتشون ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این گزارش ها رو مافیای پزشکی بیرون میده!! وگرنه کیه که ندونه پزشکا تو ایران خدایی می کنن !!!!! و چجور پول پارو می کنن! همین پزشکا تو کشورهای اروپایی و امریکا در سطح یه پرستار هم قبولشون ندارن!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
حتماً مهندسین فارغ التحصیل از دانشگاه چلغوزآباد منظورتونه؟ چقدر گارد و جبهه گیری در برابر این قشر( پزشکان) وحشتناکه.اینقدر پزشک زحمت کش و با حقوق کم هست که در مناطق محروم کار می کنند.. گذشت اون روزهایی که ایران بهشت پزشکان بود. الان وضعیت برای هیچ قشری جالب نیست. چراح میشناسم که سالی سیصد و چهارصد میلیون فقط مالیات میده. اگر ما از واقعیت های جامعه اطلاع نداریم دلیل بر حقانیت گفته های ما نیست. حر فهای کلیشه ای ایرا بهشت پزشکان و جهنم مهندسان نشان از تفکر غیر نقادانه و کلیشه ای ما داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
حسادت رو فقط شما داری و بس!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مهندسی رو دانشگاه های آبکی بی اعتبار کردن!تقصیر وزارت علومه اوضاع بد امروز ما
ش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آقا!من سی و اند سال از خدا عمر گرفتم الحمدلله بجز همین 3-2 نوبت واکسیناسیون کرونا تا حالا رنگ مراکز درمانی رو ندیدم ولی تک تک کادر درمان رو ملاحظه کردم که وقتی نیمساعت آب،برق،گاز یا اینترنت قطع میشه به زمین و زمان میپرن و کاملا معلومه زندگیشون مختل شده.یا اینکه دونه دونه پرسنل کادر درمان تموم آرزو و آمالشون اینه پولدار بشن تا بتونن ماشین و خونه و موبایل طراحی و تولید شده توسط فارغ التحصیلان مهندسی رو بخرن.خب الآن با این تفاسیر کی به کی نیازمندتره؟؟!!
واقعا پزشکان بیشتر ادعا هستند تا عملکرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
الان مزشک فوق تخصص در بیمارستان دولتی ۱۴ میلیون میگیره بعد تو همون بیمارستان نیروی خدماتی با دیپلم ۹ تومن البته سهمیه ای
خوب این انصاف نیست
اینکه وضع اقتصادی مملکت خرابه دلیل نمیشه
حقوق قشر پایین رو به حداقلی برسونن که بشه زندگی کرد اما حقوق قشر تحصیل کرده رو کمتر بالا ببرن
در نتیجه همه از تحصیل کرده و نکرده اختلاف جزیی داشته باشن
اونوقت تحصیل کرده ها علاقه به مهاجرت پیدا میکنن
من خودم فوق لیسانس دارم از یکی بهترین دانشکاه با کار تحقیقی که در یکی از بهترین مجلات علمی دنیا مقاله شده الان بعد بعد ۳۲ سال بازنشسته شدم
حقوقم ۸ میلیون ۶۰۰ هست در حالی که از بستگان نزدیک با مدرک الکی داره کار میکنه با سنوات کمتر ازمن حقوقش بیشتره

متاسفانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تو همین بیمارستان واحد نت و تاسیسات که حضورشون مثل حضور اکسیژن برای سرپا موندن بیمارستان واجبه چقدر میگیرن؟؟
درضمن اینکه دیپلمه ها و سیکلی ها رسیدن به تحصیل کرده ها نتایج نظام هماهنگ پرداخت محمودخانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ناشناس ۱۵:۰۷
قسمت دوم فرمایشت صحیح است.
قسمت اول هم دربرخی بیمارستانها صدق می کند و در برخی نه.(همانطوریکه متخصص هادر بیمارستانها متفاوت میگیرند)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
من هم الان در محل کارم می بینم یه فوق تخصص نفرولوژی داره 14 میلیون می گیره ولی یه نیروی خدماتی کمک بهیار با مدرک دیپلم 9 میلیون.این عین عدالتی هست که آقایون دولتی بهش عقیده دارند و معتقدند هیچ تفاوتی نباید بین یه فرد متخصص و یه فرد فاقد تخصص باشه این تعریف عدالتشون هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ظرفیت پذیرش پزشکی رو در کنکور ده برابر کنن ولی به شرط سخت کردن و ناممکن کردن مهاجرت دائم برای ۱۵ تا ۲۰ سال وگرنه طی یک دهه آینده با مشکلات جدی در حوزه سلامت و بهداشت مواجه خواهیم بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
داوطلبان اصالتا غیرتهرانی که رتبه های خوب میارن باید بتونن بیان دانشگاه تهران و از سطح بالای آموزش استفاده کنند ولــــی پروانه مطب باید در استان محل ولادت بهشون داده بشه تا اینطوری عدالت در توزیع عادلانه امکانات بهداشتی رعایت بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
در خوزه مهندسی و علوم انسانی و پایه چی؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
نگران نباش خیلی از پزشکان کارهای غیرپزشکی انجام میدهد همین حالا . شما فکر میکنی مهاجرت راسخت بکنی پزشک نمیتونه مثل بقیه کارهای غیرپزشکی(بسازبفروش ومعاملات و....) انجام بدهد؟!بازهم پزشک کم میاریم.
همین حالا خیلی ازجوانهای باسواد ما کنکور امتحان نمیدهند وازدیپلم به بعد به خارج ازکشور می روند وپزشکی را آنجا شروع میکنند. اینها راه حل نیست که میدهید. یا فکراساسی کرد .
بجز پزشکان هیئت علمی بپرسید حقوق استخدامی ماهانه یک پزشک چنده؟ مناطق محروم را نخواستیم( که 300 الی 400 بیمارستان داریم که متخصص اطفال وداخلی وبیهوشی وجراحی وزنان استخدام نمیشوند) چرا متخصصین رادیو لوژی (سونوگرافی) درمرکز استانها استخدام نمی شوند؟ چرا پاتولوژیستها استخدام نمیشوند چرا متخصصین قلب وعروق استخدام نمی شوند؟ چرا متخصصین رادیولوژی وسونوگرافی درمرکز استانها استخدام نمی شوند؟............... باید درخواب دید که متخصص با حقوق 8 میلیون تومان استخدام بشود ومنتظر کارانه ناچیز باشد ................(البته 10 درصد پزشکان خصوصی و.. را نمی گویم که درآمدشان زیا د داست)
چرادندانپزشکها درمرکز استانها استخدام نمی شوند؟ و....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
خطاب به این عزیزی که دریافتی پزشکها رو پایین می دونه!
درآمد یک پزشک عمومی در امریکا نهایتا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلاره که ۲۵ درصدش مالیاته که درآمد بالایی نیست و مثل بقیه اقشار جامعه است.چنین فرهنگی باید در ایران هم جا بیفته و پزشکان خودشون رو تافته جدا بافته و فرد خیلی خاص و عجیبی نبینن.افرادی وارد این رشته بشن که عشق و علاقه دارن نه یک عده دلال مسلک.اونیکه دنبال پوله از اول خودش رو علاف نکنه و پول مملکت رو هدر نده و بره دنبال بساز بفروشی و معامله و دلالی.پزشک دلال صفت بی اخلاقه و بیمار رو تلکه و مفلس میکنه.همون بهتر که چنین افراد بی اخلاقی مملکت رو ترک کنن و برن بقیه جاهای دنیا رو ببینن تا کمی بادشون بخوابه و خودشون رو جمع کنن و بفهمن پزشکی مفهوم اش زدن جیب مردم نیست بلکه مفهوم اش خدمت به انسانیته.(ارجاع به کلام بقراط و توصیه های او به پزشکان)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
با توجه. به اینکه. همه فرمودید پزشکان درامد بالایی دارند پس باید پرسید مشکل چیست که می روند وسختی را به جان می خرند. در حل ان مسکل دولت محترم باید لکوشد
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هر کسی می تونه بره باید بره
ناشناس
United States of America
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بنده در سال ۲۰۱۲ به امریکا‌مهاجرت کردم و با مدرک مهندسی دانشگاه آزاد ایران مشغول‌به‌کار‌شدم‌. امریکا‌رو برای مهاجرت به مهندسین ایرانی‌توصیه‌میکنم.
اینجا‌پزشکها حقوق‌چندانی‌ندارن‌و‌پزشک‌های ایرانی‌رو‌هم قبول‌ندارن. پزشکهایی که از ایران‌میان باید‌ تو‌یه ازمون‌سخت شرکت کنن که ۹۹ درصد رد میشن. ‌ایران‌بهشت‌پزشکان‌هست. مهاجرت و فرار پزشکها از ایران هم‌اشک‌تمساحی هستش که افزایش‌حقوق‌بگیرن. این‌مقاله‌فرارو‌هم قطعا توسط یه به اصطلاح‌پزشک‌نوشته‌شده‌.
دکتر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مقاله کاملا سفارشی. معلوم نیست نویسنده مقاله چقدر پول گرفته که همچین مقاله‌ای رو کار کنه. وقتی پول داشته باشی حتی میتونی رسانه‌ها رو هم بخری. نمونش نظام پزشکی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
احسنت مرحبا. همین تیتر این خبر خودش نشان از لابی قوی نظام پزشکیه و اگر نه کیه که ندونه ایران بهشت پزشک ها هستش. مظلوم نمایی میکنند. تو متن خبر هم آمده از 60 هزار نفر فقط 10 هزار نفر پزشکی هستند. بقیه غیر پزشکی!! تیتر رو ببینید فقط! کمی تعقل لطفا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
از 60 هزار نفر 10 هزار نفر فقط پزشکی هستند بقیه علوم پایه، مهندسی و انسانی هستند، بعد تیتر زدید دانشجویان پزشکی رفتند که رفتند؟؟؟!!! خخخخخ ایران بهشت پزشکان هستش. فرافکنی نکنید میزدید دانشجویان غیر پزشکی رتند که رفتند بهتر نبود؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ایران بهشت 10 درصداز پزشکان است ونه همه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تا وقتی کنکوری وجود داره که مثل قیف برعکس ورودش سخت و خروجش آسون باشه و همچنین سهمیه بندی غیر عادلانه وجود داشته باشه که افراد با استعداد کنار گذاشته بشن و سهمیه دار ها وارد بشن وضعیت همینه که هست.
ناشناس
Germany
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
واقعا تاسف باره که جامعه پزشکی و مهندسی ما سر اینکه اول مرغ بوده یا تخم مرغ بحث میکنن!!! رقت انگیز هست که ارزش پزشکی رو بخاطر خدمات مهندسی یا ارزش خدمات مهندسی رو بخاطر اهمیت پزشکی زیر سوال ببریم.
ناشناس
Sweden
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
من مهندس الکترونیک هستم از بهترین دانشگاه مملکت ۱۰ سال ایران کار کردم اندازه یک پزشک عمومی در آمد نداشتم مهاجرت کردم و اینجا درآمدماندازه پزشک با تخصص هست. ۱۰ سال از عمرم رو تلف کردم. اینجا هر کسی اندازه کاری که بلده پول میگیره . توی بهترین شرکت های جهان مهندسین ایرانی هستن اما تو ایران چیز هم حسابشون نمیکنن.
همون مکانیکه
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
روز تعطیل برای یه اسهال و تهوع دوبار رفتیم دکتر. اولی داروی اشتباه داد باعث بدتر شدن علائم شد. دوباره رفتیم یه درمونگاه پیش یکی دیگه با یه سری داروهای دیگه و باز هم بدتر شدن. این دوتای اولی از این دخترای افاده ای که دارن طرح میگذرونن بودن. فرداش رفتیم پیش یه پزشک نسبتا باتجربه سه قلم دارو داد و تمام نکات اونها رو نقض کرد. اونا گفتن آبمیوه بدین. اینیکی گفت ابمیوه اسهال رو بدتر می کنه. حالا ببین ییه اسهال رو این جدیدا نمیتونن درمان کنن و ادعاشون اون بخش خر رو پاره می کنه. حلا می خوان برن. زودتر. افغانستان هم اینا رو راه نمیدن. (ضمن اینکه پدرسوختگی بیمه ها خودش یه مقوله ای جداست)
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بر اساس برخي كامنت ها كه بر پايه حسادت نوشته شده تا كارشناسي دوست بزرگي كه فرمودند ما رياضي ها باهوشيم و بچه ها تجربي از انتگرال فرار كردند اين حرف شما نشان از بي هوشي شما داره و حس خود برتر بيني برا ي ديپلم رياضي ؟! يا مدرك عمران و ...
اتفاقا باهوش كسي خست كه محيط و زمان خودش را بشماسد و از فرصت ها استفاده كند نه اينكه كمبود هاي خودش رو با زير پاي كس ديگر را خالي كردن جبران كنه پس شما باهوش مبودي باهوش كسي هست كه به مردمش خدمت ميكنه و درامد خوب هم بخاطر عرضه خود و استفاده از موقعيت هايش پيدا ميكند اين رو بعنوان يك مهندس ميگويم نه پزشك خود برتر بيني و حسادت و كبر انسان را به نابودي ميكشاند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اینها درس میخوانند که بروند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
یک دندانپزشک حداقل ماهیانه 100 میلیون درآمدش هست ، برای زندگی در ایران مبلغ کمی هست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ته تمام خبر ها ناامیدی و بدبختی موج می زنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هر کی میتونه میره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
ايران بهشت پزشکانه چون هيچ جاي دنيا اين قدر درآمد ندارند حتي تو خود کاناداش هم اختلاف درآمدشون با ساير مشاغل اون قدر زياد نيست
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین