برخی منابع دیپلماتیک از باز بودن تنگه هرمز خبر میدهند.
۱۷۱۱ مطلب
توافق اولیه ایران و آمریکا برای پایان دادن به درگیریهای ۷۰ روزه و بازگشایی تنگه هرمز، نقشه برندهها و بازندههای خاورمیانه را تغییر داده است. در حالی که کشورهای عربی خلیج فارس، چین و پاکستان از بازگشت آرامش و ثبات اقتصادی سود میبرند، اسرائیل با احساس انزوا و خشم از تصمیمات واشنگتن، بزرگترین بازنده این تفاهم به شمار میرود. چگونه این توافق فراتر از مرزهای دو کشور، اقتصاد و امنیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است؟
خبرگزاری آسوشیتدپرس ویدئویی از تردد شناورها در تنگه هرمز منتشر کرده است. این خبرگزاری نوشت: کریس رایت، وزیر انرژی آمریکا، اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ کشتی از تنگه هرمز عبور کردهاند؛ رقمی که از نظر حملونقل نفت و فرآوردههای نفتی، مشابه سطح تردد پیش از آغاز جنگ است.
باز شدن تنگه هرمز، یا بهتر بگوییم عبور امن از آن، به نفع اروپا، به نفع تامین انرژی و بهبود اقتصادی ما است. هرگونه توافقی برای بازگشایی این تنگه به حمایت ایران و عمان نیاز دارد.
اگر ایران و حزبالله به حملات علیه اسرائیل در خاک لبنان ادامه دهند، ایران را هدف قرار میدهیم.
سناتور آمریکایی مدعی شد: واشنگتن در صورت شکست توافق، برای عبور و مرور در این آبراه استراتژیک هزینه دریافت خواهد کرد.
محمد مخبر گفت: وقتی کشوری بر گذرگاهی تسلط داشته باشد که با یک تصمیم بتواند روند اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دهد، این ظرفیت از نظر راهبردی همتراز با مهمترین مؤلفههای قدرت ملی است.
شبکه فرانس 24 اعلام کرد: «بسته شدن تنگه هرمز تأثیرات متعددی بر اقتصاد جهانی دارد.»
تحلیلگر مسائل بینالملل بر گرفتن عوارض از تنگه هرمز در طول آتش بس ۶۰ روزه تأکید کرد.
بعد از امضای تفاهمنامه میان ایران و آمریکا یکی از مهمترین شروطی که باعث میشد تا در طی ۶۰ روز بعد از آن، امکان تردد در تنگه هرمز برای شناورها برقرار باشد، اجرای تمام و کمال آتشبس در تمام جبههها بخصوص در لبنان بود. اما ارتش تروریستی اسرائیل با نقض فاحش این بند از تفاهمنامه و حملات مکرر به جنوب لبنان و بیروت طی چند روز گذشته، باعث شد تا ایران طی اعلامیهای رسمی به همه شناورهای مستقر و در حال تردد در تنگه هرمز اعلام کند تا از نزدیک شدن به تنگه خودداری کنند. تصاویر این گزارش از وضعیت و کنترل…